Ännu en person med utländsk bakgrund har skrivit en självömkande text om hur utsatt hon är för den strukturella rasismen i det svenska samhället. Platsen för denna text? En av landets största ledarsidor.
Noor Karim, skribent på Aftonbladets ledarsida, skriver med gråten i halsen hur hon upplever att hon inte får plats i den nya definitionen av svenskhet.
Det är noterbart att det påfallande ofta (alltid?) är tämligen framgångsrika personer som ikläder sig den där offerrollen. Hur utsatt för samhällets strukturella rasism är man egentligen om man arbetar på den politiska ledarsidan på en av landets största tidningar? Hur bortsorterad, utstött och marginaliserad är Noor Karim?
Som flykting fick man en enkelbiljett in i det svenska klassamhället. Vi bodde många i en för liten lägenhet. Mamma staplade arbetspass på äldreboenden men lönen räckte ändå inte till. Hjälp med läxorna var bara att glömma. Bokhyllor var något exotiskt som jag länge trodde bara hörde till bibliotek.
Nå, nu är Karim inte ensam om att ha haft en mamma under uppväxten som staplade arbetspass på arbetspass på ett äldreboende, som arbetade både dag och kväll och tog hand om barn och hushåll. Och att det saknades böcker där hemma kan knappast skyllas på det svenska samhället.
Karim beskriver därtill hur hon blev jagad av nazister, vilket tydligen var baksidan av att bo i Norrland. I dag, i vårt nya mångkulturella Sverige, är det snarare svenskar som jagas av invandrargäng, men det underlåter Karim att nämna.
För dessa individer har invandrarbakgrunden och det påklädda offerskapet blivit en karriärstrategi, självömkan ett sätt att vinna fördelar. Den hårt arbetande undersköterskan, som möjligen skulle ha anledning att klaga lite över en hård tillvaro, har inte den plattform som Noor Karim kan stoltsera med. De hörs inte, och de har inte tid eller ork att beklaga sig.
För anhängare av de traditionella klassperspektivet har begreppen ”vi” och ”gemenskap” alltid varit viktiga. När det nu skapas nya, eller snarare nygamla gemenskaper, nya ”vi” som inte bygger på klassbakgrund utan förenklat på uppdelningen ”de som bygger bilarna kontrat de som bränner dem”, slår det slint.
I dag finns det en utbredd besvikelse riktad mot socialdemokratin som handlar om att Socialdemokraterna har övergett jämlikhetstanken och klassperspektivet, samt att maktpartiet inte nog har anammat extremvänsterns identitetspolitiska agenda.
Det är utifrån detta vi ska förstå Karims kritik mot att Stefan Löfven (visserligen under galgen) kopplade ihop invandring och brottslighet, att Magdalena Andersson uttrycker att hon inte vill att vi ska ha Somalitowns i Sverige samt att tidigare arbetsmarknadsminister Eva Nordmark lyfte det uppenbara att invandrarkvinnor inte borde skaffa fler barn än de kan försörja.
Allt detta är obekväma sanningar som den extrema vänstern vägrar se. Det är ganska få som inte ser kopplingen mellan stor invandring och hög kriminalitet bland just invandare. Det är inte många utanför Centerpartiets riksdagsgrupp som ser etniskt segregerade områden som exotiska inslag i det svenska folkhemmet. Och det är nog allt färre som inte begriper att det är ett problem när invandrarkvinnor som vare sig arbetar eller har lärt sig språket och föder fem eller sex barn.
Noor Karims problemförnekelse och alternativa verklighetsbeskrivning får stöd av allt färre. Och ju fler som möter verkligheten där ute, desto mer vill hon distansera sig från den. Då växer också känslan av utsatthet och av att vara ett offer. Något som dessutom verkar vara en ganska bra affärsidé.
Om Noor Karim tycker att det är så jävligt i det här landet så förstår jag inte varför hon fortfarande finns kvar i landet. Det står henne fritt att lämna landet. Seså Noor Karim, packa dina väskor nu och dra härifrån.
Om du skulle fråga henne skulle svaret bli att landet Sverige visserligen behandlar henne illa (sic!) men att detta ändå minsann är hennes land.
Ja , det där är obegripligt.
Varför väljer man att bo kvar i ett land där alla politiker och myndigheter och arbetsgivare är främlingsfientliga rasister ?
Och där man dessutom blir jagad av nazister på gatan så fort man går utanför dörren.
Det är alltså det landet som hundratusen människor om året flyr TILL ? 🙄
Sverige är inte och kommer aldrig att vara Noor Karims land. Lever hon i den tron så är hon dummare och mer imbecill än jag först antog.
Bra!
Kan det ha med skatten att göra, det finns stålar att tjäna om man gnäller och myglar.
Ett tankefel skattekramare gör är att det krävs enormt mycket för att explicit sänka eller ta bort skatter, men när pengarna väl är i skattkistan så sitter tusentals människor och beslutar om olika utbetalningar samt allt fusk förstås, utan någon debatt före utbetalningarna alls. Varenda gång en politiker säger att man skall ”satsa” på något bör man fråga sig hur då? Skall skatten höjas med X miljarder, eller skall det skäras X miljarder? Detta görs sällan, för pengarna ligger ju och bränner i fickan redan, väl i skattkistan har de som jobbat ihop pengarna mist all makt över dem. Det är det enda transaktion av den storleken som inte kräver något kontrakt som båda parter måste godkänna.
Njaa…det var förmodligen skatten som fick henne och hennes familj att komma hit.
Men det är knappast den som håller henne kvar här.
Snarare är det väl hennes lön som ledarskribent som får henne att tveka inför att lämna det hemska rasistlandet Sverige för den humana stormakten Irak.
Ah, och du ser inte sambandet mellan skatten och att vara anställd inom statens ideologiproduktion?
Men hon är inte lika godtrogen som du är, hon argumenterar åtminstone för egen vinning!
Tja , såvida nu aftonbladet inte får presstöd så är det företagen och läsarna som betalar hennes lön och inte ”staten”.
Oj, det var verkligen godtroget. Lite naivt också.
I diskussionen huruvida det är staten eller aftonbladets läsare som betalar Noor Karims lön så är dina åsikter om min eventuella godtrogenhet helt irrelevanta.
Om det nu skulle vara så att jag är världens mest godtrogna människa så är det fortfarande annonsörerna och läsarna som betalar Karims lön.
Var vänlig höj nivån, coffee.
Din godtrogenhet är poängen, det är den högsta nivån, då du tydligen tror att det är en slump att Noor och alla andra i media presenterar i all väsentlighet exakt det budskap staten vill. Det skiljer sig inget alls mellan dagstidningar som är delvis finansierade med presstöd, och PS som är 100% skattefinansierat. Det är ju så indoktrineringen och dess skyddande åsiktskorridoren uppstår, man kan säga att det är mediafascism istället för mediakommunism.
Så jo, att vissa tror att Noor presenterar ett budskap som inte är precis i symbios med statens är verkligen godtroget. Du borde undra varför det så sällan står något du håller med om i tidningar. Jag kanske har fel och skulle skicka in en debattartikel till DN eller SvD?
Man anar Anders Lindberg bakom hennes texter. Att beskriva asylinvandrare som arbetarklass är en medveten fokusförflyttning från id-vänstern. De vill få invandringen till en klassfråga. Problemet med asylinvandringen är dock knappast att asylinvandrare utgör en arbetarklass snarare tvärtom – att de inte, till stor del, arbetar och betalar skatt. Den egentliga arbetarklassen har socialdemokratin till stora delar övergivit.
I övrigt handlar det om egenintresse såklart. Målet för Noor är såklart att den grupp hon tillhör ska bli så stor att den inte längre kan ”diskrimineras”. Hennes första prioritet är den egna gruppen inte landet Sverige. Sverige är bara en bankomat som passar för tillfället.
Kostligt är dock att Anders Lindberg och hans dresserade ledarsideflickor har gått i förment opposition gentemot Magdalena Andersson. Det är hennes uttalande om att ”Sverige ska bli mer som Sverige” som stör – det går nämligen på tvärs mot den positiva bild av invandringen som man vill ge.
Det gäller att hålla två bollar i luften för S – dels att hålla sig väl med kärngruppen av invandrarväljare dels att hålla sig väl med den borgerliga medelklass i storstäder som nyliberalen Magdalena Andersson attraherar. Arbetarklassen har man tvingats överge – den passar inte in i den moderna socialdemokratin.
”Arbetarklassen har man tvingats överge – den passar inte in i den moderna socialdemokratin.”
Tvingats?
Under pistolhot då eller?
Njaä, det skedde högst frivilligt skulla jag säga. Högst frivilligt.
Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med röster där att fiska.
Det där var det mest cyniska jag sett och då har jag sett nästan allt. Att anklaga sossarna för att vara ett cyniskt rösträknarparti som bara vill åt makten för maktens egen skull är så cyniskt att det är overkligt. Ställ er frågan vad hade Sverige varit om inte sossarna förankrat makten hos folket samt själva bidragit med ett klassperspektiv?
Kanske som de välmående länderna Schweiz eller Norge?
(Svårt ibland, att veta om det som skrivs är ironi eller allvarligt menat?)
Ett bra land? Ett friare land? Ett land där man fick behålla det man sliter ihop? Ett land utan islamisering? Ett land utan massförstöring av skog och hav när man bygger meningslösa vindkraftverk? Ett land där folk bryr som om varandra? Ett land utan en kommunistisk kyrka? Ett land med en hundradel av de brott vi har? Ett land som inte stödjer diktaturer? Ett land där Ebba levt och Akilov och Usch Nöjen inte varit i Sverige? Ett land där Magdalena Andersson jobbat på ICA och Löfven som vaktmästare?
Ja, det kan inte vara lätt att vara ledarskribent på en av sveriges största tidningar . Inte heller kan det vara lätt att vara expertkommentator på Viaplay.
Hoppas verkligen att det ordnar sig för arbetarklass-Noor och arbetarklass-Bojan.
Och att dom där nazisterna slutar jaga dom.
Det roligaste rasistkortet som Noor drar i artikeln är ändå det där om att Eva Nordmark visst har sagt att invandrarkvinnor inte bör skaffa fler barn än dom kan försörja.
Usch, vilken nazistisk åsikt. Självklart bör invandrarkvinnor skaffa fler barn än dom kan försörja . Om dom inte gör det kan ju inte Noor gnälla över att de stackars invandrarna är fattiga och trångbodda.
Det bör alltid stå invandrare fritt att skaffa barn i de volymer de önskar så länge det finns vita som kan arbeta och bidra till deras försörjning. Vem är du som vit man i ett f.d vitt land att ha åsikter om invandrarnativitet egentligen? Vad ger dig den rätten att bestämma över människor som flyr för sina liv?
Där är vi helt överens, Erica.
Invandrare bör självklart få skaffa fler barn än dom kan försörja.
Annars får vi ju aldrig nöjet att läsa snyftartiklar om barnfattigdom och trångbodhet 😥
Erica B har ju en poäng eftersom utan invandring så stannar Sverige. Om vi betalar svenska invandrares barns försörjning OCH fortsätter ta hit minst lika många så så ökar kvoten/antalet så att Sverige aldrig stannar och någon myt om befolkningsutbyte äger aldrig rum. Trångbodheten botas enklast med att de som bor störst och dyrast får förmånen att ta emot en invandrarfamilj och försörja dem, och det hjälper i sin tur den svenska klimatpolitiken eftersom ingen har råd att flyga utomlands utan bara hit.
”I samma veva har det identitetspolitiska och populistiska partiet Nyans ökat sin närvaro i förorterna och vunnit mark.
Jag får ont i magen när Magdalena Andersson vill att ”Sverige ska bli mer som Sverige”. ”
Ovanstående är ett fantastiskt stycke i Noors krönika i all sin absurda inkonsekvens 😂
(Jag läste hela Noors krönika , men blev ändå inte övertygad om att hon har rätt, coffee )
Ojdå vilket bananskal. Blir det sju blommor under kudden vid midsommar så du drömmer om mig också? Kjoltyget är fullt, får köpa mig en zigenarkjol, de har plats.
Oj , coffee svarade på mitt inlägg.
Enligt sån där osvensk logik måste det ju bara betyda att han drömmer om mig ☺
O nej, utomlands ser folk varandra, och inte som här som ett störningsmoment eller något att parasitera på endast.
Aha.
Är det det som gör att du ser utlänningar som parasiter ?
Det är skillnad på folk och folk, i synnerhet om de bor där de hör hemma.
Ok.
Du menar alltså att felet med svenskar är att dom tänker mycket sämre än icke-svenskar, men ändå är det dåligt att svenskarna blir en minoritet när fler och fler av dessa fantastiska utänningar som inte tänker lika idiotiskt som svenskar kommer till Sverige ?
Eller menar du att utlänningar tänker och debatterar mycket bättre än svenskar, men bara så länge som utlänningarna befinner sig i utlandet ?
Dina två huvudsakliga teser i dina inlägg verkar vara att svenskar är mer eller mindre dumma i huvudet eftersom dom ”tänker svenskt” och att det är väldigt dåligt att antalet svenskar som är mer eller mindre dumma i huvudet minskar eftersom dom ersätts av såna där fantastiska människor som inte tänker lika svenskt som dumma svenskar ?
Eller menar du att dom fantastiska utlänningarna slutar vara fantastiska utlänningar eftersom dom börjar tänka som dumma svenskar så fort dom passerar den svenska gränsen ?
Snälla , coffee, kan du förklara hur du menar för jag får det inte att gå ihop ?
(Förmodligen eftersom jag tänker svenskt )
Ja du tänker verkligen svenskt, som ett destillat, eller det som gäller för att tänka i Sverige, dvs att bekräfta det man redan trodde med minsta möjliga exempel man kan hitta.
Vad gäller invandrare så kommer de ju ur en heterogen grupp, där tyvärr vi får hit de mest odugliga, oärliga och våldsamma vad det verkar, ett negativt urval, så istället för att få hit driftigt folk som smarta indier eller kineser som istället flyttar till kalifornien, så får vi hit andra, som ofta lever som parasiter, men inte hävdar jag att de tänker svenskt för det, tex ser de staten som något att inte lita på och suga ut och lura på samma gång, motsatsen till hur en klassisk svensk tänker. Se bara hur lite muslimerna litar på staten, de låter inte ens staten ta deras barn när de inte uppfostras enligt statens normer.
Läste just att Dame Edna gått till de sälla jaktmarkerna. Platsen är mao ledig. Är det något du försöker säga oss andra Coffee?
Inte var Dame Edna ordförande Mao? Jag stoppar dig i en av fickorna i underkjolen tills jag fått en kaffe till, jag är nog inte vaken.
Men till dess kan jag vila tryggt i förvissning om att du har full koll på Dame Edna och alla dina kjolar,
så återkommer du när du har något att tillföra.
Och du har koll på mig. Det känns tryggt. Hur är lönen där på kansliet?
Skulle inte du återkomma när du hade något att tillföra?
Dessa svenskar, de tror de kör bussen och delar ut befallningar, brum brum, nu kör bussen
Coffee vet att just han kör hans buss i hans egna lilla värld där Coffee är den ende sanna busschauffören.
Det är också allt Coffee har att tillföra även om det inte räcker särskilt långt ens i hans egna lilla sandlåda.
Det räcker inte långt, men då undrar man hur långt det räcker när ens huvudfokus är att klaga på någon som är irrelevant? Irrelevant^2?
Jag har inte läst Noors krönika men är övertygad om att hon har fel.
Hans Li Engnell skrev:…”Då växer också känsla av utsatthet och av att vara ett offer. Något som dessutom verkar vara en ganska bra affärsidé. ”
Den idén är grundlagd i en kristendoms godhetsmoral som förklarar och som lär ut och som tror att den är ”enbart god” när den ömkar och när den tycker ”synd om”, är vad en kristendom är?
Också då när sådant ömkande blir till en samhällsideologi?
Även en socialism och en kommunism, som också menar sig vilja både ömka och beskydda samt försvara alla offer av alla de slag och därmed anse sig som ”god” när så sker, är nog delvis inspirerad av en ”godhetsdyrkande” kristendom?
Men, det lustiga är att godheten menas kunna gälla endast för ”de lägre stående” och de vilka därmed ses som ”oskyldiga som lamm”?
Och för vilka ”den kristna”, (och socialistiska och kommunistiska ”kamratliga godheten”), då kan utsträckas och givas? (Detta såsom en ”från ovanstående kristlig” barmhärtighet som främst och först då menas kunna förstärka själva givarens ”godhetspoäng” i den ”kristna himlen”?
Detta alltmedan ”de friska, de starka och andra utan ett s.k. varken mätbart eller synligt ”lägrestående”, (dvs., de som man då utgår ifrån är vita, västerländska, rika, friska och starka människor?), absolut INTE varken bör eller kan omfattas av sådan ”kristlig” (och efterapad socialiistisk och kommunistisk), omsorg eller tyck-synd-om-mentalitet, eller s.k. medkänsla med gåvor i form av försörjning och bidrag i rika mått. Det gäller då till endast ”de behövande fattiga och ”lägre stående”?
OM jag själv skulle meddela att jag verkligen är en fattigpensionär som skulle behöva minst 1500:- just den här månaden för att klara alla utlägg som hamnat på efterkälken, så skulle ett sådant deklarerat behov anses såsom FULLKOMLIGT misstänkt?
Det skulle även kunna anses för att vara försök till bedrägeri, lurendrejeri, fusk och därmed ses vara som både orätt, osant och oriktigt eller liknande?
Detta därför att jag som vit, västerländsk, klok, sund och frisk ABSOLUT INTE kan anses vara fattig, (utan att då självklart antas för att vara missbrukare eller alkoholist eller liknande, vilket jag absolut inte är)?
Det hela är ett mycket märkligt fenomen som är sammanhörande med en kristendom som vill kunna ömka, vill kunna tycka synd om, och vill kunna tro sig själv om att just sådant ”ömkande och tycka synd om-offer, samt en utpräglad fokus på endast sjuka, halta och lytta”, DET är att vara en ”kärleksfull kristen”?
Därmed kan de kristna anse sig själva vara ”kristligt goda” mot endast just alla de som deklarerar sig själva för att vara tillhöriga till ”de svagare”?
En kristendom är en mycket komplicerad lära, för att inte säga en själv- godhetsbehovs- lära?
En lära som tror på att det är själva ett ömkande, själva en leende och ömkande tycka-synd-om mentalitet, i sig, som antas vara en slags självklar ”kristen kärleksfullhet”?
(Detta när istället egentligen en föraktfullhet finns inbakad i ett s.k. ”nedlåtande” ömkande, (och som också har tendenser och förmågor till att kunna öka på sådana viljor hos barn och andra, att just kunna bli ”ömkade”, och ”tröstade” med bidrag av alla de slag, osv.?)
Det ömkande som främst då är drivet av ett ”ego-putsande och ansande” på en självgod bild av vad en kristen kärleksfullhet då föreställs, inbillas och tilltros vara. Man ser inte ett eget föraktfullt hat och ett eget föraktfullt förakt i sitt egna inbillade ”goda kristna”, (samt ”kamratliga” socialistiska och kommunistiska), ömkande?)
(- ”Det är saligare att (kunna) giva”?)
Bra sagt Eduimam! Ge dem vad de tål!
Coffee på 22 april, 2023 på 09:27
”Bra sagt Eduimam! Ge dem vad de tål!”
V.v. sluta benämna mig för någon Eduimam.
Jag är varken någon Edu eller någon imam.
Min signatur är Educaremm.
Ok Eduimam, din tid kommer men än har vi inte sharia så ha lite förståelse, jag njuter av den sista tiden innan ni tar över.
Coffee lider? Av inbillningssjuka? Av paranoida föreställningar? Av hysteri? Av (omotiverad?) skräck och fasa, som inte har någon verklig grund?
Det som synes mig lite problematiskt att förstå eller ens kunna fatta, begripa eller inse vidden av, det är ett stående och inarbetat behov, som det verkar, i hela västvärlden i stort, (?). att vilja försöka att mer eller mindre desperat framstå som ”det goda”, samt också som ”gott” och som ”goda” människor, överlag?
(Och då i jämförelse med och kontra alla andra i världen, som då självklart och med en mer eller mindre automatisk automatik som då måste identifieras som ”onda” eller som någonting ”ont”, eller som ”onda människor”, överlag?)
Det finns ju olika s.k. ”godhets-projekt” av olika slag, t ex stödinsamlingar genom galor, eller insamlingsförenings-verksamheter som Cancerfonden, Rädda Barnen, Röda Korset och andra som UTGER sig själva för att göra insamlingar till behövande av olika slag, MEN där det inte sällan då framkommer att själva insamlingsarrangörerna och ledarna, alltså projektledarna för sådana insamlingar till ”goda ändamål”, och även då politiker som ”talar sig själva varma” för ”den goda, den rätta och den korrekta politiken” , då inte sällan TILLDELAR sig SJÄLVA AV de insamlade medlen och pengarna?
T ex insamlingsledare med titlar som t ex generaldirektörer och organisationsledare, inklusive då politiker, de tilldelar sig själva ENORMA månadslöner på FLERA HUNDRA TUSEN KRONOR i månaden, som då ger miljonlöner på en årsbasis?
Dessa HÖGA löner tilldelar sig sådana insamlingsledare och organisatörer, inklusive politiker, av INSAMLADE donationer från en allmänhet?
Samt de höga löner som politiker då också TILLDELAR sig själva, tilldelas från skatter som insamlas från en beskattningspliktig lönearbetande befolkning.
Dessa s.k. ”goda” insamlingsverksamheter vill överallt då kallas för en ”godhet” och alla propagandister och organisationsledare med befattningstitlar som generaldirektörer osv., vill då anse sig själva för att vara ”goda människor”, TROTS att deras löner TAS från de insamlade medlen som vanliga människor då har SKÄNKT för just ”den goda sakens skull”?
Hela förfarandet framstår då både som obegripligt och som mycket märkliga beteenden i mina enkla, aningslösa och naiva ögon.
Jag förstår helt enkelt inte hur det kan fungera eller hur det kan gå till.
Men visst försökte du dig på att kalla dig Anonym ett tag?
I varje fall tills du blev genomskådad….
Jag minns faktiskt inte, jag bytte signatur ofta ibland, och anonym blir det ju om man inte skriver något alls så varför skulle du ha monopol på det. Du försöker göra gällande att detta är en diskussion och att rent spel gäller? Det var lustigt i så fall från personangreppens och personfixeringens konung. Det verkar som bloggen är som Hem till Gården för dig, man är lite kompis med alla karaktärerna, och byter folk signatur så fungerar ju inget, då måste man ju läsa utan förutfattade meningar.
Nu var det iofs Educaremm jag ställde frågan till men det är väl i stora drag skit samma. Det ingår naturligtvis i dina mänskliga rättigheter att kalla dig Anonym om du vill det. Ingen, allra minst jag, vill ta den rättigheten ifrån dig eftersom, precis som du skriver, ”då måste man ju läsa utan förutfattade meningar.” Det tycker jag var en vacker formulering, ja faktiskt direkt rörande om jag ska vara ärlig. Sällan, eller aldrig, har någon med så få ord sammanfattat finessen med signaturen/aliaset/pseudonymen Anonym på ett så stringent sätt.
Coffee har alltså läst Eduimams ståtliga inlägg och påverkats så till den grad att hen numera är eduimamist. Åtminstone JAG såg den komma och har länge varnat för den utvecklingen. Jag har själv drabbats av den i flera led, bl.a instämmer jag hårt med Eduimams påstående om att det bästa, naturligtvis, hade varit om Sverige aldrig hade varit kristet in the first place. Då hade Sverige inte sett ut på det sätt det gör idag utan sett ut på ett helt annat sätt än det gör idag. Hade Ansgar varit muslim så skulle rimligen inte SD suttit i riksdagen idag alls och plastpåseskatten skulle aldrig ha införts. För att bara nämna några exempel.
Ett mycket märkligt fenomen.
Vem vet.
kanske.
Läst och läst.. någon gång ja, man behöver ju inte vara Björn Borg vid tennistrainern, samma boll kommer ju varenda gång.
Tidiga kristendomen i Sverige började på 800-talet när kristna missionärer kom från Tyskland och predikade om Jesus. De kristna kyrkorna byggdes runt om i landet och de första kristna kungarna var Olof Skötkonung och hans familj. Kristendomen blev den dominerande religionen på 1000-talet och det var då som ärkebiskopen i Uppsala blev ledaren för kyrkan i Sverige. Så, kristendomen kom till Sverige från andra länder och blev viktig under 1000-talet.
Biskop Antje var väl tyska? Hon gjorde oss nykristna.
Gud hjälpe oss.
Doing the Edu scroll!
Snälla Educaremm kom tillbaks till verkligheten och försök åtminstone att synka dessa fåtaliga tillfällen med dina blogbesök.
Dessa återkommande tondöva och osammanhängande flodvågor av ord-tourettes utblandat med nån sorts förlegat 60-70-tals narrativ är inte till glädje för nån. Ingen som helst uppfattning om omgivningen öht? Och du påstår att du varit lärare. Alltså stackars elever?
Inte alla människor är filosofiintresserade. Inte alla lärare är intresserade av filosofi, eller religion, eller psykologi.
Många montessorilärare, (vilket är mitt yrke och det som jag har examen inom), ÄR dock ofta mycket intresserade av BÅDE psykologi, filosofi, religion, såväl som pedagogik.
Politiskt tjafs, tjat, gnäll och smäll, på än den ena än den andra politikern, som anses dum, som anses fel och oduglig osv., osv., osv., DET är ofta ganska så ointressant gnäll och tjat, i mina ögon.
DET är ofta fullkomligt utan viljor till att sammanbinda och sammankoppla historiska skeenden och mer övergripande konsekvenstänkande med hänsyn just till historiska skeende.
Särskilt då HUR olika både religiösa och filosofiska dominerande tankegångar har påverkat politiska fanatiska rörelser åt det ena eller det andra hållet.
SÅ, är man inte intresserad av sådana sammanhängande sammanhang, så är man inte.
DET betyder INTE att människor som då ÄR intresserade av sådana sammanhang nödvändigtvis därmed är AUTISTER av några slag.
Människor har helt enkelt olika perspektiv, olika fokus på vad de anser som värdefullt och viktigt att belysa och har därmed olika förståelse av historien, av politiken, av religioner och av filosofier osv. Det är ingenting konstigt med det.
(Strunta i att läsa mina kommentarer bara! DET kan väl inte vara så svårt att klara av, OM nu deras innehåll framstår som obegripligt för vederbörande?)
Förstår fortfarande inte. Och du klarar knappt en mening innan du återgår, och gömmer dig i monolog-läge.
Vad är vitsen? spamma sönder bloggen?
Folk kan strunta i att läsa dina kommentarer, men jag måste varje gång ta ställning till om de ska publiceras eller ej. Och jag är generös. Men försök att hålla dig till ämnet, åtminstone någon gång ibland, och om du vill att någon läser dem, korta ned dem med 80 procent. För ibland har du faktiskt saker att säga.
mvh
Hans
Hans Li Engnell. Återigen ber jag om ursäkt. Skall anstränga mig att förminska mina kommentarer, (som i mina ögon oftast ändå hör samman med frågeställningar i bloggens postningar, men håller med om att de kan bli lite för utdragna…)
Som jag förstår det så kan det för en del verka ”störande” när och om några kommentarer framstår som monolog-artade.
Förmodligen kan sådant uppfattas av någon som då blir ”kränkt” och som reagerar med den standardiserade reflexen; – ”Du ska inte tro att du är någon”?
Dvs, det som då är en slags ”reflex” som vill uttrycka det lika reflexartade verbala ”person-förminskningsbehovet?
Dvs., att tala med en svensk/dansk s.k.; – ”Jan´te lag”?
När en sådan ”lättkränkt” person då inte ”tål” att någon ”annan tar till orda”?
Eller att ”lättkränkta” personer inte ”tål” att någon annan ens ”talar”?
Sådana lättkränkta människor som INTE själva kan ”tala i utläggande och analyserande monologformer”själva, och som främst DÄRFÖR stör sig på när ANDRA verkar göra det?
Detta (typiskt svenska?), fenomen som även kan kallas för – ”Den svenska snålheten”?
Även kallas för – ”Den svenska oginheten”? -”Den svenska högdragenheten”? – ”Den svenska osäkerheten”? – ”Den svenska avunden”? Eller kallas för; – ”Den svenska inskränktheten”, och även för; – ”Den svenska intellektuella slöheten, reflektions-lösheten, slappheten, trögheten och dumheten”?
Kanske.
(Dvs. OM nu den ”klagande kommentatorn” nu ens själv ÄR svensk, vill säga!)
Intresserade, men förstår det inte.
’Får jag och Bojan plats i Anderssons svenskhet?’ Nej! — Karim, med flera, kommer aldrig att få plats i mitt land så länge hon betraktar mig och (stora delar av) mitt folk som rasister (vi har nogav svenskar som gör det)!
Det vill säga hon attacker själva kärna i en god och medmänsklig människa, och för passar mig och mitt folk tillsammans med andra moraliskt vedervärdiga personer såsom våldtäktsmän, barn- och hustrumisshandlare och mördare.
Att sätta… stämpla samma etikett på min panna som jag själv och mitt folk använder på Adolf Hitler och hans nazister, och fd. apartheidregimen i Sydafrika som vi svenskar tog avstånd från och bojkottade…
(Vad gjorde hennes egen folk, irakierna? Ingenting?)
… Människor som hyser ett sådant förakt för mig och mitt folk vill jag inte ha att göra med. Åk hem!
(Ingen svensk förväntar sig att hon ska känna sig som svensk och uppgå i ’svenskheten’ (så länge hon sköter sig). Det är det politiska och kulturella etablissemanget som har proklamerat detta budskap, för att vara ’inkluderande’: Det ankommer inte på detta etablissemang att instruera oss hur vi, svenskar och invandrare, ska ’integrera’ varandra. Det sköter vi själva, i den mån det passar oss, såsom fria människor.)
*
Utöver Li Engnells kritik…
Jag tar inte ifrån henne sin upplevelse av att bli mobbad av svenskar. Men, det beror inte på rasism. Det beror på att hon skiljer sig från andra, likt de svenskar som blir mobbade, av svenskar, av invandrare.
Anledningen till att Karim uppfattar detta som ’rasism’ är, att hon har växt upp i ett Sverige där hon har hört hur svenskarna har blivit rasistanklagade av hela det politiska och kulturella etablissemanget, skoningslöst och utan pardon:
* –”På valdagen 1988 var det folkomröstning i Sjöbo om att ta emot flyktingar i kommunen. Nära 70% av kommuninvånarna röstade nej. DEN POLITISKA och KULTURELLA ELITEN TÄVLADE OM ATT TA AVSTÅND FRÅN händelserna [MÄNNISKORNA, kommuninvånarna, Min anm.] i Sjöbo.”
(— 2010-04-25 Sveriges Radio P3 Dokumentär: ”Folkomröstningen i Sjöbo”)
* 1997-05-21 Riksdagen
invandringsminister Pierre Schori (S):
– ”Rasism och främlingsfientlighet skall kriminaliseras och jagas. Det går inte att i en demokrati hitta några ursäkter, till exempel att det är fel på invandrar- och flyktingpolitiken.”
* 2010-09-19 Expressen Ledare
”Rösta nej till hatet”
[löpsedeln: bild på en nedsmutsad och skrynklig Sverigedemokratisk valsedel i rännstenen]
– ”Nej! I dag röstar vi för Sverige och mot främlingsfientligheten.”
– ”Men i dag är ansvaret väljarnas. Än finns chansen att stoppa främlingsfientlighetens intåg i demokratins högborg. Rösta nej till hatet i dag!”
* 2014-09-13 Expressen Ledare
”I dag röstar vi nej till rasism”
– ”Här lyser Expressen upp riksdagshuset. Budskapet är tydligt: ’Rösta nej till rasism’.”
* 2020-02-10 Fokus.se, Johan Hakelius
– ”På få andra ställen [Aftonbladet] har det varit så nära till rasist- och fasciststämpeln.”
Och, hon bortser från hur hennes eget folk förhåller sig till invandrare, som om hon använder en moralmåttstock för oss svenskar och en annan för irakierna:
Anser hon att de — irakierna (vill de omdana Irak till ett mångkulturellt, mångreligiöst och mångetniskt land?) — skulle vara så socialt ’underutvecklade’ att det skulle vara orättvist? — Jag betackar mig för detta hyckleri!
Svenskar har inte bara fått ’ont i magen’ av att år ut och år in bli rasiststämplade, många av dem har blivit så skrämda…
– ”Det är en bekväm ståndpunkt. Om rasismen är allestädes närvarande kan ingen svära sig fri, och eftersom RASIST är det VÄRSTA EPITET någon kan få i Sverige skaffar sig den som slungar det ur sig ett MORALISERANDE ÖVERTAG.”
(— Lars Åberg 2022-08-18 Göteborgs-Posten Gästledare, ”Hela verkligheten har blivit diskriminerande”)
… att de har förlorat sin yttrandefrihet, och demokratin…
* 2016-01-27 Expressen Debatt
”SD kunde vara störst – om kvinnorna vågat”
forskare vid Göteborgs universitet:
– ”Hade kvinnorna vågat åsiktsrösta i lika hög grad som männen, utan att ta hänsyn till vad andra tycker, hade SD enligt gängse väljarmodeller med råge varit Sverige största parti.”
… och sitt land… …
* 2007 SVT Rapport
”Förra året tog Sverige emot rekordmånga flyktingar, över 27.000”
Irakiska (i slöja): – ”Det känns som hemma. Det känns som Irak eller nåt annat arabland. Jag trivs jättebra i Malmö.”)
* 2020-01-31 Aftonbladet
”Det här är Malmös vanligaste namn 2019″
–”… på namntoppens tredjeplats hamnar Mohamed”
* 2022-12-11 Expressen Debatt
”Vem ska lära barn svenska när det är slut på svenskar?”
Hanif Bali (M?):
– ”I Malmö har enbart 32 procent av grundskoleeleverna två svenskfödda föräldrar, i Göteborg och Stockholm är motsvarande siffra 46 respektive 50 procent – och de blir färre för varje år.”
* 2022 boken ”Saknad” av Katarina Barrling och Cecilia Garme
– ”En stor invandring på kort tid har förändrat Sverige i grunden. […] Men vad skapar folkhemmets försvinnande för KÄNSLOR HOS DEM som bor här? Och vad händer med människorna som MÅSTE TIGA om dem?”
… … mot deras vilja, överkörda av det politiska och kulturella etablissemanget:
* 2021-april Axess Magasin (nr. 3) ”Det gick inte”
Mauricio Rojas (FP/L):
– ”Både opinionsundersökningarna och forskningen visade ganska tidigt att det fanns ett betydande folkligt missnöje. Sedan FLERA DECENNIER tillbaka har OMKRING HÄLFTEN AV BEFOLKNINGEN ANSETT ATT INVANDRINGEN VARIT FÖR STOR.”)
* 2022-05-23 Kvartal.se ”Invandringsfrågan förklarad i en enda graf”
Henrik Höjer, vetenskapsredaktör:
– ”DEMOKRATINS MÅL ÄR ATT FÖRVERKLIGA FOLKVILJAN. Därför bör det finnas en viss nivå av åsiktsöverenstämmelse mellan folkvalda och väljare.”
– ”Men invandringsfrågan – som skapat så mycket friktion i svensk politik – är ett stort undantag.”
Och, förutom svenskars rädsla finns även irritation och ilska, som drabbar oskyldiga invandrare (t.ex. Karim), som förväxlar detta bemötande med ’rasism’.
Vi svenskar kan inte vara mer än människor…
(även om vissa hävdar att vårt svenska kynne är färgat av kristendomen — hur färgade är irakier av Islam? (t.ex. att ljuga för icke-muslimer?) — och Jesus’ budskap om att älska sin nästa som sig själv, och att vända andra kinden till. Men, som Runar Sögaard sade i Riks.se 17/4: det finns bara två kinder. Och när det tredje fjärde femtielfte… rasistanklagar-knytnävsslaget träffar, går kinden (självkänslan, toleransen för de/t främmande) sönder)
… Döm inte ut oss! Det skapar bara dålig stämning, med utebliven ’integration’ som resultat.
Lite kortare: vad gör hon här?
Lever det goda livet på våra axlar,helt enkelt.
Polischefen Thornberg säger i en intervju att omkring 30 000 individer har bindningar till skjutningar och sprängningar i Sverige. Det är många det. 30 000.
Och det, fast de haft tillgång till svensk skola, fritidsgårdar och ett jämlikt samhälle. Den bästa av världar som vi brukar säga.
Det är faktiskt så många att man måste fundera utanför boxen. Alltså den box vars ram består av Jerzan och andra socialdemokratiska finurligheter. Detta utanförskap de 30 000 individerna har hamnat i utan egen förskyllan pekar på ett enormt ojämlikt samhälle trots decennier av socialdemokratisk hegemoni och blir närmast omöjligt att förklara.
Annars får man bita i det sura äpplet. Man får erkänna att det där med invandring nog inte var en sån rasande fiffig tanke fast den tänktes av den store Palme. Man får erkänna det alla redan vet och konstatera att merparten av de där 30 000 individerna har utländska rötter och kan kallas invandrare. Man får erkänna att man behöver räkna lite på alla de där som går till jobbet och bidrar till det svenska samhället. Det är liksom något med procenten som inte riktigt lirar som det heter nu för tiden när man raljerar. Man får erkänna att det där med integration är lättare sagt än gjort och att man nog inte riktigt nått ända fram ändå.
Eller också, vilket väl är rimligast, så överlåter man åt kärringarna där nere i Bryssel att styra och ställa så man själv slipper. Sverige har faktiskt ratificerat någon konvention, eller på vanlig svenska vi har skrivit på nåt papper utan att läsa igenom det så det såg vi inte komma. Det kan man så få till att Sverige behöver mer av EU, inte mindre, och genast lättar den egna skuldbördan lite. En stor fördel med det hela finns det dock, man slipper i text efter text varna för polariseringen.
Det hade faktiskt ändå börjat kännas ganska tjatigt..
Nu skall det räddas svenskar i Sudan
https://www.svd.se/a/EQLlkj/riksdagen-beslutar-om-evakueringsstyrka
Jag känner mig rätt säker på att om jag och mina kompisar kommer i klämma någonstans så blir det ingen räddningsinsats. 500 döda i Thailand och ministern lyfte inte ens röven ur teaterstolen.
På vilket sätt är detta vårt land mer? Vi betalar det är allt, min familj har redan blivit utsatt för över 30år sedan för expropriering så det är väl nästa steg, allmän expropriering. Och SD som är så jävla kassa.
Japp, och för att bekämpa det muslimska skatteuttaget kommer jag att rösta AFS i nästa val eller flytta till Spanien. Nu får det vara nog!
Vad är den avsevärda skillnaden? Noll vad jag kan se, att rösta är som att hålla på ett lag i fotboll, vissa håller på sina gamla loosers hela livet. Nästa säsong då jävlar!
Den avsevärda skillnaden mellan AFS och Spanien kan enkelt avläsas i antalet grader. Det vet alla som varit där. Är det varmt så är det Spanien medans AFS är helt svinkallt.
Fotboll sen, är väl som hockey, fast utan klubbor, finns det verkligen någon som håller på ett lag i sånt där? Trodde det bara var för sportkanalerna som jag inte tittar på för att slippa bli sportfånig.
Jag antog att du menade mellan SD och AfS. De gör ju samma avtryck i politiken .
Du antar väldigt mycket för att vara en i utlandet skolad debattör Coffee.
Antar och påstår.
Väldigt mycket.
Nån måste bära bördan, alla kan ju inte ha jobb på kansliet.
Du har släppt bussen och gått över till kansliet?
Jag tror du narras lille vän.
Jag trodde det var du som jobbade där menade jag. Jag skriver här för att jag har åsikter om samhällsutvecklingen, men du verkar skriva här för att du har åsikter om de som har åsikter, lite Stasi, därav min gissning.
Du skriver väl inte för att du har åsikter om samhällsutvecklingen när du bara påstår, antar och gissar?
Men för din skull kan vi påstå(anta, gissa) att jag jobbar på kansliet eller kör bussen eller vad du vill. Du har det tungt nog ändå och jag vill inte lägga börda på lasset. Jag är generös av naturen som det heter.
Generös med kommentarer om andra personer, om samhällsutvecklingen är det mera klent, det är väl en evolution av ”debattsvensken”, man inser att man upprepar sig, ingen tänker ju själv, så vad finns kvar utom personliga påhopp?
Tack iallafall för det rikliga studiematerialet.
Skriver någon vars främsta argument är att sossarna stulit hans tv.
Vi vet att i Sudan finns det många ”svenskar”,jo tack, ”svenskar” på semester i Sudan som man ”flytt ifrån ”. Och dessa ska moderaternas regering rädda ifrån andra sudaneser,förlåt ”svenskar”.
Sjukt är bara förnamnet.
Ja , coffee , det är verligen för jävligt att din familj blev utsatta för expropriering för 30 år sen , trots att dom där kassa SD har haft majoritet i riksdagen sedan mitten av 80 talet.
Men rösta på Stram Kurs 2026 så får nog släkten coffee tillbaka alla tillgångar.
Nej tyvärr, jag skyller det mesta på sossarna, resten på resten av 7-klövern, men det är ju själve fan att SD är så kassa, och sossar dessutom.
Det är ju rätt uppenbart att detta inte kan lösas inom det existerande systemet, redan de gamla grekerna visste att demokrati har fröet till sin egen undergång i sig, när man ger rätrigheter till folk som inte förtjänat det så blir ju inte effekten att de skärper sig utan de gör som Löfven, de tänker, fan vad jobbigt att svetsa, men om jag istället organiserar mig i den här föreningen så kan vi gå smman och stjäla vad de andra jobbat ihop, och på den vägen är det. Det är kört, och du är i hejaklacken, det är ju det verkliga beviset, de lurade är för systemet som lurar dem, som kalkoner innan thanksgiving, glada får, bäääh.
Till och med de gamla grekerna förstod att demokrati innebär att man inte behöver rösta på folk som inte förtjänar det.
Märkligt att du ännu inte verkar ha förstått det .
Men förr eller senare kanske du oxå förstår att partier måste ha majoritet för att få igenom all sin politik. Fram tills dess får du väl fortsätta drömma om en statskupp. Det gör dig på något sätt härligt osvensk 🙂
Jag drömmer inte om någon statskupp
utan att folk slutar vara godtrogna får.
Du å din sida drömmer om att SD får stopp
på massinvadringen. År 2134.
Ok , du skriver ett inlägg där du gnäller på demokrati och konstaterar att problemen inte går att lösa med nuvarande system.
Men du vill absolut inte ha någon statskupp.
Ok , då förstår jag…
Och jag drömmer inte om att SD får stopp på massinvandringen.
Hur ska dom kunna få stopp på den när dom har 73 mandat ?
Jag har inga som helst illusioner . Men jag konstaterar att en moderat statsminister som sitter vid makten så länge som han håller SD på gott humör resulterar i mindre massinvandring än en sossestatsminister som sitter vid makten så länge som hon håller V,C och MP på gott humör.
Jag drömmer inte om någon statskupp
utan att folk slutar vara godtrogna får”.
Det vill säga, de ändrar åsikt, och börjar jobba för förändring, utan statskupp (nu bortser jag från att sossarna ser det som en statskupp när de förlorar val)
Det är kostligt att följa den interna debatten mellan Coffee och er andra. Ni delar i grunden samma politiska åsikter det är bara det att Coffee vridit dem ett kvarts varv till. Där ni vill ha sänkta skatter för höginkomsttagare vill han ha inga skatter alls, och så vidare. Han har dragit er ideologi hela vägen ut medan ni är mer moderata.
Det enda riktigt gemensamma som återstår är föraktet för socialdemokrater. Där är ni överens. Det är till och med så att Anonym, och alla hans alias, slår Coffee på fingrarna där.
Kamrat Jan ritar och förklarar, så här är det barn. Alla är samma och lika, utom kamrat Jan. Han diskuterar förstås sak och inte person. Som när han attackerar coffee och Anonym med alla hans alias.(Som inte är närvarande och alltså inte kan svara på kritiken som man säger på neutrala SVT).
Men han, kamraten, har i vart fall blivit mjukare i tonen. Nu är det sosseförakt och inte hat. Frontalattackerna mot moderater, nyliberaler och SN (Svenskt Näringsliv)
lyser med sin frånvaro. Sakta men säkert anpassar kamrat Jan sig till verkligheten. Tids nog får han kanske markkontakt också. Och då ska man komma ihåg att det finns de som påstår att det inte går att lära gamla hundar att sitta. Kamrat Jan har faktiskt lärt sig vacker tass…
Du läser illa, jag vill veta vad jag får för pengarna, jag vill ha ett kontrakt, inte ”ge oss dina pengar så skall vi göra massa bra saker”. Politiker skall i fängelse när de stjäl, precis som det är för vanligt folk.
Samma argument om och om igen: Skatt är stöld. Vi har hört det förut. Till leda. Konsekvensen av det är naturligtvis att samhället och staten måste avvecklas omedelbart (inte etappvis via skumma privatiseringar som mer modesta moderater vurmar för).
Rimligtvis borde du ta konsekvenserna av det och flytta till valfritt u-land helt utan samhällsinstitutioner. Eller till Monaco – om de vill ha dig…
Ja och det stämmer ju. Vad är det du är upprörd över om inte just att dina skattepengar går till sådant du inte gillar, tex invandring? Så du klagar på ”högern”, andra klagar på
sossarna, men alla är ju för detta högskattesamhälle, utan kontrakt, ni verkar inte inse att denna pingpong av att skylla på de andra ni håller på med håller fokus ifrån den parasitiska klassen, sossar gör high-five när det gnabbas på denna bloggen. Kort sagt:
Ni vill ha det så här.
Det är ju också konstigt att JAG skulle flytta, det är ju mina pengar, varför skall tjuvarna få stanna?
Ditt lilla ynkliga bidrag till skattemassan är naturligtvis helt likgiltigt. Det skulle heller inte förvåna mig om du förbrukar mer skattemedel än du betalar in (om du ens betalar in något). Det brukar vara så bland skattegnällare.
Så om du vill se din vision av ett nollskattesamhälle förverkligat så måste du flytta. Det skulle se bra ut om du avstod alla förmåner från skattesamhället samtidigt.
Du läser illa, eller så är det så det är att vara djupt indoktrinerad: ny information går inte in utan omformas till något som redan existerar, i ditt fall noll skatt.
Sen måste jag notera att det är vidrigt med moral så ställd på huvudet så Jan lever efter budet: Du skall stjäla och har mage att sätta sig på
en hög häst när det blir kritiserat, men så är det i den totslitära staten Sverige, styrs av parasiter.
”Ni delar i grunden samma politiska åsikter det är bara det att Coffee vridit dem ett kvarts varv till. Där ni vill ha sänkta skatter för höginkomsttagare vill han ha inga skatter alls, ”
Jomenvisst.
Men med det resonemanget delar ju jag även i grunden samma åsikter som Gudrun Schyman ;
Där jag vill ha 1 % skatt vill hon ha 99 % skatt.
Men vi båda vill ha skatt så då delar vi i grunden samma åsikt , det är bara det att Gudrun har vridit det ett kvarts varv till?
Summa sumarum ;
Jag , coffee och Gudrun delar i stort sett samma politiska åsikt ? 🙄
Och när det gäller Magdalena Andersson och hennes restriktiva invandringspolitik ?
Tja , Adolf Hitler vred det hela ett kvarts varv till…
Jan och coffee delar också i grunden samma politiska åsikter. Det är bara det att Jan har vridit coffees åsikter ett kvarts varv motsols men i övrigt är det samma gamla argument om och om igen i den sakpolitiska diskussionen.
Precis.
Faktum är att alla människor i grunden delar samma åsikt.
Dom har bara vridit åsikterna några halva eller hela varv motsols eller medsols.
Ja det tror ni men mitt argument har ni sldrig hört
därför ser ni det inte: det behövs ett kontrakt.
Oj ! Ett kontrakt ? ?😲
Nä, något sådant har jag aldrig hört förut. Precis som alla stora (osvenska) tänkare bryter du verkligen ny mark, coffee !
Du menar som ett slags….eh…vad ska man hitta på för ord på det här nya, revolutionerande förslaget som du kommer med….ett…eeh…samhällskontrakt…?
Det är sant att vi aldrig hört det för att vi aldrig sett det lika lite som vi har sett det för att vi aldrig hört det. Nu skruvade du allt till Jans argument några grader åt nåt håll men det gör ingenting eftersom ni ändå i grunden delar varandras politiska åsikter.
Det är bara i frågan om sossarna ni inte är riktigt överens. Du tror dom stal din tv och Jan är glad för att han fått den.
Haha, ni förnekar er inte, sådana självmål, måste man säga mer? Nåja, tack Jan, det är ju just det som är lögnen, samhälls”kontraktet”, låt oss slå upp kontrakt:
Uppslagsordet ”Kontrakt” leder hit. För andra betydelser, se Kontrakt (olika betydelser).
Ett avtal är en överenskommelse varigenom fysiska eller juridiska personer (parter) grundar ett rättsförhållande mellan varandra. Vissa, framför allt skriftliga avtal, kan också benämnas kontrakt. Avtal inom internationell rätt benämns traktat. Endast den som har rättshandlingsförmåga kan ingå avtal. Ett avtal är juridiskt bindande under förutsättningen att det inte av någon anledning har ogiltigförklarats (eller ”jämkats”).
Enligt huvudregeln i den svenska avtalslagen tillkommer ett avtal genom överensstämmande anbud från den ena och accept från den andra parten enligt 2–9 §§ lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.
Ett avtal omfattar alltså alltid två eller flera parter. Enligt principen om avtalets subjektiva begränsning är dess juridiska verkningar samtidigt begränsade till de personer som är parter i avtalet. Avtalslagens regler för avtalsslut, den så kallade avtalsmekanismen, är dock dispositiva såtillvida att de kan frångås genom anbudet eller accepten eller genom sedvänja av olika slag enligt 1 § 2 st Avtl. Andra sätt att få till stånd ett avtal förekommer därför.
Kontraktsprincipen innebär att ingen part är bunden förrän båda parter har accepterat avtalet.[1]
Löftesprincipen innebär att parten som avger en viljeförklaring är bunden av den under viss tid.[2]
Jaha, tycks det stämma med det du så lydigt kallar samhälls”kontraktet”? Nej, inte alls visar det sig, det är ännu en av vänsterns ordlekar som placeras av staten så att folk använder det utan att tänka. Samhällsstölden eller samhällsutpressningen eller samhällssvindeln är ju närmare sanningen.
Nej, så jag menar ett bindande och tydligt kontrakt med juridiska personer. Ta bara en sån sak som att jag kan åka i fängelse om jag inte betalar min skatt, men när staten ger bort mina pengar till terrorister eller genusideologer så är det straffritt. En part kan bryta det, en inte, så
fungerar ju inte avtal och kontrakt eller hur?
Tack igen Jan
Förlåt, det var Weasel, av någon anledning ockuperar ni alla samma lilla vrå i min hjärna, undrar varför.
Ställ ner glaset !
Intressant idé, coffee.
Kan du utveckla det där med kontraktet ?
Jag är lite osäker på vad som sker när det plötsligt kommer en stor, oväntad utgift ?
Du nämnde tidigare hur oduglig sosseregeringen var när dom inte evakuerade massa folk från Thailand efter tsunamin.
Vi kan ta det som exempel och frågan lyder då ;
Ska staten sätta sig och omförhandla kontraktet med 10 miljoner svenska skattebetalare vid en eventuell tsunami ?
(Eller andra plötsliga oväntade kostnader som skogsbrand/krig/pandemi/whatever )
Förklara gärna hur du har tänkt dig det där kontraktet?
Och jag är inte motståndare till det. Själv anser jag att skatten endast ska gå till 7-8 kärnområden.
Anonym trängs där också, jovisst. Det är mitt om bara-fack.
Ja du har ju svaret Weasel redan, hela försvaret och polisen är ju ett slags avsättning för ”oväntade utgifter”. Sen kan man ju låna. Och Tsunamin kostade väl inte ens en lunch på svenska ambassaden i Tokyo, däremot lär alla ”svenskar” som är i Sudan kosta en slant.
Vad tusan, Bangkok menade jag, rena rama Strandhäll här på morgonen.
Vi vet det coffee. Ingenting nytt under solen i det påstådda framsätet.
Njaa…antalet svenskar som semestrar i Thailand är avsevärt mycket större än antalet ”svenskar” som semestrar i Sudan.
Men oavsett det ; tycker du att staten har någon skyldighet/ansvar att plocka hem svenska medborgare (skattebetalare) från utlandet vid en plötslig katastrof ?
Nänä, jag har flaskan UNDER framsätet. En får inte vara dum. Samt en läkerol om man får blåsa.
Till Weasel,
Det blir lite meningslöst att tycka om detaljer, det finns ju mycket annat att lösa först, som, vem är svensk? Vad betyder skyldighet? Vi har ju ingen nation längre (utom mystiskt nog vid sportevenemang, eurovision och när Tegnell var bäst i världen, att vi inte fick värre nerstängningar och mer totalitära åtgärder berodde ju på att vi har en rest av självbestämmande kvar. Så när medierna nu gottar sig åt att högernationalisten Tucker Carlson fått sparken så tycks de glömma att de också bröstar sig över nationen).
Det får förhandlas i kontraktet, är folk villiga att betala för det ok, men då skall röven upp ur teaterstolen när svenskar dör.
En ytterligare idé till kontraktet är det som kallas kvitto. Vi borde få ett kvitto där det specificeras precis vad skattepengarna gick till, så då kan jag se poster som:
-Mattias Gardell studerar förtryck i Patong, Thailand
-Muslimska Brödraskapet informerar på bibliotek
-Svenska pedofilföreningen kampanjar på dagis tillsammans med C (de måste ju spara)
-10 miljarder till genusforskning
-3000kr till forskning om säker kärnkraft
osv
osv
@ coffee
Det där är lite av ditt kännetecken..;
Först presenterar du ditt fantastiska förslag (i detta fall ett ”kontrakt” ) och sedan när man är lite nyfiken och ställer en fråga om hur det ska gå till rent konkret och praktiskt så svarar du ”Det blir lite meningslöst att tycka om detaljer” 🙄
För att därefter börja prata om andra saker (mattias gardell, muslimska brödraskapet , pedo-dragqueens osv ) .
1. Om det känns meningslöst för dig att diskutera detaljer i ditt förslag så borde det även kännas meningslöst för dig att överhuvudtaget nämna ditt förslag.
2. I den bästa av världar skulle ditt kontrakt existera och fungera. Men Sverige är inte den bästa av världar. Sverige är ett mångkulturellt skithål där befolkningen inte ens kan enas om huruvida det är friskt eller sjukt att skattefinansiera att frk Åskfitta läser sagor om snippor och snoppar för fyraåriga barn.
3. Det är Jan du ska bråka med. Jag vill att skatten ska sänkas med åtminstone 300 miljarder kronor .
@Weasel
Notera, jag svarade ju om du läser hela, men du gör som vanligt och finner minsta motsägande detalj som du tycker ger dig rätt, och det är ju din eviga metod, så jag har därför inte lust att gå ner i något kaninhål med dig där du avkräver mig en detalj, sen svar, jaha men det då, osv tills du finner någon detalj som inte stämmer.
Du skrev att du gillade förslaget, var lite konstruktiv istället, vi jab starta ett nytt parti Kontraktspartiet, eller så kan vi kalla det Kontrakt o Kvitto? Du ser, jag behöver hjälp, inte så slående.
Tack , men Nej tack , coffee. Jag tror att jag står över att starta KP (Kontraktspartiet) med dig 🙂
Inte för att jag tycker att det är en dålig ide, utan för att jag tror att det är en orealistisk ide.
Inte ens Du och jag kan ju enas om vad som bör/inte bör skattefinansieras. Tänk dig då om vi skulle dra in ytterligare 10 miljoner människor i kontraktet…
Sedan är det ju så att folk redan har chansen att välja skattenivå ;
Dom kan välja sossarna eller MED . Och dom väljer sossarna… 🙄
avhandlar på alldeles egen hand ämnet Putin och hans dubbelgångare. Jonna konstaterar att rykten om putinska dubbelgångare florerat länge precis som rykten om hans hälsa. Putin är, enligt Jonna, mån om sin egen hälsa och det är därför ryktet om alla hans dubbelgångare inte är otroligt. Snarare kan det vara helt troligt. Det är alltså ett rykte som både KAN vara sant och inte avslöjar Aftonbladets Putin-och-dubbelgångarexpert. Som så mycket annat på Aftonbladet Ledare kan konstateras. Det både kan och kan inte vara sant troligtvis och Anders Lindberg ler spjuveraktigt. Men det är i alla fall nyheter. På Aftonbladsvis.
är det SIS-hemmens koppling till Jonna Simas jämnåriga Paris Hilton (kändis) och Jonnas känslor inför detta faktum…
Centerpartiets Karin Ernlund säger att partiet ska spara 40 miljoner kronor
eftersom man blev så små i senaste valet och det innebär att man varslar 2-25 anställda.
Vi lägger nu grunden för nya valframgångar tycker och tänker samt tror Karin Ernlund utan att förklara varför man inte kom på det innan valet.
Johan? Du brukar alltid finna en positiv twist 😀👍
Jag tror inte vi behöver vara oroliga. Johan Karlson har nog lagt undan lite så att både han och Tingsryd klarar sig. Karlson var med på 90-talet och vet vad som kan hända den som inte ser om sitt hus.
Hur kommer man då tillrätta med problem relaterade till invandringen? Jo, genom att öka den om man ska tro den blåbruna regeringen. Precis som jag berättade för döva öron innan valet. Husse (SN) bestämmer nämligen och SD har ett avtal med husse. Invandringen är nämligen en vital del av det nyliberala systemskiftet. Där existerar inga länder, bara marknader. Precis som ni ville ha det.
https://www.expressen.se/nyheter/ygeman-tidopartierna-later-invandringen-oka/
Ja, och eftersom skatten är så rikligt tilltagen så är det bara att öka invandringen, här finns inget tak, precis som du vill ha det. Två typer av parasiter som delar på intäkterna, gungor och karuseller!
Jag är ganska säker på att du inte betalar någon skatt alls där i Thailand eller var du nu befinner dig. Det finns förmodligen ingen tv att stjäla från dig även om du hävdar det. Ditt enda argument börjar bli lite uttjatat vid det här laget.
Staten vinner ingenting på invandringen – det är företagen som gör vinsterna. Fråga fastighetsägaren, ICA-handlaren eller advokaten. Du verkar sakna förmåga att ha annat än en tanke i huvudet hela tiden. Det gör dig enfaldig och ganska tjatig att höra på.
Det är allt en jävla tur att den där ICA handlaren inte betalar någon skatt…
Ja det har ju blivit så att skattetjuveriet tas som självklart, det sker precis hela tiden, så det tycker jag är lite tjatigt helt utan att Jan ens öppnar munnen. Sen tycker jag att han är taskig, hur skulle jag kunna ha en TV här i Thailand, den har ju du Jan! Återfallstjuvar, det är sossarna, Björnligan, men inte lika roliga, men ni kunde lika gärna haft nummer på tröjorna.
Inga gränser, nästan som ..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_Socialist_Movement
En sak är säker – det är inte socialism som ligger bakom massinvandringen till Europa de senaste decennierna. Liberalism måhända men knappast socialism.
Säker?
För att du påstår det?
Är det därför som det nyliberala Vänsterpartiet har propagerat så högljutt för massinvandring, Jan ?
Vänsterpartiet är inte socialister. De är ett liberalt, identitetspolitiskt parti för medelklassakademiker. Veganer, antirasister och miljöflummare. De flesta av dem har aldrig sett en arbetare eller ens en arbetsplats. Det finns inget socialistiskt parti i Sveriges riksdag. Alla är liberaler.
Så kan man ju också komma undan så klart.
Vi omdefinierar tills det passar narrativet och filterbubblan.
Den enda rätta sortens socialist är Jan. Resten är charlataner. Kom och hör de stora orden ur den store tänkarens mun.
Visst , jag fattar vad du menar ,Jan.
Men…regleringar och höga skatter och förbud mot vinster i välfärden är knappast liberalt oavsett om du tycker illa om vänsterpartiet.
Vi har coffee som tycker att alla partier är socialister – och vi har dig som tycker att alla partier är liberaler.
Sen har vi Henrik Arnstad som tycker att alla partier är fascister…
Ygeman är värd att lyssna på när det gäller den här frågan.
Vi såg ju att invandringen minskade för varje år under de 8 åren som Ygeman satt i den socialdemokratiska regeringen.
Trovärdigheten är närmast gigantisk.
Visst, budbäraren är fel men det förändrar inte sakinnehållet…
@Weasel: Att inte folk ser dessa svinerier är helt otroligt. Att den mannen (Ynkeman) har mage att uttrycka sig. Ja vad ska man säga?
”Ditt enda argument börjar bli lite uttjatat vid det här laget.”
Man trodde ju inte kamrat Jan hade humor, för humor måste det ju vara eller också läser han inte sina egna texter.
Ty Internationalen till alla lycka bär
Man kanske skall sluta klaga på SD (så klart med förståelsen att alla andra är sämre) och istället låta de som gillar SD förklara varför de är bra och vad strategin är?
https://www.friatider.se/invandringen-okar-under-kristerssons-regering
SD: ”Det är ok när vi gör det.”
Ja nu klagade jag ju inte utan bad er fans om att förklara strategin.
Ja, eller om du förklarar det förträffliga med AfS förstås.
För övrigt tror jag inte din klagan spelar så stor roll egentligen.
Du känner dig lite bättre, mår lite bättre, för oss andra går livet vidare oavsett.
Jag KLAGADE ju inte. Gudars, kan ingeb läsa innantill? Jag bara undrade om någon visste något om strategin, tydligen skall det hända grejer 2025, jag undrar hur? Vad skall de göra?
Varför frågar du mig när jag skriver att din klagan inte spelar så stor roll egentligen?
Kanske betyder den något för dig men för oss andra går livet vidare oavsett.
Vänd dig till regeringen eller SD, de har hela avdelningar som ägnar sig åt att besvara koleriska kverulanters frågor.
Jaha, men du har energi nog att kommentera (felaktigt) att jag klagar.
En jävla massa grindvakter bara, är de inte sossar så är de SDare.
Och du Coffee har energi nog kvar att klaga över att HiM skriver att du klagar (felaktigt), även om det för en vanlig dödlig svenne ser ganska likt ut, men att det inte spelar någon roll. Antingen stör du dig på att du inte klagar eller på att det inte spelar någon roll. Eller på alla grindvakter, en formulering du f.ö delar med Jan, som är sossar eller SD:are eller något annat .
Kanske.
Vem vet.
Va?
Har anhöriginvandringen ÖKAT ?
Det skulle ju kanske kunna bero på att anhöriga till invandrare tenderar att öka i takt med att antalet invandrare ökar….men…Näääää, det låter alldeles för ologiskt , så det är nog ”SDs” fel….
Gör så här, coffee ;
Om invandringen inte har minskat drastiskt under första halvåret 2025 – hör av dig till mig så ska jag mer än gärna erkänna att du hade rätt och jag hade fel.
Du kan väl åtminstone FÖRSÖKA förstå två saker ;
1. Att vända en atlantångare som har gått på full fart framåt rakt in i ett isberg i 30 år tar inte 3 månader.
2. SD har 20 % – inte 51 % .
Ja ok så det är 2025 som gäller, men hur ni som är anhängare? Nog har ni väl någon bild av vad de gör? Jag läser att de skall säga till på skarpen..
Dick Erixon
Regeringen måste nu sätta fart. Om man gör det man lovat kommer tonläget från Sverigedemokraterna att bli mildare. Då får också svenska folket det som förespeglats människor i valrörelsen.
”Tonläget kommer att bli mildare”, oj?
Ja, det är 2025 som gäller.
Har det inte skett antingen en DRASTISK minskning av massinvandringen eller en misstroendeförklaring mot regeringen innan dess så kommer jag (och några hundratusen andra sd-väljare) sluta vara sd-väljare.
Försök begripa att dom som har fått uppehållstillstånd 2023 inte anlände till Sverige 2023.
Fria Tider låtsas som om dom inte begriper det, vilket beror på att dom har samma objektiva syn på SD som Aftonbladet.
Ansluter mig helhjärtat till de som inte tror att coffees försök att driva opinion betyder så värst mycket. Inte ens på den något begränsade bloggen river han ner några applådåskor direkt efter sina utläggningar.
Nej det finns två läger, båda är sossar, det finns S-sossar, och SD-sossar, så det är ju inte chockerande att jag inte är populär, men det verkar otroligt svårt att få er i SD-klacken att säga något bra som de gör? Är de nöjda så långt enligt plan??
Ställ ner glaset!
Coffee och Jan delar också i grunden samma politiska åsikter. Det är bara det att coffee har vridit Jans åsikter ett kvarts varv medsols men i övrigt är det samma gamla argument om och om igen i den sakpolitiska diskussionen.
Att du inte river ner några applådåskor direkt efter dina utläggningar beror på din brist på utländsk skolning.
Att du inte är populär har med din personlighet att göra
men är ett problem du får ta med din psykolog när du fått ordning på kjolarna.
”… det finns två läger, båda är sossar, det finns S-sossar, och SD-sossar,”
Ja Coffee har faktiskt helt rätt här. De som lever i villfarelsen att SD kommer att göra skillnad kommer att bli grymt besvikna, sanna mina ord, vänta och se.
Om man med ”skillnad” menar att skatten halveras så kommer man bli grymt besviken , ja.
Men det är inte riktigt den skillnaden som jag tror och hoppas på.
Weasel
Ja nu var det ju inte skatten jag tänkte på utan snarare det pågående invällandet och allt det för med sig.
Tja , om man tror att SD ska lyckas få stopp på 20 års extrem massinvandring på 6 månader så kommer man självklart oxå bli besviken…
Att den ständigt påläste och alltid vetande Jan utsätt för samma hat, hot och hån från ryska trollfabriker och SD-avlönade nätkrigare som Per Bolund säger egentligen allt man behöver veta.
MSM har sakta, sakta, börjat inse att det här är på riktigt. AB låter reportrarna härja med den lilla miljöministern gång på gång och GD:arna sparkas. Jimmie Å är inte ens stressad när journalisterna avkräver honom svar på frågorna.
Det här är på riktigt. Det här kan vara på riktigt. Det är inte omöjligt faktiskt.
Det första tecknet är att blaska efter blaska återanvänder det gamla tricket med ”synd om den stackars invandraren”. Ni som var med minns hur det var. ”Dom som flydde för sina liv” veks dagligen ut i Sveriges blaskor med ungefär samma historier och bilder. Nu tror man sig fått napp med Majblommeförsäljaren.
-: Du Pelle, ta med Bettan och stick dit och gör ett snabbjobb ungefär som med Majblommeförsäljaren, säger den trendige redaktören.
Pelle och Bettan vet vad han menar. Dom har gjort det förut. Dom kan upplägget.
Det gör vi med.
MSM har inte fattat någonting, de befinner sig på samma unkna spår som tidigare och förvänta er ingen förändring innan snaran läggs runt halsen.
Kan godhetssignalering bli mer patetisk än den här massiva onlinekampanjen för invandrarblommor? Stackars alla barn som står utanför varuhus och säljer själva.
Ska bli kul när köparna ska redovisas
Ja det är ju stört omöjligt att få ut något positivt här så då kommer jag med det själv, det är helt fantastiskt att SD ser till att sparka sosse-lojala generaldirektörer. Detta enda inger mig visst hopp.
Det är rena fascismen enligt Morgan Johansson.
Är du fascist Coffee?
Nej, men Morgan är, alla fascister är ju socialister först, och sossarna har ju samarbetat med näringslivet och kapitalet i hela mitt liv och innan dess också, det är så framgångsrik fascism så det fått ett eget namn: den svenska modellen. Inte för inte rullade malmtågen till nazisterna.
Det är rena fascismen att hindra sossarna att sälja partilotter och locka in vanligt folk i spelberoende också.
Såna här tilltag kostar Partiet enorma summor och det får väl LO gå in och täcka?
Sossarna, höga som låga, skriker i den högsta tonarten över det oerhörda. Någon har alltså tänkt tanken att Partiet skulle spela efter samma regler som de andra, dessutom regler som Partiet skapat. Ja, Herre min Gud så kan vi inte ha det, Magda ska ha ett allvarssamtal med Kristersson omgående och hotar med både internationella konventioner och reprimander. Nu är det, jädrar i lådan, allvar. Ska Partiet behöva säga upp funktionärer, aktivister och nättroll för att man inte får sätta Kron-Kalle på dom som inte klarar avbetalningarna?
Precis som vi varnat för så är 30-talet här, säger Magda och varnar för polariseringen och Trump som på något sätt har med saken att göra.
C har massor med pengar men just ingen politik sedan Lööf lämnade skutan. Eftersom C ändå cementerat fast sig hos S är mitt förslag att man öppnar kassaskåpet och tar notan. Då slipper sossarna pungslå LO och arbetarna och äktenskapet kan ses som ringmärkt i den ende Gudens ögon. C har råd, de är ett rikt parti kan man väl säga….
Tusenmilamarscher börjar med ett steg , coffee. Och tusenmilmarscher består av många små steg staplade på varandra.
I dagens aftonblad finns det en artikel om ”papperslösa” Maryam som väljer att ”fly” från Sverige.
Tror du att hon skulle göra det om Annie Lööf var statsminister och Per Bolund var integrationsminister…?
Ah, du menar att nu jäklar börjar det? One down? Eller kan det vara så att hon är som vänsterns Majblommekampanj, ett påhitt, hon skall säkert bara på semester, eller har fått jobb eller någotz
Nej , det börjar inte nu.
Det började för väldigt, väldigt, väldigt många år sedan.
Om du bara kunde släppa ditt svenska tankesätt skulle du förstå det… 🙂
Så signaturerna tompas11 och Coffee har den slutgiltiga lösningen på problemet:
Vi lägger oss helt enkelt ned och dör.
Ja, så kan man ju också göra.
Hur kom du fram till det? Jag frågar om bra saker SD gör och svaret blir att hacka på mig från er alla, säger det inte allt om tillståndet i Sverige och vad denna bloggen egentligen är till för? Det är ju en version av opium för gnällrövar, skådespel för folket, eller mera precist, ge er en illusion av yttrandefrihet och att ni har ett val i denna ”demokrati”, det är för jobbigt att acceptera att ni är pöbel och politikerna, så usla de är, herrar, i sin egen klubb.
Så du kör också en Bolund? Eller är det en Strandhäll? Ja inte behöver du utomlands för den inspirationen i varje fall…
Är du bekant med myndigheten mot segregation, Coffee..?
Lägg inte dina ord i min mun tack.
Jaha, då kanske herrarna vill vara så goda och förklara sin strategiska överlägsenhet för oss oförstående bönder?
PS gnällröv kan du vara själv 🙂
Var påstås det? Jag bad om insikt i varför man skall ha tillförsikt om SD men möts bara av personangrepp eller tystnad, vare sig jag kommer med egna förslag (skattekontrakt och skattekvitto) eller kommer med beröm. Köp en slamman behovet verkar vara enormt.
https://m.youtube.com/watch?v=Y5oIjyr_j10
Jag tror att de tre herrarnas strategi är att rösta på AfS, Stram kurs och Kontraktspartiet.
Dessa tre partier kommer , via valsamverkan, tillsammans nå någonstans kring 57 % .
Och 3 månader efter att dom har vunnit valet kommer alla spår efter de senaste 30 årens massinvandring vara borta .
Och dessutom kommer skattetrycket ha sänkts till 0,5 %.
Det är ingen idé att förklara för någon som int begrip.
Nej, ingen ”förklaring” tack. Medresenärerna klarar inte fler utsagor ifrån parbänks-hörnet.
Kanske krävs det en sosse för att känna en sosse, SD blir ju bättre för var dag, kanske som fint vin, eller surströmming?
https://www.dn.se/sverige/sd-toppen-om-lotteriforslaget-drar-at-kranen-till-s/
Vad säger Jan?
Ja, att den intellektuellt överlägsna borgerligheten inte under decennier tänkt tanken en enda gång att partiernas lotteriverksamhet skulle gå att se över är inte så imponerande. Det är först när man radikaliserats såpass att man förstått att man inte behöver sossarnas godkännande som tanken kan tänkas. Förutsättningen för det var ett kraschat Sverige och dåligt samvete för Reinfeldt-eran.