Det ringer på dörren. Så här års är det inte bara Röda Korset som vill ha pengar utan även Socialdemokraterna som vill höra om jag bestämt mig för hur jag ska rösta. Det har jag inte, men jag låter meddela att det i alla fall inte blir på S.
Sonen börjar gråta i min famn när jag öppnar dörren, och jag förstår honom. För vem vill egentligen ha besök av Stefan Löfvens valarbetare?
Min utgångspunkt har hela tiden varit att Löfven sitter kvar efter valet. Detta grundat på den obotligt impotenta borgerliga oppositionens ovilja att utmana honom de senaste åren, splittringen inom Alliansen när det gäller att ta makten med SD:s stöd samt inte minst opinionsläget.
Allianspartierna har under flera år legat jämsides med den historiskt svaga rödgröna regeringen, vilket inte är ett gott tecken. Oppositionen ska vara som störst i mellanvalstider när tiden i regering börjar slita på regeringspartierna och väljarna kan projicera sina vildaste förhoppningar på oppositionen. De två traditionella blocken har legat jämsides i stort sett hela mandatperioden.
Vad gäller oppositionens impotens och splittring är läget detsamma i dag. Däremot har Socialdemokraterna under det senaste halvåret börjat ta betänkligt mycket stryk i opinionen. Enligt flera mätningar i maj samlar regeringspartiet endast 26-27 procent av väljarstödet, vilket är historiskt lågt. Skulle detta stå sig in i augusti kan Löfven komma att leda sitt parti till ett katastrofresultat under 25 procent.
Utåt håller förstås såväl partiledare som partisekreterare god min, men opinionsmätningar under ett valår är inget att skratta bort. Det talas om krisstämning i framtidspartiet. En källa i S uppges hävda att ”[m]ellan skål och vägg säger många att det här kan gå åt helvete. Vi pratar mer om konsekvenserna av ett dåligt valresultat än hur vi ska vinna”. Det låter onekligen som valnatten kan bli något att minnas.
Emellertid finns det skäl för fler partier att känna oro. Miljöpartiet fortsätter att dingla runt fyraprocentsspärren, och även om partiet klarar sig kvar är frågan hur stor sannolikheten att MP sitter kvar i regeringen egentligen är. Äktenskapet S+MP har varit tämligen olyckligt från första början. De har varit som det där paret som håller skenet uppe utåt på sociala sammankomster med vänner och bekanta men sedan sliter håret av varandra inom hemmets fyra väggar.
Även i Moderaterna är det nog nervöst just nu. Partiet löper en uppenbar risk att förlora titeln som andra största parti. Sverigedemokraterna närmar sig hos flera mätinstitut som de senaste åren, med vissa undantag för delar av Anna Kinberg Batras tid, haft M avsevärt högre än SD. Nu flåsar Åkesson Kristersson i nackhåren. Inom M uppges synen vara att styrkeförhållandet mellan S, M och SD är jämbördigt inför valet.
Om jag får önska är det inte bara att Socialdemokraterna går på pumpen i riksdagsvalet utan att partiet blir tillplattat även i landets tre största städer. Det skulle visa på att det inte bara är en enstaka regering och partiledare som har misslyckats utan att det är hela partiet, hela rörelsen, som är passé.
Ty Socialdemokraterna är slut som politiskt projekt. I någon mening segrade rörelsen ihjäl sig. Partiet satt vid makten så länge och hade ett så fundamentalt stort inflytande över samhällsutvecklingen i Sverige, att lågan brann ut. S blev systembevarande. Partiet upphörde att tänka nytt och ville inte längre något än att inrätta nya bidrag och subventioner, betalade av andra. Idéer ersattes med floskler.
Jag är inte längre lika övertygad om att Sveriges statsminister heter Stefan Löfven efter valet. Avgörandet ligger i hög grad hos Centerpartiet och Sverigedemokraterna och beror även på huruvida Kristdemokraterna ens förblir ett riksdagsparti.
En sak är jag dock lika säker på som tidigare, och det är att Socialdemokratin är maktfullkomlig, egenkär och arrogant. Tre mindre smickrande egenskaper i en och samma rörelse. Dessutom tre utmärkta anledningar till att vi alla bör hålla tummarna för ett redigt socialdemokratiskt magplask den 9 september.
Spot on, Hans. Håller med dig, sossarna är på dekis.
Först, åtminstone i Göteborg pekar det mesta på att både jag och Hans sitter nöjda efter valet.Allt pekar mot att S havererar totalt.
Sedan, det finns anledning att hoppas på MP i slutändan får lämna riksdagen.Partiet är konsekvent överskattat i de flesta opinions-undersökningar och har inte mycket till resultat att peka på.Oavsett vad Fridolin och Gahrton står och påstår.
Avslutande, en låst och blockerad riksdag som har svårt att styra målas upp som något av en katastrof i nuläget.Men med tre ungefär lika stora block återspeglar det väl bara det svenska samhället egentligen.Ingen kan ensam bestämma och samtliga får stå till svars för tagna beslut(inklusive icke-beslut).Så vems är katastrofen? Demokratins?
Sist, om detta är slutet för den ljumma mellanmjölkens epok så är det kanske på tiden?
”Jag är inte längre lika övertygad om att Sveriges statsminister heter Stefan Löfven efter valet.”
För mig känns det fortfarande som att Steffe sannolikt sitter kvar. Det enda verkliga alternativet är Jimmie och avgörandet ligger, som jag ser saken, hos Ulf Kristersson. Men han verkar ju redan ha bestämt sig…..
Fast det lär bli det mest dramatiska valet i mannaminne. Jag tror att minst 2 partier åker ut, men det kan även bli 3 (MP, KD, L). Troligen kommer inget nytt in, men omöjligt är det inte.
SD tror jag kommer att bli största parti, möjligen närmre 30 än 25%. Baserat på vad vi har sett hittills av valrörelsen förefaller det vara ett objektivt faktum att Jimmie är starkast i debatterna och SD framstår för allt fler som den enda verkliga oppositionen. De bör växa hela vägen till valdagen, om inget oväntat sker.
Så en liten gissning redan nu blir ungefär:
SD 27%
S 24%
M 18%
C 8%
L eller MP 5%
Men det summerar bara till 82%. Andelen röster på partier som inte kommer in lär förvisso bli rekordhögt, men hur högt? Vi kan t.ex se KD 3, MP eller L nära 4, F! på 2-3, AfS och MED på 1-3. 18 verkar högt för totalen, mer troligt är väl kring 10-12. Så då måste jag flytta upp siffrorna för ett eller fler partier ovan, men vilka? Kan SD få 30? Kan sossarna hålla över 25? Kan M stanna kvar över 20? Annie över 10? Allt det känns osannolikt men om jag måste välja blir det väl:
SD 29%
S 26%
M 20%
C 8%
L eller MP 5%
Då har vi 12% på partier som inte kommer in, vilket åtminstone verkar möjligt.
Det är väldigt svårt att gissa och mycket kan hända. F! kan få en sedvanlig knuff av MSM och komma över 4, AfS eller MED kan hitta någon väg in i rampljuset, t.ex genom aktivt stöd från någon tungviktare. Tino S eller Peter Springare är två kandidater, men det finns flera.
Spännande blir det, hur som helst. Men den i särklass mest troliga vågmästaren efter valet är M. Givet detta, måste det mest troliga fortfarande vara att Löfven sitter kvar. Den verkliga frågan blir nog om de gamla allianspartierna även sätter sig i regering med honom eller nöjer sig med att fortsätta som nu, dvs. med garanterat passivt stöd.
Det ska heller inte uteslutas att V kan göra ett rätt hyggligt val. Nu tror jag visserligen inte att de når några nio procent som de haft i vissa mätningar på sistone, men att de blir större än i förra valet är inte osannolikt. Sju, kanske?
”Det ska heller inte uteslutas att V kan göra ett rätt hyggligt val. ”
Ja, jag glömde V!!!!
Pinsam miss av mig! Jag ber om ursäkt! Självklart hör V hemma på min lista! De lär definitivt stanna kvar och 7-8% känns helt realistiskt.
Stilpoäng bör även tillfalla bloggägaren för en synnerligen elegant och vänlig korrigering. Jag förtjänade något mycket värre!
Jag tror mer viktigt är vilket parti som blir största parti än just antalet procentenheter respektive parti lyckas skrapa ihop. Sverigedemokraterna eller Socialdemokraterna som största parti efter valet 2018? Vilket parti som blir störst sänder viktiga signaler ut i landet och Europa. Om Sverigedemokraterna blir störa parti, börjar folk ställa sig frågan: Varför blev Sverigedemokraterna största parti? Alltså de som ännu svävar på rosa moln med kaffelatten i ena handen och Nintendo Switchen i den andra.
Sverigedemokraterna har ökat i opinionsmätningarna inför valen 2010 och 2014, medan Socialdemokraterna minskat. Jag uppskattar att SD i valet 2018 hamnar på 26 procent. Socialdemokraterna på 23 procent. Moderaterna på 19 procent. KD och MP åker ur riksdagen och Liberalerna hamnar på 4,2 procent. Inget nytt parti i riksdagen för övrigt.
@ Magne,
Du ligger ganska nära mina gissningar!
Vi får se om det är några andra som vågar sticka ut hakan redan nu. Det blir ju lite roligare att debattera då!
Ett bra ställe att börja är kanske att gissa på vilket parti som blir störst. Du och jag säger SD. Vad säger resten av panelen?
Jag tror också att SD kommer att bli största parti.
Frågan är då vad 7-klövern kommer att göra.
Ogiltigförklara valet?
Skylla på att Putin har påverkat valet och begära omröstning?
Fuska med alla medel möjliga?
Eller utlysa undantagstillstånd?
Tillsätta en administrativ regering, bestående av (S) tjänstemän bekvämt nog, och förhala omröstning i all evighet?
Eller som Hans skrivit flera gånger, (M) viker sig, och om (S) blir med knapp marginal största parti så kommer (S) och (M) att liera sig, vilket i så fall kommer att bli normaltillståndet under lång framtid.
Endast brytas av folkligt framtvingat nyval, eller en mindre revolution.
Den här panelmedlemmen säger ;
S 25
SD 22
M 22
Det är vad jag tror – men jag hoppas att jag har fel.
Hmm, stod du och tjuvkikade när jag lämnade in min kupong?
Man kan inte önska bort vänsterpartiet även om det skulle vsra härligt atg slippa dem
@ Boris,
”Man kan inte önska bort vänsterpartiet även om det skulle vsra härligt atg slippa dem”
Helt rätt! Precis som Hans påpekar har de rimligen ett ganska bra läge inför detta val. För alla goda antirasister finns det väl i princip bara V och C kvar om man vill vara säker på att ens röst inte ”kastas bort”. Även om gruppen ”goda” snabbt krymper så minskar antalet partier som slåss om deras röster ännu snabbare. Så både V och C bör kunna få ganska hyggliga siffror.
Jag tror M 22-23%.
Jag har länge (sedan årsskiftet) gissat att s får 26% men måste nog revidera ner den. Säg 21-22%.
Mp 3,5
KD 3,5
L 4
C 10
V 9
Fi + resten 4%.
Sd resten. 22%
Men sd kan få mer. I ett gäng 22-åriga grabbar (modell standard svenne 1A) ska SAMTLIGA rösta sd. O nej, de är inte vanliga sd-väljare.
Av 18-25 åringar i hemkommunen kommer SD att få mer än 50% och det skulle inte förvåna om de blir största parti. Förra valet fick SD var fjärde röst och var ”hacki hälinen” på S.
Om det går ungefär som jag gissar ovan, känns det som att det är en väldigt hög sannolikhet att 2018 blir det sista valåret i landet som fortfarande kallas Sverige.
I praktiken kommer vi då att få en samlingsregering bestående av alla partier utom SD. Dessa ska sen administrera ett accelererande sönderfall under 4 år. S och M lär knappast ens nå upp till 10% i ett fritt val 2022 efter den resan. Kommer de att tillåta att det då blir en kamp mellan ett gäng nya radikala nationalistiska partier och lika radikala nya partier för immigranterna?
Vem vet? Jag hade, som tur var, fel om min prognos att 7K skulle stänga ner demokratin redan i år. Kan mina nuvarande farhågor vara lika felaktiga? Visst, det är helt möjligt och jag hoppas att så är fallet.
Men kommer 7K verkligen att bara fredligt självdö? Är inte riskerna rent enorma för dem? Ilskan i det svenska folkdjupet lär vara MYCKET mer utbredd 2022. Många kommer vilja se blod. Samtidigt kommer immigrantgrupperna att känna att de snabbt närmar sig majoritet i landet och kraven från dem kommer att bli väldigt omfattande och högljudda.
Det kan väl bli allt möjlig av denna soppa, men att fredligt och fritt val 2022 känns som ett av de mindre sannolika alternativen.
@ Utlandssvensk
Du har dessvärre rätt i dina antaganden.
Och det är inget mystisk dold kunskap som skall till för att dra samma slutsatser som du gör.
Tvärtom, denna slutsats kommer nästan alla att göra, det är bara frågan om hur länge det dröjer.
De som är lite observanta och har en viss perceptionsförmåga över förändringarna i samhället kan inte dra andra slutsatser än denna.
De som inte vill se, ser inte heller.
De som inte vill höra kommer inte heller att lyssna.
Men efterhand som det kommer att göra mer och mer ont tvingas folk till samma tankar som leder fram till samma slutsats.
Frågan är då hur många som äger förmåga att antingen ta sig bort från branden redan när det börjar bli obehagligt, eller om de inte förstår att den där för ögonblicket mysiga hettan kanske varslar om något mycket värre?
Vissa som är kloka nog skulle säkert vilja släcka branden när den är liten och beskedlig, men de är för få för att klara det själva, och hindras dessutom av stora grupper.
Alternativen som kvarstår när branden har ökat i omfattning är att lägga alla resurser på att släcka den, alternativt flytta bort till ett ställe utan brand och skapa brandgator för att elden inte skall sprida sig till din nya boplats.
”Alternativen som kvarstår när branden har ökat i omfattning är att lägga alla resurser på att släcka den, alternativt flytta bort till ett ställe utan brand och skapa brandgator för att elden inte skall sprida sig till din nya boplats.”
Att släcka hela branden känns självklart önskvärt, men förefaller dessvärre helt orealistiskt. Flytta ur landet tror jag att många redan funderar på och att vi kommer att få se en kraftig ökning ganska snart..
Att skapa brandgator är, enligt mig, ett underskattat alternativ. Separatism framstår som en mycket realistisk väg framåt. Segregation inom landet utan separatism tror jag däremot är hopplöst, annat än på väldigt kort sikt.
Det som smärtar så mycket med brandgator är dels att vi tvingas leva i ett splittrat och på sätt och vis sargat land, och dels att vi alltid måste kasta en blick över axeln.
Dessutom så medför detta eviga kostnader för att bevaka sina lokala ”territorier”.
Så samhället har alltså svikit sina medborgare i den meningen att medborgarna måste stå för sitt eget skydd mot brottsligheten (förenklat uttryckt).
– Vid vilken tidpunkt kommer dessa isolerade samhällen att vägra betala skatt kan man ju kanske undra?
Om det urartar i framtiden så är det inte orimligt att skatten kommer att ifrågasättas.
Suck, man blir så trött vid tanken på detta…
Med lite mer förnuftighet bland politiker så kunde vi undvikit att ens behöva tänka sådana tankar.
”Dessutom så medför detta eviga kostnader för att bevaka sina lokala ”territorier”.”
Det kan man väl säga, men om du har en mångkultur blir de totala kostnader mycket lägre per capita för de skötsamma grupperna om de är separata. För så länge de är en del av helheten kommer de att tvingas att betala för problemgrupperna. Om man betalar via ökad otrygghet eller extremt många fler fängelseplatser eller en blandning kan man delvis styra, men man kommer inte undan kostnaderna.
En liten separat stat med bara etniska svenskar skulle LÄTT kunna bli rikast i Europa och kostnaderna för gränsskydd skulle vara nästan obefintliga.
@ MS
”Alternativen som kvarstår när branden har ökat i omfattning är att lägga alla resurser på att släcka den, alternativt flytta bort till ett ställe utan brand och skapa brandgator för att elden inte skall sprida sig till din nya boplats.”
Jag tror mycket på det sista alternativet du nämner. Svenskarna kommer i stor utsträckning bilda medborgargarden och försöka flytta till områden som absolut inte är berikade för främst barnens skull. Gated Communitys är svåra att upprätta på grund av kommunal mark. Bilvägar saknas. Men det kommer bli några fler som dyker upp kring mindre städer och några i våra större diton.
Totalt sammanbrott är då svårt att se. Det skulle i sådant fall vara om Sverigedemokraterna och nya nationalistiska partier och några mer radikala muslimska eller invandrarpartier börjar dyka upp. Socialdemokraterna kanske börjar med mer identitetspolitik för att behålla makten. Blir ungefär som Hillary för Demokraterna. Vilket förvärrar situationen och gör medelklassen undertryckta och därmed ilskna. Skulle icke förvåna!
@ US
Höja inträdet till riksdagen för mindre partier till 6 procent 2022 och om det inte räcker till 8 procent? Socialdemokraterna kommer definitivt vilja höja spärren upp till sitt eget partis röstandel. Det vill säga får Socialdemokraterna 16 procent 2022 så är det på den nivån riksdagsspärren för partier bör ligga på.
Som vi tidigare har varit inne på skulle en brasiliansk modell kunna vara en lösning. Man ger helt enkelt upp områden som Botkyrka, Rosengård, Järvafältet osv. Om det pågår en massa kriminalitet där får de lösa det själva. Däremot om dessa individerbegår brott uranför sin enklaver är det hårdhandskarna som gäller.
Tyvärr saknar vi i Sverige den mentailitet och cynism vi skulle behöva för att genomföra det.
Invandrarna röstar ju nästan mangrant på S och V. Som väl är är deras valdeltagande ganska lågt (runt 50%), men de utgör i dagsläget nog minst hälften av S-väljarna. Skulle S kollapsa bland den svenska befolkningen, kommer invandrarna sannolikt att helt ta över partiet. Det är naturligtvis ett mycket mera gynnsamt scenario för maktkåta invandrare än att skapa nya partier, eftersom man ju får överta en stor, och på nästan alla samhällsområden inflytelserik organisation. S bottennivå ligger nog därför närmare 20% än 10%. Sedan får man räkna med att andelen utopister i den svenska befolkning konstant kommer att vara runt 20% (dvs de som idag röstar på C, V, MP och Fi). Kvar är då 60% av rösterna att slåss om. Med M runt 10% och FP på 5%, skulle ”sverigevänliga” partier kunna få 45% av rösterna 2022. Kommer det att räcka för att bilda regering? Om det nu blir något fritt val över huvud taget förstås. Risken är väl som ”Utlandssvensk” skriver att etablissemanget kommer att ta till allt hårdare repression för att försöka behålla makten.
” Skulle S kollapsa bland den svenska befolkningen, kommer invandrarna sannolikt att helt ta över partiet.”
Jo, det finns, och har länge funnits, en trend åt det hållet i flera västländer. Men på senare tid har det även kommit tecken på att immigraterna bildar egna partier. Vi såg just detta i det senaste valet i Nederländerna, som vi pratade en del om här. Där hade motsvarade S blivit ett invandrarparti för länge sen, men nu blev de riktigt krossade samtidigt som ett muslimskt parti dök upp.
Men visst, i Sverige kanske de bara omformar S rakt upp och ner och då kan du ha rätt att 20% är en nedre gräns för det partiet.
Det går inte att hitta ett socialdemokratiskt parti i något annat land som så totalt har infiltrerat civilsamhället som S gjort i Sverige. Därför tror jag att man kommer att slåss hårt om inkråmet efter sossarnas konkurs. Det är helt enkelt en ovärderlig tillgång för politisk makt genom alla sidoorganisationer inom alla upptänkliga samhällsområden även om väljarbasen inte är större än 20%. Men det är klart att det också inom invandrargrupperna kommer att bli fraktionsstrider och att ett och annat nybildat islamistiskt parti kommer att dyka upp.
Sedan finns det grupper som syrianer där SD är stårsta parti. Jag skulle tro att det är så även bland de som kommer från fd Jugoslavien.
Dessutom har en kompis berättat om en kvinna från Gambia på hans jobb som i fikarummet sa rent ut att hon skulle rösta på SD.
Jag tror att många skötsamma invandrare gillar SD just för att de är skötsamma och att de från sina egna länder är mer vana vid ett rakt språkbruk.
Anar som du att SD kommer få många röster. Detta kommer ge ingjuta en helt annan tyngd efterhand för
Hej.
Mammuten var ohotad konung av stäpp och tundra.
I snö som i hetta hördes den dundra.
Likt ängelns basun den trumpetade: ’Seger!’
När den gjorde nattläger.
Så var är den nu, denna for’tids gigant?
En del de drog söderut, och blev ’elefant’,
och andra de vandra i tjärpölars grav
och andra de drevs ut i iskalla hav
Vem var det då, som dessa bestar drev bort?
Vem besegrade dem, brutalt och fort?
Små hårlösa apor med pinnar och stenar.
Med båtar av vass; hus av avbrutna grenar.
Så lär av den läxan, stor så som liten;
blir du får stor kan du hamna i sk*ten
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Snygg poesi @ Rickard
Hej.
Tack för det – ibland rinner det till, och likt vatten så finner även stroferna en väg.
Jag har hört någon gång att en drinkare är blott en lat poet. Som nykter och ren sedan förra milleniet så kan jag säga att det finns en viss sanning i det…
Ang. S vara eller icke vara: jag tror på en S-regering med stöd av m och vem de nu kan lura in i detta. Socialismen kommer inte att ’go quiet into that good night’ – i slutändan kommer man att sabotera och skända allt man kan innan kollapsen, och de som likt Juholt avpolletterats eller hoppat av i tid kommer att återkomma som reformatörer och räddare, i syfte att återskapa den socialdemokratiska hegemonin under nytt namn, med samma gamla innehåll: makten framför allt.
Där finns inte en myndighet, ett verk, en styrelse, ett utskott, (ja inte ens kyrkan är fri) där Partiet inte är representerat och djupt förankrat som Det Normala.
Därför tror jag det skall våldsammare, smått rumänska metoder till och med, innan vi faktiskt är av med dem.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Till den som säger att vi inte haft det som rumänerna: sätts svenskar i fängelse, eller döms till böter eller får sina liv förstörda för att de protesterar? Drivs människor från gård och gods av byråkrater som via lagar sätter dem i bankrutt eller konkurs utan någon rättslig prövning (fråga skogsägare och småföretagare om det…)? Petas akademiker från sina poster för att de har fel värdegrund? Allt som saknas är ett svenskt Timisoara. DS
@ Hans
”Om jag får önska är det inte bara att Socialdemokraterna går på pumpen i riksdagsvalet utan att partiet blir tillplattat även i landets tre största städer.”
Detta kommer definitivt inte att hända i Malmö.
(S) har byggt sin valkrets på valboskap och bidrag under måna år, och kan sägas vara föregångare för invandringsimporten.
Malmö lyftes konstigt nog fram som exempel på framgångsrik kommun, trots att kommunen blev allt mer bidragsberoende och de negativa sidorna med multikultur (läs konflikter).
Idag utgörs Malmö’s befolkning av drygt 40% av invandrare (mer beroende på hur man sträcker ut begreppet).
Så vi pratar i princip halva befolkningen!
Något som kan splittra även denna grupp är att de skötsamma invandrarna som assimilerar sig själva (mer eller mindre) tröttnar på dumheterna, bråken, konflikterna, fundamentalisterna, kriminaliteten, och då i stället sällar sig till de nationalkonservativa.
Samt att konflikterna mellan invandrargrupper också kan skapa splittring här.
Att Malmö är en förlorad stad kan nog konstateras om man ser till hur den sociala splittringen kommer att genomsyra staden för generationer, och sannolikt även den ekonomiska.
Att besöka staden kommer visst det att vara möjligt, så katastrofalt är det självklart inte i dagsläget.
Och det är det väl ingen som påstår, förutom regimens starkaste anhängare som vill utmåla systemkritiker som rasister eller i alla fall dysterkvistar™.
De allt mer frekventa och allt högre varningsropen handlar ju om att vi är på väg mot värre situationer om inte kursen ändras.
Men frågan är hur man planerar för en riktig finanskris och lång depression.
Kommer staden att förfalla i brist på offentliga insatser för att stävja ordningen?
Bli som Detroit eller andra liknande städer, där staden förfaller (byggnader och planteringar) eller kanske värre?
Instämmer i det mesta, men jag är tveksam till att kalla alliansen för ”oppositionen” ?
En ”opposition” värd namnet brukar väl rösta Nej till regeringens förslag och inte bara ägna sig åt att tala illa om regeringen ?
När det sedan gäller sossarnas dörrknackande så är jag ambivalent ;
En del av mig önskar att dom inte ska knacka på min dörr, och en del av mig önskar att dom ska det. Jag har en hel del synpunkter som jag skulle vilja informera dom om …
En enkel indikator på vart vindarna blåser är att iaktta vart skiten kastas.
För i det här vuxna valet kastas det trots uppgifter om motsatsen skit redan i en oöverträffad mängd.Och ju mer desperata partierna blir desto mer skit lär MSM hjälpa till med att kasta.Hitintills har det handlat om bruna rötter och putinistisk påverkan MEN nu lagom till sommaren lär det fokuseras.Naturligtvis sitter valstrategerna på betydligt mindre urvattnade opinionsresultat om hur strömmarna går och vilka som berörs än vad vi andra får ta del av.Den valstrateg som inte anpassar skitkastningen efter det är inte född.Om hen inte är miljöpartist förstås.
Den observante kunde tex under Landsbygdsriksdagens nazi-tjatter se att både Löfven och Kristersson stod tysta bredvid.Kanske för att Löfven bevisligen inte klarar sig utan talepunkter(om ens då) och kanske för att Kristersson vill vara så vuxen…eller också för att man vill hålla alla dörrar öppna?
Stiftelsen Expo är upprörda för att de blir ihopbuntade med övriga vänsterextremister av FOI.Det är bara att luta sig tillbaka och lugnt invänta de högljudda kraven på Åkesson från den borgerliga oppositionen om ett kraftfullt avståndstagande .
löfven blir kvar som en statsminister med aktivt stöd av mp, v, c eventuellt även från m. uffe ”god ton” kristersson kan om han ingår aktivt samarbete med steffe bli cykelminister. han är ju helt oduglig, sämre än batra kinberg, hur nu det är möjligt. valresultaten kommer ”justeras upp” för s och mp. bara kd åker ut 2018.
Jag säger bara Maduro jag.
Det är det enda jag säger.
Jag tror att fem riksdagspartier plus Afs och FI får dela på 30%. Resterande 70% delar M, S och SD på. SD kan mycket väl få 30%. Det öppnar för M plus KD. Fungerar inte det så får vi en närmast samlingsregering och den får inte mycket gjort.
AfS svingar redan hårt i riksdagens kammare via Jeff Ahl. Väl värt att ta 20 minuter till att lyssna på hans debatt om främst EU med sossetanten Ann Linde:
http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/eu-avgiften_H510507
Hej.
Med tanke på att Linde är en rutinerad kammartjänare, så sköter sig Ahl förvånande väl, måste jag säga.
Lite nervös, några små felsägningar, men definitivt väl lilla (a) i betyget.
Ann Lindes härskarteknik och förminskande däremot – och rena lögner dessutom… är klassisk sosseteknik. Linde valtalar dessutom i sina inlägg, vilket måste betecknas som ett rejält lågt grepp, och varken bemöter eller besvarar (annat än oavsiktligt) Ahl:s uppfriskande raka och öppna repliker.
Som sagt, för att vara nybörjare gör han bra ifrån sig.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Får inflika att jag lyssnade på detta tämligen sent om aftonen och förde sådant liv under Lindes inpass att en av mina medboende i kollektivet kom upp och undrade vad som stod på – bägaren är ta mig f*n inte bara full vad gäller sosseri – den är satt i hydraulisk press för att inte flöda över likt en gejser! DS
”Lite nervös, några små felsägningar, men definitivt väl lilla (a) i betyget.”
Jo, ungefär så. Det kan ju inte vara helt lätt att vara Jeff Ahl i riksdagen. Troligen är han helt utfryst av alla, hela tiden. Men han har råg i ryggen! Intressant är också att SD fick sin första riksdagsman på samma sätt som AfS, dvs. genom avhopp av en redan invald person. För SD var det moderaten Sten Andersson som kom över 2001.
Som den optimistiska idiot jag var, trodde jag att SD hade en verklig chans att komma in i riksdagen ”på riktigt” 2002. Det såg också ganska ok ut tills FP körde första varvet med sitt ”språktest”. De tog då alla invandringskritiska röster…. Att folk kunde rösta på Westerbergs parti för att de ville ha mindre invandring är fortfarande ett av de stora mysterierna för mig.
Sten Anderson dog sen innan han kunde komma tillbaka in i riksdagen 2010. En av de verkliga hjältarna i modern tid, men få kommer ihåg honom.
Vad gäller Ahl, så gillar jag verkligen att han säger rent ut att politik är att ställa grupper mot varandra. Det är lite Trump över hans sätt att argumentera, full attack och inga ursäkter. Det gillar jag! Fast länge var det så att det verkligen inte gick hem i stugorna i Sverige och troligen är det därför SD tonade ner sin retorik ganska kraftigt. Det har ju fungerat för dem. Är landet redo för något radikalare? Kanske, men svenskarnas sävlighet verkar sitta hårt…..
Kommer gossen Ruda på Nobelfesten i år?
Du tänker på Jean-Claude Arnault?
Jag tror faktiskt inte han blir bjuden ens om man får till ett pris i litteratur…
Jag ser en klar linje i positioneringen inför valet.
SD blir största parti och får talmannens uppdrag bilda regering, detta misslyckas eftersom samtliga övriga partier vägrar samarbeta och SD inte får egen majoritet.
Uppdraget att bilda regering går därefter till det näst största partiet efter valet, S eller M.
Dessa partier samarbetar mer än gärna under devisen -rädda landet undan SD-.
Tillsammans får de dock inte egen majoritet utan söker stöd från C vilket Annie jublande accepterar.
Som jag ser det är scenariot ovan orsak till att Annie nu fiskar efter borgerliga PK-röster samt naturligtvis invandrar, miljömupp och ultraliberala röster, ett antal kategorier som är på väg att bli hemlösa i valet och därför söker ny hamn.
Alla, utom kanske SD, blir nöjda med en sådan utveckling.
M får fortsatt invandring, klasseparation och globalisering.
S får fortsatt invandring av valboskap samt globalisering.
C får fortsatt invandring och lever gott på radikala utopisters globala drömmar.
SD blir det erkänt enda oppositionspartiet och blir de självklara vinnarna i ett eventuellt val 2022.
Det S nu gör är att med alla medel kämpa för att bli åtminstone näst största parti då man troligen inte litar på att vänsterfalangen inom S skall acceptera att spela andrafiol i en M-orkester.
C med Annie jobbar med att polarisera landet och på så sätt attrahera radikala grupper.
Du gör en klockren sammanställning av läget, tror jag @PLLAY. Nästa mandatperiod blir, med @Us ord en anti SD-koalitions ’administration av det accelererande sönderfallet’. 2022 är tiden gissningsvis mogen för SD-ledd regering.
Eftersom jag är pessimist funderar jag mest över under vilken mandatperiod Sverige verkligen tippar över kanten, då verkligt kaos utbryter, den kommande eller den med start 2022.
Jag ansluter mig direkt till Utlandssvensks spekulationer. Tänk på att i de senaste opinionsundersökningarna så har man funnit att fler kvinnor valt SD. Detta är nog en trend som kan öka SDs siffror ganska bra. Förut har det ju varit en stor övervikt för män som röstar SD. Får vi med oss våra kvinnor i SD så kan det hända grejer. Så, satsa på att tala med damerna.
Jag anser att flera kommentatorer är lite överdrivet dystopiska. Svensk förvaltning fungerar fortfarande ganska hyggligt
Vad gäller regeringsbildningen tror jag det blir s, Mp, c med passivt stöd av m , v och L. SD landar på runt 20 procent och KD åker ut.
Det blir en svag och närmast handlingsförlamad regering som kanske kraschar när lågkonjunkturen slår till 2020 med starkt ökad arbetslöshet även bland etniska svenskar och väletablerade invandrare.
Givetvis klarar en sådan skitregering inte att hålla nere invandringen utan vi får ett fortsatt högt inflöde av trashankar från Mena och hög belastning på offentlig ekonomi och alla andra problem vi redan har. 2022 kan det bli en mer avgörande förändring om m och SD skärper till sig och börjar samarbeta, kanske även med stöd av gamla FP om partiet inte buklandat i årets val.
Nja, dystopiska…
Ta inte vad som skrivs enbart som beskrivning över dagens rådande situation.
Givetvis snurrar offentliga verksamheter på.
Men utveckligen går allt fortare i negativ utveckling, med allt mer frekventa rapporter om nerskärningar som drabbar medborgarna, ibland med tragiska konsekvenser.
Och med finanser som hålls uppe av lån så kommer verksamheter att krascha hårt inom några få år.
Att låna mer pengar under rådande finanskris är verkligen inget bra läge.
Svenska folket är om inte världens, så i alla fall en av världens högst belånade folk privat.
Om samhället sviker som skyddsnät så finns det heller inte mycket svängrum kvar för folket att ta till vid kris.
Pensionerna minskar uppenbarligen också i framtiden enligt prognoserna.
Man diskuterar ju redan nu att vi får vara beredda på att jobba mycket längre än någonsin, och Ulf Kristersson har t.o.m. flaggat för att 75 år är vad vi skall vara beredda på!
– Det är detta varningarna handlar om.
Förresten, hur resonerar du med SD endast 20%?
Idag räknar även de institut som är ”snålast” mot SD att de ligger vid minst 25%, och inget indikerar att det skall minska.
Om du tycker att övriga kommentatorer är pessimistiska så vad är du själv. Det scenario du målar upp är ju ”Highway to Hell”. Inte en chans att jag stannar kvar i det scenariot.
Hej.
Fungerar hyggligt?
Jag har en bil du kan få köpa för endast 70% av dina årliga ekonomiska tillgångar; den bilen fungerar också hyggligt.
Intresserad?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Kristersson måste gå. Nya ansvarstagande realistiska politiker komma. SD kommer med sina 25 till 30% år 2018 göra de mångkulturella orealistiska skatteslösarna svaga in i märgen. De ska föravagas också! så att 2022 blir det stora förändringsåret om inte nyval kommer före. Massor av problem kommer finnas framöver att lösa. Vi vet alla här det. Det kan bli vad som helst av problem ytterligare. Förhoppningsvis kommer merparten av befolkningen få ett annat sinnelag över vad som är trygghet, att resurser inte växet på träd osv osv pga att man ser indragningarna, ser otryggheten närmare o närmare. För att ingjuta hopp så kan det vara så att de senaste årens asyl-, bidrags-invandrare även är självmant lättflyttad om bidragen sinar, straffen skärps eller återvändarbidrag finns med avskrivande av svenskt medborgarskap. Sen har jag den där undran om att ’alla är lika’ som vänstern indoktrinerat oss med. Vi vet alla att vi alla är olika mer eller mindre. Jag har tidigare skrivit om att det finns medicinska indikationer om att mörk hudfärg (t o m mörk ögonfärg) och nordligt läge, särskilt i norra Europa men även neråt mellaneuropa, kan ge svåra d-vitaminbrister. Följderna blir fosterskador, adhd, utvecklingsstörningar, olika följdsjukdomar. Varför upplyser inte myndigheterna mer om detta? Alltså att klimatet kan vara en negativ sak för många invandrade befolkningsgrupper. Ok, kanske låter ointressant för en del men vem vill att ens barn eller familj ska ha hälsobrister? Mer forskning behövs men det finns redan ett flertal studier.
Tänk om kunskap, lockande pengapåsar för återflytt, återvändarutbildningar, avskräckande straff, ’avskräckande’ arbetsmarknadsåtgärder, inte självklart att få ta del av hela välfärdspaketet m fl åtgärder kunde vända saker till åtminstone en ganska stor förändring. Då har Sverige lyckats med något fantastiskt. ’Vi’ svenskar måste nu betala för dansen kring guldkalven. Den skatteslösande våldsamma ’mångkulturalismen’.
Kristersson har alltid varit för fri invandring. Inget talar för att han ändrat sig. Det vi hör honom uttala sig om idag är ren och skär populism samt röstfiske. Grattis till (öppna era hjärtan 2.0). Alternativet är f.ö hopplöst det med.
Hej MM. Helt rätt. K borde avgå, vi kan inte ha sådana oansvariga politiker som leker med våra skattepengar. Snart kommer vi att få välkomna version 3.0 och hur kommer den regeringen bli? Vågar jag inte tänka på. Det blir något etter värre skulle jag nog tro och är säker på. En olycka kommer sällan ensam så vi folk får nog se upp efter 2018 års val.
Varför inte en Löfven 2? Alliansen stöder redan idag en S-ledd regering under förevändningen att SD är vågmästare. Det finns ingen anledning att förvänta sig att något av detta kommer att ha förändrats efter valet. Annie har till och med deklarerat att hennes parti kommer att stödja en socialdemokratisk regering om SD blir vågmästare efter valet. SD kommer att vara vågmästare efter valet. Pratet om alliansen är bara rökridåer. Inte heller skall potentialen i fulspel underskattas, särskillt inte journalistiskt sådant.
Här är en samlingssida med alla mätningar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_Sverige_2018
Sentio är de som har lyckats bäst att pricka resultaten de senaste valen och deras mätning för Maj 2018 är:
S 25,3 %
MP 4,4 %
V 9,2 %
M 20,4 %
L 3,7 %
KD 2,1 %
C 7,6 %
SD 23,1 %
FI 2,2 %
Övriga 2,0 %
Så de har KD och L under spärren och MP nära. Alla tre kan åka ut.
Av de stora partierna borde M vara mest sårbart här. Kristersson är blek och det kategoriska avståndstagandet från samarbete med SD går emot hans egna väljare. Kan SD ta 5%, dvs gå till 28 och M då till 15? Det förefaller möjligt.
Även sossarna är sårbara. Vem gillar Löfven? Men de har en annan styrka pga invandrarrösterna.
Övriga ligger på 2.0%. Detta bör vara MED och AfS. Båda borde ha potentialen att komma över 4%, i princip via missnöjda M väljare till MED och missnöjda SDare till AFS. Men det är en lång väg från troligen 1 procent var upp till 4 på några få månader och man kan väl lugnt utgå från att MSM kommer att tiga ihjäl dem. Vi får väl se om de lyckas att profilera sig ändå. Båda verkar ha gott om hårt arbetande och kvalificerade kandidater.
F! på 2.2 innebär att de har den bästa startpositionen av potentiella nykomlingar. Här kan vi också räkna med helhjärtat stöd från MSM. Fast å andra sidan har de fått detta stöd i tidigare val utan att det har räckt till.
Men det som verkar vara klart är att det kommer att krävas 2 av 3 stora partier för att bilda en stabil majoritet. Absolut allt pekar på att det blir S och M som helt enkelt fortsätter det befintliga samarbetet, troligen med Annie i en stor roll. Kanske en S+C regering med garanterat passivt stöd av M? Eller helt enkelt SMC, så att alla inblandade får en rejäl slev att dra upp det sista ur den svenska köttgrytan……
Annie som migrationsminister känns på något sätt som den naturliga slutpunkten för det svenska experimentet. Uffe som cykelminister förfaller också rimligt. Eller varför inte skolminister, det har han varit tidigare. Bättre eller sämre än Fridolin? Fan vet! Steffe behöver bara sitta kvar…..
@ US
https://val.digital/ElectionAnalysis/?year=2014
https://val.digital/History/
Se grafen avvik per opinionsinstitut. Sammanfattat kan man säga att de stora partierna missgynnades i Sentios mätningar inför valet. Det vill säga M och S som i valet 2014 var de stora.
Jag tror SD kan prestera mer än Sentios och Yougoves mätningar nu redovisar. De mindre partierna får mer i de mätningarna nu.
Skop var bäst på att förutsäga Socialdemokraternas valresultat, där hade de 26,7 procent i april. Stämmer ganska bra att de har 26 procent i maj, när den undersökningen släpps från Skop.
Sen ska vi inte glömma bort att vi har en annan bild av Sverige i valet 2018 än 2014. Asylfesten, terrorism och hederskulturen och de små afghanska liven som härjar fritt i vårt land, är inslag som gemene väljare är mycket uppmärksam på vid debatter och annat. Åkesson kan komma att få större genomslag i rutan när han är ett större parti.
Jag hoppas att SD får 32 procent! Skulle de hamna på 26 procent har de gjort ett bra val. Jag tror en absolut botten för SD är på 22 procent. Hamnar de under 22 procent får det räknas som ett misslyckande från partiets och främst partiledarens sida.
F! kommer knappast få samma knuff som de fick i förra valet av massmedia – då gick de verkligen all-in och de föll ändå på målstrecket. Lägg sedan till att jag tror att efter förra valets fiasko, plus att röd/gröna-blocket är svagt så tror jag inte folk kommer vilja ”slänga bort” sina röster igen. Ovanpå det så har de dessutom varit något överskattade. Jag tror de stannar på 2%, om inte mindre.
(S) öde kanske är att bli ett rent invandrarparti. Med (ännu mer) muslimska/islamistiska förtecken. Passar (S) efter alla års politik. Låt partiet gå under i strider. S+M och kanske C 2018= Brakseger SD o kankse nykomlingar 2022. Men vilka tragiska politiska 4 år till. S+M= ohelig blandning o deras död. Ha ha ha
”Miljöpartiet tappar medlemmar och inget annat parti har svagare uppställning inför fullmäktigevalet, skriver Sveriges Radio.
I mer än 50 kommuner har partiet inte beställt några valsedlar, enligt Valmyndigheten.”
https://www.expressen.se/nyheter/mp-saknar-kandidater-i-over-50-kommuner/
”Sprickan i regeringen kring migrationspolitiken är både djupare och allvarligare än vad som hitintills framgått.
Utrikesdepartementet politiska ledning, kabinettssekreterare Annika Söder (S), vägrar inför närvarande enhetschefer och övrig personal
att följa vad statsrådsberedningen, statsministerns egen stab, ger för riktlinjer.”
https://ledarsidorna.se/2018/05/migrationssprickan-skar-in-mellan-stats-och-utrikesministern/
Det där med UD’s och kabinettsekreteraren’s aktivistiska arbete trotsar all rimlighet inom (S).
Varför kan inte dessa inblandade individer sparkas av partiledningen undrar vi andra?
Dessa individer är egentligen inte bara aktivistiska, utan med tanke på trotset mot partiledningen så skall man kanske snarare beskriva denna del av (S) som fundamentalistiska!
Mycket intressant i vilket fall som helst, och det belyser i högsta grad hur farligt det är att lägga sin röst på (S).
Det där är damer och herrar som till varje pris försöker köra så hårt in i kaklet som är möjligt…
Det är också viktigt att kunna konstatera att sosseriet så här lagomt en sommar innan valet dras med stora problem.Inte ens AB försöker dölja det längre utan aktiverar aktivismen.
AB tar nog en för stor tugga om man tror att man ska svälja Steffe och Maggan, så inslagen linje lär fortsätta.Att svänga igen med några månader kvar blir bara för mycket.Men skulle man försöka så sitter Jimmie med guldägget.Vad som händer efter valet vet man ju inte förstås MEN man KAN läsa det hela som att ”mer sansade” sossar insett att pengarna inte räcker.
Eller anar det i varje fall?
Oavsett så har S minst lika stora problem(utmaningar)framför sig som kollegorna i MP eller svenska kyrkan i Limhamn.
Ja, mer sansade sossar sossar har kanske börjat inse det.
Men de sansade sossarna lyser verkligen med sin frånvaro.
”Oavsett så har S minst lika stora problem(utmaningar)framför sig som kollegorna i MP eller svenska kyrkan i Limhamn.”
Hehe…ja Limhamns församling verkar inte ha alla paddlarna i vattnet.
Att ha ett minimum försvar (läs ”representation”) verkar den församlingen likställa med krigshets…
”Finansministern: ”Det går inte att expandera ett välfärdssamhälle hur som helst”
Migrationsfrågan har skapat en djup spricka inom socialdemokratin.
Men finansminister Magdalena Andersson anser att skärpningarna är helt nödvändiga.
– Vi kan inte ha ett mottagande på större nivå än att vi kan upprätthålla vårt välfärdssamhälle, säger hon.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XwLzvm/finansministern-det-gar-inte-att-expandera-ett-valfardssamhalle-hur
Jag kan inte förstå Maggan A, hur hon resonerar. Varför ska invandrarna över huvud taget leva på vår välfärd, den är ju gjord för oss svenskar när vi behöver den. Det är väl självklart. Man blir ju mörkrädd när man ser och hör deras idiotiska resonemang. Men det går ju bra att dra in och skära ner för oss svenskar, oss kan man göra vad man vill med. Svensken är inte så viktig, vi måste ju tänka på alla andra invandrare som bor i andra länder som är i mer behov av vår välfärd än vad svensken är… Hur fan tänker dom där uppe i Rosenbad? Är det inte dags att dra in hela välfärden för invandrarna och återlämna välfärden till oss svenska folket? Det tycker jag är mer rätt.
men DN/Ipsos visar en ovanligt kraftfull ökning för SD och S & C backar av ordentligt någon anledning…..
Dessutom hävdas det att det är statistiskt säkerställt!!!!
Kontrasten med svenska politiker är av astronomisk storlek.
Sverige har de politiker de förtjänar…
https://www.telegraph.co.uk/news/2018/05/21/giuseppe-conte-italys-next-prime-minister/
Harvard, Cambridge ..professor. ..
”Harvard, Cambridge ..professor. ..”
Svenska 7K politiker är så goda att de inte behöver någon utbildning.
Det blir spännande att se hur det går för Italien med deras planerade massdeporteringar, Jag är optimist. Det finns inga i Europa som är bättre på detta än italienarna. Det kan sen bli en inspiration för grannländer och andra.
Man skickar väl helt enkelt migranterna norr ut, till oss….
Ja, en lisa för själen att höra Matteo Salvini med bestämdhet säga: italienarna först. Det var också hoppingivande att han tidigare sa att han inte ville se en sommar till med fullproppade flytetyg anlända till Italiens kuster. Och att man skulle gå gata för gata, byggnad för byggnad och leta upp illegala. Nu behöver man i och för sig inte leta så länge, det bor drösvis med illegaler i tält på gatorna (inga HVB-hem där inte). En betjänare trodde i och för sig inte att så många som 600 000 illegaler skulle sändas hem. Takten i dag är 6000 per år. Kanske skulle man rapatriera några flyglaster, trodde han. Men han får nog tji. Finns bara den politiska viljan kan man uträtta mycket.
@ Maria
Det skall bli intressant att följa detta.
Utvecklingen och reaktioner från de olika EU länderna blir en slags termometer på vilka förändringar som kommer att accepteras inom en viss framtid de närmsta åren.
Hur de politiska vindarna kommer att blåsa helt enkelt.
Vartefter konflikter ökar i Afrika i takt med befolkningsökningen (ekonomiska sådana faktiskt) så kan man med fog anta att migrantströmmar från Afrika kommer att öka om några år.
Blir det en bris, eller en konstant kuling måhända?
Nu tycks det som att herr professor har frisera sin CV inte på ett fundamentalt sett…men ändå.
Era kommentar samt svenska akademins bekymmer fick mig att fundera på om vi nte behöver en modern Heidenstam.
Vad är svensk stolthet? Vad får vi vara stolta över i vår historia och folksjäl?
När kan Sverige vara egoistiska?
Hej Maria. Jag är ingen rasist är inte heller invandringsfientlig. Men jag tycker att rätt ska vara rätt ändå. Nu får vi hoppas att Italien står för det som dom säger dom gör. Folket och fosterlandet först. Jag tror inte vare sig SD eller Afs skulle klara av att ta sådana beslut, inte ens den svenska polisen skulle klara av detta jobb för det är dom för dåliga för att göra. Du vet feministpolisen är för klena och värdelösa för att dom skulle kunna gå gata upp och gata ner. Det räcker att en invandrare blåser lite på polisen eller säger bu så skulle den svenska polisen lägga svansen mellan benen och springa. Men när det gäller att jaga en svensk då jävlar är dom inte rädda för dom vet att vi svenskar inte skulle göra något men en invandrare skulle göra en hel del.
Helt rätt. Dan. Är man så himla obotligt dum så att man röstar för sådant här. ja då förtjänar man det, och det är rejält också. Då ska man inte sedan klaga heller. Jag har tamejfan inte röstat fram denna vansinnesregering, det tycks inte heller vara slut på deras dumheter som dom tar sig för. Ändamålet helgar ju medlen som man säger. Så som man sår får man skörda eller så som man bäddar får man ligga. Man får ju hoppas att folk vaknar upp någon gång och inser eländet, jag blir inte förvånad för fem öre.
Enligt Jan Sjunnesson själv har åklagaren nu lagt ned utredningen mot Sjunnesson som anmälts av den statlige ”näthatsgranskaren” Tomas Åberg.
Ann Lidén, åklagare speciellt inriktad mot s.k hatbrott, är på tjänsteresa och återkommer först på fredag.
Sjunnesson hävdar bestämt på sin blogg att uppmärksamheten från s.k alternativ media måste vara orsaken.
Hur är det nu man säger? Först tar de judarna
och sen X
och sen Y
och sen Z.
Sen är det väl din tur va?
jag lyssnade på inspelningen som Sjunnesson gjorde vid polisförhöret.
Förutom det bakvända i fån åklagaren och polisen, att hellre verka vilja acceptera dessa gärningar som visualiserades på bokomslagen…än att ta avstånd från sådana handlingar, så dök det upp en intressant kommentar från polisen:
Det frågades från Sjunnesson eller advokaten vem och hur man uppmärksammats hans 2 bilder (överhuvudtaget).
Polisen svarade då att det var Näthatsgranskaren, ”vilkens sökmotorer med sina algoritmer” skulle skanna av och finna hatiska inlägg på nätet.
Min tanke blev då, hur i hela friden kan en sökmotor identifiera bilder motiv??????
Nä, rätt svar är så klart att de redan hade siktat in sig på Sjunnesson.
Försökte tysta honom med andra ord.
Och ”åklagaren” – med vilje inom citationstecken, snarare aktivist – hakar på detta direkt, rimligen med vetskap om att detta inte leder mer än till att man lägger ner fallet.
Slöseri med statliga resurser helt enkelt (våra skattepengar!).
Men syftet var förmodligen att skrämma meningsmotståndare som är mot fri invandring.
I det perspektivet så är agerandet faktiskt rent kriminellt, och högst odemokratiskt.
Sanktionerat av (S) och deras medlöpare.
”vilkens sökmotorer med sina algoritmer” – vilket gigantiskt skitsnack! Det låter high-tech och raketforskning.
Men det är ingen avancerad sak att söka av Facebook där folk skriver ut namn och adress efter ”stötande inslag”.Det enda som möjligen är avancerat är att se till att juristerna vänder och vrider på lagen så att den utpekade faktiskt kan dömas.
Näthatsgranskaren får frikostiga statliga bidrag för att granska.
Åklagarna får frikostiga statliga bidrag för att åtala.
Lite närmare en lösning kommer man i varje fall.
”Nä, si den gubben gick inte!”
– så sant! I varje fall den här gången..
@ Alltid lika anonym
Vet faktiskt inte riktigt vart du vill komma med svaret.
Polisen som angav förklaringen med sökmotorer?
Klart att det finns tekniska lösningar för att söka TEXT.
Men inte bilder, därav min reflektion.
Dessutom så lär det sannolikt finnas en ocean av text som man skulle kunna granska av åklagare, både det som kallas hets mot folkgrupp.
Vanligen avses ren rasism och antisemitism (mot afrikaner respektive muslimer).
Men som rapporter kommer regelbundet i nyhetsflödet så tillåts all ”hets” bara det kommer från ”rätt” grupper.
Antidemokratiska uttalanden från politiska grupper tillåts även det i obegränsad omfattning…så länge det kommer från ”rätt” grupp.
Därav är ju Näthatsgranskaren bara en politiskt tillsatt verksamhet, precis som du själv indikerar.
De granskar ju endast politiska motståndare om uttrycker sig så.
@ Magnus Sjöström
Iofs finns det möjlighet även för bilder men vad jag ville poängtera var att det inte är så avancerat att söka i text.Algoritmer och sökmotorer som polisen hänvisar till är för att det ska låta high-tech och vetenskapligt.Troligen visste inte polisens förhörsexperter själva särskilt mycket men var ändå imponerade.Jag gissar att det finns ett skrämselvärde typ Panopticon i det.
Framförallt när man lägger ut på Facebook av alla ställen.
Att Sjunnesson har ögonen på sig som du skriver är inte någon direkt nyhet och visst är det så den ”avancerade” näthatsspårningen gått till.
Tomas Åberg har helt enkelt besökt Sjunnesson, troligen i falskt namn.Men målet med mina rader är egentligen att varna vanliga medborgare
för att skriva onödigt ”hårt” på Facebook och ge bort gratispoäng (samt onödiga böter).Någon borde också förstås granska granskarna dvs vänsterns censurerande ”fotsoldater”.Det vore verkligen mer än intressant.
@ Alltid lika anonym. Jo, visst ska man se till att ha vårdat språk. Men hjälper det? Nyligen blev någon åtalad för att ha skrivit att en viss folkgrupp hade ett visst (mycket lågt) genomsnitts-IQ, något som faktiskt är vetenskapligt belagt (om än studiens metodik är kritiserad, fast opponenternas IQ-uppskattning var inte så där fantastiskt mycket högre för folkgruppen i fråga). Det tycks således som om också framförandet av faktiska, välbelagda uppgifter om vissa folkgrupper är straffbara, om dessa uppgifter kan anses ge en negativ bild av denna folkgrupp. Och detta oavsett om detta framförs på ett vårdat språk eller ej.
Det är nog bara vita heterosexuella män som man kan skriva negativa uppgifter om….
Janouch, Åkesson och Karlsson m.fl slöt upp bakom Sjunnesson.Det gav nog effekt.Men framledes borde en fond inrättas för böterna och debatt föras ända in i riksdagen.
Efter att ha sett Janne Björklund breda ut sig i teverutan är det kanske dags att börja att prata om TV-hatet som ett hot mot vår demokrati?
Är det verkligen så en riksdagsman och partiledare ska uttrycka sig?
Janne verkligen hatar alla som inte är liberaler och försöker inte dölja det.I skäggstubb och maffiakostym sitter Janne där och vill ge bort
Sverige till Bryssel för den goda sakens skull.Cosa Nostra – Vår Sak – Bryssel kan det där.Där hör vi hemma, tycker Janne.
Det är bara med skicklighet och en gnutta tur vi kan undvika att bli offergåvor på Liberalismens altare där nere i Bryssel.
@ Magnus S & Maria & Anders,
Vad gäller Italien, så hade de länge ett väldigt effektivt deporteringssystem. De bara direktavisade alla de fick tag i till Libyen, som de hade ett avtal med. Detta pågick under många år.
Att de började att ”skicka migranter norr ut”, vilket de gjorde ett tag, var i princip en reaktion på att de fick så mycket kritik från övriga EU länder för sina direktavvisningar söderut. Föga förvånande var Sverige det land som klagade mest och i högst tonläge.
Men vägen till Sverige och Tyskland är nu stängd. Österrike och Schweiz har i princip militariserat gränsen mot Italien. Det enda som händer nu är att det blir stora ansamlingar av migranter i städerna i norra Italien, t.ex Como. Denna riktigt exklusiva stad ser nu duktigt sunkig ut pga. detta.
Så de lär återgå till att skicka migranterna till Nordafrika. Den här gången kommer nog övriga EU länder att avstå från kritik. Min prognos är att Italien utan problem sluter avtal (de vet hur man gör!) med ett eller flera MENA länder och börjar skeppa ut ganska många inom 6-12 månader. Nästan säkert kommer de att få betala mottagarländerna och med all sannolikhet kommer de försöka skicka räkningen vidare till EU. Som det ser ut nu tror jag att de har en hygglig chans att få pengarna…..
@ Utlandssvensk
Jag håller med dig om Italiens förmåga att deportera etc.
Likaså kommer det i sådant fall att vara lite tystare med kritik, precis som du skriver, för vad har övriga EU länder för alternativ egentligen?
Men dock tror jag att migranter kommer att ta sig förbi Italien när trycket blir för stort, via andra vägar, andra länder.
Åtminstone tills EU kommer fram till ett gemensamt beslut om att vi inte kan hysa alla migranter, och därmed måste gå in ett gemensamt aktivt ”försvarsläge”.
För systemen klarar inte mer kraftig ökning, och framför allt finns ett maxtak för möjlig population till ytan och förutsättningarna.
Inte idag, inte i morgon, men definitivt vid en eller annan tidpunkt i framtiden.
Men detta har vi berört så många gånger nu 🙂
Ett tillägg:
Min bedömning är att Italien, till skillnad från Sverige, sannolikt klarar av att genomföra storskaliga deporteringar med tvång utan större problem.
Som många andra länder, har de en mycket större och devis militariserad polisstyrka. Från Wikipedia:
”In 2005, the total number of active police officers in all of the agencies was 324,339 in Italy, the highest number in the European Union both overall and per capita, twice the number of agents in the similarly sized United Kingdom.[1] However, this number includes every officer of the Arma dei Carabinieri, one of the four arms of the Italian Armed Forces, ”
Befolkningen i Italien är 60 miljoner, så det blir cirka 5,500 poliser per miljon innevånare. Så det är som att Sverige skulle ha 55 tusen poliser, varav en meningsfull andel var militariserade. Om vi hade det skulle vi också kunna massutvisa med tvång, även om jag personligen inte gillar den metoden. Men då skulle det åtminstone vara möjligt.
@Utlandssvensk: Först och främst vill jag tacka dig för dina kloka och tänkvärda bidrag i debatten oavsett ämne. Sen vill jag hålla med om din tanke kring Italiens förmåga att deportera: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Carabinieri
De frågar inte först utan utför sin uppgift rakt av.
@ MM,
Tack!
Jag jobbade faktiskt en gång i tiden med en kille som var utbildad Carabinieri. Han hade gått det programmet i lumpen just för att han hoppades på chansen att få utvisa allt löst folk från Italien…….
Aftonbladets Lena Mellin snurrar allt snabbare.
”Socialdemokraternas och Miljöpartiets väljare är mycket missnöjda över regeringssamarbetet.Bara fem respektive åtta procent av sympatisörerna vill att regeringen sitter kvar enligt Aftonbladet/Inizio.”
Lena har nog läst andra undersökningar i smyg men mer om det vill hon inte berätta.Bara här om dagen var det bara spekulationer och spelteori att fundera över självaste valet och kommande regering.Nu, efter AB:s senaste webpanel, påstår Lena att svenska folket vill att S samregerar med än den ena och än med den andra.Spekulativt spelteoretiskt någon?
Jag tillåter mig att artigt och vuxet småle lite snett.Paniken växer tydligt på Västra Järnvägsgatan 21.Hur ska den då inte se ut på Sveavägen68?
Jag kan bara delvis ge dig rätt och här är varför;
– Mellin föreslår egentligen, mellan raderna, att S
droppar MP som en het potatis så här nära valet.
Bolunds, Erikssons och Grön Ungdoms senaste utspel
är ju rent suicida.
– Tanken är att man sitter kvar i all sin prakt,
fram till valet,och visar upp varför S är bästa
alternativ.Riktigt hur man ska hantera de egna
problemen vet inte Mellin, men det köper åtmindstone
tid.
– L och, framförallt, C får en öppning som kan leda
till ett liv efter detta och det kan behövas.Då
finns lämpligt nog Löfven till hands som Frälsaren.
Vänta några dagar och det kommer via officiella
kanaler.
MP och ultimatum…
Grattis du fick rätt!
Den spännande fortsättningen följer – väl?
Det är intressant att flertalet kommentatorer här tror att det folkopinionen kommer att få komma till uttryck i kommande val. Men för att citera Stalin: ”Det spelar ingen roll vem som röstar på vem, det viktiga är vem som räknar rösterna”. Jag befarar ett omfattande valfusk i september, och att det kommer att hållas ett demokratiskt val 2022 betvivlar jag starkt.
@ Anders,
”Jag befarar ett omfattande valfusk i september,”
Säkert blir det fusk, men sannolikt mindre nu än tidigare.
Fusket sker främst via två metoder:
1. Avlägsna valsedlar.
Detta var väldigt utbrett och systematiskt redan 2006 och troligen som värst 2010. Bästa sättet att hantera detta är att ha många valarbetare med stora högar av valsedlar. SD hade delvis det 2014 och lär komma fullt redo detta år. Dessutom verkar det nu finnas färre AFA drägg som vågar sig på så uppenbara lagbrott som att ta valsedlar, även om polisen hela vägen har låtit dem hållas.
Fast uppstickarna AfS och MED kan möjligen drabbas hårt. Troligen har de inte råd med miljoner valsedlar och de saknar dessutom troligen folk som kan gå runt på valdagen.
2. Fuska med räkningen av lagda röster.
Här vet man inte hur vanligt det har varit, men man kan nog gissa att det var en del 2006-2010 och något mindre 2014. Lösningen här är att ha folk på plats som övervakar räkningen varje sekund iså många vallokaler som möjligt. Även här var 2014 mycket bättre än tidigare val och det finns väl skäl att tro att det blir ännu bättre i år.
Men angående 2022 är vi eniga……….
Jag vill lägga till ett typ av ”fusk” (iaf påverkan), av egen erfarenhet från tidigare besök i valstugan:
Man placerar helt enkelt bordet med diverse valsedlar fullt exponerat precis vid öppningen av vallokalen, med valförrättarna tre meter bort stirrandes rakt på varje medborgare som skall plocka till sig valsedlar.
I bästa fall med komplett sortiment av valsedlar.
Man kan visserligen plocka till sig en massa olika valsedlar, men då riskerar det snabbt ta slut i högarna.
Med den här metoden försöker man troligen avskräcka folk från att rösta på annat än de som tillhör åsiktskorridoren.
Fast den här taktiken blir mindre effektiv vartefter fler röstar på alternativen.
Det är förresten ironiskt med debatten om utländsk valpåverkan (läs Putin), speciellt i USA.
När åsiktskorridoren med MSM och SR/SVT, som här i Sverige själva påverkar så mycket de bara kan!
Det där med påverkan är som sagt bara trams för att behålla makten, eller skylla på något när man förlorat valet.
Alla, precis överallt, försöker ju påverka.
Och så har det varit i alla tider genom historien!
I fallet USA har ju Hillary, Demokraterna, respektive MSM, gjort allt de har kunnat för att påverka väljarna till Hillarys fördel.
Precis som jag förutsätter att Trump och Republikanerna har gjort för Trumps räkning.
Det ligger ju i sakens natur, eller hur?
New York Times gick dessutom ut efter valet och bad läsarna om ursäkt för att de inte farit med sanning hela tiden (försäljningen av tidningen föll antagligen).
Räkna inte med att dessa kontroller kommer att fuingera i de invandrartäta områdena. Jag skulle inte bli förvånad om man dessutom lägger i röstsedlar och bockar av personer som inte röstat för att öka antalet röster för framför allt S.
Inget förvånar längre i Sverige.
@ Magnus Sjöström & fd moderat,
Tack för relevanta kompletteringar angående valfusket. Den danske EU parlamentarikern Mårten Messerschmidt har riktat omfattande kritik mot det svenska valsystemet flera gånger och även yrkat på internationella observatörer. Men svensk MSM valde genomgående att inte prata om saken….
Hur som helst, den som vill veta mer kan googla.
Media håller som så ofta på med en typ av politisk regndans.
Eller för att knyta an till mitt inlägg ovan och svensk kultur.
Varför inte använda Idas sommarvisa.
Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart.
Du ska inte tro det blir vänstervinst ifall inte nån sätter fart.
Upp med potemkin kulisserna!
Det ska bli mycket intressant att se detta val, men jag måste tyvärr vara fullt ärlig och säga att det finns inget parti i dag av dom gamla originalen som jag anser är värda min röst eller att styra landet så det får bli MED och Afs som får min röst. Dom andra har jag inget förtroende för. För det andra: det enda dom kan är att beskatta folk och även hitta på en massa nya lagar och en massa förbud. Denna diktaturregering kan jag inte förstå hur folk kan vilja att rösta på, det är mer frihet och demokrati vi folk vill ha och att vi även får bestämma i våra hem som vi äger eller hyr utan att regering och stat ska lägga anspråk på självbestämmanderätten. Vi behöver inte en massa kränkande lagar och förbud, vi vill ha full slagkraft på vår demokrati.
Det var en härlig debatt på 20 minuter med Ahli och ann Linde. Vi behöver helt nya partier och en storstädning bland odugliga partimedlemmar.
Vi behöver nog fler som Hans Li Engnell som vågar ta tag i problemet, så vi får vara rädd om våran Hans, han är duktig.