Under lång tid har det funnits en föreställning att den politiska, mediala och kulturella eliten gått samman för att frånta svenska folket vårt land. I ett slags gemensam stöt mot Sverige och det svenska ska dessa eliter ha samverkat för att medelst massiv invandring ersätta majoritetsbefolkningen med ”nysvenskar”, ett så kallat folkutbyte.
Det luktar förstås konspirationsteori, och denna föreställning har, åtminstone uttalad offentligt, endast funnits i smala och tämligen extrema kretsar. När sverigedemokraten Richard Jomshof, numera justitieutskottets ordförande, twittrar att svensken är på väg att bli minoritet i sitt eget land är det därför, i svensk kontext, en stor händelse som väcker förväntad kritik. Men vad är egentligen en konspirationsteori och vad är rena och otvetydiga fakta?
Att andelen personer med utländsk bakgrund har ökat rejält under de senaste 20 åren är fakta. Den som är intresserad kan på några ögonblick plocka fram statistiken hos SCB. Etniska svenskars del av totalbefolkningen minskar medan personer med utländsk bakgrund ökar massivt. Så ser det ut. Det går förstås att rycka på axlarna åt detta (liberaler) eller rent av tycka att det är bra (miljöpartister). Men oaktat reaktionen är detta fakta vi har att förhålla oss till. De är ingen konspirationsteori.
Det frågan om konspiration eller inte konspiration gäller är emellertid något delvis annat, nämligen det som nämndes inledningsvis: har denna minst sagt anmärkningsvärda förändring av befolkningssammansättningen kommit till stånd genom att eliterna intrigerat bakom folkets rygg eller är det tvärtom ett utslag av folkets bestämda vilja? Om inte nu så i alla fall när utvecklingen tog fart?
Det finns inte mycket som visar att det bland svenska folket under lång tid funnits ett väldigt brett stöd för en gigantisk invandring från Mellanöstern och norra Afrika. I så måtto är massinvandringen ett elitprojekt, drivet av politiker, semi-intellektuella kulturskribenter och omhuldat av alla som ingår i det vi kan kalla det massinvandringsindustriella komplexet. Alltfler har blivit beroende av denna migrations- och integrationspolitik för sitt uppehälle.
Därtill är det tvivelsutan så att dessa eliter har ljugit och vilselett för att gömma konsekvenserna av den förda politiken. Det är svårt att tro att politiken har drivits enbart eller primärt av dumhet och naivitet, ty då måste vi ställa oss frågan varför politiker är stendumma i en viss fråga men inte i en annan. Alternativt helt enkelt utgå från att rikspolitikerna överlag är lågbegåvade. Vilket jag inte tror. Nej, den enda rimliga slutsatsen är att migrationspolitiken drivits med stor övertygelse om att denna politik är rätt och riktig.
Däremot fråntar detta ingalunda folket från ansvar, ty invandringsfrågan blev inte riktigt stor i svenska val förrän det svenska asylmottagandet fullständigt kollapsade 2015 och Socialdemokraterna gjorde det politiskt korrekt att vara för en stramare linje. I viss mån kan således hävdas att vad som var OK att tycka och när avgjordes på Sveavägen 68 i Stockholm, inte i folkdjupet.
Sverigedemokraternas intåg i riksdagen fem år tidigare var självfallet en konsekvens av folkets växande motstånd mot den förda politiken, men de invandringsrelaterade problemen diskuterades flitigt redan på 90-talet. Och då fortsatte folk att rösta på de partier som talade sig varma för mångkultur och integrationsprojekt.
Enstaka testballonger från Folkpartiet, där språktest för medborgarskap 2002 blev den mest omtalade, belönades visserligen av väljarna. Men etablissemangets motstånd var kompakt och vi fick aldrig en djupare och mer intellektuell diskussion om invandringspolitikens konsekvenser för det svenska samhället, trots enskilda personers envisa försök. Debatten fastnade i frågor om kronor och ören innan identitetspolitiken lade en blöt filt över alltsammans. De kulturella aspekterna av frågan fanns inte ens på agendan förrän SD började växa.
I dag är debatten annorlunda. Luften är lite lättare att andas och även traditionella medier vågar lyfta frågeställningar som var otänkbara för bara tio år sedan. Gamla föreställningar lever kvar och gör motsättningarna mer öppna. Det är bra, ty det åskådliggör alternativen.
Trots en retorisk omsvängning hos Socialdemokraterna och en praktisk sådan hos Moderaterna, de två partier som bär det allra tyngsta ansvaret för de invandringsrelaterade problemen i vårt land, finns det onekligen fortfarande många som bejakar utvecklingen. De återfinns bland hemlösa socialliberaler, socialister och några till.
Forskaren Tobias Hübinette må vara en karaktär, men hans intresse för statistik är åtminstone värt en viss cred. Han skriver om det nya ”supermångfalds-Sverige” genom att visa på hur den svenska befolkningssammansättningen fortsätter att luta i favör åt personer med utländsk bakgrund. Exemplifierat bland annat på följande vis:
Det handlar exempelvis om att andelen invånare i landet som har en kulturell muslimsk bakgrund uppgår till runt 12% idag (och troligen handlar det om över 20% bland landets barn och unga), att en av tre av alla barn, ungdomar och unga vuxna talar ett annat språk än svenska som förstaspråk och att 23% av samtliga invånare är s k synliga minoritetsinvånare (och minst 1/3 vad gäller barn och unga).
Var och en får dra sina egna slutsatser av allt detta, men en sak är väldigt tydlig: Sveriges befolkningssammansättning har förändrats snabbare de senaste 20 åren än någonsin tidigare i landets historia. Det är en utveckling som förtjänar större utrymme i den dagliga debatten.
Frågan som behöver ställas är: vad gör vi nu?
”Den som kontrollerar det förflutna kontrollerar framtiden: den som kontrollerar nutiden kontrollerar det förflutna.”
Så vem är det som sitter och zappar mellan kanalerna?
Och vem står för kanalerna?
De febrigaste och vänstrigaste delarna av parti-apparaten nappar som förväntat på den av TV4 agnade kroken. Man backar tillbaks och plockar fram gamla utdrag ur värdegrundsmanifest från tiden då det begav sig. Naturligtvis med tillhörande invektiv. Det är konspirationer, rasism, fascism, polarisering och populism för hela slanten. Det jädra SD måste cancelleras och liberala landsförrädare ska skju … måste bli socialister. Jaja, tänker jag, ingenting nytt under solen och det ska bli kul att se Magda vända på stenar för att utveckla sitt parti så Sverige blir mer som Sverige.
De febrigaste och vänstrigaste delarna av parti-apparaten måste ha legat och gonat sig under någon av de större stenarna ett tag och helt missat vad som hänt. S är till exempel inte längre regeringen. SD är numera för stora och dessutom vana sedan länge att hantera koleriska attacker från sossarnas vänsterhalva.
Den upphöjda Andersson har också gnuggat geniknölarna och kommit på att hela världen inte kan bo i Sverige eftersom vi inte lyckats med integrationen. Jag kommer osökt att tänka på Cissi Wallin som sansat sig och tar avstånd från sig och sitt. Det är exakt vad som skrämmer de febrigaste och vänstrigaste delarna av parti-apparaten allra, allra mest.
”Alternativt helt enkelt utgå från att rikspolitikerna överlag är lågbegåvade. Vilket jag inte tror.”
Ehh..?
Du har aldrig sett en intervju med Annie Lööf eller Morgan Johansson eller Åsa Romson eller Jan Björklund…? 🙄
Jag tror inte att de är lågbegåvade, dvs. har en låg intelligenskvot. Att de är dumma i huvudet rent politiskt är en annan femma, faktiskt.
Jo.
Förlåt , men det var liksom öppet mål , så jag kunde inte låta bli… 🙂
En som saknas är Twitters drottning Annika Strandhäll.
Juryns motivering lyder som följer; Annika lyckas med enbart 140 tecken bevisa att hon är en fullblodsidiot. Kort och kärnfull samt 100% sant.
En annan ofta förbisedd stjärna är Ylva ”hon med den obehagliga rösten” Johansson. Avståndet till Bryssel är såpass stort att Johansson vanligtvis smiter under radarn när media gör sina nyhetsvärderingar. Men nu är hon på turné för att sprida lycka och välgång över hela EU. Juryn säger i sin motivering att Ylva Johansson närmast stoltserar med sin enorma okunskap i det mesta. Johansson är helt enkelt för dum för att förstå att hon är dum. Som blivande världskändis är hon definitivt inte någon man kan förbise.
Veronika Palm. Helén Fritzon. Yvonne Ruwaida. Alice Bah Kuhnke. Carin Jämtin. Gudrun Schyman, Märta Stenevi. Wow.
”Frågan som behöver ställas är: vad gör vi nu?”
Det enda som kan göras omgående är ett tvärstopp för all invandring, utvisning för kriminella. Om det behövs att vi måste lämna konventioner så får vi göra det, det är ju inte alls säkert egentligen.
Hur kommer det se ut framöver frågar sig den nyfikne? Svaret finns även där, som gangsterländerna i Latinamerika och som I USA.
I USA 1950 var andelen vita 90%,1980 80% av befolkningen. 2020 var andelen vita 59%, BLM, konstiga politiska rörelser, lustiga idéer,etc,kvoteringar, allt detta har sitt ursprung i den demografiska förändringarna.
Titta på en film från 1950, star wars filmerna från 1977 och framåt ser man demografins förändringar.
Jomshofs tweet var ju ursprungligen en kommentar på TV4/Kalla faktas sensationella avslöjande.
Detta avslöjande var så sensationellt att dom toppade sina nyhetssändningar med det två dagar på rad.
Så vad var det då för sensationellt avslöjande ?
Jo , Kalla fakta avslöjade att det fanns några papper där representanter för SD/Oikos hade skrivit att svenskar kommer bli en minoritet och att det finns islamister i riksdagen.
Kör med en viskande speakerröst , lite demagogisk undergångsmusik och kalla papprena för ett ”manifest” – och genast får (den infantila) tittaren associationen ”Breivik” .
Den normalbegåvade tittaren får dock associationen Pravda. Eller möjligtvis Monthy Pyton.
Statistiska centralbyrån bör omedelbart sluta sprida högerextremistiska konspirationsteorier om att människor med utländsk bakgrund är i majoritet i Rosengård.
Det bor inte fler med utländsk bakgrund i rosengård nu än vad det gjorde 1963 ?
Alla förutom rasistiska foliehattar vet ju att svenskar aldrig kan bli en minoritet ?
På frågan om ”islamister i riksdagen” svarar jag Mehmet Kaplan och Abdirizak Waberi , så TV4s ”faktagranskning” har inte så värst mycket med ”fakta” att göra.
Gårdagens debatt i ”Sverige möts” sändes visst live.
Det förvånade mig en aning , för jag såg exakt samma debatt med samma frågor och samma svar och samma ”lösningar” (Satsa på skolan /satsa på goda krafter/satsa på förebyggande åtgärder/ satsa på vuxna förebilder ) för 5 år sedan.
Jag såg den förresten för tio och femton år sedan också.
Lösningen ?
Tja , om Jomshof fick fria händer skulle vi kanske kunna halvera problemet inom en tioårsperiod.
Men eftersom han inte kommer få det så får jag helt enkelt genomlida exakt samma ”debatt” på SVT om ytterligare 10 år.
Det är konstigt att en sådan fråga kan gå svenska folket förbi. Antar att den massiva hjärntvätten kombinerat med en släng godhet samt vi har råd har gjort sitt.
För godhetssignaleraren är demografin en ickefråga. För dem handlar det om gott och ont. Även fakta ser de som något ont om den går emot deras sak. De kommer heller aldrig att acceptera någon skuld eftersom det skulle krossa deras självbild som lite mer upphöjda än andra.
Dessutom handlar det om politisk korrekthet. Det är lättare (och bättre för karriären) för individen att anpassa sig till pk än tvärtom. Egenintresset ljuger aldrig.
”För godhetssignaleraren är demografin en ickefråga.”
Ja. Och Nej.
Godhetssignaleraren är ofta extremt intresserad av demografin.
Annars skulle dom väl inte ständigt hylla mångkulturella arbetsplatser/skolor/områden ?
Det är ju godhetssignaleraren som producerar svenska reklamfilmer där 90 % är svarta.
Gillar man identitetspolitik är det ju svårt att vara ointresserad av demografin.
Jag skulle faktiskt vilja påstå att man är tvungen att gå ända till NMR för att hitta några som är lika intresserade av demografin som godhetssignalerarna.
Sverige ska bli mer som Sverige säger alltså denna Magdalena Andersson.
Media hävdar att det handlar om ett Sverige i hennes barndom/ungdom, så låt oss kalla det uppväxtår. Det märkliga är att ingen noterar att 1984 platsar som handen i handsken i det spannet. Ännu märkligare blir det när partikamraten Ylva Johansson samtidigt härjar runt i Bryssel på jakt efter allt du någonsin tänkt eller känt. I en opinionsundersökning, eller vad nu SOM kallas, kan bortåt 70% av väljarna tänka sig att pausa, eller avskaffa, demokratin i händelse av en kris. En kris, sug på den, i nutid regnar det ju kriser mer eller mindre dagligen. Pandemi-krisen, el-krisen, inflationskrisen, bank-krisen, reduktionspliktskrisen, flyktingkrisen, vindkraftskrisen, gängkrisen, demokratikrisen osv osv.
Det låter som en tanke. Åtminstone som ett märkligt sammanträffande. (Såna finns vanligen egentligen inte.)
-: Heureka, säger sossen. (Eller något annat simplare med samma innebörd.)
Ylva J får ju nu sitt nödvändiga stöd av regeringen. De enda emot är SD och C. Den nya breda mitten?
Strömmer och åsiktsfränden Johansson är i varje fall eniga. Nu ska det scannas krypteringar så det står härliga till och folket kan inte ”pedofila” sig. Det är viktigt.
Faktiskt så viktigt att C sätter sig och den breda mitten i knät på rasisterna i SD. Hmmm, alla förstår varför.
Men också så viktigt att liberala principer väger fjäderlätt för M och L som sätter sig i knät på S. Mmm, alla förstår varför.
Sverige ska bli mer som Sverige.
Samling vid pumpen som det heter i visan.
När byter c sida? När byter S åsikt och sida?
När ruttnar SD på cirkusen?
Kristersson är rutten också som liberal tomat.
”Sverige har beslutat att intervenera i ett mål i EU-domstolen mot Ungern om den omstridda så kallade antipedofili-lagen som förbjuder att minderåriga får undervisning om homosexualitet i skolorna.”
Är det samma EU och samma Sverige som tänker scanna allt krypterat som skickas på nätet i jakten på pedofiler?
Det är samma Sverige som inte får vara med i Nato.
Fast man vill och är oumbärliga enligt alla på hemmaplan.
Det jag drar ut av inlägget och kommentarer och det man kan läsa på liknande bloggar, tex DGS och vad som droppvis dyker upp i media som kinesisk vattentortyr (man ligger där och väntar på nästa droppe) det är att det verkar vara en ostoppbar utveckling på många nivåer och jag snubblade igår över denna:
https://aronflam.com/blog-aron/2022/3/28/benjamin-r-teitelbaum-vs-dugin-dekonstruktivkritik
och här föll en del på plats för mig. Tydligen finns det ett tankevärld som vissa så kallade högerextremister bekänner sig till som kallas traditionalism, men det verkar ligga lite mer i det än vad namnet antyder. Det jag tog till mig var analysen att världen utvecklas i cykler av hierarki av vilka det finns fyra, prästerskap överst, sedan krigare, sedan köpmän och underst slavar, och historien är en våg som rullar över dessa och i närtid, de senaste hundratal åren så tycker jag det stämmer väl, religionen kom under attack och förlorade inflytande under samma tid som många krig utspelade sig, sedan iom en tid av köpmän och ekonomisk utveckling och det andliga och krigaridealet fick stå tillbaks, men detta banade väg för socialism och demokrati, som utan det andliga, bara blir varianter på ett slavsamhälle. Det vi talar om varje dag är hur det vi kallar demokrati obönhörligen rör sig mot slaveri, vems vel är det undrar man?! Det är politikerna, nej det är vänsteridioterna som röstar på dem! Nej det är globalister! Det är medelklassens som lät det hända! osv. Det som verkar uppenbart är att vi hux flux är som Kina, vi får rösta men bara om vi röstar rätt om Wuhanvirus, klimatet och värdegrunden, för, det rör sig ju om jordens framtid! Så vi får kanske bestämma vilken bil vi för köra… eh nej det bestämmer EU. Ok hur vi uppfostrar våra barn.. eh nej, det skall staten göra. Ett ogudaktigt slavsamhälle.
Det är inte tydligt för alla men det som också visar sig är att många av de som finner sig passa dåligt i denna fas av cykeln på olika sätt famlar efter andlighet, men eftersom kristendomen är skjuten sp grundligt i sank så försöker man på egen hand, och lustigt nog landar dessa pionjärer i cykeln ibland i asatro men ibland i islam! De går vilse.
Så jag måste säga att jag känner mig hoppfull även om denna slavfasen kanske inte är över utan bara blir värre i min egen livstid. Det är ju rätt uppenbart att vi går mot kollaps på många områden, inte minst det mentala, dagens ungdom verkar mycket plågad.
Man undrar lite till mans hur ett folkutbyte egentligen ser ut med tanke på att det svenska folkutbytet bara är en myt och konspiration.
Ras- och vithetsforskaren Tobias Hübinette vid Mångkulturellt center i Fittja har alltså räknat fel eller fake new:sat när han bevisat att svenskarna byts ut. Inte minst för att han hamnar i clinch med både AB och DN som journalistiskt VET att något sådant inte sker och aldrig kommer att ske. Hübinette bör naturligtvis kancelleras i rödaste rappet och sparkas och bytas ut. Visst, invandrarna blir bara fler och fler och svenskarna bara färre och färre. Visst, Sverige ramlar bara längre och längre ner för allt vad välfärdstrappan heter.
MEN.
Invandrarna flyr för sina liv och mitt Europa bygger inga murar så #welcome refugees. Det beror egentligen på orättvisor och ojämlikhet i världen och inte på något folkutbyte. Eller annorlunda, folkutbytet beror på orättvisor och ojämlikhet i världen och inte på något konspirationsteoretiskt folkutbyte. Allting hade varit helt annorlunda om någon elit, exempelsvis politikerna eller journalisterna, ensamma hade bestämt sig för att byta ut folket mot ett annat. Men nu är det orättvisor och ojämlikhet i världen som orsakar att folk flyr för sina liv.
Då är det annorlunda. Då sker inget folkutbyte. Inte egentligen.
Ibland undrar man hur det känns att vara vänsterbliven.
”När de två statsbärande partierna gaddar ihop sig är det i regel kört, men Centerpartiet och Sverigedemokraterna ska ha en eloge för att de gör tumme ner.”
Say again.
”men Centerpartiet och Sverigedemokraterna ska ha en eloge”
Wow, det var som fan. I Aftonbladet.
Den såg man ju inte komma.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/76xrr4/chat-control-bedrovligt-att-regeringen-sager-ja
Som nämnts innan blir ju begreppet folkutbyte tveksamt i sammanhanget – även om, det stämmer i längre perspektiv. Dvs en stor del av befolkningen utvandrade till Amerika under andra hälften av artonhundratalet och det har fyllts ut med on stor invandring under senare delen av nittonhundratalet och början av 2000-talet. Utvandringen var oreglerad, folk utvandrade för att de ekonomiska möjligheterna var begränsade och samhället för snävt reglerat. Invandringen var reglerad, styrdes av politiska beslut som varade över många decennier och bestod över val. Bra eller dåligt? Det handlar väl om hur man ser det. Jag tycker det blev bra. På många sätt bättre än man kunde hoppas. På andra sätt skapades problem förknippat med det som vi inte hade tagit höjd för. Men det finns ingen konspiration i det här. Invandringen i Sverige hade vi för att det möjliggjordes i politiska beslut. Och det är demokrati.
Bra eller dåligt? Det handlar väl om hur man ser det. Jag tycker det blev bra.
Vad blev bra? Och var blev det bra? Vi behöver knappast räkna upp alla problem som är direkt länkade till invandringen, från hedersproblemen till gängkriminalitet och klankulturer. Så vad är det som blev så bra att det väger över dessa problem?
Johan Karlson tycker att det blev bra. Johan Karlson tycker att det känns bra. Allra bäst blev det i Tingsryd, tycker Johan Karlson. Det handlar om hur man ser på det tycker han och ”blir ju begreppet folkutbyte tveksamt i sammanhanget – även om, det stämmer i längre perspektiv.”
Ett tveksamt begrepp som stämmer med andra ord men bra blev det. Det beror hur man ser på det om det blev bra..
Hans frågar efter detaljer. Behövs det?
”Så vad är det som blev så bra att det väger över dessa problem?”
Det där har ju Johan redan besvarat ett antal gånger.
Tack vare invandringen finns det numera fler människor i föreningslivet i Tingsryd.
Jo, jag vet. Jag ville bara höra det igen.
Så bra att perspektivet kommer upp automatiskt. Utmärkt. Jag hävdar att den stora majoriteten i riksdagen, och i befolkningen, alltjämt ser situationen i perspektiv som jag gör. För i grunden finns inget som tyder på att Moderaterna skulle driva tillbaka personer med svensk medborgarskap i någon större volym eller ens alls. Moderaterna vill stöpa om den svenska asylpolitiken. Det stämmer. Men det är något annat än att på allvar överväga att driva ut stora delar av den svenska befolkningen från landet eller att ens uttala en önskan om det. Jag tror inte att det kommer ske.
Precis ,Johan.
Det är utmärkt att det perspektivet kommer upp.
De främlingsfientliga väljer alltid att fokusera på det negativa och bortser helt från det positiva , såsom föreningslivsperspektivet.
I min lokala bowlingklubb finns det en tjej från Bachmut så det är ju liksom inte bara nackdelar med Putins bombkrig.
C 2026 !
”… driva ut stora delar av den svenska befolkningen från landet…”
Det handlar inte om den svenska befolkningen, det handlar om de som kommit hit och väljer att parasitera på svensk välfärd. Detta är vad det handlar om, inget annat.
”… den stora majoriteten i riksdagen, och i befolkningen, alltjämt ser situationen i perspektiv som jag gör.”
Ja det är tyvärr korrekt och det kommer i förlängningen att leda till att ett tidigare bra land blir för evigt islamiserat. Att en majoritet i riksdagen och bland befolkningen inte fattat detta självklara är fullständigt otroligt. Hur fan kan folk vara så naiva?
Johan Karlson skriver : ”Jag hävdar att den stora majoriteten i riksdagen, och i befolkningen, alltjämt ser situationen i perspektiv som jag gör.”
Jaså det gör han.
Som bevis för sin tes anger han nogsamt att c enligt alla opinionsundersökningar är på väg att ramla ur riksdagen och att projektet den breda mitten skrumpnat ihop till just ingenting samtidigt som hans ärorika parti krypit upp i Magda den storas knä. Integrationen = skjutningarna, med eller utan kriminologer, har också osportsligt nog hamnat högre och högre upp på svenska folkets faktiska prio-lista.Problemet , ursäkta utmaningen så klart, är dessutom inte bara centerns. Också MP för en tynande tillvaro efter att Partiet mjölkat ur dem allt som fanns att få.
Men JK känner att han är nöjd, mest för c:s men också för sin egen del. Han känner och tycker samt upplever att han har det svenska folkets uttalade stöd i ryggen.
Keep up the good work Johan!
Way to go!
Det kommer en dag då det avslöjas vem som egentligen betalar din lön.
Moderaterna vill dra in uppehållstillståndet för flyktingar som semestrar i hemlandet. Men det spelar ingen roll tycker Johan Karlson som inte ser det som ett första steg. Det är han ensam om på hela vänsterhalvans jordklot. Det händer att Johan har otur när han tycker och känner och tänker.
Antar att vi måste se över systemen och inte minst börja justera våra bidragssystem. Befarar att tillits-landet Sverige där man gör rätt för sig är inkompatibelt med den nya demografin. Sverige måste göras om. Det kan inte vara rimligt att invånare i andra länder bara kan flytta hit och omedelbart får tillgång till hela vårt (av oss upparbetade) välfärdssystem. Sen kommer deras föräldrar och andra släktingar i klanen efter via anhöriginvandring och får pension och All inclusive omedelbums, och semestrar sen i hemländerna.
Tror mer på nån form av incitament-trappa. T.ex. börja med en etta, en lagom grundstorlek som bidrag från samhället. Ett grundincitament. Därefter är det jobb/egen försörjning som gäller för att åstadkomma större boende (precis som för svenskar). Väljer man trots det att skaffa en massa barn är det de facto ett eget val att det blir trångt, således får man också ta konsekvenserna. Det är inte vi skattebetalare som ska tvingas att ta de konsekvenserna, och ständigt bära andra, och kort sagt därmed också samtidigt tvingas belöna andras oansvariga beslut.
Ett annat incitament kunde vara förslagsvis att flerbarnstillägget görs om till en straffavgift i stället, eller?
Mugabe
”Antar att vi måste se över systemen och inte minst börja justera våra bidragssystem.”
Nej det är fel väg att gå. Gränserna måste stängas för dessa individer och de som är här ska återsändas till sin hemländer. De ska inte tillåtas komma hit och parasitera på det svenska välfärdssystemet. Det är den enda framkomliga vägen.
”Jag tycker det blev bra. På många sätt bättre än man kunde hoppas.”
Det där är faktiskt en fantastisk mening, Johan 😂
Som en direkt konsekvens av massinvandringen har vi nu minst en halv miljon importerade bidragstagare, europarekord i skjutningar och sprängningar samt tusentals människor som kastar sten på polisen i ett halvdussin olika svenska städer eftersom dom vill ha sharialagar.
Och detta är alltså ett BÄTTRE resultat än vad du hade hoppats på ?
Det är inte utan att man då undrar vad fan du hade hoppats på…? 🙄
Hur länge kan du fortsätta att vara förvånad? Varför antar du att det finns något gemensamt? Varför antar du att det finns en gemensam lojalitet, ärlighet och moral? Jag kan inte förstå det, är det Bolibompa? Eller barnprogram på TV2?
Vad är det som får dig att tro att jag skulle vara förvånad eller att jag skulle inbilla mig att jag har någonting gemensamt med Karlsson ?
Här uttrycker du förvåning:
Och detta är alltså ett BÄTTRE resultat än vad du hade hoppats på ?
Det är inte utan att man då undrar vad fan du hade hoppats på…? 🙄
Här citerar du ironiskt, men du fortsätter att argumentera med honom som om det finns någon gemensam slutpunkt:
Jag tycker det blev bra. På många sätt bättre än man kunde hoppas.”
Tja , det är helt och hållet din tolkning, men jag kan garantera dig att det inte finns någonting som förvånar mig när det gäller centerpartister.
Och jag och Johan Karlsson har faktiskt exakt lika många bokstäver i våra för och efternamn – men det är nog oxå det enda som vi har gemensamt.
Att massinvandringen var demokratisk stämmer möjligtvis på papperet men knappast i verkligheten. Det beror på diskrepansen mellan folkviljan och det politiska etablissemanget. Folket ville inte ha massinvandring men fick det i alla fall eftersom de röstade på sina gamla vanliga partier utan att reflektera över konsekvenserna av det. Därav framväxten av Sverigedemokraterna. Ett parti som under normala omständigheter (reglerad invandring) knappast skulle nå mer än en procent av riksdagsrösterna.
Johan tillhör definitivt en minoritet som är nöjd med resultatet av massinvandringen. Min gissning är att det har att göra med hans partilojalitet. Centerpartiet är väl kanske det parti som mest propagerat för invandringen. Eller rent egenintresse (billig arbetskraft).
Plötsligt händer det!
Det där var bra uttryckt Jan!
Huvudsaken är väl ändå att folkutbytet är en ”högerextrem konspirationsteori” med kopplingar till ABB men inte till någon elit där bl.a Johan Karlsons C ingår. I Tingsryd är det i själva verket bara en gudagåva(från politiker som Johan Karlson (c)) om bara integrationen fungerar som den ska. Vilket naturligtvis är politikernas men mest det svenska folkets ansvar. Johan K:s våta dröm Annie drömde på sin tid om trettio miljoner nya svenskar på tunnelbanan och Johan K ser bara fördelar med det för Tingsryds del eftersom man bl.a saknar tunnelbana.
Om nu någon dristar sig till att tycka att argumentationen är undermålig så är kopplingen till ABB redan fastställd i förväg och utpekandet kan göras rent slentrianmässigt. Under tiden slutförs folkutbytet till punkt och pricka år in och år ut. Det är där nyttiga idioter som Johan Karlson kommer in i rollen som representant för folket och den ökände mannen på gatan.
”När jag nyligen fick tips om att 112 personer står skrivna i en mindre tvårumslägenhet blev jag därför inte förvånad. Eftersom personerna har samordningsnummer syns de inte vid sökningar”
https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/nar-dorren-oppnades-sag-jag-det-svenska-skuggsamhallet/
Dessvärre. Skattefinansierad kvinnodominerad verksamhet som kommuner, sos och skolor är den vansköta grund som aktivt möjliggör skuggsamhället och bidragssvindelns utbredning. Gängkriminellas familjer belönas slentrianmässigt med de dyraste boendena i stan (så att de ska bli snälla) lägenheterna/villorna hyrs sen ut till illegala flyktingar och kriminella medans familjen i själva verket bor i utflyttade kusinens tvåa.
Mannen som hatar Sverige spenderar i regel ändå mesta tiden i sitt hemland där han är känd under namnet ”fixaren” och gör avstickare till Dubai, Turkiet och Spanien som omväxling (allt praktiskt, postgång, bidragsfiffel, fejkanställningar etc sköts via kontaktnätet och funktionärerna i lokala moskén, huvudnavet. Frun kan naturligtvis inte ord svenska). Han vet att han utan vidare kan missa 2-3 möten med sos utan reprimand eftersom muslimer specialbehandlas. Om han har riktig riktig otur får han ett låstsasjobb som PT åt en kompis, eller ihop med andra gängkriminella får jobb som stödpersoner på en skola.
När mannen är i Sverige är vardagsrum och sovrum mannens domän. Barnen trycks in i minsta rummet och kvinnan är hänvisad till köket. Efter att barnen kaosat sönder lokala skolan (påbjudet muslimskt beteende eftersom lärarna är orena liksom mottagarlandet) läggs de ner och barnen flyttas till närliggande bättre fungerande skolor med vita tills de skolorna också kollapsar alt. bygger kommunen uppsamlande jätteskolor där sen lagom mängd med svenska kuddbarn får ta smällen.
Lärare, sos ser detta men duckar ändå hela vägen.
Li Engnell skriver…
”Det är svårt att tro att politiken har drivits enbart eller primärt av dumhet och naivitet, ty då måste vi ställa oss frågan varför politiker är stendumma i en viss fråga men inte i en annan”
… och drar slutsatsen:
”Nej, den enda rimliga slutsatsen är att migrationspolitiken drivits med stor övertygelse om att denna politik är rätt och riktig.”
Det håller jag med honom om. Men, han (likt de flesta) förmår inte dra den övergripande slutsatsen (orsak vs. verkan), vars komponenter/detaljer han faktiskt observerar och beskriver.
Till och börja med, känner Li Engnell (och alla andra) till, men nämner det inte, varför ”migrationspolitiken drivits med stor övertygelse om att denna politik är rätt och riktig”:
– Den (migrationspolitiken) har deklarerats av det politiska och kulturella etablissemanget att vara berikande för Sverige och en metod för att omdana Sverige från monokultur till mångkultur.
Jag tror att han håller med mig om att det har aldrig funnits en sådan uttrycklig önskan/strävan hos svenskarna (”folkdjupet”), vilket kan beläggas via t.ex. Mauricio Rojas’ (FP/L) observation:
– ”Både opinionsundersökningarna och forskningen visade ganska tidigt att det fanns ett betydande folkligt missnöje. Sedan FLERA DECENNIER tillbaka har omkring hälften av befolkningen ansett att invandringen varit för stor.”
(— 2021-april Axess Magasin, nr. 3)
Och, Li Engnell känner även till hur sagda politiska och kulturella etablissemang har HANTERAT frågan och meningsmotståndarna (mina versaler):
– ”I viss mån kan således hävdas att VAD SOM VAR OK ATT TYCKA och när avgjordes på Sveavägen 68 i Stockholm, inte i folkdjupet.”
– ”Men ETABLISSEMANGETS MOTSTÅND var kompakt [mot ”testballonger från Folkpartiet”: språktest för medborgarskap 2002] och vi fick aldrig en djupare och mer intellektuell diskussion om invandringspolitikens konsekvenser”
– ”Debatten fastnade i frågor om kronor och ören innan IDENTITETSPOLITIKEN LADE EN BLÖT FILT över alltsammans.”
– ”I dag är debatten annorlunda. Luften är lite lättare att andas och även traditionella medier VÅGAR LYFTA FRÅGESTÄLLNINGAR SOM VAR OTÄNKBARA FÖR BARA TIO ÅR SEDAN.”
Jag bidrar själv här nedan med några få exempel… …
–”På valdagen 1988 var det folkomröstning i Sjöbo om att ta emot flyktingar i kommunen. Nära 70% av kommuninvånarna röstade nej. DEN POLITISKA och KULTURELLA ELITEN TÄVLADE OM ATT TA AVSTÅND FRÅN händelserna [MÄNNISKORNA, kommuninvånarna, Min anm.] i Sjöbo.”
— 2010-04-25 Sveriges Radio P3 Dokumentär: ”Folkomröstningen i Sjöbo”)
(Ny Demokrati (NyD, 1991–2000) Wikipedia: ”Partiet krävde kraftigt MINSKAD INVANDRING och med tiden övergick retoriken i FRÄMLINGSFIENTLIGA övertoner och välfärdschauvinism.”)
–”Rasism och främlingsfientlighet skall kriminaliseras och jagas. Det går inte att i en demokrati hitta några ursäkter, till exempel att det är fel på invandrar- och flyktingpolitiken.”
(1997-05-21 Riksdagen, invandringsminister Pierre Schori, S)
EXPRESSEN LEDARE
# 2010-09-19 ”Rösta nej till hatet”
[löpsedeln: bild på en nedsmutsad och skrynklig Sverigedemokratisk valsedel i rännstenen]
– ”Nej! I dag röstar vi för Sverige och mot främlingsfientligheten.”
– ”Men i dag är ansvaret väljarnas. Än finns chansen att stoppa främlingsfientlighetens intåg i demokratins högborg. Rösta nej till hatet i dag!”
# 2014-09-13 ”I dag röstar vi nej till rasism”
– ”Här lyser Expressen upp riksdagshuset. Budskapet är tydligt: ’Rösta nej till rasism’.”)
– ”Sverigedemokraterna är ett nyfascistiskt enfrågeparti som vare sig respekterar människors olikheter eller Sveriges demokratiska institutioner.”
(— 2014-12-06 Dagens Nyheter Debatt, fd. statsminister Löfven, S)
– ”Jimmie Åkesson (SD) kallar invandrare för ’kulturell belastning’. Ränderna går aldrig ur. SD är och förblir ett tvättäkta rasistiskt parti.”
(— 2021-02-19 Twitter, fd. justitieminister Johansson, S)
(Åkesson (SD) Twitter 2021-02-18: –”Sverige behöver ett totalstopp, för all invandring som utgör en social, KULTURELL [t.ex. värderingar/synsätt, Min anm.] eller ekonomisk belastning och ett moratorium för mottagande av kvotflyktingar.”)
… … som borde ge en klarare bild av varför ”vi fick aldrig en djupare och mer intellektuell diskussion om invandringspolitikens konsekvenser”, en bild vars detaljer/komponenter Li Engnell observerat (enl. ovan) men inte inkluderar i hans slutsats, trots den avgörande effekten på Sveriges samhällsutveckling (mina versaler)…
* 2016-01-27 Expressen Debatt
”SD kunde vara störst – om kvinnorna vågat”
forskare, Göteborg universitet:
– ”Hade kvinnorna vågat åsiktsrösta i lika hög grad som männen, utan att ta hänsyn till vad andra tycker, HADE SD ENLIGT GÄNGSE VÄLJARMODELLER MED RÅGE VARIT SVERIGE STÖRSTA PARTI.”
– ”Det visar sig nämligen att män och kvinnor inte alls skiljer sig särskilt mycket åt när det gäller inställning till invandring eller politiskt förtroende. TVÄRTOM VISAR UNDERSÖKNINGAR ATT KVINNOR SYMPATISERAR MED INVANDRINGSKRITISKA PARTIERS BUDSKAP I SAMMA UTSTRÄCKNING SOM MÄN.”
* 2018-08-15 DagensArena.se (”radikal, progressiv idégrund”)
”Normalisering och rädsla ökar kvinnors stöd för SD”
Anna-Lena Lodenius:
– ”Om kvinnor röstade på SD i samma utsträckning som männen skulle SD KUNNA BLI SVERIGES STÖRSTA PARTI.”
– ”Hittills har kvinnor valt SD betydligt mer sällan än män, av uppenbara skäl.”
– ”… kvinnor [är] känsligare för vad omgivningen tycker och RÄDDARE för att väcka ogillande.”
– ”Även om kvinnor har delat SD:s åsikter har de inte alltid velat gå ut med att de gillar ett parti med rötter i nazistiska miljöer som ofta STÄMPLAS SOM RASISTISKT.”
… det vill säga svenskars rädsla för det politiska och kulturella etablissemangets ständiga rasistanklagelser…
* 2022-08-18 Göteborgs-Posten
”Hela verkligheten har blivit diskriminerande”
Gästledare Lars Åberg:
– ”Det är en bekväm ståndpunkt. Om rasismen är allestädes närvarande kan ingen svära sig fri, och eftersom RASIST ÄR DET VÄRSTA EPITET NÅGON KAN FÅ I SVERIGE skaffar sig den som slungar det ur sig ett MORALISERANDE ÖVERTAG.”
* 2015-09-01 Tobias Hübinette, blogg (en av stiftelsen Expos grundare)
”Att bli kallad rasist är att bli utskriven ur svenskheten: Om det svenska antirasistiska hatet mot glosan ras”
– ”’Det kan vara FÖRTAL ATT KALLA NÅGON RASIST’ skriver Mårten Schultz i Svenska Dagbladet apropå Twitter-bråket mellan Martin Aagård och Richard Herrey:”
[SvD 2015-08-31 Mårten Schultz, juridisk kommentator: ”Är det förtal att kalla någon rasist?”, Min anm.]
– ”I det enda land i världen där under 0,5-1% (om ens så många nuförtiden) ser sig själva som rasister eller åtminstone vidkänner att de ansluter sig till ett ideologiskt och medvetet rastänkande har rasiststämpeln och rasistepitetet kommit att bli DET VÄRSTA EN SVENSK KAN KALLAS och bli behäftad med bredvid PEDOFILSTÄMPELN och så klart också bredvid de gamla klassiska NAZIST- och FASCISTSTÄMPLARNA. Det går till och med att hävda att att bli KALLAD RASIST, och fr a att bli sedd som rasist av andra svenskar är helt enkelt detsamma som att faktiskt BLI UTSKRIVEN OCH UTKASTAD UR SVENSKHETEN OCH DÄRMED HELA DEN NATIONELLA GEMENSKAPEN (D V S SOCIAL DÖD OCH STIGMATISERING, och vilket är något jag själv delvis har råkat ut för p g a just det).”
… som får mig att undra varför Li Engnells bild är så diffus men inte min. Som om jag skulle ha högre intelligens, vilket knappast är troligt. — Det är en oerhört svår upplevelse (och fruktansvärt ensamt) att ’plötsligt’ ställas inför faktumet att ens världsbild inte överensstämmer med omvärldens, vilket även Galileo Galilei (1564–1642) troligen kände.
(Möjligen har Li Engnell (och Socialdemokrater?, och Sverigedemokrater!) svårt att känna empati med svenskars rädsla för rasiststämpeln: ”Däremot fråntar detta ingalunda folket från ansvar”, varför jag ger honom (förutom ovan) ännu en chans, om än en anekdotisk (till skillnad från den empiriska/vetenskapliga ovan):
* 2022-06-30 Göteborgs-Posten (GP) Debatt
”Jag vågar inte längre säga vad jag tycker av rädsla för att bli utfryst”
kvinnlig polisinspektör i Göteborg:
– ”Ord som mångfald, diversitet, yttrandefrihet och tolerans används i alla möjliga sammanhang men jag tycker att debattklimatet blivit ensidigare, mer räddhågset och dikterande”
– ”Jag vill inte prata politik eller samhällsproblem ens med mina närmaste vänner och släktingar för jag vet inte om jag stöter på iskyla och kommer bli bortvald till nästa träff.”
– ”Genom att skambelägga vissa ämnen och åsikter och till och med diktera vilka ord som får användas, tystar den första gruppen effektivt den andra.”)
För att svara på hans avslutande fråga (”vad gör vi nu?”, apropå ”frånta svenska folket vårt land”, eller ’folkutbytet’): Omfattande Återvandring, med stora morötter och hårda piskor (t.ex. återkallat medborgarskap)… om (helt oaktat våldet och försämringarna i samhällsservicen och det sociala skyddsnätet, t.ex. Pensionen) Sveriges svenska karaktär ska bevaras:
– När Sverige inte längre ser svenskt ut, har Jordens mångkultur förlorat en av sina minsta (möjligen utan framtida värde) beståndsdelar, och blir därav kulturellt fattigare… enligt utlänningar och besökare:
* Ur brevet 2020-09-28 från Dalarnas Studentkår till skolledningen:
– ”To experience its [Sveriges] rich culture and traditions, Dalarna is certainly a place for this. It is with this view that students enrol at Dalarna University.”
– ”The first impression of every student both national and international is ’Oh! Where are We [Tjärna Ängar]? Is this Sweden?’.”
(Wikipedia: Tjärna Ängar, Borlänge: ”Området kallas ibland för Lilla Mogadishu på grund av den höga andelen invandrare från Somalia”)
PS
18 bilder som exemplifierar Jordens mångkultur, sammanhållen och avgränsad av nationsgränserna, skapade av (!) artificiell intelligens (AI), där informationen är programmerad av människor (eller av mig, om jag hade haft en möjlighet):
”AI Recreated Families From Different Countries And The Results Are Fascinating”
(— 2023-02-13, TheLanguageNerds.com)
Det som står klart är att rationell argumentation inte biter, vi ser hur folk här försvarar det som är själva motorn, skatten, med argumentet: om bara de som tar pengarna använder dem som just jag vill. Fast här i fältet har vi Jan och Johan som visar på att det enda som kan få ett socialistiskt totalitärt samhälle att falla (Mobergs demokratur i vårt fall) är inre kollaps, för som Johan visar: det finns alltid någon som tjänar på systemet, förr var det sossen Jan, idag är det flyktingparasiten Johan. Så det enda sättet att undvika detta är att krympa systemet, annars kommer hela spelet i samhället att handla om att raka åt sig från staten, politiker och journalister och statens administratörer till en början, men sedan uppstår allsköns aktivister och varianter på parasiter, från NGOer till vindkraftsverksproducenter, och de som lyckas bäst är de mest skrupelfria, och de största företagen, så till sist har man oundvikligen fascism, kommunism eller fascism, det är de två slutillstånden, man kan kanske säga att vi har ett tredje tillstånd, en -ism som inte har något namn där om man har rätt ideologi enligt staten så får man också dela på kakan, fast det täcks väl egentligen av de två existerade begreppen. Den som däremot inte får ut något, som alltid betalar, både i pengar och genom att bli nerslagen utanför badhuset, det är C som jobbar och försöker sköta sig själv, men varför skulle A och B bry sig om det? Skulle Johan och Jan? Varför då, de är där de är för att de är omoraliska egentjänare, det är sådana ett system där makt är rätt ofelbart vaskar fram, hur skulle det kunna vara annorlunda? Är inte detta den gemensamma faktorn, från Löfven till Reinfeldt, från Andersson till Busch, från Lindberg till Wolodarski, från Sarnecki till Guillou?
Så det är endast interna motsägelser inom den statliga ideologin och fördelningen som kan orsaka kollaps, för kollektivisterna har förstått att låta marknaden vara ”fri”, dvs låta visa bli superrika, både i Kina och här, så sossen Jan känner sig idag förfördelad av flyktingparasiten Johan, men båda skiter i C som betalar, den bortglömda mannen. Nu ser vi också hur kvinnor som åtnjutit en icke motiverad makt via staten blir åsidosatta genom transrörelsen, och feminister blev nyligen attackerade av män som leker kvinnor på Nya Zeeland och polisen lyste med sin frånvaro, transmän slår kvinnor i sport och vill dela badrum med kvinnor, och svarta i USA och MENA i Sverige går före och får mer pengar och fokus genom hela livet än vita barn tack vare deras högre våldsbenägenhet, utvecklingen tycks ostoppbar, flera massmord i USA har nu utförts av transpersoner. Det är ju redan så men nästa konfliktpunkt som kommer är säkerligen pedofili, de allra allra värsta tar sig till toppen i det system vi har, där makt ger rätt och här sitter vi och hoppas på om bara. Sen har vi muslimerna som vill uppfostra sina barn till muslimer, inte svenskar, och deras barn hämtas av staten. Inre ideologiska konflikter i systemet.
Det som verkligen är svårt det är att inte gå och hoppas på hämnd när kollapsen kommer, det är inte fruktbart, även om det är rättvist. Bättre att ägna sig åt något konstruktivt, starta en diskussionsklubb, en bokklubb kanske? Man måste mötas.
Sååå….hur fan ska vi göra för att få ett stopp på invandringen av välfärdsmigranter ?
Det finns såvitt jag kan se två alternativ ;
A) Avskaffa skatten så att etniska svenskar som inte kan fixa sin ekonomi får bo på gatan och gå till stadsmissionen.
B) Sluta ge asyl/PUT till välfärdsmigranter som saknar asylskäl.
Näää. Det var svårt, det här.
Jag vet faktiskt inte vilket av de två sätten som skulle vara mest effektivt , men alternativ B låter ju ologiskt på nåt sätt… 🙄
Varför måste man välja? 🙂
Alla system som plockar in pengar från grupp A och ger till grupp B fungerar på samma sätt, och slutar bara fungera när grupp B börjar vägra betala.
Det gäller inte bara stater. Flera amerikanska universitet lär ha fler administratörer (inte professorer och lärare) än elever. Klart det kostar!
”Varför måste man välja?”
Det måste man inte.
Men om man vill få stopp på vindkraften är det enklare att sluta bygga vindkraftsverk än att avskaffa skatten.
Om man nöjer sig med att bara avskaffa vindkraften slipper man dessutom den – i vissa människors ögon – tråkiga bieffekten att även polisen avskaffas.
Vem är ”man”. Det är lustigt hur alla dina recept för att lösa samhällskrisen inbegriper att klona dig så att ”man” betyder någon som är som du, och tänker som du gör.
Så sant!
Det torde vara färre som försörjer sig på service till välfärdsmigranter än som betalar för det. Frågan är vilken grupp som har mest att säga till om.
Hittills har väljarna (som påpekas ovan) lydigt röstat för mer av samma.
Men , coffee….Lite elakt av dig att ge dig på Kristian bara för att han ställde frågan ”Varför måste man välja?” till mig .
Vad tycker du att han skulle ha skrivit istället för ”man” ?
Dina erfarenheter av smutsiga taxibilar i Kina skulle väl ha ett visst intresse om det här vore en reseblogg .
Men jag förstår faktiskt inte vad dom har för relevans i den nuvarande diskussionen ?
Om MAN inte vill ha massinvandring eller vindkraft eller dragqueens på förskolorna så avskaffar MAN det. Eller oxå låter MAN bli att införa det.
Alltså ,
Om engelsmännens mål är att lämna EU låter det oerhört mycket mer logisk att dom röstar Ja till Brexit än att dom röstar Nej till skatter.
Presentera gärna din vision om hur ditt ickesocialistiska skattefria paradissamhälle skulle se ut och fungera ?
Du kan ju börja med att berätta hur MAN ska kunna gripa , döma och låsa in en gangstarappare i 50 år utan några sådana där socialistiska skatter ?
Ska fångvaktarna jobba ideellt ?
Ja det är vad som krävs, i ett system där makt ger rätt, dvs den som fuskar och myglar och skriker högst får lejonparten av pengarna, så behövs det att folk inser att man måste prioritera.
Du har inte undrar varför allt inte är som du vill? ”Man” kan ju bara sluta finansiera massinvandring och transor på dagis och få folk att sluta att fuska med bidrag och assistansstöd! Lätt som en plätt, vi anställer Stål-Weasel som i blåa trikåer ser till att hålla varenda myglare och korrupt person i öronen, Stålis har ju både röntgenblick och superfart!
Det är fascinerande hur du vägrar att inser huvudresultatet av socialism, eller vårt skattesystem specifikt: nämligen att skattesystemet SKAPAR korruption och korrupta människor, det SKAPAR latmaskar och fuskare. Du tillhör kanske de som aldrig suttit vid skattekakburken och känt dig frestad, men du är nog redan i minoritet, som det blir i alla socialistiska system.
Jag minns en resa till Kina för länge sedan, på flygplatsen ville min fru köpa nötter, meyo sa de, ”finns inte”. Jo sa vi, där står de ju, meyo! Hon hade inget incitament att sälja! Men säger du, det går att få det att fungera, se bara nu, vilken ekonomi! Jovisst, vi skulle ta taxi, vi ställde oss i kö bland kineserna, taxichaufförer vägrade köra oss, i taxin var den äckligaste bil jag sett, det blev en diskussion, sen kom en från Röda Armen fram och skällde ut taxichauffören så vi fick åka med, men när han skulle ta betalt ville han ha 100 dollar, tio gånger mer än gängse taxa, fler utskällningar från vakt vid hotellet. Så visst kan man få det att fungera, skjut alla fuskare, eller med superkrafter.
På högstadiet, för mycket, mycket länge sedan, sammankallade jag en grupp för debatt, samt studier av olika ideologier och läror, samt diskussion.
Vi blev en liten studiegrupp. Det var både roligt, intressant och trevligt.
Alltså för att kunna starta sådana grupper, som man då eventuellt önskar sig, så deklarerar man helt enkelt bara plats, tid, ämne och mening för mötet.
Det kan t ex vara på ett bibliotek eller på en restaurang eller cafe´osv.
De som då är intresserade av ämnet kan då välja att göra ett besök.
Man inbjuder helt enkelt genom annonsering. De som är intresserade för en sådan studie-, debatt- eller intressegrupp kan då själva göra ett val.
Kanske kan en sådan första sammankomst av intresserade utvecklas till en bokstudiegrupp eller bli en allmän studie- och debattcirkel kring ett tema som kan bli ett samlande fokus.
Så enkelt kan det alltså vara att gå tillväga för att skapa studiegrupper i sin egen stad, om man önskar sig det.
Många studieförbund kan även medverka till lokaler för sådana grupper som utvecklar sig till studiegrupper.
Fantastiskt!
Jag har alltid undrat över hur man sammankallar en grupp och hur det gjordes förr långt innan det vi kallar internet och mobiltelefoni gjorde entre. Nu vet jag.
Det låter intressant.
Har du telefonnumret till ABF ?
Min kommentar gällde till Coffee´s deklarerade önskan om möten i verkliga livet och beskrev endast min egen erfarenhet från högstadiet och inom skolans verksamhet.
Detta vilket naturligtvis inte behöver gälla idag.
Men OM man vill detta, (vilket jag själv inte alls är intresserad av), så borde det kunna gå till på ungefär liknande vis.
Besökte i tidig vuxen ålder, (18, 19, 20 ca), en föreläsning som hölls av en äldre, mycket mild, liten, smal, pianospelande och mycket kultiverad f.d. folkskolelärarinna, som handlade om Sufism.
Hon hade tillhört en vad man kan beskriva som kanske en slags överklassig eller elitistisk, gruppering i Stockholms innerstad. En gruppering med idel ädel överutbildade advokater, läkare, professorer och lärare, som alla intresserade sig för sufismen, då, detta var förmodligen runt 20- 30-40- 50- tal, och som hon i sin tur förde vidare till min stad.
Förre ärkebiskopen i svenska kyrkan Nathan Söderblom var ju väldigt intresserad av ”ekumeniskt” tänkande, och bjöd på sin tid in till Stockholm en känd sufisk shejk från Indien.
Denne kände sufilärare och lärde, reste runt i Europa vid den tiden och gav välbesökta föreläsningar om sufiskt tänkande.
(Men det var ju förstås före både en tv- och dataåldern! Den tid då människor i allmänhet MÖTTES just mer på t ex bibliotek, caféer och olika föreläsningsrum, osv., detta därför att det s.k. allmänna och offentliga rummet på den tiden, i allmänhet var mer just människors ”vardagsrum” eller ”sällskapsrum”!)
Så många ord men om de japanska klasskamraterna intet.
TVÅ unga kvinnliga klasskamrater, superartiga, bugande, kortväxta, välklädda och leende, på Montessori-seminariet i London, de var ett lite annorlunda inslag till oss europeiska och amerikanska, samt några afrikanska elever.
Japan är ju en mycket kultiverad och traditionsrik nation med mycket naturlig och vardaglig artighet. Eller har i alla fall varit vad jag vet. (Vet inte hur pass amerikaniserat Japan är idag).
Kanske var dessa två unga kvinnor, (som hade rest så långt för att gå en lärarutbildning på andra sidan jordklotet!), förmodligen uppväxta i extra nobla, artiga och välsituerade miljöer.
En cliff hanger kan man alltså säga.
Märkligt Educaremm, ibland blir det sammanhängande och läsligt med anekdoter och tillbakablickar. Naturligtvis OT men ja, ändå. Kanske ”Tona ner karisman lite” (läses långsamt) är nyckeln till kognitiv framgång?
”Mer intressant är att Magdalena Andersson skaffat sig en ny kompis.
Av allt att döma byter S nu ut sin radarpartner MP – mot Muharrem Demiroks C.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/GM5v4V/magdalena-andersson-har-bytt-ut-mp-mot-c
Det är kriminellt synd om miljöpartiet som får se alla sina landvinningar erodera bara för att folk vill ha el i hål i väggen. Når språkrören sen får se Magda hångla med Murre med pannan utan att någon lyssnar på dom förstår man hur det känns att ropa ensam i öknen.
Det bor väl bara svenska i Sverige? Hur kan då svenskar bli en minoritet i sitt eget land? Eller har jag bara otur?
Nej det bor inte bara svenskar i Sverige. Det bor en helvetes massa utlänningar här också och de är per definition inte svenskar. Vad är det mer du inte förstår?
Vi måste bygga ut tunnelbanan ända till Boden! Nej, till Treriksröset!
Då blir alla Svenskar fortare än kvickt.
Försökte med ironi men misslyckades.
”WOLFGANG HANSSON: Hon är Finlands politiska superstjärna. Landets ansikte utåt och omåttligt populär på hemmaplan. Ändå tvingas Sanna Marin kliva ner från statsministerposten och lämna över till de finska Moderaternas partiledare.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nQV5Am/finlands-usla-ekonomi-avgjorde-valet
Det finska valet blev ett svenskt katastrofval och MSM tappade snabbt allt intresse.
Sedan kan man fundera över salig Hanssons formulering ”Ändå tvingas Sanna Marin kliva ner från statsministerposten och lämna över till de finska Moderaternas partiledare.”
Får man inte tillräckligt med röster i fria val är väl tanken att man tvingas avgå och lämna över? Inte bara i Sverige utan också i Finland? Men kanske är det ändå ett erkännande av att trösten i att få kramas med Murre inte riktigt uppväger verkligheten?
Hur fan kan en superstjärna tvingas bort bara för att hon förlorar valet ?
Det här är ju ett hot mot demokratin. 😪
Demokratin är inte liberal nog i Finland! Rena rama Ungern!
Om det inte är rena rama Finland i Ungern förstås?
Folkutbytet som pågår. Men man får inte säga ’folkutbyte’ eftersom sosseväljarna inte ska veta vad som händer.
https://twitter.com/ROGSAHL/status/1643393653589659648
Demokraturens främsta kännetecken – Avsaknaden av humor
https://twitter.com/AssarChristian/status/1642214543907594240
HUR ”TÄNKER” SEKTER, ELLER RÖRELSER, SOM BEGÅR ”KOLLEKTIVA SJÄLVMORD”?
Att människor med någon slags automatisk automatik skulle förfalla och blir totalt initiativlösa utan arbeten, men där de ändå kan äta sig mätta och bo och leva, det är kanske inte med nödvändighet helt sant?
Tänk t ex på indiska maharadjor? Eller på hövdingars och majestäters livsföringar i ofta ett överflödande överflöd och där dessa inte sällan har varit strikt spartanskt levande med en strukturerad och disciplinerad livsföring innehållande otaliga regler och dagliga rutiner, riter och ritualer?
Men, man kan ibland fundera över hur komplicerade grupperingar med fanatiska utbrott av fanatisk fanatism ibland kan uppstå.
Man kan förvånas över hur sådana kan växa fram och under vilka trosföreställningar, eller under vilka mentala och intellektuella föreställningar, som de har drivits till ibland kollektiva mycket dramatiska handlingar.
T ex självmordssekten i USA med en pingstkyrkopastor som lyckades förmå uppemot tusen av dennes församlingsmedlemmar att kollektivt begå självmord.
Hur kunde någonting sådant ske?
Vilken predikan och vilken propaganda och övertalande ord användes för att kunna så förblinda en så pass stor gruppering till att bli fanatiska fanatiker, och välja att begå kollektivt självmord?
Hur tänkte pastorn? Var församlingen hotad? Ville denne förmå församlingen att kollektiv och gemensamt försöka att gestalta en Jesus-själv-uppoffrande handling och därmed se sig själva som goda och som godkända av Gudsfadern? Detta när dessa handlingar valdes?
Eller såg grupperingen sig själv som ond och därför bestraffade sig själva med ett kollektivt straff?
Hur tänkte även t ex Sokrates när denne begick självmord? Trots att i dennes fall handlade det om en filosof som beslutade sig för att avlasta staden från det som staden alltså hade förklarat vara ett hot mot ungdomen, och dömt till döden, och där denne då själv verkställde en redan förkunnad dödsdom.
Eller hur tänkte en japansk kristen (?) självmords-sekt, som vill döda människor i Tokyo´s tunnelbana?
Hur tänkte dessa människor egentligen?
Ansåg de sig själva för att vara goda eller för att vara onda? Ansåg de andra vanliga och icke-kristna människor i tunnelbanan för att vara onda, och vilka därför ansågs berättigade att bestraffa med döden?
Människan är märklig.
Människan har som det verkar genom historien ett inneboende behov av både meningsfullhet och också av att bygga upp menings-strukturer inom olika ideologier och även då inom Teo-logiska läror, sådana läror som kan påverka människor starkt.
Läror som förmår skapa och bygga upp hela mentala och moraliska föreställningsvärldar som då är till för att kunna urskilja gott från ont och ont från gott, samt fel från rätt och rätt från fel, och även då dåligt från bra och bra från dåligt.
Gott skall skiljas från ont och ont skall skiljas från gott är vad som går genom religioners teologiska språk och som tydligen uppenbarligen har inom sig förmågor att kunna skapa fanatiska och livs- eller döds- fokuserade grupperingar av olika slag.
Sådana livs- och döds-fokuserade grupperingar som t ex då sådana hysteri-framkallande pingstkyrkorörelser likt vansinniga kyrkan som begick kollektivt självmord, där ingår tydligen i själva tänkandet att kunna skapa en slags fanatism.
Man förstår att det inte alltid är så lätta och enkla saker och att sådana läror, t ex den kristna hysteriframkallande läran, tydligen kräver stor försiktighet. Detta liksom även andra läror med lika riskfyllt teologiskt fanatism-framkallande innehåll också förmodligen kräver.
Troligen.
”Automatisk automatik” ..?
Kanske t.o.m.:
…Automatiserad automatisk automatik?…(!)
(T ex: Med en automatiserad automatisk automatik …..så ser sig tydligen t ex Weasel, tillsammans med vapendragaren Anonym, vara tvingad till en tydligen automatiserad vilja till att icke-kommentera mina kommentarer? Samt en automatiserad vilja till ett mer eller mindre reflexmässigt och automatiserat.. tvång…att med ett slags automatiskt nödigt och självgående svårbehandlat tvingande behov som måste tillgodoses då vara kallade att skriva icke-kommenterande och innehållslösa och meningslösa kommentarer till mina kommentar?)
Kanske.
Dom indiska maharadjorna och dom hysteri-framkallande pingstkyrkorörelserna.
Jo, jag tackar jag.
Men seriöst, hur gick det för de japanska klasskamraterna på riktigt?
Föll dom offer för en japansk kristen (?) självmords-sekt?
Jobbar kanske fortfarande på Pizza Hut för slavlön?
”Hittar Alex Schulman bara på en massa saker i och om sin bok? Och spelar det någon roll?”
AB får konkurrens av kollegan DN – den malliga. Spelar det nån roll?
Ja, Johan Karlson får ju medhåll av sina favoritliberaler.
”Återstår att acceptera det som vi väl alla någonstans instinktivt vet, nämligen att det viktigaste egentligen aldrig är exakt vad som har hänt, utan hur det kändes.”
https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-folk-maste-sluta-vara-sa-besatta-av-det-autentiska/
Invandringen kändes bra för Johan och för DN och det är huvudsaken.
Så himla noga med sanningen är det inte.
Inte för Johan, inte för DN. Kånns och kändes bra. Liberalt helt enkelt.
Om det sker många kusinäktenskap inom vissa migrantgrupper är det inte bra, alls.
Om mörkhyade och t o m mörkögda människor här i norr kommer ha väsentligt svårare tillgodogöra sig vitamin-D, då är det inte bra alls.Tillräckligt goda nivåer vitamin-D behövs för att foster, barn ska utvecklas väl. Ha god hälsa och även klara skolan. Likaså förebygger D-vit. cancer, många sjukdomar och depressioner.
Att som socialismen med en axelryckning säga att alla är mer eller mindre lika, eller kan omstöpas till ex att bli ”svenskar” bara rätt social miljö sponsras är inte sant. Inte bra.
Även den politiskt importerade kriminaliteten, inte bra, och det hjälper inte med kurser för att omprogrammera de med genetiska anlag för kriminalitet.
Inte så bra byta ut svenskar, en befolkning som anpassats i norra Europa under lång tid. Sluta tro det går ersätta.
Det finns många studier kring migration från syd till nord, kring kriminalitet, kring arv o miljö. Kasta röda ideologierna där de hör hemma, även råkapitalismen. I elden.