Spekulationerna om Stefan Löfvens förestående avgång fick inte mindre näring av att ännu en av hans ministrar nu hotas av misstroende i riksdagen. Denna gång utgörs hotet av den udda kombinationen Vänsterpartiet, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Moderaterna.
Regeringen ska nu tillsammans med sina stödpartier försöka reda ut hur röran runt Arbetsförmedlingen ska hanteras och lägga fram ett förslag senast på tisdag. Annars faller arbetsmarknadsministern. Löfven säger att han vill förhandla saken med M och KD, men det vill inte de. V-ledaren Jonas Sjöstedt efterfrågar däremot förhandlingar, men det förbjuds Löfven då det i januariavtalet står att V inte ska ha något inflytande.
Januariavtalet är i grunden ett enda stort önsketänkande fångat på papper. Just förhandlingsförbudet med V visar hur barnslig och absurd svensk politik blir när förpubertala besserwissrar som Annie Lööf får makt. Centerpartiet behandlar nu V på samma sätt som alla partier hela tiden behandlat SD. Som om det senare skulle ha visat sig fungera. Sådant som skulle gå att lösa i en förhandling ignoreras. Poserandet är viktigare.
Samtidigt som det gnabbas om Arbetsförmedlingens framtid, fortsätter verkligheten att göra sig påmind utanför våra fönster. Den 5 december konstaterade Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell att det skett tre dödsskjutningar på mindre än 24 timmar.
Regeringen, paralyserad av Sverigedemokraternas framgångar i opinionen, orkar inte ens uttala sig längre. Den hoppas sannolikt att problemet ska lösa sig av sig självt nu när polisen kraftsamlar i Malmö. Helst lagom till valet.
Detta är förstås en naiv förhoppning eftersom grundproblematiken fortfarande inte adresserats. Vare sig migrations- eller kriminalpolitiken har lagts om. Allt fortsätter som vanligt. En nedgång i våldet kommer oundvikligen att mötas av en uppgång senare.
Kanske, kanske finns det lite hopp på sikt. Efter att först Ebba Busch Thor och nu Ulf Kristersson träffat Jimmie Åkesson på tumanhand, där just migrations- och kriminalpolitiken diskuterades, får förhandlingsförbudet med SD sägas vara historia. Dessa tre partiledare lär märka att de har en samsyn i fler frågor än de kanske velat tro. Framför allt i de för Sverige just nu avgörande frågorna.
Många oroas av SD:s opinionsframgångar. Det ironiska är att just dessa personer och partier är minst benägna att lösa de samhällsproblem som gör att SD växer. De har tvärtom blivit SD:s mest pålitliga valarbetare.
Sofia Mirjamsdotter tycker att Sverige svartmålas, läget är inte alls så allvarligt i Malmö. Egentligen. Aftonbladets ledarsida vill ha en mer generös invandringspolitik, och nickar instämmande när skojaren Sandro Scocco påstår att Sverige behöver fördubbla invandringen. Socialdemokraterna håller på att fullständigt kompromissa ihjäl sig i januarisamarbetet och får egentligen ingenting gjort.
Att som Expressens ledarsida påstå att väljarna bara bedriver signalpolitik mot de övriga partierna är dock att underskatta de bakomliggande orsakerna till SD:s exempellösa tillväxt. Visst lär en del väljare gå tillbaka till sina gamla partier om de svänger i för dem viktiga frågor, men många som gått till SD lär aldrig vända tillbaka igen.
Dessa väljare har funnit en ny politisk hemvist och sannolikt också kommit att göra en politisk analys som de gamla maktpartierna inte ställer upp på (åtminstone inte än). De känner sig svikna av dessa etablissemangspartier, och inte utan god anledning.
I den ovan länkade intervjun med Scocco påpekar han att alla frågor kommit att handla om migrationspolitik. Han säger det med en viss irritation i rösten. Sanningen är dock att alltfler ser hur olika politikområden hänger ihop och påverkar varandra. Detta är en ny insikt för många svenskar, som verkar ha levt i villfarelsen att samhället består av stängda system.
Många av de problem vi ser i dag hade gått att undvika med en annan migrationspolitik. Det vi nu upplever är resultatet av decennier av konstanta felanalyser och snedtramp. Varningstecknen fanns där redan för 25 år sedan. Men det politiska och mediala etablissemanget blundade för dem.
Vi kan notera att skillnaden nu är att etablissemangspartierna börjat prata om dem. Men de är uppenbarligen ännu inte redo att vidta rätt åtgärder för att lösa dem.
Det är tryggt i Malmö, hälsar Sofia Mirjamsdotter.
Jag skulle gissa att med tanke på den extrema stigmatiseringen som media har bedrivit mot inte bara Sverigedemokraterna själva, utan även mot deras väljare, gör att väldigt många som väl tagit steget inte kommer gå tillbaka de närmaste valen om någonsin. Dessa har ju inte bara fått uppleva social utfrysning, utan även tappade uppdrag, mindre karriärsmöjligheter och även uthängning på medias skampåle. Således så leder det till en stämning att bara genom att rösta på dom är ett enormt ställningstagande som man inte tar tillbaka i första taget.
Jag kommer ihåg strax efter den s. k. ”järnrörsskandalen” att en besviken skribent på Expressen noterade att Sverigedemokraternas väljare hade utvecklat stålhättor på skorna då det inte ledde till en nämnvärd förändring i opinionen.
Jag kommer även ihåg efter valet 2010 och 2014 hur många journalister satt på Facebook och andra sociala medier och meddelade att om någon i deras kontaktlista röstat på Sverigedemokraterna så kunde de ta bort dom. En del satt och skröt hur de rensat efter att ha sett någon kättare som röstat på Sverigedemokraterna. Nu beklagar de sig över att de inte förstår Sverigedemokraterna och deras väljare. Tro fan det.
Precis. Jag tror snarare att många kommer lämna SD för mer radikala alternativ när SD slipat ned alldeles för många kanter och, i realiteten, blivit som alla andra.
Gjort redan 2015 i sinnet och 2018 i valet.
Jag är en av dom. Röstade på AFs i riksdagsvalet. Men återgick till SD när det var dags för EU. Ingen mening att kasta sin röst på hälleberget.
Instämmer med att har man en gång tagit klivet över gärdesgården och betalat priset för det inte minst socialt så vänder man aldrig åter.
Dessutom litar jag inte alls på M och KD de skrev nyligen på global Compact avtalet utan att blinka. De är hycklare och röstfiskare den sämsta sortens politiker.
”Ingen mening att kasta sin röst på hälleberget.”
Vanligt feltänk. Tur för SD att väljarna inte tänkte så när SD inte kom in 1994, 1998, 2002 och 2006. Men det fanns sprickor i hälleberget där något kunde gro och växa. Jag har inte ändrat uppfattning med åren men det har SD gjort så därför röstar jag numera på AfS. En massiv återvandring är det enda som kan rädda Sverige!
Jag försöker vara taktisk så långt det går. Har från begynnelsen varit motståndare till EU. Vid EU-valet röstade jag på AfS. Jag förstod att de inte skulle komma in men tänkte inför min förestående död, som kan inträffa när som helst, att kanske Kasselstrand ändå får lite draghjälp vid nästa val tack vare min röst.
”Tur för SD att väljarna inte tänkte så när SD inte kom in 1994, 1998, 2002 och 2006.”
Tja, det stämmer väl. Men det var brutalt jobbigt som väljare.
Jag röstade på NyD 1991, men sen tog det 19 år innan min röst hamnade på ett parti som kom in i riksdagen. Det var en LÅNG tid…….
@ social konstruktion :
Det som du skriver är oxå feltänk, eftersom det knappast går att jämföra SD 2006 med AfS 2018.
Detta eftersom det 2006 inte fanns något riksdagsparti som var emot massinvandring , medan det 2018 fanns ett riksdagsparti som var emot massinvandring.
Rösten på SD 2006 var därför inte ”bortkastad” trots att dom inte kom in , medan rösten på AfS 2018 definitivt var bortkastad.
Det fanns ju 2006 liksom inget akternativ förutom SD för oss som var emot massinvandring , men det fanns ett alternativ till AfS 2018.
I den bästa av världar lyckas SD bli det största partiet i riksdagen medan AfS lyckas ta sig in i riksdagen. För båda behövs.
Tyvärr lever vi dock bevisligen inte i den bästa av världar ?
@ Hans,
”Jag tror snarare att många kommer lämna SD för mer radikala alternativ ”
Man kan ju hoppas! Jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig från AfS katastrof i senaste valet och min egna dramatiska felbedömning av sannolikheten att de skulle komma in.
Sen förefaller den väl helt möjligt att det även blir mer radikala alternativ åt andra hållet, dvs att några av de befintliga partierna blir mer öppet muslimska eller att vi ser t.ex Nyans växa.
Jag underskattade sossarnas styrka i ghettona förra valet, men andra här (som t.ex Anders) såg tydligt den utvecklingen. Givet denna trend, är det inte direkt svårt att se hur S fortsätter att växa ihop med brödraskapet och på sikt blir en del av den rörelsen.
Jag tror i och för sig inte på något strömhopp till just AfS, men det kan ju bildas nya partier när behovet av ett mer radikalt alternativ växer. Avhopp från SD ska inte heller uteslutas när partiet nu streamlinar sin profil för att bli regeringsfähiga. Paula Bieler har visserligen inte lämnat partiet, men väl partiledningen.
Hej.
Det stora problemet för AfS, MED, KLP, och så vidare är inte det politiska innehållet, utan är väl att den galopperande svensken svarar ”Vilka är det?” när partiet förs på tal, och låter bonnagenerna få fritt spelrum för att med ens bli rena Tjalle Tvärvigg till skeptiker.
Folk är liksom mindre benägna att rösta på nykomlingar inte för att de politiska förslagen avskräcker, utan för att de avviker från det normala.
I landet jag växte upp i fick jag lära mig skjuta som tolvåring, köra skoter som tioåring (och en gammelskoter var inte gjord av lättviktsmaterial för oljade fjunskägg från Fjollträsk), ro och fiska och salta och röka, elda, lägga tak som fjortonåring, gå med röjsåg vid tretton och så vidare. Det ansågs självklart att pojkens far eller morbror eller annan vuxen kunde avgöra om pojken dög till – inte staten. Men att idag ens ifrågasätt körkort för motorsåg?
Icke. Det gör svensken inte. Han må strunta i det, men han ifrågasätter inte statens rätt att besluta om det.
Så partier som gör utanför det sosseifierade tänkandet har ingen chans oavsett vad de vill föra för politik. Gissa varför SD slopar punkt efter punkt, och växer i takt med detta?
För att bli kalif istället för kalifen förstås. Det funkade ju för Reinfeldt att bli det blåa sosse-alternativet.
I Sverige finns sedan fyrtio år bara socialdemokratiska partier, och människor. (Ja, utom invandrarna då, även om de också är människor.)
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Håller helt med Tommie här nedan också! DS
Jag anser att vi måste stödja SD i detta läget. Ska vi splittra oss och rösta på AFS, som sannolikt inte kommer in i riksdagen, är i mitt tycke idiotiskt.
Skall bli intressant att se hur islamistpartiet Nyans kommer att påverka de rödgrönas resultat i förstäderna då det är val nästa gång.
Kommer klanhövdingarna och imamerna att väja Nyans eller S/V/Mp ?
Ja, och jag tror att ”Sjuklövern” har väldigt svårt att acceptera att väljarna bara inte kommer tillbaka efter att de kastat ut ett löfte om stram migration t. ex. utan att de faktiskt behöver visa att så gäller under en lång period framöver – säg minst två mandatperioder. Lägg sedan till att ledningarna i dom övriga partierna, även om de säger att vill ha stram migration, är infiltrerat av totala dårar.
Jag menar, Aftonbladet publicerar dessa två debattartiklar med två dagars mellanrum – en av den framstående S-märkte ”ekonomen” (lulz) Sandro Scocco och en av självaste landsfadern och bihang:
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y30o4x/sverige-skulle-behova-dubblad-invandring
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/kJP9PA/den-stora-invandringen-forsvarar-integrationen
Trovärdigt? Och det ser väl för övrigt inte bättre ut i övriga partier som Moderaterna där Reinfeldt och hans glada gäng ständigt lurpassar i skuggorna.
Sverigedemokraternas största huvudvärk kommer som sagt att bli om det ploppar upp ett alternativ. AfS föll platt och MED har mest blivit en tankesmedja, men dagen då något alternativ börjar hamna på 1-2% konstant i opinionsundersökningarna så tror jag det kan gå väldigt snabbt till 4%+.
”Dessa har ju inte bara fått uppleva social utfrysning, utan även tappade uppdrag, mindre karriärsmöjligheter och även uthängning på medias skampåle.”
… för att inte tala om våld. En hel del gott och fint vänstervåld
Vi är tillbaks i diket med Einsteins definition av vansinne och ideologiska idioter.
Vem såg inte det komma?
Kartan över Malmö liknar de som ständigt återkommer i USA. Här kan ni se ett exempel från Chicago:
https://chicago.cbslocal.com/2019/07/29/weekend-shootings-gun-violence-4/
Just den kartan är bara för en helg, då man hade 8 döda och 39 skadade pga. skottlossning. Det är lite mer än genomsnittet, som ligger kring 2 döda och 10 skadade per dag.
Men den mest direkta parallellen med Malmö är rimligen Marseille. Där har man ungefär samma demografi och följaktligen liknande problem. Så har det varit länge och förr i tiden brukade Marseille ofta toppa listorna över Västeuropas farligaste städer. Men nu leder vi svenskar i utklassningsstil!
Men viljan att lära sig av erfarenheterna från andra länder är, som bekant, obefintlig. Istället bara fortsätter vi med exakt samma ”lösningar” och problembeskrivningar som bevisligen inte fungerar. Läs gärna några gamla artiklar om Marseille , så kommer ni direkt att slås av hur lika de låter dagens svenska inlägg. Här är ett exempel från 2013:
” France’s second city, Marseille, has become synonymous with drug-related violence in recent years but local politicians are fighting to change that image.”
”According to police figures, a third of all the murders in France in 2012 took place in the Marseille region.”
Läs gärna hela, så får ni se nästan alla ”förklaringar” som nu återkommer även i svensk debatt. Det är tråkiga hus, dåliga skolor, knark, arbetslöshet, osv.
https://www.bbc.com/news/world-europe-24380941
Det som är viktigt att förstå, är att det inte finns något slut på detta. Politiker och MSM kan fortsätta att tjata om samma trams i årtionden. Om man läser om problemstäderna i USA, låter det också ungefär som i den länkade artikeln om Marseille. Knark, skolor, tråkiga hus, inga jobb, osv. in i evigheten.
Man måste acceptera att det enda sättet att verkligen lösa dessa problem, är att ändra demografin. Om man inte kan eller vill göra detta, är det rationella att låta dessa områden falla ner i öppen slum och försöka spendera så lite som möjligt på dem, samtidigt som man fokuserar på att skydda övriga områden. Men allt tyder väl på att vi kommer att fortsätta att göra motsatsen, dvs, lägga massor av pengar och polisresurser på ghettona, samtidigt som de fungerande vita områdena lämnas helt oskyddade. Det lär inte bli ett lyckligt slut på detta…….
Jag var ett antal månader i Chicago för cirka 25 år sedan. Stora delar av innerstan är väldigt trevlig och är säker. Men det fanns områden där jag definitivt inte skulle sätta min fot.
”Jag var ett antal månader i Chicago för cirka 25 år sedan.”
Jag var också där på 90-talet och håller med om att innerstaden då var väldigt fin och säker. Mycket trevligare än t.ex New York.
Men mitt intryck är att man nu sitter fast i en nedåtgående spiral och att staden är på väg mot samma öde som Detroit. Den som lever får se…
Hmm, ungefär samtidigt som jag var där. Passerade bara igenom med buss, såg inte så mycket.
Det enda jag minns är höga staket runt snabbmatsrestaurangen vi stannade på.
Marseille får mig att tänka på filmerna ”French Connection” 1 och 2 från tidigt 70-tal.
@Utlandssvensk: Intressant jämförelse med Marseille.
” France’s second city, Marseille, has become synonymous with drug-related violence in recent years but local politicians are fighting to change that image.”
I denna mening finns en stor likhet med det som våra egna rikspolitiker i sjuklövern fokuserar på, nämligen att putsa på bilden av Sverige, inte att ta tag i de verkliga problemen.
Ofta talas om vikten av en god skolutbildning för att försöka vända utvecklingen – enligt ett text-tv meddelande idag har antalet sökande till de tre största lärarutbildningarna sjunkit trots stora satsningar på dessa. Det konstateras att studenterna väljer bort dessa utbildningar. En trend som endast kommer att förstärkas: alla yrken som innebär daglig direktkontakt med våra nysvenskar (socialsekreterare, poliser, försäkringskassepersonal m.fl. yrken) kommer nog att få en minskad attraktionskraft …
Liberalerna gör stort nummer av Kristerssons LÖFTE till Hédi Fried.
Som man gjorde stort nummer av Björklunds LÖFTE till sina barn.
Som man gör stort nummer av att en skitunge reser världen runt utan att behöva berätta om varifrån pengarna kommer.
Det är berättelsen, narrativet, värdegrunden och Sverigebilden.Kärt barn, många namn ni vet.Mordoffrens anhöriga (om fel etnicitet), de våltagna, rånade, misshandlade – alla som får sina liv förstörda i mångkulturens tecken – inte ett ord.Collateral damage som det heter.
Precis som gamla och sjuka och funktionsnedsatta.Svinn i de lysande affärerna som berikar Sverige bara.
Deras berättelse är inget en sann liberal vill låna sitt öra.Den viktiga berättelsen handlar om alla utnämnda helgon en sann liberal vill ge företräde till makten att bestämma över andras liv.Inte så olikt miljöfascisterna i Extinction Rebellion.
Det går fort utför nu, den liberala epoken från Murens fall fram till kollapsen,
står med ena foten i graven.Självklart utan att de ansvariga ägnar ett ögonblick åt frågan Varför?.
Svaret vore helt enkelt för jobbigt.
@ Anders Peter Woloberg
Hedi Fried verkar stå upp för socialdemokraterna.
Hon varnar för SD och gör kopplingar till nationalsocialistiska Tyskland (M:s kontakt med SD o vice versa).
För mig är det att förminska det som beskrivits vad nazisterna gjorde, att göra en sån koppling för ett parti som t o m är mer Israelvänligt än S.
Hedi som är psykolog har arbetat mot rasism (eller har hon varit med och främjat den) samt bl a varit med i Sommarpratarna.
Kollade/lyssnade på Youtube där en journalist (Anders, medborgarjournalist) ringa upp Hedi Fried och fråga henne om S koppling till Hamas samt antisemistism.
Hon svarade ..jag vet inte vad du frågar om, jag uttalar mig inte över telefon. Sedan lade hon på.
Med tanke på Hedis arbete mot rasism undrar jag hur Hedi ställer sig till S och deras ansvar för våldsutvecklingen i landet? Är det socioekonomiska faktorer som orsakar detta enbart? Erkänner hon ens att S är kopplade till landets säkerhet?
S har selekterade valarbetare och vandrande skyltfönster som är envetna kan man konstatera.
F ö pangfin Malmö-karta i artikeln. Säger en hel del.
Löfven regeringen avgår inte nu.
Vi får hoppas att regimen fortsätter som hittills och att media fortsätter att misskreditera både sig och JÖK partierna genom att öka propagandan, lite klimatskrämsel med Greta skulle sitta fint nu. Sossarna kan ju alltid få tips på fångande oneliners från Nordkorea, typ , Stefan, den evige statsministern, sossarna uppfann hjulet,Stefan tämjde elden,etc.
Kolla in Vivianne Franzén inför valdebatten 1994. Hon hade rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=Dw8w7LmXszE
@ Fd Moderat
Tack! Såna videoklipp är jättebra. Skulle vara intressant se ett flertal klipp ihopsatta som visar på vad politiker o media sagt under åren parat med nutida rubriker om bombdåd etc etc.
Vivianne Franze’n vänder sig till sina politiska motståndare (inklusive Gudrun Schyman)
” -Ni är fega för tar ni upp det (kostnader för invandringspolitiken) så kallas ni för främlingsfientliga (av media).”
Hej.
Klart de fanns. Varningstecknen finns alltid där i efterhand, vilket inte är elakt menat utan bara snusförnuftigt konstaterat.
Efter Titanic? Tecknen fanns där, men ignorerades, och ingen auktoritet kunde sammanställa data för riskbedömning.
Efter hormoslyr, kreosot, Neurosedyn, barnhemsskandalen, med mera så fanns alla tecknen där. U-båtar, kärnkraft, avskaffad gränskontroll, elektronikskattens påverkan på handeln, den tidigare skatte- och avgiftsfria privatimporten från Kina, Stålverk 80, EG-medlemskapet, och så vidare.
Tecknen finns alltid där.
Så här: du skall gå på tur, två dagars marsch till hytte och tillbaka, och du tänker övernatta tre nätter i hytte, samt fiska från kanot där. Väderprognosen förutspår stilla och klar luft, ca 10+ som kallast på natten, för hela perioden.
Alltså har du regnställ, liten vedyxa (du ska ersätta veden du brukar i hytte), första förbandslåda, torrmat för tio dagar, druvsockertabletter, vätskeersättning, smärtstillande, knivar, sårtvätt, tändvätska, flera askar med tändstickor på olika platser, tändstål, och så vidare. Alla som packat för lång marsch vet vad jag menar, och det gör nog alla andra också, om de inte är politiker.
Därför att du förbereder för vad som kan hända i värsta fall, och anpassar turen efter omständigheterna på platsen, inte generalstabskartan eller målsättningen.
Varningstecknen för att tillåta invandring av finska zigenare fanns där i förväg, för snart ett sekel sedan. Varningstecknen för vad islam är har funnits sedan 700-talet. Varningstecknen för vad svensk socialpolitik och kriminalvård inte kan göra har funnits i femtio år.
Men å andra sidan så träffar man påfallande ofta svenskar från stan som i skogen eller på fjället agerar som om de var på promenad i en park. De har inte den kognitiva kapaciteten att inse att det kan bli snöstorm på topparna även vid midsommar, och då sitter man illa till om man bara har sin märkeskorrekta skor, shorts, linne, och smartfån. (Jag har varit med om att det slagit om från 25+, stiltje och sol till -5, regn snö och hagel blandat som kom från sidan i ca 15m/s. Gick på tio minuter ungefär, sikten sjönk till under femtio meter, och det blev att bivackera en timme eller så i lä från ett toppröse. Tur man har hund, för de märkte väderomslaget innan jag gjorde det, och vägrade gå från röset.)
Så både på fjället och i samhället så fanns tecknen där, hela tiden, från dag ett.
Fast med politiker som blir förvånade över att det blir vinter varje år… vad ska vi med dem till egentligen? Till och med en svartjobbande illegal invandrare gör mer nytta än en Johan Karls(s)on
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Fra fjellvettreglene:
• Gå aldri alene. Meld fra hvor du går.
• Grav deg ned i tide (ha med spade i tilfelle man overfalles av plutselig snestorm)
• Det er ingen skam å snu! (Se sine begrensninger. Det siste kunne mange tenke over rent generelt, ikke minst politikere).
Leste for få dager siden om vandringer i sørlandsheiene (indre Agder, Sør-Norge) i Turistforeningens årbok fra 1954. En annen, mer ekte tid… Jordnære, fornuftige folk, som kjente naturen og visste hvordan overleve i den. Det gjaldt byfolk som vandret i sommerhalvåret, så vel som de fastboende.
”Hu hei, hvor er det vel friskt og lett oppå fjellet!”.
@ Anne-Hedvig,
Jag gillar att vandra och har gått många gånger i svenska fjällen och i alperna. Men min bästa tur var i Norge! Helt fantastiskt!
@ Rikard,
Jag är en odräglig finansman från Stockholm och mina förberedelser för fjällturer brukar reflektera detta faktum. Men visst har jag fått vara riktigt blöt och kall mer än en gång…..
Sen kan man kanske lägga till att även den mest oansvariga skandinav befinner sig på en helt annan nivå jämfört med många andra grupper. Till Schweiz kommer det ganska många turister från t.ex Indien och Kina. Deras uppfattning om vad som krävs för att vandra i alperna är ofta ganska……annorlunda. Många dör varje år.
Hej.
Vi kan ju vända på det: skulle jag ge mig på finansiella spekulationer eller aktieaffärer så hade jag nog blivit rätt mycket mer fattig än vad jag, och det fort.
@Anne-Hedvig: blev som sju-åring (?) lärd fjällvett. Skriv i boken vart du skall, vilken väg du planerar ta, och när du väntas åter/nästa läger plats. Det sitter i ryggmärgen.
Har själv lekt ”hitta dansken” förr om åren vid liftstugan.
Danskarna leker ju gärna ”hitta svensken” i Köpenhamn – har människan Elefantöl i näven så är det nog en svensk.
Yngre svenskar i alperna förr (nu?) ska vi inte tala om. Att inte Österrike och Frankrike införde visumtvång på åttiotalet…
Bara för att försöka vara lite till ämnet: undrar hur mycket, om någon, press som EU och internationella koncerner/banker/med mera utövar på regeringen Löfven via ombud? Hotas kapitalet på allvar så vet vi ju vad som händer: tullar och avgifter, sedan embargon och sedan överförmyndare via IMF och Världsbanken.
Men det måste nog krascha rejält först?
Eller att landet får en ledning som inte spelar spelet.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
”undrar hur mycket, om någon, press som EU och internationella koncerner/banker/med mera utövar på regeringen Löfven via ombud?”
Vad gäller internationella banker, är det min uppfattning att dessa är nästan helt reaktiva. De har ingen agenda utan är endast intresserade av att tjäna pengar här och nu.
Sverige är en pytteliten marknad och ingen bryr sig direkt om vad som händer där.
Jag vet att många tror att t.ex Bank of America spelar en stor roll i det som nu händer i Sverige, men jag kan nästan garantera att de struntar helt i oss.
När Viktor Orban lämnar politiken, kommer han också att kunna få jobb på en investmentbank, om han vill. Om Åkesson lyckas bli statsminister och sitter 8 år, gäller samma sak för honom.
Utl.svensk –
Du er velkommen tilbake! Har du prøvd Vestlandet – fantastisk med fjord og fjell, og så trivelige mennesker! Folk fra Sogn & Fjordane er på toppen av de RIKTIGE statistikkene (lever lengst, betaler sine regninger i tide, elevene jobber best av alle på skolen, minst skilsmisse osv.) – de er lite urbane, og ganske ’gammeldagse’ med jordnære holdninger. Grepa folk! De fleste er mot EU og alt dets uvesen.
Vi har fått kinesiske turister vi også, som må reddes ut lenge før turmålet er nådd. Og på Sørlandet er det tyskerne som leier hytte ved sjøen og setter ut i 16 fots jolle med 9 hk på fisketur til havs uten å høre værmeldingen i forkant. De må også reddes av (oppgitte) fastboende. Hvert år er det noen som stryker med.
En historie som endte godt på Brekkestø der jeg ferierte, var et par på bryllupsreise. Den gang rundt 1960 leide pensjonatet ut rødmalte trebåter med årer, altså ingen påhengsmotor. Det forelskede par som rodde ut, var så opptatt av hverandre at de ikke passet på å holde årene i åregaflene, så begge gled ut mens paret var opptatt av å stirre hverandre dypt inn i øynene. Ble alarm sent på kvelden ettersom de ikke hadde returnert med den lille prammen. Da de ble funnet, hadde de drevet halvveis til Danmark. Svineheldige var de med været, men dønninger må det jo ha vært likevel midt i Skagerrak.
Husker historien godt, den gjorde inntrykk på alle oss ferierende.
PS. Utl.svensk -Hvor var det du vandret i Norge? –
Sikkert flott i Alpene med de høye tinder og grønne beiter. Jeg leser at de organiserer sitt jordbruk på en svært bra måte og benytter fjellet maksimalt. Vi har mye å lære av dem der.
Det härligt att läsa dina kommentarer på klingande norska. Jag vill ha mer skandinaviskt samarbete. Mer samarbete med Europa utan EU.
Holzkampf –
🙂
Jeg husker det for en del tiår siden gjordes forsøk på å opprette NORDØK (nordisk økonomisk samarbeid), men det falt i fisk. Ble vel motarbeidet av sterkere krefter?
Det finns inte en chans att jag skulle återgå till något av de partier jag röstat på genom åren. Tidigare var jag folkpartist men när Ullsten tog över blev jag moderat och röstade på dem fram till 2006. 2010 röstade jag inte alls och de senaste valen har det blivit SD.
AfS är möjligt men vi får se om de klarar av att bygga upp en ordentlig partiorganisation.
”just dessa personer och partier är minst benägna att lösa de samhällsproblem som gör att SD växer”
Jo, men de tror verkligen att problemen inte finns, eller åtminståne att de är överdrivna!
Man tror verkligen på fullt allvar att problemet med SD är att SD existerar (jag stjäl från Hakelius). Om SD bara kunde sluta finnas, så skulle alla bli snälla igen.
Samma sak gäller EU-skepticism, Trump och Brexit. Det finns egentligen inga problem, bara folk som har blivit lurade av högerextremister eller rysstroll.
Det måste kännas tryggt att ha en världsbild som inte påverkas av saker som händer, eller vad man själv ser och hör.
Decennier av slapp politik från både vänster och höger har gett en giftig cocktail av bidragssamhälle, kravlöshet, vansinnesprivatisering, etc. Vårt samhällsbygge hade varit på väg åt fel håll ändå, men massinvandringen har accelererat utvecklingen.
Slutter meg til dette! Jeg er INGEN fan av nåværende venstreside, men det er viktig å få frem at ’høyresiden’ (minus konservatisme) med sin nyliberalisme også bidrar til elendigheten. Alt er ikke venstresidens skyld! Men de har begge morfet til noe uhyggelig og skadelig. Så flere skillelinjer i politikken bør trekkes opp, og det skjer da også.
Steffe har ju den turen att inte särskilt många klarade sig levande ur Gulag..
Men att statsministern tycker att det är extremt bottenlöst omoraliskt måste väl betyda att det går så där med förhandlingarna för mästerförhandlaren?
VAD ÄR HÖGMOD? DET SOM INTRÄFFAR FÖRE FALL?
Läs mer https://educaremm.wordpress.com/ )
Där finns inga varningstecken av att massinvandring leder till elände, indianerna i hela Amerika från nord till syd ljublar i dom reservat där spriten flödar och dom indianer som lever på Casinoverksamhet i reservatet tjuter av mångkulturell glädje, med vänliga hälsningar sjuklövern
Hej.
@Utlandssvensk: jo, det är väl så, att det är våra hemodlade ägarfamiljer som möjligen ligger på om att viss politik borde vara mer eller mindre av det än det andra, och då via normala kanaler för opinionsbildning. Jag tror inte att W-ll-nb-rg som man säger om Erlanders tid kan gå rakt in och sätta sig och diskutera. Vilket inte är konstigare än om LO, SACO eller TCO gör det. Det jag skrev lät nog mer konspiratoriskt än jag tänkte mig.
Reaktivt är en bra beskrivning, det är också kapitalets styrka, oavsett om man använder den marxistiska läsningen av ordet eller en mer tekniskt funktionell. Det anpassar sig efter rådande omständigheter, ser spelet på lång sikt och ”open ended”, och agerar därefter. Sedan kan det förstås finnas verkliga situationer där den specifike aktören är mer direkt involverad – länder där resurser nationaliseras eller där de skall säljas ut (som Venezuela och Irak t ex).
På tal om varningstecken: det finns på Youtube div. kartor som visar händelser över tid (t ex atomvapendetonationer från -45 till idag). Hade varit ”kul” med en sådan som visar bombdåd, eller skottlossning från säg 1955 till idag. Särskilt om man drar ut trender ur kurvan – att dra ut trender allt annat lika plus med variabler för osäkerhet borde väl höra till din bransch? Konstigt att så få andra ekonomiskt/statistiskt kunnig svenskar förmår det.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Det har gjorts kartor över invandrarbrottslighet i Tyskland som raderats från nätet men detta finns kvar:
https://www.refcrime.info/en/verbrechen/karte
https://www.youtube.com/watch?v=KLd7idPF5c4
Vad var i kristallkulan? Jo, kommunistjonas viker ner sig och det blir inget misstroendevotum mot arbetsmarknadsministern. Ordnung muss sein!