Sverige har blivit rikare och rikare. Svenska folket har fått det allt bättre ställt. Ekonomiskt, inom i stort sett alla grupper, har ekonomin bara vuxit under efterkrigstiden.
Vi som föddes under denna ekonomiskt expansiva tid har egentligen aldrig behövt fundera över risken att vi skulle gå mot permanent sämre tider. Sådana föreställningar har känts avlägsna. Lågkonjunkturer kommer, naturligtvis. Tillfälliga kriser också, visst. Men att samhällsutvecklingen skulle föra oss in i betydligt sämre tider? Nej.
Vi har således inte behövt tänka på att spara vatten. Vi har inte behövt bekymra oss om vad det kostar att köra en tvättmaskin när vi behagar. Många har knappt ens tittat på prislappen när de handlat dagligvaror.
De extrema elpriserna och de skenande matpriserna har emellertid fått allt fler att se över sin konsumtion. I grunden är detta faktiskt sunt. Man måste inte vara miljöpartist för att se det rimliga i att komma bort från ett vettlöst slöseri.
Samtidigt som en mer knaper vardag är en verklighet för många och uppmärksammas mycket i mediernas just nu, får vi inte glömma att vi har en ganska stor del av befolkningen, primärt i storstäderna, som fortsatt har det väldigt bra ställt och som inte berörs nämnvärt av vare sig matpriser eller inflation.
Jag återkommer ofta till Michael Hopfs resonemang:
”Tuffa tider skapar starka män, starka män skapar goda tider, goda tider skapar svaga män och svaga män skapar tuffa tider.”
Verkligheten är naturligtvis mer komplex än så, men jag är likväl övertygad om att det ligger något i ovanstående citat. Vi förslappas och blir dekadenta av goda tider, vi tar både vår levnadsstandard och varandra för givna. Vi börjar fokusera på fel saker och glömmer vad som möjliggjort dessa goda tider till att börja med. Vi tror att vi ”har råd” med meningslösa och vansinniga investeringar på samhällsnivå, såväl massinvandring från kulturellt främmande stater som vindkraftsparker och jämställdhetsmyndigheter.
Vi ser inte stegen med vilka vi vandrar rakt in i de tuffa tiderna. Och vips, är vi där. Övergången är alltid smärtsam. För många kommer det bli en chock att både få sämre hushållsekonomi och behöva oroa sig för att tonårsbarnen ska bli skjutna när de är i gallerian. Kanske kommer inte ens en kväll framför Netflix eller Allsång på Skansen räcka för att få folk på andra tankar.
På ett plan kan jag tycka att detta blir ett välkommet uppvaknande. Om det nu blir det. Nu menar jag inte att svenska folket borde tvingas genomgå något slags moraliskt reningsbad för att sona sina synder och sedan bygga upp landet igen. Även om det i någon mening är vad som skulle behöva ske.
Däremot tror jag att prövande tider, som vi sannolikt står inför, kan vara nyttigt för ett alltmer dekadent folk. Om det lär oss att prioritera det viktiga framför trams. Om det får människor att vakna upp och lära av misstagen. Om det leder till långsiktig förändring.
Lär vi oss ingenting är det naturligtvis meningslöst. Men då finns det å andra sidan inte så mycket en kris kan göra för oss, vare sig nu eller i framtiden. Ett sådant folk får svårt att bli framgångsrikt igen.
Tidigare bloggat:
Ofredsår
En mörkare framtid
”Vi förslappas och blir dekadenta av goda tider”
Jo, men det har vi sett många gånger i historien. Det som händer nu i Sverige och många andra Västländer är dock något betydligt värre och tidigare okänt, nämligen en mycket aktiv strävan efter nationella självmord.
Som jag ser det räcker inte fred och välstånd som förklaring för detta, även om det självklart kan bidra.
Ja det är obegripligt. Ännu året 2000 talade LOs ordförande första maj om att svenska jobb först till svenskar. Jag har ett embryo till synopsis. Pjäs. Tre män, tre synsätt Arbetstitel : Samtal mellan tre. Erlander, David Schwartz, Palme.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/laget-i-usa-lika-dramatiskt-som-infor-den-langa-heta-sommaren-1968/
Erlander – vi ska va vara tacksamma för att vi så homogena – att vi haft en så fredlig arbetsmarknad – vår produkter gott rykte i världen – kommunisterna bara en liten sekt – att klarade oss genom kriget…
Schwartz – Idag finns för få arbetare i Sverige och för många runt medelhavet, Grekland, Jugoslavien Låt dem komma hit bli svenskar win-win.Se så fint de blir svenskar. italienarna i Västerås, finnarna i Borås, juggarna i Tumba
Palme – Visst vi ska bli ett internationellt Öppet Samhälle. Vi har byggt bort FattigSverige. Ny ska vi bygga bort Fattig-Världen Inga rotegångar längre, alla medborgare har rätt till livhanken på Det Starka Samhället ska klara det..
Jag är alldeles för lat för lat f a skriva den där pjäsen. Allt mtrl f a läsa in hur de tänkte, tas hem av biblioteket.
Vad de inte tänkte var de öppnade dammarna för massinvandring med utom-europeiska föreställningsvärld, en helt ny kultur där många ansåg sig överlägsna
Europèerna
De blev så många hit eftersom Västerlandets vaccinering tog bort barnadödligheten, utan att som Väst samtidigt bygga upp samhälle där alla behövdes. Länder som Algeriet och Nigeria ökade från 10 till 40 miljoner och många av dem ville till Europa.
David Schwartz idé – sydeuropéer till nord-Europa…så kom istället miljoner med en utomeuropeisk värdegrund
Jaha
Nån vill skriva ?
Bland amerikansk dissidenter är judiskt inflytande den i särklass mest populära förklaringen till Västvärldens pågående fall. Debatten på alla stora sajter där pratar lika mycket om judar som vi i Sverige pratar om muslimer.
David Schwarz och DN passar väldigt bra in i den synen på utvecklingen. Här är lite från ett längre inlägg om saken:
”Thus, the ideological change started in 1964 when David Schwarz, a Polish born Jew and so-called Holocaust Survivor who immigrated to Sweden in the early 1950s, wrote the article “The Immigration problem in Sweden” in Sweden’s largest and most important morning newspaper – the Jewish-owned Dagens Nyheter (“Daily News”). It started a rancorous debate that mostly took place in Dagens Nyheter, but which subsequently continued even in other newspapers, on editorial pages and in books. Hansen (2001) writes in his thesis (p. 115):
The leading debaters who were the first to claim minority rights and conditions were especially David Schwarz, Inga Gottfarb, Amadeo Cottio, Voldemer Kiviaed, Géza Thinsz and Lukasz Winiarki – all of which had an immigrant background.
Besides Schwarz, Gottfarb had Jewish descent. Kiviaed was Estonian, Géza Thinsz immigrated from Hungary in 1956 (the same year as the massive persecution of Jews started which would have the effect that within a few decades half of Hungary’s Jews had fled the country) and Lukasz Winiarki immigrated from Poland. Schwarz was by far the most active opinion-former and accounted for 37 of a total of 118 contributions to the debate on the immigration issue in the years 1964-1968. Schwarz and his co-thinkers were so dominant and aggressive that debaters with an alternative view were driven on the defensive and felt their views suppressed. For example, Schwarz played the anti-Semitism card efficiently in order to discredit his opponents.
https://gregaria.wordpress.com/2015/10/25/how-and-why-sweden-became-multicultural/
En god sammanfattning tror jag, fast snubblande vid gränsen till konspirations-noja. Jag har inte intrycket att ”Schwarz played the anti-Semitism card efficiently”, kan du belägga ?
Min poäng är att Schwarts grund-tes var:
Fem miljoner – Sydeuropéer ’ hit !
Men öppna dörren öppnades tillika för utomeuropeiska muslimer. De kom, inte sydeuropéerna.
Det var en konsekvens. oinsedd bl a för att man inte förutser mass-vaccinationens effekt. Typiskt Mena-Land ökade tio – > 40 miljoner
starka unga män växer , utan framtid i hemlandet men – ryktes.landet . everything is free in Europe.
https://miro.medium.com/max/750/1*PpmWhznN8PU40CRnw-3-0w.jpeg
bilden visar hur de som fortlever tacka vare vaccination bor.
@ Olle,
”Jag har inte intrycket att ”Schwarz played the anti-Semitism card efficiently”, kan du belägga ?”
Det är inte jag som har skrivit inlägget jag länkade till och jag vet inte hur Schwarz agerade i debatten på 60-talet.
Samtidigt har vi drabbats av hybris. Vi ska vara världsbäst på allt, det räcker inte att vara bra. Skolan, energi, humanitär stormakt, koldioxidutsläppminskning mm. Som om vi behöver bevisa för oss själva att allt går jättebra, inga problem här. Lite ”utmaningar” finns det ju men det inget att skriva hem om.
Häromdan var timspotpriset på el uppe på 8 kr/kwh. Men vi ska vara duktigast i klassen och leverera el till hela kontinenten. Vi drog till och med igång oljekraftverket som drar 100000 liter i timmen. För att det är så lönsamt för företaget Uniper.
Enligt en undersökning, jag tror den var gjord av professor Ekengren Oscarsson, byter ca 50% befolkningen aldrig parti i riksdagsvalen. Hoppas det blir ändring på det nu, eller är svenskarna för lata och dumma för det. Ja antagligen.
Sverige behöver vakna och det snabbt, och tyvärr är nog det effektivaste sättet att man tvingas frysa i vinter då ransonering och manuella nedstängningar av elnätet kan bli aktuella. Det lär bli en ny obehaglig upplevelse för många.
Angående oljekondenskraftverket i Karlshamn. Det består av två block som vardera drar 70 kubik olja per timme vid fullast. Om bägge körs för fullt drar de alltså tillsammans 140 kubik olja per timme. Dock har man hittills endast kört det ena blocket och inte på full effekt. Oljeförbrukningen låg då någonstans runt 40 kubik per timme.
Hej.
Du syftar sannolikt på rapporten ”Flytande väljare”. Den kan laddas ner här:
[https://www.gu.se/nyheter/flytande-valjare-2018]
Ekengren Oscarssons blogg är också läsvärd:
[https://ekengrenoscarsson.com/]
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Hasse U,
”Sverige behöver vakna och det snabbt, och tyvärr är nog det effektivaste sättet att man tvingas frysa i vinter då ransonering och manuella nedstängningar av elnätet kan bli aktuella.”
Vi ser redan olika former av ransonering ut i Europa, t.ex i Italien och Tyskland. Detta verkar ha en viss effekt på opinionen i dessa länder, t.ex har vi nu en stor majoritet i Tyskland som vill öppna Nord Stream 2. Detta skulle direkt lösa i princip alla kortsiktiga problem med energibrist i EU. Men samtidigt anses det gynna Putin och debattklimatet överallt rör sig snabbt i totalitär riktning, så det troliga utfallet är att det i praktiken blir förbjudet att öppet argumentera för den lösningen. Ransonering av el, gas och drivmedel är troligen oundvikligt på kort och medellång sikt i stora delar av EU.
Vad gäller Sverige, är det väldigt svårt att se annat än att sossarna vinner valet och sen är det bara att frysa och vara glad.
Hej.
Från Eugyppius substack:
”To reduce energy consumption in the face of the looming German gas crisis, Economics Minister Robert Habeck has proposed a bizarre set of indoor temperature ordinances that continue the pattern of direct state interventions in everyday life first established by mass containment.
Workspaces where hard physical labour is performed are not to be heated above 12 C, under the new rules. Those involving moderate labour while standing will have their temperatures capped at 16 C, and moderate labour while sitting at 17 C. Places where light labour is performed standing, will be permitted temperatures as high as 18 C, while white-collar office spaces where everybody sits and types will be permitted nothing warmer than 19 C. The heating of hallways and other common spaces will be outlawed, as will certain kinds of restroom water heaters. There will be a general ban on using electricity or gas to heat private pools, and shops will be ordered to keep external doors closed at all times.
[…]
Meanwhile, some of the very same spaces recently commandeered for excess hospital capacity and mass vaccination will be repurposed as heated shelters for the old, the sick and the poor.”
Men Yale har ju sagt att det står illa till med Ryssland… så lustigt att varken Yale, WEF, eller någon annan lägger fram en studie om vad som nu händer med Tyskland, ekonomiskt som politisk som socialt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
Det som händer i Tyskland är avindustrialisering och dramatiskt fallande levnadsstandard:
”German factories are struggling to cope with soaring energy costs, which may prompt many to leave the country for a cheaper location, Bloomberg has reported, citing industry sources.”
”German companies have also been warning that some of them might have to shut down if prices remain high or keep rising. In fact, earlier this year, the country’s economy minister himself warned that some industrial gas consumers might become casualties of the energy crisis.
”Companies would have to stop production, lay off their workers, supply chains would collapse, people would go into debt to pay their heating bills, that people would become poorer,” Robert Habeck told German media in June in comments on reduced Russian gas flows to Germany.”
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Energy-Prices-Trigger-Deindustrialization-In-Germany.html
Både el och gas har ökat väldigt dramatiskt i pris för industrikunder:
”Benchmark European gas prices at the Dutch TTF hub have risen by nearly 350% year on year, while German and French front-year power contracts have leapt by 540% and 790% respectively.”
https://www.reuters.com/markets/europe/why-europe-faces-climbing-energy-bills-2022-08-15/
Stora delar av industrin i Tyskland kan inte hantera dessa enorma prishöjningar utan måste flytta eller stänga.
@ Rikard,
Som i många andra länder, håller yttrandefriheten på att avskaffas i Tyskland. Allt som kan tolkas som att man stöder Ryssland eller Putin kan leda till åtal.
”Over 140 incidents of alleged endorsement of Russia’s invasion of Ukraine are being investigated by German police.”
https://www.dw.com/en/german-police-probe-displays-of-support-for-russian-invasion-of-ukraine/a-61502540
I Finland vill säkerhetspolisen få rätten att bestämma vad som är rysk propaganda och tanken är att de ska införa ett system där dissidenter först får en varning och om de sen inte håller tyst blir det åtal. Flera gamla Östländer har redan infört hårda fängelsestraff för allt som anses vara rysk propaganda eller stöd för kriget.
Även Turkiet ställer krav på censur:
”Sweden and Finland must not allow anti-Turkey propaganda to be realized in their countries, Foreign Minister Mevlüt Çavuşoğlu said on Wednesday, underlining that Ankara has not seen the necessary steps for the Nordic countries’ NATO accession.”
Så det är nog bäst att passa sig om man funderar på att skriva rapporter………
Hej.
Jo, visst, men så länge Ryssland är värre så är man ju på Den Goda Sidan. Då är inget förbjudet.
Whataboutism är ingen vidare politisk strategi.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Usvensk –
Ad Finland: husk at Sanna Marin hører med til WEF-gjengen..
Rikard –
Ja, helt absurd og patologisk detaljstyring. («Kontrolle ist alles»).
Den gale sorten tyskere og fanatikere er tilbake ved makten, som for 80 år siden.
Søk: «Das Stehen in dem Wagen ist verboten so lange es noch Sitzplatze gibt.»
En klassiker fra okkupasjonen – hang oppe på trikk og bane. Nordmenn demonstrerte ved å ikke ville sitte ved siden av tyske soldater, men flyttet seg eller stilte seg på tilhengeren (åpen) i stedet. Da kom dette skiltet opp – selvsagt med trusler om straff.
Spørs om dette kan gjenta seg i ny variant hvis man ikke ønsker nærkontakt med en mannlig islamist etter niquab-dame, og bytter sete. Skulle ikke forbause meg om man kan få problemer her i fremtiden fra ihuga ‘antirasister’? Paragraf 185 og sk. krenkelser…
”Sverige behöver vakna och det snabbt, och tyvärr är nog det effektivaste sättet att man tvingas frysa i vinter då ransonering och manuella nedstängningar av elnätet kan bli aktuella. ”
Ja , det kan jag hålla med om , och jag tror att väldigt många kommer att vakna under de närmaste månaderna och åren.
Problemet är att detta uppvaknande kommer att resultera i att en väldigt massa sossar blir moderater och ungefär lika många moderater blir sossar.
😐
Att vi skrivit så usla avtal när kablarna lagts är bedrövligt.
Vi måste leverera minst 70% av kabelns kapacitet.
Oavsett om det är brist i Sverige.
Elområde 4 får ta hela smällen.
Det ser vi redan nu.
Staten och energibolagen tjänar miljoner.
Svenskarna betalar…….
Är vi lata och dumma?
Näe!
Politikerna som ingår dessa katastrofala avtal är idioter……
Hade vi vetat vad deras beslut innebar skulle vi sagt Nej!
EU måste jubla!
De korkade svenskarna bygger mer vindkraft men om vi inte exporterade hade vi varit självförsörjande med vatten och kärnkraft.
@Egon
Igår slogs ytterligare ett rekord då timspotpriset i elområde 3 var uppe i 9,94 kr/kwh. Snart går väl elpriset per kwh förbi bensinens literpris.
Att svenskarna som kollektiv är lata och dumma råder väl ingen tvekan om då man inte sätter sig in i problemen och väljer parti därefter.
Li Engnell skriver…
”…allt fler att se över sin konsumtion. I grunden är detta faktiskt sunt. Man måste inte vara miljöpartist för att se det rimliga i att komma bort från ett vettlöst slöseri.”
Jag håller med.
Jag har för mig att livsmedelsbutiker och restauranger slänger en fjärdedel av all mat, därför att vi (den parten av marknaden som driver efterfrågan) kräver fullt utbud av alla varor som vi vill ha, när helst vi vill. Att utbudet skulle styras av årstiderna, och begränsas av avståndet mellan odlig och inköpsställe, är för oss i västvärlden numera otänkbart.
Eller kläder… Jag undrar hur stora klädgarderober som miljöpartister har (i synnerhet de kvinnliga), med flera uppsättningar för varje givet tillfälle och som förmodligen är ”Made in China”.
(Jag tycker att det är rätt magstarkt att klaga på t.ex. Hennes & Mauritz och deras arbetsmiljö och -villkor i låglöneländer när företaget drivs av vår efterfrågan på billiga kläder.)
Detta ger oss en felaktig förståelse för vad vår västerländska levnadsstandard (som vi tar för given, som Li Engnell skriver) faktiskt kostar (pengar, natur) när produktionen förläggs till låglöneländer, varför vi inte heller är aktsamma om våra kläder och andra handelsvaror.
Dessutom försämrar denna dekadans/ointresse/omedvetenhet vårt självbestämmande och ansvar för vår egen nationella försörjning (av, utöver livsmedel och handelsvaror, energi och läkemedel).
*
I övrigt, apropå Li Engnells…
”Vi ser inte stegen med vilka vi vandrar rakt in i de tuffa tiderna. Och vips, är vi där.”
Det finns en annan aspekt av samhällsförändringen som vi ännu inte ser/diskuterar: Vi vandrar — av bekvämlighet — rakt in i en digitalisering som skapar en helt ny samhällssyn och nytt samhällssystem (digitaliserad demokrati, eller Digikrati), där de som inte har intresse eller kunskap (om de senaste hård- och mjukvarauppdateringarna) eller ekonomi (ny mobil eller julklappar till barn(barn)en) får allt mindre och svårare tillgång till samhällets privata och statliga instanser.
Det kan leda till en helt ny typ av diskriminering (utöver ras, kön, sexuell läggning och religion): Den odigitaliserade medborgaren.
Till exempel… Kontantupproret.se, som är ”…ett löst sammansatt nätverk av intresseorganisationer, politiker [bl.a. Anna Kinberg Batra, som leder regeringens kontantutredning] och intressenter”.
Är detta ett ämne för Li Engnell att fundera på?
Vi och vi, tala för dig själv. Det finns ju samtidigt ett annat narrativ som knappast är obekant, nämligen det som beskriver en ständig försämring i Sverige. Inte bara på makronivån, där den svenska kronan sedan början på sextiotalet sjönk som en sten, skatterna höjdes och höjdes och ett ständigt regn av regleringar och normer tryckte ned befolkningen, utan även för enskilda.
Min far såg i sitt eget liv att familjens levnadsstandard bara sjönk och sjönk från giftermålet 1961, trots hans karriär och ständigt höjda lön/inkomst och att även min mor började förvärvsarbeta. Men köpa saker och bestämma över dem, det kunde de bara mindre och mindre. Skattehöjning, devalvering, inflation, detaljreglering, tvångskonsumtion, förmynderi. Allt detta pekar precis i riktning dagens eländiga situation. Ingenting har ändrats. Vi känner igen partiet. Detta var avsiktligt och planstyrt och det blev precis så som man redan från början varnade för att det skulle bli.
Det finns en klass eller art människor som inte är så ytliga, utan som ser livets faktiska utprägling. Arbetssamma, ärliga, allvarliga människor. Vi lurar oss inte själva och låter oss inte luras. Vi bildar oss inte in att det blir bättre bara för att det pratas en massa goja om det. Vi avvisar den kollektiva externaliserade fantasien.
Jag kan ju tillägga att pappa på sjuttiotalet vägrade låna på huset för konsumtion och låta inflationen betala, som hans kompisar gjorde. Inte heller låneekonomien är ny.
Vi är dock ganska många som levt hela våra liv med lägstainkomster kombinerat med högsta skatter och nu på äldre dar blivit snuvade på ALLT.
Vi kan inte få sjukvård, ingen polis att vänta om vi får ”oväntat besök”, inga möjligheter att flytta till mindre dåligt land osv.
Och det är ju inte så att medelklassen nu kommer ner till vår nivå, utan vi blir utan el och mat medan medelklassen bara tvingas avstå mer lyxbetonad levnadsstandard.
Fyf*n för detta sjuka land!
En bra sammanfattning, absolut.
Själv tycker jag att det var högst oklart. Är problemet för höga eller för låga skatter för ”medelklassen”
och dess ”lyxkonsumtion”?
Istället tycker jag att vi i formuleringarna ser förklaringen till just hur det har blivit, signaturen resist borde skita i vad den så kallade medelklassen gör, det ÄR INTE HANS PENGAR, livet är inte ett lika utfall som Thomas Sowell noterade, två syskon får sällan samma levnadsvillkor, sånt är livet, men sossarna kapitaliserar på avundsjukan och håller fram samma gamla ”jämlika” ideal som alltid, så att de själva kan skumma grädden av mjölken. Ge oss pengarna så delar vi lika (minus vår lilla lilla avgift).
Bloggen framstår som ett dolt stöd för SAP. Idag avundsjukan och att undervärdera mitt och ditt (du skall icke hava begär..) och igår att, ja, ”man” kan faktiskt inte göra något åt problemen.
@ resist,
En påtaglig effekt av massinvandringen var att övre medelklass tjänade grova pengar på att förstöra livet för lägre medelklass. Genom att förstöra många områden drevs priserna på bostäder upp kraftigt i de relativt vita enklaverna.
Detta var väldigt tydligt under Reinfeldt. M såg då till att vi fick massivt inflöde i landet som helhet, samtidigt som de rena M kommunerna ofta tog emot få eller inga asylanter. Danderyd, Lidingö och liknande kommuner gynnades väldigt kraftigt av detta, samtidigt som många förorter och mindre städer blev förstörda.
Men sen sossarna tog makten har även M kommunerna utsatts för tvångsberikning och de höga fastighetspriserna lär nästan säkert inte vara länge till. Troligen blir det mesta värdelöst på sikt, om man ska utgå från erfarenheterna i andra länder.
Yupp.
Spanish Lake igen…
@ resist,
”Spanish Lake igen…”
🙂
Jag känner inte igen din signatur. Har vi debatterat förr? Eller hittade du filmen Spanish Lake på annat sätt?
Hur som helst bör alla som bor i Sverige se den!
Du nämnde filmen i en kommentar för många år sedan, så jag visste att även du sett den.
Reinfeldts våta dröm var att ha billig arbetskraft.
Låginkomsttagare skulle klippa hans gräsmatta,tvätta bilen och rensa poolen.
Problemet vart nog när bidragen var högre än lönen som han erbjöd..
Allt kollapsade.
Där är vi nu
Jag tycker perspektivet är felaktigt och delvis linje med förra blogginlägget, nämligen att man får intrycket att allt har skett genom ödet eller Guds ingripande eller naturkrafter man inte råder över: det kunde inte bli på annat sätt och kan inte bli på annat sätt, men så är det ju inte. Istället har ju den styrande överklassen som aldrig gjort ett hederligt handtag förlorat kontakten med verkligheten och allt mer börjat följa en utopi formad av socialistiskt grupptänk, en sorts 5-års planer men för precis allt, inklusive klimatet och den mänskliga naturen och kulturer. Som stöd för detta har de haft journalister och andra som har åsikter om allt, men ingen egen erfarenhet av någonting. I avsaknad av både jordnära sysslor och en tro på något högre, så har man placerat sig i detta högres ställe, men man lärde sig aldrig att det läcker om man skruvar till tätningen på plaströr för hårt, eller koppar för löst, eller hur man bäst skurar toaletter, eller bygger ett kärnkraftverk.
Effekten har blivit att denna administrativa överklass inte lärt sig sambandet mellan orsak och verkan, och med ett allt mera extremt grupptänk så har utopierna blivit än mer galna och istället för att politik är ett medel för att via kompromisser nå de bästa lösningarna givet verklighetens begränsningar så har det blivit en ersättning för Gudstron för överklassen, och de använder vanligt folks medel för sin egen frälsning. De har som kollektiv fått för sig att de är Nietzsches övermänniskor, likt Hitler. Deras ansvar var att förvalta det folk och den nation som satte mat på deras bord men de gick förbi detta och hade större imperialistiska ambitioner, då de inte kopplade samman sin trygga existens med den kultur och nation som var själva basen för deras lättjefulla existens. Luxus, och dekadens är problemet, men inte som Hans Li antyder hos folket, utan hos den styrande politiska överklassen.
Så allt vi ser har en orsak, och det är som sagt styrande klassens fel, främst politiker och journalister, som grupp vet de precis så lite om så mycket att de inte förstår något alls. Alla som grävt ner sig i något vet att konsten och kruxen inte ligger där man först trodde, men dithän har ingen av de i den styrande klassen nått. Man kan säga att vi styrs av de minst lämpade för ändamålet, det enda de behärskar är det politiska spelet samt att domptera folket med medias hjälp.
Så jag tycker således att Hans Lis artikel pekar fel, allt vi ser från elbrist och inflation till skjutningar på Emporia till våldtäkter har skett genom politiska beslut, och jag anser att Hans Lis artikel är en del av problemet, då man inte tydligt håller fram orsak och verkan, vilket gör det mycket lätt för politikerna att fortsätta styra oss in i fördärvet, för nog ser alla sambanden, men när man kollektivt bestämmer sig för att bortse från verkligheten så går det inte att bryta det totalitära greppet.
Så jag anser att vi måste hålla ögonen på vilka som
är de skyldiga och inte blanda bort korten.
Ditt grundantagande, hela din politiska filosofi, är fel. Det är inte socialismens fel att vi nu sitter i den båt vi gör. Socialismen har inte orsakat de felbeslut och det förfall vi ser idag. Din samhällssyn är övermåttan banal. Så banal att det inte är värt besväret att gå i polemik med dig.
Jan är du inte meta-banal nu?
På sätt och vis blir det medelklassen som drabbas ”värst”. Lite grann som under Corona. Deras livsstil påverkas mest. De kunde inte åka utomlands två gånger om året som de var vana vid; dyra fester, konferenser och restaurangbesök ställdes in och så vidare. Det var de som gnällde mest under Corona. För de som är vana vid att leva på basnivå förändras inte mycket. Inte så länge botten i välfärden inte går ur…
Du kommer alltså att få stanna hemma, inte gå på fest och restaurang fast du har både jobb och patos ?
Eller drabbas du inte alls?
Måste nog instämma här. För vår del innebar Corona knappast någon skillnad alls. Möjligtvis till det bättre, då det blev mindre trångt i livsmedelsaffären, på bussen och glesare i trafiken.
Men då vi inte äter på restaurang eller tar weekendresor till Paris så märkte vi inte mycket av ”pandemin”.
Ja, värst var det kanske för S och Mp-kvinnor som inte kunde åka till Gambia. Jag läste att Gambia är trött på svenska kärringar, och hellre vill ha vanliga turister, man kan förstå dem. Gambiapartiet kanske måste byta namn till Bali-partiet, dit yngre vänsterkvinnor visst åker.
Den sk ”medelklassen”.
intressant var lästes detta ?
https://www.telegraph.co.uk/world-news/2022/08/17/gambia-tells-uk-grandmothers-seek-toy-boys-elsewhere/
Problemet för valrörelsen, och demokratin överhuvudtaget, är att man inte vinner val på löften om åtstramningar utan snarare på löften om bidrag, kompensationer och sänkta skatter. Det finns mycket som behöver rättas till i Sverige men det skiter väljarna i. De vill bara ha sin kompensation i plånboken, sitt bidrag, sin sänkta skatt. Därav valretoriken. Plånboksfrågor kommer att dominera. Allt till alla…
Det hade varit bra för Sverige, och demokratin, om partier som L, KD och MP åkt ur riksdagen. Tyvärr kommer det inte att ske eftersom de stödröstas kvar av väljarkåren. Vilket ytterligare krånglar till regeringsbildningen.
Ja och glöm inte S och C och V och M, dvs resten av de styrande i 7-klöverpartiet.
Är det ngn grupp i samhället som har blivit lat och dum, så är det det politiska etablissemanget. Trots att Sverige numera är ett accelererande våldtäkts- och dödsskjutningseldorado så framhärdar i destruktiv massinvandring och EU-medlemskap. 2021 delades 89354 svenska medborgarskap ut. Enligt BRAA 2005:17 är överrisken för utrikesfödda 5 ggr högre för polisanmälda våldtäkter i jmf med etniska svenskar. EU garanterar i det närmaste ett fritt inflöde av illegala skjutvapen. Och nu senast anser politikerna att Vi ska gå med i anfallsorganisationen Nato. Dumheter! ”Si vis pacem, para bellum.” Vill du ha fred, rusta för krig, som vi tidigare har gjort.
Och hade vi fortsatt bygga vårt försvar som på 80-talet hade knappast Finland heller övervägt NATO.
Vår nedrustning har satt även Finland i knipa.
@ resist 19:53 : Instämmer! Remarkabelt i sammanhanget är att Sverige med ett eget underdimensionerat territorialförsvar bedriver ett ombudskrig (proxy war) i Ukraina mot Ryssland. Den svenska regimens antiryska krigspropaganda är den hårdaste näst efter USA:s. Ukrainska soldater utbildas av Sverige i UK. Vapen, som är avsedda för det svenska försvaret, skickas till kriget i Ukraina. Det svenska krigsmålet, som sammanfaller med USA:s, är att Ryssland måste besegras. Av detta drar jag slutsatsen att våra säkerhetspolitiskt ansvariga, om de inte är kallt beräknande fosterlandsförrädare, befinner sig mycket långt till vänster i det kognitiva spektrat. Annat är det med de svenska säkerhetspolitiskt ansvariga under kalla krigets dagar, vilka jag hyser stor respekt för.
Det svenska krigsmålet, som sammanfaller med USA:s, är att Ryssland måste besegras. Av detta drar jag slutsatsen att våra säkerhetspolitiskt ansvariga, om de inte är kallt beräknande fosterlandsförrädare, befinner sig mycket långt till vänster i det kognitiva spektrat.
Nej. Det handlar snarare om att vi vill att en folkmordsregim tillika granne, Putins Ryssland, ska få sin militära förmåga att invadera fler grannländer begränsad.
@ Hans 06:31 Mot bakgrund av resultaten av USA:s geopolitik, vad är det intelligenta med att Sverige ingår vapenbrödraskap med den amerikanska folkmordsregimen* mot Ryssland? Finland håller sig utanför ombudskriget, och då har Finland ett gediget territorialförsvar, till skillnad från Sverige.
*) Irak, Jemen etc.
Vi har en större värdegemenskap med USA än med Ryssland. Så är det, och det är utan tvivel så att en värld dominerad av USA (med alla dessa fel och brister) är en bättre värld än en värld dominerad av Kina och Ryssland med dess två totalitära system. Valet mellan dem är inte svårt. Däremot anser jag inte att Sverige ska lägga sig platt för USA genom att ex. sälja ut sina egna medborgare via signalspaning och annan underrättelseverksamhet, vilket har gjorts.
Not: Jag var en stark motståndare till Irakkriget. Men att USA skulle ha ägnat sig åt folkmord har jag svårt att se.
@ Hans,
”Men att USA skulle ha ägnat sig åt folkmord har jag svårt att se.”
Tja, en halv miljon barn kanske inte är någon större grej….
”The announcement of Madeleine Albright’s death at the age of 84 on Wednesday resulted in an outpouring of tributes and fond remembrances, but some sharp criticism also arose on social media in regards to comments she made in 1996 about the deaths of Iraqi children.
Albright, the first female secretary of state in United States history, made the remarks during a 60 Minutes interview. Correspondent Lesley Stahl discussed with the then-United Nations ambassador how Iraq had been suffering from the sanctions placed on the country following 1991’s Gulf War.
”We have heard that half a million [Iraqi] children have died. I mean, that is more children than died in Hiroshima,” Stahl said. ”And, you know, is the price worth it?”
”I think that is a very hard choice,” Albright answered, ”but the price, we think, the price is worth it.”
https://www.newsweek.com/watch-madeleine-albright-saying-iraqi-kids-deaths-worth-it-resurfaces-1691193
Tja, en halv miljon barn kanske inte är någon större grej…
Nu vet väl ingen om den siffran över huvud taget stämmer. Men oaktat detta: Ett dött barn, vilket dessvärre är ohyggligt vanligt i krig, är inte automatiskt folkmord. För folkmord krävs vissa rekvisit. Grunden är ju att man dödar någon just p.g.a. dennes tillhörighet, etnisk, religiös eller annan. Att vara oaktsam eller inte bry sig om människoliv i ett krig är inte folkmord. Det Ryssland gör i Ukraina verkar dock vara att försöka utradera den ukrainska kulturen och att ta livet av så många ukrainare som möjligt som ett led i detta. Det är en regelrätt ockupation där man byter valuta, stänger ned ukrainsk nyhetsförmedling etc.
@ Hans 12:43 : Jag delar inte din analys av Ukrainakriget. Och vi tillmäter bevisligen ukrainsk historia från och med februari 2014 olika stor betydelse som delförklaring till krigsutvecklingen. När du säger att Ryssland vill ta livet av så många [civila] ukrainare som möjligt, vad har du för källa? Jag kan förstå ukrainska soldater men inte civila.
Jag delar inte din analys av Ukrainakriget.
Nej, det har jag märkt. Du ser dig som kritiker men jag menar att du köper den ryska propagandan rakt av, vilket är tragiskt att se.
Och vi tillmäter bevisligen ukrainsk historia från och med februari 2014 olika stor betydelse som delförklaring till krigsutvecklingen. När du säger att Ryssland vill ta livet av så många [civila] ukrainare som möjligt, vad har du för källa? Jag kan förstå ukrainska soldater men inte civila.
Jag tycker inte att jag ska behöva länka till alla rapporter om systematiska mord på ukrainska civila under kriget. Den informationen finns lättillgänglig, från Human Rights Watch och andra grupper, från massvis av ukrainska vittnesmål osv. Butja är bara toppen på isberget, hur många som dog i Mariupol, där satellitbilder visat hur ryssarna grävt gigantiska massgravar innan de tog över hela staden. Det pågår en russifiering av de ockuperade områdena, den ukrainska valutan ersätts med rubel, ukrainskt internet stängs ned och givetvis gäller nu också ryska censurlagar vilket gör att allt motstånd och kritik mot Putin är livsfarligt. 40-talet kom tillbaka.
@ Hans 12:33 : Jag delar inte din positiva inställning till USA. Pga ”petrodollarn” och USA deltagande i ”The Long War” på sunnisidan samt de från amerikanska universitet emanerande kulturmarxistiska influenserna, har Sverige drabbats hårt av Mena-inflöde. Pax Americana har inte fungerat. Bättre då med en multipolär värld.
@ Han 11:40 :
Jag fattar. Ryssland invaderade Ukraina för att döda så manga ukrainare som möjligt. Det hade ingenting att göra med Natos expansionsplaner österut. Det New York-baserade Human Rights Watch, vars största donator är George Soros, kan inte ha fel.
Åh, en Soros-konspiration. Jag satt och väntade på den. Då bockar vi av den också.
Konstig text,i verkligheten har vi blivit tvärtom fattigare o fattigare,inte rikare o rikare. Det som idag kallas rikedom i kreditbaserat. Berätta gärna om hur många I ”medelklassen ” köper en ny bil kontant, hur stora lånen är,etc. Sverige och svenskarna har hittills blivit livnärda av en ständig kronförsvagning sedan 70-talet då stat o storföretagen hävdade sin konkurrenskraft med kronförsvagning istället för innovation och behålla kronans värde jmft övriga valutor. Svensk medelklass rikedom är att vi har många o stora lån,inte bara för bostäder utan även för köp av rena skitbilar som Kia,Hyundai o övrigt skräp.
Konstig text,i verkligheten har vi blivit tvärtom fattigare o fattigare, inte rikare o rikare.
Nja. Nu menar jag inte bil- och huslån. Hushållens disponibla inkomster har ökat och det rätt dramatiskt om du jämför med för 40 år sedan eller mer.
? För att varenda en har lån på flera miljoner ja. Det är möjligt att ”du inte menar det” men du har ju helt enkelt fel, det går inte att bortse från. Det som har skett, vilket sker i alla socialistiska stater, är ju en överföring av medborgarnas pengar till staten och den administrativa överklassen, hur skall det bli på annat sätt när staten tar 70% år efter år efter år. Vi äger ju inte ens vår pension, utan också den är till stor del statens.
Italienare har mycket större nettoförmögenhet än svenskar, de äger sin bostad och pension, Sverige är mer som Mussolinis vision: allt i staten, inget utanför staten.
Ni sossar eller sossar i förnekelse vann, och nu låtsas ni att så inte är fallet, Vad jag kan förstå betalas Hans Lis jobb och moraliska position av medelklassens arbete och lån, och ”samhällsdebatten” idag består av att rentvå sossarna för ansvaret för sin egen skapelse, och denna bloggen deltar med liv och lust, är det inte ”vi” väljare eller medelklassen, så är det judar eller kvinnor. Allt utom de verkligt skyldiga.
Det måste vara enkelt att leva i en så svartvit världsbild som du gör där konkreta ekonomiska fakta helt enkelt inte spelar någon roll.
Vilka konkreta fakta talar du om? Det är jag som talar om konkreta fakta, skatter, lån och pensioner. Sveriges ekonomi finansieras till stor del av lån som medelklassen bär, många tusentals miljarder kronor.
Jag pratar om levnadsstandard och disponibel inkomst, som tvivelsutan har ökat. Ja, vi lånar till villa, bil och sommarhus. Är detta ett grundläggande problem i ekonomin, menar du? Inte så länge låntagaren kan amortera och så länge bankerna inte går omkull, krasst uttryckt. Med högre räntor och stigande inflation kommer den disponibla inkomsten efter betalda räkningar vara betydligt mindre. Det är något som många yngre i dag aldrig har varit med om tidigare.
? På vilket sätt har man en större disponibel när den är lånefinansierad? Och den hade ju varit långt större om skatten varit lägre, i synnerhet, för de med lågt betalda jobb. Ni är alla fast i en marxistisk tankefigur om en kaka som fördelas, som om Smith, Hayek eller Sowell inte fanns.
Så ungdomar som SMS-lånar till ockerränta har större disponibel inkomst än de som låter bli, jaha, så bra.
Fakta är, staten är rik, svensken fattig. Vad tusan är ni alla så arga för?? Jo att staten sett för gott att ge bort pengar ni var dumma nog att tro att de var era till utlänningar. Svenskars huslån ges till invandrarna och en administrativ parasitisk överklass. En konstant åderlåtning av de som arbetar produktivt
Och det är självklart ett problem, det är ett pyramidspel, vinnarna är de som har råd att bo där invandrarna inte bor, men som US diskuterar ovan (Spanish Lake) så är det svårare och svårare att undkomma, när utlänningar av viss sort flyttar in kraschar priserna.
Man kan se framför sig en framtida subprimekris i Sverige då staten börjar ge billiga lån till invandrare, eller tvångsköper fastigheter (håller redan på att hända) för att ”bryta segregeringen”, i Danmark har man samma idé. Resultatet ser vi i USA med nergångna hus som ingen håller ordning på, ofta i rent förfall och ingen som vill köpa, och lånen måste efterskänkas (i USA kan man dumpa huset till banken och slippa lånet).
Vi har nog egentligen den bästa situationen vi någonsin kommer att få, med koncentrerade förorter där inga svenskar vill bo, vi har ju nästan maximal segregation för att S har velat ha det så, men snart kommer man säkerligen att göra samma sak som man misslyckats med i USA i flera årtionden, och på varje ställe detta genomförs kommer fastighetspriserna att krascha och medelklassen med den höga disponibla inkomsten stå med hus värda mindre lånen och den skillnaden blir mycket snabbt större än de flestas besparingar.
”…På vilket sätt har man en större disponibel när den är lånefinansierad?…” frågar Coffee – Det väl just som händer när man lånar ? Om jag lånar X mängd stålar – dvs skaffar mig ”disponibla stålar”
så jag väl mer ”på fickan” = ”disponibelt”
enl def ? ?
det inlånade disponiblet kan ju sedan användas väldigt olika
– satsa allt på kusken (Tollarparn) m Häst nr 13
– köpa aktier i bokförlaget Coffee s Tankar
– festa o vara bakfull o festa osv
– göra plan och genomföra avbetalning av lånet
– patentera perpeteum mobile
Jaja petimetrarna samlas, jag disponerar mer pengar men de är ju INTE MINA! De är bankens, jag har lånat till skatten och pantsatt min framtid: jag är icke fri. Så Hans Lis tes är ju att medelklassen har det bättre men det stämmer ju inte, de har större lån säkrade i övervärderade fastigheter, ett pyramidspel så att staten skall kunna mjölka Sverige till slut. På liknande sätt säljer man ut våra redan med skatter betalda tillgångar (sossar och moderater lika) UTAN ATT SÄNKA SKATTEN.
Så man skänker bort skatten till invandrare, tvingar svenskar att låna massivt för att ha råd med skatten och kunna bo, samt säljer ut det som redan är betalt och var gemensamt. Sverige är som en äppelskrutt, parasiterna har snart inte mer att ta av.
@ Coffee,
”och denna bloggen deltar med liv och lust, är det inte ”vi” väljare eller medelklassen, så är det judar eller kvinnor. Allt utom de verkligt skyldiga.”
Deltagarna i den amerikanska debatten förefaller inte vara medvetna om att du sitter inne med den slutliga sanningen. Du kanske borde upplysa dem?
Här får du några inlägg som du kan börja med:
”How Jewish Is the War Against Russia?
Let’s be honest about who is promoting it”
https://www.unz.com/pgiraldi/how-jewish-is-the-war-against-russia/
”Aleksandr Dugin on the Alien, Substantially Jewish Elite in the U.S. and Its War Against Traditional American Individualism”
https://www.unz.com/article/aleksandr-dugin-on-the-alien-substantially-jewish-elite-in-the-u-s-and-its-war-against-traditional-american-individualism/
Författarna till de inläggen är väldigt kända och som du kan se är det många hundra kommentarer. Massor av skribenter som du kan omvända! Eller kanske bara idiotförklara.
Ha så kul och berätta gärna hur det går.
Ja jag förnekar inte dessas påverkan men tycker mest det är en dålig ursäkt, ineffektiv dessutom, på vilket sätt kan detta användas idag? Det motverkar sitt syfte. Det tycks mig som om vissa måste ha dessa syndabockar och det fritar en massa andra människor och de ideologier de driver från ansvar, som om varenda politiker är en marionettdocka i judarnas händer. Alla andra saknar agens.
Förklaringsmodellen tjänar socialismens framväxt och mer av samma vi redan sett, man går hand i hand med BLM och identitetspolitiken som ju är ett klassiskt kommunisttrick för att söndra och härska som tex avhandlas här:
https://www.theepochtimes.com/mkt_eet/equity-is-a-communist-tactic-that-destroys-nations-cultural-revolution-survivor-lily-tang-williams_4673521.html
@ Coffee,
Det är inte jag eller övriga här på bloggen som betonar judarnas roll i Västvärldens pågående fall, utan många av de som deltar i den amerikanska debatten.
Du bör således framföra dina synpunkter om denna fråga till dem. Jag ser fram emot att få höra hur det går.
@US
Ja jag ser er som användbara för makten och den totalitära socialism som åter sprids västvärlden, under allsköns förevändningar som klimat, genus, och rasism, en gammal socialistisk/kommunistisk strategi som den kinesiska kvinnan som flytt Maos kulturrevolution berättar för Epoch Times intervjuare som jag delade, hon har sett allt förr, från galen miljöhysteri och planlösningar (Maos sparvar) till identitetspolitik för att slå split mellan folk och göra dem lättstyrda till uppfostringskurser där man skulle erkänna sina privilegier, vilket nu sprider sig även i företagen, vi är utsatta för en nykommunistisk kulturrevolution helt enkelt.
Lite trött på att peka på självklarheter men judarna är en heterogen grupp med många åsikter, det som utmärker dem kanske mer än något annat är kanske att de får fram excellenta människor, från fysik till musik till affärer, politik och underhållning, så det är ju inte förvånande att man kan finna vissa som framgångsrikt driver en agenda man inte gillar. Det slående, och patetiska, är att de så ofta används som ursäkt och syndabock för de styrande. Det finns många judar som driver en motsatt agenda mot den socialist/totalitära/globalistiska tex Yoram Hazony, Ben Shapiro och Gad Saad eller David Rubin för att nämna några som är lättillgängliga. Hazonys bok ”The virtue of nationalism” anbefalles varmt. (Utan att veta det så gissar jag att de judar som driver den globalistiska agendan är sekulära, men här kan jag ta fel.)
Så för mig som fysiker så är det häpnadsväckande hur många judar som var och är framstående inom vetenskap (hade Hitler inte hatat och förföljt dem hade han kanske vunnit 2a världskriget då han fått bomben först). Jag vet hur som helst inte vad poängen skulle vara med att identifiera en grupp judar som är socialister och globalister, och sen då? Det enda man uppnår är att underminera motståndet mot det som sker för att man lätt blir avfärdad som ”nazist” samt att det ju bara blir ett tidsfördriv för konspirationsteoretiker. Även om det stämmer, vad skall man göra åt saken? Du kan lika gärna peka på frimurarna eller något liknande. Det är åsikterna som måste angripas och visas vara destruktiva då de är det.
@ Coffee,
”Ja jag ser er som användbara för makten och den totalitära socialism som åter sprids västvärlden, ”
Det har sen länge varit mycket tydligt. Din uppfattning är i ett nötskal att nästan alla som skriver här är mer eller mindre nyttiga idioter, vars försök till förklaringar av den verklighet vi befinner oss i är direkt skadlig eftersom denna aktivitet (enligt dig) bidrar till problemen.
Således bör alla omedelbart antingen hålla tyst eller oreserverat hålla med dig.
Men vad gäller judarnas eventuella roll finns det i USA väldigt många skribenter som inte är medvetna om att de endast bidrar till ”den totalitära socialism som åter sprids västvärlden” och det kunde ju vara lämpligt att du upplyser dem om detta.
Enligt dig sysslar många av de amerikanska debattörerna med att ”underminera motståndet mot det som sker”
Eftersom USA är ju det tongivande landet i Väst, borde det väl då vara högsta prioritet för dig att förklara för deltagarna i debatten där att du och endast du sitter inne med den verkliga sanningen och att de omedelbart måste sluta skriva inlägg som motsäger detta, eftersom de då saboterar motståndet mot vårt pågående förfall.
Att fortsätta att här skriva om hur dumma och skadliga de är tjänar inget till, för de läser inte svenska bloggar.
@US,
Ja, det är möjligt att jag borde bredda mig.
Det finns statistik som underbygger det du anför.
En svensk medelklassare som skrapat ihop 100k,så har en finsk motsvarighet 200k,en brittisk 400k och en italiensk 600k!!
Ginikoefficienten som mäter ekonomisk ojämlikhet visar att Sverige har större ekonomisk ojämlikhet än t ex usa, uk
”Den svenska modellen ” är att förmögenheterna är extremt ojämnt fördelade visavi britterna, amerikanarna,etc. I verkligheten är t ex Margaret Thatcher arbetarnas vän och inte lögnaktiga snusksossar.
Precis, och skillnaden är mycket mycket större i verkligheten, för Sverige förr är ju som norra Italien, och hade varit sagolikt rikt, som Schweiz (men dalande) men detta är inte huvudsaken utan att eftersom ”medelklassens” ekonomi går genom statens händer så stämmer nog de där 100k rätt väl, men en italiensk vän och kollega som skulle fixa tänderna kontant, ej med kreditkort, förklarade att det ju inte främst är för att undgå skattmasen för just den transaktionen, utan det är för att så fort en krona, eller lira eller euro registrerats i officiella system så är den förlorad: staten kan dyka upp och fråga hur man hade råd med ny soffa, eller tänder. Så en gigantisk del av många, de flestas, folks ekonomi ligger utanför de officiella systemen och statistiken. Man har bara många olivträd när man söker stöd hos EU.
Vi har båda rätt på var sitt håll.
Det jag tänkte mest på är att vi via flytt av industrin till Asien där kostnaderna varit under lång tid väsentligt lägre vilket medfört att vi fått mer för pengarna relativt sett jmft om industrin varit kvar i västvärlden.
Exakt hela texten pekar fel, vilket ”vi”? Medelklassen betalar så mycket skatt så att man måste lånefinansiera sin bostad. Så massinvandringen, SIDA, statsministerns nya feta bostad, Jan Emanuels motorbåt, den där sosse-fastighetskungens miljarder, alla lyxjobb på FN, alla socionomer, public service, allt har finansierats av en medelklass som tvingats låna dels pga att skatten på deras arbete är så barockt hög (vilket även gäller den arbetande underklassen), samt, att skatten gör allt massivt dyrare, moms, skatt på el och så moms på det, skatt på byggmaterial, dyra onödiga byggregler, skatt på skatt för hantverkare osv.
Så allt, inte minst den feta administrativa överklassen, har finansierats av medelklassens arbete och LÅN! Svensken har lägst nettoförmögenhet i Europa, vi är livegna skatteslavar. Staten är rik däremot, och dess gräddskummare. Göran Persson visste detta, ”den som är satt i skuld är icke fri”, maken till skamlöshet av denna über-parasit som precis tjänat 100 miljoner till.
Den svenska staten och SAP är en svindel, iscensatt enkom för att en elit skall sko sig på andra, och denna bloggen är ju en del av det och part i målet och tjänar främst syftet att lögnen om att riksdagsvalet ger svensken valfrihet fortlever, när istället de alla sitter i samma båt.
Amen Coffee. Det sanna i texten är då så klart att svensken är stubbdum som röstar vidare på sina bödlar och parasiterande landsförrädarna till imbecilla sk politiker. Patologiskt korkade helt sonika 😫
En svindel, ledd av S, mrn som hela 7-klövern nu deltar i:
”En av Göteborgs mest attraktiva tomter tilldelades den blivande toppolitikern Axel Darvik och hans vänner.
Visionen: Ett unikt hus för fem familjer med omgående byggstart och med Liberalernas frontnamn i takvåningen.
Så blev det: Tio lägenheter, varav hälften bjudits ut till försäljning för att möjliggöra bygget av politikerns försenade drömhus.
Andra aspiranter menar att tilldelningen av den exklusiva tomten känns riggad och riktar kritik mot kommunen – inte minst nu när verkligheten krockar med visionen.”
Det börjar bli allvar även här i Schweiz:
”In an interview with Swiss German-language daily newspaper Blick, Fredy Fässler, the Police Chief of one of Switzerland’s largest Cantons, warned that people may revolt and resort to looting if the Alpine nation is hit by a severe energy crunch this winter.”
”Earlier, Werner Luginbuhl, the head of Switzerland’s electricity regulator ElCom, complained that electricity was being used “completely thoughtlessly,” and urged citizens to stock up on candles and firewood due to possible power outages in the country this winter.”
https://www.zerohedge.com/geopolitical/population-will-rebel-swiss-police-chief-fears-social-unrest-winter-power-shortages
Man kan lägga till att det nu pratas seriöst om att stänga liftar och snömaskiner i skidorterna för att spara el. Turistsektorn var redan golvad efter covid och om de nu stänger skidorterna är det godnatt.
Å andra sidan finns det nu massor av hotell som man kan köpa väldigt billigt…
@ Hans,
Angående folkmord finns det en hygglig sammanfattning här:
https://www.un.org/en/genocideprevention/genocide.shtml
Jag har läst på en del om detta och även argumenterat för att det som sker i Sverige kan betraktas som ett folkmord.
Vad gäller kriget i Ukraina, hävdar ryssarna att ett folkmord på den ryska befolkningen i Donbas var pågående och att detta var en del av motivet för deras angrepp. Återigen var detta direkt taget från NATOs argumentation i samband med angreppet på Serbien, då man hävdade att ett folkmord på kosovoalbaner pågick.
Nu hävdar du:
”Det Ryssland gör i Ukraina verkar dock vara att försöka utradera den ukrainska kulturen och att ta livet av så många ukrainare som möjligt som ett led i detta.”
Jag har svårt att tro att du verkligen menar detta. Anser du verkligen att ryssarna strävar efter att ”ta livet av så många ukrainare som möjligt”? Om de verkligen ville detta, borde de väl bomba sönder de större städerna som t.ex Kiev. De har helt klart förmåga till detta men har hittills avstått.
Det finns ju ett begrepp som kommit att bli mer accepterat, ”kulturellt folkmord”. Det är ett intressant begrepp eftersom det ju, åtminstone som jag förstår det, egentligen inte behöver innefatta fysiskt våld mot någon enskild människa. Det handlar snarare om att beröva människor deras kultur och traditioner i syfte att förinta dessa och därigenom också, på ett plan, utplåna människor. Om än ej rent fysiskt.
Det var första gången jag hörde ”kulturellt folkmord”.
Det låter som en blåkopia av sossarnas politik mot etniska svenskar ,skämt åsido,det låter krystat minst sagt. Då kan allt man inte gillar kalla för ”kulturellt folkmord”, t ex Turkiet vs kurder, USA’s transvestitkultur de kör ner i halsen på övr. världen.
Googla ”cultural genocide” om du vill läsa mer. Det är inget okontroversiellt begrepp, men jag upplever att det har blivit mer accepterat, och framför allt menar jag att det är relevant eftersom det beskriver vad många regimer och härskare ägnat och ägnar sig åt.
Visst kan man se en relevans om man så vill. Jag tycker nog att begreppet relativiserar ,nazisternas judeutrotning, holodomor,turkarnas folkmord på armenier som varit verkliga folkmord.
Nej, det relativiserar ingenting, det visar snarare på vad som normalt också ingår i ett folkmord, nämligen försöket att även förinta kulturen hos de människor som mördas.
Opinionsundersökningar kan precis som statistik visa ungefär vad som helst utan att det gör något.
https://shrineodreams.files.wordpress.com/2013/01/huff2.jpg
ni som inte omedelbart fattar, glo på bilden tag
alltså samma rådata, men två bilder, två olika uttryck f samma verklighet genom att med finpincetten välja område på hela diagrammet
Recept för : liten blir stor :
1) skär ut där något händer
2) komprimera X-axeln
inte självklart för den otränade dvs politiker & journalister
Relativisering – betyder förminska eller förstora genom Jämförelse. Det viktiga är om jämförelsen är meningsfull eller enbart retorisk – förledande.Komparativ diminuering:
”När jag blir full på fredagkvällarna brukar jag slå min käring. Inget märkvärdigt med det. Grannen slår sin käring varenda kväll” ”Inga våldtäkter har ägt rum på toppen av Kebnekajse. Kvinna som känner sig hotad: fly genast dit !”Frågan är alltså : är jämförelsen, rimlig meningsfull. Just det måste motiveras.
Sarnecki s jämförelse: de två senaste åren har 47 personer – per år – dött av skjutvapenvåld. Tio gånger så många har dött av överdoser. Så varför talar man bara om skjutvapenvåldet?
Varför jämföra överdos med skjutvapenvåld ?
Sarneckis villa för 20 miljoner vet svaret. Inte illa för en skabbig akademiker.
Dvs han är sossarnas alibi för förd politik, och moderaternas innan dess.
Jag anser att problemet är ett helt annat: Hans Li själv, mera precist, vad som avgör vem han röstar på. Här en personlig redogörelse av Johan Westerholm om just detta, de verkar landa i samma parti, och tror jag, av samma grundläggande skäl:
https://ledarsidorna.se/2022/08/nagot-nytt-for-svensk-politik-och-nagot-nytt-for-mig/
Det som blir tydligt det är ju just att politiken och röstandet har fått ersätta den religiösa tron och sökandet efter frälsning, så man söker med ljus och lykta efter något som inte besudlar den egna godheten, och eftersom verkligheten har hunnit ikapp
sossar, moderater, liberaler och alla andra, för att inte tala om SD i deras ögon, så landar man ofelbart i MED. Jag anser att just detta är problemet, alla har framställt sig som goda: socialister så klart, sedan miljöhysteriker, sedan antirasister osv och fått folks röster därför, sedan när de väl styr så ser man att oj: 10,000 våldtagna om året… vem är ansvarig?? Jag som röstade S, C, L, Mp, M osv?? Hmm vad göra?
Problemet vi har är att folk inte vill ta ansvar för den hårdhet och den realism som krävs för ett gott samhälle, och därför söker det oförvitligt goda i politiken, och media hjälper till. Ända tills verkligheten knackar på och den sista havsörnen halshuggs av ett vindkraftverk.