Jag minns Donald Trumps valseger 2016 mycket väl. Valresultatet ledde till något slags kollektiv härdsmälta i såväl det amerikanska som det svenska vänsteretablissemanget. Det vi såg var en mental genomklappning för människor som alltid ansett sig stå för det goda i världen. Nu var domedagen här.
Jag minns skrikgråten och de sura minerna från alla som försökte hålla skenet uppe. Precis som Brexitomröstningen bara ett knappt halvår tidigare var Trumps seger ett uttryck för ett folks vilja till förändring. Och demokratins styrka, när den väl fungerar. Det var, på så vis, ett ganska vackert ögonblick och jag ska inte sticka under stol med att mindre smickrande känslor uppenbarade sig. Som ren och skär skadeglädje.
Mycket har emellertid hänt sedan dess. Antipolitikern, utmanaren, hann både uträtta en hel del och avstå från att göra vissa saker. Som att starta nya krig, exempelvis. Han hann även besluta att flytta den amerikanska ambassaden till Jerusalem, göra ett visserligen naivt försök att tala Nordkoreas diktator tillrätta och ställa krav på partners att börja bidra mer i transatlantiska samarbeten, däribland Nato.
Men Trumps negativa sidor blev snart smärtsamt uppenbara. Han startade visserligen inga riktiga krig, men kom i ständig konflikt med allt och alla, vilket bland annat avspeglades i strömliknande avhopp från hans administration. Sedermera visade han sig fullkomligt oförmögen att hantera ett nederlag. Att vara en ”loser” låg nämligen inte i linje med Trumps självbild, således konstaterade han bara att valet var ”stulet”. Och där har han fastnat.
Allt tyder på att valet 2024 blir en repris av valet 2020. Joe Biden mot Donald Trump. En skröplig och virrig gammal gubbe mot en nästan lika gammal fullblodsnarcissist. USA förtjänar bättre, kan man tycka. Men uppenbarligen inte, ty det är så här amerikanerna röstar.
Hur en Trump II-administration kommer att se ut kan vi bara spekulera i. Han gjorde en hel del bra saker under sina fyra år, det ska vi inte glömma, och har således stöd från många trogna republikanska väljare. Men vi kan vänta oss en del omsvängningar. Stödet till Ukraina lär minskas för att sedan kanske strypas helt, vilket gör att ukrainarna har ett drygt ett år på sig att nå så långt de tänkas kan. Kanske kommer Trump gå tuffare åt Kina, men det återstår att se.
Mest nyfiken är jag på vem som blir hans running mate. Efter vad Mike Pence fick utstå den 6 januari 2021 är nog jobbet som vicepresidentskandidat bredvid Trump inte jätteattraktivt.
USA:s politiska läge är deprimerande. Demokraterna och Republikanerna har spelat ut sin roll, men i ett system som dominerats så länge av två politiska partier är det svårt att se hur en förändring ska vara möjlig.
På den internationella scenen utmanas USA av inte minst Kina och måste hitta en balansgång mellan att försvara sina intressen och att inte uppröra Beijing alltför mycket (här är Taiwan-frågan kanske knepigast av dem alla). Dessa två giganter behöver varandra alltför mycket för att ställa till med något.
Tittar man på de kommande primärvalen är det lika dystert. Är detta verkligen det bästa förenta staterna har att uppbåda? Hade jag fått drömma utifrån de tillgängliga kandidaterna hade jag valt Nikki Haley. Men hon är lika chanslös som alla andra. Det kommer alltså bli Griniga gamla gubbar 2.0 i november 2024. Det är svårt att se hur Biden ska kunna klara detta en gång till.
USA och världen behöver förbereda sig på en Trump II-administration.
Jag är ingen Trumpist.
Men en sak är klar, Hans slutsatser bygger på Twitter-, Facebook-, och Mainstream media analyser.
Precis som 95% av alla bekväma kaffebordsanalytiker.
Rätt och sanning är inte önskad av folk.
Kortfattat så står kommunismen (aka Demokraterna och ”Rhinos” i USA) på ena sidan, och på andra sidan Trump.
Ogilla Trumps direkthet eller inte, men det totalitära maktmissbruket som Demokraterna tillämpar är de facto enligt regelboken hos kommunismen.
Slå undan alla politiska motståndare med lawfare och massiv mediakontroll.
Lagar tillämpas olika beroende på vilken politisk tillhörighet du har, och om du är politiskt rätt grupp eller inte.
Man skall veta att de olika saker man försöker åtala Trump för har de högst uppsatta Demokraterna själva gjort i mycket större grad de bara de senaste åren, men kommit undan det.
är det någon här som ens känner till att en Biden/Demokraterna trogen åklagare (!) nyligen försökte smyga genom en ”plee deal” med Joe Bidéns son Hunter Biden?
Alltså att han skulle erkänna ett ynkligt litet brott (han har gigantiska brott som han utreds för, korruption och nationell säkerhet ingår), och med det få åtalsimmunitet för alla andra brott, även framtida (!).
Jo ni läste rätt…
Hillary Clinton med flera inblandade (bl.a. CIA) skapade ”Russia hoax”.
Alltså att man anklagade Trump för att konspirera med Putin.
En en påhittad lögn som Hillary betalade för och fick hjälp av CIA, rättsväsendet med flera).
Detta mot en vid tiden sittande president.
Rena kuppförsöket och högförräderi.
Detta är fakta och erkänt inför allmänheten av CIA chefen.
Men inget görs åt det.
Dessa ansvariga skyddas av Demokratiska medlöpare i rättssystemet (DOJ, CIA, FBI m.fl.).
Rättvisa i USA?
Knappast.
Hunter Bidens laptop…någon?
Smutsiga hemligheter med korruption och landsförräderi, allt i pengarnas och maktens namn.
Rhinos (maktens medlöpare bland högt uppsatta Republikaner, dvs överlöpare), som sitter med handen i syltburken. Alltså intressen i vapenindustri och olja.
De spelar med Demokraterna (eller annat teoretiskt alternativ).
Därav den absolut kompakta mediavinklingen.
Folk i USA reagerar mer och mer på märkligheterna och orättvisan.
Fråga: Om all förmedlad bild av Trump till största delen är falsk, eller kraftigt vinklad, och man börjar upptäcka det, vad innebär då det för bilden av alla som målat denna bild av Trump?
Är de att lita på? Alls?
Som sagt, en skolstudie i hur man styr folks åsikter genom polarisering, vänstern är mästare på detta. Metoden är, gör varje fråga svart-vit och se till att folk får för sig att deras antingen vita, eller svarta, åsikt är livsviktig för dem själva och världen. Så skapar man konflikter som denna, Extinction revellion försöker stoppa Burning Man, vänster mot vänster.
Så skapa nog med splittrande frågor (var bloggen för Hutu eller Tutsi) så har man vips en lättstyrd atomiserad befolkning.
Förlåt, glömde länken:
https://m.youtube.com/watch?v=4_wnAVxQ7rY
När Trump var president tyckte jag att han gjorde mycket bra saker. Att han satte press på Nato om finansieringen har ju visat sig vara rätt fast några år för tidigt. Europa gick i taket men nu upprustar man som aldrig förr. Nu är 2% av BNP inga problem fast då gnällde man högljutt. Även svenska politiker och media stämde in i kören fast vi inte ens var med i Nato. Att han talade med Nordkoreas ledare måste ju ses som positivt. Att han omförhandlade Nafta (tror jag att det var) visade ju sig riktigt ur amerikansk synvinkel. Han startade inga nya krig. Det går att hitta mycket mer. Han hade rätt om Hunter Biden fast han fick mycket skit för det.
Men nu vet jag inte. Jag måste erkänna att termen ”politiska rättegångar” dyker upp i mitt huvud. Det är liksom för mycket, på för många fronter. Vad hade man hittat om man granskat tidigare presidenter på samma sätt. Antagligen mycket. Och fulspel är inget nytt i USA.
Fast amerikanarna väljer de presidenter de vill. Vi påverkas av valet men har ingen rätt att lägga oss i. Hur som helst föredrar jag USA, trots sina brister, framför vår stora granne i väster.
”Hur som helst föredrar jag USA, trots sina brister, framför vår stora granne i väster.”
Vadå? Norge? det var en intressant ställningstagande.
Snurrigt värre med stackars grannen Brandon,
Let’s go Brandon!
Jag gillade Trump. I början. Men precis som Hans skriver, han trodde inte att han kunde förlora valet så han började tjattra om att valet far stulet. Fusk alltså. Där förlorade han mig. Som ju inte betyder ett dugg eftersom jag inte röstar i USA.
Är Biden bra? Tja, han ser ju till att Ukraina slår Ryssland. I övrigt, jag bryr mig inte särskilt om valet i USA.
USA kommer att tuffa på som världsledare i många år till. Utmanare? Kina, tillåt mig småle, diktaturstater blir aldrig världsledare.
Jonna slår fast att Kristersson är den som tydligast njutit av att bo i Sagerska. Sossar som haft chansen har helt klart vantrivts hela tiden. Allra mest Arga Andersson som trivdes bäst i Nacka med svartstäderska och allt. Men, här är skillnaden, som den goda sossa hon är offrade hon sig för din skull, för att du äntligen skulle få en feministisk kvinna som statsminister. Det är den bristen på kompetens SD-regeringen handlar om och väldigt lite görs för att vända utvecklingen. Tycker i alla fall Aftonbladets Jonna Sima.
Mmmm, här om dagen påstod något Aftonbladsgeni att lägre barnafödsel-siffror var Åkessons fel. Helt och hållet Åkessons fel. Men en graviditet varar ungefär 9 månader och det blir ju då den 10:de månaden som är Åkessons fel. Innan dess satt Magda och Stefan. De båda gjorde allt för det svenska barnafödandet som alla vet. Därför bara måste det vara Åkessons enmånadsfel så klart. Ingen behöver införa IQ-tester på AB. Allt är redan bevisat. Sossarnas propaganda-organ firar nya Trumper. Man har konstant otur när man tänker.
Saken är den att folk låter bli att skaffa barn på grund av bostadsbristen – och bostadsbristen är ju Åkessons fel.
Att sossarna under sin regeringsperiod importerade 700.000 människor till den svenska bostadsmarknaden påverkade självklart inte bostadsbristen ett dugg.
Trump vinner absolut inte, troligen blir det Biden igen om han inte trillar av pinnen innan dess.
Bägge är ett ganska bra exempel på det totala förfall USA befinner sig i.
Infrastrukturen,transgenderrörelsen,BLM,etc,etc.
Nej,nej i USA finns inget attraktivt kvar.
@ qas 13:08: Joe Biden kommer inte kunna vinna nästa amerikanska presidentval. Han är oförmögen att göra intervjuer. En tuff valrörelse klarar han inte, ty han är uppenbarligen senildement.
Artikeln är så usel så den förtjänar inte att kommenteras. Hur folk kan tro att de serveras sanningen i MSM övergår mitt förstånd.
Iran som ordförandeland för FN:s råd för mänskliga rättigheter är ett så ruttet skämt att det måste vara fake news från Trump minst.
För sharia-sossarna är det inte ett dugg kul utan en absolut sanning. Att underförstått kritisera Iran som du gör kan klassas som hets mot folkgrupp och är mycket allvarligt eftersom det kan utsätta Sverige för hat-o-hot precis som att bränna en koran. Det hela blir inte bättre av att du kommer ut som FN-förnekare i ett land som Sverige där vi av tradition håller FN högst och gärna bidrar med svenska kronor i överflöd.
Tag avstånd från dig eller lev återstoden av ditt liv i den förhatliga rännan!
Titta bara hur det går för Trump!
Anonym. Ja på Trump vill de ju ta av stånd. Då kan han ju iofs sluta med Viagran.
Bäst vore förstås om Biden och Trump satt i fängelse. Så det blev match. Demokraternas lineup måste vara ett fullkomligt skämt? idel bottenskrap. Så svagt att en senildement Biden som inte klarar att genomföra debatter längre, måste upp och irra igen. (Hillary alt Kamala Harris nu vore nådastöten för partiet).
Republikerna, idag blue-collar-USA. Hade några intressanta kandidater. Men DeSantis visade sig vara alldeles för trist. Pence och Haley ‘isnt in her prime’ har samma problematik, Haley möjligen något mindre. Jokern Ramaswamy, yvig anti-woke men dessvärre också anti-ukraina, anti-abort osv… Syyynd, att bibelhögern inte vill ta mitten/swing-väljararna ifrån tokvänstern när de har chansen?
https://nypost.com/2023/02/16/cnns-don-lemon-says-gops-nikki-haley-isnt-in-her-prime/
case in point, ”anti-Ukraina”, i översättning, vill ha slut på kriget.
Han vill att Putin ska belönas med territoriella vinster för sitt övergrepp på Ukraina. Inte samma sak.
Vilket barnsligt synsätt. Putin putin putin, det finns fler människor det rör sig om än svinrika korrupta ledare på båda sidor.
Det här var alltså en kort översiktsbild (väderleksrapport via Amerika-släkten), alltså vid sidan av Gröngölingsboken..
Jag tog mig friheten med att förenkla lite: anti-woke, anti-abort, anti-ukraina.
Grundproblemet: Ramaswamy har noll förståelse för utrikespolitik. Han sträcker upp ett finger, köper populist-lösningen att kapa biståndet till Ukraina, USA är väl bara ett företag? debit och kredit, inga övriga konsekvenser.
Däremot är han rätt beträffande USA:s korrupta ’militära industriella komplex’ vilket närmast kan liknas vid oligarksystemet i Ryssland. Men det är samtidigt en separat och mycket större diskussion.
Själv tycker jag att Republikanerna har många bra, Trump är förstås outstanding, ingen har en chans, men DeSantis är ok, Ramaswamy ok (men för intellektuell), Elder har mycket bra att säga osv.
Demokraterna har ju Kennedy, som förutom en och annan skönhetsfläck (han är ju inte vetenskapsman) har många positiva sidor, som tex, han kan ändra sig, han trodde Trump hade fel om gränsen tex, men efter tre dagar där ändrade han sig.
Fast debatten här verkar utgå från att man inte redan haft en statskupp i USA, se tex
https://node-3.2000mules.com/
Det verkar som många fått för sig att fuskare fuskar lagom.
Än denna? Allt på bloggen handlar ju om Ukraina även när det inte gör det:
https://www.svd.se/a/APmjMx/dodstalet-i-kriget-i-ukraina-har-okat-drabbar-offensiv
Så du har upptäckt att fler dör när man anfaller i krig?
Nja, bara att det är många, men inte så många svenska bloggare, trots kampviljan.
Att allt på bloggen skulle handla om Ukraina får man nog betrakta som dagens allra våldsammaste överdrift utan jämförelse. Hur menar du egentligen?
Jaja, för effekt, jag menar att Trump måste ogillas för att han vill ha slut på kriget.
Du tycker det är för lite krig?
Case-in-point 2, du kunde valt att skriva om Trump, men icke, det blev Ukraina.
Vilken tur då att du aldrig har nämnt ”ukraina” i någon av dina kommentarer, coffee.
Att försöka hålla sig till bloggens ämne för dagen är ju en dygd.
Man får erkänna att coffee får både Trump och Ukraina att handla om coffee och bara om coffee.
Kudos.
”Att försöka hålla sig till bloggens ämne för dagen är ju en dygd.”
Tja , bloggens ämne för dagen är förvisso inte ”ukraina” , men eftersom resultatet i det amerikanska valet påverkar ukraina en hel del skulle jag vilja påstå att ”ukraina” inte är helt off topic.
Men hur som helst , du är nog den sista som ska gnälla på att folk diskuterar andra saker än dagens ämne… ☺️
Du överdriver om Trump också?
Trump är ett symtom på en politikerklass som härskat alldeles för länge i USA. Om du hade haft en politikerklass som skött uppgifterna korrekt och en media som sanningsenligt beskrivit verkligheten, hade Trump inte kommit fram.
Var finns den politikerklass som sköter uppgifterna korrekt och var finns den media som sanningsenligt beskriver verkligheten? Två högst relevanta frågor. Svaret är givetvis att de inte finns.
Mitt i prick. Men detsamma gäller Biden. Har någon hört något nämnas i svenska MSM om Bidens uppenbart dementa tillstånd?
Hela MSM:s svenska avdelning drevar nu för fullt mot Trump och republikanerna.
Hela MSM:s svenska avdelning drevar nu för fullt mot Åkesson och SD.
Jimpa får ju komma på Nobelfesten i år minsann. Det är inte fågelskit för en sådan som han. Det är tråkigt, så tråkigt, att han visar upp sin dåliga uppfostran och hämndgirighet igenom att samvetslöst tacka nej när han äntligen får chansen.
Skulle det visa sig att det är av omsorg för Nobels minne är ju saken en annan.
Bilderna på utkommenderade SSU:are med megafoner, nycklar och vuvezelor som skulle kablas ut över världen skulle vara utomordentligt negativa för Sverigebilden i dessa tider. En enda fastlimmad aktivist kan förstöra så mycket när världens ögon riktas mot Sverige. Vänsterhorder som stormar festen och festklädda forskare i full panik skulle kunna tvinga f.d statsministern Arga inför domstol som ansvarig i slutändan.
Den populistiska och kortsiktiga propagandavinst det innebär för SD att framstå som den ende vuxne i rummet väger naturligvis lätt i det perspektivet.
Ja, nu lyckas påven skita i fläkten också gång på gång. Det börjar bli dags för svenska kyrkans prelater att göra ett utspel om man inte ska hamna på efterkälken. Samtidigt är det rätt festligt att DN på ledarplats instämmer i Åkessons kritik om att sossarna kröker rygg för arabvärldens diktaturer.
Den såg man faktiskt inte komma.
Ska Magda hitta en plats i det här får hon bli ännu argare under skäggvårtan. Det känns lite som att luften inte riktigt räcker till trots kursen i fula tricks och finter hon fick i Demokraternas USA. Ibland är hennes minne långt grumligare än Bidens och ställer till oreda och oordning i ordningen och redan. Och då är hon ju inte ens statsminister längre.
Dementa Andersson skulle kanske kunna bli det nya svarta?
Viktor Orban, som har vunnit tre parlamentsval i följd, vill ha tillbaks Trump som president i USA, så att fred kan inledas i Ukraina. Se Tucker Carlson-intervju!
Det är obegripligt att Orbán, givet hans land historia, kan landa i en sådan slutsats. Men annans frihet är inte lika viktig som ens egen uppenbarligen.
Eller, så får han inte sin information från svensk media? Det förvånar mig kontinuerligt hur folk tror de får och förstår sanningen om saker de aldrig sett och saknar både praktisk och teoretisk träning och färdighet för. Jag brukade skriva att journalist det är en som vet så lite om så mycket att de tror sig förstå allt, men i själva verket får precis allt om bakfoten. Alla som ägnat sig åt något, vad som helst, en längre tid med koncentration vet att det som verkligen händer inte är det man först trodde annat än på det mest banala sätt. Istället för att ta denna sokratiska insikt till sig så tycks det på mig som om alla blivit som journalister.
Det somliga inte förstår, till diktaturers stora glädje, är att det finns en skillnad mellan demokratier med pressfrihet och diktaturer som Ryssland där inga fria medier längre tillåts och där man slängs i fängelse om man kritiserar makten (eller ens yttrar ordet ”krig”).
Skall vi verkligen uppehålla oss på denna barnsliga nivå?
Vi har ett närmast enigt etablissemang i väst som har sitt intresse att driva kriget, är det inte rimligt att ifrågasätta om man får en sann bild? Jag blev förvånad att man ljög så mycket om Irakkriget, så varför tro att det är sant nu, efter att man kunnat konstatera att media ljugit om nästan allt, klimat, vaccin, invandring, brott och straff och så klart Trump (även om du kanske inte är enig om allt). Att de ljuger i regelrätta diktaturer är ju ett problem om man bor där, det gör inte jag, det jag noterar att krigshetsen här verkar vara stor.
”efter att man kunnat konstatera att media ljugit om nästan allt, klimat, vaccin, invandring, brott och straff och så klart Trump ”
Har dom även ljugit om att det var ryssland som startade krig mot ukraina ?
Det är det enda som är intressant.
Putin startade krig – och detta liksom oavsett vad folkpartiet och aftonbladet tycker om klimat och vaccin.
Ja Weasel, det är ju tur att du bara är general vid köksbordet.
Jag gissar att en dag i fält hade fått dig att nyansera.
”en dag i fält” låter så sexigt och insatt. Man får lätt för sig att coffee, precis som signaturen Jan, genomgått en lång och extensiv militärtjänst. Naturligtvis av den sort som omfattas av total sekretess med hänsyn till rikets säkerhet.
Tänkte närmast på en dag i fält i Ukraina.
Jodå, jag är så gammal så alternativet var fängelse, men någon Rambo var jag inte. Det gick inte som generalmalajerna här att välja skrivbordsteoretiker.
Ja , det är en jävla tur att jag är vid köksbordet och inte i Kramatorsk.
Men min geografiska plats har väl , såvitt jag kan förstå , ingen betydelse när det gäller frågan om huruvida det var Putin som startade kriget ?
(Jag var krigsplacerad som eldledare men via psykolog lyckades jag ljuga till mig en frisedal , så du har rätt i att det är tur att jag inte är general )
Jonna har listat ut att de rika, dvs de som tjänar över 500 000 och får skatten sänkt med 2 500, handlar Rolex och Cartier på Nymans Ur vid Stureplan. Det gör inte de fattiga, dvs de som tjänar under 500 000 och bara får skatten sänkt med
1 000 skr. Därför kan man också se dyra klockor, bilar och märkeskläder när polisen beslagtar de gängkriminellas egendomar.
Till bevis för allt detta citerar hon Ulf Lundell (!) som skriver om ”rikefolksbraggande” och ”Äckelrikedomarna står på lerfötter”.
Man måste bara hålla med Jonna Sima (och Ulf Lundell). Det är för djävligt att man måste vara gängkriminell för att få skatten sänkt med 2 500 så att man kan shoppa lyx när man bor i Bromma. Det är naturligtvis Tidögängets fel för förr kunde man lyxshoppa om man bodde i Nacka till och med.
Det finns anledning att lita på Lundell i det här fallet.
Han tjänar över 1 miljon/år , bor i en herrgård på österlen och har en förmögenhet på långt över 50 miljoner, så han om någon borde väl vara expert på det där med ”äckekrikedomar”.
@ Hans 06:35: Obegripligt för dig, fullt logiskt för mig! Men så agerar vi utifrån olika insikts- och kunskapsnivåer. Orban är en bra kille. En sann fosterlandsvän. Han gillar inte krigshetsaren tillika kommunisten Joe Biden. Det svenska fosterlandsförrådande politiska etablissemanget hatar Orban, vilket är, enligt mig, ett gott betyg på honom. Hoppas Ungern stoppar Sveriges ”Globocop”-ansökan!
Jag fnissar lite åt ditt inlägg. Men du får fortsätta tro att du besitter en högre insikts- och kunskapsnivå än de flesta andra, det unnar jag dig.
@ Hans 10:40: Nu är du där med ”halmgubben” igen. Jag sa bara att du och jag agerar utifrån olika insikts- och kunskapsnivåer.
Du skrev ”Men så agerar vi utifrån olika insikts- och kunskapsnivåer.”, underförstått att det är du som ligger på en annan nivå.
Och vadå Hans? Känns det väldigt jobbigt för dig att gruelse kanske faktiskt ligger på en högre nivå än dig, insikts- och kunskapsmässigt, när det gäller just den här frågan? Inbillar du dig att du vet bäst om allt eller?
Han får tycka sig veta bäst om han vill, det gör mig ingenting. Jag unnar honom verkligen att ha höga tankar om sig själv.
@ Den siste skåuten 15:55: Vad den här polemiken i denna tråd kokar ner till är, att Viktor Orban, jag och troligen du vill ha fred och slut på dödandet i Ukraina. De blodtörstiga fåtöljgeneralerna, inklusive Hans och kommunisten Joe Biden, i skarp kontrast, vill ha ytterligare död och förödelse.
Detta är en så oärlig argumentation att den knappt förtjänar att bemötas. Ska vi ta det igen?
Det är Ryssland som har invaderat Ukraina. Du kallar Väst blodtörstiga.
Det är Putin som ska lämna det land han har noll rätt till. Du kritiserar Väst.
Besök Jenny Pipers blogg om du vill ha en grupponani för Putin. Någon sådan får du inte här.
@ Hans 21:47: Bespara mig dina porrlänkar och onaniobjekt! Snacka om ohederlig argumentation! Mig veterligt har jag aldrig kritiserat, ”Väst”. Det är för generellt. Jag och Orban kritiserar de ”blodtörstiga fåtöljgeneralerna” och den nuvarande regimen i USA. Och jag har kritiserat Ryssland för dess invasion av Ukraina. Men nu har vi ett krig, som, enligt Orban, Ryssland inte kommer backa ifrån. Med tanke på att 9 av världens 10 folkrikaste staterna ej fördömde i FN invasion i Ukraina, så kommer de ekonomiska sanktionerna ha liten betydelse. Ska vi då ha ytterligare död och förödelse? Nej, säger Orban och jag. Du och Joe Biden vill de facto ha det. Ni har även bejakat USA:s beslut att sända klusterbomber till Ukraina. Beslutet kritiserades av tunga nationer som UK och Tyskland. Dock ej av den, som det heter, ”Humanitära Stormakten”! Om det är ngt vapen som sprider död och förödelse så är det klusterbomber. Därför är de förbjudna i många länder.
Nej, du kritiserar inte Ryssland, du ägnar all energi åt att kritisera offret i detta krig (Ukraina) och de länder som beslutat att hjälpa offret (Nato m.fl.). Dit riktar du din kritik. Inte mot Ryssland, som alltså är aggressorn.
Om vi applicerar ditt märkliga resonemang på andra områden blir det så här:
Våldtäktsoffret ska lägga sig ned och inte göra motstånd. Då går det snabbare. Hitler borde ha fått Europa, för det dog jättemånga fler människor när de allierade och andra började göra motstånd. Tänk vad mycket död och förödelse vi hade sluppit!
Du för ett bakvänt resonemang. I stället för att rikta udden mot den stat som startat kriget, Ryssland, och stötta landet som angripits gör du precis tvärtom. Sedan förstår du uppenbarligen inte (eller bryr dig inte om) vad en fredsuppgörelse med Ryssland skulle innebära för Ukraina. Vem vill sluta fred med någon som vill utplåna en? Har du över huvud taget tagit till dig vad ryssarna ägnar sig åt på ryskockuperad mark? Vilka massiva övergrepp som har avslöjats? Och då har vi ännu inte kunnat se hela bilden av vad de gjorde i Mariupol. Tro fan att ukrainarna hellre strider till sista man. Detta handlar inte om några små territoriella avträdelser. För Ukraina är detta en existentiell kamp.
Här har vi en av anledningarna till att gruelse åkte ut med huvudet före från kommentarsfältet hos Cornucopia.
Den blogg du refererar till är en kommersiell blogg. Tjäna pengar! blogginnehavaren gillade inte att jag skrev kritiskt om den förda massinvandringspolitiken och dess effekter. Hen försvarade den. Hen ville även sopa ämnet under mattan, ty hen var rädd att Sverigedemokrater, vilka hen hatade, skulle lockas till bloggen. Det skulle av ngn anledning vara dåligt för hens ”bizniz”. Resultatet av massinvandringspolitiken sett i dagens ljus, hade jag rätt, hen hade fel! Sedan ogillade hen, det kraftigaste, att jag påtalade att det som hände i Ukraina i februari 2014 var en USA-orkestrerad statskupp, som bl.a. ledde till ett inbördeskrig. Mitt underlag till mina ”statskupp”-kommentarer stod i huvudsak tyskspråkiga ”Der Spiegel” för. Härvidlag var tidningen ej ”Main Stream Media”. Jag misstänker att hen skulle tjäna pengar på om Sverige gick med i nato. Och då gällde det att både demonisera Ryssland och hylla USA, så mycket som möjligt. Därför stängde hen av mig (efter en invandringskritisk kommentar). Skälet skulle var ngt i stil med personliga problem [sic.]. Bevare mig för bloggande kvasipsykologer! Således varken läser eller kommenterar jag hens blogg. Och jag anser att hen är en fosterlandsförrädare som villigt vill sälja ut svensk säkerhetspolitik till främmande makt. Sådana ska man inte ge pengar till!
@gruelse
Enig, ett eld upphör och inledande av fredsförhandlingar snarast borde naturligtvis vara prio ett.
@Hans
Visst är det bittert för Ukraina att avträda minst 20% av sitt territorium till Ryssland. Men om valet står mellan det och ett tredje (och sista) världskrig så är det rätt självklart. Liksom det vore om det gällde att USA skulle ockupera hela Kuba, eller Kina ockupera/införliva Taiwan med fastlandet (där en majoritet ändå vill återförenas med Kina).
Visst är det bittert för Ukraina att avträda minst 20% av sitt territorium till Ryssland. Men om valet står mellan det och ett tredje (och sista) världskrig så är det rätt självklart
Det förutsätter att vi köper den premissen. Vilket jag inte gör, och uppenbarligen inte Ukraina och Nato heller. Om Ryssland genom att vifta med kärnvapen ska få ta över andra länder, var slutar det? Det är förstås upp till Ukraina om/när de vill fredsförhandla om sitt eget territorium. Du och andra kan sätta här och tycka vad ni vill om den saken, att ni är ”för fred” (vilket är trams eftersom ni visar så stor förståelse för angriparens motiv), det spelar ingen roll. Ukraina kommer fortsätta kämpa under överskådlig tid, helt enkelt eftersom de inte vill domineras av sin aggressiva granne.
2016 – Annus mirabilis. Brexit och Trumps valseger.
Det journalistiska drama som aldrig varit något drama kan inte fortsätta vara ett drama och vi får bespetsa oss på ett nytt.
Lille Ardalan Shekarabi som hånats för sin längd kan se fram emot att hånas för sin litenhet också.
Det är både hehe och haha över den kan man säga.
vadå? Har han gjort en Soran?
Är Soran liten ?
Sorans.
Den vet JAG inget om
För den är så liten.
Säger du det så får jag väl tro på dig för en gångs skull.
Man får konstatera att Jomshof sitter kvar helt bekymmerslös i godan ro.
På Nobel råder hela havet stormar i stället. Det har blivit jävligt svårt att vara PK och woke från dag till annan. Shekarabi behöver pröjsa för att fylla på sina styrkereserver och Nobel får ta till krediten. Det går nog enklare för Nobel eftersom man inte har så långt till Sverigebilden.
Arga Magda kan kanske klara av ett besked nu när krutröken lagt sig innan dagen är slut. Men å andra sidan, hur ställer man sig till att Iran får komma på fest egentligen?
Jag hoppas självfallet Trump blir vald till president och att han sedan tar över 🇸🇪. Då skulle vi se grejer.
Sverige behöver en stark ledare. Jan Emanuel hade kunnat göra grejer.
Jag har pratat med många och väldigt många fattar nu att läget är dåligt i Landet. Jag har nästan blivit trött på att prata om eländet i landet. Många invandrare och svenskar jag pratat med påtalar det dåliga läget.
Någon nämnde Tuckers intervju med Orban, synnerligen imponerande man, och tänk, han jämför inte med Hitler eller våldtäktsoffer eller säger han slog först, utan håller sig till konkreta överväganden istället för svartvita analogier. Det är nog skillnaden på att bestämma och ha ansvar på riktigt, eller veta bäst vid köksbordet, långt långt borta:
https://m.youtube.com/watch?v=a5wdgDCUX70
Det kan ju ha med en oförmåga att tänka moraliskt också. Ganska vanligt bland politiker.
Annars brukar det vara kommunister och frikyrkomuppar som hänfaller till ”moraliskt” som kukmätarargument.
Att vara motståndare till den som begår folkmord, slaktar barn och våldtar kvinnor och flickor tycker jag är en ganska självklar moralisk ståndpunkt. Vad är då motsatsen till att ha moraliska ståndpunkter? Nihilism. Föga attraktivt.
”Vad är då motsatsen till att ha moraliska ståndpunkter? Nihilism. Föga attraktivt.”
Nej att inte låta sig totalt styras av känslor och ryckas med av propaganda vilken spelar på just känslor, hur djupt moraliskt förankrade dessa än må vara, är inte nihilism. Att vägra köpa premissen att allting är svart och vitt utan några som helst gråzoner är inte nihilism.
Men jag instämmer fullkomligt i att det kan uppfattas som ”föga attraktivt” ifall man inte skriker med i kören under tvåminutershatet, både när det gäller Trump och kriget i Ukraina.
Att ha moral är mänskligt och, vill jag påstå, det som gör oss överlägsna djuren. Att skylla kriget i Ukraina på just Ukraina och Väst är inte att ”se gråzoner”, det är att ta ställning för förövaren. Man kan givetvis lyfta fram Rysslands och Putins perspektiv för att förstå bevekelsegrunderna, det är en sak. Men då ska man också ha förmågan att se igenom lögnfabriken Kreml, annars är man blott en nyttig idiot. Vilket väldigt många som tar Rysslands parti i kriget onekligen är.
Har du lyssnat på intervjun? Det är inte min slutsats. Han blev tydligen arresterad som ung av det imperium ni är fixerade vid här och tror jag helt enkelt, både vet vad han pratar om och har en hund i fighten.
Detta illustrerar min punkt nedan, det finns moraliska argument på båda sidor, här tänker jag på de många som kommer att dö och det extra hat som piskas upp vid varje ny död, krig är inte ergodiska processer, dvs man kan sluta på ett värre ställe än där man började, även om ni tex fick som ni ville och Putin ”besegrades”.
Jag tycker själv ett tungt argument är att Ryssland inte kan besegras, inte utan världskrig och knappt med, och att kriget självklart förs mellan USA och Ryssland, med Ukrainska kroppar, så för att få ett minimalt antal ytterligare döda är väl något att ta med i beräkningen?
Jag undrar vilka militärstrategiska kunskaper ni har. Mina är ringa men jag har läst många av Victor Davis Hansons böcker, USAs kanske ledande militärhistoriker, jag rekommenderar ”The Western Way of War”, ”Carnage and Culture”, ”Ripples of Battle”, ”The Saviour Generals” och ”The 2nd World Wars” plus några jag inte kommer påoch när jag kollade fann jag flera jag/vi nog borde läsa, tex ”Between War and Peace”.
Vidare har jag läst en del krigsskildringar, mest från 2a världskriget och jag har som projekt att läsa någon lunta jag köpt av Winston Churchill.
Så det är rätt tunt underlag för att vara skrivbordsgeneral.
Ja du coffee, det var sannerligen inte mycket att komma med men det sätter naturligvis behövligt fokus på hur dina kommentarer kommer till.
Jo, men tips på hur man kan förkovra sig från er är det snålt med. Man vet inte hur men ni vet allt, ni bara vet hur det är. Man bugar för sådan storhet.
Förkovra dig på plats vettja. Det skulle göra dig autentisk till och med. Nu är du bara en gnällig skrivbordskrigare med andrahandsinformation
som alla andra.
Det slår mig också att den åsikt bloggen representerar sällan presenterar någon längre smmanhängande redogörelse som underbygger argumenten, har ni tips på någon? Eller något längre man kan läsa som sansat redogör för ”er” sida?
Observationen jag gör är att det istället liknar klimatdebatten, ni säger det inte explicit, men det hänger i luften, ”Vetenskapen”, som om det bara finns en tydlig och självklar sanning, så självklar att man inte behöver förstå den själv ens.
Vad mer specifikt är det du saknar? Jag tycker att jag har varit hyfsat tydlig med grunden för mitt ställningstagande. Men detta är en blogg, och jag försöker hålla inläggen korta.
En längre sammanhängande redogörelse från de källor du använder.
Källor på vad? Du måste vara mer konkret här. Jag gör ingen militärstrategisk bedömning av kriget, det får du söka dig till Jenny ”Putinprinsessan” Piper för. Hon verkar veta allt, och detta genom att främst läsa RT.
Ett exempel på vad jag inte söker är artiklar som denna som skulle kunnat vara skriven av Hans Li, ”vi” skall ”göra” mer, skriver den feta journalisten. Vad exakt skall han ”göra” är oklart, och alla slutsatser är redan givna.
https://www.svd.se/a/Kn9zvy/putin-kommer-inte-trottna-pa-kriget-i-ukraina
Ja, men vad söker du då?
Men på något sätt har du väl nått dina ståndpunkter? På ett sätt som går att argumentera sammanhängande för, inte bara påståenden, och detta måste ju vara gjort av andra mera kunniga än dig själv, likt de röster jag delat här tex?
Att du har så svårt att förstå vad jag menar kan kanske illustreras med klimatet och CO2, att få en klimattroende att presentera ett sammanhängande resonemang, om inte eget så från någon som utger sig från att veta mer. Det ser man aldrig.
Med anledning av att ”VILJA HA KÄLLOR” och få upplysning om vilka dessa KÄLLOR är så har det slagit mig ibland; VAR kan man hitta utsagor, omdömen, skvaller, förtal, utläggningar, beskrivningar, yttringar, viskningar, rop, gapande, skrikande och förtalande ORD OM ANDRA människor, eller om åsikter eller UTSAGOR om än det ena än det andra i olika ämnen som vill dryftas?
VAR eller HUR kan man alltså hitta sådant eventuellt skvaller och tänkbara s.k. ILLVILLIGA tal, eller även eventuellt hatiskt tal med falska anklagelser, falska beskyllningar och falska omdömen om och kring antingen andra personer ELLER om något ämne som avhandlas eller vill göras UTTALANDEN om och kring på ett kommentarsfält? (Vet inte HUR man hittar på t ex Flashback, eller på andra s.k. skvallersidor eller ens HUR man kan söka olika ÄMNEN, eller olika signaturer, eller olika personer, där. Skulle vara intressant att kunna se om där finns något ”skvallrande eller förtalande” om ens egen person, som för mig är okänt, och som jag själv i så fall skulle vilja veta.)
VAR? HUR?
1. Ronald Reagans del i upplösningen av Sovjetunionen?
2. Du med dina proxykrig hit och dit, du har ännu inte förstått Ukrainas historia. Kampen mellan Ukraina och
Ryssland går långt tillbaka.
3. Rysk imperialism …”vill inte stoppa Natos utvidgning; den vill att Nato inte ska stoppa Rysslands egen utvidgning. Ryssland är det sista tyranniska imperiet i Europa och är desperat att vända på republikanska och demokratiska traditioner i europeisk – och ukrainsk – politik.” (Volodymyr Jermolenko, dagensarena.se/essa/varlden-maste-hjalpa-ukraina-att-forsvara-sig)
4. Du står fast förankrad i rysk imperialism.
Skall det vara ett resonemang?
@ Coffee 18:48: Tack för att du länkade Tucker Carlsons intervju med Viktor Orban. Viktor är Ungerns premiärminister sedan 2010. Han har ett mycket starkt stöd i landet. Ungern gränsar till Ukraina. Det finns en liten ungersk minoritet (150000), ur vilken det hämtas värnpliktiga till den ukrainska militära styrkan. Vissa av dessa dör i kriget.
Utdrag ur intervjun: Tucker: -If you were in charge of NATO, if you were say Joe Biden, what would your next move be in the war in Ukraine, what would you do?
Viktor: -Peace, immediately! Call back Trump!
Är ni ”Viktor” med varandra?
@gruelse
Ifall Trump suttit kvar är det svårt att föreställa sig hur den här situationen kunnat uppstå. Han ville inte ha ett eskalerande proxykrig med Ryssland med allt vad det innebär. Clinton ville det, hon sa det ju rent ut, fast i Syrien den gången. Det var för min personliga del huvudsakligen en lättnadskänsla när Trump vann 2016, även om vänsterns barnsliga reaktioner var både roande och irriterande dvs som små barn kan vara. Men ffa någon slags lättnad över att kriget sannolikt åtminstone var uppskjutet. Med Biden-Blinken-Nuland vid rodret var det bara en tidsfråga.
@ Den siste skåjten 17:03: Instämmer! Trump har som sagt var varit en bra president. Han startade inga krig. Annat är det med de s.k. ”demokraterna” i USA, inkl. Obama, som startar krig och är krigshetsare. Således gav de dåtida senatorerna Hillary Clinton och Joe Biden klartecken i senaten i dec 2002 till invasionen av Irak 2003. De blodtörstiga fåtöljgeneralerna fasar nog för att Trump blir USA:s nästa president.
Sammanfattning av ditt resonemang ”du står fast förankrad i rysk imperialism.” Tidigare nämnde du ”nyanser.”
Utan kunskap om Ukrainas historia är det som att som att skicka upp ett antal ballonger i luften. Proxykrig hit och dit. Utgångspunkten är Ukrainas historia, då det gäller Ukraina!
Den får du läsa in själv.
Du kan ha rätt, börjar med wiki:
Under medeltiden blev området ett centrum för östslavisk kultur, i form av den stora staten Kievrus (Kievriket). Efter att den staten upplöstes under 1200-talet blev området omstritt och ofta uppdelat mellan de olika grannstaterna. Kosackkulturen hade delvis storhetstid med viss autonomi under Hetmanatet (1649–1775), men det blev aldrig en självständig nation. Området blev en nationell enhet (delvis sammanfallande med språket i området) först genom bildandet av den kortvariga Ukrainska folkrepubliken (1918–1921) och sedan som en Sovjetrepublik under 1900-talet
Ukraina utropade sig som självständig stat den 24 augusti 1991,
(Pop Hits: 1991
Losing My Religion. Losing My Religion. …
(Everything I Do) I Do It for You. (Everything I Do) I Do It for You. …
Cream. Cream. …
Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now) [feat. Freedom Williams] …
I Touch Myself. I Touch Myself. …
Rush Rush. Rush Rush. …
Unbelievable. Unbelievable. …
Love Will Never Do (Without You))
Ukraina har omkring 46 miljoner invånare, varav nära 78 procent år 2001 var etniska ukrainare. Bland minoriteterna finns ryssar (17 procent år 2001), belarusier, ungrare och rumäner.[14] Ukrainska är officiellt språk i landet, skrivet med det ukrainska alfabetet, som är en variant av det kyrilliska alfabetet. Det nära besläktade ryska språket är också vitt spritt i större delen av landet och används minst lika mycket av landets massmedier. Dominerande religion är östligt ortodox kristendom, vilken starkt påverkat arkitekturen, litteraturen och musiken.
17% ryssar! Där ser man.
Detta var pikant:
Även en grupp svenskar kom den 1 maj 1782 att bilda en bosättning vid Dnjeprs västra strand norr om Cherson. Byn kom att kallas Gammalsvenskby, och där kan vissa än idag tala svenska och viss undervisning sker på svenska.
Kanske vi borde kräva autonomi för denna förtryckta region som ju existerade 200år före Ukraina bildades? Något för FN?
Här får jag ändå ge dig rätt, det har funnits ukrainska nationella strömningar långt före 1991 och Losing my Religion:
De ukrainska nationalisterna, som hade sin bas i västra Ukraina, har en besvärande historia i relationen till judar på grund av att ett stort antal judar mördades av ukrainska nationalister under pogromer i början av 1900-talet och under andra världskriget.[källa behövs]
och även här, kraftfulla uttryck för ukrainsk nationalism:
Snart efter invasionen inledde tyskarna och nationalistiska ukrainare (ONU:s militära gren UPA) en period av folkmord, mord och deporteringar av icke-ukrainare som polacker, judar och ryssar. Stepan Banderas fraktion av OUN brände ner hela byar, och dödade 40 000–60 000 polska civila i Volynien,[36] och mellan 25 000[37] och 30 000–40 000 i östra Galizien.[36].
Du har rätt, det finns mycket att gräva i.
Off topic:
Anne Ramberg i farten igen.
Vad tycks?
https://www.gp.se/debatt/omv%C3%A4nd-bevisb%C3%B6rda-h%C3%B6r-inte-hemma-i-ett-r%C3%A4ttssamh%C3%A4lle-k%C3%A4rrholm-1.108741682
Hon har väl en poäng, kanske. Men vi får komma ihåg de råd som Johan Westerholm fick av en libanesisk politiker(tro jag det var). ”Glöm det här med rättssäkerhet om ni skall kunna få ordning på detta”.
Vad Samuel Huntington kan lära oss om Rysslands invasion av Ukraina
”I det post-kommunistiska öst, såg Huntington hur Ryssland försökte skapa ett block med ortodoxa länder, och 1993 argumenterade Jeltsin att andra länder behövde ”ge Ryssland speciell makt som en garant för fred och stabilitet i de forna regionerna av Sovjetunionen.”
”Det som gör Ukraina särskilt intressant, är att Huntington menar att Ukraina är ett delat land med två kulturer, den ortodoxa och den västerländska. Förkastningslinjen mellan väst och den ortodoxa civilisationen går genom landet och har gjort så i århundraden; delar av det moderna Ukraina har tillhört Polen, Litauen och Österrike-Ungern.”
”Den ryska invasionen av Donbass och Luhansk samt den illegala annekteringen av Krim under våren 2014 får ses som ett direkt svar på Euromajdan och den mer västorienterade riktningen det ukrainska parlamentet valde. Men i stället för att ha tvingat tillbaka Ukraina in i den ortodoxa sfären, hade det precis motsatt effekt – 78 procent av de bosatta i östra Ukraina sa hösten 2014 att de var emot rysk intervention i landet. Åttio procent av de tillfrågade ville att Ukraina skulle fortsatt vara odelat. Kanske än viktigare så ökade stödet för EU-medlemskap (från 53 till 59 procent), medan stödet för den ryske presidenten Putins tullunion sjönk (från 24 till 17 procent). Två tredjedelar av landet uppgav att de hade en negativ syn på Ryssland.”
”Det är svårt att inte hålla med Casey Michel, som i The New Republic, beskriver hur Putins besatthet av att kontrollera Ukraina inte handlar om säkerhetsgarantier, utan om ”renodlad, genuin, neo-imperialism, och en önskan om att återta territorier Putin tror tillhör Moskva.”
”Samma andemening återfinns hos Rysslandsexperten Stephen Kotkin, som i en intervju i början av mars framhöll att ”Vad vi har i Ryssland idag är ingen överraskning. Det är ingen avvikelse från ett historiskt mönster. Långt innan Nato existerade – under artonhundratalet – såg Ryssland ut så här: det hade en autokrat. Det hade repression. Det hade militarism. Det hade en misstänksamhet mot utlänningar och väst.”
”Den ortodoxa civilisationen, där Ryssland utgör dess centrum, försöker således med alla till buds stående medel tvinga Ukraina in i deras sfär, med alltmer direkta metoder sedan 90-talet. Den ryska invasionen av Ukraina är bara kulminationen på en flera decennier lång process där Ukraina gradvis närmat i den västerländska civilisationen.”
https://kkrva.se/vad-samuel-huntington-kan-lara-oss-om-rysslands-invasion-av-ukraina/
Vilka av dessa många citat kommer från Huntington?
Jag hittar inte min Huntington, jag behöver glasögon likt i Mission Impossible som avsöker bokhyllan.
Nå jag läste artikeln (av en svensk officerare?) som väl får sägas vara ett resonemang, men detta citat utelämnas:
”När Huntington skrev sin bok, ansåg han att relationen mellan Ryssland och Ukraina kunde gå i tre riktningar.
Första alternativet var att våldsamheter mellan länderna skulle bryta ut, något han såg som osannolikt då det rörde sig om ”två slaviska, i huvudsak, ortodoxa folk, som har haft nära relationer i århundraden och ingifte är vanligt”.[15] Ett annat alternativ var att Ukraina kunde splittras längst med sin civilisatoriska förkastningslinje, där den östra halvan ingår i en union med Ryssland. Det tredje alternativet, det enligt Huntington mest troliga, var att Ukraina skulle fortsätta vara ett civilisatoriskt delat land, självständigt och generellt samarbeta med Ryssland.”
vidare
”Jag vill här föreslå ett fjärde alternativ, som Huntington inte beskrev, men som är i linje med de resonemang han för. Nämligen att den västerländska civilisationen skulle expandera och växa i inflytande i Ukraina, något Ryssland inte har kunnat acceptera.”
Författaren avvisar alltså Huntingstons tre alternativ, krig mellan Ukraina och Ryssland, splittring och fredligt samarbete och ger sitt fjärde, att den västliga civilisationen skulle expandera, och är det inte just det bloggen argumenterar för är irrelevant: NATOs expansion?
Jag tackar för resonemanget men måste erkänna att det ju bara är ett argument för varför väst bör föra proxykrig i Ukraina, rakt emot intentionen?
Coffee, du upprepar oligarken putins propaganda, proxykrig!!
Argumentet som förs fram i artikeln är rimligt och logiskt korrekt, givet vår tid.
Oligarken putin är sedan några år tillbaka i tiden inte intresserad av diplomati utan av militär makt och expansion.
”Russian diplomacy is no longer about co-operation but “putting Westerners in their place” says ex-Kremlin insiders.”
http://www.bbc.com/news/world-europe-66509180
“Russia’s diplomats were once a key part of President Putin’s foreign policy strategy. But that has all changed.”
“In the years leading up to Russia’s full-scale invasion of Ukraine, diplomats lost their authority, their role reduced to echoing the Kremlin’s aggressive rhetoric.”
“Russia seems set on relying on its military machine, intelligence services and geo-economic power for influence – rather than diplomacy.”
Ojdå
och så pass.
Vi ska förstå att coffees bokhylla är så stor och bred att den måste avsökas med specialutrustning. Coffee är alltså en beläst man, en som har råd, utan att för den skull vara lika välsorterad som ett välsorterat bibliotek.
Det började med en text om Trump som enligt de flesta svenskar är dum och konstig och slutar med en ilsken ordväxling om vem som håller på Ukraina mest och minst, där ser man vart vindarna bär.
Jag får erkänna mig medskyldig men det var ett så dåligt anslag om Trump. Har ni hört att Biden haft tre hemliga emailadresser?
ja, men inte från msn
Fast de flesta svenskar tycker knappast Trump är ”dum och konstig”, inte mellan skål och vägg. Lika lite som jag tror på att hela 93% av svenskarna skulle vilja fortsätta leverera mer o mer vapen till Ukraina- inte om man ställer frågan mellan skål och vägg. Det är i opinionsundersökningar där du inte är anonym, i fikarummen och på sociala medier som folk massformerar sig enligt talesättet ”den spiken som sticker ut bara något lite blir den första att träffas av hammaren” osv.
Nu kunde jag inte hitta klippet. Men Konstantin Kisin, komiker, vass debattör (vars familj flydde forna sovjetunionen) har en del insikter/inblick i totalitär diktatur vs västlig demokrati och inte minst hotet mot den. Bra intervjuer med Ben Shapiro, Brendan O’Neill m fl på Triggernometry f.ö.
https://www.youtube.com/watch?v=zJdqJu-6ZPo
Det här är som Flashback. Trådarna spårar ur och slutar med enbart personangrepp.
Magnus Ström på 6 september, 2023
”Det här är som Flashback. Trådarna spårar ur och slutar med enbart personangrepp.”
HUR kan man söka och hitta ”personangrepps-trådar” på detta som kallas för Flashback?
HUR kan man hitta där? Slår man på namn, på ämne, eller på signaturer för att då kunna hitta skvaller om personer? Eller HUR söker man där? På sammanhang eller situationer, eller HUR söker man fram eventuella s.k. ”urspårade personangreppstrådar”?
Det skulle vara av intresse för mig då jag inte själv vet hur man söker sig fram något där, eller kan läsa något eventuellt skvaller eller baktaleri som jag inte känner till eller vet någonting om, (eventuellt även om min egen signatur).
Det skulle vara intressant med information om hur man kan söka sig fram där.
Tack på förhand.