Socialdemokraterna går till val som om riksdagsvalet den 11 september var ett presidentval. Presidentkandidaten heter Magdalena Andersson. Hon ska vinna valet åt Partiet och är således med på alla valaffischer och i de flesta reklamfilmer.
Förmodligen kommer S även dra kvinnokortet, men framför allt utmålas Andersson som en kompetent landsmoder som vi kan lita på i dessa oroliga tider. På andra sidan står dysterkvistarna i oppositionen. Dör finner vi abortmotståndare, gamla SS-män och Uffe-puffe-kalaspuffe, som moderatledaren själv avslöjade att han kallades som liten.
I en av sina reklamfilmer beskriver Socialdemokraterna att ”Sverige var tryggt” (notera tempus) men att vi nu dras med bland annat hänsynslös kriminalitet. Slutsatsen? Vi kan bättre!
Sverigedemokraterna hade kunnat göra samma beskrivning av tillståndet i nationen och uppmana till förändring. Men Socialdemokraterna kan släppa en sådan film och samtidigt sitta i regeringsställning sedan åtta år utan att det är något konstigt med det. Partiet säger sig ju alltid vara i opposition mot orättvisor, oaktat om de själva skapat dem eller ej.
Slutklämmen i filmen riktar udden mot dig och mig. Magdalena Andersson tittar in i kameran och säger: ”Det kommer krävas mer av både dig och mig.” Att de så kallade samhällsutmaningarna kräver mer av ansvariga politiker, som misslyckats med allt från landets militära och civila försvar till energiförsörjningen, förstår vi. Men vad förväntas du och jag göra?
Att udden riktas mot folket är onekligen lite anmärkningsvärt. Kanske är tanken att vi, i enlighet med mediernas uppmaning, ska lära oss att spara el eftersom vi riskerar upprepade avstängningar i vinter. Någon måste ju rädda situationen, och att frysa i solidaritet är i alla fall en sorts övning i gemenskap.
Månne anser Magdalena Andersson att vi ska offra våra barn i integrationens namn genom att bussa dem till skolor i utsatta områden. Möjligen är det också så att statsministern tycker att vi ska lämna våra förhållandevis trygga villakvarter och flytta in i de särskilt utsatta områdena, i enlighet med migrationsministerns idéer. Ta en kula för landet, helt enkelt. Redan Stefan Löfven gillade ju att prata om plikt och rätt, i just den ordningen.
Det framgår inte vad Magdalena Andersson menar. Förmodligen för att hon medvetet undviker att bli mer konkret. Exakt vilka uppoffringar svenska folket förväntas göra är inget som vare sig Socialdemokraterna eller andra partier vill gå in i detalj på. Inte ens när det kommer till ”klimathotet”.
Detta är inte på individnivå, upprepas det i varje debatt. Politikerna är kort sagt livrädda för att väcka den välmående medelklassen ur sin törnrosasömn.
Att vi går mot dystrare tider står utom tvivel. Svenska folket kommer märka detta oavsett vilka som vinner valet om en månad. Men det är magstarkt av en person som varit landets finansminister de senaste sju åren, och därmed varit en högst aktiv part i att stänga ned en stabil elförsörjning, att rikta sig till folket och kräva mer nu när alla husägare väntar en ännu jävligare vinter än den förra.
Å andra sidan kan vi som så ofta förr konstatera att en stor del av folket faktiskt har röstat för denna utveckling genom att ge vänsterpartierna sitt återkommande stöd.
Vi kan bättre, säger Magdalena Andersson. Om så var fallet, borde vi ha sett det åtminstone vid något tillfälle sedan 2014. Slutsatsen är att Socialdemokraterna inte kan bättre. Huruvida svenska folket kan det, återstår att se den 11 september.
Ja, ta ert ansvar nu, svenska folk.
Sveriges problem är mitt, ditt och allas problem?
Ja, det är tydligen var och en enskild som menas ska ta ansvar och känna skuld för ett samhälle som helhet, och då kunna formera sig till en ny slags ”nytt identitetslöst men ändå sammanhängande och Innanför-stående kollektiv”(?), såsom det ”Nya Högsta Kaos-idealet”?
Detta tycks alltså vara en politisk propagandas högsta politiska nya mål, (och då inom flera politiska partier som bakom en ”ridå” av att vara olika varandra, ändå strävar efter samma ”höga kaos-mål”?).
Vilka ”gudar” är det då egentligen som vill upphöjas och tillbedjas i ett alltmer dekadent Västerlands alltmer självupplösande och själv- söndrande ideal?
När en Kaos- ideologi som helhet drivs av att vilja störa, oroa, blanda, mixtra och förvirra och göra alla både mångkulturella och blandkulturella såsom en högsta gudomliga och saliggörande föreställning om vad som är det goda, så kan man lite varstans börja ana att det i själva verket är den totalitära Kaos-guden som då främst vill tillbedjas?
Såsom det högsta och även som det främsta, det största och det bästa?
Däri och i ett sådant kaos finns det nog inga som helst möjligheter att kunna skapa några motsatser till kaos, utan att alla sådana försök då genast kommer att vilja ses på med mycket stor misstro och misstänksamhet som en stående och självklar ingrediens.
Det är just en utpräglat önskad och genomarbetad misstro tillsammans med en lika eftersträvansvärd uppgivenhet och också en allmän misstänksamhet, som vill skapas, och som då är gödd av alla de ”sju dödssyndernas” strukturerade och effektiva promoverande som antas kommer att kunna ”ge utdelning”, när deras (dödssyndernas) högsta potential kan förverkligas?
Den högsta potential som då kommer att förmå att slutligen ”ta skruv” på hela befolkningar, vilka då förmodligen kommer kollektivt att mentalt kunna ”stöpa som käglor” tillsammans och enhetligt?
Samt att de då både medvetslöst, aningslöst, enat, kollektivt och unisont tycker sig befinna sig själva i ett s.k. Innanför-stående-skap, samt även där se sig nödgade att vara självrenande genom att bestraffa alla som vågar att mentalt ställa sig själva i ett mentalt Utanför-stående ideologiskt tillstånd, och då komma att utropa kollektivt vilja ropa: – ”Hurra”! – ”Vi vann!”- ”Död åt alla fiender till oss själva!”
…(?)
(Jo, jo, så kan det kanske gå när man eventuellt vill hylla en Kaos-gud för ett samhälle som helhet, och kalla det hela samtidigt för ”dynamisk utveckling?”… (!)
Educaremmiseringen rullar vidare.
Postat till diverse bloggar, det är så bra att man inte måste hålla sig till ämnet någonstans! Som sparat tuggummi, passar överallt, segt.
Edunym behöver inte hålla sig till någonting. I dag blev det något slags kvasireligiöst mumbo jumbo som blogginnehavaren tydligen uppfattar som djupt och alltså släpper igenom. Imorgon får vi se, kanske fortsättningen på nunnestoryn eller något om Montessoris egen son ?
”Educaremmiseringen” är i varje fall en välfunnen term.
”Vi kan bättre, säger Magdalena Andersson.”
Är det egentligen ett särskilt genomtänkt påstående?
Det implicerar ju att man inte kunnat så bra?
Dvs man = Stefan Löfven som bemannade Magdas post innan hennes höghet.
Han kunde inte så bra men så var han bara svetsare förstås – inte student från Handels som landsmodern själv mao.
Fast det är klart, Magda och hennes parti går inte som en Tesla längre i opinionsundersökningarna. Att slänga Löfven under bussen i ett läge när Partiet är hotat kostar inte alltför mycket. Någon ska ju bära hundhuvudet också.
Man ska nog inte glömma att Annie väsnas, drar röda linjer och har sig heller.
Vi kan bättre…frågan är väl vem vi är egentligen?
Hej.
Underkänt till ljussättare och övrigt filmteam, men så går det när man byter faktisk yrkeskunskap och erfarenhet mot digital teknik:
Andersson ser ut som Löfven med blond peruk.
(Hans, det är nu du ska avslöja att du manipulerat bilden. Snälla?)
Passande, eftersom Anderssons politik är 100% densamma som Löfvens (skötares) politik, men nu i blond peruk.
Sminka en gris. Fast vid det här laget är det mer som en hektoliter spackel på en bit stekfläsk.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Andersson ser ut som Löfven med blond peruk.
Haha! Det ligger något i det. Bilden är en skärmdump från YouTube-filmen, så den är högst autentisk.
Hon blickar bakåt istället för framåt. Det var bättre förr, när hon var barn på 70-talet. Nu ska vi tillbaka dit. Det är dock en illusion. Den trygghet och samhällstillit som fanns då är förlorad. Vi kan inte gå tillbaka.
Här kommer alla att skylla det på sossarna. Det är förklaringsmodellen till allt här. Jag skulle snarare säga att det är socialdemokratins försvagning och nedgång som gjort allt detta möjligt. Istället är det ideologier som nyliberalism och identitetspolitik som gått i täten. Företrädda främst av borgerligheten, den så kallade alliansen. Dessvärre också av en avideologiserad socialdemokrati.
Visst är det lustigt dock att Magda vill gå tillbaka till en samhällsmodell och ett Sverige som hon själv varit med om att förpassa till historien…
”socialdemokratins försvagning och nedgång”
Hur kunde det bli så?
Är det nyliberalernas fel?
Reinfeldts?
Juholts?
Mona Sahlin tillhör knappast Partiets starkaste kort heller?
Och egentligen har det väl gått präktigt utför ända sedan Palmes dagar?
Både vad det gäller persongalleriet men också ”ideologiskt”?
Beror inte det på att S-modet att se ut som en skosula rört sig sedan Ingvars och Monas tid? Till och med M slog dem
med Batra. Nu är det mer fyllo-blobfish som gäller.
Jan gör som vanligt och kastar in en sk brandfackla och försvinner sedan för att på avstånd betrakta när folk vräker förbannelser sossarna. Man får nog fundera att varv till på var han hör hemma egentligen..
Även om S ofta suttit vid makten så har de idéer ni förfäktar – nyliberalismen – vunnit i samhällsutvecklingen vilket inneburit att infrastruktur och vård, skola och omsorg hamnat på börsen. Para det med globaliseringen och den massinvandring från tredje världen som SAF/SN drivit på och vi har dagens Sverige.
Ett drömsamhälle för er, men knappast för mig. Det var inte den här visionen av Sverige jag hade. Socialdemokratins skuld är att man varit delaktiga i det här. Kanske inte pådrivande i samma omfattning som de borgerliga partierna men delaktiga inte desto mindre.
Bra försök där Janne. Klatschigt!
”Även om S ofta suttit vid makten så har de idéer ni förfäktar – nyliberalismen – vunnit i samhällsutvecklingen vilket inneburit att infrastruktur och vård, skola och omsorg hamnat på börsen.”
Nu lajvar du Stalin-kommunist en stund för att röra till det.
Ja, det börjar bli något slags rekord i ”Ingen riktig skotte.”
Hej.
Jag visste inte att Ajjijangsen vann valet 1994 och sen satt i regering tills Ajjiangsen vann valet 2006.
Jag som trodde det var Socialdemokraterna som satt i regering de åren, med hr Nivea som statsminister. Och därför hade 12 år på sig att ordna allt på sitt sätt.
Precis som regeringen Löfven, som tydligen var nyliberal, hade 8 år på sig att ordna saker och ting.
Kamrat Jan får gärna reda ut begreppen och särskilt då hur lång tid som krävs för att en socialdemokratisk ministär ska åtgärda de problem de går till val på.
Man kan annars börja tro att Kamrat Jan jobbar på MiniSann.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Det där med detaljerna är ingenting Jan vill gå på djupet med.
Nå, det kanske är förståeligt efter hundratals inlägg om sossarnas förträfflighet.
Även i sossarnas VU har man uppenbarligen konstaterat att man står inför en uppförsbacke när man ska förklara varför de rödgröna ska få sitta kvar. Sverige kan bättre och vi ska göra det tillsammans är . . . (S)varet. Det räcker med att lyssna på utspelen från stödpartierna för att fatta vart det här tar vägen.
Jan får sätta sig i bästa fåtöljen och drömma sig tillbaks till ett nostalgiskt 70-tal. (Kom bara ihåg att det är väldigt länge sedan.)
Kanske kan man säga att sossarnas undergång började ungefär när Beatles sprack??
Vad tror Educaremmen om det?
Li Engnell rubricerar med den halvt ironiserande slutsatsen…
”Sveriges problem är ditt fel”
Det håller jag helt med om. Han fortsätter…
”Å andra sidan kan vi som så ofta förr konstatera att en stor del av folket faktiskt har röstat för denna utveckling genom att ge vänsterpartierna sitt återkommande stöd.”
… vilket bara är delvis sant då även högerpartierna har fått väljarnas stöd, på grund av ett åsiktsförtryck, som inte diskuteras/debatteras.
Vilken annan benämning kan användas för att beskriva denna rädsla?…
Tre exempel:
* 2016-01-27 Expressen Debatt
forskare vid Göteborgs universitet:
”Hade kvinnorna vågat åsiktsrösta i lika hög grad som männen, utan att ta hänsyn till vad andra tycker, hade SD enligt gängse väljarmodeller med råge varit Sverige största parti.”
* 2018-08-15 Dagens Arena [”radikal, progressiv idégrund”]
Anna-Lena Lodenius
”Normalisering och rädsla ökar kvinnors stöd för SD”
– ”Om kvinnor röstade på SD i samma utsträckning som männen skulle SD kunna bli Sveriges största parti.”
– ”Hittills har kvinnor valt SD betydligt mer sällan än män, av uppenbara skäl.”
– ”… kvinnor [är] känsligare för vad omgivningen tycker och räddare för att väcka ogillande.”
– ”Även om kvinnor har delat SD:s åsikter har de inte alltid velat gå ut med att de gillar ett parti med rötter i nazistiska miljöer som ofta stämplas som rasistiskt.”
* 2022-06-30, Göteborgs-Posten Debatt
(kvinnlig) polisinspektör i Göteborg:
”Jag vågar inte längre säga vad jag tycker av rädsla för att bli utfryst”
– ”Jag vill inte prata politik eller samhällsproblem ens med mina närmaste vänner och släktingar för jag vet inte om jag stöter på iskyla och kommer bli bortvald till nästa träff.”
… vilket skulle innebära att Sverige har/haft odemokratiskt valda regeringar. Det låter helt ofattbart.
En majoritet av folket röstar tydligen inte efter sin politiska övertygelse i första hand men för att vara socialt accepterad, både i privatlivet och i offentligheten (t.ex. en arbetsplats).
Valet den 11 september tycks bli ett ödesval för Sverige.
Ska landet förbli svenskt? Självbestämmande (EU, WHO, FN, WEF, NATO)? Självförsörjande (energi, livsmedel, läkemedel, handelsvaror)? Den individuelle medborgarens demokratiska rätt till risktagande vid epidemier? Tryggt? Fungerande/pålitlig samhällsservice? Digitaliserad övervakning och diskriminering (utan modern mobiltelefon får du inte tillgång till samhället)? Gemenskap/tillit?
Jag tror inte ens att Sverigedemokraterna förmår/vill räta ut dessa frågetecken, varför jag kommer att rösta på Alternativ för Sverige (AfS).
Hur många skulle våga göra det? Och ljuga för sin familj, sina vänner, bekanta, grannar och arbetskollegor?
Rädda Sverige eller bli utfryst, tycks vara valet.
(kanske kan folk finna tröst/styrka i ordspråket ”Tala är silver, tiga är guld”)
Hon är bara en fräck sossekärring ,lika dum och urusel som löfven. När det blir elavbrott i vinter kan vi hålla värmen med att ge miljöpartister stryk istället för åkarbrasor
Hej.
Bra råd! Det är viktigt att bulta miljöpartister ordentligt. Eftersom de inte äter ordentlig mat blir de sega och trådiga i köttet om man istället hängmörar dem, så att bulta köttet ordentligt är mycket bättre. Sen kan man bena ur det och packa in det i salt och rulla in i en presenning eller en gammal trasmatta och gräva ner i snön, så håller det sig till april.
Se bara till at det är ekologiska och biodynamiska miljöpartister så att du inte råkar få tag i den varianten som är uppgödd på soja-proteiner och hormonberikad syntetiskt veganfoder; inte nyttigt alls.
Dock är alla sorters miljöpartister i sämsta fall klimatneutrala när de konsumeras; lyckas du fälla en välavlad modell av den sort som sitter högt inom politiken, är det t o m så att klimatnettot är positivt eftersom den sorten förbrukar mångfaldigt mer resurser än resten av stammen.
Och du, du styckar väl med flinta? Vi ska ju använda lokala råvaror.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
En bra idé. Annars batikhäxor, de består väl av trä?
https://m.youtube.com/watch?v=zrzMhU_4m-g
Jag tycker det är bra, jag tycker man rent allmänt kan börja skönja hur den totalitära överklassen i världen blivit allt ärligare, när sjukdomar forskas fram i labb och släpps ut och åldringar dör i mängd, då är det en möjlighet för världen skriver Klaus Schwab. Bill Gates prånglar ut vaccin, men nu börjar det stå klart att de som inte tagit något alls har lägst dödlighet (redan så i gruppen 60-69 i England). Gates köper upp gigantiska arealer och lägger i träda, mitt i en inflationskris, skapad av hans allierade pga ett påhitt om
att antropogen CO2 styr klimatet och temperaturen, när det är välkänt att det huvudsakliga sambandet är tvärtom. Så istället för att återbörda naturligt lagrad CO2 till livets kretslopp så skall vi låta det ligga under jord. Sen har vi attacken mot jordbrukarna i WEF-styrda länder som Canada och Holland, och man skjuter skarpt på befolkningen, The Great Reset, hanen spänns: ”klick”.
Så de skapar en hälsokris med tillhörande massövervakning till sammans med bankerna, en inflationskris och livsmedelskris (i grevens tid eftersom stigande CO2-nivåer gör jorden grönare och ökar livsmedelsproduktionen, inte minst i fattiga länder) och en energikris med obrukbara vindkraftverk som så klart behöver precis hela energisystemet man hade innan då det inte blåser, och migrationskrisen med konflikter mellan folk och kulturer har vi ju levt med länge: Kalergiplanen (boktips ”Europe in Crisis, intellectuals and the european idea 1917-1957”).
Så min slutsats är att man helt enkelt kan bortse från de föregivna utopiska målen för miljö, flyktingar etc och istället utgå från att det är dessa kriser skapade av av den totalitära socialist/fascist-överklassen som är målet. Eller rättare ett delmål, man vill kunna visa i enlighet med Thomas Robert Malthus essä från 1798 att vi helt enkelt är för många! Några måste bort som Brasse sa i Fem Myror. Gissa vem? Ja inte är det Gates, Schwab, Soros, Obama, DiCaprio eller någon annan med ett CO2-avtryck 1000 gånger större än pöbeln, utan det är vi i pöbeln som skall bort.
De vill ha det så här, från våldtäkter till dyrt kaffe och elavbrott. Krisen är målet. Sen skall vi bort.
Ja, och Karl Marx och Friedrich Engels skrev receptet 1848. Arbetararméer, är det inte precis det som Magdalena Andersson också beskriver enligt texten ovan? Slaveri för statens skull?
”I en av sina reklamfilmer beskriver Socialdemokraterna att ”Sverige var tryggt” (notera tempus) men att vi nu dras med bland annat hänsynslös kriminalitet. Slutsatsen? Vi kan bättre!”
Standardskämtet är väl om den som mördat sina föräldrar och ber rätten att visa barnstorlek … jag menar förbarmande … eftersom han är föräldralös.
”Partiet säger sig ju alltid vara i opposition mot orättvisor, oaktat om de själva skapat dem eller ej.”
Den som vill höra mer om detta kan lyss på dem vareviga Första Maj. Man skulle kunna tro att det var hundra år sedan.
”Å andra sidan kan vi som så ofta förr konstatera att en stor del av folket faktiskt har röstat för denna utveckling genom att ge vänsterpartierna sitt återkommande stöd.”
Jo. Men skulle det bli så stor förändring om SD finge 51%? De vill ju behålla en jättelik stat, och kommer snart bli varse hur många medelklassingar där som har invandring, integration, genus, kasus .. nej, .. men som har detta som födkrok. M har samma problem.
Man kan göra samma tankeexperiment åt andra hållet. Om MP fick 51%, vad skulle de då kunna göra – innan högafflar och facklor kommer till användning – som de inte redan har klarat av?
”Men skulle det bli så stor förändring om SD finge 51%? De vill ju behålla en jättelik stat ”
Jo , och om man har en jättelik stat så måste man ju importera 10 gånger fler mena än Danmark och om mam har en jättelik stat är det fullkomligt omöjligt att utvisa utländska medborgare som döms för våldtäkt och mord…?
Japp, om Soros sätter in 25millar på ditt konto, en spottstyver för honom och än mindre för de bakom honom. Ser vi inte detta redan? Vad säger SD om muslimer?
SD är ju rasister med bruna rötter och tycker inte om rasen muslimer. De bryr sig inte heller om miljön och inte klimatet heller för den delen.
Är det inte så man säger?
Njaaa, mitt intryck är att SD köpt myten om de sk ”islamisterna”. Alla muslimer som är dumma eller gör något oönskat, som att lemlästa 11-åringar, de är islamister, eller om de våldtar och lemlästar 9-åringar så är de sinnessjuka.
Muslimer är ingen ras. Det största muslimska landet är Indonesien exempelvis.
Jag visste inte att Soros hade satt in 25 miljoner på Åkessons konto , men man lär sig ju något nytt varje dag.
Du , som har koll på Soros transaktioner ; varför har han inte satt in 25 millar på Mette Frederiksens konto ?
Jag menar , Danmark har ju en -relativt – stor stat men utvisar ju trots detta fler invandrare än dom tar emot 🙄
Jag tror inte det hänt än men tycker de har börjat anpassa retoriken. ”Soros 25 miljoner” är ju en metafor, men något ditåt är troligt med tex Reinfeldt och hans helikopterpilot, Trudeau och i Holland (kommer ej ihåg ministerns namn) osv, Lööf står väl på tur? Det är ju ett karriärnätverk med många förgreningar, du har aldrig hört talas om det?
Det finns ju ett knippe åsikter som alla i 7-klövern anslutit sig till, och med SD så vet vi ju inte, de har aldrig haft makt, så vi får se. Jag hoppas att de håller stilen som sossar mot invandring men misstänker att alla är rätt nöjda med dem som 18-20% parti som kan suga upp missnöjda utan att det gör någon skada eller får något inflytande.
Har gärna fel, vi får se.
Du drar alltså till med metaforiska 25 millar bara så där?
Du kan ju inte jämföra SD med reinfeldt eller lööf.
Det ena partiet har en ideologi, medan de två andra saknar ideologi.
Om man nu inte anser att ”vi säljer oss till högstbjudande” är en ideologi.
Vi får se.
Precis, Murakami hade inte kunnat skriva något mer absurt än om en miljörörelse som förstör varje vacker horisont och varje vacker fågelsång med industriella surrande örnslaktarmaskiner. Hur många örnhuvuden skall vi låta dessa sektgalningar skörda? De är som de där som älskar rovfåglar så mycket så de bara måste samla deras ägg och ha på
hyllan hemma på Söder.
De har en idé om vad de tror naturen är, vi andra lever i den. De har sin torra krukväxt i köksfönstret och skyller på global uppvärmning. Sen kör de SUV och målar båten.
Hej.
Det kanske är lättare att krympa för en stor stat styrd av någon som vill använda den makt man har till det egna folkets bästa, än en stor stat som agerar som provinsguvernör åt en ej folkvald shoggoth-liknande massa av överstatliga organisationer och internationellt kapital?
Det beror ju precis som med pudding på ätandet av densamma, inte teorin kring hur den bakas.
Det är nog också lättare för en stor stat att banta, än för en liten stat att låta bli att tjocka på sig.
För övrigt, (och som vanligt OT), i dessa dagar när allt utanför SVT/DN/Aftonbladet klassas som konstipationsteorier, kanske dessa två artiklar kan underhålla? Notera vilka det ’r som uttalar sig, och vad de talar om, och se om svenska media nedlåter sig till att andas en CO2-molekyl om det:
[https://www.currentaffairs.org/2022/08/why-the-chair-of-the-lancets-covid-19-commission-thinks-the-us-government-is-preventing-a-real-investigation-into-the-pandemic]
”The most interesting things that I got as chair of the Lancet commission came from Freedom of Information Act (FOIA) lawsuits and whistleblower leaks from inside the U.S. government. Isn’t that terrible? NIH was actually asked at one point: give us your research program on SARS-like viruses. And you know what they did? They released the cover page and redacted 290 pages. They gave us a cover page and 290 blank pages! That’s NIH, for heaven’s sake. That’s not some corporation. That is the U.S. government charged with keeping us healthy.”
[https://nypost.com/2022/08/06/kenneth-r-timmerman-reflects-on-the-day-journalism-died-in-us/]
”As I investigated, encouraged by Time editors, I uncovered and documented a massive effort by China to buy sensitive military production gear from US weapons plants, seemingly with the benediction — or at least, a blind eye — from Clinton administration officials. Eventually, along with other reporters, I put together a four-page story on the scheme that was scheduled to run in mid-July 1994. After a Friday lunchtime staff meeting, the Washington, DC, editor, came into my cubicle. “You’ve pissed off people in the administration with your questions,” he said.”
Något att tänka på, särskilt för folk som bara konsumerar vad svenska media med allt mer desperation kallar konspirationsteorier. Familjen Bidens affärer i Kina? Familjen Bidens affärer i Ukraina? Att FBI-folk agerar som Demokratiska partiets egna agenter?
Svenska media, och svensken i gemen gör en total Bronett på det hela taget. Vi måste ju visa att vi är beredda att slåss till sista ukrainaren för att Putin kvaddade USAs försök att köpa kontrollen över 60% av den ryska gasen och oljan, när Gazprom m fl var till salu. (Att Trump hade affärer med ryssar var ingen hemlis, det hade han redan från tidigt 1990-tal, eftersom sådana måste redovisas där borta i Land of the Free.)
Men men, jag ska beställa en t-tröja så att jag håller mig ständigt rätt i mittfåran. På den ska det stå: ”I Support the current thing!”
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Lätt för en stor stat att banta? Skulle tjuven ångra sig och ge tillbaks TVn? Vilka fantasier, var kan sådant observeras?
Hej.
Varken logik eller läskunnighet är din grej?
”Det är nog också lättare för en stor stat att banta, än för en liten stat att låta bli att tjocka på sig.”
Det är naturligt för makt att koncentreras och växa. Det avgränsas av teknologi mer än av ideologi. Och som du säkert vet finns det något som är minskande effekt trots/tack vare ökad investering av resurs. Alltså: en total stat kan bara växa genom att själv skapa (betala för) nya sektorer att kontrollera. En liten stat kan växa betydligt mer och snabbare just för att kostnaden initialt är mindre och utrymmet större.
Jämför DDR och Schweiz för ett konkret exempel. DDR-staten växte tills det tog stopp; tvång och övervakning har en ganska rejäl hämmande effekt på utveckling och tillväxt. I Schweiz växer nu staten med förfärande hastighet.
Och du kan inte banta en stor stat till att bli mindre, utan att den först är just stor. Du kan ta Sverige under perioden 1800 till 1865/66, och 1866 till 1940, samt 1940 till 1970 och jämföra. Staten går från så total tekniken medger, till medvetet krympt (utvandringen som var en demografisk katastrof framtvingade rejäla reformer i näringsfrihet och la samtidigt lite tygel på storkapital) till att sen växa på grund av kris, nödår och kommande krig, till att sen efter en kort paus växa något alldeles ohämmat för att söka fullborda den korporativistiska symbiosen parti-kapital-fack-nation.
För att avsluta med bantnings- och träningsmetaforen: vi lever nu i en stat som fortfarande är enormt stor, men som sedan länge slutat se till att ha rejäla muskler under fettet. Som en sumobrottare som slutar träna men fortfarande äter lika mycket. Stor och svag.
Du vet hur den hälsoresan slutar.
Nu ser jag fram emot ett logiskt och sammanhängande svarsresonemang, där du faktiskt betar av olika punkter på sådant vis man gör vid opposition/respons.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ja jag hittade inget exempel från dig på bantning alls, utom då total kollaps, som DDR, eller Sovjet, så om det är det du menar med ”lättare” så visst, sumobrottaren dör i nästan i hjärtinfarkt eller cancer och krymper till ett skelett. Jag tycker själv det verkar skitsvårt, när vi fick sk ”borgerligt” styre så gick skatten ner med vad, en procent? 69% istället för 70%, och det efter att man sålt ut tillgångar och ”privatiserat” sådant som redan var betalt med skattemedel, oligarkiserat är väl ett bättre ord, men skatten gick ju inte ner. Nu är ju sossarna mästare i oligarkdivisionen också, till och med DN skriver om det, så vi blir bestulna både vid gungorna och karusellerna.
Att stater som blir vänster växer är ju givet så det har du också rätt i, det är väl definitionen på vänster, vad sa Mussolini nu igen, ”allt i staten, inget utanför staten”?
( Jag snor sammanställningen från Caroline Dahlman/ Bulletin )
* Redan sin regeringsförklaring 2015 berättade Löfven att Sverige ska vara ett tryggt land. Kampen mot den grova, organiserade brottsligheten intensifieras”, lovade han.
* I december 2015 skrev justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) och dåvarande inrikesminister Anders Ygeman (S) på DN Debatt: ”Så ska vi bekämpa den organiserade brottsligheten”
* I augusti 2017 sa Johansson till Helsingborgs Dagblad att ”gängen kan knäckas”
* I mars 2017 berättade Stefan Löfven att regeringen ska ”se till att knäcka den organiserade brottsligheten” och “vi ska knäcka gängen”
* I september 2017 meddelade Johansson: ”Vi är på väg att knäcka organiserade brottsligheten”
* Det är bara genom att fortsätta sätta hårt mot hårt som vi kan knäcka gängen”, sa Morgan Johansson i juni 2018
* I augusti samma år upprepade han: ”Vi ska knäcka den organiserade brottsligheten”
* Vi ska knäcka gängen”, berättade Stefan Löfven (S) för invånarna i Luleå 2018.
* Till Aftonbladet sa Löfven ”Vi måste se till att knäcka gängkriminaliteten”
* Tre ministrar skrev i augusti 2019 att “De kriminella gängen måste knäckas”
Efter denna lilla sammanställning (som är väldigt långt ifrån komplett ) av socialdemokratiska löften om att ”knäcka gängen ”skulle man ju kunna tycka att det är det mest bisarra i hela universum att Magdalena Andersson sitter i sossarnas valfilm och yrar om att hon ska ”knäcka gängen” , utan att hon ens verkat ja vett att skämmas.
Men det är inte det som bisarra i hela universum.
Det mest bisarra i hela universum är att det fortfarande finns människor som tror på sossarnas patetisks lögner och röstar på svinen.
Sen köpte vi ett ”jobb” åt Löfven för 8miljarder på FN, ändå billigare än Wallströms mutrunda till önationer hon inte visste fanns. Det är fan bättre i regelrätta bananrepubliker, det hade varit mycket billigare för svensken om avdankade sossar bara snodde 100 miljoner var än dessa köpejobb på FN.
Hej.
Vad jag hörde när jag läste din genomgång (att du orkar, rent mentalt!):
”Ahhhh! Ja ska steda rumme! Imorron!” Åhhh! nie så jobbia!
Det kanske är en bit av svaret på vårt eviga varför? Att politiker har skyddad verkstad sedan barndomen, och därför fortfarande är fjortisar rent mognadsmässigt?
En viss kanadensisk professor hade nog ställt upp på den efter samkvämet med Wallström för något år sedan.
Kamratliga hälsningar,
Rikard,fd lärare
@ Rikard
Vem säger att jag orkar rent mentalt…? 🙁
Hej.
Uj, den sved.
Jadu, enda råd jag har är mental styrketräning. Bärplockning i +10 bland mygg och knott kanske? Slåss mot bromsar och klägg medan du jagar svamp? Stå på en 8 meter hög stege med ett tre meter långt skaft på vars ände är en pensel som du försöker måla oppe under taknocken för att nu är enda veckan med rätt väder och det finns ingen skylift att hyra?
Sånt har jag för att blåsa skallen ren och fin invändigt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Det var väl Lööf: ej dånt ägri.
Hej.
Så var det nog. Wallström gnällde på honom över nätet och i pressen.
Och Peterson mer eller mindre avlivade henne – metaforiskt – sin replik i Expressen (2018-11-12).
Vet du, nånstans känns det bra att inte kunna skilja på tok-kärringarna. De säger ändå samma saker, har samma vansinnesgrin till leende, och är likadana vandrande bevis på varför atenarna visste vad de gjorde.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Oavsett valfilm eller politisk kulör: Man måste förstå att den politiska retoriken och verkligheten är två skilda ting. De har ingenting med varandra att göra. Förstår man inte det förstår man ingenting.
Ja, Jan.
Självklart förstår de flesta att populistisk retorik och verklighet är två helt olika saker.
Det som gör sossarnas retorik aningen unik är dock att dom har samma retorik som ett oppositionsparti trots att dom har styrt landet de senaste två mandatperioderna.
Den s.k politiska retoriken är väl numera reducerad till s.k talepunkter?
Alltså ett litet urval meningar som repeteras i oändlighet?
Som dessutom är så korta och få att en sån som Annika Strandhäll inte ska kunna tappa bort sig egentligen?
Landsmodern har mandat att få lite feeling ibland och improvisera.
Det kan man jämföra med Hultkvist som numera hoppar på befallning.
Eller Ygeman som degraderats till ett vanligt bondeoffer.
För att inte tala om Strandhäll och Farmanbar, båda i clown-näsa och lustig hatt, som halkar hit, halkar dit och ibland halkar ända ner i diket.
Partiet står inför rejäla utmaningar nu och vet om det. Det är därför man kallar in sina spökskrivare från semestrarna.
”Partiet säger sig ju alltid vara i opposition mot orättvisor, oaktat om de själva skapat dem eller ej.”
Jo, men de är i ganska gott sällskap. Folkpartiet var länge det klart mest uttalade aktivistpartiet vad gäller massinvandring och spelade en avgörande roll för den helt enorma anstormningen av asylanter under tidigt 90-tal.
Detta hindrade inte dessa påstådda liberaler från att några få år senare göra ”bristande integration” till sin stora fråga. Ungefär som att miljöpartister nu skulle gå ut stort och kritisera elbristen. Men för partiet med en snopp som symbol funkade det riktigt bra och under flera val lyckades man få många röster på förslaget om språktest, trots att de aldrig någonsin försökte att driva detta i riksdagen.
M gjorde väl också något liknande och ganska direkt efter Reinfeldt skulle man återigen bli ett ”lag och ordning” parti och lösa alla de problem som den massinvandring man själv just hade genomfört hade orsakat.
Även om det verkar omöjligt just nu, skulle jag faktiskt inte bli det minsta förvånad om C lyckas med något liknande efter Annie. Kanske någon trygg, helsvensk bonde som påstår sig värna en svensk landsbygd? Det kan nog räcka till 12-15% i ett framtida ”val”.
”Månne anser Magdalena Andersson att vi ska offra våra barn i integrationens namn genom att bussa dem till skolor i utsatta områden. Möjligen är det också så att statsministern tycker att vi ska lämna våra förhållandevis trygga villakvarter och flytta in i de särskilt utsatta områdena, i enlighet med migrationsministerns idéer. Ta en kula för landet, helt enkelt.”
Ja, det är helt klart att hon anser exakt detta. Det gör även i princip ALLA västerländska politiker, med undantag för några få ”populister” i de olika missnöjespartierna.
Det finns heller inte så mycket val för alla dessa figurer som har investerat hela sitt politiska kapital i anti-rasism och mångfald. De måste påstå att de tror att problemen kan lösas med mer blandning (integration) av de olika grupperna, även om de självklart vet att det inte fungerar.
Det går att se det här på nästan alla områden i många olika länder och retoriken är alltid densamma. T.ex får skolor som utsätts för mycket berikning genomgående mycket sämre resultat jämfört med de som har ett helvitt elevunderlag. Man kan då försöka att hälla mer pengar över dessa problemskolor, vilket oftast är de första åtgärden. Men när detta sen misslyckas, vad ska man då skylla på? Eftersom man är anti-rasist, får man inte nämna att det finns väldigt stora skillnader i IQ mellan olika grupper. Så hur ska man förklara den verklighet som mycket tydligt kan observeras?
I praktiken är svaret alltid ungefär samma, dvs. på något sätt skyller man på rasism hos gruppen vita. Erfarenheterna från USA visar tydligt att detta kan pågå väldigt länge och i enorm skala. Tvångsintegrering följs av återsegregering som skapar nytt tryck på tvångsintegrering, in i evigheten.
Sverige följer helt i dessa fotspår och på många områden gör vi absolut allt för att upprepa varenda misstag som man har gjort i USA de senaste 50 åren. Så i de flesta fall finns det facit på vad de olika åtgärderna kommer att resultera i. Kortfattat kan man säga att det i princip inte finns några framgångar alls, vilket uppenbarligen inte hindrar oss från att göra exakt samma saker, om och om och om igen.
Skillnaden är främst att i USA så har den huvudsakliga problemgruppen en väldigt stabil demografi, dvs. den växer inte som andel av hela befolkningen. Detta är troligen den främsta anledningen till att man har lyckats att i huvudsak behålla fungerande segregering, trots massivt motstånd från staten och helt astronomiska kostnader.
Men i Sverige gäller dessvärre att problemgrupperna har helt explosiv tillväxt, dvs. deras andel av befolkningen ökar väldigt snabbt. Detta innebär nästan säkert att det i praktiken inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fungerande segregering, vilket i sin tur kommer innebära totalt sönderfall av allt som vi förknippar med ett fungerande Västland.
Jag matade in ”job security” och translatorn tyckte det skulle vara ”anställningsskydd” ungefär. Att skapa och lösa samma problem.
Skråväsende kallades det väl en gång, men inte hade vi skomakare som gick runt och strödde ut spikar, eller bagare som släppte in råttor i folks skafferi?
I ”Vision of the Anointed” säger Sowell att en viss grupp anser att
a) Samhället är behäftat med problem.
b) Gruppen (och endast de) har lösningarna på problemen.
”Skillnaden är främst att i USA så har den huvudsakliga problemgruppen en väldigt stabil demografi, dvs. den växer inte som andel av hela befolkningen.”
Vilket man kanske kan tacka de extremt liberala abortlagarna för? Nu är ju problemgrupp nr.2 huvudsakligen katoliker, vilket kombinerat med fortsatt invandring antagligen kommer förändra USA till oigenkännlighet.
@ Cmmk,
”Vilket man kanske kan tacka de extremt liberala abortlagarna för?”
Ja.
”Nu är ju problemgrupp nr.2 huvudsakligen katoliker,”
Jo, men de är inte lika katastrofala. LA undvek att bli ytterligare ett Detroit just genom stor invandring av grupp 2, vilket resulterade i att grupp 1 trängdes ut.
”vilket kombinerat med fortsatt invandring antagligen kommer förändra USA till oigenkännlighet.”
USA blir som Brasilien och Europa blir som MENA.
Det stämmer att den svarta gruppen i USA inte har växt så mycket i %, men i antal har man definitivt gjort det. Från under 20 miljoner 1960 till över 40 miljoner i dag. Och 1960 hölls de svarta tillbaka av segregeringslagar mm. I dag kostar den gruppen ofantligt mycket mer pengar i form av bidrag, inkvoterade jobb, rättsväsende inklusive inlåsning i fängelse mm. Utan dollarn som världsvaluta skulle USA antagligen snabbt förvandlas till Brasilien 2.0.
@ Hans,
Jag har vid några tillfällen argumenterat för att kriget i Ukraina är grått snarare än svart-vitt. Amnesty kom just ut med en omfattande rapport som (enligt mig) mycket tydligt illustrerar detta:
”Ukraine: Ukrainian fighting tactics endanger civilians”
”Military bases set up in residential areas including schools and hospitals
Attacks launched from populated civilian areas
Such violations in no way justify Russia’s indiscriminate attacks, which have killed and injured countless civilians”
”Amnesty International researchers witnessed Ukrainian forces using hospitals as de facto military bases in five locations. In two towns, dozens of soldiers were resting, milling about, and eating meals in hospitals. In another town, soldiers were firing from near the hospital.”
”The Ukrainian military has routinely set up bases in schools in towns and villages in Donbas and in the Mykolaiv area. Schools have been temporarily closed to students since the conflict began, but in most cases the buildings were located close to populated civilian neighbourhoods
At 22 out of 29 schools visited, Amnesty International researchers either found soldiers using the premises or found evidence of current or prior military activity – including the presence of military fatigues, discarded munitions, army ration packets and military vehicles.
Russian forces struck many of the schools used by Ukrainian forces. In at least three towns, after Russian bombardment of the schools, Ukrainian soldiers moved to other schools nearby, putting the surrounding neighbourhoods at risk of similar attacks.”
https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/
De har ju helt missförstått vad krig är och hur en nation som är angripen måste försvara sig. Givet att Ryssland beskjuter civila bostadsområden urskillningslöst blir det enda alternativet, om Ukraina ska leva upp till Amnesty råd, kapitulation.
Otroligt märkligt svar. Allt är svartvitt i Sverige, allt, allt.
Hej.
Hans, att placera militär utrustning i eller nära civila mål, särskilt då sjukhus och skolor, är krigsbrott (eller om det är folkrättsbrott) och gör det civila målet till ett legitimt militärt sådant; det är just därför man inte får placera t ex luftvärn på taket på Södersjukhuset, eller ett stridsvagnsgarage under det.
Regeln kom till efter tyska, ryska, amerikanska och brittiska bombkampanjer mot städer under första och andra världskriget, där tidigare civila fabriker och andra lokaler gjorts om för militära syften, trots att omgivningen fortfarande var full av bostäder m.m.
Den regeln är en av de faktorer som varit mest pådrivande för utveckling av målsökande robotar, drönarteknik och stridsrobotar: ju högre precision desto mindre risk för ”collateral damage” och negativ folkopinion.
Eftersom Ryssland inte behöver bry sig om någondera då man till 99.9% kan räkna bort riktiga sanktioner och riktig intervention. Hur cynisk Ukrainas militära ledning är vet jag inte, men jag har svårt att tro att man placerat militära mål bland civila för att skapa opinion mot Ryssland bland de länder som finansierar motståndet – den är redan nära nog 100%-ig som det är. Det rör sig nog mer troligt om att de platserna är de operativt sett mest lämpliga, vilket gör att slutsatsen måste bli att man helt enkelt accepterar att rysk beskjutning kommer att träffa de omkringliggande civila målen. Att tro att Ukrainas militär underskattar rysk hänsynslöshet och att Ryssland likväl som USA m fl totalt ignorerar allt vad krigslagar och folkrätt heter så fort det passar är fullständigt uteslutet.
Vill vi ha stopp på kriget, måste Ryssland besegras militärt: det klarar inte Ukraina. Möjligen kan de hålla ut tills Ryssland begär fred. Eller så ska det till riktiga sanktioner vilket betyder att vi måste få Kina, Indien, Saudi osv. att sluta göra affärer med Ryssland – sanktioner modell Nordkorea klarar Ryssland inte. Vilket är helt omöjligt: västvärlden har varken piska eller morot nog längre att ens lyfta frågan, särskilt inte efter Pelosis besök i Taiwan.
Jag lägger mig i därför att ämnet är mig kärt och för att det alltid är mycket känslor som svallar i sådana här frågor (kom ihåg ”den palestinska ambulansen” t ex), och vi måste orka skilja på vad vi önskar oss (fred utan landavträdelser för Ukraina och att Ryssland betalar återuppbyggnaden) och vad som är lagar och avtal (och vem som skrivit under och vad de faktiskt säger och ur de efterlevs) och vad som är realpolitiska hårda faktorer.
Ukrainarna här håller egen skolundervisning för sina barn, i strid med svensk lag (hemskola är ju förbjudet) då myndigheterna gör allt de kan för att dra ut på vartenda beslut. Inte bara i den här kommunen: via frikyrkan jag är volontär i får jag höra att det är i stort sett lika i alla röda kommuner. Tjänstemännen, särskilt de med MENA-bakgrund, gör allt de kan för att förhala och förhindra, diametralt motsatt hur de gjorde 2015.
Slutsatsen att det är på korridors-order uppifrån känns oundviklig. Detta på tal om civila offer för regler. Oppositionen borde göra det dåliga mottagandet till valfråga, kanske. Tänk dig Anderssons reaktion i riksdagen om Busch-Thor skulle fråga om det är på socialdemokraternas tysta medgivande tjänstemän obstruerar och förhalar.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Först och främst: jag påstår inte att Ukraina inte har gjort sig skyldig till en enda incident som kan klassas som krigsbrott. Något sådant vore naivt. Krig är krig. Amnesty tycks emellertid ha en ytterst naiv syn på vad krig är, i synnerhet hur rysk krigföring ser ut. De påstår exempelvis att ukrainarna borde slåss från skogsdungar i stället för från de städer som ständigt beskjuts. Ursäkta?
Det rör sig nog mer troligt om att de platserna är de operativt sett mest lämpliga, vilket gör att slutsatsen måste bli att man helt enkelt accepterar att rysk beskjutning kommer att träffa de omkringliggande civila målen.
Precis så tror jag också att det är. Men notera att Rysslands taktik tycks vara att först beskjuta mål massivt med artilleri. Vi snackar dussintals eller hundratals mål per dag. Knappast för att det råkar finnas ukrainska soldater där utan för att Ryssland skjuter sönder de orter de sedan försöker ta över. At som Amnesty skylla detta på Ukraina blir onekligen lite bakvänt.
Vill vi ha stopp på kriget, måste Ryssland besegras militärt: det klarar inte Ukraina. Möjligen kan de hålla ut tills Ryssland begär fred. Eller så ska det till riktiga sanktioner vilket betyder att vi måste få Kina, Indien, Saudi osv. att sluta göra affärer med Ryssland – sanktioner modell Nordkorea klarar Ryssland inte. Vilket är helt omöjligt: västvärlden har varken piska eller morot nog längre att ens lyfta frågan, särskilt inte efter Pelosis besök i Taiwan.
Jag tror att du underskattar hur illa ställt det är med rysk ekonomi p.g.a. sanktionerna. Jag rekommenderar detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=vzvR958CYTw
Kort sammanfattning av innehållet ger oss ungefär följande:
Sedan kriget bröt ut lämnar Kreml inte längre ut sådant som statistik över import och export, hur det går för stora ryska företag, antal flygpassagerare, data över lånemarknaden och mycket annat som rapporterats från Ryssland ända sedan Jeltsins dagar. Den ryska staten får 60 procent av sin inkomst från olja och gas. Men gasen är huvudsakligen beroende av pipelines, som ju inte sträcker sig till Kina eller Indien eller vilka som nu kan tänkas vilja köpa till ett lägre pris i någon högre grad. Detta gör det svårare att ersätta det som exporteras till Europa.
Närmare 1200 företag har lämnat eller dragit ned verksamheten i Ryssland sedan invasionen. Ryska regimtrogna medier uppger själva att det motsvarar 12 procent av den anställda arbetskraften. Bedömarna på Yale tror att det är en betydligt större andel än så, men även om de ryska siffrorna skulle stämma motsvarar det tre gånger så många som berörs indirekt. Alltså närmare 40 procent. Nedgången per bransch ligger på 20-60 procent beroende på vilken sektor man tittar på. Importen har minskat med 50 procent och genom att titta på hur många bilar som utländska tillverkare säljer till Ryssland kan man konstatera att den siffran är minus 95 procent.
Rysslands ekonomi är kort sagt i kris. Putin kan inte kompensera det enorma bortfallet genom affärer med Iran, Indien och Kina. Frågan är hur länge Putin har råd att fortsätta kriga. Slutsatsen är att sanktionerna måste upprätthållas, oförtröttligt, och att det är Ryssland, inte väst, som lider mest av dem.
Ukrainarna här håller egen skolundervisning för sina barn, i strid med svensk lag (hemskola är ju förbjudet) då myndigheterna gör allt de kan för att dra ut på vartenda beslut.
Jag kanske missförstår, men jag vet inte riktigt vart du vill komma med dessa misstankar, ärligt talat. Min bild är att ukrainska barn fått skolplats väldigt snabbt. Så är det åtminstone i de kommuner runt Stockholm som jag har insyn respektive viss insyn i.
”Krig är krig.”
No shit, Sherlock?! Varför det är önskvärt för alla, dvs utom för globalisterna, att få slut på det här vansinnet. Du kanske känner till att vi i väst (dvs USA med tillhörande Nato-svans) är på kollisionskurs med Kina OCH Ryssland? Det är ett krig vi inte kan vinna (citat: Douglas MacGregor). Ingen vinner- alla förlorar, klassisk Kalla Kriget-retorik. MAD-doktrinen är på bordet igen. Som förkortningen indikerar: total galenskap.
”Slutsatsen är att sanktionerna måste upprätthållas, oförtröttligt, och att det är Ryssland, inte väst, som lider mest av dem.”
Du har helt enkelt fel. Bl a för att den tyska industrin, Europas industriella/ekonomiska motor, mer el mindre knäar och redan kräver ett stopp innan det här leder till en kris som blir oöverskådlig. En annan faktor du verkar missa är ryssarnas betydligt högre smärtgräns jämfört med västeuropeers. Lösningen är definitivt inte ”Civilisationernas Kamp 2.0” och den som inte fattar det är inte bara dum utan rent ut sagt farlig, på samma sätt som Moon-sekten som förespråkade en s k preemptive first strike mot Sovjetunionen på 1980-talet.
Du har helt enkelt fel.
Nej, jag har inte fel, åtminstone inte om vi går efter de data som Yale har sammanställt över Rysslands ekonomi. Den knäar. EU:s ekonomier ställer om.
En annan faktor du verkar missa är ryssarnas betydligt högre smärtgräns jämfört med västeuropeers.
Här har du möjligen en poäng. Men hittills har väst visat sig överraskande samstämmiga och uthålliga, vilket jag inte tror att Putin räknade med givet vårt track record av splittring och inbördes käbbel. Vi rör oss bort från beroende av rysk energi. Det kommer ta lite tid, men är förstås fullt möjligt. Detta går att klara detta om vi gör det tillsammans. Ryssland, som är extremt beroende av att exportera sin energi, sitter i skiten och måste i panik upprätta avtal för att ersätta pengarna från västs med pengar från annat håll. Sanktionerna ställer till det även här, inte minst nu sedan det blir allt svårare att försäkra fartygen. Putin försöker desperat framställa Ryssland som en pålitlig partner. Vilket alla vet inte stämmer.
Hans, nu börjar du nästan låta som Barrack Obadman & Angela Mucus. Yes we can! Wir schaffen das!
”Vill vi ha stopp på kriget, måste Ryssland besegras militärt: det klarar inte Ukraina.”
Som sagt var: om vi – Väst – verkligen hatade Ukrainare och ville att de skulle lida så mycket och så länge som möjligt, hur skulle något ha gjorts annorlunda?
Jag ser fram emot att kunna stödja guerilla och frihetskämpar i ett decennium. Ändra twitterprofilen nu. Tänd några ljus.
Nog är det tur att Ukrainska barn utöver allt annat slipper utsättas för svensk skola?
Krig är krig och då dör det folk i massor. krigsbrott och krigsbrott, vad är det för skitsnack?
i krig dödar man fienden och tar allt vad fienden äger och har, tillgångar, mat,industrier, kvinnor. så har alla segrare gjort, djingis khan,mogulerna i indien,turkarna i osmanska riket, usa,uk,sovjet i det den senaste stora smällen.
militärer består mest av folk som inte platsat riktigt i det civila samhället historiskt, överblivna adelssöner som officerare, fotfolk bestående av fattiga dumskallar och då blir det som det blir. Nu finns det kvalificerat folk oxå pga av teknisk utveckling, men det är nog fortfarande giltigt i det stora hela. Sedan har vi ett behov av sådant folk,dvs de tar fighten och dör och vi slipper.
i krig dödar man fienden och tar allt vad fienden äger och har, tillgångar, mat,industrier, kvinnor. så har alla segrare gjort, djingis khan,mogulerna i indien,turkarna i osmanska riket, usa,uk,sovjet i det den senaste stora smällen.
Krig är aldrig vackra, aldrig precisa. Men alla krig är trots allt inte likadana. Ukraina har ju ingen avsikt att ”ta allt fienden har”, dvs. att gå in i Ryssland. Detta är ett försvarskrig. Det Ryssland gjorde i Butja och många andra orter, där tusentals civila avrättades på gatan och i sina hem, är krigsbrott.
Du har helt rätt i att Ukraina försvarar sig. det är löjligt att de bara skulle kunna gruppera sig på vissa ”ödetomter”.
Apropå Genevekonventionen så gäller den bara i mellan länder som ratificiferat den vilket både ryssar och ukraina gjort. I tex mellanöstern har inget land, inte ens israel skrivit på den vilket gör att de behöver inte ta någon som helst hänsyn till den. Den gäller bara mellan länder som skrivit under den. T ex USA behövde inte följa den i Afghanistan,Irak och vilket man inte heller gjorde.Jag är osäker på om Turkiet skrivit på, och vad gäller Turkiet ska Sverige nog börjaöverlämna terroristerna/orcherna som Erdogan vill ställa inför rätta om vi ska med i NATO.
Så en nation som är angripen måste placera sina trupper i icke evakuerade skolor och sjukhus för att försvara sig? Är det på det viset du, till skillnad från Amnesty, förstår vad krig är?
Finns självfallet inget som ursäktar ryska soldaters övergrepp och mord på civila. Finns heller ingen ursäkt för hur ukrainska styrkor gjort exakt likadant. Detta gäller f ö inte bara den nuvarande konflikten utan även från 2014 till nu.
All militär övar på att upprätta ledningscentraler och liknande i tät bebyggelse, ja. Fråga vilken värnpliktig som helst. Det finns gott om militärer som har kritiserat Amnestys uttalande. Eller Amnezty kanske man borde kalla dem numera.
Finns heller ingen ursäkt för hur ukrainska styrkor gjort exakt likadant.
Ukrainska styrkor ägnar sig inte åt systematiska övergrepp på civila.
Du har såklart rätt, Amnesty går Rysslands ärenden, så är det ju. För det har Dick Erixon skrivit i Samtiden. Du vet han som fortfarande tycker att G W Bush är en av de bästa presidenter USA haft.
”Ukrainska styrkor ägnar sig inte åt systematiska övergrepp på civila.”
Kanske inte ”systematiska” men övergrepp på civila, jodå, åtminstone om man med ”övergrepp” menar t ex artilleribeskjutning av civila i Donbass. Återigen, sedan 2014.
@ Hans 14:45: I en polemik med mig under blogginlägget ”Tuffa tider”, 15/5-2022, skrev du ”… inget militärt logiskt att bomba bostadshus, sjukhus, skolor etc. , annat än att skapa terror”. Det var ett svar min antydan att ukrainska styrkor kunde tänkas använda mänskliga sköldar. Står du fast vid denna din utsaga?
Står du fast vid denna din utsaga?
Om jag står fast vid att Ryssland ägnar sig åt terrorbombningar, systematiskt, av civila ukrainska områden? Ja, självfallet. De förnekar ju att de gör det, men det räcker att ta en titt på vad som de facto bombas och hur det sker. Ryssland använder klusterbomber som drabbar civila som väntar på bussen, är på väg till jobbet etc. Detta finns det också god dokumentation på.
@ Hans 06:18 : Jag tycker att jag inte fick riktigt svar på min fråga. Mot bakgrund av slutsatserna av Amnestys rapport, redovisade i signaturen ”Utlandssvensks” kommentar 13:36 i denna tråd, anser du att det finns ”inget militärt logiskt att bomba bostadsområden, sjukhus, skolor”?
Denna fråga implicerar att Ryssland bombar civila bostäder, sjukhus, skolor m.m. därför att det finns ukrainska soldater där. Det är förstås rent trams. Så nej, det går inte att rättfärdiga det Ryssland ägnar sig åt. Men jag förstår förstås vad det handlar om: terror.
@ Utlandssvensk
Ja, fy fan.
Ukraina är verkligen en skurkstat som bygger kärnkraftsverk där ryssland skickar sina missiler.
Och förresten, var det verkligen nödvändigt att 9 åringen i Skellefteå skulle gå på samma stig som ”pojken” gick på ?
Eller , som Dan Eliasson skulle ha uttryckt saken :
Man undrar ju vilka traumatiska upplevelser som Putin har varit med om som får honom att skicka missiler mot bostadsområden?
Stackars kille.
För övrigt hänvisar du till en massinvandringsorganisation som borde terrorstämplas.
@Weasel
”För övrigt hänvisar du till en massinvandringsorganisation som borde terrorstämplas.”
När det gäller svenska Amnesty, absolut. International Amnesty… not so much. Deras kritik mot Rysslands krigföring var faktiskt något hårdare, det var bara det att man inte lät Ukraina komma undan heller.
Tja , jag ser ingen större skillnad mellan typ internationella muslimska brödraskapet och svenska muslimska brödraskapet.
Alltså ,
Om nu amnesty international skulle vara så mycket bättre än amnesty sweden så skulle dom förbjuda amnesty sweden att nyttja deras namn/varumärke.
Nu är det väl inte just där som skon klämmer som värst för min del .
Civila dör i Ukraina pga att Ryssland har invaderat Ukraina och skjuter missiler mot städer.
Dom dör inte pga att Ukraina använder dom som sköldar.
Det hela blir litegrann som att skylla Akilovs civila dödsoffer på att stockholms stad inte hade placerat ut tillräckligt tunga betonglejon på drottninggatan 🙄
”Civila dör i Ukraina pga att Ryssland har invaderat Ukraina och skjuter missiler mot städer.
Dom dör inte pga att Ukraina använder dom som sköldar.”
De dör av båda orsakerna och ifall vi på allvar vill få slut på det (dvs ”vi i väst”) borde vi inte ställa oss på samma sida som krigshetsare som Biden & Soros, utan snarare göra som Viktor Orban och se till våra egna intressen.
Ja.
De dör av båda orsakerna.
Precis som de på drottninggatan dog av båda orsakerna ( Akilov och bristen på betonglejon )
Men saken är den att Akilov inte hade någonting i sverige att göra. Han borde ha stannat i Uzbekistan och om han hade gjort det hade det inte behövts några betonglejon.
Och precis detsamma gäller Putin. Akilov ska vara i Uzbekistan och Putin ska vara i Ryssland. För då behövs det varken betonglejon eller mänskliga sköldar.
Biden och Soros är förvisso krigshetsare. Men det är inte dom som bombar Ukraina.
Så dom må hetsa till krig, men det är Putin som bedriver krig.
Det känns nästan som en annan grupp – strax öster om Medelhavet – som man inte heller får kritisera.
fegar ur och faller platt med alla sina talepunkter i partiorganet TV.
https://tv.aftonbladet.se/video/345549/magdalena-andersson-vi-vill-ha-blandade-omraaden
En föreställning man inte ska missa.
@ Alla som skrev om Ukraina ovan,
Som jag ser det, måste man rimligen välja mellan att:
1. Fördöma ryssarna för att de bombar skolor och sjukhus
2. Försvara Ukrainas rätt att placera väpnade styrkor i skolor och sjukhus
Om någon inte är villig att göra detta val, ser jag inte hur det är meningsfullt med vidare debatt i den frågan. Det är en, för mig, obegriplig ståndpunkt.
Kriget i Ukraina har pågått sen 2014 och var länge ett rent inbördeskrig mellan staten Ukraina och ryskspråkiga separatister i Donbass. Jag följde den konflikten en del och det förefaller för mig helt absurt att i den blodiga röran börja moralisera och plocka fram någon sida som mer god eller ond.
Att skjuta med artilleri in i bostadsområden är t.ex något som båda sidor länge har sysslat med, i stor skala. Samma gäller för tortyr och mord på krigsfångar och civila och mycket annat. För de som är intresserade av detta, finns det många väldigt detaljerade rapporter från OHCHR. Här är ett exempel från 2019:
https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Countries/UA/28thReportUkraine_EN.pdf
Här är en liten del:
”Arbitrary detention, torture and ill-treatment
49. During the reporting period, OHCHR documented cases of arbitrary detention,torture and ill-treatment occurring in Government-controlled territory, in territory controlled by ‘Donetsk people’s republic’ and ‘Luhansk people’s republic’ and in the Russian Federation after their transfer from self-proclaimed ‘republics’.
50. For example, on 30 July 2019, in Government-controlled territory, approximately ten armed men wearing masks and camouflage without insignia violently searched and abducted a man in front of his family and neighbours. They took him to a garage where he was waterboarded, threatened and severely beaten, although the perpetrators attempted to
avoid leaving bruises.”
”52. For example, on 17 December 2018, a man was detained by the ‘ministry of state security’ of ‘Donetsk people’s republic’ at the ‘Uspenka’ border crossing point with the Russian Federation in territory controlled by ‘Donetsk people’s republic’. He was detained incommunicado under the 30-day ‘administrative arrest’ procedure, which was prolonged
for another 30 days. During his detention, he was tortured, including with electricity, until he confessed to having cooperated with the SBU.”
Under detta långa inbördeskrig gav ryska staten olika former av stöd till separatisterna och NATO gav stöd till staten Ukraina. Sen svällde denna konflikt upp till ett riktigt stort krig i samband med ryssarnas angrepp, vilket även ledde till mycket mer omfattande stöd från NATO till Ukraina.
Är ryssarna då helt klart onda, eftersom de angrep hela Ukraina? Det kan man väl tycka, om man vill. Men det är samtidigt helt klart att NATO och USA har agerat på liknande sätt i många konflikter som de objektivt har haft mycket mindre direkt koppling till.
Som jag har påpekat flera gånger, använder ryssarna NATOs angrepp på Serbien som en mall för hur de folkrättsligt motiverar sina handlingar. De använder avsiktligen exakt samma argument.
Så om man vill argumentera utifrån moraliska eller principiella grunder, måste man rimligen visa varför NATO hade mer rätt att angripa Serbien för att skydda muslimerna i Kosovo än vad ryssarna har att angripa Ukraina för att skydda folk som uppfattar sig som ryssar.
Att däremot argumentera för att vi utifrån någon form av närhetsprincip bör stödja Ukraina men kan strunta i Serbien och Saudi Arabien och Syrien och en massa andra konflikter kan jag jag dock begripa, även om jag då inte håller med om tillämpningen just här.
Vad gäller sanktionernas ekonomiska effekter har jag nu läst Yale rapporten och uppfattar den som en blandning av önsketänkande och propaganda.
Fakta är att värdet på den ryska exporten har ökat kraftigt, eftersom priserna på allt de säljer har gått upp. Deras överskott i handelsbalansen hittills under 2022 ligger på ungefär samma nivå per capita som Saudi Arabien under 2021. De är, med andra ord, riktigt rika.
Hans tar upp importen av bilar, som nämns i Yale rapporten. Vad som dock inte framkommer där, är att ryssarna nu mycket kraftigt har ökat sin import av lätt begagnade bilar från Japan:
”Japan’s used car exports to Russia rise threefold despite sanctions”
”While Japan and many Western nations have imposed economic sanctions against Moscow following its invasion of Ukraine, Japan’s used car exports to Russia’s Far East have increased threefold since around May.
Russian companies say they are flooded with orders from across the country and are often forced to restrict orders, while about 40,000 vehicles are waiting to be exported from Japan.”
”Japanese used cars becoming cheaper thanks to the strong ruble is the main reason for the rise in orders.”
”The series of economic sanctions against Russia include an export ban on luxury cars worth more than 6 million yen, medium and large trucks and other vehicles.
Money transfers from Russia to Japan are being carried out smoothly at least for now, according to Japanese and Russian companies.
”The sanctions have little effect. The tendency will likely remain unchanged as long as the ruble continues to appreciate,” said Hiroshi Sato, chair of the Japan Used Motor Vehicle Exporters Association.”
https://www.asahi.com/ajw/articles/14680023
Rubeln är väldigt stark, vilket gör det billigt för ryssarna att importera saker. Inga konstigheter. Sanktionerna innebär att det som tidigare importerades från Väst istället kommer att köpas i Öst. Handeln mellan Kina och Ryssland ökar kraftigt:
”According to data released by China’s General Administration of Customs on Sunday, China-Russia bilateral trade stood at $97.71 billion in the first seven months, up 29 percent on a yearly basis”
https://www.globaltimes.cn/page/202208/1272378.shtml
Jag har väldigt svårt att se att det blir några större problem för ryssarna att ställa om sin ekonomi, givet deras nu enorma köpkraft och Kinas tillverkningskapacitet av nästan allt. Kortsiktiga omställningsproblem, ja. Men det lär inte ta länge innan de har anpassat sig.
För Europa innebär det dock en uppenbar katastrof att förlora tillgången till rysk gas. Tyskland kommer tvingas till avindustrialisering, vilket redan har börjat. Stora sektorer, som t.ex kemisk industri, kan inte hantera de redan väldigt höga energipriserna. Om ryssarna helt stänger av gasen blir det snabbt mycket värre.
Hans tar upp importen av bilar, som nämns i Yale rapporten. Vad som dock inte framkommer där, är att ryssarna nu mycket kraftigt har ökat sin import av lätt begagnade bilar från Japan:
Jag fnissar lite när jag läser detta, för det visar just hur sanktionerna tvingar Ryssland att anpassa sig till sämre alternativ.
Rubeln är väldigt stark, vilket gör det billigt för ryssarna att importera saker.
Rubeln är inte stark. Det är knappt ens en valuta det handlas med längre. Börsen rasade tills det blev förbjudet för utlänningar att sälja av sitt innehav.
Vad gäller sanktionernas ekonomiska effekter har jag nu läst Yale rapporten och uppfattar den som en blandning av önsketänkande och propaganda.
Starka ord. Jag tycker tvärtom att de argumenterar väl för sina slutsatser. EU håller exempelvis på att frigöra sig från rysk gas, enbart att spara 15 procent gör oss i princip oberoende av Putins gas.
Jag har väldigt svårt att se att det blir några större problem för ryssarna att ställa om sin ekonomi, givet deras nu enorma köpkraft och Kinas tillverkningskapacitet av nästan allt.
Du är nog ganska ensam om den ytterst märkliga slutsatsen. Kinas export till Ryssland har ju fallit betänkligt sedan kriget inleddes. Enorm köpkraft? Ryssland går mot massarbetslöshet. De har ingen egen tillverkningsindustri, de skapar ingenting. Det enda de i praktiken lever på är sin energi. Väst håller på att göra sig oberoende av den nu, Kina och Indien köper till lockpriser. Putin bränner sin valutareserv rätt snabbt (den halva som inte är fryst). Krig är dyra, så frågan är hur länge Ryssland har råd att kriga i Ukraina.
Visst kan det finnas ett visst mått av egna förhoppningar i västs analyser. Inte minst av det militära läget. Men Yale bygger trots allt sin rapport på fakta, inte på önsketänkande. Sedan är väl den generella lärdomen att saker och ting oftast tar längre tid än förutspått.
”Jag fnissar lite när jag läser detta, för det visar just hur sanktionerna tvingar Ryssland att anpassa sig till sämre alternativ. ”
Jo, visst tvingas de att anpassa sig. Som framgår får Japan inte sälja bilar som är värda mer än 6 miljoner Yen, vilket är cirka 50 tusen Euro. Så inga nya lyxbilar från Japan, men man kan köpa dem 2-3 år gamla.
Det är väl objektivt korrekt att säga att detta är en anpassning till något sämre, men inte är det någon stor grej. Det är definitivt inget i närheten av att inte alls kunna importera bilar.
”Rubeln är inte stark. Det är knappt ens en valuta det handlas med längre. ”
Det är objektivt fel. Rubeln är utan tvekan stark och det går bra att handla den valutan i många länder, dock är det praktiskt svårt i Väst.
”Ryssland går mot massarbetslöshet. De har ingen egen tillverkningsindustri, de skapar ingenting. Det enda de i praktiken lever på är sin energi.”
Det finns många länder som lever på att sälja råvaror och energi och om detta är hållbart är enbart en fråga om pris och volym. Vad gäller Ryssland har de dock även en del andra konkurrenskraftiga industrier, t.ex är man världens största exportör av vete och världens näst största exportör av vapen. Men visst är de svaga i flera sektorer, t.ex konsumentprodukter.
”Putin bränner sin valutareserv rätt snabbt ”
Alltså, Ryssland exporterar MYCKET mer än man importerar, dvs. de har stort överskott i sin handelsbalans. Detta överskott innebär att Ryssland får in valuta från andra länder, dvs. motsatsen till att bränna sin reserver.
”Du är nog ganska ensam om den ytterst märkliga slutsatsen.”
Det kan jag lova dig att jag inte är, det finns många erfarna finansmän som helt delar min uppfattning. Men om man bor i Väst, är det bäst att inte prata högt om den saken.
@Utlandssvensk
”Det kan jag lova dig att jag inte är, det finns många erfarna finansmän som helt delar min uppfattning. Men om man bor i Väst, är det bäst att inte prata högt om den saken.”
Det där med att inte prata högt om vissa saker, såvida man inte följer det officiella narrativet, det verkar vara ett återkommande tema och påminde mig faktiskt om någonting. Nu senast var det väl något som började på CO… och slutade på VID.
@ den siste skåjten,
Rena sanningsministerium är på gång i många Västländer, senast såg jag att man i Finland seriöst pratar om att införa detta. Säkerhetspolisen ska tydligen få mandat att avgöra vad som är utländsk propaganda och sen kunna vidta åtgärder mot de som framför denna.
I Finland har man redan troligen EUs hårdaste tillämpning av HMF lagar, så om man dessutom inför denna kriminalisering av vad staten anser vara propaganda, blir det (enligt mig) väldigt svårt att påstå att man då är ett fritt land.
Ryssland och Kina är ju redan totalitära stater, så om vi i Väst nu går samma väg blir det ett verkligt globalt 1984.
Bäst att hålla tyst då…
Lite om läget i Tyskland:
”Entire industries in Germany could collapse due to natural-gas supply cuts from Russia, said Yasmin Fahimi, the country’s top union official.
”Entire industries are in danger of collapsing permanently because of the gas bottlenecks: aluminum, glass, the chemical industry,” Fahimi, the head of the German Federation of Trade Unions, told Bild am Sonntag. ”Such a collapse would have massive consequences for the entire economy and jobs in Germany.”
https://www.businessinsider.com/germany-faces-entire-industries-collapse-russia-natural-gas-supply-cuts-2022-7?r=US&IR=T
”German cities impose cold showers and turn off lights amid Russian gas crisis”
”Cities in Germany are switching off spotlights on public monuments, turning off fountains, and imposing cold showers on municipal swimming pools and sports halls, as the country races to reduce its energy consumption in the face of a looming Russian gas crisis.
Hanover in north-west Germany on Wednesday became the first large city to announce energy-saving measures, including turning off hot water in the showers and bathrooms of city-run buildings and leisure centres.
Municipal buildings in the Lower Saxony state capital will only be heated from 1 October to 31 March, at no more than 20C (68F) room temperature, and ban the use of mobile air conditioning units and fan heaters”
https://www.theguardian.com/world/2022/jul/28/german-cities-impose-cold-showers-and-turn-off-fountains-in-face-of-russian-gas-crisis
Ja, det kommer kosta på att frigöra sig från rysk energi. Det är det ingen som förnekar. Problemet är dock kortsiktigt för EU medan det är långsiktigt för Ryssland.
Hej.
Hur får du västerländskt kapital att frigöra sig från vinsterna affärerna med Ryssland medför?
Kapitalet ha aldrig brytt sig det minsta om hur många liv det kostar att producera profit, så länge det inte är deras eget.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Inte riktigt sant eftersom företag bryr sig om sitt varumärke. Varför tror du McDonald’s drog sig ur? För att de inte gjorde vinst?
@ Rikard & Hans,
Det är klart att man kan få företag att sluta göra affärer i Ryssland, via juridiska och/eller ekonomiska påtryckningar. Som Hans och Yale rapporten påpekar, har många internationella företag redan stängt ner sin verksamhet i det landet.
Men detta innebär inte en kausal koppling till ökad arbetslöshet. Om t.ex McDonalds har 50 tusen anställda och stänger sin verksamhet, så kommer detta nästan garanterat att resultera i att nya alternativ uppstår som anställer ungefär lika många.
Detta är en stor invändning som jag har mot Yale rapporten, dvs. att de framställer det som att alla de som nu jobbar i internationella företag kommer att bli permanent arbetslösa. Absolut inget tyder på detta.
Ryssland är nu en krigsekonomi med väldigt stora exportinkomster. I ett sådant läge, är det extremt osannolikt att man får ökad arbetslöshet. Betydligt mer troligt är att vi får ser något som påminner om USA under WW2, dvs. en inhemsk ekonomisk boom.
Vad gäller de företag som handlar med ryska råvaror, ser vi nu en ganska stor rörelse från Schweiz till Dubai, dvs. man flyttar bort från sanktionerna:
”More significantly for Switzerland, and Geneva in particular, as a business location is the departure of commodity traders to Dubai. The trading houses that do big business trading Russian raw materials have moved there in droves, according to a report from «Bloomberg» (behind paywall).”
https://www.finews.com/news/english-news/52005-commodities-ukraine-russia-switzerland-dubai
Så länge det finns efterfrågan på olja, koppar, nickel, osv. kommer ryssarna hitta villiga köpare. Kalla det samvetslös profithunger om ni vill, men så fungerar världen.
Det enda som händer är att priserna går upp för slutanvändarna, eftersom det kommer att skapas strukturer för att kringgå sanktionerna och alla inblandade ska ha (mycket) betalt.
Om man verkligen vill stoppa detta, måste troligen alla meningsfulla länder sluta handla med Ryssland. Men om t.ex Saudi och Kina fritt kan köpa rysk olja, så är det väl helt uppenbart att man inte kommer att få stopp på exporten. Samma gäller alla andra råvaror, med undantag av gas i pipeline.
Men detta innebär inte en kausal koppling till ökad arbetslöshet. Om t.ex McDonalds har 50 tusen anställda och stänger sin verksamhet, så kommer detta nästan garanterat att resultera i att nya alternativ uppstår som anställer ungefär lika många.
Detta är en stor invändning som jag har mot Yale rapporten, dvs. att de framställer det som att alla de som nu jobbar i internationella företag kommer att bli permanent arbetslösa. Absolut inget tyder på detta.
Ryssland är nu en krigsekonomi med väldigt stora exportinkomster. I ett sådant läge, är det extremt osannolikt att man får ökad arbetslöshet. Betydligt mer troligt är att vi får ser något som påminner om USA under WW2, dvs. en inhemsk ekonomisk boom.
Nu har jag semester och kommer inte lägga så mycket mer tid på kommentarsfältet, det ska skrivas nya bloggtexter också. Men lite snabbt: McDonald’s är kanske inte det bästa exemplet, en matvarukedja är enkel att ersätta med en ny ägare av lokaler m.m. Men Ikea, Nike, Apple m.fl. är inte lika enkla att ersätta med ryska motsvarigheter. Självfallet kommer många bli arbetslösa, det är oundvikligt. Och alla dessa, menar du att de ska gå in i krigsekonomin?
Därtill ska vi lägga den brain drain som drabbar Ryssland nu, dels när ryssar lämnar landet, dels när utländsk kompetens gör det. Det är dock sådant som man inte ser konsekvenserna av förrän på lite längre sikt.
@ Hans,
”Nu har jag semester och kommer inte lägga så mycket mer tid på kommentarsfältet,”
Ha en trevlig och ytterst välförtjänt semester!
Jag har en känsla av att allt är mycket värre, punkt. WEF har Joseph Mengele-premiärministrar:
https://samnytt.se/abort-tillats-fram-till-fodseln/
Vänstern är ondska helt enkelt.
Foster är en viktig ingrediens i vaccintillverkning, det pratar vaccintillverkarna högt om. Det är därför aborterade foster ”destrueras”. Vad trodde ni, att Jesus tillverkar vaccin ur tomma intet?
Jag tycker man borde visa på youtube hur det går till när man dödar fullgångna foster innan debatter om abort. Är det inte så att allt mer av konsekvenserna av den globala totalitära vänsterns politik skapar scener som är så hemska att de inte kan visas på bild? Ta gängvåldtäkterna i Sverige (som ju finns i många mobiler) eller hedersmördade flickor eller fattigt folk som slänger vår ”sorterade” plast i floder i Bangladesh eller vad Löfven egentligen gör på jobbet, eller hur av Akilov lemlästade Ebba såg ut (hur många komiker har terrorister anställda)? Eller de som kvävdes i covid på äldreboende smittade av personalen men utan att få träffa anhöriga. Fler och fler deltar och blir Mengeliserade, ”jag gjorde bara mitt jobb”.
Glömde min favorit, hur ser det ut på våra fängelser, pedofiler porrsurfar men hur ser det ut i köket? Inte mycket falukorv där gissar man, har Kumla minaret än?
Ett bild-reportage med filmteam från Hall hade varit intressant. Har de en Hall of Fame med Svartenbrandt, Clark och sen samma namn under resten av tavlorna?
”pratar vaccintillverkarna högt om”,pratar INTE högt om menar jag
Hej.
Bra att du tar upp det, tack för det.
Den som vill sätta sig in vad den nya lagändringen i Nya Zeeland innebär konkret kan titta här:
[https://bothlivesmatter.org.nz/#public-opinion]
Bl a blir ”fel kön” skäl för abort. Så även handikapp till vilka enkla småsaker som gomspalt räknas. Och ett utplockat foster i säg sjunde månaden ska inte ges livsuppehållande vård.
Inte heller ska foster som är äldre än 20 veckor ges smärtlindring under utplockning.
Nu ser vi fram emot vad försvarare av fostermord anser om detta.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Andragradsekvationen X^2 + 2 X = 15 har en (1)
rätt lösning. Talet ”4” är större än alla tal som är mindre än ”3”. I dylikt skiljes icke slutats mellan människor som är ”onda” (jag tex) och de som är goda.
Fosterfördrivning efter vecka tolv är fel. Här skiljes svaren från olika medvetanden. Här finns alternativa svar :
a) det är alltid fel att döda ett mänskligt liv som bär möjligheten till ett fortsatt mänskligt liv
b) fostret är en del av kvinnans kropp jämställt med njure som kan transplanteras
– när fostret dör, mister livet, så mister det något som det självt inte
kan inse, uppleva att mista (eller fortvara i) vilket därtill gäller
under många barnaår. Följderna kan däremot kvinnan föreställa sig
och sedan drabbas av.
– ett oönskat barn idag kan genom abort ersättas med ett önskat
senare vars liv blir bättre
c) fostret är inte en del av kvinnans kropp eftersom
– kvinnan inte är beroende av fostret som den är något kroppsorgan.
Bidrar inte till. behövs inte för kvinnans fortsätta liv
– kan skiljas från kvinnans kropp – missfall eller fosterfördrivning – utan
att kvinnans liv hotas.
– Fostrets destination – fostrets ”mål” är att skiljas från kvinnans kropp,
så icke t ex njure, hjärta, lunga som utvecklas, lever och dör med
kvinnan
– i människans naturtillstånd dör de flesta som foster eller barn
Vårt intellekt har av den skapande Evolutionen utvecklats för att lista ut hur vi driver fiskar in mot stranden för att snärjas i komplicerade system av fångstnät. Och samarbete och på köpet matris-ekvationer.
Men vi har hål i hjärnan där det bestämmes vid vilket utvecklingsstadium ett möjligt mänskligt liv får utsläckas.
Och likväl måste den saken bestämmas.
Du har upprepat samma sak 3-4 gånger nu, så djupt. Men avslöjande, socialister och andra som låtsas vara rationella finner att ingen ekvation ger svaret, varför? För att plötsligt blir man feg och vågar inte stå för att endast makt räknas och att man skiter i mänskligt liv och saknar moral. Nya Zeelands WEF-tillsatta kommunist är iallafall ärlig, mänskligt liv är underordnat makten och ideologin för dagen, nazister då, Nya Zeeland idag. Varför inte gasa meningsmotståndare, vilken ekvation ger svaret?
Problemet uppstår eftersom socialister saknar moral, i detta fallet att individen har ett värde som inte bör kränkas, istället försöker socialister optimera utopiska ekvationer (som alltid verkar resultera i makt och pengar i deras egna fickor), samt att man knäcker lite ägg, eller några miljoner, som Myrdal sa: ”har man knäckt ett är det lika bra att fortsätta”.
Hej.
Eftersom det inte framgår vad du tycker (inte så jag kan begripa i alla fall) har jag ingen replik i saken. (Men tystnaden från abort-förespråkare är i sig mycket talande; man vill inte konfronteras med att detta är det man faktiskt stödjer och anser rätt. Ungefär som folk som inte vill att pedofiler ska avlivas/låsas in på livstid efter första övergreppet.)
Prova med att börja en mening med ”Jag anser att AA är rätt/fel därför att B, C, D men inte E eller F…”. Då finns där en argumentation att följa och förhålla sig till.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Saken är ju den att det som
är vårt fel hela tiden expanderas, Magdalena den den administrativa överklassen och deras revolutionära styrkor målar ju in oss som Kalle Anka i ett allt snävare hörn, eller spänner snaran om halsen är väl mera träffande, Stasi och Gestapo är precis om hörnet, denna gång med folks Facebook-konton i mobilen, Dan Eliassons uppdrag var ju att göra med den svenska polisen vad man gjort i England:
https://m.youtube.com/watch?v=TV5ubJq39h0
Stasifiering av polisen. Starkt av The Reclaim Party att kämpa emot. Snart står de på vår trappa för ett litet skämt. Skämta får man bara om det godkänts av Morgan Johansson Åsiktsmyndighet, (tex att Åkesson är en kackerlacka som
borde gasas, eller Bali en brunråtta, sådant är ok) på avdelningen för godkända skämt, avdelningschefen heter visst Usch Nöjen eller något sånt. Han har nyckeln till arkivet med förbjudna skämt som aldrig mer får uttalas eller nedtecknas, som det med ”på burk”.
Mer och mer blir vårt fel.
Det är som när fotbolls supportar från två olika lag möts, båda håller på sitt, med ofta klart naiva önsketänkanden om lagen. Man kan dra upp otaliga urklipp från personer och rörelser som passar in i sitt eget narrativ, och försöka slå in i skallen på den andra. Men använder man sitt egna bondförnuft, så kommer man lite längre. När Putin ställde sin arme vid gränsen, viste de i Nato och Ukraina, att han men allvar. Då skulle adekvata förhandlingar inleds och andra nationer lämnat spelplanen, för båda parter utan inblandning skulle kunna komma överens. Men USA och EU, lämnade stora löften till Ukrainas styrelse att de skulle bistå med hjälp om Ukraina stod på sig. Att få den stora Björnen Ryssland på knä, vore triumferande för dom. Människoliv räknades inte, kriget var sen ett faktum och tiotusentals människors liv och öden var i krigshetasande organisationers händer.
Ingen nation har hitintills lyckats få den enorma staten på fall, men inre konflikter har det. Troligtvis enligt mig, kommer den avslutas så småningom, med att Donbass ingår som en egen eller lydstat under Rysslands paraply. Vilket var det Putin ville från början. Men människorna som dog och de vars liv slogs i spillror, får aldrig nån upprättelse. Donbass har blivit beskjuten sen 2014, en som bodde där då, sa att minst 10 000 människor där har dött av konflikten, mellan 2014-2022. Sen sa den personen att de flesta i Donetsk skulle hellre tillhöra Ryssland. Trodde att det var över 60% som var ryssar eller ville tillhöra den nationen. Det var innan kriget. Flydde sedan genom Sankt Petersburg till Sverige, och kom hata Putin. Jag tror mer på vanliga människor än den massiva propaganda apparat som uppskruvats från båda sidor. Putin är en despot, men med tanke på det som Zelenskiy gjort mot sitt eget land, ligger han inte långt bakom.
Kan vi inte ha separata trådar för bibeltolkning och Ukrainakriget? Där folk kan skriva hundratals kommentarer i fred?
Apropå ämnet: Nu börjar överbudspolitiken. Det är inte långt till valet. Löften om skattestopp är tydligen det nya hos borgerligheten. Trots sämre tider. Skattesänkningar har tydligen fallit ur mode. Löften som glöms bort efter valet såklart. Vill man locka en bracka så är skatter det rätta ämnet. Kärnan i brackans politiska ideologi är den egna ekonomin. Inget annat. Lättbegripligt på så sätt.
Japp.
Och vill man locka en vänsterbliven fungerar ”skattehöjningar för de rika” som sockerbit åt flugorna. Också det ”Lättbegripligt på så sätt.”.
Du är mer spännande när du prövar något nytt och rör dig utanför manus. Det här är gammal halvrutten skåpmat. Skärpning!!
Jag håller med, sossar satsar på rättvisa:
https://www.expressen.se/ekonomi/han-skulle-ta-over-s-nu-miljardar-pa-skattepengar/
Jan Emanuel är grön av avund. När börjar någon publicera en rankinglista på de största skatteparasiterna?
Politikerna begår sina misstag, misslyckanden och illdåd med berott mod, detta får vi vanliga medborgare lära oss att leva med. Ingen politiker vågar stå för dessa misstag, misslyckanden eller illdåd utan till sin hjälp har de media, PK-folket och journalister som de skickar fram för att smutskasta, förtala och bespotta de medborgarna som försöker förklara deras misstag. Allt för att politikerna ska kunna framstå som godhjärtade, omtänksamma och generösa med våra skattepengar, tänk om dessa politiker hade satt Sverige och svenskarna först samt tänkt lite på vad konsekvensanalys, haft kompetens och förmåga att vara politiker/ledare då hade vi sluppit lära oss leva med deras misstag, misslyckanden och illdåd.
Jag tänker inte hjälpa ett parti som inte vill Sverige väl, hade hoppats att fler svenskar hade tänkt på samma sätt.
Ser att AFA var mer än välkomna på årets PRIDE.
Men så har dom väl skrivit på VÄRDEGRUNDEN förstås.
Det marscherades under egen flagga utan att någon minister kände obehag eller någon skräck alls. Dom är ju bara för söta och gulliga dom där.
Nyans var också välkomna men var väl upptagna på annat håll. Kanske i möte om valsamarbete med sossarna, Magdalena kunde ju inte heller komma?
”… illdåd med berott mod, …misstag, misslyckanden och illdåd.” sådana där invektiv-eruptioner på låg innovationsnivå berättar bara om eruptörens eget själs.lif.
Jag tycker också att många av dem är föraktliga – men utred lite med förklarande exempel. ”Våran” Mona t ex ser sin bästis och regeringskamrat bli knivmördad på NK. Vad skriver hon om det i sin bok ? Ja hemskt förstås, men varför ? Om det bland invandrarmassorna finns en på tusen med politikermördarambitioner, ökar risken då om man tar in 100 000 istället för 1 000 ? Nähä tig om det.
Eller den föraktlige Anders Lindberg (stavas utan ”h” f a markera ej släkt med
flyg ren Lindbergh). En begåvad och flitig skolpånke som utan utan egen känslobotten formallogiskt knopar ihop det Magistern önskar.
Eller drevkvinnan Linderborg i egenskap av ”svensken” (tills m ”norsken & dansken” i P1 berättar om hur svenska folket vördar minnet av Palme och hans fredsinsatser.
Just nu pågår en folkuppfostringserie i p1 om ”tystnassakulturen”- Lär er korkade svenne-svennar: Det här har inget med invandring att göra – Icke ! fanns och finns hos oss själva långt dessförinnan. Så det så.
Du Sune-Svenne.griniga Gringo lär av mästarna : ”Ni är ens värda att en hund lyfter bakbenet mot er. (Paracelsus om apotekarsocieteten i Génève)