Sommaren är inte slut än, men många företagare och personer i villa har redan magknip inför vintern. Vi vet hur förra vintern blev: elkostnaden grävde djupa hål i många svenskars fickor. Det kommer bli ännu värre i år.
Faktum är att många svenskars privatekonomi sannolikt hänger på en borgerlig valseger. Rejält sänkta elskatter, inklusive sänkt moms som Liberalerna har föreslagit, kan vara det som räddar många villa- och radhusägare med direktverkande el som uppvärmning och företag som förbrukar mycket el i sin produktion.
Det finns gott om frågor att diskutera i den valrörelse som, tydligen, har dragit igång. Stigande räntor och fallande bostadspriser – lånefesten är över. Skenande matpriser och galna elpriser – inflation och nedlagd kärnkraft slår tillbaka. Och givetvis ännu ett rekord i dödsskjutningar (Sverige leder mot Finland med 41-1 hittills i år). För att nämna något. Men vi har också en skola som inte levererat på väldigt länge, ett rättsväsende som inte klarar sin uppgift och en oerhört ansträngd sjukvård.
Sverige är förstås inte det enda landet i världen som dras med dessa problem. I Storbritannien är frågan om höga energipriser, och kompensationer för dessa, glödheta. Även där är frågan: skattesänkning eller direktkompensation? Alla dras med hög inflation, och vissa länder kämpar också med att frigöra sig från rysk energi.
Svenska politiker har fortfarande bilden av Sverige som ett föregångsland. Ett land olikt andra. Ett land som till och med klarade finanskrisen väl. Vi vill fortfarande vara det där landet, en trygg avkrok som beundras på avstånd. Det är hög tid att inse att vi inte är det längre.
Frågan är vilka som sitter på en valvinnare här. (Cred: Henrik Jönsson)
Allt pekar mot en tung vinter. Samhällsutvecklingen kommer beröva nästa regering på en smekmånad. Tvärtom kommer den tvingas till en rad tuffa åtgärder så fort den har tillträtt. Jag ser egentligen inte viljan och förmågan hos något riksdagsparti att faktiskt lösa de mest akuta problemen.
Ty det är inga småsaker som behöver tas itu med: rusta upp försvaret, återställa en trygg energiförsörjning och gjuta mod i en modstulen svensk polis på reträtt mot den grova kriminaliteten tillhör det mest akuta.
Om nu en Kristerssonregering menar allvar med att införa högkostnadsskydd på el efter norsk modell och satsa på statens kärnuppgifter, bör den redan nu göra en lista på vad den kan spara in på.
Det finns gott om myndigheter att lägga ned och föreningar att dra in stödet till. Sådant kan göras med ett pennstreck, men det kräver en regering som vågar ta snytingar i debatten för ganska lite i retur. Kanske till och med reta upp Dagens Nyheters ledarsida ibland.
Nästa regering måste således klara av att göra rätt prioriteringar. Ju större regeringen blir, ju fler som ska få inflytande över politiken, desto svårare blir det. Detta kommer bli ett problem, även för Kristersson.
Biståndet, exempelvis, är ett utgiftsområde där det finns pengar att hämta. Men det kommer inte att ske, oavsett vem som blir statsminister. Det nödvändiga blir det omöjliga.
Oavsett vilka som bildar regeringsunderlag riskerar vi att få en ny januariavtalsliknande situation där alla medverkande partier vill få med sina hjärtefrågor. Detta har Sverige inte råd med. Vi riskerar fyra förlorade år. Igen.
Hej.
Orkar inte hålla mig allvarlig, inte ens till normalnivån:
Menar MP 3 träd per invånare, eller tre stycken träd in toto? Det blir antingen dryga miljonen träd eller tre väldigt stora – hur man ska göra för att boende i ett hus som Kronprinsen ska se träd på andra sidan huset kan man också undra.
300 meter till grönområde har du i princip ingenstans i Malmö som det är. Byn är full utav små parker och grönområden, så den blir ju billig i alla fall – redan gjort.
30% skuggas av trädkronor? Menar man då mark-arealen eller själva staden? För ska 30% av byggnaderna skuggas trädkronor, då får man köpa och plantera redan fullvuxna träd, dyrt och svårt och mycket osäkert om omplantering lyckas, eller så får man vänta trettio-fyrtio år efter att man planterat nya almar.
Så ini Helvete korkade är MP-förslag när man benar ut dem. Moderaterna är dock snäppet värre. Ett korporativistiskt förslag som verkligen är sämsta möjliga mellan alternativen fri marknad och kollektiv ägande; det blir till effekten så att det blir tak på direkt-priset till kunden och sen kompensation via övriga skatter till elbolaget, vilket antingen omöjliggör nödvändiga skattesänkningar (många) eller kräver omfördelning från verksamheter (glöm att de stukade handlederna i M gör gemensam sak med SD och slaktar en radda idiot-projekt, sitter för många moderater och suger statens spene i dem), eller i övrigt höjda skatter.
Och sen cementeras denna modell för överskådlig framtid, och stryper hushållens konsumtion, och omöjliggör investeringar och utbyggnad av arbetsplatser. Det är ett förslag värdigt Vpk anno 1975.
Starta kärnkraften, nationalisera den, bygg ny, stoppa alla subventioner till vindkraft, gör småskalig sådan för hushålls-/gårdsbruk skattefri, stega ner bränsleskatter till s:a 25% av slutpriset (till att börja med), med mera.
Boten på inflation är inte att skapa mer pengar utan att skapa mer värde och värde skapas av arbete. Man borde frammana gamle Wigforss och låta honom hemsöka Helgeandsholmen…
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ja här kan man hålla med om allt.
»Steiners motangrepp kommer att rädda oss!«
Varför kommer jag att tänka på Adolf Hitler i bunkern och hans fantasiplaner där på Germanias raka gator och tusenåriga välde? Fantasier om arméer som inte fanns i verkligheten. Fantasier om nya vinster som i själva verket inte ens kunde försökas.
Är det kanske så att just detta eviga fantaserande är idealismens sanna innebörd?
Alla ska vara med när Sverige ställer IN
betalningarna eller vad det nu var
Med Per Bolund på sin cykel
bör man inte driva gyckel
för att han mist sin nyckel
till sitt
Departement
Nu han känner sig så trister
när han inte är minister
och ej kan ryta bister
Stäng all gotländsk cement !
När Per Bolund visar tänder
kan det hända att det händer
förtroendet åter vänder
mer än nio procent* !
När vi alla ställer om
gröna ängder ropar kom
och ingenting vi ställer in
vi får från vind all energin
* 9 % lägst bland partiledare
Vad var nu Mp igen? Ah just det, Örnmördarpartiet med slogan ”Rovfåglarna skall bort, varenda sort!”.
Lite komiskt, är det inte så att alla verkar anta att Sverige redan styrs av en djup stat och ett enpartisystem? Det är visst en månad till ett val?? Ingen verkar bry sig, det är som HMs nya kampanj eller nåt (säger det nåt att man inte kan skilja IKEAs annonser från politisk propaganda).
Så det tycks mig som att alla egentligen erkänner att detta är ett tidsfördriv. Ukraina diskuteras gärna hetsigt och varför inte, vi kan inte påverka det heller, eftersom en infantil och grupptänkande administrativ överklass styr.
Som gymnasist räknade jag ut hur många stora vindsnurror det skulle krävas för att ersätta Barsebäck, då det blåser märk väl. Det skulle krävas att täcka hela kusten från Göteborg till Stockholm, och sen var man ändå tvungen att behålla Barsebäck då det blåser för lite, eller för mycket, eller för byigt eller vad det kan vara. Bussen till min gymnasieskola passerade varje dag Sveriges då största vindkraftverk på en av Sveriges blåsigaste platser, vi brukade skoja: ”får de el nog till kaffekokaren idag?”, för, alltsom oftast stod verket stilla. Så att kostnaden för ett vindkraftverk är
kostnad = 1 vindkraftverk + 1 Barsebäck
visste gymnasielever redan för 35 år sedan, så för att få ner kostnaden per verk så kan man bygga fler men gränsvärdet är ändå
kostnad = 1000 vindkraftverk + 1 Barsebäck,
skall man låtsas täcka mer än ett Barsebäck så måste man ha ett Ringhals också så för 2000 vindkraftverk behövs två stora kärnkraftverk för driften.
Vi bortser från de ofantliga kostnaderna för att starta upp och stänga ner elproduktionen i den stabila delen, dvs kärnkraften, för att kompensera för den instabila, dvs vindkraften.
Ja, varför tror nu att de satsade så hårt på naturgas och började låtsas att dess förbränning inte producerar någon koldioxid alls, eftersom det är marginellt mindre på grund av renare förbränning än kol eller olja? För att inga andra kraftverk än gaskraftverk kan kontra instabiliteten i nätet från växtdödarpaneler (”sol”) och örndödarsnurror (”vind”).
Målet är uppenbarligen framför allt att döda växter och fåglar och förstöra alla utsikter, all tystnad och livet på landet i allmänhet. När folk flyttar in i städer förlorar de makten över sina liv och blir socialister. Eftersom de inte skall få ha några bilar, så kommer de inte ut på landet alls och ser inte dödarpaneler och dödarsnurror.
Hej.
Vindkraften är både pyramidbygge och pyramidspel, alltså en ren blåsning.
Men tänk vilka e-norma (allt ska ju vara ”e”-nånting numera) överföringar av skattemedel från allmänhet till ett fåtal bolag det blir i alla fall. Inte så mycket bygg- och anläggningsbolagen utan service av verkens egna dieseldrivna reservaggregat, tankning av dessa, avisning via helikopter, underhåll på ett exponentiellt större ledningsnät, med mera.
Här kan lokala bolag med ett par politiker i styrelse stjäla guld med täljknivar.
Vilket är syftet.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Känner igen ditt exempel både som barn och vuxen. Klassiskt trätoämne mellan fysik/ma/NO-lärare. De med riktig utbildning (motsvarande ingenjör/fysiker/kemist vid universitet) var benhårda: för Sverige gäller vattenkraft, stor som småskalig, kärnkraft, samt sop/fliseldning. ”Vindkraft är rena snurren.” För grundskolelärarna i samma ämnen som endast var utbildade vid lärarhögskolorna var däremot ”sol, vind och vatten” melodin – med stapelsvaret ”Det går om vi alla låter bli att använda för mycket el”. DS
Ja, kolla in Ökofen, stirlingmotor som använder spillvärme, motorn kommer från Microgen, i England använder de gasbrännare + stirlingmotor. Det fanns ett bolag, spinoff från Volvo (eller Saab kommer inte ihåg) där man istället använde små gasturbiner, vad jag kunde förstå väldigt lovande, jag kontaktade de inblandade men fick kryptiska svar, fick intrycket att de fått betalt för att begrava projektet. För, hur skulle det se ut om folk gjorde sin egen el? snart odlar de sin egen mat, och vem
fan vill ha Pfizers gift, vad skall staten sen vara till? Försvaret syr regnbågsflaggor, tandvården servar ensamkommande, polisen sätter dit jägare osv. Vad är nyttan för svensken? FN, tihi?
STATEN ÄR ETT EGENINTRESSE, som Reinfeldt sa, eller?
Miljöpartiet ligger över spärren enl förtjusta medier.
Ren propaganda, och den funkar.
Dvs,det blir inget regimskifte.
Som jag ser det är Sverige i stort sett självförsörjande på el. Anledningen till de skenande elpriserna är att Sverige i.o.m. EU-medlemskapet är en kontinentaleuropeisk energikoloni. Det finns en lösning på problemet – SWEXIT (EU-utträde).
Brackan behöver alltså el-bidrag? När det går dåligt för brackan ska alltså staten gå in och subventionera? Nu är helt plötsligt bidrag viktiga? I dåliga tider vill brackan ha socialism? Vart tog marknadens mekanismer vägen? Den osynliga handen? Vinner Uffe så blir det mer socialism? Okej, då vet vi…
Nu går du på tomgång. Det där med brackan har du kört förut.
Det faller tämligen platt faktiskt.
Lika klatschigt som att kalla dig vänsterbliven sosse ungefär.
Kom igen Janne, släpp sargen!
Hade varit bättre om du Anonym kommenterat i sak. och inte bara mentomentrat : ATT ! Jan har faktiskt en poäng : Det mesta ”var&en sin lyckas smed”- partiet till barrikaden (dvs TV-soffan) med hojtet :
Storebror (eller farbror ?) Staten ska ge dig bidrag !
Det ”starka samhället” talade gammel-sossarna om.
Var det ”vänsterbliven sosse” som fick dig att se rött?
Hur får moderaterna ihop det här : När den fria marknaden i form av vår kapitalism levererar dyrt –
då kommer Farbror Staten och ger dig bidrag- tycker moderaterna åtminstone i Malmö – krockkuddar överallt.
Fast så är det inte i Eslöv. Inte heller i Helsingborg som jag hör det.
Uffe är sosse det vet vi. Stödparti till de som styr, dvs S, att bara sänka skatten vill ingen så vad i hela friden klagar du på, du har ju vunnit! Vänstern vann och styr allt, så till den grad att man klagar på sin egen politik, det finns ju ingen annan politik att klaga på!! Man har till och med expertkommentatorer som Jan som skall ge sken av valfrihet: att det alls finns några brackor med makt. Tjuvpacket vann, ni är ju aldrig nöjda ni sossar, det är väl så ni är.
(Lite OT men mig synes det att det mesta hänger samman..)
Youtubeprogrammet Riks´ senaste reportage (kring invandringspolitik):
-”Ja, ni förlorade alltså matchen med tio noll, vad berodde det på?”
– ”Ja, det är helt och hållet ”de andra spelarnas fel”! Vi spelade helt och hållet korrekt och rätt och riktigt hela tiden! Men de spelade runt oss och förbi oss och dribblade på så sätt bort oss!”
– Ja, men de vann ju matchen med tio noll?”
-”Ja, men de dribblade bollen runt, runt istället för att spela rakt och passa till spelaren som stod mitt emot. Och så siktade de på övre högra hörnet och sparkade sedan, mycket hårdare än vi trodde att de kunde och ordnade in bollen i det nedre vänstra hörnet i stället! De spelade fel helt enkelt!”
– ”Men hur var det då med målvaktens vakenhet och fokus på bollen”?
– ”Ja, men inte kunde vi veta att de skulle dribbla runt backspelaren och springa förbi vänsteryttern och dribbla förbi hela laget och därmed kunna sparka in i målet? Och då mycket starkare än vad vi räknade med! Vi gjorde egentligen inget fel alls men de dribblade och sprang så att vi inte kunde få fatt i bollen!”
– ”Jaha, men är det alltså det andra lagets fel att de vann med tio noll menar du?”
– ”Ja, absolut helt och hållet enbart deras fel!”
…. (?)
Anar vi ett sportintresse?
Edunymen visar upp nya sidor, vad det nu tjänar till?
Anonym på 11 augusti på 15:04
Skrev: ”Anar vi ett sportintresse? Edunymen visar upp nya sidor, vad det nu tjänar till?”
Vilka obegripliga och fantasifulla inbillningar och begrepp huserar egentligen i Anonyms hjärna kan man undra.
Alltså som inte har någonting som helst med min person eller min kommentar att göra.
Min kommentar handlar om politikens språk omskrivet till den idrottsliga världens tänkande om segrar och förluster.
Det är aldrig det egna lagets brist som vill erkännas är alltså det politiska språket.
När de andra vinner med tio noll så vägrar man ändå att förstå eller inse det och menar istället att de är de skyldiga till att de egna har förlorat och aldrig att det faktiskt är de egna som helt enkelt har varit alltför dåliga.
Det kallas även för att vilja stoppa huvudet i sanden och även för att vilja göra sig själva både blinda och döva och inte alls vilja inse eller förstå en reell politisk verklighet även när den uppenbarar sig tydligt och klart inför allas ögon och öron.
Så pröva klartext!
Du kanske får läsare på det greppet?
Kanske.
Vem vet.
🙂
”Biståndet, exempelvis, är ett utgiftsområde där det finns pengar att hämta. Men det kommer inte att ske, oavsett vem som blir statsminister. Det nödvändiga blir det omöjliga.”
Ja, det säger väl nästan allt om hur totalt hopplöst det här ser ut. Det går inte att göra något annat än att vänta på att hela bygget kollapsar.
Vad gäller elproduktion finns det annars teoretiskt mycket goda förutsättningar i just Sverige. Sveriges geologiska undersökning konstaterar:
”I Sveriges berggrund finns några av världens största tillgångar på energimetaller, främst uran men även en del torium.”
https://www.sgu.se/samhallsplanering/energi/uran/
Så förutom vanlig kärnkraft, har vi även utmärkta förutsättningar för att bygga toriumreaktorer. Som jag förstår saken är dessa inte alls farliga på samma sätt som traditionell kärnkraft och de kräver heller inte tillgång till kylvatten, dvs. man kan bygga dem var som helst. Vidare kan man delvis använda gammalt kärnbränsle för att driva dem.
Det fanns en del forskning kring detta i Väst på 60-70 talet, men på senare år verkar kineserna ha tagit ledningen. De har nu en liten toriumreaktorer som ska tas i drift i drift och planerar större anläggningar:
”The Shanghai Institute of Applied Physics (SINAP), a division of the Chinese Academy of Sciences (CAS), has received permission from the Ministry of Ecology and Environment to commission an experimental liquid-salt thorium reactor.”
”The TMSR-LF1 reactor will use a mixture of uranium and thorium as fuel (uranium in the form of UF4 enriched in uranium-235 to less than 20% and a thorium load of about 50 kg), and a blanket of lithiumberyllium fluoride (FLiBe) with 99.95% Li-7.
As water is not required for heat removal of the reactor, it does not need to be built near the ocean or inland water body and is suitable for remote desert regions. If the pilot operation of the TMSR-LF1 reactor proves successful, China plans to build a larger 373MWe reactor of this type by 2030.”
”The TMSR-LF1 will be the first molten-salt reactor to operate since 1969, when US researchers at the Oak Ridge National Laboratory in Tennessee shut down a similar device. ”
https://www.neimagazine.com/news/newschina-approves-launch-of-liquid-salt-thorium-reactor-9920912
Så om viljan fanns, är det mycket vi kunde göra. Men inget verkar hindra vår resa mot att bli ett mena land, så då blir det knappast några nya spjutspetsteknologier. Farlig och skitig rovdrift på de råvaror som finns verkar dock troligt. Skifferolja, uranmalm och annat som vi nu i praktiken förbjuder utvinning av kommer troligen att grävas upp utan hänsyn till vare sig miljö eller hälsa. Ungefär som många gruvor i Afrika.
Slutligen kan man nämna att I Schweiz återstartar man nu världens äldsta kommersiella reaktor, från 1969. Det sänker väl risken för el-ransonering i vinter men inte känns det direkt säkert. Den ligger nära Zurich, så en större olycka skulle ha direkt katastrofala effekter.
Lite strålning skadar ingen som min professor sa när de behövde hjälp med att bära bly efter ett tritiumexperiment, bara att hugga i.
Torium verkar mycket lovande, energi för tusentals år, men frågan blir, vem i ett parasitstyrt system vill egentligen ha billig energi? Har för mig att man utvecklar detta i Indien också, är detta en trend, att all utveckling flyttar till länder där överhetens intressen inte ännu helt frikopplats från folkets?
”Torium verkar mycket lovande,”
Ja, det kan bli en riktig revolution. Billig el utan de stora risker som traditionell kärnkraft innebär. Dessutom kan vi då bli av med allt det gamla radioaktiva bränslet som nu bara ligger i väldigt osäkra lager i många länder.
Att vi i Väst visar noll komma noll intresse för denna väldigt lovande teknik är ett mycket tydligt bevis för att hela klimathysterin bör betraktas som ett religionssubstitut.
Om kineserna verkligen kan bygga stora toriumrektorer 2030 samtidigt som vi gör allt för att skapa elbrist, kommer vi ganska snabbt bli utkonkurrerade i många industrier. Fast som vi håller på nu, kan det det även ske långt innan dess. Elpriserna exploderar överallt:
”Electricity wholesale prices have increased in the first quarter of 2022 by 411 per cent in Spain and Portugal, 343 per cent in Greece, 336 per cent in France and 318 per cent in Italy compared to the same period in 2021, according to the European Commission.”
https://www.euronews.com/next/2022/07/29/energy-bills-are-soaring-in-europe-what-are-countries-doing-to-help-you-pay-them
Om det här fortsätter och dessutom kombineras med ransonering av gas, kommer det helt massiva nerläggningar av tung industri i Europa. T.ex är kemisk industri väldigt stor i både Tyskland och Schweiz med många hundra tusen anställda.
USA kan bli en ganska stor vinnare på detta, eftersom el och gaspriserna är mycket lägre där, vilket innebär att mycket verksamhet kommer flyttas dit.
Självklart kommer USA tjäna på detta med höga elpriser inom EU. I verkligheten kör USA ett ekonomiskt krig mot EU där de kommer orsaka medvetet massiva nedläggningar inom EU som däremot gynnar en amerikansk återindustrialisering på europeisk bekostnad.
Och svensken ,fullproppad med propaganda typ, klimatet, Ukraina, högerextremism, etc,etc bräker med i etablissemangets narrativ. Ett sådant folk tillhör inte framtidens vinnare direkt.
@ qas,
”I verkligheten kör USA ett ekonomiskt krig mot EU där de kommer orsaka medvetet massiva nedläggningar inom EU som däremot gynnar en amerikansk återindustrialisering på europeisk bekostnad.”
Jo, något åt det hållet verkar troligt. T.ex sysselsätter kemisk industri direkt och indirekt cirka 6 miljoner människor i EU och många av jobben är högbetalda. Merparten av denna lär läggas ner eller flytta till USA.
Att ta fram en fungerande thoriumreaktor aer ett mycket stort, teknikhoejande och dyrt projekt, som nog kraever statliga pengar och garantier. Det aer i paritet med statliga pengar som gavs till bl.a. Aseatom och svensk kaernkraftsutveckling. Det var en lyckad satsning foer Sverige. Numera pga EU-medlemskapet aer det foerbjudet foer den svenska staten att laegga ut en saadan stor bestaellning paa ett svenskt foeretag foer att utveckla en thoriumreaktor. Enligt EU ska saadana projekt tas fram av marknadskrafterna eller centralt inom EU. Men ingen marknadskraft i Sverige har tillraeckligt med pengar eller vilja foer att utveckla en thoriumreaktor. Ja, Sverige har mycket uran att utvinna. Men, mig ovetandes vid EU-omroestningen, saa blev Sverige understaelld Euratom i.o.m. med EU-medlemskapet. Det innebaer att EU har koncessionsraett paa allt klyvbart material (uran, thorium) som finns i svensk berggrund.
@ gruelse,
”Att ta fram en fungerande thoriumreaktor aer ett mycket stort, teknikhoejande och dyrt projekt, som nog kraever statliga pengar och garantier.”
Jo, det är nog bara något för länder med framtidstro och utvecklingsoptimism. Vi verkar ju istället ha valt att fokusera på vår egen avveckling.
Men tekniken är väldigt spännande och pekar på att möjligheterna finns till säker och billig energi inom en ganska snar framtid. Vi får väl se vilka länder som tar till sig detta.
I ett alternativt universum hade man kunnat tänka sig en svensk storsatsning på dessa reaktorer, kombinerat med att sälja el till Tyskland på långa kontrakt. Som Norge, fast med hållbar och evig olja…
Vi har hamnat i ett nytt ENRON-scenario, med avreglerad marknad som skapades utan en endaste konsekvensanalys! Eller vad sägs att SVK bara håvar in fetvinster ju högre elpriserna skjuter i höjden, utan att egentligen göra det som behövs, att stärka upp nätet.
Det första som ska göras är att kapa förbindelsen till Tyskland, sedan be Bryssel fara åt h-e med motiveringen att våran elförsörjning är ett nationelt ärende, inte ett Europeiskt. Därefter ska samma elpriser gälla i Sverige utan av De Dumme Danske gnöl efter Barsebäcks nerläggning framtvingade elområdena. Att syssla med bidrag från elkunders skattepengar är minst sagt hål i huvudet. Låt Tyskar och Danskar frys i vinter, varför tillåta dem att kolonisera våran egen elproduktion?
Enron minns jag väl, var på intervju vid deras flotta kontor i London, dörrarna var infällda i väggarna och syntes inte. Chefen hade cowboyhatt och boots. Du skulle se kontoret i Houston sa han. De hade plattskärmar när alla andra hade stora burkar.
Fast, ta aldrig pasta och köttfärsås på en intervju.
Ja det blir många kommentarer om detta men Nordpool är ju bara täckmantel för en prisfixningsmekanism för ett oligopol så att den dyrast producerade kilowattimmen n styr. Om det är något som är värre än socialism så är det möjligen när den låtsas vara fri marknad.
Hej.
Säger samma som du men med andra ord: antingen har vi nationaliserad energi/el-produktion, eller så har vi fri marknad för det. Inte denna [svordom svordom svordom] korporativistiska hybrid som ger oss bägge alternativens nackdelar och inga av fördelarna.
Korporativism, ny-feodalism, slutstadie-kapitalism, pomo-marxism, kalla det vad F*n som helst – det är ju som att döpa varje huvud på en hydra.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ungefär som skolan. Alla säger att det finns privata, men varför betalat jag då skatt för det? 100k vare sig läraren är analfabet eller ej.
Oligarki.
I ärlighetens namn är inte alla elkunder missnöjda med sina elavtal och kommande hårda vinter. Storkonsumenterna Amazons, Googles, Microsofts och Facebooks serverhallar är mer än nöjda med att kommande prishöjningar belastar de svenska hushållen. De vet att deras miljardsubventionerade etablering i Sverige är en fjäder i hatten för det politiska etablissemanget, trots det ringa nettotillskottet av arbetstillfällen.
Microsofts i Staffanstorp drar lika mycket som Lund.
Och då är det en liten en.
Parasitisk symbios.
javisst :
stor litenhet – liten storhet, tom massa, utfylld tomhet*, kortvuxen jätte, stor dvärg, fyndigt inlägg- coffee-Arne-iskt inlägg,
osv kan benämnas pseudoprofunditet – mekaniskt knep i lyrik.
Intressant begrepp : kommensalism
* Aristoteles om ”rörelse”
Lyssna på Joey Tempest, ”leaviing ground”, varför definieras du av dina intellektuella mindervärdeskomplex. Du har fel om
mycket, men varför inte erkänna ditt trappsteg?
Det är inte för sent:
https://m.youtube.com/watch?v=9jK-NcRmVcw
”A woman could lead you totally deceive you Without your knowing she’s blind”
https://youtu.be/huLd215kpNk?t=8
https://www.youtube.com/watch?v=2rd8VktT8xY
Jag
(hyperintressant personlighet som jag är, därav stora intresset för härstädes offentliggjord djupanalys av min personlighet. NamNam, smackar i sig) —
definieras verkligen ”av…intellektuella mindervärdeskomplex.” – mitt problem är (bl a) att jag har ”mindervärdeskomplex” vilket skarpögat Arne-in-the Coffin diagnosticerat korrekt, samt därtill , problemet är att att detsamma verkligen är berättigat T ! ! (sant)
Jag har fel om mycket…t ex om Lotte Lenyas nationalitet. Och visst, jag är dålig på att erkänna alla mina trappsteg.
Men olle holmqvist, dina excellenta bibelkunskaper kan verkligen ingen ta ifrån dig. Det har du bevisat.
Fan gnäller ni om, gör som Obama och installera 10 kubik propantank. Inte en enda av de tusen kvadratmeterna kommer att vara kalla.
It’s better to burn out than to fade away!
Röstar man på något annat än AFS i september bör man bara titta sig själv i spegeln och upprepa frasen till oändlighet ”Jag är helt dum i huvudet och kan inget om orsak och verkan samband”. Sen kan man lika bra gå ut och kasta sina under närmaste stora timmersläp…..
Om man röstar på ett gäng knallkorkar och Putinslickare som AfS är det nog inte riktigt ställt där uppe.
Mitt skäl för AfS är att de är för återvandring. Jag behöver inte hålla med/ha en tydlig åsikt i varje fråga, i synnerhet en där min röst är närmast irrelevant, men problemet är djupare än så.
Hans Lis svar tycker jag är symptomatiskt och visar varför vi hamnat där vi hamnat med miljöhysteri och invandringshysteri och genushysteri: skälet är att politiken tagit över rollen som bärare av samhällets moral, så att rösta har blivit ett slags avlatsbrev där man kungör sin goda moraliska position, med resultatet att den som kan marknadsföra sig som godast vinner. Det är därför Mp dominerat, och SD demoniseras. Politiken har blivit en abstrakt social godhetsmarkör, istället för ett redskap för att lösa konkreta frågor och väga för och emot.
På så sätt har politiken ersatt religionen och den vetskap man förr hade att moralen är personlig och mellan dig och Gud, eller mellan dig och sanningen, inga avlatsbrev hjälper. Idag har politiken blivit ett allt mer desperat redskap för att undkomma verkligheten till förmån för olika utopier och en svartvit verklighetsbild, folk har blivit infantiliserade vad gäller det viktigaste de har: deras egen moral. Vem tjänar på detta? Svaret är den administrativa överklassen som aldrig behöver ta ansvar för faktiska utfall, utan allt som räknas är den goda intentionen. Så Örnmördarpartiet (Mp) har placerat sig på topp, i andra frågor så är det fint att gilla muslimer i Sverige, men i dagens ämne så är det ungefär som att man bara sett till att kärnkraft producerar el utan CO2-utsläpp (med mytologin om CO2s skadlighet) och helt bortsett från radioaktiviteten, så presenteras vindkraften, och så är alla frågor, man använder dem
för sin egen frälsning och därför bortser man från baksidan, inte många flyktingkramare eller 7-klövare gillar att fundera på den våldtagna och lemlästade 9-åringen.
Invandringen är kärnkraft utan strålning.
Mitt skäl för AfS är att de är för återvandring.
Fair enough. Men det är en helt orealistisk politik, och när partiet inte har något vettigt att erbjuda i övrigt (förutom sitt EU-motstånd) är de inget trovärdigt alternativ i mina ögon. För många knallkorkar.
Hans-Li att fortsätta rösta på de 8 partierna som bär all skuld för Sveriges nu pågående kollaps kan inte betraktas utifrån än allt annat än ’fiffigt’ 😵💫 Om man vill ha en kollapsad nation med efterföljande inbördeskrig av någon psykotisk längtan efter kaos fair enough men som sagt annars är det bara ett tecken på patologisk idioti 😬😵💫
Jag röstar ju inte på något av riksdagspartierna. Men AfS är helt enkelt för dåliga för att ses som ett trovärdigt alternativ.
Är inte flyktingmottagnings- och massinvandringspolitiken mycket mer orealistisk? Men det spelar ju ingen roll, för den påstås vara god, och då spelar fakta ingen roll. Fakta plockas bara fram när det passar för att förhindra något man inte vill ha.
Faktum är att återvandring på medellång sikt är betydligt mer realistisk än invandringen någonsin har varit. Det är ni invandringsfanatiker i åttaklövern som är orealistiska.
Är inte flyktingmottagnings- och massinvandringspolitiken mycket mer orealistisk?
Jag menar orealistisk som i politiskt ogenomförbar. Inte att återvandring skulle vara fel.
Ja men det är att bortse från politik-lemma 1:
Det parti du röstar på måste kompromissa med andra i enlighet med deras andel av mandaten i riksdagen.
(Så om att inget parti i 7-klövern driver en fråga skall vara Sveriges framtid så är väl cyanid eller en hög bro det bästa beslutet)
I realiteten förhåller det sig emellertid så i Sverige: om något ska ske måste det genomföras av Socialdemokraterna. Detta har visat sig gälla allt från migrationspolitik, medborgarskapslagstiftning och Nato.
Hans, det menar jag också. Invandringspolitiken har ju redan brutit samman. Vi har fritt våld från de invandrades sida mot ursprungsbefolkningen. Vi har två olika rättssystem för de två grupperna. Vi har ingen kontroll och som du säger ingen mekanism för att stoppa eländet. Detta är väl definitionen på politiskt sammanbrott? Ingen åtgärd är realistisk som syftar till att få ordning på massinvandringen. Ingen! Allting som partierna i Åttaklövern säger i denna fråga är alltså fullkomligt orealistiskt trams. Det kan man inte på något plan, inte på något sätt taga på allvar.
Men återvandring är en åtgärd som faktiskt kan genomföras i vårt nu existerande politiska system. Det är den enda realistiska positionen. Allt annat är löjeväckande önskedrömmar och fantasier. Knallkorkeri eller vad du kallade det för.
Men återvandring är en åtgärd som faktiskt kan genomföras i vårt nu existerande politiska system. Det är den enda realistiska positionen. Allt annat är löjeväckande önskedrömmar och fantasier. Knallkorkeri eller vad du kallade det för.
Man kan ju tycka det. Men det är helt orealistiskt inom just vårt nu existerande politiska system. Så länge inte S verkar för det, men de kommer knappast utvisa sina egna väljare.
@ Coffee,
”politiken tagit över rollen som bärare av samhällets moral, så att rösta har blivit ett slags avlatsbrev där man kungör sin goda moraliska position, ”
Ja, något åt det hållet.
Att det som anses vara den goda moraliska positionen sammanfaller med historiens mest uppenbara självskadebeteende, dvs. att fullfinansiera sin egen kolonisering, är troligen drivet av feminiseringen.
Ja jag tänkte på
dig idag, du har verkligen rätt om det, men anden är ur flaskan: kvinnor tror de är män. Jag såg på ICA nya frimärken, ett var kvinnlig rösträtt firar hundra år i Sverige. Det sammanfaller med rekord i våldtäkter, rekord i gängvåldtäkter, rekord i våldtäkter av barn, rekord i skjutningar, rekord i hedersmord, och, gissar jag, ett ofantligt icke registrerat rekord i kvinnomisshandel, värre än på Sten och Flintas tid när man slog sin käresta i huvudet med knölpåk. Fler flickor far illa än någonsin förr i Sverige, det är det värsta sen istiden per capita, detta firar vi med kvinnlig rösträtt.
Frågan är: vad fan gör vi åt det? Mitt svar är att angripa de ideologier som driver detta (socialismen främst) och uppmuntra det som var normen förr: ………..
”Om man röstar på ett gäng knallkorkar och Putinslickare som AfS är det nog inte riktigt ställt där uppe.”
Men om man röstar på valfritt riksdagsparti så är man klok? Om man lever i den tron att det innebär förändring till det bättre, så ska man förstås rösta på valfritt riksdagsparti.
Jag har inte förespråkat att man ska rösta på något av riksdagspartierna, även om jag kan förstå dem som gör det om man vill öka chansen att få bort Morgan Johansson, Annika Strandhäll m.f. från makten. Det vore ingen liten sak. Däremot finns det ju bättre alternativ utanför riksdagen än mupparna i AfS.
De s.k. bättre alternativen utanför riksdagen upplever jag lika slätstrukna och menlösa som nuvarande riksdagspartier. Röstar man på något av dessa ”bättre partier” så får man tyvärr ingen förändring av vikt. Återstår endast AfS för den som sätter Sverige och svenskarna i första rummet. Är inte Sverige och svenskarnas väl prio ett, vilket det borde vara, så finns det en uppsjö menlösa partier att slänga bort sin röst på.
MED är månne inget karismatiskt gäng, men deras idéer om att komma åt den politiska korruptionen är viktiga och precis vad som skulle behövas för att bekämpa status quo.
Vi röstar och röstar och röstar, folkets röst får aldrig genomslag i politiken oavsett block. Höga skatter,invällande, trams i rättsväsendet,”vi har råd”, ”sverige är ett rikt land”.
Jaså, det påstås så. I UK så betalar pensionärer ingen skatt öht om den är mindre än motsvarande 14k, läkarvård är (gratis),du betalar inte, mediciner samma sak, mer el mindre fri kollektivtrafik,etc.
Den enda trösten är väl att sossepensionärer kommer få frysa i elprisområdena 3 och 4 i vinter.
De får i sin tur sin skadeglädje när hitleristerna kommer få frysa ännu mer och när deras industrier kollapsar för att aldrig återuppstå i vinter.
@Hans Li
MED är den godhetsknarkande dissidentens val: för allt bra och mot allt dåligt. Att få de korrupta i 7/8-klövern som styr att inte bli korrupta (när det tex är helt öppet att Liberalernas fryntlige nye partiledare har eget företag som skor sig på egna politiska beslut och ingen bryr sig) skulle vara mer realistiskt än att få upp återvandring på agendan? Tveksamt, det är ju deras raison d’etre, att sko sig på skattemedel, och Sadé är sannerligen ingen Trump och vi ser vad den djupa staten gör mot honom nu.
Viktigast är iallafall att inte rösta på 7-klövern, sen är väl alternativen grader av blankröstning. (Jag gillar Ett Bra Parti och deras nya miljonprogram för återvandring, men de har tyvärr ingen plattform än.)
Eftersom jag inte hittar svarsknappen till ditt inlägg under:
”MED är månne inget karismatiskt gäng, men deras idéer om att komma åt den politiska korruptionen är viktiga och precis vad som skulle behövas för att bekämpa status quo.”
Hur gick det för massinvandringsmotståndarna som troget röstade in SD i riksdagen? Historiskt tog det 24 år för SD att gå från 0,25 % (ung. MED nu) till 17,5 %. När man väl hade vuxit sig stora nog för att börja påverka parlamentets sammansättning på riktigt satte karusellen igång: Decemberöverenskommelse (dvs ”höger”partier lämnar walkover) följdes av Januariöverenskommelse (dvs f.d. ”höger”partier bekänner färg och stödjer S) och så vidare.
Du inser liksom att ett parti med avsikt att stoppa en utveckling som har godkänts av S kommer att motarbetas vid varje tillfälle av alla andra partier, fram tills man eventuellt erhåller egen majoritet (om ens då, med tanke på att myndighetsbyråkrater förmodligen skulle motarbeta eventuella ”kontroversiella” beslut som försöker tas)?
Dessutom förutsätter man att partiet under den här mycket långvariga processen aldrig ruckar på sina principer (dvs motstår köttgrytor och mutor) – finns det något sådant exempel i Sverige?
För att ta ett konkret exempel:
SD får år 2018 sitt högsta valresultat någonsin, och bekräftar kort därefter att de släppts in i värmen genom att överge sina f.d. långvariga principer (EU-motstånd, NATO-motstånd) så att de kan bli ett till mellanmjölksparti i ”klövern”.
Samtidigt är vi på god väg att slå rekord i invandring i år, de 17,5 % NATO-, EU- och/eller invandringsmotståndarna kanske borde fråga sig: ”Vad fan får jag för rösterna?”
Man måste vara otroligt naiv om man har följt samhällsutvecklingen under någon längre period de senaste 40 åren och fortfarande tror att man kan åstadkomma varaktig förändring av ”status quo”, som du säger.
Tvärtom verkar det finnas vissa utvecklingar som KOMMER drivas igenom, nästan oavsett om folket godkänner det eller ej, nedläggning av kärnkraft, mer övervakning, mer invandring, mer byråkrati, osv osv.
Att trots allt detta fortfarande se valsedeln som en möjlighet att påverka den inslagna banan, bortom att kanske tidigarelägge/senarelägga den några år, kräver som sagt en otrolig blåögdhet..
Att rösta blankt eller att avstå från att rösta har samma effekt som att rösta på AFS eller MED. Så vill man kasta bort sin röst är dessa partier utmärkta. Många som påstår sig rösta på dessa röstar dock i själva verket på M eller KD.
I kommentarsfälten på högersidor är dessa avvikare (AFS,MED) överrepresenterade. Moderaterna är väl inte längre lika coola bland högerblivna kommentarskrigare får man anta…
”Många som påstår sig rösta på dessa röstar dock i själva verket på M eller KD.”
Det var ny och intressant information , Jan.
Har du någon statistik eller undersökning som kan bekräfta ditt påstående att det sitter en massa KD- väljare på nätet och skriver dom ska eller har röstat på AfS ?
Och i sådana fall , VARFÖR tror du att dom sysslar med det ?
Var har du lärt dig allt det här?
Att göra motsatt vad Jan tycker är aldrig fel. Tack Jan. Nu väntar vi på: ….
Hej.
Vilka högersidor då Jan? Vad heter de?
Jag är alltid road av att läsa olika åsikter.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Kasselstrand har sagt att han aldrig tänker samarbeta med några av de 8 ”landsförrädarna” .
Vilket alltså betyder att AfS måste få 50,1 % av rösterna för att kunna få igenom ens en promille av sin politik.
I förra valet fick AfS 0,2 % .
AfS måste alltså öka med 49,9 % för att få igenom någonting i sitt partiprogram.
En månad innan valet syns inte AfS i mätningarna.
Om man tror att man kan förändra eller påverka någonting i Sverige eller sveriges migrationspolitik genom att rösta på Afs kan man titta sig i spegeln och säga ”Jag är en idiot som är helt dum i huvudet och jag begriper inte hur varken matematik, logik eller parlamentarism fungerar. ”
”Jag är en idiot som är helt dum i huvudet och jag begriper inte hur varken matematik, logik eller parlamentarism fungerar.”
Exakt så resonerar de som val efter val röstar på något av de åtta riksdagspartierna. Det är också precis därför som det går käpprätt åt helvete med detta land. Hur i helvete kan man ge fortsatt förtroende för någon politiker i dessa usla partier med tanke på hur de misskött landet i decennier?
Jag ger inte fortsatt fortroende för någon politiker som någonsin har misskött landet. Har aldrig gjort och kommer aldrig göra.
Men jag ger heller inte något förtroende för en politiker som inte ens begriper att det krävs majoritet för att få igenom sin politik. 🙄
Är det verkligen så svårt att förstå att val och regeringar handlar om pest eller kolera och inte om flygande enhörningar ?
Men för i helvete Weasel hur resonerar du eller tänker du, OM du nu gör det??? Om man sladdat in på en väg som slutar i en bergvägg och efterföljande död som resultat till 100% så tycker du att det är den enda vägen istället för att lyssna på någon / några få individer som högljutt skriker att vi kan ta en alternativ väg för att slippa bergväggen och anser det är idiotiskt???
En förändring MÅSTE börja någonstan innan den får den stora massan med på tåget men du tycker att det är idiotiskt att välja den ’rätta’ vägen då bergväggen och den ofrånkomliga döden är att föredra, OMG 😱 😵💫😵
Du hade mad andra ord uteslutit Jan Boklöv från möjligheten att utöva backhoppning 🫣
Nej rösta på i ditt rosa demokratiska och parlamentariska åskmoln så kommer allt gå bra, hejja hejja….You didn’t see it coming did ya’ 🙄
@Weasel
Exakt när gick SD från att vara flygande enhörning till något mera reellt? Var det vid 2%? 4? eller 10?
”Men för i helvete Weasel hur resonerar du eller tänker du, OM du nu gör det??? ”
Jag tyckte att jag förklarade ganska så tydligt i mitt inlägg hur jag resonerar , men visst , jag kan absolut försöka förtydliga det ;
Det handlar inte om hur jag ”resonerar”. Det handlar om hur verkligheten (tyvärr) fungerar.
Hälften av 349 är 174,5 , vilket innebär att ett politiskt förslag behöver ha stöd av 175 ledamöter för att gå igenom.
AfS kommer aldrig få 175 mandat på egen hand och dom kommer inte heller få det med hjälp av andra om dom vägrar att samarbeta med andra.
Det här är självklart och funderar du ett tag på det så bör du förstå det.
Jag hoppas att du förstår hur jag ”resonerar” för så värst mycket tydligare kan jag inte förklara det.
Tyvärr tycker jag mig se att Kasselstrand
och majoriteten av afs-arna som jag har talat med har samma slags resonemang som Annie Lööf ;
Annie Lööf drar ”röda linjer” mot allt och alla och vägrar att samarbeta med ”extremistpartier” , för hon vill att den ”breda mitten” (som utgörs av hennes eget parti ) ska styra landet.
AfS dra oxå en massa röda linjer mot allt och alla och vägrar att samarbeta med ”landsförrädare” , för dom vill att ”den nationalistiska mitten” (som utgörs av deras eget parti ) ska styra landet.
Och det är väl kanske inget fel med flummiga drömmar och önsketänkanden – problemet är bara att Annie har 6 % och Gustav har 0,2 % så det är i VERKLIGHETEN omöjligt för dom att få igenom sin politik utan att välja sida.
Verkligheten är dock inget som verkar bekymra dom.
Jeff Ahl kan ha hur mycket ”hög energi” som helst. Det hjälper inte så länge som han inte har 175 mandat.
AfS tror att ”hög energi” hjälper medan MP tror att ”handhjärtan” hjälper.
Båda har fel. Det som hjälper är 175 mandat.
175 mandat är det enda sättet att bli av med Morgan Johansson och Annika Strandhäll.
Min erfarenhet utifrån tidigare diskussioner med afs-are säger mig att du inte förstår ett enda ord av vad jag har skrivit i det här inlägget.
@ coffee
Det är naturligtvis svårt att ange en exakt tidpunkt eller procentsats för när dom slutade att vara enhörningar , men jag skulle säga att det skedde någons mellan 2005-2008.
Det var ungefär då som dom insåg att man måste lära sig gå innan man kan börja springa.
Likväl så är AfS enda syfte att dra in stålar tillräckligt för att försörja ett antal goddagspiltar i partiledningen, som Kasselstrand. Partiet har en totalt världsfrånvänd agenda och det begriper de mycket väl själva. De vill inte för sitt liv komma i någon position där de kan avkrävas ansvar. Bättre att inte rösta alls än att kasta bort sin röst på patrask som AfS.
Ansvar?
Vilka politiker, oavsett parti, har tagit ansvar för vad deras politik ställt till med?
@ Vlad T
Försörja partiledningen ?
Partiledningen i AfS skulle väl tjäna mer på att jobba på pressens morgontjänst och dela ut DN mellan kl 03-06 …?
Vi får väl för kasselstrands del iaf hoppas att AfS inte kommer in i riksdagen.
Jag vet exakt hur det kommer att gå om dom skulle komma in ;
AfS får 4,9 % och 4 år senare har AfS inte lyckats få igång sin återvandring av 1 miljon invandrare trots att AfS har hela 18 mandat.
Då kommer AfS- väljarna vända sig emot partiet och förklara att ”Nu ska jag rösta på det nystartade partiet Xyz för kasselstrand vill bara sitta vid köttgrytorna och AfS tillhör 9 klövern för dom har inte gjort någonting i riksdagen eftersom det ju fortfarande inte har utvisats 1 miljon invandrare och för den delen är Xyz mycket bättre för dom säger att dom vill utvisa 2 miljoner ” 🙄
Vad har SD fått igenom? Allt som betyder något är sanningen och den därav uppkomna rädslan hos de skyldiga.
”Vad har SD fått igenom? ”
Tja , en hel del ? Enligt Brukspatronen har dom ju förstört hela landet…
Mer seriöst ;
Inte en enda sakpolitisk reform. Trots 62 mandat.
Men om AfS får 7 mandat så lär vi garanterat få se en återvandring av 1 miljon invandrare inom högst någon vecka.
För C och MP ogillar ju SD , men AfS motioner kommer dom garanterat rösta för.
För AfS har ”hög energi” och då gäller ju inte det där med mandatfördelning.
Ännu mer seriöst ;
SD fick igenom att Reinfeldt avgick och att alliansen sprack och att Annie Lööf gick över till dom rödgröna och att hela den så kallade politiska kartan målades om och att Moderaterna kopierade deras politik och att….
Men du kanske tror att Moderaterna hade börjat prata om stärkt gräns istället för öppna hjärtan även om SD inte hade snott en halv miljon väljare av dom ? 🙄
Nja, men man kan hoppas att om
frågan om återvandring får uppmärksamhet att SD känner pressen och början driva den (detta har väl delvis redan hänt) och att det därför blir rumsrenare att tala om det, så om 10år så står det i DN och SvD att så har de alltid tyckt, för att S har svängt i frågan, likt NATO. Fast Nyans inträde kommer nog ha större betydelse, men vem vill rösta på Erdogan?
Själv ogillar jag totalitarism och socialism framförallt, så 7-klövern är uteslutet, och SD med då (kommunalt kan det bli SD då lokala frågor betyder mer) så vad göra? Återstår AfS eller att inte rösta alls.
Som jag skrev ovan, sossarna och vänsterideologi styr med låtsas-höger som stödtrupp så det skall verka som vi har demokrati (är det inte märkligt att SD nu alltid ligger mellan 18-20%, man steg och steg och steg tills..?) så vad man röstar på har ju liten betydelse, ingen parasitär totalitär grupp har väl någonsin lämnat ifrån sig makten godvilligt? Sossarna styr och allt man kan göra är att observera resultatet och skydda de sina från deras påhitt så gott man kan. Men elen lär bli dyr, det blir så när man lägger ner sånt som fungerar och bygger örnmördarmaskiner.
@Weasel
Du skriver det själv, ”moderaterna pratar om”, det är deras syfte, att prata och ge svenska folket intrycket av valfrihet, men det blir ju aldrig mer än prat, för att vänstern och sossarna styr och M styrs av deras Putin, den onde skallige Blofeldt bakom kulissen och han sålde ju ut Sverige för länge sedan:
”Staten är ett egenintresse”
@ coffee
Nej , det är inte ett dugg märkligt att SD ”alltid” befinner sig mellan 18-20 % .
Det beror dels på att M, KD och S har kopierat/låtsats kopiera deras politik, och dels på att väljaren Sven Kålrot är lätt förståndshandikappad och gravt indoktrinerad.
Vi befinner oss i ett land där dömda våldtäktsmän får medborgarskap istället för utvisning.
Den dagen då vi har åtgärdat det problemet kan vi ju försöka oss på att åtgärda problemet med att den laglydiga Muhammed inte utvisas trots att han var arbetslös 7 månader år 2015 och 5 månader år 2019.
Som floskeln lyder ;
Även en tusenmilamarsch börjar med ett steg… 🙄
Weasel tycker landet går i rätt riktning trots att ett gäng feministisk, marxistisk psykotisk gäng hens fått köra landet i botten på 70 år 🥳 Bra där 🤘🏼 Vi röstar vidare på de 8 galna partierna i hopp om att allt bara blir ’sämre’ 🙄 Vi kan väl lika väl skita i allt vad demokrati betyder (förvisso redan gjort för länge sedan) så litar vi på att kräken och landsförrädarna opererandes i aphuset får fri släng att ostört fortsätta…
”Weasel tycker landet går i rätt riktning ”
Jomenvisstserru.
Och Brukspatronen tycker att sverige går i rätt riktning eftersom han röstar på afs istället för på nmr 🙄
Tja, jag röstade på SD förr trots att de är sossar men har bytt upp mig, hur som helst tillhör jag en mikroskopisk grupp väljare, nämligen den som tänker efter själv, vi får bara inflytande i kraft av att vi lyckas sjösätta idéer som sedan någon annan med karisma och massformeringstalanger driver.
”S&M”, var det medvetet? Det är ju mycket träffande, Sado&Maso, haha.
Tillsammans låtsas S&M med media att vi inte längre har massinvandring, fast antalet utdelade uppehållstillstånd ligger på över 100,000 varje år, Kristersson med röd boll i munnen och Maggan med dildo och piska. Var det därför L bytte logga så att de också skulle få vara med?
@weasel
Jag tycker det är märkligt, hade man plottat SDs stöd över tid så hade det sett skumt ut: snabb tillväxt från noll men sedan i takt med att de får rätt på varje punkt så avstannar tillväxten mot ett vad som verkar vara ett asymptotiskt gränsvärde på ungefär 20%. Så när allt fler inser att svenskar och västerlänningar inte slåss på stranden, inte hedersmördar och inte gängvåldtar, och inte hugger ner författare, eller kör över eller våldtar och knivhugger barn, så slutar folk att välja det enda stora parti som pekar på dessa problem??
Ja, efter Zuckerberg-valet i USA så har jag kommit att tro att man bestämt att SD aldrig får mer än 20% +/-0.5%. Jag tror gränsvärdet är nått.
Det är inte märkligt att SD toppar ut kring 20%, ungefär samma har hänt med många liknande partier i Väst.
Det som händer är att dessa partier blir störst hos gruppen män, men aldrig får genomslag hos gruppen kvinnor.
Ofta leder detta sen till att de börjar släta ut sin politik, för att växa hos kvinnorna. Vilket väl är vad SD har sysslat med de senaste åren.
@US jo, det är ju en faktor förstås, fast jag tror på fusk också.
@ coffee
Nja , jag tycker inte att det är så märkligt att SDs tillväxt planat ut på runt 20 % .
Det beror till stor del på det som utlandssvensk skriver – och samma fenomen skulle naturligtvis även drabba AfS om dom gjorde samma resa som SD.
Sedan beror utplaningen till minst lika stor del på att 3 av de 7 partierna har börjat låta som SD.
SD var i mätningarna uppe på högre siffror än M och hack i häl på S.
Det var DÅ som M och S började prata om invandringen som ett problem – hade S&M fortsatt låta som dom lät mellan 2006- 2019 hade SD idag varit sveriges överlägset största parti.
En annan förklaring är corona och ukraina. Det kan tyckas vara konstigt att väljare röstar på den sittande regeringen pga en sjukdom och ett krig – men väljarna är…konstiga 🙄
Slutligen finns det ju även en fjärde förklaring till att SDs tillväxt planar ut. Den gör förvisso marginell skillnad men ändock påverkar den ju tillväxten ;
Du tycker inte att det låter aningen konstigt när du , i egenskap av icke sd-väljare , funderar på varför SDs tillväxt har avstannat…? 🙂
’AfS måste alltså öka med 49,9 %…’
Jaha, då börjar vi med matematiken:
50.1/0.2=250.5
D.v.s. AfS måste öka med 25050%, INTE: 49.9% !
Om det inte finns något annat parti som har den enda åtgärden som möjligtvis kan rädda Sverige på agendan, så får dom förhoppningsvis mångas röst…
Det är f.ö. inte alltid nödvändigt med absolut majoritet för att få ’samtalet’ & kanske även ’utvecklingen’ att ändra riktning, även om det för Sveriges del, med stor sannolikhet, är allt för sent..
/Utvandrad
F.d. Svensk
@ utvandrad
Jodå , jag är väl införstådd i att det är två helt olika saker att öka från 0,2 -50,1% och att öka med 49,9 % , men jag orkade inte googla fram att en sådan ökning innebar 25000 % eftersom jag trodde att det här var en blogg och inte en doktorsavhandling ☺
Anway ,
Tack för påpekandet. Det visar ju bara än tydligare det problemet som jag vill lyfta fram ;
Det krävs att AfS ökar med 25000 % för att Kasslern ska kunna genomföra sin återvandringspolitik.
Och om AfS ökar med 49,9 % under en mandatperiod så… får Afs ca 0,3 % i det här valet.
Dessa siffror visar väldigt så tydligt varför jag inte ser AfS som en så särskilt realistisk lösning på det totalhaveri som väntar Sverige bakom det kommande riksdagsvalet…
Sammanfattningsvis :
Om någon månad kan Sverige sitta i den situationen att det väntar en fyraårsperiod med en regering bestående av Strandhäll, Stenevi, Lööf , Dadgostar och uppskattningsvis ca 567.987 nya uppehållstillstånd.
Det finns EN nödbroms att dra i för att förhindra den katastrofen, och på den nödbromsen står det Åkesson.
Nödbromsen Kasselstrand fungerar inte eftersom hans parti måste öka med 3,8 % ( 1900 %, om du föredrar det 🙂 ) för att ens kunna rösta Nej till minister Lööfs kommande galenskaper.
En röst på AFS, MED, eller något annat bokstavsparti på högerkanten är i praktiken en röst på de rödgröna. Detta eftersom det är en förlorad blåbrun röst. Det här påminner såklart om bokstavsvänstern på sjuttiotalet. Så Magda är nog tacksam för att ni röstar på bokstavshögern.
”En röst på AFS, MED, eller något annat bokstavsparti på högerkanten är i praktiken en röst på de rödgröna”
Hej , Jan.
Så om jag röstar på AfS istället för på (s) så är det en röst på de rödgröna ?
Jag hänger faktiskt inte riktigt med i ditt resonemang , men det är å andra sidan inte direkt något unikt…
Det du skriver är strunt. En röst på AfS eller MED är naturligtvis en röst på något av dessa partier. Inget annat. Snus är snus och strunt är strunt!
@Vesslan
Jo, håller med att det ser mycket mörkt ut för Sverige & svenskarna (det är f.ö. just största anledningen till min utvandring för många år sen), men kanske kanske kanske kan lite vind i Kasselstrands segel få nuvarande mellanmjölks versionen av SD att justera upp fetthalten lite…
Önsketänkande, kanske, men nog Sveriges ända hopp…😢
/Utvandrad
F.d. Svensk
Varför skulle Reinfeldt låta Åkesson vara nödbroms, du drömmer.
Hej matematik för högerblivna: Om bokstavshögerpartierna (AFS, MED m fl) tillsammans får en procent av rösterna så kan det, i teorin, vara det som fäller utslag mellan de två blocken i riksdagsvalet. De ”förlorade” högerrösterna kan vara det som avgör utgången av valet. Sålunda kan en röst på AFS eller MED hjälpa till att säkra valsegern för vänstern. Enkel mängdlära, klass ett, lågstadiet. Även den högerblivne borde förstå.
Hej , Jan.
Här kommer lite matematik för vänsterblivna ;
Om Gunnar tänker rösta på (s) men ångrar sig på valdagen och röstar på AfS istället så resulterar det i att Magdalena Andersson får avgå om det blåbruna blocket får en röst mer än det rödgröna blocket.
Felet du gör är att du tar för givet att alla röster på partier som hamnar utanför riksdagen skulle ha gått till SAPs rivaler om dom inte hade gått till partier under fyraprocentsspärren.
Det resonemanget skulle kanske bli godkänt på lågstadiet , men definitivt inte på mellanstadiet.
Du som gillar det där med matematik , mängdlära och logik ska här få en liten provfråga .
I fyra åtföljande val på nittiotalet röstade min arbetskamrat i tur och ordning på ;
Socialdemokraterna
Ny demokrati
Vänsterpartiet
Nationaldemokraterna
Kan du nu svara på om min arbetskamrat bidrog till att sossarna förlorade eller vann ?
Mmmm, men om bloggens alla AFS:are, alltså inte nyliberalerna, och alla dom känner stödröstar på SD precis som sossar stödröstar på Mp så kommer ditt parti Jan att antingen förlora valet eller vara ett mycket litet S i en ”S-ledd” regering. Då Jan, då kommer du att bittert ångra att du satt här och Hej matematik-räknade. Men det hade du förstås inte tänkt på. Inte det heller kan man tillägga eftersom tänka inte kommer naturligt för en vänsterbliven. Men det är å andra sidan inte så mycket som gör det om man ska vara ärlig.
Hej Jan,
vilken avsevärd skillnad skulle det bli om denna ”höger” vann menar du? Det är en klubb, den parasitära klassen håller ihop, de tillber samma utopiska kyrka: den vänsterliberala.
Nej, så att Jan är lite orolig är ett bra tecken, då blir det AfS!
Hej.
Snälla Jan, gå in på Valmyndighetens sida och läs på om rösträkning och mandatfördelning!
Man får sekundärskamsorsakad migrän av dina dumheter.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ coffee
”vilken avsevärd skillnad skulle det bli om denna ”höger” vann menar du? ”
Där har du onekligen en poäng. Självklart skulle det ju inte göra någon skillnad om sveriges migrationsminister hette Åkesson eller Lööf 🤪
”Nej, så att Jan är lite orolig är ett bra tecken, då blir det AfS! ”
Bra idé !
Rösta du på AfS och efter valet kan du ju sedan skylla SDs låga valresultat på att Mark Zuckerberg har bestämt att SD bara ska få 18,3 % . ☺
@Weasel, om SD får 18.3% istället för 19.3% pga att jag och några knallkorkar röstar på AfS så de får 1% till verkar inte vara så avgörande, för SD. Däremot för AfS, som säger de saker SD inte törs (än eller längre).
@Weasel
AfS kan påverka och har antagligen påverkat bl a SD ang återvandring (AfS återvandringsturne). Påverkat trots få antal röster nationellt (2018). I år kommer antagligen AfS få fler röster bl a fr SD p g a NATO-ansökan. Det kanske inte ser så mycket ut men man glömmer blåslampeeffekter som sker.
Vi kan nog alla glömma i närtid en verklig bra förändring politiskt. Det känns viktigare engagera sig i familj, närsamhället och bygga en personlig beredskap och ett gott liv än tro på svensk politik som bara gör oss besvikna (just nu). För egen del kommer jag rösta AfS i år och känner inte det är bortkastat. Det finns en övertro på att det politiska etablissemanget ska ro i hamn Sverige i närtid.
Saker komer eskalera med det vi redan har. I framtiden kommer radikala åtgärder behövas göras. Vad exakt återstår se? Socialisterna kan på ett sätt få fortsätta styra skeppet som nu kränger (de lär vinna igen). Så låt postmarxister (o liknande ) stå där fullt synliga för alla att se vad de åstadkommit när sjunkförloppet sker.
Politik är inte oviktig men vi ska tydligen in i ett inbördeskrig (eller vad kalla det?) eller pågående klankrig för att något ska ske för förändring. Engagemang för ett bättre land kan ske politiskt för förändringar javisst, men, kan lika gärna numer ske genom egagemang på grann-, bygde- eller närområdesnivå. Att göra saker som går påverka är viktigt för överlevnad, att uthärda fallet som sker. För vi faller och politikerna har snärjt in sina händer.
@ Coffee
Man kan absolut tycka att det inte spelar någon större roll om SD får 18,3 eller 19,3 procent – så länge som man även tycker att det inte spelar någon roll om det är SD eller MP som förhandlar fram sveriges invandringspolitik….
Men nu var det ju inte SDs valresultat i sig som jag diskuterade.
Jag påpekade bara att det är lite märkligt att en tidigare SD-röstare , som nu inte längre röstar på SD, måste leta bland konspirationsteorier för att finna en förklaring till att SD s uppgång har planat ut.
Kort sagt :
Det är inte Zuckerberg som ligger bakom – det är du.
@ Lars
Absolut.
AfS har en viktig funktion att fylla som blåslampa gentemot SD .
Det enda problemet är…att dom agerar blåslampa mot ett oppositionsparti 😂
Alltså ;
Dom kan vara blåslampa i arslet på Åkesson dygnet runt under de närmaste 4 åren.
Det gör liksom ingen som helst skillnad om block Åkesson har 170 mandat och block Lööf har 179 mandat.
Ah nä, vi AfS-väljare är en mycket liten klick, och vad är en konspiration menar du? Att det fuskas i val? Du måste skoja, det fuskas alltid, frågan är hur och hur mycket. Fusket börjar i vallokalen där min gamla mamma skäms för att ta SDs valsedel för det blir hon matad med i radio och TV varje dag. Du tror inte någon SD-sedel åker i soporna? Fusket i USA var ju dokumenterat massivt sista valet. Sen stämmer det nog att SD planat ut av andra orsaker, kvinnor är mer politiskt egoistiska och kortsiktiga, i medel, men många män röstar ju inte på SD heller, utan de flesta är helt enkelt massformerade: de följer konsensus för det är det mest bekväma. De som tänker själva är alltid en mycket liten grupp.
Nej, så de som tänker som jag är irrelevanta som röster, vi är så få, du kan ju inte både kalla AfS enhörning och sen påstå att 20,000 röster hit eller dit gör att Lööf blir migrationsminister, och tror du på allvar att Åkesson får det jobbet om det liberala blocket vinner (höger är de inte), då är du inte så klok som jag trodde.
Vi får se, jag tycker SD har fel om mycket, de är sossar, totalitarister, för mesiga och verkar skriva under på de flesta pk-myterna, från muslimer till Trump. Du kan hävda att det är taktik om islam men jag tror det är exakt fel, vi måste tala sanning. Så därför röstar jag AfS, jag anser att de håller sig närmare sanningen om tex islam som är inkompatibelt med de västliga värderingarna som har skapat vår civilisation. Bevis igen: Rushdie, men ännu mer alla artiklar som uttrycket sitt stöd för Rushdie men inte nämner Paludan. Jag har sett en enda, Bitte Assarmo på DGS. Ingen i systemmedia.
@Weasel
Att AfS uppstått beror ju på SD:s mellanmmjölkningslutning.
Även SD:s pro-NATO reagerar många på och naturligtvis blir det följder som att nya partier, nya rörelser uppstår och får väljare, sympatisörer.
Jag har svårt se, som jag skrev, hur klövern, s k blått (ink SD) eller rött ska vända utvecklingen de närmaste åren? Vem som än ’vinner’. De blå tog också och tar avstånd från än det ena än det andra kring SD. Det kunde lika gärna vara S framöver som vänder helt i migrationsfrågan. De är ju bara intresserade behålla makten. S visar ju hela tiden på tvärkast. Inte NATO, sedan NATO. Kurd-joll sedan Erdogan-smekning. En lustiger dans.
Varför då inte också ex att heliga invandringskon även slaktas? Förr än de blå gör det? Framtiden vet vi inte men se på C, M, Fp/L och migrantvolymerna hur de hänger ihop. Känns det som ett tryggt block?
Jag ogillar inte SD så som du ogillar AfS men gör ett val stödja AfS då den politiska situationen inte kommer förändras nämnvärt de närmaste valen. Det är väl om 10år plus, när klanvälden, nattväktarstaten inträder som förändringar kommer till. Om det går göra något då och om inte EU, NATO polisar oss helt.
S verkar kunna offra vad som för att behålla makten. Antagligen även ”invandrarna”. Det är inte säkert S har deras stöd framöver också. Dessutom sinar pensionskassorna, välfärden och Sverige faller sönder i krim. Så ev kommer S tvärvända förr än idioter som Kristersson, Persson gör det, om någonsin.
In the ’mean’time..är jag gärna blåslampa åt SD (m fl) genom AfS.
Någon beskriver Kasselstrand som idiot. Han är inte alls det. Jämför med företrädarna i s k blått och rött.
Vi har välbetalda idioter i mängd t o m i SD och än så är inte AfS där.
Jag skulle påstå det finns större påverkansmöjlighet t o m utanför politken ibland. Likaså blåslampeverkan via AfS : )
Demonstrationen mot vaccinpass f ö, i januari, var också en sådan påverkan. Den gav eko till politiker att allmänheten gjorde motstånd mot onödiga begränsningar. Det fina då var att alla möjliga sorters svenskar, blå, röda gick tillsammans. Smetningen genom (s)tatsmedia var att det var en farlig tillställning med nazister inblandade : )
”block Åkesson”, är det blocket med partiet med en Jeff Koons-dildo som logga? Känner mig rätt säker på att de kommer att vara ursäkten M kommer att använda för att inte kunna strama åt invandringen ens en gnutta.
Nä, jag tror detta går åt helvete, och att det måste gå åt helvete.
Vilket block tillhör Nyans?
@ coffee
Jodå , jag tror absolut att en och annan sd-valsedel åker i soporna och jag tror absolut att en och annan väljare skäms för att ta en sd-valsedel.
(Även om jag inte förstår hur man kan skämmas så mycket att man låter bli att rösta på det man vill rösta på – men det är ju jag det…. )
Men även med detta i åtanke så tycker jag att det är litegrann att ”gå över ån efter vatten” att skylla SDs dåliga tillväxt på ”zuckerberg” om man själv är en f.d sd-väljare som numera inte röstar på sd.
Svaret på gåtan om SDs dåliga tillväxt finns då på närmare håll ;
Typ i badrumsspegeln.
Och då menar jag inte zuckerbergs badrumsspegel 🙂
@ Lars
Jag ogillar inte alls AfS.
Jag har lite svårt för deras (i dagens läge) orealistiska visioner om att man ska få typ 1 miljon invandrare att återvandra.
Inte för att jag inte vill att 1 miljon invandrare ska återvandra – utan för att det är en utopi i ett land där inte ens våldtäktsmän utvisas.
Sedan har jag lite svårt för deras oförmåga att förstå att man måste ha mer än 174 mandat för att få fart på denna återvandring.
Och det är väääldigt svårt att få mer än 174 mandat om man vägrar att samarbeta med andra partier 🙄
Men…jag ogillar inte partiet eller partiprogrammet i stort.
Jag skulle dock aldrig kunna tänka mig att rösta på ett parti som placerar lögnaren , floskelkungen och foliehatten Matikainen på sin riksdagslista.
Det är nog precis vad som behövs för svensken. En fördjävligt vinter på alla sätt och vis. Tyvärr har det då precis varit val med sosseseger igen genom fusk. Fyra nya år att glömma hur blåst folket blev.
”Och givetvis ännu ett rekord i dödsskjutningar (Sverige leder mot Finland med 41-1 hittills i år). ”
Vilket väl , om jag har förstått det hela rätt , borde betyda att fattigdomen och klassklyftorna är 40 gånger större i Sverige än i Finland ?
Fast, har man tagit med knivdåden? Finnar och kniv, nudge nudge, know what I mean?
@ Weasel & Coffee,
Jag följer finsk media en del och det är ungefär samma skit där från de sedvanliga problemgrupperna. Här är två exempel ur högen:
”The downtown area of Turku has seen a number of violent incidents involving young suspects in recent weeks.
Turku court remands 15-year-old attempted murder suspect
15.7.
Finnish police: Violence among under-15s ”significantly increasing”
7.12.2021
Kuopio sword attacker not planning to appeal sentence to Supreme Court
29.12.2021
Police: Imatra bus driver brutally attacked by teenagers”
https://yle.fi/news/3-12548932
”The man murdered his fiancé very brutally and cruelly – changed his name to Angel”
”The Vaasa Court of Appeal upheld the life sentence imposed by the district court on a 30-year-old man engaged in an exceptionally brutal murder. Convicted Alaa Kadhim Mahdi Albu-Salih has changed his name . He is now Alan Johannes Enkeli.
The man murdered a woman born in 1964 in September 2018 in Pori. Finally, he set the woman on fire. The woman wanted to end the dating relationship. They had been engaged the same summer.”
https://tundratabloids.com/2020/12/08/finland-muslim-brutally-murders-ex-fiance-changes-his-name-to-angel/
Naturligtvis har även Finland sina problem .
Men dom är mycket , mycket mindre än sveriges.
Som av en slump råkar finlands och sveriges problem ligga i nivå med finlands och sveriges invandring.
Men det är nog bara en märklig slump eftersom kriminalitet ju beror på socioekonomiska faktorer… 🤔
@ Weasel,
”Som av en slump råkar finlands och sveriges problem ligga i nivå med finlands och sveriges invandring.”
Ja, exakt så.
Antal poliser, längd på straff, bidragsnivåer och annat spelar nästan noll roll. Det enda som är relevant är andelen problemgrupper.
”Det enda som är relevant är andelen problemgrupper.”
Ja , självklart är det så.
Ett litet förtydligande om jag har missuppfattats i tidigare diskussioner ;
Att jag förespråkar fler poliser och hårdare straff beror inte på att jag anser att detta skulle minska brottsligheten så särskilt nämnvärt.
Det är mer en rättvisefråga , jag anser att avskum ska STRAFFAS.
En bonus med att straffa dom är att dom inte kan begå nya brott när dom sitter inlåsta resten av sina liv. Detta ”minskar” naturligtvis brottsligheten såtillvida att brottsling X förhindras från att skapa nya brottsoffer.
Men för att brottsligheten ska minska på riktigt är det ju då en förutsättning att man låter bli att importera brottsling Y .
@Weasel
ja men att sluta med importen hjälper inte så mycket längre heller, de är för många redan, vi har samma situation som i USA men utan demokraternas storskaliga abortprogram för att hålla den svarta andelen så liten som möjligt. Andra, tredje, fjärde osv generationen är en meningslös uppräkning, det är konstant: de uppfostras in i kriminalitet, det är en del av kulturen, andra generationen osv blir mer kriminella än första (möjligen med undantag för en del helt extrema grupper vi tagit in) och utan abortprogram så kommer dessa grupper att växa ändå. Det blir inte lätt för S att som vänstern gjorde i USA med svarta kristna familjer, att slå sönder den muslimska familjegemenskapen och få dem att föda färre barn (genom abort).
@ coffee
”men att sluta med importen hjälper inte så mycket längre heller, de är för många redan”
Jo , det är sant.
Fler poliser , hårdare straff och stängda gränser leder inte till minskad kriminalitet , som jag tidigare väldigt slarvigt uttryckte det.
Snarare leder det till att kriminaliteten ökar långsammare.
Ja vi är nog helt eniga om stängda gränser för alla vi vet vilka, hårdare straff, utvisning (av familjer) men sen då? US är uppgiven, men jag tror på
återvandring men det krävs förstås då att hela det vänsterliberala etablissemanget faller. Allt de rör vid blir till skit så omöjligt är det ju inte.
@ Weasel,
Ok, jag fattar!
”Det är mer en rättvisefråga , jag anser att avskum ska STRAFFAS.”
Jag ser hela konceptet med lag och straff som något man endast bör syssla med inom gruppen.
Om man anställer en kannibal som barnvakt och denna sen äter barnen, vem är det som förtjänar att straffas?
Om man släpper in massor av människor med låg IQ och impulskontroll samt helt andra kulturella normer, är det verkligen rättvisa att sen låsa in dem när de beter sig exakt som förväntat?
Men vi behöver inte älta saken vidare i denna tråd och jag förstår impulsen att vilja straffa.
(V)erkar inte bli någon (S)-regering säger Annie från sin breda mitt utan att nån annan har så mycket att säga.
Åsså mupparna nudå.
Stabilt!
Men Noshi hon kan samarbeta med alla hon. Säger hon i alla fall.
Annie borde ju inte behöva känna konkurrensen på samma sätt som med Ebba kan man tycka. Flankerad av Märta och Noshi skiner fortfarande den breda mittens drottning.
Man kan bara gissa sig till en Jans enorma glädje..
Glad fredag! En eloge till Hans för mod, insats och estetik. Har just blivit blåst av Elgiganten, ledtråd köp inte deras kök, och när deras multikulturella installatörer arbetar, ta bilder och filma, de ljuger som en häst travar.
Nå, solen skiner och jag är inte en ljugande parasit. Som en fransk vän med vinkällare brukar säga: Life is good! Barolo.
Glad fredag! En eloge till Hans för mod, insats och estetik.
Tack för att du är här och kommenterar!
Har just blivit blåst av Elgiganten, ledtråd köp inte deras kök, och när deras multikulturella installatörer arbetar, ta bilder och filma, de ljuger som en häst travar.
Trist. Jag har hört fler som har minst sagt negativa erfarenheter av deras kök.
El-giganten har de bästa blåslamporna. Coffen from the Coffin vidimumrar. De blåser upp sig själva inifrån. Och gallopperrarr som parasiten travar. Och aldrig snavar. Eller fle de stavar.
Ack Coffetuttes visdomsord
från fransk vinkällarmästarbord
förmedlas till vår heta nord
”…jag är inte en ljugande parasit…”
Med flit och slit
och äkta nit
en – sanningstalande
… parasit
Ta chansen istället Olle och uttryck några egna tankar, blir det inte tråkigt i baksätet?
Inte med nödrimmshandboken som sällskap!
Nödrimm ock dödrimm
blir stödrimm till tröst
Ärlig får härlig till ankan sin vanka
på fantasin hans vill ingen klanka
sa Katte, Tratte Pritte
olle holmqvist är verkligen något på spåren.
Den här sortens lustifikationer slår bibelcitaten med flera hästlängder och ger en mustig krydda åt tillvaron.
Kom igen olle, hästlängder, lustifikationer och bibelcitat är värda en insats. En Mästares insats. Din insats.
Jag känner mig som ett barn på kvällen innan Julafton igen och ögonen de tindrar. Vad kan väl
olle holmqvist hitta på nu för något ?
olle holmqvist på 13 augusti på 11:50
Rim-dikterier kan ibland vara roliga….
Hur som helst vill jag be olle holmqvist om ursäkt för att jag refererade namnet fel (för några postningar sedan), och skrev Olle Hellbom istället vilket ju var lite märkligt och jag vet inte alls var jag fick det namnet ifrån.
En mycket konstig saklig sak kring politik som vill dryftas och vändas och vridas på i det nya massmediala mediet som kallas för internet, det är att vid jämförelse med en real värld, och med reala möten eller sammanträden mellan människor i en förening eller i ett parti t ex , så är det ett mycket, mycket stort steg som innebär stora skillnader.
Vid verkliga konferenser av olika slag måste alla närvarande sätta upp sig själva på en talarlista eller räcka upp handen och begära ordet från en ordförande (!) som då tilldelar ordet och där var och en måste tala i tur och ordning och inte alls i mun på varandra för att kunna höras och för att något överläggande på mötet över huvud taget skall kunna ske och eventuellt kunna leda fram till några beslutsfattande ställningstagande i något program av något slag….
På ett kommentarfält på internet så talar människor utan att synas och ofta med en signatur eller en profil som inte talar om vem kommentatorn är.
Anonyma kommentarer kan därmed ej heller riktigt korrekt kunna bedömas så som man i en real verklighet verkligen kan bedöma människor?
I en verklighet kan man göra bedömningar av talaren i en mängd referenspunkter som medför ett ställningstagande till om talaren är värd att lyssnas till eller inte, och ofta med utgångspunkt i variabler som kan vara både mätbara och omätbara.
En tycker att mötesdeltagaren är vacker eller ser bra ut, verkar sansad, vettig och intelligent och verkar vara hel, ren, kanske ha trendiga kläder osv., och anses därför vara en person värd att lyssna till.
En annan tycker att talaren är ful och utan varken stil eller vett samt tycks därför prata strunt eller inte ens tyckas vara klok, vettig eller intelligent och verkar därför var opålitlig och kan därför vilja avstå från att lyssnas till.
Alla sådana bedömningsvariabler finns inte inom det nya mediet internets kommentar-fälts-kultur utan där tvingas människor tala nästan såsom kroppslösa intellekt som är fritt svävande tankesystem i en slags oidentifieringsbar omätbarhet ….(!)
Kanske det inte dröjer så länge (inom 100 år?) tills att då alla människor från födseln blir inkopplade till datorer genom några slags dator-chips i tidiga åldrar, alltså från bäbisålder, och som då förmår att styra alltmer vad samt på vilket sätt som människor (tillåts?) att då tänka…..(?)
Frågan är då vem eller vilken varelse som människan blir till slut?
Kanske en hel-robotiserad varelse där hjärnor blir digitalt uppkopplade till en annan dimension som styr allas tankar mer direkt plan, än vad som idag sker på ett mer indirekt plan….(!)
Alltså från att i dagens värld alltmer vara ett okroppsligt fritt svävande tankesystem som då befinner sig löst och ledigt i en eter-världs rymd och där kan sätta samman ord och meningar som inte alls är förankrade till någon fysiskt mätbar människokropp eller egentligen identifierbar person alls, till att bli alltmer dinglande i Supertanke-systemets Egna viljor kring vad människor bör, ska, får tycka och tänka samt anse…(!)
Det är onekligen en mycket ny och lustig värld som utgör hela internetvärlden!…
Offtopic men nu har Salman Rushdie blivit knivhuggen av en man som är 24år skriver DN och SvD!! Det är för jäkligt! 24år! Usch! Och man dessutom!
Mad anledning av attacken mot Rushdie skriver Expressen: ”Attacken på Rushdie kräver att vi gör motstånd”
Jag vet åtminstone en person som gör just det, alltså gör motstånd. Är måhända namnet Rasmus Paludan bekant? Kommer Expressen nu att skriva en artikel där de stöder Rasmus Paludans kamp mot våldsideologin islam?
@Educaremmen/Edunym etc
Det här är ju verkligen ditt område.
Jo men han hade ett hjärta av guld och gillade att spela fotboll.
Ibland är det som att jag nästan kan se ett mönster i det där men då tar jag till mig allt jag har fått lära mig. Det är ju bara ett litet fåtal som blir fundamentalister och islamister, radikaliserade via nätet och inte representativa för den stora massan av utövare av Fredens Religion som går till sitt jobb i vården varje dag 365-24-7.
Sedan rörs jag till tårar av det mod modiga kulturjournalister visar upp när de modigt säger sig stå bakom Rushdie när de modigt står upp för honom nu. Kanske får han en egen hashtagg till och med?
På något sätt har det garanterat med Integrationen att göra förstås. Den fungerar just inget vidare i Amerika som alla vet. Det är Trumps fel. Det mesta är Trumps fel om det inte är Putins. Det har jag fått lära mig i alla fall.
Tack för ordet!
Den svenska kulturen står samfällt upp för Charlie Hebdo och Vilks och hade gjort det för Rushdie om han haft den goda smaken och dött, så Je suis Rushdie-knapparna får vänta.
Lite lustigt att Johnny Rotten gått och blivit höger. God save the Queen!!
Så särskilt lustigt (konstigt ) är det egentligen inte ;
Alla punkare värda namnet säger fuck off till etablissemanget och den rådande samhällsnormen.
Och den rådande samhällsnormen idag är vänster och PK.
@Anonym,
Nope. Fact: Islam är oförenlig med västliga värderingar. Fact: Islam är också gravt efterbliven, pga att samtliga reformförsök genom historien slutat med döden (muslimska folk- och familjedagsfavoriten är halshuggning) Fact: Koranen med suror och resten av gräsligheterna är enbart illa förklädda omskrivningar där målet är total underkastelse, och massutrotande av otrogna in disguise. (Gräsligt, inte minst kontrasterat mot bibelns kärleksbudskap)
Eehh du trollar
Varsegod o svälj
https://www.youtube.com/watch?v=fVFnfz849ao
Joråmensatte..
”…Fact: Islam är oförenlig med västliga värderingar…”
Det är även kristen tro enl Bibeln. Alltså den Också och därtill. jämställd m islam. Läs Paulus brev till Titus. Tar max en kväll läsa och begrunda- slavar, kvinnor, förh t politiska makten. Läs sedan Predikaren om Herrens vägar…outgrundliga..vi kommer ändå aldrig att kunna fatta..Dvs glöm all naturveteskaplig forskning…Eller ? vaddå och varför ?
.
Har ni sett nyordet ”ensamagerande”? Tydligen är det detta som är problemet, fick lära mig det i GP idag, Rushdie blev knivhuggen av en ”ensamagerande”. Att Ayatollah Khomeini utfärdade en fatwa mot Rushdie 1989 som upprepats ett antal gånger är irrelevant! Att muslimer världen över anser att islam och koranen inte får kränkas likaså, så likadant med Akilov när han krossade Ebba: ensamagerande. Eller Hedegaard och Vilks, eller prästen som blev halshuggen, massa ensamagerande överallt. Ibland agerar de ensamagerande till och med i grupp: 9/11, Charlie Hebdo Bataclan, Bali, bombdåden i London och Madrid och bögklubbar världen över, men ensamagerande är de!
Så nu vet vi det, bara vi kommer till rätta med alla ensamagerande. Kanske vi till och med slipper att 9-åringar våldtas och lemlästas? Ensamagerande. Att polis och rättsväsen inte tänkt på detta förr! Stoppa de ensamagerande nu!
Hej.
Går ju inte att köra med klassikern ”lone gunman acting on his own” som med Oswald eller Sirhan Sirhan när det är knivdåd…
Märkligt det där, att när det är tonåringar som skjuter varandra så är det ingen tvekan från polis och ’äggspärrter’ att det är ograiserad brottslighet och gäng bakom, men så fort en politiker, kändis eller annan person – helst då en besvärlig eller bråkig oppositionell som inte fogar sig vid sin plats vid tråget – stryker med så är det ”ensam galning”.
Man kunde nästan börja känna det som att saker och ting ska hållas dolda, närmast som om det vore ett drama av Buñuel.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Är det de ensamkommande som är ensamagerande?
Hej.
Eftersom ni pratar etnicitet/ras, brott&straff, integration m.m. ovan kanske den här texten intresserar? Den är författad av en amerikansk polis som jämför hur det är att ”polisa” i neger-områden, latino-områden och vita områden. Hittade den via Arnstbergs blogg:
[https://www.unz.com/article/what-i-learned-about-race-as-a-cop/]
Läs och begrunda, ni som fortfarande klänger i snuttefilten integration och resten av tillhörande trams.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
Ja, den är klart läsvärd!
Det finns massor av liknande skildringar på t.ex AmRen.
”Läs och begrunda, ni som fortfarande klänger i snuttefilten integration och resten av tillhörande trams.”
Man ska nog inte hoppas på för mycket. Problemen med de svarta i USA har varit helt extremt uppenbart i flera generationer nu och det har funnits en ganska stor alternativ media i USA länge. Likväl föredrar en mycket stor majoritet vita att fortsätta att dra snuttefilten över både ögon och öron. Så allt bara rullar på, i riktning mot 3je värden.
PS.
Hade det inte varit vettigt att läsa och debattera den här typen av berättelser INNAN vi satte igång massinvandringen? Jag var med och försökte en del, men inte var det populärt…. 🙁
DS.
Jo, folk borde frågat sig varför Lasse Åberg inte förlade Sällskapsresan till Beirut, Riyad, Kabul eller Mogadishu? Ingen reste, eller reser, till ett enda av de länder vi tagit emot flest migranter ifrån. Jo förresten, jag läste om två kvinnor som åkte på tältsemester till Marocko, som visst är där de mest moderata från kultur X bor.
Det går att fundera på, Stig Helmer och Ole i Mogadishu. Peppes bodega?? Jag tycker personligen att det rent intellektuellt (bortsett från allt annat) är plågsamt att leva i en tid som just när man i väst berömt sig själv för att ha gjort sig av med religiös vidskepelse, så kastar ut all kunskap om kulturer och folk, själva basen för uppdelningen i nationer, och inbillar sig att vi alla är lika! Bara att blanda, inför staten och med skatteslaveriet så förbleknar gener och traditioner och kulturer! Så folk som krigat i tusentals år för att deras kulturer och sätt att leva är inkompatibla kan nu med den allvetande staten blandas..?
Det är ju, bland annat, så förjävla dumt. Jag har åkt tunnelbana i Tokyo i flera år, inte fan blev jag Japan som Åkesson observerade. Däremot uppskattade jag att de hade sin särart. Det är ju det andra: mångkultur är så jävla tråkigt! Det enda sättet att uppnå det är att inte någon har någon egen kultur alls.
Måste bara kommentera en sak till, vem tror att L skulle släppa fram Åkesson vad gäller invandringen? L är ju vad C var nyss och blir nästa parti i S-blocket.
Ja.
Och även det omvända :
Vem tror att Åkesson skulle släppa fram L ?
Lite underhållande att tuffe uffe kör med valaffischer där han gör en grej av att de rödgröna inte är överens när han själv har SD och folkpartiet i sitt block… ☺
Fast L är ju en del av 7-klövern som ju är eniga och ansvariga för förstörandet av Sverige. Varje mandatperiod är det en ny akt i farsen, denna gång blir det att man skall lura svenskarna att SD skall få igenom något och delta, men tyvärr, L blockerar det varje gång (så att M kan låtsas vara mot massinvandring). En fars.
Den kontinentaleuropiska energikolonin – Sverige – är numera Europas största nettoelexportör (16 TWh jan-jun). Trots, eller tack vare, det kommer svenska hushåll drabbas av mer elavbrott och dyrare elräkningar i framtiden, ty stora vindkraftssatsningar är på gång i kolonin. Vindkraft är lynnig, biotopförstörande och dyr.