Det brukar kallas ”the racism of low expectations”, de låga förväntningarnas rasism, när vi förväntar oss mindre av människor för att de tillhör en viss grupp.
De låga förväntningarnas rasism har närmast blivit en diskurs i Sverige. Ett exempel är den bisarra biblioteksdebatten, där motståndarna till den så kallade ”tysthetsnormen” mellan raderna menar att det är orimligt att kräva att invandrarkillar ska kunna hålla klaffen på ett bibliotek.
Att kräva att alla tar ett eget ansvar över sin situation och sitt agerande, har blivit något klandervärt, ja rent av rasistiskt.
Samma märkliga mentalitet har i decennier genomsyrat svensk integrationspolitik. Människor har tagits emot och informerats om sina rättigheter men desto mindre om sina skyldigheter. De har hanterats med silkesvantar, och undan för undan har det vuxit fram en kultur där det ställs andra krav och förväntas mindre av den som invandrat till Sverige än den vars familj vuxit upp här.
I stället för lika rättigheter och skyldigheter har vi fått en diskurs av låga förväntningar riktade mot den med annan etnisk bakgrund. Med tanke på hur länge detta har pågått, och vilket rykte som Sverige skapat, vore konstigt om inte detta skulle ha blivit känt bland migranter runt om i världen.
En illustration av vad en sådan diskurs resulterar i får vi i Aftonbladet. Peter Kadhammar är en av kvällstidningens minst sentimentala skribenter. Hans tidning kontaktas av ett antal asylsökande som klagar över boendesituationen. Kadhammar åker ut och besöker boendet, men han reagerar inte riktigt som männen förmodligen förväntat sig.
Det är trångt och skräpigt här. Toaletten luktar, säger Subhi. Jag kan inte koncentrera mig på mina studier. En enkel våningssäng från Ikea och två hänggarderober dominerar rummet. Här finns ett litet bord, en pall, en klappstol, en hylla som tjänar som skafferi. Ni kan väl studera på biblioteket? säger jag. Subhi svarar att transporterna är besvärliga. Har inte skolan där ni läser svenska ett bibliotek? frågar jag. Männen fortsätter att tala om att det är skräpigt på boendet. Då får ni väl städa, säger jag. Vi är 45 personer här. Hur ska jag kunna städa åt 45 personer? säger Subhi. Om ni är 45 som hjälps åt borde städningen gå fort, säger jag.
Medan vi går genom lokalen är tre städerskor koncentrerat upptagna med att städa toaletter, korridorer, duschutrymmen. De är oerhört noggranna, gnider och putsar. De kommer hit två gånger per dag, säger [föreståndaren] Bojan. Annars skulle stället gro igen. De unga männen klagar på att det är smutsigt.
Föreställ dig. Du har lämnat hus och hem, kanske även familjen, för att komma till ett land med bättre livsvillkor. Du kanske rent av har flytt från ett krig, tagit dig med båt över Medelhavet under mycket osäkra förhållanden, mutat dig vidare från land till land, bott enkelt och ibland under bar himmel.
Plötsligt når du din destination i norra Europa. Lilla Sverige. Här tas du emot och under tiden din asylansökan prövas erbjuds du mat och logi på värdlandets bekostnad. Vad gör du? Klagar på att toaletterna är smutsiga?
Nu ska ett antal gnällspikar inte göras till talespersoner för alla asylsökande. Jag vet inte ens hur representativa dessa män är för gruppen ensamma män. Men det är inte direkt en statshemlighet att i synnerhet ensamkommande män och unga kommer till Sverige med oerhört höga krav på allt från boende till klädstandard och vilken smarttelefon som duger.
Vad detta beror på kan vi spekulera i. Sannolikt är det en kombination av framför allt två faktorer. Dels de signaler som Sverige under årtionden har sänt ut till omvärlden. Att den svenska ambassaden i Amman marknadsför Sverige genom att lista vilka generösa bidrag och ersättningar som finns här får ses som ett illustrativt exempel. Dels vad dessa män och unga fått berättat för sig av smugglare längs vägen (som SVT:s Erika Bjerström uttryckte saken om migranter från Västafrika: ”De ser på Europa som en enda stor bankomat.”)
Genom att öppna dörren för människor och ge dem allt på ett silverfat skapas helt felaktiga förväntningar på det svenska samhället. En del av befolkningen växer upp och får lära sig att man ska arbeta och göra rätt för sig. En annan del kommer hit och får veta att det som önskas alltid erbjuds av någon annan bara man tjatar lite.
Dels är detta en nedlåtande attityd mot människor som uppenbarligen var driftiga nog att ta sig från fjärran länder ända till Sverige. De kan själva, men den som under tillräckligt lång tid blir serverad allting kommer glömma bort hur det är att göra det själv.
Dels är det farligt. Förr eller senare kommer nämligen den förstnämnda gruppen den som betalar för kalaset, som känner att de ständigt får stå tillbaka, att tröttna. Då är risken stor att ilskan vänds mot migranten i första hand, inte mot de politiker som bär ansvaret för utvecklingen.
Det brukar sägas att vi inte ska vara pessimister, att vi ska se problem som utmaningar, vara lösningsfokuserade. Detta borde rimligen även gälla de som asylinvandrat till Sverige. Kommunerna gör onekligen sitt yttersta för att ordna boende genom att båda köpa bostadsrätter och öronmärka lägenheter i den kommunala bostadskön till nyanlända. De män som beskrivs i reportaget kommer sannolikt få en lägenhet om de beviljas uppehållstillstånd.
När det väl händer kommer de få städa sin toalett själva. Om det nu inte är så att frun från hemlandet ska komma hit och göra det åt dem, förstås. Eller om Centerpartiet kanske har lyckats hitta på en ny anställningsform tills dess.
Jo men detta är bara en logisk följd av att skapa makt ur svaghet HE.(frankfurtskolan) Då fungerar det så här. Det är en formel för att skapa makt, inte att nåt skall bli bra för tex landet eller så. Så länge detta koncept levererar makt så kommer det att fortsätta. Det hjälper inte att vi vet vad som borde göras egentligen, det kommer inte att hända. Vi måste komma på nåt som får denna formel att sluta leverera makt, eller vänta tills den förstört sig själv. Det är inte så att makten inte vet vad den gör. De vet precis.
Mvh A
I det militära fick vi logementet inspekterat. Man hade ju ansvar för sin säng, men i övrigt delade vi på städningen. Det är väl bara att fördela ansvaret. Till exempel att tre personer städar var femtonde dag. Det här är ju löjligt kravlöst. Jag tror inte att detta beteende är något man har tagit med sig. Syrien är inget kravlöst land.
Många japanska skolor har inga städerskor. Barnen städar själva som del av undervisning-uppfostran.
Vi städade klassrummet en gång om året på låg- och mellanstadiet.
Hej.
Såatte den där radikala klösningen om att på något vis få väck ett par hundratusen sådana människor i Sverige kanske inte är så radikal i alla fall?
Man kan ju åtminstone inte anklaga radikala lösningar för att inte behandla problemet som ägandes eget ansvar för sin situation.
Det är ju på intet vis olösligt – oavsett vad man önskar sig för lösning.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Att tro att MENA-men skulle städa är löjligt. MENA-men städar inte. Det är under deras värdighet. Städar gör tjänstefolk och kvinnor. Det är lika osannolikt att MENA-men skulle städa som att de skulle vara trevliga. Det sista existerar inte heller. Antingen är de lismande och inställsamma eller annars otrevliga och kräver ”respekt”. Att vara trevlig på det där typiskt svenska sättet upplever de som under deras värdighet. Låt oss sluta inbilla oss att de skulle bete sig annorlunda om vi behandlade dem annorlunda.
@ Anders,
Ja, så är det!
En helt vanlig man från Afghanistan ser det inte som det minsta konstigt att köpa eller fånga en liten pojke för att använda som sexslav, men ser det som uteslutet att han ska städa. En vanlig svensk har motsatt uppfattning.
Så den svensk som vill få afghanerna att städa, bör fråga sig vad som skulle krävas för att de själva skulle tycka att det är helt OK med småpojkar som sexslavar. Räcker det med en kurs? Eller indragna bidrag? Eller hot om fängelse? Eller risk för dödsstraff?
Den här bloggen är ett tidsdokument över hur Sverige blev mindre svenskt. Det är tydligt att många bloggare är riktigt bra o har smarta förslag kring vissa politiska möjliga förändringar, som Hans blogg Fristad. Men, Sverige var nyss ett land uppbyggt kring svenskar o en lång historisk väv kring dessa därav namnet Sverige. Sverige kommer inte fortsätta som tidigare o det är kanske för sent reparera Sverige eller svenskarnas rike så som många hoppas på. Kanske? De olika etniciteter eller olika folk som nu invandrat o där många bor i egna områden som skattefinansieras (likt Malmö) är nu också olika tankevärldar knutna till de olika folkgrupperna och som kolliderar med den ursprungliga svenska. Tankevärldar som är för stora för att harmonieras. Att kalla alla boende i Sverige för svenskar som politikerna gör fast alla inte ens identifierar sig som det är ett sätt att försöka tvångsinföra en ide att allt går harmonisera för framtiden. Bloggen här drivs av Hans vilkens barn är hälften kinesiskt o hälften svenskt, stora områden i många städer har dominans av helarabiska barn o ungdomar eller somaliska, iranska osv osv. Alla räknas som svenskar i statistiken om de är medborgare här. Här ligger framtiden för vårt samhälle till en stor del. Det säger sig självt att detta inte kommer bli Sverige framöver. Det går helt enkelt inte, för många identifierar sig inte med Sverige eller med traditionerna eller med (nordiska/nordeuropeiska) svenskar. Det kommer bli (eller är redan) ett tvåskiktat eller flerskitat land. Olika etniska grupper kommer utgöra framtiden så som utvecklingen är. Faran finns som många skriver att ekonomin går ner! och kriminaliteten ännu mer upp och sen utbryter splittringen tydligt. Likaså i Frankrike, Storbritannien! Tyskland o liknande länder. Det enda som kan lindra utvecklingen är frivillig återflytt knytet till ekonomiskt fördelaktigt stöd samtidigt som vissa av utvandrarnas ursprungsområden också kan få ett tillskott av brain power. (En strypning av bidrag pö om pö bör ske redan nu inom Sverige för övrigt.) Då kan uppsplittringen lindras o vissa assimileras. Frågan om svensk etnicitet kommer vara betydande för Sveriges fortlevnad. Denna kommentar har inget med rasism att göra men pekar på etnicitet och hur djup och viktig den är för ett samhälle. Alla är lika eller allas lika värde är påhittade sosseslogans för multikulturomställningen av vårt samhälle som fungerar skräckinjagande dåligt t o m genom våra skattepengar. Det kan också finnas fog för att immigration av sydliga människor med mörk hud norrut kan bli negativt för de invandrade grupperna pga att vintermörker eller brist på solljus. Detta ger allvarliga d-vitaminbrister med olika bristsjukdomar och påverkan negativt på foster där bl a inlärningen påverkas i framtiden (i kunskapssamhället). Om detta nu stämmer vilket flera studier pekar på måste informationen ut mer i samhället o en diskussion om hur vi alla ska ställa oss till de fakta forskningen pekar på. Alla är olika men vi är alla människor. Japp. Men migration är ingen rättighet men kan vara en möjlighet. Viss assimilation är möjlig med lagom invandring men för stor invandring omöjliggör assimilation men skiktar samhällen. 1+1 ger 2. Inte 3. Alltså att förhålla sig till korrekt fakta är viktigt. Flytta från Sverige? Nej aldrig.
Men det här med att invandrarna ska behöva jobba är väl ändå hets mot folkgrupp och t.o.m grövre än den här SD:arens uttalande om muhammedaner?
Att inte behöva jobba med alla trauman man bär med sig och när man dessutom är muhammedan är väl en mänsklig rättighet?
Män är djur sa feministen.
Och nu får de s k flytkingbarnen från Afghanistan stanna. När kommer de att kräva att få hit sina familjer? Idag är en skammens dag i Sverige.
Hej.
Snart är det val. riksdagen består av sju partier som samtliga drivit på för dagens politik, och ett åttonde som inte gjort det.
Givet att invandringen är den enda relevanta valfrågan, då det rör sig om inget mindre än landets och folkets fortsatta existens överhuvudtaget, bör det få avgöra var rösten faller – oavsett all annan politik.
Väl där finns ett Sverige vars väl är tryggat kan vi gräla om gårdsförsäljning, bränsleskatter och liknande.
Kom ihåg på valdagen vilka partier som skapat dagens situation.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Så sant det var sagt.
”Läckande båt – farligt eller normkritiskt?”
”Ösa – ett genusperspektiv.”
”Kan man ösa med kåsa?”
”’Läcka’ är något rasister tycker om att säga.”
”Nej, vita män, vi ’sjunker’ verkligen inte!”
”Har du inte försökt andas under vatten – då kan du hålla käft!”
Som vanligt håller jag med dig, Hans, men det citat du använder; ”the racism of low expectations”…. Är det inte egentligen följande citat: ”the soft bigotry of low expectations” som du söker efter?
Citatet tillskrivs George W Bush eller någon av hans talskrivare.
nä jag räknar inte med det 8 e partiet som kassas för sverigedemokrterna dom kommer inte göra något om dom gör det så kommer inget att märkas av det ändå dom står ju för massinvandring deras benämning på massinvandring kallas för kvotflyktingar . så glöm det gått folk dom är bara ute efter makt och att vinna valet inget annat tro mig ni kommer att bli besvikna sedan kommer dom att skrota hela välfärden och tillsätt hårdare straff och lagar som gäller endast den etniske svensken det kvittar hur mycket SD bölar å vrålarpå YT mitt förtroene har dom förverkat för länge sedan kolla hur ofta dom har svängtsig och ändrat sina ståndpunketer i sina partiprogram så varför skulle dom vara så mycket bättre en dom rödgröna å alliansen. det alliansen och rödgröna tycker och står för det tycker å står SD för samma sak allians betyder att gå i enlighet med varandra på samma saker .om inte så kolla och jämför mellan parti programen ja som sagt där satt den jag vet nog hur en slipsten ska dras å det vill säga att det finns bara en möjlighet till en lösning och den är radikal gör bara det rakt av det finns bara en möjlighet och den har jag uppgett många gånger tidigare men ingen tycks lyssna och tro på vad jag säger ja så vi kommer inte att lösa detta