Religionens roll i skolans undervisning har i många år varit ett återkommande ämne för debatt. Debatten brukar ta extra fart när det uppmärksammas hur konfessionella friskolor anses gå över gränsen. Genom åren har detta gällt såväl kristna som muslimska skolor, och i vissa extremfall har skolor stängts som en konsekvens.
Det ska emellertid gå väldigt långt innan Skolinspektionen sätter ned foten riktigt ordentligt. Friskolor i Sverige tycks ha en relativt stor autonomi, trots att de förstås måste följa både lagen och läroplanen. Fall där det framkommer hur muslimska skolor könsseparerar undervisningen och till och med delar upp flickor och pojkar i bussen till skolan har avslöjats.
Nu senast är det SVT Halland som berättar om hur Plymouthbrödernas Oneschool Global i Långaryd instruerar lärarna att skydda eleverna från ”moraliskt farligt material”, bland annat sådant som ifrågasätter ”kyskhet och äktenskapets helighet”. Det är inte direkt självmordsbombare som denna skola utbildar, ej heller får flickor lära sig att de är mindre värda än pojkar. Men det är svårt att se att denna sorts undervisning inte skulle avvika från läroplanen.
Det uppstår emellertid något av en paradox här. Vi tillåter det som i vardagligt tal brukar kallas religiösa friskolor. Men de får inte bedriva religiös undervisning. Vi, alltså det svenska samhället, accepterar inte undervisning som tar moralisk ställning i vissa frågor, likt de kristna exemplen som nämndes ovan. Samtidigt tar svensk skola verkligen ställning i läroplanen. Även för feministiska maktteorier. I läroplanen för grundskola och förskola konstateras:
Genom utbildningen ska eleverna utveckla en förståelse av hur olika föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska könsmönster och hur de kan begränsa människors livsval och livsvillkor.
Om mitt minne är korrekt, slapp jag under min skoltid privilegiet att utveckla min förmåga att ”kritiskt granska könsmönster”. Under de åren hade jag nog hellre kritiskt granskat köksfönster. Men så gick det också som det gick – jag blev med tiden en av de där jobbiga som ifrågasatte och ställde kritiska frågor om svensk feminism.
På samma tema slås i läroplanen fast att ”eleverna ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer och sexualitet framställs i olika medier och sammanhang, bland annat i pornografi.” Också detta är ett feministiskt förhållningssätt, ty det är i princip endast feminister som uttrycker sig på det där sättet.
Därtill slås det fast i läroplanen att barnen ska förmås ”inse de värden som ligger i en kulturell mångfald”. Läroplanen är en påminnelse om hur uppfostrande svensk skola faktiskt är, trots att svensk offentlighet ofta låtsas om något annat.
Givet dessa små exempel, som är blott dragna i all hast ur läroplanen, går det att fråga sig hur upprörande det är att en friskola också förmedlar vissa moraliska och etiska ställningstaganden, om än inte identiska med dem i kommunala skolor. Nyckelmeningen här är förstås att de konfessionella friskolorna har en annan värdegrund än de värdegrundserkända kommunala skolorna, och det går inte för sig.
Det är spontant svårt att se hur en kristen eller muslimsk skola ska kunna leva upp till läroplanen. Om de nu verkligen ska vara kristna eller muslimska. Själva undervisningen får emellertid inte vara konfessionell i konfessionella skolor, det religiösa inslaget får endast handla om sådant som inte påverkar undervisningen. Kanske en morgonbön eller klädkod. Att predika feministisk maktteori i klassrummet går emellertid utmärkt, ty det står uttryckligen i den opolitiska och neutrala läroplanen.
Jag tror att det är bra med en nationell läroplan som slår fast en någorlunda enhetlig grund för svensk utbildning. Det vore orimligt om vi fick grundskolor som lär upp framtida IS-krigare eller nazister. Men dagens läroplan är för bred och politiskt färgad. Den är präglad av vår politiskt korrekta samtid, skriven med Värdegrunden rullande på en prompter.
Politikerna får nog ta och bestämma sig. Antingen ska vi ha skolor fredade från religiös och politisk indoktrinering. Då åker i så fall även det feministiska makttugget i papperskorgen.
Eller så ska vi ha fria skolor som kan drivas av såväl politiskt som religiöst färgade organisationer och företag. Då får etablissemanget i så fall acceptera att det startas skolor som lär ut andra värderingar än dem som för närvarande är de dominerande i det egna kotteriet.
Alla skolor som lär ut andra normer än etablissemangets skitnormer är välkomna.
Vi har ju ”liberal demokrati”, i översättning betyder det att det som makten säger för ögonblicket är rätt. Vilket ju är oundvikligt med ett högskattesamhälle som vårt så det är ju naturligt att indoktrineringen om statens förträfflighet och kollektivism börjar tidigt, redan på dagis, vilket inte minst denna blogg är ett bevis för.
En omständighet som kanske inte alla känner till är att man är helt rättslös i förhållande till skolan, systemet är utformat så det inte går att förstå, och den finns ingen möjlighet att överklaga, så ett tips, klagar ni ändå, så förvänta er att era barn kommer att få lida för det för de värsta värdegrundssoldaterna är lärarna. Har ni möjlighet välj en friskola, långt ifrån perfekt, och ”privat” är det ju inte, pengarna kommer ju ur skatteberget ändå, så kunden har knappt någon makt men har man tur hittar man en skola där inte 99% av lärarna är sossar, vänsterpartister eller miljöpartister.
Jag kan inte låta bli att dela denna,
https://m.youtube.com/watch?v=nQoCu0hJ3Ds
en utomståendes perspektiv på vad utbildning har blivit i väst, så här är svenska universitet nu, och som jag ser det så är Sverige en mera lyckad version av Nordkorea, där man lyckades laga den totalitära soppan exakt rätt så att folk inbillade sig att de var fria, och tänkte själva, men nog är det slående hur, precis som den unga kvinnan i videon återger, hur folk hugger när man inte håller med, från alla håll, det specifika som
sägs är inte det avgörande men alla uppfattar att det inte är konformt och ser personen som säger det som ett hot mot egna världsförståelsen. Så det dummaste makten gjort är att ta detta ytterligare woke/pk-steg för soppan är nu så extrem att folk märker det, inte bara om man kommer från Nordkorea, men vi andra kanske borde vara glada, äntligen har svensken en chans att vakna.
Ett experimentellt test av detta är att det inte går att låta bli:
”Det vore orimligt om vi fick grundskolor som lär upp framtida IS-krigare eller nazister.”
Men du citerar ju själv direkt ur läroplanen att just precis detta är målet och syftet med skolan i Sverige. Jag förstår inte vad du far efter, vad syftet med artikeln var.
All socialism är totalitär. All totalitarism misslyckas. Totalitarismens misslyckande leder alltid till utbrett våld mot medborgarna i desperata försök att förhindra eller dölja misslyckandet. Vi ser det upprepas om och om igen. Och ständigt görs nya försök, som misslyckas och leder till polisstat, massmord och förtryck igen. Och igen.
Det finns ingen väsentlig skillnad mellan olika slags socialism: feminism, socialdemokrati, fasism, islamo-fascism, kommunism, socialliberalism, national-socialism, anarkism, syndikalism, HGBTQAA++, postmodernism, leninism, marxism, stalinism, maoism, pol potism, hitlerism, erlanderism, NMR, palmeism och alla andra lustiga namn de hittar på att kalla sin socialism.
Nina Rung säger jag. Bara det.
Hej.
En gammal formulering som avskaffades av Bildt-regeringen löd:
”Skolan skall fostra eleven till att bli en god och ansvarskännande samhällsmedborgare”.
Vilket uttytt betydde vänlig, artig, proper och korrekt, ren och nyter (och nykter), samt med respekt för lagar och förordningar och de processer varmed dessa skapas eller ändras. Alla begreppen definierade och förstådda ur en svensk folkkulturell källa, varför de inte behövde förklaras närmare.
Det föll inte (ny)liberalismens kärna av egoism, snikenhet och total värdenihilism på läppen. Inför kapitalismens själ och hjärta, Molok & Mammon, är alla lika värda.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Är det inte i ett civiliserat samhälle föräldrarnas ansvar?
Det klasslösa samhället är en idiotisk och destruktiv dröm, en fantasi.
Hej.
Vilket bara fungerar/kan existera i ett etniskt och kulturellt homogent samhälle, där den totala andelen ej kompatibla minoritetsraser (för att använda den amerikanska terminologin) hålls under 5%, segregerad och inte tillåts etablera enklaver eller parallella maktstrukturer.
Alltså Sverige fram till före 1980-talet och den nyliberala vågen som började då.
Kommunism och kapitalism möts i att ingendera ser något egenvärde i folk-kulturer, folkland, etnicitet, tradition, individuell frihet med mera.
Kapitalism är dessutom anti-kristet (Radix malorum est cupiditas), medan kommunism är ateistiskt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Enligt Skolverket finns det ingen svensk stormaktstid kring 1600-talet. Det heter östersjöväldet för att vara pk. Däremot är det pk att tala om Sverige 2.0 (med massinvandring, höga dödsskjutnings- och våldtäktstal) i termer av den s.k. humanitära stormakten.
//gruelse
En samtidssjuka.
Tror du att det går över av sig själv?
Konstig geografisk uppfattning för övrigt, ligger Bayern på något sätt vid Östersjön!? Det är inte en lustig omskrivning, det är ren historieförfalskning.
”Jag tror att det är bra med en nationell läroplan som slår fast en någorlunda enhetlig grund för svensk utbildning. ”
Men hur går det då med det mångkulturella samhället…?🙁
Det ÄR ju den enhetliga grunder för svenskt samhälle, den staten vill ha, och har velat ha hela tiden. Kärnan i den svenska staten är totalitarismen, inte ”svensk kultur”, några få skall bestämma över resten, och inte av en tillfällighet så var dessa få socialister, det krävs ju en totalitär ideologi som bas. Det man då gjorde först var att slänga ut det enda som egentligen konkurrerade, kristendomen, det enda som satte individen över kollektivet. Nu har det blivit så att den totalitära banan lett till massinvandring så att en lättstyrd pöbel fortsatt kan upprätthållas och vissa ogillar detta, men det är ju vad makten vill.
Så det viktiga är att identifiera om folk bekänner sig till en totalitär ideologi eller inte, och vilken i så fall. I Sverige nu har vi socialism som i sin hybris fått för sig att man kan inkorporera en annan totalitär ideologi, islam. Hade man levt i ett fritt samhälle med kristendom så hade ju kristna skolor varit en självklarhet men det verkar nödvändigt att från början identifiera totalitära sociala organismer som socialism eller islam, det går ju uppenbarligen inte att samexistera, det blir bara en kamp om vilken sorts totalitär ideologi som kommer att råda.
Så om man vill ha ett samhälle med fria individer så måste man förhindra totalitär indoktrinering som den vi haft i Sverige i 100år och som den vi importerat.
Lyssna tex på Peter Hitchens som menar att de hade sin totalitära revolution i England 1997, hos oss hände det långt tidigare men vi märkte det inte, nå Moberg verkar ha märkt det och Roland Huntford i sin bok från 1971 ”The new totalitarians”:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Det_blinda_Sverige
Du fiskar efter något som inte finns, dvs exakt ett fruset ögonblick av just den totalitarism du växte upp med men staten styr inte efter de preferenserna, utan efter sin egen makt.
Glömde länken till samtalet med Hitchens:
https://m.youtube.com/watch?v=3CG4Cazkgfc
Jovisst , men mångkultur kan vara enhetlig ungefär lika mycket som köttbullar kan vara vegetariska.
fel abstraktionsnivå.
Jaså ?
Så du menar att vi kan ha ett mångkulturellt samhälle där folk har en enhetlig kultur ? 🙄
Tyvärr verkar du inte förstå vad jag menar, men det är ok.
Självklart förstår jag inte vad du menar.
Jag är ju bara en obildad tölp, oförmögen att förstå de intellektuellas djupsinta visdom.
Jag har inte ens läst den franska professorn Robierslys doktorsavhandling från 1827, så hur ska jag då kunna förstå någonting om mångkulturens skadeverkningar i Sverige år 2022 ?
Det är ju du och geniet JBP som kör bussen.
Jag är bara passagerare.
Vi får anledning att återkomma, ibland tröttnar man på den svenska leken att lägga allt krut på att finna fel så att man kan skydda sin förutfattade uppfattning. Stellan Bengtsson-diskussion. Är du uppriktigt intresserad kan du ju prova att fundera.
”En allt större del av resurserna på högskolor och universitet går till administration. Denna trend måste motverkas så att mer pengar kan gå till forskning och undervisning, skriver nationalekonomen Anders Kärnä.
Vid landets universitet och högskolor har antalet högutbildade administratörer ökat nästan sju gånger så fort som antalet forskare och lärare under perioden 2004–2019. Det visar jag i SNS-rapporten ”Allt fler högutbildade administratörer på universiteten – avlastning eller belastning?”
”Särskilt är det antalet handläggare, kommunikatörer och HR-personal som blivit fler”
Sista meningen är intressant. Vilka befolkar den kategorin av yrken vanligtvis .. hmm?
https://www.tn.se/opinion-och-debatt/debatt-administratorer-ersatter-forskare-pa-universiteten/
Även inom vården har administratörer, mellanchefer, kulturstrateger! osv ökat med ca 30% senaste 10 åren.
Hej.
Forskare (doktorander och alla andra nivåer också) måste prestera konkret mätbara resultat inom given tid. Alltså hög press och hög risk och inte garanterad avkastning för individ eller institution.
Universitets-/högskolelärare måste också prestera men med lägre, mer osäker mätbarhet, samt att undervisning är 10% i salen och 90% för- och efterarbete – alltså ganska arbets-/resurskrävande för individ och institution utan vidare konkret mätbar avkastning för individ eller institution.
Administrativt arbete har ringa till ingen mätbarhet, men hög avkastning både för institution och individ, till låg eller ingen risk. Klarar inte administrationen de ej konkret mätbara uppgifterna (t ex mångfald, uppfylla värdegrund osv) kan man äska mer pengar och föra över budget från annan verksamhet (lokalvård t ex).
Tesen: ”Om alla individer i ett system agerar för sitt enskilda bästa, så genereras mer värde och vinst från systemet som helhet” får anses vara bevisad falsk.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Någon annan som hänger med i SBF/FTX-härvan? DS
Men imorgon får vi i varje fall en ny spionlag. OK, journalisterna tjuter över sin förlorade särställning på ungefär samma sätt som lärarna en gång tjöt över sin.
Men det var innan de blev hantlangare i den nya indoktrinerande förvaringsanstalten förstås.
Hur långt borta ligger en nya lag som uppmuntrar barnen att anmäla föräldrar och kompisar när de antyder hot mot Värdegrunden tror ni? Eller måste man först gå vägen över pedofilerna och terroristerna?
It’s the Digitaliseringen, Stupid!
Ja pedofilerna verkar ju officiellt ingå i undervisningen nu:
https://samnytt.se/illustratoren-av-erotisk-ritbok-attackerar-samnytts-skribent-med-sexuell-illustration/
Vad är Centerns position i frågan?
Upprätt stående?
Haha ja, det verkar vara deras fokus.
@ Anonym 14:45: Spionerilagen är en inskränkning i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den syftar till att USA:s geopolitiska bitch – Sverige – avskräcks från att avslöja amerikanska krigsbrott och andra oegentligheter ute i världen. Hemlighållandet av resultatet från brottsundersökningen av sabotaget mot en gasledning på Östersjöns botten kan vara i linje med sagda lag, som om några timmar klubbas igenom av våra fosterlandshatande, globalistiska, korrumperade parlamentariker.
”Vidare understryker universitetet att dess verksamhet ”vilar på den statliga värdegrunden vilken bland annat framhåller demokratiska värderingar, objektivitet och respekt för alla människors rättigheter och integritet”.”
https://samnytt.se/universitet-polisanmaler-hogerextrema-hot-mot-kampanj/
Hjärnan bakom degenereringen av den svenska skolan är Folkpartiet. Ett destruktivt parti som förstört det mesta i dess väg sedan 80-talet. Grattis till välfärdskapitalisterna och börsen dock som, i samarbete med borgerliga politiker, kan håva in storkovan på skolbarn, gamla och sjuka. I slutändan är det bara pengarna som räknas, eller hur?
För mamma och pappa bracka, som numera är kunder på skolmarknaden, är det en dröm att kunna köpa in toppbetyg till sina underpresterande adepter.
Rimligen har S, som haft flest skol- och utbildningsministrar av alla partier, något slags ansvar här också?
Visst, kommunaliseringen var kanske inget genidrag. Framförallt håller jag passiviteten i friskolefrågan emot dem (vissa s-politiker var t o m inblandade själva, det vill säga jäviga). De var dock inte drivande i frågan på samma sätt som de borgerliga partierna och SN (Svenskt Näringsliv). Man kan skylla mycket på S – vilket alltid görs här – men även de borgerliga partierna måste väl ta något slags ansvar för alla de missriktade reformer de genomfört?
Visst är det så. Men du skyllde ju på Folkpartiet, vilket var lite väl simpelt. Ansvaret är delat. Problemen handlar emellertid inte enbart om friskolereformen utan om nedmonteringen av lärarens auktoritet till förmån för ”elevinflytande”. Där har S varit synnerligen drivande.
Hans Li Engnell skrev, med titeln: ”Skolan, Politiken OCH Religionen”, (mycket intressant titel!), en kommentar, som löd: ”Problemen handlar emellertid inte enbart om en friskolereform utan om en nedmontering av lärares auktoritet till förmån för ”elevinflytande”. Där har S varit synnerligen drivande.”…. (!)
Men, MEN, samhällsviljorna att nedmontera AUKTORITETER växte fram som en slags kollektiv samhällelig socialingengörskonstart (!) inom FLERA samhällsområden just efter det förödande och hemska Andra Världskriget, (och som ingen ville skulle återuppstå?)
Denna ”helt-om-marsch”- propaganda tog då fart, inte minst indirekt inom konst och inom en filmindustri. Men även en direkt genom politisk, och ideologisk propaganda från BÅDE s.k. höger såväl som s.k. vänster?
Samhällsbehovet tycktes då, (efter kriget) bestå av ett demonstrativt avståndstagande från vad som utspelat sig under kriget och då försöka att istället vara till förmån för homosexuella, för handikappade, för romer, för judar, för kriminella och för alla andra grupperingar som i det fanatiska (och det under kriget s.k. ”vetenskapsfokuserade projektet mot alla samhällsavvikande minoritetsgrupperingar”!), då ansetts kunna utgöra antingen ett hot eller ett hinder, eller en bromskloss, på samhälls-helhetens möjligheter till både bevarande och försvar?
ALLA dessa avvikande grupperingar skulle nu, (efter kriget), ISTÄLLET försvaras, främjas och beskyddas och då kanske delvis som en slags botgöring mot vad de alla hade utsatts för under kriget?
Populärkulturens budskap kring homosexualitet och vidare kring feminism och kring HBTQ-osv., samt SKOLANS ideal om en ANTI-AUTORITÄR uppfostran tog då en kollektiv fart inom de flesta områden.
Skolor skulle ”av-myndighets-göras”?
Lärare skulle ”anti-auktoritets-göras”?
Detta tillsammans just med …. ”till förmån för elevinflytande” (!) …och där det då, kollektivt och samhällsgemensamt på ett underförstått sätt, antogs vara enbart GODA samhällsbudskap? Detta därför att de då var i kontrast till de ONDA samhällsbudskap som hade genomsyrat kriget?
Det handlade nu om att ALLA skulle bli ”kamrater” istället, (och då mer eller mindre AUTOMATISKT kunna anses vara ”goda människor”!)
I anslutning till denna ”kollektiva och enbart GODA och anti-auktoritära jämlikhetsrörelse”, så infördes också en ”DU”- reform där alla skulle vara ”DU OCH BROR” med varandra överallt och uppifrån och ned….(!)
Detta tillsammans med en LIKA tydlig nedmontering för den primära lilla grupperingen i samhället, nämligen FAMILJEN, som också ansågs behöva bli ANTI- auktoritär och bli mer ”kompis-betonad” i sin utformning och gestaltning…(!)
ANTI-auktoritära former av relationer inom familj, skola och övrigt samhällsliv ville alltså hyllas överallt, (just pga krigets fasansfulla fasor).
FÖRÄLDRAR skulle INTE längre vara de främsta ansvariga med auktoritet inför sina egna (omyndiga) barn. Detta ville kallas för ”Antiauktoritär Uppfostran” och i konsekvensens namn blev barnaga så småningom förbjuden.
MEN, men, men… (!)
Dessa överallt och över alla dominerande och samtidigt egentligen INTE så KONSTRUKTIVA ideal, utan istället i en förlängning DESTRUKTIVA samhällsideal om just ”Antiauktoritär Uppfostran”, och framför allt att ALLA VUXNA SKULLE fråntas sin AUKTORITET, (över sina barn och elever osv.,), de är nog INTE några ideal som är i överensstämmelse med någon verklighet för olika samhällens möjlighet till några konstruktiva relationer, på samhällsnivåer, utan tvärtom?
Dessa ”goda ideal” kan ses som recept på vad som i en förlängning istället kan leda till förstörelse och nedbrytning av allas förmågor till en samhällsgenomsyrande social kultur av aktning, respekt och artighet på alla nivåer?
De antiauktoritära idealen kan istället skapa dåliga förmågor för alla grupper, (från familjer, skolor, arbetsplatser osv.,) till konstruktivitet, vilket i sin tur kan leda till en ökad oförmåga till någon s.k. social och samhällelig ”Högkultur”?
Istället riskerar de idealen kunna leda, med nödvändighet, till en social ”Lågkultur” med en latent Söndring, Upplösning, Självdestruktion och Självförstörelse, såsom en inbyggd psykologisk och sociologisk helt NATURLIG, (eller obönhörlig), samhällelig konsekvens…..(!)
(..”Per asper ad astra”…!)
Korr:
…”samhällelig socialingenjörskonstart” (!),
(Ingenjör stavas med j och inte med g! Glömmer alltför ofta!)
Det här inlägget ärade educaremm var allt i kortaste laget. Fick du verkligen med allt du ville säga?
Här blev det nog en del dubbel- eller tre-fel- postningar av mig, kring samma tema.
Och tydligen missade jag att korrekt fylla i min signatur på den ena.
Inte bra.
Missade att min kommentar till Anonym, blivit antagen, och korrigerade de andra två, (helt i onödan). Därav de två överflödiga.
Tror seriöst inte att du behöver oroa dig Edunymen.
Ändå ingen som läser utan bara lite mer scroll.
Eller…..
Fel igen. (!)
Min svarskommentarer var riktad till signaturen EGON, ( Egon på 17 november, 2022 på 03:15 ), och det blev TVÅ fel-postningar, pga bristande uppmärksamhet från min sida med i princip samma innehåll.
Vilket var onödigt.
Vad gäller signaturen Anonym som vill påstå att denne INTE läser mina kommentarer men som samtidigt avslöjar sig själv varje gång (!) med att ändå verka läsa dem….
Det hela är både lite roligt och lite dråpligt samtidigt…(!) Men kanske också lite sorgligt på samma gång.
Mest för Anonym´s egen del…
Mmmm, visst Edunymen du har så rätt.
Egentligen sitter alla på bloggen och läser dina alster för att du är du så där lite i skymundan.
Alltså egentligen….
Hur går det f.ö med din egen blogg som du så framgångsrikt brukade göra smygreklam för?
Eller är det en fråga du inte vill besvara appropå
pinsam?
Svar till: Anonym på 18 november, 2022 på 23:09
Anonym skrev (lite försmädligt och lite nedlåtande i någon slags obegriplig och svårförståelig uppdämd irritation?), bl a.:
…-”Hur går det f.ö med din egen blogg som du så framgångsrikt brukade göra smygreklam för? Eller är det en fråga du inte vill besvara appropå pinsam?”…
Pinsamhet i samband med min s.k. blogg, förstår jag inte alls vari den skulle bestå.
Alltså det är ju ingen s.k. blogg utan enbart en gratis webb-blogg som inte alls kostar mig någonting och jag har inga som helst direkta s.k. ambitioner med den, eller någon vilja med den, utöver att bara skriva tankar kring olika frågor. Ibland dagsaktuella frågor och ibland kring mer filosoferande ämnen som intresserar mig.
(Men det MÄRKLIGA i anslutning till min blogg-adress (adresser), det är att den förekommer i TVÅ uppsättningar, (se nedan). Men innehållet är detsamma. Jag undrar då om min webb-blogg, och kanske även mitt g-mail-konto med mitt namn, på något vis är kapat. Det hela är lite märkligt och jag begriper mig inte på det. Eller ens VARFÖR någon skulle vilja försöka förfalska eller försöka kapa min blogg, eller mitt g-mailkonto. Mycket konstigt i mina ögon.)
https://educaremm.wordpress.com/
https://educaremm.wordpress.com/?s=
Jan backar lite. Pudlar eventuellt. Somliga och vissa sossar har tydligen varit inblandade i något under alla de år Partiet regerade Sverige. Kritiken mot moderaterna, nyliberalerna, brackorna och SN tonas ned en aning. Alla moderaterna på bloggen som vill ha det så här häpnar. Mår du bra Jan ?
Ingen sosse går fri för kritik.
Två mandatperioder där man gjorde?
INGENTING.
Ingen vill ta i surdegen.
Vad röstar de bidragsberoende muslimerna på?
Nya Muslimska partiet Nyans
Sverige har blivit splittrat.
Vi kommer aldrig att bli ett homogent samhälle igen.
Aldrig.
Educaremm.
Det finns ju både ett J och ett g i
Ingenjör.
Anna -Bertil utbildade sig till ingenjör i klimatpolitiska frågor.
Frågor på det?
Ja, i INGEN- finns det ett g, men inte i JÖR.
Att förväxla -jör med j, som i ingenjör, med ordet göra med g, är ofta lätt….att göra (!)
F.ö. är jag absolut ingen kvinnosakskvinna, ingen feminist, och absolut ingen hbtq-eller trans-sexuell förespråkare av något slag.
Familje- HEL-het kan inte hävdas om man samtidigt vill försvara dess söndring.
En söndring som sker genom en livsstilspropaganda inom särskilt en popmusikindustri, (som jag avskyr), och som verkar ha som mål att just vilja söndra familjehelheter som budskap.
Att jag som kvinna – talar i församlingen – gör att en del tycker kanske då att – Kvinnan Tige i församlingen – , är det Rätta och Korrekta – , som Paulus förordade, och kanske ligger det någonting i detta.
(Även jag själv börjar tycka att det kan finnas mening i detta uttalande.
Detta handlar om det faktiska talandet och INTE alls VAD som sägs.
Det handlar då främst om förmåga till välbefinnande riskerar att försvinna hos en del när och om kvinnor – tar till orda – i en församling. Vilket inte är så bra att eventuellt riskera att då bidra till….)
Egon på 17 november, 2022 på 03:15
Skrev: ”Det finns ju både ett J och ett g o ingenjör.”
Ja, i INGEN- finns det ett g, men inte i – JÖR.
Att förväxla -jör med ordet göra med -g är ofta lätt….att göra (!)
F.ö. är jag inte jämlikhetsförespråkare, ingen kvinnosakskvinna och ingen feminist och ingen hbtq-eller trans-sexuell förespråkare av något slag.
Familje- HEL- (ig) het kan inte vilja försvaras och hävdas om man samtidigt vill dess söndring. Det som sker genom livsstilspropaganda inom en underhållningsindustri, särskilt inom en popmusikindustri, (som jag avskyr), och som verkar vilja söndra familjehel -(ig) het, som budskap.
Att jag som kvinna. s.k. – talar i församlingen – , gör att t ex ordet i NT, som heter just – Kvinnan Tige i församlingen- då överskrids. Det som Paulus förordade alltså. Och kanske ligger det någonting i det….
(Även jag själv börjar tycka att det kan finnas mening i detta uttalande. Det handlar då om det faktiska talandet och INTE alls VAD som sägs och främst om att välbefinnande riskerar att försvinna hos en del när och om kvinnor – tar till orda – i en församling. Vilket inte är så bra att eventuellt bidra till….)
Att förväxla -jör med j som i ingenjör med ordet göra med g, är ofta lätt….att göra (!)
F.ö. är jag inte jämlikhetsförespråkare, ingen kvinnosakskvinna och ingen feminist och ingen hbtq-eller trans-sexuell förespråkare av något slag.
Familje- HEL- (ig) het kan inte vilja försvaras och hävdas om man samtidigt önskar dess söndring.
Detta som sker genom livsstilspropaganda inom en underhållningsindustri, särskilt inom en popmusikindustri, (som jag avskyr), och som verkar vilja söndra familjehel -(ig) het, som budskap.
Att jag som kvinna, s.k. – talar i församlingen – , gör att t ex ordet i NT, som heter just – Kvinnan Tige i församlingen- då överskrids. Det som Paulus förordade alltså. Och kanske ligger det någonting i det….
Även jag själv börjar tycka att det kan finnas mening i detta uttalande. Det handlar då om det faktiska talandet och inte VAD som sägs och det handlar då förmodligen främst om att välbefinnande riskerar att försvinna hos en del när och om kvinnor – tar till orda – i en församling. Vilket inte är så bra att eventuellt då bidra till…. (!)
Sådärja. Educaremm preciserar sig.
Men fick du verkligen med allt du ville säga?
Saknas inte något litet?
Olof Palme och hans skolministrar förstörde skolan i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet. Wikström gjorde ingenting alls och Lena Hjelm-Wallén slutförde förstörelseverket på åttiotalet. Ingenting som har hänt sedan dess — det mesta tafatta försök att medelst epsilon-reformer få Palme-Wallén-skolan att fungera — är på alla sätt underordnade.
Skolfrågan är precis likadan som skattefrågan. De förment icke-socialistiska regeringarna har inte haft modet och förmågan att återställa SAP:s ondsinta förstörelseverk, utan har bara pysslat lite på marginalen.
Problemet är väl hur vi som nu närmar oss pensionen skall vara säkra på att det vi betalt skall komma oss till godo.
FEL FEL FEL
Vi har pröjsat till de som är äldre än oss.
De som är yngre skall nu pröjsa för oss…..
Det kan bli magert.
Persson snodde 250 miljarder av oss för att betala av på utlandsskulden.
De pengarna kan vi väl vara överrens om att vi aldrig får till baks.
Sådan är verkligheten.
Det är bara att bita ihop och dö snart.
Då blir staten glad.
Hej , Jan.
Hur kommer det sig att folkpartiet och de onda kapitalisterna bara har lyckats förstöra skolorna i alla de invandrartäta områdena, medan skolorna i alla svensktäta områdena fungerar utmärkt ?
Tur iallafall att inte Centern hade posten som utbildningsminister.
I Luleå anklagar Sossarna den nya skolministern för att inte ta ansvar. Detta trots att Sossarna styrt kommunen i 100 år.
Hej.
Eftersom ämnet är skolan kan jag rekommendera den här texten (och bloggen som helhet):
[https://kulturminnet.wordpress.com/2022/11/04/nar-normerna-forandras-del-82-skolorna-vagar-inte-ingripa-mot-gangkriminellas-barn/]
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hej.
Ännu mer skolrelaterat:
[https://nypost.com/2022/11/15/why-catholic-schools-didnt-fail-while-public-ones-did-during-covid/]
Artikeln nämner givetvis inte huvudskälet till att katolska skolor lyckas så mycket bättre än de kommunala i USA, men det är ännu mer tabubelagt i USA än i Sverige.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Hans, du får väl säga stopp om du tycker att jag fyller på med för mycket konserverat fläsk men när nu ämnet är skola… tja, var ska Faen vara om inte i predikstolen som man säger. DS
Larmrapport: Inga kvinnor bakom patenten – Sverige kan bli sämst i EU
”Kvinnor ligger bara bakom en bråkdel av de svenska patenten, visar nya siffror. Resultaten ligger i Europabotten”
”Peter Strömbäck menar att Sverige brukar hamna i topp när det gäller olika rankningar som mäter innovationskraften. Han nämner en topp tre-placering i världen och förstaplats i EU. På ett generellt plan ser det alltså bra ut för Sverige”
https://www.tn.se/entreprenorskap/larmrapport-inga-kvinnor-bakom-patenten-sverige-kan-bli-samst-i-europa/
Nämen? Världens jämställdaste land…. och ända fortsätter kvinnorna så till den milda grad underprestera på innovationsområdet. Är det inte märkligt?
Nåja, även om de inte ger nåt klirr i statskassan, känns det ändå tryggt att vi har vår feministiska utrikespolitik att luta oss emot. För kommer ryssen då, dåå kommer en blixtsnabb uppläxning om genusperspektivets roll i militära operationer!
Svar Till KTH.
Underskatta aldrig kvinnor….
De är experter på att vara utsatta för manlig extremism.
Ruggiga på att få dig inmålad i ett hörn.
Kämpa aldrig mot en kvinna som är din chef…..
Säg aldrig något som kan tolkas som mansschauvinism. Då är du död.
Håll käften och säg upp dig.
Byt jobb.
Ryssland skjuter robotar i Polen
Stor media respons.
Alla vill att det skall vara Ryssland som sköt.
Media är vansinniga….!Ryssland är boven.
Satans Putin skickar missiler överallt.
Nej.
Det var ukrainskt luftförsvar.
Två polacker dog .
De skiter man i.
Nyheten är död.
Vad gör EU ?
Ingenting……
Är detta ens upp för disskution i EU?
Knappast.
Det finns få fria journalister i Sverige.
De flesta är knutna till Bonnier eller Shipstedt.
Två mediabolag som är knutna till…..?
WEF.
Varför finns det ingen journalist som säger att det är nog nu?
För att då dör du.
Jo , det var verkligen dumt och elakt gjort av ukraina.
Man kan ju kanske tycka att någon journalist borde fördjupa sig i VARFÖR ukrainskt luftförsvar skjuter ?
Undrar vad det kan bero på ?
Har du någon teori om det , Egon…?
Kan det vara för att inte alla uppskattade deras folkmord på ryssar i den numera förlorade östra delen av landet?
Det var kanske inte så bra att pyssla med folkmord?
Kan det vara för att inte alla uppskattade deras folkmord på ryssar i den numera förlorade östra delen av landet?
Finns det någon enda utom de Kremltrogna som tror på detta ”folkmord”?
Ja du pratar om tro, fast du tycks dig veta? Fast.. , jag gissar att du aldrig varit där?
Hej.
Om du skjuter på mig, och jag sen skjuter på dig och jag då vådaskjuter tredje person är det alltså ditt fel?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hej.
Ja, det är mitt fel.
Raketen var en ukrainsk luftvärnsraket som av någon anledning hade avfyrats västerut trots att ryska raketer rimligtvis borde ha kommit från öster.
Den sköts alltså dit med avsikt.
Ukraina försökte sig på en false flag-operation igen för att tvinga USA att öppet gå in i kriget. Det misslyckades på grund av att en polack råkade fotografera raketen så att den kunde identifieras.
Ryssland skickar 30.000 raketer på Ukraina – Ingenting att bli så särskilt upprörd över och dessutom är ju landet som skickar raketerna inte ansvariga för raketskickandet, enligt Östmam & co.
Ukraina skickar en raket på Polen – Ett fruktansvärt brott mot mänskligheten och landet som skickat raketen är ansvarigt för raketen, enligt Östman & co.
Er konsekvens är verkligen imponerande 🙄
@ Weasel 12:58: Det är ett resultat USA:s geopolitik. I den ingår att bjuda in Ukraina till Natomedlemskap, vilket är ett rött skynke för Ryssland. Nato är ingen försvarsorganisation (vilket det felaktigt hävdas i svensk MSM), utan en de facto anfallsorganisation. Minns Kosovokriget som Nato startade 1998, samt Afghanistanockupationen 2000-talet och ”Operation Unified Protector” i Libyen 2011.
@ Gruelse
Nu har ju även Sverige ansökt om natomedlemsskap.
Och detta då helt fräckt utan att ens be herr allsmäktig världsledare Putin om tillåtelse.
Jag förmodar att du tycker att sveriges natoansökan ger Putin full rätt att skicka en missil in i ditt vardagsrum ?
@Weasel
”Jag förmodar att du tycker att sveriges natoansökan ger Putin full rätt att skicka en missil in i ditt vardagsrum ?”
Alltid samma juvenila liknelse från dig, som en trasig grammofonskiva. Att du fattar noll och intet om geopolitik har framgått klart och tydligt vid det här laget.
@ den sista skåjten
Varför ska jag byta liknelse när du och en hel del andra tycker att land X har rätt att starta krig mot land Y om land Y vill gå med i NATO ?
Jag behöver inte begripa nåt om geopolitik. Putin har startat krig mot ukraina oavsett om jag är professor i geopolitik eller efterbliven.
Du begriper ingenting om nationalism.
(För övrigt körde jag med att Norge skulle bomba Sverige eftersom vi är med i EU förra gången )
@Weasel
De Kremltrogna har sitt snäva perspektiv. Det finns likheter mellan Chrusjtjovs agerande i början av 1960-talet för att ansluta Västberlin till Sovjetblocket och Putins ”Anschlusskrieg.” Kärnvapen finns alltid i bakgrunden.
Putin tillhör den totalitära kretsen, på samma sätt som sina föregångare. Världsdominans är målsättningen.
Den viktiga vattendelaren idag går mellan människor som tror på centralisering, totalitarism i olika former, och människor som strävar efter decentralisering och olika former av lokalt ansvar och självbestämmande.
Det är med andra ord meningslöst att argumentera mot Kremltrogna, vi har helt oförenliga målsättningar.
”Det är med andra ord meningslöst att argumentera mot Kremltrogna,”
Jo tack , jag märker det 🙄
@Weasel
”Jag behöver inte begripa nåt om geopolitik. Putin har startat krig mot ukraina oavsett om jag är professor i geopolitik eller efterbliven.”
Jo det behöver du ifall du ska uttala dig om det. Annars finns stor risk att du framstår som just efterbliven.
Faktum kvarstår: Putin startade kriget. Antingen är man emot kriget eller så är man för det.
@Stefan
”De Kremltrogna har sitt snäva perspektiv.”
Och du då, har du slutat slå din fru än?
Weasel 17:48: Din argumentation är synnerligen infantil och i avsaknad av fakta. Du tror att räcker med att felaktigt benämna mig kremltrogen och briljera i geopolitisk inkompetens gällande Ukrainakriget. Jag är inte kremltrogen. Jag är Sverigetrogen, trogen det gamla fina Sverige, inte den humanitära stormaktens värderingar. Till skillnad från dig, känslostyrda faktaförnekare, vinnlägger jag mig om att ha ett faktaunderlag när jag argumenterar om t.ex. Ukrainakriget. Med faktaunderlag menar jag informationsinhämtning från olika källor, och inte bara från snedvriden västerländsk MSM. Detta är särskilt viktigt i krig. Sanningen är ju krigets första offer. Västerlandet ombudskrigar i Ukraina, varför rapporteringen i MSM blir av propagandakaraktär. Weasel! Okunnighet är inte styrka!
Med faktaunderlag menar jag informationsinhämtning från olika källor, och inte bara från snedvriden västerländsk MSM.
Så du ”balanserar” västliga medier med Tass.com? Jag påstår inte att svenska och andra västerländska medier är helt opartiska i sin rapportering, för det är de inte. Men det är väldigt långt ifrån de uppenbara lögnmedier som Kreml håller sig med, vilket blev tydligt nyligen när samtliga västliga medier rapporterade att det mesta tyder på att det var en ukrainsk robot som slog ned i Polen.
Dessutom är det faktiskt så att whataboutism, som många som försöker förringa Putins krig ägnar sig åt, inte biter på kalla fakta. Det är Ryssland som är den aggressiva parten här. Ukraina försvarar sig. De skulle, som angripen part, ha all rätt att bomba Ryssland systematiskt nu. Varför inte slå ut elförsörjningen i ryska städer, exempelvis? Det är ju det ryssarna ägnar sig åt i Ukraina.
@ den sista skåjten
Och vad fan förändrar mina kunskaper gällande geopolitik ?
Du menar att Putin startade krig mot ukraina om jag är efterbliven , men att han inte startade krig mot ukraina om jag är professor i geopolitik ?
@ gruelse
1. Det var inte jag som benämnde dig som ”kremltrogen”. Om du nu är så duktig på att hålla dig till fakta kan du väl åtminstone se till att få det rätt ..?
2. Jag har ingenting emot att framstå som geopolitiskt inkompetent. Jag diskuterar inte geopolitik. Jag diskuterar att Ryssland startade krig mot Ukraina.
Om geopolitiska genier sedan rättfärdigar detta med att blablanatoblablabiden är fullständigt ointressant.
Akilov hade sina anledningar att köra lastbil på drottninggatan. Men oavsett vilka geopolitiska anledningar han än kan ha haft så ändrar inte det faktumet att han valde att köra lastbil på drottninggatan.
3. Jag är ungefär lika känslostyrd som ett kylskåp.
4. Det här handlar inte om vilka medier jag läser. Det är väldigt enkelt ;
Ryssland startade krig mot ukraina. Ukraina startade inte krig mot Ryssland. Det är fakta i målet.
Och det gör att skulden faller på Putin.
Vilket naturligtvis inte ska tolkas som att jag älskar NATO/Biden och tycker att det var rätt av USA att bomba Bagdad – vilket förvånansvärt många verkar tolka det som 🙄
Slutligen ett tips ;
Om du inte vill att folk ska betrakta dig som ”putinist” eller ”kremltrogen” föreslår jag att du slutar ursäkta Putins krig mot Ukraina.
@ Hans 20:19: Jag har mig veterligt aldrig varit inne på ”Tass.com”. Jag såg Rysslands/Putins ”krigsförklaring” 24/2-2022 på RT på Youtube innan censuren slog till. Annars är det bl.a. indiska och kinesiska källor samt oberoende personer, som rapporterar mer neutralt jmf med västerländsk MSM, som ligger till min faktagrund. Utöver det är det min observations- och analysförmåga som svarar för dragna slutsatser. När det gäller omständigheterna kring den USA-stödda statskuppen i Ukraina 21-22 februari 2014 med den i Verchovna Rada framröstade språklagen, som ledde till Krimannekteringen, inbördeskriget och det därpå följande Ukrainakriget, hade tyskspråkiga ”Der Spiegel” en föredömligt objektiv rapportering.
Ang. roboten som dödade 2 polacker i Polen rapporterade DN (pappersupplagan) att den avfyrades av Ryssland, hänvisande till en anonym, amerikansk, högt uppsatt underrättelseofficer, vilket är ett journalistisk lågvattenmärke i höjd med skriverier att Ryssland saboterade sin egen inkomstbringande, dyra Nordstream. (Joe Biden sa ju vid en pressträff 7/2-2022 att om Ryssland korsar Ukrainas gräns med militärfordon kommer USA se till att Nordstream 2 upphör. Tar inte västerländsk MSM honom på orden?) Även om jag personligen tycker det var fel av Ryssland att angripa Ukraina, saa kommer man inte ifrån att det är USA med sin aggressiva geopolitik, med bl.a. ukrainsk skuldsättning och marionettregim, som har hetsat fram Ukrainakriget. Och det är denna krigshetsande nation, med sin geopolitik, som Sveriges säkerhetspolitik ska underställas mer formaliserat om Sverige får Natomedlemskap, först efter att svenska politiker i förhandlingarna med Turkiet har visat häpnadsväckande prov på ”omanligt fällknivbeteende”.
//gruelse
Många olika saker på en gång här, men väldigt lite som ger något reellt motiv Putins beslut att gå i krig.
Även om jag personligen tycker det var fel av Ryssland att angripa Ukraina, saa kommer man inte ifrån att det är USA med sin aggressiva geopolitik, med bl.a. ukrainsk skuldsättning och marionettregim, som har hetsat fram Ukrainakriget.
Det är just p.g.a. detta du ses som en Kremltrogen. Det är nämligen Kremls narrativ du sprider här. Ingen har hetsat fram kriget förutom Putin själv. Han var inte tvungen att gå i krig. Och varför skulle ett regimskifte i ett grannland tvinga Putin att gå in militärt? Det finns inget logiskt eller sakligt i detta. Kriget handlar om en sak: Putin vill ha sitt Storryssland. Förhoppningsvis blir det hans fall till slut. Det hans soldater gör i Ukraina just nu, med massmord och tortyr, är ett brott mot mänskligheten.
Men inget av detta spelar någon roll, för vi kommer aldrig bli överens om du tycker att RT ger bättre och mer allsidig information än västliga medier.
”Kriget handlar om en sak: Putin vill ha sitt Storryssland.”
Ja. Och Nej.
Putin vill säkert ha ett storryssland.
Men det är ju ingen slump att han försöker annektera Donbass/Luhansk istället för typ Ternopil.
Så i första hand handlar kriget (precis som alla andra krig ) om ekonomiska intressen.
Att han får ett storryssland tror jag bara är en ”bonus”.
@
Hans 07:32: Om Putin vill ha ett Storryssland, varför har han då inte annekterat den ”lägre hängande frukten -Vitryssland eller Kazakstan? Varken Vitryssland eller Kazakstan ingår i Ryssland. Ang. huruvida USA har hetsat fram Ukrainakriget eller inte, hänvisar jag dig till vad professor John Mearsheimer säger om upprinnelsen till Ukrainakriget (Youtube), eftersom mina argument inte biter.
//gruelse
Det handlar primärt om att utöka den ryska maktsfären. Belarus är en de facto lydstat till Ryssland, Lukasjenko är Putins knähund, så där behöver inte bunkertsaren göra mer. Om det skulle bli regimskifte i Minsk lär Putin agera. Kazakstan står inte alls lika nära väst som Ukraina. Men Putin har visat förr att han agerar om grannländer som han anser tillhör den ryska intresse- och maktsfären blir för västvänliga.
@Hans
Det är ingen i det här kommentarsfältet som ”ursäktar Putins krig” och det du kallar whataboutism är helt sonika KONTEXT.
Vad du skrivit hittills inger inget vidare förtroende för hur pass särskilt bra koll du har på vad ”faktum kvarstår” (som du uttrycker det) är, men själv har jag varit emot kriget alltsedan starten- vare sig man menar 2014 eller februari i år- och skulle innerligt önska de olika parterna, dvs huvudsakligen USA och Ryssland, kom överens om omedelbart vapenstillestånd samt påbörjade fredsförhandlingar igår.
F ö verkar det som om t o m vissa fraktioner i DC/Pentagon (förhoppningsvis) börjar närma sig liknande tankegångar men man ska inte ropa hej …som det heter.
Du lägger skulden på USA och Ukraina. Det är illa nog eftersom det är Ryssland – vilket alla som har ögon att se med kan se – som invaderat Ukraina här, inte tvärtom. Och visst, kontext är bra och intressant. Men det förändrar inte alltid vad som är rätt och fel i en konflikt, och mycket av det som sägs här i kommentarsfältet är ren Kremlpropaganda (”folkmord”). Jag kan ge dig massor av kontext runt Irakkriget, men jag är likafullt motståndare till George W Bushs krig, precis som jag var då.
Det kommer säkert en tidpunkt när även USA ledsnar, de stöttar Ukraina med väldigt mycket pengar just nu. Men jag hoppas att de och Väst håller ut tills Ukraina kan sparka ut Ryssland helt och hållet. Sannolikt kommer det bli något slags kompromisslösning när båda sidor har tagit tillräckligt stora förluster, men det vore onekligen intressant om Ukraina kunde ta tillbaka Krym.
Enligt Uvell har mp åtminstone ett.
Nu är inte ett troll en armé
men jag ser tecken på fler.
Också på bloggen.
https://uvell.se/2022/11/17/mp-trolleri-pa-twitter/
Japp.
Edu är tillbaka och Jan också. Nu väntar vi bara på olle_holmkvist.
The Gang’s All Here.
Det är en evig tur att man fick lära sig kritiskt tänkande i skolan.
Kan man verkligen lära sig ”kritiskt tänkande”?
Eller lär man sig bara att tro/påstå att man lärt sig det?
Och att tro att det är något fint man lärt sig?
Eftersom man ”lärt sig” det?
Hej.
Dagens boktips i folkbildande anda:
Les Camp des Saints, by Jean Raspail. (The Camp of the Saints på engelska.)
Kan läsas via archive.org. Fysisk kopia kan vara både svår och dyr att hitta.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
På franska går det, precis beställt.
Här en intervju från 2011 översatt till svenska:
https://larrynfeastman.wordpress.com/2022/11/06/jean-raspail-den-som-i-dag-publicerar-helgonens-lager-kan-stammas-pa-87-punkter/
Den senaste utgåvan av boken är just från 2011 och har ett nytt förord kallat ”Big Other”. Den engelska översättningen som finns gratis på nätet är baserad på originalet från 1973. Ingen svensk översättning av boken är bekant.
Hans Li Engnell skrev, med titeln: ”Skolan, Politiken OCH Religionen”, (mycket intressant titel!), och i anslutning till mina tidigare (för en del påfrestande) kommentarer, så är det någonting mycket intressant att försöka att göra jämförelser mellan olika religiösa traditioner och även olika s.k. ”skolor” inom både den ena såväl som den andra religionen.
T ex lyssnade jag nyligen på ett mycket intressant föredrag om Esserna, från You-tube-kanalen som heter ”Lets Talk Religion”, som leds av en svensk man vid namn Filip Holm, (som talar engelska). Detta är föredraget: https://www.youtube.com/watch?v=mIxxpesgY_I&t=7s
ATT det förekom, och kanske förekommer, olika grupperingar eller olika s.k. ”skolor”, eller teologiska teorisystem, tolkningssystem, ledda av olika inflytelserika och dominerande Rabbiner, det är någonting mycket intressant i sig.
T ex kan man se på hur en ortodox judendom har intressanta sedvänjor, eller traditioner, som skiljer sig från alla slag av all ”modernitet”?
Där kan finnas unga rabbiner som ingår äktenskap och som då bildar en slags grund för en s.k. MINION?
Eller för en församling, eller skola, inom en judendom, där alltså minst tio män måste ingå.
Där är då rabbinparet INTE ALLS som endast vanliga enkla Man och Hustru?
De kan istället ses som, eller vilja ses som, även som en slags Konung och en som en slags Drottning? Både inför och gentemot varandra men även såsom ett slags monarkiskt grundpar i en MINIATYR-MONARKI?
Alltså en mini, mini Mini-ON?
Alltså en Minion.
Man kan tolka hela denna kulturella företeelse som någonting viktigt för att kunna förmå bibehålla så starka, så helgjutna, så heliga och så respektfulla äktenskap och familjer som möjligt, vilket då kräver ett stort beskydd av just aktning, vördnad och respekt.
Alltså för bevarandets förmågor behövs en stor aktning, en stor varsamhet och en stor grundläggande respektfullhet, (som då inte står benämningen Konungaskap och Drottningaskap efter?).
För att över huvud taget kunna förmå SAMLA den växande församlingen, eller ”skolan”, (som då med nödvändighet måste inneha 10 män för att över huvud taget kunna konstituera sig som en församling, eller som en skola; alltså som en Minion, där då ritualer, seder, riter, sammankomster, böner, sånger och alla slag av traditioner kan gestalta sig, samt där även en kontinuerlig skolning och en undervisning om just en judendom då kan ske, som då sker under ledning av den auktoriserade rabbinen, (alltså av den äkta maken och av den äkta ”konungen” och den äkta mannen, den äkta fadern, den äkta ”läraren”, osv.)
Inom en (ortodox) judendom verkar det alltså finnas en tradition, eller en sedvänja, att alltså, med hjälp av unga utbildade rabbiner som bildar familj kunna förmå skapa församlingsliv och församlingstraditioner genom att skapa små ”skol-enheter” som roterar sig runt, och växer runt, omkring och med hjälp av detta grundläggande rabbin par som en fundamental ”monarkisk” bas.
Det hela kan ses som ett kulturellt skapande av mycket, mycket små s.k. mini-kunga-dömen?
Eller det kan ses som att små, små Miniatyr-Monarkier kan uppstå i många små, små minatyr-varianter, (”rabbin-skolor” med ”lärjungar”), som leds av både en ”kung och en drottning” som rabbinparet då representerar.
Det hela är mycket intressant.
Rekommenderar starkt det ovanstående föredraget om Esséerna.
Oerhört intressant , men ska det inte vara heljutna istället för helgjutna ?
(gjutna – j + g 1 läs; helg + jutna? # ÷ ~■¿ )
Alls icke påfrestande Edunym
känner du att du kan känna dig nöjd nu efter din senaste komplettering eller finns där något därutöver som måste tilläggas?
På förslagsvis 500 – 1000 ord?
Eller inte?
Meddela gärna i förväg så att bloggen kan förbereda sig för all den anstormning som all interaktion med just dina inlägg föranleder.
Hur går det med din egen framgångsrika blogg förresten? Kan man se det där med email och kommentarer som färdigt och åtgärdat?
Varför inte?
Religionen kristendom kommer från var, från vem, samt hur och på vilket sätt har den ”växt fram”?
Den son till Jakob som såldes till slav, av sina äldre bröder, gifte sig med en egyptisk kvinna. Josef, som var patrikarken Jakob´s, (Israels), son blev vice-konung/statsminster (?) i Egypten under Farao och fick bl.a. sönerna Efraim och Mannasse. Dessa söner upphöjdes till att bli adopterade söner till Jakob, (Israel), vid Jakob´s död. De fick arvedelar i riket liksom alla de andra 12 sönerna till patriarken Jakob(Israel).
Israels folk är i bibeln benämningar på de folk som har patriarken Jakob (Israel) som sin stamfader, (efter berättelserna om Abraham, Isak och Jakob).
Folket delades efter Jakobs 12 söner upp i olika stammar – tolv eller tretton stycken beroende på definition.
Dess stammar där sönerna till Jakob då själva blev patriarker och företrädare för sin egen respektive stam:
Sönerna till Jakob och de blivande patriarkerna var:
…1., Ruben, 2., Simon (Simeon), 3., Levi, 4., Juda, 5., Dan, 6., Naftali, 7., Gad, 8., Asher, 9., Isaskar, 10., Sebulon, 11., Josef, 12., Benjamin.
Israel utökades alltså senare med två stammar, alltså son-sönerna tilll Jakob, Efraim och Manasse, (vilka var Josef´s söner), när patriarken Jakob dog och tilldelade även sina barnbarn arvsrättigheter i ”riket”, tillsammans med alla sina övriga söner.
Därmed blev antalet stammar tretton stycken i ”riket”, som efter Jakob nu kallades för Konungariket Israel och varav alla sönerna/patriarkerna, utom Levi stam, hade egna landområden.
De arvsberättigades arvedelar var en position som de skulle förvalta och ansvara för samt att respektive stams förstfödda söner alltid skulle fortsätta att ärva.
ENDAST sonen JUDA blev tilldelad KUNGAVÄRDIGHETEN till arvedel att förvalta och ansvara för i hela Israel.
Denna värdighet och plikt fortsatte att ärvas av varje förstfödd son som i sin tur blev patriark/kung i rakt nedstigande led .
(Därför innehåller bibeln långa, långa uppräkningar om vem som är son till vem, som är son till vem, osv., i långa, långa banor. (!)
Efter en tid uppstod det i Israel ett missnöje med en av Kungastammen Juda´s konung över hela Isarel, (pga av för höga skatter och pålagor från denne konung som de resterande tio stammarna ansåg vara för höga skatter!) …(!)
Då bildade de tio resterande patriarkerna/sönerna och deras stammar tillsammans ett nytt eget kungarike i NORRA Israel, som de kallade för ISRAELS Kungarike, (”The Kingdom of Israel”), med sina egna valda kungar och med SAMARIA som huvudstad.
JUDA stam i sin tur bildade tillsammans med Benjamins stam och patriarken BENJAMIN ett eget Kungarike i SÖDRA Israel, kallat JUDA Kungarike, (”The Kingdom of Juda”), med JERUSALEM som huvudstad.
Mellan SAMARIA och JERUSALEM rådde FIENDESKAP och dessa två olika grupperingar hatade, anklagade, degraderade och avskydde varandra.
(Förmodligen är det därför som det ”varnas” för Judar i det Nya Testamentets skrifter?)
Men, det delade ”riket” Israel krigade alltså INOM nationen och mot sig självt och mellan Juda Kungarike i södra Israel och Kungariket Israel i det norra riket Israel, och dessa uppdelade riken var fientliga mot varandra under tvåhundra år. (!)
(Dvs., två hundra år av ”släktfejder”?!)
Detta skedde mellan åren 900-700 FÖRE vanlig tideräkning.
Under senare århundraden skedde ännu värre saker i Israel, med erövringar från andra länder, samt att slutligen år 70 efter Kr., brände romarna ned templet i Jerusalem.
Detta medförde inledningen av diasporan, eller av förskingringen, för både judar och israeliter.
En kristendom växte så sakteliga from till dominans inom Romarriket, med fortsatta kontroverser mellan Israeliter och Judaiter.
Juda stam var fortfarande den stam som försvarade, beskyddade, förvaltade och bevarade en judendom mot en kristendom.
En kristendom som blivit en lära som i sin tur attackerade en judendom med hemska följder inom det kristnade Romarriket. (!)
……
(Ps.1. Det är intressant att påminnas om att ABRAHAM ju fick sin FÖRSTFÖDDA son, ISHMAEL, med sin tjänstekvinna HAGAR. Det vill menas att just Ishmael är stamfader till, eller urfader till, till de arabiska folken. De arabiska folken som även de är semitiska folk som talar semitiska språk och som alltså är nära besläktade med de övriga semitiska, eller hebréiska, folken. Dock menas ju att Abrahams son Ishmael inte är den rättmätige arvtagaren till ”riket”, då denne son INTE föddes inom äktenskapet och av den rättmätiga äkta hustrun, dvs., SARA. När så Sara födde ISAK så menades att ”ordningen i riket” var återställd, eller upprättad.
Ps. 2. Det är en intressant tillfällighet i detta sammanhang att författaren August Strindberg skrev en känd bok med titeln: ”Tjänstekvinnans Son”. En bok som kanske återspeglar en verklighet där även hans egen fader tydligen gifte sig med en tjänstekvinna i huset, och ur vilket äktenskap sedan August Strindberg själv föddes. Detta som tydligen plågade honom till vissa delar genom hela hans liv?..(!)…)
Man kan konstatera att Magdalena Andersson har börjat prata igen.
Prata och prata, mest surt gnäll från en sur gnällkäring enligt många.
En pseudodebatt, enigheten är stor (om än inte total) om att vi inte skall ha en kristen skola i enlighet med vår egen kultur BS (before socialism), vad återstår då? Exakt det vi har: inskolning i socialism och totalitarism.
Jahaja, tröttsamma Ukraina gör sig påmint tydligen. det är väldigt vad alla är engagerade i Ukrainas gränser. Om bara 10% av det engagemanget innefattat vår egen gräns hade vi haft mycket mindre av invandrarrelaterat våld mot oss.
”Camp Of the Saints” har i praktiken redan inträffat, engagemanget för Ukraina verkar vara den impotentes enda utlopp för sin frustration. NATO skulle vi gått med i för länge sedan (under kalla kriget), inte ens nu pro nato partierna vill ha kärnvapen på svensk mark.
Vad är det för skämt?
Avskräckningseffekten består just av kärnvapeninsatser. Ska vi inte ha dessa här har vi ingen reell avskräckningseffekt och varför är vi då med?
Sedan får de se till att överlämna de orcher Erdoğan vill ha utlämnade. Inte ens det klarar Sverige av. Så jävla svagt,!
Nu är vi helt vid sidan om ämnet, så låt oss sätta punkt här. Men en avslutande kommentar om engagemanget för Ukraina: det består naturligtvis i att kriget även påverkar vår omedelbara säkerhet och visar på Putins kapacitet att göra i princip vilka galenskaper som helst. Vilket gör honom oberäknelig och därmed farlig.