”Ett land i chock.” Så beskrivs det i gängvåldets klor fångade Sverige av Aftonbladets ledarredaktion.
Seså. Andas.
För det första: vem är det egentligen som är chockad av denna utveckling? Hur många har inte tvärtom varnat för precis detta, och betalat för det med social utfrysning, okvädningsord och ovett? Nej, migrationen skulle minsann göra oss rikare, friare, öppnare, mer toleranta. Kort sagt till bättre människor i ett bättre samhälle.
För det andra: hur är det ens möjligt att författa en text om skenande gängkriminalitet utan att nämna invandringspolitiken? Detta säger så oerhört mycket om den vänster som med kraft och engagemang har bidragit till den här situationen. Dessa människor förstår fortfarande inte.
Från vänsterhåll kommer förväntad kritik mot Tidöavtalets migrations-, integrations- och kriminalpolitik. Det satsas inte tillräckligt på förorterna, lyder kritiken. Vänstern vill fortsätta att kasta pengar över de så kallade utsatta områdena.
Problemet är att bara att detta har gjorts i över 20 år. Det har knappast fattats pengar, det har inte rått någon brist på fritidsgårdar, fältare, arbetsmarknadspolitiska åtgärder, integrationsinsatser och så vidare. Tvärtom har det fullkomligen östs skattemiljarder över dessa områden. Och nu får vi tillbakakakan: inbördeskrig. Tack för kaffet. Var vänlig ducka.
Det paradoxala, åtminstone för vänstern, är att deras naiva generositet har skapat ett allt hårdare samhällsklimat. Mjukisvantepolitiken har skapat ett samhälle av kallt, hårt stål. Inte att undra på att Sverige blivit ett land av tvära politiska lappkast.
Nu går vi oundvikligen i repressiv riktning. Det folkliga trycket på hårdare tag kommer bara öka. Partierna kommer bjuda över varandra. Den personliga integriteten är något de flesta är beredda att offra bara någon får stopp på våldet. Skapandet av en polisstat kommer i mångas ögon vara ett lågt pris att betala för att slippa oroa sig för att ens barn ska träffas av förlupna kulor på väg hem från skolan.
Det hade inte behövt bli så här om bara fler hade lyssnat på dem som sträckte upp ett varnings finger för tio, femton eller tjugofem år sedan. Utvecklingen var inte förutbestämd, men när man sätter proppar i öronen och fortsätter i tangentens riktning nås till slut en bristningsgräns. Den har nu nåtts. Nya gränser passeras ständigt. Vi har nu nått ett nivå av våld i det svenska samhället där barn mördas och dumpas i skogar av andra barn.
Den svenska vänstern är inte förmögen att se samband, att begripa kausalitet. Det vet vi. De såg inte hur stor invandring kan leda till en skenande kriminalitet och de erkänner inte att så är fallet nu när vi är mitt i en våldsorkan. I stället läggs de klassiska förklaringarna på bordet. Växande klyftor. Skattesänkningarnas fördärv. Friskolereformen. Allt som inte har med invandringspolitik att göra.
Stefan Löfvens famösa påstående att vi hade haft samma sorts segregation och utanförskapsproblem även utan den massiva invandringen tycks delas av stora delar av vänsterfältet. Det är en bisarr hållning, men inte särskilt förvånande i en tankevärld där klassklyftor och rasism är de enda förklaringarna till sociala problem.
Vi var många som hoppades på en friare framtid för oss själva och våra barn. Vi var många som växte upp och tog för givet att allt blir bättre med tiden. Att vi skulle få det bättre än våra föräldrar. Tyvärr går vi nu i motsatt riktning.
Sverige kommer bli ett mer repressivt land där vanligt folk övervakas alltmer, där tryggheten har reducerats till en historisk parentes vi drömmer oss tillbaka till och där grupp i allt högre grad ställs mot grupp. Vi har importerat etniska konflikter. Vi har ett samhälle där drogbaroner styr ett pågående inbördeskrig med barnsoldater från fjärran land.
Ett land i chock, skriver Aftonbladet. Ett land i förfall vore en bättre beskrivning.
Ja, och till det kommer ju förfallet på andra områden, som inte har med kriminaliteten att göra. Elförsörjningen, skolan, kronkursen, vården, infrastrukturen, livskvaliteten….
Har det inte lite med invandringen att göra det där med? Vården, skolan, infrastrukturen påverkas v invandringen. Vi har en massa invandrare som nu ska dela vägar och de ska också bygga våra vägar? Hur många invandrare ser man bygger våra vägar? Och om du menar tågnätet kan man fråga om pengarna inte satsats lite fel? Invandringen har fått kosta vad den vill.
Sen livskvaliteten. Vår kultur är skräp sänder beskyller jag inte invandringen för. Jag anser Mellanöstern, Asien och Afrika har mer att erbjuda rent kulturellt. Vår Europeiska kultur är inte Wagner och fin arkitektur. Den är plastig.
Men det blir ett annat liv i luckan både hos Aftonbladet och hos S när man börjar tappa inflytande och röster. Av någon anledning åker S-toppar skytteltrafik till Danmark på studiebesök t.ex.
Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg tar ut ett allt större avstånd till sitt parti S. Han tror nämligen att invandringen behöver öka. Det gör inte hans parti S längre. De börjar fundera på att bygga murar. I Europa.
I ett annat Europa.
Den gode Anders kommer snart att tänka om. Någon betalar hans lön och då är det bara att lyda. Snart berättar Anders att sossarna alltid varit emot hög invandring och att det är nyliberalerna
som prompt skulle ha hit så många. Något annat har aldrig hänt vad han kan minnas. Det är det som är att vara Anders Lindberg. Ja, faktiskt, att vara sosse skulle man kunna säga.
”Snart berättar Anders att sossarna alltid varit emot hög invandring ”
Sossarna har ju redan sagt att det var dom som genomförde paradigmskiftet i migrationspolitiken.
(Samtidigt som dom anklagar SD för att vara högerextremister eftersom SD genomför det paradigmskiftet som sossarna redan har genomfört, men…logik och konsekvens har ju alltid varit överreklamerat )
Sossarna ja, men Anders instämmer inte i den delen. Ännu.
Jo, det är sant
Anders ligger väl några år före eller efter Partiet , men det är nog bara en tidsfråga tills vi får höra att det i själva verket var Andersbladet som genomförde paradigmskiftet 🙂
Och när ska man erkänna att EU-medlemskapet och Schengensamarbetet är instrumentella i konungariket Sveriges förfall. EU innebär en fri inre marknad bland EU-länderna, utan hinder vid nationsgränserna. Så det är ett i det närmaste fritt flöde av illegala vapen, narkotika, kriminella element, ”transsylvanska tiggarmunkar”, stöldgods o.d. över den svenska gränsen.
Och när ska man erkänna att EU-medlemskapet och Schengensamarbetet är instrumentella i konungariket Sveriges förfall.
Varför ser det då inte lika ut i Finland och Danmark?
@ Hans 11:20: De har inte destruktiv massinvandringspolitik och de har inte grundlagsskyddat ”multikulti”, som Sverige har. I Dk och i FI hyllar det politiska ledarskiktet fosterlandet, vilket inte är fallet SE.
Kan så vara. Men då har det ju inte primärt med EU att göra.
Kanske inte primärt, men delvis. EU är ju inte precis känt för att jobba för minskad invandring till medlemsländerna.
Sedan så har vi galna politiker i landet, som inte vet vad konsekvensanalys är och dessutom tror att de får godhetspoäng ju fler invasiva som tillåts ankomma landet.
@ Hans 13:24: Den viktigaste orsaken till Sveriges förfall är politikernas destruktiva massinvandringspolitik, som har genererat så många, som det heter, ”socioekonomiska faktorer”. som nu terroriserar och förstör det svenska samhället. Foer dessa ”socioekonomiska faktorers” verksamhet är narkotika och illegala vapen extremt viktiga. Det mesta av knarket och vapnen kommer utifrån och närmast via EU, tämligen friktionsfritt. ”Faktorerna” måste oxå kunna röra sig fritt över landsgränserna. EU är härmed garanten för faktorernas verksamhet. Därför är EU-medlemskapet instrumentell ang. Sveriges förfall. Ergo: SWEXIT! EU gillar heller inte starka nationalstater (se behandlingen av Ungern). Dessa blir således föremål för undergrävande verksamhet för att stärka EU:s makt.
Som du vet är även jag EU-kritiker, men jag anser att du gjorde det lätt för dig när du försökte lösa Sveriges kriminalitetsproblem genom att lämna EU. Problemet är förstås betydligt mer komplext än så, därav min fråga varför det inte ser likadant ut i andra EU-länder. Finland och Danmark har tillsammans en tiondel så många dödsskjutningar som Sverige, trots att vi är väldigt snarlika länder på många sätt. Att skylla på den fria rörligheten i EU är således föga imponerande när det kommer till att förklara vår kriminalitetsutveckling. Vår invandringspolitik är en bättre förklaring, men inte heller denna räcker som förklaring. Jag tror att vi måste titta på våra system, vår skola, vår kriminalpolitik, oförmågan till gränssättning i den svenska kulturen och så vidare. Allt samverkar.
”Finland och Danmark har tillsammans en tiondel så många dödsskjutningar som Sverige”
Och – med risk för att vara en populist som gör det lätt för sig – en tiondel så mycket invandring som Sverige…?
Ja, och det är ju inte EU som sätter volymen för asylrelaterad invandring…
Nej , det är det inte.
Man kan beskylla EU för mycket , men massinvandringskatastrofen har svenska politiker ( och svenska folket ) fixat helt på egen hand.
EU är däremot skyldiga till en hel del, både när det gäller invandring och annat ;
EU skapar diverse ”konventioner”.
Men det är inte dessa konventioner som är problemet. Problemet är att svenska politiker skriver på och följer dessa konventioner – medan andra länder ofta nöjer sig med att skriva på dom.
Det är därför som det inte finns ”eu migranter” i Polen och det är därför som det finns dygnspass i Finland.
@ Weasel 23:00: Men anser du att det svenska EU-medlemskapet är de facto skyldig till de ” socioekonomiska faktorernas” lätta tillgång till knark och vapen?
EU-medlemskapet bidrar till att göra det enklare att ta sig över den svenska gränsen, ja. Men eftersom Sverige är unikt i EU vad beträffar dödligt skjutvapenvåld, trots vår ringa befolkning, måste huvudförklaringen ligga någon annanstans. Annars skulle andra EU-länder rimligen dras med samma problem som vi.
@ gruelse
Ja och Nej.
Svenska folket , svenska politiker , svenska journalister,svenska invandringspolitiken , svenska kriminalpolitiken och EU bär skulden för den nuvarande situationen.
Sedan kan man alltid diskutera rangordningen och vilka av de nämnda som bär den största skulden.
Jag och Jimmie är iaf oskyldiga 🙂
@ Hans 18:55: Huvudförklaringen är den destruktiva massinvandringspolitiken. Har vi inte kommit överens om det? Inget annat EU-land har de senaste 30 åren haft en högre invandring, och från kulturer som ligger långt från västerländska bildningsideal, än Sverige. Frågan gällde EU:s inblandning i förfallet. Helsingborg är numera Europas mottagningsplats för kokain från Sydamerika (enl. Texttv).
EU:s inblandning kan väl inte vara större än den är för andra EU-länder med samma regler för den fria rörligheten? Det är därför det blir konstigt att påstå att Swexit skulle lösa kriminalitetsproblematiken.
@ Hans
”EU:s inblandning kan väl inte vara större än den är för andra EU-länder med samma regler för den fria rörligheten? ”
Nej, precis.
Och det är där vi kommer in på den teorin som jag nämnde tidigare : skillnaden mellan sverige och övriga eu-länder är att sverige följer eus direktiv.
@ Weasel 19:42: Vilket mentalt urvattnat svar du ger på min fraäåga i min kommmentar 16:32. Antingen svarar man ja eller nej! Inte ja och nej! Beträffande den gängkriminalitet som nu är i ropet har polisen sagt att det är mycket illegala vapen i omlopp i de kretsarna. Gängskjutningarna handlar till stor del om narkotika. Olika kriminella gäng rivaliserar om den mycket lukrativa narkotikamarknaden. Icke sällan betalas också knarkskulder genom tjänster, som t.ex. att skjuta ihjäl ngn. Enligt polisen smugglas huvuddelen av narkotikan och de illegala vapnen främst fraan Balkan via EU till Sverige. Här är Öresundsbron en viktig laenk i smugglingskedjan. i.o.m. att det inte finns några egentliga graenskontroller under smuggelgodsets färd genom Europa tack vare EU:s fria inre marknad, så är det relativt laett att smuggla in vapnen och narkotikan till Sverige. Att man inte inser att EU-medlemskapet är instrumentell när det gaeller att föra in illegala vapen och narkotika till Sverige och de kriminella gängen, övergår mitt förstånd. Så om man röstade ja till EU 1994 och fortfarande gullar med EU-tanken är man till viss del skyldig till gängkriminalitetens blomstringtid i Sverige.
@ gruelse
JA , självklart bär EU en skuld eftersom EU gillar ”fri rörlighet”
NEJ , det är att göra det alldeles för enkelt för sig att lägga hela skulden på ”eu” eftersom Danmark oxå är med i EU och trots det medlemsskapet har dom 150 sprängningar mindre än Sverige per år.
Haha bara asylanter skjuter och mördar. Det är en av bloggens centrala myter, inte att det är araber, afrikaner och muslimer lite grovt, vilken migrantkategori de än kommit hit i, eller deras föräldrar, eller farföräldrar. Andra generationen är värre än första, och tredje, sen planar det kanske ut på en konstant nivå.
Det kvittar om folk är asylsökande, det som betyder något är varifrån de kommer och b
vilken kultur de har.
Hans, lyfter på min obefintliga hatt! Det här är utan tvekan en av dina bästa texter, i hård konkurrens från tidigare alster från din sida. Du staplar upp obekväma sanningar som målgruppen till viss del förstår, till stor del förstår men inte vill ta in av ideologiska skäl. Resultatet ser vi i realtid.
En kommentator som inte syns mer är Utlandssvensk, han har tillhandahållit redskapen så att man slipper sitta i 50år och kommentera åtgärder som inte fungerar på vissa folkgrupper, exemplifierat inte minst med situationen för svarta i USA. De fängslas i hög grad och man har långt tuffare polis men trots detta hjälper det inte. Visst kan det bli ännu värre, som i vissa Demokratstyrda städer, men på det hela taget är det en konstant situation som det krävs en regelrätt polisstat för att få bukt med. En karta över USAs ”counties” med mord är till förväxling lik en över där det bor svarta, plus indianreservaten.
Det enda som har effekt är kristendomen och god kultur.
@ Arne,
Well, det är som det är. Det finns ett väldigt detaljerat facit över vad som fungerar och inte fungerar, men intresset för detta ligger väldigt nära noll.
Så det lär gå som det går…
Men en aspekt som är väldigt klar men helt saknas i svensk debatt är nu akut relevant. Nämligen att alla försök till ”hårda tag” dramatiskt ökar risken för upplopp och dessa skapar mycket, mycket, MYCKET värre förödelse än något som hittills har skådats i Sverige.
Jag har läst på om de stora upploppen vi har sett i USA de senaste 50 åren och till viss del även de i andra Västländer. Det man kan observera är:
1. Många av dem resulterar i permanent ödeläggelse av hela städer.
2. De flesta startar pga, någon form av missnöje med ingripande från polis eller domstolar.
T.ex var den direkta orsaken till upploppen i Detroit 1967 och de i Minneapolis 2020 båda olika former av polisingripande. Samma gäller för många, många andra.
Ingen i Sverige verkar vara ens i närheten av att begripa vad denna typ av upplopp innebär. Det är bokstavligen armageddon för de berörda orterna. Tusentals fastigheter som brinner ner, enormt våld på alla sätt, etc, etc. Ofta sjunker städerna sen ner i ett permanent 3je världen tillstånd med nästan overkliga nivåer av mord och våld.
I USA har staten genomgående försökt att hantera detta med väldigt stora insatser av militär. Vi pratar hela divisioner (många tusen soldater) i flera fall. Detta har absolut INTE hindrat att de drabbade orterna har blivit helt förstörda, men det har framgångsrikt hindrat spridning.
Inser ni vad detta innebär??? Det finns inga motsvarande resurser av militär i Sverige så när (inte om) upploppen kommer, kan de fritt sprida sig.
Alla förutsättningar finns nu på plats och hela landet är som en hög fnöske som bara väntar på en tändsticka. Och hela debatten går ut på att man vill ha fler tändstickor, så fort som möjligt….
Flytta omedelbart, om ni kan.
Svar till Utlandssvensk: Upplyftande att du åter kommenterar ! Jag hoppas du fortsätter, dina inlägg är alltid intressanta och lärorika.
A propos upplopp och orsakerna därtill så var det ju enorma upplopp i Frankrike tidigare i sommar efter att en arab (« le jeune Nahël « som han beskrivs i media) dött av polisingripande då han vägrat foga sig i en poliskontroll och i stället försökt smita / köra ihjäl gendarmen som avlossade det dödande skottet. Enligt MSM var det orsaken till upploppen men enligt en undersökning jag läste någonstans – minns tyvärr inte var och inte heller vilka som gjort undersökningen och har inte tid att försöka googla det – var det bara ungefär 10-15 % av de som hitintills ställts inför rätta som hävdade att de gjort vad de gjort för att ”hämnas Nahel”. Minsta lilla skitsak sätter i gång upplopp så frågan är vilket som är värst av stenhård repression och mesigheten som nu råder i Västeuropa. Jag är övertygad om att ifall svaret blir stenhård repression är det vi i ursprungsbefolkningen som drabbas…
Det har varit många upplopp i Frankrike som har startat pga. olika polisinsatser. Det du nämner är det senaste och det blev väldigt stort. Men som i USA svarade staten med massiva insatser av militär, 40 tusen soldater och mycket tung utrustning (t.ex pansarfordon).
”var det bara ungefär 10-15 % av de som hitintills ställts inför rätta som hävdade att de gjort vad de gjort för att ”hämnas Nahel”.”
Tja, kanske det. Ofta är det väl någon form av ”mob dynamic” där många bara dras med. Om man ser på de som deltar i upploppen i USA, så verkar de inte direkt präglas av några djupare funderingar……
”så frågan är vilket som är värst av stenhård repression och mesigheten som nu råder i Västeuropa.”
Det som är värst i en mångkultur är ett mellanläge.
Stenhård repression fungerar bra, men då måste den vara just stenhård. Saft, bullar och bidrag funkar också hyggligt för att undvika stora upplopp.
Men den stora faran för sammanbrott är när man rör sig mot ett mellanläge. Som t.ex när man försöker liberalisera-demokratisera länder i MENA. Eller om man i ett land som Sverige inför vissa hårda åtgärder. Detta innebär verklig och akut risk för hela samhället, om inte staten är mycket väl rustad.
Slutligen är det väldigt kul att du gillar mina kommentarer, men min avsikt är att hålla mig borta. Fast jag kanske inte lyckas till 100% 🙂
@ Utlandssvensk
Vi hade förr diskussioner inklusive argumentationer här i kommentarsfältet.
Analyser så att säga.
Vettiga sådana, konstruktiva.
Men väldigt många vill inte ha detta tyvärr, utan vill bara slänga in floskler och känslor.
Facebook-analytiker som jag vill kalla dem.
Folk som inte orkar studera eller analysera på egen hand.
Gruppeffekterna är det som stör ett samhälle mest, gör det irreversibelt.
Blå eller röda prickar som du uttryckte det.
Eller exempel jag framförde om att bjuda in främlingar från grannbyn som sökte skydd, trots att man inte visste något om individerna, men visste att det var våldsamheter och utbredd kriminalitet där (givetvis att man får problem i sitt eget hus då).
Nu står samhället precis där, och precis som du påpekar så hotas det med våld så fort som det framförs kritik eller krav på grupper.
Speciellt religiösa grupper står för detta.
Irreversibelt som sagt.
Det kan dämpas, och stramas upp, men bara i de tysta och små stegen, göra det tråkigt och drygt men utan direkt konfrontation.
Men massmedia måste då styra om helt i sin politiska inriktning för att inte stjälpa det hela.
Men sannolikheten är större att det brakar åt skogen…
7-klövern och MSM har blod på sina händer sedan länge, och det är sannolikt bara början.
@ Magnus,
Ja, vi hade absolut många väldigt bra och konstruktiva debatter här!
”Men väldigt många vill inte ha detta tyvärr, utan vill bara slänga in floskler och känslor.”
Totalt okunnigt moraliserande är tyvärr den helt dominerande debattekniken i Sverige. Det verkar inte gå att göra något åt detta…..
”Gruppeffekterna är det som stör ett samhälle mest,”
Jo, men folk vill genomgående inte acceptera att olika grupper är just olika.
Upplopp är en form av explosiv gruppeffekt där man kan säga att utvecklingen går mycket snabbare än vanligt.
Det vi har sett hitintills i Sverige är ett relativt långsamt förfall. I ett stort upplopp kan man få totalt förfall på några dagar. Rika och fina städer som blir våldsamma ruinhögar nästan över natten.
Min uppfattning är:
1. Upplopp som det i Frankrike nyligen eller t.ex BLM upploppen i USA är nu mycket troliga i Sverige.
2. Den svenska staten kommer inte kunna hantera detta.
3. Det troliga utfallet är helt massiv skada, där stora områden blir helt förstörda.
Det finns en verklig risk att hela landet då bara slutar fungera som ett Västland.
Det kan gå väldigt fort….
Jag kommenterer inte så mycket längre för det är massmedierna som styr.
Sen vill jag gå från ord till handling.
Och…
Ytterligare märkligheter…
Först blir alla inhemska i nationer, som då uttrycker TVIVEL på OM en alltför stor, hastig och för omfattande invandring är så bra, (för några parter), och förklara dessa TVIVLANDE röster för att vara mycket, mycket ONDA och omänskliga, det verkar då vara ett FÖRSTA masspsykologiska STEG?
SEDAN kan då propagandan MOT de invandrade, mot en Islam, mot muslimer och mot utomeuropeiska människor överlag, TA VID? (Med hjälp då av just hat-uppviglare aktivister; Breivikare, Paludanare, Akilovare, Momikare och andra aktivister och hat-uppviglings-agenter?)
Det som då, i NÄSTA steg, kan medföra ökade frustrationer, missnöje, avsky, förakt, hat och retlighet, missförstånd och oförstånd.
VAD är då det slutmål för de europeiska, och nordiska, samhällena som verkar vilja SKAPAS från några ”högre orter”, steg för steg?
Är det verkligen inbördeskrig som då är målet, verkligen önskas?
Vilka GALNINGAR skall då tillåtas att få leda, just steg för steg, idogt och medvetet (?), få påverka och härja fritt med dessa MÅL i sina egna begränsade, hatiska, hänsynslösa och insiktslösa tankar, synfält och vanvettiga sinnen?
Det är frågan.
Utlandssvensk för fram den mest insiktsfulla kommentaren, som medför en fantastisk lättnad från att behöva ta del av alla bristande och korttänkta analyser.
Tack!
Från alla ”hatiska galningar” överallt? I de flesta kommentarfält? De som då oftast är i avsaknad av något längre konsekvenstänkande.
De som låter sig istället bli till ”nyttiga-idioter” i argument som enbart förmår öka på motsättningar, hat, missförstånd.
De som inte alls vill INSE, som då Utlandssvensk faktiskt inser, (tack gode Gud!), vilka oerhört svåra konsekvenser som kan medfölja vid ”hårdare tag”mot rasande upplopp, vilka då fullt medvetet har framkallats med hjälp av olika polisbevakade ”hat-uppviglings-gippon”?
(Dick Erixon på Rikskanalen, m.fl., verkar inte inse detta alls? Denne är mentalt blind, och trampar på i sina upptrampade ideologiska tankespår som verkar sitta som gjutna i dennes hjärna och därmed förvandlar sig sådana som han till ”nyttiga idioter”, (som även då Rikard Jomsof och hela SD gör?).
(Dick Erixons ilska växer honom över huvudet?)
De är fastlåsta i sina upptrampade politiskt färgade ideologier och övertygelser, och är enkelriktat fokuserade på dessa, samt oftast mycket okunniga om mänsklig masspsykologi och masshysteri.
Deras tankebanor och begränsade insikter och förståelse, går inte att applicera på dagens svenska samhälle, (fastän de själva så gärna vill tro det!).
De kan därmed åstadkomma mycket mer skada än vad de nog ens kan föreställa sig, i sitt ”HÖGMOD”?
@ Utlandssvensk
@ FA
Ja dyster är det.
”Goda” människor som moraliserar och styrt debatten är själva i slutändan skurkarna.
Enda sättet att påverka är genom mångåriga utmattningsåtgärder.
Försvåra för problemskapande och våldsbenägna grupper.
Göra det besvärligt och ofördelaktigt, men utan att sätta till hårt (men samtidigt bygga upp mer resurser att bemöta våldspotentiella).
Samt som Utlandssvensk ofta poängterat: locka med saftiga hemvändande-bidrag.
Men hur långt man skulle nå är högst oklart.
Dock måste man genast stoppa ”läckan” för att inte göra det svårare att torka upp.
Men varken insikten eller viljan syns till politiskt bland sjuklövern, massmedia, eller befolkningen i allmänhet…
Än så länge, men ju senare uppvaknande, ju mer blod, svett, och tårar.
Internet passiviserar oss. Man kan skriva lite. Men om det är vad man ägnar sig åt för att åstadkomma en förändring. Då ska man rikta om sin energi för att göra skillnad i verkligheten i stället.
Gör man båda, det vill säga skriver på nätet och försöker förändra i verkligheten, då gör man något vettigt.
Men skriv inte enbart på nätet. Gör då annat i stället som ger er något meningsfullt. Och helst börja agera i verkligheten. Lösningar. Skriv debattinlägg för tidningar. Gå med i rörelser etc.
Fast som Eduimam illustrerar nedan så om man vill ha vidare islamisering så är saft och bullar så klart att föredra, så analysen från USA saknar invasions och folkutbytesdimensionen som vi har i Sverige, Med aborter hålls den svarta befolkningen i USA nere (av Demokraterna). vad skulle vara motsvarigheten i Sverige? Ingen liknande mekanism går att tänka sig för muslimer. Så symmetrin mellan polistat – saft och bullar har den ytterligare dimensionen att med en polisstat så kan man åtminstone i teorin behålla en svensk stat men med saft och bullar så blir vi en muslimsk stat med säkerhet.
Så i det perspektivet kan det vara rimligt att hellre önska sig massor av våld nu, hellre än att man som helt folk blir fördriven i framtiden. Vi skall ta att imamer under täckmantel blir exalterade över US analys som ett varningstecken. Det är möjligt att man inte vill ha våld och upplopp nu, men då får man med säkerhet samma utveckling som i mellanöstern där kristna och judar fördrivs och dödas så snart muslimer når majoritet.
Coffee för fram den mest insiktsfulla kommentaren, som medför en fantastisk lättnad från att behöva ta del av alla bristande och korttänkta analyser.
Tack!
Man kan bara spekulera i om åldersskillnaden är förklaringen då merparten av övriga kommentatorer ändå står med ena foten i graven? Man är kanske inte så hågad att riskera något i den åldern?
jaha, då är vi där som jag förutspådde för kanske 10 år sedan snart officiellt.
En latinamerikaliknande situation, en stat och dess polis som har tappat greppet helt och som är infiltrerad av organiserad brottslighet. Varför lagförs inte fler ledargestalter, varför läcks uppgifter om den ”kurdiske räven” och hittas i kriminellas mobiler i Sverige?
vissa områden är i praktiken styrda av kriminella nätverk där man som utanförkommande kan röra sig med viss tvekan på dagtid, men, absolut inte när mörkret lagt sig för kvällen.
Man måste också förstå hur den yngre generationen nu består av uppemot 50 procent med utländsk bakgrund. Man har 50 procent av 15 åringarna som är mer kapabla till att begå brott än de etniska svenskarna. Säger väl ganska mycket varför just ungdomar nu gör skjutningar och langar droger i stor skala.
Och sossarna har mage att skjuta över skulden på nya regeringen. Det har ju gått nästan 10 månader nu? Ändå har de inte hunnit reparera energikrisen och allt som röd-gröna förstört under 8 år ännu?
Efter 8 års röd-grönt haveri av inkompetens och felslut. Noll sjukdomsinsikt. Näpp, fulspel och s-grisbrottningen är de enda S behärskar idag.
https://twitter.com/JensGanman/status/1704451939105140820
Så är det. Regeringen har inget ansvar alls. Allt är sossarnas fel. Om fyra år har naturligtvis regeringen löst alla utmaningar. Då är gängbrottsligheten, den svaga ekonomin och invandringen ett minne blott. Och skulle det inte vara det så är också det sossarnas fel. Mer komplicerad än så är inte verkligheten.
Du skriver som du har förstånd till. Sanningen är ju att sju riksdagspartier är lika skyldiga till eländet i landet. Har man inte ens förstått detta, så har man inte förstått någonting. Och lever man i tron att någon eller några av dessa partier ska ställa allt tillrätta så får man faktiskt inse hur den krassa verkligheten ser ut och tänka om.
Kamrat Jan, det hörs att du är sosse.Du kan dra veven sen förr. Och ser man på, ett nytt inlägg, du tar alltså åt dig. Det klär dig.
Självklart har regeringen ett ansvar.
Men om den förra regeringen bommar igen ett halvt dussin kärnkraftsreaktorer och importerar tiotusentals kriminella så kan bara en totalidiot tro att energikrisen och kriminaliteten ska vara löst efter 10 månader.
Och endast en halvidiot kan tro att det ska vara löst efter 4 år.
@Jan.
Skulle säga med samma regelbundenhet som Strandhälls twitter-olyckor.
När socialisterna kickats ut tvingas nytillträdda regeringen börja med att baxa loss båten från grundet och ägna större delen av mandatperioden åt akuta reparationer av alla de skador socialisterna åsamkat. När väl skutan är på rätt köl och rätt kurs blir det maktskifte som tack (eftersom svenskarna är dumma i huvet).
Statsmedierna rullar sen ut röda mattan, sossarna gör entré och tar åt sig äran, och börjar sprätta i väg pengarna och släpper ratten igen. Repeat.
Blir det resterande reaktorer som ryker nästa vända? Hur går tankarna där på kansliet, behöver PKK & Muslimska brödraskapet mer pengar från statskassan? Sida? Botkyrka ?
Visst, så är det. Precis som en ny vd för ett stort företag inte har något ansvar alls under det första året. Det tar minst fyra år innan man kan ställa några som helst krav på denne. Trots den skyhöga lönen och alla förmånerna. Tills dess är det alltid någon annans ansvar. Varför inte sossarnas? Så ser verkligheten ut. Varför krångla till det?
Om ett bolag körs helt i botten under 16 års tid är det INGEN som förväntar sig att bolaget ska vända miljardförluster till miljardvinster på 3 kvartal tack vare att det tillsätts en ny vd.
Det borde du – som är så insatt i SN – känna till, Jan.
Jan påstår väl bara att allt är SN:s (Svenskt Näringslivs) fel som vanligt?
Ungefär samma visa som alltid utan att han för den skull gör den bra. Rösten skorrar lika falskt som någonsin MA Numminens.
Det här handlar om en maskerad sångare som saknar all talang men möjligen kan mäta sig med Twitterkonstnären Strandhäll i dansen. En uppenbar indikation på en socialdemokrati i fritt fall.
Helt rätt, Weasel. Vi måste vänta i 16 år innan vi kan lägga något som helst ansvar på regeringen. Tills dess är allt sossarnas fel. Som alltid. Samma sak i näringslivet: En ny VD bör ges 16 års ansvarsfrihet. Allt annat är fel.
När är det sossarnas ansvar då?
Hej , Jan.
Jag vet faktiskt inte om du gör dig dum eller om du verkligen är så dum att du inte förstår vad jag skriver ?
Men okej, jag försöker väl en gång till ;
Om 4 regeringar under 16 års tid pumpar in kriminella människor i landet så tar det mer än 10 månader för regering nr 5 att vända utvecklingen.
Detta är så självklart att till och med ett förskolebarn borde förstå det , så varför är det omöjligt för dig att förstå ?
( Och Nej , att jag skriver att det tar mer än 10 månader att vända utvecklingen betyder INTE att det är ok om det tar 16 år innan nånting händer )
Och jag talar om att stoppa förfallet och i bästa fall vända utvecklingen. Att vrida tillbaks Sverige till 80/90- talet klarar ingen regering oavsett om dom får 100 år på sig.
Den där Hans Li Engnell tror att det nånsin kan vara sossarnas fel. Precis som om nånting nånsin kan vara sossarnas fel. Det gå junte. Sossarna kan inte göra fel. Sossarna kan inte ha fel. Det vet alla.
Saken är den att nästan alla vet att detta hänger ihop med invandringen. Men ingen vill påtala att medierna ljugit något enormt och borde förklara sig. Hur tänkte de? Hur tänkte Reinfeldt, Westerberg, Bildt, Löfven? Vad hade de trott skulle bli? DN. SvD med rove Lifvendahl.
De lovade något annat.
Svenskarna vill inte ställa dem till svars. De vill bara påpeka problemet. Men medierna är de som ska veta. Folket följer. Har folket blivit grundlurade borde folket reagera. Men nej. Jobbet är det heligaste som finns och en dag har du ändå problem med dina barns skolgång eller i ditt område på grund av invandringen. Så låt gå. Reagere inte. Tá semester!
Sedan undrar man om glashuset, för hur många går tillbaks och erkänner varje steg man haft fel? Man går vidare och har alltid egentligen varit mot massinvandringen
https://www.friatider.se/svt-tvingas-backa-om-att-det-var-rysk-propaganda-att-ukraina-bombade-sin-egen-befolkning
@ Edu 14:49,
Tack, tack!
Som du kanske kommer ihåg, har jag hela vägen varit stark motståndare mot ”hårda tag”, av flera olika skäl. Som jag ser det, vet vi redan hur det går om vi försöker, facit finns. Men magiskt tänkande dominerar debatten och att det finns massor av exempel från andra länder spelar ingen roll.
Nästan ingen i Sverige verkar tro att t.ex Malmö eller Göteborg bara kan bli helt förstöra på några dagar. Men detta är ett enormt misstag och många riskerar att få betala ett mycket högt pris för sina fantasier och önskedrömmar. Inom en ganska snar framtid.
@ Magnus,
”men samtidigt bygga upp mer resurser att bemöta våldspotentiella”
Ja, just det! Om man ska provocera immigrantgrupperna, är ett absolut minimum att man FÖRST ser till att ha resurser att möta de sannolikt våldsamma motreaktionerna. Det har man både i USA och Frankrike, men inte i Sverige.
Sen är det, enligt mig, fortfarande ingen vidare bra metod. Som jag har påpekat, har många städer likväl blivit helt förstörda i USA. Men man slipper risken för att hela landet havererar.
”men ju senare uppvaknande, ju mer blod, svett, och tårar.”
Jag tror inte på något uppvaknande. Allt tyder på att vi kör hela vägen in i väggen och sen finns det knappast någon väg tillbaka. Men det är inte längre fråga om någon avlägsen, teoretisk framtid. Det kan smälla stort nästan när som helst.
Just så. Jag hoppas själv på förstörda städer. Då får svenskarna det de röstat för samtidigt som vi får se om svensken då vaknar på riktigt.
Något måste väl väcka en svensk ordentligt?
Det finns ju ”hårda tag” och hårda tag. Franco gjorde det på riktigt, liksom Syngman Rhee, båda kraftigt underskattade statsmän utan vilkas åtgärder, hur man än ser på det, det kommunistiska barbariet otvivelaktigt hade skördat ytterligare antal miljoner offer. I vårt enskilda fall finns det åtminstone ett par effektiva åtgärder som skulle kunna genomföras- förutsatt att den politiska viljan finns, vilket den inte gör:
1) Inför tjeckiska vapenlagar så att gemene man kan beväpna sig och ge moteld i händelse av rån/våldtäkt/home invasion
2) Repatriera alla illegala ”flyktingar” och övriga som skaffat sig uppehållstillstånd på falska grunder, och utvisa alla icke-medborgare & deras anhöriga (samt sänkt straffmyndighetsålder till lämplig nivå (13?) som begår brott enligt straffskalan> fängelse
Den andra åtgärden borde sannolikt avskräcka från brottslig verksamhet mer än långa fängelsestraff även ifall de skulle outsourcas till Polen el likn.
@ den siste skåjten,
”Det finns ju ”hårda tag” och hårda tag.”
Ja. Det finns massor av exempel på vad som fungerar för att hålla MENA folk på mattan och de flesta kommer just från MENA. Extremt brutal polis, sharia, osv funkar! T.ex är det väldigt intressant att läsa om hur familjen Assad framgångsrikt helt eliminerade Muslimska brödraskapet i Syrien.
Men när jag här och nu skriver om ”hårda tag”, menar jag självklart den moderna västerländska varianten av detta. Enligt mig finns det enormt stark empiri på att detta absolut inte funkar och i många fall kan utlösa rena katastrofer, som t.ex de stora upplopp jag är inne på ovan.
” Repatriera alla”
Ja, det är lösningen. Men det kommer uppenbarligen inte bli av.
Man kan för övrigt nämna att även Lincoln ville ha just denna lösning. Han var mycket intresserad av att repatriera alla svarta från USA till Afrika.
Instämmer i allt väsentligt. Intressant att du nämner Lincoln, han var utan tvivel en mycket speciell ledare som hade visioner om förenta staterna som om de blivit verklighet hade kunnat bilda firmamenten för, låt oss kalla det en alternativ verklighet mot den vi befinner oss i idag. Samma med Kennedy som man skulle kunna kalla en urvattnad 1900-tals-Lincoln, det finns en hel del likheter både när det gäller det ena och det andra.
Jag är kanske en optimistisk dåre, men tänker ändå att politiska förändringar kan gå så snabbt att nästan alla blir tagna på sängen, t o m de som mest förespråkade den nödvändiga förändringen. Vad vi behöver är såklart en omställning liknande Francos Spanien eller Sydafrika eller Israel (jag är inte sionist men ser klart hur dessa klarat av att skapa sitt ”rike” och uppehålla den med alla till buds stående medel). En sak är klar, antingen blir vi en mer el mindre totalitär stat med helt andra kriterier för domstolar och rättssäkerhet (vad det nu kan betyda i dagens läge, får väl fråga A Ramberg) el så fortsätter den nedåtgående spiralen mot neoliberal anarkosocialism och till slut total balkanisering.
Nyss såg jag på Aktuellt.
Programledaren , reportern och experten var rörande överens om att den kurdiska räven borde bli av med sitt turkiska medborgarskap så att han kan utvisas till Sverige.
Detta eftersom han , enligt SVT, ska ha fuskat och ljugit sig till sitt turkiska medborgarskap.
Detta fick mig att tänka på de tiotusentals (hundratusentals?) svenska medborgarna som har ljugit och fuskat sig till sina svenska medborgarskap och ABSOLUT inte kan utvisas eftersom dom är svenska medborgare… 🤔
Fast det är ju utomlands förstås.
Sverige har minsann skrivit på mängder av konventioner här hemma.
Repressionen är inte till för att skydda oss från gängen utan för att hindra oss från att tala om saken. Överheten har i decennier med all tydlighet visat att de inte är intresserade av att skydda oss. Vår största politiska rörelse är till och med integrerade med den gängkriminella miljön och är synbarligen nöjda med det.
Jag blev hotad av gängkriminella senast igår när jag var ute med min hund och på väg till jobbet. Dom brukar hänga på ett ställe och jag gick förbi när en kom fram och påstod att jag fotat dom. Sedan börjar gänget cirkla som vargar runt ett byte. Riktigt obehagligt. Jag tror min ganska lilla hund var till hjälp, för fega är dom. Sedan kom en efter en på sina elcyklar efter mig under resten av vägen och hotade mig verbalt. Antagligen vill dom inte att jag ska passera där varje dag och störa deras affärer.
Tyvärr har jag väl inget annat val än att kröka ryggen inför deras mycket större våldskapital, jag är 63 år. Polisen har jag ingen tilltro till och tänker inte anmäla. Om snuten, mot förmodan, skulle dyka upp och störa dom nu så kan jag få skulden. Så jag tillhör dom som inte vittnar och kritiseras därför av polisen. Jag bor i ett utsatt område och får väl skylla mig själv. Polisen har väl för övrigt fullt upp med att förbjuda koranbränningar och därmed hålla sig så långt som möjligt från händelsernas centrum. För varje steg dom backar tar de kriminella ett steg framåt och sådana som jag får betala priset.
Jag betvivlar att det berodde på att du stör deras affärer. En 63 åring som går förbi med en hund stör inga affärer.
Om 63 åringen hade kommit från ME eller NA hade dom låtit 63 åringen vara , så det handlar enbart om dominans/ockupations – beteende.
Nu spelar det ju egentligen inte någon roll vad anledningen var. Omöjligt att veta vad som rör sig i deras skallar. Men naturligtvis var det en demonstration av dominans. Och självklart vill dom inte att vi ska passera deras ”kontor” och se något olämpligt. Att dom får bete sig som skitstövlar utan att störas av polisen och socialen är en katastrof. Det här handlar ju om grundskoleelever och de borde trakasseras av ordningsmakten varje minut av deras vakna tid ifall det är nödvändigt. Detta är de blivande mördarna. Polisen spärrade för något år sedan i 30 st gängmedlemmar i området och det har varit lugnt ett tag, men nu börjar de yngre ta över.
Förövrigt är det nästan hela Västeeuropa som förfaller.
Det kommer kanske bli så att Västeuropa förvandlas till en arabisk och afrikansk kontinent om sisådär 20 eller 30 år.
Men vi ska inte sörja. Ska vi vara ärliga var vår kultur en skräpkultur och våra kvinnor missanpassade.
MSM ”informerar” om lilla Gretas senaste demonstration men tystnar och mörkar när Ylva Johanssons hjärteprojekt skjuts sönder och samman av uppstudsiga EU-medborgare.
Jag håller helt med Coffee. Ju längre det går för kravallerna att bli riktigt våldsamma, desto mer förlorar svenskarna i styrka.
Det bästa hade varit massiva upplopp redan idag eller i år. Kommer de om 5 eller 10 år framåt så kommer vi ha förlorat mer i styrka.
US har fel här. Rent kaos och upplopp är det svenskarna behöver för att vakna.
Det är ur kaoset som ordning föds.
Sandviken, en ort som DN gjorde känd för sina enorma inkomster från invandringen, toppar i dag nyheterna.
Wolodarskis DN TVINGAS att uppmärksamma nyheten den här gången. Tidningen finner dock en liten tröst i att den godkända förklaringen till skjutningen är att det handlar om en personlig konflikt. Man är tvungen att hålla med, för offret har det ju en tendens att kännas lite personligt när någon skjuter på en om man säger så. Här har vi alltså nästa officiella försvarslinje förstås. Det har inte med knark att göra, absolut inte med invandring eller kriminalitet att göra och knappast heller med vad man kallar bristande integration att göra. Nej, det här är bara en personlig konflikt som olyckligtvis blir löst med skjutvapen. Så har det alltid, som alltid, varit i Sverige långt tillbaks till åtminstone Vasas tid. (Det fanns en pub i Sandviken redan då.)
Men man ska absolut inte glömma hur många miljoners miljarder Sandviken tjänat på invandringen när Wolodarskis DN får räkna liberalt som man alltid gör.
Kan man inte bli skolfröken kan man alltid bli polischef (omvårdnadschef) i Sverige. Nä inget signalement nä tänk på förövarna som nu darrar av skräck. De behöver varma kvinnohänder. Inte prat om mord, avrättning det låter så kallt säg ”avlidna” och beskriv sen våra känslor runt det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/misstankt-skottlossning-i-sandviken-1
Och klippet med Catarina Bowall nu borttaget.. bytt mot ett annat på samma länk. Troligen blev det för pinsamt? Läser de denna blogg månntro?
F.ö. ett oskick att SVT klipper och klistrar (historieförfalskar) i sina artiklar flera dar/veckor i efterhand ibland. Gick knappt att länka vare sig Luna-Skellefteå eller ”lastbilsolyckan” på Drottninggatan. Stå för vänstervinklingen istället.
Tydligen fler som sett ursprungsklippet där dagisfröken med dagisbarn-tilltal varsamt förklarade ”var inte rädda”. Det ska visa bovarna! Verkligen moralhöjade…
https://www.expressen.se/nyheter/riksdagsledamotens-kritik-till-polisens-agerande-i-sandviken-hyckleri/
Blir visst kravaller i natt på Rosengård fast man inte har någon koranbrännare där enligt polisen. Sverige möter verkligheten. Det känns bra tycker jag.
Jag hoppas på fullständigt kaos. Riktigt armageddon. Det är då vi får se om det kommer förändring.
Det är ju det som är förändringen…
Jo, men jag tror inte medelklassen kommer vilja ha den förändringen. Även de är beroende av ett fungerande och tryggt samhälle. Vid den tidpunkten kommer de också reagera.
Men som sagt. Det vore på tiden att upploppen kommer igång på allvar så medelklassen får se realiteterna av vad de röstat för.
Värsta är väl att de inte fattar att det skulle bli så här. Men men demokrati har alltid ett slut och kanske det kommer om 10 eller 20 år.
Vi skiter i medelklassen.
Fruktansvärt medlallande i hela Woke programmet.
Alla i Silverdal (foträtt område strax norr om Stholm)
Kör BMW eller Merceders…
Alla har skattefinansierade arbeten.
Utredare på ett Socialkontor genererar 60 000 i månaden
Det är kul att leva loppan på skattebetalarnas bekostnad…..
Även om vi skulle förlora 2 miljoner svenskar till mångkulturen för att dela landet tycker jag man borde det.
Men som sagt. Vi behöver gå från ord till handling. Den här bloggen passiviserar folk och gör så de får skriva i stället för att agera.
Många kloka här borde göra gemensam sak och finna lösningar för framtiden. Om inte för er själva, så för era barn och barnbarn.
Äsch…..
Det är redan försent.
Vi kommer att bli nordens Libanon.
Inga politiker kan ändra på det.
Massinvandringen har nu förrändrat samhället.
Att vilja tillbaks är meningslöst.
Bäst vore om alla svenskar begick kollektivt självmord.
Vi är ju bara en belastning i det nya samhället.
Ja, det här är ändå en sak som är så stor att det inte går att ändra på med initiativ. Det har gjorts.
Men att skriva om det på internet är inte idealt. Bättre då att träffa likasinnade på puben.
Jag skulle hoppas på något slags massivt upplopp/kaos när svenskarna når 40 procent av befolkningen. Då är vi ändå den största minoriteten och kan samordna oss bra.
Men det är dit vi kommer. Det gäller mest att njuta under tiden.
Jag skulle tro vi är 6 miljoner etniska svenskar nu. 1 miljon har nog blandat ut sig och de tillhör mer eller mindre mångkulturen.
Sverige ska nå ungefär 13 miljoner invånare. Då är svenskarna ungefär 40 procent då lite fler har blandat ut sig med tiden. Vi är 10.5 miljoner invånare just nu. Det handlar alltså inte om utan när. Vid den tidpunkten tror jag absolut det kommer massiva upplopp och kanske ett nytt krig.
Vapen går att ordna från utlandet. Det kan svenskarna också ordna.
Om man väntar för länge och inte reagerar så kommer en stark ledare att rensa rejält i Europa. Var så säkra att det blir den fega medelklassen som kommer rösta eller lyfta fram honom.
Kristersson är väl redan statsminister?
Ja och innan dess hade Europa den starke ledaren Löfven. Så visst håller jag med dig! Starka ledare har redan röstats fram i Europa.
Starkast är ändå Arga Magda Andersson som bara ärvde posten utan att någon röstade på henne. Det kallar jag muskler, majestätiskt arga muskler.
Kanske är Gueterrez den starke mannen du längtat efter?
Super kommunist som kan ställa allt till rätta……..?
Sovjetunionen light?
NEJ TACK!
Kaos och Armageddon.
Kriminella har funnits så länge vi gått på jorden.
Man borde kanske begripit att importera ett gäng idioter kanske.
Inte var det bästa för vårt land.
Intressant att de som jobbar inom den redan hårt ansträngda vården
vägrar anmäla om de träffar på en papperslös.
Kostar en svensk vårdplats
De begriper inte att deras gooda samvete i framtiden genererar en stenhård socialistisk stat likt Nord Korea.
När alla politiker har gått kurs hos WEF så kommer Europa slås sönder.
Redan nu har vi sett tecken på begränsningar.
framtiden genererar en stenhård uppdelning mellan fattigdom och rikedom.
Gå inte på WEFs lögner!
De vill bara göra dig fattigare.
En slav till de multinationella företagen ..
Förr köpte man ett dataprogram.
Det ägde man.
Nu skall man ”prenumerera”
20 Euro i månaden…..
Tänk vad de gnuggar händerna……
SvT gjorde samma sak.
För få betalade licensen för att det var skitprogram på TVn
6 MILJARDER……….!
För skiten man ser på TV
Hur många inom SvT arbetar egentligen ………?
Ingen vet vart pengarna går .
Det är visst en stiftelse……..
Visst är det intressant att vårdpersonal i Göteborg vägrar ange papperslösa….
Man kan ju bara tänka till lite.
Vem skall betala för de papperslösa?
Om en svensk behöver vård?
Får den vänta för att personalen behandlar en papperslös?
Kan det här medföra att kostnaderna skenar?
Varför är personalen orolig?
Den här personen har bott och arbetat hela sitt liv i Sverige.
Skall den då inte gå före en papperslös?
Vem betalar vården av”papperslösa”
Det gör vi.
Vanliga svenska knegare.
Kunde va kul om bidragsbaronen Jan Emanuel
Kunde bidra med ett par miljoner
Närå hans pengar ligger säkert på Cayman Island.
Kul att SvT nu vill ha honom med i ett nytt program….
Det blir inte gratis…..
6 miljarder
Många lycksökare vill ha cash……
Ta Silvana Imam som exempel…….
Rätt klass och lite muslim….
Bytte kön också????
Knegare som Petter
Cashen rullar in….
Det går bra nu!!!!
Apropå förfall så läste jag nyss, att en kvinnlig åklagare(kusin) till en ledande gängkriminell (foxtrot gänget)satt med och hade tillgång till utredningen mot hennes kusin.
Hahahaha, Sverige har ingen korruption, ”den svenska modellen ” hahahaha!
¡Muchachos, nuestro pais ya no es Europa!]
Kriminella invandrare möter bara kvinnor under uppväxten
https://riks.se/video/riksronden-ar-allt-kvinnornas-fel/
Inte riktigt mina representanter här men, intressant bl a om det kvinnliga perspektivet/förhållningssättet som kommit att genomsyra (tas för givet) och numera styr allt fler samhällsinstitutioner. Har noterat mer och mer på sistone att det finns ett skav- missnöje med det, inte minst från kvinnor. Nåt har hänt.
Utlandssvensk skriver optiskt. Tycker om att läsa dina inlägg. Du skulle passa bra att skriva på unz om situationen i Sverige.
”Utlandssvensk skriver optiskt. Tycker om att läsa dina inlägg. ”
Tack!
”Du skulle passa bra att skriva på unz om situationen i Sverige.”
Ja, jo, kanske det… Vi får se…
MEN, OM den övergripande stora och världsomvälvande DRÖMMEN verkligen då är ATT nationerna skall förvandlas till oigenkännlighet?
Och att nationerna just inte längre ska ses eller vara några avskärmat etniskt identifierbara nationalstater utan just globalt fokuserade alla?
Samt att dessa och sådana drömmar de dröms först och främst av STORSPELARE på ett globaliserat plan, på just en världsarena, där alla olika näringsgrenar alla är globaliserade och att allt fler ser det som en möjlig framtida SEGER, ENDAST om och när alla nationer har besegrats och själva väljer att ansluta sig till en NY VÄRDSREGERING?
Allt det som då sker INOM de forna nationalstaterna det anses då ske för en sådan möjlig framtida SEGER och för en sådan Ny Världsregering?
Samtidigt….och förmodligen …så kräver alltid olika samhällsstyrningmetoder samt alla nationsstyrningsmedel och även partistyrningsfenomen, sina interna krav?
För att kunna vinna ”spelet” så måste de alla kunna ”dribbla”?
Ett fotbollslag som då t ex INTE vill VINNA med alla till buds stående medel som själva fotbollsspelet som sådant kräver, ett sådant lag är ett onaturligt fotbollslag?
Det KAN inte ens spela fotboll? OM det inte självt är fokuserat på att vilja vinna?
Ibland spelar fotbollsspelare med fula metoder?
De försöker att lägga krokben för det andra lagets spelare? Kanske även förgifta dess spelare? Eller även begå lönnmord av någon framstående spelare och därmed någon som utgör ett hot mot segerchanser?
Men vad gör en publik som då tittar på matcher och maktstrider, maktkamper och dominansstrider, av det ena eller det andra slaget?
Den hyllar endast vinnare?
Folkmassors, eller en publikens psykologi, handlar om att de och den först och främst vill se, och hurra för, segrare?
Den psykologi som publiken vill uppleva, det är att kunna erfara segerrus som en underhållande och inspirerande glädje och kollektiv berusning.
Publiken verkar alltid vilja se mellan fingrarna när och om duktiga fotbollspelare dribblar, och inte spelar enligt reglerna, och därmed gör allt för att vinna, vinna, vinna en fotbollsmatch?
När politiker inte spelar efter uppsatta regler, och även de vill dribbla bort och dribbla undan, kanske läggar krokben, och därmed göra allt för att endast vinna, vinna, vinna, så bryr sig publiken, väljarkåren, folkmassorna, lika lite?
Publiken är överallt och alltd nöjd och belåten med endast vinnare och alltid besviken på förlorare?
Detta är då själva ”mass-publik-lagen” som sådan? Och den lagen har alltid i alla tider varit densamma?
(Varför anordnade Romarriket Triumf-Tåg genom gator och torg? Där ”publiken”, dvs., folkmassan kunde skrika fula ord, samt även och hurra för segrarna, men främst då genom att få gapa ut förnedrande ord och haranger mot de tillfångatagna slavarna som släpades fram i triumf-tågen? Detta då mest för att tillfredsställa publikens behov av att skrika ut sin seger, (Roms seger), GENOM att då kollektivt och mer eller mindre ”mass-hypnotiskt” då kunna få ”BUA UT de BESEGRADE”? Människors, eller folkmassors, eller en masspubliks masspsykologi är inte att leka med?)
Ps.
Man skulle kunna förklara att det s.k. moderna samhällets tendenser till att förtala (kända) människor med falska fördömande ord och utmålande anklagelser om deras brister och fel det är en form av verbal modern stenings-metodik?
Att människor stenades på det Gamla Testamentets tid var i princip desamma som osanna verbala attacker och förtal av kända människor i dagens MSM-medier, som vill skapa ogillande och missaktning?
Att anklaga och beskylla människor för någonting som de inte är skyldiga till som ett politiskt vapen i en politisk strid det är det moderna samhällets form av urgammal stening?
Det kan även vara ett sätt att söka personlig hämnd för att försöka undanröja någon?
Att då på falska anklagelser, osanna utpekande, oriktiga, ovetande, okunniga och insiktslösa grunder anklaga andra.
(President Trumph har fiender i USA? Hade Sokrates fiender i Aten? Hade Ghandi fiender i Indien? Hade Jesus fiender i Jerusalem?)
Okunniga och orätta antaganden, insinuationer och utsagor om okända människor, kan förmå andra att attackera dem, och då för någonting som de människorna själva är helt oskyldiga till.
Ett sådant skandalfokuserat förfarande är alltså alltid och överallt mycket allvarliga saker. Det som i värsta fall också kan leda till mord på oskyldiga människor, (som ju upprepat har skett vid otaliga tillfällen genom hela världshistorien), varför en sund skeptisk attityd till skvaller är ett bättre förhållningssätt.
Människor är komplicerade.
Texten diskuterar idéer om globalisering och en möjlig framtid där nationer omvandlas till globalt fokuserade enheter och där storspelare strävar efter en världsregering. Den påpekar att olika styrningsmetoder och politiska fenomen har sina interna krav och jämför detta med ett fotbollslag som måste vinna. Den betonar även att publiken hyllar segrare och inte tolererar avvikelser från reglerna, både i fotboll och politik. Slutligen, texten diskuterar förtal och osakliga anklagelser i det moderna samhället och betonar vikten av en sund skeptisk attityd gentemot skvaller.
Tack för förklaringen. Den läste jag!
Svenskafröken på 23 september, 2023
Så duktigt!
Men varför inte skriva ned några helt egna tankegångar ur det alldeles egna skafferiet?
Det måste väl vara roligare att göra?
Texten handlar om stora drömmar och förändringar i världen. Det sägs att vissa människor vill att länderna i världen ska bli mycket olika och inte längre vara som de är idag. Istället vill de att alla länder ska fokusera på hela världen tillsammans. De som har dessa drömmar är mäktiga personer som är aktiva på en global nivå där olika affärsområden är över hela världen. De tror att för att vinna måste alla länder förändras, och de måste gå med i en ny världsregering.
Samtidigt finns det olika sätt att styra samhällen och länder, och varje sätt har sina egna regler. För att vinna måste man följa reglerna och spela spelet rätt. Ibland gör människor saker som inte är rätt, precis som när vissa fotbollsspelare fuskar för att vinna. När människor tittar på sådana strider, vill de oftast bara se vinnaren och heja på denne. Människor älskar att se segrar och blir besvikna när någon förlorar.
Detta beteende har funnits i lång tid, även i gamla Rom där publiken hejade på segrarna och skrek negativa saker mot de som hade förlorat. Det visar att människor ofta reagerar på samma sätt genom historien.
Dessutom tas det upp att att förtala och anklaga någon osant i dagens samhälle är som att kasta stenar på dem. Det handlar om att säga elaka och osanna saker om någon för att få andra att ogilla dem. Det är en dålig sak att göra, och det kan skada oskyldiga människor. Så vi bör vara försiktiga med vad vi tror om andra och inte sprida skvaller utan bevis. Människor är komplicerade, och det är viktigt att förstå det.
Jaha.
Så ”Skolfröken”, eller ”Svenskafröken”, har fått ”Blodad tand” och är fullständigt fastlåst vid vad just Educaremm skriver och kan inte skriva någonting EGET?
Själv är jag inte en ”torr och tråkig” varken ”Svenskafröken” eller någon tråkig ”Skolfröken”, och inte heller en ”Vanlig tråkig lärare”.
(Är istället en inspirerad Montessorilärare och även en poetiskt visionsseende lärare och allmänfilosoferande lärare, såsom just MM).
(Maria Montessori var Italiens första kvinnliga läkare och en skol-visionär, filosof och pedagog som skapade mycket uppmärksammade skolor över hela världen.)
Alltså:
”Vi obegripliga poetissor” med ett besvärande visonsseende sätt att skriva, vi skriver ibland lite som vi själva tycker och vill och också om allt det som intresserar oss.
Vi poetissor kan för en del andra vara obegripliga och svåra att både tyda, begripa, tolka och förstå.
Alltså vi kan vara svåra att läsa för sådana som inte själva kan läsa mellan rader och särskilt för dem som då är ickepoetiska och ickevisionärer, (och i ett mer näraliggande tänkande och fokuserande perspektiv, kanske mer politiskt perspektiv, som då ses som ”Det Viktiga Perspektivet”!)
Det som skrivs av oss poetiska poetissor och visionärer kan också vara svårt att läsa ibland även för tråkiga skolfröknar som är ickepoeter.
Sådana tråkiga skolfröknar kan lida av vad poetissor och visionärer skriver och de kan lida både av hur poetissorna skriver, vad de skriver om, att de skriver över huvud taget och också lida av att de inte låter bli att skriv. (!)
Även kan också skolmagistrar förstås lida svårt.
De kan lida alldeles särskilt outhärdligt av oss poetissors obegripliga, otydliga, oförståeliga och därför för dem helt outtydbara och totalt oläsbara poetiska visionsskriverier. (!)
Tråkigt.
För dem.
Men sant.
Livet kan nog ofta vara hårt, plågsamt och grymt mot sådana människor som är ickepoetiska och ickevisionära människor och vare sig dessa är ”tråkiga skolfröknar” eller lika fantasilösa och ”tråkiga skolmagistrar”, eller inte.
Sådana människor är ofta hjälplösa?
(Vilket visar sig i kommentatorn ”Skolfrökens” egna härmande fantasi-lösa kommentarer som inte alls innehåller några egna funderingar eller några egna tankar och därför är tråkiga. I mina ögon.)
Montessori-metoden har ofta hyllats som ett alternativt pedagogiskt tillvägagångssätt, men det är viktigt att inte blunda för dess brister. Ibland kan Montessori-metoden själv bli alltför dogmatisk och självupptagen i sin övertygelse om att den är den enda rätta vägen till utbildning. Det finns en risk att Montessorilärare, precis som vissa skolfröknar, kan vara stängda för andra pedagogiska perspektiv och alltför fokuserade på att främja sin egen metod som överlägsen utan att tillämpa stringens och logik i sitt tänkande.
Å andra sidan, skolfröknar och skolmagistrar som inte är öppna för att utforska och integrera nya pedagogiska idéer i sina klassrum kan vara självupptagna och otillräckliga som pedagoger, saknandes stringens och logik i sin undervisning. Det är viktigt att komma ihåg att det inte finns en enda ”rätt” metod för utbildning, och att en rik och effektiv utbildning bäst uppnås genom att kombinera olika pedagogiska perspektiv och metoder för att möta de unika behoven hos varje elev med strikt stringens och logiskt tänkande.
I grund och botten är det självupptagna hållningen, oavsett om den kommer från Montessori-läger eller traditionella skolfröknar, ett hinder för en holistisk och öppen utbildningsmiljö där eleverna kan trivas och blomstra. Det är viktigt att lärare och pedagoger förblir öppna för att lära sig och utvecklas i sina yrkesroller och inte fastnar i självupptagenhet och dogmatism, samtidigt som de använder stringens och logik som vägledning för att förbättra undervisningen och elevernas lärande.
I det ögonblick vi tränger in i sfären av att jämföra två så distinkta och epokala fenomen som Romarriket och Sverige i modern tid, står vi inför en utmaning som sträcker sig bortom det rent akademiska. Det är en utmaning som inte bara ligger i att omfamna de kulturella, historiska och geografiska klyftorna mellan dessa två entiteter, utan också i att erkänna den mycket grundläggande frågan om det är meningsfullt att genomföra en sådan jämförelse. Är det inte, som någon kanske hävdar, en övning i historisk relativism som förbiser det faktum att dessa två världar är åtskilda av årtusenden av tid och en rad omvälvande historiska händelser?
För att närma sig denna fråga med någon grad av intellektuell ärlighet måste vi förstå de fundamentala svårigheterna med en sådan jämförelse. Romarriket, den urgamla kolossen av makt, utsträckte sitt imperium över kontinenter och kulturer, dess arv i form av rättslig praxis, arkitektur och politisk filosofi lever kvar än idag som pelare för det västerländska samhället. Sverige, å andra sidan, är en nation som utvecklats ur en rad specifika historiska omständigheter och har sin egen unika identitet.
Det finns en fara i att försöka pressa dessa två så olika realiteter in i en jämförbar ram. Det är frestande att identifiera paralleller, som till exempel frågor om imperium och makt, men att göra detta på ett meningsfullt och fördjupande sätt kräver en försiktighet och insikt som är lätt att förbise. Att skapa en sådan text riskerar att bli en övning i att förenkla och trivialisera komplexiteten i både Romarriket och Sveriges moderna samhälle.
Dessutom måste vi överväga det faktum att historiska jämförelser ofta används för att belysa och rationalisera nutida politiska agendor. Genom att likna Sverige med Romarriket, kan en författare vara benägen att förstärka en nationell självbild eller stödja en viss politisk ståndpunkt. Denna tendens att använda historiska jämförelser som retoriska vapen snarare än som verktyg för verklig insikt underminerar syftet med en sådan övning.
Slutligen måste vi överväga om en jämförelse mellan Romarriket och Sverige faktiskt bidrar med något värdefullt till vår förståelse av någon av de två entiteterna. Är det inte snarare en distraktion från de verkliga frågorna och utmaningarna som dessa samhällen står inför idag? Istället för att fördjupa vår insikt i historien eller moderna problem, riskerar en sådan text att bli en intellektuell lek som avleder uppmärksamheten från de verkliga frågorna vi borde ägna oss åt.
Så, att skriva en text som jämför Romarriket och Sverige idag kan mycket väl vara en övning som är dödfödd från början. Det är en övning som är fylld av komplexiteter, faror och potentiella missförstånd. Innan vi kastar oss in i en sådan jämförelse, måste vi noga överväga om den verkligen tjänar något syfte utöver att tillfredsställa vår egen s.k intellektuella nyfikenhet.
@ Educaremm
Ps.
Okej, du pratar om stening. Varför då ta omvägen tillbaka ända till ”Gamla Testamentets” tid? När stening pågår för fullt i muslimska länder? I likhet med andra muslimska folknöjen som halshuggning, handavhuggning, lemlästning och div annat vidrigt barbari. Stening är inte ”urgammal” som du påstår, tyvärr. Du kanske är otroligt naiv, eller tror att dina evinnerliga glidningar inte syns, men intrycket av att du är ohederlig, oseriös eller har nåt att dölja stärks.
Ps. undvik ämnet fotboll
Messerschmitt på 24 september, 2023 på 13:59
Europas trettioåriga blodiga krigföringar på liv och död handlade ju främst om att vinna eller erövra ett kristet tolkningsföreträde. I norra Europa segrade en Protestantism över en Katolicism.
Men, även under dessa brutala, långvariga och hårdföra krigföringar så var ju mycket, mycket stora andelar av befolkningarna okunniga om de snåriga teologiska särskiljande aspekterna.
Det var alltså i vanlig ordning främst kardinaler, präster, påvar, biskopar och munkar själva som manade fram striderna mellan de två kristna falangerna.
Naturligtvis också den världsliga makten i form av de kristnade kungahusen, valde sida och krigade. De som själva ville ha mer makt genom att frigöra sig från Påvekyrkans makt valde då en Protestantism, för att därmed kunna förpassa Katolska Kyrkan. Dess makt och dominans försvann, till att förhålla sig bakom och under de världsliga monarkiska tronerna.
(Monarki/Adel, Prästerskap, Borgarskap Bondestånd, (folk och fä!)
(Detta som sig bör, enligt den kristna läran själv, då den ju säger: ” – Ge till Kejsaren vad Kejsaren kräver och ge till Gud vad Gud kräver”, samt också då: -”Underordna er ALL världslig överhet”.)
MEN den Katolska Kyrkan i sin egen världsliga maktdyrkan och högmod och självdyrkan, som just den mäktigaste kyrkan, var stolt?
Dess höga och märkvärdiga syn såsom ”den enda rätta kristna läran” hade medfört att den tillskansat sig otroligt många maktbefogenheter, rikedomar och inflytande.
Den stod över den monarkiska makten och hade därmed gjort sig själv till just En Världslig Makt.
Eller till en jordisk makt, (en makt som den då utövade med svärd, kontroll genom en Inkvisitionsdomstol där både muslimer och judar blev torterade för att dessa antogs vara falska konvertiter.)
Så kanske det var relativt naturligt att Reformationen inföll som en protest mot denna makt och denna korruption inom den dåvarande Katolska Kyrkan?
Naturligtvis skedde denna Reformation under påverkan och hjälp också av en växande och allmän läskunnighet genom teknikens utveckling i form av en boktryckarkonst.
….
Vad gäller de gamla formerna av bestraffningar t ex halshuggningar, så tillämpades dessa bestraffningar, dödsstraff, under den Franska Revolten. Man uppfann även en halshuggningsmaskin för ändamålet. (!)
Vi har ju också både Stockholms och Linköpings blodiga halshuggnings-blodbad att skryta med.
Inte att förglömma vanvettiga häxförföljelser med vansinniga halshuggningar och hysteriska tillstånd, rent allmänt.
De torterande bedrifter av en renlärig Inkvisitionsdomstol var då bl a; pålning, bränna människor levande, stycka dem bitvis, spika upp dem på trähjul, stegla dem samt andra former, sorter och slag av vidrigheter, samt naturligtvis också hängningar.
Att USA har tillämpat hängning som dödsstraff liksom även många muslimska länder har gjort och gör, är välkänt.
Dödsstraff utdöms även för narkotikabrott i t ex Iran. Inte många vågar därmed förmodligen ägna sig åt sådan brottslighet?
Skulle behövas i väst?
Vid mindre tjuveri och stölder, där inte dödsstraff utdöms, så finns straffet att hugga av händerna.
Detta straff lär ju få stopp på stölderna, och människor i muslimska länder avhåller sig nog därmed i stor omfattning?
Otrohet vill stenas där män och kvinnor som sviker sina familjer. Detta för att förmå människor att främja trohet mellan makar och få människor att bevara sina familjer, för barnens skull.
Detta straff är ju lite gammalmodigt i och för sig, men det är nog effektivt när det gäller att motverka familjesöndringar?
Den familjesöndrings-farsot som regerar i Väst har inte samma (effektiva?) motkraft. Många unga familjer skiljer sig därför. Även om det finns barn i familjerna.
….
Människan är en evigt maktsträvande varelse, och segrarlustig varelse, som ständigt vill sträva efter att vinna, att segra, att besegra, och att det då är själva segerberusningen och maktberusningen, som är drivkraften.
För männen i alla tider, under hela den dramatiska och krigiska mänskliga historien.
Är män- (niskor), egentligen att kunna förlita sig på?
Att bedriva förtal, baktaleri, anklagelser och alltså då även moderna former av verbala ”steningar” är alltså detta, som det verkar, en oundviklighet.
Männens största drivkraft och glädje, meningsfullhet och inspiration, är tävlingar, att vinna, att segra och att kunna berusas av kollektiva segerrus, tillsammans med de krigande soldaterna, beordrade av alla sina olika chefer, ledare, kaptener, presidenter, kungar och generaler?
….
(Usch vad jag avskyr alla krigföringar!
De är till sina innersta väsen en slags ofrånkomlig hysteridyrkan?
Tillsammans med en kaosdyrkan och en berusnings-dyrkan, vilket i sin tur är vansinnesdyrkan och en extas-dyrkan?
Män kan som det verkar historiskt, regelbundet och återkommande drabbas av en slags vansinnig lust till allmänförstörelse?
Detta som en slags oemotståndlig fokus på en önskad exalterad, kollektiv, ohejdbar extatisk berusning och rus?
Män med makt samhällsmakt blir galna kollektivt och kan skada hela länder, kanske en hel värld?
Kvinnor utan samhällsmakt blir galna en och en i taget och skadar bara sig själva främst?
Tråkigt med krig!)
@ Educarem
Har inte nåt som helst personligt agg mot dig, problemet är mer det återkommande, ofta lätt tondöva mästrandet. Och alltid jättelångt i onödan (dvs oläsligt på mobilen)
Jag minns min professors ord inför A-uppsatserna – Glöm inte, omfång i tanken, inte i tecken. Och lite senare ett mer uppgivet: Skriv kort, helst inte alls.
Men förmodar att detta är fullkomligt ogripbart för dig?
Messerschmitt på 24 september, 2023 på 20:51
Skrev: ”Och alltid jättelångt…. (dvs oläsligt på mobilen.)
JAHA!!
Alltför långa texter är ALLTSÅ oläsbara i MOBILEN?!
Detta visste jag inte!
Bra att jag fick veta!
(Visste inte detta! Då jag inte har en sådan där modern internet-mobil-telefon utan har en lite gammaldags och liten knapptelefon. En vanlig liten telefon som jag inte alls skriver på. Jag skriver på en stationerad (gammal) dator!)
Messerschmitt på 24 september, 2023 på 20:51
Skrev: ”Har inte nåt som helst personligt agg mot dig”
….
Nej, hur skulle det ens kunna vara en möjlighet eftersom mitt kommenterande är o-personligt och neutralt och att jag själv, personligen, ju är fullkomligt okänd för Messerschmitt:
Mera:…” problemet är mer det återkommande, ofta lätt tondöva mästrandet.”…
Jag själv ”mästrar” ingen och inte alls i mina egna ögon. Tvärtom skriver mycket neutralt och generellt om vad jag tycker och vad jag anser.
Detta fenomen eller synsätt, ”mästrandet”, det ”läses nog mer in” av den som läser mina kommentarer? Det utgår då från dennes egna perspektiv på vad som är ”mästrande” eller vad som upplevs som att bli ”mästrad”?
(Bli åthutad?)
Har nog egentligen inte alls med mina kommentarers innehåll, fokus eller ambition, att göra.
(Skriver dock för långt. Det är inte bra!)
@ educaremm
Menade: Jag dömer dig inte på förhand, scrollar inte bara p.g.a ditt namn. Utan ger dig en chans och läser några meningar sen scrollar jag.
Ok, tondöva malandet, bättre så? eller raljerar? Även om båda dessa lätt tenderar att övergå och upplevas som just mästrande av omgivningen. I synnerhet i de fall när den som skriver saknar självinsikt och är omedveten om den dimensionen, omedveten om att det finns en omgivning.
Intressant att när du går i svaromål blir det tydligt, fullt läsligt och sammanhängande. Varför?
Jag vet faktiskt inte om det kommer bli blodigt. Men en fredlig lösning låter mer och mer osannolik. Betänk att nya krig alltid uppkommer. Ett helt Afrika vill in till Sverige och Europa. Latinamerika vill hit. Mellanöstern har krig då och då liksom Afrika.
Vi har (c), (v) samt MP som kör stenhårt på att välkomna alla. Vi har (L) som är för öppna gränser.
Tro inte att gränserna kan stängas helt. Kanske några år men sen kommer krig och folk ska in samt så kommer v, c och mp aldrig att i längden acceptera slutna gränser. Inte ens L kommer det. Samt att invandrarna kommer flockas till S och V som kommer få röster ju fler invandrare som kommer.
Som kungen sa: ”en ljusnande framtid.”
Jag tror det ändå löser sig i slutändan. Historien har visat oss att vita inte är att leka med vid skarpt läge. Inte ens Danmark eller Norge hade tagit de som kaosar vid ett riktigt allvarligt läge. Men jag tror absolut att det är dit Sverige kommer så småningom.
Jag tror inte det är mycket vi kan göra. Man får njuta under tiden som jag sagt förut.
Aftonbladet är upprörda över att Kristersson gått på bröllop när han har så många kriser att hantera. Insatta anonyma källor läcker dock hemligheten att Magda hade tid att bajsa mitt i alla hennes kriser.
Det är något för en triangulerande Kristersson att ta efter.
Kan Magda kan väl han?
Är du Uffes betjänt? Brukar du putsa Uffes skor? Hela din existens här verkar gå åt till att parera all kritik mot Ulf Kristersson och istället leda den till ditt favorithatobjekt Magdalena Andersson. Beteckningen DDR-moderat är verkligen träffande när det gäller dig. Som tur är delar inte svenska folket din kärlek till moderatledaren.
Kamrat Jan, särskilt kära i Magdalena Andersson är nu inte svenska folket heller enligt genomfört val med känt resultat. Faktum är att bara du och förhoppningsvis maken kan ståta med det epitetet. Hon är lite för arg under skäggvårtan för att falla de flesta i smaken så klart.
Nu ska du inte låta dig slås ned i tofflorna av detta enkla faktum utan ta chansen och passa på att byta alias när du ändå rest dig ur soffan. #ArgaMagdaLoverBoy lyder mitt ödmjuka förslag eftersom jag har dig att tacka för mitt eget – DDR-moderaten – som jag bär med sådan stolthet. Med #ArgaMagdaLoverBoy som nytt alias skulle tom du kunna räta på ryggen och komma ut som rättrogen sosse.
Ps. du får en guldstjärna i kanten för att ha lämnat ditt vanliga manus för att skriva någonting själv. Det var väl roligt?
Haha den satt som en smäck!
Jag kan inget annat än instämma i detta.
”Jag tycker på allvar att de politiker och journalister som fört Sverige dit det är idag borde straffas. Hårt. Som avskräckande exempel för framtida politiker och journalister. Hängas ut som lögnare. Fråntagna alla titlar, all egendom och rättigheter. Men de jobbar kvar som inget hänt. Så det fortsätter. Och blir värre.”
Aron Flam
Etablissemanget straffar aldrig etablissemanget. Av egenintresse såklart. Skulle du säga nej till 150 000 kronor i månaden inklusive massor av förmåner?
”Skulle du säga nej till 150 000 kronor i månaden inklusive massor av förmåner?”
Ja, det skulle jag.
Om jag skulle säga nej till 150 000 spänn i månaden och förmåner? Självfallet. Mitt rena samvete skulle aldrig tillåta mig att bli köpt för simpla penningar. Det går inte att köpa mig, som det går med infantila politiker och likaledes infantila journalister. Men jag förstår att du Jan lätt låter dig köpas för pengar, ty ditt samvete är förorenat.
Intressant med tanke på att den ideologi du brinner för är penningens ideologi. Sedan ska man alltid skilja på vad människor säger och hur människor gör. All erfarenhet visar att egenintresset alltid vinner. Den allra mest korrupte är alltid den som säger sig ha renast samvete.
Precis så kamrat Jan aka #ArgaMagdaLoverBoy!
Så vad har DU egentligen gjort?
På riktigt?
Har du gjort någonting alls mer än att skriva ner dina sosse-tankar på den här bloggen??
Ps. din ”evighetslånga” militärtjänst räknas liksom inte utan bevis.
Jag gillar pengar.
Jag fick , under ”flyktingkrisen” , chansen att tjäna ganska så mycket. Inte 150.000 i månaden. Men ca 300.000 i ren vinst på ett år.
Jag tackade nej efter att ha övervägt det i nästan en hel millisekund.
Inga pengar i världen skulle kunna få mig att bli Jan Emanuel/Bert Karlsson.
Jan
Förfärligt att du tar lismande, ljugande gummiryggar i försvar. Det är just dessa personer som brinner för penningens ideologi. Hur har du kunnat missa detta? De ska betraktas för vad de är, nämligen köpta landsförrädare och ställas till svars för vad de gjort mot landet och den svenska befolkningen.
Kamrat Jan, av ren snällhet lät jag bli att nysta i ditt påstående om Kristerssons betjänt som skulle vara jag enligt dig. Men kamrat Jan sen kom jag på bättre tankar, man behöver inte vara snäll emot sossar sen åsiktskorridoren föll. Jag är etnisk svensk och självklart medborgare. Jag har inte flytt för mitt liv för att skamlöst utnyttjas som svart arbetskraft av socialdemokraternas skarpaste hjärna som den papperslöst importerade städerskan som sedan deporterades när det osade bajs. Men varken jag eller Kristersson är några sossar. Det där är ett beteende som är förbehållet pompösa sossar under solidarisk flagg.
Journalisterna, visst , absolut.
Men politikerna har fått mandat att göra vad dom har gjort.
Genom medierna. Men visst är det ett fredsskadat och naivt folk. Något annat kan man inte påstå.
Det fredsskadade, naiva och lågbegåvade folket har röstat på MP.
Dom har även röstat på S & M som har låtit MP få inflytande.
Och resultatet av MPs inflytande ser vi dagligen ; för en timme sedan i Hässelby.
Men , folket har röstat på dessa politiker.
Varken Fridolin, Reinfeldt eller Löfven har gjort någon statskupp.
Det går alltså inte att bara skylla på ”politikerna” .
Svenska folket ( ”vi är de 94 procenten” ) ville ha mångkultur – och nu har dom fått det.
Inte av mig i alla fall. Dock är jag inte envåldshärskare, men vore jag det så skulle ni få se på fan!
Snart kommer bostadsbubblan spricka, dvs bostadspriserna sjunker. Daa bostadsbubblan aer tillvaextmotorn i svensk ekonomi, kommer ocksaa tillvaexten minska. En viktig parameter, enligt ”utbud-efterfraage-modellen, foer att haalla trycket uppe i bostadsbubblan aer att ha en stark befolkningsoekning som efterfraagar fler bostaeder. Och befolkningsoekning fixas, daa de inhemska foedelsetalen aer foer laaga, genom den destruktiva massinvandringen i flyktinggeschaeftets regi. Daerfoer befarar jag att massinvandringspolitiken kommer fortsaetta, ty det politiska etablissemanget aer raedd foer daaliga ekonomiska tider.
Li Engnell skriver:
”… vem är det egentligen som är chockad av denna utveckling? Hur många har inte tvärtom varnat för precis detta [gängvåldet, och allt annat som förfaller/förstörs i Sverige, MIN ANM.], och betalat för det med social utfrysning, okvädningsord och ovett?”
(”… hur är det ens möjligt att författa en text om skenande gängkriminalitet utan att nämna invandringspolitiken?”)
Avser han till exempel detta uttalande (om dem som har varnat)?…
# 2021-09-23 Frågestund i Riksdagen
fd. justitieminister Morgan Johansson (S):
– ”Den grundläggande skillnaden här är människosynen.”
– ”Ni [Jonas Andersson i Skellefteå (SD)] är programmatiskt emot att människor med en annan härkomst över huvud taget ska befinna sig i Sverige”
– ”Jo, därför att alla problem som över huvud taget kan finnas i ett samhälle skyller ni på ett eller annat sätt på invandrarna.”
(Morgan Johansson (S), 2021-02-19 Twitter:
”Jimmie Åkesson (SD) kallar invandrare för ‘kulturell belastning’. Ränderna går aldrig ur. SD är och förblir ett tvättäkta rasistiskt parti”.)
((Åkesson (SD) Twitter 2021-02-18: –”Sverige behöver ett totalstopp, för all invandring som utgör en social, kulturell eller ekonomisk belastning och ett moratorium för mottagande av kvotflyktingar.”))
… och till exempel följande ställnings/avståndstagande (Ref. ”okvädningsord och ovett”) gentemot dem som ”[Det hade inte behövt bli så här om bara fler hade lyssnat på…] sträckte upp ett varnings finger för tio, femton eller tjugofem år sedan”?:
(* = inför Riksdagsvalen)
* 2010-09-19 Expressen Ledare: ”Rösta nej till hatet”
# 2012 SVT Debatt (tema) ”[svenskars] Rasism eller ängslighet?”
# 2012 Aftonbladet Ledare ”Sverigedemokraterna är fortfarande rasister”
# 2012 Aftonbladet Ledare ”SD:s politik är rasistisk”
# 2012 Aftonbladet Ledare ”Enbart rasister bör rösta på Sverigedemokraterna”
# 2013 SVT Opinion (tema) ”Har Sverige blivit rasistiskt?”
* 2014-09-13 Expressen Ledare: ”I dag röstar vi nej till rasism”
# 2016-04-08 Aftonbladet Debatt: riksdagsledamöterna Finn Bengtsson (M), Rolf K Nilsson (M): ”SD:s partiprogram rasistiskt i klartext”
* 2018-09-05 Expressen: ”Hundratals kändisar i upprop mot SD”
* 2022-08-17 Dagens Nyheter Ledare:
”Amanda Broberg: SD:s rasism ligger inte bara i rötterna, om den ständigt skjuter nya skott”
— Kan till exempel Li Engnell föreslå med vilka andra metoder (än ”okvädningsord och ovett”) som Aftonbladet och t.ex. Socialdemokraterna skulle ha använt för att bekämpa den förmodade ’rasismen’ hos svenskarna?…
… med tanke på att det är dessa (svenskarna, och en del invandrare) som har skapat/röstat på/representeras av ’rasistiska’/’främlingsfientliga’ partier (enl. Wikipedia och det politiska, kulturella och mediala etablissemanget) såsom Ny Demokrati (NyD, 1991–2000), Nationaldemokraterna (ND, 2001–2014) och Sverigedemokraterna (SD)?…
… vilkas ’främlingsfientliga’ åsikter (”som folk tycker ute i stugorna”, Ref. nedan) orsakas av just en, enligt till exempel Socialdemokraterna [*], ’rasistisk’/’främlingsfientlig’ människosyn (Ref. fd. justitieminister Johansson ovan)?
(Fristad.eu 2009-10-23: –”Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti, men de står i mångt och mycket för saker som redan representeras i riksdagen och som folk tycker ute i stugorna”)
Eller, är det så att Li Engnell inte tycker/tror att det finns svenska ’rasister’/’främlingsfientlighet’ hos svenskarna, varför han menar att bekämpandet (Ref. ”okvädningsord och ovett”) i bland annat media ovan har varit/är obefogat?