Begreppet godhetssignalering (eng: virtue signalling) har kommit att beskriva hur somliga, vilka ser sig som lite förmer, i samhällsdebatten sätter sig på höga moraliska hästar och klappar andra på huvudet. Syftet är att stärka den egna sociala ställningen inom en grupp, eller på ett bredare plan i samhället i stort, inte sällan med en självförhärligande baktanke. Man vill framhäva sig själv som moraliskt oklanderlig.
I dag har begreppet definitivt en negativ laddning. Men det har med tiden, precis som begrepp som ”rasism” och ”kränkt”, kommit att överanvändas, och inom ytterhögern används det till synes om allt och alla som tar minsta ställning för någonting. För Ukraina. För Gazaborna – eller israelerna. Målet för dem som pekar ut alla ställningstaganden som godhetssignalering tycks snarast vara total nihilism, ty det är allt som återstår om vi blir amoraliska varelser som varken bryr oss om när tyranner invaderar grannländer eller när en stat bombar livet ur tiotusentals kvinnor och barn.
Det finns få konflikter som är busenkla. Men för somliga är det alltid lätt att ta ställning, skriva upprop och gråta offentligt. För dessa uppmärksamhetstörstande individer handlar ställningstagandet emellertid sällan om sakfrågan utan om dem själva. Att söka uppmärksamhet, att visa upp sig, att få ryggdunkningar från de egna leden.
Detta bevittnades under migrantkrisen 2015, då allt från artister till konstnärer och aktivister passade på att sola sig i glansen av Det Enda Rätta, vilket i detta sammanhang var att öppna gränserna för asylsökande. Det var inte läge att ställa knepiga och öppna motfrågor. Ty vem ville anklagas för att förespråka att barn drunknar i Medelhavet? Den med tvivel på det rimliga i att Europas gränser föll och en massmigration pågick genom hela unionen, från Italien till Sverige, gjorde bäst i att hålla tyst. Debatten dog.
Någonstans här glider vi över i ett annat negativt laddat begrepp – politisk korrekthet. Enligt Nationalencyklopedin är politiskt korrekta personer någon som ”på ett opportunistiskt sätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten”. Det krävdes en minimal ansträngning av alla kändisar som lät sina namn stå under ett upprop.
Det ordnades insamlingsgalor som Hela Sverige Skramlar där landets artistelit ställde upp och sjöng för flyktingarna. Programledaren för P4 Extra, Carolina Norén, konstaterade: ”Det här känns jätteviktigt och jag är glad att få vara med. Här får vi chansen att hjälpa till och visa att vi bryr oss om våra medmänniskor.”
Det är inget fel på insamlingsgalor. Det är inget fel i att bry sig. Men notera formuleringen ovan: ”visa att vi bryr oss.” Det handlar inte primärt om att hjälpa utan om att visa andra att man har en viss ståndpunkt, i detta fall att Sverige skulle ta emot alla som klev över gränsen utan att ställa frågor.
Hanne Kjöller har reagerat på populismen och opportunismen i godhetssignaleringen. Ingen är ju för att barnfamiljer vräks eller att barn dödas i Gaza, så frågan är vem eller vilka alla upprop och demonstrationer mot dessa företeelser egentligen riktas mot? Och framför allt: vad är alternativet?
Om en barnfamilj slutar betala hyra, ska de få bo kvar då? Om en terrorgrupp slaktar över tusen judar inne i Israel, ska Israel bara stå med armarna i kors då? Och var alternativet till åtstramningen hösten 2015 att fortsätta ha öppna gränser trots att asylmottagandet kollapsade och att Migrationsverkets egna boendeplatser tagit slut redan två år tidigare? Den som kritiserar (eller poserar, välj själv) behöver svara på ovanstående frågor, erbjuda ett alternativ. Annars är en underskrift, en sång eller ett brandtal föga värt. Men det görs i princip aldrig av dem som vill visa vad de står för.
Läsaren av denna blogg vet min ståndpunkt i kriget mellan Ryssland och Ukraina. Men även här finns förstås gott om posörer som valde att ta ställning offentligt i början men som sedan har försvunnit från offentlighetens ljus i frågan när det blev komplicerat. Ty Björn Ulvaeus har inga svar på de svåra frågorna, och det kanske man inte kan förvänta sig heller.
Jag är helt för att ta ställning för saker. Som jag konstaterade inledningsvis är alternativet en sorts nihilism, vilket vore ett outhärdligt samhälle där ingenting har ett värde och där vi likt lobotomerade går omkring utan att märka vad som händer runt omkring oss. Det är poserandet, opportunismen, som förtjänar kritik. Den är så billig, så simpel och så genomskinlig och ändå ges den alltid stor medial uppmärksamhet.
Om journalister lärde sig att ställa frågan ”hur ser ditt alternativ ut?”, skulle kanske fler tänka sig för innan de slänga upp sitt namn under en debattartikel vars enda syfte är att slå in öppna dörrar och demonstrera fina värden.
Det heter värdegrund.
Att vara för allt gott, emot all ont utan tillstymmelse till konsekvensanalys.
Tyvärr kommer vi aldrig få svar från journalister på din fråga Hans. Av den enkla anledningen att de inte har ett trovärdigt alternativ. Jag känner till många människor som i det tysta gör fantastiska insatser för behjärtansvärda saker. Men de poserar inte med vad de gör.
Att godhetssignalera kostar, nästan, ingenting och ger sociala poäng. Alla vill framstå som goda. I regel tar någon annan (staten, kommunen) kostnaden. Om godhetssignaleringen också innebar en reell kostnad för individen skulle 90 procent av det utebli.
När det gäller insamlingsgalor så handlar det till stor del om goodwill för kommersiella aktörer typ TV4. En goodwill som betalas av tittarna. TV4 framstår som goda, tittarna betalar. För övrigt är det dags att galorna riktas mot vår egen befolkning nu när vi börjar ha alltfler hemlösa och fattiga. De gynnas ju inte av att vi skickar ännu mer pengar till Afrika och Asien. Fast det kanske inte är lika fint i insamlingsbranschen?
Men, alltså vem tackar nej till lite personlig pr och reklam?
När man så enkelt kan sola sig i glansen och tycka och känna rätt?
Få vara med i tidningen, skaka tass med Kungen eller bara visa var skåpet ska stå på det dära mötet där alla andra sover. Med sociala medier blev ju alla och envar sin egen reklambyrå. Det är klart att man måste snegla lite på hur dom andra gör.
Så man inte hamnar fel utan verkligen har nytta av ”sin närvaro på sociala medier”.
Man har en personlighet att sälja in. En social karriär att främja. Man är ju någon att räkna med.
Anders Lindberg och hans följare har fått upp farten och vill göra Sverige exceptionalistiskt igen.