I augusti 2007 drog jag igång min blogg efter att ha bloggat på en gemensam plattform under några års tid. Jag började alltså blogga när borgerligheten tagit över makten i Sverige efter ett långt socialdemokratiskt maktinnehav. Det är nu 15 år sedan.
Situationen i dag är likartad som då – vi fick äntligen ett maktskifte efter många års S-styre. Och ändå är förutsättningarna så annorlunda.
För 15 år sedan fanns det en framtidsoptimism, åtminstone bland borgerligt sinnade. Ett maktskifte hade uppnåtts, allt verkade plötsligt möjligt. Värnplikten ansågs inte längre nödvändig (vi liberaler jublade), skatten skulle sänkas, några monopol stryka på foten, frihetsfrågor ta större plats.
Jag inser att mina fokusfrågor där och då handlade mycket om yttrandefrihet och andra frihetsfrågor. Inget om gängkriminalitet, knappt ens segregation, står att finna när jag går igenom mina äldsta texter. Inom bara ett år skulle FRA-frågan explodera och den svenska bloggosfären nå sin absoluta topp i relevans och antalet besökare 2008-2009. Sedan kom Facebook, och i dag är den politiska bloggen något av ett museiföremål. En artefakt. Även om vissa skribenter har återuppstått på egna plattformar med gott resultat.
Det är lätt att glömma allt som var dåligt när vi summerar dåtiden, i synnerhet vår barndom (om den var bra, förstås) eller livet i närtid. Den rosenskimrande bilden vi har i huvudet stämmer sällan. För 15 år sedan pågick Irakkriget alltjämt vilket bland annat skulle resultera i Islamiska statens framväxt. Vi hade en finanskris framför oss som de flesta inte förutsåg där och då.
Politiska beslut som fattades under alliansåren kom att påverka Sverige på flera avgörande sätt – inte minst den urspårade migrationspolitiken var ett historiskt misstag. I stället för att strama åt och ta Sverige i allmäneuropeisk riktning valde regeringen Reinfeldt att göra politiken än mer extrem, i synnerhet efter den migrationspolitiska överenskommelsen med Miljöpartiet 2011. Därifrån gick det bara utför.
Någon ordning på skolan fick Alliansen inte heller, trots åtta års folkpartistiskt ledarskap på utbildningsdepartementet. Skolpartiet lyckades inte vända den beryktade Atlantångaren.
Många av de problem som Sverige stod inför då kvarstår. Men de är ofta betydligt värre. Situationen i skolan är på sina håll akut. Kriminaliteten är grövre och värre. Trots en lång tid av glimrande högkonjunktur bet arbetslösheten sig fast på höga nivåer under Socialdemokraternas åtta år.
I dag lade Tidöregeringen sin första budget. Den nya finansministern såg lagom road ut. Budgeten är präglad av de parallella kriser som socialdemokratin lämnat efter sig. Vi har en svår vinter att vänta för många. Stigande arbetslöshet. Fler konkurser. Hög inflation som undergräver hushållens köpkraft. Och ingen vet ännu vart elpriserna tar vägen.
Sverige påverkas givetvis av internationella kriser. Men vi hade haft en annan situation om politikerna gjort andra prioriteringar för 15 år sedan. Vi hade inte behövt ha rekord i skjutvapenvåld varje år. Vi hade inte behövt avveckla kärnkraften. Vi hade kunnat prioritera svenska folket i stället för att leka världssamvete.
Vissa förändringar som den nya regeringen kommer vidta är nödvändiga och välkomna. Men de borde ha kommit för länge sedan. Jag tror att alltfler umgås med tanken på att det på flera områden är för sent att på allvar vända utvecklingen.
2007 såg det annorlunda ut. Lite hoppfullt. Men förmodligen var denna känsla av hoppfullhet i grunden falsk, ty mycket av det vi i dag upplever låg likt en vulkan och puttrade redan då, väntade på att växa till sig. Sedan kom explosionen och nu försöker det politiska etablissemanget plocka upp bitarna. Särskilt förtroendeingivande är det knappast.
Nu tänker jag leva några år till. Mina barn och barnbarn kommer leva länge än. Jag är optimist. Självklart går Sverige att vända. Men motsträviga typer kommer att hålla emot. Varför vill S och MP att vi ska ha det sämre? Jag har inget bra svar.
”Varför vill S och MP att vi ska ha det sämre? ”
Min teori är att dom inte direkt ”vill” att vi ska ha det sämre.
På samma sätt som BRIS inte ”vill” att pensionärer ska ha det sämre.
Det är bara så att pensionärer inte är BRIS målgrupp – precis som svenskar inte är sossarnas målgrupp.
För 100 år sedan företrädde sossarna ”arbetarnas” intressen.
(Och i viss mån även ”svenskarnas” intressen eftersom en del av deras välfärdsreformer och investeringspolitik riktades till hela befolkningen.
Men det var ju innan dom kom på att svenskarna ska betala 60 miljarder/år i bistånd till utländska medborgare samtidigt som svenska medborgare dör i väntan på sjukvård eller en plats på ett äldreboende.
Sossarna har helt enkelt bara bytt målgrupp ; Dom har bytt ut arbetare/svenskar mot ”flyktingar”/muslimer/hbtqia+
Detta eftersom arbetare/svenskar numera betraktas som privilegierade i jämförelse med de grupperna som numera står lägre ner på sossarnas offerskala.(arbetare/svenskar)
Detta behöver som sagt inte betyda att sossarna ”vill” att vi ska ha det sämre – det är bara det att dom vill att andra ska ha det bättre.
Precis som BRIS prioriterar barn framför pensionärer.
Jag själv donerar en massa pengar till hemlösa och sjuka katter , men jag har inte donerat ett öre till hemlösa hundar eller vanskötta åsnor . Det betyder att jag prioriterar katter framför hundar och åsnor.
Men det betyder inte att jag ”vill” att hundar och åsnor ska ha det dåligt.
@Weasel
Men de flesta socialister har ju förmåga tänka utanför deras politik. Rannsaka sig ex att delar av deras politik kan vara kontraproduktiv för flertalet även om de har som mål hjälpa dem som just de beskriver som ”utsatta”.
Ex att ompröva migrationspolitiken, fråga sig varför skolan inte fungerar, varför kriminaliteten ökar markant.
Men de gör inte det. De håller fast vid sin ”rättvise”politik och sina snäva förklaringsmodeller. Reinfeldt anammade samma skit.
Detta samantaget ser jag som ondska.
”De” bryr sig inte alls om det de ser; våldsoffer, barns rätt till riktig skolgång, ett hållbart samhälle socialt o ekonomiskt (vad som bär upp). Inte heller grunden för demokrati; friheten uttrycka sig fritt utan den etablerade politiska storarslade maktens pekpinnar.
De skapar ont genom att fasthålla vid haltande politiska förklaringsmodeller som den enda sanningen. Ont. Därför kommer vi få än mer ondska i Sverige. ”Tidö” kanske kan gör något men der kräver att klippa röda banden. Helt.
@ Lars
Jo , så är det.
Jag tror dock inte att dom är medvetet onda.
Dom följer bara sin offerskapsskala och saknar helt förmåga att begripa (eller bry sig om ? ) att det får konsekvenser för grupp B om man satsar 100 miljarder på grupp A.
Alltså ungefär som jag när jag lämnar en vanskött åsna i sticket genom att skänka 500 spänn till en vanskött katt.
Den enda skillnaden är väl kanske att åsnan inte har betalat 50.000 i skatt till mig….🙄
Alltför många är alltför beroende av det välfärdsindustriella komplexet, som omhändertagna och som omhändertagare, och alla dessa (miljoner) kommer att göra allt för att bevara sina privilegier och kommer oförtrutet att fortsätta utöka sina domäner om inte en folkmajoritet sätter stopp för det.
”Som psykologiprofessorn och experten på massformation Mattias Desmet förklarade, är det en kärna på cirka 30 procent fanatiker som driver ett samhälle i en totalitär, (i Sveriges fall semi-totalitär) riktning, medan fem procent blir dissidenter och gör aktivt motstånd. De resterande två tredjedelarna följer bara med och vänder när de känner att tiden är mogen och de tjänar på det.”
Prognosen för Sveriges tillfrisknande är inte speciellt god alltså, inte ens på lång sikt, då grundförutsättningen för en större förändring är en mental revolution hos en majoritet av ursvenskarna som hittills bara glidit med och ibland knutit handen (hårt) i fickan.
https://detgodasamhallet.com/2022/11/10/gunnar-sandelin-haller-den-ideologiska-lokalbedovningen-pa-att-slappa/
Ja, och inte fan sänkte de skatten. Sverige är en Norén-pjäs.
Menar du i den nya budgeten? Det är ju knepigt att sänka skatterna mycket när vi har så här hög inflation.
Nej, under Reinfeldt, och jag räknar inte avrundningsfel hos skatteverket, men det gäller även nu.
Knepigt, vad har inflationen med det att göra, man drar ju så klart även in på utbetalningar och kostnader?
Alliansen genomförde jobbskatteavdraget (ja, flera) vilket gav uppemot 1500 kr mer kvar i månaden för en normalinkomsttagare. Jag vet inte om någon regering sänkt inkomstskatten så mycket. Däremot var de usla på att kommunicera detta, en privatperson satte upp sajten jobbskatteavdrag.se på vilken man själv kunde räkna ut hur mycket skatten sänkts.
Herregud, exakt min poäng, till och med språket är från Tjuvarnas by, ”jobbskatteavdrag”, som om pengarna är tjuvarnas först, men vad fan, Sverige är en Norén-pjäs, så vänsterbloggar som denna låtsas vara oppositionella där bloggägaren är anställd av det välfärdsindustriella komplexet och så klart inte vill ha mindre skatt, utan komplexet hade hans jobb inte existerat.
De sänkte visst skatten på bensin med 14öre. QED (det betyder vilket skulle bevisas).
”till och med språket är från Tjuvarnas by, ”jobbskatteavdrag”, som om pengarna är tjuvarnas först,”
Njaa…det där är nog lite väl konspiratoriskt.
Snarare är det nog så att namnet ”jobbskatteavdraget” kom till eftersom ”avdraget” endast riktade sig till dom som hade just jobb.
Vad skulle dom ha kallat avdraget/sänkningen för att du skulle varit nöjd ?
1500 kronor är ju epsilon, inom felräkningsmarginalen. Även om sänkningen må vara det största i mannaminne, så är den kvarvarande skatten fortfarande högre nu än den var 1970, på sossarnas tid.
Det är inte på felräkningsmarginalen för de inkomstgrupper som jobbskatteavdraget träffade. Verkligen inte. Sedan är det sant att skatte ändå är på tok för hög, men svenska folket vill ha det så eftersom de fortsätter att rösta för en fortsatt svällande välfärdsstat.
@Weasel
Hmm annan benämning på avdraget på min TV under armen på tjuven, svårt..
@Hans Li,
Det finns ju inga alternativ, det är ju hela poängen, du gläds över att någon får tillbaks 1500 av sina egna pengar! Ni är så djupt i denna skit att ni inte inser poängen, ε är ε, det första du gör är att försvara att skatten inte sänks, precis som resten av fältet här som hoppar på mig för att jag inte lojalt stoppar näsan i SDs skattetjuvarrumpa.
Det är en svindel, Sverige är en Norén-pjäs, författaren är vänster, skådespelarna är vänster, och publiken är vänster.
Visst, vi kan resonera som frihetsfrontare och kräva 100 procent av vår inkomst. Absolut. Men det är helt orealistiskt och uppe i det blå, för Sverige kommer aldrig bli ett noll- eller lågskatteland. Bara att tugga i sig detta faktum. Varje steg i rätt riktning är välkommet, och detta förutsätter en borgerlig regering eftersom S alltid höjer skatterna.
@ coffee
Ett annat namn på det som tjuven sysslar med när han bär i väg din tv är väl ”stöld”.
Och du kan ju absolut köra med ”skatt är stöld” argumentet.
Men…då får du faktiskt ta och förklara för mig hur gripandet, dömandet och utvisandet av de där 150 personerna som du ville utvisa igår ska finansieras och genomföras..?
Hans skriver: ”Det är inte på felräkningsmarginalen för de inkomstgrupper som jobbskatteavdraget träffade. Verkligen inte.”
Då måste jag fråga mig hur de lyckade överleva den motsvarande skattehöjningen, som ju per definition måste ha inträffat före skattesänkningen.
Hur gick det till!? Hur kunde de överleva skattehöjningar på 1500 och ännu mycket mer!?
Skillnaden var väl att folk kunde konsumera mer alternativt spara på ISK.
@ Fredrik Östman
”Då måste jag fråga mig hur de lyckade överleva den motsvarande skattehöjningen…”
Du menar att alla skattehöjningar som man lyckas överleva är inom felräkningsmarginalen…?
Finns det verkligen inget mellanting mellan ”felräkningsmarginalen” och ”död” ? 🙄
( alla är tyvärr inte lika rika som du och om du nu på allvar tycker att det är ”felräkningsmarginalspengar” så kanske du har lust att swisha 180.000 till mig under de närmaste 10 åren…? )
Jobbskatteavdraget riktade sig till den arbetande delen av befolkningen vilket kanske kan förklara varför vissa här inte verkar känna till det. 🙂
@weasel:
Det där var inget svar på min fråga.
Hur kunde fattiga människor med låg inkomst överleva Gunnar Strängs ständiga skattehöjningar?
Jag tror att det har att göra med att industrin gick för fullt. Sysselsättningen var hög och lönehöjningarna kunde varje år i någon mån kompensera för skattehöjningarna. Men med tiden ledde de höga skatterna till en svagare industri och lägre sysselsättning.
Så skattehöjningarna infördes på grund av att Gunnar Sträng et consortes inte förstod deras dynamiska effekter, och skattesänkningar anses av samma slags människor av samma orsak vara omöjliga. Ni fattar inte att alla blir rikare i en framtid utan skatter och att man därmed snarare skall ställa frågan hur man kan ha råd att inte sänka skatten. Höga skatter leder till allmän fattigdom.
”Hur kunde fattiga människor med låg inkomst överleva Gunnar Strängs ständiga skattehöjningar?”
Det enkla svaret är ;
För att det fanns pengar till mat trots strängs skattenivå.
Jag tycker fortfarande att det är aningen absurt att kalla skattehöjningar/sänkningar på 1500 för ”felräkningsmarginal”.
Jag märkte mycket tydligt av jobbskatteavdragen på min lönespec på den tiden.
Det var , såvitt jag kan minnas på rak arm , det enda bra som reinfeldtregeringen gjorde under 8 års tid.
Knepigt, vad har inflationen med det att göra
Man har nog tittat ganska noga på vad som hände i Storbritannien.
Men ej på Reagans USA eller Thatchers England?
”De som jobbar för staten finner ofta goda skäl att inte sänka skatten”
Gammalt djungelordspråk
Som vanligt samma svartvita argumentation från svenskar indoktrinerade med det mentala sosseviruset under hela sina liv, S”A”P har verkligen lyckats! Mellan ε och ingen skatt alls finns inget! Det måste ju vara definitionen på att ha lyckats politiskt, oppositionen anammar ens egen politik och folk som tror sig kritisera den försvarar den. Otroligt att skåda.
Och du menar att skillnaden mellan dig och ”dom” är exakt vad?
Ja, som sagt, hur skall man förklara det för någon som lever i en svartvit värld, inget finns mellan ε och noll skatt? ε=14öre.
https://ledarsidorna.se/2022/11/civilsamhallet-bidragsstruktur-intakt-med-regeringens-budget/
Du är nöjd så långt?
Och skillnaden var ?
Denna trollmentalitet är synnerligen irriterande, men förutom ren dumhet verkar vara det enda svenskar förmår i diskussioner.
Nå, för att inte falla i samma fälla:
Jag röstade SD i ett, fåfängt jag vet, hopp om någon meningsfull förändring, och media basunerar ut om det hemska Tidöavtalet och folk gläds över att Greider bölar, men vad är den väsentliga skillnaden? Den är ju mindre än i ens värsta mardrömmar, Sauk hade inte kunnat skämta bättre, 14öre?? Plastpåseskatt! biståndet nästan oförändrat, folkbildningsförbunden orörda, inte en tolk mindre, osv osv, det kunde ju inte bli mindre förändring om man försökte.
Så då är min fråga, är det +/- 14öre vi röstar om? Om
man inte ens lyckas skära i antalet tolkar hur fasen skall man kunna utvisa fler kriminella eller något annat? Jag har gärna fel men är gruvligt besviken.
Så min poäng är att det är ett +\-ε skådespel runt ett sossesamhälle som endast kan växa, staten kan endast växa, och hela debatten på denna blogg pågår inom felmarginalen för socialdemokratisk politik.
Nu får du gärna komma med ett kärnfullt trollsvar, på ett sätt har du kanske nått längre än vad jag gjort, och accepterat att det enda som finns kvar är att sitta och hacka fram oneliners så man mår lite bättre själv.
Om det finns minsta hopp via SD så är det på väg att kvävas nu om de inte bryter sig loss. Annars blir de en del
av det parasitiska yrkesnätverk som kallas 8-klövern.
I slutändan står det alltså synnerligen klart att du inte klarar av att förklara skillnaden mellan dig själv och alla andra. Självfallet upplever du det då som irriterande eftersom dina inlägg bara blir en lång uppvisning i pinsamheter. Troll spricker i ljuset när de inte klarar den enklaste fråga som du kanske vet. Någon skillnad fanns där alltså inte. Du är med andra ord lurad. Grundlurad.
Jag förklarade just skillnaden men jag tackar för möjligheten en gång till:
Låt oss säga att jag tycker målet borde vara ett skattetryck på 25%, eller lägre (det för lite långt att reda ut vad jag tycker egentligen: trollöppning) andra kanske 30, 40, 70, eller 90 eller 100%. (egentligen så är ju alla pengar statens för vad hindrar staten att imorgon höja till 100%?: trollöppning). Nå hur som helst, 14öre är för mig ε, ε är en grekisk bokstav som brukar betyda något mycket mycket litet, så om man lägger ihop många ε så blir det inte ens en tumme!
Så det är där jag menar skilja mig från huvudfåran i debatten, jag tycker 14öre är försumbart, för mig, och alla som betalar skatt netto. För de som lever på skatten, i synnerhet politiker och andra, så är det ju jättebra att vi inte kvantifierar och kvibblar om skatten sänks med 10-20-30% eller 14öre, så allt handlar väl om
man tillhör parasiterna eller inte?
Att sitta på det där enkelsätet och prata med chauffören, är det parasitism eller arbete?
Det nämns en massa problem (skolan , arbetslösheten, kriminaliteten ) i texten.
Samtliga dessa problem är en direkt följd av invandringspolitiken.
Det känns på ett märkligt sätt bra när elpriserna som en följd av avvecklingen av kärnkraften nämns – för där är äntligen ett problem som faktiskt inte beror på massinvandringen .😯
Hej.
”Någon ordning på skolan fick Alliansen inte heller, trots åtta års folkpartistiskt ledarskap på utbildningsdepartementet.”
Tack vare, ska det väl vara? Inte trots.
Och varför skulle sänkta skatter driva på inflationen?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Jo. Håller med. (Man kan göra många analyser där, och efter ett tag börjar det likna ”ablativ”-diskussionerna om USAs andra författningstillägg: får folk äga vapen ”eftersom”, ”när” eller ”om” man ”behöver en milis?”)
Vad skatterna gäller har vi väl globala ramar (eller vad ”framework” heter på svenska) för detta? Världsbanken, FN, EU och hens moster vill inte se att bönderna på lokalnivå lägger sig i för mycket. De kan sänka vilket land som helst androm till varnagel.
Hej.
Andra tillägget är ju kul. Frasen ”well-regulated militia” betyder välorganiserad och övad, inget annat. Någon begränsning av vapen finns inte just därför att milisens funktion är både att fungera som skydd mot yttre fiender såväl som mot staten som tyrann.
Och att lagstiftning kring vapen inte påverkar nivån av vapen som används på fel sätt och av fel personer torde vara glasklart vid det här laget.
”Varför får jag inte äga en mp44?”
”Jamen, om man får äga såna kanske nån använder den fel!”
”Jo, men varför ska jag inte få det för att du gjort fel?”
”Fascist!”
Ungefär så ser debatten ut både där och här.
Uppdaterad version: om Ukraina inte haft några vapen bland de civila, och inga legoförband, och ingen militär hade det inte blivit något krig. Eller hur.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Scott Adams analys för flera år sedan håller bra: Republikaner använder vapen för sport, jakt och för att försvara sig, Demokrater använder vapen för att begå brott.
”För 15 år sedan pågick Irakkriget alltjämt vilket bland annat skulle resultera i Islamiska statens framväxt.”
Jovisst, men Da’esh fanns inte, och hade inte stor rekrytering i Sverige och Belgien! ”Möjlig framtida utveckling” går inte att retroaktivt räkna in i ”hur det var.” Man kan lika gärna säga att ”det som skulle leda till Covid fanns redan.”
Med de flesta mått var det bättre för de flesta för 15 år sedan, och sämre än 15 år tidigare.
Det var framför allt maktvakuumet och upplösningen av den irakiska armén som möjliggjorde Daesh tillväxt. Att det skulle bli inbördeskrig var heller inte så svårt att lista ut.
Och CIA:s flitiga arbete bakom kulisserna.
Allting staten, eller en annan maffia, gör är en progressiv frälsaresvindel.
Sverige är en Norén-pjäs:
https://www.expressen.se/nyheter/skatt-pa-plastpasar–overlevde-regeringsskiftet/
Visst har du rätt om skattetrycket i Sverige och hur svenne i gemen bräker med.
Skattetrycket är så högt idag att det under medeltid och tidigmodern tid skulle ha utlöst våldsamma uppror. På medeltiden räknade härskarna att ett skattetryck omräknat till dagens mått mätt till över 30% satte igång uppror bland bönder och lågadel.
Det räcker med att gå tillbaka till tiden innan Palme efterträdde Erlander så var sverige ett för den tiden ett land med ett av de lägre skattetrycken i europa.
Har ni lagt märke till att nästan inget stort svenskt bolag startats i sverige efter sossarna kom till makten 1932.
Ikea, tetra pak expanderade för de flyttade utrikes och deras expansion kvävdes inte längre av, staten med Wallenbergsfären, handelsbankssfären. Det här väldigt intressant egentligen, sossestaten tillsammans med inhemska oligarker kontrollerar det politiska och ekonomiska livet.
det är ju själva urprungsdefinitionen på fascism.
”Har ni lagt märke till att nästan inget stort svenskt bolag startats i sverige efter sossarna kom till makten 1932.”
Åja , nu överdriver du.
SIDA bildades faktiskt så sent som 1995 🙂
Den här kommentaren var ju kul, skrattar fortfarande!😂
Laffer säger: 0 procent i skatt för med sig inga pengar till staten.
100 procent i skatt innebär också inga pengar till
staten då ingen anser det lönt att arbeta
Titta på en tentativt optimal skattekurva (alla skatter inkluderade). Det rör sig on en andragradsfunktion. Derivera den och hitta den punkt där derivatan är noll då får man den skatteprocent där staten får in mest pengar. Kan tänka mig att det rör sig om max 25 procent i total skatt. Den ekonomiskt kunnige kan också pilla med någon form av flat rate i det hela men sammanfattningsvis kan man inte lura max-min-ekvatioen.
Höga skatter innebär slöseri och mycket pengar går direkt i pottan och folk får det ännu sämre.
Det där är sant, men det är bara en liten skiva skuren ur verkligheten, ur tiden. För tillväxten och innovationen påverkas också av skattenivåerna, och de bildar i sin tur framtidens skattebas.
Det är således fråga om en Differentialekvation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Differentialekvation
Så en skattesats mindre än optimum ett år leder till att skattebasen nästa år är större, så att skatteintäkterna det året är större med den suboptimala skattesatsen än de hade varit med den optimala.
På detta sätt kommer man snabbt fram till att den optimala skattesatsen på lång sikt är 0 (noll). Lite skatt måste man kanske ha, i den ena eller andra formen, men den måste varje gång betraktas som skadlig och kostsam. Lägre är alltid bättre alldeles oavsett om man önskar sig personlig frihet eller massor av pengar i staten.
Frågan är bara om inte många vill ha inte mycket pengar i staten, utan en stor andel av alla pengar i staten, även om samhället som sådan därmed binds till fattigdom och stagnation. Vi kallar detta avundens position.
Fast lite lustigt är det ju att Coffee känner sig påhoppad. Kanske inte så lite när jag tänker närmare på saken. Det är faktiskt lustigt.
Lustigare är att du inte har mer att säga om tillståndet i Sverige än det. Är baksätet en variant av åsiktskorridoren?
Är det en kommentar från den bussen där du diskuterar din sakpolitik ?
Du måste betala, men det är nästan fullt! Massor med folk vill tydligen åka med och kommentera busschauffören men köra vill de inte! Du är välkommen.
Och sen ringde väckarklockan och lille Coffee vaknade och hade inte ens körkort. Men det gör inget, han når ju ändå inte fram till ratten.
och ändå vill du åka med, är det inte märkligt?
Vad du tycker om Sveriges politik vet vi inte, men att du är en sån som gillar att åka buss och prata med chauffören det vet vi. Varje liten stad har en sån kille.
Hej.
Nu blev det jobbigt i värdegrunden. Vi ska ju fya och uscha den lede Putin för hans ”nej till gay”-policy och hylla idrottare som gör politik av idrott, målar naglarna som regnbågar och allt sånt bra.
Men nu är det så att det är sportbolls-VM i Quatar strax och där är gay inte välkomna har en officiell representant som själv beskriver sig som inte vidare strikt muslim sagt. Gay är haram. Gay är en skada i sinnet. Säger muslimen.
Jag förutsätter att alla svenskar som aldrig är sena att kritisera Ryssland för deras anti-homo politik nu genast kräver bojkott av fotbolls-VM.
[https://samnytt.se/qatarisk-vm-ambassador-homosexualitet-ar-en-skada-i-sinnet/]
Titta på klippet innan det plockas bort.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Eller, uttryckt på annat sätt:
In Russia, where gay propaganda is banned, 70% of people oppose gay marriage and that number has been increasing in recent years.
In America, where opposition to LGBT is heavily censored, 70% of people support gay marriage and that number has been increasing in recent years.
Democracy is purely about information control.
Jag försökte påtala, innan valet, att skillnaderna mellan då (S) och nu (M) kommer att bli på marginalen. Naturligtvis höll ingen med. Politikerna förmår inte mer.
För statsråden handlar det mest om personlig utveckling – den egna karriären, pengarna och att göra mamma och pappa stolta. Karriärism med andra ord. För den genomsnittlige brackan kommer det att ta två år innan den insikten sjunker in. Inga skattesänkningar för medelklassen blev det heller vilket gör att Svenne Bracka känner sig än mer blåst. Fast det går ju alltid att skylla, också det, på sossarna.
Jag håller med dig, Jan. Center-left och center-right är ju båda definierade av sitt hyllande av den centrala konsensusen. De säljer sig med -ε respektive +ε från denna konsensusposition.
Jan har rätt, sossarna vann. Sverige är en Norén-pjäs.
”För den genomsnittlige brackan kommer det att ta två år innan den insikten sjunker in”…
betyder det att den genomsnittlige proletären, The Working Class Hero, naturligtvis fattade det hela med en gång ? Precis som anföraren den store Jan – sossen ?
”Jag försökte påtala, innan valet, att skillnaderna mellan då (S) och nu (M) kommer att bli på marginalen. Naturligtvis höll ingen med. ”
Märkligt.
Jag tycker att hela det här kommentarsfältet alltid är fullt av folk som driver tesen att det i stort sett inte är någon skillnad mellan S&M ?
Jag själv har i åtminstone 15 års tid betraktat dom som samma skit.
Om jag -och många, många andra – såg någon nämnvärd skillnad mellan dom skulle vi liksom inte klumpa ihop dom under namnet ”sjuklövern”.
När det gäller budgeten är jag supernöjd med den ! Jag bryr mig inte om skattesänkningar eller uteblivna skattesänkningar.
Men jag såg på TV4 nyheterna att både Per Bolund och Ali Esbati var oerhört förtvivlade och ledsna över budgeten – och det gör mig väldigt nöjd och lycklig över budgeten.
Ja det ligger väl i linje med min tes, politiken har blivit ett skådespel, ett jävla dyrt sådant, vi skall inte bry oss om vad de rent faktiskt gör (det är ju sossetjuveri hur som helst) utan vad som sägs om det, tonfallen, dekoren, och den nya fula Medistofeles, är han inte simpel så säg!
S&M, var det en freudiansk skrivning för det är vad det rör sig om. Att vara nöjd nu är ren masochism och att vänstern är sadister det vet vi sen länge.
S&M var inte en freudiansk skrivning , utan en ytterst medveten skrivning.
Se, vi är eniga där också!
Vi är , tro det eller ej , eniga när det gäller väldigt mycket.
Den stora eller största skillnaden är att du är..hmm…aningen mer förjust i skattesänkningar.
Så , eftersom det nu ändå diskuteras regeringsförhandlingar , skatter och budget…;
Föreställ dig nu att Coffeepartiet med sina 30 mandat skulle bilda regering och förhandla skattenivåer med Weaselpartiet med sina 63 mandat och Janpartiet med sina 114 mandat.
Något säger mig att Coffeepartiets väljare skulle anse att Coffeepartiet har svikit dom när budgeten presenterades…?
(Det enda Alternativet för coffeepartiet är att bilda en allians med JohanKarlssonpartiet 🙂 )
Så länge dom vänsterblivna tjuter i falsett och inte bara slö-gnäller som vanligt är jag ändå ganska nöjd. Om det sedan räcker ända fram vet jag förstås inte.
Men väger man alternativen så är detta ändå bättre än vad det kunde ha varit.
Greider, Larsmo och alla dom andra små tjurarna indikerar att det är på rätt väg. Sen får vi se hur långt det räcker. Skulle dom torka tårarna och lugnt och sakligt börja diskutera är det dags för SD att lämna.
Aha, så att vänstern gnäller är din måttstock? Den ger jag inte mycket för utan tycker istället att valresultatet är bra för att vi äntligen fått det bekräftat att vi har en 8-klöver som i allt väsentligt håller med varandra om allt. Sverige är en Norén-pjäs med ett vänstermanus skrivet av en vänsterförfattare med skådespelare som är vänster (med den nya talangen SD på scen) och en publik som är vänster. Den svenska politiska debatten är som pratet i pausen mellan vänstersnubbar över sin cafe latté, man kan bråka om en vem som är bäst i en Norén-pjäs, men vänster är det!
Så klart att det är coffee. Men helst hade du sett att S-regeringen hade suttit kvar förstås. Då hade vi verkligen kunnat få det bekräftat att 8-klövern håller med och om varandra om allt och kvar blir bara du och AfS i publiken. Du applåderar och AfS gnäller lagomt tyst.
Får ändå ge dig att det är skönt att du bytt ”sakpolitiken” mot Kungliga Dramaten. Det ger liksom extra-schwung åt dina argument. Kanske hittar du någon kultursida som klär dig. Vem vet.
Ja, som bekant ogillar jag sossar men min poäng är att ni är lurade, det blir ju ingen skillnad, mina förhoppningar var lågt ställda men detta slår ju alla rekord, sen blir det S igen.
Vad är poängen, att SD skall lära sig var konferensrummen ligger och hur faxapparaten fungerar?
Nyval!
Du ger upp efter några veckor och en budget?
”sen blir det S igen. ”
Coffee längtar alltså hem igen efter en liten utflykt i AfS-land.
Nä, jag är inte lurad – jag vet precis var jag har dig.
Men kom ihåg, det kan redan vara fullt bakom bagageluckan och då får du inte plats där heller.
Nej, jag tycker vi skall ha nyval. Nån gång skall väl nåt småparti åka ur.
Som jag trodde med andra ord. Du vill ge S chansen till en come back snarast möjligt. Annars skulle du naturligtvis inse att du skulle bli lurad i ett nyval enligt din egen argumentation. Fast den gäller väl inte för dig förstås.
”Ja, som bekant ogillar jag sossar men min poäng är att ni är lurade, det blir ju ingen skillnad ”
Du och jag har förmodligen väldigt skilda ingångsvinklar gällande det här med regeringsskiftet.
Vi prioriterar nog helt olika saker.
A) Skatten sänks med 50 % och invandringen fortsätter på samma nivå som de senaste 16 åren
B) Skatten höjs med 50 % och invandringen minskar till dansk nivå
Jag tvekar inte en millisekund innan jag väljer alternativ B.
Men du väljer A , va ?
Vad detta betyder är att jag är jättenöjd med regeringen och deras budget – oavsett vilka skattehöjningar/sänkningar dom än gör – så länge som dom minskar invandringen .
Vad ska man med pengar till om hela landet är förvandlat till Rosengård?
( Förutom då att använda dom till att emigrera …🙄 )
@Weasel,
nä min ingångsvinkel är som din, därför röstade jag på ett sosseparti som SD, min första prioritet är invandring och islam, men hur har denna förändrats? Jag tar 14öre som en indikation på att det blir 14öre för invandringen också.
Ja nyval, visst vi riskerar Mordor igen, ja skit i det då men med rent öppna förrädare i båten som KD och L hur tusan skall man lyckas med något?
Anonym är så arg, det är nästan så att man misstänker att Anonym är med och slåss om skattekronorna? Att det är vad vi pratar om, egentligen?
@ coffee
Bra. Då har vi samma ingångsvinkel.
Men…varför skriver du då 1000 inlägg där du klagar på regeringens ekonomiska politik ?
Dels tycker jag att det är lite väl tidigt att förvänta sig mirakel.
Men framför allt ;
Om invandringen 2023 landar på samma nivå som 2022 är det befogat med en svek-diskussion.
Och SD-ledningen är väl medvetna om att jag och någon halv (eller kanske hel ) miljon SD-väljare kommer gå till AfS om SD inte får igenom den migrations/utvisnings- politik som står i Tidöavtalet.
Så SDs politiska överlevnad står och faller på att invandringen hamnar på EUs miniminivå – eller att dom fäller regeringen om FP & co obstruerar den politiken.
Arg ?
För att ditt sosse-upplägg spricker tänker du ?
Nja, du trollar lite om bussar, baksäten och toarullar. Av någon anledning.
Och försöker få dig själv att framstå som den ende icke-lurade hjälten i landet.
Och vill få till ett nyval för att säkra sossarnas återkomst.
Arg vet jag inte direkt, mer att det rycker lite i mungipan för att du gör det så klumpigt.
Och genomskinligt.
Men visst, jag betalar ogärna mer skatt än vad jag måste hur osolidariskt det än låter i dina hjälteöron.
Nä lurad är jag, jag är svensk och skötsam, då är man per definition lurad.
Jaja, visst, ni har rätt, den som lever får se, om ett eller fyra år. Har man någon lägenhet på gång i Spanien eller var som helst så bör man nog inte släppa affären ändå.
Sverige är ett jävla sosseland, så är det bara.
I detta land finns bara riksdagspartier inalles åtta, som står mer eller mindre till vänster och riksdagspolitiker som orerar brett om ditt och datt, men inte håller vad de lovar. De lovar runt och håller tunt. Se bara på den ”nya” regeringen. Bränslepriserna skulle sänkas radikalt, men det blev en tummetott om ens det. Kritiken var häftig innan valet över plastpåseskatten. Tog de bort den? Nej nu efter valet var det inte så viktigt. Så här kan man hålla på i all oändlighet. De är lögnare och fylltrattar av värsta sorten hela bunten och jag är glad för att jag inte röstade på någon av dem. Stackars jävlar som gick på lögnerna och röstade på dessa lögnare och svikare.
Tankar man gratis och slipper skatten om man inte röstade?
Då förstår jag att du är glad som inte gick på lögnerna.
Och du är förnöjd med att du lät dig luras. Ungefär som en stor del av befolkningen. Inte undra på då hur landets negativa utveckling tillåts expandera när folk låter sig bedras av opålitliga politiker. När ska folket vakna och inse att man blivit dragna vid näsan, frågar man sig. Uppenbarligen aldrig.
Men själv är du underbart woke tänker du ?
Nu tar också Damberg ifrån tårna och är oroad över att den nya regeringen hotar demokratin eftersom den samarbetar med SD. På vanlig svenska betyder det att sossarna är oroade över att vara avhängda och satta ur spel. Det är skönt att höra då det bevisar att den nya regeringen gör vad den ska. Insomnia drabbar ledargarnityret när paradigmskiftet äter upp sossarna inifrån och förstör den långsiktiga pensionsplanen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/damberg-i-30-minuter-orolig-for-demokratin-i-sverige
Socialdemokraterna i opposition är alltid en fara för demokratin, enligt S.
SAP:s blotta existens är förstås en fara för demokratin. Det har inte ändrat sig på över hundra år.
Nej, jag tror de vill ha det så här, att inte regera ett litet tag ger sossarna möjlighet att helt enkelt vända kappan en smula efter vinden i de frågor där det är allt för uppenbart att de har fel och är till åtlöje:
https://ledarsidorna.se/2022/11/utrikespolitisk-kursandring-pa-flera-plan/
Gång på gång länkar Coffee till en gammal avdankad sosse när han ska finna sina argument om han nu inte hotar med att rösta på AfS. Det finns inte så mycket som behöver tilläggas.
AfS var förra gången, denna gång blev det SD och avdankad sosse är Westerholm förvisso men har han fel i denna fråga?
Det är väl så att du argumenterar för din brödföda, dvs mina skattemedel, och det har jag all respekt för. Jag avundas inte den som sålt sin själ för att föda sin familj, Robert Johnson skapade åtminstone stor musik, men politik.., eller åka buss, även om det är längst fram..
Du hjälper mig att understryka min bredare poäng att svensk politik är ett skådespel, vi måste skilja på om vi diskuterar skådespelet, dvs det som driver ditt engagemang, vem som kan skumma grädden av arbetande människors mjölk, eller, om vi talar om
verkligheten utanför den administrerande överklassen, dvs 14öre.
Sverige är som en Norén-pjäs, men han är ju äntligen död, så en mera uppdaterad bild är att Sverige är som Hunger Games, men omvänt, skådespelet vi tvingas bevittna är vilka ledare som vinner som skall använda våra pengar att trycka gåslever i nyllet, köpa feta gårdar, eller ha klippkort till Gambia.
Trevligt att talas vid, vi ses imorgon samma tid kl 8:00 vid hållplatsen.
Man kan sammanfatta dina haranger med att skillnaden mella dig och alla andra är 14 öre. Det låter lite futtigt i mina öron men räcker det för dig så får det räcka för mig. Din fixering vid olika säten i en buss blir då ganska rimlig. Det börjar bli kallt på nätterna.
Nej B-O,
du har missförstått, skillnaden är mellan låt säga 20% skattetryck för att välja ett tal och nuvarande skattetryck-ε, matematik är inte din starka sida? Det gör inget, vi har tid. Det är en STOR skillnad.
Jag uppfattar att de flesta här inte har något emot ett högt skattetryck, dvs de är sossar i grunden (brukspatron lämnade väl av det skälet) men är missnöjda med hur skatten används (massinvandring, äppelskruttar osv).
Jag å andra sidan ser massivt sänkt skatt som nödvändig för att någonsin få Sverige på rätt köl, utan det så är incitamenten för att mjölka skatteberget och använda det för politiska fördelar, rent slöseri, tjuveri och parasitism (i samarbete med storföretagen) helt enkelt för stora.
Oueens megahit ”Another One Bites the Dust” heter på svenska ”En annan åker buss”. Det KAN vara bra att ha med sig.
Lindbergs flickor på Bladet rasar. Det senaste stjärnskottet allra mest. Mycket blont rasar hon mot lövblåsaren som redskap. Eftersom den är ett hot mot Klimatet. Eftersom den nya regeringen hatar Klimatet så kommer man att införa ståtliga avdrag för lövblåsare spekulerar hon. Man kanske skulle införskaffa en lövblåsare när vintern kommer trots allt. Ett uppror i det lilla. Vem vet.
Hela sosseriet vädrar blod och hoppas på regeringens snabba fall. Den som inte tror mig kan spana in DN och Aftonbladet. Det är nu inte så att jag är förvånad men det är så övertydligt att ingen riktigt törs stå upp mot vänsterns framfart. En stormning av riksdagen och slottet är inte långt borta nu.
Min går på batteri och är därför miljövänlig.
Hej.
Mina krattor och räfsor från före 1950-talet klår nog vilken modern apparat som helst i miljöhänseende. Svenskt järn och trä från trakten.
Där har vi ju också vad man ska ha skatter till: skattebefria allt som är tillräckligt gammalt, återanvändningsbart, reparerbart osv.
Det är ju nytillverkning som frestar på – inte gammalt och välbeprövat som ofta håller längre en ett människoliv.
Men då sjunker för all del också kapitalets profit, så varken stat eller kapital har anledning att arbeta för något annat än allt sämre produkter, allt sämre tjänster, allt svagare äganderätt, och allt högre skatter.
Idealet och den logiska slutpunkten är slavsamhället – gamle Platons republik.
Vad säger du om det, Coffee? Tror du Greta hade köpt mitt resonemang? Det är sånt man kan snacka med en bussförare om, tro det eller ej.
Kamratliga hälsingar,
Rikard, fd lärare
Jodå, om hon kan tvinga folk att kratta och äta insekter och sluta resa. Tvingandet är nyckeln.
Jag uppskattar en bra kratta också.
Hej.
Vi får lära henne att tvinga fram regressiv skatt: ju närmare producent/konsument varu-transaktionen sker, desto mindre klimatavtryck och därmed desto lägre skatt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Vi måste angripa problemet i grunden, vi måste gå till roten (radix).
Träd är ett hot mot klimatet! Alla skogar måste så snart som möjligt kalhuggas!
För klimatet!
Att koldioxid är en växthusgas är vetenskapligt belagt. Men klimathysterin bl.a. företrädd av agronom Johan Rockström är ovetenskaplig. Om det nu är en global uppvärmning pga ökad andel koldioxid i atmosfären, varför redovisas aldrig jordens absoluta medeltemperatur vid jordens yta under ett tidsintervall, förslagsvis för 20 år sedan jmf med den uppmätta globala medeltemperaturen för 2021? Det enda de ovetenskapliga klimatalarmisterna yrar om är vad som händer med jorden om den globala temperaturen stiger x antal grader, samt om havsytan stiger med y antal meter. Deras klimatmodeller är ovetenskapliga, ty de låter sig inte verifieras med faktiska uppmätta resultat.
//gruelse
Att koldioxiden i sin roll som växthusgas i den jordiska atmosfären har en mycket liten och mycket begränsad verkan är också det vetenskapligt belagt.
Våra utsläpp av koldioxid från förbränningen av geologiskt lagrade växt- och djurrester påverkar inte vare sig växthuseffekten eller klimatet. Koldioxid i atmosfären har vid ingen tidpunkt i jordens historia på något väsentligt sätt styrt klimatet. Det har varit kallt med hög koldioxidhalt och det har varit varmt med låg koldioxidhalt.
Men det växer sådana där förbannade träd när koldioxidhalten stiger, så att man måste gå oftare och längre med lövblåsaren! Allting blir grönt! Till och med öknarna växer igen! Fan också! Mer liv, mer att äta, mer, mer, mer! Det passar inte alls hypotesen om att tillväxten måste stoppas. Det passar inte dödskulten.
De hatar livet!
Det är H20 också, mera effektiv dessutom och bildar dessutom moln som reflekterar solljus. Så min gissning är att flygande minskar jordens temperatur tex.
Fast ingen hetsar om H2O. CO2-halten har alltid varierat, då skog och mark och främst haven släpper ifrån sig mer då temperaturen
stiger, och omvänt, jag tror det är ungefär 25gånger mer än det mänskliga bidraget nu, så orsakssambandet är omvänt: högre temperatur ger mer CO2 men vid pass 800ppm så är det infraröda absorptionsbandet ändå saturerat för CO2 så efter det avstannar den effekten. Jorden har reglerat detta fint i många miljoner år. Den massiva ekonomiska nedgången under covid hade inte ens en mätbar effekt på CO2 vilket ju också indikerar att ökningen har i huvudsak naturliga orsaker: solen och jordens position (och vulkanutbrott osv)
Nej, istället är effekten av stigande CO2 enbart positiv då växter växer mycket mer, i synnerhet om det är dåligt med vatten, vilket är orsaken till att Sahara blir grönare tex, så för jordens fattiga så är det bästa man kan göra att bränna kol och köra SUV. Jag noterar detta i min egen trädgård. Vill man göra egna experiment rekommenderar jag att goologa Aquascape.
”It does look like CO2 continues to increase at the same rate as in previous years, which illustrates that we need to make aggressive investments in renewable energy sources to tackle our global heating emergency.”
Lol
Om du tar upp atmosfärens kraftfullaste ”växthusmolekyl” foerstoer du koldioxidhatarnarrativet:)
//gruelse
Sverige är ingen Norén-pjäs. Sverige är den i Stjernes ögon lyckade gatukorsningen där man idol-sjunger dansbandsrock och rappar för Carina Bergfeldt och Erika Bjerström med Morgan Johansson applåderandes i publiken när kultursidornas krönikörer fått nog och gått hem för att läsa Schulmans senaste.
Ett upplägg anpassat till det inflationsdrivande fredagsmysets tacos. En lägereld som får sossar att fälla en nostalgisk tår och minnas fornstora dagar med Hyland. Ja, faktiskt allt det fina som står på spel när det ska skiftas paradigm. Det tror väl fan att trollarméerna rullar ut från Sveavägen 68. One ring to rule them all.
Hon heter faktiskt Stjärne
14öres-regeringen.
Mmm, du skulle ha röstat på AfS – då hade du sluppit känna dig så lurad.
Nu gäller det bara att komma ihåg det till nästa gång.
Ja, givet alla som har åsikter om vad jag skriver utan att komma med egna så skulle man kunna tro att jag ensam avgör valen.
Och du har dina åsikter om det mesta hela tiden. Ibland olika åsikter tom. Ofta frågar jag mig hur du hinner så ofta som du har dina färdiga åsikter. Har du inget liv, som det heter.
Nä man kan inte tro att du ensam avgör valet. AfS är så litet att dom inte kan mätas och S tappade makten. Men att du kan tro det tror jag är fullt möjligt. Faktiskt mer än möjligt.
Däremot är det fullt möjligt att du åker buss…
Ja och det måste vara jobbigt efter som vissa tydligen ser sig tvingade att kommentera att jag kommenterar istället för att formulera egna tankar och ta ratten. Att det skaver det märks, du och andra kanske borde fråga er varför? Varför kan ni inte helt enkelt ignorera mina resonemang? Dina vet vi inget om, vem vet, kanske de är intressanta?
Länk till Nobina nedan.
Och dina vet vi alldeles för mycket om.
Säg mig, är livet inte tillräckligt kul som busschaufför ?
Är du osäker på svaret kan du ju alltid fråga han längst fram..
Det är ju du som sitter längst fram.
Jag tycker det är kul att fundera, så du kan se fram emot många fler synpunkter, frågan är om det är roligt att som enda bidrag hoppa på den som
kommenterar, det är ju trots allt en politikblogg? Men det måste ju du och andra tycka för ni kan inte låta bli, jag undrar lite vad ni vill ha? En blogg med åsikter ni delar så ni kan sitta och nicka till morgonkaffet?
Ack dessa konsensussvenskar, ni är för roliga.
Coffee sitter och solar sig i att vara en enda stor fet avvikelse ?
Det ger mål och mening med hans liv ?
Alla har ju rätt att definiera sig som dom själva vill och Coffee VILL vara en avvikelse med blått hår, ring i näsan och limm i handflatan samt en söt liten soja-tofs.
Han vill inte vara som mamma&pappa, han vill inte växa upp och bli en konsensussvensk. Då är det inte så svårt att förstå vad som lockar hos sossarna….
Reinfeldt I var en katastrof för Sverige. Utöver att invandringen lades på rekordhöga nivåer fattades många stollebeslut, t.ex.: Nuonköpet; Postfusionen mellan SE och DK; Avregleringen av Apoteket och Bilbesiktningen; Massvaccineringen mot svininfluensan, som gav narkolepsiskandalen; ”Långtbortstandoktrinen” (Sverige skyddas bäst på andra sidan jordklotet); Värnpliktens avskaffande; Avvecklandet av territorialförsvaret och krisberedskapen; Reinfeldt utnämndes av Schlingmann/Moderaterna till landsförr …f’låt landsfader; Underlaget för den Sverigefientliga grundlagsändringen (2010); Undertecknandet av det icke färdigförhandlade Lissabonfördraget.
Det missnöje med att ha bytt regering, inte minst manifesterat på denna blogg, får det garanterat att kittla till lite extra i trasorna på Magdalena Andersson. Än är slaget inte förlorat och makten och härligheten ligger inom räckhåll för socialdemokraterna. Efter en kortare paus (om man tänker positivt).
Just att korta den pausen till minimalast möjligt är den stora utmaningen för Partiet.
Men räds icke.
Vännerna i media är kontaktade och införstådda med vad som förväntas av dem.
Fotsoldaterna står redo, beredda att rycka ut på kort varsel beväpnade till tänderna med vuvezelor, marschaller, handhjärtan och plakat. Det är den synliga delen, den som avslöjas med blotta ögat.
Under ytan, i det djupt fördolda, jobbar Partiets kader med helt andra kontaktytor.
Svansen, Stay-behind och rena terrorcellerna. Det är inte så att alternativ saknas.
Bäste Hans Li Engnell!
Du såg det inte komma. Istället drömde Du om ”friheter” för den enskilda människan. Och vad fick Du? Jo, frihet för gängkriminella, för välfärdssvindlare, för allehanda former av korruption och inkompetens inom det offentliga.
Vad orsakade detta haveri: Är det kanske själva ”friheten” det är fel på?
Svaret på den frågan kräver att vi ställer ”friheten” på rätt plats i rätt ljus. Då ser vi att det finns en frihet viktigare än alla andra friheter.
Och den viktigaste friheten är?
Demokratins autonomi med den allmänna innebörden, att lagen lyder under maximen om människans värdighet; att hon vill bli till sin egen herre och ingens slav, ej heller slav under sina passioner.
Det är denna frihet – den levande demokratins autonomi – alla andra friheter beror av i det civiliserade samhället. (Och utom detta samhälle finns blott Thomas Hobbes ”State of Nature”, de gängkriminellas nävrätt.)
Står svensk demokrati i denna mening verkligen under hot? Ja, det gör den – och hotet kommer från den Europeiska Union som alltmer antar drag av Solkungens Neuropa, ett enväldets imperium. [1]
Men är inte demokratins autonomi Utopia i dagens globala värld, en meningslös idé särskilt för ett land som Sverige vars materiella välstånd tycks kräva att svenskt samhällsliv ensidigt anpassas till omvärldens krav och önskemål?
Det stämmer att här finns en konflikt men just därför skall demokratin, och då inte bara svensk demokrati, värderas ej blott formalistiskt – med stöd av listor över olika fri- och rättigheter – utan även reellt; i termer av statens förmåga att bedriva autonom politik utan att äventyra folkets berättigade önskan om en hög, gärna även växande materiell levnadsstandard.
Hur ser då den politik ut som ser till båda dessa friheter, till den enskildes materiella frihet såväl som den levande demokratins autonomi?
Svaret finner Du i det folkstyre vars beslut bygger på ett noggrant utredningsarbete med ”respekt för fakta om tillståndet i nationen” stöttat av den politiska dialog i ämnet inom vars hank och stör sakliga kompromisser träffas mellan samhällslivets mångahanda intressen – men alltid under ett av alla respekterat mål; att stärka den autonomi som gör demokratin till gemenskapens ”överideologi”.
Så ungefär såg den svenska ”folkhemsmodellen” faktiskt ut när det begav sig, en modell som dessutom hade djupa rötter i svenskt samhällsliv och svensk kultur: att ”tänka efter före” och ”komma överens efter fakta”, det materiella livets byggstenar, och att göra det så, att demokratins autonomi blir till både mål och medel.
Den klassiska svenska folkhemsmodellen kan inte återskapas. Men den offentliga politik som numera trätt i dess ställe, att ”vi såg det inte komma”, kanske då ”vi har varit naiva”, leder med nödvändighet till den ”krispolitik” och ”panikpolitik” vilka båda vittnar om, och driver på, den svenska demokratins sönderfall.
Att återupprätta demokratin, det autonoma folkstyret, är vår tids stora frihetsfråga.
Mvh/sts
[1]Se t ex A Bakardjieva Engelbrekt, et al (red) (2022): EU mellan federalism och flexibel integration (Santérus Förlag).
Klokt. Folkhemsideologin har ersatts av nyliberalism och identitetspolitik. Därav det samhälle vi ser idag. Borgerlig politik har på det stora hela sett enbart skadat Sverige. Det kommer inget positivt ur det. Socialdemokratins största skuld är dess eftergifter till de nya ideologierna och borgerligheten. Eftergifter som på sätt och vis gjort partiet redundant. Nu gäller enbart att satsa på sig själv – glöm samhällsgemenskapen och tryggheten. Precis som ni ville ha det, eller hur?
Samhällsgemenskap och trygghet fås genom de som bryr sig om en. Bryr du dig om mig? Allt du vill ha är min TV.
Alla är totalitära sossar, som jag skrivit så många gånger så sänks ju inte skatten under de ”borgerliga” utan den stora staten förblir, parasitismen ändrar sig bara en smula, det vi har, och alltid haft, kallas fascism, att Walkenberg samarbetar med S är väl inget nytt? S har alltid använt indentitetspolitik, du gör det i varje inlägg, ”brackor”, men den ekonomiska utvecklingen gjorde detta ohållbart, arbetarna flyttade till Kina och Bangladesh och de som är kvar kommer från östeuropa. Detta hände dock under S, som insåg att en ny lättstyrd pöbel behövdes för att bevara den stora staten, i samarbete med EU (Kalergiplanen) så påbörjades massinvandringen. Invandringen blev ett slukhål så högskattesamhället kunde bevaras så att alla vanliga människor är livegna hela livet, det finns ingen möjlighet att göra sig fri med eget arbete, endast med kontakter kan man köpa Perssons gård.
Det första och viktigaste steget för att slå sönder folks sammanhållning oberoende av staten var dock att vänstern infiltrerade och förstörde kyrkan, vilket gett resultatet att folk är atomiserade och saknar moralisk vägledning och dessutom organisationsmöjligheter (statsfinansierade studieförbund är ju ett annat sätt att förhindra detta). Inte för inte förföljs kristna i Kina, och man får inte mötas i grupp.
Återigen visas bloggens egentliga syfte och fokus, att få folk att tro att det finns något att rösta om, att vi har demokrati men så är det ju inte, utan istället så har man pga att den tekniska utvecklingen hela tiden ökar välståndet sett sig tvungen till att hela tiden öka totalitarismen, och hitta nya slukhål, det största nu är påhittet med CO2, vars huvudsyfte är att hålla oss i skattebojor och låta företagen i samarbete med staten riva fungerande och effektiv infrastruktur för att bygga ny ineffektiv, med nya produkter som dessutom gör oss ännu mer beroende av Kina. Sen har vi covid, och planeringen av nerstängningar och covidpass har pågått sen 2018, för trots allt så klagar vissa, vi har Trump, LePen, Farage, Wilders, Orban och Meloni, och i Sverige SD som fattar att vissa uppenbara saker är fel men inte varför de sker.
Allt handlar om att en stor stat bara kan växa, bara bli mer centraliserad och mer självcentrerad, så vi har fått FN, EU, WHO, WTO, Världsbanken, och WEF osv, makten koncentreras och det som sker är skapandet av en maskin som bara kan växa, (därav 14öre), aldrig bli mindre. Så Jan betraktar skådespelet för massorna och tror att det är vad det handlar om när allt istället handlar om kontroll, individens frihet mot statens makt och dekret som hela tiden växer, och nu med teknologi så står det och väger, det var mycket nära att totalitarismen fullständigt fick oss i sitt grepp med covidpass. Nästa gång tror ni inte vi tvingas ta sprutorna, för det gemensamma bästa? Barnen sätts i karantän för det gemensamma bästa?
Ni sover, den enda bot jag känner är minst tio år utomlands.
Vad gäller folkhemsmodellen så var detta ett genialt totalitärt drag, redan från början var man 100% totalitär och mot individens eget ansvar, SAP tryckte på
startknappen för
den totalitära maskinen och Sverige med sin förbättring av folkstammen, eugenik, steriliseringar och ”konsensus” stod ju som inspiration för Hitler och nazisterna inte av en tillfällighet, det var pga en gemensam inställning i grunden, anti-individ, anti-kristendom och en totalitär stat.
Man kan inte vara lite totalitär.
”Nästa gång tror ni inte vi tvingas ta sprutorna, för det gemensamma bästa? ”
Nej , det tror jag inte.
Ingen har tvingat dig eller mig att ta några sprutor.
(Har just bokat tid för en bältrosvaccinspruta och det skedde helt av egen fri vilja )
Man kan säga vad man vill.Jan erkänner åtminstone att han är sosse. Öppet och rakt. Rätt på.
Det skiljer ut honom från andra.
Det är nyliberalernas fel. Moderaternas. Borgarnas.
Man kan säga att det är Jans ständigt återkommande tema.
Adderat med något påstående om att alla andra är nyliberaler.
Moderater.
Borgare.
Som vill ha det så här. Röstat för det. Vill ha det så här.
Ständigt återkommande tema.
På någons beställning.
Pengar på kontot.
Jaha, nu vill Coffee ge sken av att det finns djupare tankar bakom allt svammel. Han kanske skulle överväga att bränna krutet på det djupa istället för att tramsa och leka Allan-Ballan när han kommunicerar allt det där ”djupa” ?
Biljetten tack.
Annars finns ju möjligheten att ha en åsikt om annat än om mina åsikter:
https://www.nobina.se/jobba-hos-oss/bussforarutbildning/
Allan-Ballan tramsar pubertalt vidare i sina försök att förstöra bloggen.
Vad pojken nu ska sysselsätta sig med då..
Vilse i pannkakan
När SAP kom till makten hade de från första början en plan på att höja skatter och bedriva fördelningspolitik. De höjde sedan skatter hela tiden och utan stopp. Hade man frågat Olof Palme, Sten Andersson eller Gunnar Sträng om det fanns någon övre gräns för skattehöjningarna, så hade de svarat nej. Den övre gränsen definierades sedermera av Astrid Lindgren och den fanns väl ligga någonstans omkring 70 % eller 80 %.
Jämför detta med de förment icke-socialistiska regingarna 1976-1982, 1991-1994, 2006-2014 och nu sedan i år! Har de en plan för skattesänkning? Kan de titta journalister i ögonen och säga att ingen undre gräns finns för skattesänkning (fast den förstås finns)? Sänker de om och om och om igen? Och sedan en gång till? Nej!
Vi har således uteslutande socialdemokratiska partier i Sveriges Riksdag.
Denna fixering vid skattenivåer bland moderater. Vill du ha nollskatt – flytta till valfritt land i tredje världen. De problem vi ser idag i Sverige har ingenting med skattenivåer att göra. Kunde du inte växla in din högerröst mot en skattesänkning den här gången? Därav missnöjet?
Jag tycker denna kommentar från Jan är principiellt intressant för det visar på sossarnas fullständiga succé, man har lyckats vända den moraliska pilen så att den som ogillar att ens ihopslitna pengar går till att stödja terrorister och mördare, indoktrinera barn, sagostunder med pedofiler och förstöra fungerande infrastruktur osv är den med bevisbördan om nyttan med skatten!
Så fixering, nä, när min TV hängde på väggen så tänkte jag inte närmare på det, men när jag ser någon lämna mitt hus med min TV då inträder en viss fixering, det skall erkännas. Om pengarna för TVn sen används för att köpa ett jobb på FN åt någon politiker så är det en sak, men när de går till att importera folk som förföljer mina barn på köpcenter då har det gått lite för långt, men tyvärr beror ju det ena av det andra.
Staten sitter på ett gigantiskt pengaberg och säger att de som
jobbat ihop pengarna är ”fixerade”. Sen ger man en ny miljard till utbildning i systemisk rasism eller till att betonglägga skog för att bygga rostskulpturer, installationen kallas ”slaktad fågel”.
Skatten är början på alla problem, allt som debatteras på denna blogg i stort sett beror av det gigantiska skatteuttaget, utan den hade det helt enkelt inte varit möjligt att slå nya rekord i våldtäkter och mord varje år.
En nyfiken fråga ;
Har du problem med att skatten är för hög eller att skatten går till fel saker, coffee ?
Alltså , skulle du kunna acceptera nuvarande skattenivå om skatten gick till typ äldreomsorg istället för till typ islamister ?
Mänskliga Rättigheter verkar kräva eller borde kräva, för en balansens skull, en tillämpning av någonting som sällan nämns, dvs., också Mänskliga Skyldigheter.
Medborgerliga Rättigheter borde rimligen utesluta icke medborgare mer eller mindre automatiskt och endast tillkomma, eller åligga, just medborgare som ju själva benämningen klargör.
Medborgerliga Skyldigheter tillkommer naturligtvis även endast de som verkligen är medborgare (auktoriserade eller godkända medlemmar), i en nation till vilken man alltså kan vara både medborgare i eller till, samt även icke medborgare i eller till.
De människor, som då antas omfattas av Mänskliga Rättigheter, men som inte är medborgare i en nation och vilka då varken kan tilldelas medborgerliga rättigheter eller medborgerliga skyldigheter, anses då av vissa s.k. Mänskliga Rättighets-förkämpar att kunna åtnjuta medborgerliga rättigheter utan att behöva praktisera några medborgerliga skyldigheter.
Detta är lite märkligt?
För vad är det då för mening med att vara medborgare i någon nation?
(Kanske är då de som då utnämner sig själva till att vilja vara förkämpar för Mänskliga Rättigheter i alla sammanhang, då i själva verket förespråkare för, och i en förlängning önskar sig, totala nedmonteringar av alla nationsgränser till förmån för A New World Order?)
Det är ju du som är fixerad vid skatten. Du ser ingen annan skillnad mellan civilisationen och barbariet än att det förra har förfallit till beskattning medan det senare inte riktigt klarar av det, fast det nog skulle vilja. De lever ju i Tredje världens överklass huvudsakligen på våra skattepengar, så sakligt ligger du ju också lite skevt. Råkade du glömma biståndet!? Tsk, tsk.
Jag ser däremot många andra skillnader mellan rika länder och fattiga. Framför allt ser jag att rika länder i sin historia nästan hela tiden har varit kristna eller konfucianistiska eller dessa lärors föregångare, i vårt fall grekisk stoicism och romersk rättsuppfattning.
Den civilisation vi ser och åtnjuter har till ingen del uppstått genom beskattning. Den har uppstått trots beskattning. Skatten skall bort så att vi kan koncentrera oss på de viktiga delarna av samhället och komma bort ifrån den skattefixering du, Jan, precis som så gott som alla svenskar, är drabbad av.
@ Fredrik Östman
Hur ska detta borttagande av skatten gå till utan att det blir aningen… ”orättvist” ?
Ett exempel :
Herr X , 58, har under sitt liv betalat in 11,7 miljoner i skatt.
2023 avskaffar Statsminister Östman skatten. 2024 drabbas Herr X av hjärtsvikt och är tvungen att operera in en pacemaker samt vara sjukskriven i 18 månader.
Pacemakern och sjukskrivningen kostar sisådär 1 miljon , men eftersom skatten har avskaffats får inte Herr X en enda krona av staten – och detta då trots att han har betalat in 11,7 miljoner till denna stat.
I den situationen kan man väl säga att uttrycket ”skatt är stöld” verkligen är befogat ? 🙄
Fast höja går? Ge dig med dina barnsliga resonemang.
Det man noterar i detta land av bara sossar att folk aldrig kommer med motsatta exempel, ni blandar det generella med det partikulära för att passa er sossementalitet, varenda gång.
Jag skall svara på din fråga ovan när jag orkar, inte minst för att glädja Anonym och B-O.
Om det är mig du talar med så har jag inte kommit med något ”barnsligt resonemang” utan med en konkret fråga.
Coffee ska svara på Weasels fråga för att glädja Anonym och B-O. Den killen är bara alltför vänlig.
När han orkar vill säga. Han är helt utmattad efter att ha kört sin buss fram och tillbaks mellan hållplatserna dagarna långa. Så orken tryter. Coffee orkar inte glädja Anonym och B-O igenom att svara på Weasels fråga.
Eller, han kan inte på helt vanlig svenska.
och Arne, det verkar som Coffee är centrum i deras solsystem, inget annat motiverar en kommentar. Coffee
(Käre Hans, jag tror att detta berör det faktiska temat för artikeln. F)
@Weasel,
@Coffee:
Kanske är det barnsligt, kanske är det uppriktigt. Faktum är att statens olika skattefinansierade institutioner har stora balansräkningar med såväl tillgångar som skulder. Naturligtvis kan man inte avskaffa skatten genom att stryka statens skulder till sina medborgare! Det är antagligen också svårt och opraktiskt att likvidera dem och betala ut tillgångarna för att kvitta skulderna.
Men faktum är att den nuvarande totalitära staten umgås mycket ovarsamt med sina skulder till medborgarna. Uppenbara stölder som retroaktiva skatter på pensionssparandet är bara början. Man reformerar också löpande program med retroaktiv verkan, till exempel genom höjd pensionsålder. Man ransonerar sjukvården allt hårdare så att mindre och mindre levereras till kunden trots att skatterna ständigt höjs.
Så de problem du vill visa på som argument mot skattesänkning är i själva verket högskattesamällets inneboende problem.
Jag föreslår heller inte att skatterna skall avskaffas på ett bräde. De höjdes ju inte heller på ett bräde. Det var en successiv process från 1932 till 1994 och sedan smygande med punktskatter och straffskatter och andra bestämmelser med liknande verkan.
Nej, jag är inte fixerad vid beskattning. Det är däremot lejonparten av borgerliga väljare. Det är kärnan i deras ideologi nämligen. Transaktionen mellan borgerliga partier och deras väljare är vanligtvis en sänkt skatt mot din röst. Kärnan i hela ditt och Kaffets resonemang här på bloggen är också skatter. Inget annat.
Det är därför en smula ironiskt att det inte blev några sänkta skatter den här gången. Många borgerliga väljare känner sig nog snuvade på konfekten. Vad får man för sin röst nuförtiden?
Säg mig, vad är kärnan i din ideologi?
Vad fick du för din röst den här gången?
Men det är det ju inte. De sänker ju inte skatterna. De filar bara lite på något litet hörn. Skatterna under Reinfeldt var högre än de var under Erlander. Detta är dock helt självklart och inte alls ifrågasättbart.
Bo Lundgren förlorade ett val och partiledarposten för att han ville sänka lite mer skatter. Detta var Reinfeldts och Borgs själva trampolin för att komma till makten på ett rent socialdemokratiskt program.
Så det du säger är inte alls sant. Inte om nominellt icke-socialistiska partier och inte för nominellt icke-socialistiska väljare.
Det var länge sedan diskussionen handlade om ämnet. Streck i ”debatten”.
mvh
Hans