Masskjutning. Det kan vara första gången ordet används om Sverige i svenska mainstreammedier. Inga eufemismer. Inga försök att tona ned det inträffade, vilket annars är kutym. Det som inträffade under lördagskvällen i Stockholmstadsdelen Farsta var kort och gott en masskjutning. Fyra personer träffades varav en avled.
Det har varit en blodig start på den svenska sommaren med sprängda portar och skjutningar på öppen gata med flera dödsoffer som följd. De senaste dagarna ha varit galna med sju skjutningar på två dygn. Det är anmärkningsvärt, till och med för att vara Sverige.
Dådet i Farsta dödade en 15-åring och skadade tre, varav en 60-årig förbipasserande kvinna. Vi har många gånger fått höra från grötmyndiga politiker med en sosseros på kavajslaget att risken för att tredje man ska skadas i en gängkonflikt är försvinnande liten. Så är det definitivt inte längre. Nu kan vem som helst träffas av kulor när som helst. Hävda inget annat. Din egen tunnelbanestation har blivit ”fel plats vid fel tillfälle”. Dygnet runt.
Alltmedan våldet härjar på gatorna går Socialdemokraterna som tåget (tja, inte som svenska tåg, men ni förstår) i opinionen. Viljan till förändring tycks låg bland svenska folket. Folk i gemen må inte gilla att barn och unga skjuter ihjäl varandra utanför tunnelbanestationer, men tron på att någon kan åstadkomma en förändring verkar inte finnas där. Då är det lika bra att rösta på dem man alltid röstat på, verkar många resonera.
Det är ett lika obegripligt som skrämmande resonemang. Dels för att fullkomligt misslyckade politiker ständigt får förnyat förtroende, dels för att vi därigenom helt enkelt inte får stopp på den förfärande samhällsutvecklingen. Den bara rullar på med nya rekord varje år.
Aftonbladet gnäller på att Ulf Kristersson inte verkar ha roligt på jobbet, men frågan är vad den moderate statsministern förväntas känna sådan glädje över. Visserligen ser svensk ekonomi ut att återhämta sig lite bättre än väntat och tvärtemot förväntningarna ser vi ingen skenade arbetslöshet. Men den grova brottsligheten har landet i ett allt fastare grepp och de av regeringen föreslagna åtgärderna kommer ta flera år att ge effekt. I den mån de alls får någon.
Prestationen för svensk skola är en huvudvärk som aldrig avtar och med återverkningar för generationer framåt. Saken blir knappast bättre av att Liberalerna åter igen fått uppdraget att ”rädda” skolan, vilket väl gick sådär under Björklunds ledning.
Missförstå mig rätt. Jag har mycket hellre Gunnar Strömmer som justitieminister än den genuint usle, ohederlige och humorlöse Morgan Johansson. Men efter åtta år med just denne man, och flera usla personer på posten före honom, är läget nu så akut att det börjar bli svårt att se vad mer politiken kan göra. Åtminstone lagstiftningsvägen.
Ty detta handlar inte bara om resurser eller ens befogenheter. Det handlar om hur effektiva våra myndigheter är. Flera regeringar har öst pengar över polismyndigheten utan att se effekten i form av fler uppklarade brott. Chefer för nämnda myndighet måste hållas ansvariga för hur alla miljarder används. Det måste alltid finnas en förväntad leverans för satsade skattepengar, och det gäller polisen i minst lika hög grad som andra myndigheter. Ändå fortsätter regering efter regering att ösa pengar över vad som alltmer liknar ett stort svart hål.
Det handlar också om en konflikträdd tillits- och konsensuskultur som inte är rustad för att möta den sorts gränslösa beteende som vi ser växa fram överallt i samhället. När lydigt köande och skattebetalande svenskar som stannar vid röd gubbe möter kriminella svenskhatande individer med våldskapital är utgången tämligen given. Majoritetssamhället backar, de gränslösa flyttar fram sina positioner. De styr och ställer i skolorna, de gapar och skriker för att gå före kön i vårdcentralen och på sjukhuset. Och de skjuter i värsta fall den som ”kränkt” dem.
Jag skulle kunna skriva att jag är upprörd över att vårt politiska etablissemang har förstört tryggheten för ett helt land. Att det räcker nu. Men det har sagts så många gånger och tjänar inget till. Det handlar inte ens om naivitet längre utan om en sällan skådad oförmåga.
Det gamla Sverige finns inte mer. Nu är vi ett folk vars vokabulär ständigt måste utvecklas för att hänga med. Balkongflicka. Oskuldstest. Klanstruktur. Masskjutning. Vad kommer härnäst?
Jag försökte förklara det här för en oförstående ränna inför valet. Fler poliser och hårdare straff löser inte problemen annat än på marginalen. Det viktiga för Ulf Kristersson inför valet var att ge sken av att lösa problemen. För att locka naiva väljare såklart. De åtgärder han föreslagit är naturligtvis verkningslösa.
Sedan är det så att väljarkåren reagerar på den regering som sitter vid makten – inte den förra regeringen. Har de levererat det de sa de skulle leverera? Har de hållit sina löften? Därav opinionssiffrorna.
Samtidigt har jag förståelse att rännan vill ge Socialdemokraterna skulden för regeringens svaga start. Det är rännans naturliga reflex. Alltid. Så tänker emellertid inte väljarkåren. De kräver fräckt nog ansvar av den sittande regeringen. Till rännans förtret.
Sedan är det så att väljarkåren reagerar på den regering som sitter vid makten – inte den förra regeringen. Har de levererat det de sa de skulle leverera? Har de hållit sina löften? Därav opinionssiffrorna.
Det blir ju absurt att kräva att en ny regering på 6 månader ska lösa ett så djupgående problem som vuxit till sig under kanske 25 år. Sossarna och Morgan Johansson satt i åtta år utan att lyckas vända utvecklingen. De skyllde på Alliansen.
Nåväl, 9 månader är det. Hur länge har du tänkt att de ska åka friskjuts? Hela mandatperioden? Väljer man makten så väljer man också ansvaret. Annars bör man nog avstå från att ställa upp i val.
För övrigt så är det nog ganska få sansade personer som kräver att de ska lösa ”djupgående problem” på 9 månader. Vad väljarna vill ha, antar jag, är förslag eller åtgärder som visar någon form av resultat eller åtminstone något i rätt riktning. Inte en massa tomprat och undanflykter.
6 månader, 9 månader eller 18 månader. Spelar föga roll när vi talar om så här djupgående och allvarliga problem. Du som sosse borde väl förorda förebyggande arbete och veta att sådant tar tid. Det vi gör i dag ser vi i vissa fall effekten av om 10-15 år.
Vad väljarna vill ha, antar jag, är förslag eller åtgärder som visar någon form av resultat eller åtminstone något i rätt riktning. Inte en massa tomprat och undanflykter.
Ja, vi väntade i åtta långa år under Löfven & Andersson. Vi fick tomprat och undanflykter.
Jag är inte sosse. Jag håller med dig i din kritik av sosseregeringen. Det här är ett resultat av decennier av, mer eller mindre, fri asylinvandring. Under såväl M- som S-ledda regeringar. Att samma klåpare som orsakat problemen ska lösa dem i en handvändning är nog att hoppas på för mycket.
Om man förväntar sig att någon, röd eller blå, ska lösa problemen i en handvändning hoppas man på för mycket. Men vem har hoppats eller trott på det? Ulf Kristersson har ju sagt, och fått kritik för det, att det kan ta 15 år. Det tror jag är en rimlig tidsram, men det hänger fortfarande på att rätt saker görs på alla fronter. Där är jag inte lika övertygad.
Lite lustigt är det ju att Jan väljer att posera som icke-sosse. Jan är en s.k fristående tänkare som av en ren händelse hamnar i samma ståndpunkt som sossarna helt enkelt för att den är rätt.
Han instämmer i Hans kritik lite försiktigt, vi har haft för mycket asylinvandring, men det är mer moderaternas fel än sossarnas i varje fall på något outgrundligt sätt.
Jan är bara en ovanligt klarsynt medborgare som efter att ha granskat historien kommit fram till att sossarna är den enda lösningen. Helt enkelt för att de har rätt. men någon sosse är han förstås inte….
Kamrat Jan är tillbaka efter helgen. Avtalet säger ju så.
Nåväl, idag är kamratens uppgift att frita sossarna från allt ansvar för kriminaliteten. Såklart, kriminaliteten såg sossarna komma och bemötte lågaffektivt samtidigt som man hällde pengar på förorterna och byggde fritidsgårdar varhelst det fanns en tom fläck. Eftersom sossarna såg det komma sänkte man allt som liknade straff, och kallade det för vård, för att sen ge rabatt på det. Morgan Johansson, sosse, knäckte kriminaliteten och stoppade knarket eftersom han är sosse och såg det komma och hade mycket tid över till Twitter. Sen när sossarna sett det komma ett tag byggde man inga murar och släppte in alla kusinerna för att det skulle fortsätta regna kompetens och berikning.
Nu sitter kamrat Jan vid tangentbordet och har mage att tala om rännan. Den blekfeta magens magkänsla säger Jan att sossarna har opinionen med sig och allt är Kristerssons fel. Det handlar om den magen som knorrar redan vid tanken på uteblivna lotteripengar. När kamrat Jan rapporterar uppåt i hierarkin slår han fast att sossarna leder och att väljarna tror på kamraterna så att Arga Andersson blir glad igen. Det är faktiskt lysande.
Närmare än så kommer nämligen sossarna inte politikutveckling.
”Fler poliser och hårdare straff löser inte problemen annat än på marginalen. ”
Hej , Jan.
Ett exempel från verkligheten ;
X förekom i belastningsregistret 33 gånger.
X dömdes för bland annat vapenbrott, misshandel , narkotikabrott, stöld , våld mot tjänsteman , sexuellt ofredande, brott mot knivlagen, olovlig körning, rattfylleri och övergrepp i rättssak.
Det totala straffvärdet (om man räknar bort övervakning/dagsböter/samhällstjänst/villkorlig dom och liknande trams ) för dessa 33 brotten var 6 månaders fängelse.
3 av dessa 6 månader avtjänade X innan han frigavs.
Cirka 6 månader senare utförde han en överfallsvåldtäkt med så pass grovt våld att kvinnan låg inlagd på sjukhus i flera veckor.
Nu undrar jag om du anser att det faktumet att den våldtagna kvinnan hade sluppit bli våldtagen om X hade fått ett hårdare straff bara löser problemet på marginalen ?
Eller är det så att du tror att X på något märkligt sätt hade begått våldtäkten även om han hade suttit inlåst istället för att gå omkring fri på gatan efter sina 33 brott ?
Tänker att jiddret om nyrekryteringen som måste stoppas bara är fortsättningen på alla fritidsgårdar som måste byggas. En ny variant, eller i varje fall annorlunda formulering, på de socioekonomiska faktorerna som ska göra invandringen lönsam bara integrationen fungerar och alla röstar vänster.
Det är alltså integrationen som skjuter kalashnikov på gator och torg kan man säga. Om folk bara öppnade sina hjärtan och inte byggde murar och inte exkluderade kan man också säga. I varje fall om man är mån om att inte ge någon skulden..
Nike är tagen, drabbad och upprörd. Berikningen har kommit till SVT, ja Stockholm, där Nike själv bor. Gangsta-rappen är inte så kul på hemmaplan.
Nike såg skärrad ut innan hon föll in i rollen som neutral programledare på SVT.
En gestaltning värdig minst en Oscar. Hur hon kände sig på hemvägen efter genomfört uppdrag är inget vi får veta.
Det är inte bara Nike, Expressens Jens Liljestrand pudlar och erkänner att han haft fel. Jag har länge skrivit om journalisternas och politikernas ompositioneringar. Rätt var det är så har Anders Lindberg alltid varnat för invandringen och gett SD rätt så länge han kan minnas.
”Hanif Bali
@hanifbali
·
14h
Sommaren av Jimmie-moments.”
Har inte orkat kolla men ”Jimmie-moment” finns sannolikt inte på Wikipedia, men finns ändå. IRL.
Javisst händer det att det skjuts, men det har hänt av och till sedan krutet uppfanns för 1000 år sedan.
Men skogsföreningen i Tingsryd omsatte mycket pengar förra året och det är positivt.
Det är många nyanlända som spelar fotboll. Och även det är positivt.
C 2026.
Men precis. De stora volymerna skjutningar finns i Mälardalen men det spiller över till andra städer också. Men landet är väldigt stort och väldigt delat. Så är det. På landet är vi väl bortskämda med få inbrott och mycket låg kriminalitet generellt. Här låser man inte dörrar om sig av oro för kriminella så sett.
Oavsett det är vågen av skjutningar och den gängkriminalitet med det våldskapital som har byggts upp i sig nog för att landet skulle byta regering. Sen får vi se vilka åtgärder som gör nytta. Vi behöver förena hög migration in i landet med en effektiv brottsbekämpning.
Hur långt är det till Annies Värnamo hemifrån dig Johan Karlson?
Och?
Johan Karlson kan inte svara
men det känns långt
och
det känns kort.
I varje fall,
i Värnamo finns storstadsproblemen.
Johan Karlson; veterinär, Tingsrydare, lokalpolitiker och centerpartist, kan göra sig själv en tjänst och gå ut och idissla med korna. Det skulle vara så oändligt mycket mindre pinsamt.
Nja, alltså som jag förstår det är det väl lugnt där som annanstans i Småland. Det var problem för några år sen. Tror att det är ungefär som det är på landet, varesig bättre eller sämre. Det innebär inte att det inte finns risk att bli utsatt för brott, däremot att risken är låg.
Jönköping?
Växjö?
(obs är bara storstäder om man själv bor i Tingsryd som knappt kan klassas som håla)
Jag misstänker att det är avgörande att vi berättar för Johan Karlson att båda dessa städer ligger i Småland eftersom han missat det. Hade han bara lyssnat kunde säkert kossorna i hagen upplyst honom om detta enkla faktum.
Kalmar
År 2000 var Gunnar Strömmer ordförande i Moderata ungdomsförbundet. Under sin tid där drev han en kampanj för en humanare flyktingpolitik. Strömmer krävde nämligen amnesti för alla illegala invandrare utan undantag och totalt fri bidragsinvandring från tredje världen. Som om det inte vore nog med detta så uppmanade Strömmer dessutom allmänheten att gömma illegala invandrare, som fått utvisningsbeslut. Allt för att behålla dessa skumma individer i landet. Denne man är nu Sveriges justitieminister.
Ulf Kristersson var 1989 ordförande i Moderata ungdomsförbundet. Kristersson ville öppna gränserna för helt fri invandring till Sverige. Denne man är nu Sveriges statsminister.
Visst är det så. Något jag saktmodigt försökt påpeka för en lomhörd ränna. Heder åt dig som försöker nyansera. Ett tecken på hederlighet och begåvning.
”Heder åt dig som försöker nyansera. Ett tecken på hederlighet och begåvning.”
Kamrat Jan förstummas av lite medhåll och hans beröm vet inga gränser.
Men inte heller det fritar sossarna från allt ansvar enligt erhållna instruktioner.
”Sho Bre i rännan” kamrat Jan.
”Gunnar Strömmer säger att han kom väl förberedd till sitt nya uppdrag, men att han ändå var delvis förvånad över problemens omfattning. Det gäller bland annat hur långt ner i ålder brottsligheten sträcker sig. När 13-14-åringar stoppas med sprängmedel och automatkarbiner kan polisen inte agera som de gör när det gäller äldre kriminella.
– Kriminaliteten tränger djupt in i tiderna och vi har en ordning som är utformad för en helt annan verklighet. Det är en fördjupad insikt som har skakat om mig lite, säger Gunnar Strömmer.”
https://stonyheter.se/gunnar-strommer-det-ar-varre-an-vi-trodde/
En brottslighet i landet som har eskalerat i flera decennier och allt lägre ner i åldrarna och Strömmer är förvånad över problemets omfattning och har saknat insikt i frågan. Alltså var har han befunnit sig under dessa decennier? Denna person ska alltså ta tag i den enorma brottsligheten, som han inte hade en aning om att den existerade, innan han blev utnämnd till justitieminister. Vad är det för dumskallar som blir ministrar i denna regering och den tidigare regeringen?
Jag tror det finns en viktig läxa i detta även för Sverige. Tokvänsterns kärna är för liten för att ta makten men ger man dem fritt spelrum inom vänstern är deras relativa styrka så stor att de kan ta över även stora vänsterpartier, som socialdemokraterna.
Och – vilket är poängen här – sedan släpper de inte greppet.
För att besegra Joe Biden, eller för den delen socialdemokraterna, räcker det därför inte med bara hård konfrontation mot dem som partier. Det krävs en politisk idé om hur deras väljare ska återfå tilliten till samhället och känslan av att politikerna faktiskt lyssnar på dem.
Inga åtal i världen kan lösa den ekvationen.
Att se gängkriminella inför rätta är självfallet glädjande, alla ska vara lika inför lagen. Men att ha höga förväntningar på att det faktiskt förändrar något i grunden är nog bara dumt. Det kommer att ta decennier att återställa Sverige i ett mer ursprungligt skick. Det första som måste ske är att man politiskt tar död på socialdemokraternas grundföreställning om att de byggde landet och således har rätt att förstöra det av ren illvilja. Att ställa de ansvariga inför rätta tillsammans med deras gängkriminella hejdukar är åtminstone ett första steg. Sedan krävs det en politisk idé för att förändra myndigheter och instutitioner som går socialdemokraternas ärenden efter decennier av vänsteraktivism. Det är en grannlaga uppgift och det återstår att se om Kristersson är den uppgiften vuxen.
Både Tage Erlander och Che Guevara visade sig vara kapabla lägerkommendanter på sin tid när det behövdes. Dagens sorgliga syltryggar till borgerliga politiker har inte den tågan i sig anfrätta som de är av liberalism och nyliberalism. Vänstersidan har alltid gömt pansarnäven i silkesvantarna och talat lent och förstående till massorna. Väl medvetna om att i de egna leden ryms ideologer beredda att nacka motståndare om det är nödvändigt. Om bara ett missnöjets nyval kom till, något som Jan och jag anser nödvändigt, skulle rätt personligheter kliva fram. Bli inte förvånade om f.d justitieminister Morgan Johansson står i främsta ledet med färdiga formulär att kryssa i. Som ren bieffekt kan väl nämnas att det skulle bespara oss kostsamma opinionsundersökningar och av slumpen styrda fria val i fortsättningen.
Ja, du kan ha rätt. Arga Andersson är nog inte den som drar sig för att skriva under ett arresteringsbeslut eller en dödsdom om hon är på dåligt humör. Hon har bara inte fått chansen att visa det än. Enligt en person i hennes omedelbara närhet så har hon införskaffat en särskild kulspetspenna för ändamålet och övar enträget på att skriva sin autograf för att inte sitta oförberedd.
gick jag till Wikipedia för att söka fakta och nu förstår jag rakt inte alls vad han menar. Om Jan vill undvika att hamna på samma nivå som aliaset Educaremm
behöver han förtydliga sig och sin argumentation så långt han är förmögen.
Sökresultat från Wikidata
Vägeröd ränna sund in Uddevalla kommun / Lysekils kommun, Sverige
Instö ränna sund in Kungälvs kommun, Sverige
Bassholmen södra ränna sund in Uddevalla kommun / Orusts kommun, Sverige
Hornösund sund in Tanums kommun, Sverige; ett sund i Tanums kommun
Bassholmen norra ränna sund in Uddevalla kommun, Sverige
Hönsäters Ränna fyr, dykdalb in Götene kommun, Sverige; en fyr vid Vänern i Götene kommun
Höganäs Ränna nedre fyr in Höganäs kommun, Sverige; en ensfyr i Höganäs
Ranna By in Peipsiääre kommun, Estland
Ranna flod in Oberösterreich, Österrike / Tyskland
Höganäs Ränna övre fyr in Höganäs kommun, Sverige; en ensfyr i Höganäs
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nna
Jag kan bara instämma. Jag har länge trott att det är någon sorts epitet som den lärde Jan kastar omkring sig av någon anledning men nu är jag frågande. Menar han att jag är ett sund i Uddevalla eller en fyr i Höganäs?
Mig veterligen har jag aldrig besökt någon av dessa platser. Aldrig någonsin. Jag drar mig till minnes den gamla visdom ”det dunkelt sagda det dunkelt tänkta” som min geografilärare alltid förmedlade när någon elev inte kunde svaret på hennes fråga.
Nja, ibland händer det sig att sossarna känner ett inre tvång att förnya sig för att verka som tvåtusentalare. Inga gamla mossiga ledsamheter här inte som man säger i anpassningens tidevarv.
Rännan är ett ord som internt ersatt det utslitna gamla ”jämlikhet”. Lite som när en kvittrande Magdalena Andersson käckt hälsar sina följare med ett käckt ”Sho Bre” på VU:s möten. Ledningen känner då sig fast förvissade om att man står på rätt plats i historien. Sho Bre i rännan, ler Magdalena Andersson högutbildat och gjuter mod i kamraterna. Framtiden är nära.
är inställd då fröken går på en frivillig kurs i nagelförlängning så här i början på semestern då hennes texter på senare tid saknar allt riv och klös.
Tja dessa vidriga sossar. Han och Morgan borde på sin höjd få dela cell, som straff for att ha förstört landet.
https://twitter.com/carolindahlman/status/1667943894321885187
När en stackars Mona Sahlin stalkas av en efterhängsen kronofogde är trettiotalet här på riktigt.
Den här skjutningen senast i Farsta är invandrarrelaterad vad gäller gärningsmännen och offren och angår öht inte
oss svenskar,förresten, vem bryr sig,det här är bortglömt tills kommande helg.
Den 65 åriga kvinnan som blev skjuten lät väldigt svensk , och även om så inte skulle vara fallet betalar vi svenskar minst 50 miljoner för konsekvenserna av farstaskjutningen, så det angår definitivt oss.
Bjöd in 100 familjer för att locka till förskolan: Ingen kom
Eftersom de inte vill integreras. När ska polletten trilla ner? Alltid envägs. De föraktar våra värderingar, deras tro är en motsats-dikotomi till demokrati. Vi ska inte ta på oss skulden för misslyckandet (som de vill).
https://twitter.com/lindbergpolemik/status/1668145589534556160
Nej det går inte att integrera personer som inte vill bli integrerade, när ska politiker och myndigheter fatta detta enkla?
Merparten av de som tagit sig hit på grund av att de vill bli försörjda, vill fortsätta att leva som de gjort i landet som de inte flytt ifrån. De vill dessutom förändra Sverige så att det blir mera likt landet som de inte flytt ifrån.
Nej, integration funkar inte MEN som det är är de är i vårt land eller hur?
Integration fick det heta för att det lät tjusigare än assimilering om man var godhjärtat progressiv och vänsterbliven. Just nu sitter det klasar med genier och filar på något nytt användbart vänster-ord som inte är belastat på någon av Stockholms tjusigare reklambyråer. Tanken var att det skulle lanseras till nästa val men som det ser ut nu är det långt mera bråttom.
Vilket ord det blir är ännu så länge osäkert men man börjar snart smyga ut det på kultursidorna. DN eller AB är som vanligt ett stalltips.
När politikerna får frågan i svensk MSM varför Sverige i en Europajämförelse sticker ut negativt m.a.p. andelen dödsskjutningar och sprängattentat, hänvisar de till att (”cherrypickade”?) forskare inte vet det. Alltså politikerna vet inte eller vill inte redovisa orsakerna till den negativa statistiken. Vilket som är fallet, framställs våra politiker som inkapabla. Orsakerna är enligt mig följande, baserade på de i dödsskjutningarna ingående viktiga komponenterna – narkotikahandel, skjutningar och hot med illegala vapen, kriminella icke-svenskar, fosterlandshatande politikerpatrask: * EU-medlemskapet med sin fria inre marknad utan nationsgränskontroller, som gynnar införsel av narkotika, illegala vapen och kriminella samt gynnar utförsel av stöldgods. (Nyligen tog polisen 1,3 ton kokain i Europas hub för kokaindistribution – Helsingborg.); * den sedan Bildtregimen destruktiva massinvandringspolitiken (2021 beviljades 89354 svenska medborgarskap.); * Parallellsamhället som gynnas av den sedan 2010 grundlagsskyddade multikulti och politikernas manifesterade fosterlandshat.
Åtgård: * Swexit (EU-utträde) så att vi får tillbaka gränsskyddet och gränsbevakningen; * Utomnordiskt Invandringsstopp och repatriering av främst Menafigurer; Avtvinga politikerpatrasket lojalitetsförklaring till fosterlandet, Moder Svea och det svenska folket, vilket innebär bl.a. skrotandet av ”multikultiparagrafen RF kap 1, paragraf 2, 6:e stycket, inget Natomedlemskap. Annars, ta in ”den starke ledaren”, som får rensa upp i parallellsamhället och entlediga regeringen när den inte vill svära trohet till Moder Svea.
Du pratar om förändringar som i den bästa av världar skulle kunna ske på 15-20 år. Och hur ska du komma åt problemet vi har i dag?
@ Hans 21:59: Så länge tar det inte. Natoprocessen kan stoppas omedelbart. Nato är inte till gagn för Sverige, ty aggressiva Nato piskar upp, sedan murens fall, flyktingströmmar som översvämmar Sverige. Det grundlagsskyddade EU-medlemskapet, Shengensamarbetet och ”Multikulti” kan upphöra några månader efter nästa riksdagsval. Efter åberopande EU:s utträdesklausul kan vi få ett ordentligt vapen- och narkotikaavvaerjande skalskydd. Om USA kunde ogiltigförklara Edward Snowdens pass i en handvändning kan väl Sverige, följa husbonden, och göra samma sak med kriminella och/eller ljugande Menafigurer samt med föräldrar till kriminella minderåriga. Och det går att göra idiotstopp på invandringen, bara viljan finns. Svära trohet till Moder Svea kan göras inom en månad.
Ämnet för bloggposten är den grova kriminaliteten. Natomedlemskapet har ingenting med skjutningarna att göra, så den frågan kan du lägga därhän. EU-medlemskapet påverkar inflödet av vapen och kriminell verksamhet. Men att svensk tull saknar befogenheter att kolla fordon som för ut stöldgolds, exempelvis, ska du skylla svenska politiker för. Inte EU. Jag har inte sett någon som tror att Swexit skulle få slut på rekryteringen till den grova (o)organiserade brottsligheten där tonåringar skjuter på varandra med automatvapen. Dessutom tar ett utträde många år (och du vet att det inte kommer ske eftersom folkets stöd för EU ökar).
Jag ser fortfarande inga förslag som verkligen skulle ge effekt inom, säg, ett decennium.
Johan Westerholm har citerat en Libanesisk minister många ggr på sin blogg. De flesta av er har förmodligen sett eller hört talas om detta. Hur lång tid tar det innan vi kommer till den här insikten i Sverige? Aldrig tror jag. Citat följer nedan.
”Lyd ett råd. Glöm bort det där med rättssäkerhet i några år. Glöm bort det där med mänskliga rättigheter. Ni måste gå in i varje hus och börja uppifrån och ner och rensa i det ni kallar för utanförskapsområden.
Om ni vill vara snälla så internera dem på obestämd tid tills de begripit hur man uppför sig men har ni möjlighet så kasta ut dem, oavsett vilket öde som väntar dem. Det kommer bespara er eoner av tid och annat lidande.
Tror ni oss inte är det ert problem snarare än ni kan ana”.
”Jag ser fortfarande inga förslag som verkligen skulle ge effekt inom, säg, ett decennium.”
Det finns bara en åtgärd som skulle ge någon som helst märkbar effekt ;
Obligatorisk utvisning för alla brott som är grövre än typ snatteri.
Hårdare straff och fler poliser är bra. Kanske är till och med fritidsgårdar och dialogpoliser bra.
Någon märkbar effekt eller förändring ger det dock inte.
Men om straffet är direkt utvisning till hemlandet kommer en del av de kriminella välja en annan väg.
Nu har Ulf Kristersson och Jens Liljestrand begripit det som jag begrep för 20 år sedan.
Om ytterligare 20 år tror jag faktiskt att dom även kommer begripa det här med utvisningar.
Då är det iofs alldeles för sent för sådana reformer – vilket dom förmodligen inte kommer begripa ens om 100 år.
(Det här är inget narcissistiskt storhetsvansinne från min sida. Det är inte jag som är överintelligent. Det är dom som är lågbegåvade )
Alla kriminella med utländsk bakgrund måste naturligtvis fråntas sina uppehållstillstånd och/eller svenska medborgarskap och utvisas efter avtjänat straff. Om vi bara börjar där så har vi kommit en bit på vägen till ett tryggare samhälle och land. Sedan kan vi gå vidare med att kraftigt begränsa den pågående invandringen och utvisa alla som befinner sig illegalt i landet.
”Jag ser fortfarande inga förslag som verkligen skulle ge effekt inom, säg, ett decennium.”
Kort, matriarkatet i Sverige saknar förmåga att lösa de problem som matriakatet har skapat.
Theodore John ”Ted” Kaczynski känd som Unabombaren, född 22 maj 1942 i Chicago, Illinois, död 10 juni 2023 i Durham County, North Carolina,[7] var en amerikansk universitetslektor, primitivistisk politisk teoretiker och terrorist.
Det som är kan anses som oroande enligt statistiska staplar, det är att det bland mycket intelligenta män kan utvecklas mycket mordiska och psykiskt verkligt sjuka människor.
Intelligenskurvors skillnader hos män och kvinnor, vad gäller extremer, är intressanta. Färre superintelligens hos kvinnor men fler hos män. Samtidigt som fler galningar riskerar att utvecklas bland män och färre galningar bland kvinnor, enligt de statistiska redogörelserna.
Att därför tro att intelligens alltid och överallt kan lösa samhällsproblem av olika slag kan vara ett lika stort misstag att tro som misstaget att felbedömma mäns större risk för både generell galenskap, psykoser och vansinnesdåd inklusive våld, mord och terrordåd samt därtill en större benägenhet för vanlig simpel dumhet.
Dessa extremer på IQ-skalornas sidor vilka är hos män generellt oftare och mer utbredda och fler förekommande fall, än vad kvinnors generella dumhet, galenskap, psykoser och vansinnesbenägenhet är förekommande.
Det kan anses att det moderna samhället med sin jämlikhets- och jämställdhets-propaganda och strävan överallt, det samhället har velat både förneka och bortförklara dessa fundamentala och generella skillnader vilket nog kan anses som dumt att göra.
Man behöver vara duktigt enögd för att fastna i metadebatten om vems fel det är mest.
Sossarnas eller moderaternas?
7k precis som SD alltid sagt bär ansvaret och skulden.Man kan bara hoppas SD står på sig annars börjar vansinnet om igen.
Det är alldeles för enkelt att säga att det är bådas fel och alla dom andras.
Särskilt om man vill behålla vänster-högerskalan i svensk politik och ännu mer ”särskildare” om man MÅSTE behålla den. Icke att förglömma, det finns partier som är stekta, rökta samt körda om man inte har sin vänster-högerskala att hålla i handen. Därför är det så märkligt att man självmant importerat just det problem som verkligen kunde spränga den. Nu står man där och yrar om populister, fascister och nazister om vartannat och vet inte hur man ska ta sig ur den egenproducerade skiten. Ville man vara elak så kan man förklara katastrofen med bristande allmänbegåvning och det är rimligen den enda förklaring som håller.
Löfven försökte sig på synonymen ”vi såg det inte komma” och blev viral. Kristersson hade vett nog att pudla och dra i handbromsen. Men det är också den enda skillnaden rent krasst. Sossarna ville inte betala skulden, när vill dom det(?), och nu är uppförsbacken här för att stanna. Misslyckas man lika mycket med vänster-högerskalan som med Sverigebilden och, för all del, integrationen kan Arga vara arg bäst fanden hon vill. Ännu ett tåg som har gått.
En numera avpolletterad c-topp-politiker(spritfester med barn i partiets lokaler) anklagas för sexövergrepp mot barn enligt tidningen Norra Skåne. Den såg man inte komma men man undrar ju lite vad det är med centerpartister och barn?
OSA SD-väljare
Ja du SD-väljare ,
för mig verkar det som om centerpartister i allmänhet och deras toppar i synnerhet totalt missuppfattat Jesu ord ”Låt barnen komma till mig och hindra dem inte”.
Ingenstans i evangelierna (Matteus, Markus) står det ett ord om något centerparti.
Och faktiskt ännu mindre om partisternas drifter.
Men det kanske finns andra heliga skrifter..
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin är kritisk till statsministerns prioritering. Kristersson tackade nej till att debattera i Aktuellt och anordnade en middag i Sagerska istället.
Det är så sosse att tro att debatten i Aktuellt löser den kris sossarna nyss upptäckt i Sverige. Deras egen Morgan Johansson satt exempelvis och twittrade i 8 år istället för att se krisen komma. Men gängen knäckte han precis som knarket när han själv får tweeta och berätta.
Det hände innan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin blev (s)å där kritisk.
Att matriarkatet är fullkomligt oförmöget att hantera den situation som matriarkatet försatt Sverige i.
Jan Jönsson kommer ut som transliberal i full Shameless-dress och slår ett hårt slag för allt som är gott och liberalt här i världen.
WOW! Vilket statement! Nu ska allt den SD-styrda marionettregeringen få vad dom tål så det heter duga och inte går av för hackor och slår huvudet på spiken!
WOW! Vilket statement!
Inför en trappa för kriminellt beteende.
Varje steg får begränsad tid att få den kriminelle på rätt väg sedan tar nästa instans över.
Varje steg innebär tuffare krav och ökande lagliga möjligheter att se till att kraven följs
Man börjar med socialtjänsten och sedan är sista steget isoleringscell.
På så sätt drar alla åt samma håll. Kriminella vet att det blir bara tuffare och tuffare.
Eftersom de flesta inom kriminalvården vill lyckas så kommer man sålla bort insatser som ger dåliga resultat.
@ Hans 06:40: Om man ska lösa problemet, måste man ha orsakssambandet klart för sig. En mycket viktig orsak till problemet är att vårt politiska etablissemang är globalister tillika fosterlandshatare. Det har sina prioriterade lojaliteter utomlands och bejakar allt globalt och tycker att problem löses bäst av utländska aktörer, såsom EU. Samtidigt gör det nationalstaten Sverige svagare på ett djupare plan, vilket är gynnsamt för det framväxande parallellsamhället med sitt eskalerande vapenvåld och egna lagar. Det sedan Bildtregimen nedrustade territorialförsvaret gjordes huvudsakligen i syfte att blidka globalisterna och tvinga in Sverige i det USA-ledda Nato. Därmed svek det politiska etablissemanget Sverige med sitt tidigare utomordentliga totalförsvar, vilket inkluderade både civil kris- och krigsberedskap. I avsaknad av denna beredskap, dock som ett led i Natoprocessen, ruttnar Sverige enligt talesättet ”fisken ruttnar från huvudet och nedåt”. I denna förruttnelseprocess gror den grova kriminaliteten som i likhet med nuvarande politiska etablissemang känner inga band med det gamla fina Sverige. Om politikerna aa andra sidan bejakar fosterlandet, säger nej till Nato, och bygger upp kris- och krigsberedskapen utifrån landets resurser, signalerar det nationell samling, vilket är till men för parallellsamhället med dess vapenvåld. Och politikernas rövslickande av Erdogan, som en punkt i Natoprocessen, detroniserar deras auktoritet i kommunikation med representanter för parallellsamhället.
Det är många trådar på en gång här – EU, Nato, totalförsvaret. Jag menar att inget av dessa är huvudproblemen när det gäller våra framväxande klanstyrda parallellsamhällen. Problematiken handlar om en undfallenhet mot gränslöst beteende ända från förskolan, om en konstant rädsla för att ställa krav på människor som invandrat eller har utländsk bakgrund, om en bekväm och konflikträdd konsensuskultur som inte orkar ta strid när majoritetssamhället utmanas osv. Nato har ingenting med detta att göra. EU gav oss svängdörrar vid gränsen, men det är likväl svenska politiker som snickrade ihop en världsunikt generös asylpolitik som gav oss dessa problem till att börja med. Uppenbarligen går det att vara med i EU och ändå ha en rimlig migrationspolitik (Polen, Ungern, Finland etc) och slippa rekord i dödsskjutningar varje år.
Här passar det alldeles utmärkt för att inte säga utsökt väl att reprisera mitt tidigare inlägg:
Alla kriminella med utländsk bakgrund måste naturligtvis fråntas sina uppehållstillstånd och/eller svenska medborgarskap och utvisas efter avtjänat straff. Om vi bara börjar där så har vi kommit en bit på vägen till ett tryggare samhälle och land. Sedan kan vi gå vidare med att kraftigt begränsa den pågående invandringen och utvisa alla som befinner sig illegalt i landet.
Det vore intressant att få statistik på det, men jag skulle tro att de flesta unga som begår dessa brott är svenska medborgare. De är födda här och har vuxit upp här (med invandrade föräldrar). Det komplicerar saken, för då finns det inget land att utvisa dem till. Eller menar du att man ska utvisa hela familjen till föräldrarnas hemland om sonen, 17, begår brott? Det vore ju en modell i så fall.
”Eller menar du att man ska utvisa hela familjen till föräldrarnas hemland om sonen, 17, begår brott?”
Ja absolut.
”jag skulle tro att de flesta unga som begår dessa brott är svenska medborgare. De är födda här och har vuxit upp här (med invandrade föräldrar). ”
Ungefär en tredjedel av kriminalvårdens interner är utländska medborgare.
Ytterligare ungefär en tredjedel är invandrare med antingen svenskt eller dubbelt medborgarskap.
Ungefär hälften skulle det alltså gå utmärkt att utvisa utan att bryta mot någon ”konvention” och göra någon stackars mördare statslös.
Utvisa hälften av de kriminella = halverad brottslighet.
Och det räcker bra.
Till att börja med.
Ifall vi är ense om att krisen med den skenande brottsligheten inte kan lösas på mindre än åtminstone 15 år bör rimligtvis följdfrågan vara: har vi dessa 15+ år och kommer inte sannolikt problemen ackumuleras? För att inte tala om den överhängande risken att s+v+c+mp återtar makten och dessa femton år förlängs till vad, tjugo, trettio, eller tills det inte längre finns någonting kvar. Så mycket för ”demokratiska” processer. När det ”demokratiska” samhället är under angrepp av inre fiender såväl som yttre inför man rimligtvis undantagstillstånd och krigslagar för att rädda vad som räddas kan. Trump kunde ha kallat in armén när det senaste amerikanska valet förfuskades, men kanske litade han inte på deras fulla lojalitet… jag brukar säga till bekanta som är vänster att det var tur för dem att Trump inte var den fascist de ville ha honom till, trots att det inte hade varit det minsta fascistiskt av honom att göra så eftersom det efter vad jag förstår finns fullt legala prejudikat.
Johan Karlson vill bara poängtera att den lilla människan i det lilla sammanhanget också har sin lilla plats här på jorden. I det sammanhanget är problemen små och det lilla centerpartiet är skickade att lösa dem.
De stora problemen uppstår när de små problemens lösare – centerpartiet/Johan Karlson – får för sig att de också har lösningen på de stora problemen i sina små lösningar. Så länge Johan Karlson själv löser problemet med de oknutna skorna och kanske får vara med och tycka till om en cykelbana i Tingsryd är allt frid och fröjd.
Däremot ska vi inte under några som helst omständigheter släppa in och fram de små i frågor som rör någonting utanför deras horisont. Så mycket borde alla ha lärt sig.
Ha ha. mm… Det är allt rätt bra med åsiktsfrihet och rösträtt. Av nån anledning har Centerpartiet påverkat de politiska besluten direkt eller indirekt under hundra år.
Du tronar på minnen från fornstora dar…..
att Johan Karlson fortsätter tro på sitt meningslösa lilla parti.
Han och några till får gärna kasta bort sina röster.
Massiv återvandring är nog det enda som kan råda bot på problemet, som ju till hundra procent beror på invandringen.
Bra ändå att domstolarna signalerar sitt stöd till gärningsmännen och släpper Jackie Arklöv i dessa repressiva tider.
Fattas bara!
Lågaffektivt mot de (s)ina, domstolarna lyder.
Twitter har sina guldkorn:
– Svensk socialdemokrati är en udda fågel i den politiska faunan och den enda socialdemokrati som ligger till vänster om Die Grüenen.
https://twitter.com/HansWessberg/status/1668893299455737857
Släpp fångarna loss det är Vår!
Sverige är ett rikt land!
Vi har råd!
att vi bara har 30 000 gängmedlemmar i Sverige. Det känns tryggt.
Nu ska det utredas först så får vi se vad som händer sen.
Tack för att ni valde Sverige!
Sverige blir Nordens Libanon eller någon blandning mellan Sydamerika och USA. Låt landet bli ett varnande exempel för övriga Norden och Europa.
Sanna Marin ang. Natoansökan hade garanterat gjort mer succé i homofobländerna än Tobias Billström (misslyckad fjantpelle från Reinfeldt) Varför dessa svaga kort?
Bättre placerad bredvid Tobé i EU som skademineringsåtgärd. Ersätt med Busch, som Sanna-Marin-substitut så hamnar Carl-Oskar Bohlin på rätt plats som Energiminister. Parisa Liljestrand sen.. Obegripligt. Och Utbildningsdepartementet… Suck.
Att Arga Andersson börjat ge sig på journalister är väl inte så farligt. Sådant ser man ofta i länder som Nordkorea, Ungern och Polen. Journalister som Strömstedtskan får allt skärpa till sig nu annars väntar Gulag.
Timbro borde för länge sedan ha tvingats be om ursäkt för sitt hånfulla öknamn som bara polariserar och inverkar menligt på socialdemokraternas opinionssiffror.
på Pravda aka partiorganet Aftonbladet tar bladet från munnen och flyger på de sina med huggtänderna framme. Det är allt ifrån Löfven, som numera är PR-konsult, till uppgörelser med arbetarklass och klimatarbete.
Vi kan räkna med högre tonarter och ett riv och ett kiv ungefär som allt annat än glada honkatter i en bur.
Det är koseligt att skåda, en del av paradigmskiftet som inletts. Sossarnas storhetstid är slut och över.
Nu återstår bara dödsryckningarna.
kan väl anställas som kulturtolkar som sina föräldrar? Sverige behöver tvångsomhändertas.
– Sverige har både högre skatt, mer omfördelning och en mer välutbyggd välfärdssektor än nästan alla andra länder i EU. Ändå har vi störst problem med dödsskjutningar. Vänsterns besatthet av att behandla brottslingar som offer för socioekonomiska förutsättningar handlar inte om brottsbekämpning, utan om att försvara sin egen ideologi.
https://twitter.com/jonsson_henrik/status/1668848473343512577
alla att bränna en koran. Jag tror vi kan se vart den sidan av sossarna är på väg.
Sharia-sossarna.
Ja, det kan vara trickset som löser knuten tänker Lindberg taktiskt. Det är inte bara C och Mp som har problem.
Stora problem.
@ Hans 21:28: Med Natoansökan signalerar etablissemanget dåligt ledarskap och att vi inte är herrar i vårt eget hus. Vi låter någon bestämma vår säkerhetspolitik. Vi omvandlar oss militära knähundar. Det politiska etablissemanget förlorar därmed i auktoritet, vilket uppmuntrar parallellsamhället. Vänta bara tills vi måste underkasta oss USA:s geopolitik (via ev. Natomedlemskapet) i bl.a. Mena! Det kommer ge ytterligare hotbildsupptrappning med vapenvåld i parallellsamhället. Annat var det före tre decenniers Natoanpassning och nedrustning då Sverige var militärt alliansfritt med auktoritärt ledarskap! Sverige räknades då som ett världens tryggaste länder. Du ägnar dig åt ”whataboutism”! Nu pratar vi Sverige. EU-medlemskapet är förkastligt, ty det garanterar fritt flöde över nationsgränsen av kriminella, illegala vapen, stöldgods, vilka är instrumentella för parallellsamhället och den organiserade brottsligheten.
Med Natoansökan signalerar etablissemanget dåligt ledarskap och att vi inte är herrar i vårt eget hus. Vi låter någon bestämma vår säkerhetspolitik. Vi omvandlar oss militära knähundar.
Detta är en förenkling, oavsett vad man tycker om ett svenskt Natomedlemskap. Att vi väljer att samarbeta med andra gör oss inte till knähundar. Som ett litet land är vi beroende av andra i nästan allt, från handel till säkerhetspolitik. Därmed inte sagt att Natomedlemskapet är oproblematiskt, för det är det verkligen inte. Men Norge, Danmark och snart Finland är medlemmar. Är de knähundar?
Annat var det före tre decenniers Natoanpassning och nedrustning då Sverige var militärt alliansfritt med auktoritärt ledarskap!
Vilken auktoritär ledare har Sverige haft?
EU-medlemskapet är förkastligt, ty det garanterar fritt flöde över nationsgränsen av kriminella, illegala vapen, stöldgods, vilka är instrumentella för parallellsamhället och den organiserade brottsligheten.
Nej, det garanterar inte. Det möjliggör. Sverige kan, om Sverige vill, ha en fungerande tull och bevisligen kan vi även ha gränskontroller. Svenska politiker har valt att ha svängdörrar och en tull som nästan helt saknar befogenheter.
”Svenska politiker har valt att ha svängdörrar och en tull som nästan helt saknar befogenheter.”
Ja och varför har svenska politiker valt detta?
Jo därför att EU alltid har förespråkat fri handel och att människor fritt ska kunna röra sig över gränserna, samt att samtliga EU-länder ska ha öppna gränser. Svenska politiker har valt detta för att visa att Sverige är bäst på detta område, för här är det noll koll som gäller. Därför är EU-medlemskapet ett stort nederlag för Sverige. Att självmant säga upp sin suveränitet, sin egen lagstiftning, sitt självbestämmande är politisk harakiri utfört av lättledda och lealösa politiker.
Jo därför att EU
EU hit och EU dit. Har svenska politiker inget som helst eget ansvar?
Nej uppenbarligen har de inte det med tanke på hur de agerar och inte agerar.
Jo, vi blir knähundar till Nato (som styrs av USA). Du verkar inte inse vad Nato är efter Sovjetunionsupplösningen. Nato är numera mycket lite av en försvarsorganisation. Nato är nu mer en anfallsorganisation för att bl.a. utöva påtryckningar globalt. Hur förklarar du annars det folkrättsvidriga Kosovokriget 1998-99, som Nato startade? Vi fick en försmak på att vara militära knähundar, när Sverige inte behövde det men ställde upp med flygvapen i Libyenkriget 2011 på Natos/al-Qaidas sida. Denna undfallenhetsmentalitet kombinerad med globalism, som det politiska etablissemanget uppvisar, leder till, enligt mig, att sagda etablissemang förlorar i auktoritet och respekt. När etablissemanget tappar i respekt, blomstrar parallellsamhället med dess vapenvåld.
Jag omformulerar mig: EU garanterar [i det närmaste] fritt flöde… Tullen får bara göra kontroller på misstanke, vilket inte kan beskrivas som ett fungerande system. Tänk bara på hur många EU-landsgränser som knarket och vapnen har passerat från Balkan innan de dyker i ett parallellsamhälle nära dig! Jo, EU-medlemskapet är instrumentell för dödsskjutningarna. Swexit, och ett ordentligt skalskydd anbefalles! Jag medger att formuleringen ”auktoritärt ledarskap”. Jag menade det politiska etablissemanget förr var mer respekterat och åtnjöt större auktoritet, ty etablissemanget hade ett utomordentligt Sverigefokus.
Jag finner det fascinerande att du bara är motståndare till krig som Nato deltar i, inte när Ryssland invaderar och ockuperar sina grannländer. Jag förstår inte den logiken. Du underkänner alla andra Natomedlemmar om du kallar dem för knähundar. Självfallet har USA stor makt i Natoalliansen, de har ju också dragit det tyngsta lasset ekonomiskt vilket Trump ville ändra på. Andra har alltså åkt snålskjuts, vilket inte nödvändigtvis är likställt med att vara knähund.
Vad gäller EU och svenska gränser: det är klart att EU-medlemskapet påverkar, men om det hade primärt med EU att göra skulle ju situationen se mer eller mindre likadan ut i alla EU-länder. Så är ju inte fallet. Varför har Sverige nästan tio gånger fler dödsskjutningar än Norge, Danmark och Finland tillsammans?
Jag medger att formuleringen ”auktoritärt ledarskap”…
Då förstår jag vad du syftar på.
@ Hans 21:59: Nej, uppenbarligen är logik inte din starka sida. Jag har, tvärtemot vad du här påstår, sagt i din bloggs kommentarsfält ett flertal ggr på förekommen anledning, att det var fel av Ryssland att invadera Ukraina 2022. Jag säger att vårt politiska etablissemang gör Sverige till en militaäär knähund i samband med Natoprocessen, eftersom sagda etablissemang saknar nationell stolthet och när ett fosterlandshat. Att alla andra Natomedlemmarna skulle vara knähundar är en formulering som får så för dig. Den primära orsaken till dödsskjutningarna är enligt mig den destruktiva massinvandringen, som väl är tio ggr så stor som i övriga Norden. Dock är EU instrumentell både i fråga om dödsskjutningar och massinvandring.
@Gruelse Oavsett vilket ämne Hans behandlar i bloggen upprepar du tvångsmässigt att det är någon annans fel till Sveriges allvarliga problem. Du kanske kan ställa dig frågan vad det är för fel på svenska folket som accepterar det pågående folkutbytet.
Är det verkligen möjligt att kunna identifiera som ”fobiskt” (dvs., ”sjukt”), att vara för eller mot det ena eller det andra?
Kanske skulle man kunna vidga begreppet ”fobi” till att vara det ”nya” samlande samlingsbegreppet” för allt fler människor och gällande alltfler kategorier och områden av både människor och företeelser?
Att det har varit ”modernt” att vilja kalla alla (”vi”) som inte ser oss själva som homosexuella med epitetet ”sjuka” enbart för att inte vilja omfatta eller godkänna en homosexuell propaganda överallt och i alla sammanhang, kunde eller borde då kanske även kunna gälla åt det omvända hållet?
Dvs., Alla homosexuella kan i sin tur kallas för att vara ”hetero-fobiska” människor?
Själva ordet ”FOBI”, och ”fobiskhet”, eller ”fobiker” och kanske också då ”fobism” (?), är ju tydligen möjligt att kunna tillskriva en mängd olika kategorier och grupper av människor?
ORDET fobi som då vill stämplas på dem som markerar avstånd inför eller motstånd mot eller sådana som identifieras som kritiska till, (till någon specifik rörelse, vilken som helst)?
Kanske finns det då ett slags inneboende mänskligt behov av att just KUNNA indela, uppdela, avdela och därmed kunna IDENTIFIERA vilka, vad, vem som är tillhöriga till den ”egna” grupperingen och dess egna överlevnads-viljor?
DET och DE indelningar som därmed och då i sin tur, för just respektive gruppering, ska kunna medföra ATT kunna kategorisera som antingen ”goda” eller ”onda” ?
(Alltså kunna bli kategoriserade som antingen ”goda” eller som ”onda” i RELATION TILL och i förhållande till just den specifika egna grupperingens överlevnadsintresse och fortsatta livsmöjlighet och existens?)
ALLTSÅ skulle det kunna identifieras väldigt många olika ”fobismer”, som sådana?
Alltså kanske då t ex en; ”Kristendoms-fobi”? ”Islam-fobi”? ”Judendoms-fobi”? ”Äldre-fobi”? ”Yngre-fobi”? ”Mans-fobi”? ”Kvinno-fobi”? ”Vuxen-fobi”? ”Barn-fobi”? ”Svensk-fobi”? ”Tysk-fobi”? ”Kurd-fobi”? ”Amerika-fobi”? ”Europa-fobi”? ”USA-fobi”?…..
(…Et cetera och så vidare med mera!)..
(Kanske det utvecklas ”EU-fobiker” till slut? De som då vill inringa några slags nya former, sorter och slag av mer eller mindre ”enhetliga grupperingar” inom Europa? (Grupper som grupperar sig själva och kanske då tycker sig ha ”liknande och sammanstrålande intressen” av att kunna, som just ”EU-fobiker”, då vilja anse det vara möjligt att överleva utan EU?) (!)
Vem vet.
Kanske.
Nja lite dåligt med frågetecken denna gång, men sen tog det sig mot slutet. Vilken tur. I nästa övning vill jag att fröken undersöker ordet: ”frågetecken”. Vad är det för ord egentligen?
Minst tre A4-sidor, inkl. genusanalys naturligtvis.
God fortsättning!
Mycket av vad en hel Västvärld, med USA i spetsen, har utvecklat och förbättrat för fler människor än vad dessa flesta människor alls hade tillgångar till under tidigare århundraden, (före den industriella utvecklingen, tekniska, elektriska, vetenskapliga och även då inom sjukvård, hygien, boende och läkemedel osv.,) det går ju inte att förneka.
Tillsammans med ideologiernas paroller, om frihet, jämlikhet och broderskap, har det dock under senare tider, (från 60-, 70- tal och framåt?), blivit en snedvridning, där begrepp som t ex frihet, (som man tolkat som någonting gott i förhållande till ofrihet och som tilltroddes kunna bidra till ökad friskhet, godhet, sundhet), nu verkar ha missbrukas genom att man har numer vill tolka frihet som synonym till gränslöshet på alla nivåer?
När man vill vända på begreppen som gott, ont, bra, dåligt, rätt, fel och sant och osant, till sina motsatser så kan man parallellt anta att det kommer att i en förlängning kunna åstadkomma just motsatsernas innebörd? Kanske för att man därmed tror sig om att förmå skapa förändringar till det bättre? Till det ännu Nyare genom att det förgångna eller det gamla då tillintetgörs?
Det som ansågs VAR gott, bra, rätt, sant och riktigt skall vändas till sina motsatser för att då menas kunna befria människor från inlåsning till eller bundenhet till? Och därmed vill det inriktas på det som vill definieras som en s.k. kreativ förstörelse av vane-föreställningar och begrepp. (Därför att det vill anses att; – ”Kaos är ju granne med Gud”?)
Men i ett UPPBYGGNADSSKEDE i en nation så är det som vill anses som just gott, bra, rätt, sant och riktigt då VÄRDEN som är användbara, för SYFTET av just UPPBYGGNAD och för framgångar och segrar.
MEN; NÄR och OM man vill skapa ett UPPLÖSNINGSSKEDE i en nation, så vill det ISTÄLLET fokuseras på de de värdenas MOTSATSER?
Detta som är en mer eller mindre naturlig process i en TRO på att det är förändring som sådan, som vill anses vara någonting gott och bra, samt alltid kunna leda till någonting bättre än det tidigare.
Det verkar alltså finnas ett mer eller mindre psykologiskt och sociologiskt inbyggd tro, eller vilja, att för att TRO sig om att kunna åstadkomma förbättring eller framsteg, så FÖRUTSÄTTER detta en ett behov av att kunna förmå tillintetgöra, förstöra och bryta ned det tidigare?
Detta för att då och därmed TRO på att man ENDAST genom att totalförstöra och totaltillintetgöra KAN skapa förutsättningar för att KUNNA BYGGA eller att kunna skapa fram någonting NYTT?
OCH är det inte just detta som överalllt de påverkansstarka ”etablerade samhällsbyggarna” och inflytelserika beslutsfattarna på alltmer globaliserade samhällsnivåer och arenor över allt större delar av hela världen verkligen säger sig vilja göra?
Alltså säger sig vilja BYGGA NYTT?
Denna önskan är formulerad med den NYA frasen: …- ”BUILD BACK BETTER”?
Men, FÖRST måste alla tidigare GRÄNSER som tidigare har omgärdat det som har byggts, och som NU vill anses för att vara GAMLA GRÄNSER och därmed vara någonting både föråldrat och gammalt, brytas ned och förstöras i en s.k. ”konstruktiv destruktion” i en NY och omhuldad och dyrkad GRÄNSLÖSHET?
”-Ont ska bli Gott” och Gott ska bli Ont”? – ”Rätt ska bli Fel och Fel ska bli Rätt”? – ””Sant ska bli Falskt och Falskt ska bli Sant”? – ”Bra ska bli Dåligt och Dåligt ska bli Bra”?
….
Det spontana och naturliga för de flesta människor att vilja säga NEJ TACK till alla sådana moderna former och slag av hyllade gränslösheter? De flesta vill säga att; – ”Gränser är någonting bra för möjligheter till ordningsskapande i ett samhälle samt att o-ordning och kaos inte är det”?
Dessa grundläggande och uppbyggliga sociala värden omkring gott, ont, rätt, fel, bra och dåligt, de gäller även om o-ordning och kaos vill beskrivas vara det NYA. Alltså även om det vill beskrivas vara enbart någonting som är; … – ”FÖR den NYA GODA Sakens Skull? ” ..(!)
Åsa Linderborg presenterar en intressant vinkel på problemen i dagens AB. Hon menar att partiledarna borde ägna sig lite åt självkritik. Då skulle det kunna se ut så här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/gEKolJ/det-skjuts-som-fan-da-skyller-partiledarna-pa-varandra
Naturligtvis obegripligt för grindvakten dock. I hans värld kan bara Socialdemokraterna bära skuld.
Jag gillar, kanske lite motvilligt, Linderborg, för att hon vågar vara obekväm. Jag tror att detta är genuint, ty så upplevde jag henne en gång i tiden när hon var lärare på Uppsala universitet när jag pluggade där. En frisk fläkt på en annars stofiltät institution.
Ja kamrat Jan, först av allt är det tur att Åsa Linderborg är en verklig socialdemokrat av den gamla goda stammen. Någon att hålla i handen när nyliberala vindar blåser.
Sen raskt över till sakpolitiken där grindvakten måste fördömas. I stor enighet.
I hans värld är det inte bara teoretiskt möjligt att sossarna har skuld utan de har det verkligen också i praktiken. Ett påstående så galet att man tar sig för pannan.
Vad skulle socialdemokraterna, förlåt Socialdemokraterna, vara skyldiga till?
Jomenvisst, man såg det inte komma, och det har man storsint erkänt. Man såg det inte komma och ville bara alla så väl. I det sammanhanget kan man bara inte tala om skuld. Så är det. Det är det den där grindvakten inte begriper. Till allas lycka har vi kamrat Jan som kan förklara det sakpolitiskt för alla utom grindvakten.
@ Woke 08:02: Enligt mig är de viktigaste orsakerna till uppkomsten av parallellsamhället och dödsskjutningarna: * det politiska etablissemangets fosterlandshat; * den destruktiva massinvandringspolitiken; EU-medlemskapet. Man brukar säga att man får de politiker man förtjänar. Vi sägs ju ha demokrati. Ja, men svenska folket är utsatt för en massiv invandringspositiv propaganda. Många svenskar har tyvärr blivit egoistiskt materialistiska, där livsuppgiften har blivit att maximera så hög standard som möjligt. En viktig ingrediens i standardhöjningen har varit att upprätthålla trycket i bostadsbubblan. Det goers med en befolkningsökning, enligt utbud-och-efterfråge-modellen. Då svenskar har relativt låga fruktsamhetstal, välkomnas invandrare i syfte att öka befolkningen och därmed öka trycket på bostäder, varvid bostadspriserna ökar, och de svenska bostadsägarna ser en värdestegring (på sina bostäder).
”Man brukar säga att man får de politiker man förtjänar. Vi sägs ju ha demokrati. Ja, men svenska folket är utsatt för en massiv invandringspositiv propaganda. Många svenskar har tyvärr blivit egoistiskt materialistiska, där livsuppgiften har blivit att maximera så hög standard som möjligt.”
Svenskarnas relation till staten. (Jfr Östtyskland, det finns åtminstone sju socialdemokratiska partier i Riksdagen).
Nu är du där igen, svenskarna har valt den situation de befinner sig i. Du kan backa tillbaka och finna den röd tråden. Roland Huntford, Det blinda Sverige, (1972 är en översättning av The New Totalitarians, 1971) ger en översikt över Sveriges sociala och politiska utveckling.
En sammanfattning: ”… Sverige (framstår) som det främsta exemplet i den moderna världen, när det gäller samhället, som George Orwell och Aldos Huxley föreställer sig det. Det svenska läget är skarpare totalitärt än det ryska.”
”Huntford visar hur effektivt Sverige har gjort sig beroende av det socialdemokratiska partiet, som har uppehållit makten, utan betydande avbrott, sedan år 1932. Detta parti har framgångsrikt underminerat svenska riksdagen dess roll och ersatts av en väldig byråkratism som har bidragit till fast pakt mellan fackföreningspåvarna och staten. Han visar också hur svensk historia har gjort svenskarna motsträviga inför avgörande frågor eller att sticka av från den stora massan.”
”I stället har svenskarna blivit det lydiga och fogliga numret i en stadsplanerares eller socialists dröm. Allt i svenskt liv är anpassat efter utvecklingen av ett effektivt regeringsmaskineri. Till gengäld har svenskarna fått framgång, hygien, social säkerhet och det ovanligt andefattiga nöjet av sexuell frihet.”
(https://archive.org/details/detblindasverige_201912/page/n1/mode/2up)
Hej igen Coffee (Woke)😁
Botkyrka hoppar upp och biter sig fast i den socialdemokratiska betonghäcken igen. En böld i röven som inte vill släppa och naturligtvis finns ingen socialdemokratisk skuld där heller. Men nu var det inte Socialdemokratiska bakdelar Jan ville diskutera utan sakpolitik (som Jan alltid socialdemokratiskt säger sig vilja diskutera). I min värld är det iofs en och samma sak. Det som rinner den vägen är som en majoritet vet mest skit (rent sakpolitiskt sett alltså)
som ser ut så här:
https://henrikalexandersson.blogspot.com/2023/06/sa-vad-skall-sossarna-gora-nu.html
https://www.expressen.se/nyheter/s-kristerssons-stab-driver-twitterkrig-mot-andersson/
Man exemplifierar med hur Grindvakten med kopplingar till regeringskansliet upprepar budskap om Socialdemokraternas problem i Botkyrka och Magdalena Anderssons hantering av S-ledamoten Jamal El-Haj, som tar timeout efter att ha närvarat vid en Palestinakonferens med påstådda terrorkopplingar.
Även S-ledarens temperament är ett återkommande tema, inte minst efter Expressens uppgifter om att hon har hotat med att polisanmäla Liberalernas partisekreterare.
@ Woke 23:55: Vad är ditt svar på frågan vad som är fel på svenska folket?
Jag skall försöka svara med hjälp av en historisk händelse. Under andra världskriget deporterades judar systematiskt till koncentrationsläger. I Danmark blev det känt att ockupationsmakten skulle börja deportera judar i oktober 1943.
Att skydda judar eller på annat sätt hjälpa judar innebar dödsstraff eller andra mycket stränga påföljder. Samlingsregering gav inga instruktioner till danska folket angående de kommande deportationerna. Trots detta tog motståndsrörelsen, vanliga danskar, fiskare, läkare, kustbevakare, etcetera, personliga beslut att hjälpa judarna att ta sig över sundet till Sverige.
7000 judar lyckades ta sig över sundet, 50 drunknade, och färre än 500 blev deporterade till koncentrationsläger.
Skulle det här vara möjligt i Sverige?
@ Woke 10:14: V.v. svara min fråga med ett svar, inte med en fråga.
Vill man inte förstå, så vill man inte förstå.
Patrik Engellau tangerar det vi pratar om under rubriken: Det gamla Sverige som flyttade till USA och fortsatte att bete sig som bönder och det gamla Sverige som stannade kvar i hopp om staten
(detgodasamhallet.com/2023/06/19/patrik-engellau-det-gamla-sverige-som-flyttade-till-usa-och-fortsatte-att-bete-sig-som-bonder-och-det-gamla-sverige-som-stannade-kvar-i-hopp-om-staten/)
Lyssna gärna till: Victor Davis Hanson. (https://www.youtube.com/watch?v=U9o-68M0bCU).
– Vad kan rädslans makt över människan få för konsekvenser?: Människooffer (Maya-kulturen)? Häxprocesser (renässansen)? Pogromer (nazismen)? Sexuellt utnyttjande? Invandrares ”gränslösa beteende”? Förfallen samhällsservice, trygghet, demokrati, gemenskap, kolonialisering?
Li Engnell förstår inte (”obegripligt”) varför folk fortsätter att rösta som de gör, trots att S/M-blocken ”inte får stopp på den förfärande samhällsutvecklingen”.
Det blir begripligt när man förstår (eller ser) svenskars rädsla för att bli anklagad för rasism/kallad rasist, eftersom…
– ”… rasist är det värsta epitet någon kan få i Sverige skaffar sig den som slungar det ur sig ett moraliserande övertag.”
(Lars Åberg 2022-08-18 Göteborgs-Posten, Gästledare: ”Hela verkligheten har blivit diskriminerande”)
Det är inte bara svenskar som är bokstavligen livrädda för detta ’epitet’ — att beskriva en av de värsta moraliska anklagelser som kan riktas mot en levande människa som ’epitet’ (eller ’glåpord’ som är Riks.se:s Dick Erixons ordval) måste vara århundradets största underdrift… med tanke på konsekvenserna.
Även engelsmännen är rädda. Så rädda att de är ’villiga’ att offra — bara under ett år (!) — 19000 av deras unga (!) tonårsdöttrar (ofta arbetarklass) vilka sexuellt utnyttjas i huvudsak av grupperingar av muslimska män från Pakistan (s.k. ’grooming-gangs’).
– ”Almost 19,000 children have been sexually groomed in England in the past year, according to official figures that have prompted warnings of an ”epidemic”.”
(The Independent [~liberaldemokratisk] 2019-12-28)
Engelsmännens rädsla för rasistanklagelser har gjort att detta exploaterande har kunnat fortgå i årtionden:
# 2015-02-05 Sveriges Radio
”Stadens ledning avgår efter pedofilskandal”
– ”Både den här utredningen och en tidigare visar att både den politiska ledningen och polisen har fått upprepade larm om vad som pågick. En av anledningarna till att ingen grep in var att folk var RÄDDA FÖR ATT STÄMPLAS SOM RASISTER.”
# 2023-04-30 Bulletin.nu
”Utsatta flickor blev lidande när polisen var rädd för rasismanklagelser”
Dan Korn:
– ”I ÅRTIONDEN har TUSENTALS brittiska flickor utsatts för sexuella övergrepp medan myndigheter valt att se åt ett annat håll för att inte ANKLAGAS FÖR RASISM. Men nu dras frågan upp på regeringsnivå.”
Engelsmännens oförmåga att stoppa deras samhällsutveckling ser vi även hos svenskar:
FRÅGA: Vem vågar rösta på det/de enda parti/er som har erbjudit den enda politiska lösningen/åsikterna (invandringsstopp, återvandring/nationalism, ogillande av påtvingad mångkultur): SD, AfS och och deras föregångare Ny Demokrati (NyD) och Nationaldemokraterna (ND)?
(2021-02-19 Twitter, fd. justitieminister Morgan Johansson (S):
”Jimmie Åkesson (SD) kallar invandrare för ’kulturell belastning’. Ränderna går aldrig ur. SD är och förblir ett tvättäkta rasistiskt parti”.)
(2021-09-23 Riksdagen, fd. justitieminister Morgan Johansson (S):
– ”Den grundläggande skillnaden här är människosynen.”
– ”Ni [Sverigedemokraterna] är programmatiskt emot att människor med en annan härkomst över huvud taget ska befinna sig i Sverige”
– ”Jo, därför att alla problem som över huvud taget kan finnas i ett samhälle skyller ni på ett eller annat sätt på invandrarna.”)
SVAR: Alltför få:
2016-01-27 Expressen Debatt
forskare, Göteborg universitet:
”Om kvinnor vågat åsiktsrösta som männen hade SD varit störst”
(SCENARIO: –Hon kommer hem från vallokalen — där alla kan se vem som tar vilka valsedlar; även blanka, på vilka partiets namn skulle kunna skrivas, den som tänkte på det — och ska berätta att hon för första gången röstade på det parti som den politiska och kulturella Eliten har fördömt, förakta och hånat….
# 2010-09-19 Expressen Ledare: ”Rösta nej till hatet”
# 2014-09-13 Expressen Ledare: ”I dag röstar vi nej till rasism”
# 2018-09-05 Expressen: ”Hundratals kändisar i upprop mot SD”
# 2022-08-17 Dagens Nyheter: ”Amanda Broberg: SD:s rasism ligger inte bara i rötterna, om den ständigt skjuter nya skott”
# 2022-08-17 Dagens Nyheter: ”Kristina Lindquist: SD besudlar tunnelbanan med ren rasism”/”SD vill fördriva människor från deras hem”
… Och, hennes vänkrets har slängt partiets utskick med valsedlar.
–Förmår hon för första gången ljuga för familj, vänner och bekanta (grannar, arbetskollegor)?
–Eller, valde hon hellre S/M — Wikipedia: ’Sadomasochism (förkortas SM)’?)
Det är en sak att engelsmännens rädsla har under åren drabbat 10? 100?-tusentals av deras döttrar, men vad kan sägas om svenskar (och invandrare) som offrar själva demokratin (dvs. medborgarens metod/verktyg för politisk förändring)?
Det våld som årligen drabbar något hundratal (?) svenskar (och de invandrare som inte missköter sig) är trivialt i det stora hela (alltså, oaktat individuella tragedier). Förutom demokratins förfall, är möjligen det större förfallet den nationella gemenskapen/sammanhållningen. Ett förfall som är orsakad av goda intentioner (bekämpandet av svenskars så kallade rasism) hos den politiska och kulturella Eliten vilka felaktigt tolkade/tolkar svenskars reaktioner på invandring/mångkultur och invandrare som rasism. — Orsaken är kulturkrock, inte rasism.
Gemenskapsförfallet kan ses i vardagen, där invandrare (och svenskar) anklagar/kallar — med Eliten frammanande och moraliska stöd; ref. Lars Åbergs ’moraliserande övertag’ ovan — svenskar (i synnerhet SD-are och deras väljare/sympatisörer) för rasist.
9 exempel:
1) I sina presentationer av den statliga offentliga utredningen (SOU) 2012 ”Främlingsfienden inom oss [Svenskar, Min anm.]” gjorde (och fortfarande gör?) Bengt Westerberg (FP/L) bedömningen att mellan ”30–50%” av svenskarna är ’främlingsfientliga’.
2) 2021-12-08 Svenska Dagbladet
”Varannan anser att SD är ett RASISTISKT PARTI”
– Frågan som ställdes var: ”Anser du att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti?”
– 50 procent svarade ja, 40 procent svarade nej och tio procent svarade ”vet ej”.
– 53 procent av männen anser att partiet inte är rasistiskt medan endast 27 procent av kvinnorna håller med om det.
3) –”Om BUDSKAPET hela tiden från SOCIALTJÄNSTEN [dvs. staten, Min anm.] är att LÄRARE ÄR RASISTER, kanske det inte är så konstigt om eleverna upplever ”rasism”.”
– ”Hela tiden får vi höra att vi är rasister, ändå har jag aldrig hört någon lärare uttrycka sig rasistiskt. Inte en enda gång under mina 20 år som lärare i förorten. Aldrig. Vare sig till någon elev eller till någon lärare.”
(— 2022-11-23 Göteborgs-Posten ’Fria ord’ [insändare]: ”Så trött på att vi lärare kallas rasister [Av invandrarbarn och ungdomar, Min anm.]”
4) –”Det sägs ju ofta att SVERIGEFINNAR var den första invandrargruppen som fick känna på RASISM och fördomar från svenskar.”
(— YouTube-kontot ”Tänk till”. Utbildningsradions (UR) teveprogram för ungdomar 2020-02-05: ”Sverigefinnar gick igenom det andra invandrare går igenom idag”)
5) –”Ni är SD! RASISTER! ropar den okända mannen [invandrar-somaliern till den svenska Expressen-journalisten Nina Svanberg] och drar i väg med ordföranden.”
(— 2022-11-07 ”Expressen har följt spåren efter de försvunna läxhjälps-miljonerna till falska adresser, tomma lokaler och källarmoskéer”)
6) Jonathan Kärre [Gröna Lundbesökande familjefar], Twitter:
– ”De anklagar mig för att ha RASISTISKA MOTIV, säger att saken inte rör mig osv”
(— FriaTider.se 2023-05-24: ”Kritiken mot Gröna Lund: Låter invandrargäng terrorisera småflickor”)
7) Twitter-tråd 2023-05-26 av ’Utdelningsjägaren’ (@Utdelningsjgar2, status/1662059519340421122):
– ”Antalet gånger jag och personal fått höra att VI ÄR RASISTER, för att vi säger åt folk att de får gå hem om de inte följer våra regler är oändliga.”
(”Angående det här med stöket på Gröna Lund mm; jag [’Utdelningsjägaren’] har jobbat [Bl.a. i anslutning till Badhus, Min anm.] som chef inom offentlig sektor i 10 år och både i Malmö, Stockholm och Örebro med omnejd och har således rätt bra koll på VILKA DET ÄR som stökar och hur hotfullt det ibland kan bli.”)
8) Doku.nu 2023-06-14
”Migrationsverkschef om JO-kritik: Är det nån sorts RASISTISK GREJ det här” (”Samtidigt berättar personal om att en del anställda använder det arabiska ordet för slav om mörkhyade kolleger och förvarstagna.)”
9) DetGodaSamhallet.com, 2023-06-15 Bitte Assarmo:
”Varför säger inte folk ifrån?”
– ”Under DECENNIER har vi svenskar formligen bombarderats med ANKLAGELSER om RASISM”
– ”En gång blev jag till och med kallad RASIST av en man som tagit sig för att parkera på min hyrda parkering. När jag bad honom flytta sin bil skrek han att jag inte bara var ”RASIST” utan även ”HORA”.”
– ”Det är ingen slump att så många invandrare väljer att ta all kritik – även rättmätig sådan – som RASISM. De har ju blivit itutade ända sedan de steg över gränsen att svenska folket är RASISTER och att det svenska samhället diskriminerar dem. Politiker, journalister, myndighetspersoner, kändisar – det är en hel drös människor som helt utan orsak satt en RASISTSTÄMPEL på vanliga, skötsamma medborgare” […] INTE UNDRA PÅ DÅ ATT VANLIGT FOLK DRAR SIG FÖR ATT SÄGA TILL PÅ SKARPEN NÄR EN INVANDRARE BETER SIG ILLA.”
Och ett 10:e exempel, som drabbar barn:
# Hur vanligt är det/på hur många skolor får svenska barn höra att de är rasister, svennejävlar och horor?
(Bägge ’sorters’ barn är ’offer’. Det såg den politiska och kulturella Eliten inte komma?)
*
Utöver demokratins förfall och sammanhållningens förfall och trygghetens förfall, som är ämnet för Li Engnells betraktelse, ’förfaller’ även viljan att inte bara åtgärda problem till följd av invandringen, men att över huvud taget våga uppmärksamma dem… på grund av rädslan för rasistmisstankar/anklagelser:
# 2006-04-27 Sveriges Radio
”Polisen har för lite kunskaper om invandrare”
– Själv har Mostafa Alshawi vuxit upp i det invandrartäta området Rosengård i Malmö. Han har sett många vänner hamna på fel sida lagen och menar att det hymlas med att en stor andel av brotten begås av invandrare. ”Det är en känslig fråga för både poliser och politiker att ta i”, säger han:
– ”Det har nog med att göra att MAN ÄR RÄDD FÖR ATT BLI STÄMPLAD SOM RASIST. Men om man inte uppmärksammar problemet så kan man inte heller något åt det”, säger Mostafa Alshawi.”
# 2011-11-25 Göteborgs-Posten Debatt
”Allt för lätt stämplas som rasist i debatten”
Bahareh Mohammadi Andersson (samhällsvetare och människorättsaktivist):
– ”Rädslan för att bli kallad rasist hindrar oss ofta från att reagera mot grupper eller personer som i skydd av kultur, tradition eller religion tar ifrån andra sina lagliga rättigheter.”
– ”Ordet rasist har i dag blivit en skrämselfaktor för att tysta folk eller för att få folk att gå i den riktning man själv vill.”
– ”De som KRITISERAR PROBLEMET blir omedelbart anklagade för att vara islamofober och rasister och de som verkligen skulle ta sitt ansvar, det vill säga de som satt Sverige i den situation landet befinner sig i, är knappast de som kommer att göra något. ORSAKEN ÄR DENSAMMA: ”RÄDSLAN FÖR ATT BLI KALLAD RASIST”.”
# 2016-09-17 Sydsvenskan se
Nils Karlsson (MP) Malmö (jämställdhetskommunalråd):
”RÄDSLA FÖR RASISTSTÄMPEL har hämmat insatser mot [Av invandrare medförda, Min anm.] hedersförtryck[et]”)
# 2021-08-11 Göteborgs-Posten
”Så åt sig rädslan in i Göteborg”
[ang. rapporten ’Finns det en tystnadskultur i Göteborg Stad?’]
Ledare:
– ”Personal i stadens tjänst har ’ifrågasatt utbildningsinsatser inom staden då de anser att HEDERSFRÅGOR inte är ett verkligt problem’ och ANKLAGAT KOLLEGOR FÖR ATT VARA RASISTER NÄR DE LYFTER HEDERSFRÅGOR.”
– ”Vill man förstå hur en TYSTNADSKULTUR uppstår kan man dessutom med fördel lyssna på Vänsterpartiets kommunalråd Daniel Bernmar vars modus operandi är att ÖPPET KALLA MENINGSMOTSTÅNDARE FÖR RASISTER i tid och otid.”
– ”’Fel’ utsagor innebär att ’fiska i grumliga vatten’. INGEN VILL HAMNA PÅ DEN SVARTA LISTAN ELLER MISSTÄNKLIGGÖRAS i en sådan miljö av ideologiskt angiveri.”
*
Utöver demokratins förfall och sammanhållningens förfall och trygghetens förfall och viljans förfall att våga se och åtgärda invandringsrelaterade problem…
… förfaller även Sveriges svenska karaktär med fortsatt invandring och utan återvandring, ett ämne som ännu inte vågas diskuteras. Av förklarliga skäl: associationen till etnonationalism är alltför otäck (i européernas perspektiv), trots att det synsättet är och har varit allmänrådande i dag och under hela mänsklighetens historia (det finns undantag, t.ex. New York).
(Indianernas reservat i Nordamerika.)
(”Nigeria bans use of foreign models and voiceovers for local adverts”
— 2022-08-24 Africanews.com)
(”Eligibility for Citizenship by Birth and Naturalization Restricted to Negroes”
— Constitution of Liberia: Chapter IV – Citizenship: Article 27 b./crc.gov.lr)
Gemenskaphetskänslan med sitt eget folkslag/ursprung kan vi se i Sverige. Till exempel i Södertälje (Stockholm) och Tjärna Ängar (Borlänge), vilka är områden/orter som assyrier/syrianer respektive somalier väljer att bo.
(Wikipedia:
– ”Den största koncentrationen av gruppen finns i Södertälje med omnejd.”
– ”Området kallas ibland för Lilla Mogadishu på grund av den höga andelen invandrare från Somalia”)
Både invandrare och utlänningar oroas av/undrar över denna karaktärsförskjutning (t.ex. dialekternas förfall) av Sverige:
– ”I Malmö har enbart 32 procent av grundskoleeleverna två svenskfödda föräldrar, i Göteborg och Stockholm är motsvarande siffra 46 respektive 50 procent – och de blir färre för varje år.”
(2022-12-11 Expressen Debatt, Hanif Bali (M): ”Vem ska lära barn svenska när det är slut på svenskar?”)
– ”To experience its [Sveriges] rich culture and traditions, Dalarna is certainly a place for this. It is with this view that students enrol at Dalarna University.”
– ”The first impression of every student both national and international is ’Oh! Where are We [Tjärna Ängar]? Is this Sweden?’.”
(2020-09-28, ur inledningen i brevet från Dalarnas Studentkår till skolledningen, angående våldet, rånen, inbrotten, trakasserierna och otryggheten.)
Frågan är om Sveriges svenska karaktär har, likt andra regionala (t.ex. kurder) och nationella folk, ett existensberättigande/värde att bevaras för framtida generationer?
Om inte (från ett globalt perspektiv), förlorar Jordens stora mångkultur en av sina minsta (berikande?) beståndsdelar.
Det avgörande är troligen hur svenskar klarar av/orkar hantera sin rädsla för rasistanklagelser, och graden/behovet av folklig/nationell identitet och gemenskap (kynne, beteende- och klädkoder, synsätt/värderingar/moral).
*****
–Tänk om tillräckligt många svenskar hade haft denna svenska tonårstjejs mod. Hur skulle då Sverige ha sett ut i dag?:
# se YouTube-videon ”Diskussion om invandring och ”rasism” på Jakobsbergs gymnasium år 1992(OBS: Läs texten)”, upplagd av ’Arg Svenne’ 2008-10-24.
— Ur Sveriges Televisions dokumentär 1993 ”Rasist, javisst?”
–Vad tycker Magdalena Andersson, Morgan Johansson, Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt, Ulf Kristersson, Bengt Westerberg, SR, SVT, UR m.fl. om denna tjej och hennes kompisar…
# och alla de barn och minderåriga som har rösta på SD i Skolvalen:
2002: <4000 (8/8)
2006: 17451 (8/9)
2010: 40077 (4/10)
2014: 40763 (4/10)
2018: 56880 (3/9)
2022: 72623 (2/9)
… i dag? Är de rasister?
(ref. ovan: # 2022-08-17 Dagens Nyheter: "Amanda Broberg: SD:s rasism ligger inte bara i rötterna, om den ständigt skjuter nya skott")
*****
PS
Det är svårt att förstå varför så många utlänningar har valt att flytta till Sverige, och att så många invandrare väljer att bo kvar. Vad är det som lockar? Klimatet? Kulturen? Svenskars kynne?…
… vilket beskrivs på följande sätt — angående synen på/förhållningen till främlingar (som alltid, tills helt nyligen, har varit svenskar), som den politiska och kulturella Eliten tror beror på att svenskar är rasister/främlingsfientliga — och som Eliten inte har tagit hänsyn till (är de hemmablinda eller självförnekare?):
# Vilhelm Moberg (1898–1973, författare, historieskildrare):
– "Han [den svenska bonden] har genomgått [sedan 500 f.Kr] den ensamboendes härdning fysiskt och psykiskt. […] På en punkt är alla utlänningar eniga i sin karakteristik av oss: vi [svenskar] har kontaktsvårigheter."
(Min svenska historia, del 1, 1970)
# Olof Palme (S, 1927–1986) i "Gäst hos Hagge [Geigert]" 1977:
– "… vi svenskar är inte alls lätta att leva samman med"
(SVT Play, YouTube)
# The Local (tidskriftspriset 2018, Sveriges Tidskrifter: "Årets Digitala Tidskrift Populärpress"):
"Sweden ranked worst place to make friends… again"
(2017-09-07)
# Özz Nûjen, kurd ["Jag är kurd, svensk medborgare och jävligt glad över det jag blivit och är", SR Sommar i P1, 2013], ståuppkomiker, krönikör):
– "Svenskar älskar att knyta kontakter utomlands men känner inte ens sin [Svenska, Min anm.] granne i samma trappuppgång."
(Aftonbladet 2017)
Det blir ännu mer svårförståeligt då den politiska och kulturella Eliten har sedan 1980-talet informerat via media hur rasistiska svenskarna är. Har detta ryckte inte haft tillräckligt lång tid på sig för att spridas utanför gränserna?
(–"På valdagen 1988 var det folkomröstning i Sjöbo om att ta emot flyktingar i kommunen. Nära 70% av kommuninvånarna röstade nej. DEN POLITISKA OCH KULTURELLA ELITEN TÄVLADE OM ATT TA AVSTÅND från händelserna [Dvs. MÄNNISKORNA/kommuninvånarna, Min anm.] i Sjöbo."
— 2010-04-25 Sveriges Radio P3 dokumentär: Folkomröstningen i Sjöbo)
(1996-05-06 Expressen "Främlingshatets nya ansikten"
— läs om Ingrid Björkman i Gunnar Sandelins text hos DetGodaSamhallet.com 2022-08-20 "Pionjären Ingrid Björkman har kvar sin skärpa")
Jag tycker nog att de invandrare som känner sig utanför, eller till och med diskriminerade, har sig själva att skylla (p.g.a. felaktigt val/risktagande), och undrar hur de och deras (forna) landsmän själva skulle reagera på en lika stor invandring till deras hem/ursprungsländer. Som en, på det hela taget, berikande mångfald?
Om inte, finns det inte här ett visst mått av hyckleri (orsakad av den politiska och kulturella Elitens rasistanklagelser)?
Eller, mäts människosynen (förhållandet till/synen på främlingar/invandrare) med olika moralmåttstockar: En överlägsen svensk sådan, och en annan mindre utvecklad/förfinad för alla andra nationella folk?