Ännu ett liv har släckts. Ännu en oskyldig person har fått sätta livet till i den brutala våldsvåg som håller hela Sverige som gisslan. Mikael blev bara 39 år, skjuten mitt framför ögonen på sin 12-årige son på väg till simhallen. Enligt uppgift skedde det efter att han konfronterat ett ungdomsgäng.
Reaktionerna är de förväntade. Magdalena Andersson, Ardalan Shekarabi och justitieminister Gunnar Strömmer pratar om att alla gränser har passerats. Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård hävdar att det som hände inte ska få hända. Och Jimmie Åkesson förklarar fullt krig.
Inget av detta betyder någonting just nu. Det är blott ord. Ord vi har hört många gånger förr från politiker som inte begriper hur dagens situation har kunnat uppstå och misslyckas med att hitta svaren på hur utvecklingen ska kunna vändas.
Vi minns när Karolin Hakim mördades på öppen gata med ett barn i famnen. Då var upprördheten stor. En gräns hade passerats även då. Dåvarande justitieminister Morgan Johansson lovade att de skyldiga skulle ”jagas till världens ände”. Men hur många mördare som än sätts i fängelse verkar det inte spela någon roll. Det står alltid någon redo att ta deras plats. Redo att mörda för att inkassera en tusenlapp, en pizza, lite status i gänget.
Vi vet inte åldern på gärningsmannen, men det skulle inte förvåna om det är en person i högstadieåldern. Inget chockar oss längre. Vi vet att det skjuts vilt med automatvapen och att det ofta är Guds försyn att inte fler blir träffade. Vi vet att förlupna kulor träffar barn som leker i sandlådan. Vi vet att lättkränkta kriminella barn har vapen.
Politikernas kommentarer är väntade. Men det finns fler som reagerar. Ta ovanstående tweet. För en ledarskribent på Aftonbladet finns sympatierna alltid hos gärningsmannen, aldrig offret. Det vet vi sedan länge. Men det är ändå fascinerande i sin utstuderade djävulskhet att kunna skriva något dylikt kort efter att en familjefar blivit avrättad framför sin tolvåring. Inga tankar på brottsoffrets eller ens på den nu faderlöse sonens mänskliga rättigheter. Bara på hur viktigt det är att vi nu behandlar mördaren korrekt.
Samtidigt som det är lätt att känna avsky mot ovanstående tweet är det viktigt att komma ihåg att den inte är isolerad eller unik. Tvärtom har just detta perspektiv väglett och styrt svensk politik i många decennier. Och här är vi nu.
Ja, vi ska självfallet behandla mördaren korrekt. Personen ska ha livstids fängelse. För att kunna stävja den här våldsvågen behöver Sverige, tyvärr, bli betydligt mer repressivt. Ingen annan lösning är möjlig. Det innebär att vi kommer behöva spärra in personer under 18 år på livstid. Det betyder att vi behöver ungdomsfängelser. Att vi samtidigt ska arbeta förebyggande för att förhindra att barn och unga blir kriminella är självklart, men alla repressiva åtgärder som regeringen föreslår kommer att behövas. Och mycket mer därtill.
Dessa mördare ska jagas, fångas och spärras in. Ålder spelar faktiskt mindre roll nu, för hur ung en person än är kan vi inte ha dem springande lösa med vapen, redo att mörda.
Det är ett farligt samhälle vi ser växa fram nu. Ett samhälle där vi blir mer misstänksamma mot varandra. Där vi inte vågar släppa ut våra barn att leka längre. Där vi inte vågar ingripa, säga ifrån, visa civilkurage av rädsla för att drabbas av våld. Det är ett samhälle där våldet triumferar, där den med ett vapen bestämmer.
Huvudsaken nu är att det inte gynnar främlingsfientliga SD. Visst går det att förstå att man kan bli upprörd eller t.o.m arg men det får inte gynna främlingsfientliga SD.
De har som enda mål att ställa grupp mot grupp och polarisera. Det är vad man behöver tänka på när sådant här händer.
Precis.
SD bär ju dessutom en stor skuld för det här. Om SD inte hade sänkt a-kassan och privatiserat skolan hade det aldrig hänt.
Man blir naturligtvis förtvivlad å alla inblandades vägnar, naturligtvis den som blir dödad och dennes anhöriga, men också för en enskild ung kille som begår en sån här förskräcklig händelse, vad har den personen varit med om för någonting, vilka omständigheter har den killen växt upp under, vad är det för trauman han bär med sig?
Men, helledudanemejdå, så synd det är om dom stackars mördarna, som kan bli utsatta för främlingsfientliga reaktioner (du verkar utgå från att mördarna är utlänningar, vilket i och för sig sannolikt är korrekt). Men om jag kallar mördarna för avskum, och mördarna är utlänningar, så blir mina reaktioner främlingsfientliga. Jag beklagar!
Dessutom har de jävlarna mage att sätta svenskarnas intresse före utlänningarnas. Hur skall VI Socialdemokrater kunna ta makten igen om vi inte får invandrarnas röster? Ca 30% av våra röster kommer ju från våra nya svenskar. Låt invandrarna få rösta i riksdagsvalet redan från beviljat uppehållstillstånd så skall det nog ordna sig.
Huvudsaken är att totalt reversera flera decennier av havererad migrationspolitik och integrationspolitik.
Det stämmer att en gräns har passerats – och det är den svenska gränsen….
I helvete heller att mördare ska behandlas korrekt, de har förlorat alla sina rättigheter. Alla!
Korrekt i detta fall är hårdast möjliga straff. Det är korrekt.
Aneta och Susanne. Svenska hjältinnor.
Inför kamerorna.
Den lagomt gamla svenska traditionen att tända marschaller och slänga ut nallebjörnar i väntan på att någon trendkänslig politiker ska infinna sig på plats för att uppträda värdigt politiskt sörjande har fått sig en törn. Det är inte ens OK att säga att det inte är OK när anhöriga blir förbannade på de ansvariga. Att det sker inför rullande kameror kan befläcka den folkliga ytan. Och det inför den publik politikern tänkt vända sig till. Vanligt folk, som inte uppskattar det moderna samhällets skottlossningar. Det där är ett blivande problem, eller som vi sa förr en utmaning. Det kan ju på teveskärmen se ut som om politikern har med saken att göra på riktigt och är ansvarig. De växande förväntningarnas missnöje som Erlander talade om för så länge sedan. Var är tidernas största vinstaffär?
Polska invandrare.
Där stod sig Arga Magda slätt i argumentationen.
Hon får återvända till Sveavägen 68 för en ny kurs.
”Men hur många mördare som än sätts i fängelse verkar det inte spela någon roll. Det står alltid någon redo att ta deras plats. Redo att mörda för att inkassera en tusenlapp, en pizza, lite status i gänget.”
Ja, exakt så.
”För att kunna stävja den här våldsvågen behöver Sverige, tyvärr, bli betydligt mer repressivt. Ingen annan lösning är möjlig. Det innebär att vi kommer behöva spärra in personer under 18 år på livstid. Det betyder att vi behöver ungdomsfängelser.”
Hur kan du tro att detta kommer att fungera, när du så klarsynt gör observationen ovan?
Vi har facit från andra länder, där man redan har blivit mycket mer repressiva. Det spelar ingen roll för vissa grupper. Hårda straff, även för de under 18, ger inga meningsfulla resultat alls för t.ex gruppen svarta i USA. Det enda som händer är att man får en enorm fängelsesektor, som kostar en förmögenhet.
Men visst, det är som det är och om vi hade varit intresserade av empiri från andra länder hade vi aldrig tillåtit invandring av folk från kända problemgrupper.
Så det är väl bara att köra vidare med att satsa allt på åtgärder som vi redan vet inte fungerar.
Den troliga utvecklingen är att antalet dödsskjutningar kommer att öka mycket kraftigt, vi har fortfarande en påtagligt låg nivå, givet dagens demografi. Det är fullt möjligt att vi kan gå från 50 till 500 per år. Många städer i USA har betydligt högre siffror per capita än så. T.ex skulle man lätt kunna tänka sig 50 om året bara i Malmö och 100-200 i Stockholm.
Det som många gånger har hänt i USA är att man har tagit krafttag mot gängen i någon stad och låst in ganska många. Detta skapar då ett maktvakuum och leder till helt extrema nivåer av dödligt våld och ofta även upplopp som skapar enorm förödelse. Sen gör man samma sak igen…. Efter ett tag är det i princip permanent fritt krig. Så är det i massor av städer i USA sen länge.
Men å andra sidan kommer det också att resultera i att alla slutar att bry sig. Om det dog fem eller tio eller femton person pga. gängkrig förra veckan i Baltimore eller Chicago eller St Louis är det ingen som är det minsta intresserad av. Det blir bara notiser i lokaltidningarna.
Visst , utlandssvensk, hela Skärholmen kryllar av mångkulturella respektkrigare som är beredda att ta mördarens plats om även om vi dömer mördaren till 350 års fängelse – så det kommer självklart inte stävja någon våldsvåg.
Men moraliskt är det ändå rätt att döma mördaren till 350 års fängelse eller avlivning – och detta oavsett om våldsvågen minskar eller ökar som en följd av det.
Du argumenterar ofta emot hårda straff. Men vad är då din (realistiska) lösning på problemet ?
”Men vad är då din (realistiska) lösning på problemet ?”
Jag ser ingen realistisk lösning. Det finns metoder som fungerar mycket bra, men de är inte alls realistiska. Så det verkar klart att utvecklingen bara kommer att fortsätta i samma riktning.
Men av relevans för alla som bor i Sverige, är att det vi redan vet från USA mycket tydligt visar att det är troligt att det kommer att bli mycket, mycket värre än vad vi ser nu i Sverige. Många orter kommer troligen att bli helt förstörda inom en ganska nära framtid och den allmänna våldsnivån lär gå genom taket.
Nej. Staten kommmer falla samman då upploppen i Paris kommer bli en mild bris i jämförelse med i Sverige.
Det är Frankrike och Sverige som faller först i Europa.
Sen faller antagligen hela Europa samman.
Ok, instämmer i allt.
Men eftersom det ändå går åt helvete hur vi än gör kan vi väl låsa in kräken på 350 år istället för 10 månaders ungdomsvård…?
Det finns bara ett någorlunda rimligt svar- ta den amerikanska delstaten med mest liberala vapenlagar och inför dem i svensk grundlag. Men då kommer ju kreti och pleti kunna köpa skjutvapen, säger alla förbudsivrarna med slavmentalitet. Visst är det så- men även kreti och pleti har rätt, BORDE HA RÄTT, att försvara sina och sina familjers liv. Som det nu är kan vi varken utöva nödvärnslagen eller fylla fängelserna. In med förövarna på livstid, absolut, och outsourca fängelseplatser till Polen eller Estland och repatriera ockupanterna. Men under tiden? Hur ska folk kunna freda sig?
”An armed society is a polite society” var det någon som sa. Eller kommer att bli. Hoppas verkligen det är vad Åkesson menar när han säger ”…precis allt”.
Citat från Johan Westerholm anno 2016. De flesta av er har säkert läst detta. Råd han fick i Libanon. Jag håller helt med om att vid dåd liknande det i Skärholmen skall man helt enkelt förlora sina mänskliga rättigheter.
””Lyd ett råd. Glöm bort det där med rättssäkerhet i några år. Glöm bort det där med mänskliga rättigheter. Ni måste gå in i varje hus och börja uppifrån och ner och rensa i det ni kallar för utanförskapsområden.
Om ni vill vara snälla så internera dem på obestämd tid tills de begripit hur man uppför sig men har ni möjlighet så kasta ut dem, oavsett vilket öde som väntar dem. Det kommer bespara er eoner av tid och annat lidande.
Och idag skriver Johan detta:
”Vi kan fundera på hur långt vi kommer att låta utvecklingen gå i dessa områden innan den libanesiske ministerns råd är det enda som finns kvar i verktygslådan.
Och var vi kommer befinna oss då.”
Det där är samma Johan Westerholm som röstade på sossarna 2014 , men bytte till folkpartiet 2018…? 🙄
Ja, det stämmer. Jag tror inte det jag citerat fungerar i Folkpartiet heller.
Nä , det e nog inte riktigt killen vid grillens melodii ☺️
han personröstade enligt egen utsaga på mamma, barbro westerholm.
jo,jo, den killen, han kan han.
Det är nu väldiga spänningar ute i ghettona. Det kan mycket snabbt eskalera till en situation där medborgarna inte längre anser att staten kan uppfylla sitt grunduppdrag med att freda befolkningen. Lugna villaförorter kan mycket snabbt förvandlas till ett mål för ghettobefolkningarna. Som sagt: det är Frankrike eller Sverige som faller först.
Jihadisterna i Frankrike är mycket starka nu och afrikanerna i Frankrike har börjat ta sina positioner. Nationalisterna med ledaren Le Pen ser sina positioner också. Vi börjar närma oss en upplösning i Frankrike. Macron sitter inte alls säkert längre där borta.
Man frågar sig om Kristersson sitter säkert nu när det är tumult i ghettona.
Mycket står på spel. Men det har det gjort länge. En befolkning som inte inser faran med kultur, religion, etnicitet, kan inte överleva med demokrati.
Jag kan mycket väl se en situation där svenskarna blir evakuerade till annat land eller område. Man vet inte vad som kommer att hända. Att staten Sverige upphör börjar bli tydligt. Det är nu snart tryggare i Irak än i Sverige. Säger en del?
Sen ska man ha klart för sig. Det finns två sätt att på något sätt lösa sådana här saker med invandring. Antingen stänger man gränsen som Danmark gjort eller så kör man på tills staten faller då den blir för våldsam. Det är svårt att sia om vilket alternativ som är bäst. Men i längden är förmodligen den väg som Sverige valt mer fördelaktig i ett längre perspektiv då Danmark ändå är kört på sikt.
Självklart är det mycket dåligt att många dör längs vägen och att framtiden blir svår för svenskarna, men den är ändå mer rimlig än Danmarks väg i ett längre perspektiv.
”Lugna villaförorter kan mycket snabbt förvandlas till ett mål för ghettobefolkningarna.”
Ja!! Det kan gå väldigt fort. Det finns massor av tidigare pampiga kåkar i USA som nu bara är slum. T.ex försöker man nu att sälja hus i Baltimore för en dollar och det var tidigare en jättefin stad, det såg ut ungefär som de bättre delarna av London. Det är liknande i många städer och orter.
Man kan lägga till att USA länge har haft livstidsstraff för yngre brottslingar. Cirka 20 tusen person har dömts till detta pga. brott de begick innan de var fyllda 18. Men resultatet av detta är NOLL i städer som Baltimore och många, många andra. Det är fler och yngre gängmedlemmar än någonsin. Ofta flera tusen i medelstora städer.
Som ett exempel ur högen kan man nämna Memphis, som är ungefär samma storlek som Göteborg. De har cirka 12 tusen gängmedlemmar och 3-400 mord om året. Ungefär så ser det ofta ut i de berikade städerna i USA. Detta är då utfallet av att man under nästan 50 år har hållit på med ”hårda tag” och byggt upp världens största fängelsesystem.
Det funkar inte. Alls.
Göteboorg ska tydligen vara totalt kaos nu enligt min vän på gymet. Han är från Skåne. Han sade att det var lugnt i Malmö jämfört med Göteborg. Han sade också att alla svenska städer är stökiga.
Han ville straffa ett flertal politiker.
”Det funkar inte. Alls.”
Hur vet du det ?
Har du någon slags statistik från en parallell verklighet där Memphis har samma straffskala som Sverige ?
Alltså ;
Hur många mord skulle Memphis ha om de minderåriga mördarna fick 10 månaders undomsvård istället för livstids fängelse ?
A ) Fler
B ) Färre
C ) Lika många
D ) Inte en aning
”Det funkar inte. Alls.”
Hur vet du det ?”
För att straffen har nästan inget alls att göra med antalet våldsbrott, det som spelar roll är vilka människor man har.
Om vi tar in en miljon japaner till Sverige, kommer de att begå cirka noll till tio mord, oavsett om straffet för detta är 1 år eller 100 år på kåken.
Om vi däremot tar in en miljon svarta, från USA eller Afrika, kan vi räkna med minst några hundra mord om året. Återigen i stort oberoende av vilka straff vi har.
Det går att se detta tydligt i amerikansk statistik. Svarta är cirka 20 gånger mer benägna att begå mord jämfört med folk från Sydostasien.
Så min gissning är C), dvs antalet mord skulle vara ungefär samma.
Du kan också fundera över t.ex Sverige 1970, när vi knappt hade några mord. Tror du att det hade ändrats om man hade höjt eller sänkt straffen? Nästan säkert inte, eller hur?
Tja , för det första går det inte att jämföra Sverige och USA rakt av när det gäller brottslighet/mord. Det finns massvis med andra faktorer än straffskalan som påverkar brottsligheten.
Du gör som alla vänsterdebattörer som jag någonsin har debatterat med ;
”Hårdare straff hjälper inte, titta på USA” säger dom (och du) alltid.
Då kan jag lika gärna hävda ”Hårdare straff hjälper , titta på El Salvador och Dubai”.
Jag är helt övertygad om att antalet mord hade ökat om man hade sänkt straffet till 100 dagsböter och minskat om man hade höjt straffet till stympning på stortorget.
Det här gäller givetvis bara rationella människor – för dom (mig) har straffet en avskräckande effekt.
Om straffet vore 100 dagsböter skulle jag gladeligen skjuta både en och annan ”människa”, men jag har ingen som helst lust att ta 10 års fängelse för hagamannens skull.
Så , dom hårda straffen hindrar mig från att begå mord. Alltså hjälper dom.
Inavlade idioter utan impulskontroll avskräcks däremot naturligtvis inte.
Ponera att utvisning på livstid införs för ALLA brott. Jag är helt övertygad om att detta skulle minska brottsligheten.
En enkelbiljett till hemlandet avskräcker väldigt många mycket, mycket mer än livstids fängelse på svensk anstalt.
”Du gör som alla vänsterdebattörer som jag någonsin har debatterat med”
Ja, ja, ok.
”Då kan jag lika gärna hävda ”Hårdare straff hjälper , titta på El Salvador och Dubai”
Det är inte den typen av straff som är aktuella i Sverige.
”Inavlade idioter utan impulskontroll avskräcks däremot naturligtvis inte.”
Graden av avskräckning varierar mycket starkt mellan olika grupper. För vissa är den nära noll, vad gäller alla former av straff som är accepterade i Väst.
”Ponera att utvisning på livstid införs för ALLA brott. Jag är helt övertygad om att detta skulle minska brottsligheten.”
Visst, utan tvekan. Men inte främst för att det skulle verka avskräckande, utan för att mycket stora delar av vissa grupper skulle bli utvisade.
Om det nu gick att genomföra…
Men det som istället kommer är hårdare straff och en massiv utbyggnad av antalet fängelseplatser, dvs. något som förefaller väldigt liknande vad man länge har hållit på med i USA.
Just jag anser att det är helt klart att de som tror på att utfallet blir meningsfullt annorlunda i Sverige uppfyller Einsteins definition på vanvett, dvs. att göra samma sak men förvänta sig ett annorlunda resultat.
Vi får väl se hur det går….
Jag kan väl även nämna att från mitt perspektiv är vänster- och högerdebattörernas typiska inställning i den här frågan bara två varianter på samma grundläggande tankefel.
De utgår nämligen båda från att man kan kontrollera och ändra andra gruppers grundläggande beteende genom att använda västerländska metoder.
Men verkligheten är att vare sig fritidsgårdar eller fängelser har någon meningsfull effekt på benägenheten att begå våldsbrott för vissa grupper. Det krävs helt andra metoder om man vill påverka detta.
Utlandssvensk har rätt. Vare sig fler reformer eller hårdare straff gör någon nämnvärd skillnad i utfallet. Jag vill lägga till en faktor som försvårar allt – det svenska rättsväsendet. Det är inte konstruerat för gängbrottslighet eller systematiska välfärdsbrott. Det kan inte hantera det helt enkelt. Det är konstruerat för en annan tid (före massinvandringen och EU).
”Det är inte den typen av straff som är aktuella i Sverige.”
Ah ,ok, jag diskuterade huruvida strängare straff avskräcker och minskar brottsligheten rent hypotetiskt/teoretiskt. Jag diskuterade alltså inte de straff(höjningar) som är aktuella i Sverige.
Men då är vi överens. Tror jag 🙂
@ Jan,
”Jag vill lägga till en faktor som försvårar allt – det svenska rättsväsendet. Det är inte konstruerat för gängbrottslighet eller systematiska välfärdsbrott. ”
Visst, så är det.
@ Weasel,
”Men då är vi överens. Tror jag”
Ok!! 🙂
Det Anders flickor inte begriper är att även internationella konventioner kan vara skadliga. Det blir syntax error för dem. Lite underligt med tanke på att flera av dem till och med har examina från Oxford. Fast var det inte Strömmer och Kristersson som lovade vitt och brett att de skulle komma tillrätta med ungdomsbrottsligheten om de väl vann valet? Kanske att de har glömt det nu?
Sossar i gemen (inklusive kamraten Jan) har en tendens att överskatta akademiska examina på egna sidan sen gammalt. Precis som dom förväntar sig att alla andra ska vara snabbare än Morgan (som inte fick ett skit gjort i åtta år). Men det är förstås bortglömt nu.
I det perspektivet har Tidö redan fått mycket gjort och det mesta talar för att det kommer mera. Även om det går för långsamt enligt normal tidräkning. Men just det har ju inte sossen kamrat Jan något med att göra. Han är ju sosse.
Än så länge har de inte fått någonting gjort. Överhuvudtaget. Det är nämligen resultatet som räknas. Inte positivt tänkande från koväljare som du. Vad sossarna gör eller inte gör har inte med saken att göra. Vi har nämligen en borgerlig regering nu. Även om du vägrar inse det (eftersom din banala världsbild går ut på att skylla allting på sossarna. Ingenting annat.)
Kamraten Jan tycker att en banal världsbild är att skylla på sossarna. Som tex den lille onde kamrat Morgan som inte fick ett skit gjort. Det är banalt att notera tycker Jan.
Sossarnas år vid makten är också banala att notera om man vill vara kamratlig med Jan. Det vill man inte.
Sossarnas önskan om mer makt är inte banal. Den skulle kosta det Sverige som finns kvar efter sossarnas år vid makten. Självklart sitter kamrat Jan i soffan och kniper ihop sina ögon för att slippa se när Tidö sakta rensar upp efter alla år av sossar. Under tiden kliver kamrat Magda i alla klaver hon kan hitta.
”Än så länge har de inte fått någonting gjort. Överhuvudtaget. Det är nämligen resultatet som räknas. ”
Varför gnäller du på att Strömmer & Kristersson inte har fått någonting gjort när du själv påstår att varken reformer eller straff ändrar utfallet ? 🙄
Om nu varken reformer eller hårdare straff ändrar någonting – vad i helvete tycker du då att Strömmer & Kristersson ska göra ?
Det krävs mer genomgripande saker. Vilket det nog knappast finns politiskt mandat för i Sverige. Vår juridiska apparat är ganska trög och inte benägen till större förändringar. Definitivt inte snabba sådana.
Strömmer och Kristersson är dessutom ganska lata. Det mesta politiker kan göra sker i marginalerna. För väljarna spelar det ingen roll då de ofta är benägna att tro på politikernas valfläsk. De låter sig säkert duperas nästa val också.
Ok , du är alltså missnöjd över att Strömmer o Kristersson inte har genomfört det som det inte finns politiskt mandat för i Sverige.
Då var det ju synd att sossarna inte vann förra valet för dom hade säkerligen genomfört ”det”.
Sossarna är ju heller inte lata för dom vänder på varje sten.
(Förutom om stenen ligger på en ABF-gård i Botkyrka )
Tar mig friheten att citera signaturen Rikards inlägg på det goda samhället i vilket jag instämmer till 100 %.
”Inför dödsstraff som enda straff för vissa brott (med hänsyn till bevisning, förstås).
Ta ifrån medborgarskap från alla invandrare som begått brott i Sverige och utvisa dem. Konfiskera deras egendom. Utsträck detta till att omfatta alla vars eget uppehållstillstånd/medborgarskap tillkommit tack vare anhöriginvandring o.d.
Börja med en lagom stor stad, som Alingsås eller Borås.
Placera ut militär, hemvärn, ev. jägare via civilförsvaret runt området. Genomsök varje utrymme och varje fordon. Grip och internera alla invandrare som är dömda för brott med fängelse i straffskalan, och alla som är här illegalt. Utvisa dem – om så behövs, lasta dem på containerfartyg och kasta av dem på flottar utanför Tunisiska kusten.
Gör så med ett halvdussin små till medelstora städer, innan man ger sig på de riktiga cancersvulsterna Malmö, Göteborg och Stockholm.
De laglydiga invandrarna kommer att applådera.
Varför så få svenskar begrep detta på 1980-talet, eftersom konsekvenserna av att importera araber och negrer och andra sorters liknande folkslag redan då var uppenbara, tja det kan väl bara tillskrivas lathet, feghet och dumhet från sagda svenskars sida.
Nu är det som det är, och inga trevliga puttenuttiga värdegrundslösningar duger som SVT-godkänd snuttefilt längre.
Bittert för alla oss som förlorat så mycket på att försöka varna och väcka vårt otacksamma folk, som nu helt plötsligt låtsas som om de också begrep vart vi var på väg, för åratal sedan. Den som känner sig träffad bör begrunda varför, noga.”
Ingenting nytt där. Sådär har det låtit i rännan i decennier. Bara ett sätt att pysa ur sig lite ilska. Tillför ingenting. Att hantera den politiska verkligheten är en svårare sak. Ger dock inga ”likes” i rännan.
Nä, i sosse-rännan tar man de socioekonomiska faktorerna på en tur igen. Det är sjukt bra politik det!
Jan, det som sign. Rikard skriver är ju just det som krävs. Varför i hela fridens namn är du emot detta? Vill du egentligen ha mer av våld och ond bråd död i landet? Är det ett sådant Sverige du vill se så har vi kommit alldeles för långt på denna väg, förmodligen känner du dig då tillfreds med denna avveckling av Sverige, som det en gång var. Är du i realiteten en så hemsk och avskyvärd människa som du låter påskina?
Vad jag tycker har inte med det hela att göra. Den här typen av utspel är vanliga i rännan men har ingenting med verkligheten att göra. Det finns ingen demokratisk konsensus bakom den typen av åtgärder. Därför är dessa typiska utfall i rännan ointressanta annat än för psykologer. Till intet förpliktigande dessutom.
Tack för ditt svar Jan. Nu vet alla att du är precis så hemsk och avskyvärd som du ideligen låter påskina, vilket i sig inte var någon nyhet av rang. Och det är såklart sant att vad du Jan tycker och anser har absolut ingenting med verkligheten att göra. Dream on.
Kamrat Jan tar på sig sin hatt och vips så är han hobbypsykolog igen. Den som minns förra gången minns också hur bra det gick. Det var diagnoser hit och det var diagnoser dit i en evig röra. Satta av hobbypsykologen herr kamrat Jan under sin hatt.
Nå, han har försökt hålla sig ifrån sina kloaker från den tiden men när han börjar psykologisera om rännan är det första tecknet på återfall. Som så många gånger förr.
”den politiska verkligheten”???
Det finns bara verkligheten, på samma sätt som det varken finns ”din sanning” eller ”min sanning”, det finns bara sanningen. Och den är att ska krisen med den här typen av importerad kriminalitet lösas, måste vi använda nya metoder. Åt helvete med om de är ”demokratiska” eller inte. Det handlar inte om att fortsätta med nuvarande stjärtpudertaktik eller göra som IDF och bomba Rinkeby till grus. Det råkar finnas en rätt bred skala däremellan.
”Att hantera den politiska verkligheten är en svårare sak. ”
Det var politiker som avskaffade dödsstraffet så varför skulle inte politiker kunna införa dödsstraffet ?
Är mest förvånad att detta inte
hänt tidigare. Det här snacket om ”vi alla ska hjälpa till”,”säga till”,”markera mot gängen”,”civilsamhället ”,etc,etc kommer ta slut nu det var precis det han gjorde som politikerna sade. Va’ kul att få bakhuvudet urblåst som tack☺️. Jag ser inga som helst lösningar på detta nu.
Den metoden som fungerar är Mellanöstern metoden med bestraffning/urskillningslöst våld av familjer,hela klaner som Saddam,al assad o nu israel använder. Detta är möjligtvis det enda som fungerar.
”Den metoden som fungerar är Mellanöstern metoden med bestraffning/urskillningslöst våld av familjer,hela klaner som Saddam,al assad o nu israel använder. Detta är möjligtvis det enda som fungerar.”
Jo, det finns metoder som funkar. Förutom exempel från Mellanöstern i modern tid, finns det många andra. T.ex de olika formerna av segregering i USA upp till cirka 1965, eller systemet i Sydafrika innan ANC tog över. Innan dess fanns det också MASSOR av exempel under kolonialtiden, när vi i Väst mycket väl visste hur man hanterar olika folkgrupper.
Men varför studera det som funkar….. Det är bara rasister som håller på med det…
Jonna har varit på moderaternas konferans och lyssnat på vad Kristersson inte sa. Så kan man naturligtvis också göra ett referat. Vad sa Kristersson inte?
Ja Kristersson pratade inte om marknadsskolan, bostadssegregationen, nedskärningarna i socialtjänsten och fritidsaktiviteterna. Det är sånt som Jonna Sima som är oberoende socialdemokrat brukar höra när någon säger något Jonna ska referera. Asså Magda brukar prata om just det så varför inte Ulf frågar hon sig. Inte heller pratade han om elefanten i rummet. Inte med ett ord pratade han om den. Däremot hade Kristersson självförtroende och ser sig själv som en ny mittpunkt. Själv tycker Jonna att han tror på det själv så därför skriver hon just det. Hon vet var en mittpunkt sitter. Nämligen. Sedan tog Jonna och hennes mittpunkt långlunch. Shopping på NK kräver mat i lilla magen.
Det lite märkliga är ÄNDÅ (jag blir tydligen alltmer skeptisk!) att HELA själva ”skeendet” eller HELA själva ”händelsen” ju faktiskt (otroligt nog!) ju KAN vara s.k. ”tillgjord” eller konstruerad”?
Eller det KAN vara en s.k. ”politisk psykologisk operation” (ett ”mord” i en dold gångtunnel?), för ATT kunna skapa en politisk agitations-situation och som en ”opinions-bildnings-möjlighet”?
Många som låtsas vara eller är ”journalister” blir plötsligt ”aktivister” och aktörer?
De som tacksamt ”förstorar och blir ”eld och lågor” i det som (”utan minsta tvivel”!), då tilltros vara ”ett mord”, (men som alltså KANSKE faktiskt även kan vara FEJK-nyheter?)
(Inte minst verkar man bli saliga ”aktivister” på den evigt stackande, ordletande och svamlande kanalen Riks?)
FALSKA ”nyheter” eller falsifierade händelser har ju DE FACTO skett genom hela historien?
Och de kan nog tillåtas att ske om de ANSES BEHÖVAS (!), just i ett politiskt sammanhang och för att kunna ”skapa OPINION” och alltså ses som en ”manöver” för en s.k. ”den goda sakens skull”?
Dessa ”förfalskningar” de sker nog också fortsättningsvis så man får nog fortsätta att vara ”tveksam” till det mesta av vad man ”tror sig höra” och ”tror sig se”?
Men som man i själva verket kanske inte alls egentligen ”ser”? (Ingen bild har visats på ”den dödade” personen?) (!)
Edu vill se det sönderskjutna ansiktet på offret i Skärholmen. Eller åtminstone lite blod. Om så bara några droppar.
Edu är en en mycket svårflirtad donna. Skeptisk ut i fingerspetsarna som det heter. Hon ägnar sig åt källkritik. Utan närbilder på liket = inget mord.
Men appropå det, hur gick det för klassens japanska systrar?
(Vi har aldrig fått reda på deras öde? (!))
……skrev på 13 april, 2034, på 11:55:
”Men apropå det, hur gick det för klassens japanska systrar?”
Ja det undrar även jag ibland.
En av dem och jag själv brevväxlande en kortare tid efter skolans slut, men upphörde ganska snart. Livet kom emellan.
Den japanska kulturen är ju i allmänhet en mycket disciplinerad kultur.
Mina unga japanska väninnor, (kanske ca 21 års ålder, liksom jag själv), var likaså disciplinerade. Även konstnärliga och alltså starkt samlade människor, samt artiga och fokuserade.
Skulle tro att de båda, fastän inte släkt inbördes med varandra, tillhörde s.k. ”högre stående” familjer. Eller även kanske s.k. ”högvälborna” familjer, båda två. De var verkligen både artiga och ”japanskt kultiverade” unga människor.
Kanske skulle en ”typiskt svensk oartighets-kultur”, en slafsig, hafsig, brölande, krälande, en avundsjuk och en bökande samt en tjurig o-anständighets-kultur, samt en utpräglad grov s.k. ”cowboy-aktig” gapig och skrikig samt ”o-förfinad” västerländsk ”kultur” ha någonting att ”lära” och kunna ”anamma” från det ur-åldriga och den mycket ”lågmälda” och ”artighetspräglade” s.k. ”Österländska kultursfären”?
En s.k. ”högfärdskultur”, (en ”Högmods-kultur”), som tycks vilja dyrkas i Väst, kanske behöver få sig några knäppar på sina ”malliga näsor” som de sätter i vädret?
Nu hade det ju räckt med ett: tack bara bra så vitt jag vet.
Jag hade trott dig på ditt ord.
De japanska klasskompisarna var verkligen inte fejk.
Inte alls.
Men en liten nästan omärklig fokusförskjutning behövdes efter avslöjadet av educaremmens blodtörstiga konspirationer. Troligen har jag en enastående tur som undkom en woke-vampyrs knäpp på näsan med livet i behåll.
”Eller det KAN vara en s.k. ”politisk psykologisk operation” (ett ”mord” i en dold gångtunnel?), för ATT kunna skapa en politisk agitations-situation och som en ”opinions-bildnings-möjlighet”?”
Sök vård.
Educaremm är naturligtvis orolig för att förövarna eventuellt KAN vara muslimska invandrare i tonåren. Så ett radikalt grepp är förstås att förneka att något alls har hänt. Kan det insorteras under avdelningen för FEJK-nyheter så KAN det gå att skylla på Putin. Det är enkelt att förstå att detta här uppdraget leder Educaremm bort från den egna framgångsrika bloggen till att fiska i grumliga vatten på andras.
Är det någon mer än jag som kommer ihåg när etablissemanget oroade sig för Sverigebilden? Minsta motvalls eller bara ett stillsamt påpekande om att det här inte går så bra räckte för anklagelser om försök att svärta ned Sverigebilden.
Sverige var en humanitär stormakt hade man bestämt. Bilden av Sverige – Sverigebilden – påstods sprida sig över världen och visa hur fantastiska vi var. Vi tog på oss ledartröjan, låg i framkant och gick i bräschen. Idag får etablissemangets politiker åka ut till Skärholmen och som belöning för mödan får de skäll inför kamerorna. Berättelsen, poserandet och exceptionalismen står folk upp i halsen. Visst, tillvaron som elit är inte lika trivsam och trevlig som förr men man har i alla fall sin lön, sin pension och sin fina adress. Svenska folket tar notan för taxin. Betala själv? Hur skulle det se ut?
I det politiska hantverket ingår nu för tiden att få oss att fortsätta vädja, ja be, förövarna att snälla, snälla sluta. Det här är inte acceptabelt, inte OK, det måste få ett slut. Sen konstateras det att ännu en gräns passerats och det måste få ett slut. Snälla, snälla sluta.
Så media finns på plats. Politikerna kommer åkande. Nallar, marschaller, blommor och en och annan bön. Snälla, snälla sluta.
Det gör sig bra på bild. Medkännande politiker på plats bland vanliga människor. Verkligen delar deras vardag.Sen är det dags igen att konstatera att ännu en gräns passerats och det måste få ett slut. Snälla, snälla sluta.
”I det politiska hantverket ingår nu för tiden att få oss att fortsätta vädja, ja be, förövarna att snälla, snälla sluta.”
Det är så det blir och om man följer debatten i USA är man mycket bekant med detta. Det har förvisso sen länge i stort upphört på nationell nivå, men pågår oavbrutet i alla de sönderfallande städerna. Vi kan ju fortsätta med exempel från Memphis, men det är samma i alla de andra sönderfallande städerna:
”Memphis mayor meets with gang leaders to request ceasefire in effort to curb city’s gun violence ”
A record-breaking 398 people fell victim to homicides in Memphis last year – a noticeable jump from the 190 reported five years ago. And with more than 600 major violent crimes so far in 2024, including at least 40 homicides, Tennessee’s second-most populous city is off to another turbulent start.
The Justice Department underscored these worrying trends recently when it said violent crime in Memphis had reached a 17-year high.
In an effort to curb criminality, Memphis Mayor Paul Young, who took office in January with a focus on public safety, recently met with some of the city’s highest-ranking gang leaders in Memphis and crafted a ceasefire between the groups for seven days.
“My ask for them in that conversation was, ‘Can we get a seven-day ceasefire? Just seven days where there’s no shooting, no killing?’” the mayor said during a youth development panel discussion, CNN affiliate WMC-TV reported. “And they said, ‘Yeah, we would be willing to do that,’ and they gave me a couple of caveats.”
Some of the requested terms included assurances their rival gangs would agree to the ceasefire, as well as help getting well-paying jobs and the training needed to access them, WMC-TV reported.”
https://edition.cnn.com/2024/03/03/us/memphis-gangs-ceasefire-paul-young/index.html
Tack Utlandssvensk för intressant, men samtidigt lite sorglig information.
Det jag tycker är lite märkligt är att man verkar vilja i USA, och även i Europa (?), fokusera FRÄMST på att dels är brottsligheten framträdande hos ”de färgade” och då i relation till och i jämförelse med de ”ofärgade” (!), SAMT att i Sverige särskilt knyta all brottslighet till INTE ”kriminella” främst?
ISTÄLLET verkar man att FRÄMST (genom journalistiska aktivister och aktivistiska journalister?), vilja försöka att knyta ALL kriminalitet (i tex Sverige), och alla kriminella s.k.”klaner” till FRÄMST en Islam och muslimska människor?
DETTA antagande och detta förfarande vilket då kan anses vara inte så lite skevt?
Samtidigt vill all slag av brottslighet från regeringspartier försöka att MOTIVERA betydligt strängare straff mot de s.k. ”gängen” och i samma ”andetag” som man då också vill mena att en ISLAM måste ”bekämpas”, OCKSÅ till varje pris.
Det lite MÄRKLIGA är då att i just DETTA ”tänkande” och förfarande så märker man inte att man faktiskt ”närmar sig” en Islam?
Detta därför ATT t ex en Islam ju har mycket, mycket stränga lagar och också mycket, mycket stränga STRAFF mot alla slag av ”kriminalitet”.
En Islam har ju mycket, mycket starkt avskräckande straff, (även dödsstraff), mot alla sorter och slag av tjuveri, mot all brottslighet, alla lögner, alla bedragare, våldstagare, droghandlare och mördare, samt alla olika sorter och slag av ”banditer” i övrigt.
SÅ, på så sätt och vis kan man SE att NÄR västerländska regeringar menar att strängare straff behöver införas överallt, SÅ kan man påstå ATT västvärlden ju faktiskt just DÄRMED i mångt och mycket då ”närmar sig” en Islam´s mycket stränga lagstiftningstradition? (!)
(Snart är hela Europa ”muslimskt”? Det är då kanske därmed betydligt MER ”överlevnadskraftigt”? Med stora familjer, med många ljushyade, blonda och blåögda muslimska människor med MÅNGA barn och med många ”laglydiga medborgare”? (!) )
@ Edu,
”Det jag tycker är lite märkligt är att man verkar vilja i USA, och även i Europa (?), fokusera FRÄMST på att dels är brottsligheten framträdande hos ”de färgade” och då i relation till och i jämförelse med de ”ofärgade””
Det vill man verkligen inte! Ingen vill ens prata om den helt massiva korrelationen mellan ras och våldsbrott, även om den är helt extremt tydlig.
”SÅ, på så sätt och vis kan man SE att NÄR västerländska regeringar menar att strängare straff behöver införas överallt, SÅ kan man påstå ATT västvärlden ju faktiskt just DÄRMED i mångt och mycket då ”närmar sig” en Islam´s mycket stränga lagstiftningstradition?”
Ja, strängare straff är en form av anpassning i riktning mot de system som finns i t.ex MENA. Gruppen vita svenskar klarade sig utmärkt med Kling och Klang och pyttesmå, snälla fängelser.
De små steg man tar nu kommer dock nästan säkert inte att fungera, dvs. våldsbrottsligheten kommer inte minska. Men över tiden blir Sverige rimligen ett helt vanligt MENA land och då kommer det att finnas system som håller nere vardagsbrottsligheten, t.ex extremt brutal polis och sharia.
Vägen dit lär dock bli allt annat än smärtfri och när vi väl är framme kommer det att vara fattigt och eländigt. Fast då är väl även gruppen vita svenskar i stort borta….
Väst är fyllt med människor som gillar Elvis och dansar sexuellt upphetsande med höftvickningar och annat.
Ogudaktigheter som educaremmen avslöjat gång på gång. Man får hoppas att Säpo tar en titt extra på Umm Educarem
innan nästa massaker. Allt är inte guld som glimmar. Vem som helst kan förstå att hon varit hemlig med detaljerna kring de egna berättelserna. Som de där japanskorna. Men det kan inte vara så svårt att få hennes id via bloggen för Säpo.
”Some of the requested terms included assurances their rival gangs would agree to the ceasefire, as well as help getting well-paying jobs and the training needed to access them, WMC-TV reported.”
Det kan ju inte bli värre än så här, gängledare fixar välbetalda offentliga jobb åt sina killar.
”Det kan ju inte bli värre än så här”
Det enda som är säkert i dagens Väst är att det alltid kan bli värre…..
T.ex har vi den väldigt berikande sedvänjan med gäng som tar över hyresfastigheter, dvs. de får hyresgästerna att ge hyran till dem istället för till ägaren av byggnaden. Det är ganska utbrett i Sydafrika.
Och mycket, mycket annat spännande som troligen snart kommer även till den landmassa som fortfarande kallas Sverige.
@ qas,
Jag får intrycket av att det är väldigt svårt för folk i Sverige att verkligen begripa omfattningen av förfallet i de amerikanska städerna. Många av dem är helt akut livsfarliga och en stor andel av fastigheterna har blivit övergivna, när de inte längre gick att sälja. Många, många tusen hus. Ofta är många av dem även nerbrända.
Detroit, Baltimore, Memphis, St Louis, New Orleans, osv, osv. De var alla rika och fina städer för inte så länge sen.
Den här utvecklingen är inte bara möjlig, utan även trolig för många orter i Sverige. De som begriper detta har en realistisk möjlighet att skydda sig innan det är försent. Många kommer förlora allt när deras hus och lägenheter blir värdelösa. När det väl sätter igång kan det gå extremt fort. T.ex gick Detroit från att vara en av världens rikaste och finaste städer till hopplös slum på bara några få år.
Upploppen som inledde sönderfallet i Detroit var ganska direkt orsakat av ett polisingripande och så är det ofta.
Ja,Detroit kallades för nordamerikas Paris.
Förfallet där gick på bara några få år och accelerade när de fick sin första afroamerikan som borgmästare,då gick från slalom till störtlopp ner i dyn.
”accelerade när de fick sin första afroamerikan som borgmästare”
Så brukar det gå. Om jag minns rätt, fanns det cirka 2.5 miljoner människor i Detroit innan förfallet började och cirka 70% var vita. Nu är det bara svarta kvar och befolkningen ligger krig 7-8 hundra tusen. Så du kan ju lätt räkna ut hur många tomma byggnader det finns.
När man väl når svart majoritet, brukar det ganska direkt bli typisk 3je världen dynamik i den lokala demokratin. Så det blir inte bara svarta borgmästare, utan alla viktiga (och högavlönade) jobb går till svarta.
Sen blir det bokstavligen som i Afrika. Massiv korruption, inget som fungerar och enormt mycket våld.
Det är verkligen inte svårt att tänka sig något liknande i t.ex Malmö, fast då med främst MENA-folk istället för svarta. Utfallet lär dock bli väldigt likartat.
Våldet vi ser nu i Sverige är absolut ingenting jämfört med vad man får då. Och de berörda orterna blir helt förstörda, med massor av övergivna och nerbrända hus.
USA har klarat allt det här genom att i princip bygga om hela landet. Många, många miljoner vita flyttade till nybyggda och ganska billiga förorter.
Jag ser inte att det går att göra något liknande i dagens Sverige, så om städerna börjar falla kommer hela landet att följa efter.
”HiM på 13 april, 2024 på 16:14
Educaremm är naturligtvis orolig för att förövarna eventuellt KAN vara muslimska invandrare i tonåren.”
Exakt vad jag skrev med andra ord. Exakt och på pricken. Men det var väl lika bra att komma ut med en gång när anden ändå var ur flaskan. Islamkramaren, apologeten och den ständigt förvirrade Educaremm förnekar sig inte. Det enda nya inslaget får väl sägas vara den blottade blodtörsten. Men så har hon segervittring också. Man kan gissa att bakom fasaden gömmer sig någon hemvändande IS-mamma.
Så här lite von oben eller från graven straxt bredvid ser det i varje fall ut som ”hennes” internetpersona kraschats med musik och med sång. Finns nog ingen kvar som köper det där med en gammal fattig halvblind f.d montessorilärare längre. Vill minnas att coffee/Arne var först på plan med att kalla ”henne” imam. Nå, alla som inte lockats att anmäla sig till ”hennes” blogg kan skatta sig lyckliga. Mailadress och ip är inget man vill skicka vare sig till Raqqa eller Bagdad. 🙂
Jag har aldrig sett någon bild på educaremm, så jag tvivlar stark på att det existerar någon educaremm.
Är det verkligen bara ett sammanträffande att Educaremmens attack sammanfaller med tidpunkten för Irans attack på Israel?
Jag tror inte det.
Regeringen borde unisont deklarerade att de som skyddar skytten i Skärholmen kommer plockas av sina medborgarskap, uppehållstillstånd och vad det må vara. Ge dem 24 timmar, efter det är det ingen väg tillbaka. Detta gäller familj, släktingar och alla som haft med skytten att göra. Oavsett ålder, kön och eventuella diagnoser. Omedelbart verkställande eller internering a la Guantanamo.
Är det någon som tror att Statsministern är kapabel till mer än könsbyteslagar?
Det är tydligt att det är klimatminister Romina Pourmokhtari som ministerstyr Naturvårdsverket att införa förbud mot majbrasor och löveldning för att vara bäst i klimatklassen.
Ja, det är så uppenbart liberalt. Eldar du en lövhög må du dömas till lagens strängaste. Skjuter du en tolvårings pappa händer inte så mycket.
Knivmördaren i Sydney var psykiskt sjuk så han kan nog inte räkna med Umm Educaremms stöd eftersom han var australier. Ingen aktivistisk journalist i världen kan längre rädda denna stackars man från ett öde värre än döden. Pojkarna från Skärholmen hamnar väl på SiS-hem vad det lider. Med Umm Educaremms helhjärtade stöd.
Edu har inte sett någon bild på australiensarens lik så det var nog bara en politisk false flag operation.
Förmodligen ligger Israel bakom det hela.
”Galningen” i Sydney´s EGNA dödade och blodiga offer har dock uppvisats i televisionen även i Sverige.
Men, ju mer man ”uppmärksammar kriminella” människor, och även då fullkomligt uppenbart helgalna människor (ex Breivik m.fl.?), så riskerar själva den fokuserade uppmärksamheten att förmå kunna sprida både en ”mordgalenskap”, såväl som en ”krigsgalenskap”?
Ungefär kanske som med de ”hyllade gladiatorerna” i Rom?
Ju mer och bättre de kunde ”döda” desto mer applåder från ”åskådarna”erhöll de och desto ”högre status” gavs av Rom´s brutala och våldsdyrkande befolkning? Och därmed gavs de även ofta en s.k. ”högre social status” också av själva kejsaren?
Människor (män) är ofta både psykologiskt och också existentiellt mycket märkliga figurer?
Det är alltså oftast ”segrar till varje pris och kosta vad det kosta vill”, som verkar vara vad som gäller som en ”styrande psykologisk faktor”?
Detta i både små som stora strider, tävlingar och krigföringar? Och då både vad gäller mord, dråp, krig och ond bråd död i alla sammanhang?
INNAN ”fienden” är helt och hållet tillintetgjord och dödad så kan bataljen eller striden INTE räknas eller SES som någon SEGER?
Detta i de manliga eviga ”krigarnas” och i de eviga ”soldaternas” perspektiv?
”SEGRAR” är förmodligen det enda som då kan ge krigarna ”glädjerus” och därmed efterlängtade känslor av ”stolthet” och kanske även ”ära”?
Eftersom krigen och tävlingarna och striderna alltid har funnits i mänsklighetens historia så är det förmodligen ingenting som går att kunna ”råda bot” mot? (!)
Du menar att vi inte borde ge dig någon uppmärksamhet?
Edunym ….. skrev på 14 april, 2024 på 15:50
”Du menar att vi inte borde ge dig någon uppmärksamhet?”….
Själv har jag aldrig varit någon kriminell människa och har heller aldrig självklart någonsin fysiskt skadat någon enda människa, varken barn, vuxen eller gammal.
Har aldrig heller medvetet skadat något djur.
Har inte deltagit i något fysiskt krig eller inte heller i något fysiskt bråkande, stridande eller tävlande med några andra människor.
Är mycket måttligt intresserad av grupp-idrotts-tävlingar av alla de slag.
Deltog dock i min ungdom i s.k. trupp-uppvisnings-gymnastik på högstadiet under ledning av en gymnastiklärarinna som hade varit medlem i den svenska dåvarande landslagstruppen i gymnastik. Hon var en mycket duktig lärarinna.
Att inte förstärka destruktiva kriminellas eskapader genom att uppmärksamma deras ”stordåd”alltför mycket i den massmediala världen det berör alltså enbart just den specifika kategorin av människor och inga andra.
Tror alltså att genom att ge kriminella människor alltför mycket uppmärksamhet i det allmänna samhällsrummet kan riskera att medföra att många unga pojkar och ynglingar kan riskera att påverkas i negativa livsstilsbanor och kanske även i negativa tankebanor, vilket ju är sorgligt då de unga, (tonåringar osv.,), ju har ett helt liv framför sig att leva.
Som du säkert förstår är det inget jag sett med egna ögon. Inte ens på bild.
Det lite märkliga är ÄNDÅ (jag blir tydligen alltmer skeptisk!) att HELA själva ”påståendet” eller HELA själva ”händelsen” ju faktiskt (otroligt nog!) ju KAN vara s.k. ”tillgjord” eller konstruerad”?
Påståenden om trupp-uppvisnings-gymnastik och japanska klasskompisar kan gömma en imam.
Det är åt det hållet jag lutar.
@Educare Hmm.. deltog i ”trupp-uppvisnings-gymnastik”
Det låter vanskligt. Innebär inte det rytmiska kroppsrörelser till dekadent och vilseledande musik? Vad säger profeten om det?
Möjligt att jag sammanblandat med rytmisk gymnastik. Och grupp-uppvisnings-gymnastik inte går ut på att röra sig utan bara att visa upp sig? Ändock lite oroande att ni ägnade er åt dessa aktiviteter i högstadiet. En känslig och mycket påverkbar ålder. Och i tangentens riktning kan man förmoda lurar både bikini-flickor och rock-pop?
Dvs. Haram. För väl att du inte tagit någon skada.
”Galningen” i Sydney´s EGNA dödade och blodiga offer har dock uppvisats i televisionen även i Sverige.”
Jovisst , men fram tills dess att ”galningens” obduktion sänds live på televisionen i Sverige så tar jag det säkra framför det osäkra och betraktar det hela som en politisk polariseringsoperation.
(( Det ALLRA bästa vore om jag själv (?) Fick BEVITTNA s.k. obduktion på plats)) eller ÅTMINSTONE den s.k. ”begravingen” ) Bara FÖR att vara på den ”säkra” (?)SIDAN )))
Jaha.
Under något dygn var det manifestationer och politiker som berättade att det är både djuriskt och oacceptabelt att skjuta folk i huvudet.
Till och med programledaren och ”experterna” på SVT rapport var (eller åtminstone låtsades vara) chockade och upprörda.
Men efter något dygn återgick allt äntligen till det normala och politikerna, journalisterna och ”experterna” kunde då börja diskutera om det där med visitationszoner trots allt ändå inte är både diskriminering och ett brott mot rättigheter och konventioner.
Nu rullar allting på som vanligt. Ända fram tills nästa vecka då den där ”gränsen” passeras än en gång så att det blir dags för nya ljusmanifestationer och floskler.
Rip , Mikael , ännu ett offer för 7k 😥
Mordet paa Michael infoer hans 12-aariga son i Skaerholmen, aer ett de facto bestaellningsmord av Sjukloevern ( som har haft den destruktiva massinvandringspolitiken hoegst paa sin agenda). Alla analytiskt begaavade inser detta.
7K har alltså profilerat sin massinvandring genom att locka hit de mest svårintegrerade och kriminalitetsbejakande invandrarna. De kommer från kulturer långt från den svenska, vilket tillsammans med EU-medlemskapet (garanten för ett närmast fritt flöde av narkotika, illegala vapen och grovt kriminella över nationsgränsen) är fundamentet det parallella samhällsbygget. I det parallella samhället, som mer och mer breder ut sig, gäller inte svenska lagar. Dessa styrs istället av våldsutövande konstellationer, vilkas auktoritet man som svensk inte får utmana, annat än med ödesdigra konsekvenser. När så Mikael visade civilkurage i Skärholmen, så ifrågasatte han deras auktoritet och fick plikta med sitt liv. 7K har således detta mord på sitt samvete. SD kommer undan. Men liknande mord i framtiden måste SD beskyllas för, eftersom de bedriver fortsatt massinvandring och de facto folkutbyte. 2023 beviljades fler uppehållstillstånd än 2021.
Så var det dags igen.
Norrköping.
Det här är inte acceptabelt, inte OK, det måste få ett slut.
Politikerna har helg, det är söndag och det ska fan ut och åka ”tåg”.
Sen är det dags igen att konstatera att ännu en gräns passerats och det måste få ett slut. Snälla, snälla sluta.
Ja, det hann ju gå några dagar i varje fall. Emellan.
Bara lugn, snart kommer(som vanligt) ett handlingskraftigt åtgärdspaket som en gång för alla knäcker gängen:
–Fackeltåg mot främlingsfientlighet och islamofobi
–Längre öppettider på fritidsgårdarna
–Strängare vapenlicensregler för jägare och sportskyttar
–En nationell samordnare
–En snabbutredning som skall vara klar efter nästa val
–Ett nationellt register över något det inte finns ett nationellt register över ännu
–Fler fartkameror
–Höjd moms på ammunition och sprängämnen
–Förbud mot att vistas på fel plats vid fel tillfälle
I paketet borde oxå ingå en av MSB utformad badge att sättas vaeäl synligt på bröstet. Bilden på badgen ska bestå av två uppsträckta ”rör inte min kompis”-handflator i en jag-ger-mig-gest, med tillhörande text: ”SKJUT INTE!”.
När orden inte räcker till. Talande rubrik. Det antar jag avser de icke-ledare vi har begåvats med i det här landet. Ord som inte räcker till är det enda de kan åstadkomma.
Ser att BRÅ ska komma fram till att judars utsatthet i Malmö inte finns.
Tackar både Utlandssvensk och Weasel för flera mångfacetterade och intressanta kommentarer!
Och naturligtvis, Hans, för att du uppmärksammade denna tragedi. Man tycker att det borde vara en självklarhet men många bloggare och nyhetssajter fortsätter tillvaron som om inget hade hänt.
Vad borde göras då, jag vidhåller att vi måste få grundlagsstadgad rätt (inte ”privilegium” som det heter i dagens lagstiftning) att beväpna oss med skjutvapen. Kanske inte i första hand pga som det heter i det andra tillägget i den amerikanska konstitutionen, men ändå. Titta på Tjeckien tex, de har lyckats undgå EU:s förbudspolitik på ett rätt bra sätt. De stater i USA med extremt-ur svenskt perspektiv- liberal/frihetlig vapenlagstiftning verkar klara sig bättre än stater med hårdare vapenlagar.
Den lagstadgade rätten skulle inte resultera i att 10.000 somalier som idag bara har kniv i fickan istället har pistol i fickan..? 🤔
(Frågan är seriöst menad och inte nån kritik mot det du skriver )
”Vad borde göras då, jag vidhåller att vi måste få grundlagsstadgad rätt (inte ”privilegium” som det heter i dagens lagstiftning) att beväpna oss med skjutvapen. ”
Jo, visst.
”De stater i USA med extremt-ur svenskt perspektiv- liberal/frihetlig vapenlagstiftning verkar klara sig bättre än stater med hårdare vapenlagar.”
Well… Det är mycket tveksamt. Det som spelar roll är vilken andel av besvärliga grupper man har, resen har väldigt liten betydelse.
Det finns ranking på vilka delstater som är mer eller mindre tillåtande vad gäller innehav av vapen, t.ex här:
https://ammo.com/articles/most-gun-friendly-states
Det stämmer att den som ligger högst, New Hampshire, har relativt låg brottslighet. Men de som ligger på plats 5 och 6 (Mississippi och Missouri)är rena katastrofer. Samtidigt är New York ganska ok, trots att den här ligger näst sist.
Jag är helt för att vanligt, hederligt folk ska få ha och använda vapen. Men det är svårt att i USA hitta empiri som visar att det spelar någon större roll för hur brottsligheten utvecklas.
Vissa grupper kommer att mörda och råna, oavsett om de har vapen eller inte. Andra kan vara tungt beväpnade utan att det bli minsta tendens till våldsbrottslighet. Schweiz var länge ett exempel på det senare, alla hade vapen men det var extremt låg frekvens av våldsbrott. Detta håller dock nu på att snabbt ändras, i takt med att landet berikas.
Aftonbladets Lindberg har kommit fram till att det bara är trasor kvar av Sverigebilden och att det mest är SD:s och Åkessons fel.
”Vi håller på att bli som ett USA i miniatyr. Med en segregation så djup att människor överhuvudtaget inte möts. Där starka ekonomiska intressen, som skollobbyister och välfärdskapitalister, i praktiken styr politiken och där stora grupper inte längre känner sig som en del av samhället.”
”Men då krävs en annan politik och ett annat samhälle än idag. Och när jag lyssnar på politikernas reaktioner efter Skärholmen hör jag nästan ingenting av idéer och konkreta förslag på hur vi ska nå dit.”
”Politikerna har inte satsat på de sociala frågorna. Sis-hemmen är i dag ett haveri och det förebyggande arbetet för familjer i riskzonen en kuliss. Fängelserna är rena brottsuniversiteten och kriminalvården fullständigt överbelastad.
Eller om man vänder på frågan: vad trodde politikerna skulle hända när de lät skolan, socialtjänsten och kriminalvården förfalla?
Så, vad fan ska vi göra?
Ja, en början vore att våga prova något annat än den väg som inte fungerat i över tio år. ”
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/PprgAb/snart-ar-bara-trasor-kvar-av-sverigebilden
Lindberg vill ha en ny sjukt bra politik. Som vänder på stenar. Och som kommer fram till att den lönsamma invandringen är SD:s fel. Det vore att pröva en ny väg som kan göra invandringen lönsam och Sverigebilden hel igen.
Men det kräver förstås att folk röstar tillbaks Magda och sossarna.
”Med en segregation så djup att människor överhuvudtaget inte möts.”
Och om det nu är ett problem för Anders så får väl Anders flytta till Skärholmen och se till att möta människor i södermalmsmoskeen varje fredag.
Bryta den hemska segregationen kan bara individer göra på individnivå. Det kan inga ”politiker” hjälpa Anders med.
Det är för övrigt oerhört fascinerande att segregationen och kriminaliteten i Sverige nu är fullständigt gigantisk – när den var i det närmast obefintlig för 1,5 år sedan då statsministern hette Magdalena.
I samband med invandring och segregration är Magdalenan som en teflonpanna. Ingenting fäster, speciellt bland de sina (hur skulle de annars kunna vara sossarnas sina?) . De där problemen (utmaningar som det hette förr) uppstod i det ögonblick folket valde Kristersson före sossarna och Magdalenan. När det gäller SN(Socialdemokratiska Narrativet) gäller det att hålla tungar rätt i mun. Men hellre en rövare i Polen…
Kvinnokamparen Jonna Sima kommer fram till att Agnes Wold borde hålla sig till bakterier eftersom hon står på fel sida av historien annars. Ungefär samma som att tiga i församlingen eller bli kvar vid sin spis. Om någon annan än alltid lika rättfärdiga Jonna hade tyckt till.
Men Jonna är inte den som vill cancellera någon. Alls icke, hon vill bara att folk ska tycka rätt och riktigt. Rätt är naturligtvis att transkampen trumfar könskampen och feministkampen. Det handlar om ännu en utsatt grupp att avverka innan lång-lunchens shoppingplanering. Jonna, som lärt sig allt hon kan om bakterier av Agnes Wold, står den här gången på samma sida som sin ständige antagonist Ulf kristersson.