Ingen fråga är för perifer för att feminister inte ska bli kränkta eller oerhört engagerade. Så ska vi nog förstå att ett skämt från Paolo Roberto i sociala medier ledde till ramaskri och till slut att en 17-åring fick lämna styrelsen för Feministiskt initiativs ungdomsförbund Unga feminister, UF.
Det feministerna gör är att lyfta fram känslor som något substantiellt och viktigt. Det är alltså avgörande hur någon känner. Förhållningsreglerna är många. Till och med Henrik Schyffert har påpekat att det är nästan omöjligt för en vanlig medborgare att bli godkänd av vänstern, och han har för en gångs skull en poäng.
Då ska vi veta att Fi är en extremversion av vänstern. Ett slags ordningsvänster upphöjd i kvadrat. Vi ska exempelvis skriva ”en” inte ”man”, det är viktigt att uppmärksamma extremt perifera fenomen som gruppen ”icke-binära”, civilisationen hänger på om det finns könsneutrala toaletter, att statsministern säger ”hen” är en jätteseger för jämställdhetskampen och vi får absolut inte skämta om sex eftersom det är objektifierande och någon någonstans kan bli kränkt. Även när en programledare lägger ut ett skämt som faktiskt är på mäns bekostnad (”Boobs prove that men can focus on two things at once”) tolkas det som kvinnoförnedrande och objektifierande.
Galenskapen vet verkligen inga gränser. Men det är som komikern Steve Hughes har konstaterat: inget händer när någon blir kränkt eller förnärmad. Det är inte så att den personen vaknar upp nästa morgon med halsfluss. Inget händer förutom att du fick en känsla någonstans i kroppen som du som feminist bara måste få ur dig till resten av världen och dra strukturella förklaringsmodeller och slutsatser från. Ett bättre förhållningssätt hade varit:
– Han kallade mig för svartskalle!
– Ingen fara. Han är en idiot.
Det samhälle som Fi förfäktar vore fullständigt outhärdligt att leva i med pekpinnar för hur vi ska prata och skriva och med myndigheter som kontrollerar att vi pratar och beter oss enligt den politiskt korrekta mallen. Detta samhälle skulle bära samma kännetecken som en diktatur. Ett samhälle där människor hela tiden måste passa sig för vad de säger, där medborgarna självcensurerar sig själva och hela tiden går på tå av rädsla för att trampa snett. Vi har redan kommit en bra bit på väg.
Samtidigt som Fi engagerar sig i programledares skämt i sociala medier strider partiet för att landets brottsutsatta förorter inte ska få fler poliser, relativiserar hedersförtryck och öppnar därmed upp för just den samhällsutveckling där kvinnor drabbas väldigt hårt. Att detta parti har mage att påstå att det slåss för kvinnor är en djup skam.
I en debatt i gräsliga SVT Opinion Live fick Abdirahman Mohammed Ahmed, f.d. UF, frågan hur han skulle ta ett rasistiskt skämt. Han svarade föredömligt: ”Jag skulle skämta tillbaka mycket värre. Jag kan värre skämt.” Detta vore helt rätt sätt att bemöta en rasistisk kommentar på. För detta synsätt fick han lämna.
Åter igen har det blivit mycket tydligt vilket extremistiskt och intolerant parti Feministiskt initiativ är, både mot sina egna medlemmar och mot samhället i övrigt. Fi:s självbild av ett tolerant, modernt och modigt parti stämmer väldigt illa med hur det beter sig i praktiken.
Gudrun Schyman beskrev inför förra valet hur Fi mötte väljarna genom att ”gå till val med en öppen hand” i stället för en knuten näve. Handen är möjligen öppen – men alla som inte passar in i partiets mall för hur den perfekta människan ska vara får räkna med en rejäl örfil.
Fi med Gudrun i spetsen uppvisar många likheter med de s.k rebellerna i bokstavsvänstern på 60-talet.Tids nog flyger man varandra på strupen och klöser ögonen ur hålorna.Sedan fortsätter sekterismen i grupper om fem.Om man nu mot förmodan skulle klara av att hålla sams i så stora grupper…
”Det samhälle som Fi förfäktar vore fullständigt outhärdligt att leva i med pekpinnar för hur vi ska prata och skriva och med myndigheter som kontrollerar att vi pratar och beter oss enligt den politiskt korrekta mallen. Detta samhälle skulle bära samma kännetecken som en diktatur. Ett samhälle där människor hela tiden måste passa sig för vad de säger, där medborgarna självcensurerar sig själva och hela tiden går på tå av rädsla för att trampa snett. Vi har redan kommit en bra bit på väg.”
Min uppfattning är att vi hade en väldigt påtaglig utveckling i riktning mot just den typen av samhälle från ungefär mitten av 90-talet. Det blev sen värre och värre, med en ganska tydlig topp kring valet 2010. Sen låg vi stadigt på den höga nivån i några år, men fick en tydlig vändning kring 2014 och debatten nu är den friaste vi har sett på minst 20 år.
Vidare fortsätter processen. Fler och fler vågar öppna munnen. En person som Peter Springare säger rent ut att det han nu pratar om, har varit en problem i 10-15 år, men det är nu han vågar gå ut med det. Delvis har det väl att göra med att han är äldre, men framförallt är det ett tecken på att riskerna har minskat radikalt. Hade Springare gjort samma sak 2012 hade han fått sparken, blivit grovt brunmålad utan möjlighet att försvara sig samt fått väldigt lite stöd. Självmord hade varit ett ganska troligt utfall.
F! representerar den del av 7K som starkt ogillar klassisk yttrandefrihet. De är inte ensamma! Alla de andra etablerade partierna har mer eller mindre tendenser åt samma håll. Att den praktiska yttrandefriheten nu ökar dagligen, utgör ett stort problem för dem. De har i princip att välja mellan att anpassa lagstiftningen till denna nya realitet eller att vidta klassiska repressiva åtgärder för att återigen fösa in flocken i åsiktskorridoren. Min gissning är att de kommer att välja det senare alternativet, även om jag självklart hoppas att jag har fel.
I ett friskt och fritt samhälle skämtar man om allt och alla. I Schweiz dras det hela tiden grova skämt om absolut alla grupper. Man uttalar sig ”nedsättande” om tyskar, italienare, judar och svarta. Även folk från olika kantoner har kraftigt ”nedsättande” saker att säga om varandra. Detta är INTE ett problem, det är en tillgång. Det är ett kvitto på att frihet råder! Ingen tar illa upp, man bara ger tillbaka med samma mynt!
@ Utlandssvensk
Såg dokumentären Spanish Lake. Skulle kunna skriva mycket om den dokumentären. Mycket välgjord och visar hur ett samhälle förändras dels genom statligt tvång, dels genom att invånare inte agerar i tid innan olyckan skett. Section 8 skulle de tillämpat, det vill säga att blockera probleminvånare (socialfall) att flytta till området. Det handlade om 2 600 lägenheter (betonghus, typ Rosengård) som placerades i vita välmående enklaver. Skolor som förvandlades på en natt från helvita till att få in 30-50 % svarta elever. Rasupplopp skedde på skolor, det uttalades en viss tid det skulle ske.
Invånarna flyttade antingen på grund av ekonomiska konsekvenser (husen sänktes drastiskt i värde) eller när svarta flyttade in i området (antagligen en kombination). USAs stat trodde att miljön var problemet och inte människorna. Så fel det visade sig vara. Exakt samma sak hände när man flyttade de svarta invånarna till välmående villaområden — kriminalitet, öppen drogförsäljning och eskalerande konflikter mellan grupper.
Skulle en liknande film kunna göras om Sverige? Ja, tänk på de områden som var ganska vita på 70-talet, t.ex. Södertälje, Alby och Tensta. Många finnar bodde där med svenskar, men flyttade när invandrarna från MENA anlände under mitten av 80- och början av 90-talet.
Att sprida ut ghettona och göra typ så som de gjorde med Spanish Lake i Enskede, Täby eller Älvsjö, skulle göra att vit flykt till utlandet eller andra områden skulle ske drastiskt. Bostadsägare skulle se att grannen flyttar och att priserna snart går ner eller att det har gått ner med t.ex. 20 % och snart får jag ingenting för bostaden, och därmed flytta till ett annat område. Hela områden skulle förfalla, om inte på ett år så på tio år skulle en bostad i princip inte vara värt en krona eller kanske 100 000 kronor, men som egentligen skulle sålts för 5 miljoner kronor i dagsläget.
Se dokumentären och ge gärna din bild av den — Sweden dying to be multicultural: https://www.youtube.com/watch?v=z7mLP5ioBQs.
En intressant intellektuell förekommer i dokumentären: Göran Adamsson. Han har en mycket tragisk historia att berätta om hur vänstervridet universitetsvärlden är. Han blev dessutom avsatt på grund av att han citerade John Stuart Mill om yttrandefriheten, i samband med att han kritiserade mångkulturalismen. Adamsson beskrev Sveriges situation: ”The current state of the change of Sweden is not compared to the end of enlightenment. It’s the end of society as we know it. It is soon going to be an explosion.” Dokumentären visar även att hela Sverige om 20 år är som Malmö!
@ Magne,
”Att sprida ut ghettona och göra typ så som de gjorde med Spanish Lake i Enskede, Täby eller Älvsjö, skulle göra att vit flykt till utlandet eller andra områden skulle ske drastiskt. ”
Ja, exakt så! Det är mycket därför filmen är så relevant. Den visar mycket tydligt vad som kommer att ske i de välmående förorterna som nu tvångsberikas. Skillnaden är att det i Sverige knappast längre finns någonstans att fly inom landet.
Det är nästan vansinnigt frustrerande att sitta och titta på hur man i Sverige om och om igen gör det som i alla andra länder har inneburit stora problem. Men av alla tokigheter, är nog tvångsberikningen av medelklassområdena den som kommer att göra störst skada. Det är väldigt osannolikt att landet överlever.
Jag tror definitivt på fler grindsamhällen (Gated Communitys) i närheten av Stockholm, Malmö och Göteborg. Villapriserna runt Enskede, Älvsjö och Täby sänks drastiskt när skolorna ska bli 50 % MENA och bostadsområdena ska få betonghus för att integrationen och mångfalden ska få blomstra. ”The road to hell is paved with good intentions.”
Jag har faktiskt ingen aning om hur SD ser på denna fråga. Ibland får jag känslan av att de vill integrera/assimilera in MENA i svenska områden. Det skulle även kunna leda till liknande scenarier som Spanish Lake utsattes för, det vill säga massiv vit flykt från området och helt enkelt kraschade fastighetspriser i många medelklassområden.
”Jag tror definitivt på fler grindsamhällen (Gated Communitys)”
Jo, många gör det. Men enligt mig är det orealistiskt av flera skäl. Fast om vi ska gå in på detta, hamnar vi långt off topic, så det får bli en annan gång.
@ Magne,
Här kan du se fastighetsmarknaden i Spanish Lake:
https://www.zillow.com/spanish-lake-mo/
Husen kostar nästan ingenting och en hög andel är ”foreclosures”, dvs tvångsförsäljningar av banker.
Detta är en villaförort till en storstad och helt jämförbar med t.ex Täby. En liten villa kostar nu 10- 50 tusen USD och en stor 100 tusen.
Radhusen i Täby kan mycket väl vara i princip värdelösa om 10 år.
”Dokumentären visar även att hela Sverige om 20 år är som Malmö!”
Det låter väldigt optimistiskt! Dels att det ska ta så lång tid, dels att det endast ska bli som dagens Malmö. Jag tror att det blir mycket värre på betydligt kortare tid. Men jag ska titta på dokumentären! Kanske ändrar jag uppfattning!
Visst är dokumentären relevant för oss svenskar, men kan inte direkt appliceras på svenska förhållanden. I våra städer säljs hus för 6 miljoner som ligger precis bredvid stora ghettokolosser där det är upplopp, dödsskjutningar och vandalism. Svenskar måste bo någonstans och oftast hamnar de nära ghettozoner hur de än gör, så de betalar priserna som ligger på 6-8 miljoner kronor för en 120 kvm villa från 1960-talet. Jag tänker på områdena kring Järvafältet och Hässelby, t.ex.
Om vita svenskar börjar åka utomlands i större omfattning, är det jag kan se sänker priserna rejält. Kopplingen till jänkarna i Spanish Lake är att de flyttade till en annan delstat när section 8 infördes (placering av tusentals socialfall i eller nära deras område). Men till viss del borde svenskar redan nu ha flyttat, men de verkar villiga att betala 6-8 miljoner för att bo precis intill ghettozoner.
Svenskarna är trots allt VÄLDIGT toleranta och kan leva intill dödsskjutningar, vandalism och drogförsäljning. Så kanske de inte flyttar utan enbart vänjer sig? Flertalet har i alla fall vant sig att bo vid ghettohålorna vid Järvafältet och Hässelby. Varför kan inte täbyborna då gilla läget och också anpassa sig? Det borde i princip vara likadant för dem som för hässelby- och järvaborna (Flysta, Bromsten och delar av Bromma), den ekonomiska bärigheten är åtminstone liknande.
Det beror också på att Springare pensioneras snart. Han har vetat länge, men aktade sitt eget skinn tills han hade sitt på de torra.
Han är modig, men han är ingen hjälte.
Belinda Olsson är f.ö ett lysande exempel på exakt hur oduglig en programledare inte borde få vara men är.
Belinda är alltid lika uppfriskande. Hon följer SVT:s honnörsord — opartisk (följer Värdegrunden slaviskt), kritisk (mot alla åsikter som är emot feminism och invandring från MENA) och kompetent (inom radikalfeminismen).
Belinda ”Fittstim” Olsson, gift med kollegan Ali Fegan uppfyller de flesta stereotyper man kan tänka sig.
En typisk duktig flicka som har precis alla de åsikter systemet bestämt att en rebell ska ha. Lika oppositionell som Pravda.
Gudrun Schyman, Filip och Fredrik, Belinda Olsson etc är enligt forskning en bidragande orsak till den nordkoreanska upprustningen har jag kommit fram till
Om FI skulle få makt så skulle vi få samma utveckling som i Iran -79
Kanske något att fundera över. En stor del av vänstern försvann spårlöst när Khomenie kom till makten. Det roliga är att de själva är för okunniga att känna till detta. ”Nyttiga idioter” kallas det visst-
Ytterligare ett väldigt bra program på DGS TV:
https://www.youtube.com/watch?v=7YC9GTeXpm4
Mohamed Omar är väldigt intressant att lyssna på. Nu går han in i ett längre resonemang om andra generationens invandrare och hur islam kombinerat med amerikansk gangsterkultur ger oss den ”häxbrygd” vi nu ser. Mycket tänkvärt!
Sen tror han inte att det finns någon risk för att Sverige blir en muslimsk stat. Jag hoppas att han har rätt, men känner mig inte övertygad.
Hej.
Tänk positivt om detta.
En ung människa har fått klart för sig vad Fi (och dess gyttriga ism) egentligen är, och via hans uteslutning så även resten av Sverige.
Han kommer troligen inte att släppa sitt engagemang, men om jag får gissa kommer han nu att närma sig alla politiska frågor som empiriker istället för idealist.
Att han blev utesluten, bland annat för att han inte vek sig och slaknade inför manshatarnas hot och skrän, utan stod ståndaktigt på sig, kommer att ge andra modet att göra sammalunda både inom och utom ’rörelsen’.
Varje svampmoln har en silverkant, som en del sade förr i tiden!
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Jag såg den dokumentär som Magne länkade till ovan (Sweden – Dying to Be Multicultural). Mycket välgjord och sevärd! Flera invandrare från Östeuropa deltar och bidrar med skoningslösa sågningar av PK Sverige. Vidare ges en ingående bild av hur den akademiska friheten i i princip har upphört. Här är länken igen:
https://www.youtube.com/watch?v=z7mLP5ioBQs.
@ Magne,
Om man är intresserad av hur segregering fungerar, tycker jag att man kan utgå från Harvardprofessorn och nobelpristagaren Thomas Schelling. Hans mest kända insats på området är ”“Dynamic Models of Segregation”. Den kan sammanfattas ungefär så här:
” Schelling’s most striking finding is that moderate preferences for same-color neighbors at the individual level can be amplified into complete residential segregation at the macro level. For example, if every agent requires at least half of her neighbors to be of the same color―a preference far from extreme―the final outcome, after a series of moves, is almost always complete segregation.”
”in an all-white neighborhood, some residents may be willing to tolerate a maximum of 5 percent black neighbors; others may tolerate 10 percent, 20 percent, and so on.
The ones with the lowest tolerance level will move out if the proportion of black residents exceeds 5 percent. If only blacks move in to fill the vacancies after the whites move out, then the proportion of blacks in the neighborhood may reach a level high enough to trigger the move-out of the next group of whites who are only slightly more tolerant than the early movers. This process may continue and eventually result in an all-black neighborhood.
Similarly, an all-black neighborhood may be tipped into an all-white neighborhood, and a mixed-race neighborhood can be tipped into a highly segregated one, depending on the tolerance.”
Vidare är det av intresse att den forskning som finns i Sverige indikerar en LÄGRE ”tipping point” (andel icke-vita som krävs för att processen ska starta) än i USA. I det senare fallet finns det många undersökningar och de brukar hamna på 10-15%, men i Sverige förefaller det räcka med 5%. Detta indikerar att antagandet att svenskar är mer toleranta, eller villiga att anpassa sig, inte stämmer med den observerade verkligheten.
Utläggningarna från Schelling verkar rimliga.
Det var väl lite ironiskt det där med att svenskar är toleranta. Men kom ihåg att svenskar som segregerar bor oftast precis intill ghettona. De kan betala 7-8 miljoner kronor, det dubbla priset mot att bo i ghettot, för att hamna i Bromsten, Flysta eller Bagarmossen. Täbyborna kommer inom en snar framtid ha en liknande situation som de vid Järvafältet, och då kommer de antagligen bo precis intill ghettona, precis som de gör kring Järvafältet.
Jag hade personligen velat ha ett gated community om jag hade bott bredvid Järvafältets ghetton. Men svenskar betalar trots allt 7-8 miljoner kronor för villor som ligger där. Samma sak kan jag mycket väl se hända med Enskede, Älvsjö och Täby inom några år.
Ska vi se lite miljonprogram som snart slås upp för att hindra segregering och för att det behövs bostäder? Satellitstäder är mindre troligt, tror mer på att de placeras i välbärgade områden. Kul för alla svenskar där!
”– Låt mig vara väldigt tydlig, till er, till väljarna och till den moderata partiledningen: Liberalerna kommer inte att medverka till att ge Sverigedemokraterna politisk makt och inflytande, säger Björklund i sitt tal och får en lång applåd.”
Ett sätt kan naturligtvis vara att hamna utanför riksdagen…