Migrationskommittén har lagt sitt slutbetänkande. Endast Socialdemokraterna står bakom det i sin helhet vilket innebär att inte ens regeringen är överens internt.
Paketet inbegriper tillfälliga uppehållstillstånd som huvudregel, försörjningskrav vid anhöriginvandring och skärpta krav för att bli svensk medborgare. Men här finns också en ny humanitär skyddsgrund som kommer att öka invandringen av personer som saknar reella flyktingskäl.
I praktiken är det en förlängning av dagens tillfälliga lag som inte kommer lösa någonting utan upprätthålla dagens nivåer av invandring.
Det är inte bara Miljöpartiet som hade velat se en mer generös politik. Tolv kyrkoledare inom Sveriges kristna råd går till angrepp mot förslagen på ny(gammal) migrationspolitik och påstår att de ”går emot grundläggande humanistiska värderingar”. Dessa, menar de, är ”[v]ärderingar som delas av en majoritet av svenska folket.”
Något stöd i opinionen för en mer liberal migrationspolitik finns emellertid inte. Moderaterna har mycket riktigt påpekat att svenska folket vill ha en kraftigt minskad invandring. Detta visar alla opinionsmätningar, och så har det sett ut länge. Med undantag från några månader 2015.
Någon förståelse för behovet av skärpningar efter decennier av misslyckad integration, med skapandet av ghettoliknande områden i Sverige som följd, har undertecknarna icke.
Det är lätt att stå på utsidan och komma med krav som passar den egna världsbilden men inte tar hänsyn till den faktiska verkligheten. Det är lätt att använda sin kristna tro som slagträ för detta. Men någon lösning på alla migrationsrelaterade problem erbjuder undertecknade såklart inte. De konstaterar bara:
Kyrkorna i Sverige har sedan länge ett starkt engagemang för människor på flykt. Detta grundar sig i en kristen människosyn, som är barmhärtighet och kärlek, vilken värnar varje människas okränkbara värde som skapad till Guds avbild och i bibelns enträgna maning att värna om ”främlingen”.
Det är främst skärpningen av kraven vid anhöriginvandring som kyrkoledarna reagerar mot, men överlag är varje krav på migranter något som får det att krypa under skinnet hos dessa kristna. Det är olyckligt att se kristna företrädare aningslöst stödja en politik som skapat et gigantiskt utanförskap och en stor splittring i Sverige.
Religionen kan hjälpa oss att hantera händelser i livet, ge såväl trygghet som gemenskap och fungera som både ett stöd och en vägvisare på det personliga planet. Men för mig är tro just något personligt.
Religion ska aldrig bli politik, vi ser tydligt hur det går i länder religionen tillåts styra politiken. Om riksdagen följde Sveriges kristna råd i migrationspolitiken skulle det vara katastrofalt.
Självfallet kan och bör svenska kristna samfund fortsätta med sin verksamhet för utsatta människor. Jag vet själv att det görs mycket som är fantastiskt bra runt om i landet.
Att stötta och hjälpa människor som hamnat snett men vill hitta en väg tillbaka är både fint och viktigt. Däremot bör kristna samfund hålla sig borta från den nationella migrationspolitiken. Den förs bäst utifrån krassa överväganden av hur verkligheten ser ut och vad som är hållbart och nödvändigt, inte vad som känns bäst i hjärtat eller står i Bibeln.
Man kan konstatera att om ändamålet bara är tillräckligt gott så får också ett kristet råd blåljuga.Det är gott att veta för politiker och journalister som slipper känna sig så ensamma..
Kyrkan ska vara ett salt i världen. Lyrkoledarnas inlägg i debatten förtjänar respekt.
Det är dessvärre världsfrånvänt och tar ingen som helst hänsyn till verkligheten. Det är naturligtvis inte kristenhetens roll att lösa Sveriges migrationsrelaterade problem, men för den sakens skull behöver den ju inte bidra till att förvärra dem.
Hans L E –
En slags hybris, tror jeg – en form for messianisme som nærmer seg galskap.
(Sakset uttrykket ”Hun har blitt sin egen Jesus”
fra et tidligere innlegg).
Vi har for mange selvoppnevnte Jesus’er nå – men de har ikke et øyeblikk tenkt å ofre seg selv, derimot er det VI som skal ofres for menneskehetens frelse! Selv vil de betrakte det hele fra sidelinjen.
@ Hans Li Engnell
Just det, helt rätt! Flera, ofta tongivande, kristna måste ha fått någon slags kortslutning i tankeverksamheten. Samtidigt ett tragiskt självskadebeteende.
De viktigaste orden i blogg-texten kan vara: ”Religion ska aldrig bli politik”.
Hej.
Visst är det så. Det håller ju för prövning som axiomatisk sanning också:
”Religion skall aldrig vara politik”
”Politik skall aldrig vara religion”
Hans och du har konstaterat en grundläggande sanning. Bra så.
Konsekvenserna av att bryta mot denna grundsanning är välkända.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Du menar att respekten sitter i lögnen?
Det är tydligt att JK behagar dyka upp nu när han inte behöver avge någon åsikt om ihjälskjutna småtjejer.Allt han behöver göra är att klämkäckt propagera för att ännu fler småtjejer ska få chansen att bli ihjälskjutna eller våldtagna.Det är att dela med sig tycker JK solidariskt.Alltså solidariskt och solidariskt – INTE med småtjejerna i alla fall.
Det är klart att många vill väva ihop diskussionerna om migration med kriminalpolitik. Ibland är det befogat, oftast inte. Liknelsen med byggandet av vägar har jag dragit förut men jag tycker den är bra. Antalet dödade och skadade av vägtrafiken har varit ca 60 000 personer. Ingen skulle komma på tanken att förbjuda fordonstrafik för det. Däremot pågår hela tiden arbete med att förhindra olyckor. Så är det väl med migration och kriminalitet också.Det är klart att alla vill att kriminaliteten ska hållas nere eller helst helt försvinna, men det kan i sig inte vara ett argument mot migration.
JK, vi *måste* ha fordonstrafik/transport, en starkt kontrollerad sådan, med skyddsbarriärer och hastighetsbegränsningar.
Vi måste däremot inte ha en okontrollerad migration, med ytterst bristfällig integration.
Om vi ska ha ett migrations-system så ska naturligtvis det också begränsas och kontrolleras utifrån förutsättningarna.
”Det är klart att många vill väva ihop diskussionerna om migration med kriminalpolitik.”
Tja , om 32 av 32 gängledare har utländsk bakgrund borde till och med en centerpartist kunna förstå kopplingen mellan de båda ?
Vi har förbjudit rattfylla och fortkörning och infört körkortskrav för att få köra bil , så då borde det väl vara fullt möjligt att införa något liknande när det gäller att få komma in i landet.
Den 12 åring som blev våldtagen på ett flyktingboende här om dagen blev det eftersom riksdagen är fylld av politiker som har välkomnat våldtäktsmannen till Sverige.
Du är bra på att släpa fram halmgubbar i debatten grabben men dina resonemang är far out som man säger i staterna. Det är ju inte för inte som ditt parti propagerade för månggifte och för legalisering av pedofili genom att tillåta muslimska barnäktenskap. Nu har jag inte mer tid att lägga på dig. Ha ett underbart, centerpartistiskt, fyraprocentsliv.
”Liknelsen med byggandet av vägar har jag dragit förut men jag tycker den är bra”
Hehe, säkert,!
@ Johan Karlson 09:45! V.v. beskriv fritt ur hjärtat, utifrån att du hypotetiskt har diktatoriska maktbefogenheter, din migrationspolitik för konungariket Sverige av idag och blickande in i framtiden! Det vore intressant att veta.
Hej.
Sedan när är ”folkviljan” annat än en ursäkt för de politiska partierna?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ibland är folkviljan bara något man bör ignorera. När folket tycker fel enligt Värdegrunden.
Hvor stor % av muslimer i Sverige slutter seg til ’Väärdegrunden’ egentlig? Kunne vært interessant å vite!
Onekligen! Men det är lite som med rasism mot vita – undantag kan göras om det kommer från ”rätt” håll.
Kanskje Pew har noe om normer hos diaspora-muslimer i forskjellige europeiske land..?
Uansett er sharia ansett som ’Allahs bud’, og dypt troende ser våre menneskeskapte lover som ren blasfemi.
Klantenkning, og det skarpe skillet mot ’vantro’ ikke-muslimer/kuffar er også helt i mot alt som kan kalles vestlige verdier.
PS. Glemte kvinnesynet!!
Det borde de ju ha, kan man tycka. Det vi vet är att andra generationens invandrare blir mer religiösa (brittisk studie), vilket förstås inte är oproblematiskt i ett sekulärt västland och i fallet med islam dessutom kan påverka kvinnosynen en hel del.
@ Anne-Hedvig,
”Hvor stor % av muslimer i Sverige slutter seg til ’Väärdegrunden’ egentlig?”
Noll %. En person som bekänner sig till den svenska värdegrunden är helt kristallklart ingen muslim.
Tja, lite beroende på hur man räknar har svenska kyrkan tillgångar på någonstans mellan 50 – 75 miljarder.
I humanismens namn föreslår jag att de tolv kyrkoledarna föreslår för Sveriges kristna råd att dessa pengar omedelbart doneras till den humanistiska migrationsindustrin.
Varken solidaritet eller humanism är gratis – och detta då även om ”humanismen” resulterar i 300 nya utanförskapsområden och 16.000 nya våldtäkter.
I så fall burde milliardene gå til fattige kvinner og barn i reelle flyktningeleirer, for å få en økt og levelig standard der, med midler til utdannelse, og forberedelse til å vende hjem den dag freden kommer.
Dette er folk som ikke har midler til å betale smugling for seg til Europa.
Såvidt jeg vet, er også UNCHR grovt underfinansiert. Midler brukes helt feil – på de få, frekke og ressurssterke – til og med på unge menn som statistisk sett er den aller mest kriminelle gruppe av alle!
I sitt nye innvandringsland forskyver de kjønnsbalansen (jfr Valerie Hudson) og destabiliserer samfunnet ytterligere.
Hammaren på spiken, direkt till fariséerna.
Ledtrådar till varför Svenska kyrkan är som den är, kan man hitta här:
https://detgodasamhallet.com/2020/08/06/gastskribent-lennart-waara-svenska-kyrkans-majoritet-av-kvinnliga-praster/
Jag vill inte vara den som är den , men 2/3 av de som har skrivit den svagsinta artikeln i DN är män, utlandssvensk.
@ Weasel,
Du vet väl vad jag svarar på det? Männen är …………..
…feminiserade. ?
Jo , jag vet det och du har onekligen en poäng .
Problemet är att de feminiserade männen har rösträtt…
@ Utlandssvensk,
Det har snarare att göra med östtyska Stasi-infiltrationen av Kyrkan på 1970- och 80-talet.
@ Haukon Hedning
”Det har snarare att göra med östtyska Stasi-infiltrationen av Kyrkan på 1970- och 80-talet.”
Kanske det. Men om man ser ett liknande mönster i de flesta Västländer, är det svårt att enbart tro på förklaringar som är specifika för ett land. Som jag nämner nedan, är t.ex kyrkorna i Minnesota ännu värre. Faktum är att jag inte känner till något Västland där kyrkan inte agerar ungefär som den i Sverige, vad gäller asyl- och migrationsfrågor.
Hei, U-svensk –
Jeg er ikke uenig med deg på noen måte, men har du noen tanker om hvorfor danskene er mye tøffere enn svensker og nordmenn i forhold til multikulti/asyl?
Dronning Margrethe II sier tydelig at Danmark skal bevares dansk. Kong Harald V hos oss fremstår dessverre som en holdningsløs sullik, og sønnen er en ’blodglobalist’ som trives best i Davos og med Bill Gates.
Ikke mye ”Alt for Norge”der, nei!
(”Alt for Norge” var gamlekongen, Haakon VII’s valgspråk da han ble valgt i 1905, og det levde han opp til på enestående måte frem til sin dødsdag i 1957. Elsket av oss alle!
Danmark innførte lutherdommen i 1536, og vi i No. påtvunget året etter. Et statskupp! Statskirke med danskekongen ’af GUds Naade’ i begge land, alt styrt fra Danmark frem til 1814 – videre statskirke her i norsk regi (Grl prg 2) og div. dissentere fra 1845. Men overveiende luthersk (96 % i min barndom) og svært etnisk homogent bortsett fra (diskriminerte) samer i nord.
Vet ikke om indre kirkeliv i Danmark, men skal ha vært mer vidsynt (Grundvigs fortjeneste?) enn her i Norge hvor trekk av pietisme – også innen statskirken – har stått sterkt.
Interessant om du har tanker her! Hva tror du i så fall det er i katolisismen som ’demper’ trangen til multikulti/PK, sammenlignet med lutheranismen?
Bibelen og Jesu lignelser har vi felles!
@ Anne-Hedvig,
”men har du noen tanker om hvorfor danskene er mye tøffere enn svensker og nordmenn i forhold til multikulti/asyl?”
Danskarna har en tuffare retorik men likväl har man 5-6% muslimer i landet och andelen fortsätter att öka. Så i praktiken verkar inte skillnaden vara så dramatisk.
Till Minnesota immigrerade många svenskar en gång i tiden och de tog då med sig sin kristna tro. Delstaten domineras därför sen länge av lutheranska-protestantiska kyrkor. Dessa är rimligen de internationella kyrkor som står svenska kyrkan närmast.
Så hur har dessa kyrkor agerat vad gäller immigration-flyktingar? Hur otroligt det än kan låta, förefaller det som att de har varit betydligt mer aktivistiska. Förutom att ha ungefär samma retorik som den svenska kyrkan, har de varit väldigt aktiva rent praktiskt.
Deras stora projekt har varit somalier och de har varit extremt framgångsrika. Ungefär hälften av alla somalier i USA bor nu i Minnesota och av de utgör nu cirka 1.5% av hela befolkningen (cirka 70 tusen på en total befolkning av 5 miljoner). Alla artiklar man läser om denna förbluffande de snabba och dramatiska demografiska förändring brukar ta upp kyrkornas stora roll. Här är ett exempel:
https://minnesota.cbslocal.com/2019/07/23/minnesota-somali-american-population-good-question/
Resultatet av kyrkornas arbete kan vi nu tydligt se i Minnesotas största stad, Minneapolis. På bara några få årtionden har den staden gått från nästan 100% vita till bara 60%. Den demografiska utvecklingen där är väldigt lik den vi ser i hela Sverige.
Det finns knappast någon tvekan om att Minneapolis nu snabbt är på väg mot samma öde som Detroit, Baltimore och liknande städer. Det mest sannolika är även att hela landet Sverige också kommer att hamna där. I båda fallen har de lokala kyrkorna varit starkt pådrivande i att bokstavligen fördriva ursprungsbefolkningen.
U-svensk –
Hvordan ser svensk-etterkommerne i Minnesota i dag på hva de har stelt i stand mht. somalierne? Er det somaliske gettoer med flyktende svensk-amerikanere i gated communities, eller er flertallet fornøyde, evt. fornektende PK’ere?
@ Anne/Hedvig,
Nästan alla somalier i delstaten bor i Minneapolis. De är koncentrerade i vissa stadsdelar och där ser man tydligt det sedvanliga utfallet.
De vita gör som de alltid gör, dvs. flyttar.
@ Anne/Hedvig,
Norge är väl nästan en direkt kopia av Minnesota? Nästan exakt samma storlek på befolkningen och i princip bara en stor stad där de vita snabbt håller på att bli i minoritet.
U-svensk –
Leste om Minnesota på nettet. Pussig med folkemengden, men store flate sletter med mye jordbruksland – det er nok dessverre ikke oss! Klar over at det er et slags ’norsk’ område, tror St.Olaf’s College ligger der. Ellers vet jeg svært lite om USA – ikke et samfunn jeg setter pris på.
@ Anne-Hedvig,
”Klar over at det er et slags ’norsk’ område”
Ja, det var mest skandinaver och tyskar som koloniserade den delstaten.
”Ellers vet jeg svært lite om USA – ikke et samfunn jeg setter pris på.
Om du inte har varit där, rekommenderar jag starkt en resa. Inte New York, men kanske Florida eller liknande. Väldigt många väldigt trevliga människor, så länge man håller sig på rätt ställe.
Nästa sommar kommer 400 000 ungdomar från ghettona att få delta i olika projekt runtom i landet. Denna sommar var det:
integrationsprojektet ”Min sommar – Mitt liv”.
”– Vi har spelat långgolf och varit ute i naturen något som många av de här grabbarna vanligen inte kommer i närheten av. ”
”Utöver de olika fysiska aktiviteterna som golf, paintball, fotboll och att åka båt, har killarna haft föreläsningar som gått ut på att lära känna sig själva”
Skulle det här kunna göras på en större skala? De lever som det vore 80-talet. Det skulle behövas 400 000 ungdomar från ghettona som ska i integrationsprojekt. Denna sommar lyckades de med 20 personer. Hur många blev det totalt i år i Sverige? Blev det kanske 700? Alltså 0.00175 procent av ungdomarna i ghettona som fick chans till ”integration”?
Som den här Martin Lazar som står och orerar om att ”Det är allas ansvar att lösa gängbildningar, skottlossningar och mord”. I helvete heller att det är mitt eller de som aktivt motarbetat invandringen och mångkulturen. Allt detta är självförvållat och de som röstat på 7-klövern och medierna, PK-politikerna, det är deras ansvar.
Martin Lazar är säkerligen en duktig polis, det har andra berömt honom för. Men han tycks tro att det finns någon som helst sammanhållning i Sverige eller att andra bryr sig ett skvatt om kriminaliteten utanför sin trädgård. Det gör inte folk.
Varför fattar inte Martin Lazar att han står själv och försöker lösa problem som antagligen han själv är skyldig till genom att ha röstat för denna massinvandring och ej försökt påverka den?
Varför har inte Martin Lazar gjort ett bättre arbete och preventivt försökt påverka opinionen för att minska invandringen? På så sätt hade han varit trovärdig gällande att han själv vill stoppa gängbildningarna.
Hur många svenska gängbildningar är det vi pratar om som gör skjutningarna? 10 procent? Ens det? Det är invandringspolitiken som orsakat detta och han den här Martin Lazar hade gjort ett bättre arbete som invandringskritiker än att kanske stötta massinvandringen samtidigt som han försöker motverka invandrargängbildningar. Hur kontraproduktivt blir det inte?
Sen finns det de här ”nyvakna” svenskarna som jag läser vad de skriver i Twitterflödena, ”mer resurser till polisen”, ”vi kan fixa det med alla folkgrupper som kommit senaste decennierna”, ”för vi är sverige”. Vilket helvetes idiotiskt dravel.
De här kanske kommer till insikt om situationen. Det här är minst sagt hjärntvättade människor som tror att det kan bli lugnt och tryggt i de här områdena. Jag vill bara att de ska vakna upp från sin koma och inse att det inte är lönt att hälla bensin på en brinnande brasa.
Blir det mer och hårdare tag från polisen kommer invandrargängen att ta upp kampen mot polis, civilsamhället och då råkar det svenska samhället illa till. De här invandrargängen har nu förtur, och invandrarna i allmänhet känner att det är de som har kontrollen och andra ska anpassa sig efter dem, så uppstår en situation där svenska polisen går riktigt hårt år, samt svenskarna börjar ställa krav, då tar det hus i helvete och invandrargängen, samt invandrarna själva i ghettona, kommer gå hårt åt svenska samhället och påtala att nu ägnar sig polisen och svenska samhället åt ”fascistiska metoder, mycket grova metoder mot våld, som inte ska få förekomma i ett civiliserat och jämlikt samhälle som Sverige ska vara”. Då snackar vi brinnande bilar en masse, skolstarter som skjuts upp när ”skolan är fascistisk”, gängskjutningar mot polisens lokaler och fysiskt våld mot polisen (skottskadade knäskålar, t.ex.) samt en PK-medelklass som kommer få uppleva sin egen sådd.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/basta-sommaren-i-mitt-liv
”Sen finns det de här ”nyvakna” svenskarna som jag läser vad de skriver i Twitterflödena, ”mer resurser till polisen”, ”vi kan fixa det med alla folkgrupper som kommit senaste decennierna”, ”för vi är sverige”. Vilket helvetes idiotiskt dravel.”
Det verkar vara nästan oundvikligt att man får den där typen av reaktioner så länge folk är fast i de anti-rasistiska dogmerna. Vi har redan sett det under 40-50 år i USA. Det är bevisat långt bortom allt tvivel att det inte fungerar, men alternativet är att erkänna den rasistiska verkligheten. Så man bara fortsätter att ropa på fler poliser och fängelser, samtidigt som sönderfallet accelererar.
USA är laglöst land i vissa delar. Mexico försöker polisen med ”hårdare tag”. Se vad som blir av det! Presidenten lovade att inte längre ta i med hårdhandskarna inför valet, och när han ändå var tvungen så slog gängen tillbaka.
Avvecklingen i Sverige går mycket fort. Jag tror det är gatustrider mot polisen i Sverige om några år, säg 6-7 år. Det börjar med att poliserna inte kan gå trygga från arbetet. (2) Poliserna får sina bilar sönderskurna och sprängda. (3) Poliskontoren börjar sprängas. (4) Poliser får sina knäskålar skjutna. (6) Gatustrider mellan kriminella invandrare och poliser på öppna platser, troligtvis i anslutning till poliskontoren eller i eller intill ghettona.
Mexico failed to capture the son of ’El Chapo.’ Can it contain drug cartels?
https://www.youtube.com/watch?v=kWAPD6t03cs&feature=emb_title
Paul Lillrank har beskrivit att svenskarna år 2028 blir chockade av kriminaliteten som bedrivs ute på gator & torg. De förmögna i Danderyd kommer då inhägna området med stora stängsel. Stängsel som skär rakt genom kommungränsen. Innan dess kommer massan förbli aningslösa om invandring & mångkultur samt att kriminaliteten är importerad. De tror innan 2028 på ”integration”, ”hårdare tag” och allmänt förbli upptagna av sina “personal goals”, karriärer, familjeliv, följa influencers & semestrar. Men vid denna tidpunkt sker en chockartad upplevelse som kan beskrivas som ett slags katarsis. Då slänger de upp stängslena kring de förmögna områdena, förslagsvis kommungränserna. För att ta sig in dit skapas fem filer där man behöver en bricka mot fönsterrutan i bilen för inpassering. Beräknad kötid om fem minuter under rusningstid. Obehöriga har ingen möjlighet att ta sig in då stängslena är toppmoderna med sensorer och drönare som omgärdar hela gränsen. Kostnaden är inte särskilt hög för att bygga detta. De förmögna inom dessa kommuner har kapital att investera i den här infrastrukturen. Under lopper av sex månader byggs dessa stängsel upp. Vid minsta försök att passera stängslena anländer en mycket brysk militärliknande polis.
De rika i städerna kommer då att fly ut mot områdena som är inhägnade med stängsel. I resten av landet kommer utlandsflykten tillta drastiskt. Svenska medborgare kommer åka till övriga Norden, Japan, Östeuropa, USA och ut mot landsbygden i Frankrike. I Sverige kommer de som blir kvar att försöka ta sig in i områdena där de rika bor. Försök kommer göras att spränga stängslena och ta sig dit och plunda och förhoppningsvis få plats bakom stängslena. Men det kommer bli svårt för svenskarna. Svenska arbetare och invandrare ställs mot en internationell, rik befolkning.
När det blir svårt att forcera grindarna till Danderyd eller Ekerö, uppstår ett kaotiskt tillstånd där svenskar och invandrare kommer behöva dela på de få resurser som finns. Utanför stängslena uppstår under en tioårsperiod en kreoliserad befolkning som påminner om Jamaica och Brasilien. Där kreoliseras svenskarna med de bruna och det uppstår en till övervägande del brun befolkning, säg 50 procent kreoliserad arabisk/svensk/afrikansk, 30 procent mellanönstern/muslimsk, 15 procent svensk och 5 procent rysk/baltisk. Här styr nu knarkkartellerna. Regeringen försöker ständigt parera kartellerna men slutar oftast med att kartellerna besegrar statsmakten.
De innanför stängslena påverkas inte märkvärdigt av samhällets kriminalitet & problemet med invandringens kriminalitet tycks nu löst. Inte mycket debatt pågår om hur man ska komma till bukt med kriminaliteten då den nu blivit löst. De i den kreoliserade miljön utanför stängslena anser inte att kriminaliteten är skyhög, eftersom de inte har samma utgångspunkt om ett tryggt samhälle. De har ingen koppling alls till ett Sverige under 1970-talet, eller tidigt 2000-tal, utan snarare jämför de sin situation med befolkningarna i Jamaica, Irak, Sydafrika och Brasilien. Vid en sådan jämförelse tycks ett normaltillstånd råda.
Typ sådana här stängsel omgrädar år 2028 Danderyd, Vellinge och Kungsbacka:
http://static-cdn.sr.se/sida/images/83/3573894_2048_1152.jpg?preset=article-slider
”De förmögna i Danderyd kommer då inhägna området med stora stängsel.”
Det tror jag knappast. Vi har debatterat den frågan ganska friskt och jag ser det, av flera skäl, som väldigt osannolikt att man lyckas skapa fungerande grindsamhällen i befintlig bebyggelse.
De som kan kommer att lämna landet och även Danderyd kommer på sikt att förslummas.
Det enda möjliga undantaget jag kan se är separatism, dvs att kommuner eller andra delar bryter sig ut och bildar nya stater. Men även detta förefaller, tyvärr, osannolikt.
Sverige har möjligen 2060 en befolkning med 50 % kreolsk arabisk/svensk/afrikansk, 30 % Mellanöstern/muslimsk, 15 procent svensk och 5 procent rysk/baltisk.
Anta att 3 miljoner svenskar kommer lämna Sverige under kommande 40 år medan 6 miljoner afrikaner o araber invandrar. Då har Sverige en befolkning om 17 miljoner med den ökande nativiteten från invandrarna.
Svenskarna är då 2 miljoner efter att 2 miljoner kreoliserat med afrikaner o araber medan 3 miljoner utvandrat. Svenskarna är nu 2020 sju miljoner i Sverige. Kvar blir 2 miljoner svenskar 2060. Alltså 2/17 = 11,7 procent svenskar i Sverige 2060.
Kyrkan ja, dom hävdar att Jesus också var flykting därför ska vi inte neka flyktingar asyl. Och det stämmer Josef tog Maria och Jesus och flydde till Egypten. MEN när Herodes dog så tog Josef familjen och flyttade tillbaka till Israel. Den sista delen som handlar om återvandring glömmer kyrkans män av. En sak som jag funderat över, hade Josef fått tillfällig asyl om det hade varit muslimer som styrt Egypten?
Och jag förstår inte varför kristna präster ömmar så för muslimer som förnekar allt det som den judokristna tron håller heligt? Men för mig som troende kristen så tolkar jag uppenbarelsens beskrivning av draken/ormen, odjuret och den falska profeten som så att Ormen är Allah, odjuret är islam och den falske profeten är Muhammed. Det står också att de som inte har Gud kommer att hylla odjuret för att det får kraft från ormen. Kan skriva en avhandling i ämnet, men jag stannar här, jag vill bara visa på vad en troende kristen tror
Peter Koskin sa. ”Och jag förstår inte varför kristna präster ömmar så för muslimer som förnekar allt det som den judokristna tron håller heligt?”
OBS LÅNGT SVAR.
Den konflikt som uppstod inom en judendom, i och med Jesus-rörelsen, den har inte kunnat överbryggas, eller läkas, under de 2000-år som gått.
När Jesus blev – upphöjd – till Gud, på 300-talet, i Romarriket, och när kristendomen därmed blev en s.k. – Politiskt Korrekt Lära – , inom vad som då beskrevs vara det – Heliga – Romarriket, så växte motsättningar mellan en kristendom och en judendom.
Detta delvis pga vissa anklagande, och kan man säga hatiska, texter i NT., Nya Testamentet, vilka vill tillskrivas Jesus tror jag. T ex då, (ungefär):
– ”Ni är lögnare och Ni har Jävulen, som är en lögnare, till Fader.”
– ” Ni är fiender till hela mänskligheten.” –
– ”Ni fariséer lägger bördor på folket, ni skrymtare som vill framstå som goda inför folken och sitta längst fram i synagogan, och där synas goda inför folket, men ni själva – bär inte era bördor – , Ni har dödat vår – Herre och Konung – , vår Jesus, vår Frälsare.”
Osv., i liknande anklagande ord i NT.
Dessa ordpassager skapade grund för bitterhet, avund och osämja mellan en kristendom och en judendom, och speciellt då när en kristendom blev – upphöjd till statslära – , inom Romarriket.
Förföljeler av judar och en judendom började växa. Kanske som en hämndlystnad för att en kristendom (eller Jesus lärjungarna, de som kallades för -följarna av Vägen – ), under tidigare århundrade då hade förföljts och anklagats för kätteri, av en judendom (speciellt då Paulus, som var på mördarjakt på Jesus lärjungar när han menas ha – omvänts – , och blivit – kristen – ).
När så en islam bildades så är det lätt att förstå att den dels var influerad av både en judendom och av en kristendom, och att en islam även kanske fick hjälp i sin tillblivelse, av judiska skriftlärde, enbart för att det kunde förstås som ett försök till självförsvar för en judendom, mot en anklagande alltmer mäktig och därmed alltmer hotfull, kristendom, (genom dess anklagande texter i NT?)
Inom en islam finns många likheter till en judendom; framför allt så förklaras korsfästelsen helt – annorlunda – . Där blir inte Jesus – dödad – (av judiska företrädare), utan där förklaras det att det är någon – annan – , som dör (istället för Jesus). Dessutom är en Monoteism tydligt bekräftad inom en islam, liksom även då inom en judendom. Samt andra likheter är förbud att äta griskött, omskärelse, samt bön flera gånger om dagen. (Inom en judendom tre gånger om dagen och inom en islam fem gånger om dagen.)
Inom en islam hålls – Jungfru Maria – , helig, som då är en kopiering av en (romersk katolsk) kristendom, medan en judendom menar att den kristna, katolska, läran är felaktig både vad gäller – en helig jungfru – , samt också vad gäller Jesus – Gudomförklaring – , då ingen (människa) just kan vara – Helig Gud – , utom just – Helig Gud – .
Dessutom har en kristendom bekämpats kraftigt i Europa, i princip alltsedan 30-åriga kriget, och splittringen, men även då alltsedan den s.k. Upplysningen, och fortsatt vidare att starkt bekämpas till förmån för en vetenskapsdyrkan inom en kommunism och en socialism.
Den fokus på vetenskap, och dyrkan av maskintekniska framgångar, tillsammans med vetenskapliga framgångar inom medicin, elektroni och teknik, samt även då i viss mån inom en psykologi, sociologi och pedagogik, så har en kristendom i pricip då – beämpats – ganska så framgångsrikt under mer än 500- år, och särskilt då från 1900-talets början och framåt och genom de två stora krigen, där då en världskommunism och socialism, tillsammans med en världskapitalism, alla tillsammans har försökt att beämpa en nationsbunden kristendom.
(När Churchill, Roosevelt och Stalin skakade hand med varandra efter krig 2, så tyckte de nog att världen låg öppen och redo? Nu behövde enbart också en islam inlemmas i – den heliga ideologiblandningen – , så skulle då en – evig fred – , mellan all vetenskap, mellan all kommunism, socialism och kapitalis och också en islam, så småningom då menas kunna uppenbara sig? Dvs., den eviga Världs- drömmen, för dem alla?)
Peter Kostin – Kristenheten forsvarte seg i tidligere tider mot krigersk, invaderende islam uten å nøle – det er bare å lese europisk historie! Disse var i vesentlig grad kristne land før de ble bekjempet av muslimske hærer: Levanten, Nordafrika, Spania… Islam ble stoppet på sin videre ferd i Frankrike av Karl Martell (732?).
Spania gjenerobredes i 1492 etter syv hundre år, ellers har vel islam klart å beholde områdene som de presset kristne ut fra. Kristne minoriteter som måtte leve der fortsett, lever ofte på nåde, og diskrimineres i dag.
Underlig at disse kristne topp’dignitærer’ i Sverige viser så lite omtanke for plagede og delvis forfulgte trosbrødre/-søstre. Det er bare ’one track mind’-bekymring for muslimers og islamisters tenkte behov.
Kunne ellers tenke meg en litt alternativ tolkning av Historien om den barmhjertige samaritan, jeg (Lukas 10:13) – han som hjalp den ranede og mishandlede med egne penger og på eget, indrestyrte initiativ uten å vise seg fram etterpå.
Vi vet jo at samaritanene på Jesu tid var en lite aktet gruppe, så Jesus løfter dem frem mens han viser de ’gooode’s og ’vellykkedes’ hykleri.
Hva med å endre deltakerne (dramatis personae) til ’en kv. biskop gikk forbi’ (var en levitt/prest i originalhistorien), eller en kjent ’antirasist’ fra Södermalm, eller en NGO-leder… – forbi den voldtatte kvinnen eller den ranede/grovt mishandlede svenske unggutten. Så kommer er SD’er eller en innvandringsskeptiker (f.eks.! Velg passende person selv) forbi og gir førstehjelp, ringer etter ambulanse, eller kjører offeret i egen bil til sjukehus m.m. [Betaling av herberge og helbredelse går jo på det offentlige nå].
Kunne ikke dette være en historie om svenskenes kår mange steder i landet i dag?
For øvrig har jeg lyst til å ta frem Jesu holdning til ’enker og faderløse’, som han hadde stor omtanke for – de svake og ubeskyttede.
Hvordan behandles ’enkene’ (kan vel leses som pensjonister, gjerne enslige kvinner siden de lever lengst) i Sverige i dag?!
Mitt inntrykk er at også de tynes med kirkens beste samvittighet, og forventes hele tiden å måtte vike for de sterke, unge MENA-menn, som Antje & Co tydeligvis ikke kan få nok av. Uretten mot og utsugingen av ’enkene’ går ’de guuudelige’ maktpersoner helt forbi.
Disse holdningene er neppe kristendom, men jungelens lov og ’Den sterkestes rett’.
(A. Ramberg uttrykker holdningen klockrent. Har ikke opplevd noen protest fra Antje & hoffet overfor henne?)
Erkebiskopen som har ’Gud är större’ = ordrett ’Allahu akbhar’ som sitt valgspråk (se damens skjold på Svenska kyrkans hjemside)!!
Josef och Maria flydde till närområdet Egypten. Där kan vi vara säkra på att de med egna medel och kraft försörjde sig inom första århundradets egyptisk-israelitiska lokalsamhälle. Arbeta eller dö..
De deltog sannolikt i synagogans gudstjänster och höll fast vid de tio budorden. Något vi känner igen, andra inte.
Sedan, när faran var över reste de hem. De hade skäl fly och var till och med registrerade av Rom och identifierbara om frågan vem de var kom upp.
Slående olikheter på 2020-talet.
De flydde inte för att slippa sitt eget samhälles likstelhet utan för reella hot.
Inte för att leva på andra.
Inte för att bryta mot allmänmänskliga hedersregler. Inte för att våldta, råna.
Inte för att hata det nya samhället och människorna (resentiment)..detta trots att många idag som ”flyr” inte vill vara i sina egna rigida samhällen..men här vill ta del av frihet (särskilt männen) och ändå införa sharia eller skam- och hederskultur parallellt med sin iver få skattepengar och frihet?
På det upplysta 2020-talet lyste id-handlingar aldrig så starkt med sin frånvaro som hos ”flyktingar”.
Busted. Nej, total likgiltighet från politikerna som är besatta av vänstermos. Besatta är ordet, de kan inte se klart, inte se rätt från fel. Våldet kommer få dem vakna möjligtvis. Bli kallduschen. Se det de skapat.
Neh.. puh.
Kultur och krock för oss alla…
Oj oj oj..multi-gulligull-kultur..not.
Ropa ut från taken, alternativa lösningar..och ställ de som ordnat kaoset till svars. Bibeln talar om rötter, ansvar, dom och upprättelser. Rättfärdighet på s k gammalt språk. Ett ord som gott kunde bli modernt igen.
Det är vad jag förstår en allmän uppfattning att ett av de större problemen med invandringen från MENA är klankulturerna. Det jag då inte förstår är hur man kan tycka att det är viktigt eller önskvärt med anhöriginvandring. En klan är väl en släkt?
Samma gamla vanliga godhetsflaggande förstås.
Nu från SKR.
Det går några dagar.Sen är det kändisarna,artisterna,experterna och forskarna.
Det bryter mot humanismen.
Det bryter mot konventionerna.
Det bryter mot god smak och fostran.
FN uttalar sig.
EU uttalar sig.
Löfven blir dålig i magen.
Sverigebilden.
Vi återgår till den generösa tiden när Europa inte byggde murar.
Utan att granen brann.
Dom andra måste ta sitt ansvar.
Men gör det inte.
Vi staplar lik och offer på hög.
Och går under med flaggan i topp.
I SvD ”argumenterar” MP för att integrationen är ett svepskäl för att stoppa flyktingar och att moderaternas förslag gynnar en främlingsfientlig opinion.
Ser man på.
Det är inte varje dag någon lyckas slå MP på fingrarna i favoritgrenen att vara längst ut i det himmelsblå drömflufferiet.
Kyrkan klarar det uppenbarligen.
Tydligen FINNS det en främlingsfientlig opinion, det visste visst inte prästerna.En rätt stor en om man räknar in moderaterna också.Bra mycket större än MP i varje fall.
Som gynnas enligt MP.
Om nu den opinionen växer som somliga påstår och blir större och starkare så kan MP(och SKR) bara välja mellan att ta över MAKTEN eller förlora både sin egen och den andres strid.Men det kräver ju sin Kalashnikov förstås.
Liberalen Karlsson kommer ut som en diktaturkramare som bejakar människo-offer!
Liberalen kommer ut som fullfjädrad Leninist, äggen o omeletten ni vet.Fast den här gången blir det äggröra av den C-märkta soppan.
Det är nu helt ok så länge äggen är nånannan får C-Karlson till det när han känner efter.Men man får ju hoppas att det finns några lite mer ”allmänborgerliga” Annie-partister kvar i Tingsryd.Det är definitivt inte första gången partiet infiltrerats men vid Lenin borde t.o.m Annie Lööf dra gränsen självmant.
Johan Karlson och hans statsminister planerar läger för att särskilt bestraffa läsare av ”Folk och rövare i Kamomilla stad”.Om vi ska kunna klara Sverigebilden, att bekämpa rasismen och ha EU:s lägsta arbetslöshet är det väl tvunget att hyra in bönderna där ute på landet som lägervakter i coronatider.Karlson och hans likasinnade ställer mer än gärna upp i nyputsade stövlar.Det handlar ju om alla människors lika värde och då går det åt en del ägg förstås.
O.T. Hvorfor er kardemommen (kardemumma) byttet ut med kamomille i Torbjørn Egners bok ’Folk og røvere i Kardemomme by’??
Det er jo noe helt annet!
Vet dere forresten at kunstnerfamilien Egner tilbrakte noen feriemåneder i en marokkansk landsby på begynnelsen av 1950-tallet, og trivdes tydeligvis svært godt. Deretter skrev T.E. sin bok om livet i lykkelandet Marokko, der alle er greie med hverandre, og røverne blir skikkelige til slutt. (I en annen av hans barnebøker bestemmer reven seg for å bli vegetarianer).
’Kardemomme by’ er etter Egners bok hos oss prototypen på den totale idyll. Jeg har fått med meg at Sofia Jupiter ser helt annerledes på boken!
Egner var en helt for norske barn på 1950-tallet, og barnetimeonkel i NRK:s ’Barnetimen for de minste’.
I Dyreparken Kristiansand S har man til og med bygd opp Egners marokko-fantasi Kardemomme by i full skala, til begeistring for store og små.
Jeg gikk for øvrig i barnehage med den ene av Torbjørn Egners døtre, så jeg er virkelig vokst opp med dette. Men mine tanker om landet Marokko og dets innbyggere har endret seg siden den gang. Hos en del andre har det ikke skjedd..
Man kan säga att integrationen är misslyckad, men ett förväntat misslyckande.
Det är massinvandringsprojektet som är och var orimligt.
Det enda som gäller nu är ett moratorium för att ta emot migranter – under lång tid.
Det kommer inte att hända.
Alla människor i landet som har möjlighet bör rikta in sig på det mer realistiska projektet – Förbättra segregationen.
Jag vill uppmana samtliga som kommenterar att bemöta Johan Karlson i sak och avhålla sig från en del tjyvnyp som förekommer.Vi är bättre än så helt enkelt.Även om jag själv precis som andra trakasserats av överentusiastiska följare från samma parti som Karlson så är vi faktiskt bättre än så.
Bemöt Karlson i sak på samma sätt som vi bemöter alla andra sossar och besegra honom i en ärlig kamp.Det blir bäst så!
Jag vill styrka det som hävdas här. Jag får radera en del inlägg som bara är rena personangrepp, och då är jag ändå generös med vad som släpps igenom. Bemöt i sak, gärna tufft, men gå aldrig på person.
Tack.
/Hans
”att bemöta Johan Karlson i sak och avhålla sig från en del tjyvnyp”
…………………………………………………………………………………….
JK diskuterar aldrig sakfrågor.
Hen känner och tycker.Varken mer eller mindre.
Hen känner att invandringen/integrationen går bra.Enormt bra tom.
Hen känner att moderaterna är högerextremister hen inte kan samarbeta med.
Hen känner att sossarna och Löfven är Guds gåva till svenskarna.
Om det sen skulle bero på något slags infantilt tillstånd i hens lokalavdelning eller eventuellt har att göra med den kvinnodominans som hela partiet grundar sig på tänker jag inte spekulera i.Det överlåter jag åt andra.
Jag är nämligen för evigt övertygad om att det handlar om ett troll.Som jag skrivit förrut.Flera gånger.
Eftersom hens inlägg saknar egentlig substans finns där inget att diskutera helt enkelt.Skulle det dyka upp en insatt representant för de partierna så är det en helt annan sak.Men vad gäller JK så är tyckande och kännandet egentligen ganska harmlöst bara.Lite som ledare i DN eller Aftonbladet.Vem bryr sig liksom?
Om jag inte har något vettigt att säga, är ju saken egentligen enkel. Antingen behöver mitt inlägg inte besvaras. Eller är det just enkelt att bemöta i sak. Det är väl vad de önskar? Så oavsett finns det kanske inte så stora behov av att gå till personangrepp?
@ Johan Karlson,
Jag tycker att det är kul att du skriver här, så att alla kan se hur en typisk 7K politiker resonerar. Själv har jag försökt att debattera med sådana många gånger förr om åren, men har i huvudsak gett upp.
Från mitt perspektiv är ni genomgående helt förbluffande dåligt insatta i allt som har med migration, asyl och relaterade frågor att göra, samtidigt som ni tenderar att uttala er tvärsäkert och moraliserande.
T.ex finner jag din liknelse med trafik ovan nästan löjligt dålig. Alla utvecklade länder behöver bevisligen ha trafik, men många klarar sig utmärkt utan invandring från 3je världen. Det hade du insett, om du hade gjort minsta försök att sätta dig in i ämnet.
För oss som har läst på blir dina inlägg mest en form av tragikomisk underhållning. De för verkligen inte debatten framåt.
Jag stöder helt Hans linje med att undvika personangrepp här och gör så gott jag kan för att själv hålla god ton. Det tycker jag också att du genomgående verkar göra.
Att du sen stöder lagar som vill fängsla sådana som jag och många andra som skriver här samt att jag anser att många 7K politiker bör åtalas för folkmord innebär självklart att det finns en underliggande spänning i alla meningsutbyten. Men god ton är likväl, enligt mig, både önskvärt och möjligt här och nu.
Den lagstiftning du menar att jag skulle stödja känner jag inte till. Att jag skulle stödja den blir ju rött omöjligt om jag inte vet vad du talar om.
När det gäller liknelsen om trafiken – är det väl så att vi helt enkelt har olika värderingar här. Jag tycker den är relevant och bevisligen har vi också över åtskilliga decennier under en lång rad av riksdagar underlättat migration, precis som vi har haft med trafikfrågor.
Jag vill för min egen del hålla god ton i samtalet här. Uppenbarligen vill också Hans det. Andra blir provocerade av just en uppmaning till att hålla god ton. Jag tycker som sagt det är bra.
Johan K,
”Den lagstiftning du menar att jag skulle stödja känner jag inte till.”
Nu blir det bara direkt löjligt. Men visst, om du vill tramsa så gör det.
”Att jag skulle stödja den blir ju rött omöjligt om jag inte vet vad du talar om”
Faktiskt direkt underhållande om man ser den freudianska felskrivningen.
God Ton™
Det mest obegriplika är ju att ni lägger tid och resurser på att bemöta Johan Karlsson. Han har ju aldrig någonsin fått ur sig ett enda vettigt inlägg och är ju bara här för att störa och infiltrera. Möt dem med samma mynt som regimen ofta använder ”Tystnad” för det går inte att vrida blod ur en sten så att säga.
En märklig företeelse slog mig, i anslutning till min referens till Jesus anklagelser och utfall, (enligt NT), mot fariseér och de som menades vilja lägga bördor på andra och därigenom själva framstå som goda, det är då, att trots en kristendom då är anklagande mot just sådana beteenden, så fortsätter en kristenhet att vilja upprepa just det beteendet?
– Ni andra – är skyldiga att ta ansvar för både det ena, det andra och även det tredje, men det är – vi goda – som (aningslöst och för att just kunna framstå som just goda?), som vill förespråka denna invandringspolitik?
Hur tänker de då kan man kanske undra?
– ”Vi själva är ju relativt skyddade så vi drabbas ju inte i första hand, och inte heller i andra och tredje hand, och det allra, allra viktigaste för oss det är att just – framstå som goda – inför våra närmaste? Det viktigaste för oss det är att då s.k. ses som goda i våra uttalanden och åthävor, (som vi då vet att vi själva då inte behöver bära eller drabbas av i någon nämnvärd omfattning?)
Frågan är då, om det i själva verket vore just de själva som skulle råka erfara något kostbart, och kanske råka bli rånade eller nedslagna t ex av invandrade kriminella, (från t ex Östeuropa, eller från andra fattiga migranter som reser runt till andra länder och främst kanske vill stjäla vad de kan komma åt), om – de goda – då själva skulle vilja ändra de ståndpunkter som de tror per automatik är en uppvisad s.k. god politisk hållning?
Det är tveksamt.
Att alltså s.k. ”se ut som att de verkar vara goda” , har nog tendenser att kunna övertrumfa de sociala risker som kan medfölja personer som vågar s.k. ”se ut som att de verkar vara onda”.
Detta är alla s.k. fanatismers inneboende s.k. – sociala lagbundenhet – ?
(Läs mer; Vad är en fanatism? https://educaremm.wordpress.com/ )
Ja. Sammanfattat, de ”goda” migrationsförespråkande kyrkoledarna är nutidens fariséer.
Deras ord och ställningstaganden leder till mer kaos och mindre Kristus.
De sprider inte evangeliet, de sprider politikervälde och ”godhet” med andras pengar. Dessutom gör de karriär genom sina politiska (migrations)ställningstaganden.
Att migrationsrelaterad kriminalitet, pengar till hårdbeskattde utsatta svenskar strös för vinden, ”allas lika värde” och andra kommunistslogans söver och förstör landet prövar de aldrig..aldrig rannsakningar, roten till landets destruktiva utveckling. Varför?
Skatteunderstödd migration på 2020-talet är något ”gott”. Andra sätt ”hjälpa” är förbisedda.
Vissa av dem uppträder som idioter och drar oskyldiga in i en mörk framtid. Resten tjänar medvetet mammon och kortsiktig ”värdslig” religion/politik.
Rannsaka er och er del i utvecklingen. Möt en våldtagen kvinna och känn in.
Lars*** sa: ”De sprider inte evangeliet, de sprider politikervälde och ”godhet” med andras pengar. ”
Samt sa även Lars*** också: ”Möt en våldtagen kvinna och känn in.”
Att ”sprida”, s.k. misstro, misstänksamhet, samt kanske även falska antagen och falska anklagelser, mot människor, med utgångspunkt i en s.k. kristendom, och utifrån det som då kanske självklart antas vara en s.k. – sann kristendom – , det är nog inte heller någogonting som i en långsiktig konsekvensanalys (!), kan antas kunna skapa varken frid eller fred, varken inom människor själva, eller inom samhället.
Tvärtom.
Det man kan alltmer uppleva det är ökade viljor, inte minst från s.k. kristna håll, att verkligen försöka att – utpeka – , endast och enbart – en islam – som ond, som skyldig och som det är upp till s.k. kristna att då (ungefär som om de tilltror sig själva befinna sig på barikaderna i Wien, år 1683?), det är mycket kontraproduktivt.
Detta med tanke på globalt näringslivs önskningar och tillsammans med höga politiska viljor med långsiktigt planerade och önskade, just politiska strategier för Europa, där islam menas vilja förespråkas. Och gärna då hellre än en kristendom.
En kristendom har många företrädare på s.k. höga nivåer, som verkligen vill försöka att framkalla ett s.k. motstånd, som egentligen har som syfte att framkalla konfrontationer och strider, samt kanske även gärna inbördeskrigs-aktiga situationer.
För detta ändamål finns då många s.k. aktivistiska aktivister, både på en muslimsk sida och också då på en s.k. kristendoms sida.
Men, i slutänden, om alltså det lyckas att kunna uppvigla människor, kring skärningspunkterna – islam kontra kristendom – , samt även då – kristendom kontra islam – , och slutligen då lyckas med mer eller mindre krigiska situationer, så kommer dessa scenarier endast i slutligen då leda fram till det som främst av allt önskas av just globaliserade intressen, och det är bildandet av en Ny Statsformation, nämligen ett USE, som ett viktigt steg i det önskade bildandet av en helt ny, s.k. – Ny Världsordning – , alltså ett s.k. – A New Worldorder- .
Därför anser jag att det inte är varken förnuftigt, eller kristet, att försöka att uppvigla och att försöka att utmåla, stämpla och framkalla fruktan för, endast och allena – en faktor – , (islam), och försöka att utmåla endast – islam – , som Den Onda, eller Det Onda, som då kristna skall manas och uppmanas till att vilja bekämpa.
Till förmån för en kristendom, får man då anta.
Och detta när alltså en kristendom i stort sett just redan effektivt har bekämpats, både krigiskt genom trettioåriga kriget mellan katoliscism och protestantism, samt med hjälp av en s.k. Upplysning, och även då med hjälp av och till förmån för en dyrkan av all vetenskap och alla uppfinningar kring teknik, maskiner och elektronik osv., T ex då boktryckarkonst, tv, radio, telefon, internet osv., i alla former som skett under mer än ca 500 år.
Därför är inte en kristendom i dagens värld möjlig att försöka att mobilisera på någon slags nationsnivå.
En kristendom är förpassad till en privat tro, vilket naturligtvis är fullkomligt tillåtet att utöva i just privata val, som inte alls egentligen har något stort samhälleligt inflytande eller makt. Men s.k. tycka, kan ju även s.k. kristna människor göra, (som ofta då brukar inbegripa anklagelser mot hur fel och hur oriktiga samt hur osanna – alla andra – är, märkligt nog).
Att sedan vilja mena att våldtagna kvinnor i Sverige endast skulle enbart och allena bero på – islam – , det är en felaktig föreställning.
I princip skulle man kunna säga att – hela Sverige – är ett slags – våldtaget land – , i och med att mycket s.k. modern propaganda har kunnat förmedlas och kunna propageras i Sverige.
Inklusive då s.k. sexualfrihetsideal, vilka har propagerats av ett s.k. Upplysningsinstitut. Alltså ett s.k. sexualupplysningsinstitut, som genom s.k. upplysande teater, genom filmer, genom pop-rock-musik, och genom droger har kunnat propagera förförelse och förvillelser över en hel nation, vilket då kan ses som att i princip kunna – våldta en hel befolkning – ?
En hel befolkning som då inbillar sig att de är fria eller s.k. frigjorda och till att inbilla en hel nation att tro om sig själva att verkligen vara s.k. moderna, toleranta och upplysta?
Detta kan kallas för den stora våldtäkten på hela Sveriges vilseförda, förvirrade, tillplattade och fördummade befolkning?.
Möt Moder Svea, – ”Den våldtagna Staten” – och – ”känn in”.
Men, alltid måste även förstås att när människor låter sig förledas, underhållas, roas och därigenom förledas, förvillas och förföras, så är de själva också självklart delansvariga för sådana s.k. förförelskonster.
De är då svaga för falskt beröm för s.k. – tolerans, öppenhet och vidsynthet – , vilket ofta för både enskilda personer såväl som för hela nationer då kan ses som just ledande till nedgång och även till undergång.
Ungefär som devisen: – ”Högmod går före fall”.
Det är svenska folket i allmänhet som själva som har s.k. fallit för, och som själva tillbett och hyllat alla former av förförisk schlagermusik, dansmusik, rock-pop-musik, all teater, all reklam, all mode, allt hyllande av s.k. Upplysningspropaganda och s.k. frigörelsepropaganda på en sexualfront.
Alltså all den falska och vilseförande propaganda som har kunnat leda fram till en genomgående demoralisering med nedmontering av familjer, och därmed nedmontering av nation och stat, som sitt främsta mål.
Alltså en aningslöshet och brist på s.k. konsekvensanalysförmågor kan förekomma på både s.k. höga och s.k. låga nivåer i samhället.
Att då försöka att utpeka – endast EN faktor – , som skyldig och ansvarig, är att vilja göra en begränsning, samt att vilja försöka skapa en EN fiende?
EN fiende, som då menas kunna bekämpas kollektivt?
EN fiende, vilket förmodligen endast alltså kommer att kunna leda till samhällssammanbrottet? Alltså ett nationssammanbrott, som då är någonting önskat av en globalitet i alla former?.
(Av någon märklig anledning får jag associationer till Martin Ljungs gamla sång om – ”Vi ska klara ave´t både gammal och ung om vi enas och spottar i nävarna” (!), (slå på google).
Det var en rolig sång på sin tid, men som idag naturligtvis inte fungerar kring något – ihopsamlande – av staten Sveriges svenska medborgare att samlas kring, eftersom staten Sverige idag i princip redan är s.k. globaliserad, och framför allt mer eller mindre s.k. amerikaniserad där många svenskar av alla slag, ser Amerika som ett föregångsland, och som inspirationsland i många sammanhang, inte minst mat, musik, mode och livsstil, samt även då drömmen om att – Diversity is our strength – , osv. ).
Korrigering och förtydligande:
…”Detta kan kallas för den stora våldtäkten på hela Sveriges vilseförda, förvirrade, tillplattade och fördummade befolkning.”
Alltså ordet – fördummade – befolkning, hänsyftar då = i betydelsen s.k. …- förytligade – befolkning.
Eller kanske man skulle kunna beskriva fenomenet såsom en s.k. – kort-nästhet – , (eller även då såsom en utbredd aningslöshet) hos en svensk befolkning.
Jag har inte hunnit gå igenom hela din text.
Men om vi pratar religion generellt så kritiserar jag o flera andra institutionerna ex Sv. kyrkan.
Om vi pratar troende kristna där jag menar personerna tror på Kristus, t o m dör för sitt ställingstagande så är det en skillnad fr ex en högavlönad präst i Sverige (som visst kan vara troende o inte bara ”religiös”) och kristna i många muslimska samhällen.
Kristendomen el eg bibelns texter skiljer sig från islam i förhållningssätt. I grundstommen.
Du kan avsäga dig din tro lämna kyrkan (enligt bibelns texter) men i islam är det dödsstraff om vi ser till grunderna i skrifterna.
Likaså med ett antal andra ”synder”. Det här vet du väl? Det är opposition skulle jag säga mellan ”kristendom” o ”islam” vad gäller livssyn o samhällssyn. Det ger följder.
Ang våldtäkter så gällde det statistiken där endera MENAinvandrare är överrep. Eller kommer fr islamsk bakgrund. Kalla det vad som.. men det är fakta.
Att kritisera gör att andra blir upprörda el ex jag själv. Vi säger saker för att peka ut det vi tycker är fel el en del för att bara ”bråka” t o m vilket inte varit min poäng dock. Det är bra att tala fritt. Motsättningar finns hela tiden f ö. Därför behöver vi livsrum för att tala fritt. Säg det till ledare i många muslimska länder.
Vem har pekat på bara en faktor? Vi pekar på volymer, lögner, mörkanden, religion o politik. Etniciteter. Religionens påverkan eller politikens. Skilj f ö på etniciteter o religion.
Islam i Sverige ser inte jag som (i stort) en positiv kraft. Vill jag själva religionen islam ska växa i Sverige? Absolut inte. Det finns en uppsjö saker med ”islam el kulturbetingat till islam allt fr kusingiften, arvsrättigheter, blodsocker o vätskeförlustfastan ramadan, matförbuden, dawa m m och dödstraffen som jag motsätter mig. Klart det anses obekvämt det jag säger för en del men..vad får vi då säga?
Ord skapar rörelse. Så är det.
Sorry jag inte hunnit gå igenom allt du skrev men ska titta.. o kanske återkomma.
En märklig sak med en kristendom det är att fastän den vill mena sig vara en s.k. kärlekens religion, så uppvisar den påfallande ofta i en praktik, eller i en realtitet, så fruktansvärt mycket hatande och fördömande av andra människor, såväl som andra religioner.
Den visar sig alltså gång på gång i en verklighet vara en hatisk, en mallig och högmodig religion, som tror om sig själv att inneha den enda sanningen och som därför tar sig rätten att försöka att utplåna alla andra.
Inte nog med att den har tendenser till att vara hatisk, den har också uppvisat återkommande förmågor att även i sig verka inneha stora risker att kunna leda människor till mer eller mindre galenskap, samt kunna bedriva mord och andra bestialiteter i stor skala, även av sina egn hela församlingar, när det inte har handlat om enskilda församlingsmedlemmar som i Knutby.
Det måste vara någonting inom själva religionen kristendom som medverkar till en potentiell galenskap?
En slags besatthet med s.k. andebesvärjelse, andeutdrivning, häxförföljelse, inkvisitioner med tortyrmetoder, för att avkräva människor den s.k. rätta läran, eller den s.k. rätta tron.
Alltså verkar religionen kristendom kunna härbärjera allt möjligt vanvettigt, inklusive då en utbredd pedofili som inom den katolska kyrkan. En kristendom har även bedrivit regelrätta vidrigheter kring stora guldplundringar och massmördande av olika ursprungsfolk och indianstammar i Sydamerika, samt massmördande av indianer i Amerika.
Dessutom kompletta vansinnigheter i Tyskland under en period.
Dessutom har en kristendom just förmågor att vilja driva fram, och driva på, just en skenhelighet hos de sina.
Att till varje pris vilja framstå som goda, samt att i sina krav på att uppvisa en godhet det då menas krävas en s.k. andlighet, eller s.k. andedöpthet, som då skall uppvisas i en hysterisk uppdriven s.k. salighet, skrikande rakt ut, i s.k. andetalande som till exempel i den amerikaniserade Pingskyrkan.
Och alltsammans framtvingat inför andra s.k. kristna, såsom bevis på helighet, men som för vanliga människor då ses som en s.k. typiskt upphosad hysteri och skenhelighet.
Det är en religion som i sig bär fröer till just hysteri och överdrivenhet, särskilt när den praktiseras inom s.k. frikyrkorörelser av olika slag.
Där kan just ett hysteriskt sjungande, tillsammans med hysteriskt skrikande pastorer och andra vansinniga galenskaper framföras, särskilt i USA, som i sin tur har förmedlat vidare sin galna kristendom till t ex Sverige, både genom en Pingskyrka och genom Livets Ord m.fl.
Hela gudstjänster är då till för att driva fram ett tillgjort uppdrivet hysteriska och vansinniga tillstånd som kan ses som förblindande s.k. glädjerus, och allt med hjälp av hysteriska predikningar och sång och musik.
Förmodligen är det ett det milda kristna sinnet, som vill avkrävas att uppvisas, vilket då tilltros vara uttryck för kärlek, men som ofta då istället, enligt historien, vad gäller just olika vedervärdiga kristna beteenden som skapat hemska följder, istället kan förstås, tolkas och inses som bärande i sig både ett stolt hatande och en djup, förblindad och självgod, ja högmodig arrogans, istället.
Kristendom verkar alltså ha farliga frön inom sig när det gäller att skapa och framskapa just en s.k. skenhelighet och samtidigt vara full av inbillningssjuka om sig själv, såsom en kristenhet, där det tros att en kristendom verkligen är en kärlekens religion och i stort sett felfri och enbart god.
Detta när den samtidigt genom historien har velat sprida hatpredikningar samt begå massmord i detta s.k. godas namn.
Man kan endast hoppas att en galen, högmodig och fanatisk kristendom inte får fäste på nytt.
> Paketet inbegriper tillfälliga uppehållstillstånd
> som huvudregel, försörjningskrav vid anhöriginvandring
> och skärpta krav för att bli svensk medborgare.
Hittills had alla sådana reglerna varit en bluff så jag tror det när jag set det implementerat.
Dessutom, i vår s.k. ”modernitetens älskade högborg”, dvs., Sverige, så är det påfallande hur en utbredd fokus tenderar, inom många olika yrkesområden och arbetsplatser, att handla om att medarbetare ofta styrs av ”vad de andra ska säga”, alltså av en slags intern överenskommen tystnad och lågmäldhet, som det typiskt – svenska idealet – .
Själv har jag för länge sedan tjänstgjort inom Svenska kyrkan, och där kunnat se en kanske typisk svensk vilja till samarbetsvillighet som uttrycks i just en lågmäldhet och icke-oppostion, dvs., i en tystnad.
Eller kanske kan man kalla det för att inte vilja sätta sig på tvären utan hellre då vara medgörlig och följsam till vad högre befattningshavare anser, tycker, vill, har bestämt, beslutat och därmed önskar sig.
Jag har sett kotteribildningar om och kring kontroversiella präster med höga prästbefattningar, tillsatta från Stockholm till t ex Göteborg. Ett Göteborg där då den ustationerade prästen mer eller mindre hade till uppdrag att bearbeta och övertyga, övertala och påverka, när det gällde kvinnoprästmotstånd som fanns just i Göteborg. (Tack vare en mycket omtyckt biskop vid namn Bertil Gärtner.)
Men, fenomenet kring ett utbrett ganska så typiskt svenskt psyke det handlar på många arbetsplatser att just uppvisa en typisk s.k. medarbetarvilja.
Hur denna kanske typiskt svenska stil, (som i vissa sammanhang då kan vara någonting av s.k. godo därför som en s.k. enad arbetsenhet är det lättare att få utfört arbete som behöver utföras), det är ändå någonting märkligt.
Svenskhet handlar både om lättstyrda medborgare, samt om naivitet, om vilja till godhet och även om det som då tilltros vara en godhet, samt även det som då kanske i själva verket, i ett nästa konsekvensstadium, visar sig inte alls vara en godhet.
Det behövs därför många långsiktigt tänkande beslutsfattare i Sverige.
Kanske upplever alltså många medarbetare att det är obekvämt att behöva ens försöka att tänka emot, eller då verbalt motsätta sig, vad ledningar av olika slag då redan menas ha tänkt ut.
Det kan då upplevas av många svenskar som en förmätenhet?
Eller rent av som en uppnosighet?
Eller kanske även såsom trilskande, som också då hindrar sammanhållning inom arbetslaget. Detta kan då kan vara en besvärlig position som många svenskar då hellre undviker än att riskera försätta sig själva i, och därav just en s.k. typiskt svensk s.k. tystnadskultur?
Politiska beslut fattas på höga politiska höjder, och dessa förväntas genomföras till punkt och pricka utan större motstånd.
Om svenskar som då resonerar och analyserar på s.k. alternativa sidor inte ser dessa psykologiska och sociologiska mekanismer som styr många inflytelserika beslutsfattande instanser i Sverige, och tror att de kan bilda någon slags motståndsrörelse, så finns det en slags blindhet inför hur Sverige är uppbyggt, och hur Sverige fungerar.
På gott och på ont.
Och ofta på ont.
Detta därför att det skulle nog verkligen behövas mer djupkonsekvensanalytiska genomgångar inför t ex en invandringspolitiks konsekvenser.
Om dessa konsekvenser verkligen är önskade av en majoritet av svenska medborgare.
Det gäller då både ursprungsmedborgare och också inflyttade medborgare.
Det finns många invandrade till Sverige som faktiskt själva oroar sig inför en överdimensionerad invandringspolitik.
@ Educaremm
Varför orolig? Jag är inte orolig. Vad ska jag vara orolig för? Invandringen kan skruvas på 3x nuvarande volymer. Krackelerar bara snabbare.
Jag lever med en erbarmlig vetskap att svenskarna inte längre är en majoritetsbefolkning inom 15-25 år. Fan spelar det för roll om invandringen från 3dje-världen är 10k eller 100k per år i några år till?
Dessutom: historikerna kan senare klargöra PK-politikernas folkmord på svenskarna. Och vi som påtalat folkmordet kan då ”få rätt” i vårt antagande att ett folkmord pågick under vår livstid.
Och nummer 2 så får svenskarna som var så hyllande för mångkultur och motarbetade oss invandringskritiker medan de bodde i Danderyd & Bromma erfara hur det är att bli en liten vit minoritet. Inte så kul nu va!
Hoppas du på att 1-2 miljoner repatrieras inom 10-20 år till Irak, Somalia och Afghanistan etc.?
Framtidsanalysen sa: ”Hoppas du på att 1-2 miljoner repatrieras inom 10-20 år till Irak, Somalia och Afghanistan etc.?”
Jag läste för en tid sedan att somaliska ministrar själva anmanade sina landsmän som befinner sig boende utomlands att återvända till Somalia.
Kanske fler länder då, som t ex Irak och Afghanistan m.fl. kanske även de verkligen vill att deras medborgare återvänder hem?
De invandrade som då befinner sig i för dem själva främmande land kanske skulle kunna övertalas att flytta hem. Och särskilt om de erbjöds lite bidrag för den saken.
Så ja, det skulle kunna vara ett resonabelt och genomförbart projekt.
Kanske många faktiskt längtar just hem? De kan då slippa att försöka vara ”några andra”, som kanske är för dem själva just ofta ”främmande” sätt att vara på?
T ex då att försöka att vara några ”förhatliga” svenskar? Detta när de då istället skulle kunna befinna sig hemma hos sig själva i sina egna hemländer och där helt enkelt utan problem då just bara helt naturligt vara sig själva, och bli uppskattade för det.
Det kan ses som en människovänlig attityd. Att alltså bidra till att kunna förverkliga en sådan eventuell hemlängtan hos invandrade människor som då eventuellt kanske känner sig främmande och därför obekväma här.
Lätt off topic men viktigt ändå. Svenska kyrkan har tagits över av en feministisk falang som har fått för sig att man kan flirta med islam ostraffat. Det har uppstått en helt ny västerländsk trosriktning: kristoislam. Vi äro alla bröder? Nej, knappast om vederbörande islamistbroder hugger huvudet av dig så fort han kommer åt! Naivitet räcker inte till för att förklara detta fenomen – det är fullt utvecklat vansinne. Det vi behöver nu är personer som Vlad Pålspetsaren Tepes (mitt alter ego) som styrde över Valakiet en gång i tiden och osmanerna gjorde rundor förbi hans av turkhuvuden ”prydda” gränser. Vlad är förebilden för sagan om Dracula.
@ Vlad T,
Jag håller helt med om att ”naivitet räcker inte till för att förklara detta fenomen”. Vi hade en ganska lång debatt om exakt detta för inte så länge sen:
http://www.fristad.eu/2019/12/fred-i-konskriget/
”Det vi behöver nu är personer som Vlad Pålspetsaren Tepes”
Vlad var inte feminiserad, men det är dessvärre dagens västerländska män. Kan vi bryta oss ut ur detta innan det är försent? Rent objektivt ser jag inget som tyder på det, men hoppet är det sista som lämnar människan…..
När man läser en del kommentatorer, som kan verka mycket frustrerade och mycket arga, ja, mordlystna, och kan anta att det är (unga) män som ligger bakom dem, med fantasier om mördande och dödande, så förstår man att det finns hos många en oerhörd fruktan, samt vrede, ilska, sorg, som nog näranpå skulle kunna beskrivas som avgrundsdjup, och som mycket svårhanterlig för dem som drabbas.
Det är väl så som krig har en regelbunden återkommande rytm och vill upprepas århundrade efter århundrade. Kanske som en slags regelbunden naturkraft, oemotståndlig för främst då unga män?
Mot en sådan biologisk, eller fysiologisk, eller kanske rentav geologisk verklighet, så kan man ibland fundera över om det bästa ändå kanske vore om kvinnor över hela jordklotet slutade att föda pojkbarn?
Att resolut fokusera på enbart flickebarn, samt att i förväg konstruera s.k. nedfrysta sperma, förvarad i banker, som då kunde bevaras i hundratals år och på en helt och hållet s.k. industriell väg återskapa nya barn.
På enbart några, tre eller fyra, generationer, så skulle då världen kunna befinna sig vara helt utan pojkbarn, pojkar, unga män och män som helst av allt vill kriga varandra sönder och samman, och mörda varandra på det mest bestialiska sätt som de kan fantisera om, samt till varje pris vilja döda.
Alltså så som historien har sett ut , och i princip alltid velat upprepa sig bli, för varje, eller varannan, eller var tredje generation.
Krig och krigande är pojkars och mäns livsluft?
Undrar hur mänskligheten skulle te sig helt och hållet utan män?
Alltså utan masskrigande, massdödande, massmördande och massutrutningsfokuserade män, och utan män vars främsta livslust är fokuserad på död istället för liv.
Sådana pojkar, unga män, eller män, finns tydligen.
Enligt kommentarfältet på Fristad Blogg.
@ educaremm,
”På enbart några, tre eller fyra, generationer, så skulle då världen kunna befinna sig vara helt utan pojkbarn, pojkar, unga män och män ”
Att helt eliminera män är en inte ovanlig fantasi i en del feministiska kretsar. Precis som du skriver, tror man att detta skulle göra slut på krig och våld. Jag ser dock inget alls som tyder på att detta skulle stämma. Se på hur utfallet blir på verkligt kvinnodominerade arbetsplatser. Fundera på hur en värld med 50 Hillary Clinton liknande kvinnor som ledare skulle se ut. Nukleär vinter inom några få år, gissar jag.
Sen är det, från mitt perspektiv, lite underhållande att förslag om att helt utrota män genomgående resulterar i betydligt mindre upprörda reaktioner jämfört med förslag om att enbart begränsa kvinnors politiska rättigheter.
Utlandssvensk sa:…”Sen är det, från mitt perspektiv, lite underhållande att …förslag…”…
Det är självklart inte alls något – förslag – .
Det är endast en s.k. S.F. fantasi.
Och ja, kvinnor kan alldeles själva nog också ställa till det, alltså skapa problem alldeles själva, både för sig själva och för hela världen…
Jag har väldigt svårt se att bibeln kräver eller att kristen tradition
ö h t har som uppgift vurma för att Sverige som stat, rike eller som nation ska förändras snabbt befolkningsmässigt med a l l t vad det innebär.
Med nuvarande invandringspolitik måste pengar tas från vår gemensamma kista trots att pensionskistan, de samhällsbärande instutitionerna och sjukvården bl a har mindre med resurser.
Vad kyrkoledarna, prästerna predikar är att ta från de fattiga och ge till ”andra” som i de flesta fall också är oidentifierade. Alltså att flertalet inkomna i landet invandrat utan identitetshandlingar vilket borde vara det mest viktiga ha med sig vid en flykt. Så genomskinligt.
Kyrkoledarna, prästerna stöder indirekt den kriminalitet som senaste regeringar är skyldiga till. Våldtäkterna går att räkna i tusental samt misshandel och hot ända in på lågstadiet. Att Gud skulle vilja se ett mansöverskott p g a invandring är helt befängt, vilket nu är en verklighet. Listan kan göras lång med de problem politikerna skapat från A till Ö. Varför stödjer ni präster detta?
Islamismen är på frammarsch tack vare den skattefinasierade invandringen. Islamismen eller islam (sharia) har absolut ingen kristen värdegrund utan är benhård i att framhäva islam och dess politik. Helt kontraproduktiva mål har dessa präster alltså som slutmål. Hur? Jo, det är bara att räkna på migrationen och den etniska förändringen samt värderingsförändringarna.
Men.. de är inga riktiga präster. De är politiserade kamouflagepräster, många betalda med goda löner.
Mammon, politiska köttgrytor och förmåner rubbar lätt ett sunt sinne till idéer som leder fel..
Det finns dock präster och än mer särskilt vanliga kristna medborgare som lever upp till att vara både.. ”vakna” som ormar och ”oskyldiga” som duvor (Matteus 10:16). De är realister och vet att beslut får följder.
De kan se vad som är nyttigt för flertalet på sikt och att ”hjälpa” inte alltid är det som politiker (ink präster) från s k blått till rött nu gör. Dessa kristna stödjer inte de senaste regeringarnas minst sagt destruktiva invandringspolitik, helt utan konsekvensanalyser.
En ”politik” som inte ens kan benämnas invandringspolitik då den främjar laglöshet och bidragsindustrin bl a.
Politiken som prästerna står bakom skulle snarare benämnas illegal verksamhet med det antal människor som släpps in utan identitetshandlingar och utan verkliga skäl.
Att ”prästerna” själva kan ge bort hela sin lön eller vad de vill uppoffra personligen för nånting är en sak,
m e n att predika att hela nationen ska dras in i ett tillstånd av att vara både ”ovaken” samt bli ”skyldiga” till nuvarande resursslöseri, destuktivitet, det ska de inte ens dryfta.
Driv ut de politiserade månglarna ur Guds hus. Den väg de predikar bygger på politikernas lögner och deras ologiska ”evangelium”. Ropa ut från taken att det leder till ett framtida helvete för flertalet..
Lars –
Et meget godt og treffende innlegg du har skrevet der!
”Sannheten skal sette dere fri”, heter det i Bibelen.
Ja Anne-Hedvig, sanningen gör alla fria, även politiker ; ) även om den tycks göra ont till en början.
Den förhärskande postmarxismen ska ut ur vårt samhälle.
Detta är kristendomens bästa delar, att alla är felare, inte bara några grupper, och att genom rannsakan och att göra om och göra rätt så kan saker lagas ihop igen. I alla fall hyffsat.
Annars ännu mer av samma och om några år sammanbrott på olika samhällsfronter p g a att det ”vi” accepterat hända över våra huvuden. Våldsutvecklingen är ex kopplad till migrationspolitiken. Punkt. Det ska kyrkoledarna ha klart för sig. Nog finns det bättre sätt ”hjälpa” än senaste årens politik. Kostsamt dessutom, där framtida generationer kommer bli fattiga rent av.
Det behövs kristna som är kristna och säger mot den felande makten. Det är så rot-kristendomen sköter sitt uppdrag. Johannes döparen eller Jesus sa saker rätt ut som gick emot orättvisa och ologiska lagar. De var verkligen inga som smekte medhårs om det gällde sanning och rätt. Så.. alla kristna, öppna era munnar för bättre alternativ och utveckling, det som är nu leder oss alla i fördärvet på sikt. Kasta ut postmarxismen ur kyrkan.
En enkel fråga. Hur många länder kan en flykting resa igenom och ändå vara en ´flykting´? Det lär vara så, enligt ett obevisbart påstående, att det räcker med fyra färger på en karta för att två angränsande länder inte skall få samma färg. Kanske fyra länder räcker för att förvandla flyktingen till resenär?
@Social konstruktion
: ) Vi vet att ”flyktingpolitiken” inte är flyktingpolitik. Det är en
låt-gå-politik för vänstermarinerade att få feel-good-känslor av.
Priset är dock högt, ofantligt högt och rent slöseri ekonomiskt förutom också den kopplade våldsutvecklingen. Framtiden är mörk p g a politikerna. Vi har alla ett ansvar men politiker..har ett extra ansvar genom sina många gånger ogenomtänkta projekt som påverkar många. De har för mycket skattepengar att använda. Media ska vi inte ens nämna..
Jag hade önskat att de som är ansvarskännande och kunniga inom juridik, lag och rätt började se över hur lagligt det är att ex släppa in omkring 90% utan id-handlingar, inga konsekvensanalyser, senaste EU-”förhandlingen” som gjorts
m m. Listan kan göras lång.
Som du skrev, hur kan så många resa genom massor av länder och ändå kalla sig flyktingar? Ofta också mest män vilket gjort
bl a Sverige till ett land med stark övervikt på just män. Vilken j*vla politik och ”social ingenjörskonst”?
Det hela är bara migration p g a av olika orsaker men som inte ger flyktingstatus om vi rannsakar ärendena. Sverige har t o m gjort reklam med budskapet som bidragsnation. Saker är kända, pullfaktorn hög.
Jag måste skriva att Löfven och Reinfeldt med flera är brottslingar enligt mitt sätt se hur de fört politiken senaste åren. Dessa har orsakat en våldsutveckling i landet genom för oss en helt onödig invandring. Många gånger kan vi anta, släpps därför brottslingar och våldsverkare in p g a rätten invandra utan att styrka sin identitet. Om inte annat görs många brottsliga handlingar här. Här händer i stort sett heller inget som ger kännbara påföljder vid ex våldtäkter. Inte i proportion till kvinnors lidande och skydd (numer även t o m ökade våldtäkter mot män). Saker hade kunnat skötas på annat sätt. Det ska kännas för den (nu blir jag väldigt rå) som tvingar kuken in i någon genom hot, våld och misshandel. Utvisning ska vara legio.
En normalbegåvad klartänkt tonåring hade skött saken bättre.
Migration, inflyttning är ingen rättighet. Hela livet består av gränsdragningar. Många gånger starka sådana. För detta tjänar framtiden väl. Ex barnens framtid.
Alla är inte heller lika mycket värda. Nog av snömos nu!
Sverige har valt en svår framtida väg. Förhoppningsvis kan vi på sikt vända skutan och bli ett föredöme för många andra länder i liknande situation.
Visst. Kan bara instämma!
Ingen avkrävde Hjemmefronten god ton i samtal med Vidkun Quisling.
”Ingen avkrävde Hjemmefronten god ton i samtal med Vidkun Quisling.”
Det finns heller ingen som kräver att t.ex du och jag håller god ton mot 7K politiker om vi bildar eller går med i en väpnad svensk motståndsrörelse. Men den debatt vi för här på bloggen Fristad är något helt annat och det är åtminstone min ambition att (efter förmåga!) respektera god ton här.
Är du medveten om att du låter som salig Tage Erlander på den tiden då han basade för de svenska koncentrationslägren där vi låste in norrmän och danskar som flytt för sina liv?
Historien är skit-jobbig, kan vi inte bara avskaffa den?
@ Den vuxne i rummet.
”Är du medveten om att du låter som salig Tage Erlander på den tiden då han basade för de svenska koncentrationslägren där vi låste in norrmän och danskar som flytt för sina liv?”
Nej, det är jag inte medveten om. Men jag är väldigt nyfiken på hur du kommer fram till detta. Utveckla gärna!
Jeg forsto heller ikke denne…
Jeg forstår heller ikke hva som menes? U-svensks rolle her?
Det jeg vet, er at en del unge menn som flyktet fra Norge, ble satt til tøffe økter med tømmerhugst i de norrlandske skoger. Konsentrasjonsleir er vel noe drøyt å kalle det, men internert ble de vel.
Kulturfiffen og andre fikk derimot dra til Stockholm.
Hard tømmerhugst kunne forresten vært en god idé overfor en del av de unge, mannlige muslimene i dag! Da ville de i det minste brukt energi på et nyttig dagsverk med sunn tretthet til kvelden – i stedet for å drive dank og finne på f*skap slik altfor mange av dem gjør nå.
Svenskene dullet ikke med innvandrere/flyktninger i 1940-45, men stilte krav. Hvorfor kan man ikke gjøre det igjen?!
(Vet svaret: PK i dag, helt andre vurderinger..:-/ ”Det er så synd på muslimene” – tydelig et slags dogme. Hvordan har det blitt en ’sannhet’?)
Just saying –
Se denne:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Kirkekampen
Det som var viktig, var at forskjellige fraksjoner innen kirkelivet skjønte at de måtte gå inn for samarbeid, og stå samlet mot en større fiende.
Just saying –
10 mann skjøt Qvisling på Akershus festning i gryningen 24.okt 1945. Alle skjøt med skarpt – dette er fortalt meg av en som var med!
Har jag missförstått något?
Skriver han inte att någon god ton inte avkrävdes den som talade med Quisling?
Varför skulle vi idag hålla god ton när vi ”samtalar” med dagens quislingar är väl frågan? Naturligtvis framstår det som eftersträvansvärt för just quislingarna, men för oss andra? Enda anledningen jag kan tänka mig är att man inte tar Sveriges och svenskarnas kaos och förfall, orsakat av s.k liberala demokrater, på allvar.Då kan man sitta där i godan ro och samtala.I god ton.Men enligt all erkänd logik gör väl det en medskyldig?
Folk får säga vad de vill för min del – men inte på min blogg. Samtalsklimatet rasar samman om kommentarsfältet fylls av personangrepp. Gärna hård och syrlig debatt, men inte påhopp på person. Det är en ganska enkel regel att följa som bidrar till att debatten kan hållas levande. Annars kommer allt färre vilja kommentera här, och jag värnar om olika åsikter. Blir ingen debatt annars.
@ Hans Li Engnell,
”Samtalsklimatet rasar samman om kommentarsfältet fylls av personangrepp”
Det stämmer verkligen! Jag sett det många gånger.
Den här bloggen är nästan unik, just för att det går att debattera i princip allt utan tonläget urartar. Jag vet inte hur du lyckas, men det gör du. Det är en verklig prestation.
Det är ju ni som kommenterar som möjliggör det. Frihet under ansvar verkar fungera rätt bra här. Jag vet att många uppskattar att kunna kommentera anonymt, och det fungerar överlag väldigt bra.
Hans LE –
Siden Quisling ble nevnt (jeg var faktisk ikke den første her!), ’God ton’ etc., vil jeg fremheve at det var viktig for påtalemakt og dem som hadde Q i fangenskap på Akershus frem til henrettelsen, å behandle ham på et sivilisert sett – nettopp som motvekt til nazistenes barbari gjennom fem år. Samme i selve rettssaken.
Det er sant at det skjedde overgrep (bl.a. på fremtredende kolloboratører og på ’tyskerjenter’), men Hjemmefrontens hovedparole var ”Ro, verdighet, disiplin”.
Målet var jo å gjenopprette demokratiet og det siviliserte samfunn.
Jeg er helt for din linje på bloggen – skriking og hitling har vi nok av annetsteds. Det må være noen rom igjen for det som før ble regnet for normale omgangsformer under diskusjon.
Så jeg takker for det! 🙂
Det var først i de siste krigsår at Hjemmefronten for alvor gikk inn for sabotasje. Man var redd for tyske represalier, slik som skjedde etter likvidasjonen av statspolitisjef Marthinsen.
Mange av de viktigste aksjonene ble utført av kommunister. Men det kostet – i borettslaget mitt her i Oslo har vi egen minnepark, da 26 unge menn satte livet til i kampen mot okkupasjonsmakten. Minnesmerket bekranses selvsagt hver 17. mai!
(PS. Dette er et svar til Just saying)
Dom här ungdomarna som inte följer Tegnells rekommendationer kan man inte bara beskatta dom?
Det blir ju dyrt för stackarna att dricka ur plastmuggar i fortsättningen.Men jag lovar att det bara är första steget…
Denne trådens hovedemne – Svenska kyrkan og islam: Ledarsidorna.se har idag (12.8) en ny artikkel om utviklingen.
Hos oss var det internasjonalt orienterte liberale teologer som hjalp muslimene konkret med å organisere seg. Helt i front, altså! De håpet at ’dialogen’ også skulle dryppe litt på dem selv og føre til økt status og betydning for Den norske kirke.
Problemet er nå at visse grupper (gjerne konservative aktivister og krypto-islamister) fremstår som muslimenes representanter overfor norske myndigheter, og har dermed fått makt på andres bekostning.
Grupper som ’Født fri’ (mot kvinneundertrykkelse), Ex-muslims of Norway, LIM, og i det hele de 40 % som aldri setter sine ben i en moské, lever et skyggeliv i forhold, uten å få sine behov særlig ivaretatt. Og her har altså Kirken spilt en vesentlig rolle!
Sverige stänger förmodligen gränserna 2022 fram till valet 2034. Därefter har den kreoliserade befolkningen tillsammans med den rasifierade underklassen växt sig så stark att ett muslimskt parti som representerar de rasifierade får 15 procent i valet medan Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet alla vill öka massinvandringen. Därefter kommer det 200 000 per år till Sverige från hela världen. Mellan 2034-2042, under två mandatperioder, så anländer 2 miljoner från 3dje-världen. Därefter har de övertaget och kan forsla in i princip hur många som helst då en rasifierad person vill öka mångfalden, det vill säga minska andelen vita i landet. Nu tas det in 3 miljoner från Afrika och Mellanöstern, perioden 2043-2050. Därefter sker en gradvis normalisering av Sverige där kommande 10 år fram till 2060, det kommer lite anhöriginvandring. Nu är gränserna ganska stängda.
Christopher Jolins varningar kan alltså besannas år 2060:
https://www.youtube.com/watch?v=6eERRHxL-yo
Nu ska vi se.
God ton är alltså att avstå
från personangrepp.
Men jag behöver inte
skriva på för någon
värdegrund eller så.
Ingen kulturminister
som ger tummen upp eller
ner.
Bara eventuella
besökare från DN:s ledarredaktion
som kan reta upp sig.
Ja, det kan jag faktiskt leva med
och någonstans i det här måste
man också köpa att blogginnehavaren
förmodligen kan ställas inför rätta.
Men, det till trots, det finns
fortfarande kommentatorer jag
missaktar.Högeligen.
S.k. missaktare som högeligen just missaktar (andra), och som inte så sällan ofta högljutt (på gator och torg), vill skrika ut och skrika av sig, sin – högaktningsfulla missaktning – , de är ofta människor som i princip endast är att beklaga?
Deras eget hatande vill liksom – pysa – över, både dem själva och över andra? De har ofta brist på s.k. självkontroll.
De är inte sällan hjälplöst hjärntvättade människor, som är fastlåsta i föreställningar som oftast då är osanna och oriktiga föreställningar?
De vill inte själva analysera dem? De vill inte heller att andra ska avslöja deras felaktiga föreställningar?
Det är människor som ofta då inte varken vill reflektera, inte analysera, inte vill fundera och heller inte vill tänka (igenom) så särskilt mycket?
De föredrar istället att vara kvar i sina upptrampade tankespår som då kanske ger både en trygghet och också en möjlighet att kunna peka ut andra som både skyldiga samt ansvariga och orsak till ett eventuellt eget frustrerat tillstånd?
Det är något som då inte vill ses gå förlorad, genom att bli ertappad med just en felaktig föreställning? En felaktig föreställning som inte stämmer eller står i korrekt korrelation med en egen tilltrodd s.k. verklig verklighetsuppfattning?
Missaktande missaktare som högeligen då vill missakta andra, utan reflektion, utan kontroll, utan referenser och analyser, de är oftast människor som det helt enkelt bara är att beklaga.
Man känner andra som man känner sig själv som vi barn sa en gång i tiden.
Kortvarianten, den som sa det hen var det funkar också.
🙂
Sedan finns det ju s.k. fantasilösa retstickor också förstås.
De kan liknas vid dem som på torgen och tillsammans med likasinnade, då vill vråla ut sin vrede mot andra, men istället då ägnar sig åt små till synes obetydliga nyp, och tar då tillfällen i akt för att få utlopp för inre uppdämd vrede och elakhet, som de då tillika inte själva kan kontrollera.
Alltså ungefär som de som hejdlöst vrålar i anklagande ramsor mot andra, på gator och torg och i flock, utan eftertanke, utan djupare analys och utan sans.
Det är själva det hysteriska flockvrålet de då helst vill åt.
Ungefär såsom gemensamma skrik hos glädjevrålande fotbollsupportrar.
Det är förmodligen själva det kollektiva hysteriska vrålet som då nog kan upplevas som befriande, (från självet.)
Och så finns ju alla hobby-psykologerna förstås.
Tur är nog det.
Annars skulle väl vansinnighetsförespråkare av alla kategorier riskera att kunna översvämma hela landet, samt alla kommentarfält? Bidragande friskt med sin vettlöshet, sanslöshet och avsaknad av förstånd, samt ofta också utan några viljor till konsekvensanalystänkande alls.
Bara att då vilja – spy rakt ut – alltså, på allt och alla.
Och ofta då utan något förstånd, utan några insikter, utan något vetande om verkliga verkligheter, eller utan kunskap om och kring både människor, historia och psykologi, och även då religioners funktion och gruppsociologiska aspekter.
Eller utan viljor att förstå hur människor ofta är fungerande socialt och psykologiskt, samt människors ibland mycket komplicerade och märkliga bevekelsegrund.
Den rationalitet som ofta vill efterfrågas, alltså både klokhet, förstånd, vett och sans, den kan just i gruppdynamiska sammanhang, och inte sälla just religiösa sammanhang, men även då politiska partisammanhang, verkligen lysa med sin frånvaro. Helt enkelt pga av gruppdynamiska aspekter, som människor ofta då tenderar att inte kunna förmå rå på, eller kunna sätta sig emot i just en real verklighet. Detta är fundamentalt märkliga mekanismer.
Det är som att se fåglar flyga i flock, eller fiskar simma i stim. Vad styr dem? Hur kan de formera sig och röra sig själva så samstämt?
En vilja till primitivism, eller till s.k. naturlighet, enkelhet, eller kanske även då till s.k. – renhet – , det kan ofta både samhällen, grupper och också individer bakåt. inte framåt.
De tenderar att kunna bli alltmer primitiva och fanatiska, när och om de drabbas av just en renlärighetsiver. Och detta utan att själva ana det, därför att de överallt är omgivna av endast – dem som tycker likadant – , vilket medför att en övergripande s.k. blindhet, kollektivt då drabbar dem alla. Alltså – de alla – som till varje pris vill se sig själva som ingåendet i ett markerat och uttalat – VI – .
VI – grupperingar har i sig alla, inneboende tendenser till att kunna upprepa, eller kunna gestalta, i princip exakt samma sociologiska och psykologiska mönster av just – följsamhet, underordning, lydnad och uppvisad sann och rätt tro – , som då alltid och överallt har som sitt främsta syfte att just kunna bevara, beskydda och värna – VI – grupperingen intakt och HEL , (vilket då betyder större överlevnadsförmågor såsom just en – VI – gruppering, och detta vare sig det är en – VI – gruppering som är ett politiskt parti eller det är en släkt, klan, ätt, eller även en lära, en ism, en ideologi, religion osv., det är överallt samma slag av konformitetstryck, för just – HEL – hetens bevarande. Eller kanske även då – en s.k. Helighets Bevarande – . Osv.)
Om man vill bakåt, både för sig själv, kanske också för ett helt kommentarfält, och kanske även då för hela sitt samhället , ja, då kan ju just en påmatad, en närd och en undersstödd primitivism kanske vara någonting önskvärt att vilja främja.
Men frågan är: Vart leder alla former, sorter, slag och arter, av just en primitivism?
Ps.
Dessutom är det intressant att försöka förstå hur historiska mycket stränga straff för olika former av s.k. kätteri har kunna uppstå.
Alltså ett VI-kollektivs vilja att bestraffa svikare, eller avvikare, för olika slag av svek mot en s.k. HELhetsförmåga av just en – VI – gruppering (av både små och stora format, t ex då från nationsnivå till familjenivå.
Olika slag av svek kan då kallas för t ex landsförräderi, högmålsbrott som högförräderi mot kungamakt, s.k. Majestätsbrott. Även då otrohet inom ett äktenskap, och brott mot en fastslagen lära eller religion, samt även då ett kritiskt ifrågasättande av en ism, osv., som alltsammans då kan upplevas som hot mot själva VI- helhetens förmåga till sammanhållning.
Att både en kommunism, en socialism, en kristendom, en judendom och en islam, alla inom sig kan ha förskjutningsvilja gentemot dem som öppet sviker, öppet kritiserar, öppet avviker eller öppet avsäger sig sin tro och sin kanske – edsvurna trohet – , det är då förståeligt mot bakgrund av dessa handlingar kan leda till just helhetens sönderfall.
Det kan alltså leda till att någon lära eller organisation då kan riskera sin egen just HELhet och möjligheter för just sammanhållning. Eller även då kunna riskera Heligheten, för själva – VI – föreningen, (vare sig stor eller liten – VI – förening).
Det är därför som man ofta i krig också vill avliva desertörer och ibland även skjuta dem direkt i ryggen om de flyr från slagfältet. (!)
Detta är då mycket intressanta psykologiska och sociologiska mekanismer, som det för många människor är svåra saker att kunna rå på, eller kunna sätta sig över eller kunna stå emot.
Och detta TROTS alla s.k. toleranta och moderna ideal om en s.k. individuell frihet och individers enskilda s.k. VAL – rättigheter.
Det är alltså ett djupt påverkande och ett djupt liggande samt märkligt sociologiskt och psykologiskt fenomen, som alltid har styrt människor historiskt, och även idag, och som kanske styr eller påverkar många människor mer än vad man varken vill förstå eller vill tro.
Jaha.
Och?
HM behöver nog LITE grand fundera alldeles själv på, om, kring, under och över alltsammans, och försöker att klura ut fortsättningen för just HM´s alldeles egna del.
Det är då som saker i bästa fall kan ske.
Inom HM själv.
Mvh
Jag missaktar inte någon. Däremot kan jag ha väldigt olika åsikter och tycka om att debattera. Och det är trots allt närapå roligare att debattera med dem man inte håller med än de man håller med.
@ Johan 19:17, om du gillar att debattera, borde du i sak argumentera för varför ”kyrkoledarna förtjänar respekt”. Inte bara godhetssignalera!
Vore därför intressant att se dig debattera någon gång…
Man kan vel i praksis ’missakta någon’ ved å gå inn for en politikk som gjør deres liv meget dårligere (f.eks. via økt kriminalitet o.a.)?
Hej.
Högt uppe i tråden dras liknelsen med trafik och vägnät. Jag gillar att använda liknelser, men en liknelse (eller en metafor, anafor, eller analogi) är aldrig ett bevis eller ens ett argument – en liknelse kan endast vara ett slags retorisk ficklampa som sätter ljuset på något man särskilt vill skall synas.
Så det första man frågar sig bör vara: varför just den liknelsen? Vad är det som tack vare valet av liknelse nu ska döljas i mörkret utanför ljuskäglan (för att jobba vidare med denna Ouroboros-aktiga metafor)?
Det andra, vilket Weasel och Robert Hanna (om du inte verkligen är han bör du kanske inte använda hans namn, men därom vet jag intet och dömer inte utan frågar endast) påpekar och använder är att man drar vidare metaforen – i det här fallet vägnät, trafiklagstiftning och kostnaden i liv för vägtrafik (i sig ett logiskt och retoriskt felslut, men jag släpper det stickspåret just nu).
Så vad ser man? En skribent saknar konkreta argument för den politik(s konsekvenser) hans parti är ansvarigt för, och väljer därför en liknelse och söker göra just sin liknelse till både tes, argument och bevis. Kardinalfel, dubbelt upp dessutom, då skribenten tolkar sin egen liknelse som bevis för den tes liknelsen skall illustrera.
Men ååkäjj som Annie Lööf uttalar ordet, vi kör på med trafikliknelsen. Vad händer om jag på allmän väg framför ett bandfordon utan att ha monterat på de band eller hjul som är för vägtransport? Jag förstör vägbanan till att börja med. Är det en normalstor väg blockerar jag dessutom trafiken. (Och är det en bonnaväg eller än värre makadam eller grusväg…) Det finns således både regler och sanktioner att beakta. Vidare – för att få framföra min personbil måste jag ha (rätt sorts) körkort, glasögon, laglig motor, lagligt bränsle (ingen privatimporterad rysk fuldiesel t ex), laglig avgasrening; ja, herrskapet har ju för länge sedan begripit det hela – t o m smålänningar torde förstå det, trots att Ståkkålmare lär vara smartare än lantisar.
Så vad ser vi för väg om vi tittar på det liknelse skall dölja? Ja, inte hade jag velat kära på denna den enda vägens politiska väg i alla fall. Den är full med hållor, tjälskott, gropar, slukhål, div. av staten utlejda privata rövarbaroner som tar hyra ovanpå skatten, och rätt var det är får man veta att det fordon man själv köpt och t o m den privata väg som byns fastboende för egna medel anlagt inte är just ens egen; den tillhör solidariskt med medias skampiska och statens polis våldskapital i högsta hugg hela världen.
Dessutom har vissa en alldeles särskilt helig trafiklagbok som stipulerar egna regler för allas lika framfart. En del har t o m fått igenom i lag att jag ska köpa deras bil, betala deras försäkring, och dessutom köpa ny bil åt dem varenda gång de kör sönder den gamla eller rentutav kör ihjäl någon.
Den trafiken, och det vägnätet, och den lagstiftningen och dess tillhörande praxis vill egentligen inte ens en smålänning köra i, på och med tror jag.
Och då krävs det ju rejäla nappatag med ’felgörare’ och fridstörare, fast det kan medföra att det blir dålig stämning hos bilens baksätesförare och rasism över hela körbanan.
På vilket jag svarar: det är lugnt. Vi är många som klarar terrängkörning, och för att säga som jänkarna: ”You’ve got the wheels, you make the deals”. Dvs. för metaforiskt utmanade personer: den som betalat bilen, vägen, bränslet och hela middevitten är den som bestämmer. Passagerare kan på sin höjd få hålla kartan och komma med förslag. Passar det inte så hoppa av och fukta tummen i fartvinden.
Och politiker likt präster, särskilt de som är i mitten, har ju inte byggt ett skapandes grand. Tyvärr kan jag inte i ord korrekt uttrycka exakt den respekt de förtjänar (jag har inga så små måttenheter, inte ens språkligen).
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Man kan säga vad man vill men Johan Karlsons inhopp gör verkligen susen för aktiviteterna på bloggen.100:an spräckt and counting.Det är en bra siffra och Hans är att gratulera.
Ytterst få, om ens någon, instämmer i Karlsons åsikter och det hela visar sig spegla representationen i verkligheten ganska bra.Oavsett vem denne Johan Karlson egentligen är så gör han m.a.o en väldig massa nytta.