Sverige ska ansöka om medlemskap i Nato. Det har riksdagen beslutat i stor enighet. För bara några månader sedan var detta inte alls på den politiska agendan. Hur kan ett demokratiskt land lägga om sin säkerhetspolitik så snabbt och radikalt?
Svaret är förstås vad som skedde den 24 februari. Men vi ska minnas att det inte är första gången Sveriges svänger 180 grader i en stor och viktig fråga. Nära till hands att tänka på ligger onekligen omsvängningen i migrationspolitiken som skedde senhösten 2015.
Den hade föranletts av många år av hårda och värdeladdade ord och brutala angrepp på alla som önskade se en mer restriktiv och hållbar politik på området. Den som kritiserade den förda politiken hade inte bara fel. De var onda människor med dåliga värderingar.
Det krävdes en nationell kris för att regeringen skulle se verkligheten som den faktiskt var. Sedan dess har det gjorts mängders av omprövningar på migrations- och integrationsområdet. Gamla förslag som tidigare dömts ut som fascistiska, som språkkrav för medborgarskap, är nu goda exempel på ansvarstagande socialdemokratisk politik.
Riktigt så känsloladdad har inte Natodebatten varit. Men så har det knappt ens existerat någon heller. Socialdemokraterna har kategoriskt vägra debattera frågan och hållit fast vid talepunkten ”alliansfriheten har tjänat oss väl”. Eftersom Sverigedemokraterna varit skeptiska till en Natoanslutning och i stället velat satsa på ett utökat samarbete med Finland har det inte funnits någon riksdagsmajoritet för att driva frågan. Det har dessutom hela tiden tagits för givet att S och M måste enas först.
Nu har det hänt. På bara några veckor har Socialdemokraterna tvärvänt. Så sent som i mars ansåg Magdalena Andersson att ett svenskt Natomedlemskap skulle vara destabiliserande för vårt närområde. Peter Hultqvist satte både heder och värdegrund i pant på att Sverige aldrig skulle bli Natomedlem så länge han var försvarsminister.
Precis som 2015 betyder tidigare försäkringar inte ett dugg nu. Plötsligt gäller det omvända. Det är bara att vända på klacken och argumentera för det som nyss var förbjudet. Det otänkbara blev plötsligt oundvikligt. Socialdemokratin behöver nog införskaffa en ansenlig mängd halskragar till sina anhängare till följd av de whiplashskador som deras politik leder till.
Jag är i grunden ingen varm anhängare av tanken på ett svenskt Natomedlemskap. Det skiljer troligen ut mig från dem som jag i övrigt har en bred åsiktsgemenskap med. Men detta gäller även min syn på EU-medlemskapet.
I mina ögon är självständighet och handlingsfrihet något oerhört värdefullt. Det finns självfallet fördelar med att vara medlem i EU och Nato, vi är en del av en större gemenskap som som medför vad som i andra sammanhang skulle kallas stordriftsfördelar. Men det begränsar också vårt självbestämmande. Vår handlingsfrihet kommer alltid påverkas om omgivningen, men självbestämmandet skulle vi kunna maximera genom att stå utanför både EU och Nato.
Med detta sagt har Rysslands aggressivitet mot sina grannländer gjort vår tillvaro som alliansfritt land betydligt farligare, och ett Natomedlemskap är i detta läge inte särskilt märkligt.
Nu är en formell Natoansökan inskickad och efter förmodade förhandlingar bakom skynket med Turkiet kommer Sverige bli fullvärdig medlem. Det är talande att det är just en socialdemokratisk utrikesminister som undertecknat vår ansökan, precis som det var en S-ledd regering som beslöt bromsa inflödet av asylsökande 2015. Sannolikt hade Socialdemokraterna i opposition varit hätska motståndare till att en moderatledd regering försökt föra Sverige in i Nato. Då hade SSU, S-kvinnorna och Tro & solidaritet varit betydligt mer tongivande i debatten.
I någon mån är detta en bekräftelse på socialdemokraternas makthegemoni. Oppositionspartierna kan fortsätta leka politik hur mycket de vill. Om något stort ska hända i Sverige, måste det ske med SAP:s välsignelse.
Sossarna behöver FLER välbetalda reträttplatser. NATO erbjuder sånt.
@ trött,
”Sossarna behöver FLER välbetalda reträttplatser.”
Visst, de är nog djupt avundsjuka på sossarna i Norge. Men Löfven är väl fortfarande spelbar, så han kanske kan efterträda Stoltenberg? Eller varför inte Mona Sahlin? Svårt att tänka sig någon som bättre kan hålla i NATO flaggan när vi går i fullt krig med Ryssland och Kina…. Ursula Federley kanske kan leda de samlade västerländska LGBTQXZY styrkorna till en slutlig seger vid det andra slaget om Poltava?
Oh No!
Inga svenska sossepolitiker i NATO tack, det vore att döda alliansen inifrån!
Skulle hellre se dem deporterade till Elba till deras definitiva pension!
Som Hasse Alfredsson sade om några intressanta fredspris på 70-talet: ”Stortinget har idag samlats och gemensamt utsett Kosygin till Miss World.”
Kristian –
Ja, det har vært mange merkelige utdelinger gjennom årene! Juristen Fredrik Heffermehl mener at den norske Nobelkomitéen bryter med forutsetningene i Nobels testamente, og jeg har inntrykk at han helst så svenskene styre fredsprisutdelingene også.
PS. God 17. mai forresten! 🇳🇴
Har ikke du norske aner?
Mange av oss feirer idag med blandede følelser nå som €U, WHO, og amerikanerne i NATO systematisk eroderer vår sjølråderett og gjør oss til en vasallstat.
”Har ikke du norske aner?”
Jo, vi elsker dette landet!
Tack detsamma!
Har inte varit på plats på ett par år.
När man var liten var det korv och glass som var det intressanta. När jag var där sist var det viktigaste flagghälsning och nationalsång vid närmsta skola.
(Ärligt talat hade studenterna – med sina dyra, dyra bussar med ännu dyrare ljudanläggningar – blivit lite för ljudliga redan för tio år sedan. Saknar det ärligt talat inte. Får se på nätet om firande. Barnetog och marschmusik fungerar.)
Konstig med patriotism. Den svenska tog aldrig riktigt, annat än Naturen med stort N. Jag tror man behöver hela paketet – tradition och eftertänksamhet åt gamlingarna och fest för ungdomen.
Usvensk –
Da ville Ursula vdL risikere å bli bustete på håret, så det NATO-oppdraget setter hun nok bort til andre!
Tydeligvis viktig at fasaden skal fremstå plettfri, men hennes forbruk av hårlakk er neppe ’bærekraftig’.
Ja Jesus, vi kan bidra med pilotträning för gravida män, kanske SAAB gör tryckdräkter för gravida? Eller varför inte ÖBs impact-strategy för Pride?
Det här beslutet innebär inte, som många anser, en omvärdering av svensk neutralitetspolitik och militär alliansfrihet, det handlar om en omvärdering av den svenska självbilden. Men det går snabbt i hockey och konsensuskultur som vrids pi radianer (180 grader).
Pucken är platt, och är inte ena sidan upp så är den andra det.
(Vet inte vad jag vill säga.)
Hans, det är en myt att migrationspolitiken lades om radikalt 2015. Förra året, 2021, beviljades nästan 100.000 uppehållstillstånd.
Inte för asyl.
Aha, och vad är relevansen av begreppet asyl? Jag bodde i Danmark för pass 35 år sedan och debatten där då var om anhöriginvandringen, 35år senare väntar vi på denna debatt här, det är nog inte en slump att det är en dansk som åker land och rike runt.
Det är ju exakt med denna lögn du propagerar som vanligt folk luras, folk VÄLLER in, och medborgarskap och uppehållstillstånd trycks på toapappersrullar. Pär har rätt.
Aha, och vad är relevansen av begreppet asyl?
Det är klart att det är relevant vilken sorts invandring vi talar om. Asylinvandrare får andra resurser från samhället än vad en arbetskraftsinvandrare får. Den sistnämnde arbetar dessutom och bidrar, vilket majoriteten av asylinvandrare som bekant inte gör. Lägg därtill skillnaden i ursprungsland – asylinvandrare tenderar att komma från utanför Europa, ofta Mellanöstern, varifrån vi inte hämtar arbetskraft. Och. Så. Vidare.
Hej.
Hans, i de förra året ca 100 000 beviljade uppehållstillstånden ingår /inte/ EU-medborgare.
Det rör sig om närmare 100 000 icke-europeiska invandrare, varav ytterst få är arbetskraft och än färre tillhör folk/raser som går att ha i möblerade rum och kan uppföra sig som folk.
Gunnar Sandelin gjorde häromveckan en genomgång av läget på DGS, du kan titta närmare där, inläggen heter ”Om demografin” och är hans två senaste, 22:e april och 5:e maj.
Du kan också använda dig av Affes statistikblogg för att se hur illa läget är. I Malmö är majoriteten män åldrarna 15-44 år gamla utlänningar. Alltså: över 50% av männen i Malmö i den ålderskategorin är utlänningar. Sedan 2010. I Södertälje passerades den gränsen redan 2007.
Och detta utifrån SCB:s definition av svensk dessutom. Det är fullt möjligt att vi svenskar inom mindre än tio år utgör mindre än hälften av landets befolkning.
Du kan också leta rätt på rapporten ”Replacement Migration to Sweden: An overview of possible sender countries” som publicerades 2004, av sedermera nedlagda Institutet för tillväxtpolitiska studier (ITPS). I den står svart på vitt att invandring av minst 10 000 000, helst från Mellanöstern och Afrika, för 2040 är nödvändig. Just MENA och Afrika valdes därför att man bedömde det så att Sverige inte kan konkurrera med länder som USA o.d. om arbetskraft från Asien och liknande platser, till avancerade arbeten, varför man därför skulle sikta in sig på rekrytering från just MENA och Afrika och satsa på att få dessa personer i arbete inom kommunal och statlig service, eftersom man där kunde kontrollera anställningar och ekonomi på ett annat sätt än näringslivet.
Så jo, ca 100 000 förra året från utanför EU, helt enligt planering för vad som bedömts nödvändigt för Sveriges fortsatta funktion.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Det behövs egentligen inte, allt finns på Migrationsverkets hemsida. De är ganska duktiga på statistik. Din poäng att det rör sig om utomeuropeiska invandrare står sig, men det rör sig inte primärt om klassiska MENA-länder. För 2020 ligger exempelvis Thailand och Indien i topp.
https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Arbete.html
Det är intressant att se att MV även redogör för de s.k. spårbytena, dvs. när en person med avslag på asyl i stället söker arbetstillstånd. Det är en ganska stor andel. De utgjorde ungefär en tiondel av alla ansökningar 2019.
Arne talade väl om massinvanding av anhöriga och inte om arbetskraftsinvandrare. Anhöriga lär väl inte under sin livstid kosta mindre än de asylshoppande förtrupperna.
Nej du har fel, vilket danskarna visste och debatterade för 35år sedan: saknar du kriterier för att folk skall bidra, som tex Australien, så får du motsatsen, och även där har man problem då det finns så många sk shithole countries så tillgången på folk som inte ”bidrar” är obegränsad. Så anhöriga blir en stor grupp till just de som INTE bidrar, och eftersom Sverige är värst så blir det ju till och med anhöriga till muslimska mördarband som IS (skall bli intressant att se vad NATO skall göra med terrorist-fristaden Sverige).
Det enda som spelar roll är folks bakgrund, så om
vi kontrafaktiskt kunnat ranka folk efter IQ, utbildning, religion, politisk hemvist med tex kristna överst, ateister i mitten och muslimer lägst, så hade man till dels kunnat styra det men även då, givet spännvidden mellan shithole countries och välfärdscirkusen så kommer ju de som ”bidrar” minst att dominera. Den höga skatten och välfärden GARANTERAR exakt den typ av invandring vi fått. Inget kan stoppa det.
Sen vänder jag mig rent moraliskt mot detta kriterium att ”bidra”, för det hoppar över *med vilken rätt* man spär ut svenskars medborgarskap, som idag är värt 7/10 mot vad det var värt förr, och vidare, hur ”bidrar” våldtäktsmän? Hur viktar du en migrant som bidrar mot en Akilov eller en våldtäktsman? Hur kommer de våldtagna och Ebba (den mördade) in i din ekonomiska analys? Så för mig är argumentet rent moraliskt, eftersom du inte kan detaljstyra invandringen, så med vilken rätt beslutar man att svenska kvinnor skall våldtas, eller ungdomar rånas? Med vilken rätt?
Sen är ju begreppet ”bidra” förrädiskt på andra sätt, för det är ju så att vänstern, sossarna inte minst, vill ha EXAKT den typ av invandrare vi får, inte vill de ha hit kristna Trump-röstande amerikaner? Utan de vill ha hit S-röstare, och det är precis vad de får, så för våra styrande så ”bidrar” migranterna nästan optimalt, för 90% röstar väl vänster i förorten. Det är deras bidrag.
Till sist, när vi då talar om amerikaner och att ”bidra” så kan vi ju titta på USA och deras migrationskris, jag följer Victor Davis Hanson som förutom att vara militärhistoriker och klassicist är bonde i Selma i södra Kalifornien, det är instruktivt att se hur invandringen dit gjort att han hittar döda pitbulls på sina marker, det tar för mycket plats att beskriva men han är nästan den sista vita i sitt område, han har beskrivit processen (som nu är mycket värre) i boken Mexifornia. Så även utan ett välfärdssystem som vårt så kan kaos skapas, och under vänstern så är det helt utan kontroll.
Hade du kunnat skapa ett system utan vänstern, så att det saknas incitament att odla röster på botten av samhället så kanske man kunnat ha en viss invandring, men hur skall det gå till, det är ju hela poängen med vänstern, att uppmuntra det som inte fungerar och omoral så att staten skall ställa allt tillrätta?
Så om trettio år finns det inte en enda person som bor i Sverige som är på rätt plats och känner sig hemma här.
Vad säger jag till mina barnbarn 13-15 år som verkar begripa detta bättre än etablerade vuxna och som söker en framtid. Vilken utbildningväg är gångbar, var kommer de att bo?
Jag säger att det är viktigt med en utbildning som är gångbar där de kommer att vara när de fyller 50.
Att den platsen inte är Sverige är troligt, och jag önskar dem all lycka och framgång där de kommer att bo och verka. Men de kommer också alltid att känna att de är på fel plats. Tack, SAP för detta dråpslag.
Det är egalt vilken beteckning de har. Om de benämns asylanter,anhörig/arbetskraftinvandrare har ingen betydelse för helheten.
De s k ”arbetskraftinvandrare” är ju inte flitiga japaner/kineser,européer direkt. De är ju bara samma sopiga folk som vanligt, dvs Mena,Afrika o div slödderområden.
Jo, det har en avgörande betydelse för helheten. Vi har väl inga arbetskraftsinvandrare från Somalia? Det handlar primärt om östeuropéer, skulle jag tro. Dessa belastar inte skolor, sjukvård och socialtjänst alls på samma sätt som asylmigranter från Irak, Somalia, Eritrea och Kongo. De bygger inte parallellsamhällen. De kastar i förlängningen inte sten på polisen.
Det är helt OK att säga att Sverige ska ha noll invandring och i så fall stå för den ståndpunkten. Men jag menar att arbetskraftsinvandring (vars regler för övrigt bör skärpas rejält) är en helt annan sorts invandring än asyl- och flyktinginvandring.
Jo,men hur många från Östeuropa är i dessa drygt 100k? Kanske 1 k , 2k i bästa fall. Verkligheten är nog att minst 95% av dessa är halvanalfabetiska sopor av sossarnas blivande kärnväljare
@ Hans,
”Vi har väl inga arbetskraftsinvandrare från Somalia?”
Jo då, det har vi visst!! Reinfeldt tillsammans med MP införde helt fri arbetskraftsinvandring 2008 och det uppstod då snabbt mycket omfattande fusk. T.ex blev massor av figurer från olika spännande länder anställda som personliga assistenter.
Jag grävde i det där för några år sen och det fanns definitivt arbetskraftsinvandring från Somalia och nästan alla andra ”shit hole” länder på denna planet.
”Vi har väl inga arbetskraftsinvandrare från Somalia?”
Vad säger Annie Lööf? 🙂
Vilka var pensionsräddarna?
Jag tror man lurar sig om man accepterar någon annan uppdelning för invandring än i kompatibla och icke-kompatibla kulturer.
Tal om ”arbetskraft” kan lätt bli som att ”vi skall knäcka gängen”:
Titanic har träffat en tre-fyra isberg, och det enda man hör är ”Ja, du, styrman, om det här fortsätter får du som du vill. Jag skall ta en titt på sjökortet. Först skall vi fika.”
Hans Li duckar och finner kryphål. Hur många människor från vilka länder immigrerade, får uppehållstillstånd och medborgarskap, att tala om asyl och arbetskraftsinvandring (ofta en slags slavarbete) är vilseledande och exakt därför är det vad man talar om.
En debatt med några av Sandelins/Affes grafer hade varit önskvärt, annars plockar folk alltid ut sin favoritsiffra. För, dessutom, vem litar på Migrationsverket? Ett verk fullt med vänsteraktivister, som Twitter ungefär, eller media.
Jag inser att folk nog är så korkade så att de tror att anhöriga till de som bidrar (diskare eller städare?) bidrar, och omvänt, all svensk debatt förs med en slags infantil stratifiering, där de kategorier man definierat faktiskt finns.
Ytterst få av dem som pratar om invandring har faktiskt träffat dem som invandrat.
@ Hans,
”Ytterst få av dem som pratar om invandring har faktiskt träffat dem som invandrat.”
Många som skriver här förefaller ha haft omfattande personliga erfarenheter. Detta gäller även i mitt fall och jag är dessutom själv invandrare.
Så är det säkert. Många som diskuterar migration har emellertid begränsad personlig erfarenhet utan får all information filtrerad via medier. Det är ganska nyttigt att själv träffa syriska familjer, ensamkommande afghaner, kvotflyktingar från Kongo osv. Inte för att personliga erfarenheter ersätter fakta på gruppnivå utan för att de är ett utmärkt komplement.
Återigen, Hans li försöker föra in ett moraliskt argument, jag har bott i Malmö, en stad jag idag undviker, att argumentera om en parkeringsplats där jag bodde för är förenat med livsfara. Svenskar duckar och undviker och ger plats. Har du träffat en våldtäktsman Hans Li? Eller något av de tiotusentals våldtäktsoffer du är medorsak till? Eller du vill bara ha hit välanpassade arbetskraftsinvandrare, alla de andra är det andra som vill ha hit.
Du svarar inte på frågan med vilken rätt dessa folkförflyttningar sker, vilken rätt har du att pumpa upp din personliga godhet på min, min dotter och fru som nu inte kan gå på köpcenter i fred i Malmös bekostnad?
Varför åker du inte till ett fattigt land och ”hjälper” folk för egna pengar, för det är ju det andra, ni betalar er godhet med andras pengar och alla har ni en ursäkt, din verkar vara arbetskraftsinvandring, de tar du stolt ansvar för. Alla tar ansvar för det som går bra, ingen för det som går dåligt. Vi lever i hycklarnas tid, jag landar i att du är religiös på andras bekostnad, vår tids sjuka, kristendomen behövs mer än någonsin. När är det min tur att känna mig god för dina pengar?
Varför åker du inte till ett fattigt land och ”hjälper” folk för egna pengar, för det är ju det andra, ni betalar er godhet med andras pengar och alla har ni en ursäkt, din verkar vara arbetskraftsinvandring, de tar du stolt ansvar för.
Läs mina kommentarer igen. När har jag ens försvarat dagens system med arbetskraftsinvandring?
Nej, men det är ju helheten som räknas.
Jovars. Men det är fortfarande skillnad på en arbetskraftsinvandrare och en kvotflykting. På gruppnivå.
”På gruppnivå.”
Nästan allt beror på vilka människor som kommer, inte hur vi kategoriserar dem.
T.ex går det genomgående bra för vietnameser i väst, oavsett om de har kommit som flyktingar eller arbetskraft. Sen finns det flera grupper som det går katastrofalt dåligt för, återigen oberoende av hur de kom hit.
Just kvotflyktingar är väl speciellt, eftersom hela syftet med urvalet i princip är att garantera att de blir en (enorm) belastning. Men å andra sidan är denna process djup korrumperad, så det blir också många som kommer för att de har råd med mutor. T.ex har vi en del grova krigsbrottslingar som har kommit in i Sverige den vägen.
Kvotflyktingar är en enormt kostsam grupp. De flesta lär aldrig bli självförsörjande. De är sjuka, psykiskt och fysiskt. Analfabeter. Deprimerade. Enorma vårdbehov. Jag träffar få goda exempel i min vardag.
Antingen kan man säga att jo, det är dessa som verkligen behöver hjälp. Eller så kan man säga: är detta verkligen vårt ansvar?
@ Hans,
Jag har faktiskt läst FNs regelverk angående kvotflyktingar och det som är helt klart är att de fallen du beskriver visar att systemet där har fungerat som det ska.
Men just fakta har väl aldrig varit en populär del av svensk migrationsdebatt….
Ja. Men det går förstås att ha invändningar mot FN:s regelverk eller vilken Sveriges roll i mottagandet ska vara.
Precis vad jag tänkte framföra, häpnadsväckande och borta många personer inklusive Hans är. Vi har släppt in ett Västerås per år sedan 2012 med ett antal toppar långt över det ett antal år. Utöver det finns det säkerligen 700 000 till 1000 000 illegala som finns i Sverige som myndigheterna inte har koll på. Att bara ge 100 000 asyl innebär då i förbigående 1% ökning av ett då redan översvämmat litet land. Vi har säkert 40% utländska personer bland befolkningen. Årets val om det nu blir av, kommer ofrånkomligen vara det totala beviset och lackmuspappret på att Svensken är världshistoriens med stubbdumma folk.
https://youtu.be/gCorNEjj0pA
Svar JA
Eller så har vi den vidrigaste överklassen, dvs S.
Ah nu räknar du tandborstar.
Jag tycker det är lustigt att observera hur journalister på båda sidor sitter med snurrande huvud likt Linda Blair i exorcisten, för, hur var det nu, hade vi inte demokrati? Eller, hemska tanke, är allt en fasad och i hundra år så har de viktiga besluten tagits i sossarnas hemliga rum? Hur tas besluten egentligen undrar vissa journalister, det var ju vi som bestämde?
Den enkla sanningen är att möjligheten till något fritt val massakrerade den politiska eliten för länge sedan när historien tog slut och fred skulle råda. Vi har inget försvar och när ryssarna inte beter sig som överenskommits så vaknar politikerklassen yrvaket till en helt ny tid. Plötsligt är man beredd att göra det mesta. Heliga kor avlivas på löpande band även om man inte öppet erkänner det. (Enbart några av Lööfs ytterkanter lyckas missa själva poängen men det bekymrar ytterkanten Lööf föga.)
I Sverige vill vi göra optimala val, dvs mellan mycket dåligt X och mycket bra Y.
Det är liksom enklast att ”debattera” då och att upprätthålla vår vördade konsensus. Det magiska tänkandet får nu ersättas av ”polariseringen” som bara kan bekämpas med censur och övervakning av pedofiler, terrorister, desinformation m fl. Hur skulle vi annars kunna behålla Sverigebilden, Värdegrunden och politikerklassen som Guds utvalda i paradiset den liberala demokratin??
”The European Parliament has voted to give Europol wide powers to collect and process data on individuals, including people not suspected of any crime, in a move that significantly widens the power of the European police agency.”
https://www.computerweekly.com/news/252518218/Europol-gears-up-to-collect-big-data-on-European-citizens-after-MEPs-vote-to-expand-policing-power
Ingen ska väl tro att inte Turkiet kommer att utnyttja situationen till det yttersta. Så vad ska vi göra för eftergifter till turkarna, förutom att utvisa diverse kurder (inklusive en riksdagsledamot?). I vilket fall, dyrt kommer det att bli. Amrisarna kommer förstås också att pressa, och betala turkarna, och sedan skicka räkningen till oss. Det är inte lätt att ägna sig åt storpolitik bland elefanterna.
@ Anders,
”Ingen ska väl tro att inte Turkiet kommer att utnyttja situationen till det yttersta.”
Helt säkert!
”Amrisarna kommer förstås också att pressa, och betala turkarna, och sedan skicka räkningen till oss.”
Mycket troligt, men man bör även betänka att Erdogan står mycket nära Putin. Han har spelat ryssarna mot NATO-USA i många år och varför skulle han inte fortsätta med det nu?
Jag skulle kunna tänka mig att Turkiet för ett ja till Finland och Sverige kräver bindande löften om EU-medlemskap. USA har naturligtvis inget problem med det, eftersom det skulle försvaga Europa ytterligare. Men undrar om inte flera centraleuropeiska länder hellre offrar Sverige och Finland än att översvämmas av turkar.
Som vanligt, en utmärkt sammanfattning av läget i riket!
”Precis som 2015 betyder tidigare försäkringar inte ett dugg nu. Plötsligt gäller det omvända. Det är bara att vända på klacken och argumentera för det som nyss var förbjudet. Det otänkbara blev plötsligt oundvikligt. ”
Så har det väl varit länge. T.ex kommer jag att tänka på EU anslutningen och skiftet från fast till rörlig växelkurs. Vändningen 2015 i migrationspolitiken hade för övrigt en föregångare 1989.Även den gången var det sossarna som tvärvände.
”Nu är en formell Natoansökan inskickad och efter förmodade förhandlingar bakom skynket med Turkiet kommer Sverige bli fullvärdig medlem.”
Ja, det verkar troligt. Men många av de viktiga och heliga principer man påstår sig vilja försvara, lär tyst begravas när turken kräver sitt skålpund. Som dagdrömmande rasist, kan man även fantisera om att vi då lika gärna kunde få till ett repatrieringsavtal med Erdogan. Turkarna har redan öppet deklarerat att de ska genomföra storskaliga bosättningsprojekt i de områden i Syrien som de har rensat på kurder. Precis som Assad, är Erdogan sannolikt mycket öppen för att ta emot en del av våra MENA figurer, mot att han får pengar och/eller vapen. Turkiet har också stort behov av jihadister, för att fylla på sina proxy-styrkor. Perfekt destination för de svenska adidaskrigarna!
Men det blir säkert inget av med det…
Om någon råkar vara intresserad av hur verkligheten ser ut vad gäller NATOs näst största militärmakt, finns det en hel del skrivet om saken. T.ex här:
”Turkey’s approach to proxy war in the Middle East and North Africa”
”Recent developments in Syria and Libya have heightened the need for an understanding of Turkey’s proxy war strategy in the Middle East and North Africa. Indeed, the outbreak of the Arab Spring has offered Turkey viable options to unleash tailored proxy war strategies in these regions.”
”Ankara has revived Syria’s ‘Islamist nationalists’ as an effective fighting force by gradually establishing centralised control over them. Turkey has gone even further by ensuring covert cooperation with the extremist factions of the armed Syrian opposition in order to establish its own sphere of influence in the Idlib province of Syria. (Yüksel, 2019).
In Libya, Turkey’s initially clandestine support for the revolutionary and Islamist armed groups of the Government of National Accord (GNA) has recently been ramped up after the latter’s authority in Tripoli has been threatened by Marshall Haftar’s multi-front offensive since April 2019. Thereafter, Turkey has concentrated on allocating conventional combat enablers and irregular components to the GNA aligned forces so as to improve their ability to defend Tripoli. Subsequently, thousands of fighters from the Syrian opposition have taken part in the Libyan Civil War under Turkish auspices. ”
https://securityanddefence.pl/Turkey-s-approach-to-proxy-war-in-the-Middle-East-and-North-Africa,130916,0,2.html
Så, Turkiet finansierar, beväpnar och kontrollerar stora grupper jihadister som de även flyttar runt mellan olika länder. Ett annat exempel på detta är hur Turkiet väldigt aktivt har organiserat muslimska uigurer från Kina till en effektiv stridande grupp i Syrien.
Slutligen kan man kanske nämna att när man i inlägget ovan skriver att Turkiet har ”covert cooperation with extremist factions of the armed Syrian opposition”, så betyder detta i praktiken att man samarbetar med Al-Qaida och närstående grupper.
Det bästa är ju när hela den politiska klacken ändrar lagen osv och vänder skutan helt utan att någon märker det. Det är ju den vanliga ordningen, som ”mångkulturbeslutet” 1975. Det unika denna gång om
något är ju att kursändringen var svår att dölja.
Vad händer med Estonia nu, vi kan sluta låtsas, vapnen skulle ju till NATO, kanske Bildt kan få betalt till sist om en del kan bärgas under det där grusberget som missade färjan?
Den snabbaste omsvängningen var väl 12 november 1942 när Sverige och svenskarna över natten övergick från att djupt och självklart ha tillhört det tyska kulturrummet blev anglofiler i tweedjacka och med pipan i handen sedan årtusenden tillbaka?
En mimetisk inversion som i René Girards högst akademiskt giltiga teori.
Får man tycka så här i NATO-frågan : Jag vet inte…bra argument för bägge, men JAG vet enkelt för lite f a om framtiden, snarast ändra inget, tyckte jag
Putin satt i rutan igår kväll eller när det var och bedömde Sverige/Finland. Sa ungefär
– jasså – förändrar ingenting.
kan tolkas på två sätt :
Utgångspunkt P. har tre opinioner att vara skraj för: ”vanligt folk” – soldaterna – generalerna. Opinionen i Väst har aldrig betytt nåt.
Här fick ”Ivan på prospektet” veta: En baggis, inte värre än vanligt, inget att oroa sig för
men
23 febr var budskapet : Vi har inga planer att gå mot Ukraina…
Ja det är svårt för oss sossar nu men snart är narrativet klart så vi vet vad vi skall tycka. Tålamod! Att vända kappan går inte över en natt.
Det skall bli intressant att se hur sossarna skall backa från sitt stöd till kurderna för att blidka Turkiet!
Vilka eftergifter måste vi ge till Turkiet för att komma in i Nato?
Blasfemilagar? Stöd till det muslimska brödraskapet? Stöd till moskébyggen? Löften om att främja islamiseringen?
Något att tänka på för alla Natoanhängare…
Hotet mort Sverige kanske kommer inifrån och inte utifrån?
@ Bo,
”Vilka eftergifter måste vi ge till Turkiet för att komma in i Nato?”
Ja du, inte lätt att veta! Det enda man kan utgå från är att det kommer att bli dolda överenskommelser.
”Stöd till det muslimska brödraskapet?”
Jag ser det som mycket möjligt att ett av Turkiets mål är att se till att MB får samma eller liknande ställning i Finland som i Sverige.
@ Bo,
”Vilka eftergifter måste vi ge till Turkiet för att komma in i Nato?
Blasfemilagar? Stöd till det muslimska brödraskapet?”
En hygglig gissning är att ett av deras mål är att se till att MB får en liknande ställning i Finland som de redan har i Sverige. Det borde vara helt möjligt.
Birger Schlaug, menar att Sveriges inträde i Nato är någonting som har planerats av makthavarna under lång tid. Själva anslutningsprocessen är i första hand ett skådespel som socialdemokraterna spelat upp för svenskarna.
”Det militära och civila Sverige är sedan länge förberett för att kunna öppnas upp för Nato”
Nato finns till delar redan i den svenska lagstiftningen, menar Schlaug, som pekar på exempelvis att skattefrågor och tullfrågor redan är avklarade som ”del av de avtal Sverige redan tecknat med Nato”.
Nato är en huvudanledning till att Sverige inte skrivit på FN-konventionen om förbud mot kärnvapen, tillägger Schlaug.
”Det är bland annat till följd av att Natos generalsekreterare Stoltenberg meddelat att ett undertecknade skulle ”få konsekvenser för Sverige”
Allt detta hände när S samregerade med MP
Låtsas inte MP att de är motståndare till Nato?
Motståndare till kärnkraft – för kärnvapen det är den slutsats man måste dra
Jag var på tekniskt-vetenskapliga workshops arrangerade av NATO i början av nittiotalet. Finnar var också med. Vi betraktades som representanter för i princip inofficiellt anslutna länder med rätt att taga del i den tekniska utvecklingen, i detta fall om integrerade elektroniska kretsar. Men det är ändå en viss skillnad att från detta läge sälla sig till Tyskland som ett av de länder i Europa som aktivt undertrycks av USA.
Till exempel kommer medlemskapet ju att slutgiltigt taga död på den svenska utvecklingen och produktionen av militärmateriel. I värsta fall kommer man att skrota Gripen i förtid och som Finland köpa världens sämsta flygplan från USA. Det som är till för att släppa kärnvapenbomber och inget annat.
@ Östman,
Jag instämmer i stort i dina observationer här och är nyfiken på vad du tror om Österrike och NATO framöver. Som jag förstår saken, finns det fortfarande inget folkligt stöd för anslutning, men som vi ser i Sverige och Finland kan ju detta ändras snabbt.
Och hur blir det med den ryska gasen, som Österrike nu är helt beroende av? Kommer de att tillåtas att fortsätta med denna import? Om inte, vad skulle det att kosta att ersätta den med LNG eller annat? Är det ens praktiskt möjligt?
Jag kan inte se annat än att Tyskland nu kommer tvingas avveckla stora delar av sin industri, om de verkligen ska sluta med import av rysk olja, gas och kol. Har jag fel?
Tyskland borde kunna starta sina kärnkraftverk igen om de inte aktivt förstört dem.
@ Arne,
Kärnkraft verkar inte vara ett möjligt alternativ i Tyskland. Här är en sammanfattning av läget:
https://www.cosfone.com/why-does-germany-still-refuse-to-restart-nuclear-power-plants/
Förutom de stora politiska och tekniska svårigheterna, kan man även notera att Ryssland är stor leverantör av uran till EU.
Jag tror bara att man inte vill, miljöaktivister styr i alla länder i Europa. Vår tids fundamentalister eller asketer, med den skillnad att det är andra som skall vara asketer. Så artiklar som den du hänvisar till blir också den partsinlagor som skall visa på omöjligheten, ännu ett vänstertrick: vänstern kan ändra på allt, men väl gjort är det omöjligt att reversera.
Som du säger är folkopinionen stark mot NATO och statsfördraget (Ursäkta att jag länkar till vänsterpropagandasajten Wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterrikiska_statsf%C3%B6rdraget) är än i mannaminnet. I det står förstås att Österrike inte kan gå med i någon militär allians utan att bryta mot fördraget. Precis som i Finland, alltså. Inte stoppade det finnjävlarna. Men i Neue Kronenzeitung, som åtminstone brukade sätta agendan, har de haft minnesartiklar om statsfördraget med Leopold Figl vinkandes från balkongen med papiert i näven.
Österrike var ju tills nyligen ett kristet land och en kristen dygd som ännu inte har utrotats är det att inte vara rädd. Man tror sig alltid kunna krångla sig ur alla situationer på något sätt, vilket framgår av uttryck som ”jo eh” och ”machma”. Finland har ”management by Perkkelä”, Österrike ”management by machma”. Vad har Sverige? ”Mannischmänt baj meatings”?
Vi skall väl inte heller glömma att vi har NATO i form av Ungern mellan oss och Ukraina.
@ Arne,
”Jag tror bara att man inte vill”
Visst, men det gäller väl nästan allt. Vi kunde vara fria från MENA folk och ha nästan gratis el inom några år, om vi var villiga att göra det som krävs.
@ Östman,
”vi har NATO i form av Ungern mellan oss och Ukraina.”
Jo, men det lär nog bli absolut massivt tryck på Ungern från EU-NATO och Orban verkar inte vilja backa. Kan bli spännande…
Sluta gnälla , alla på den här bloggen har röstat för ett NATO-medlemskap.
/
Jan
Men Jan själv då?
Han gör ju bara kloka val. Märkligt tyst från den förresten. Fast det är ju klokt..
Hej.
När t o m Daniel Suhonen är för ett medlemskap blir det ganska lite plats kvar på vänsterkanten. Det är bara gamla samarbetsmän som Schori som hojtar mot medlemskapet, tillsammans med de mindre realistiska delarna av ”alternativhögen”.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ja, att alltid göra som den som bestämmer vill är en klok policy, men sossar har tagit det ett steg längre, de tycker verkligen som den som bestämmer tycker, ett intressant fenomen som vi som tänker själva bara kan gissa hur det känns att uppleva. Den starkes rätt helt enkelt.
Magdalena och den humanitära stormakten får vackert vika ner sig för den regionala stormaktens despot Erdogan.
Hej.
Den där trötta harven om alliansfriheten som aldrig varit annat än skådebröd för renläriga, jämställda och andra händiga ska i alla fall bli skön att slippa. Synd bara att det sker av helt fel anledning, vårt PfP-samarbete har fungerat övermåttan väl med att förse försvarsmakten med praktisk erfarenhet.
Men varför inte läsa vad NATO självt har att säga om Sveriges historia med NATO?
[https://www.nato.int/docu/review/articles/2007/07/01/history-sweden-s-partnership-with-nato/index.html[
Visserligen en gammal artikel men en bra genomgång av hur vårt långvariga samarbete med NATO-länder som en garant mot sovjetisk/rysk invasion sett ut i verkligheten utanför Aftonbladet och SVT/SR och resten av den svenska sandlådan.
Som sagt, det är synd att vi nu är tvungna till detta och det är än mer synd att det sker utan debatt utan istället som ett fullbordat faktum där all kritik och alla analys närmast kallas Putinism, konspirationsteorier och förräderi. Goebbels ler väl i sin himmel när han åser hur väl hans gamla svenska partikamrater följer hans råd.
Tyvärr tror jag du (Hans) och andra blir besvikna: socialdemokraterna räknar kallt med att slippa leva upp till NATOs egentligen tvingande krav på hur mycket av statsbudgeten som ska läggas på militära utgifter. Istället tror Andersson och övriga att man sa kunna göra som Tyskland m fl: låta USA dra det största lasset ekonomiskt men ändå få fullt inflytande och skydd.
Det har Demokraterna och den rekord-impopulära Biden-regeringen inte råd med, vare sig pengamässigt eller politiskt.
OT: har ni sett vad som händer med fastighetsmarknaden i Ståkkålm? Stigande utbud men sjunkande antal intressenter, enligt flera mäklare. Plus stigande ränta och inflation, och klasvis med hushåll som inte amorterat ner sina lån under sötebrödsdagarna. Börjar se bekant ut, om man säger så.
Kan bli riktigt spännande om inflation drar iväg till sisådär 10% i september. Samtidigt som vi ska betala till FN, NATO, EU, återuppbyggnad av Ukraina, EUs Coronafond, SIDA, annat bistånd, och import av över 100 000 personer årligen samt ett ständigt växande trasproletariat med större våldskapital än svensk polis (om inte Ghazale får sin vilja fram och får börja rekrytera ren invandrarpolis).
Strålande tider, härliga tider!
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
”om inte Ghazale får sin vilja fram och får börja rekrytera ren invandrarpolis”
I Tyskland har det ibland förts ganska seriösa debatter om att ta in polis från Turkiet. T.ex har vi detta från 2010:
”The police union wants to send police from Turkey on patrol in problem neighborhoods in Germany. The goal is higher acceptance of German officers – but the idea is controversial.”
”But the head of the German police union in North Rhine-Westphalia is hoping for just that: Erich Rettinghaus wants to send Turkish policemen on patrol with their German colleagues. His goal is to find why young people of Turkish origin often, in his opinion, have no respect for the police, and whether they would respond differently to Turkish policemen. According to Rettinghaus’ plan, Turkish officers would be deployed in immigrant-heavy districts such as Marxloh in Duisburg and Ehrenfeld in Cologne and given language support by Turkish-speaking policemen and -women or interpreters.”
https://www.dw.com/en/import-turkish-officers-to-patrol-problem-neighborhoods-police-say/a-5860673
Kan ju bli en del av en större uppgörelse med Erdogan!
”har ni sett vad som händer med fastighetsmarknaden i Ståkkålm? Stigande utbud men sjunkande antal intressenter”
Går det att blanka fastigheter? Om man har några hundra miljoner, menar jag.
”Rich Dad, Poor Dad” Kiyosaki skryter emellanåt om hur mycket skulder han har här och var, vilket är bättre än att ha egendom eller inkomster, tydligen. (Något om att banken har första tjing, vilket gör att man är osårbar gentemot andra fordringsägare, tror jag. Hängde inte riktigt med.)
Har någon ringt Jan-Emanuel?
Hej.
”Går det att blanka fastigheter?”
Inte en susning i holken, du. Däremot har Ståkkålms handelskammare nu i ett par år tjoat om att man har negativt flyttnetto, och att det är svenskar i åldern 30-45, främst par med 1-3 barn, och stadgad karriär/ekonomi som flyttar.
Har rent ”anke-dottiskt” (som jag hört fjunisar uttala ’anekdotiskt’) luskat lite hos en del mäklare och mellan skål och vägg säger de unisont och oberoende av varandra att spekulanterna inte vågar köpa av två skäl: de vill vänta och se vad som händer med ränta/inflation, och de är rädda för att köpa dyrt före prisras. Alltså sitter de som har kapital på slantarna och väntar, medan säljarna å sin sida ofta inte kan gå under visst pris, då försäljningen måste täcke det gamla lånet.
Börjar det ändå inte kännas lite väl tidigt nittiotal över det hela?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Bo 14:16;
Ge tillbaka ministersposten till Mehmet Kaplan. Erdogan blev ju lite kinkig när Mehmet entledigades, ty han miste då en representant från det muslimska brödraskapet i den svenska regimen. Jag tror också sossarna kommer tumma på värdegrunden och ge ev. Gulen-anhängare till Erdogan, för att snabba på Nato-processen.
Svensk terrorbalans.
Jag har hört olika motiv till att vi måste gå med i Nato. Ett sådant återkommande har varit att Gotland skulle invaderas av Ryssland, om vi inte är med i Nato. Alltså, gotlänningarnas väl och ve skulle förment hänga på ett Natomedlemskap. Sossarnas högsta ledning har ju med obefintlig debatt, taskigt beslutsunderlag och med den analytiska förmågenivå som har blivit sossarnas signum, slängt in en Natoansökan. Symptomatiskt är att de gotländska socialdemokraterna (enl. måndagens ”P1 Morgon”) säger nej till Nato. Svekdebatt, toppstyrning, någon!? På Gotland övar amerikansk militär sedan några år tillbaka. Landningsbanor anpassas för att ta emot amerikanskt flyg. Det har således varit en långtgående Natoanpassning på Gotland och trots det vill inte gotlänningarna ha Natomedlemskap.
@ gruelse,
Vi vet nu att lokalinnevånarnas åsikter från ett NATO perspektiv är betydelselösa, om de inte råkar vara muslimer.
Således ska Serbien bombas sönder om muslimerna inte tillåts att få en egen bit av det landet, men å andra sidan har ryssarna i Donbas ingen som helst rätt till självständighet. Sen finns det självklart även en del oklara fall, som t.ex kurderna. Är de primärt kommunister eller muslimer eller något annat? Så där har det blivit en kompromiss, där ett NATO land beväpnar dem och ett annat krigar mot dem.
Hur kan Turkiet med sin urusla ekonomi har råd med en sådan stor krigsmakt. Ännu svårare blir det väl i ett skarpt läge?
Hej.
Du kan hitta grova jämförelser mellan länder på sidor som Global Firepower.
Turkiet spenderar dessutom inte över 200 000 000 000:- om året på import av araber och afrikaner plus blandat, då inkluderas sekundära och löpande kostnader i det uppskattade beloppet.
Inte heller existerar vad vi kallar välfärdssamhället på samma sätt i Turkiet, med tiotusentals socionomer o.d. som endast kostar pengar utan att producera mervärde – titta i svenska myndigheters redovisningar och förskräcks över hur stora posterna för lokaler och personal är jämfört med faktisk verksamhet – inom privat sektor försöker man pressa dessa kostnader så mycket det går utan att verksamheten blir lidande, i offentlig gäller det omvända.
Dessutom är Turkiet inte ett fattigt land längre; ekonomin växte med 11% förra året, och BNP steg med 9.1% i sista kvartalet 2021. När hade Sverige (om någonsin) sådan tillväxt? Det hänger nu på inflationen om Turkiets ekonomi kan fortsätta utvecklas lika starkt som de senaste åren, 50% inflation är inget att leka med.
Och den turkiska försvarsbudgeten är ca en miljard kronor mer än en svenska. Där har du en räkneövning i varför turkarna för så mycket mer för sina pengar än vi.
Vi svenskar förvånas ofta över att länder som vi av vår skola, våra politiska tyckare och våra media lärts står efter oss i utveckling och framsteg – som om det vore 1970 jämt och ständigt. Det är därför vår omvärldsanalys alltid blir fel om vi går på intuition och instinkt. Faktum är att Sverige förlorat mer än femtio års försprång på halva den tiden, genom att konsekvent förstöra möjligheter för forskning, utveckling och genom att agera Bror Duktig i internationella sammanhang.
Och nu är vi som en fastighet där underhåll snart kostar mer än belåningsvärdet, och där reparationsbehovet inte täcks av marknadsvärdet.
Såna fastigheter tenderar att fatta eld om de har en bra försäkring.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
”Vi svenskar förvånas ofta över att länder som vi av vår skola, våra politiska tyckare och våra media lärts står efter oss i utveckling och framsteg – som om det vore 1970 jämt och ständigt. ”
Ja. Många svenskar har en väldigt skev bild av omvärlden.
Tack för en klargörande kommentar. Ja, kostnaderna för den svenska invandringen är ju pyramidala. Joakim Ruist vid Göteborgs Universitet har i en studie visat att den årliga kostnaden rör sig om 100 miljarder kronor.
Jan Tullberg, känd ekonom, har räknat på ett annat sätt och talar om 250 miljarder. Han inkluderar bland annat de så kallade undanträngningskostnaderna som tydligen är påfallande och särskiljande.
När det gäller turkarna så har de ju genom historien visat sig att de som soldater är både hårda och kompetenta. Vad beträffar Erdogan så finns det säkert många turkar med affinitet till västvärlden som vill ha bort honom. Han har ju sitt stöd framför allt på landsbygden.
Till sist, Turkiet har nu stora bortfall i inkomsterna från turismen. Både ryssar och västerlänningar stannar hemma.
@ Nonino,
”Hur kan Turkiet med sin urusla ekonomi har råd med en sådan stor krigsmakt.”
Det är vanligt i MENA att krigsmakten prioriteras ganska hänsynslöst och många av länderna där har, eller har haft, väldigt stora styrkor.
”Ännu svårare blir det väl i ett skarpt läge?”
Det har varit skarpt läge länge för Turkiet. De ligger ständigt i krig, på många olika fronter.
”Svekdebatt, toppstyrning”
Nej, nej, det är ”svensk demokrati” dvs ”50% plus en röst, den som inte håller med blir överkörd.”
Eller ”vad som helst bara det låter S behålla makten”.
Att ”Yankee go home” en dag skulle få en renässans kunde jag aldrig ha gissat omkring 1992! Pax Americana är här in några generationer till. Men det är nog bättre än att styras från Moskva eller Peking.
@ Kristian,
”Pax Americana är här in några generationer till.”
Jag tvivlar på det. Väst är de facto ganska svagt relativt Ryssland och Kina, om man ser saken realekonomiskt. Vi lever av att trycka pengar och sälja obligationer.
”Men det är nog bättre än att styras från Moskva eller Peking.”
Jo, men skillnaden minskar för varje år. Är man mer fri i Kanada än i Ryssland? Inte så uppenbart som det var för 5-10 år sen. Folk från västländer ger genomgående ett väldigt kuvat intryck, nästan alla är ”försiktiga” i samtal om ”känsliga” ämnen. Så är inte fallet med ryssar och en del andra från gamla östländer. Kineser förefaller dock ännu mer kuvade än västerlänningar, de passar sig noga.
@ Kristian,
Sen förefaller det kanske inte helt uppenbart att det är bra att styras av folk som uppenbarligen och öppet vill utplåna oss som folk. Här har du Bidens syn på saken, innan han blev uppenbart senil (2015):
”“I’m proud of the American record on culture and economic integration of not only our Muslim communities but African communities, Asian communities, Hispanic communities,” Biden said. “And the wave still continues. It’s not going to stop. Nor should we want it to stop. As a matter of fact, it’s one of the things I think we can be most proud of.”
”Biden also welcomed the moment when the U.S. becomes a so-called “majority-minority” nation.
“Folks like me who are Caucasian of European descent — for the first time in 2017 we’ll be an absolute minority in the United States of America,” Biden said. “Absolutely minority. Fewer than 50 percent of the people in America, from then and on, will be white European stock. That’s not a bad thing. That’s a source of our strength.””
https://news.yahoo.com/biden-wave-immigration-not-going-stop-video-135620136.html
@Utlandssvensk
”Folk från västländer ger genomgående ett väldigt kuvat intryck, nästan alla är ”försiktiga” i samtal om ”känsliga” ämnen. ”
Sant. Life of Brian var som sagt inte yttrandefrihetens början, utan början på slutet.
”Sen förefaller det kanske inte helt uppenbart att det är bra att styras av folk som uppenbarligen och öppet vill utplåna oss som folk.”
Pest och kolera, som vanligt …
Igenom helt säkra källor vet jag att försvaret på Gotland är outsourcat på Securitas. Hemvärnet övar på att gå i takt, dra upp gylfen och att sova i tält men gränsen och säkerheten hålls av en Securitasbil.
Som svensk skattebetalare är man förstås intresserad av om Securitas har tillräcklig dialogutbildning. Vi måste säkerställa att gränsen bevakas på rätt sätt också på Gotland.
Securianer är sannolikt smartare är snutar i varje fall.
”Fredens religon”.
Borde totalförbjudas helt i väst – Obs graphic!
https://twitter.com/GanzyMalgwi/status/1524722395931680768
Sossarna kan göra vad de vill. För uppstöttad med en 9-Miljarders plattform i ryggen som snabbt lägger locket på, understödjer och motspinner går det knappt att misslyckas. Public Service kommer alltid se till att partiets smuts alldrig syns i bild och att fokus envist flyttas bort från 180-graders-kasten varje gång.
De är väl onödigt att de disskuteras…. när Ebba Busch ordval, Balis twitter eller nån obetydlig oppositionspolitiker uttalat nåt som kan förvrängas och skandaliseras istället. Huvudsaken är att regeringen alldrig granskas och alltid tycks landa rätt, i reklamfilmen som produceras. Sant eller falskt är oväsentligt i sammanhanget. Så länge den dumma massan går på det.
Här kommer det ny, frisk ammunition för fler troliga tvärvändningar och slaktade heliga kor inom kort:
”The United States is seeking to pass a law to counter Russia in Africa by tracking its military operations, investments, oligarchs and suspected illicit financial flows.
This was partly because more than half of the African countries chose to be neutral on United Nations resolutions on Russia’s invasion of Ukraine. This signalled America’s somewhat challenged influence on the continent.
Through the Countering Malign Russian Activities in Africa Act, the US wishes to ”hold to account African governments and their officials who are complicit in aiding (Russia’s) malign influence and activities”.”
”On 4 May, Michael McCaul, who is a co-sponsor of the bill, said in his opening statement at the Committee Markup of Legislation to Address Russia’s Full-Scale Attack on Ukraine, ”We must make every state choose between doing business with the free world or with the war criminal” – and Africa was no exception.”
https://www.news24.com/news24/africa/news/us-passes-law-to-monitor-russias-activities-in-africa-20220517
Så, det lär få bli dramatiska omprövningar på SIDA och UD inom kort. Från mitt perspektiv, verkar det fantastiskt positivt om USA lyckas att stoppa för en del av det groteska svenska ”biståndet” i Afrika. Det blir säkert andra tokigheter, men man får ju vara glad för det lilla.
Ja man blir lite orolig, hur skall Hamas finansiera sina raketer framledes?
”more than half of the African countries chose to be neutral”
Verkar stämma rätt bra – det är väl ungefär så mycket av Afrika som Kina äger?
Om det råkar finnas några gamla libertarianer här, så kom just Ron Paul ut med sin syn på NATO och relaterade frågor:
https://www.youtube.com/watch?v=3E4s5goi5B8
Tyvärr blir det lite förstört av att programledaren verkar blanda ihop Sverige och Finland, men likväl hyggligt sevärt.
”verkar blanda ihop Sverige och Finland”
– ”By this time the hostages should be going through the early stages of the Helsinki Syndrome.”
– ”As in Helsinki, Sweden.”
– ”Finland.”
-Die Hard, 1988
Det är väl bra att man anpassar sig efter omvärldsläget? En och annan bör dock fundera igen på vad S egentligen är för parti. Finns det några principer eller är det bara ett gäng skådespelare? Hultqvist satte sin heder i pant (och lyckas få dalmål att låta trist gnälligt) i fråga om NATO och hade mannen haft någon politisk heder i kroppen hade han lämnat, alldeles oavsett om han gjort rätt eller inte. Han har i högre grad än andra sossar nu gett den totala politiska skrupellösheten och principlösheten ett ansikte. Inte dåligt bland sådana som Morgan Johansson, Strandhäll och Farmanbar (den sistnämnde kommer alltmer ut som ett veritabelt stolpskott). Är i sak nog bara så att S kände vart vindarna blåste och ändrade sig blixtsnabbt, därtill pressade av oppositionen, för att inte få NATO som en valfråga, som man riskerade att förlora.
På tal om svensk vänsterpolitik i olika sammanhangen. Läs gärna https://www.expressen.se/debatt/sa-hetsar-putins–nysprak-till-folkmord/ och fundera över uppenbara likheter med svensk vänsterretorik. Samma andas barn, vänstern och Putin och Putins föregångare på posten, eller hur?
https://newsvoice.se/
Dolores Cahill säger att de flesta kriser som matbrist, chockerande höga priser, klimatförändringar, inflation, aldrig sinande viruspandemier (inklusive negativa reaktioner på giftiga injektioner) och krig mellan nationer är olika sätt för makten att kontrollera samhället genom att använda rädsla och vilseledande berättelser.
Makten skapar en parallell samhällelig och ekonomisk struktur med sina egna regler, lagar och funktioner. Denna struktur – genom att använda kriserna – försöker undergräva människors naturliga rättigheter och friheter såsom yttrandefrihet, frihet att resa, arbeta och träffas, och upprätthålla kroppslig integritet. Denna negativa process har inget slut. Cahill säger att den nuvarande agendan som börjar 2020 kommer att avslutas 2025.
Deras mål är att skapa nya generationer som inte har någon erfarenhet, kunskap eller minne av naturligt fritt liv. De kan inte stoppa sin agenda, annars kommer de att hållas ansvariga. Så vad vi måste förvänta oss är nya planerade ”pandemier” redan i höst. Dessa kommande försök syftar till att ytterligare isolera individer och familjer och förkorta vår förväntade livslängd.
Allt kommer att beskattas och de kommer att använda beskattning för att göra och hålla oss fattiga och beroende.
Det finns intressanta sociologiska och psykologiska djupt liggande tendenser och urgamla sociala behov av ”rening” och ”helgelse” och ”helande” av både individer, familjer och hela samhällen?
Detta för att samhällen då skall kunna vara ”framgångsrika, segrande och lyckosamma”, vilket förklarar behov av att ”rensa ut” samt att även idka ”rituella former av rening” genom t ex blodofferkulturer och deras (”Heliga”), offrade offers antagna förmåga att kunna ”rena” församlingen, släkten, klanen och även då i en förlängning en hel nation, från alla dess ”orenheter” och också då ”oheligheter”, (t ex i form av korruption osv.)
Undrar om de kommentarer och artiklar som förekommer på olika s.k. samhällskritiska bloggar och webb-sidor vilka inriktar sina ”kritiska synpunkter” mot främst den svenska samhällsapparaten och politiken, egentligen skulle kunna ses som en slags ”kör” som då mentalt immiterar och upprepar sitt mentala och intellektuella ”stenande” mot den utpekade inkorrekta och ”oheliga” politiken?
Detta när där den enes ”mentala sten” skapar en slags ”immitationsrörelse” och där fler då vill formulera liknande kritiska ”mentala stenar” mot samhället, i en slags ”flockrörelse” eller i ett slags ”reningsbehov” från det som i deras ögon är det ”orena” (alltså det korrumperade) i samhället”?
Vem vet.
När unga svenska flickor i skolorna blir kallade för ”horor” allmänt och generellt så blir de förmodligen kallade så därför att de antas vara ”representanter” för ”Den svenska Synden”?
De antas alla vara ”svenskt” sexuellt otrogna och bedriva ”svensk” sexuell orenhet? Detta därför att Sverige som propagandaprofil-land offentligt och genom inte minst statliga RFSU och RFSL men även genom massmedier, teater, film, reklam och litteratur ju har propagerat för en inbillad ideal frigjordhet och en s.k. ”sexuell frihet” som det högsta och mest kultiverade samhälls-stadiet?
Detta har medfört att var och varannan svensk kvinna ju kan bli antagen för att vara både ”hora” och sexuellt ”frigjord” vare sig hon själv verkligen är det eller inte.
Att då vilja ”kasta sten på Sverige” verkar inte bara vara någonting som enbart invandrade människor gör i olika protestsammanhang, utan det kan ses förekomma även kollektivt och unisont men på ett intellektuellt och mentalt plan på flera olika s.k. dissident -kommentarfält, märkligt nog.
(Människan är en ”härmapa”?)
En annan mycket intressant aspekt är också att ”dissidentkommentatorer” gärna och ibland lite motståndslöst verkar vilja förlägga sina ”mentala kritiska stenar” utanför sig själva och ofta mena att ”de outvecklade människorna från de outvecklade länderna med de primitiva och omoderna” beteendemönstren absolut inte ”passar in” i det ”upplysta och moderna” samhället”?
(Och då menas nog ofta att den s.k. ”upplysta, moderna och fria sexualmoralen” enbart är någonting ”gott och bra” för hela samhället?).
Dissidenterna vill ofta inte själva se sina egna ”behov” att kunna förlägga samhällsproblem på ”de andra”, (eller på ”den andre”), och därav sina egna psykologiska behov av att ”rena sig själva”?
Detta fenomen är alltså som psykologiskt urgamla blodofferritualer där blodet hos ”Blodofferlammet” menas kunna innehålla en potential att kunna ”rena” (och därmed kunna avlasta), samhället, familjerna och individerna, från alla ”orenheter”?
(Dvs., alla osanningar och alla lögner och alla overkligheter och därigenom då kunna leda fram till ”klarhet”, ”direkthet”, ”renhet” och ”rakhet” istället?)
Det är alltså detta psykologiska och sociologiska grundläggande ”behov” som verkar kvarstå i människans psykologiska ”uppsättning” men att det behovet tar sig olika uttryck?
Alltså antingen i form av fysiska stenar som vill kastas, eller i form av ”mentala stenar” som vill lägga skuld, ansvar och skyldighet på ”de andra”, och därmed antagas kunna ”befria” eller ”rena” sig själva?
Det är alltså, som det verkar, urgamla psykologiska behov som är svåra att kunna motstå för alla folk, i alla tider och som ligger latent inbäddade i människans mentala, psykologiska och sociologiska ”natur”?
”Renhet”, ”skuldfrihet” och ”oskuld” och därmed en förväntad ”helhet” eller ”helighet”, som alltså verkar vara eftersträvansvärda både psykiska som fysiska förutsättningar för ”friskhet”, ”välgång” och ”framgång”, där då dessa psykologiska värdens motsatser och hur de än uppträder, därför på ett psykologiskt plan både skrämmer människor och också framkallar psykologiska och sociologiska behov av att ”stena” politiska motståndare?
(Det är alltså att vilja försöka att mentalt ”döda” eller att vilja ”stena bort” och därmed att själv kunna förmå ”renas från” ”det orena”, för att därmed kunna bevara och beskydda sin egen, sin familjs, sin släkts, sitt partis och i en förlängning hela sin nations, ”oskuld” och ”renhet”, osv.).
Att ”döda” eller döda, det är frågan. Att ”bränna” eller bränna, att kasta ”stenar” eller stenar, att ”argumentera” eller argumentera.
Men en s.k. ”samhällskonst” eller en s.k. ”stor-flocks-drillnings-konst” handlar ändå till syvende och sist om att kunna inneha makt?
Samt tillskansa sig myndighet och möjligheter att kunna ”svartmåla motståndare”?
Eller även ideologiska s.k. ”avvikare” eller människor med annat synsätt än det ”godkända” synsättet och som då automatiskt medför att det kan anses som ett ”ont synsätt” som absolut inte vill stödjas från ett s.k. ”etablissemangs sida”?
Detta därför att det s.k. ”etablissemanget”, det s.k. ”innanförskapet”, är ju å sin sida nödgat och tvingat att försvara just sin etablissemangs-position.
Att alltså kunna förmå ”stämpla” de som då menas vara ”utanförtående” ett s.k. etablerat etablissemangs unisona och s.k. vedertagna förtåelse samt därmed också kunna ”skambelägga”, ”fulbelägga”, samt ”skuldbelägga” och ”oren-förklara” de som då är såsom ”icke-tillhöriga” det s.k. etablissemanget utan befinnande sig just i ett ”utanförskap”-
Detta är ”statskonst”?
I förhållande till ett ”etablissemang” och till just dess ideologiska grunder befinna sig i en annan position, och befinna sig bland alla dem som tänker, tycker, anser, tror eller menar ”annat” än vad ett etablissemangs vedertagna s.k. ”Värdegrund” vill anse om vad som är ”det korrekta och rätta”, DET är vad s.k. dissidenter då har att förhålla sig till som en ”adademisk verklighet”?
OCH, OM, forskare ändå vill försöka att fortsätta att kunna få forska och få forskningsanslag så är de då obevekligenTVUNGNA att visa både ”lydnad, respekt, underdånighet och följsamhet” till vad denna vedertagna ”värdegrunds-lära” hos ett etablissemang säger överallt, eftersom där innehas MAKT att kunna säga ja eller nej just till forskningsanslag.
En del ”privatpersoner” försöker i sina ”privatliv” och i sina privata eller familjära relationer även tillämpa samma grundläggande metodiska metodik.
Det är inte bra.
Hmm…intressant syn på saken , men du borde ha satt ”citationstecken” på ordet ”forskare” i sjunde stycket.
Och kanske även när det gäller ordet ”familjära” i det sista stycket ?
Men ”förutom” de ”små” invändningarna ”instämmer” jag ”till” fullo i din ”analys”.
”🙄”
Hej.
Jag kan inte låta bli utan måste fråga vad Maria Montessori har med dig eller dina poster att göra. Det kan ju inte vara av en slump du lagt till hennes namn i signaturen?
Och även om jag förstår att ditt bruk av ”hartassar” är ett stildrag så blir det tyvärr bara förvirrande, i min mening i alla fall. Kanske mindre är mer s.m.s. i det här fallet?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ja, EDUCARE M.M. är det namn jag valde till mitt konsultföretag om och kring just Montessoripedagogik.
Jag är montessorilärare med examen i London på – 74.
Detta med att jag har en mycket stor och dum ovana, samt för en del förvirrande ovana, att vilja skriva hartassar lite överallt, beror förmodligen på HUR jag ”tänker.” (!)
Jag ”funderar” när jag ”tänker” och tänker inte så mycket när jag tänker…(!)
Är mer intuitivt lagd.
En del skulle kanske kalla det för att vara ”poetiskt fundersam”.
(Men jag måste anstränga mig att undvika dessa hartassar kring orden. Och även att direkt avstå från dem. Jag skriver dem antagligen för att vilja förtydliga eller särskilt betona ett ords flerfaldiga innebörd men det får motsatt effekt. Tack för påpekandet.)
Förtydligande:
…Jag är montessorilärare med examen i London – 74, vid AMI. Dvs, vid Association Montessori International.
Hej.
Alla stilgrepp är bra tills läsbarheten försvåras kan man säga, och jag har egna ovanor att brottas med (total oförmåga att vara kortfattad t ex).
Det finns ju kommandon för kursivering och understrukningar, vilket väl är det vanligt sättet för emfas, tillsammans med s.k. spärrad stil?
Tycker för övrigt det är synd att metoden inte är varumärkesskyddad (om det är rätt ord), eftersom det lett till rejäl förvirring kring vad som ingår i den pedagogiska modellen.
Själv är jag mer åt det klassiska hållet: det som fungerade sen Aten var en fiskeby står sig bra än idag så att säga.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
När ”pojkar och män” samtalar, diskuterar eller resonerar om olika frågor av samhällelig art, eller av filosofisk art eller psykologisk eller sociologisk ”art”, så vill de från varandra oftast ha ”tydliga deklarationer och ställningstaganden som antingen är tydligt för någonting, eller tydligt emot någonting.
De vill oftast inte höra ”svävande reflektioner” och allmänna analyser, som INTE ”tar ställning” och fördömer det ena samt godkänner det andra. De vill höra tydligt ställningstagande därför att sådana blir begripliga samt möjliga att just kunna förhålla sig till, och alltså ta ställning till.
Sådant som allmänna reflektioner, filosoferande och allmänt analyserande, som vill belysa flera olika aspekter på olika företeelser blir ett språk som för många pojkar och män blir närmast obegripligt just därför att det språket INTE är ställningstagande uttalande – för eller emot – .
Anledningen till detta fenomen och generella olikheter mellan flickors och kvinnors, samt pojkars och mäns, sätt att både fundera, reflektera, analysera och tänka, är intressant i sig, och kan vara belysande.
Män och kvinnor, pojkar och flickor, ÄR också generellt psykologiskt och tankemässigt utöver att vara fysiskt och biologiskt fundamentalt särskiljande sig från varandra.
Detta att ”inte ta ställning” används dock ofta försåtligt, inte minst av vänstern, som en metod att dolskt propagera för en synpunkt under en filt av objektivitet: jag presenterar bara fakta! Som det är! Detta är ett av vänsterns vanligaste trick, för alla har en åsikt som färgar hur man vinklar ett ämne, så ofta är det bättre att deklarera denna så läsaren vet hur man skall förhålla sig till det som presenteras.
Ett råd dock, skall denna metod användas med framgång så bör man undvika tydlig upprepad slagsida, internet glömmer aldrig, så om man, tex, vill ge sken av en balanserad syn på våld och hat inom kristendomen relativt islam, eller något liknande, så bör man, åtminstone någon enstaka gång, ge exempel på muslimers våld och hat, annars lever man på hoppet att läsaren är korkad.
Signaturen ”Arne” är insinuationsmästaren som kan konsten att insinuera och förklara, förtydliga samt deklarera vad andra människors viljor, tankar, åsikter och ”dolda” avsikter egentligen är?…(!)
”Egentligen är?”… (!)
Arne:
…-”Om man vill …ge sken av…en balanserad syn…” (insinuerandes att jag skulle utge mig för att ”vilja ge sken av att företräda någon balanserad syn”…!)…
Vem vill ge något ”sken av” någonting? Eller påstå sig vara insatt, kunnig, bergsäker eller tvärsäker i sin ”syn” på varken det ena eller det andra?
Själv tycker om att försöka göra olika jämförelser och att se på historien, samt att lite grand försöka att kunna förstå mig på både religionshistorien och den krigiska historien, och människors bevekelsegrunder under olika tidsepoker.
Man kan ju alltid ha fel i sina förståelseperspektiv.
Men att som Arne tro sig om att i ett mycket snävt och begränsat litet ”fönster” slå fast några allmänna tolkningar eller generaliseringar om några ….”dolda viljor att ge sken av någon balanserad syn på”… vad gäller en annan människas reflektioner, det är att tro sig om för mycket.
Arne på 19 maj, 2022 på 08:33 säger
”…alla har en åsikt som färgar hur man vinklar ett ämne…” som man känner sig själv känner man andra.
Detta är väl annars en västerländsk dygd från Upplysningen, i motsats till kyrkan. att kunna ”ovinklat” presentera och förstå en annans uppfattning.
Tennisspelaren Janne Lundquist kunde berätta om konflikten huruvida Sverige skulle-borde spela mot ”vita” Rhodesia. Ha sa man lyssnar på Svenska Rhodesiakommittén och tycker att dom har rätt, kloka synpunkter. Så lyssnar man på Tennisförbundet och tycker dom låter kloka. På det sättet vill många av oss kunna reflektera.
Det här står i motsats till kristen tro, där det rätta alltid är ett, och det är ett brott t o m att synda i tanken. Minnens alla inomkyrkliga strider !
Problemet visade sig vid West-Phaliska freden 1648. Där jämställdes luteraner, calvinster och katoliker. Detta är ett av det stora från Upplysningen: Att jämställa, ställa bredvid varandra – olika men lika värda
Vissa kände sig träffade och dök upp som gubben i lådan.
Själv döljer jag inte var jag står, det är som sagt ett vänstertrick, bland många. Det är ju vänstern som skapar sanningsministerium, debatt om Bidens nyligen skapade pågår just nu (för uppenbart 1984) eller ta Wikipedia, ett av vänsterns mera försåtliga redskap för att ge sken av objektivitet, aktuellt exempel: Bidens kandidat till högst domstolen fick sin biografi på Wikipedia redigerad för att dölja att hon är vänsterextremist.
Hartassar var ett fint uttryck som låter mycket bättre än ord som ”fnuttar” och ”dubbelfnuttar” som mina jämnåriga höll sig med. På högstadiet. Därefter blev det ”situationstecken”.
Gissar att flera av dem sitter i ledande befattning vid det här laget …
Aftonbladets sossar går på tomgång och ägnar mer och mer tid åt fallet Amber Heard – Johnny Depp. Insiktsfullt, så insiktsfullt som bara Aftonbladet kan vara, vrider man och vänder på någon slags frågeställning. Det är allvar nu, det här är på riktigt.
Möjligen är det ett feministiskt uppror mot den enväldige Lindberg som spelas upp inför våra ögon? Nja det har nog bara inte riktigt satt sig vad det innebär att vara en modern sosse av idag. Tids nog kommer det också. Men tills vidare är det oerhört synd om Amber Heard…
Depp är ju galet komisk och bekräftar regeln att kvinnor har många förtjänster men att vara roliga är inte en av dem.
Man hade kanske inte så rätt om världsfreden, invandringen och allt det andra man inte såg komma men om Amber Heard – Johnny Depp hade man i alla fall rätt.
Som sosse måste man välja sina strider.
@ Utlandssvensk 00:18; Jag vet att det väckte ont blod i stora delar av Afrika när USA/Nato såg till att ledaren för ”African Union” – Muhammar Khadaffi – mördades 2011, och likaledes förstörde Libyen. USA har relativt dåligt rykte i Afrika. Alla dansar således inte efter USA geopolitiska pipa, vilket bl.a. Sverige.
Sverige var militärt alliansfritt under kalla kriget. Det fanns mig veterligen inget dokument som band oss vid någon militär organisation. Vi hade istället en stark egen försvarsmakt och egen förssvarsmaterielindustri. Vi hade dock, för den händelse Sovjetunionen/Warszawapakten anföll oss, ett försvarssamarbete med Nato. Vi ansåg då att Sverige försvarades bäst med stöd av Nato. Om något Natoland blev angripet, utan att Sverige blev angripet, eller att Nato angrep något annat land, skulle Sverige förhålla sig neutral. Att Sverige inte gick med i Nato var delvis med hänsyn till Finland, enligt gaardagens Nordegren & Epstein.
Jag har 5 konservativa senatorer som följer mig på GETTR och jag sa till alla dom i slutet på april 2022, ”ta inte emot en svensk och finsk Natoansökan för det kommer att skämma ut Nato som en korrupt freakshow”.
Så mycket patriot är du. Att ringakta sitt eget land och tala illa om det utomlands verkar vara en dygd på högersidan.
Tack vare figurer som dig Jan blir det så.
Jan identifierar ju Sverige med sossarna och det är inte fel.
Jan är en globalistisk patriot av ordinär sossetyp.Ingenting konstigt med det.
Försvarsminister Peter Hultquist var tidigare mot ett svensk Natomedlemskap. Nu är hen för. Motivet för henas helomvändning är att Finland har ansökt om ett Natomedlemskap, inte Rysslands angrepp på Ukraina (SR P1). SUCK!! Extremt dålig motivering i mitt tycke! Det finns inga bra argument för medlemskap i Nato, bara dåliga ursäkter för att de facto utföra USA:s smutsiga geopolitik, ty USA styr Nato.
Hej.
Polisen har i alla fall lyckats höja andelen som klarar begåvningskravet.
Genom att byta basår, dvs sänka nivån. Den är nu under nivån för kognitivt funktionshinder, och påtryckning för att autister och personer med ADHD ska kunna bli polis pågår som bäst.
Känns tryggt att en person som äter medicinskt amfetamin och statistiskt har ca 85 eller lägre i IQ ska få bära eldvapen, eller hur? Gängen i Urten kommer att ha julafton (förlåt, Eid) året runt, för att inte tala om ekonomisk och miljöbrottslighet där det är fråga om utredningsarbete med stora förkunskapskrav.
Men Ynkeman verkar ha lyssnat på Utlandssvensk och andra: flyktingar ska uppmuntras återvända hem när läget är lugnt och ska få en återvandringspeng för att det ska gå smidigt. Men bara för vita kristna ukrainare, inte för muslimska socialdemokratiskt röstande terrorister och våldtäktsmän från MENA.
Det finns verkligen ingen botten för Socialdemokraterna.
Och i Kanada används nu ”aktiv dödshjälp” på helt förutsägbart sätt: fattiga, utvecklingsstörda och handikappade övertalas och pressas att välja att låta sig avlivas. Eftersom källor är viktigt så kommer här två:
[https://www.spectator.co.uk/article/why-is-canada-euthanising-the-poor-]
[https://www.theguardian.com/world/2022/may/11/canada-cases-right-to-die-laws]
Kanadensiska staten spenderar alltså hellre pengar på att avliva människor än att ge dem tak över huvudet, om det gäller vita kanadensare vill säga. Fängsla demonstranter utan häktning, åtal, eller rättegång är man också duktiga på nu.
Måste vara kärvt att vara demokrati-aktivist i Ryssland, Kina, Saudi, Iran och annorstädes när allt regimen behöver göra är att peka och säga: ”Titta. De är inte ett dugg annorlunda, de bara hycklar om det istället.”
Varför efterbliven svensk polis, socialdemokraterna och Ynkeman leder tanken till statens mord på sina svagaste medborgare lämnas öppet.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ge oss en folkomröstning om ett ev. Natomedlemskap. Den skulle ge folklig och politisk legitimitet i fråga om vår framtida säkerhetspolitik. Den skulle också framtvinga en saklig och upplysande debatt vad Nato är för slags organisation. Jag tror bl.a. inte att folk i gemen känner till Natos folkrättsvidriga krig mot Serbien 1998-99 som resulterade i Kosovo – en europeisk stödjepunkt för grov kriminalitet och islam samt för vapen- och knarksmuggling. Svensk MSM är i alla fall tysta som muren om Natos roll i detta. Här finns alltså en kunskapslucka (Natos verkliga roll) som en folkomröstning kan fylla.
Reuters levererar nu en lite tragikomisk inblick i de svenska NATO förhandlingarna med Turkiet:
”How Turkey spoiled NATO’s historic moment with Finland, Sweden”
”at a gathering of NATO foreign ministers with their Finnish and Swedish counterparts on Saturday to celebrate the biggest shift in European security in decades, Turkey’s participant darkened the mood.
Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu was ”in crisis mode”, a NATO diplomat told Reuters of the evening meeting in Berlin. A day earlier Turkey’s president, Tayyip Erdogan, had shocked fellow NATO members by saying he could not support membership for either Finland or Sweden.
Cavusoglu not only set conditions for Turkey accepting the membership bids but raised his voice at Sweden’s Ann Linde in what three NATO diplomats said was an ”embarrassing” break in protocol.
”For us it was a historic moment and yet Cavusoglu said he was irritated at Linde’s ’feminist policy’, bringing so much drama,” another NATO diplomat said, ”
”Ankara’s main demands are for the Nordic countries to halt support for Kurdish militant groups present on their territory, and to lift their bans on some sales of arms to Turkey.
A Turkish diplomatic source said Cavusoglu had outlined Turkey’s stance respectfully, rejecting what he said was an allegation from Linde that its opposition was due to Sweden’s feminist foreign policy.
”Her comments are not helping Sweden’s NATO bid, while the statements coming from Finland are carefully crafted,” the source said. ”
https://www.reuters.com/world/how-turkey-spoiled-natos-historic-moment-with-finland-sweden-2022-05-18/
Den feministiska och humanitära stormakten gör ett besök i verkligheten…..
Man kan också notera att turkarna öppet säger att de vill köpa mer vapen. Om viljan fanns, hade vi här ett perfekt verktyg för att bli av med massor av MENA figurer. Men vi har väl viktigare mål att uppnå med vår feministiska utrikespolitik.
Hej.
Svensk idealist-politik möter turkisk realpolitik, med andra ord.
Westerholm har ju skrivit mycket om en grupp på UD jan kallar ”Dirty Dozen”, som ser som sin självpåtagna uppgift att driva vad man kan kalla ’Margot Wallström’-linjen i svensk utrikespolitik.
Troligen ser kvinnor i andra länder med fasa på det svenska exemplet, avseende vad feminism gör med just kvinnor: de blir en vekare – sämre – sorts män helt enkelt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Linde behöver bara göra 180 graders sväng , frågan är inte om,utan när och på vilket sätt sossarna säljer ut sina kompisar i PKK.
Det skulle vara en festlig höjdpunkt att se Kakabaveh utvisas med flyg till Turkiet med huva och blöja och turkiska säkerhetstjänsten med på planet. Man kan hoppas på att sossarna fullföljer sin NATO ansökan på ett seriöst sätt och uppfyller Turkiets krav på godkännande.
Kurdspåret…
”Jag ”funderar” när jag ”tänker” och tänker inte så mycket när jag tänker…(!)
Är mer intuitivt lagd. ”
”Jag funderar när jag ”tänker” och ”tänker” alltså inte så mycket när jag ”tänker”.
Att vara intuitivt lagd handlar om ett mer ”djup-filosoferande” eller ett mer ”övergripande” sätt att fundera, reflektera. Att alltså vilja söka ”övergripande samband” i sitt funderande.
En del kallar nog detta för ett slags ”poetiskt” reflekterande och alltså ett ”tänkande” som inte egentligen är ett direkt ”tänkande”….
Det är mer som ett slags mediterande men ändå inte….
Själv mediterar jag inte och jag berusar mig inte heller med några berusningsmedel av några slag.
Men att filosofera på ett intuitivt sätt eller plan det är mycket intressant.
Det är att kunna likna lite av både en meditation och ett slags drömtillstånd.
Där kopplar man då samman en mängd olika faktorer till varandra för att försöka att få ”syn på” en s.k. helhetsbild.
Det är också en både vilsam, intressant och roligt ”aktivitet” att ägna sig åt och det har alltid varit en stor och fullkomligt naturlig del av mitt liv.
I sossarnas Sverige måste man vara dum på riktigt för att bli polis.
””Her comments are not helping Sweden’s NATO bid, while the statements coming from Finland are carefully crafted,” the source said. Sweden’s foreign ministry did not immediately respond to a request for comment after business hours.”
https://www.reuters.com/world/how-turkey-spoiled-natos-historic-moment-with-finland-sweden-2022-05-18/
(OFF TOPIC! En förfrågan!)
Så här har MIN adress, den nuvarande – educaremm – , (vilken jag från början skrev som Educare M.M.), kunnat FÖRVANSKAS och förvridas med några enkla medel, enligt följande:
1. Educare. m.m. – Vilket INTE är min adress.
2. EdcuareM.m – Vilket INTE är min adress.
3. Educare.mm – Vilket INTE heller är min adress.
VAD gör man åt sådana förvanskningar?
Plus att min e-mail-google adress, med namn, även den har TVÅ olika varianter vad gäller stavning, (varav EN då måste vara en förfalskning?).
VAD gör man alltså åt sådant?
Polisanmäler man sådant märkligt förfarande på datorn?
ÄR denna företeelse då att kunna betrakta som att både ens adresser och ens egen webb-sida-adress, ja, hela ens egen dator, i själva verket då är KAPADE?
Eller på något vis är styrd och kontrollerad av någon utomstående server, eller former av någon slags ockupanter av något slag, på något vis?
Eller vad ska man anta eller tro? Undrar en fullkomligt oinsatt och komplett ovetande och data-okunnig person.
Du är ju besatt, adresser eller ”adresser ”. Det är fredag, ta en sovmorgon utan ”väckarklocka” när vaknar eller du kanske ”vaknar”.
Jag tycker du ska polisanmäla!
Jag lyssnade lite på Ingrid och Maria´s program.
Man blir lite bedrövad.
Detta helt enkelt därför att de verkar vara fullkomligt övertygade om en – svensk – överlägsenhet, eller även en s.k. västerländsk överlägsenhet (vad gäller modernitet och en ”utveckling”).
De verkar därmed vara i avsaknad av insikt om hur illa en hel västvärld har utvecklats och hur stor och dålig överlevnadsförmåga den har utstått. Alltsedan minst ca 70 år tillbaka.
(Och förmodligen egentligen från 1789 och vidare under 1900-talet med revolter i Ryssland och starkt ”framåt” på den inslagna vägen, med de två förödande världskrigen i Europa.
Sedan efter det andra kriget medveten odling av all den o-kultur och all den s.k. dekadens (droger, sex och rock-and-roll), som en hel västvärld omsorgsfullt har bedövats med, med en förvirrande feminism och med mängder och åter mängder av trasiga familjer, med alkohol- , musik- och drog-förstörda människor och mängder och åter mängder av splittrade familjer på löpande band.
Kan en sådan västvärlds hela s.k. dramatiska förändringar anses och menas att kulturellt och värdemässigt, anses ha – kommit långt – i sin kulturella utveckling, är då frågan.
Det är tveksamt.
Hej.
OT, men detta är i Sverige både onämnbart, otänkbart och oundvikligt:
[https://nypost.com/2022/05/20/anti-cop-pols-yawn-as-slay-spike-hits-black-americans-hardest/]
Förtydligande: det handlar om vad som hänt tack vare socialdemokraters och andra goda krafters älskade BLM och anti-polis rörelse. Mordfrekvensen skenar på varje plats där man dragit in på polis och slutat ”stop and search” i svarta områden.
Därför att precis som den vanligaste våldsbrottslingen i USA är svart, är också det vanligaste offret det, särskilt för mord. Så alla dessa goda integrationsivrare, anti-rasister och allamänniskor är lika under huden-idioter har lyckats göra allt ännu dj*vligare för USAs svarta.
Men vad bryr sig ledarna för nynazistiska BLM och Antifa om det? De bor ju i villor i tiomiljonerdollar-klassen, precis som sina gelikar i det hör landet. Vill man bli granne med statsministern ska man ha en 30 000 000:- att slanta, det är ju inte en kommunal 2:a i Fiskis hon kvartar i.
Det är fråga om en 30%ig ökning av antalet mord på ett enda år. Läs det igen 30% ökning på ett år (34% enbart för svarta).
”But, as the Manhattan Institute’s Christos Makridis and Robert VerBruggen note, “since the black homicide rate was already many times higher than the white one, this translated into 8 additional black deaths for every 100,000 population” while “the death rate for whites rose by only 0.5 per 100,000.”
Till skillnad från Sverige skriver man öppet om detta i USA, och redovisar också öppet ras/brottsling/offer-relationen. Nån som vågar gissa hur det skulle se ut här om vi piskade upp SCB och Brå tills de återgick till 1970-talets metoder och definitioner så att vi kunde jämföra förändring över tid på riktigt?
Tror de flesta svenskar och utländska inflyttade unisont skulle stämma upp i ett ”Vad i Helvete har ni gjort? Upp mot väggen, politikerdjävlar, ni har blod på era händer!”.
Finns inga större rasister än folk som är för fri rörlighet över gränser, tror att all raser är lika och likvärdiga, och att invandring är bra.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
”men detta är i Sverige både onämnbart, otänkbart och oundvikligt”
Ja, vi följer efter USA och det finns inte ett skvatt man kan göra åt det.
”Mordfrekvensen skenar på varje plats där man dragit in på polis och slutat ”stop and search” i svarta områden.”
”Stop and search” fungerar, om det utförs i stor skala och med tydlig ”etnic profiling”. Det måste dock kombineras med att man sätter enormt många i fängelse. Men det här är bara ett exempel på att det som fungerar är öppet rasistiska metoder, eftersom verkligheten är just rasistisk. Ett annat exempel är väpnade grindsamhällen i Israel, där endast judar får bo. Precis som att USA eller Sydafrika fungerade mycket bättre så länge det fanns öppen och laglig segregering.
”Finns inga större rasister än folk som är för fri rörlighet över gränser, tror att all raser är lika och likvärdiga, och att invandring är bra.”
Jag är en jättestor rasist, men tror inte på något av det där. Som jag ser det, är en stor del av problemet att vita människor i väst inte vill erkänna det som de helt uppenbarligen vet, nämligen att det finns mycket stora skillnader mellan olika grupper. Det är denna vägran som leder till många av de tokerier vi ser.
T.ex har ALLA vita i flera generationer i USA varit helt på det klara med att man måste segregera sig för att kunna leva ett drägligt liv. Det finns ingen tvekan alls om att de har rätt, men att nästan alla ljuger om varför det är så har skapat många verkligen groteska effekter, som t.ex ett enormt fängelsesystem och många helt förstörda städer.
I princip vill en stor majoritet vita i väst leva som helsegregerade antirasister och sen vill de att staten ska tillse att deras hyckleri kan fortsätta. De har lite olika åsikter om vilka metoder som är bäst (fängelser eller fritidsgårdar), men i grunden vill de samma sak. Det går ett tag…..
Slutligen bör man inse att USA har fortsatt att fungera i princip enbart för att gruppen svarta har varit en stabil del av befolkningen. Om denna andel hade varit växande, som MENA gruppen i Sverige, hade landet nästan garanterat redan kollapsat.
Ja, det du inte säger klart det är att de styrande inom vänstern, som saknar de moraliska skrupler som högern traditionellt haft, ju genomför ett kontinuerligt folkmord på svarta medelst abort i alla stora städer i USA. Utan detta så hade den svarta befolkning vuxit som den muslimska i Sverige, och situationen varit en helt annan. Så dynamiken med Roe vs Wade är intressant då vänstern kämpar för att få döda så många svarta som möjligt och högern för att svarta skall bli en mycket större grupp, med just de konsekvenser du och Rikard beskriver.
@ Arne,
”Så dynamiken med Roe vs Wade är intressant”
Jo, det du skriver om debatteras väldigt flitigt i USA sen många år tillbaka. Men det är ett ämne som är svårt att ens förklara i Sverige.
Ja det är nog 3.0 men säger en hel del om vad vänstern står för egentligen, en sant amoralisk rörelse. Man undrar lite hur finstämt det är, för svarta röstar ju vänster i USA, kanske det är sossarnas politik i Sverige gentemot muslimer om en 10år eller så, man vill ha deras röster men vet att blir de för många så går kaoset inte att ljuga om, samt att de organiserar sig, så antalet måste hållas på lagom nivå och andra sosse-röstare importeras. Vi ser ju både Nyans och debatt om att staten tar deras barn etc, och jag såg muslimska kvinnor som var ilskna för att staten motarbetade deras stora familjer. Det kommer att kräva stor finess av den administrativa adeln framöver.
@ Arne,
”Man undrar lite hur finstämt det är,”
Jag tror att du överanalyserar. Som jag ser det finns det ingen plan, utan alla bara sitter fast i samma lögner och försöker att berika sig och/eller fly bäst de kan.
Jag håller utom ditt allvarliga fel på slutet, för vad gör media i USA? Vänstern vill ha det så här, att vara vänster är ett sätt att tänka där verkligheten inte räknas, man tänker som makten vill att man skall tänka.
Så att fakta som du presenterar ovan skulle få någon att ändra uppfattning är en förlegad åsikt, vi är förbi detta för länge sedan. Det kräver faktiskt en del tankearbete att inse hur ett samhälle som styrs av vad som kan liknas vid en liten sekt fungerar.
Den breda mittens Martin Ådahl har sagolikt blivit partiets enda rikskändis.
🍿🍿🍿
Lorenz Tovatt skriver i Expressen att Jimmie Åkesson är klimatförnekare och inte miljöpartist. Det visste nog alla som röstar på honom redan. SD ha ju faktiskt folk som röstar på dom…
För att komma ur det limbo som den svenska natoansökansprocessen har hamnat i, tycker jag regeringen ska slänga in ”nittontaggaren” ur den svenska värdegrunden – erkännandet och fördömandet av det ottomanska folkmordet på armenierna 1915.