Sverige brukar sträva efter att vara bäst i klassen i EU när det kommer till regelefterlevnad och att alltid göra lite mer än vad som krävs. Ofta till vår nackdel. Men när det kommer till de europeiska ekonomierna är vi nu snarare sämst i klassen. I EU-kommisionens prognos för 2023 blir Sverige det enda EU-landet med en ekonomi som backar: – 0,8 procent.
Detta borde inte förvåna någon. Vi har under lång tid haft låg tillväxt även om politikerna, och i synnerhet den tidigare regeringen, målat en annan bild. Sveriges BNP per capita har inte imponerat. 2019 konstaterade SCB att den kraftiga befolkningstillväxten, driven av asylrelaterad invandring kan tilläggas, bromsade BNP per capita.
Just detta mått har alla vänner av stor asylinvandring som ett recept på ekonomisk framgång talat tyst om. Enligt den fantasifulla analys som företräds av bland annat Sandro Scocco (numera vänsterpartistisk ekonom) tjänar Sverige hundratals miljarder på att ta emot många migranter från Mellanöstern och Nordafrika eftersom invandrarna generellt sett är yngre och arbetar mer än den inhemska befolkningen. Ett grundproblem med den tesen är att den inte tar hänsyn till att de arbetande invandrarna betalar in mindre i skatt samt att alltför många inte arbetar alls. Sysselsättningsgapet mellan inrikes- och utrikesfödda är gigantiskt.
För ett högskatteland som är beroende av en hög sysselsättning för att finansiera sina välfärdsåtaganden är det ohållbart att ta emot hundratusentals migranter på kort tid utan en tanke på hur detta påverkar demografin. Ty även om många som invandrar är relativt unga har dessa individer inte tillgång till livets källa. De åldras och eftersom många kommer hit i medelåldern hinner få arbeta tillräckligt för att få en bra pension. Vilket gör att det allmänna får kliva in och täcka upp med bland annat garantipension. Den kostnadsbomben tas det sällan hänsyn till. Lägg därtill kostnaden för alla som inte arbetat en dag.
Med tanke på hur vidlyftiga löften som ställs ut vad gäller framtidens välfärd genom hela det politiska spektrat, från Vänsterpartiet till Sverigedemokraterna, är det anmärkningsvärt att landets ekonomiska utveckling ägnas ett så förstrött intresse. Det är som om de inbillar sig att allt kommer lösa sig av sig självt. Att vi alltid kommer ha tillväxt.
Sverige behöver göra flera saker. Dels stoppa tillväxthämmande politik som långsiktigt omöjliggör en stark ekonomisk utveckling. Och dels börja skära bort sådant vi inte kommer ha råd med om vi vill ha en någorlunda välfungerande kärna av välfärdstjänster i framtiden.
Vården och skolan står inför enorma personalförsörjningsproblem som många tror ska lösas mirakulöst med digitala tjänster, men det går inte att ersätta lärare och sjukvårdspersonal med en app. Det kommer att krävas betydande resurser i form av löner och arbetsvillkor. Då kan vi inte lägga pengar på trams längre.
Tyvärr har landets politiska etablissemang hittills uppvisat en fullständig brist på förmåga att prioritera och inse situationens allvar. Den nya regeringen har inte visat något större intresse för att skära i myndighetsdjungeln eller dra in bidrag till extremister, för att nämna några exempel på sådant som vore enkelt att genomföra utan långdragna utredningar.
Sämst i EU på tillväxt. Det är ett arv som den socialdemokratiska regeringen lämnar efter sig och som Ulf Kristersson nu har att förvalta. Att tongivande socialdemokrater skyller tillväxtsiffrorna på regeringen Kristersson säger en del om nivån hos de politiker som styrde landet i åtta långa år.
Sverige är ett rikt land.Vi har råd.Alla verkar ha glömt det.
Hej.
”Sverige brukar sträva efter att vara bäst i klassen i EU när det kommer till regelefterlevnad och att alltid göra lite mer än vad som krävs, om politiker-adeln och de företag som ingår i denna tjänar på det”. FTFY, som man säger.
Sen ska vi inte glömma att vi har råd med import av 100 000 bidragstagare per år, och hundratals miljarder kronor i stöd till Italien och Grekland (Corona-fonden), tiotals miljarder – kostnaden för militär utrustning oräknad – till Ukraina, tiotals miljarder till EU och FN, och så måste vi ju budgetera framåt nu så vi har råd att byta all krigsmateriel till amerikansk sådan.
Det har vi ju röstat om, eller hur? Allt annat är Putinism, rasism och orealistiskt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Att stödja Ukraina i kampen mot imperialistmakten Ryssland ligger i Sveriges säkerhetspolitiska intresse. Således en god investering.
Hej.
Det bästa vi kan göra för Ukraina, om vi inte vill gå i krig med Ryssland, är att ta emot ukrainska flyktingar. Vilket motarbetas både av din arbetsgivare och av sjuklöverpartierna, och vad det verkar majoriteten av inblandade myndigheter.
Du kan väl vara så snäll att du specificerar vilken utgiftspost du vill ska sänkas med summan för biståndet till Ukraina, eller att du specificerar vilka skatter som ska höjas och med hur mycket, för att finansiera stödet.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Det bästa vi kan göra för Ukraina, om vi inte vill gå i krig med Ryssland, är att ta emot ukrainska flyktingar.
Min arbetsgivare har tagit emot över 100 flyktingar enligt massflyktsdirektivet och fler kan komma i år.
Du kan väl vara så snäll att du specificerar vilken utgiftspost du vill ska sänkas med summan för biståndet till Ukraina, eller att du specificerar vilka skatter som ska höjas och med hur mycket, för att finansiera stödet.
Du tänker som en vänsterpartist. Att dirigera om biståndsbudgeten, som är på 40-50 miljarder, är inga svårigheter. Så gjordes exempelvis under krisåren 2015 och framåt, och bara under 2022 togs 9,2 miljarder från biståndet. Vårt gemensamma mål borde vara att tillfoga Ryssland så allvarlig skada att de slutar invadera sina grannländer.
”Att dirigera om biståndsbudgeten, som är på 40-50 miljarder, är inga svårigheter. ”
Men…om jag har förstått det hela rätt så dör det tiotusentals barn i Kongo om vi ”diregerar om biståndsbudgeten” ?
”Vårt gemensamma mål borde vara att tillfoga Ryssland så allvarlig skada att de slutar invadera sina grannländer.”
Nej.
Vårt gemensamma mål borde vara att se till så att svenska multisjuka 94 åringar får en plats på ett äldreboende.
Den dagen då vi klarar av det bör det utredas om vi ska ge 1 krona/år i bistånd till medborgare i andra länder.
Men…om jag har förstått det hela rätt så dör det tiotusentals barn i Kongo om vi ”diregerar om biståndsbudgeten” ?
Det är ett miljöpartistiskt narrativ, inte mitt.
Vårt gemensamma mål borde vara att se till så att svenska multisjuka 94 åringar får en plats på ett äldreboende.
Tar vi pengar från äldrevården och ger till Ukraina? Detta är ren sosselogik.
”Det är ett miljöpartistiskt narrativ, inte mitt.”
Är det ett miljöpartistiskt narrativ att post B i statsbudgeten får mindre resurser om vi diregerar om skattepengarna från post B till post A ?
”Tar vi pengar från äldrevården och ger till Ukraina? Detta är ren sosselogik.”
Nej , vi tar skattebetalarnas pengar och ger till Kongo/Ukraina istället för till äldreomsorgen.
Och att vi inte kan ge pengar till äldreomsorgen om vi har gett dom till Kongo/Ukraina är inte sosselogik . Det är fakta.
Ja, det är MP-narrativ att det skulle dö tiotusentals barn i Kongo/Kinshasa om vi gör förändringar i biståndsbudgeten. Vi lägger inte 45 miljarder på nödbistånd. Varken du eller jag tror väl det, så jag vet inte vem du riktar dig till, egentligen.
Nej , vi tar skattebetalarnas pengar och ger till Kongo/Ukraina istället för till äldreomsorgen.
Och att vi inte kan ge pengar till äldreomsorgen om vi har gett dom till Kongo/Ukraina är inte sosselogik . Det är fakta.
Trams och dumheter. Det är sosselogik eftersom det är samma sorts logik som när sossarna hävdar att en skattesänkning automatiskt drabbar välfärden.
Visst , det är kanske MP narrativ att det skulle dö ”tiotusentals” .Men självklart skulle det dö en del människor om Sverige nollade biståndet.
Men i min värld jämnar det ut sig – eftersom en hel del svenskar skulle slippa dö om 50 miljarder satsades på dom istället för på Kongo.
Nu är det inte 53 öre i kommunal skattesänkning som jag pratar om.
Jag pratar om att satsa 50 miljarder på post A (äldreomsorgen) istället för att satsa 50 miljarder på post B (Kongo ) .
Och du är fri att tycka att det är trams och dumheter och sosselogik att det skulle påverka Kongo eller äldreomsorgen om dom får dessa 50 miljarder eller inte.
Men ,
då är det naturligtvis även trams och dumheter och sosselogik att tro att det gör någon skillnad om dessa 50 miljarder spenderas på ukraina.
Visst , det är kanske MP narrativ att det skulle dö ”tiotusentals” .Men självklart skulle det dö en del människor om Sverige nollade biståndet.
Jag har aldrig sagt att vi ska nolla biståndet, jag har sagt att vi ska satsa på nödbistånd, inte Sidas evinnerliga utvecklingsprojekt. Det kommer frigöra betydande summor som vi kan lägga på annat. Tror du dessutom att bistånd är den enda utgiftspost som det går att spara på i statsbudgeten?
Nej , självklart finns det tusentals andra saker än bistånd att spara på i statsbudgeten.
Men nu handlade ju diskussionen om bistånd och då vore det ju lite dumt av mig att dra in mina besparingsförslag gällande kultur och ränteavdrag i diskussionen…
Min principiella åsikt är alltså att vi inte ska lägga ett enda öre på bistånd åt utlandet ( oavsett om det är jordbävning i Turkiet, svält i Etiopien – eller krig i Ukraina ) så länge som vi själva har utförsäkrade cancerpatienter som bor i husvagnar.
Kalla det gärna miljöpartistiskt eller sossetänkande, om du vill.
Men ingenting kunde vara mer fel – för varken MP eller S har direkt gjort sig kända för att prioritera svenska medborgare.
Det hela är väldigt enkelt. Som dom säger på flygplanen ;
Ta på dig din egen mask innan du försöker hjälpa någon annan.
Men nu handlade ju diskussionen om bistånd och då vore det ju lite dumt av mig att dra in mina besparingsförslag gällande kultur och ränteavdrag i diskussionen…
Diskussionen blev bara så absurd. Du slängde fram argument mot sådant som jag aldrig hävdat och svarade sedan på dessa. Halmgubbar brukar det kallas.
Du vet ju Rikard, om man vill att olje-, gas- och krigsindustrin världen runt, men främst i USA, ska tjäna miljarder och ännu mer miljarder USD, elföretagen skära guld med täljkniv och att Europas befolkning ska lida ekonomiskt, socialt, materiellt och psykiskt, europeiska företag ska gå i konkurs, jordbruk läggas ner, produktion och tillverkning flyttas till länder i Asien samt att vapen och skattepengar (från redan fattiga lönearbetare) till stor del ska försvinna helt spårlöst i ett korrupt land, så ska man naturligtvis göra tvärtemot vad du säger.
Det kallas att vara för fred och välstånd.
”Att stödja Ukraina i kampen mot imperialistmakten Ryssland ligger i Sveriges säkerhetspolitiska intresse. Således en god investering.”
Citerar du din idol Calle Bildt nu? Eftersom så fort ukrainakriget kommer på tal verkar du regrediera till MUF-stadiet.
”Vårt gemensamma mål borde vara att tillfoga Ryssland så allvarlig skada att de slutar invadera sina grannländer.”
Eller är det Annalena Baerbock?
För om någon har ett miljöpartistiskt narrativ i detta är det väl du, ett tyskt sådant. Det är fullständigt oansvarigt. Hoppas ni krigshetsare inser att tredje världskriget inte kommer bli någon ekologisk picknick.
Det är fullständigt oansvarigt. Hoppas ni krigshetsare inser att tredje världskriget inte kommer bli någon ekologisk picknick.
Varför är det oansvarigt att bekämpa vår tids Nazityskland i Europa? Landet som vill diktera andra länders säkerhetspolitik. Som invaderar grannländer. Kidnappar och adopterar bort barn (400 bekräftade fall). Bombar sjukhus, skolor och lekparker. Att bara se på när ett land beter sig så här är oansvarigt, allra mest när det sker i vårt närområde.
Äntligen har EU lyckats samlas kring någonting bra. Tillsammans med USA, dessutom. Men visst, föredrar man Putins värld där en diktator styr och ställer förstår jag invändningen mot att hjälpa Ukraina.
”Varför är det oansvarigt att bekämpa vår tids Nazityskland i Europa?”
Det finns inget ”vår tids Nazityskland i Europa” utom i din egen skalle och i den mest flagranta neocon-propagandan som skådats sedan s k ”war on terror”. Ifall du nu orkar dra dig till minnes vilka katastrofala konsekvenser den masspsykosen ledde till, ffa ISIS, så är det en fis i rymden mot vad nuvarande krigshysteri har potential att driva fram.
”Äntligen har EU lyckats samlas kring någonting bra. Tillsammans med USA, dessutom.”
Är du på riktigt? Det borde vara uppenbart för alla med två fungerande hjärnceller att EU aldrig någonsin varit så här splittrat, inte heller har slitningarna mellan Europa och USA varit såpass allvarliga eftersom vi får ta smällen av de idiotiska sanktionerna mot Ryssland medan amerikanarna tjänar storkovan på att sälja vapen och dyr energi, den senare vilken vi är mer el mindre tvingade att köpa, nu när våra kära ”vänner” på andra sidan atlanten sprängt Nordstream- tragiskt nog med hjälp av norrbaggarna av alla, enligt dessa senaste uppgifter från Seymour Hersh. Där är åtminstone en som fortfarande verkar ta sitt journalistiska värv på allvar.
”Det finns inget ”vår tids Nazityskland i Europa” utom i din egen skalle och i den mest flagranta neocon-propagandan som skådats sedan s k ”war on terror”.”
Likheterna mellan Putins stormaktsdrömmar och en viss korprals diton på 30-och 40-talen är besvärande många. Att kriget åter igen utspelas på ukrainskt territorium är onekligen en ödets ironi.
Är du på riktigt? Det borde vara uppenbart för alla med två fungerande hjärnceller att EU aldrig någonsin varit så här splittrat,
Hur då? EU, som ju alltid befinner sig i något slags kris, har väl aldrig varit så här enat om någonting. Vad har de enats om hittills, tio sanktionspaket? EU har också frigjort sig från rysk energi anmärkningsvärt snabbt, trots att länder som Tyskland och Italien m.fl. gjort sig idiotiskt beroende av Kreml-diktatorns varor. Det som så många, framför allt Putins apologeter i kommentarsfält som dessa, påstod var omöjligt. Hela Europa skulle ju frysa ihjäl.
Hans Li skriver:
”EU har också frigjort sig från rysk energi anmärkningsvärt snabbt, trots att länder som Tyskland och Italien m.fl. gjort sig idiotiskt beroende av Kreml-diktatorns varor. Det som så många, framför allt Putins apologeter i kommentarsfält som dessa, påstod var omöjligt. Hela Europa skulle ju frysa ihjäl.”
Visst har dom ”frigjort sig” och till vilket pris?
”BRUSSELS, Feb 13 (Reuters) – European countries’ bill to shield households and companies from soaring energy costs has climbed to nearly 800 billion euros, researchers said on Monday, urging countries to be more targeted in their spending to tackle the energy crisis.
European Union countries have now earmarked or allocated 681 billion euros in energy crisis spending, while Britain allocated 103 billion euros and Norway 8.1 billon euros since September 2021, according to the analysis by think-tank Bruegel.”
https://www.reuters.com/business/energy/europes-spend-energy-crisis-nears-800-billion-euros-2023-02-13/
Ryssland säljer olja om aldrig förr till andra länder än i EU men EU köper tillbaka denna olja till ett ännu högre pris från dessa länder. Oljan har bara märkts om för att det ska se ut som om den kom från ett annat land.
Till dessa skattefinansierade (tvångsfinansierade) energisubventioner tillkommer alla andra otaliga miljarder (välj valuta) som försvinner i det korrupta landet Ukraina med en liten korrupt envåldshärskare Zelensky.
Bra jobbat av det ”enade” EU med dess ej valda von der Leyen och alla andra krigshetsare.
Hans Li skriver:
”Likheterna mellan Putins stormaktsdrömmar och en viss korprals diton på 30-och 40-talen är besvärande många. Att kriget åter igen utspelas på ukrainskt territorium är onekligen en ödets ironi.”
Formulera om det lite och det stämmer mycket bättre:
”Likheterna mellan von der Leyens stormaktsdrömmar och en viss korprals diton på 30-och 40-talen är besvärande många. Att kriget åter igen utspelas på ukrainskt territorium är onekligen en ödets ironi.”
Vilka länder har von der Leyen invaderat?
Är det en bättre analogi att det är Saddam Hussein som bekämpas?
Kan Hans Li dela något han skrev när det kriget var i sin första halva låt säg?
Min poäng är blott att jag inte kan förstå hur folk kan tro sig veta så mycket om vad som pågår?
Jag hade ingen blogg då men har skrivit en del om mitt motstånd mot Irakkriget, på den tiden i bl.a. tidningen Nyliberalen och i insändarform i olika tidningar. Men visst är det roligt att anta saker.
Ja vi har verkligen ”frigjort” oss från rysk energi, halleluja, åtminstone när det gäller gas (dock inte från behovet av den), eftersom USA med assistans av Norge sprängde Nordstream-ledningarna, bara några veckor efter att omkring hundratusen tyskar gått ut på gatorna i protest mot att NS2 inte togs i bruk. Kanske inte för de var rädda för att frysa ihjäl i första hand utan pga att elbristen får följder som avindustrialisering och växande arbetslöshet. Men vilken tur att vi kan köpa amerikansk och norsk gas istället då…
Avindustrialiseringen har pågått i decennier, bland annat genom att vi förlagt i stort sett all produktion i billigare länder. Arbetslösheten har åtminstone i Sverige parkerat på en hög nivå sedan länge och har inget med elbristen att göra. Vår effektbrist har dock potentialen att skada vår konkurrenskraft.
Ja, det är avsevärt bättre att köpa gas av Norge och USA än av en kleptokratisk diktatur som Ryssland. Utan minsta tvekan är det så.
Till Hans Li. Von der Leyen har administrativt invaderat samtliga länder i EU. Senast vill hon tillsammans med Borell tvinga på befolkningen i EU bara av EU godkända s.k. ”sanningar” och informationer. En annan invasion är den vansinniga energipolitiken med opålitlig vindkraft och opraktiska batterifordon. Eller att insekter får blandas i livsmedel för människor. Undlåtenheten att kraftigt begränsa invandringen till EU samt att tillåta islam att breda ut sig är ytterligare invasioner i EU Finns fler exempel på hur von der Leyen invaderar befolkningen i EU.
EUs stöd till Ukraina är naturligtvis också en invasion i ett annat lands förehavanden. Ukraina är korrupt vilket är internationellt fastställt.
Hans Li: hur kan du försvara von der Leyen?
Men kom igen. Ser du inte skillnad på ett medlemskap i en politisk och ekonomisk union och ett militärt angrepp? Seriöst? Det är väl för bövelen ingen ”invasion” att gå med i EU.
Ukraina har begärt militärt och ekonomiskt stöd – EU och USA (samt Norge, Kanada m.fl.) bistår. Du tycker att de ”invaderar” Ukraina. Det är så nipprigt att jag saknar ord.
Det är så ytterst märkligt att se denna alternativa världsbild, denna twilight zone. Ryssland invaderar, men här kritiseras EU. Ryssland vill bestämma andra länders förehavanden, EU får kritik. Inte ett ord om vad Ryssland företar sig. Man häpnar. Eller, kanske inte längre.
Är det bra eller dåligt att Ukraina har beskjutit Donbass med artillerield sedan 2014?
Vill du ha en motfråga? Är det bra eller dåligt att ryska styrkor redan 2014 invaderade delar av ukrainskt territorium och hur tror du andra länder hade svarat på en liknande invasion? Med blommor och choklad?
Javisst jag håller med dig att det är bättre att köpa gas och olja av Norge, MEN till rimliga priser så då får de väl bjuda under ryssarna eller hur? Vi ska absolut inte köpa energi av varken USA eller Norge som konsekvens av en terroraktion som i princip innebär krigshandling mot en allierad och vänskapligt sinnad nation.
Dvs ifall Seymour Hersh har rätt, vilket han utan tvivel har. Var är annars det förnekande man borde vänta sig från CIA-chefen, Nudelman et consortes? För att inte tala om amerikanske presidenten själv. Omerta…
Fullständigt sinnessjukt att den största nyhetsstoryn på kanske 50 år bara förstulet mumlas om eller helt uppenbart tystas ner.
Vi ska absolut inte köpa energi av varken USA eller Norge som konsekvens av en terroraktion som i princip innebär krigshandling mot en allierad och vänskapligt sinnad nation.
Vi ska inte köpa olja och gas av Ryssland därför att Ryssland är en terrorstat. Punkt. Pengar är ganska ointressanta i sammanhanget, Putin skulle kunna ge oss rejäla rabatter och vi ska ändå säga blankt nej eftersom varje krona vi ger till honom är en krona rakt in i hans krigsmaskineri och kleptokratiska regim.
Dvs ifall Seymour Hersh har rätt, vilket han utan tvivel har.
Han har mest sannolikt inte rätt, åtminstone verkar han fabulera duktigt om vissa saker. Har man fel om sådana här betydande delar i sitt resonemang tappar man trovärdighet:
https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1626013037051224064?s=20
Ryssland en ”terrorstat”? Gärna för mig men ska vi diskutera som miljöpartister blir listan lång. Vilka länder ägnar sig inte åt statsterrorism, Bhutan och Togo? Men vad bra att pengar inte spelar någon roll i sammanhanget öht, för jag antar att du pratar om moraliska ställningstaganden här, så hur mycket av dina (och mina) elektronikprylar och kläder är made in China kan man ju fråga sig. Bojkott?
”Han har mest sannolikt inte rätt”
’Sannolikt’ är ett väldigt användbart ord. Btw fullständigt värdelös twitterlänk- debunkers debunked, och hittills är mycket av responsen på den nivån.
Ryssland en ”terrorstat”? Gärna för mig men ska vi diskutera som miljöpartister blir listan lång. Vilka länder ägnar sig inte åt statsterrorism, Bhutan och Togo?
Menar du att i stort sett alla länder på jordens yta krigar mot sina grannar, genomför cyberattacker mot kritisk infrastruktur, bombar skolor, barnsjukhus och lekplatser? Om detta är din ytterst förvridna och komiskt galna syn på världen är all fortsatt diskussion meningslös.
Varför göra dig dummare än du är, måste jag verkligen påpeka att Storbritannien fortfarande ockuperar Ulster på Irland? Sedan har vi Indien vs Pakistan, Kina vs Vietnam, alla grannländerna vs Israel och vice versa, Saudi härjar i Jemen i detta ögonblicket osv. USA invaderade först Grenada och sedan Panama om jag inte minns fel, för att inte tala om de skolor, sjukhus, lekplatser mm som de grusat i mellanöstern.
F ö ska man vara försiktig med att blanda ihop moral med geopolitik då den senare nästan alltid leder till konsekvenser som knappast kan ses som annat än gravt omoraliska. Var det ”rätt” av amerikanarna att försöka förhindra Vietnam från att bli en kommunistisk diktatur? Det går rimligtvis argumentera att det var det. Men var sättet de gick till väga på käpprätt åt helvete onödigt grymt och hänsynslöst? Självfallet var det så.
Min syn på världen är knappast ”förvriden”, snarare realistisk.
Jag har väl aldrig förnekat idiotiska amerikanska militära äventyr, och min kritik mot dessa, eller att västvärldens engagemang för Ukraina har såväl geografiska som kulturella förklaringar. Det är självklart så att fler borde bry sig om Jemen, exempelvis, som är gigantisk humanitär katastrof. Men med detta sagt gör man ju sig själv till en fullblodsidiot om man för den sakens skull försvarar Putins krig i Europa. Det är ju det och andra här ständigt gör. Ni kritiserar Ukraina och Väst, inte Ryssland som faktiskt bär ansvaret för detta krig.
Nog om detta i en bloggpost som inte ens handlar om kriget. Det kommer en bloggpost på årsdagen.
Var i någon av mina kommentarer har jag ”försvarat Putins krig” som du säger? Helt meningslöst att fortsätta diskutera när man blir pådyvlad såna falska påståenden.
Du måste ha läst tillräckligt med historia för att komma ihåg ”Kalla Kriget” och ”ombudskrig”?
USA blockerade försök från Ukraina och Ryssland att diskutera vapenstillestånd.
Sedan finns det inget scenario som inte slutar med att Ryssland blir starkare, sannolikt via BRICS, nya internationella betalsystem etc. Att ”besegra” Ryssland plus alla dess kamrater är en ren fantasi.
(Mark Esper, fd försvarsminister: ”The brave Ukrainian people are doing the dirty work we never want to do here in the United States.”
https://youtu.be/ezITKdCapaY?t=80)
Jovisst , Hans , Sverige har tagit emot hundratusentals invandrare och tillväxten ligger på -0,8 % .
Men…har du tänkt på hur det skulle sett ut om vi INTE hade tagit emot alla invandrare ?
Det är ju tack vare invandringen som tillväxten bara är -0,8 %.
Utan invandringen skulle tillväxten säkert ligga på -25 % så vi bör tacka invandrarna för att dom har lyft den svenska ekonomin till – 0,8 % !
Det blir en vinst. På lång sikt. 🤪
Och här passar det ganska så bra med ett citat från en mycket klok och påläst man ;
”Flyktingar kan ge sverige en superekonomi! Om tre-fyra år kan Sverige ha en superekonomi med 4-5 procents tillväxt”
LO ordförande KP Thorvaldsson, dec 2015
Rena rama Nostradamus. Inte undra på att Magda utsåg honom till Näringsminister.
Jag har sagt det förr och säger igen. Samla i dina egna lador och prioritera dina närmaste. Alla andra får klara sig själva. Är folk för korkade för att förstå sitt eget bästa så har de förtjänat den olycka de drabbas av. Oskyldiga kommer att råka illa ut, men så har det alltid varit när vi inte styr våra egna liv. Ingen kan efteråt komma och säga att de inte förstod vart vi var på väg, för den som vill har det gått att informera sig.
Det tycks mig inte som vård och skola saknar resurser, däremot finns ett gigantiskt överskott av klienter. Sitter man tex i de inre delarna av våra större sjukhus och väntar så uppskattar jag att bra mindre än hälften har nordeuropeiskt ursprung, och vissa verkar ha rullats direkt av planet till sjukhuset. Samma sak gäller ju skola, så för varje inkvoterad utländsk läkare eller sjuksköterska så går det 1000 gravt sjuka invandrare. Min granne på intensiven var en skjuten somalier.
Vill man veta vad som händer i Sverige så är det bättre att läsa utländsk media, ungefär som i Kina eller en gång Sovjet:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-11731157/amp/Teenager-machineguns-family-home-Stockholm-suburb-gun-crime-spirals-drug-gangs.html
Jag tänker att man kan vända på steken och prata om att vara sämst i klassen lika gärna kan betyda att man är bäst. Alltså både bäst i klassen, men också bäst i världen, när man ligger i framkant, och visar framfötterna, igenom att tydligt visa för världen att en framtid utan tillväxt är fullt möjlig. Forskarna visar ju att Moder Jord inte klarar mer och att klockan är fem i tolv om inte femton minuter över. Det ankommer då på ett modernt och progressivt land som Sverige att säkerställa framtiden.
Vi tar hela vårt ansvar hela vägen. Som alltid.
Vi är ett litet importberoende land där allting blir väldigt mycket dyrare. Men vi kan göra skillnad. Framtiden kräver ett visst mått av obehag nu men det blir mycket bättre sedan när vi har räddat planeten, det kan vi vara fullständigt säkra på .
Stenen.
Man vänder på stenen.
Det är stenar man ska vända på.
🙂
Det politiska etablissemanget är till övervägande del helt övertygad om att det löser sig av sig själv och att det gör det är tack vare deras insatser. När magiskt tänkande ersätter kritisk granskning i allmänhet och självkritik i synnerhet påbörjas färden ned. Välstånd förutsätter välfärd och det uppnås genom en samhällsekonomi där debet och kredet är i tillräcklig balans. Tyvärr så har fokuset legat på kredet under allt för lång tid, se bara på uppblåsta fastighetsvärden,brister i underhåll av infrastruktur, biståndspolitik som löper amok, en exempellös migration etc etc. Vi behöver gå tillbaka till ritbordet och på riktigt förstå vad som får ett samhälle att fungera.
Så här går det när Sverige importerar över 100k halv och helanalfabeter från mellanöstern/Afrika per år!
Allt inklusive ekonomin kommer bara bli sämre och sämre för varje år.
För att reversera behövs 0(noll)invandring per år samt 100k menafolk ut per år, den summa som dessa bidragstagare kostar, så ska skatten sänkas för att stärka investeringsviljan, egenkapitalet för genomsnittssvensken, minska skuldkvoter.
Om det fortsätter som det görs nu så kommer Sverige upphöra som en fungerande stat utan som en latinamerikansk gangster stat (Colombia, Venezuela, Guatemala, etc.)inom 10-15 år oavsett av vad diverse liberaler av olika kulörer påstår.
”Så här går det när Sverige importerar över 100k halv och helanalfabeter från mellanöstern/Afrika per år!
Allt inklusive ekonomin kommer bara bli sämre och sämre för varje år.”
Ja. Och Nej.
Helochhalvanalfabeterna har varit ett gigantiskt lyft för ekonomin såtillvida att dom har skapat tillväxt/arbetstillfällen genom sin konsumtion.
På det nyöppnade Lidl i Vivalla är typ 98 % av kunderna helochhalvanalfabeter och i huset som PEAB nyss byggde i Skäggetorp är typ 98 % av hyresgästerna helochhalvanalfabeter.
Så utan helochhalvanalfabeterna – ingen butik att öppna för Lidl och inget hus att bygga för PEAB.
Och här har vi själva syftet -konstgjord tillväxt – med massinvandringen. För C,L,M,KD och S.
V och MP förespråkar det pga ”humanitära skäl” – vilket är en omskrivning för att dom är idealister som vill vara snälla och helt saknar all form av verklighetskontakt och förmåga till konsekvensanalys.
Men de övriga 5 förespråkar/förespråkade import av helochhalvanalfabeter just på grund av att det skapar tillväxt.
Men precis som alla pyramidspel tar även detta slut när verkligheten kommer ikapp.
Pyramidspel är rätt ord.
Analfabeter skapar fortfarande medelklassjobb. Det är svårt att sia om när det slår över åt andra hållet. Men då blir de åka av! Hemske Jimmie kommer att framstå som riktigt mjäkig.
Ser att Baudin säger att de har gjort ett gediget arbete när sossarna befinnes vara helt oskyldiga till korruption och maffiakontakter. Man får hålla med honom, ett tag var jag lite orolig faktiskt men nu har ett gediget arbete alltså gjorts som Baudin konstaterar. Allt gick rätt till, hela tiden, som väntat, och bara en bångstyrig en kan bli utesluten. Östlin själv avgår frivilligt, eftersom hon annars skulle uteslutits enligt Socialdemokratiska distriktets ordförande Åsa Westlund (Anders Lindbergs fru), eftersom hon helt saknar fortsatt stöd men flaggar för en återkomst ifall det skulle visa sig att hon har det stödet.
När det kommer till kritan når det inte upp till Magda eller Baudin. Långt därifrån, kan man konstatera. Om något inte har gått rätt till, vilket det bevisligen inte har som det gedigna arbetet visar, så stannar det i ankdammen Botkyrka. Partiet får lära sig läxan och se upp för superjobbiga personer, som är odugliga ledare, i framtiden när det ska till att väljas ledare så att inte Expressen kan fejka nyheter med ogrundade beskyllningar emot Partiet hit och dit.
”a, tjo va de va livat i holken i lördags!
Moster hon fastna med näbben i kläm.
Tjo va de va livat i holken i lördags !
Uti de tokiga stararnas hem.
Tjo va de va livat i holken i lördags !
Alla for runt i en flygande dans.
Tjo, va de va livat i holken i lördags !
Fyllkajor är vi ju lite till mans.”
P. Ramel
Helt rätt! S är inte ett parti som går att ta på allvar någonstans.
”Uti de tokiga stararnas hem.”
Exakt så och inte blir det bättre av att vi blir fattiga.
Nu har vi frågat alla gängkriminella inom partiet i Botkyrka ifall de är gängkriminella och alla svarade nej.
— Magdalena Dadgostar (parodi/satir) (@Regeringsparti1) February 13, 2023
Sverige har fortfarande inte förstått nånting…
https://twitter.com/Dykaren21/status/1624718094378708994
Namn: Sverige , Betyg: Underkänd
och gör INTE om !
Swexit tar oss ur dilemmat att Sverige uppvisar EU:s mest negativa BNP-utveckling. Ett Swexit skulle ock hindra den transnationella kriminaliteten, flykting- och vapensmugglingen, narkotikahandeln samt den oreglerade exporten av tjuvgods, som drabbar Sverige.
Gruelse.
Du gör en rätt analys.
Vi har varit nettobetalare.
Betalat för Spanjorernas fyradagarsvecka och Fransosernas pension vid 62…..
Dax nu att något av EUs miljonregn träffar Sverige……
@ Egon 17:56: Dessutom uppenbarar sig EU som korruptionens Mecka. Marocko och Qatar har mycket enkelt kunna muta EU-apparatjikar mot att staterna exponeras i positiv dager. Samtidigt korruptionsanklagar EU Ungern!? Och till detta EU ska Ukraina anslutas, om EU fortfarande lever. Hoppas inte!
Hunter Bidens laptop.
Den finns .
Fast ibland fanns den inte.
Nu finns den igen.
Säkerhetsklassad…..
Kan man se vad som fanns i den?
Absolut inte!
Det mest naturliga vore ju att man öppnade den och visade vad det egentligen finns i den.
Annars kommer detta att likna mörkläggningen av Kennedy mordet.
Ännu en spya på Americas vapensköld
”2019 konstaterade SCB att den kraftiga befolkningstillväxten, driven av asylrelaterad invandring kan tilläggas, bromsade BNP per capita.”
Det där kan inte vara rätt, från ett statligt verk dessutom?
Större befolkning betyder högre skatteintäkter, det har jag hört i hela mitt liv.
”Större befolkning betyder högre skatteintäkter, det har jag hört i hela mitt liv.”
Det stämmer bra, det.
Men tyvärr glömde dom bort att det även betyder större skatteutgifter 🙄
Of topic men jag måste bara säga detta, ja har över 2000 följare på amerikanska Gettr 3 är republikanska senatorer och en rådgivare till Donald j Trump och ja sa till rådgivaren att europa kommer aldrig att vara vän mer till Donald J Trump och USA så länge Donald är kompis med putin, han exploderade och sa att, Trump sa till putin om du din dvärg försöker göra något så länge jag är president skickar jag dig tillbaka till helvetet
Där ser man.
Det verkar inte lika självklart längre att Sverige ska styras av socialdemokratiska generaldirektörer.
Någon av Anders Lindbergs flickor sitter redan redo bakom tangentbordet i färd med att ställa en diagnos hon hämtat från Netflix (verkligheten). Detta är bara för odemokratiskt för att kunna gå obemärkt förbi. Det är en katastrof för den liberala demokratin om inte såssar har sin livstidsprenumeration på rätt positioner kvar. Och inte blir det bättre för att den SD-styrda TidögängsKristerssonska regeringen, som förhandlats fram i slottsmiljö tillsammans med främlingsfientliga SD, dessutom kraschar Blaskans nyheter. På det anar jag i skuggorna inblandning från SN (Svenskt Näringsliv) och en bunt nyliberaler så klart. Men ni ville ju ha det så och ni röstade för det. Är ni inte nöjda nu?
Nja, helt nöjda är vi väl inte men Thornberg och Fredriksson kommer så småningom.
Efter så många tidens tecken, så många omtagningar utan utvärderingar, frånvaron av nya grepp?
Para allt galet med statlig medias agenda att blanda underhållning, utvalda fakta o narrativ tillsammans med skambeläggning av ”hatare”=propaganda år från år.
De (s)tyrande av vilken kulör de än är har också makten brandskatta alla. Spendera miljarder på spiralen som går nedåt.
Och tyvärr kan vi höra många säga:
-Vänta lite..Let’s Dance håller på nu..
(S)verige får därför det det förtjänar!
Att beskriva förfallet känns bara värt om det pekar ut faktiska människor, aktörer som kan ställas till svars inför domstol (i ett reformerat rättssystem el där lagen följs). Vilken roll spelade/spelar Reinfeldt, Löfven för brottsutvecklingen inklusive våldtäkterna? Vidare alla utfärdade medborgarskap utan giltiga id-handlingar från migranterna; ansvariga? Är medborgarskapen ens giltiga? Energipolitiken?
Jag hoppas alla fruktansvärda felbeslut och den hjärntvätt som sker får ett abrupt slut genom naturlig payback. Det verkar vara det enda som kan slå sönder sjukan. Att nytänkande människor får ta vid. Eller alternativt blir landet kanske snabbt helt balkaniserat likt orten, som Södertälje eller Malmö. Ett helt land. Då får vi handla därefter.
Oavsett vilket land man håller på, så är det två diktatorer som krigar,med folkens liv som insats. Den ena med hjälp av EU och Nato, vilka även kan sägas sanktionerat kriget 2014. Den andra med förmodligen en av världens största krigsmakt, som väst försöker med medier förringa och håna. Att Sverige är med och förser den ena landet med vapen, trots tidigare vapen embargo mot krigförande länder, kostar liv i Ukraina. Kanske 10 tusentals. Bättre mager fred än ett fett krig, för alla parter. I Donbass som beskjutits sen 2014, har ca 10 000 dött innan ryssarna kom. Där är övervägande delen av befolkningen rysktalande och skulle ha föredragit Ryssland som hemland, men vågar inte längre yppa om det, för att inte straffas som landsförrädare, som är döds straff i krigstid, enligt de stackare jag känner där. Ej heller fast dom flytt, för då kan dom aldrig återvända, så de håller med, i den ryska hatkampanjen som västmedier och politiker krigsmakter kör med. För sitt eget bästa, som Copernicus, sa tyst , Ändå så snurrar jorden runt solen. Återigen, En mager fred är alltid bättre än ett fett krig.
Den andra med förmodligen en av världens största krigsmakt, som väst försöker med medier förringa och håna.
Den ryska krigsmakten har skämt ut sig själv gång på gång i detta krig så västs hån är inte ens nödvändiga för att beskriva dess undermålighet.
Bättre mager fred än ett fett krig, för alla parter.
Vad som är en rimlig fred är väl ändå upp till det angripna landet, Ukraina, att avgöra. Inte skrivbordskrigare här.
I Donbass som beskjutits sen 2014, har ca 10 000 dött innan ryssarna kom. Där är övervägande delen av befolkningen rysktalande och skulle ha föredragit Ryssland som hemland, men vågar inte längre yppa om det, för att inte straffas som landsförrädare
Detta är ett så konstigt resonemang. Hur skulle du själv reagera mot människor som hjälpte främmande makt om Sverige blev angripet? Vi skulle väl ge blanka fan i om dessa människor hävdade att de hellre tillhörde det angripande landet. Det är per definition landsförräderi. ”Flytta dit då!” skulle de flesta av oss tycka. Samma sak i Ukraina. Om de älskar Ryssland och vill tillhöra det landet, flytta dit och ansök om medborgarskap. Agera inte som en landsförrädare mot ditt nuvarande land.
Precis så!
Det må vara mycket i detta ”krig” som är höljt i dunkel men det är faktiskt inte svårare än så.
”Den ryska krigsmakten har skämt ut sig själv gång på gång i detta krig så västs hån är inte ens nödvändiga för att beskriva dess undermålighet.”
Utan att vara någon ”putinist” finner jag svensk medias rapportering om den ryska björnens undermålighet aningen motsägelsefull ;
Så gott som dagligen informeras vi om att den ryska krigsmakten i princip är helt värdelös.
Jag har läst och hört diverse ”experter” säga att de ryska soldaterna är alkoholiserade och saknar stridsmoral. Häromdagen var det någon som satt på TV4 och berättade att soldaterna var dåliga och officierarna var ännu sämre.
Dom har även berättat att infanteriet har vapen från första världskriget (!) samt att dom kör med T34 stridsvagnar – vilka tillverkades på 40/50- talet.
Vid åtminstone 10 tillfällen under det senaste året har jag läst om hur de ryska soldaterna skjuter ihjäl sina egna av misstag.
Och visst , allt detta kan vara sant.
Men ,
då är frågan ;
Måste vi verkligen gå med i NATO för att skydda oss från en hög med alkoholiserade sopor beväpnade med 80 år gamla vapen som skjuter ihjäl varandra ?
Räcker det inte om vi skickar hemvärnet…?
Du har en poäng. Men du förenklar ju medvetet här. Att Ryssland slänger in omotiverad kanonmat och att Wagner rekryterat tusentals, kanske tiotusentals, från ryska fängelser betyder ju inte att Ryssland helt saknar militärt förmåga eller militära elitförband. Den ryska armén består både av elitförband och dåligt utrustad och alkoholiserad kanonmat.
Sverige har som bekant avvecklat vår militära förmåga under decennier och står nu i startgroparna att bygga upp den igen. Om Ukrainakriget har lärt oss något är det riskerna med att stå ensam. Jag är själv ingen Natoförespråkare i grunden, jag hade föredragit ett nordiskt samarbete. Men nu är redan nästan alla våra grannländer Natomedlemmar och när Finland snart går med är det helt enkelt mest logiskt och säkerhetspolitiskt vettigt att även Sverige går med.
Jag är också numera – motvillig- NATO anhängare.
Men det är inte ”jag” som förenklar.
Jag redovisade bara vad dussintals (kanske hundratals ) ”experter”, journalister och militärstrateger från FOA har sagt under det senaste året.
Och om dom (och du ? ) skulle ha rätt i att ryssland är så hopplöst undermåliga så finns det ingen som helst anledning att gå med i NATO.
Mitt väldigt motvilliga Ja till NATO baseras just på att jag INTE anser att Rysslands krigsmakt är ens en tiondel så värdelösa som majoriteten verkar anse.
Mitt väldigt motvilliga Ja till NATO baseras just på att jag INTE anser att Rysslands krigsmakt är ens en tiondel så värdelösa som majoriteten verkar anse.
Sett utifrån hur långt ryssarna har nått efter ett helt års krig och upprepade reträtter, vad menar du tyder på att det är en kapabel, professionell och effektiv krigsmaskin som Putin har i Ukraina? De har manskap, absolut, men av vilken kvalitet? De ammunition, tanks och missiler, men hur effektivt används dessa?
”Sett utifrån hur långt ryssarna har nått efter ett helt års krig och upprepade reträtter, vad menar du tyder på att det är en kapabel, professionell och effektiv krigsmaskin som Putin har i Ukraina?”
Visst. Men jag kan lika gärna vända på det och använda det du skriver som ett exempel på det som jag menade i mitt första inlägg ;
Alltså , sammanfattningsvis ;
Efter ett års invasionskrig har ryssland lyckats erövra 20 % av Ukrainas territorium. Och väldigt många städer har dom förlorat genom sina upprepade reträtter.
Och detta har skett till priset av hundratusentals döda ryssar och tiotusentals utslagna pansarfordon (Från 1944 ) .
Förklara nu varför vi ska frukta att dessa sopor ska erövra Moldavien , Sverige och ett halvt eller helt dussin länder till ?
Jag är helt ärligt totalt förvirrad här. Jag får det inte att gå ihop.
Varför ska hela Europa frukta en president (som dessutom enligt svensk media har minst ett tiotal dödliga sjukdomar ) när denna presidents krigsmakt inte ens lyckas erövra Donbass trots ett helt års försök ?
Jag är helt övertygad om att media tokljuger. Dom ryska förlusterna är mycket mindre och de ukrainska förlusterna är mycket högre än den officiella versionen.
Jag är dessutom övertygad om att putin/ryssland är ett mycket, mycket större hot än vad svenska journalister ger sken av.
Man kan absolut tycka illa om putte, men det finns ingen anledning att utmåla honom och ryssland som något slags skämt .
Vilket är precis vad svensk media gör när dom skriver trams som att de ryska trupperna springer omkring med 100 år gamla musköter och skjuter ihjäl sina egna.
Så min uppfattning är att dom ljuger om putin lika mycket som dom ljuger om invandringen eller klimatet.
Och om dom inte ljuger ?
Tja, då lär Ryssland aldrig kunna ta Fårö.
Jag är helt ärligt totalt förvirrad här. Jag får det inte att gå ihop.
Du ser så statiskt på detta. Ryssland rustar upp. Att dess armé sitter fast i ett skyttegravskrig i Ukraina just nu betyder inte att Ryssland inte kan vara ett hot mot oss i morgon. Det handlar inte bara om rent militära angrepp. Vi vet heller inte vad Putin företar sig om han blir pressad att visa på militära segrar men misslyckas med detta. Han är oberäknelig, farlig och opålitlig och gör gemensam sak med skurkstater som Iran, Nordkorea och Kina så det är klart att det väcker oro i vårt närområde.
Jag är helt övertygad om att media tokljuger. Dom ryska förlusterna är mycket mindre och de ukrainska förlusterna är mycket högre än den officiella versionen.
Detta är intressant eftersom ingen av oss faktiskt vet och det kastas uppgifter från officiella och mindre officiella källor. Jag väljer att vara försiktig när det kommer till förlustsiffror på båda sidor. Det finns uppgifter som går att lita på, exempelvis visuellt bekräftade förluster av rysk pansar. Dessa blir ett slags bottenplatta eftersom alla förluster förstås inte kan dokumenteras. När det gäller förlust av manskap brukar det vara den anfallande parten som tar störst förluster, och givet vad vi vet om hur ryssarna anfaller (stora angrepp på öppna fält), vittnesmål från ryska soldater till anhöriga som avlyssnats samt från soldater som deserterat etc. kombinerat med andra uppgifter som bekräftar detta, är det fråga om massiva förluster. Hur många är omöjligt att veta, men om förlusterna var små hade ju Putin inte behövt genomföra en mycket impopulär mobilisering, ej heller hade man behövt hämta folk från fängelser. Detta är desperata drag och en stark indikation på att det dör väldigt många ryssar i detta krig.
Man kan absolut tycka illa om putte, men det finns ingen anledning att utmåla honom och ryssland som något slags skämt .
Kan man tycka illa om Putin? Det var det värsta. Nej, ett skämt är han inte. Men han fattar riktigt dåliga beslut som får katastrofala konsekvenser inte minst för hans eget land.
Hur vet du att dom hjälpte främmande makt? Känner du många som gjorde det, har du andra källor eller är det bara dina påståenden. Dom jag känner som bodde där, arbetade och jobbade där, hade familjer och vänner där, vanliga människor, inte som du påstår, nå femtekolonnare. Vilka en del av dom, kommit till Sverige, en del till Portugal några till Slovakien. De som kom till Sverige flydde genom Ryssland buss till Sant Petersburg, sen Finland och till Sverige. Alla vill åka tillbaka när kriget är slut. De var hårt arbetande människor som livnärde sig själva.Vad gäller skrivbord krigare, så är det krigshetsare som du, mer skrivbords krigare. Jag förespråkar fred. Folket i Ukraina, har lite lite möjlighet att avsätta deras diktator, som Tysklands folk hade att avsätta Hitler. Så vi vet inget om hur majoriteten vill ha det. Ännu mindre när medier lagts med censur, och vissa människor avrättats.
Jag förespråkar fred.
Nej, du gör ju inte det. Du förespråkar en ordning där ett stort land har rätt att ge sig på ett mindre land eftersom omvärlden tycker att det är jobbigt med krig. Jag förespråkar alla länders rätt att agera i självförsvar när de blir angripna militärt. Och alla länders rätt att hjälpa detta angripna land efter bästa förmåga, vilket är vad stora delar av västvärlden nu gör.
Min förhoppning är att Västs enighet och beslutsamhet blir ett slags historisk vändpunkt. Tidigare har vi i princip alltid låta aggressorn gå för långt tills det är för sent. Denna gång vaknade världen upp och såg hotet från ett alltmer aggressivt Ryssland. Det enade både USA och EU.
Den enda diktatorn här är för övrigt den som åker mellan sina palats i sitt pansartåg.
Alltså är C upprörda för att Annie Lööf kallas landsförrädare och inte för att hon är det.
Och inte för att C parkerar sig under spärren eller för att ingen tror på Murre.
Det känns bra tycker jag, jätte jätte-bra.
Sämst i klassen blir enkelt bäst i klassen om man gör som i sosseskolan
Vänd diagrammet upp och ner!
Insights from Ukraine and Russia
The main purpose of this channel is to give people around the globe an opportunity to get a peek on what’s actually going on in Ukraine, Russia and Belarus.
I’m not a propagandist of any kind. I’m just trying to get the idea of why people from neigboring country do such things to my nation 🙁
I’m sure in the future the content of this channel will be much more bright and positive, but it won’t be so while Ukrainians are suffering from the Russian invasion.
https://www.youtube.com/@insightsfromukraineandrussia/featured
Ibland vaknar man till och bara minns. Vart tog #AlltÅtAlla vägen egentligen? Frågan dök upp när jag stod där och skulle handla mjölk. – Det var då själva fan vad dyrt det blivit, sa jag till mitt bättre jag. Får värma is till ungarna i stället. Men elen är ju jävla dyr den med..
#AlltÅtAlla kunde kanske förklara? Eller åtminstone berätta vart de tog vägen? Om de inte är för upptagna av fina jobbet på nån myndighet eller i media nånstans förstås. Utan att behöva bry sig om Magdas priser ännu mer förstås.
Allt åt alla lever och frodas och kämpar fortfarande. Och i frågan om de dyra matpriserna är dom på din och dina barns sida.
Niklas från alltåtallas göteborgsavdelning har lösningen ;
”Inom juridiken brukar det vi i vardagstal benämner som snatteri kallas för ringa stöld. Praxis är att stölden betecknas som ringa ifall värdet på det som stulits är lägre än 1000 kronor. Jag tycker med andra ord det borde bli lagligt att ta vad som helst, från vilken affär som helst, så länge det är värt mindre än 1000 kronor.”
(Huruvida det ska vara lagligt att hämta prylar för 999 kronor 48 gånger /dag eller om man bara ska få göra det en gång per dag framgår tyvärr inte av artikeln.
Men det är ju en braboch genomtänkt reform oavsett 😊