Något som återkommer med allt tätare frekvens är de feministiska utbrotten på hur ”samhället” delar upp oss i män och kvinnor, pojkar och flickor. Naturen göre sig icke besvär här – det är samhället det är fel på.
Könet är ju som vi alla vet en social konstruktion, och barn måste själva få välja sin könsidentitet. (Därför vore det bäst med hen-toaletter till alla.)
Detta kan yttra sig på många sätt.
En feminist går in i en leksaksaffär. Ser en avdelning med leksaker för pojkar. Vad fan? Patriarkatet börjar förtrycka redan när barnen är små. Upp till kamp för könsneutrala leksaker!
En feminist går in i en klädaffär. Ser barnavdelningen. Vad i hela helvetet? Batman-tröjor för pojkar och Barbie-tröjor för flickor? Har vi inte kommit längre än så här? Och vad ska flickan som gillar Batman säga? (Å andra sidan står Batman för ett toxiskt manlighetsideal och Barbie för en objektifiering av kvinnor, så det bästa vore faktiskt om dessa kläder försvann helt och hållet).
En feminist åker Tjejvasan.
En feminist går in på ett konditori. ”Tjejsemla”, vad är detta för härskarteknik? Tror de inte att kvinnor kan äta en vanlig semla, va? Ett typexempel på hur mannen är normen i samhället!
En feminist går på Ladies Night.
En genusforskare vid Örebro universitet får 2,5 miljoner kronor i statligt bidrag för att konstruera en lastbil för kvinnor. Detta då det enligt projektledare finns ”ett ökat intresse från kvinnor att söka sig till branschen men lastbilen är ibland ett hinder.”
De fysiska kraven för att bli brandhen behöver sänkas för att fler kvinnor ska klara utbildningen.
Sveriges feminister – hur ska ni ha det? Finns det skillnader mellan könen eller inte? Ska män och kvinnor behandlas lika eller ska en grupp särbehandlas? Hur kan det komma sig att det är OK med Tjejvasan men inte med en tjejsemla? Varför behövs en speciell lastbil bara för kvinnor?
Frågorna är många. Och då har vi inte ens kommit in på en annan brännande samhällsfråga som får landets intellektuella elit att ligga vaken på nätterna – behovet av fru Gårmanskyltar.
Läs även:
Alexandra Boscanin
En anledning så god som någon att rösta på SD är att det är det enda parti som inte säger att de är feminister.
Sedan är det lustigt att samma personer som går i taket över olika lekasaker för flickor och pojkar hyllar när småbarn går med burqa för att det skulle vara deras frivilliga val. Det är helt obegripligt men plötsligt är det inga problem med förtryck när förtryckarna är muslimer.
Det beror förstås på vilket som för stunden/diskussionen ger mest fördelar. Har du inte förstått det ännu?
Stark kvinna ena sekunden, bräcklig duva den andra om fördelar kan nås.
Det är ingen idé att försöka tala rationellt med den politiska vänstern. Elda inte för kråkorna. De ska viftas bort som irrelevanta, och vi ska övertyga vettiga men oengagerade människor om vänsterns och feminismens dårskap, och den fara mot det fria samhället som de utgör. Extremvänstern hörs mycket, men de är få. De vettiga är många, många fler. Jag märker på min egen arbetsplats att folk är riktigt förbannade nu, och inte längre räds att tala öppet om galenskaperna och förfallet. Detta gäller inte bara män heller, utan även kvinnor i medelåldern och uppåt. Det är bara de unga kvinnorna som fortsätter att leva med huvudet i de rosa molnen, samtidigt som landet och samhällskontraktet går i kras.
"Det är ingen idé att försöka tala rationellt med den politiska vänstern. Elda inte för kråkorna. De ska viftas bort som irrelevanta, och vi ska övertyga vettiga men oengagerade människor om vänsterns och feminismens dårskap, och den fara mot det fria samhället som de utgör. Extremvänstern hörs mycket, men de är få."
Det där med att feminister och vita män cis-hatare är få är beroende på område. Det är bara att kika på valresultatet på Södermalm eller en bit söderut i Enskede och Aspudden i Stockholm eller Majorna i Göteborg. Där får de 20-25 % i sina områden. Det är annat på Östermalm, Täby, Alby och Spånga där de har 1-3 %. Men att de har en överrepresentativitet i MSM är ju bara att konstatera då Södermalm är journalisttätast, antagligen i Sverige.
Faktum är att jag 2012 talade med en kvinna som arbetar på DN men inte som just har rollen journalist utan har en annan roll i det publicistiska arbetet, som jag sade att område x i Göteborg har många invandrare (hon bodde i Göteborg) och hon svarade med "snart har väl mitt område det också". Det var inte så att hon var glad över att säga det utan mer besvärad. Hon anser det inte som en förhöjning av bostadsområdet att det kommer invandrare. Men utåt sett på FB och när hon talar om invandring, feminism osv. sprider hon de bilder hon kan hitta på romer, migranter som springer längs gränsen nere i Grekland osv. Hon godhetsknarkar med sina vänner på DN osv, dels för att få behålla arbetet och dels för att ge sig själv en klapp på axeln att hon trots allt inte sviker tredje världen.
Fru Gårman (Gårhen?) är dessutom väldigt könssterotypt klädd i kjol. Kanske var Herr Gårman en genusmedveten transperson hela tiden?
/Lasse
@ Anonym 10:17
"Det är bara de unga kvinnorna som fortsätter att leva med huvudet i de rosa molnen"
Det är väl väldigt viktigt för dem att vara omtyckta – vara som alla andra alltså.
När man talar om skillnader mellan manligt och kvinnligt brukar man väl lyfta fram att kvinnor är mer sociala, medan män är mer enstöringar. (Statistiskt sett förstås. Det finns alltid undantag.) Därför är det viktigare för kvinnor vad andra tycker – de vill inte sticka ut. Det kvinnliga är traditionellt den omvårdande rollen, att bygga gemensamhet i den egna gruppen. Det manliga däremot handlar om försörjning och försvar mot yttre hot och då krävs ibland obekväma beslut.
Min personliga erfarenhet är att kvinnor över 50 oftare vågar sticka ut och vara sig själva, medan yngre är mer strömlinjeformade. Kanske har det att göra med att familjebildningen då är avklarad och att livet går in i en ny fas?
Själv är jag man och har alltid varit en outsider på alla möjliga sätt. Att jag sedan 5-10 år är ideologisk outsider är därmed helt följdriktigt. Om jag helt plötsligt upptäckte att jag flyter med strömmen skulle jag bli orolig.
Moderna Museet har infört hen-toaletter. Till fasa för alla utom möjligtvis för de 0,3% som är trans. Att dela toa med främmande karlar innebär att det blir snuskiga toaletter – alltför många står och kissar. Och väldigt många killar pallar inte med kilometerlånga köer som bildas när brudar ska gå på toa.
Jag säger som en alt-rightare sa om neo-cons_: "om man inte kan se det felaktiga i att karlar i klänning ska gå på toa med småflickor så kan man inte kalla sig konservativ". (Jag tror att det var särskilt riktat mot Mark Rubio.)
@ Lotta Trouble
Är hela 0,3 % tramspersoner? 300 000 svenskar?!?
Har så svårt att förstå varför inte riksdagens ledamöter uppskattar lite spontant och normbrytande deltagande från åhörarplats att man känner sig tvungen att tillkalla polis?
Regeringen är dessutom feministisk och borde i alla väder bejaka det nya friska som här blåser in som en virvelvind.Ett ställningstagande emot de som vill monopolisera makten vore på sin plats.
Många är de som tvingats till tystnad under patriarkatets hårda nävar genom åren.Vår riksdag med sin värdegrund borde bejaka deras nyväckta vilja att höras istället för att ta till härskartekniker!
Någon jävla ordning får det väl lov att vara i en feministisk riksdag också?
@Anonym 27 15:29
0,3% av 10 miljoner är 30 tusen, låter fortfarande mycket dock.
Jonna Sima feministisk skribent på Aftonbladet hetsar mot"Osolidariska moderater ska inte få trotsa lagen"
"På listan över de som tagit emot minst flyktingar per tusen invånare återfinns flera kommuner med landets rikaste invånare. Ekerö, Danderyd, Vaxholm, Vellinge, Värmdö, Lund…"
Det är bara det att de osolidariska moderaterna i Lund inte har lika mycket att säga till om som det röd-gröna styrande blocket.Men Sima är väl inkvoterad och då är det ju inte så noga.
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/jonnasima/article23800586.ab
Jag tror att de är få som inte håller med om "Lika lön för lika arbete". Och flickavdelningen på HM och Lindex retar min kräkreflexer ibland. Men därifrån till att sänka de fysiska kraven på brandmän?
Hej.
Prevalensen för transsexualitet är en smula osäker, beroende på inte minst definitionen.
I Sverige söker ca trettio personer per år hjälp via sjukvården, men hur många barn som föds med osäker könskaraktär, eller kromosomavvikelser relaterade till transsexualitet är svårt att få fram.
Den information som är mest lättillgänglig för lekmän är tyvärr bara möjlig att komma åt via politiska intresseorganisationer som RFSL.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare
Ps Det borde gå att e-posta Vårdguiden om man verkligen är nyfiken på prevalensen. Ds
Jag vet inte hur många transpersonerna är. Men antar vi att de är 0,3 % av befolkningen, alltså 30 000, så är de en tydlig minoritet. Jan Myrdal har skrivit klokt om detta, men han diskuterade bögfrågan; ”Jag kunde
ha varit bög” – Jan Myrdal svarar Erik Wijk om homofobin: majoriteten ska inte behöva anpassa sig (http://www.aftonbladet.se/kultur/article22699460.ab):
"Ja, jag kom att könsligt vara heterosexuell även om jag kunnat formas till en annan identitet. Men det stora nuvarande hojtet om homosexuell befrielse kan inte förändra det förhållandet att de homosexuella är en minoritet. Även om de just nu i denna kultur anser sig utgöra något kring tio procent kan de inte begära att vi som tillhör den stora heterosexuella majoriteten skall anpassa oss alltför mycket och lämna dem mer allmän plats än deras antal berättigar dem till. De får gärna ha sitt eget sorts liv och plats för sina utlösningar. Men om de kräver att få ta hela det allmänna utrymmet då blir det konflikter ty vi har våra liv och våra knull och är lyckliga med dem."
Om 30 år finns ingen feminism, då kommer andra mer spännande regelverk gälla
En fråga jag inte tycker utretts tillräckligt är om saudiska kvinnor bara har det lite motigt a la svenska kvinnor eller om svenska kvinnor har det lika urjävligt som de saudiska?
Att det inte är något som intresserar genusvetare i dessa tider är något som förvånar.
Det finns politiskt sprängstoff i det här.Om saudiska kvinnor bara har det som svenska så finns ju ingen särskild anledning att vara så arg på deras kungahus? Men om svenska kvinnor har det ungefär som de saudiska så bör ju vårt kungahus sättas under lupp? Eller om det är den förment feministiska regeringen som ska granskas?
Det här med kvotering kommer att bli intressant.
Enär kön är en social konstruktion så kan det uppstå vissa problem när Ericsson, SKF och Telia skall tillsätta de inkvoterade kvinnorna.
Hur skall man veta att det är riktiga kvinnor? Med 'riktiga' kvinnor menas då sådana kvinnor som innehar ett fungerande könsorgan mellan låren och inte en barbieliknande slätstrukenhet.
Kanske vi män som har erfarenhet av den riktiga varan behöver ställa upp som någon form av besiktningsmän och avgöra kvaliteten på det uppvisa könsorganet? Huruvida det duger som könsmarkör och helt fullt kan tjänstgöra som kvinnligt organ?
Eller kommer man att nöja sig med socialt konstruerade kvinnor?
Hej.
@anonym 08:12
Exempel på hur Saudiarabien är kan hämtas från läroplanen för grundskolan (jämför gärna med vilken värdegrund den svenska har):
"The Saudi Ministry of Education Islamic studies textbooks reviewed in this report continue to promote an ideology of hatred that teaches bigotry and deplores tolerance. These texts continue to instruct students to hold a dualistic worldview in which there exist two incompatible realms – one consisting of true believers in Islam, the believers in “monotheism” and the other the unbelievers – realms that can never coexist in peace.
Students are being taught that Christians and Jews and other Muslims are “enemies” of the true believer, and to befriend and show respect only to other true believers, such as the Wahhabis."
[https://web.archive.org/web/20081001152022/http://www.freedomhouse.org/uploads/special_report/48.pdf]
US State Department har också en del om man orkar gräva på deras sida.
Ordföranden för UNHRC är saudier och heter Faisal bin Hassan Trad.
Man kan i alla fall inte klaga på att saudierna inte begriper sig på demokrati – vem som skall bestämma och vad som är rätt är en funktion av demografi och representation; alltså använder man fiendens (det är vi det) egna vapen mot honom via av fienden skapade institutioner.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, lärare
Det är möjligt att 0,3% avser förhållanden i USA. Hur som helst så avser siffran ALLT trans: transsexuella OCH folk som klär ut sig till sina fördomar om hur det motsatta könet ser ut. Men Sverige har ju ingen stark macho-kultur så fenomenet är mindre hos oss än i Italien (Neapel är känt trans-ställe), Brasilien och UK & USA. (vet inte hur det ser ut i resten av anglo-saxiska världen, men jag kan tänka mig att t.ex. australiensare borde vara transor i större utsträckning än nordbor. Crocodile Dundee är ju överspänd på sitt sätt. Och för Canada: "I'm a lumber jack and I'm ok…")
Jag tycker att frågan är ganska ointressant. Vill en karl gå i klänning, så varför inte? Kan tycka att det är fånigt, men det är inte förbjudet i lag att skita i vad jag tycker. Det är alldeles för många som lägger sig i andras privata angelägenheter i onödan. Men jag gillar INTE att dela toa med snubbar – det finns för många slemmiga typer som kan passa på i det begränsade, halvprivata, utrymmet som en toalett är och det är allt för många som inte kan sikta rätt! *urk*, *kräk*, :-@