Det är bara timmar kvar av 2019 och av 10-talet. Snart kliver vi in i 20-talet och lämnar ett decennium bakom oss som jag bara vill beskriva som ett förlorat sådant. Förlorat i storslagna misstag, galna felprioriteringar, grandiosa misslyckanden och rent trams.
De senaste tio åren har präglats av Sverigedemokraternas intåg i riksdagen hösten 2010. Inte sedan socialdemokratins glansdagar har ett politiskt parti i Sveriges riksdag dominerat nyheterna och den politiska dagordningen på samma sätt. Det har hissats varningsflagg för vad som skulle ske om SD växte och om andra partier började samtala och samarbeta med dem.
Det talades om anständighet och proklamerades på löpsedlar att ”vi är 94 procent” (en paroll som reviderades till ”vi är 87 procent” för att sedan dö ut när SD fortsatte att växa). Generaldirektörer sade att de ville kräkas när de såg SD-ledaren på TV. Demonstrationer genomfördes mot demokratiska valresultat. Partimöten stördes.
Allt samröre med SD brännmärktes och beskrevs som ett första steg mot nya koncentrationsläger. Konfliktnivån trappades upp, tonläget likaså. Public service tog tid på sig att omorientera sig i detta nya landskap, men med tiden blev behandlingen av SD alltmer normaliserad även i statsmedia. SD:s framgångar fick även andra konsekvenser. Kärleksförhållanden och kompisrelationer sprack, gamla politiska allianser likaså.
I den upphetsade upprördheten över att SD tagit plats i riksdagen och fortsatte att växa i opinionen glömde socialister, sossar och vänsterliberaler att ställa sig frågan varför. Vare sig den gamla borgerligheten eller socialdemokratin tog sig an de växande samhällsproblemen. De ignorerade varningstecknen eftersom problem med asylinvandring, parallella samhällsstrukturer, skyhög arbetslöshet bland utomeuropeiska invandrare och en generell välfärd som oundvikligen skulle gå in i väggen om samma politik upprätthölls var sådant som SD varnat för.
De allmänborgerliga och socialdemokrater som pekade på det uppenbart ohållbara och tokiga i den förda politiken misstänkliggjordes och kölhalades offentligt. Ministrar som använde förbjudna ord som ”volymer” tvingades be om ursäkt. Hela Sverige förvandlades till ett slags sekt där avfällingar straffades hårt och utan pardon.
I stället för att vuxet och ansvarsfullt ta sig an verkliga samhällsproblem valde det politiska, mediala och kulturella etablissemanget att ägna nästan ett helt decennium åt att käbbla om Sverigedemokraterna och varför ingen ska prata med dem. En växande bitterhet åt att alltfler väljare inte kunde bry sig mindre om dessa utspel har noterats.
Verkligheten låter sig emellertid inte dikteras av policydokument, symbolhandlingar och handhjärtan. Det är därför det senaste årtiondet har varit ett förlorat sådant. Ty samtidigt som medierna lagt tid och energi på järnrörsskandalen och frågan om huruvida SD anser att samer och judar kan vara svenskar, har gängkriminaliteten fortsatt att växa, skjutningar och sprängningar ökat i omfattning och den generella välfärdsstaten gått in i ett slags palliativt tillstånd.
Folket må ha vaknat. Delar av det politiska etablissemanget likaså. Men Sverige styrs av en ännu orimligare politisk konstellation i dag än för tio år sedan. Det politiska samtalet må se annorlunda ut, präglat av de spridningseffekter ut i samhällskroppen som invandringspolitikens kompletta fiasko har skapat. Politiken är däremot i stort sett oförändrad. Krismedvetenheten saknas fortfarande.
Sverige befinner sig i en tvångströja kallad ”januariavtalet”, i praktiken en önskelista skapad av fyra olika partier som nästan uteslutande handlar om sådant som över huvud taget inte borde prioriteras i dagens läge. Det politiska systemet har visat sig oförmöget att bilda en regering med ett riksdagsunderlag som kan bemöta den kris vi står inför. Vi får i stället fler skenmanövrar.
Åter till den där frågan om varför SD är på väg att bli landets största parti. Jag tror inte att det är så komplicerat. Om de gamla partierna hade stoppat gängkriminaliteten i sin linda, inte tillåtit framväxten av hundratals så kallade utanförskapsområden, inte ljugit om och överdrivit de positiva effekterna av asylinvandring från några av världens dassigaste länder och kulturer, inte drivit en politik som i internationell jämförelse är fullständigt extrem, hade Sverigedemokraterna inte varit ett lockande alternativ för så många väljare.
Nästa naturliga fråga blir om etablissemanget har lärt sig ett dugg av utvecklingen under det årtionde vi nu lämnar bakom oss. Om det gett några nya insikter. Jag är inte så säker på det.
Ett slags sammanfattning av vad som gick fel under 2010-talet i en enda skärmdump.
Överst: verkligheten. Nederst: det som medierna bryr sig om.
Jag vill passa på att tacka er alla för året som gått. Tack för att ni läser, trots att texterna kommer lite mer sällan nu än förr om åren. Tack för att ni kommenterar så flitigt och upprätthåller ett bra samtalsklimat som gör jobbet som moderator enklare. Tack också för alla donationer, stora som små, under året. De har gjort att jag inte gått minus på bloggandet.
Med dessa ord önskar jag alla er läsare ett Gott Nytt År och skickar en from önskan om ett bättre 20-tal.
2019 i urval
December: Var PK eller skyll dig själv
November: Så vind och skörda storm
Oktober: Det skyddsvärda
September: Klimatpsykosen
Augusti: Europas verkliga fiender
Juli: Feministerna och den omvända bevisbördan
Juni: En annan tid, ett annat land
Maj: Baksmällan
April: DN och medborgarjournalistiken
Mars: Samhällsklimatförnekarna
Februari: De vet inte vad de ska göra
Januari: Lång dags färd mot natt
Det är intressant det här, att anse att det är andra partiers undfallenhet att ta hårdare tag som öppnat vägen för SD. Jag funderar på Ungern, Polen och Danmark. Är verkligen dessa länders problem att de har tagit emot för många invandrare? Eller Finland, där Sannfinländarna är lika stora som SD i Sverige. Eller Norge, där Framskrittspartiet länge varit en av de största aktörerna i Norsk politik.
Varför måste anledningarna vara desamma? Jag analyserar orsakerna i Sverige, inte i Polen eller Ungern. Där finns högst sannolikt egna specifika och inhemska skäl till framgångarna för PiS respektive Fidesz.
Jag ser Europa som en helhet. Politiska strömningar är sällan nationella i ett snävt perspektiv. Visst kan man föra diskussioner om att Sverige skulle vara unikt och mycket speciellt. Men just den högernationalistiska vågen över Europa är ju tydlig och paneuropeisk.
Du har inte funderat över att det kanske kan finnas samverkande faktorer där vissa är en del av en internationell eller europeisk trend och andra är inhemska och mer unika? Om det politiska etablissemangets misslyckande i Sverige inte är en viktig delförklaring till SD:s framgångar vilar det ju närmast något deterministiskt över analysen av dem.
Johan Karlsson,
människor i Polen och Ungern vill inte ha det som det har blivit i Sverige. När jag varit i de länderna under senaste åren har jag fått frågan av folk när jag berättar att jag kommer från Sverige om det de läser om Sverige stämmer.
Det är den misslyckade invandringspolitiken i Sverige bland annat som bidrar till framgångarna för nationella i de länderna.
Hehe, underbart!
Det är Centerpartiets invandringspolitik som har gett nationalistpartierna i Polen och Ungern deras framgångar.
Grattis Annie! 😉
Snälla Johan….den är så tröttsam , den där ”högervindar blåser över Europa”- förklaringen till SDs framgångar. Och den är dessutom felaktig. Jag röstade in SD i riksdagen. Och när jag gjorde det kunde jag inte namnet på en enda politiker i Polen.
Det är väl fullt möjligt att du röstar på C eftersom det blåser centervindar i Frankrike , men jag tror att du i sådana fall tillhör en ytterst liten minoritet och att du inte ska döma andra efter dig själv.
SVT trumpeterar ständigt ut att Trump och Brexit skulle bero på
”högervindar”.
Vilket ju är ett helt vansinnigt resonemang. Och inte bara vansinnigt utan fullständigt ologiskt.
Med tanke på att både Trump och Brexit vann med ytterst liten marginal så blåser det väl i sådana fall nästan lika så starka ”vänstervindar” i USA och UK ?
Vänsterliberalerna brukar ju dessutom (vid de situationerna då det passar deras agenda ) ofta berätta att Hillary fick fler röster än Trump. Så då är det väl vänsterliberala vindar som blåser i USA ?
Jag kan garantera dig att jag och alla jag känner som röstar på SD gör detta på grund av utvecklingen i Sverige. Vi gör det alltså INTE på grund av några slags vindar i Ungern.
Och här får du faktiskt förklaringen från hästens mun , så du bör tillskriva den större värde än SVTs och DNs infantila propagandaförklaringar.
Sedan kan du inte jämföra Sverige med Danmark . Att SD växer i Sverige beror naturligtvis på att SD är det enda (riksdags)partiet som man kan rösta på i Sverige om man inte vill ha massinvandring och islamisering och fler utsatta områden
I Danmark kan man rösta på Socialdemokraterna eller Liberalerna om man inte vill ha det.
Jag är helt överens om att resonemanget kan kännas tröttsamt. Det kan vara fullt adekvat för den skull.
Jo , för dig kan det säkert kännas väldigt adekvat , Johan.
Det betvivlar jag faktiskt inte för en sekund….
Wasel: Utfallet av valet blev ju som det blev. Vi var nog många som i början av förra hösten trodde att M och S skulle göra upp för att hantera situationen. Det hade inneburit en skärpt, men ändå sansad migrationspolitik. Det hade också jag som centerpartist absolut kunnat ta. Jag hade kunnat känna att även kraftiga åtstramningar skulle kunnat balanseras. Det hade funnits en bortre gräns åt andra hållet så att säga.
@ Johan K,
”Jag funderar på Ungern, Polen och Danmark. Är verkligen dessa länders problem att de har tagit emot för många invandrare? ”
Danmark har helt klart liknande problem som i andra västländer med en meningsfull andel MENA migranter och uppenbarligen är den politiska utvecklingen där delvis ett resultat av detta. Vad gäller Visegradländerna kan de ju tydligt se vad 3je världen immigration har gjort med Västeuropa och kan reagera preventivt. Det är inte konstigare än att man fick stora partier i många länder som motsatte sig kommunismen på 1920-talet, trots att det inte fanns någon kommunism i just dessa länder. De såg utvecklingen i Ryssland och reagerade på denna.
Vidare kan man även notera att t.ex Polen inte har några problem med stor invandring. De har tagit emot miljoner människor från Ukraina. Men de verkar begripa något väldigt grundläggande som är svårt att förstå för C och övriga 7K, nämligen att resultatet av immigration nästan enbart beror på vilka människor man släpper in. Även Ungern välkomnar immigration av vissa grupper, t.ex är det många tyskar som flyttar dit.
Fnordspotting och Hakelius har diskuterat detta fenomen: att liberaler inte förmår skilja på orsak och verkan.
I liberalens värld finns inga ”riktiga” problem som kan ge folk anledning att tycka att SD, Trump och Brexit är bättre än de salongsfähiga alternativen. Det är SD, Trump och Brexit som ÄR problemen.
I liberalens värld är det inga problem att i årtionden (Jugoslavien) tvinga inkompatibla grupper att leva sida vid sida, det är när de gör sig fria – den där hemska NATIONALISMEN – som det blir fel. När svenskar protesterar mot att landet – homogent i tusen år – över natt skall bli multikulturellt (med precis de problem alla kunde förutse), då säger liberalen ifrån.
(Hakelius i expressen: ”Därför är SD-tillväxten en gåta för liberaler”
Fnordspotting: ”Att vara liberal är att inte förmå skilja orsak från verkan”)
Dagens DN-ledare är ett typexempel på just detta fenomen.
Oj, oj, oj!
DN: ”Det blev sönderfallets, splittringens och polariseringens decennium. Ironiskt nog berodde det på framgångarna för de nationalistiska och populistiska politiker som predikar sammanhållning och homogenitet.”
Man kan ju knappt hitta på något så fullkomligt ”bass ackwards”! Hur fungerar de?
Som Hakelius sade tidigare i år: ”Är det dynamiten som ger upphov till explosionen, eller explosionen som ger upphov till dynamiten? Den här liberala skolan argumenterar för det senare.”
Claes Erikson (i scenversionen, om Farbror Frej): ”Det skulle man ju vilja se in i den hjärnan!”
Sveriges överlägset bästa politiska blogg med de bästa kommentatorna. Det är kul att ta del av dina texter och jag hoppas att mina kommentarer i positiv mening berikar din blogg.
Gott Nytt År!
@ Fd moderat,
”jag hoppas att mina kommentarer i positiv mening berikar din blogg.”
Här är vi alla berikare 🙂
Lite tragikomiskt hur så många ord blir direkt förstörda av den politiska processen. T.ex kan man knappt längre använda ordet ”moderat” i dess ursprungliga betydelse och ordet ”berikning” går nu samma väg….
Utlandssvensk,
jag valde medvetet ordet berika. Du vet att kulturberikare från början var ett ord som användes av de som ville ha invandring. När det sedan visade sig att de berikade med våldtäkter och kriminalitet började de som var negativa till invandring att använda uttrycket.
Det er orwelliseringen av språket. Søk på ’Lingua tertii imperii’ (’det tredje rikes språk’). En tysk-jødisk professor lagde en oversikt over nazistenes utnyttelse og endring av språket for propagandaformål. For sikkerhets skyld skrev Klemperer dette på latin!
Notatene er oversatt og ligger på nettet. Interessante. Omhandler også hans liv. Kona var sk. ’arisk’, så han var noe mindre utsatt enn andre jøder, men likevel kontinuerlig utrygg.
Jeg ønsker også Godt Nytt År til Hans og alle deltakere på bloggen 🙂
Tack själv och gott nytt årtionde!
Kommenterar inte så ofta här, men läser allt med intresse – inklusive kommentarerna. Denna blogg är ett av få vattenhål där jag tittar in och får lite frid i ett kargt ökenlandskap.
Ibland upplever jag Sverige som en surrealistisk mardröm där eliten inom politik och media verkar leva i ett parallellt universum. Då är det skönt att titta in här och se att det kanske inte är jag som har blivit galen, utan det finns fortfarande folk som verkar se samma verklighet som jag gör.
@ Tompa,
”Då är det skönt att titta in här och se att det kanske inte är jag som har blivit galen, utan det finns fortfarande folk som verkar se samma verklighet som jag gör.”
Ja, det där är en väldigt viktig funktion. Ofta klagas det på att debatter här inte leder till något, att det saknas praktiska handlingsplaner, osv. Men även om vi inte räddar landet, räddar vi varandra.
Jag tänkte gratulera Utlandssvensk till hans 2000:e kommentar, men såg att det raskt passerats och blivit 2015! Bekräftat bara ytterligare herrns febrila aktivitet här på bloggen. 🙂
@ Hans,
Det var mycket vänligt! Stort tack!
Nu får jag jobba mot 10 tusen 🙂 Det borde inte vara några problem, eftersom du levererar så många bra inlägg och det finns så många andra debattglada deltagare här!
@Utlandssvensk,
dessutom gjorde du ett uppehåll med att kommentera. Jag undrar vad jag ligger på.
Din bästa kommentar var när du jämförde Löfvens situation med Sänkta i maj 1945.
@ Fd moderat,
”Din bästa kommentar var när du jämförde Löfvens situation med Sänkta i maj 1945.”
Tja, om man skriver 2000 kommentarer måste man väl nästan lyckas med några 🙂
@ Anne-Hedvig,
”Han skaper fart over feltet, og det er bra”
Kul att du gillar det! Många svenskar har svårt att debattera utanför åsiktskorridoren och det kanske är liknande i Norge?
Han skaper fart over feltet, og det er bra 😀
Utl.svensk – Det vet jeg egentlig ikke så mye om, da jeg i Norge kun kommenterer på en språkblogg.
Men innvandringsfeltet er selvfølgelig følsomt. Leser der kun Document.no og Rights.no, som begge er kritiske til masseinnvandringen. Deltar ikke selv på noen av bloggene.
”Nästa naturliga fråga blir om etablissemanget har lärt sig ett dugg av utvecklingen under det årtionde vi nu lämnar bakom oss. ”
Om du med ”etablissemanget” menar Wolodarskis fake news tidning DN , så är svaret definitivt Nej.
Men precis som du påpekar har i alla fall vissa från etablissemanget visat vissa tecken på åtminstone en viss tillnyktring under de senaste 10 åren.
Och man får väl vara glad för det lilla i det här landet… ?
Några som har skrivandets gåva borde slå sig ihop och skriva en bok om hur media, politiker , kändisar och ”opinionsbildare” behandlade SD och demokratin under partiets första 3 mandatperioder.
Det vore ju bra om boken skrevs så att Wolodarski & co får stå där med byxorna neddragna när det visar sig att SD trots 10 år som regeringsparti varken har invaderat Polen eller byggt några koncentrationsläger.
Gott nytt år !
”Några som har skrivandets gåva borde slå sig ihop och skriva en bok om hur media, politiker , kändisar och ”opinionsbildare” behandlade SD och demokratin under partiets första 3 mandatperioder.”
Inför valen 2006 och 2010 var det helt brutalt, sen har det faktiskt gradvis blivit bättre. Jag kommer ihåg hur AFA 2006 hade helt öppna sajter där de skröt om deras ”aktioner”. Hur de satte yxor i dörren hos SD-kandidater, hur de gick och plockade bort valsedlar, etc. Sajterna låg uppe i flera år och polisen gjorde ingenting och MSM vägrade att skriva om det. Jag ringde faktiskt runt till flera tidningar och större sajter i Europa och lyckades att få en artikel om saken i The Brussels Journal.
Förhoppningsvis kommer det böcker om den tiden. Under tiden kan man ju t.ex läsa Anders Klarströms ”Prima Victoria: Sverigedemokraterna 1988–1995”.
Sannolikt under indirekt inflytande av den kvasiakademiska slarvpottan Henrik Arnstad nekas Jimmie och SD fortfarande inbjudan till Nobelfesten 2019 av vaerdegrundsgrumliga orsaker. Vidrigt, Nobelstiftelsen!
Frågan om etablissemanget lärt sig någonting. Jag tror att M och KD är på god väg att inse att nuvarande kurs inte håller. Sveriges kommuner får allt svårare att finansiera sina lagreglerade verksamheter. Enligt Westerholm i Furusund nekas Jämtlands kommun att låna från kommunsektorn eget finansinstitut Kommuninvest. Ett talande tecken.
Ska Sverige på allvar kunna vändas måste socialdemokratin tillfogas ett förintande nederlag i ett riksdagsval. De måste ner rejält under 20 procent för att de ska inse verklighetens krav.
De riskerar då också att spricka i en realistisk del och en identitetspolitisk och islamkramande del.
Får de konservativa majoritet kan de börja det mödosamma jobbet att vrida Svea. De möter då ett massivt motstånd från MSM-medier, statsapparat och kulturetablissemanget. Frågan är då om UK, EBT och JÅ står pall.
Jämtlands kommun får väl låna av Malmö.Där tar pengarna aldrig slut har jag förstått.
S och Rörelsen är en parasit. En bläckfisk med hullingförsedda tentakler överallt i samhällskroppen.
Det kommer att ta minst en generation att bli av med det.
Theodor Kittelsen: fra boken ”Har dyrene sjel?”.
Visse holdninger er tidløse, nå har vi det røde besteborgerskapet.
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Generende_familieforhold_-_nuisance_family_relations_-_1894.jpg.#mv-jump-to-licence
Håper linken fungerer – hvis ikke, søk ’Kittelsen har dyrene sjel’.
Nytt forsøk:
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Category:Har_dyrene_Sjæl
Scroll ned til de ’generende familieforhold’.
’Genialt!’ er også morsom synes jeg, men har strengt tatt ikke noe med vårt emne å gjøre.
En uhyggelig illustrasjon om snikmord i nattlig gatesmug kunne derimot passe inn på skrekkforhold nå for tiden, men ligger ikke på nett. Hadde den gjort det, burde kopi vært sendt til Anne Ramberg. Rotte med dolk klar for bakholdsangrep på intetanende vandrer på vei hjem etter rangel. Hvem er offeret? Man kan gjøre seg sine tanker. Kanskje noen andre enn man tror…
Den ur sd uteslutne fd riksdagsmannen (2010-2014) Thoralf Alfsson håller på med denna bok! Där kommer vi även att få ta del av sd:s inre liv, vilket är extra spännande.
Läs gärna thoralfsblogg!
Jag noterar att det inte är särskilt många invandrare på bilden till den här bloggposten.
Etablissemanget har inte vaknat, den vansinniga politiken på migration, skatter,energi fortsätter. I praktiken har miljöpartiet makten i Sverige och det är deras politik som löfven genomför för att gan och sossar ska sitta kvar på välbetalda jobb. Samma sak i 08, mp och daniel Helldén kvaddar totalt stan med moderaternas hjälp, av samna anledning som sossarna på riksplanet.
Ni tycker det är dåligt nu? Vänta bara,det kommer bli mkt värre.
Johan karlsson här ovan är väl ett typexempel på de partier som regerar fram till 2022. Ingen insikt, ingen förståelse, bara floskler.
Tack för värmande kommentarer. I en tid när låsningarna är så hårda som de är just nu, tas okväden från politiska motståndare som beröm. Hur vi ska komma ur en sådan situation vet jag inte. Men tack i vart fall.
Du lämnar aldrig förslag,bara en ordsallad får vi som svar.
Förutsägelse (inte hot): Du kommer att bli mycket mer tacksam de närmsta åren, mot allt fler …
Ha ha, där lämnade jag öppet mål. Får väl bjussa på det.
Ett förlorat årtionde enligt bloggaren. Alla är dock inte förlorare för att flertalet svenskar fått en utmanande tillvaro. När man summerar tio års utveckling kan det vara värt att belysa de positiva sidorna som en motvikt, och som en delförklaring till varför omvandlingen trots alla negativa effekter kunnat genomföras.
Vakansgraden för alla sorters hyreslägenheter har minskat liksom hyresförluster pga ej betalda hyror. Få fastighetsägare kan klaga på den utvecklingen. Kommunerna är solida hyresgäster. Svenska privata skolor, privat sjukvård och apotek blev en kommersiell framgångssaga. Säkerhetsbolagen växer också så det knakar. Kostnaden för enklare servicetjänster har gått ner. Svenska hem städas inte längre av de boende. Hotellen visar också god beläggning. Banker har ökat utlåningen till rekordnivåer. Kommuner hjälper också till att hålla uppe priserna på bostadsrätter.
Facket är idag endast ett rundningsmärke för arbetsgivarna och den sänkta köpkraften via kronförsvagning kunde genomföras i stort helt utan protester.
Bolagsskatten har också sänkts. Omsättning, vinst och aktiekurser har åkt i höjden för bolag inom dagligvaruhandeln. En bransch som tidigare saknade tillväxtmöjligheter.
För de som mer ser till BNP utan capita är det inte ett förlorat årtionde.
@ Täbybo,
”BNP utan capita”
+1
För övrigt instämmer jag i din kommentar. Många tjänar på utvecklingen. Precis som i ett krig….
Visse fra næringslivet var på plass i den tyske ambassaden på Drammensveien allerede 10. april 1940 (dagen etter tyskernes okkupasjon) for å tilby sine tjenester.. Moneta non olet (’penger lukter ikke’). 🙁
”problem med asylinvandring, parallella samhällsstrukturer, skyhög arbetslöshet bland utomeuropeiska invandrare och en generell välfärd som oundvikligen skulle gå in i väggen om samma politik upprätthölls var sådant som SD varnat för.”
Det mesta som SD har sagt har varit riktigt, när politikerna började spotta på våra pensionärer och skyller på att det som händer är deras fel, tror jag att fler får upp ögonen. Att detta inte stämmer, de finns något riktigt sjukt i systemet som ingen vågar röra.
För allt fler ställer sig frågan vart tar alla pengar vägen? Vad får jag för min skatt? folket ser att samhällsfunktionerna blir inte bättre snarare sämre, det är inte mycket som fungerar som svensken vill längre, det räcker att man tittar på skolan, vården, äldreomsorgen, polisen, vägar, tåg ja ta vad ni vill, men de mesta har blivet sämre. Personligen hade jag inte klagat om vi hade haft bland världens bästa skola, vård o.s.v men när man ser hur Sverige blöder pengar till alla dessa olika bidrag, då måste något hända.
Jag får en känsla att politiker idag vill gärna vara med och bestämma, men är livrädda för att ta ansvar. De vill gärna smörja kråset sitt, bryr sig extremt lite om folket, allt handlar om makten och möjligheterna att komma vidare i karriären, räcker att se på de politikerna som har slutat de sista åren, inte många som har fått ett sämre jobb eller valt att gå tillbaka till sitt gamla, visst finns dom men de är lätt räknade.
Gott Nytt År
Hälsningar
Gringo
Johan Karlson verkar på något sätt missnöjd.
Hur kan han vara det när han fått det Sverige han så hett eftersträvar?
Hans Annie är ju i praktiken statsminister nästan?
Ok, Frankrikes Macron marscherar inte framåt in i framtiden måhända och
Boris tar England ur EU och det snart.Men det är ju utomlands det.
Här hemma har Johan Karlson bara glada nyheter att glädja sig över.
Sverige går redan som den där Teslan och vi ser alla framtiden an när vi ska casha in alla de där vinsterna.
Så varför verkar Johan Karlson så missnöjd?
Sett till den ideologiska riktning som alliansen hade, som jag fortfarande tycker är bra för landet, har väl vi väl ändå lyckats hålla landet i den här riktningen. Visst har tonläget varit högt av och till, men genom flera strategiska kompromisser har vi ändå kommit framåt. Januariöverenskommelsen hoppas jag kan bidra till att denna utveckling kan fortsätta åtminstone några år till. Jag tänker bland annat på energiöverenskommelsen som Maud Olofsson var med och tog fram och som i huvudsak lever kvar idag. Jag har gått och hoppats mycket under de här åren att den här utvecklingen skulle hålla i sig. Eller migrationsöverenskommelsen. 2015 var ett intensivt år sett till migrationen, men vi har ändå hanterat det hela tillräckligt bra och fortfarande är det ju inte tvärstopp, vilket gläder mig.
När jag tänker Maud tänker jag NUON och livstids fängelse, inget annat.
Ja, Maud fick straffeftergift för svenska Postens köp av danska Posten.
Maud vägrade också att förändra det kartellfrämjande upplägget med spotmarknaden för el.
Se där, ett upplägg där man kan driva ett pyttelitet kraftverk till höga produktionskostnader som bas för spotpriset, och tälja guld med andra effektiva produktionsanläggningar.
På köpet kan Mauds son få bättre lönsamhet med sina vindkraftverk liksom…
Ja! Maud fixade det ju bra för sin sons vindkraftsbolag!
För övrigt tror jag inte, att hon kan skilja mellan effekt och energi trots att hon har varit näringsminister. Detsamma torde gälla för hennes efterträdare på posterna.
Civilingenjör Bo Adolfsson, Hjo
Vattenkraftsbyggare och energieffektifierare
”Sett till den ideologiska riktning som alliansen hade, som jag fortfarande tycker är bra för landet, har väl vi väl ändå lyckats hålla landet i den här riktningen. ”
Med tanke på att C dels har lyckats spräcka alliansen genom att bli ett socialdemokratiskt stödparti och dels har lyckats förvandla SD till ett +20 % parti genom att bedriva en totalt vansinnig migrationspolitik hoppas och tror jag att Johan och C skrivs in i historieböckerna som de galningar som dom är.
Oavsett hur det går med detta kommer i alla fall jag hata och förakta dom så länge som jag lever.
Du tänker att det är Centerpartiet som skapat de regeringar som Polen och Ungern har, liksom Front Nationale eller Dansk Folkeparti eller AFD också?
Man måste lida av en ganska så kraftig dyslexi för att tolka mitt inlägg på det sättet …?
Samma vansinniga ”öppna gränser”-politik, ja.
Frankrike och Danmark ”såg det inte komma” och har ligger lite före Sverige i problemformulering. Polen och Ungern har vett att mota Olle i grind.
Fullt logiskt.
Anders ”Yggis” Ygeman anar en rysk påverkansoperation bakom alla de svar han fått på sin Facebook.
Där finns de som inte håller med ”Yggis” se.
Alldeles för många tycker ”Yggis”.
Alltså en rysk påverkansoperation.
Undercover…
Aida Hadzialic, en annan sosse, vill samarbeta med M i migrationsfrågor.Det är nyspråk för att stoppa
invandringsvolymerna det.Hadzialic, numera återkommen till den politiska hetluften, vill alltså samarbeta med han som tog Hedi Fried i hand för att sedan ändå prata med de opratbara.Det låter faktiskt som en rysk påverkansoperation i mina öron.Ett samarbete med Hedi Frieds handskakare när man sitter i JÖK-bojor kan väl bara inte vara möjligt?
Aida Hadzialic fungerar som forna gruvors Kanariefågel.
Antingen dör hon eller så flyger hennes tankar
oavsett det där handslaget.Att få henne att sätta framtiden så på spel igen måste i varje fall ha kostat rubel.
”Yggis” å sin sida tänker sig att tvinga Facebook lagvägen att ta bort kommentarerna på hans Facebook.I alla fall de som inte stämmer med ”Yggis” personliga världsbild.
DN kunde inte instämma mer.
Man kunde nästan tänka sig att Putin uppfattar alltihop som en svensk påverkansoperation..
Tack för i år och Gott Nytt År!
Årtiondets kommentar var ”Vad fan får jag för pengarna” därför att polletten ramlade till slut ner hos en väldig massa människor. Leif fick knappast nånting och jag fick lika litet för en 1000-del av vad han betalade till pyramidspelet. Tack för i år Hans. Jag försöker vara mer diplomatisk. Gott nytt år till alla ”Signaturer”.
En bit söder om det så trygga och hemtrevliga Tingsryd växer oron.
Vad händer med raket-på-pinne-förbudet på Nyårsafton?
Kommer Möllan förvandlas till ett exploderande inferno?
Helsingborg?
Kristiansstad?
Kommer någon dö?
Hur många ska dö?
Åtskilligt klokare pannor än Johan Karlssons skrynklas
inför den frågeställningen.Nu för tiden går det hela inte att mörka heller.
Satans sociala medier och Swish-horor!
Ett Sverige som firar in det nya året på MENA-vis kommer att kablas
ut över västvärlden.En redan anfrätt Sverigebild får elak syra hälld
i ansiktet.Trump skrockar och regeringen tappar ytterligare fyra procent
i januari.Om inte fler.
Nä, den här regeringen klarar inte första dagen och än mindre det första kvartalet.
Jamen vi har ju i år nya lagar om hur man får använda fyrverkerier!
Det har ju Morgan ordnat.
Vad skönt! Då blir vi ju äntligen av med all kriminalitet…
Om man ska tro på nyheterna verkar inte alla ha hört att man inte får skjuta såna raketer på pinne på polisen.Men i Tingsryd går nog det som #FakeNews.Den morganiserade brottsligheten..
Ser att man på Twitter diskuterar den organiserade brottsligheten.Tyckte faktiskt den var rätt kul. Precis då går hon L:s meste EU-liberal ut och kräver att hennes parti ska sätta sig i sosseregeringen istället för
MP. Vet inte riktigt hur Sabuni ska kunna leverera men just det är å andra sidan inte riktigt mitt problem liksom.
Vete fan vart M:et tog vägen…
Ser att man på Twitter diskuterar den morganiserade brottsligheten
ska det stå.Det var det som var rätt kul.
Knäcker bloggägaren extra som svenska fröken månne?
Svenskläraret, om jag får be.
Är sär skrivningar ute så här års?
Morganiserade brottsligheten.Rätt kul.
Och inte.
Men med hans takt så är det ju sant.
Tack för det S.
Ett gott nytt år till er andra.Ni vet vad det hänger på!
Det är inte bara ett förlorat årtionde, det är förlorat framtidshopp. Det är deprimerande att leva i ett land i vilket man förlorat hoppet att det ska bli bättre. Allt handlar istället om något slags upprätthållande försvar, att undvika mångkulturen så långt det går, att vara så försiktig man bara kan, och försöka lotsa barnen till en utbildning som är gångbar utomlands. Jag tror inte att jag är ensam om dessa känslor och effekten på samhället i stort är förstås förödande. Man slutar engagera sig för det gemensamma bästa utan alla ser till sitt. Rädda sig den som rädda sig kan, blir parollen. Den så kallade eliten är verkligen att gratulera. Man har skapat en dödsspiral. Det är svårt att spå., och särskilt om framtiden, men jag ska ändå göra ett försök. Om 10-talet var ett förlorat årtionde kommer det ändå att framstå som en lyckodröm i jämförelse med det var har framför oss. Om inget under inträffar kommer vi att få se en explotion av våld, en djup ekonomisk kris, och en kraschande välfärdssektor.
Svenskläraret kanske kan vara så vänlig och rätta alla stav- och skrivfel. Skyller på mobilen.
Ingen fara med stav- och skrivfel, vi förstar! Vad jag dock undrar över varför ingen skriver ”Rädde sig den som kan”, när det är sa det borde skrivas.
Du har rätt. Och det är vackert med konjunktiv.
@ Anders,
”Allt handlar istället om något slags upprätthållande försvar, att undvika mångkulturen så långt det går, att vara så försiktig man bara kan, och försöka lotsa barnen till en utbildning som är gångbar utomlands.”
Det där låter nästan exakt som många utbildade vita sydafrikaner tänkte på sent 90-tal. Den sits de då hade påminner en del om svenskarnas nu, i den bemärkelsen att det inte längre går att flytta till säkerhet inom landet. Den mest tragiska gruppen var de vita som hade flyttat från Zimbabwe till Sydafrika. Det var bara att börja packa igen….
Jag var god vän med en person med den bakgrunden. Han lyckades ta sig till UK men han var otroligt orolig för sin mamma som var kvar i Sydafrika. Vita blev mördade och misshandlade i väldigt stor skala då.
Jeg var på før-nyttårsfeiring på Eldresenteret i dag. Mange spreke 90-åringer (selv er jeg 73), der en 96-åring fortalte om sitt illegale arbeid i Østfold inn mot svenskegrensen. Et skille mellom dem som har opplevd krigen og oss andre. Ble snakket om den fredelige tid vi har levd i etter krigen, men mange var betenkt over fremtiden og glad for at de ikke har så lang tid igjen. Kommer stadig opp i samtaler og tekster, dette: ’Glad jeg er gammel’. Samt bekymring for barne- og oldebarn. Sånn er det blitt.
(Må føye til at der jeg bor er et helhvitt område og trygt, men Oslo blir jo skumlere for hver dag som går. I hvert fall de gamle jeg snakket med på Eldresenteret, er klar over utviklingen.
Hade några släktingar som var med på den sidan gränsen när det begav sig. Nu avsomnade. (Asker og Bærum).
För oss barn var det något spännande om än avlägset, för de som varit med var det något man ville lägga bakom sig. Inget att prata så mycket om. Det som var slående var avsaknad av ”galla” gentemot ockupationsmakten. Men det hade för all det gått 40 år när jag var med.
”Den så kallade eliten är verkligen att gratulera. Man har skapat en dödsspiral. … Om inget under inträffar kommer vi att få se en explotion av våld, en djup ekonomisk kris, och en kraschande välfärdssektor.”
Amen. Tyvärr tror jag du har rätt @Anders. Jag önskar dig och alla andra ett gott nytt år hur som helst. Häng i. Opinionsbilda, demonstrera och ta hand om barn och familj. En stor eloge till @Hans för suveräna blogginlägg och ett likaledes suveränt diskussionsforum.
Nu tillämpar jag avhållsamhet några veckor från allt vad Sverige heter, mainstream-media, alternativmedia och social media. Jag har ett alltför viktig projekt att ro i land och mina återkommande Sverige-svep sätter ofta igång tankeprocesser som blir till alltför stora och för negativa distraktioner. Återkommer nog framåt februari och tittar in här och… jag höll på att säga ”hatar”.
@Anders: Det du skriver stämmer (tyvärr) in med mina egna tankar och bedömningar. Uppehållande försvar, dödsspiral och förlorat framtidshopp är träffsäkra beskrivningar på hur många människor, som arbetat och betalat höga skatter upplever tillvaron. Ett gradvis uppvaknande kan skönjas, men jag fruktar att detta kommer alltför sent. De skador på vårt samhälle, som sjuklöverns politiker åsamkat landet är i hög grad irreversibla. Du kompletterar väl Hans Li Egnells utmärkta beskrivning av det gångna årtiondet. Det största sveket drabbar det uppväxande släktet.
Anders, jag respekterar ditt sätt att se framtiden. För mig handlar det om att vi har fått en kommun med en befolkning som äntligen börjat växa, om bättre skatteintäkter, om lägre kriminalitet, om att vi just nu i alla fall har bra företagande och låg arbetslöshet. Det är så mycket annorlunda och bättre än under hela min uppväxt.
Tur att du inte är den som skönmålar.När växte du egentligen upp?
Jag växte upp på åttio och nittiotaloet.
Fu fan ja.Alla som växte upp på åttio och nittiotalet kommer ihåg.
Massarbetslösheten.
Mass-svälten.
Inbördeskrigen.
Den skenande kriminaliteten.
Pesten.
Koleran.
Tråkig pling-plong-disco från Göteborg.
Ja, det var inte roligt under åttio och nittiotalet.Inte roligt alls.Inte minst vi som var med minns det.
Massarbetslösheten – som jag minns det var den ett betydligt större problem hemikring än den är nu.
Mass-svälten – inte det. Men höga matpriser och en hopplös jordbrukspolitik och en väldigt svår tid i lantbruket.
Inbördeskrigen – inte det men väl högre kriminalitet än idag. Då fick man låsa om sig, och det behöver jag egentligen inte nu.
Den skenande kriminaliteten.
Pesten – nope.
Koleran – nope.
Tråkig pling-plong-disco från Göteborg – alltså det förekom nog då som nu. Jag var väldigt otrygg på växjös gator kvälls- och nattetid under det sena nittiotalet.
”Massarbetslösheten – som jag minns det var den ett betydligt större problem hemikring än den är nu.”
1989 , alltså när du växte upp , låg ”massarbetslösheten” på 1,4 %.
Med tanke på hur detta överensstämmer med ditt minne blir jag faktiskt lite orolig för att du kan ha drabbats av Alzheimers, Johan. ?
Wesel, det är möjligt på nationell nivå men inte lokalt. Sen gick ju luften ur 1991 för att 1994 landa på 10,6% när den offentliga sektorn tagit tag i sina effektivitetsproblem.
Aha , så du pratade om Växjö och inte om Sverige, Johan ?
Det borde jag ha förstått eftersom Växjö ju är det navet som både Sverige och Universum kretsar kring.
Oerhört korkat av mig.
Med det resonemanget kommer ju faktiskt Löfvens löfte om ”lägst arbetslöshet i EU år 2020” i ett helt nytt sken :
Ett tag trodde jag att han än en gång hade lovat saker som han inte kunde infria , men Växjö i Sverige har ju faktiskt lägst arbetslöshet av alla Växjö i hela Europa.
Wasel. Intressant att du hyllar skötseln av landet under åttiotalet. Det gör inte jag. Det, om något, var ohållbart. Och då pratar jag hela Sverige.
Njaa, Johan , jag vet inte om man verkligen ska tolka SCBs statistik om arbetslöshet 1989 kontra 2019 som att SCB ”hyllar skötseln av landet på 80-talet” ?
Ni centersocialister borde verkligen lära er att skilja mellan åsikter/känslor och fakta/statistik.
När det gäller min personliga åsikt är det absolut inte så att jag ”hyllar” skötseln av landet på 80-talet.
Den var dock rent fantastisk om man jämför med den nuvarande skötseln av landet.
Och detta är inte bara min åsikt. Åsikten har även stöd av statistik gällande bostadsköer, sjukvårdsköer, skolresultat , gängskjutningar , sprängningar , bilbränder , hedersmord, fattigpensionärer , utförsäkringar samt en hel del annat.
Och även arbetslöshet.
”Jag var väldigt otrygg på växjös gator kvälls- och nattetid under det sena nittiotalet.”
Växsjö var hemskt på den tiden.
Skjutningar, sprängningar, våldtäkter och mord.
Men sedan blev det så mycket bättre när Alliansen, där Centern ingick, tog över.
Nu, på lite senare tid, var det också hemskt ett tag.En hemsk utmaning fram tills Samarbetsregeringen, där Centern ingår, tog över.Nu är det så mycket bättre igen om inte trettiotalet klipper till på volley med den hemskaste av utmaningar.
Men, har Annie dyrt och heligt lovat vid Stefans heliga skor, så kommer aldrig att ske så länge Centern har luft kvar i Annies lungor.
Är inte du lite för gammal för att ha gått i Fridolins skola som aldrig blev av?
Ha ha, så kan det vara. Har du inte minnen av att folk sköt smällare längs med gatorna på nittiotalet? Det har jag. Folk skadade sig och dog av det också på den tiden.
Varför frågar du mig om jag inte har minnen av hur hemskt Växjö var innan Annie Lööf? Jag skriver ju om alla liken som låg i drivor i centrum? Det var innan Annie ens var född. Sverige fungerade så då.Numera plockar Gatukontoret upp det fåtal lik som hittas. Som det verkar tillhör du och jag det fåtal som inser hur stort det är!
Bob från Baghdad: Det är inte möjligen så att du tar till från tårna för att överdriva?
Men Johan då, kan du verkligen inte dra dig till minnes det eländiga Växjö som växte fram åren innan Annie Lööf?
Det kan jag och en sak kan jag säga dig: det var mycket, mycket, MYCKET värre förr.Det kan alla vi som är födda på åttio och nittiotalet både gå ed på och skaka hand med som levande bevis för. Mycket, mycket, MYCKET värre innan Annie tog ansvar!
Bob från Bagdad: Den här låsningen är intressant. Du drar ju slutsatsen att jag är helt galet ute och använder ironi för att belysa det. Och jag ska inte säga emot din reaktion – för det är ju så du upplever det. Poängen, tänker jag, är att det här ska sättas i perspektiv. Vi har ju den regering vi har nu för att en stor del av befolkningen faktiskt värnar det samhälle vi har nu. Vi må vara Bagdad bob allihop – men det är så vi tycker och det är det som gjort att vi har röstat som vi har gjort. Och JA, vi har gjort ett aktivt val. Och JA, vi står för det. Och NEJ, vi ångrar oss inte.
Gott Nytt År Alla ! Trots att jag är pessimist försöker jag idag tvinga mig till att hoppas att det kommande decenniet kan innebära en vändning till det bättre. Det MÅSTE finnas en gräns för totalt vansinne, trots allt. Tack för detta utmärkta andningshål i tillvaron !
”Mot dumhet kämpa gudarna förgäves”
Men jag vill gärna också tro på att det finns en gräns…
Gott Nytt År själv!
Något som slår mig, är att det nog snart är en majoritet av utlandssvenskar här. Flera av oss bor redan utanför Sverige och många av er övriga verkar gå i emigrationstankar.
Detta kan också betraktas som en liten del i en sannolikt mycket större rörelse, dvs, att meningsfull vit flykt ur landet är på G. Enligt mig, är detta det man rimligen kan förvänta sig givet den empiri vi har från andra länder. Om detta nu verkligen börjar ske i stor skala, kommer det dels att kraftigt påskynda sönderfallet dels påtagligt ytterligare sänka sannolikheten för en framtida vändning.
Kanske kan vi så här på nyårsafton ha en lite enkät här: Vilka bor redan utomlands och vilka tror att de kommer att ha lämnat landet inom 5 år?
Gott Nytt År!
Ute sedan tjugo år. Hade turen att närmast råka flytta innan det blev familj och karriär.
Tack Hans för fin blogg och alla klokare än jag i kommentarerna!
Gott Nytt År.
Bor utomlands med barnen sedan 3 år. Egenföretagare och läkare.
Gott Nytt År önskar jag Hans med familj, samt tackar för den outtömliga raden av intressanta, ständigt högaktuella, och välformulerade bloggartiklar!
Och Gott Nytt År alla som kommenterar på bloggen!
JK skrev:
’vi har fått en kommun med en befolkning som äntligen börjat växa, om bättre skatteintäkter, om lägre kriminalitet, om att vi just nu i alla fall har bra företagande och låg arbetslöshet.’
Halleluja!
Vad härligt att höra!
Nu behöver vi bara sitta stilla i båten & se hur denna utveckling, tack vare JÖKens genomtänkta politik sprider sig över landet!
Om vi alla bara riktigt, riktigt TROR & sen inte sprider några negativa kommentarer ang. Sveriges utveckling (för det är ju fake news ändå!), så kan vi ganska säkert se denna utveckling över hela landet inom, säg ett par år, & absolut innan nästa val!
Se där, alla mina farhågor & negativa tankar om Sveriges situation försvann som genom ett trollslag! ?
Tusen Tack &
Gott nytt år!
/Utvandrad
F.d. svensk
PS: Utlandssvensk:
Ang. din survey;
+ 1, för nästan så långt man kan möjligtvis komma från Sverige & EU, såväl fysiskt som psykiskt! /U.
Utvandrad: Det är förstås så att mitt sätt att skriva här på bloggen tecknat i ljusa solljusa dagar med stor aptit på det kommande glada tjugotalet, delvis beror på att jag faktiskt tror på det, delvis på att jag gärna ger motstånd i era alltför enhetliga pessimistiska diskussioner. Men visst kommer det att komma stora politiska förändringar framöver. Jag hoppas ändå att det blir S och M som gemensamt för dem och inte SD,dvs att man kan känna att det finns en kraft i förändringarna som bromsar och balanserar upp, men också bejakar det samhälle som vi har idag och som jag trivs med.
”Det är förstås så att mitt sätt att skriva här på bloggen tecknat i ljusa solljusa dagar med stor aptit på det kommande glada tjugotalet, delvis beror på att jag faktiskt tror på det, delvis på att jag gärna ger motstånd i era alltför enhetliga pessimistiska diskussioner.”
Vad du alltså gör som god Annie-partist är att erkänna att du ser det som just din uppgift att desinformera och beljuga eventuella väljare på den här sidan i rent Goebbelsk tradition?
Och sedan har mage att döva det dåliga samvetet igenom att skylla på ”motstånd” istället för att stå för det?
He he. Nja, det är att ha höga tankar om mig. Snarast är motivationen att utmanas i sättet att argumentera, att låta sig ifrågasättas och låta mina egna drivkrafter ifrågasättas. Det ger utmaningar, men också ett rätt behagligt tidsfördriv.
Stilpoäng för bejakar.Det är verkligen politiskt korrekt så det räcker och blir över.Du får guldstjärna i kanten på den.
Man behöver aldrig tvingas utfärda en trigger warning på dina alster.Du smyger in alla de rätta termerna helt omärkligt också för ett tränat öga som mitt.Keep up the good work och ledningen kanske ger dig chansen på en högre nivå.
Friskt vågat och hälften vunnet.Vem vet?
”Största förändringen återfinns bland socialdemokratiska väljare. För samtliga tre frågor fanns bland S-väljarna i februari en övervikt för dem som var positiva. Nu är pessimisterna fler på alla frågor”
”Även allt fler centerpartistiska väljare anser att partierna bakom januariavtalet är splittrade.
Vänsterpartistiska och kristdemokratiska väljare är betydligt mer negativt inställda till samsynen mellan januaripartierna jämfört med februarimätningen”
Jaha du Johan Karlsson….
https://www.expressen.se/nyheter/valjarnas-harda-dom-mot-s-mp-c-och-l/
Ser att man får låga odds för att betta på både Lööfs och Löfvens snabba avgångar.Faktiskt lägre för Lööf.Ja när inte ens centerpartister i allmänhet tror på överenskommelsen
så ligger det nog nära till hands.
Hej.
”Hela Sverige förvandlades till ett slags sekt där avfällingar straffades hårt och utan pardon.”
Sen på det så det räcker gör jag istället en petimäter-bisserwasser läsning av bloggposten. Nog är väl detta mer korrekt:
”Det blev till slut omöjligt att mörklägga att Sverige sedan årtionden är ett slags sekt där avfällingar straffas hårt utan pardon.”
Johan Karlson är nöjd med Tingsryd har jag förstått. Han menar att befolkningen växer, om jag inte såg fel. Det kanske han skall påtala för SCB, som visar negativt netto om 44 personer i den senaste (2018) sammanställningen. Var sjätte är utlänning. Var går gränsen när det slutar vara Sverige? 25%? 50%? 75%? För om det är Sverige fast där knappt bor svenskar dör (Botkyrka t ex), så är väl Peking med centerlogik svenskt kantänka.
Sysselsättningsgrad 66,6%. Arbetslöshet 7,8% – och det är ju allmänt känt hur sysselsättning och arbete definieras av Af.
Tingsryd går så bra att siffran för kommunalekonomisk utjämning är 17 542 kr/inv. (Skatteintäkten per inv. var 39 624 kr samma år.)
Hela fem (5) nya lägenheter producerades 2018, i Tingsryd, enligt SCB. Fast med tanke på att prisläget för småhus som permanentbostad är hela 2 000 000 kr (avrundat) lägre än rikets genomsnitt…
428 bilar per 1000 invånare, vad säger Greta om det? Det är ung. 50 fler än rikssnittet.
För den som vill botanisera är här inte en länk, utan bara ett exempel på hur en länk skall se ut; jag skriver så fånigt då politiker anser att länkar skall vara skattepliktiga. Men så är politiker något som har lägre krav än städare, folk som jobbar på amerikanska kulturimperialistiska hamburgerkedjor, eller rensar rabatter.
Vem som helst kan bli politiker, sägs det. Jo tack, det märks.
Gott nytt år, och må folk få vad de förtjänar
Rikard, fd lärare
Sysselsättningsgrad blir bara meningsfull när den jämförs övertid och där ligger vi högt nu. Men visst var det så att det offentliga samhället svalde mycket skyddade anställningar fram till tidigt nittiotal. Sedan dess var sysselsättningen nästan högst i landet. Efter den ekonomiska krisen 2008 hade företagen i kommunen en viss uppförsbacke (mycket traditionell industri) och det är först nu sysselsättningen är uppe riktigt högt igen.
Kommunalekonomisk utjämning: Jo men det är väl ändå så vi vill ha det. Välståndet ska jämnas ut över landet. Men skattekraften har också ökat. Vi har höjt skatten med enkrona i år, första skattehöjningen sedan 2001 (tror jag det var). Den politiska majoriteten, som jag inte tillhör, vill bygga ny ishockeyarena.
Angående lägenheter: https://tingsryd.se/nyheter/kommunen/bomote-om-bostadsbyggande-i-tingsryds-kommun/ alltså målet är att bygga 100 bostäder och såvitt jag vet tror man att det kommer vara möjligt att nå.
Angående prisutveckling villor: https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/kronobergs-lan/tingsryd/#/villor/arshistorik Mellan 1996 och 2018 har villapriserna dubblats, inte så illa för en ren landsbygdskommun.
Angående bilar: Jag är en av dem som dagligen börjat att busspendla till jobbet under de sista året. Det går utmärkt. För bilarnas del är det de fossila drivmedlen vi behöver fasa ut, inte bilarna i sig.
Hej.
Det är inte mig du skall debattera siffrorna med, utan SCB.
Vill du göra en insats för alternativa drivmedel – ligg på om skattefri privat hemproduktion av biodiesel. Perfekt för skogslän.
Vill du att skatten skall räcka till? Sluta importera arbetsodugliga personer från MENA och Afrika – de behövs inte, de är inte flyktingar, de har inga kunskaper som saknas här, och de blir nästan alltid en nettoförlust (och då är de sociala kostnaderna oräknade – du kan själv söka rätt på de sammanställningar som både Sanandaji och Ruist gjort oberoende av varandra).
Kommuner som kan leva på socialbidrag från andra kommuner gör inget åt sina strukturella problem: Malmö är paradexemplet på detta. Detsamma gäller privatpersoner (Aesopiskt exempel): om jag har socialbidrag, varför skall jag inte ha elementen på för fullt och bada i varmvatten varje dag? Jag får ju räkningen betald, inte en summa att rätta mig efter. Dator ingår i bidragsnormen, så blir den ”stulen”… (Hans kan säkert rätta mig här, men jag utgår från autentiska fall och personer jag känt.)
Som sagt, siffrorna skall du debattera med SCB; Kommundata. Du kan också kika in på Ekonomifakta, som jag tidigare tipsat dig om avs. din kommun.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Johan K
“Men skattekraften har också ökat. Vi har höjt skatten med enkrona i år, första skattehöjningen sedan 2001”
”Skattekraften”, vad menar du med det…?
I vilken värld är det ett egensyfte att höja en skatt?
Det låter så bra med mer pengar, men de trollas inte fram ur luften precis.
En krona mer till ”er” betyder en krona mindre till skattebetalarna.
Mindre köpkraft till skattebetalarna alltså.
Som i sin tur kan handla mindre, vilket ger mindre i skatteintäckt.
Så som du förstår, det finns inget ”mer skattekraft” i verkligheten.
De enda som är glada för mer skatt är politikerna som i sin tur kan spendera mer av dem, eller slösa bort dem (allt för vanligt).
Saken är den att INNAN man höjer skatter så har man vanligen s a s vänt på alla stenar redan.
Helt enkelt gjort indragningar överallt som bara är möjligt.
Samt ofta tagit nya kommunallån, respektive sålt fastigheter eller annat som är möjligt, sparat in på underhåll av anläggningar, försämrat servicegraden till medborgarna, och ökat avgifter.
Allt för att få in mer pengar INNAN man tvingas höja skatten.
Så att höja skatten är det samma som ett bevis på att det går riktigt dåligt för kommunen.
Och slutligen är kommunens pengar inte politikernas pengar, utan skattebetalarnas (nåja, medborgarnas).
Så när ni höjer skatten så är det medborgarnas ekonomi ni utarmar, inget annat.
Magnus Sjöström: Med ökad skattekraft menar jag att inkomsterna till kommunen ökar år från år genom skatteuttaget.
Eftersom jag inte tillhör den majoritet som har tagit det här beslutet, menar jag att man inte har vänt på alla stenar innan skatten höjs. Snarare är det ett bekvämt sätt höja skatten för att slippa att jobba med effektivitet. Skattehöjningen råkar också i stort sett motsvara en tänkt driftkostnad av en ny stor arenaanläggning, dvs 25-30 MSEK per år.
@ Johan K
Ja det är givetvis också ett bekvämt sätt att höja skatt för att slippa jobba med effektivitet.
Däremot är det väldigt märkligt att anse att höja skatten enbart för en idrottsanläggning är rimligt.
Behöver man höja skatten varje gång man bygger en ny större kommunal anläggning?
Det innebär ju att man inte budgeterar i tid, samt avsätter pengar i fonder för att täcka upp för bygget, samt att de nya driftskostnaderna är så stora att de inte ryms inom den vanliga budgeten.
Sedan ger du tyvärr inget klart intryck av att förstå att ökade skatteintäkter (år för år, verkligen?) belastar kommuninvånarna.
Ökade intäkter betyder antingen att man tar mer pengar per capita från medborgarna, vilket i sin tur reducerar deras disponibla inkomster (= sämre köpkraft = lägre omsättning i handel).
Eller så betyder det att intäkterna ökar för att befolkningen ökar (förutsätter att inkomsten per capita är samma före och efter), men då har å andra sidan kommunen också en ökad kostnad pga fler invånare. Då borde intäkter och utgifter gå hand i hand så att säga, vilket INTE är en skatteökning per capita.
Det sista alternativet är att fler kommer i arbete (helt utan offentligt lönestöd), men detta verkar inte vara fallet för Tingsryd.
Ifall det är så du definierar ”ökade skatteintäkter” så är det samma generalfel som att tro på regeringens återkommande rapporter senaste åren där man påstår att det går bra för Sverige då BNP ökar.
Regeringen har tekniskt sett rätt, MEN, de berättar inte ens halva sanningen!
De utesluter de ack så viktiga detaljerna att BNP per capita sjunker, samt att totala BNP-ökningen är bland de sämsta i alla jämförelser med andra länder (trots högkonjunkturen), samt att den ökningen av BNP som finns beror på att att kommunerna lånar mer pengar och att staten har för ett år sedan tagit 250 miljarder från valutareserven!
Magnus: jag tillhör de som är allra mest kritiska till en ny stor isarena. Nu kommer en upprustning av befintlig håll kosta en del också, men förmodligen är en upprustning av den gamla hallen bäst.
Ang skatter håller jag till stor del med dig. Ang BNP per capita måste du visa på statistik. Den jag har sett, anger kontinuerligt stigande bnp/capita. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/
”Jag är en av dem som dagligen börjat att busspendla till jobbet under de sista året. Det går utmärkt. ”
Jag är en av dom som inte har behövt uppsöka något sjukhus under det senaste året. Det går utmärkt. Jag klarar mig hur bra som helst utan sjukhus. Och eftersom jag har klarat mig utan sjukhus så fattar jag inte varför andra människor envisas med att uppsöka sjukhus.
Sedan kan man ju undra varför du började busspendla istället för att köra bil först ”under det senaste året” om det nu går så utmärkt att göra det .
Var det för att inte drabbas av Gretas förbannelse ?
Jag är en av dem som fick mycket och dyr cancervård för ett par år sedan. Helt fantastiskt bra.
Jaha.
Det var ju tråkigt att höra.
(Öppet för tolkningar )
Och jag förmodar att du även i den frågan resonerar precis som vanligt ?
Eftersom Din cancervård var bra så måste den ju vara bra för alla ?
För det är ju så du alltid ”argumenterar” :
Eftersom det går bra för J.Karlsson att busspendla så borde ju de övriga 10,3 miljoner invånarna också göra det.
[https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/kommuner-i-siffror/#?region1=0763®ion2=00]
Den skulle alltså in i kommentaren, men så blir det när kylan förvandlar fingrarna till klumpar. En annan är ju inte ensamkommande vuxet skäggbarn utan papper och måste betala sitt själv.
Eller centerpolitiker som kämpar för legaliserad pedofili och tidelag. Centerpartister tycker om både barn och djur…
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Mellan 2014 och 2017 ökade befolkningen i kommunen med i snitt 62 personer per år. Födelsenettot var dock -63 personer per år och det har varit kraftigt negativt födelsenetto i kommunen under åtskilliga decennier. I genomsnitt 125 personer per år i kommunen flyttade in. Kommunen kalkylerade tidigare med en sjunkande befolkning om 75 personer per år men planerar nu med åtminstone nolltillväxt. Kommunens inkomster beräknades enligt årets budget att öka med 15-20 MSEK per år under de kommande fem åren. Kostnadwerna stiger i nuläget i snabbare takt, bland annat för att lönerna ökar med 3% per år, dvs med mer än omvärlden.
Hej Johan
Jag håller inte med dig men en eloge skall du ha för att du tar debatten.
Det är starkt gjort.
JK skrev:
’Snarast är motivationen att utmanas i sättet att argumentera, att låta sig ifrågasättas och låta mina egna drivkrafter ifrågasättas. Det ger utmaningar, men också ett rätt behagligt tidsfördriv.’
Oy Vey!
Borde ha vetat bättre…
Kanske därför JK är mindre nogräknad med huruvida hans ’upplevelser’ är med verkligheten överensstämmande, som @Rikard så ledigt påvisat ovan?
Som G.B. Shaw skrev;
’I learned long ago, never to wrestle with a pig. You get dirty, and besides, the pig likes it.’
Time for a shower…
/Utvandrad
F.d. svensk
Du som är okey att bli förbannad på de som tycker annorlunda än en själv. Jag är glad att få lägga kommentarer här.
Tror du får utveckla det där lite. Bortsett från att du är glad förstår jag öht inte vad du menar.
Hej Johan
Åsiktskorridoren har hos Hans Li otrolig hög till tack.
Så tackar Hans för det.
Partiet du vill tillhöra har inte det!
JK du är glad, jaha, men skulle du kunna översätta:
’Du som är okey att bli förbannad på de som tycker annorlunda än en själv.’ ?
Om du tror att någon blir förbannad så överskattar du nog din förmåga att provocera en smula. 🙂
(Kanske det du menar med ’behagligt tidsfördriv’?)
För min del blir det mest en huvudskakning, en suck & ’an eye-roll’,
när du berättar för alla här om din ’verklighet..
Sköt om dig!
/Utvandrad
F.d. svensk
Vi har alltså en polarisering som riskerar att slita isär samhället om den inte motverkas.Om det är både media och politiker helt överens.Rent praktiskt torde det innebära att polerna ska tvingas emot en gemensam mitt med enighet och konsensus.Det är the Master Plan.
Där ligger ungefär femtio procent av väljarna idag vilket innebär att ungefär femtio procent inte gör det.Det är dessutom så att den senare hälften är den som ökar vilket innebär att den förra minskar.Samtidigt ska fullt med s.k politik genomdrivas av den krympande sidan vilket starkt ogillas av den växande.Detta för att motverka polariseringen…
Utan något som helst anspråk på vetenskaplighet har jag ögnat igenom
kommentarerna på sidan.Av vad jag kan utläsa finns en särskilt aktiv
skribent som hävdar att allt, eller det mesta, är bra eller bara blir bättre.
Sedan ett större antal som i bästa fall inte är direkt övertygade om sanningshalten i den särskilt aktives utsagor eller mer eller mindre direkt fientliga.Om man bortser från styrkeförhållandena här på sidan, jag är medveten om att den knappast kan hänföras till de regeringstrogna, så är likväl det allmänna intrycket det att åsiktsfloran är ömsesidigt uteslutande.Vilket också skulle kunna beskrivas med ord som oförenligt
eller inkompatibelt.Slutsatsen som går att dra av detta blir då att polariseringen ska motverkas med mer polarisering.Dessutom genomförd med tvång från den sida som i nuläget verkar vara den som tappar stöd.
Hur länge den situationen kan existera utan våld är nog närmast en akademisk fråga och i grunden ett recept på åtminstone det som kallas polarisering.Vilket alltså var det som skulle motverkas om nu någon minns.
Man ska allt vara väldigt trosviss, eller åtminstone väldigt övertygad om motsatsen, för att sätta ut sitt eget namn och adress i det här sammanhanget.
En inkluderande nationalstat motverkar sagda polarisering. Detta inser uppenbarligen inte det politiska etablissemanget, utan lovordar och gynnar de facto ”balkaniseringen” av Sverige.
Vi har passerat det där med inkluderande nationalstat för länge sedan.Vi talar om en vulkan som puttrar och ryker.När och hur locket åker är svårare att sia om.Det kan vara bensinskatten,
trängselskatten eller bara någon vanlig liten vardagsskjutning.Plötsligt händer det som man säger i reklamen.
Man kan fundera över vems filterbubblan och ekokammaren egentligen är.En elit som i många år inte sett verkligheten komma och tvingas ta till parlamentariska tricks för att skjuta upp det slutliga nederlaget en smula? Dom som var dom 87 procenten för inte så länge sen.Som med alla till buds stående medel skulle sätta stopp för en fortsättning?
Eller dom andras?
Dom andra som inte ens kan kallas rasister längre eftersom dom är så många att vänsterhalvan aldrig kan få en majoritet utan dom.Dom som normaliseras eftersom allt annat kräver att man omdefinierar demokratin
med nyspråk och interneringsläger.Missförstå mig inte nu, klart att det kommer men det är inte riskfritt.Avpolariserande blir det ju definitivt inte i varje fall.