Internationella kvinnodagen firades världen över den 8 mars. Som brukligt skrevs debattartiklar med en argumentation baserad på feministiska maktanalyser, rena missförstånd och kompletta felslut. Det allvarligaste med dessa utspel, som ingalunda är begränsade just till den 8 mars, är den enögda synen på vad kvinnoförtryck är. Perspektiven förskjuts, snart blir allt ett uttryck för kvinnohat.
Inrikesministern, justitieministern och Socialdemokraternas ordförande i justitieutskottet satte sina namn under en lika förutsägbar som floskelfylld och lögnaktig debattartikel om den socialdemokratiska kampen för kvinnors trygghet och frihet.
Debattartikeln är ett typexempel på hur lättvindigt floskler och inövade påståenden används i syfte att visa att debattörerna står på den rätta sidan och kämpar för den goda saken. Något egentligen innehåll finns däremot inte.
Här lyfts det fram vilket problem uttryck som ”var en man!” är då det cementerar könsrollerna, men också hedersproblematiken nämns. ”Ett uttryck för detta är när en manlig familjemedlem bestämmer hur du som kvinna ska klä dig och vem du får dejta”, skriver debattörerna.
Hur kommer då detta sig? Är det Svante, Bert-Åke och Anna-Karin som plötsligt börjat kontrollera sina tonåringar och påtvinga dem en viss klädsel? Eller kan det kanske ha att göra med den migrationspolitik som inte minst Socialdemokraterna har fört i flera decennier som etablerat hedersproblematiken i Sverige?
Vi låter den frågan hänga lite blasé i luften och går vidare. Enligt den feministiska maktanalysen är alla män medansvariga för vad en liten minoritet gör (denna analys appliceras aldrig i något annat sammanhang):
När det perspektivet anläggs brukar bakåtsträvarna genast ryta ”Inte alla män!” I någon mening har de rätt i det; många män utsätter aldrig någon kvinna för övergrepp. Men bara den mest inskränkte kan blunda för att de övergrepp som sker är delar av ett större mönster i hur män och kvinnor uppför sig mot varandra. Ett mönster där kvinnan utsätts just för att hon är kvinna – av mannen just för att han är man. Ett mönster som förstärks och får näring av till synes harmlösa stereotyper – och av uppfattningen att de flesta män skulle stå helt utanför mönstret. Så är det inte.
Enligt de tre S-debattörerna står alltså inte de flesta män utanför ”mönstret” som leder till att kvinnor misshandlas, våldtas och mördas. Exakt vad detta mönster skulle bestå i som gör att vanliga hyggliga män är medansvariga för våld mot kvinnor framgår inte.
Det är egentligen ett häpnadsväckande uttalande, men som man känner sig själv känner man andra. Jag vet inte vilken kvinnosyn som Mikael Damberg, Morgan Johansson och Fredrik Lundh Sammeli har, eller vilka de umgås med, men vi bör minnas de senaste årens avslöjanden som visat att goda feministiska män egentligen är riktiga praktsvin. Många vänsterglorior har hamnat på sned.
Enligt en annan debattör tar sig kvinnohatet uttryck i ”löneskillnader, vardagssexism, sexhandel, porr och allt annat vi numera rycker på axlarna åt.” Skulle löneskillnader vara ett uttryck för kvinnohat? Nu får vi väl ändå ta en treo.
Skulle all sexhandel handla om kvinnohat? Jag dristar mig till att påstå att sexuella tjänster mot betalning handlar betydligt mer om sexualdrift och mänskliga behov av närhet (ett tips: fråga sexarbetarna vilka kunder de har), men feministen vet förstås bäst. Det stod ju så i boken.
Problemet med alla dessa dumheter där uttryck som ”var en man!” och påstådda löneskillnader tas som exempel på kvinnohat, är att det verkliga kvinnohatet och föraktet mot alla med kvinnligt kön runt om i världen förminskas. Det verkliga förtrycket osynliggörs.
Låt mig uttrycka det så här: relationsvåld förekommer självfallet även i Sverige, jag ser det i arbetet. Men det är inte svenska kvinnor som är värst drabbade av förtryck. Det mest brutala förtrycket ser vi i teokratier som Iran, i länder som Afghanistan där uppskattningsvis 9 av 10 kvinnor och flickor utsätts för våld av olika slag, i Saudiarabien där kvinnor inte får lämna huset utan en manlig förmyndare samt i alla områden dominerade av salafismen.
Feministiska debattörer ägnar inte dessa företeelser en tanke, ty de är rädda för att peka ut en viss religion. Hellre ger de sig på de svenska männen, som är bland de mest jämställda i världen, och det påstådda lönegapet på arbetsmarknaden. Minns även hur Stefan Löfven lyfte in lagen om anställningsskydd i en debatt om gruppvåldtäkter.
Det går inte att ta dessa människors påstådda vurm för kvinnors rättigheter på allvar. Genom att relativisera, ljuga och sila mygg och svälja kameler har de diskvalificerat sig från all seriös debatt. Feministiska floskler och oneliners är allt de har att erbjuda. Det ser möjligen bra ut på en debattsida men hjälper inte en enda kvinna undan våld och förtryck.
Vänsterns prioriteringar blir väldigt tydliga. Det mesta som sägs och görs är, som så ofta, endast för syns skull.
”Feministiska debattörer ägnar inte dessa företeelser en tanke, ty de är rädda för att peka ut en viss religion. Hellre ger de sig på de svenska männen,”
Jag skulle säga att det är klart värre. Feminister i hela Västvärlden är genomgående aktivt positiva till Islam och genomför t.ex aktioner och kampanjer för slöjor och liknande. Alla stora feministiska evenemang har nu fullt med muslimska kvinnor som öppet försvara Islam. Här är ett exempel:
” Meet the 7 Powerful Muslim Women Speaking at the Women’s March on Washington”
https://ummahwide.com/meet-the-7-powerful-muslim-women-speaking-at-the-womens-march-on-washington-a26e3317a04f
Överallt införs järnhårda och ofta rent absurda regler om sex och samlevnad som sen enbart tillämpas på vita män. T.ex har UK regler om ”coercive control” som innebär att en man kan åka i fängelse om han t.ex har synpunkter på hur hans flickvän klär sig och vilka hon umgås med. Så att t.ex säga:
”jag gillar inte att du klär dig för utmanande och vill att du ska sluta att gå med dina kompisar på manliga stripklubbar”. Eller ”jag gillar inte att du sover över hos andra killar”
kan leda till fängelse och självklart även att man förlorar sin bostad och all rätt till kontakt med sina barn. Det är även kriminellt att ransonera hur mycket pengar man ger till sin fru-flickvän.
Listan på vad som är ”coercive control” är nästan oändlig men för de som är intresserade kan ni läsa de officiella riktlinjerna här:
https://www.cps.gov.uk/legal-guidance/controlling-or-coercive-behaviour-intimate-or-family-relationship
(Gå ner till ”3.2 Relevant Behaviours” för en väldigt lång lista på saker som inkluderas)
Som alla begriper, bryter i princip alla muslimer mot detta, men de blir aldrig åtalade. Lagarna är helt riktade mot vita män, som nu alla sitter i en direkt utpressningssituation. De kan alla LÄTT åka in på kåken om deras partner så önskar.
Vad det är fråga om är ett helt öppet krig mot vita, jämställda män kombinerat med ett lika öppet välkomnande av äkta, patriarkaliska män från MENA. Som vi var inne på i en tidigare tråd, är det fullkomligt omöjligt att förklara detta om man ska utgå från att feministerna menar vad de säger. Om man däremot ser deras beteenden som en form av ”shit test” blir det dock helt begripligt.
Ett tillägg:
Om man läser dessa regler inser man ganska omedelbart att även i princip alla kvinnor i förhållanden gör sig skyldiga till brott. Finns det någon som har hört talas om en västerländsk fru-flickvän som aldrig har några synpunkter på hur deras man-pojkvän ska klä sig? Eller med vilka han ska umgås? Som aldrig kollar var han befinner sig eller håller på med? Som inte skulle ha några synpunkter på att han ville ”sova över” hos en annan kvinna eller gå på stripklubb?
Men lagen tillämpas i praktiken endast mot män. Vita män.
Du hävdar med emfas att lagen endast används mot vita män.
Länk samt bevis för detta påstående tack!
Jag har rotat runt på diverse sidor i UK . ONS, tidningar etc
Och som vanligt så tycks detta vara allt för känsligt för att tillåta statistik som visar på var och hur lagen har använts.
BBC har en artikel som hävdar att ca 70 av alla fall har lagts ner. Så lagen fungerar inte så där vansinnigt bra.
Med grooming rapporten som UK gov tog fram och som snabbt hamnade under lås och bom, så tror jag att du spekulerar rätt så vill här med coercive control lagen.
@ Dan,
Det finns siffror vad gäller andelen män och kvinnor som åtalades och fälldes 2017. I båda fallen är andelen män cirka 98%.
http://www.niassembly.gov.uk/globalassets/documents/raise/publications/2017-2022/2019/justice/0319.pdf
(sidan 13)
Vad gäller etnicitet är detta ofta väldigt svårt eller omöjligt att hitta detaljerade siffror på det i Europa. Jag har läst några debatter och artiklar om ”coercive control” och i alla fall som jag har sett verkar det vara vita män som åtalas-fälls. Men visst, det utgör inget bevis. Vill man ha det, lär man få sätta sig och gå igenom alla domar.
Feminismen dör med den siste vite mannen.
Det ser onekligen ut som ett stort ”shit test”, vill kvinnor verkligen ha frihet? Kan (unga) kvinnor tänka självständigt?
@ Andersson,
”Det ser onekligen ut som ett stort ”shit test””
Ja, det är den enda rimliga förklaringen jag kan hitta.
U-svensk –
https://www.document.no/2020/3/10/bioteknologiradet-snur-vil-tillate-assistert-befruktning-for-enslige/
Noe usunt her, les gjerne kommentarene også! 1.Barna gjøres til objekter for voksnes behov, frarøves halvparten av sin (genetiske) identitet gjennom hele livet. 2.Noe narsissistisk her: ’eie’ barnet alene. Unngå oppgjør/barnefordeling ved skilsmisse, og man simpelthen ’avskaffer’ mennene i praksis!
3.Kanskje litt sur kommentar: grenser for hva skattebetalerne skal dekke av unødige helseutgifter for friske mennsker. (Forstår behovet for å ha noen å ta seg av, men livet er ikke over som barnløs. Kjæledyr er ikke å forakte 🙂
Men tankemønsteret bak er det skumleste. Mener dette opplegget går inn under Hans’ innlegg i dag.
Jeg er ikke troende, men tenker på Paulus: ”Jeg har lov til alt, men ikke alt gavner”.
Regner med kommentarer fra U-svensk her!
@ Anne-Hedvig,
”Regner med kommentarer fra U-svensk her!”
Oj, oj, säkrast att jag svarar! 🙂
Det är redan genomfört i Sverige:
”Assisterad befruktning för ensamstående kvinnor. En ny lag trädde i kraft från den 1 april 2016 som ger ensamstående kvinnor möjlighet till assisterad befruktning inom svensk hälso- och sjukvård.”
https://www.karolinska.se/for-patienter/alla-mottagningar-och-avdelningar-a-o/tema-barn-och-kvinnosjukvard/gynekologi-och-reproduktionsmedicin/ofrivillig-barnloshet/reproduktionsmedicin-mottagning-huddinge/regler-ensamstaende/
Min uppfattning om detta fenomen är ungefär samma som för batikhäxor som har skoj med ”ensamkommande”. I båda fallen handlar det om extrema exempel på en underliggande trend man typiskt kan observera i ett system med kvinnlig rösträtt, dvs att att kvinnors naturliga behov av individuella män flyttas till kollektivet av manliga skattebetalare. Detta kallas ”kvinnlig frigörelse” och innebär också att männen förlorar alla rättigheter i relation till kvinnor som typiskt var kopplade till de resurser de levererade. Nu är de bara skyldig att betala skatt.
Att man helt eliminerar behovet av en individuell pappa genom skattefinansierade åtgärder kan betraktas som en naturlig slutpunkt för denna process. Männen har då verkligen förlorat alla reproduktiva rättigheter men är fortfarande skyldiga att finansiera ungarna vi skattesystemet. De har då de facto blivit kastrerade skatteslavar.
U-svensk –
Tror vi er nokså enige her, selv om du uttrykker deg krassere enn jeg gjør…
Ja, det er nettopp denne ’avskaffelse’ av mannen som bekymrer meg dypt. Verre enn ’androfobi’! Får se om jeg greier å finne det greske ordet for ’hat’, og sette det sammen med ’anér’ (=mann; stamme andr-).
Kampen for ’renhet’ og undertrykkelse/fjerning av ’de urene’ har ALLTID ført til ulykke og lidelse. Menn (’hvite’) stemples jo hemningsløst av disse kvinnemenneskene som mindreverdige eksemplarer av menneskeheten. Dette er reell fascisme, og det er ord jeg ikke tar ofte i min munn.
U-svensk –
Ordet ’mannehat’ fantes allerede i det gamle Grekenland! Fant det i gresk-leksikonet.
Misandría (μισανδρία) – misandrí på svensk, dansk og norsk. La oss ta ordet i bruk for å få oppmerksomhet på denne patologien.
”La oss ta ordet i bruk for å få oppmerksomhet på denne patologien.”
Det är redan i bruk i stor skala i amerikansk debatt! På engelska heter det ”Misandry” och det finns MASSOR skrivet om detta.
”Tror vi er nokså enige her, selv om du uttrykker deg krassere enn jeg gjør”
Jo, jag uttrycker mig oftast ganska krasst! Någon ska väl göra det 🙂
U-svensk 11.3.2020 kl 17.34 –
Visste ikke at uttrykket ’misandri/-y’ allerede var i bruk! Har du noen gode, NB. saklige! linker å anbefale?
Rikard har rett, det er absolutt noe ’Brave New World’ over utviklingen nå, hen mot noe livsfiendlig.
Hej.
Som bin och myror alltså. Ett mycket litet antal hanar och honor behövs för artens fortplantning. Övriga antingen föds som drönare eller blir det efter parning.
Det här med artificiell planerad fortplantning är en gammal dröm från modernismen och genetikens barndom, från när eugenetik var nytt och ansågs som en moralisk plikt; raka motsatsen till hur vi idag ser på kontrollerad och styrd avel av människor.
Det mest kända exemplet är sannolikt Huxleys bok, men han var långt ifrån ensam i att spekulera om en sådan framtid.
En kast som tänker, planerar och administrerar de andra.
En kast som är väktare och soldater.
En kast som sköter övervakning och kommunikation.
En kast som utför manuellt arbete i olika former.
Avlade och eller modifierade för att gilla sin roll, tycka synd om de andra kasten, och anpassade för optimal effektivitet i den tilldelade rollen.
Med den genteknik, cybernetik, och de obegripligt stora datamängder vi kan skapa och samköra har det gått från hypotetiskt möjligt till teoretiskt möjligt.
Den som sträcker sig efter folien bör betänka vad som hände med de som hävdade att ångmaskinen inte var viktig eller nödvändig: all teknologi drivs alltid till sin spets, utan undantag, och ju bättre kommunikation en civilisation har desto fortare går det.
Öva på följande frågeställning: är det rätt att abortera ett handikappat foster? Dra vidare svaret och begrunda detta: är det rätt att inte optimera fostrets kognitiva och fysiska kapacitet om teknologin finns?
Men nu är jag svårt OT; poängen var just liknelsen med myror och bin – Platons urgamla kommunism lever starkare idag än någonsin förr verkar det som.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
”Som bin och myror alltså”
Jag har läst en del om myror, från ett evolutionärt perspektiv. Grunden för deras samhälle är att döttrarna är mer släkt med varandra än med mamman (drottningen):
”But the strangest of all consequences of haplodiploid sex determination is the asymmetries it creates in the relatedness among close relatives (Figure 4-1). The coefficient of relationship between sisters is 3/4, whereas between mother and daughter it is 1/2, the same as in diploid organisms. Sisters are exceptionally close because they share all of the genes they receive from their father (since their father is homozygous and produces genetically uniform spermatozoans), and they share on the average of one-half of the genes they receive from their mother. Each sister receives one-half of her genes from her father and one-half from her mother, so that the probability that a gene possessed by the focal females will be shared by a sister is
From From Shared
father mother overall
(1 x 1/2) + (1/2 x 1/2) = 3/4”
https://www.antwiki.org/wiki/The_Ants_Chapter_4
Så för en vanlig arbetsmyra är det genetiskt bättre att drottningen får sina ägg befruktade än att lägga egna.
Som bekant gäller detta dock inte för människor, vilket är anledningen till att vi knappast kan uppnå samma grad av grupptillhörighet och ytlig altruism.
Men bland myrorna finns det även många olika specialister. En art har utvecklat en metod för att ta över drottningens roll i andra kolonier. Den infiltrerar och dödar den befintliga drottningen (genom att långsamt såga av huvudet!) och lurar sen arbetarna att föda upp sin egen avkomma.
De arbetsmyrorna som drabbas av detta är då också kastrerade skatteslavar 🙂
”Öva på följande frågeställning: är det rätt att abortera ett handikappat foster?”
Rätt och rätt… Jag uppfattar det där som en väldigt svår fråga med många bottnar, som jag dessutom inte har grubblat så mycket över. Skulle jag vilja det om barnet var mitt? Bör rätten att ta beslutet vila hos mig eller mamman eller båda? Är det rätt att staten (eller ingruppen) ska få tvinga oss?
Samtliga dessa frågor ser jag som svåra och jag har inga genomtänkta svar.
”Dra vidare svaret och begrunda detta: är det rätt att inte optimera fostrets kognitiva och fysiska kapacitet om teknologin finns?”
Nu finns risken att du lyckas att lura mig i en fälla, men den frågan upplever jag som lättare och lutar åt ett allmänt ja, vilket dock inte betyder att jag ser att staten ska ha en rätt att påtvinga folk det valet.
Sen beror det så klart på vilken ”teknologi” vi pratar om. Mitt svar utgår från något i still med att ett par kan utvärdera de bästa äggen och de bästa spermierna från sig själva.
”är det rätt att inte optimera”
Jag ser nu ordet ”inte” men misslyckades tydligen med det detta tidigare. Mitt svar var således på ”är det rätt att optimera”.
Ber om ursäkt för detta!
”Feministiska debattörer ägnar inte dessa företeelser en tanke, ty de är rädda för att peka ut en viss religion. Hellre ger de sig på de svenska männen,”
De ger sig också på kvinnor som inte delar den officiella feministiska diskursen.
I söndags demonstrerade feminister i Paris. Under marschen rullade två flickor ut en banderoll med en text som påtalade att 3,7 milj migranter stod vid dörren till Europa och sambandet mellan immigration och sexuellt våld. Omedelbart blev de våldsamt attackerade av sina medsystrar och antifamän. Flickorna fick rejält med stryk. Allt medan några poliser passivt tittade på och kommenterade banderolltexten. Flickorna berättar i en video att många ämnen är tabu bland feminister, då främst invandring och de problem denna leder till för kvinnor.
https://www.valeursactuelles.com/clubvaleurs/politique/des-militantes-du-collectif-nemesis-racontent-leur-lynchage-la-marche-des-femmes-du-8-mars-116898
”Omedelbart blev de våldsamt attackerade av sina medsystrar och antifamän.”
Demonstrerade feminister förefaller ofta vara väldigt aggressiva och nästan hysteriska om någon ifrågasätter dem. Det finns gott om Youtube videos där kritiker försöker ställa frågor eller resonera och drabbas av denna attityd. Polisen i väst stöder genomgående feministerna, aktivt eller passivt. Ofta ger de sig på kritikerna, även om dessa är lugna och sansade. T.ex gjorde Lauren Southern många reportage från feministiska events och ofta tvingades hon bort av polisen.
Vad gäller Sverige, kan man notera att Polishögskolan i Solna flyttades till Södertörns högskola för 5 år sen. Min gissning är att radikalfeminism genomsyrar hela den utbildningen.
Här om dagen stod en tatuerad krisprofessorska i Sydsvenskan och konstaterade att Coronan var ”shit happens” och människor dör hela tiden enligt hennes forskning.Det verkligt allvarliga var att när kvinnor är offer tillsätts inga resurser.Våld i relationer och könsmaktskriget är verkligt allvarliga saker.Inget shit happens där inte.
Idag ”erkänner” regeringen brister i kärnkraftsarbetet helt otippat.Förmågan att hantera en olycka är eftersatt erkänns det.Behövs nog en ny lag eller åtminstone en utredning för att reda ut eftersattheten kan man tänka.Som är klar 2030 eller så tidigast.Tillsvidare erkänner regeringen.För en gångs skull.
Coronan går som tåget och helt enligt plan.Som en Tesla skulle Anderssonskan ha sagt när hon skrev ner BNP:n med 3 tiondels procent.Världens börser håller inte med.Inte Italien heller.Vi ska bara vara rädda för att vara rädda säger en käck äppelkindad tyckare.Inte helt olikt det där om att fortsätta leva våra liv som vanligt som annars brukar vara lösningen.Plötsligt är det viktigare än på länge att vi flyger och reser mer globalt än någonsin om man inte räknar med de där vid gränsen.Var lilla Greta håller hur är inte ens prio nu när Åkesson är hemma igen.
Regeringen borde ge propagandamaskineriet en ordentlig översyn.Där finns brister stora som svarta hål.Det kan vara farligt för samhällen som det svenska.
Förödande, som vi brukar säga i branschen.
Det är just den sortens brister en och annan borde vara duktigt rädda för.Utan ett hållbart propagandamaskineri är trettiotalet här igen med Corona, tatueringar och
Teslor… .
Oberoende socialdemokratiska – hahaha – Aftonbladet har de senaste veckorna propagerat för att incels är ett mycket större terrorhot än IS och talibaner.
Precis som gällande linje är att vill man klassa sig som vänster så ska man ha högsta möjliga förtroende för svenska myndigheters svenska sätt att bekämpa
COVID-19 som populistiskt kallas coronaviruset.
Det enda anmärkningsvärda är väl att SVT/SR efter den senaste tidens högerpopulistiska attacker inte hakat på än på full patte.Men det kommer väl..
SVERIGE är fantastiskt!
Förslagsvis kunde justitieministern se till att införa obligatorisk livstids utvisning för utländska medborgare som döms för våldtäkt, istället för att skriva artiklar om foliehatten ”löneskillnader”.
Vänsterfeministernas teori om att det skulle existera några slags strukturella löneskillnader mellan män och kvinnor är inte bara absurd utan dessutom motsägelsefull :
Först berättar dom att arbetsgivare är giriga kapitalister som betalar så lite som möjligt till de anställda – och sedan berättar dom att arbetsgivarna mer än gärna betalar mer än dom behöver om den anställda är man.
Om deras första teori – arbetsgivare är giriga kapitalister – stämde skulle arbetsgivare bara anställa kvinnor.
Visst finns det löneskillnader. Jag betvivlar inte att kvinnor i VD- position statistiskt kan tjäna mindre än män i samma position.
Det är intressant att dagens vänster kämpar för att högavlönade VD-kvinnor måste få högre löner … ?
Hej.
Om ens fjortonåriga dotter meddelar att hon dejtar en fyrtioårig man, så tror jag det är rätt ont om svenska föräldrar, feminister eller ej, som ställer sig och applåderar.
Jag tror (kan ju ha fel eftersom det finns både miljöpartister och centerpartister som skaffar barn) att de flesta till och med förbjudit dottern att dejta den fyrtioårige mannen. Alldeles utan arabisk-muslimskt kulturinflytande; i deras fall är det snarare tvärtom så länge familjerna i förväg gjort upp om saken. Det kallas kulturell skillnad eller särart och anses mycket fint av feminister och centerpartister (eller gröna sossar som de ju egentligen är).
Ang. sexarbete: många med fysiska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar, handikapp eller hinder har mycket svårt att hitta en partner, även en tillfällig sådan. Har man synliga handikapp är man helt enkelt mindre värd på köttmarknaden – ett faktum oavsett ens värderingar. Om då en person frivilligt vill sälja sexuella tjänster till någon som inte på annat vis kan finna en partner för sexuellt umgänge (och många funktionshindrade har problem även med ej sexuellt socialt umgänge, problem grundade i att de sorteras bort av ej handikappade; återigen inte en värdering utan ett faktum – Myndigheten för delaktighet har statistik för den som vill gräva djupare) anses detta som ondska och fel och att en person med makt utnyttjar en kvinna. För prostitution när det är män som säljer sex eller kvinnor som reser till Gambia räknas ju inte enligt feminister.
På tal om klädsel. Jag tror inte de flesta föräldrar låter den fjortonåriga dottern gå till skolan iförd tub-topp med bar mage, lågt skurna byxor som visar alldeles för mycket av det lilla som finns att se (eller än värre kjolar som borde kallas bälte), närmast burlesk sminkning, med mera. Jag har sett en och annan sådan flickstackare genom åren, förstås, men det rör sig om en handfull under tjugo års tid. Och de har utan undantag antingen kommit från progressiva eller dysfunktionella hem – eller bägge. Och de har samtliga behövt kuratorskontakt före högstadiets slut. Och samtliga har varit klichéartade ”självständiga, starka unga kvinnor”. Något säger det, men vad vet jag inte.
De studentskor som verkligen varit sig själv nog har inte varit vidare feministiska, oavsett härkomst. Det säger nog också något – kanske att feminismen fungerar som en kult för självförhärligande av neurotiska deprimerade och totalt alienerade anomiska* människor?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS *Från anomie: ”the condition in which society provides little moral guidance to individuals”, ett standardbegrepp inom sociologi. Engelska Wikipedia har en bra artikel som ger en introduktion till begreppet. DS
Regeringen förbereder sig för att begränsa allmänna sammankomster om de inte är rätt förstås..
Sammankomster får inte vara större än 500 personer som jag fattat det.
1:a Maj-tågen lär alltså klara sig med råge.
Byrådslederen i Oslo, Raymond Johansen, sier at han er forberedt på at det ikke blir noen 17.mai-feiring i byen i år!! Sist det skjedde, var under okkupasjonen 1940-45. Unektelig ganske spesielt…
Jösses Amalia! Känns mycket märkligt. Måste ha varit på 17.mai – firande minst vartannat år till jag flyttade utomlands.
Har en fickalmanacka 1945 efter min morfars far. Den är tom de första månaderna, uppenbarligen nyköpt, första anteckningen är i Maj:
”Norge er atter fritt.”
JA! Butikkene meldte ”Stengt pga glede”.
Et fint minne for deg å ha den almanakken. Jeg har min fars fra samme år, mye interessant der.
Men moskéerna har undantag från detta
En feministisk sammanfattning av den feministiska regeringens feministiska EU-representants feministiska framträdande i feministiska Agenda.
https://nyheteridag.se/ylva-johansson-s-eus-grans-ska-vara-stangd-men-ratten-till-asyl-far-inte-upphavas/
Jag tycker hela inlägget är ett exempel på det som A skriver om på DGS idag:
”Misstaget vi gör är att behandla vansinnet som en jämbördig åsikt”
Jag har gått vidare känns det som men man dras hela tiden tillbaks till att diskutera rent vansinne utskickat av fienden. Jag ser dessa aktivister som mänskliga flygblad släppta från fiendeplan. Inte plockar man upp dessa blad från marken och hummar och lägger pannan i veck? Det är vilseledande propaganda helt enkelt. I brasan möjligen, eller som toalettpapper, men att gå i polemik med fiendens flygblad? Jag hoppas vi snart rör oss förbi detta för flygbladen tar aldrig slut.
Exakt så!
Man skickar ut en skit-storm och döljer det egentliga bakom eller under propagandan.Någon annan möjlig förklaring till alla uppenbara idiotier finns inte.
Att det sedan finns ideologiska idioter (som någon kallade det) som är beredda att tro på vad som helst går inte att undvika.
@mklr
Så fantastiskt rätt. Har så många gånger försökt påtala detta faktum på denna blogg. Att försöka föra något civiliserat resonemang med etablissemanget och dess apologeter är inte bara vansinnigt och direkt verkningslöst utan direkt korkat. Om man blir attackerad av en psykotisk hord ISIS terrorister iförda automatkarbin så tror jag det är relativt verkningslöst all lägga huvudet på sned och inleda något resonemang utan det är bara till att rigga KSBn och öppna full verkanseld i syfte att nedkämpa fi med alla till buds stående medel.
Så då den lilla klick som ändå ser vad som pågår inte ens kan komma ur den mentala spärren att det krävs full attack utan pardon mot den psykotiska feminismen är ju bara så förlorade i slutändan. Hoppas vi blir tillräckligt många som kan samlas kring det motmedel som i praktiken krävs mot denna typ av fiende och tillika landsförrädare.
Undertecknad bor i en liten kommun (215 invånare) långt ute på den normandiska landsbygden. Kvinnorna här delar inte den destruktiva syn som den urbana feminismen uttrycker. Varför är det så? Frågan är relevant eftersom 2/3 av den franska befolkningen bor utanför storstäderna i la France périphérique, men vi hörs inte i debatten, förutom nyligen genom de Gula Västarna, vilka regeringen såg som ett hot långt större än de mest våldsammaste kravaller i förorterna. Troligen är det ungefär lika dant i Sverige.
Kan det vara så enkelt att här måste man och hustru samarbeta för att ekonomien ska gå ihop? Få av männen har resurser nog att betala ett interessant underhåll till en frånskild hustru. Dessutom har vi det sociala trycket att uppföra oss anständigt. Eller är det så att de kvinnor som valt att stanna har ett annat sinnelag?
Vilka slutsatser ska vi dra därav? Jag vet inte, men det är utan tvekan en skillnad jämfört oss lantisar och stadsbor.
Kanske Richard, som vad jag förstår numera också bor på landet, har något att tillägga?
Hej.
Om jag skall göra en jämförelse så är det tre saker som sticker ut:
De äldre kvinnorna, från 50 och uppåt (jodå, är man 50+ så är man äldre i modern parlör) är förvirrade. De har å ena sidan koll på läget avs. ekonomi, arbete och annat sådant men är helt förvirrade politiskt. De märker att något är fel, men kan inte för sig själva formulera vad och är inte mottagliga för rak information om vad, eftersom likt de flesta andra svenskar är sosseifierade att tro på regimmedia och att lita på staten. De kan alltså egentligen klart se var det brister men kan inte intellektuellt processa informationen; ett slags kulturchock snarlik den hela MENA-området drabbades av när europeiska styrkor under artonhundratalet besegrade och ockuperade områden där, något som i deras begreppsvärld var omöjligt och otänkbart. Verkligheten skall ju vara hund bet man; tvärtom finns inte och kan därför inte kläs i ord och det man saknar ord för kan man inte tänka och tvärtom.
Vidare, punkt två, så visst är de självständiga. De är sig själv nog, men inte på feminismens manshatande sätt utan på det typiskt gammelsvenska sättet. Man kivas med karln på ett kärvänligt vis, man kan göra det mesta han kan men han orkar bättre röja skog eller ploga, hugga ved och så vidare. Man har helt enkelt en spontan, frivillig och i pragmatism och ömsesidig respekt uppdelad arbetsordning: kvinnorna organiserar, håller reda på vem som är vem och hur folk är släkt, och männen verkställer diverse. Skall man ha en berså bestämmer kvinnan var, och hur utseendet skall vara. Mannen sköter det praktiska. Sunda, friska könsroller av gammal god sort helt enkelt.
Kvinnorna är i majoriteten hemvändare eller har flyttat hit i unga år, eller från liknande orter i landet (bruksorter med skogsbruk, gruvor, med mera). Handfasta yrken har högre status än skrivbordsyrken oavsett inkomstläge. ”Att kunna” är det som smäller högst, inte titlar eller pengar, och empati visar man den som inte rår för sin egen olycka; inte folk som förstört för sig själva och andra. Ett exempel: det var för en tid sedan ett fall med rattfylla med dödliga utgång (en oskyldig person blev påkörd och dödad). Konsensus är bland både kvinnor och män att den skyldige borde avrättas, och att han redan borde suttit inlåst på livstid då han i ca 35 år begått diverse brott i regionen och annorstädes – en typisk livsstilskriminella alltså. Nu är en tonårsflicka död på grund av att han fick gå fri efter att tidigare ha dömts för dussintals brott, från grov misshandel med tillhygge till snatterier och stölder. Kvinnorna, de som är gamla nog att minnas Sverige när det var svenskt, skiljer sig inte nämnvärt från männen i värderingar och åsikter.
Däremot är det precis som på nationell skala så att de som håller i tolkningsföreträdet är de typiska batikhäxorna – vare sig det är inom politik eller föreningsliv är det PK-ister som styr.
Där tappar jag förklaringsförmågan, för exakt hur dessa ständigt lyckas domptera och dressera människor som egentligen anser PK är rena dårskapen eller ondska kan jag inte förklarar annat än med en gissning: PK-kärringar av bägge könen lyckas spela på någon form av socialt nedärvd skamkultur. Det påminner inte så litet om vad jag läst när jag studerat hur katolska kyrkan kämpade för att behålla makten över människors sinnen under sexton- och sjuttonhundratalen: straffpredikningar och hot om H*lvetet och allsköns tortyr samt skam och skuld över att vara en svag syndare. Det misslyckades i längden, men det trehundra år för misslyckandet att ske – vilket förhoppningsvis hade med kommunikationsteknologi att göra.
Hoppas det klargör något. Ber om ursäkt för textmängden, men det är svårt att skriva kortare om detta utan att utelämna så mycket att det blir centerpartist-nivå på resonemanget. (Och i de akademiska sammanhang jag är van sedan förr så är det kortfattat på gränsen till stympat… arbetsskada, måhända?)
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Richard 09:16
Du har nog rätt i att åldern är en faktor att räkna med. På söndag hålls kommunalval i Frankrike. I min kommun finns en enda lista med 11 namn, inklusive borgmästaren, fyra kvinnor och sju män. Samtliga utan partibeteckning. Den yngste är en man som är 39. Alla övriga är gamla enligt din skala. Medelåldern för kvinnorna är 57 1/2 år och för männen en aning mer. Det representerar nog kommuninvånarnas ålder rätt väl.
@Lars
Ingen förvånande iakttagelse från din sida om jag drar paralleller till min egen verklighet. De absolut värsta feministerna och ryggradslösa små hycklande männen bor huvudsakligen i storstäder som Stockholm. Där jag själv bor i en mindre stad i närheten till Stockholm råder ett helt annat läge trots att vi så klart är långt ifrån befriade från feminismcancern.
Min slutsats är att moralisk helt depraverade individer håller sig i stora städer där de får utrymme och kan spela ut sitt sjukdomsregister. De är ett derivat från industrin och jordbrukssamhället och skulle man strypa tillförseln av ”syre” till dessa områden skulle de duka under omgående vilket är det jag så innerligt hopps på att vi kan göra i närtid. Ett influensavirus som Corona kan förhoppningsvis påskynda processen.
Rikard 11/3 09.16 stycke 2 nedifrån räknat och,
-”inte förklarar annat än med en gissning: PK-kärringar av bägge könen”.
Appropå början anslag -”från 50 och uppåt” som landar i åvan citat/reflektion.
Min vy och att det är viss tidfaktorn alltså, resterande av din tid, ger slags rädsla som moste undanröjjas och skrider så med +50 i ryggen till verket med en något märkligt ogenomtänkt, dock mänsklig, drivning att så avfärda tid-rädsla.
Det finns inget att vara rädd för!
Corona-experten Anders Tegnell drar ”frivilligt” till Somalia och man önskar att fler följde efter.
Nu kommer med all säkerhet, från och med i morgon, antalet smittade i Stockholm att minska drastiskt på grund av att de som har symptom inte kommer testas. Med andra ord gör regeringen allt för att dölja hur många som i realiteten verkligen är smittade. Se själva i morgon och kommande dagar om jag får rätt eller ej.
Tyvärr så tycks h*n vara tillbaka igen, och med det diverse märkliga uttalanden som man nog behöver vara kremlolog för att uttolka. FHM jobbar inte på sin trovärdighet, s.a.s.
Statsepidemiolog Anders Tegnell tycker att det är ojämlikt att Spotifys anställda ska jobba hemifrån för att försöka stoppa smittan.Jämlikast är förstås att alla blir smittade.Alla ska med och inte någon grupp mot grupp här inte.Gör din plikt och kräv din smitta.
Hej.
@US: frågan är inte avsedd som fälla, tvärtom. Många så kallade svåra eller olösliga etiska frågor är egentligen avhängiga teknologi mer än etik, och vi använder etiketterna svår och olöslig för att slippa ta ställning eller (ens för oss själva) motivera och resonera kring vad vi egentligen känner, tycker och tänker är rätt (och i synnerhet varför vi tycker, tänker och känner som vi gör).
Frågan är avsedd som en tankeövning som är nyttig oavsett vad man landar i för praktisk tillämpning eller etisk princip.
Man kan dra eugenetikfrågan ett steg till: låt säga att folk A väljer den eugenetiska vägen, inte med sterilisering utan med trimning av gener via framtida förbättrad CRISPR-teknik, medan folk B inte gör det utan litar på naturlig utveckling. (Vi måste här förutsätta att förbättring av arvsanlag och optimering av kapacitet är möjlig.) För varje generation kommer folk A att bli alltmer överlägset folk B, allt annat lika.
Ven agerar etiskt/moraliskt rätt: A eller B?
Som överkurs kan vi slänga in folk C i vars land större företag erbjuder sina anställda detta som en del av den privata sjukförsäkringen, medan den allmänna sjukvården inte erbjuder det. Vad blir konsekvenserna av det sett över tid?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare