Det är nästan lätt att glömma det, men vi befinner oss faktiskt i ett valår. Det är nu partierna samlas och lägger upp planen för hur de ska maximera röstantalet. Allt detta överskuggas just nu av det som sker i Ukraina. Valtemperaturen är synnerligen sval.
Naturligtvis kommer det bli valrörelse ändå. Och ett valresultat, vilket med all säkerhet kommer resultera i fortsatt sossestyre. Magdalena Andersson, kvinnan som krossade glastaket. Fred och frihet åt alla. Klimatkamp och klasskamp. Bidrag och otyg.
Vårt partipolitiska parlamentariska system bygger på att politikerna först länsar våra fickor och sedan med pillemarisk uppsyn lockar med sådant de köpt för våra sedelbuntar. Socialdemokraterna är mästare i denna konst. Det är en tjuvarnas afton, nästan likt ett slags politiskt Stockholmssyndrom. Och det fungerar.
För detta fick vi ånyo bevis när politikerna ryckte ut för att kompensera för skenande elkostnader. Oppositionen hade föreslagit att elskatten skulle avskaffas tillfälligt. Detta skulle slå rättvist över hela landet. I stället valde regeringen att, som brukligt, dela ut allmosor i form av ett elbidrag. Bidragets utformning gjorde att det kompenserade personer i norr mer än hårt drabbade i söder.
Alla vi som lidit av höga eluppvärmningskostnader under vintermånaderna kommer få en kompensation på maximalt 6000 kronor. Vissa kommer säkert låta sig nöjas med detta och tycka att regeringen är generös.
Andra ser bakom fasaden och inser att det är beskattningen av elen som är huvudproblemet. Alla ansvarstagande medborgare behöver ta höjd för att kostnader för såväl el, som mat och drivmedel kan gå upp. Men när politikerna förvärrar bekymret mångfalt genom en absurt hög beskattning på framför allt el och drivmedel, är det ett politiskt konstruerat problem. Och Socialdemokraterna vägrar strypa denna kassako. I stället väljer de tillfällig bidragsutdelning.
Drivmedelspriserna har fortsatt uppåt, och därmed skatten på desamma. Priset på bensin och diesel har skenat, och eftersom det är valår har samtliga partier (utom Miljöpartiet) velat kompensera landets bilägare. Åter igen föreslog oppositionen sänkt skatt. Enkelt, rättvist.
Regeringen valde sin vana trogen bidrag som lösning, och denna gång ett än mer obegripligt sådant. Alla bilägare får en tusenlapp i ”drivmedelsstöd”. Rakt av. Det spelar ingen roll om bilen står i garaget året om. Det spelar ingen roll om det är en bensin-, diesel- eller elbil. Pengar får du ändå. Bor du på landsbygden får du 1500 kronor.
Detta upplägg är dubbelt absurt. Dels är det tossigt att ge bidrag till elbilsägare som kompensation för höga bensin- och dieselpriser (skatter). Dels är denna så kallade kompensation pinsamt låg för den som faktiskt kör en diesel- eller bensinbil. Tusen kronor är en dryg tank för de flesta av oss, och 1500 kronor för landsbygdsbor räcker inte heller långt. Vad tror regeringen att vi ska göra av detta? Unna oss en vetelängd på vägen hem från jobbet?
Så här fungerar socialdemokratin. Sätt den arbetande befolkningen under en enorm press genom skyhöga skatter på arbete, drivmedel och el. Lek sedan jultomte och strö ut bidrag som en så kallad kompensation till utvalda grupper.
Som av en händelse kommer drivmedelsstödet betalas ut i augusti, bara veckor före valdagen. Tydligare än så kan ett köp av väljare inte bli.
Förr lät väljarna sig lockas med ideologi, sakpolitiska och moraliska ställningstaganden och i viss mån utopier. I dag handlar politiken om så kallade plånboksfrågor. Lite bidrag här, en sänkt skatt där. Någon förändring i grunden står däremot inte på agendan hos något av riksdagspartierna. De finns samtliga där för att värna ett system de själva tjänar på och verkar i.
Politikens mål är att status quo ska bestå. Oavsett om valets vinnare i höst heter Magdalena Andersson, Ulf Kristersson eller Annie Lööf. Så länge väljarna låter sig köpas, kommer det också bli så.
Se även:
Mitt samtal med Pär Ström om den så kallade oppositionen
Exakt, status quo, detta är ju ungefär Patrik Engellaus tes också om det välfärdsindustriella komplexet, inget etablerat parti är villigt att rucka på båten, ej heller SD. Annars hade ju SD, M, KD och L kunnat sätta sig ner och bestämma att invandringen från oönskade länder skärs ner till X, och skatten skärs till Y, och de hade vunnit valet sort om de förstärkt varandras budskap, men de vill inte, varför? De är rätt nöjda som parasiter de också.
Ett annat svar är ju att de vet att S både har den explicita och den implicita makten, och så har det varit i hela våra liv, Sverige har förstås också en djup stat, Johan Westerholm gör en bra insats för att avslöja en del av detta, ”the dirty dozen” på UD osv, så även om ”högern” vinner valet så kan de inte rucka på så mycket då hela byråkratin är vänster. Se hur det gick för Trump, trots hans ofantliga dådkraft skrapade han bara på ytan av den djupa staten. Bloggaren Curtis Yarvin är en bra källa för analys av detta, han kallar det ”Katedralen”. Yarvin har många intressanta vinklar, bla annat tycker jag det är träffande hur han beskriver sig själv, en intellektuell dissident som inte tjänar något på sina analyser, han står utanför makten, och detta stämmer ju väl in på alla svenska intellektuella och andra dissidentbloggare, även Hans Li, vad är den gemensamma faktorn? Som jag ser det är det att efter förmåga söka sanningen, inte makten, och här finner vi problemet, för ytterligare en slutsats från Yarvin är att de idéer som bidrar till mer makt till de styrande kommer att dominera, inte de bästa eller med sanningen överenstämmande, så har vi fått klimatysterin och coronahysterin och flyktinghysterin, makten har något att tjäna på dels ämnesvalet och dels vinklingen av frågorna, optimerade för att skrämma upp folk och svara mot deras behov av mening med livet. Det hade ju kunnat vara så att makten gladde sig över att CO2-koncentrationen ökar i atmosfären då jorden snabbt håller på att bli grönare och mycket mer mat kan produceras för jordens fattiga, att utvecklingen mot 150ppm CO2 nu är bruten, vid vilken allt växtliv avstannar, men så är det som bekant inte. Så de idéer som bidrar till mer makt för de få kommer att dominera och här finner vi förklaringen på att vänsteridéer allt mer dominerar då samhället idag är amoraliskt och snart nog antikristet, inget håller längre emot vänsterfilosofins dominans. Varför skall Joakim von Andersson INTE stjäla så mycket pengar från arbetande människor hon kan, inget stoppar henne? Det finns ingen lag, ingen konstitution och ingen moralisk princip som stoppar detta för vänstern. Många talar om ”The Great Reset”, att vi inte skall tillåtas äga något, men så är det sedan länge i Sverige, det vi äger, äger vi på nåder, det finns inget som hindrar en skattehöjning eller en ny skatt, sen en till, sen en till. Att vi inte har ren planekonomi beror av ren pragmatism, de förstod att 100% socialism tar död på gåsen.
Så det gemensamma draget hos oss alla som är ”dissidenter” i någon mening är ju att vi söker sanningen och har en personlig moral
som ej stämmer överens med maktens, men också att vi uppnår närmast ingenting, det saknas ett samlande kitt, som kristendomen och kyrkan var förr, innan vänstern tog över. Hur skall bra och moraliska människor kunna ta tillbaks kontrollen av samhället från de omoraliska parasiter som dominerar idag? De småpartier som försöker som AFS eller MED visar hur svårt det är att verka inom systemet, det behövs nog en samling utom systemet med ett längre perspektiv.
Folk går ju på det. De flesta. Vi har den regering vi förtjänar.
Ja. Tyvärr.
Instämmer.
Nu t.ex. detta med energihaveriet: om svenskarna varit upprörda så skulle ju fler än drygt 34 tusen personer ÅTMINSTONE ha skrivit under energiupproret.se som funnits där i flera månader.
Svensken vill inte ta ställning för då kan det bli obehagligt. Har ni läst kommentarsfältet under Henrik Jönssons veckoliga (heter det så?) video? Folk som tycker det är sååå mysigt att se och höra Jönssons oftast eminenta föreställning varje lördagsmorgon medan de dricker dagens första kopp kaffe och kliar hunden bakom örat eller sig själva i …. Undrar hur många av dessa supportrar som undertecknat Enerigiupproret. 20%?
Precis. Sossarna är bara symptomet, väljarna är sjukdomen. Det behöver införas någon typ av behörighetsprov i samhällskunskap för att man skall få rösta i allmänna val. Väljarkåren är för korkad.
Hur många värdegrunder finns det? Har varje politiskt parti sin egen värdegrund? Kan ett folk ha en gemensam värdegrund som inte är kulturellt eller politiskt betingad? De som förstår bättre än jag får gärna upplysa mig.
Ni får väl mobilisera fram till valet. Ni har ju alla direktörerna, Svenskt Näringsliv, välfärdslobbyn och större delen av pressen bakom er. Pengar saknas inte. Hur svårt kan det vara?
Testa direktörsupproret igen – ni vet den där med de 101 direktörerna. Den var rolig – de ville sänka lönerna för arbetare och tjänstemän men när journalisterna började ställa frågor om deras egna löner drog de sig ur. En efter en. Det ville de inte prata om…
@ Jan
Låt oss fråga så här, är du nöjd med dessa tramserier och lögner från Sossarna?
Som mjölkar befolkningen allt hårdare på skattepengar, och sedan lossas vara gentila och hyggliga mot befolkningen, när staten ”ger” pengar (normalt bara några tiondelar mot vad de får in i extra skattepengar.
Löntagarfonderna passar bättre i din mun Jan. Länge leve löntagarfonderna!
Att självaste Jan skulle ställa upp på att mobilisera synes utsiktslöst. Jan sitter nöjt tillbakalutad i skinnfåtöljen, puffar lite lojt på den feta cigarren, lyfter det vackra kristallglaset och smuttar på det överdrivet dyra årgångsvinet, samtidigt som populasen överbeskattas till döds.
Ja det kunde man ju tro men alla dessa rika direktörer och entreprenörer visar sig vara sig själv närmast och är nästan alltid pk-vänster eftersom det är i ropet, Wallenbergs hjärta S du vet, Zuckerberg, Gates och Bezos, du har missat att världens rikaste är vänster? Ebba Grön, staten o kapitalet? För annars är det ju märkligt att hela media är vänster och egentlig höger hankar sig fram på allmosor, det regnar ju inte precis pengar över de få konservativa röster som finns.
M är ju pk-parasitvänster som alla andra.
Sagt på ett annat sätt men man kanske missar det när man inte jobbar för brödfödan, men vem
är den största, rikaste och mest korkade kunden i Sverige, vem har den största pengabingen, vem kan köpa in vanliga rullgardiner för 3000kr/stycket, eller stödstrumpor för 7000kr paret? Svaret är stat, landsting och kommun, skattefinansierade, så här haltar bilden med Joakim ovan, det är mer som om Björnligan snor ihop skattepengarna och Kusin Knase förvaltar dem. Joakim den gnidaren hade inte köpt rullgardiner för 3000kr stycket.
Jag tycker det är viktigt att notera i detalj vad Jan och Olle nedan gör, de argumenterar nämligen var för sig, skickligt får man säga, just för status quo. De argument som de presenterar är alltid de samma, och sammanfattas bra av status quo. Det kan VERKA som de vill ha förändring, men i själva verket är saker och ting exakt som de vill: vi har ett skådespel som lurar svenska folket att vi har demokrati så då är det viktigt att som Jan alltid gör, ge sken av att det finns två alternativ i Riksdagen, men på något magiskt vis så är skattetrycket ändå alltid 70%, invandrarna kommer ännu fler när ”de borgerliga” styr osv, det viktiga är att få folk att sitta still i båten och acceptera oket. Sen har vi Olle som också låtsas ogilla vad som är men han tenderar att fokusera på det vänstern alltid angriper först, moralen, familjen, gott och ont, därför är kristendomen ett rött skynke för honom, för med god moral så kan ingen vänster existera, så att kasta ut tio guds bud är det första en god socialdemokrat gör, för makten är ju överst och störst, vad som är gott bestämmer staten och det är staten som ger syndernas förlåtelse.
Så jag tror det är viktigt att lära sig att känna igen när folk, om man skrapar lite på ytan, argumenterar för status quo.
”…Olle argumenterar…för status quo…därför är kristendomen ett rött skynke för honom…för makten är ju överst och störst, vad som är gott bestämmer staten .
Paul br Titus
Kapitel 3
1. Lägg dem på minnet att de böra vara underdåniga överheten, dem
som hava myndighet, att de böra visa lydnad och vara redo till
allt gott verk,
@olle holmqvist
Men sammanhangen är viktiga för förstå kristen etik, den kristna vägen.
Det står o finns flera exempel i Nya Testamentet att motstå staten när den kräver saker som går emot de kristna eller mot Gud. Men visst, att även vara lojala staten när det är möjligt. Vi talar också om Rom som slog ned på det som ansågs misstänkt. Hårt. Vidare, i ett samhälle som bestod av ett stort antal slavar var slaveriet annorlunda sedd för den tidens människor, något man bara inte löste upp. Men, med buskapet, evangeliet så finns en kärna där, mot slaveriet. På sikt löses slaveriet upp om den kristna etiken breder ut sig; ”Gör mot andra som du själv vill bli behandlad” som ett exempel. Himmelriket är ett arbete att utföra så att säga, där följderna kommer sakta men säkert.
Förutom att för mycket materialism eller ateism som ex råkapitalism eller marxism är kristendomen andlighet, behandling av livsfrågor, tankar kring liv o död som är typiskt mänskliga vid sidan det materiella. Ämnen vi inte kommer ifrån som människor.. och där kan religionssökande eller etik betyda mycket. Utan att för den delen en människa behöver vara religiöst troende.
Det finns en hel del lösryckta Bibelcitat f ö som misstolkas då de inte sätts in i ett historiskt sammanhang. Det jag uppfattar med kristna ”etiken” är att den bär samhället mer än skadar. Vad som händer nu är att krafter vill lösa upp rubbet. Skapa laglöshet. Makt till några få galningar. Materialism/andlig torka, lögner via makten/media, äganderätten lösas upp/you will own nothing and be happy, diktatorisk kontroll av människor/Kina social credit points.. egentligen det totala brottet mot Den gyllene regeln och 10 budorden ska genomföras. Där tror jag de som förespråkar kristen etik kommer få rätt, visar nåt gott i längden, något som håller bättre. Lämnar vi den grunden lämnar vi västerlandet och freden. Att kyrkan f ö (som styrande organisation alltså) kan korrumperas är en sanning, och då behövs återgång till grunden, etiken, vägen.
Sverige är på väg mot laglöshet, och hela Väst och jag uppmanar kristna göra stort avtryck just nu.
Det finns f ö ett parti i Bibeln som jag gillar, ”Den som inte arbetar ska heller inte äta”. För den som förstår betyder inte det för de som inte kan arbeta naturligtvis men pekar på att vi har ett ansvar sörja för eget liv, inte belasta vare sig (s)taten el andra. Ett riktigt bra Bibelcitat.
Ett annat nordiskt f ö är från Eddan, ”Bättre börda
man bär ej på vägen
än mycket mannavett”. En bra kombo dessa båda uttryck.
”…sammanhangen är viktiga för förstå kristen etik, den kristna vägen…exempel i Nya Testamentet att motstå staten när den kräver saker som går emot de kristna eller mot Gud…”
Snick-Snack,
vem bestämmer vem som kvalar in som selektör
av godkänt ”sammanhang ?
Den som läser NT finner att det centrala hela tiden är att vara lydig underordnad Makten som är av av Gud utsedd..Den bär icke svärdet förgäves..
Lars får gärna utreda undantagen och hur de motiveras.
Den som respekterar förf till NT och utgår från att de menar vad de säger och säger vad menar. och inte behöver ”efterjusteras” av förnuftigare efterkommande för den är bilden kritstallklar.
Mycket mer att säga, din tur att serva, Lars
QED.
@olle holmqvist på 3/4 -22 10:03
Att tolka Bibeln står vem som helst fritt, du o jag. Jag svarade ang kristna etiken och gav exempel på hur evangeliet, det låter så gammaldags.. säg NT:s budskap påverkar under tid. Om du tror att staten går före allt och det är vad NT:s kärna är så håller jag inte med.
Som jag skrev ang slavar under Romartiden kunde inte allt slaveri upphävas under ens en livstid p g a allt var uppbyggt kring detta. Men under tid löses slaveriet upp p g a ”etiken” som sprids. Det ligger ju i NT-budskapen. Som en slags underground-påverkan över tid.
Nu handlar artikeln om socialism och de socialister som omformar Sverige samt (s)katter och vad staten gör med pengarna. Att kritik ex ur NT inte skulle kunna förekomma mot detta? Att NT är ’gör som staten säger undersåte’ är inte så som jag med flera ser det. Särskilt inte under den historiska förändring som skett sedan lång tid tillbaka. Där du o jag lever i en annan tid, med andra arv än för 2000 år sedan. Staten eller styrande är inte helt av ondo heller f ö. Men pengarna idag o under årtionden tillbaka, så som de används t o m ideologiskt kan visst kritiseras sett från NT:s håll.
Att tolka olika är inte ett problem enbart som du ser det. Vi utgår från oss själva när vi läser saker, tar del av något. Är många av samma uppfattning dock kan saker ske för påverkan för förändring. Ex mot slaveri.
Frikyrkorna i Sverige var ju förkämpar för friheten välja tro, uttryck. Föregångare före socialismen i röstning, för påverkan. Ett exempel där tron användes mot staten. Om du tar Jesus från Nasaret också så finns flera exempel på bryt mot det konventionella, instutitionerna. Han förutsåg även förändring över lång tid. Att allt inte sker över en natt.
”Efterjusteras” är ditt ordval f ö och om du vill stanna klockan omkring 50 e kr så gör det. Det finns flera saker som förändrats över tid. Ex uttryckt i de olika förbunden i Bibeln.
Men tillbaka vad gäller artikeln Till salu, så ser jag socialismen i Sverige som skadlig. Både synen på den inre människan, på kollektivet och det fria valet (religion, andlighet, sökande, frihet, grupptryck) där socialismen, marxismen inte räcker långt. Dessutom det jag tidigare skrev om förändringen typ ”you will own nothing and be happy”.. (alltså).. under us (ska ju tilläggas) the globalists m m som ligger i pipeline så går det emot den kristna etiken, som också är en motkraft. Att skriva Bibelcitat i ’evighet’ under kommentatorsfältet där du o jag ska tycka är ointressamt för de flesta. Du har din sak klar och jag ser inte som att NT säger vi ska acceptera allt vad staten säger. Särskilt den sista boken i NT tar upp motståndet mot en beskriven framtida superstat.
Så allt är fine. Se NT som en uppsättning böcker för förtryck och fortsätt håll på det då det är din övertygelse. Vid personliga möten kan man, vi, prata om och ta upp Bibelcitat timvis. För det är det det som krävs antagligen om vi ska reda ut NT på vårt 2000-tal. Jag kommer kritisera Till (s)alu för det vidriga slöseri det är med el utan NT.
1 – ”Att tolka Bibeln står vem som helst fritt, du o jag” kanske men tredje part läsaren bedömer vad som är rimligt – ingen allmän godtycklighet råder
2 ”att staten går före allt” har jag aldrig tyckt och aldrig hävdat, däremot citerat Paulus i brev till Titus som hävdar just det i betydelsen att
alltid underordna sig staten.
3 ”…under Romartiden kunde inte allt slaveri upphävas—” och det försöktes inte heller och argumenterades heller inte för, tvärtom var den foglige slaven i och med sin demonstrerade foglighet till Guds ära eller likn. (går att leta upp)
4 ”…”etiken” som sprids…” dokumentera, programmet i skrift var ?
5 ”…kan man, vi, prata om och ta upp Bibelcitat timvis…” För oss som ser staten och kanske hela upplysningens goda resultat förfalla, bör den bromskloss som NT:s text är (”citat”) lyftas fram, Fast jag vet bibelcitat inte är populära bland dem som förespråkar ”kristna” värden.
@olle holmqvist 3 april, 2022 23:14
1 Tolkning sker ständigt och utvecklingar.
2 Staten går inte över församlingen heller enl Paulus men staten är inte bara dålig heller (då skrivet om Rom).
3 Igen. Budskapen i NT avslutar slaveriet över tid ju mer budskapet sprids. F ö fanns slavar då på olika nivåer där många tror slaveri bara bestod i piska och våld. Att foga sig är inte d samma som acceptera allt f ö. Om vi levt under Rom kring år 50 e kr hade citatet du pekar mot inte varit uppseendeväckande givet sammhällsordningen då.
4 ? ..om du menar etiken Gyllene regeln så finns ju där en dynamik mot förtryck, om detta sprids över tid vilket är missionen, fröet som förändrar.
5 Bibelcitat är just ”populära”
: ) och vi skriver ju till varann. Staten är ju inte bara ond men kan vara det. Det finns beskrivet om en framtida förtryckande världsstat som vi ska stå emot. ”Upplysning” fanns redan i den tid vi pratar om då och även under tidwn som kallas upplysningen (europeisk) deltar församlingen. Det är ingen bromskloss ang Titusbrevet du hänvisar till..det har jag redan förklarat från min sida. Du behöver se att den upplysning som ska spridas i samhäller gnm NT är dynamisk. Får följder. Fått stora följder. Ex den gyllene regeln och slaveri. F ö finns slaveri i olika former.. även idag. Kanske går vi dit än mer med stormsteg, tillfälligt i alla fall om man begrundar tecknen. You will own nothing and be happy..through us.
ONT Just Hans artikel Till salu kritiserar jag det enorma slöseriet med skatterna, samhällsomvandlingen genom skatterna och röda ideologin bakom. Kärnan vi ska debattera. NT är där en kraft för mig. För dig en bromskloss. Vi ser olika på saken.
@ Lars*** (Grönstedt ?) på 4 april, 2022 på 11:38
1
”…Tolkning sker ständigt och utvecklingar…”
bara meningsfullt om det finns en solid i ord formulerbar kärna
2
ge exempel på Paulus vs Staten ! tänkt eller verkligt
3
slaveriet : en människa – ägd – av en annan.
Det grundbulten. Många hade det bra. Platons huslärare var en pedagogon och slav som m e m familjemedlem
När östgötabönderna på 1320-talet avskaffade träldomen anförde de PK-motiv : en Gudii behaglig gärning. Verkligt : slippa husbondens ansvar, försörjningsplikt när trälen inte behövdes vintertid. Lönearbete – torpare – bättre.
4
Gyllene regeln : Många av oss har tyckt så illa om oss själva att…självmordstankar. Tycker fortfarande inte särskilt bra om mig själv. Och enl NT men inte Upplysningen…syndar gör man redan i tanken. Enl Uppl : behärskning, och du syndar inte om bara i tanken. En – viss – skillnad, eller ?
5
Bibelcitat; ja populära många. Men inte ifrågasätta ! Den rike mannen i det brinnande Gehenna…Trodde NTs förf att han – verkligen fysiskt satt där ? och vad anses idag ? Och varför ljög Jesus för sina bröder om sina avsikter om attbesöka lövhyddohögtiden ?
@olle holmqvist 4 april 2022 13:45
Jag har redan tagit upp en del av min syn på det jag läser i NT och du din syn på NT. Mitt mål var kritiken mot (s)taten eller en delkritik eftersom staten också är bra, ett instrument också för gott. Jag tar NT som en kärna, ’etik’, som jag kan använda positivt för förändring.
Vi kan inte penetrera olika Bibelcitat här i den omfattning du önskar. Du vet redan hur jag ser på en del i grunden. Du gillar det inte o det är ok. Jag blir en stoppkloss i samhället enligt dig. Jag tar den kritiken men tror inte på den.
Om du undrar över mkt i NT o ev GT så kan du kontakta Kärnbibeln för frågor (ett exempel av flera översättare). Det är synd du inte tycker om dig själv om jag tolkat det rätt men sånt går ändra på. F ö måste vi hålla oss något mer t ämnet här. Jag ser en utveckling, inbyggda mekanismer, i NT fr år 30 typ med ett framtidsscenario där allt fullbordas till det bättre. En underground-rörelse om så. Ex kring slaveriet både det inre och yttre.
Jag måste avsluta just den här konversationen för den är nu för OT för mig tillmötesgå både i tid o kring möjlighet skriva i spalten. Men, med en vänlig önskan du hittar djuppenetrerande saker kring NT via ex den kontakt jag föreslog. Jag står fast i min kritik att den röda makten skinnar folket (finns flera andra dåliga ideologier också) o c h skinnar framtiden. Detta sett ur både en personlig synvinkel men även sett från NT (enligt mig).
Vi har en kommande global-styrning ta itu med som kommer mer o mer. Vi måste stå emot detta monoimperium. Otroligt svåra tider väntar f ö med största sannolikhet Sverige genom självförvållade kriser, eftersom ’vi’ tillåter ledarna lajva som de gör. Följer deras värdegrund. Tack för skrivning kring Till salu.
@Lars*** på 4 april, 2022 på 16:35
Tråkigt att känner dig tvingad avsluta en debatt i ömsesidig respekt. Varför Jesus ljög för sina bröder ang Lövhyddohögtiden hoppas jag kunna ta upp med nån annan. Det kan ju vara så att inte ljög utan ändrade mening ? varför skrivs det inte så i så fall ? eller varför berättade han inte att verkligen tänkte sig upp anonym – incognito f a reka ? bröderna då instruerade att inte ”känna igen ” honom …ifall osv
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Johannesevangeliet%207&version=SFB15
Och vad vill du Jan? Hur vill du att Sverige skall utvecklas? Jaså du kan bara kasta ur dig skit men inte komma med en enda konstruktiv tanke. Det finns hundratusentals bittersvenskar som du och ni innebär ett betydande sänke för landets moral. Använd din energi till att göra något konstruktivt i stället för att förpesta denna och förmodligen andra kommentarskolumner med åsikter och spydigheter som ingen har efterfrågat. Hur gammal är du? 14?
S pendlar runt 30 procent plus/minus av väljarna. Motsvarar väl ungefär den andel av befolkningen som har sin försörjning säkrad genom S. Den gruppen väljare är helt ointresserad av alla idiotier S hittar på, så länge de får sina pengar. Och det får de. Höga skatter garanterar detta. Så så mycket under 30 procent hamnar S aldrig.
Idiotin hos befolkningen visas mest av Magdalena Anderssons förtroendesiffror, alltså den andel som inte är bidragstagare eller tjänstemän utanför kärnverksamhet, för att inte göra något särskilt. Förmodligen är det en konsekvens av att alternativet tyvärr inte känns helt hundra.
”…Hur många värdegrunder finns det?…” och hur avgränsas en värdegrund från en annan. Striderna inom kristna kyrkan visar ju demarkationslinjer är oklara. Vem förstår och intresserar sig t ex vad Abelard och Bernard av Clairvaux stred om ?
Däremot ser vi en tydlig skillnad mellan Kristen etik och Upplysningstidens.
Den kristna säger du syndar redan när du syndar i tanken, om du känner åtrå
efter din grannes slavinna t ex. Upplysningsfilosofen säger, du kan inte hjälpa om känner åtrå inför din grannes hustru – men – du kan behärska dig. Inga dumheter
Vad som sägs i NT blir rätt absurt i nutid. Den rike mannen körde bort Lazarus utan att ge honom ett smul att äta. Straffades sedan . i evigheters evighet i det brinnande Gehenna.
Jesus ljuger inför sina bröder om sina avsikter – han ämnar – inte – gå upp till Lövhyddohögtiden, men gå ni upp o reka lite. Sedan går själv fast fördold s a han inte skulle bli igenkänd.osv
Vad vi ser hos vår överhet – britternas regering festar, fast medhavd sprit! när inga andra får träffas o festa – Dan Eliasson flyger till Medelhavet o träffar familjen osv. En moral för de mäktiga. En annan för de skatebtalande. Fel det !
Men återinför ingen kristendom. Den saknar bruksvärde.
Vi behöver ingen kristendom när vi har Värdegrunden och Koranen.
Eller hur?
QED3, missade denna, socialistens röda muleta.
Jan är bitter över att så få uppskattar att sossarna förstört Sverige.
Han som alla andra sossar hade förväntat sig ett enormt bifall till kompetensregnet och miljardvinsterna. Men så hade man ju varit lite naiva då och bifallet uteblev.
Det leder till att nya väljare måste importeras för att undvika trettiotalet och klara
trettioprocenten. Enligt devisen låt bidraget tysta mun. När Jans åldrande sossegeneration är borta talar sosseadeln arabiska istället för franska. Men det gör inget om en har examen från Handels förutsatt att en är man. Man hade ju varit lite naiva..
Du röstade för massinvandringen. Inte jag. Din husse ville ha massinvandring för att öka intäkterna, försvaga facken och sänka lönerna. Ni lyckades. Ändå gnäller du. Fick du inte del av pengarna? Är du inte ICA-handlare? Har du inte aktier i Almega?
Klart Jan röstade för massinvandringen oavsett vad han sen påstår.
Jan är bevisad sosse och tänker att en arabisk sosseadel skulle passa honom som handen i handsken där han går runt i sitt koppel på coop.
Sossar är dresserade så: lydigt följer man sin Fuhrer.
Det är lätt att förstå att Jan rasade emot Jan Emmanuel för någon dag sedan.
Inte nog med att han är miljardär och sosse och flyttar miljömuppar från körbanor – nu ska han ut och åka med Åkesson också. Det är lätt att förstå att Jans världsbild rämnar. Så här gick det inte till på Palmes tid! Rena trettiotalsfasonerna!
Är det där det bästa du kan? Det är ju genant att ta del av. Inte värt att kommentera.
@Jan
Jag vet inte men en och annan skulle säga att du just kommenterade…
Jag förmodar att Jan är oförmögen att vidare kommentera sin namne Jan Emmanuel. Hur kommer sig sådant egentligen?
Valet i september, jomenvisst har vi ett val där vi redan idag vet utfallet i stort sett, sossarna blir största parti, mp kommer sitta kvar med strax över 4% och regera vidare tillsammans med c och troligen de s k liberalerna.
uffe chamberlain kommer avgå efter ett tag och ingenting kommer förändras eller förbättras.
Det viktiga är inte vilka som röstar utan vilka som räknar rösterna.
Alla ni här på Skärmen hemma hos mig…som argumenterar för ett återupprättande,
en väsentlig återkomst, av ”de kristna värdena” som ”gått förlorade”…
Vad menar ni mera konkreta ? Vilka specifika värden ? Och på vilket sätt ? skall de återinföras ?
En snabbkurs i NT:s praktik för församlingar finns Breven till Titus. Läs dem ett par ggr och fråga vad av detta ska införas hos oss här & snart. Att kvinnor, särskilt äldre ska vara försiktiga med vinet ? Eller att slaven ska var foglig och arbetsam och därigenom hylla Guds skapelse ?
Ni ser. Fan läser bibeln, ett av de starkaste status quo-argumenten, eftersom vi alla är indoktrinerade i detta sen barnsben. Man ser också det röda skynket, att detta verkligen är av vikt, för vad jag kan se så är det bara jag som nämnt kristendomen. Makten och dess lakejer och alla som inte har rent mjöl i påsen som ju är den typ som styr idag, omoraliska och depraverade, tänk Dan Eliasson, de fruktar återvändandet av moralen mer än något annat, onda människor har kunnat presentera sig som varande vem som helst, de har gömt sig bland oss, och som alla goda psykopater då tagit sig fram till samhällets topp, för att det saknas en moralisk måttstock för folk.
Det är vad socialdemokrati betytt för Sverige, att ta bort mekanismen som hindrade att de ondaste tar makten.
Människor är religiösa till sin natur och Kristendomen är helt okej i de stora dragen. Det går såklart att dra fram de keffaste meningarna i bibeln som ingen brytt sig om sen medeltiden likt en tonåring som precis hittat Marilyn Manson och vill låta lite smart medan man ”gör uppror” men då missar man poängen. Nämligen att bristen på något större att tro på i grupp som får en att själv känna sig god omedelbart ersätts med något annat som fyller det tomrummet. Upplysningens rationalitet är visserligen överlägsen i ren praktik men duger tyvärr inte för ändamålet. Den är helt enkelt inte tillräckligt ”magisk”.
Upplysningen växte ju förövrigt fram i ett kristet samhälle så uppenbarligen fungerar den symbiosen och är inte alls varandras motsatser. Verkar snarare som att kristendomen var en nödvändig komponent för att upplysningsidealen ens skulle bli av och att dessa kvickt dumpas så fort religionen gör sorti.
Vi ersätter alltså kristen tro + upplysninsideal med kommunistisk diktatur/massinvandring/klimathysteri/könsbyten på tioåringar/annat vansinne + avvecklade upplysningsideal och inget annat.
Därför ser till och med en förtappad ateist som jag gärna en återgång till söndagar i kyrkan. Kristna moralkärringar kan åtminstone pareras med att de inte får kasta första stenen om jag nu diggar grannfruns urringning.
Tack för detta. Precis. Frikyrkorna är oftare höger om den lokala har tagits över av vänstern och pk-präster.
”Eller att slaven ska var foglig och arbetsam och därigenom hylla Guds skapelse ?”
Den moderna tolkningen följer nedan.
Eller att löntagaren ska vara foglig och arbetsam och därigenom hylla Sossarnas skapelse ?
Brev Paulus till Titus 2
9. Förmana tjänarna att i allt underordna sig sina herrar, att
skicka sig dem till behag och icke vara gensvariga,
10. att icke begå någon oärlighet, utan på allt sätt visa dem redbar
trohet, så att de i alla stycken bliva en prydnad för Guds, vår
Frälsares, lära.
qas – vi har strejkrätt för löner o arbetsvillkor – principiell skillnad
QED2:
detta är som vi ser DET röda skynket för socialister, metoden med lösryckta citat och barnsliga tolkningar på dagisnivå är vad vi alla uppfostrades med så att vi nu till sist har en kommunistspion som ärkebiskop för vad som en gång var vår kyrka men nu en gren av S. Ungefär som kärnkraften så lägger man ner sådant som fungerar, för det FINNS INGEN MAKT I SÅDANT SOM FUNGERAR.
(Det saknas rätt att strejka mot skatten, då åker man i fängelse, staten styr med fullständigt ovetenskapligt godtycke, att vi slapp vaccintvång denna runda var ren tur.)
Visst
vi saknar strejkrätt mot högertrafik också. Den som säger ”vi har strejkrätt” har inte sagt ” vi har obegränsad” strejkrätt.
De flesta fattar nog…
Ja de flesta fattar snart, ni socialister har ersatt Gud med staten med tillägget att ni har näven i kollekten. Sen har ni lyckats med konststycket att få folk att tro att ni är de goda!
Så vi fattar, ingen strejkrätt mot Gud men ej heller mot staten och dess allomfattande godtycke och tjuvarlust. Staten stjäl 70% av folks lön, dvs av folks arbetande liv, var är strejkrätten mot denna S-BRUKSPATRON med stort B? Sossen står utanför fabriksgrinden och kräver 70% av lönen, annars fängelse, jo folk fattar, skall man stjäla skall man göra det rejält, 8miljarder för Löfvens ”jobb” i FN, det är många timmar på fabriken det!
Det är en svindel helt enkelt och det har gått fram tills nu men det börjar rämna när man ser vilka idioter som styr då kommer frågan: ”vad fan får man för pengarna?” som Östling frågar men frågan är felställd, frågan borde vara varför staten har rätt att kräva in godtyckligt mycket i skatt, utan specificerat kvitto eller kontrakt. Man trodde man fick matematik och svenska i skolan, och kärnkraft och försvar, istället fick man värdegrund och CO2-indoktrinering, vindkraft som inte snurrar och afghaner.
Så långsamt börjar det gå upp för folk att det är något galet med samhällskontraktet, Östling har nått dit, snart förstår han att det inte finns något kontrakt alls, att en sosse kan stjäla hur mycket han vill ur kollekten och kalla det allas lika värde.
Jo, de flesta förstår nog, snart, att det ni sossar gör är en progressiv godhetssvindel.
*
En man … är…Guds avbild och återspeglar hans härlighet, då kvinnan däremot…återspeglar mannens härlighet.
8. Ty mannen är icke av kvinnan, utan kvinnan av mannen.
9. Icke heller skapades mannen för kvinnans skull, utan kvinnan för mannens skull. *
”…lösryckta citat och barnsliga tolkningar på dagisnivå …”
OK Arne
citaten ovan då (ur Korintierbreven) hur framträder de
– ”i sitt sammanhang” dvs icke lösryckt, samt i ord på en vuxens nivå ?
QED4:
Nu drar Olle in citat om jämställdhet i en debatt om skatter, vänstern argumenterar alltid ohederligt och för att vinna, inte oskickligt det får man säga för när man sänkt en helt folks förståelse av sin moraliska bas, dvs kristendomen, ja då är det fritt fram att argumentera på dagisnivå.
Syftet är förstås att STATEN skall definiera vad som
är god moral, vilket har lett till att vi massimporterat våldtäktsmän, staten torterar apatiska barn, flickor får syra i ansiktet och just det, nu senast, man dolde att det var en pedofil migrant som mördade Kevin och staten, dvs socialdemokraterna, förstörde två små pojkars liv. Det är Olles och statens ”moral”, dvs det finns ingen, för den
styrande principen är makt.
Mera närliggande Olles exempel vid sidan av så har hans moral nu lett till att män tävlar mot kvinnor i sport, inte bara i simning, utan i boxning, och så klart nästan slår ihjäl kvinnorna. Vidare har antalet fall av barn med könsdysfori exploderat, och kvinnor behandlas ju som bekant sämre nu i Sverige än någonsin, det är vad socialdemokratisk ”moral” lett fram till.
Vänsterns och Olles taktik är snart avslöjad, den är så simpel så folk inte sett elefanten i
rummet: eftersom staten (med media osv) definierar vad som är gott så BORTSER man från och, om man kan, DÖLJER alla negativa konsekvenser av stats”moralen”, av vänsterns ”moral”, av eller vi kan kalla det Myrdalsmoralen: lite folkmord får man tåla om socialismen skall lyckas. Taktiken har lyckats fram till nu, man tar äran för allt som går bra, och döljer eller ljuger om allt som går dåligt.
Allt detta för makt och parasitism
och för att socialister alltid projicerar sin egen ondska och uselhet på andra, istället för att erkänna och bära den, och försöka bättra sig, som kristendomen lär.
Det är inte försent Olle.
till Arne QUED 4
Aha, det är förbjudet att dra in ”jämställdhet” i ”debatt om skatter”.
medgives: det fattade inte jag
”Han konstaterade också att S under den senaste mandatperioden har vikit ner sig i frågor som sänkt skatt för höginkomsttagare och avreglering av hyresmarknaden.
– Vi har ju aldrig gett efter. Det har däremot Magdalena Andersson gjort. Så att i det perspektivet är det bättre att rösta på Sverigedemokraterna som aldrig har gett efter för extremhögern, medan Socialdemokraterna har gjort det, sade han.”
https://www.expressen.se/nyheter/akesson-om-borgerlig-politik-extremhoger/
Trams. Åkesson vill bli av med sin egen stämpel genom att häfta den på någon annan. Den vattenkammade börjar bli lite desperat efter debaclet i partiledarintervjun.
Hahaha, du är dig lik Jan. Påstår en massa och aldrig någon täckning.
Men jag får ge dig att du når nya lägstanivåer för varje dag som går.
Tror bestämt det heter högsta lägstanivå om man ska tro Zlatan och Zlatan ska man tro på.
Det var lustiga år,
men med slätkammat hår
nivelleringen gjorde entré.
Och så blev det så här:
vi är lika som bär.
Kan ni se något särskilt i de’?
Folk betalar sin skatt och är snälla
fastän inte ett skvatt originella.
Nu är tillvaron platt
som en nedsutten hatt.
Ja’ ser ingenting särskilt i de’.
På Arendorffs tid enligt Nils Ferlin
Till förtret för opartiska SVT gick Orban och vann valet. Lösningen, enligt samma opartiska SVT , är tydligen att EU mobbar Ungern till lydnad.
Sannolikt gäller det också Serbien, Polen, Slovakien och Tjeckien också.
Men det stannar inte där förstås. Trump kan bli president efter valet igen. Och vem vet vad kineserna har för sig långt där borta där kineserna har för sig?
Det är allt en evinnerlig tur att EU har den humanitära stormakten Sverige med dess förträffliga opartiska public service bakom, med och framför sig.
Problemet för er blåbruna är att er kärlek för ledare av typen Orbán, Jinping, Trump eller Putin inte är besvarad av folket. Diktatorer är inga valvinnare bland svenska väljarkåren. Folket väljer faktiskt Biden före Putin. Tro det eller ej. Fast valet kanske inte intresserar er alls? Eller demokrati överhuvudtaget?
Länkar gärna till vilka ledande figurer inom de partier du kallar ”blåbruna” som hyllat Xi Jinping (Xi är alltså efternamnet). Jag har inte sett hyllningar av Kina i Sverige sedan den store ledaren Persson berömde den kinesiska politiska stabiliteten.
Visst, Xi var aningen långsökt. Jag tänkte mer i linje av att dessa figurer ofta stöttar varandra eftersom de har gemensamma intressen (Kina och Ryssland i säkerhetsrådet till exempel).
Jag tror att du behöver leta ganska långt ut på kanterna för att hitta försvarare av Putin och Xi. Orbán har säkert sin beskärda del av försvarare inom borgerligheten (i bredast tänkbara ordlag, tror inte många partiaktiva öppet visar något stöd), men då handlar det nog främst om hans sätt att stå upp mot EU i migrationspolitiken. I vissa kretsar också om att stå upp mot EU rent generellt, något även jag lyft fram som positivt vid några tillfällen. Allt är inte alltid svart eller vitt. Det Putin gör i Ukraina just nu är däremot det, och den som försvarar detta krig försvarar massmord och brott mot mänskligheten.
Njaa, så värst långt ut på kanterna behöver man faktiskt inte leta för att hitta försvarare av Putin.
Stefan Löfven ville för 4 år sedan inte välja mellan Trump och Putin – och det har nyligen kommit till min kännedom att denna ovilja att välja endast kan betraktas som att man stöder Putin och allt som han gör.
För 2 år sedan bjöd den rödgrönbruna Löfven även in krigsförbrytaren och diktatorn Putin till Sverige.
Jan skulle säkert ha stört sig på det – om det hade varit Åkesson som bjudit in honom.
…och han vill ha sin färglära tillbaka. Sorry Janne men ”blåbrunt” existerar inte som färg och är inget vedertaget begrepp, varken politiskt eller på annat sätt.
Och jag förstår att det måste kännas väldigt jobbigt att Orbán vann, igen. Men det gjorde han. Och ni vänsterliberala förlorade. Det kommer ni göra här hemmavid också.
Det var bra sagt.. blåbrun existerar inte ens som kulör : )
Så tunn fernis(s)a idag. Måtte folk köpa bättre märken nu 2022.
Det är mycket mycket lågt smeta epitet som ”brunt” på politiska motståndare. T o m de blå är trollade till ”blåbruna” idag.
Det här urholkar historien och skändar de historiska offren. (S) förstår inte hur fel de är ute. Att så (S)plittring till max är visst målet och det i en tid där Sverige 2022 är illa ute socialt, politiskt, ekonomiskt och med växande kriminalitet.
Sänk politikers löner radikalt o rök ut politrukerna. Om brun är legitimt att användas kan jag kalla (S)-politiker politruker och deras medgångare; de som för krig mot den egna befolkningen genom kriminell import. Lätt som en plätt uppnå detta med oidentifierade insläpp i landet, i hundratusental.
Och självklart lyckas Jan krascha den nödvändiga diskussionen om vad Eu ska göra med trilskande medlemmar som inte följer värdegrund och den liberala världsordningen. En nödvändig diskussion, inte minst med tanke på kriget, som kommer oavsett vad trollen vill eller inte.
Dagen till ära tänker Jan i långsökta linjer och landar i att påstå en massa utan täckning. Ingenting nytt under solen som det heter. Det enda avvikande är att han torgför ”blåbruna igen”. I just Jans fall känns återanvändningen av Jans egna återkommande påstådda synonymer nästan lika fräscht som Anderssonskans nystädade radhus.
”Morgan Johansson anklagar Dagens industri för att ha gått Rysslands intressen genom att sedan murens fall ha förespråkat ökad handel med Ryssland. Men det var S-regeringen som godkände Putins strategiska drömprojekt: Nord Stream 2. Och röstade för Putin i Europarådet 2019.
Det är obehagligt att se hur en politisk makthavare som justitieminister Morgan Johansson (S) går till attack mot en tidningsredaktion för att vara subversiva. Beteendet påminner om Putins.
När det gäller ryssvänlighet kan man konstatera att det var S-regeringen som beslutade om att tillåta Nord Stream 2 i den svenska ekonomiska zonen av Östersjön i juni 2018.
Det har länge varit klart att Ryssland avsåg att använda gasledningarna i Östersjön för att kunna strypa gasleveranserna via Ukraina. Nord Stream 2 skulle öka Putins makt över Ukraina, samtidigt som han skulle kunna fortsätta leveranserna till Tyskland och andra europeiska länder.”
https://samtiden.nu/2022/04/ingen-ar-mer-ryss-smittad-an-s-regeringen/
Twatter censurerad mig och kastade ut mig vid ca 50 följare och dessutom shadowbannade dom mig, på USA Gettr ja har ca 1100 följare, ca 900 USA medborgare och 200 Européer, på 6 månader, anslut du dig med till Gettr, folk i USA är väldigt nyfikna på oss från Sverige och Skandinavien, kan du inte engelska så finns där översättningsprogram, slava ukrania
Man kan undra över hur mycket jobbigare det blev att heta Morgan Johansson när Elon Musk köpte in sig på Twitter och aktien steg 27% för att censuren ska försvinna. Precis som Mogge lille inte har problem ändå. Men sådan är den kapitalismen och otack är Mogges lön.
Nu får han allt dra på sig hårdhandskarna om inte Partiet ska få hat och hot och rasism på sig.
@ Jan 13:20; Du har fel. Orban har folkets kärlek. Det ungerska folkets kärlek. Det har visats sig i val efter val efter val. Och Ungern är en gammal fin kulturnation. Noterbart är att Orban i samband med senaste valet sa att Zelenskyi tillhör oppositionen.