”Vi är 94%” blev ”Vi är 87%” som blev ”Vi är 82%”. Föreställningen att det eftersom en majoritet inte har röstat för ett visst parti skapas en rättighet att utestänga just det partiet är ytterst märklig. En förkrossande majoritet hade inte röstat på Miljöpartiet i förra valet, ändå satt partiet i regeringen. Så fungerar demokratin.
I takt med att Sverigedemokraterna fortsatt att växa kunde man tro att hanteringen av dem skulle förändras. Men icke. Det politiska etablissemanget låter och agerar exakt likadant 2018 som det gjorde 2010.
När SD kom in i riksdagen beslöt Fredrik Reinfeldt att inleda ett samarbete med Miljöpartiet. Inte minst var detta en markering från moderatledaren. Ett slags tvärtomlek, om man så vill . Om SD växer ska inflytandet från dess motpol öka, var tanken. Resultatet blev bland annat migrationsöverenskommelsen, ett av flera riktigt skadliga beslut som fattades under regeringen Reinfeldts andra mandatperiod.
Efter valet 2014 resulterade SD:s tillväxt i en maktkartell kallad Decemberöverenskommelsen, som genom att rigga arbetet i riksdagen skulle omöjliggöra för SD att få inflytande så länge partiet inte självt fick egen majoritet i ett riksdagsval. Detta sedan SD valt att rösta på Alliansens budget. Centerpartiet dryftade rent av tanken att ta bort möjligheten att rösta på någon annan budget än sin egen.
DÖ höll inte, upprördheten inom borgerligheten blev för stor och svekdebatten är högst levande fortfarande. Det är delvis detta som gör Alliansen så angelägen om att få bort Löfven, trots dödläget mellan blocken. Ändå kan det sluta i en ny DÖ, som vi strax kommer till.
Nu väntar vi på nästa steg i hanteringen av SD. Socialdemokraterna konstaterade på en presskonferens under måndagen att partiet vill sitta kvar. Anders Ygeman upprepade parollen att partiet vill samarbeta över blockgränsen ”men inte över anständighetsgränsen” (var den går ligger förstås helt och hållet i betraktarens öga).
S utesluter att stödja en borgerlig regering, vilket innebär att förutsättningen för samarbete med borgerliga partier är att statsministern heter Stefan Löfven. Så talar ett maktparti med självförtroende, valmotgången till trots.
Jimmie Åkesson inbjöd Moderaterna och Kristdemokraterna till formella samtal och fick omgående nobben. Allianspartierna säger alltså nej till samtal med det enda parti som kan garantera att Ulf Kristersson blir statsminister. Nu är det därför upp till ett 40-procentsblock att se till att statsministern för ett annat 40-procentsblock faller. Tron på magi förefaller stor i det borgerliga lägret.
Om jag får gissa kommer SD inte hindra Kristersson från att bli statsminister. Partiet kan helt enkelt inte låta Löfven, Fridolin och Bah Kuhnke sitta kvar, särskilt inte som SD gjort flera försök att fälla regeringen och Löfven de senaste åren.
Vad som händer därefter är däremot en annan femma. Hur illa övriga än tycker om SD har partiet de facto stärkt sin vågmästarroll i riksdagen, vilket oundvikligen kommer påverka den framtida regeringens möjligheter att få igenom sin politik. Möjligheten att fälla en budget kommer också finnas där under hela mandatperioden.
I händelse av en stökig regeringsbildning kan ett slags ny maktkartell, en septemberöverenskommelse, heller inte uteslutas. Det viktigaste för övriga riksdagspartier är uppenbarligen att utestänga ett visst parti, inte att forma en handlingskraftig regering.
När eller om denna överenskommelse blir verklighet, kommer den precis som förra gången beskrivas som ett sätt att ta ansvar. Trots att den i själva verket innebär ett stort kliv över vad som är anständigt i ett demokratiskt land. Ett kliv över den där anständighetsgränsen.
Väl skrivet Hans, precis så agerar de övriga partierna.
I stället för att ta ansvar och fokusera på en rimlig och nödvändig politik så går allt, precis allt, ut på att blockera och positionera sig tvärtom mot SD.
Ur den synvinkeln så borde kanske SD införa tvärtom-politik…?
Alltså bli miljöfanatiker, förespråka begränsad yttrandefrihet, och förespråka total fri migration, kravlös, utan kontroller, och hänvisa till att det är nödvändigt för landet!
Undrar då hur 7-klövern skall göra?
Totalstopp för migrationen och ta bort miljöskatter?
Varför måste vi? ha en regering alltså har jag funderat på om man ska fundera på.
iom vad som hände i Belgien 2011
https://en.wikipedia.org/wiki/2010%E2%80%9311_Belgian_government_formation
SD kan ju nästan skapa en sådan här situation så jag undrar vad den skulle leda till i Sverige, hur skulle det se ut?
bonuspoäng om ni noterar vilka som var centrala i denna soppa i Belgien….och var de hamnade lite senare i politiken. bevisad kompetens på att skapa kaos….
Varför måste vi? ha en regering alltså har jag funderat på om man ska fundera på.
iom vad som hände i Belgien 2011
https://en.wikipedia.org/wiki/2010%E2%80%9311_Belgian_government_formation
SD kan ju nästan skapa en sådan här situation så jag undrar vad den skulle leda till i Sverige, hur skulle det se ut?
bonuspoäng om ni noterar vilka som var centrala i denna soppa i Belgien….och var de hamnade lite senare i politiken. bevisad kompetens på att skapa kaos….
Det leder till att Löfven och Bah Kuhnke sitter i orubbat bo i fyra år till! Islamismen kommer att fira nya triumfer.
expeditionsregering Löfven regerar tydligen idag….
4 försök att bilda regering sedan nyval. Har inte hittat någon tidsgräns för varje försök eller totalt sett.
dessa två sidor säger olika saker om 3 månaders regel t.ex. så helt klart är det inte:
”Förkastas förslaget fyra gånger blir det nyval om inte ordinarie val ska hållas inom tre månader.”
samt
”Talmannen har fyra gånger på sig. Röstar riksdagen ner alla förslag till ny statsminister ska ett extra val hållas inom tre månader.”
https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/sa-arbetar-regeringen-och-regeringskansliet/sa-bildas-regeringen/
http://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/sa-bildas-regeringen/
iom att Sverige inte längre har något tjänstemannaansvar så lite jag inte riktigt på processen som den är beskriven. Låter som typiskt svenskt, skapat av socialdemokraterna…för socialdemokraterna så att det ser lite formellt ut när man ger sig själv makten igen efter ett val.
Bäst tänkbara scenario vore en M+KD-regering med stöd av SD och som tolereras av C och L. Göran Persson har framfört det som ett troligt alternativ efter att alla andra misslyckats. Jag vågar inte riktigt tro på detta, lutar mer åt en S-regering som får stöd av C och L. Jan Björklund kan ju inte svika sina barn.
Eller så bildar Bilderberg-flickan Annie regering med L och MP. Det är ju viktigt för Jan Björklund att hålla extremismen borta…
Jag har lite svårt att se C och MP i samma regering, faktiskt. Med det ena som stödparti i en större konstellation, möjligen.
Jaha ska man satsa så kan man väl ändå ha en insats med sina barn, fru, syskon och kusiner? Björklund var lite feg när han bara tog med sina adopterade barn. Är det för att de är adopterade han bara satsar dem i frågan om att inte samarbeta eller samtala med SD? Betyder de inte mer för honom? Den mannen lider av empatistörning.
Den konspiratoriskt lagde postulerar säkerligen att de globalismens herrar redan är bestämt hur nästa regeringskonstellation ska se ut. Politikerna belönas rikligen och dansar därefter efter deras pipa. Allmänna valets resultat har ingen som helst betydelse, utan det är belöningens storlek som är allenarådande.
@Magne ;
Har Åkesson sagt att SD planerar att utvisa Björklunds barn till sydkorea eller står det någonting om adoptionsgörbud i SD’s partiprogram ?
Eller finns det någon annan anledning till att Björklund anser att hans barn har någon slags relevans när det gäller frågan om huruvida Sverige ska ha 8 gånger högre asylinvandring än våra grannländer ?
Jag är seriöst nyfiken eftersom jag finner det oerhört fascinerande att ett 12-årigt barn för tillfället styr över den svenska regeringsbildningen…?
Inget av det där spelar ju någon roll så länge Björklund tror att det är så.
Tacksamt nog behövs inte C – L SD KD M har tillräckligt med mandat så knäppskallarna kan ignoreras.
Jag delar din förhoppning om att L+SD+KD+M bildar regering.
Om utlandsrösterna lutar till höger, som de gjort tidigare ökar marginalen med ett eller ett par mandat. Realpolitiskt bör det fungera men proffstyckarna i radion menar att partistrateger redan nu ägnar sig åt vad som blir bäst inför nästa val.
”Jag vågar inte riktigt tro på detta, lutar mer åt en S-regering som får stöd av C och L”
Jo, något åt det hållet verkar troligt.
Den politiska depressionen sänker sig över mig. Mitt worst case scenario att Löfven sitter kvar är inte orealistiskt. 4 år till av aggressionskänslor så fort den maktfullkomliga människan låter sig höras i medierna. För mig är det obegripligt att folk inte ser pampen som lever i Löfvens inre. Den maktälskande sossen personifierad. För att inte tala om kronprinsen Ygeman med sin milda röst. Än mer obehaglig i sin narcissistiska maktkärlek. Just nu går min tankemöda mest ut på vad jag ska ta mig till med mig själv i detta land. Fly, flytta, engagera mig politiskt och förstöra mitt privat- och yrkesliv??? Det är en tung tid nu.
Jag skulle tro att många känner så. Före valet fanns det i alla fall en liten strimma hopp om att Sverige kanske kunde räddas, men nu är landets öde beseglat. Även utan fortsatt massinvandring är demografin emot oss, och det hade förutom totalt invandringsstopp behövts en omfattande repatrieringen av MENA-folket för att Sverige skulle ha kunna förbli svenskarnas land. Men detta är nu lika omöjligt som att ta ner månen. Vill man inte att ens efterkommande ska behöva leva i ett mellanösternliknande land måste man börja förbereda sig på att flytta. Jag är ganska övertygad om att när det inte längre finns några någorlunda svenska enklaver kvar att bo (och där man kan sända sina barn till någorlunda svenska skolor) i så kommer vi att få se en omfattande utlandsflytt. Och när den väl börjar kommer det att gå fort. Sedan är Sveriges saga all.
”när det inte längre finns några någorlunda svenska enklaver kvar att bo (och där man kan sända sina barn till någorlunda svenska skolor) i så kommer vi att få se en omfattande utlandsflytt.”
Som jag ser saken, finns det väldigt starkt empiriskt stöd för den uppfattningen. Vita människor vill bo i vita områden och de är villiga att offra nästan vad som helst för att uppnå detta. Detta gäller helt oberoende av politiska åsikter och hur man röstar. Om det blir praktiskt omöjligt att leva ett segregerat liv i Sverige (vilket inkluderar segregerade skolor) är det därför väldigt sannolikt att de som kan kommer att lämna landet.
Men det är också troligt att statsmakten kommer att försöka att hindra den produktiva vita medelklassen från att lämna landet. Rent teoretiskt kan detta ske med både morot och piska. T.ex skulle man kunna göra det lättare att bygga grindsamhällen. Men det verkar betydligt mer troligt att det bara blir piska, dvs. t.ex flyttskatt eller krav på helt avbetalade studielån för att få lämna landet. Eller något annat spännande…..
Vi har redan en rejäl flyttskatt, nämligen reavinstbeskattningen av bostäder. Och den är det ju väldigt enkelt att höja.
@Utlandssvensk,
Badkarsliberalen Johan Norberg bodde i några år i det mångkulturella Malmö. Sedan var det inte längre så kul att bo i en mångkulturell stad. Han bor numera på Östermalm i stället.
Om han nu tror på mångkulturens välsignelse undrar jag varför han inte flyttade till Rinkeby i stället.
Poängen är att de som talar väl om mångkultur visar vad de egentligen tycker med sitt boende.
Maria Wetterstrand har t o m sagt att svenskar som lämnar de områdena är rasister.
Hej.
Norberg bodde i Västra Hamnen (Bo01-området) i Malmö – inte snövitt, men endast välmående personer med gott om pengar göre sig besvär. När området var nyinvigt krävde många boende grindar, murar och staket så att patrasket och pöbeln inte skulle kunna röra sig inom eller genom det, t ex till den kommunala badplatsen.
Västra Hamnen är så nära ett äkta ’gated community’ du kan komma i Malmö – det var inte Snödroppsgatan, von Rosens väg eller Rasmusgatan han flyttade till, den lille fjanten.
Men så hyckleri en nödvändighet för en modern liberal eller libertarian. Lyssna t ex på när Aron Flam pressas av EABT på varför den etniska nationalstaten är en dålig idé för Sverige men en bra idé för Israel. (Man kan tycka så men då får man vara ärlig och säga att olika regler och värdesystem gäller för olika folk.)
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
”varför den etniska nationalstaten är en dålig idé för Sverige men en bra idé för Israel”
En klar majoritet av judarna i Israel förefaller vara väldigt medvetna om att en etnisk nationalstat är enda sättet för dem att överleva. Självklart har de rätt och debatten i det landet är ofta både uppfriskande och upplysande.
Dessvärre inser inte en majoritet av svenskarna i Sverige att exakt samma sak gäller för dem som för judarna i Israel. Förmodligen innebär detta att vi ganska snabbt går mot utplåning.
Slutligen har vi den kniviga frågan om hur man ska ställa sig till judar i Västvärlden som förespråkar öppen apartheid i Israel men kräver mångkultur i Väst. Man kan lugnt säga att detta är en VÄLDIGT stor fråga i USA, kanske den mest debatterade av alla i deras alternativmedia.
@Rikard,
han bodde vid Kungsparken mittemot Cosmopol. För några år sedan anordnade han och några till ett evenemang som motvikt till Almedalsveckan som de kallade Kungsparksveckan.
Jag är bekant med en som skulle dit så jag följde med och lyssnade på bl a honom och Maria Wetterstrand.
”Men så hyckleri en nödvändighet för en modern liberal eller libertarian. Lyssna t ex på när Aron Flam pressas av EABT”
Tack för tips!
Flam är bra på mycket, men när det gäller ”stater” eller ”nationer” verkar han lite utopiskt lagd. ”Bara att riva ned, inget att ha, det är inte perfekt.”
”Kollektivistisk,” säger Flam. Jaha. Finns det någon grupp någonsin i historien som inte varit det? Gradskillnad? Kan man överleva stenåldern utan kollektivism?
Arg Blatte har kommit från krig, kanske är det skillnaden. Han inser att ibland är det bra att bevara och utveckla.
En individ kan inte existera i en klan. Det krävs en stat. Undrar om Flam förstår det.
@Kristian,
alla som klankar ned på nationalstaten drar alltid upp den mest extrema nationalismen som exempel på hur dåligt det är med nationalstater. Det de missar är att det inte handlar om att t ex Sverige är mycket bättre än andra länder eller att Sverige på något genetiskt sätt skulle vara överlägsna andra länder.
I stället handlar det om hur man får till fungerande enheter. Nationalstater är inte perfekta men de fungerar.
Internationalisterna drömmer om en värld som i verkligheten inte kommer att funger för det kommer att leda till etniska konflikter, låg tillit och svag ekonomisk utveckling. De jämför dock med hur de vill att det skall bli och inte hur det fungerar i verkligheten.
Även en libertarian som Walter Williams motsätter sig fri invandrig och inser vikten av fungerande länder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Walter_E._Williams
Fd moderat: Precis så. Utopi mot något som inte är perfekt men som fungerar.
Tack för tips! Skall kolla Williams. (Verkar som en punkversion av Sowell!)
Ser att forskare slagit fast att det finns samband mellan låg utbildning och SD.
SD ÄR det nya arbetarpartiet alltså.Eller det nyaste?
Kan bli problem inom LO det.Inom rörelsen.
Bara det nu inte blir nyval.
Vi har inte råd att vara lediga en vecka till.
Så nyval finns inte på kartan..
Vanliga hederliga svenska arbetare blir lågutbildade arbetarjävlar om de byter.
Det är nog det som kallas klasskamp inom sosseriet.Inte för att jag egentligen fattar vad det spelar för roll när de redan är rasist-fascist-nazister om man bortser från fackavgiften ..
Nja, de som röstar S är väl mest studeranden av nån sort o nyanlända bidragstagare.Vore kul om samma ”forskare” kunde tänka utanför boxen
och utforska graden av utbildning där.Skitkul faktiskt!
Skulle visa sig att fåraherdar och kamelryttare i allmänhet röstar S, vad det nu kunde innebära för Partiets självbild.Eller som Löfven sa i ett ögonblick av ärlighet: och så kommer det NÅGRA som saknar utbildning också.
Tanken här är att välutbildade genusvetare ska få känna sig märkvärdiga på storstadsvis och att vanliga svenska arbetare ska inleda sin klassresa med att återvända till fadershuset.
Sakta i backarna nu. Fåraherdar och kameljockeys har ofta två år koranskola, har jag hört. Högutbildade alltså.
Hazze,
en stor del av dem på landsbygden som röstar på SD är tidigare S-väljare. Var de lika outbildade då är den fråga jag skulle ställa mig.
Kan man inte ersätta skräpet med en expertgrupp istället, med stöd av sofistikerat datasystem typ ArmstrongEconomics Sokrates. Den verkar kunna förutsäga det mesta.
det kommer tjafsas mellan Uffe på den ena sidan och steffe på den andra. det slutar troligen med att Lööf blir kompromissen som Uffe och steffe stöder passivt.
Uffe verkar personligt för vek för att ro i land uppgiften att bli statsminister.
för övrigt är Sverige inget anständigt land,vi är lika demokratiskt oanständiga som ryssland och ryssarna.
vi är fortfarande i praktiken enpartistater som lägger sig i enskilda personer göranden och tyckanden, i ryssland är det puttepartiet som bestämmer,här i snedala är det värdegrunds och anständighetspartiet med sina 7 falanger som bossar.
men vi kommer få käka skit när kreditgivarna till svenska staten och till kommunerna via Kommuninvest börjar kolla kommunernas ekonomi, då kommer räntan gå upp till den nivån där kreditgivarna känner sig nöjda och IMF och världsbanken kommer kräva ”reformer”. tänk Grekland så får ni e uppfattning vad som kommer.
+ 1
Daniel Suhonen har en poäng.För en gångs skull faktiskt.
Det vore bra om alliansen pratade om den verklighet som gäller.Den som alla ser och det räknar också in alliansen.Som Åkesson sa: det är dags att förklara hur Kristersson bildar en alliansregering utan SD.
Nu gäller magiskt tänkande, om bara alliansen vill bilda regering tillräckligt mycket så blir det en alliansregering, säger man. -: Vi ska bilda en regering med alliansen tjatar man.Fast huvudräkning räcker för att motbevisa det.
Egentligen, i självaste verket, den här charaden är bara till för att ge alliansen chansen att spela bort sig totalt.Så att man kan lägga en DÖ 2.0 utan att det syns alltför tydligt.
Det ÄR det som är anständighetsgränsen.Allt hänger på att Allijangsen på ett ANSTÄNDIGT sätt ger makten till sossarna.Då måste man spela bortkollrade på ett övertygande sätt och det är man ruskigt bra på.Annars börjar såna som Hanif Bali, Sara Skyttedahl och Finn Bengtsson bråka igen.
Hej.
Demokraturteatern ger ”Det går som på räls” – en pjäs om Sverige.
[Kameraåkning över hustak; kameran sveper ned på en av höstsolen badad innergård…]
På sin BMX-hoj (Betald Med Xtortion) sitter Steffe och myser. Hela gänget står runt honom och beundrar honom, för han är så tuff och häftig. Tuffe Uffe (som visst det är tuff; det har hans mamma Bildterberg sagt, så det så!); Jon-As som alltid ställer upp för Steffe när någon skall ha på flabben; Frigolit & Rövin som är bra att ha – vem som helst ser ju ordentlig ut jämfört med såna typer; Annie Rand – hela kvarterets cykel, för hon diskriminerar minsann inte; Major Björkris – med värsta samlingen tennsoldater; Buskis-Thor, den fina flickan som alltid kan le så rart och lova att det minsann inte alls var Steffes gäng som fjutta fyr på vaktmästarbostaden, närå lovar upp till Gud!
I ett mörkt hörn står Jimpa och hänger. Han blänger surt, för han får inte vara med, för hans hoj har limpa. Säger de andra i alla fall. Inte har han några Alternativ för Sig att hänga MED heller, verkar det som. Trots att han blåser luggen ur pannan och har skinnpaj och myggjagare precis som Steffe tycker alla att Steffe är tuffare än Jimpa.
Upp över kanten till källartrappan kikar Momme (Mohammed) och Aisha fram. De är bra att ha, tänker Steffe. Då kan man skrämma gänget med att man har coolare polare, så fjäskar gänget rejält sp att Steffe inte dumpar dem.Vad Momme och Aisha tänker är det ingen som vet, för ingen snackar med dem – bara om dem.
Den sure granngubben Vlad är också bra att ha tänker Steffe. Han är så le att alla de vuxna i kvarteret slår knut på sig och skyller allt på Vlad. Felparkering, för skylten var bortplockad? Vlads fel. Hartsfiol? Sprängt dass? Kilar under hjulen på mjölkkärran? Den där Vlad alltså, tänk vad han hittar på.
Den andre gubben tvärs över gatan r inte bättre han. Skriker och gapar så att han är rent orange i nyllet . men han duger också att skrämmas med, tänker Steffe, och myser bakom sina solbrickor medan Tuffe Uffe putsar hans skor och Annie Rand tänder en Gul Blend åt honom.
Musik till ovanstående: Söderkåkar, övergående till valfritt stycke av Toy Dolls.
Regi: Inte Alls Roy Andersson.
Manus: Dyspeptisk Stress.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
🙂
Den var kul!
Hej Rikard
Tack för ett gott skratt i det tilltagande höstmörkret.
Den var rolig, Rikard. Kunde inte låta bli att skratta. Undrar när vi får se den här pjäsen om Sverige på tv.
Bono från det kända bandet U2 vill ha Löfven istället för Åkesson berättar MSM.Kan det vara Bono som pröjsar sossarnas extra familjevecka? För han har väl råd?
Och på något sätt måste ju både veckan och därigenom valsegern finansieras.
Gretas mammis, den folkkära operasångerskan, hon som berör, är i varje fall glad för att slippa stå för fiolerna själv.
U2, Springsteen osv är socialister. De som såg på Live Aid -85 vet att de flesta medverkande var/är samma sort. Frank Zappa sa om Live Aid ”I think Live Aid was the biggest cocaine money laundering scheme of all time.”
Det är fascinerande att jämföra hur man röstar på landsbygden i södra och mellersta Sverige med hur man röstar i städerna. På landsbygden är SD mycket starka och i många valkretsar största parti, medan motsatsen ses i städerna. Vad är det för fel på stadsbor?
Med hänsyn taget till Anna-Kindberg Batras klassiska kommentar att Stockholmare var smartare än lantisar så påvisar väl det bara den narcissism som råder bland våra ytterst intellektuellt begränsade politiker idag. Det som är så uppenbart är att Stockholmare är mindre begåvade fast de hävdar motsatsen vilket även gäller för de personer som verkar i de finare områderna i Göteborg och Malmö. Detta vill man så klart inte kännas vid eller kan överhuvudtaget inte ta in. Dessutom saknar dessa personer ryggrad över lag och är verkligen bara sig själva närmast, out of sight out of mind gäller. Egoistiska små stympade skitstövlar helt enkelt. De saknar all form av förmåga till kausalt tänkande och förstår inte att de bidragit till att såga av den lilla gren de sitter på, det är nog den enda trösten jag ser i detta hemska pågående sönderfallet.
Jag kan åtminstone se mina barn och barnbarn i ögonen, det finns dock en helvetes massa dumma svenskar som aldrig kommer kunna göra det.
@ Brukspatronen,
”Egoistiska små stympade skitstövlar helt enkelt.”
Jo, sådana är de! Jag vet, för jag växte själv upp i en ”fin” förort till Stockholm och bodde sen i innerstaden. Rent outhärdliga hycklare, de flesta.
”Jag kan åtminstone se mina barn och barnbarn i ögonen”
Samma här! Mina nu vuxna barn tackar mig faktiskt för att jag lät dem växa upp utanför Sverige. Men samtidigt är de också väldigt påtagligt berörda av vad som händer och visar en del intresse för svensk politik.
Antagligen hade valresultatet sett helt annorlunda ut om man viktade rösterna på landet mot dem i storstäderna likt USA. Det vill säga SD hade ökat medan 7K minskat. Detta kommer dock inte hända. Det är väl därför Centern mest kör på storstäderna för att få fler mandat än de skulle kunna få på landet.
Vad ska man dra för slutsats? Ingenting kommer förändras!
Ja det har jag också undrat. I vissa kranskommuner verkar det gå framåt, kanske i förebyggande syfte. Har man sett Rinkeby har man sett framtiden.
En delförklaring kan förstås vara att det bor proportionellt sett många fler invandrare i städerna än på den rena landsbygden, men det kan inte förklara hela skillnaden.
Väldigt bra bild som Hans valt som illustration till artikeln. Men Uffe är ingen riktig alfahanne, så det blir inget där.
I vitryssland sitter det också en politiker som inte vill samtala med politiker som han definierar som oanständiga.
Grundlagen i sverige bör skrivas om .
All makt utgår från folket bör ändras till ”all makt utgår från 7K- politikerna oavsett hur folket röstar” .
Filip och Fredrik, programledarparet, vill ”gräva bort” Skåne.
Är inte det en aning exkluderande?
Tror det finns en majoritet i Sverige för att gräva bort Filip och Fredrik.
(För något annat sätt att bli av med dem verkar inte finnas.)
Hej.
De kan väl gå med i Spettets Vänner?
Det gänget vill också lossa Skåne från Sverige.
Fast söderifrån.
Kamratliga hälsningar
Rikard, fd lärare
O,Ja gräv riktigt djupt och brett så att det blir riktigt avskilt. Sedan kan vi hissa den danska flaggan och äntligen få höra till en vettig nation med vettiga politiker. Mördarna och våldtäktsmännen får ni däremot behålla själva. Det måste väl finnas en möjlighet precis som i spanska Barcelona fast på fredligare väg få rösta om Skåne, Blekinge och Halland samt möjligen Göteborg kan få tillhöra Danmark och få slippa de barnsliga politikerna i form av centern och de så kallade liberalerna i Sverige.
Jag blir inte klok på dessa pk-kändisar ;
I den ena sekunden vill Filip & Fredrik ha ”en gränslös värld” – och i nästa sekund vill dom separera Skåne från Sverige…
:/
Inget kommer att förändras oavsett vilken regeringskoalition som sitter på makten. Jo det kommer verkligen att förändras. Det kommer att bli än värre, än hemskare än vad det är och har varit. Skutan stävar vidare medan den tyngs allt djupare ner, vattenlinjen närmar sig relingen och det är bara en tidsfråga innan vattnet börjar strömma in över däck och skeppet med manskap och allt går kvav.
Det bästa vore om någon kunde höra med Filips och Fredriks svåger.Eller om det möjligen är deras syster?
Skit samma.Deras syster är deras barns mor så om hon kan svara räcker det gott.
Väl talat!
Westerholm skrev bra om hur SDs politik gått framåt snabbare än partiet. Vi får allt mer SD-politik, särskilt från S och M.
Aftonbladet (!) hade en artikel om att i de flesta länder samarbetar man förr eller senare med ”de oanständiga,” så det är en tidsfråga innan det händer här.
Kan både L och C tänka sig att svika allt och jobba med S? Inte ens i Sverige är väl det möjligt? Fast förra gången var det ju M, KD, L och C som gjorde just det …
”Westerholm skrev bra om hur SDs politik gått framåt snabbare än partiet. Vi får allt mer SD-politik, särskilt från S och M.”
Iofs men det är till en början mest bara retoriken som efterliknar SD-politik.
Riktiga ändringar sker först när verkligheten blir besvärande, vilket innebär allt för lite och allt för sent.
Det är det som fångar in majoriteten av SD-väljare (till skillnad mot SD-anhängare, politiska sådana), dvs folk som är redo att lyfta blicken och med förmåga att göra konsekvensanalyser för framtiden.
I dagens läge:
– så brinner ju inte julgranen,
– bussen rullar fortfarande,
– man får fortfarande sjukvård, journalister har inte slut på bag-in-box…etc.
Men färre kommer efterhand att unna sig julgran då det är kostnad man kan undvara, bussen kommer oftare att utebli pga vandalism/eftersatt underhåll/stenkastning, att få vård tar allt längre tid och fler vägras adekvat vård för att behandlingarna är för dyra.
Förutom ledarskribenterna så kommer journalisterna att unna sig bag-in-box mer sällan.
Brandkår, polis, och ambulans kommer allt oftare att utebli då de stoppas av nysvenska unga entreprenörer på gatan.
Och så vidare.
Det är det de flesta som söker sig till sådana här bloggar oroas över, oavsett om Löfven kallar oss högerextremister eller ej.
Och därför är det så synd att SD inte fick fler röster i valet.
Nu tillåts utvecklingen skena iväg ner ännu mer för den onda spiralen, allt mer irreversibelt.
Faktum är att jag hoppas Jimmie inte kröker rygg utan låter karusellen snurra på tills det blir nyval.Han är den ende som har nåt att vinna på den varianten!
Tycker Bubb.las valanalys relativt bra sammanfattar eländet ?
https://soundcloud.com/radiobubbla/rb-2018-09-10
Ja, absolut. Vill man läsa en analys om AFS, läs denna:
https://janolofbengtsson.com/2018/09/10/ett-begripligt-valresultat/
Måste säga att de på radio bubbla låter intellektet och förnuftet tala. AFS hade riktigt odrägliga framföranden. Jag håller med Bengtsson om det mesta han skriver. AFS tog helt fel väg, bland annat med några talare, t.ex. Jeff Ahl, Adam Berg och Hahne. Kasselstrand, Viktor Södermark och Lennart Matikainen var retorisk skickliga och kloka. Kasselstrand emellanåt åt det vulgära. Jag tycker synd om Matikainen och Södermark, de förtjänade mycket bättre!
Hade AFS lugnat ned sig och inte låtit ärkepuckon gå fram och föra talan och basunera ut sin frustration, hade det gått betydligt bättre.
Jag hade inte varit kvar i AFS om jag var Matikainen eller de andra om inte partiet radikalt förändras och tar ut dårarna som Jeff Ahl, Adam Berg och William Hahne. De kanske är duktiga på det politiska arbetet, men de är helt bänga när det kommer till att föra fram ett budskap som ska gå hem i stugorna. De är antagligen polare med Kasselstrand och de andra, så de får göra var fan de vill.
Men Matikainen och de andra borde direkt agera och ställa Kasselstrand till svars och om förändring inte sker gå ur partiet, omedelbart!
Om Lennart Matikainen eller Viktor Södermark läser detta, ni förtjänar mycket mycket bättre! Två personer som ville väl. Ställ partiledaren Kasselstrand till svars eller lämna AFS! Ni ska inte behöva klumpas samman med odrägligt folk, bara för att er partiledare låter odrägligt folk tala och förstöra!
Jag kan absolut hålla med och då så klart med facit i hand att deras taktik och framförande uppenbart inte gick hem hos väljarna. Dock är deras idéorogram med återvandring, eliminering av ett antal statliga myndigheter och kraftigt reducerad (platt) skatt det enda vettiga alternativet då resten av 7-klövern bedriver en psykotisk vänsterpolitik där uppenbart befolkningsutbyte är det primära målet. SD är ett förklätt sosseparti alá 70-tal, dock med en migrationspolitik som är milsvid bättre än den som erbjuds bland de degenererade nollorna i 7-klövern. Lyssnade inte på AFS torgmöten med dock på Kokta Grodan och där tycker jag Kasselstrand och inte minst Erik Berglund med humor och stundom finess framförde mycket bra saker.
Med hänsyn till att vi med resultatet i bagaget av senaste valet befolkats av en stor grupp människor som måste lida av någon kollektiv dissonans och ett långtgående självskadebeteende är jag mycket tveksam om det finns något sätt att nå fram med logiskt underbyggda argument, synaps kollaps beskriver nog bäst deras tillstånd.
Schack matt Sverige
@ Brukspatronen
Ja, både SD och AFS underprestereade jämfört med valundersökningarna. Särskilt Yougov och Sentio.
Men se på AFS möte i kungsträdgården när denne Adam Berg börjar tala. Jag vet inte vad man ska säga … det här är rena vulgärretoriken som hör hemma på någon träningslokal eller under en fylla då man är dyngrak.
Adam Bergs tal:
http://youtubetime.com/
Alltså. Politiken var rätt, framförandet väldigt väldigt fel.
Jacob Ericsson är antagligen den mest slipade. Det är sådana som han som ska driva partiet, i stället för Kasselstrand som kör projektet i botten med sina polare Jeff Ahl, William Hahne och Adam Berg.
Jag kmr inte lägga rösten på AFS om inte partiet radikalt förändras och låter rätt personer komma fram.
T.ex. den här retoriken som Jacob Ericsson i AFS framförde redan 94′:
https://www.youtube.com/watch?v=fuwRLBpyad0
SD är för liberaliserat, men samtidigt bra mycket bättre alternativ än AFS.
Fram tills nyss trodde jag det bara var konspirationsteorier.
SD:s försvunna valmaterialspall.PostNords försenade leveranser.
Sossar som drar in folk i valbåset.Klanröstning.
Moderater som Ann Heberlein överfallen utanför vallokalen.
Förväxlade och borttappade valsedlar.Den kraschade valsajten.
Men nyss hittade jag artikeln
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKvXE3/konspirationsteorier-om-valfusk-sprids-pa-facebook
så nu vet jag faktiskt inte längre.Aftonbladet är ju inte den som är den om man säger så.Sossarna slåss för makten och härligheten.Det kan vara betydligt mer än teorier bakom.Och nu räknar dom om igen.För hand dessutom.
Valobservatörerna tycker Sverige valsystem borde uppdateras och DN hittar twitterbottar i nåt dike.Samtidigt som diverse krönikörer och ledarsidor menar på att sociala medias betydelse överskattats.Kort o gott: HUR FAN SKA DOM HA DET?
Tja. I Mexico klappade datorsystemet vid rösträkningen för ett par presidentval sedan. Resultatet blev att det sittande partiet plötligt lyckades vinna, mot alla odds. Har man köpt in teknologin? Verkar inte bättre.
Apspelet går i totalspinn just nu.Ingen vill hångla med Ygeman.
Ingen vill hångla med Åkesson.
Friddan och Isabellan vill hångla med alla.Utom sina egna.
Riktigt hur det hånglas i Alliansen vet ingen.Men det grupphånglas säger man.
Så länge det är jämna par.
Björklund kan kanske småhångla lite med Ygeman och hans stassministern?
Men med Sjöstedt vill det sig inte i alla fall.Tror man.
Gudrun får i alla fall gå orörd.Man får vara glad åt det lilla.
Men det som skaver är att all den där omsorgen om Sverigebilden är som bortblåst den här veckan.Skit i den vettja – nu gäller det MAKTEN!
Rikspolitikerna i Sjuklövern uppvisas ett vidrigt mobbnings- och översittarbeteende gentemot Sverigedemokraterna, som med råge har passerat anständighetsgränsen och är djupt skadligt för nationen Sverige.
Rikspolitikerna i Sjuklövern påstår att de respekterar demokratin. Vad är det för demokrati de syftar på, då de har sett till att ca 80 % av Riksdagens beslut redan är fattade av utlänningar utomlands (alltså inom EU) samt då de ser som sin främsta uppgift via DÖ 2014 att beröva SD allt inflytande i Riksdagen? Nej, några demokrater är rikspolitikerna i Sjuklövern inte! De är demokraturens kreatur, som vill leva en angenäm, sorgfri och lukrativ tillvaro i Riksdagen med generösa pensionsvillkor på skattebetalarnas bekostnad! För att upprätthålla någon form av seriositet gentemot uppdragsgivarna – svenska folket – måste de med jämna mellanrum i MSM spela upp charader, där partiledare i partiledardebatter förment munhuggs med varandra med inlärda floskler och högt tonläge. Med SD:s inträde i Riksdagen har denna angenäma tillvaro hotats.
Som om inte det vore nog så bedriver Rikspolitikerna i Sjuklövern tvärtompolitik gentemot SD. Då SD:s hjärtefråga är att minska den för nationen så skadliga massinvandringen så tillämpar Sjuklövern följdriktigt Europas extremaste massinvandringspolitik, vilket formar Sverige till oigenkännlighet .
Rikspolitikerna i Sjuklövern har via sina kanaler i MSM stor massmedial genomslagskraft hos allmänheten inklusive hos våra ungdomar. Därför blir dessa rikspolitikers mobbningsbeteende stilbildande och uppmuntrande för mobbande ungdomar och översittartyper i våra skolor. Sjuklövern sanktioner sålunda de facto mobbningen bland ungdomar i våra skolor och i stadsbilden. Idogt antimobbningsarbete (via Friends etc.) motarbetas sålunda av Sjuklövern.
Den EU-vurmande, globalistiska Sjuklövern stör sig på SD fosterlandskärlek. Därför försöker de frysa ut SD i alla möjliga sammanhang. De använder också värsta sortens glåpord, såsom att utmåla Sverigedemokraterna som rasister. Rasist är, tillsammans med nazist, det fulaste glåpordet man kan använda mot någon fiende i det officiella Sverige. Men det värsta är väl inte att de använder rasist-glåpordet, utan det är att de inte vet vad rasist betyder, och att de inte har brytt sig om ta reda på definitionen. Rasist-glåpordet kan inte ifrågasättas! Har man väl slängt ur sig rasist-glåpordet så är vidare kommentarer och argument överflödiga, särskilt inom MSM!
Och ni ska veta att ett stort antal mobbande ungdomar och översittartyper använder sig effektivt av rasist-glåpordet både mot sina mobbningsoffer, och mot dem som försöker stävja mobbningstendenserna i skolan!
@ gruelse,
”Rasist är, tillsammans med nazist, det fulaste glåpordet man kan använda”
Jo, så är det! SD får väl också ha sägas ha valt att spela med i detta med sin nolltoleranspolitik. Taktiskt har det troligen varit rätt men det är samtidigt beklagligt att samtliga 8 riksdagspartier så intensivt motsätter sig en helt uppenbar del av verkligheten.
Det finns nämligen ganska stora genomsnittliga skillnader mellan olika populationer av människor och hur man kan och bör bygga ett samhälle påverkas högst påtagligt av detta. T.ex kan man inte ha samma skolsystem för barn med IQ 70 som för barn med IQ 100. Man kan inte heller ha samma rättssystem för olika grupper med dramatiska skillnader i impulskontroll. Eller förresten, det kan man visst, men det kommer inte att fungera vidare bra.
Att vara anti-rasist i ett helvitt land är okunnigt, odrägligt och möjligen skadligt för folk i andra länder, som t.ex den svenska u-hjälpen har visat. Men att vara anti-rasist i ett verkligt blandad land där de vita snabbt är på väg mot att bli en minoritet är uppenbart självmordsbeteende.
Samtidigt har jag ingen aning om hur man ska lösa detta. Anti-rasismen är de facto en religiös dogm i Sverige, inklusive en aggressiv kätterilagstiftning (HMF). Vidare är en stor majoritet svenskar verkligt troende och många är i praktiken våldsamma fundamentalister. Samtidigt uppvisar de västvärldens mest rasistiska beteende vad gäller benägenheten att segregera sig.
Man ser något väldigt liknande i USA. Få vita vill kalla sig rasist, men ingen vill bo bland svarta. Fast skillnaden är att i USA är det fortfarande rimligt möjligt för den stora majoriteten av vita att i praktiken upprätthålla denna hycklande livsstil.
I Sverige kommer vi däremot ganska snart att få ett läge där fungerande segregation är omöjligt för majoriteten av vita. Det troliga utfallet är då att de som kan lämnar landet, självklart med sina anti-rasistiska åsikter i bagaget.
Frågan är vad som händer med de vita svenskar som inte kan lämna. Kommer de vara villiga att överge sin religion för att överleva? Här finns, enligt mig, det sista lilla hoppet för oss som folk. Fördelen är att det inte krävs så många för att bilda en liten etnostat.
Vi får väl se, men valresultatet gav inte direkt några objektiva skäl att känna sig optimistisk.
SVT klipper Dalai Lama lite lätt annorlunda än TV4.Snutten där han säger att flyktingar ska åka hem strider mot värdegrunden och klipps bort.
Att Europa tillhör europeerna klipps också bort.
Dalai Lama, som fått Nobelpriset och hyllats världen över, klipps av SVT.
Värdegrunden och public service.
Dalai Lama vill ha fred säger SVT och tänk det fick han säga.
Jimmie Åkesson är visst i gott sällskap..
World Peace eller World Piece? Beror på vem man frågar.
@ Fd moderat,
”alla som klankar ned på nationalstaten drar alltid upp den mest extrema nationalismen som exempel på hur dåligt det är med nationalstater. Det de missar är att det inte handlar om att t ex Sverige är mycket bättre än andra länder eller att Sverige på något genetiskt sätt skulle vara överlägsna andra länder.
I stället handlar det om hur man får till fungerande enheter.”
Instämmer!
Svenskarna byggde en nationalstat som var anpassad för deras förutsättningar. Den fungerade rimligt väl. Andra folk har helt andra förutsättningar, både kulturellt och genetiskt. Den svenska nationalstaten är inte anpassad för dem och kommer att sluta fungera om deras andel blir tillräckligt hög.
Notera att detta inte har något att göra med vem som är överlägsen eller underlägsen i någon absolut bemärkelse. Istället är det bara ett erkännande av att olika folkgrupper verkligen är olika. Men det gillar inte de ”goda”!
Även om debatten om olikheter ofta lyfter fram sidor där västerlänningar är starka, som IQ eller förmåga att generera ekonomisk tillväxt, skulle jag vilja hävda att det främst är våra svagheter som gör att vi nu desperat behöver segregerade, egna stater. För allting tyder på att vi är dåligt anpassade till att konkurrera direkt med MENA folk. De föder betydligt fler barn och är mycket bättre på att hävda sina gruppintressen. Vi kan fnysa och se ner på klanmentaliteten, men faktum är att det är en effektiv metod för överlevnad på gruppnivå.
Ett annat sätt att säga samma sak, är att om gruppen svenskar ska överleva som en av flera minoriteter i ett MENA samhälle, så måste de också utveckla en fungerande klanmentalitet. De måste sluta att vara individualister. Kvinnorna måste låsas in och bli barnfabriker.
Badkarsliberalerna och övriga goda har alltid utgått från ett underliggande antagande om att vi västerlänningar verkligen är objektivt överlägsna och att alla andra bara längtar efter att börja leva sina liv på samma sätt som oss. Men inget tyder på att de har rätt. Istället sker motsatsen, dvs. migranternas kultur och mentalitet visar sig vara orubblig och de som tvingas anpassa sig är vi. Om vi inte kan göra detta fort nog, dör vi troligen ut.
@ US
Jag tror mycket väl att svenskarna utvecklar en mentalitet för sin egen grupp. Men den mentaliteten kommer inte bli märkbar i Sverige. Vi kommer antagligen att bli ett resande folk som lever i diaspora i Östeuropa eller ned mot Sydeuropa, möjligen Balkan. I Sverige kommer övervägande andel svenskar att förbli en minoritet som inte känner någon vilja att bevara svensk kultur, tradition eller västerländsk demokrati. Det blir till slut en militärstat eller helt urspårad liberal demokrati där sammanhållningen är mycket låg för svenskarna men mycket hög bland invandrargrupperna.
Det här valet visade verkligen att det inte går att vända. Svenskarna vill helt enkelt inte!
Polackerna levde länge utan land. Judarna har levt utspritt kring Östeuropa, t.ex. Ukraina, och ned mot Ibreiska halvön. Den svenska diasporan finns antingen mer koncentrerad eller utspridd som exemplet ovan. Det är synd. Men jag ser inte många andra möjligheter för svenskens tillvaro. Kanske vi blir en högproduktiv minoritet i andra länder som uppskattas av ursprungsbefolkningen. Men det finns också risker om vi inte blir accepterade utan i stället angripna på grund av diverse anledningar, t.ex. att vi använder andras land för vår egen fördel, utnyttjar landet på något sätt eller helt enkelt inte blir välkomnande av ursprungsbefolkningen då de vill ha sitt land till sitt folk och inte accepterar andra minoriteter.
Det finns många aspekter att ta med i beräkningen och framtiden är oviss för svensken.
@ Magne,
”Det finns många aspekter att ta med i beräkningen och framtiden är oviss för svensken.”
Minst sagt!
Vi får väl filosofera vidare efter förmåga samtidigt som gamla moder Svea får allt sämre hälsa. Finns det något botemedel? Om så är fallet, är tanten villig att svälja det?
Eller kan svenskarna kanske skapa en eller flera små etnostater i det sönderfall som komma skall? Kan vi svenskar i diasporan skapa en gemenskap?
Fast mest troligt är väl bara att allt fortsätter att gå åt h-vete!
Nåja, debatten går åtminstone vidare tills EU och svenska staten tillsammans effektivt förbjuder den. Lika bra att vädra sina synpunkter medans det går 🙂
”Eller kan svenskarna kanske skapa en eller flera små etnostater i det sönderfall som komma skall? Kan vi svenskar i diasporan skapa en gemenskap?”
Inte i Sverige. Det blir i så fall mot Iberiska halvön eller i Tjeckien. I Sverige kommer svenskarna betala sina skatter och känna sig nöjda eller lite smått missnöjda och rösta på 7K.
”Fast mest troligt är väl bara att allt fortsätter att gå åt h-vete!”
Svensken i allmänhet är mycket belåten och anser att Moderaterna, Socialdemokraterna och Miljöpartiet sköter sig alldeles utmärkt. De är mycket belåtna med politiken och ser gärna fortsatt massinvandring i många år framöver.
Så inte går det dåligt om man pratar med lokalborna eller stockholmarna. Det går toppen!
Det ser väldigt mörkt ut för Sverige och inget kan vi göra förrän vi plockar bort denna riksdag och regering. Det kommer inte att förändra något bara för att folk röstar på SD, däremot kommer det nog att ske stora förändringar om Afs och MED tar sig in i riksdagen. Om nu dom håller det dom lovar och det är en annan femma.
Så här är det för dom som inte visste det: folket har full rätt att resa sig och gå man ur huse och stå upp för sitt fosterland och marschera mot regeringen och slänga ut dom och staten. Det är detta som Afs och MED kan utnyttja så slipper folk gå man ur huse.