Talibanerna är tillbaka vid makten i Afghanistan. Bara några månader efter att Joe Biden utannonserade att USA ska lämna landet föll Kabul utan strid. Människor uppges redan anpassa sig till det nya styret. De vet ungefär vad som väntar i form av förbud och inskränkningar.
En hel omvärld ser storögt på. ”Ingen kunde förutse hur snabbt det skulle gå”, påstod utrikesminister Ann Linde. Kanske inte. Men den som tagit sig tid att försöka förstå landet Afghanistan hade åtminstone kunnat gissa att det var så här det skulle sluta.
Förvåningen är anmärkningsvärd. Uppenbarligen har västvärlden inte lärt sig ett dugg om Afghanistan under de år som den haft soldater på plats. De har inte begripit att detta inte är en centralstyrd stat utan ett decentraliserat klansamhälle. Det finns ingen utbredd lojalitet till statsmakten. Det spelar ingen roll hur mycket världens främsta militära stormakt plöjer ned i resurser för att utbilda afghanska soldater om dessa soldater saknar motivation och incitament att slåss.
Ett viktigt skäl till att den afghanska armén inte bjöd talibanerna något motstånd att tala om är den dysfunktionella afghanska staten. Soldaterna i armén, har jag fått berättat för mig, saknar försäkring, vilket gör att om denne omkommer får de efterlevande anhöriga och släkt ingen ersättning. Vem vill sätta sitt liv på spel under sådana förutsättningar?
Ett annat skäl är förstås korruptionen. För vem eller vad slåss egentligen den enskilde soldaten? En korrupt president? En dysfunktionell statsmakt som inte lyckats med någonting under 20 års tid? Klanen har inte svurit någon trohetsed till regeringen, och i ett samhälle som det afghanska är det klanen och släkten som betyder något.
Kabul har varit ett internationellt skyltfönster för hur ”modernt” det nya Afghanistan efter talibanerna blivit. Men utanför huvudstaden, på landsbygden och i de mindre städerna, har regeringen aldrig lyckats få full kontroll. Det är inte som att ett hypermodernt 2000-tals land nu kommer falla tillbaka till medeltiden när talibanerna övertar den centrala regeringsmakten. Utanför storstäderna har gamla traditioner och sedvänjor upprätthållits hela tiden.
Om den afghanska regeringen hade velat göra skillnad och skapa ett försvar med soldater som faktiskt skulle slåss med stor övertygelse, om så inte för centralmakten så för sin egen frihet, borde den ha inrättat en helt kvinnlig armé. Tänk ett afghanskt peshmerga. Kvinnor hade haft alla incitament i världen att inte låta talibanerna återta makten. De hade kanske stridit in i döden för att förhindra detta.
Denna idé var förstås otänkbar för den afghanska regeringen. Nu är talibanerna tillbaka, och de framsteg för kvinnors och flickors frihet som trots allt tagits på sina håll i landet är sannolikt snart utraderade.
Framför allt är fiaskot i Afghanistan en påminnelse om hur det går när en okunnig västvärld försöker sig på nationsbyggande i dysfunktionella och krigshärjade klansamhällen.
Verkar som om MSM upptäckt att Joe Biden bara är Joe Biden och då får man väl lov att gratulera.
Hej.
Det går fort i hockey, heter det.
Grundproblemen är tvenne:
1) Att de USA-ledda invasionsstyrkorna inte genomförde ett krig
2) Att tror att det inte spelar roll vilket folk det är man krigar mot
Tvåan bottnar i tankefelet att eftersom Tyskland blev rätt lyckat efter amerikansk invasion och återuppbyggnad som liberal marknadsekonomisk demokrati, så är det bara att ”rinse and repeat” på annan plats. Modern liberal universalism helt enkelt. Artonhundratalets kolonial-arméer hade lyckats betydligt bättre, just för att man tack vare det vi idag kallar rasism accepterade afghaner som ett annat folk (eller en annan ras om det föredras, man vet aldrig vad som är rätt just nu) och därför använde metoder anpassade efter det folk man styrde med/över.
Ettan beror på att USA aldrig vunnit ett enda krig mot en motståndare som inte gett sig. USA kan inte vinna krig eftersom man saknar erfarenhet av krig. Strider ja, slag ja, operationer och räder och kapprustning och kulturimperialism ja – men inte krig. Svenskar kunde kriga. Ryssar har aldrig glömt, inte heller kineser, turkar, zulu, vietnameser eller mexikaner. Krig är inte att besegra fienden i ett slag; krig är att göra fienden ovillig o/e oförmögen att försvara sig. Sist USA var inblandat i krig på riktigt var det inbördes.
Detta kanske ser konstigt ut med tanke på en viss österrikisk vykortsmålares härnadståg härförleden – men betänk: USA och dess allierade mötte i Normandie och på västfronten reservister, barnsoldater (Hitlerjugend), och ett par SS-enheter samt de reguljära stridskrafter som kunde undvaras från öst. Mindre än 15% av den tyska krigsmakten så som den var 1944. Ändå hade man rätt stora problem fram till Falaise. (I Afrika och Italien var det i princip britter och deras kolonialstyrkor som gjorde jobbet.)
Jämför det med östfronten. Hur hade USA hanterat 4 000 000 döda soldater (ung. vad Tyskland förlorade under hela kriget, avrundat) istället för 400 000 vilket inkluderar Stilla Havs-kriget? Eller Sovjets ca 10 000 000 döda soldater? USA har inget lärt av förlusten mot Kina i Korea, inte heller av Vietnam. Istället tror man att eftersom gen. Schwartzkopf (tur för SVT att man inte översätter personnamn…) lyckades besegra Saddam (och vi struntar i att det var världens modernaste krigsmakt mot sovjetiskt överskottsmaterial, i en öken, där man först slagit ut flyget med robotar) så är det bara att tuta och köra.
Krig är vidrigt, så vidrigt att en dålig fred kan vara bättre än ett bra krig. Krig är att bomba städer fulla med civila så att brandstormen lägger allt i aska. Krig är att riva eller stjäla all infrastruktur (Röda Armén gjorde detta i hela Östeuropa). Krig är att orsaka svält och epidemier bland motståndarens civila, att föröda hans land och folk för generationer, att ödelägga alla hans möjligheter att leva annat än på knä. Att skoningslöst decimera en by för att en enda gerillasoldat visat sig komma därifrån. Det är krig och det är det hemskaste som finns.
Och vad jade vi sagt om USA gjort i Afghanistan som man gjorde mot tyska civila i fyra år? Folkmord, krigsbrott, brott mot mänskligheten. Usch och fy och pekfingret rättfärdigt höjt. Vad hade vi sagt om USA agerat i Afghanistan som mot Japan efter kapitulationen? Som Sovjet i Ungern och Polen? ”Tsk, tsk, that’s not how we do things nowadays old chap, not really cricket ii it to behave like Churchill against the boers, yes?”
Tre härförare har kuvat de afghanska stammarna: Alexander, Djingis Khan och Timur Lenk. Med massmord och avfolkning som vapen.
Är det inte bättre att skicka hem afghanerna, säga åt dem att reda upp det hela, och sen göra affärer med dem om vi behöver? Det fungerade ju bra med både Kina och MENA, eller hur?
Det går inte att med ryggen fri och samvetet rent kritisera talibanerna när man gör miljardaffärer med länder som Jemen, Saudi, Israel, Iran, Kina, osv. Inte heller när man stödjer terrorism som i Palestina. Vi kan inte vara världspolis, och vi kan inte vara ett mönster för andra att härma – vi måste respektera att olika folk är olika. Men vi kan se om vårt hus och låta folk kopiera oss om de själva vill, på sitt eget sätt och i sin egen takt.
Jag ber om ursäkt för längden, du får såklart korta ner om du vill, men jag har känt mer än en veteran och vad de berättar i förtroende… vi har inte där att göra, och afghanerna har inte här att göra. Det blir bara elände.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Bollen är oval, som amerikanarna säger.
Rikard, en tämligen klarsynt analys!
Synd att den aldrig kommer att komma varken från eller till vår utrikesminister Ann Linde! Snarare så att ingen i hennes närhet ens skulle kunna prestera den analysen.
https://www.hallandsposten.se/image/policy:1.379545:1462355011/image.jpg?f=Wide&w=1200&$p$f$w=834285a
Jag tycker H.:s målningar är intressanta. Detaljer summerar en riktning: uppåt !
De små grantopparna är inga tillfälligheter
”rinse and repeat” på annan plats”. heter på sociologiska (alltså vetenskapligt) : ”-applikativ kongruens-” fast ett fall härledes av ”falsk kognitiv konsonans ” ?
Hej.
Olle, det är nog en blandning av post hoc, ergo propter hoc och cum hoc, ergo propter hoc.
Projektet genomfördes framgångsrikt på en plats, alltså kan det genomföras framgångsrikt på alla platser.
Att ingen visste om, hur eller att det skulle fungera, och att förutsättningar och förhållanden är annorlunda, och att det inte ens var det ursprungliga målet ignoreras ständigt i alla stora projekt, eftersom projektets fortgående är ett självändamål för alla deltagare, både som individer och kollektiv: projektets faktiska effekt och utkomst är sekundär.
Fiske av Ovis Aries: jämför träning utan idrottsligt syfte med sådan – de är på ytan desamma i det att man genomför samma moment, men de är till sin natur och syfte och därmed också kostnad och metod väsensskilda.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Lysande logik Rikard ! Ergo ! Ergoissimo ! Har du gått i lära hos försvarsministern ?
Det enda någorlunda säkra sättet att tvinga på en befolkning en för dem främmande kultur är att utrota dem samt ersätta dem med folk av önskad kultur.
USA missade utrotningen av det Afghanistanska folket, ett misstag den svenska regeringen inte gör i Sverige.
Afghanerna har sett på usa och västländerna som en militär ockupationsmakt som kör ner västerländsk kultur som går på tvärs mot deras kultur. M a o , de ville bli av med ockupanterna, vem kan invända mot det?
Vi hade ju gjort samma sak om ryssarna ockuperat Sverige .
Talibanerna har folkets stöd, därför gick det fort utan nämnvärd blodsspillan.
Talibanerna mötte inget motstånd. Varför? Jo på grund av att en majoritet av befolkningen vill ha sharia. De vill ha det styre som talibanerna säger sig förespråka. Faktum är att 99 % av afghanerna vill ha sharia. Nå så låt dem då få det utan att västländernas blandar sig i vad folket i Afghanistan vill ha.
https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/
En kvinnlig armé tycker jag var en bra idé. Alternativet hade varit att låta flyktingvågen från Afghanistan bestå av kvinnor och barn. Hade varit tvåfalt positivt. Dels hade vi inte fått den omfattande kriminalitet vi nu kämpar med och dels tror jag motivationen att erövra Afghanistan minskat. Hur kul är det att vara taliban om det inte finns några kvinnor. Dessutom hade det inte kunnat bli fler talibaner.
Åjo det hade säkert kunna bli fler. Landet är ju inte precis tomt på afghaner och liknande.
Roligast var väl ändå den svenska generallöjtnant som påstod att vi drog oss ut för tidigt. Hade vi väntat i tre år till hade situationen varit stabil. Detta efter tjugo års ockupation av Afghanistan. Det snillet är vår insatschef i Afghanistan. Tur att vi slapp debaclet i Irak dock. Alliansen ville nämligen att vi skulle gå med i Irakkriget också.
Jag vet inte om hela Alliansen ville det, men Folkpartiet var åtminstone väldigt mycket för en svensk militär insats i Irak.
Du kan ha rätt där. Det var mycket riktigt Folkpartiet som drev på.
Hej.
Säg nån gång Folkpartiet /inte/ varit för amerikanska militära insatser?
Tror den listan är rätt kort.
Både partiet och medlemmarna påminner om Le Nabot från ’l était une fois… l’homme’.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Jaså, den där generallöjtnanten såg ut som vilken välnärd skrivbordsbyråkrat som helst. Ingenting att frukta, en helt ofarlig och rätt skitnödig typ.
Jag struntar i både afghaner och Afghanistan liksom alla på denna blogg. Vid test hur många Stockholmare som kunde tänka sig att husera en migrant så i det abstrakta så var det nära 100%, i det konkreta 1%, och då var det ändå bara en utfästelse. Att sedan tjuvar som socialdemokrater och liberaler och moderater inte kan skilja på mitt och ditt och anser att de hjälper migranter när de använder mina stulna pengar för ändamålet är en annan sak. Att de åtnjuter respekt på bloggar som denna är ju också en patologi, när i ett normalt samhälle de hade föraktats och deras åsikter ignorerats. Vem lyssnar på tjuvens åsikt om vad han skall använda stöldgodset till.
Så CIA förlorade ändå till sist sina opiumtillgångar i Afghanistan , tji fick dom….Haha, eller hur Biden Jr.
Fast nu kanske ändå Helena Edlund kan få upprättelse efter sin insats och insikt i landet som Ann Linde tror kan bli en socialdemokratisk stormakt, vill man så kan man…
Lyssna på H. Edlund på swebb-tv, speciellt när batikanerna anfaller från alla håll efter hennes påpekande att Afghanerna vill ha ett totalitärt shariasamhälle, de vill ha ett klansamhälle, har dom alltid haft och kommer att försvara med näbbar och klor. Att tro att dom plötsligt skulle bli en demokrati är som att tro på tomten, dom vill leva på stenåldern, låt dom göra det men stanna där, kom inte hit även om vissa kvinnor vill ha unga virila älskare i namn av godhet…
Om Afghanistan;
https://swebbtv.se/w/e8ce1ad4-0193-44a6-90d6-386126dec25f
Afghanistan har cirka 40 miljoner invånare. Nu kommer flyktingströmmarna därifrån. Det blir intressant att se hur EU och Sverige kommer att hantera det här. Flyktingaktivisterna väcks till liv i Sverige igen. Landet kommer att tömmas på invånare år efter år. Precis som Syrien för några år sedan.
Källan av nya ”flyktingar” är outsinlig, när inte familjen kan försörja fler barn skickas en av sönerna till Tyskland eller Sverige för att därifrån sända pengar hem till familjen eller ännu hellre plötsligt hitta sina tidigare döda familj och kräva återförening i sitt nya land.
Det hela är en industri som framgångsrikt fortsätter så länge vi tillåter geschäftet.
Men glöm inte bort kompetensregnet!!!
Syrierna var t.om bättre utbildade än svenskarna i gemen. Att bara högst trettio procent är självförsörjande beror enbart på rasismen förstås.
Afghanerna har redan bidragit till att bygga upp vårt land fast bara nåt hundratal av de 7000 lyckades klara studierna eller jobb. Pandemin förklarar det mesta, annars blir det rasismen förstås. Aftonbladet-DN-konstellationen är allra redan igång och hojtar precis som SvD. Och Mp som tar ledigt från klimatet förstås.
Helst upp emot 500 000 nyanlända till, annars dör Sverige ut. Man är väl människa och ingen liten lort eller har granen brunnit?
Samma gamla vals en gång till. Igen.
Kriminaliteten kan vi knäcka sen. Om vi hinner.
Öppna era hjärtan! Igen.
Hej.
För att fortsätta fylla på med konserv-fläsk:
Vi gör alla ett fundamentalt tankefel när vi tittar på konflikter (krig), ett som är helt kulturellt betingat. Jaså, vadå frågar sig envar expert?
Jo, vita västerländska kulturer (civilisationer, folk, raser, välj det som passar) ser konflikter som något som ska lösas genom att man gemensamt avlägsnar orsak eller utlösande faktor. Man skapar ett ”vi” mot ”problemet”, från konkret till abstrakt och principiellt. ”Vi” är alla mot misären som är drogmissbruk, prostitution och slavhandel. Att ”vi” sen ser olika orsaker och förordar försök med olika lösningar skapar en konflikt, som ”vi” måste lösa innan vi kan försöka lösa det verkliga problemet.
Så fungerar inte afrikanska, asiatiska eller orientaliska raser (kulturer et c). Där är en konflikt något som ska vinnas, mot Den Andre. Om då prostitution osv. är ett problem sätter man in metoder och medel som löser problemet (vilket kan vara så enkelt som särskilda distrikt för horeri m.m. där polisen ”inte ser” vad som sker bara mutorna rullar in). Men konflikten är vunnen: hallickarna och slavhandlarna får sina pengar, likaså polisen och torskarna får avköna sig för en spottstyver. Alla som räknas är nöjda.
Betrakta nu västvärldens debacle på varenda front de senaste 50 (!) åren. Gång efter annan, på hemmaplan eller bortamatch eller derby är vår attityd att ”lösa konfliktens bakomliggande orsaker”, både i stort och litet format, från stamkrig i Rwanda till tvättstugetider i Tidahôlm. De av oss som inte är sådana är så få och så kufiskt annorlunda att vi ses på med milt nedlåtande överseende som vore vi kvarlevor från en svunnen tid.
Pröva att se på en konflikt som något du antingen vinner eller förlorar, istället för att försöka lösa orsakerna till den.
Och lägg sen till att även om du förlorar kan du göra den andres seger värdelös, meningslös eller till en ren förlust genom att förstöra det han vunnit.
Du kommer om du lyckas att förstå varför div. oppositionella, från Jönsson till Allard hur roliga och nyttiga de än är, är meningslösa – alla deras resonemang oavsett politisk färg utgår från felslutet att konflikter innebär gemensam problemlösning, ”vi mot problemet” och inte är en strid om vem som är herre, och vem som är slav.
Både mina hundar och mina höns vet bättre än så.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Dessvärre, på något sätt, jag blir mer och mer övertygad om att du har helt rätt.
Trots en liberal protestantisk socialdemokratisk gudlös jämlikhetsinriktad uppväxt blir jag mer och mer övertygad om det. Exakt det tror jag är ”den liberala demokratin”s stora dilemma.
Hej.
Det vi hjärntvättats till att tro är att hävdandet av sin egenart, sitt eget folk, sitt eget territorium är detsamma som att hata andra, och anse dem sämre och mindre värda enkom för att de är annorlunda.
Så är det givetvis inte, men både den liberala och den socialdemokratiska lögn-läran bygger på detta, vare sig medvetet eller som rent felslut.
Man hatar inte jordgubbar för att man föredrar hjortron, är ett enkelt sätt att förklara det för liberaler och vänsterblivna. Man kan tänja metaforen genom att också påpeka att hjortron inte växer i jordgubbsland och tvärtom. Och ingen vettig människa skulle ju kräva att alla grödor överallt skulle kunna tåla alla marktyper och jordmåner.
”Så gör vi här, ska de komma hit ska de anpassa sig, och åker vi dit ska vi anpassa oss” är motsatsen till rasism – det är att respektera att olika är olika och vill vara olika.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Rikard –
”When in Rome do as the Romans do” – det er et kjent ordspråk.
Andre gamle innsikter – Horats (1. årh. f. Kr.) skriver:
”De som reiser over havet, skifter himmel, men ikke sinn.”
(”Caélum, nón animúm mutánt qui tráns mare cúrrunt”. Heksameter).
Mange ’gooode’ nekter å ta dette til seg, enda sannheten i det skriker mot oss.
Hej.
Problemet är att på svenska är talesättet eller ordstävet ”ta seden dit man kommer”, vilket kan läsas på bägge sätt även om meningen ursprungligen betyder att främlingen har plikten att anpassa sig till lokala seder.
Frasen säger klart och tydligt att den som reser till främmande land ska anpassa sig, inte förvånas eller uppröras av främmande seder och visa respekt för främlingens levnadssätt – 50 års socialdemokratisk och liberal indoktrinering i Sverige-hat har dock kommit att ge den motsatt betydelse: främlingen ska ta med sig sin sed hit, och vi ska underkasta oss.
”Vi svenskar ha verkligen under senaste tid begynt i någon mån älska vårt land. Därtill har Turistföreningen i ej ringa mån bidragit.
Men när skola vi lära oss älska vårt folk?”
från ’Det svenska folklynnet’, Gustav Sundbärg, 1911.
Frågan om vår internationalism och blindhet för vad patriotism är, är som synes inte ny. Det gick an så länge socialdemokrater, liberaler och finansfamiljer var gammelgäddor i liten damm, men när dammen öppnats för stora havet, där håkärringar och etter värre simmar?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
-> Rikard
”Håkärringen är en arktisk djuphavsform, som vanligen finns på 200 – 600 meters djup vid temp på 0 – 7 grader. Gillar ”torsk” och ”as”. Köttet giftigt.(Muus & Dahltröm) Havsfisk och fiske 1969 p 48
Finns på ett ställe i Bohuslän. föga troligt att den simmar in i ”liten damm”.
Kognitiv dislokation ?
Rikard 19.8 kl 08.01 –
Ikke bare håkjerringer, men også spekkhuggere! (svensk ord?? Heter vel ’orca’ på engelsk, tror jeg).
Har du lyst på en norsk klassiker fra krigen, søk etter barneboken ’Snorre sel’. Selvsagt med dobbelt bunn. Nazi-Tyskland var spekkhuggeren Glefs, måkene Sving + Svang falske angivere for isbjørnen Brumlebass (Quisling), og Snorre det forfengelige og naive lille Norge langt opp mot Nordishavet! Flotte og utrykksfulle tegninger. ’En fabel for voksne og barn’ som fortsatt kan leses med utbytte, og som preget mange av oss. Heldigvis fikk Glefs sin bekomst av hvalrossen onkel Bart (England og Churchill!) og ble lagt på is for godt.
Det morsomme er at boken fikk strålende kritikk i bladet ’Ragnarok’ da den kom ut. Tok faktisk tid før nazistene skjønte hvor landet lå…
Mange farer lurer på de store dyp, og man må ikke være for godtroende, sier forfatteren Fridtjof Sælen (!)
Aktuell lærdom idag også, det må man kunne si.
Just precis Rikard , det där till intet förpliktigande ordet ”vi” som alltid används när skumma figurer lurar bakom hörnet.
Jag är pisstrött på vi-användare, dom får gå ut i Vi-skogen, gärna umgås med vargar bäst dom kan, samt rädda jorden från alla faror, nästan som i en dröm eller i ett Kinderägg,#3 önskningar i en!
Att våra styrande dessutom bekymrar sig över ett stolt herdefolk som har tröttnat på snack om demokrati, ett ord som knappast finns i deras vokabulär öht. i stället för att ställa om skatterna till våra äldre! Nu ska jag ge er en överraskning…Ni/du kommer också att bli äldre och behov av vård….
överraskad när din vårdare bär slöja och hatar dig!
USA:s geopolitik har alltid bäring på att försvara ”petrodollarn”. I de forna Sovjetstaterna mestadels norr om och gränsande till Afghanistan finns fossila energitillgångar, som USA vill lägga beslag på via pipelines, utan att dessa passerar s.k. fientliga staters territorier såsom Kina, Ryssland, Iran. Nyckeln här är att göra Afghanistan säker för pipelines för vidare transport till Indiska Oceanen via Pakistan. Således vill USA göra Afghanistan säkert mha talibanstyre då föregående regim var osäker. Det här med flickskolor ger ”petrodollarförsvararna” blanka fan i. Det är vad jag tror. (”Petrodollar” nämns ej i MSM!)
Västvärlden? Förr hade det hetat ”Trump”.
Det är en liberal katastrof att Trump försvann. Även om MSM gör sitt bästa för att hålla honom flytande ett tag till flyttas fokus ohjälpligt över på efterträdaren.
Joe Biden – mannen, myten, legenden.
Jämför tonen idag med densamma för bara några månader sedan. Ikonstatusen och inte minst glorian sitter numera på sniskan. Att Aftonblaskan gör en insats för att lägga all skuld på Trump hjälper liksom inte när det är bevisat att amerikaner inte läser blaskan. Inte ens Lindberg och hans gäng tror det på riktigt. Ja, i varje fall om man inte räknar med Jonna Sima så klart.
Men nu är Trump borta och liberalen tillika demokraten Joe Biden står där ensam utan alibi. Om Afghanistan blev början till slutet för kommunismen finns det inget som hindrar att liberalismen går samma öde till mötes. EU:s senaste ministermöte kan beskrivas som de där välkända skakningarna på nedre däck.
Stackars Annie får ta tåget och förklara vad Fjamåt och liberalism betyder för Macron.
Den såg man inte komma…
”När Joe Biden höll sitt tal i måndags där han förklarade varför USA militärt dragit sig ur Afghanistan var han tydlig med att insatsen aldrig handlade om att bygga upp en fungerande demokratisk stat. Syftet var att motverka nya terrorangrepp mot USA:s intressen. För många afghaner, främst kvinnor, går uttalandet att uppfatta som ett hån.”
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/9KBQa9/talibanernas-forsta-offer-ar-kvinnorna-och-barnen
Biden har naturligtvis rätt och Sima fel som vanligt. USA kan inte vara dadda åt Afghanistan för evigt. Man måste förlita sig på att afghanerna kan sköta sitt eget land. De fick chansen under 20 år men tog den inte.
Problemet för vänstern är ju att de å ena sidan klagar när USA blandar sig i, och demonstrerar ”USA ut ur Land XYZ!”, å den andra kritiserar när USA faktiskt håller sig utanför en konflikt.
Japp, Sima är hopplös. Precis som hennes medsystrar på Bladets ledarsida.
Rubrik : ”Hundratals i manifestation för Afghanistan”
Ingress: ”Ett hundratal personer har samlats i Göteborg för att manifestera för folket i Afghanistan.
Manifestationen arrangeras av Agera Göteborg. I nuläget har polisen inte sett någon anledning till att lösa upp sammankomsten.
– Det finns poliser där men det är en patrull bara, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i region Väst.”
https://www.expressen.se/gt/hundratals-i-manifestation-for-afghanistan/
Nya amnestier på gång kan tänkas. Och nya strömmar av ankarbarn i 28-årsåldern som passar på att desertera nu. Att slåss för sitt land finns inte på kartan. Bättre då att fly till Sverige.
Kvinner og barn etterlates i Afghanistan til sitt öde? Og dette er menn som er [sykelig] opptatt av sin ære!
Bloggen til Helena Edlund finnes fortsatt på nett. Søk der på ’Afghanistan’. Ikke mye å glede seg over.
När ankarbarnet väl ankrat är väl oftast tanken att söka asyl för hela familjen – mamma och pappa och alla syskonen. Samt kanske mormor och morfar och någon faster. Så kvinnorna kommer i andra vågen.
”Att Olof Palmes söner ska behöva utstå att deras far inte får vila i frid är inget annat än djupt tragiskt. 35 år har gått sedan deras pappa, statsministern, mördades en februarinatt på Sveavägen, ett kvarter från graven. Mordutredningen lades ned under stor kontrovers förra året, men Palme som symbol för socialdemokratin är fortfarande livskraftig.”
Men fick Ebbas pappa stöd av Jonna och Aftonbladet ledare när dotterns grav skändades?
”De rikaste har blivit allt rikare och Sverige är bland de tio länder i världen som har flest miljardärer i relation till folkmängden. Samtidigt som fattigdomen och kriminaliteten brer ut sig i våra så kallade utanförskapsområden. Andelen fattigpensionärer är oanständig och långtidsarbetslösheten har under pandemin bitit sig fast på höga nivåer.”
Jonna får trösta sig med att miljardärerna flyttar ut och fattigdomen flyttar in.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/k6MrAa/sossehatet-lever-inom-den-svenska-hogern
Så Aftonbladet ska hålla tyst om vandaliseringen av Olof Palmes grav eftersom du insinuerar (utan grund) att Aftonbladet höll tyst om vandaliseringen av Ebbas grav? Ditt sätt att resonera är ganska skamlöst. Sitter sossehatet så djupt att du inte ens kan ta avstånd från vandalisering av gravar?
Hatar du Ebba eller hennes minne bara för att du är sosse eller är du rentav ond rätt igenom?
Det var faktiskt inte hennes fel att hon råkade bli överkörd av en terrorist!
Här kan vi verkligen tala om skamlös på exakt det sätt sossar är väldsberömda för.
Det där är en lögn. Jag ber Hans-Li att plocka bort kommentaren samt även avsändaren av kommentaren. Någonstans går anständighetens gräns.
Signaturen Jan drar sig som vanligt inte för att fultolka efter behag. Hans utfall har inget som helst stöd i texten ovanför. Ändå låtsas Jan hitta sossehat hos någon vars egentliga brott emot värdegrunden är att hen inte dyrkar sosseriet lika gränslöst som signaturen Jan.
Det är ingen fultolkning. Det går rimligen inte att tolka texten på något annat sätt. Avsändaren tycker helt uppenbart att det var tveksamt av Aftonbladet att skriva om vandaliseringen av förre statsministerns grav och motiverar det med att man, enligt avsändaren, inte skrev lika mycket om vandaliseringen av en helt annan grav (Ebbas). Det är den rimliga tolkningen av texten. Sedan står dig dig fritt att tolka texten som du vill.
Det är uppenbart att texten
handlar om att sossen Sima på sossiska Aftonbladet gör skillnad på skit och pannkaka. Palme var inte vem som helst men det var lilla Ebba. Rimligen är det också Jans åsikt och det borde han stå för.
Så du menar alltså att Aftonbladet förklarade skändandet av Ebbas grav med svenskhatet?
Henkan: Lägg inte dina egna åsikter i andras mun. Simas text handlar om vandaliseringen av Olof Palmes grav. Inte någon annans. Hon gör ingen värdering eller jämförelse. Det gör inte jag heller. Inför döden är vi alla lika.
Jan gör en rimlig tolkning av andras texter. Andras texter lägger ord i Jans mun. Herre min skapare, maken till den självgodheten får man leta efter.
Nu är det ju så att Simas text börjar med Palmes grav för att konstatera att det är högerhatet som orsakat den spillda nagellacken. Sedan glider hon raskt över till att konstatera att fattigdom och kriminalitet breder ut sig i våra utanförskapsområden. Som genom sossarnas försorg fylls på med analfabeter från 3:e världen hela tiden som inte kan hitta någon försörjning. Det senare undviker Sima förstås helt att redogöra för.
Detta vill alltså Jan få till att handla om Palmes grav och andras sossehat. Rimligen tyder det på att Jan bara klarade av att läsa rubriken innan det började rycka i sossetarmen.
Nej, varken Aftonbladet, Sima eller sossarna har någonsin brytt sig om det svenskhat som orsakade Ebbas död.
Nej, hur mycket man än beskattar svenska miljardärer så kommer slantarna aldrig att räcka till att mätta bosättarna i utanförskapsområdena.
Allt det vet Jan. Det är bara det att han gör skillnad på ”skit och pannkaka”. Därför kan han inte göra så mycket annat än att ”fultolka” för att försöka få det att gå ihop.
På det sättet är han mycket lik Anders Lindberg.
Mycket lik.
Ord och inga visor som man säger. Inte bara en total utskåpning, utan digital giljotinering ligger mer i linje med resultatet. Sedan kan man förvisso tillägga att grovarbetet har Jan idogt utfört själv så själva arbetsinsatsen var ändå ganska begränsad.
Vi med öppna ögon ser att statsministern både duckar frågan om varför han inte deltog men också själva begravningen av den stupade polismannen.
Däremot finns det annat han kan åka på..
Uppmaning till våra förtroendevalda: Ta inte ISAF-fiaskot som intäkt för att ta hit ytterligare individer från mestadels muslimska, analfabetiska, klanstyrda, barnrika kusingiftermåls- tillika inavelskulturer. Dessa kommer i så fall förstöra Sverige ytterligare!!
Vilket varit avsikten sedan länge, våra makthavare kommer öppna våra hjärtan och plånböcker på vid gavel och importera ytterligare ”ensamkommande flyktingar”, varför endast pojkar och unga män, de som i de flesta kulturer skall försvara kvinnor och barn?
Nej, jag är inte naiv, jag vet varför endast mankön hittar till Sverige, frågan var retorisk.
Svensk militär stationerades i Afghanistan inom International Security Assistance Force (ISAF) 2002-2014. Resultat: Opiumodlingsarealen uppgick enligt MCN/UNODC i Afghanistan till 74000 hektar. 2014 var den 224000 hektar.
Rättelse: År 2002 var opiumodlingsarealen 74000 hektar i Afghanistan. FYI, 2017 var arealen 328000 hektar.
O.T.
Sandelin igen:
https://detgodasamhallet.com/2021/08/18/gunnar-sandelin-valkommen-till-den-muslimska-vardguiden/
Att få välja läkare efter språk eller kultur för att bättre förstå varandra är självklart inte rasism. Det blir det bara när svensken uttrycker önskemål om det.
Att vår statsminister tycker att vi som vill ha det så är vedervärdiga visar med vilket förakt han betraktar oss svenskar om dessutom ska stå för fiolerna.
Den muslimska vårdguiden visar hur dagens politiker prioriterar.
Vämjeligt
Kan ett parti som dömer ut män utan akademiska examina som lågutbildade, korkade och samhällsfarliga verkligen kalla sig ett arbetareparti? Ungefär hälften av de som röstar på S är män. Vill Jonna Sima bli av med dem? Och vad ska man kalla ett parti enbart för kvinnliga akademiker? SACO-S? Eller F!?
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/eEzRvR/jimmie-akesson-kan-fa-killarna-att-ta-sprutan
Twitter-Mogge är på semester.
Om den är självvald eller åtvald tvistar de lärde.
Twitter-Mogges senaste utspel om afghantolkar och
gängkriminella har inte fallit i vidare god jord.
Bättre ge snubben ett covidpass och sätta
honom på flyget. Ja och stänga Twitterkontot
för ett tag. Så funkar det i överklassen.
Twitter-Mogge är inte alls på semester som du skriver.Morgan Johansson berättar allt vidare i intervju efter intervju.Ingen kan säga att Morgan Johansson inte uppfyller sitt uppdrag.Johansson SKA vara lite all over the place och uttrycka dagens åsikt så att man kan undvika att någon sätter efter statsministern med krav på uttalanden och åsikter.Johansson går att offra vid behov,det är lite svårare med statsministern så här före ett val.Hur skulle man annars göra egentligen?
Samarbetspartierna är både stingsliga och utspelssugna och helt omöjliga att hålla ihop.Regeringskris på regeringskris är svårt för ett parti som vill vara det enda dugliga alternativet.Morgan Johanssons uppdrag är att knåda ihop något som ger intryck av någon sorts substans (i alla fall fram till valet).Hur det går får väl var och en bedöma efter eget huvud.
Twitter-Mogge är sossarnas svar på Duracell-kaninen.
I varje fall på Twitter. I verkligheten går det lite seeeeeeegaaaarreeeee.
Sverige ska aldrig tillbaks till 2015 säger statsminister Stefan Löfven nu.
Vad var det för fel på 2015 då?
Var det inte då Sverige tog sitt ansvar för människor som flydde för sina liv?
Var det inte då Europa inte byggde murar och Sverige, minsann, skulle typ
övertala Europa att följa det berömvärda svenska exemplet?
Vad hände?
2016, 2017, 2018, 2019 och 2020 hände.
Det blev svårare och svårare, i slutändan omöjligt, att fortsätta tro på egna fabricerade lögner. Inte nog med det, sossarna riskerar att förlora makten.
Det hände.
Alltså ska Sverige aldrig tillbaks till 2015. Hur fint vårt ansvarstagande än framstår på Aftonbladets ledarsidor eller kulturspalter. Vi ska aldrig tillbaks och då ska man minnas att det då var det bästa som någonsin hänt Sverige.
Men Stefan, du såg till att det hände. Det var ditt ansvar att se 2021 komma.
DN Kultur är tidigt ute och håller med dig.
Inte Aftonbladet.
Än.
2015 är något vi måste tillbaks till.
Ofta och alltid enligt Kultursidorna.
Kultur består ju av två ord.
Kul.
Tur.
Sossarna verkar inte vilja ha kul och har slut på tur.
Vilka Dysterkvistar…
https://i.pinimg.com/originals/6d/a5/80/6da580b8292e9e59da51ad4a15890e67.jpg
historien upprepar sig
https://i.ytimg.com/vi/XB-cOIxXDc4/hqdefault.jpg
29 april 1975
Per Bolund (MP) ser nu mot bakgrund av utvecklingen i Afghanistan den diaboliska möjligheten att skända Moder Svea med ytterligare socioekonomiska faktorer, genom att ge amnesti åt alla i Sverige, som är här utan giltiga flyktingskäl och påstår sig vara afghaner, enligt SR P1 nyheter i morse. Hen vill dock inte ta ordet ”amnesti” i sin mun, fast det är de facto det.
En väldigt medkännande reporter från SVT frågar en afghan hur det känns att inte få veta om han får stanna
eftersom han inte fått något jobb än. Intrycket är att SVT verkligen vill att just tillfrågade afghaner självklart får stanna. Att just V som enda parti är ograverat för SVT:s förslag är knappast någon slump. En företrädare för just det partiet uttalar sig också i frågan helt otippat.
På SVT:s sajt berättar man om hur bluffbilder kan avslöjas. Naturligtvis handlar det om andras bluffbilder.
SVT, oberoende public service, tillhandahåller enbart objektiva och neutrala fakta som alla vet. Det finns därför absolut ingen anledning att avslöja några bluffbilder därifrån vad de andra än säger.
”När det händer omvälvande saker i världen märks det i våra flöden på sociala medier, nu senast talibanernas offensiv i Afghanistan. Men hur vet man att saker verkligen stämmer och hur ska man tänka innan man klickar på dela vidare?”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-blir-du-en-internetdetektiv
https://www.youtube.com/watch?v=fYaHC897ha4
Irland 1920 hade parallella regeringar. Till I.R.A. gick vanligt folk med sina vardagliga grannträtor. Det var ju ändå dom som bestämde. Vissa likheter både med våra Utanförskapnader och Afganistan. Och så mustig Dublin-engelska !
Skönt i varje fall att blaskan Aftonblaskan bestämt sig. I artikel efter artikel argumenterar den ene efter den andre om varför afhganerna borde få amnesti.
Och om varför vi inte kan stänga våra gränser för människor på flykt för sina liv.
Sverige ska alltså tillbaka till 2015 oavsett vad statsministern står och tjåbblar om.
Denne statsminister kommer som vanligt att vända på en femöring. Jorå, Sverige måste tillbaks till 2015 eftersom blaskan , V och MP så har bestämt. Någonting annat har statsministern, och för den delen inte Morgan Johansson heller, aldrig någonsin sagt. Mittenpartiet C blir så illa tvugna att följa ytterkanten V med andra ord igen oavsett vad Annie tycker egentligen.
Men det kan vara värt att notera att EU har utslagsrösten..
Man får tacka Gud för att riksdagen inte förlänger regeringens corona-undantagstillstånd (pandemilagen) till januari.
Lena Hallengren kämpar på för ”pandemiatets” diktatur.
Det är precis den sortens lag som kan vara bra att ha när budgeten faller.
Tillbaks och tillbaks…jag vet inte jag…..lätt tillbakalutad och moderligt gungad i Biskop Antjes och Sekt-Märtas famnar räknar jag det mer som att vi ska fram till 2015 någon gång igen om det är hållbart.
Lite OT men ack så viktigt, slog mig under aftonens svampjakt efter jobbet. Ett lands oemotsagda bevis på total kollaps och den ondska som idag slagit klorna i denna söndersocialicerade äckelstat är följande. Ebba som krossades under lastbilen när den vidriga muslimen akilov begick sitt terrordåd på Drottninggatan vilket möjliggjorts av landsförrädare som Westerberg, Bildt, Göran Persson, Reinfeldt, Mona, Fridolin, Ylva Johansson, Schyffert, Jämtin, Fridolin ja vilka jävla sviiiin och inte minst regimmedia med SVT/TV4 och inte minst vår sk ÖB (Öppen Blöja) listan är oändlig. Pappan erbjöds 60 tkr efter diverse sk juridiska (den dysfunktionella socialiststaten) abrovinker. Idag tilldelas en grov våldtäktsman en sk invasibel migrant ett skadestånd på 840 000 kr av MINA AV VÅLDSMONOPOLET tjyvade medel.
Det sjuka i detta kräver inget resonemang så länge man just inte tillhör den hjärndöda skaran av Svennarna som utgör 99%.
Jag vet vilka de skyldiga är när skiten träffar fläkten är det lätt att börja skipa RÄTTVISA….
Dessvärre har du fel i din grundanalys. Som alltid. De skyldiga är rättssamhället. Alltså juristkåren. Advokater, åklagare och domare. Nästan alla högre jurister är borgerliga, mest moderater. Du har säkert några av dem som grannar på gräddhyllan. Knappt några av dem är socialister. Å andra sidan spelar det säkert ingen roll för dig. Du skyller allt du inte gillar på socialismen i alla fall. Säkert bekvämt men icke desto mindre korkat.
”Nästan alla högre jurister är borgerliga, mest moderater.”
Vore intressant med en källa på det eller räcker det med Jan-feeling?
Du måste vara någon dåligt skriven algoritm som stokastiskt stånkar ur sig osammanhängande svammel.
”Integration” 🤲 🙏