Enligt en mätning från Plikt- och prövningsverket är intresset för att mönstra lågt bland utlandsfödda. Hur kan det komma sig? Är det möjligen så att vi har en stor grupp människor som inte ser Sverige som sitt land utan har andra lojaliteter?
Aftonbladet-skribenten Noor Karim, vars hela livsluft tycks vara självömkan för sig och sin grupp, har sin teori klar. Hon förstår den som inte vill göra lumpen. Det är, som hon uttrycker det, ”svårt att känna lojalitet till landet som misstänkliggör en.” Sverige som land skulle alltså misstänkliggöra utrikesfödda som grupp. Och kanske särskilt unga. Det är ett hårresande påstående. Men inte för att komma från nämnda ledarsida.
Få andra länder ger människor möjligheter som Sverige – utan krav på någon som helst motprestation. Du behöver inte vara medborgare, arbeta eller ens ha lärt dig språket. Den skattefinansierade godisskålen finns där för dig ändå. I synnerhet för unga finns det mycket att ta del av. Du kan studera och skaffa dig en bra utbildning helt avgiftsfritt. Du kan delta i en myriad av aktiviteter på fritiden, oftast utan att betala något eller till en låg kostnad.
Trots att världen ligger för deras fötter finns det en grupp som ständigt klagar. De är aldrig nöjda och framför allt inte tacksamma. En smula ödmjukhet inför vad landet Sverige ger dem, bekostat av andra, synes aldrig till. Noor Karim tycks vara en av dem.
När Karim skriver att hon önskar att det var lätt att sjunga nationalsången men att strofen ”ja jag vill leva jag vill dö i Norden” klingar rätt falskt är det lätt att ställa frågan vad i hela friden hon gör i ett land som ogillar henne så. Vad gör hon här?
Självömkan som profil är sällan klädsam. Noor Karim tillhör just den typen av skribenter som nyttjar en amerikansk import av identitetspolitiska och postkoloniala analyser helt utan verklighetsanknytning till svenska förhållanden. Tanken att rasism skulle vara orsaken till det låga intresset hos personer med utländsk bakgrund att försvara Sverige är befängd. Åtminstone kunde man ju förvänta sig att skribenten i fråga backar upp sina påståenden med fakta. Men här finns ingenting, som så ofta när den socialdemokratiskt anstuckna ledarsidan slår till.
Frågan är dock intressant. Varför är intresset för att försvara Sverige så mycket lägre bland gruppen med föräldrar födda utanför Norden? En rimlig gissning (eftersom vi inte vet svaret på den specifika frågan) är att det handlar om bristande anknytning till landet i fråga. Många som invandrat eller har föräldrar som invandrat känner mer anknytning till hemlandet än till Sverige. Detta mönster kan vara intakt flera decennier efter invandringsdatumet.
Det politiska etablissemanget har möjliggjort detta genom att i åratal uppmana invandrare att främja sin egen kultur och ömsom förneka existensen av en svensk motsvarighet, ömsom driva med den. Det har kallats mångkultur, men resultatet har blivit monokulturer som lever segregerat.
Jag bloggade om svenska folkets stridsvilja efter den ryska invasionen av Ukraina i fjol och reste frågetecken kring hur många som skulle vara beredda att stanna och slåss. Den frågan är fortfarande lika relevant.
Då fastslogs att sverigedemokrater, moderater och kristdemokrater är betydligt mer villiga att ta upp vapen i händelse av krig än miljöpartister, vänsterpartister och sossar. Nu har vi även en etnisk dimension till detta.
Vi kan drista till att konstatera att vid ett angrepp mot Sverige skulle de förhatliga vita männen stå i första ledet för att med vapen i hand försvara landet och alla invånares frihet och trygghet. Men det finns säkert en intersektionalistisk analys av det också.
Jag gjorde lumpen på den tiden när alla killar gjorde den. Några fick kontorstjänst men vi som fick träna med vapen fattade att det gällde att skjuta ihjäl ryssar. Så i min generation sitter försvarsviljan.
Nu ser vi dessutom i Ukraina hur ryssar beter sig. Jag vill inte ha dem här. De invandrare som inte vill försvara Sverige får låta bli. Varför ska vi vapenträna dem?
Möjligen för att de ska bli bättre på att träffa när de har sina gänguppgörelser.
Jag såg en del skärmdumpar från förortsynglingar när Ryssland gick in i Ukraina. De hyllade Ryssland och önskade att de även skulle komma hit och rensa upp Sverige. När så Ramzan Kadyrov och hans jihadgäng blev inblandade löpte ynglingarna amok av glädje. De skrev att jihadisterna må slakta de kristna hundarna i Ukraina.
Egendomligt nog såg jag inget om den nazism Putin tjatar om. Islam och nazism går ju gärna hand i hand, så jag erfar en viss kognitiv dissonans här…
Var de inte glada på Zelenskys nedstängning och konfiskering av kyrkor samt fängslande av nunnor och präster då? Vad tycker de om woke-imperiets islamistfalang i form av Turkiet och deras många folkmord på kristna? Såg du?
”Det är inte den ”pursvenska” som ”riskerar att bli visiterad av polisen i sitt bostadsområde eller avlyssnade utan brottsmisstanke. Det är vi med mörka drag”, fortsätter Noor Karim.¨
Ja och det finns ju en anledning till detta. Hon kanske skulle ta en titt på brottsstatistiken. Hon kunde undersöka hur det ser ut i svenska fängelser, där finns det gott om människor med mörka drag. Som Hans skriver, de har fått allt serverat på ett silverfat, trots det så är de inte nöjda. Är man inte nöjd som invandrare och allt är så dåligt här så finns det ingen anledning att stanna, res hem till era egna skitländer! Sverige har fri utvandring.
Man kan misstänka att dubbla straff för gängkriminella inte höjer försvarsviljan hos våra vänner invandrarna.
Tack för att ni valde Sverige som Reinfeldt skulle ha sagt.
Med andra ord så skulle sänkta straff eller inga straff öka försvarsviljan hos de gängkriminella och deras avarter? Skulle inte tro det va?
Nja, sänkta straff eller inga straffs inverkan på försvarsviljan är nog marginell. Att dubbla, eller trippla, en försvarsvilja på nära 0 blir ju inte så värst mycket. Straffen i sig är redan låga och att sänka dom ytterligare ligger inte riktigt i tiden nu för tiden.
Den liberala demokratin har framgångsrikt skaffat sig ännu en utmaning.
Aftonbladet Ledares Fanny Jönsson har hittat en allierad i kampen.
Späckhuggaren.
För att hämnas på kapitalisterna går, i klimatets namn, späckhuggaren till attack mot miljardärernas lyxyachter.
De mer beroende socialdemokraterna som behöver en vän när Mp sviktar har hittat en.
Späckhuggaren.
Appropå teorier.
Späckhuggar-sossen.
och skicka ner Erika ”Neutral” Bjerström för att omgående och på plats intervjua hjälten. Rimligen sparar det en hel del pengar eftersom det räcker med en enkel flygbiljett.
Och späckhuggaren blir fett mätt.
”Diskrimineringen på arbetsmarknaden som stänger ute föräldrarna.” , skriver Noor Karim och anger detta som en förklaring till invandrarnas bristande lojalitet mot Sverige.
Ja du , frk Karim, det kan sannerligen inte vara lätt att vara så utestängd från arbetsmarknaden att man är tvungen atr hanka sig fram som ledarskribent på sveriges största tidning.
Stackars, stackars Noor 😪
För övrigt anser jag att Noor och alla de invandrarna som hon skriver om är lågbegåvade.
Någon annan förklaring till att dom först väljer att emigrera till ett rasistiskt land som ständigt diskriminerar dom och sedan väljer att stanna kvar i det hemska landet kan jag faktiskt inte komma på.
Det bästa för alla inblandade vore om dom åkte hem.
på vad som egentligen menas med berikning. Det är enbart och bara om man föreställer sig att våra berikare kommit till Sverige för att berika det som man har anledning att chockas av den här mätningen. I annat fall, inte riktigt lika mycket.
Naturligtvis blir svaret också denna gången att vi inte såg det komma. Eftersom vi föreställde oss att det räckte med att åka tunnelbana för att få lust att göra värnplikt. Nu gjorde det inte det och chocken är stor och förstämningen större.
Ännu en rapport, mätning och utredning alltså, som hamnar i högen av andra rapporter, mätningar och utredningar den sociala ingenjörskonsten borde ha gjort innan och inte efter.
Man får ta sig en funderare så här i efterhand..
Kvinnan som städar på jobbet kommer från Eritrea.
Hon satt sex år i fängelse innan hon kom till Sverige.
Hon går lite taskigt för att hon blev träffad av tre kulor
i vaden under inbördeskriget.
Jag har sett ärren.
Hennes man dog i kriget.
Hennes två söner har bägge gått vidare till högre studier.
En beundransvärd kvinna.
Nå, värnplikten är väl idag mer eller mindre frivillig. Det är attityden till värnplikten man undersökt. Ingenting värt att göra någon större affär av. Den moderna attityden bland makthavare att lumpen är omistlig för 18-19 åringars personliga utveckling finner jag aningen flummig. Bättre då att de får ett jobb.
Ja ja kamrat Jan, det handlar om attityder bara. Då så.
Man kan inte dra några slutsatser av några attityder om det inte är nyliberala brackiga attityder förstås.
När det handlar om invandrares attityder måste man som alltid ställa sig frågan vem som gynnas av dom och sedan ligga lågt. I Europa bygger vi inga murar, det är den enda rätta attityden.
En icke-fråga så länge vi inte utökar värnplikten drastiskt. Den här invandrargruppens attityd är ändå bättre än rännans – som är beredd att falla oss i ryggen om främmande makt (Ryssland) anfaller.
Kamrat Jan börjar genast gaffla om rännor och andras lögner
(som han inte vet något om). Det betyder bara att han är medveten om att han sitter i skiten och går ut hårt för att dölja det. Han provocerar lite från shariasosse-perspektivet och smyger sen tillbaks ner i sitt djup och kniper igen några dagar. Det är vad en äkta kamrat kallar sakpolitik och vi har sett det förut. Gå inte på den gubben utan ge honom precis den ”sakpolitik” han förtjänar.
När jag gjorde lumpen i det socialdemokratiska Sverige kom alltid fienden från öst.
När jag ifrågasatte att ett annat socialistiskt land skulle invadera ett annat socialistiskt land så fick jag skura muggen på logementet.
Det är visst skillnad på socialism och socialism……….
Ergo.
I en socialistisk stat skall man aldrig fråga.
Bara lyda.
Precis, Jan.
Kunde inte ha uttryckt det bättre själv.
Om folk är ointresserade av att försvara landet är ingenting värt att göra någon större affär av.
Hoppas att soldaterna i Ukraina kan få jobb på foodora istället för att hålla på med det där tramset som dom ägnar sig åt nu.
Skulle vi införa allmän värnplikt igen så vore det av stort intresse. I så fall vore det olagligt att vägra värnplikt. Precis som förr. Vad folk tycker om den värnplikt de med största sannolikhet slipper att genomföra är väl mest av statistiskt intresse.
Om nu den ryska björnen Vladdi skulle invadera Sverige så är den bristande försvarsviljan mest av statistiskt intresse.
Är det nånting sånt du menar ? 🙄
( Det är förmodligen inte det du menar , men det är faktiskt det du säger )
Då är det viktigt att den lilla armé (flotta, flygvapen, hemvärn) vi har tar täten direkt. Sedan får vi införa allmän värnplikt. Vägrar då vissa får de ta de lagliga konsekvenserna av det. Är vi medlemmar i Nato när det sker kan vi räkna med stöd från dem dessutom.
Det låter ju alldeles utmärkt.
När Putins stormtrupper rullar in i landet kan regeringen tillsätta en utredning om vi ska återinföra värnplikten.
Och några månader senare då vi återinför den så har vi en väldig massa soldater som inte har någon som helst lust att försvara landet eftersom dom inte känner någon som helst lojalitet mot den.
Och då kan vi säga ”vi såg det inte komma”.
Så ser det ut alldeles oberoende av värnpliktsviljan hos de som mönstrar. Alla mellan 16-70 år har dock totalförsvarsplikt. När det gäller viljan att göra värnplikt så kan jag infoga att de var många som helst ville slippa lumpen under den tid det var allmän värnplikt också. Bland annat två förre detta moderata försvarsministrar…
Vill bara påminna om att förre försvarsministern, den vedervärdige mannen från Borlänge,Peter Hultqvist, inte på något sätt masade sig iväg på någon värnplikt. Det låg liksom inte för honom.
Och det är bara ett exempel på den vedervärdige mannen från Borlänges allmänna försvarsvilja.
NATO någon?
Det handlar om vilja och lojalitet, Jan – inte ”allmän värnplikt” eller ”totalförsvarsplikt”.
Sverige kan ha vilken jävla lagstadgad ”plikt” som helst. Det saknar helt betydelse om viljan att försvara Sverige saknas så som den gör hos majoriteten av invandrarna.
Om de ukrainska soldaterna hade samma bristande vilja/motivation som invandrarna skulle kriget varit slut för ett år sedan.
Och detta oavsett om ukraina hade allmän värnplikt eller ej.
Två saker som (kanske) är värda att notera i sammanhanget ;
1. Jag har full förståelse för invandrarnas bristande lojalitet. Jag skulle själv inte ha ett dugg intresse av att dö för Somalia om jag hade emigrerat dit.
2. Jag vägrade själv värnplikt- på den tiden då den var allmän och obligatorisk.
Weasel: Viljan är knappast på topp bland ukrainare heller. De verkar inte ha någon värnplikt alls. Många unga män i vapenför ålder lämnade landet när kriget utbröt och befinner sig nu i länder som Polen och Sverige. Jag har träffat några av dem och de har inga ambitioner alls att åka tillbaka till Ukraina. De vill stanna i Sverige eftersom nästan allt är bättre här. På sätt och vis kan jag förstå dem.
Det förringar emellertid inte hjältemodet bland de som stannat kvar och valt att slåss för hemlandet.
Ja, många män i ”stridbar ålder” lämnade ukraina , men majoriteten gjorde det inte.
Om ukrainas män i ”stridbar ålder” hade bestått av nyanlända afghaner ?
Ja , då kan jag garantera dig att ytterst få hade stannat.
Kanske inte en enda – dom stannade ju liksom inte och stred i Afghanistan…
Och där har du problemet. Om man nu anser att bristande stridsvilja/lojalitet är ett problem.
Jan har uppenbarligen noll erfarenhet av värnplikten.
Det är i allra högsta grad viktigt att göra en stor affär av detta. Ska landet försvaras vid ett angrepp så kräver det att befolkningen har en samsyn. Då duger det inte att de som ankommit landet och fått allt serverat vägrar att göra rätt för sig. Har de som invandrat den synen så ska de omgående lämna landet.
Nu ljuger du igen. Jag har förmodligen större erfarenhet av militärtjänst än de flesta här. Det innebär inte att jag vill göra en höna av en fjäder för att vinna billiga politiska poäng genom att blåsa upp en enkät till orimliga proportioner.
”Nu ljuger du igen. Jag har förmodligen”…bla bla bla bla
Så upp till bevis. Bevisa ditt påstående. Med all din erfarenhet kan det inte vara så svårt. Men du tjänstgjorde väl i hemliga armén så klart om du inte gjorde en Hultkvist?
Så du gillar omvänd bevisbörda? Förvånar mig inte. Det stämmer väl överens med ditt beteende.
”Så du gillar omvänd bevisbörda? ”
1) du kommer med ett påstående
2) jag efterlyser bevis för ditt påstående
3) du svamlar om omvänd bevisbörda och klarar inte att bevisa ditt påstående
4) jag drar slutsatsen att du som vanligt bara ljuger eftersom du inte har några bevis
Juridik för dummies: Det var tompas11 som gjorde påståendet. Således är det han som har bevisbördan inte jag. Exempel för dummies: Jag påstår att att Anonym vägrade värnplikt. Vem har bevisbördan – du eller jag?
”Jag har förmodligen större erfarenhet av militärtjänst än de flesta här. ”
Ser inte tompas11:s påstådda bidrag här någonstans alls.
Du tjänstgjorde i ”hemliga armén så klart om du inte gjorde en Hultkvist” som sagt. Det är enda förklaringen till ditt påstående(numera uppenbara lögn).
Att du sedan lägger din tid på att studera för dummies är inte särskilt förvånande. I någon mening är det självklart. Till och med när du ljuger.
är sannerligen inte ditt ljusaste ögonblick på den här bloggen. Det är kort och gott ett svårslaget personligt rekord i dumhet. Det ska till mycket för att du ska kunna överträffa det.
Du är alltså inte bara korkad utan blind också? Tyvärr är det inte mycket jag kan göra åt det förutom att avsluta denna konversation.
Kamrat Jan
bara sakpolitik o noll ad hominem. Du framstår som ett lysande exempel på den lysande stigen
om man är lagd åt det hållet.
På sossiska betyder omvänd bevisbörda att alla andra ska bevisa något men inte en sosse. För att hen är sosse och en sosse behöver inte bevisa något ftersom hen är sosse. Sossar behöver nämligen inte bevisa något. Det räcker med att de är sossar. Då behöver man inte bevisa. Det räcker med att påstå.
Har flera gånger sett Jan hävda att han inte är sosse. Det betyder att han inte är ett undantag utan borde bevisa sitt påstående med noggranna tjänstgöringslistor som går att bekräfta?
Klart han är sosse. Det märker man på debattekniken och påhoppen.
är någon sorts liberal som riskerar åtal för hets mot folkgrupp. Ryssar är tydligen en OK målgrupp för total förintelse. Det finns liberaler som blir alldeles till sig i trasorna vid lukten av bomber och ond bråd död. Det är inte så konstigt att en och annan väljare känner sig kluvna av fenomenet liberaler.
I det här fallet kan man inte annat än hålla med Joar Forsell ; Självklart ska 50 miljoner ryssar , som inte har röstat på Putin, förbjudas att åka på semesterresor.
Och om dom ändå gör det ska dom misshandlas.Eftersom dom är ryssar.
Mer liberalt än så blir det aldrig.
Joar Forsell har ångrat sig, raderat tweeten och pudlar. Snacka om att vara kluven.
I varje fall tills nästa gång han känner lukten av blod.
1. Joar delar en video där en rysk turist blir misshandlad och skriver att ryssar bör förbjudas från att turista.
2. Joar beklagar sig i expressen över att någon har ”fultolkat” Joars delande av videon där en rysk turist blir misshandlad som att Joar uppmanar till våld mot ryska turister.
3. Joar glömmer att förklara varför han delar en video där en rysk turist blir misshandlad om det nu inte är för att uppmana till våld mot ryska turister.
Liberalerna är inte riktigt lika vidrigt äckliga som centerpartiet eller miljöpartiet, men det är inte mycket som skiljer.
Skulle aldrig försvara landet. Skulle dra till Balkan eller övriga Norden. Låt svenskarna känna krutet.
Föga förvånande resultat eller , rättare sagt väldigt väntat resultat, ett annat eller ett allmänt problem i västvärlden dock är svårigheterna att rekrytera även inhemska etniska förmågor till respektive krigsmakt.
USA/UK, Tyskland, etc. har stora problem med att bemanna sina förband.
Senast missade US Army sitt rekryteringsmål med 20 000 man, US Navy med 8000, detta kanske inte åter så mkt, men för US Army är det två brigader med rotering, US Navy 1,5 hangarfartygs besättning lite slarvigt beräknat i på USS Gerald Ford.
Vad detta beror på är väl inte helt klarlagt, man kan tänka sig att woke kulturen inte ökar stridslusten direkt, eller bidragsregnet, eller impotensen av statsmakterna när det gäller invällning, kriminaliteten.
Vem f-n är så dum att tunnelbanesvenskar är beredda att kriga för kuffrarna?
skall ha rösträtt
då blir det ca 5% i dagens läge smartass!
De fem procenten har säkert en mer realistisk syn på Sverige än valfri riksdagsman/kvinna/hen i dag……..
”Bara den som gjort sin värnplikt skall ha rösträtt”
Låter utmärkt, få V-MP-S:ister, få kvinnor – ordning på Svedala.
”då blir det ca 5% i dagens läge smartass!”
Som får rösta? Va bra att du illustrerar hans tes med råge. Tror du på allvar att endast 5% av Sveriges befolkning gjort lumpen. Var 80-90% av männen ibland 20-30-talisterna, säkert knarriga, men resterande generationer 40-50-60-70-80-90-00-talisterna hittar nog röstbåset.
Allmän värnplikt har bara varit pausad i 7 år 2010-2017 smartass!
Skulle vara intressant i den upphetsade NATO-debatten med en undersökning av hur många svenskar(etniska eller invandrade) är beredda att delta som stridande för Nato i ett läge där Ukraina(eller för den delen annat Nato-land) skall försvaras med livet som insats. Jag tror att svensken i gemen gärna ser att andra hjälper till att försvara oss, går det åt andra hållet är nog uppslutningen rätt svag.
Så är det sannolikt.
Mina barn hade du gärna skickat gissar jag.
Härligt!
Coffee är tillbaks på banan.
Jag visste väl att du inte skulle klara av att hålla dig borta.
Välkommen, willkommen, bienvenue, welcome !
Som flugor kring en sockerbit samlas journalister och islamister av samma orsak.
Grattis Förvaltningsrätten i Stockholm och rännan. Ni fick som ni ville. Koranbränningarna fortsätter i oförändrad takt. Nu ser vi (början på) resultatet av det. Fast jag antar att de fina juristerna i Stockholms förvaltningsrätt är likgiltiga för de risker nationen Sverige exponeras för på grund av deras beslut?
Så vi ska anpassa vår grundlag efter vad bindgalna vandaler i Bagdad hittar på?
Det handlar inte om grundlagen. Den må vara huggen i sten. För alltid. Våra jurister är så kloka så. Det handlar om att avväga risker och kostnader för myndighetsbeslut. I det här fallet om att ge tillstånd till seriebränningar av koraner till allehanda skojare. De här skojarna struntar blankt i människoliv och samhällskostnader. Precis som Förvaltningsrätten i Stockholm sätter sin egen prestige före nationens intressen.
Det jag efterlyser är sunt förnuft och pragmatism. Alla vet redan vad som händer när man bränner koraner. Det finns inget mer att bevisa genom att sätta koranbränningar i system. Vi har redan nog av problem i Sverige. Varför orsaka fler i onödan?
Det handlar om att avväga risker och kostnader för myndighetsbeslut.
Nej, detta är snarare en principfråga. Jag har inget emot att polisen flyttar en demonstration utifrån risk för bråk eller skadegörelse. Men Sverige som land ska inte ändra lagstiftning utifrån vad lättkränkta och auktoritärt lagda människor i främmande länder tycker om oss. Faktiskt.
Ingen har bett om en ny grundlag eller ny lagstiftning över huvud taget. Däremot kan man ändra tillämpningen av den lagstiftning vi redan har. Någon föreslog att seriekoranbränningar skulle bedömas som förargelseväckande beteende exempelvis.
Jag ser inga fördelar med att lägga stora polisresurser på att bevaka koranbränningar och samtidigt utsätta civilpersoner för fara för att inte nämna de negativa konsekvenserna för Sveriges utrikes- och säkerhetspolitik.
Därom tvistar väl de lärde (huruvida det krävs ny lag eller bara ny praxis). Men poängen är att vi inte ska böja oss för fundamentalister. Det är viktigt på riktigt. Vår yttrandefrihet- och mötesfrihet är bland det finaste vi har och den ska inte undergrävas för att pappskallar (koranbrännarna) lyckas provocera andra pappskallar (de upprörda).
Vi lägger stora polisresurser även på att bevaka fotbollsmatcher, så det argumentet faller ganska platt. Om vi gör ändringar för att få stopp på koranbränningarna kommer det tolkas soma tt vi böjer oss för islamister. Det vore illa.
Kamrat Jan vill alltså bara mygla lite och runda grundlagen lite snyggt (precis vad Aftonbladet föreslår märkligt nog).
Frågan är alltså så viktig att man inte törs lita på myndighetsaktivisterna längre. Om man nu inte vänder på en femöring som man gjorde med Nato..
Så lilla Sverige ska skola all världens miljarder muslimer om hur man uppför sig? Hur naiv får man vara? Det enda vi uppnår med att bränna koraner på löpande band är ökande kostnader, stora säkerhetsrisker, försämrade villkor för våra exportföretag, sämre relationer med andra stater (även demokratiska sådana) och fara för människoliv. Inget annat. Koranbränningar gör nada för yttrandefriheten. Nada.
Som tur är torde jag ha folkmajoriteten med mig här. Såväl svenssons som politiker och direktörer. Rännan är speciell däremot – och har nästan aldrig rätt. Det gäller såväl vaccinationer och Nato som Putin och koranbränningar. Samt nästan allt annat också…
Ingen i den muslimska världen, och allra minst ett korrupt skitland som Irak, ska läxa upp Sverige i liberala fri- och rättigheter. De förstår dem inte. Vi behöver inte Irak, så låt dem hålla på.
Måste ett uttalande eller handling ”göra något” för yttrandefriheten för att tillåtas? Då har du nog missförstått.
”Rännan är speciell däremot – och har nästan aldrig rätt.”
Påstår alltså kamrat Jan som är sosse. Alla med bara nästan normal intelligens och uppåt på skalan kan konstatera att just sossar genomgående haft fel och inte såg någonting komma. Därför tog man hit MENA och såg ingenting komma. Och nu står vi inför ett införande av sharialagar och ett skrotande av grundlagen. I varje fall om vi lyssnar på sossar som inte sett det komma.
I det här fallet instämmer med Hans för en gångs skull med tillägget att Sverige redan är under attack och koranbränningarna är en upptrappning från den nationalistiska sidan- där en modig danskfödd allierad, får vi väl kalla honom trots hans eventuella fel och brister, tog initiativet. Lars Vilks (RIP) icke att förglömma även om han var konstnär och inte politiker.
Sedan är det väl inget konstigt ifall muslimerna inte vill försvara Sverige mot ett teoretiskt och fullständigt orealistiskt faktiskt över gränsen till vansinnigt (men en hel del verkar iofs tro att putte är spritt språngandes) ryskt angrepp, de flesta av de där klankrigarna vill väl ändå ha ett slags Kalifat. Knappast något scoop.
Hur ska vi göra med vilks rondellhund , charlie hebdo och salman rushdie , Jan ?
Vi måste väl förbjuda dom också eftersom det bevisligen provocerar en hel del muslimer ?
(Min f.d. arbetskamrat från Marockos moskeer vägrade för övrigt låta kvinnor sitta i framsätet på bilen, så där har du följdfrågan….)
Hur många koraner vi än bränner så kommer det inte att påverka vare sig islam, muslimer eller islamister. Knappast yttrandefriheten heller. Det enda vi åstadkommer är lidande till stora kostnader. Fast det är klart, tycker du att det är viktigt så fortsätt att bränna koraner då. Du slipper såklart ta notan.
och hans sossar ta notan för att det fria ordet försvinner. I hans kretsar är det bara välkommet. En ren vinst. Man kan t.o.m hävda att man är folkets representant i det ögonblick tystnaden är total. Det är enda anledningen till att han så ihärdigt lobbar för en och annan liten inskränkning bara. Han ser chansen precis som andra mer ståndsmässiga inom den socialdemokratiska aristokratin.
Okej. Då kommer följdfrågan: Hur många människoliv eller hur stora kostnader tycker du att ett sådant ställningstagande är värt? Hur stora skador på svensk utrikes- och säkerhetspolitik tycker du att det är värt? Vem tror du att vi övertygar?
Övertygar om vad? Det du föreslår är att vi ska böja oss för en lättkränkt pöbel. Hur får det oss att se ut inför världen? Som en rädd hare som inte ens står upp för sin egen grundlag och vår sekulära modell. För det är vad det i grunden kokar ned till här. Vi har inte hädelseförbud i Sverige. Du föreslår att vandaler på andra sidan jordklotet i realiteten ska tvinga oss att införa lagar som behagar muslimska extremister. Det är anmärkningsvärt. Men det är också ryggradslöst.
Jag har aldrig sagt något om att ”införa lagar” eller ändra grundlagar. Jag har bara antytt att det vore klokt att se hur andra demokratiska länder handlar i dessa situationer. Det finns ingen anledning för Sverige att sticka ut eller vara extrem i någon riktning. Det enda vi vinner på det är att vi drar på oss negativ och farlig uppmärksamhet.
Det finns ett uttryck: ”Ge mig mod att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden”. Ibland måste man nyttja pragmatism eller sunt förnuft. Det gäller att välja sina strider. Hur många koraner dessa narcissister än sätter eld på kommer det inte att förändra någonting i positiv riktning. Jag försvarar inte för en sekund islamister eller teokratier som Irak.
Men Sverige är ju extremt i många avseende om vi jämför oss med andra på ett globalt plan. Mycket av det du säkerligen omhuldar är i ett internationellt hänseende extremt och udda. Feminismen, vår statsreligion, exempelvis. Vår föräldraförsäkring. Vår extremt sekulära syn på religionens roll i samhället (vilket gör att den som kallar sig troende i dag framstår som knasig och udda). Och så vidare. Sverige är ett ganska udda land, även om vår självbild är att alla vill bli som vi.
Poängen jag försöker göra är att vi går islamister till mötes om vi gör som du föreslår. Vi kröker rygg för fundamentalister och i detta läge böjer vi oss till och med för våld och visar att det lönar sig att sätta eld på en svensk ambassad. Det vore väldigt illa.
Sinnesrobönen, som du citerar inledningen av, är bra i många fall. Men jag vet inte om den hjälper oss i detta fall.
Jag tänker inte svara på din följdfråga innan du har svarat på min fråga, Jan .
Ska vi förbjuda rondellhunden , satansverserna och charlie hebdo ?
Dessa provocerar och kränker ju oxå muslimerna.
Om det bara handlade om koranbränder skulle vi ju kunna förbjuda dom, men den dagen då du blir utsatt för utpressning och väljer att betala den begärda summan kommer du snabbt upptäcka att utpressarna inte nöjer sig med en betalning.
Det här ska väl ändå inte vara så svårt att förstå ? 🙄
Ja kamrat Jan, det enda raka nu är att Sverige arresterar Paludan i Danmark och utvisar honom till Turkiet. Annars kommer blod att flyta och kostnaderna bli enorma för oss som betalar.
Weasel: Såvitt jag vet är inte rondellhunden, Satansverserna eller Charlie hebdo förbjudna. Däremot är det få eller inga gallerister som ställer ut Vilks – av förståeliga skäl. Jag propsade aldrig på att förbjuda något av det. Tvärtom.
Vi vet alla nu vad som händer när man provocerar muslimer och islamister. Att fortsätta med det genom att seriebränna koraner utanför ambassader och moskéer är bokstavligen att leka med elden. Vi vet utfallet på förhand. Och att tro att vi kan förändra mer än en miljard människors beteende genom det är överhövan naivt. Jag tror inte att koranbrännarna är intresserade av det heller. De har sin egen agenda. De skiter blankt i konsekvenserna.
”Och att tro att vi kan förändra mer än en miljard människors beteende genom det är överhövan naivt.”
Den visionen hade ju Sverige när vi låg i framkant, hade ledartröjan och visade vägen?
Sossarnas Sverige.
Säger Olof, Stefan, Margot, Jan med många flera.
Så vad hände?
Verkligheten hände.
Den man inte ville se komma kom.
Det svenska tillståndet.
@ Jan
”Jag propsade aldrig på att förbjuda något av det. Tvärtom.”
Nä , jag vet att du inte vill förbjuda/kriminalisera koranbränningar. Du vill bara att det inte ska vara tillåtet 🙄
När det gäller Vilks/rushdie/hebdo så är inte det heller förbjudet. Men det kommer liksom att bli det så fort vi har förbjudit Paludan.
Det är det som är min poäng- som du självklart missar.
Eller kanske väljer att missa…
”Vi vet alla nu vad som händer när man provocerar muslimer och islamister. Att fortsätta med det genom att seriebränna koraner utanför ambassader och moskéer är bokstavligen att leka med elden”
Någon annan lättkränkt grupp som du vill göra undantag för ?
Nazister tenderar ju att bli provocerade av hbtq eller brännande av den svenska flaggan…?
En hel del av dom blev upprörda av ”ecce homo” så vi kanske borde låta Elisabeth Olsson Wallin dela cell med Paludan ?
För vi kan ju inte hålla på och leka med elden 🙄
Weasel: Jag gav dig chansen. Jag trodde att du höll högre nivå än Anonym. Uppenbarligen inte. Rännan är sig lik. Naivt av mig att tro något annat.
Käre Jan
det är utomordentligt bra att du finner dig till rätta här i rännan och hittat din egen plats samt trivs så klämkäckt som du gör.
Keep up the good work som man säger.
Rännan skulle aldrig mer bli sig lik om du lämnade.
Amen.
”Naivt av mig att tro något annat.”
Det är inget att vara ledsen för kamrat Jan.
Du är sosse, ni ser inget komma.
Och jag gav dig chansen.
Jag trodde att du kunde argumentera mer logiskt än Johan Karlsson.
Till mitt försvar kan sägas att jag inte var helt nykter.
EN ”YTTRANDEFRIHETS HELIGHET” är en sådan ”helighet” värd att kriga och dö för?
Läs mer; https://educaremm.wordpress.com/
Way To Go Girl!
De flesta tycks dra just den slutsatsen.
Min slutsats är snarare att avbryta alla kontakter med dessa skithålsländer, samt återberika dem med det klägg de skickat hit, samt kläggets avkomma.
Det är verkligen dags att Sverige böjer sig för Irak som annars stänger sin ambassad. Sverigebilden och den humanitära stormakten skulle lida oerhörd skada. Var är ledartröjan regeringen?
Det är dags att köra över domstolarna som vi sossar hade gjort utan att tveka. Svenska intressen hotas av en muslimsk omvärld om de inte får som de vill. Lite knäböj mot Mecka, sharialagar och att folket röstar på Partiet är det enda som behövs förutom ökad invandring från MENA. Det kan i varje fall inte skada att pröva. Så känner jag i alla fall. Det känns bra. Tycker jag i alla fall.
Yes Sir Väs, jag ser hos din åsiktsfrände kamrat Jan att det är de yppersta tecknen på pragmatism och sunt förnuft. Redan sossen Jens Orback var inne på det spåret. Om vi är snälla mot muslimerna nu så kanske dom är snälla mot oss sen. I nuläget behöver vi bara konvertera så slipper vi kanske få halsen avskuren. I detta nu instämmer sossen Jan Eliasson allt han kan så vi förstår verkligen att det är sanktionerat uppifrån. Unga muslimer som inte vill göra värnplikt är de facto sossarnas röstreserv när dom gamla (S)tötarna ramlat av rollatorn. Vore rent för jävligt ifall dom gick till V av ren illvilja. S kan ju hamna under spärren.
Man kan drista sig att säga att Jan är samma andas barn som koranbrännarna. Han sätter eld på bloggen med sina uttalanden och folk blir förbannade på både sossar och muslimer. På det sättet är Jan skicklig, även om det KAN kännas som en förskräcklig överdrift, på ett sätt som antyder att han KAN ha utbildats professionellt av nyliberala Bonniermedia som är något av experter på området.
Men, det KAN lika gärna vara Schibsted som aldrig drar sig för att tjäna en krona eller två på det mesta.
Jan har dock naturligtvis en hel del kvar att lära. Vilken avdankad rubriksättare som helst på någon av våra tabloider kunde ha förklarat för honom att det heter Anonym KAN vara värnpliktsvägrare. På så sätt undviker man en stämning av någon som känner sig avanonymiserad och utpekad. Slutsats, Jan KAN absolut vara både värnpliktsvägrare och sharia-sosse.
Kamrat Jan låtsas oroa sig för kostnader i pengar och människoliv om vi inte böjer oss för islam och koranen. På den tiden Palmes ord var lag, eller när Sahlin charmade alla med sina kråkvinklar, eller när mästerförhandlaren styrde skeppet, var det bra, för att inte säga bäst, att muslimerna vällde in i Sverige. Det byggde Sverige starkare och rikare. Sa sossarna.
Nu ska vi ner på knä och som första civiliserade land återgå till medeltiden.
Vi såg det inte komma säger sossarna. Nämen, det fanns andra som gjorde det.
Men sossarnas åsiktskorridor tystade allt. Jan kallar det nedsättande för rännan och grinar om hat-o-hot och censur enligt samma mönster. Han är lovad en plats i kalifatet och vill naturligtvis inte se det komma. Vem vet om han inte är frestad av de 72 oskulderna också?
Om vi vill spara pengar är det en smal sak att se över bistånden till fientliga diktaturer i MENA och påbörja återvandringen för icke-svenska medborgare till att börja med. Behövs bara ett beslut och ingen ändring av några grundlagar. Märkligt att ingen sosse ser det perspektivet. Kan ha att göra med ledartröjan…
är ute och testar isen för att höja biståndet till vännerna i Irak med samma argument som bloggens Jan. Man vill se om man bottnar i väljarkåren på uppdrag av Arga Andersson förstås.
Snacka om en storm i ett vattenglas. Kommer fienden hjälpa till att försvara oss mot fienden? Vems fiende är fiendens fiende? Visst finns det välintegrerade och t o m assimilerade invandrare men dessa är i sammanhanget en klar minoritet.
Först säger DN ”dom har flytt från krig” om invandrarna och sedan blir DN förvånade när det visar sig att majoriteten av invandrarna inte är sugna på att försvara Sverige i händelse av krig 🙄
Är det samma DN som inte undrar över att flyktingarna semestrar i hemländerna?
Hur blev det egentligen med Jans militärtjänstgöring och all hans påstådda erfarenhet? Frågan försvinner ju inte bara för att kamrat Jan vägrar svara.
En gång lögnare alltid en lögnare sa min gamla pappa. Kamrat Jan ljuger alltid och för jämnan och alltså kan man vara säker på att han upprepar sig oändligt. Det är en sharia-sosses egen version av Taqiya som föddes redan på Palmes tid. Skillnaden förr emot nu är att där Palme talade till kamraterna är Jan kamrat med sina brurschor. Ett steg i det partiet som inte är så långt. Det är sånt man måste ha i minnet när Jan eller för den delen hans Arga Andersson lägger ut texten. Taqiya. Sharia. Sosse.
Röd man talar med kluven tunga som man sa i barndomens indianer-och-cowboys-serier.En sanning som står sig.
Den handfull svenskar som verkar i skithålsländer som Irak är medvetna om riskerna. Ett eventuellt våld från muslimerna kommer snarare att drabba flyktingar på semester i paradiset/hemlandet. Det är en risk de får ta. Sorteras enklast in i de grönas fack för flygskam. Sossarnas oro för de som flyr för sina liv klingar som alltid väldigt faskt.
nogsamt undviker ämnet i fortsättningen. Det får anstå tills den store Lindberg är tillbaks från semestern. Krishantering är inte något för semestervikarier. Samtidigt är det inte svårt att förstå Jans villrådighet. Utan tydliga riktlinjer uppifrån kan han bara förvirrat följa de mest Islamvänligas utspel i våra s.k kvällstidningar. Att telefonkedjorna går varma inom Partiet kan vi vara säkra på och att oron för det sviktande väljarunderlaget blir utslagsgivande kan vi utgå ifrån. Sossar är alltid sossar. Även till vardags.
Media rapporterar nu att koranbrännaren utreds av migrationsverket som vill förverka hans asyl. Om han utvisas så blir det rimligen till hemlandet Irak. Vän av ordning och reda i immigrationen förundras över skillnaden i hanteringen av honom och patrask som döms för mord i svensk domstol. Omsorgen om de senares väl och ve omöjliggör en utvisning över huvudtaget. De riskerar nämligen sina liv som bekant. SD får se till att få röven ur hängmattan och ge kompisarna i Tidölaget en välriktad spark i arslet. Så här kan vi inte ha det.
Det ser ju ut som om Morgan Johansson sitter kvar i sin för stora fåtölj på justitiedepartementet.
Kan det vara så att israelerna sitter och skrockar lite skadeglatt åt det svenska tillståndet?
en av de argaste utanför Iraks ambassad, som bara utnyttjade sin mänskliga rättighet att protestera mot koranbränningen med hot och hat, är helt klart värd en googling.
Ja, hahaha, vilken juvel hon är!
Detta är årets garv!😂😂😂
De som vill förbjuda koranbränning är ingenting annat än landsförrädare och skall få den behandling som är adekvat för landsförrädare.
Allard: Sverige ska inte be om ursäkt för något
https://www.youtube.com/watch?v=L6olzavFxTE
fortsätter sin magplask i Aftonbladets ankdamm.
Jimmie Åkesson, och generöst nog också Maria Malmer Stenergard, har inte fått stopp på det importerade skjutvåldet från Dag 1 som Karim tycker dom har lovat.
Sossarna jobbar sen gammalt på det viset och Karim har blvit åthutad av den store
som inte vill bryta semestern i onödan. Skärpning stod det i SMS:et.
” Och sen ska anhöriginvandringen stramas åt. Uppehållstillstånden ska återkallas. Återvändandecenter ska inrättas. Till och med arbetskraftsinvandringen ska skärpas.
I ett nafs
I höstas skanderade Åkesson att regeringsskifte skulle innebära att gängvåldet försvann. Så snart man stoppade inflödet av människor så skulle det vara lugnt.”
Tydligen har det med invandringen att göra enligt den nya regeringen tror Karim.
”Den våldsspiral vi ser kräver en lång rad åtgärder, några som regeringen inte ens har vidrört. Lösningar som utjämnar den ekonomiska ojämlikheten, den som är grogrunden för kriminalitet. Inte människors ursprung.”
Tillbaks till Sarnecki och de socioekonomiska faktorerna med andra ord. Den officiella sosse-versionen som alla hört förut. Då känner sig ingen lurad…
Noor Karim kommer troligen från Irak och hennes humör är numera inte det bästa.
”I höstas skanderade Åkesson att regeringsskifte skulle innebära att gängvåldet försvann. Så snart man stoppade inflödet av människor så skulle det vara lugnt.”
Jo, eller hur…😂
Åkesson – och åtminstone 90 % av hans väljare – begriper naturligtvis att det gängvåldet som har skapats genom 40 års massinvandring inte ”försvinner” bara för att denna massinvandring minskar med 10 %.
Noor Karim är ju till och med en ännu större lögnare än Anders Lindberg. ☺
Lilla Noor är en sharia-sosse och har det inte så lätt just nu.
Nä, hon har det tufft.
Både bostadslös och arbetslös pga denna jävla diskriminering som hon utsätts för i det här rasistiska landet.
Endast Allah vet varför hon väljer att stanna kvar.
Ganska säker på att han funderar han också..
Noor få ta ett steg tillbaks den här veckan. Andra kliver fram.
Fokus åt andras håll. Inte på Noors eller Argas.
Lindbergs flickor.
Blondaste Jonna är tillbaks. På sin plats efter semestern.
Späckhuggare, värnplikt och Pascalidou.
Vad dom kan – Lindbergs flickor.
Att så få vill mönstra och göra värnplikten kan man oxå tolka som ett utslag av sundhet. Till saken hoer att Sverige under synnerligen förödmjukande former och utan förankring hos folket ansöker om medlemskap i ”Globocop” – en globalt verkande militär invasionsstyrka efter murens fall. Som medlemmar i sagda klubb kommer svenska värnpliktiga riskera sitt liv utomlands i en konflikt, som inte har med Sverige att göra, utan berör mer USA:s geopolitik. Foer att höja försvarsviljan i Sverige bör vi således avbryta ansökningen till ”Globocop”.
Ja, det eller importera fler invandrare. Eller varför inte båda delarna?
@ Zoltan 20:22: Varför ska vi importera fler invandrare för att få upp försvarsviljan? Har vi inte tillräckligt med invandrare?
Så att vi får ner försvarsviljan om vi kommer med i Nato?
Koran-Irakiern utanför moskén mm är ytterst skum. Icke svensk, som dyker upp lägligt samt pussar och håller på med svenska flaggan, och är väldigt mån om att just flaggan ska vara med och synas tydligt i alla photoshoots samt kopplas till koranbränninigar.
Helt klart psysops. Samordnat och nån annan som häller i spakarna i bakgrunden. För det är viktigt att det blir kaos. Eldar på med mutor (inkl köpta politiker i Irak, enklare där en här) noggrant riktat mot Sverige.
Och säkert ett finger med i kampanjen mot Soc tidigare. Vilken ruskprick, vem kan det vara…
Kanhända en israelisk agent som det stod på Samnytt eller någonstans? Någon skrev ovan att israelerna kanske skrattar gott åt vår nuvarande belägenhet. Det är märkligt (eller kanske inte) hur lågt Israel legat alltsedan början av ryssarnas invasion, israelerna avskyr ukrainarna men vill samtidigt inte ställa sig alltför aviga gentemot den i väst allmänrådande propagandan. Ffa måste det störa dem hur det drivit Ryssland och Iran närmare varandra.
Apropå
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/07/pressbriefing-om-pagaende-paverkanskampanjer-mot-sverige/
&
https://twitter.com/ChristerSfeir/status/1684155010228297729
Men vem som ska rädda lilla Greta från att hamna på Hinseberg är en fråga som ingen vill svara på.
Li Engnells text visar vad som är ett hitintills olösligt problem i Sverige: Gränsdragningen/definitionen av en rasist/rasism (och hur dessa ’rasister’/’rasismen’ lämpligast/effektivast ska bekämpas).
Konfliktens kombattanter är:
– Karim vs. Li Engnell;
– Socialdemokrater vs. Sverigedemokrater;
– Allmänmedia vs. Alternativmedia;
– Slöjbärare vs. arbetsgivare;
– Invandrare vs. svenskar (även barnen).
(Ingrid Björkman VS. Expressen:
1996-05-06 Expressen ”Främlingshatets nya ansikten”
[— Läs om Ingrid Björkman i Gunnar Sandelins text här på DetGodaSamhallet.com 2022-08-20 ”Pionjären Ingrid Björkman har kvar sin skärpa”.])
(’Julia Caesar’ VS. Patrik Engellau/Det Goda Samhället:
2015-09-27 ”En redaktörs vedermödor eller när God Smak är viktigare än Liberalism”
– ”På förfrågan svarar nämligen Thomas Gür, som alltid har rätt, att pseudonymskribenten är rasist.”
– ”Medredaktör Mattias Holmström, en pålitlig spanare, hittar följande tekniska bevisning i form av ett citat av pseudonymskribenten: ”Sedan andra världskriget har vi blivit indoktrinerade med den ideologiskt betingade myten att det inte existerar några raser och därför heller inga rasskillnader”.”
– ”Skribenten menar att det finns rasskillnader, jag kan inte tolka det annorlunda. Om detta inte är definitionen på rasist så vet inte jag vad rasist skulle kunna vara.”
[— Läs ’Julia Caesars’ hela citat i den sista läsarkommentaren kl. 18:30, skriven av ’Affe’.
Och, lyssna på Rasmus Dahlstedts (skådespelare, manusförfattare, regissör) intervju i ”Antipodden”, 2022-03-04 ”Avsnitt 37 – Julia Caesar”.])
Vem har rätt?
Det beror på vem som tillfrågas (Li Engnell efterfrågar fakta/exempel av Karim: ”backar upp sina påståenden [om rasism] med fakta”, vilket hon har gjort i tidigare texter)…
-Den (drabbade) som anklagar/pekar ut?
-Eller den som står anklagad?… varför det handlar om subjektiva Gränsdragningar/definitioner… …
[[[Har någon svensk ansett sig skyldig till detta en av mänsklighetens mest avskyvärda moraliska brott, som jämför hennes människosyn/medmänsklighet med Adolf Hitler, nazister, fascister och andra rasister?
(–”… rasiststämpeln och rasistepitetet kommit att bli det värsta en svensk kan kallas och bli behäftad med bredvid pedofilstämpeln och så klart också bredvid de gamla klassiska nazist- och fascist stämplarna. Det går till och med att hävda att att bli kallad rasist, och fr a att bli sedd som rasist av andra svenskar är helt enkelt detsamma som att faktiskt bli utskriven och utkastad ur svenskheten och därmed hela den nationella gemenskapen” )
— 2015-09-01 Tobias Hübinette, en av stiftelsen Expos grundare)
(–”Rasism. Det är ett av det mänskliga sinnets vidrigaste påfund. Att bedöma och döma människor utifrån saker de över huvud taget inte kan påverka, som hudfärg, är fegt och nesligt.”
— 2016-09-08 Hans Li Engnell)
(–”… rasist är det värsta epitet någon kan få i Sverige […] den som slungar det ur sig [får] ett moraliserande övertag [över svensken, Min anm.]”
— 2022-08-18 Lars Åberg, Svenska Dagbladets Gästledare)]]]
… … till exempel politiskt Gränsdragning: S C/L M KD SD AfS (fd. NyD, ND) MED NMR.
Och till exempel individuellt (subjektivt):
# Noor Karim (Aftonbladet, 2023-06-19)
”Släng chefens foliehatt – låt kvinnor bära slöja”
– ”Det är inte Jimmie Åkesson som svarat på enkäten. Det är såhär en stor del av näringslivet ser på svenska medborgare. Rasismen finns mitt ibland oss.”
– ”Släng den rasistiska foliehatten och låt slöjan vara.”
# Ivar Arpi (Twitter, 2021-07-31)
”Vill ändå säga några ord om rasism. Det är helt självklart att folk möter riktig rasism i Sverige. Jag har själv varit med när det skett vänner med utländsk bakgrund (eller adopterade) flera gånger. Glasklara fall.”
(Ivar Arpi, Twitter, 2021-06-11: ”Det är inte varje dag man blir utsedd till ett slags folkefiende av en statlig instans. Men i onsdags blev jag det. I en så kallad policy brief för Delegationen för migrationsstudier (Delmi), som lyder under Justitiedepartementet, beskriver medieforskaren Mattias Ekman hur ledarsidorna på SvD och GP brutaliserat det offentliga samtalet. Per Gudmundson, Hanif Bali och jag namnges som särskilt förgripliga. Tillsammans har vi normaliserat främlingsfientlighet och rasism, enligt Ekman.”)
# Håkan Boström (Göteborgs-Posten, 2021-03-15)
”Hur antirasismen blev vänsterrasism”
– ”Den liberala kampen mot vardagsrasismen – den är förvisso inte avslutad – har varit mycket framgångsrik.”
# Alice Teodorescu Måwe (Bulletin.nu, 2021-01-16)
”Justitieminister Johansson och rasismen en fars i tre akter”
– ”Rasismen och främlingsfientligheten ska tas på stort allvar och kompromisslöst motarbetas kraftfullt där den förekommer.”
# Linda Jerneck (Expressen, 2019-10-14)
”Det är inte rasistiskt att bli trött på strandstöket”
– ”Varför vill Aftonbladet utmåla medelklassens rimliga krav på trygghet som rasism? […] Vi har tillräckligt stora problem med rasism i landet”
# Hans Li Engnell (Fristad.eu, 2016-09-08)
– ”Att det finns rasism är samhället är ingen hemlighet och heller inget någon förnekar. Däremot är Sverige som land inte rasistiskt. Vi har inga ”rasistiska strukturer” som drabbar en viss grupp bara för att de tillhör den gruppen. Ingen etnisk grupp är diskriminerad i lag. Däremot finns det människor som har fördomar om andra beroende på deras hudfärg och härkomst.”
[KOMMENTAR: De utpekade svenskarna (vilka?, hur många?, exempel?) förnekar denna anklagelse. Fakta? Fråga de anklagade, t.ex. Jimmie Åkesson (SD) eller Gustav Kasselstrand (AfS).]
# Lotta Gröning (Expressen, 2016-07-06)
”Vi är ju nästan alla stämplade som rasister”
– ”Ge oss en bättre och seriös valrörelse som bottnar i människors vardag, där finns självklart kampen mot rasism med. En kamp för varje människas lika värde.”
*
Ingen av ovan offentliga personer beskriver omfattningen: Hur många svenskar är rasister/orsakar rasism (antal eller procent, t.ex. Hübinette: ”0,5-1%”) eller hur dessa ska bekämpas.
Dock skiljer sig Li Engnell från övriga ovan då han gör en viktig, avgörande och förbisedd Gränsdragning/definition:
”–Ingen etnisk grupp är diskriminerad i lag”:
– Västeuropéer förstår ännu inte — på grund av de djupa såren efter deras rasistiska historia (nazism (DE), ’Jim Crow’-lagar (US), apartheid (SA)) — att rasism är en kombination/summan av social/folkligt tyckande (fördomar [_*_]) och ideologi/politik, när det förra har stöd i just lagen/av staten.
När ideologin (’-ismen’, politiken/lagar) plockas bort från ras-ismen, återstår ’ras’ som då blir blott en av en uppsjö sociologiska nämnare (SO: ’läran om sociala beteenden, grupper och relationer’), som människan använder som kriterie för att välja (ofta godtyckligt) för eller emot/bort beroende på person och situation (umgänge, bostadsområde, arbetsplats).
(Wikipedia: Tjärna Ängar, Borlänge: ”Området kallas ibland för Lilla Mogadishu på grund av den höga andelen invandrare från Somalia”)
(2018-05-16 Expressen: ”Kvinnorna som lever isolerade i sina hem”
– ”I Olof Åslunds [generaldirektör vid institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) och adjungerad professor i nationalekonomi vid Uppsala universitet]
forskning känner han igen den problematik som Almaz beskriver med att det lätt kan bli en extra diskrimineringsgrund om man kommer från ’fel’ land.”
– ”Ja. Chefens bakgrund styr vem som anställs. Är jag infödd anställer jag infödda, relativt sett. Är jag invandrad anställer jag invandrare och är jag från Iran tenderar jag ofta att anställa iranier. Det här är ett mönster man ser i forskningen.”)
(2020-01-11 Mitt i Vallentuna
”Från förorten till innerstan: Alltid tufft att vara i minoritet”
– ”Kallades ”bonde”
– ”[svenska] Lovisa, som började i musikklass på Viktor Rydbergs gymnasium på Östermalm, kände inte heller att hon passade in.”
– ”De flesta här har aldrig ens varit så långt ute som Upplands Väsby. Folk skämtar om att jag är ”bonde”, det känns som att de tycker att de är bättre. Jag tycker mycket om min skola men det känns som att jag aldrig blir en del av deras grupp.”)
Till och med när rasismen faktiskt existerar — alltså, när sociologin och ideologin samverkar — är det inte rasism i den folkliga/sociala bemärkelsen, beroende på situationen/omständigheterna. Till exempel skulle ingen svensk betrakta nigerianer eller liberianer som rasister…
# ”Nigeria [regeringen] bans use of foreign models and voiceovers for local adverts”
(2022-08-24 Africanews.com)
# ”Eligibility for Citizenship by Birth and Naturalization Restricted to Negroes”
(crc.gov.lr, Constitution [Grundlag] of Liberia: Chapter IV – Citizenship: Article 27 b.)
… eller irakier (Karims landsmän) eller somalier (i Somalia), som gissningsvis inte vill ha/känner sig berikade av ett mångkulturellt samhälle med etnisk mångfald.
*
I samma text (2016-09-08) frågar sig Li Engnell: ”–Hur i hela friden blev det så här?”
Svaret kan sökas i just den nämnda rasistiska historien, där varje nutida indikation på rasism/främlingsfientlighet (t.ex. att ifrågasätta mångkulturen och kritisera invandringspolitiken) har resolut bekämpats av Den politiska och kulturella Eliten sedan 1980-talet (senare med stöd av offentliga privatpersoner, t.ex. som ovan Karim, Arpi, Boström, Teodorescu Måwe, Jerneck, Li Engnell och Gröning):
# 1988
2010-04-25 Sveriges Radio P3 dokumentär: Folkomröstningen i Sjöbo:
–”På valdagen 1988 var det folkomröstning i Sjöbo om att ta emot flyktingar i kommunen. Nära 70% av kommuninvånarna röstade nej. DEN POLITISKA OCH KULTURELLA ELITEN TÄVLADE OM ATT TA AVSTÅND från händelserna [Dvs. MÄNNISKORNA/de knappt 10.000 kommuninvånarna, Min anm.] i Sjöbo.”
# 1996-05-06 Expressen ”Främlingshatets nya ansikten”
(läs om Ingrid Björkman i Gunnar Sandelins text här på DetGodaSamhallet.com 2022-08-20 ”Pionjären Ingrid Björkman har kvar sin skärpa”)
# 1997-05-21 Riksdagen, invandringsminister Pierre Schori (S):
– ”Rasism och främlingsfientlighet skall kriminaliseras och jagas. Det går inte att i en demokrati hitta några ursäkter, till exempel att det är fel på invandrar- och flyktingpolitiken.”
(— Riksdagens snabbprotokoll 1996/97:106)
(* = inför Riksdagsvalen)
* 2010-09-19 Expressen Ledare: ”Rösta nej till hatet”
# 2012 SVT Debatt (tema) ”[svenskars] Rasism eller ängslighet?”
# 2012 Aftonbladet Ledare ”Sverigedemokraterna är fortfarande rasister”
# 2012 Aftonbladet Ledare ”SD:s politik är rasistisk”
# 2012 Aftonbladet Ledare ”Enbart rasister bör rösta på Sverigedemokraterna”
# 2013 SVT Opinion (tema) ”Har Sverige blivit rasistiskt?”
* 2014-09-13 Expressen Ledare: ”I dag röstar vi nej till rasism”
* 2018-09-05 Expressen: ”Hundratals kändisar i upprop mot SD”
* 2022-08-17 Dagens Nyheter Ledare: ”Amanda Broberg: SD:s rasism ligger inte bara i rötterna, om den ständigt skjuter nya skott”
(”nya skott”?, avser Dagens Nyheter och Broberg barnen? SD i Skolvalen (åk. 7–9 + gym.):
2002: <4000 – 8/8
2006: 17451 – 8/9
2010: 40077 – 4/10
2014: 40763 – 4/10
2018: 56880 – 3/9
2022: 72623 – 2/9)
# 2020-02-10 Fokus.se (blogg), Johan Hakelius
"Alarmism? Nej, för det är Aftonbladet"
– "På få andra ställen har det varit så nära [Diplomatisk formulering?, Min anm.] till rasist- och fasciststämpeln."
* 2018-09-08 Sveriges Television Valdebatt
"SVT tar avstånd från Åkessons [SD] kommentar."
Eva Landahl, programchef:
– "Att invandrare pekas ut som en grupp [stor arbetslöshet hos invandrargrupper] som inte är svenskar och inte passar in i vårt land är ett grovt generaliserande uttalande."
* 2018-09-05 Expressen
"Hundratals kändisar i upprop mot SD"
(2018-08-23 Expressen: "Kjell Bergqvists angrepp på SD – så svarar partiet"
– "Det är ett rasistiskt parti med rötter i nazismen. De för en ganska usel politik, säger han"
– "Skådespelaren har nu startat en Facebook-grupp som går under namnet 'Vad som helst men aldrig SD'."
– "På två dygn har det blivit över 5000 medlemmar och ganska många från branschen, filmarbetare, skådisar och artister som ställer upp bakom det")
# 2015 – Fredrik Reinfeldt (M):
–"[SD:s] kärna består av de flesta av landets rasister och kraftigt främlingsfientliga"
–"Hur kan man förstå att 800.000 väljare röstade på Sverigedemokraterna?"
(självbiografin ‘Halvvägs’, Svenska Dagbladet, Expressen, Aftonbladet)
# 2014-12-06 Dagens Nyheter Debatt
fd. statsminister Löfven (S):
–"Sverigedemokraterna är ett nyfascistiskt enfrågeparti som vare sig respekterar människors olikheter eller Sveriges demokratiska institutioner."
# 2012 – I sina presentationer av den statliga offentliga utredningen (SOU) "Främlingsfienden inom oss [Svenskar, Min anm.]" gjorde (och fortfarande gör?) Bengt Westerberg (FP/L) bedömningen att mellan "30–50%" av svenskarna är 'främlingsfientliga'.
*
Det är alltså inte konstigt att denna Aftonbladets invandrare tycker som hon gör. Hon [Noor är tydligen ett kvinnonamn] har hört hela livet…
(Li Engnell: "–Det politiska [Och kulturella, Min anm.] etablissemanget har möjliggjort detta genom att i åratal uppmana invandrare att främja sin egen kultur och ömsom förneka existensen av en svensk motsvarighet, ömsom driva med den.")
… hur rasistiska svenskarna är, varför hon frågar sig "–Varför kämpa för ett land där du inte accepteras [av Svenskarna, Min anm.]"?.
# Svenska Akademiens 'Svensk ordbok' (SO):
– indoktrinering (substantiv): "ensidig (och ständig) intellektuell påverkan"
(– "Om BUDSKAPET hela tiden från SOCIALTJÄNSTEN [Dvs. staten, Min anm.] är att LÄRARE ÄR RASISTER, kanske det inte är så konstigt om eleverna upplever "rasism"."
– "Hela tiden får vi höra att vi är rasister, ändå har jag aldrig hört någon lärare uttrycka sig rasistiskt. Inte en enda gång under mina 20 år som lärare i förorten. Aldrig. Vare sig till någon elev eller till någon lärare."
— 2022-11-23 Göteborgs-Posten 'Fria ord' [insändare]: "Så trött på att vi lärare kallas rasister [Av invandrarbarn och ungdomar, Min anm.]")
Om det är någon sorts människa i Sverige som inte accepteras så är det Sverigedemokrater…
(2021-12-08 Svenska Dagbladet
"Varannan anser att SD är ett rasistiskt parti"
– Frågan som ställdes var: "Anser du att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti?"
– 50 procent svarade ja, 40 procent svarade nej och tio procent svarade "vet ej".
– 53 procent av männen anser att partiet inte är rasistiskt medan endast 27 procent av kvinnorna håller med om det.)
(2019-03-27 Fackförbund.com (est. 2014, jämförelsetjänst)
"Flera fackförbund säger nej till SD"
– "Av de 14 fackförbunden som ingår i LO säger sju av dem nej till att ha ett förtroendeuppdrag i facket samtidigt som man är politiskt aktiv i Sverigedemokraterna"
– "Handels, Kommunal, Byggnads, IF Metall, Pappers, Hotell- och restaurangfacket, Livs eller Fastighetsanställdas förbund accepterar inte att förtroendevalda medlemmar är politiskt aktiva i SVERIGEDEMOKRATERNA."
– "De förbunden som säger nej till förtroendevalda som är politiskt aktiva i SD hänvisar till VÄRDEGRUNDEN i deras stadgar som generellt säger att de arbetar för allas lika värde.")
…, deras väljare och alla andra som inte känner sig berikad av den etniska mångfalden, som är påtvingad…
# Mona Sahlin (S), 2001-05-17 Sveriges Radio P1:
– "Svenskarna måste integreras i det nya Sverige, det gamla Sverige kommer inte tillbaka."
… och odemokratisk…
# 2022-05-23 Kvartal.se
"Invandringsfrågan förklarad i en enda graf"
Henrik Höjer, vetenskapsredaktör:
– "DEMOKRATINS MÅL ÄR ATT FÖRVERKLIGA FOLKVILJAN. Därför bör det finnas en viss nivå av åsiktsöverenstämmelse mellan folkvalda och väljare."
– "Men INVANDRINGSFRÅGAN – som skapat så mycket friktion i svensk politik – är ett
# 2021-april Axess Magasin (nr. 3)
"Det gick inte"
Mauricio Rojas (FP/L):
– "Både opinionsundersökningarna och forskningen visade ganska tidigt att det fanns ett betydande folkligt missnöje. Sedan FLERA DECENNIER tillbaka har OMKRING HÄLFTEN AV BEFOLKNINGEN ANSETT ATT INVANDRINGEN VARIT FÖR STOR.")
STORT UNDANTAG."
# 2016-01-27 Expressen Debatt
forskare vid Göteborg universitet:
"Om kvinnor vågat åsiktsrösta som männen hade SD varit störst"
…, en invandring som skapar kulturkrockar/konflikter, irritation och oro (hos både svenskar och invandrare), och som därför förstör stämningen mellan människor med segregation och utebliven integration (dvs. det som händer mellan människor i vardagen) och ovilja att försvara landet som resultat.
Till exempel:
# 2016 Aftonbladets artikelserie om "Rasismen i vården";
# 2018 SVT Nyheter Special: "Hundratals läkare vittnar [enkät av Läkarförbundet] om rasism och kränkningar från patienter";
# 2021 SVT Nyheter: "Rasism inom vården i Gävleborg"
(– Rebecca Weidmo Uvell 2021-08-12 "Rasismen i vården – en sossetrollning?");
# 2023-07-18 Noor Karim: "–Barnen har bevittnat hur hatretoriken ökat. De har har själva blivit utsatta för den ökade rasismen och hatbrott en."
Det upplevda 'rasistiska' bemötandet är orsakad av svenskar (s.k. 'vita') enligt SVT…
– "VI [Lina Abusagr (muslim, se bild hos Samnytt.se (fd. Avpixlat) 2021-08-10) och SVT:s Gävleborgsredaktion]
rapporterar om människors upplevelser och människor med utländsk bakgrund har TOLKNINGSFÖRETRÄDE vad gäller rasism, då det är ett FENOMEN SOM INTE DRABBAR VITA personer [Svenskar, Min anm.]- de kan inte bli rasifierade."
(— Facebook-diskussion 2021-07-29 efter reportaget "Rasismen inom vården i Gävleborg" – http://www.archive.ph/GqOF0)
… som av svenska staten (här: SVT) inte tillåts försvara sig: Invandrare har givits Gränsdragnings- och definitionprivilegium — och "moraliserande övertag" (Åberg ovan) — över svensken, vilket även är fallet inom rättsväsendet:
# 2020-10-28 Sveriges Radio
"Ovanlig dom: Kvinna döms för FÖROLÄMPNING"
– Den kvinnan som stått åtalad för förolämpning mot en apoteksanställd i Jönköping döms till 40 dagsböter på sammanlagt 3.600 kronor och ska också betala skadestånd på 5.000 kronor.
– Det var i somras som den åtalade kvinnan i kön på apoteket kommenterade den SLÖJA som den anställda bar, och undrade om hon var tvingad att bära den och att den var ful.
– Receptarien har i förhör berättat hur ledsen och kränkt hon blev och att hon diskuterar gärna varför hon har slöja, men inte på det här sättet.
– DEN DÖMDA KVINNAN HAR NEKAT TILL ATT HA BEGÅTT NÅGOT BROTT.
Avslutningsvis vill jag säga till Noor Karim och likasinnade invandrare: Så länge ni kallar mig och mitt folk för rasister, vill jag inte ha er i mitt land! Åk hem!!, som är ett tyckande som era landsmän håller med om, varför jag betackar mig för ert hyckleri!!!
PS
Hur klokt är det att försöka göra ett land mångetnisk inom en generation med ett värdfolk som har följande förhållningssätt/syn på främlingar?… …
# Vilhelm Moberg (1898–1973, författare, historieskildrare):
– "Han [den svenska bonden] har genomgått [sedan 500 f.Kr] den ensamboendes härdning fysiskt och psykiskt. […] På en punkt är alla utlänningar eniga i sin karakteristik av oss: vi [svenskar] har kontaktsvårigheter."
(Min svenska historia, del 1, 1970)
# Olof Palme (S, 1927–1986) i "Gäst hos Hagge [Geigert]" 1977:
– "… vi svenskar är inte alls lätta att leva samman med"
(SVT Play, YouTube)
# TheLocal.se (est. 2004, på nio europeiska språk)
(tidskriftspriset 2018, Sveriges Tidskrifter: "Årets Digitala Tidskrift Populärpress")
"Sweden ranked worst place to make friends… again"
(2017-09-07)
# Özz Nûjen, kurd ["Jag är kurd, svensk medborgare och jävligt glad över det jag blivit och är", SR Sommar i P1, 2013], ståuppkomiker, krönikör:
– "Svenskar älskar att knyta kontakter utomlands men känner inte ens sin [Svenska, Min anm.] granne i samma trappuppgång."
(Aftonbladet 2017)
… … och det lämpligast/effektivast metoden att bekämpa de svenskar som anklagas för rasismen är att offentligt peka ut dem, som individer (t.ex. 'Julia Caesar' ovan) och den grupp (t.ex. SD) som de tillhör, utan faktakontroll?
(Rasist/rasism-bekämparna skulle kunna ursäkta då de inte känner till någon annan metod än att offentligt fördöma/brännmärka…
# Svenska Akademiens 'Svensk ordbok' (SO):
– brännmärka: 'utpeka (person eller handling) som klandervärd'
,… likt Sverige och det svenska folket gjorde gentemot rasismen hos de vita sydafrikanerna och deras rasistiska apartheidregim under 1980-och 90-talen… om det inte vore för att detta förstörde Sverige och den nationella gemenskapen. — De/rasistbekämparna förstod/tänkte inte på att det går bra att fördöma vuxna i andra länder, men inte att fördöma landets egna medmänniskor, eftersom reaktionerna då blir märkbara.)
Ren galenskap?
[_*_]
Exempel på fördomar/stereotyper om nationella folks kynnen/karaktärer, vilka (inkl. dialekter) är på väg att försvinna p.g.a. invandringen, och Europas mångkultur ger denna gamla historia:
– "I himmelen är engelsmän poliser, fransmän älskare, tyskar mekaniker, italienare kockar och schweizare organiserar allt."
– "I helvetet är tyskar poliser, schweizare älskare, fransmän mekaniker, engelsmän kockar och italienare organiserar allt."
(Mitt förslag ang. svensk mångkultur kunde vara: – "I helvetet är stockholmare poliser, smålänningar älskare, skåningar mekaniker, göteborgare kockar och norrlänningar organiserar allt.")