I SVT går ett program som heter Sverige möts. Namnet är en smula lustigt eftersom debatterna, vars upplägg är som de alltid har varit när statstelevision ska ordna debatter, inte leder till något möte i egentlig mening utan endast käbbel.
När ämnet är integration eller invandring blir det ofta värre än vanligt. Visserligen har det skett en viss tillnyktring i debatten sedan 2015, men verkligheten biter inte på alla, och SVT har en tendens att bjuda in stollar.
Centerpartiets ekonomiskpolitiske talesperson Martin Ådahl tillhör onekligen dem som inte låter realiteter påverka hans testuggande och ideologiska utgångspunkter. Ådahl ger den kaxiga okunnigheten ett ansikte när han uttalar sig med sådan självsäkerhet om sådant där hans kunskaper är så grunda. Det får lätt komiska effekter.
”En förkrossande majoritet av Sveriges muslimer står upp för demokrati och jämställdhet”, hävdade Ådahl med övertygelse i rösten. Som om det var en ren självklarhet. Frågan som genast uppstår är förstås hur Ådahl kan veta det. Vilket underlag har han för ett sådant påstående?
Svaret är att det inte finns något underlag. Ingen har mig veterligen gjort en undersökning riktad till alla Sveriges muslimer och frågat dem om demokrati (vad läggs i det begreppet?) och jämställdhet (också ett väldigt brett begrepp).
Ådahl gör ett antagande. ”De är som vi”, resonerar han, och titta hur många som arbetar inom vården! Som om det säger ett endaste jota om individens värderingar. Samtidigt som han kritiserar andra för att de ”generaliserar”, gör han en motsvarande generalisering av samma grupp.
Det finns emellertid globala undersökningar om muslimers syn på exempelvis sharia. I 17 av 23 undersökta länder ansåg en bred majoritet av muslimer att sharia är Guds ord och att det bara kan finnas en tolkning (Pew Research). Stödet för att ge islamisk lag företräde i landets lagstiftning är mycket brett. Stödet kommer alltså inte, för att citera Martin Ådahl, från ”en pytteliten minoritet”.
Någon skulle kanske kunna hävda att de muslimer som finns i Sverige är en annan grupp. Men det finns inget stöd för ett sådant påstående heller. Det är värt att fråga sig hur många muslimska familjer som Ådahl själv har träffat. Vet han hur en vanlig muslimsk familj ser ut? Hur könsrollerna ser ut i en typisk familj?
Sverige käbblar.
Den svenska feminismen älskar att trycka till vita, svenska män. Men om det nu är jämställdhet mellan könen som feministerna, och Centerpartiet, vill ha, råder jag dem att börja med familjer från Mellanöstern. Där föder kvinnor barn och sköter hushållet.
Genom generösa flerbarnstillägg som betalar hyran och mer därtill, uppmuntrar det svenska samhället till detta. En sexbarnsfamilj (inte helt ovanlig bland invandrare från Syrien, Irak eller Somalia) inkasserar 11 800 kronor varje månad i barnbidrag och flerbarnstillägg. Kalla det kvinnans ”lön” om ni vill, men arbeta behöver hon i alla fall inte. Efter flera år som konstant gravid är vägen till att behärska språket och bli efterfrågad på svensk arbetsmarknad oerhört lång.
Jag får lite skamset erkänna att jag resonerade ungefär som Ådahl för 15 år sedan. Jag såg inte riktigt nyanserna inom gruppen migranter som kommit till Sverige, och jag antog att majoriteten av dem var ungefär som den svenska majoritetsbefolkningen i den meningen att de vill jobba och försörja sig själva, inte ligga någon annan till last.
Sedan började jag arbeta inom socialtjänsten, främst med utrikesfödda, och där någonstans började jag inse vilka människor som kommit hit och hur det faktiskt såg ut. Jag såg hur det var en självklarhet för många av dem att kommunen skulle ”hjälpa”, det vill säga bära huvudansvaret.
Jag såg hur de förväntade sig uppassning och gratis boende, men också hur många faktiskt ljög för oss och försökte lura samhället för egen vinning. Jag vet inte hur många tolkar som har berättat att många invandrare ser svenskar som ”snälla” i betydelsen lättlurade. De har dessvärre rätt.
Martin Ådahl företräder ett parti som, likt Miljöpartiet, vägrar att ta till sig realiteter, som ignorerar forskning, som inte begriper incitament och lever i en alternativ verklighet. Det är farligt när sådana partier får makt över viktiga områden som migration, energi och arbetsmarknad.
Det vore nyttigt för Ådahl med flera att arbeta ett år med nyanlända, att åka runt och träffa familjer från Irak, Syrien och Somalia. Att prata värderingar med dem.
Många av dessa familjer är hur trevliga som helst, åtminstone mot kommunala tjänstemän, och väldigt gästvänliga. Men att tvärsäkert påstå att de ”står upp för demokrati och jämställdhet” skulle jag inte våga.
Du har rätt. Jag har läst Pew. På gruppnivå är muslimers värderingar förfärliga, ur ett svenskt perspektiv. Det är fakta.
”Jag har läst Pew. På gruppnivå är muslimers värderingar förfärliga, ur ett svenskt perspektiv. Det är fakta.”
Visst! Dessutom har Pew och andra visat väldigt tydligt att om inget mycket dramatiskt sker, så kommer andelen muslimerna i Västeuropa att fortsätta att öka väldigt snabbt . Här är deras rapport angående detta från 2017:
https://www.pewresearch.org/religion/2017/11/29/europes-growing-muslim-population/
Som man tydligt kan se där, leder Sverige denna ”utveckling”. Min uppfattning är att det finns goda skäl att förmoda att siffrorna från Pew genomgående är för låga vad gäller Sverige, men likväl visar de tydligt den enormt starka trenden som vi sitter i.
I detta sammanhang kan det vara värt att nämna att även de relativt nyktra västländerna också verkar ganska körda. Färska siffror kom just från Danmark och det ser väldigt mörkt ut även där:
”Invandring bakom 90 procent av Danmarks befolkningsökning”
”Under tioårsperioden 1 april 2013 och till och med 1 april 2022 har antalet invånare i Danmark ökat med 281 000 personer. Men väldigt få av dessa, endast cirka 24 000, är danskar.
En majoritet av invandrarna bakom befolkningsökningen är dessutom utomvästliga med de problem det medför in integrationshänseende. Enligt det danska statistikorganet är 148 000 av icke-västerländsk härkomst och endast 106 000 av västerländsk.
Även om Danmark inte når upp till svenska nivåer så utgör icke-västerländska invandrare och deras ättlingar idag närmare femton procent av den totala befolkningen i Danmark. Och trenden håller i sig.”
https://samnytt.se/invandring-bakom-90-procent-av-danmarks-befolkningsokning/
Man får väl hoppas på Ungern, men där är risken påtaglig att EU och NATO framtvingar en kursändring. Allt ska förstöras….
Hej.
Du som jobbar inom socialtjänsten kanske har lättare att hitta uppgifter i HOSP än utomstående? Tabeller och data över anställda inom legitimationsyrken i vården måste beställas, och vad jag kunde se så förs inte systematiska data över anställdas ursprungsland. Det är möjligt att bemyndigad person måste be Socialstyrelsen sammanställa sådan, och det kan inte privatpersoner göra bara sådär.
(Eller så finns data men jag hittar de inte, vilket förhoppningsvis är det sannolika.)
Muslimers värderingar är inget konstigt. Koranen är bokstavlig sanning, punkt slut. Ateister, apostater, homosexuella, de som har sex utom äktenskapet, de som vägrar rabbla shahada och underkasta sig, med mera – ska dödas. Inte bör, kan eller får utan ska, som i måste. En muslim som får veta att en person är apostat eller avhoppare och inte dödar denne eller slår larm, räknas själv som avhoppare och ska dödas.
Nazism är mer humant än islam.
Lägg där till dessa planetens mest primitiva folk rent civilisatoriskt och kulturmässigt (med våra värderingar, vems annars skulle jag använda?) och det kan bara gå på ett sätt.
Säger samma som jag sa för många år sen nu: flytta till Malmö. Jobba inom kommunal förvaltning eller skola. Bo i svartskalle-ghetto. Kom sen och snacka om allas lika värde, integration och att alla är lika under skinnet.
Badkarsliberalen grejade ju inte ens ett halvår, och det var i en svensk stadsdel dessutom.
Och medan det somaliska [censur] får 11k+ per månad, får en svensk arbetare 8 500:- lite drygt. Där har du Åbergs Ayn Rand-influerade värdegrund och liberalismen i praktiken. (Och libertarianism/objektivism är etter värre avs. folkgrupper eftersom den stolle-idén blundar helt för ras- och kulturmässiga skillnader.)
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
”Där har du Åbergs Ayn Rand-influerade värdegrund ”
Det är i stort korrekt att tongivande libertarianer i Sverige genomgående och länge var väldigt pro mångkultur och öppna gränser. Men det är inte ett universellt fenomen, i USA var det en lång och het debatt inom den libertarianska rörelsen kring dessa frågor. Alt-Right föddes till stor del ur detta.
Som jag ser det, går det utmärkt att tolka Atlas Shrugged som ett enda långt försvarstal för separatism. Galt och de övriga hjältarna skapar de facto ett väldigt renodlat grindsamhälle där man bara är välkommen om man har en inbjudan.
Hej.
”Galt och de övriga hjältarna skapar de facto ett väldigt renodlat grindsamhälle där man bara är välkommen om man har en inbjudan.”
Inte det bästa exemplet kanske? Att Rand förläst sig på Victor Hugo utan att behärska hur han använde karaktärers monologer riktade till läsaren som ett stilgrepp, är en av de saker som gör henne oläsbar i mina ögon. En didaktisk fabel måste vara underhållande, logiskt sammanhängande och konsistent inom sina egna ramar, och inte göra andra perspektiv till rena staffagefigurerna. Rand misslyckas med samtliga. Jämför med Jules Verne eller Heinlein eller Wells – även antagonister och motståndare har rimliga och giltiga poänger och fullt mänskliga motiv och beteenden.
Som ryska borde Alisa Rosenbaum verkligen kunnat beskriva hur mekaniskt hänsynslös och brutalt effektiv en totalitär regim kan vara när den agerar i sitt eget intresse – jämför med Zamjatins samhälle i ”Vi” (den boken är f.ö. förlagan till både ’Brave New World’ och ’1984’).
Boyes ’Kallocain’ är även den trovärdigare i hur den beskriver total-staten, inte minst för att Boye väl använder föregångarna som öppna influenser men med eget tema, något Rand inte ror iland.
Den största invändningen (jag har) mot libertarianism som så är tvåfaldig: (1) alla system existerar i konkurrens inom ramarna för vad teknologi, demografi och kultur medger – libertarianism har aldrig någonsin lyckats etablera ens småskaliga fungerande samhällen, tvärtom har de försök som gjorts gått samma väg som Gröna Vågen, och troligen av samma orsaker: naiv utopisk optimism parad med normal mänsklig egoism och egocentrism utan de spärrmekanismer ett naturligt utvecklat samhälle innehåller (även om vi i Sverige och övriga Väst gjort vårt bästa i ca 70 år för att avskaffa dessa). Det gör att jag är böjd att hävda att själva idén är fel i grunden. Snarlikt tankefelet att kommunism kan framtvingas: den uppstår spontant ur kapitalismens slutskede. Det är som sagt egalt för arbetaren om staten är Globala Solidariska Proletärförbundet, eller AB Världs-Medborgare: monopol är monopol är monopol, för att parafrasera Stein.
(2) Systemet kan inte försvara sig mot yttre hot och kan inte hantera inre hot om det inre hotet är välorganiserat och välbeväpnat. Yttre hot kräver organiserad tränad militärmakt, eller den afghanska lösningen, och utan den afghanska kulturens klanvälde hade inget motstånd alls gjorts. Alltså måste en organisation skapas och finansieras så att krigarkasten kan ägna sig åt krigföring på heltid. Och Sparta ”vann alla sina slag och förlorade alla sina krig” som nån grek sa redan då. Mao vi har som art redan provat den samhällsformen och utvecklats bort ifrån den.
Tror faktiskt Norden före 1500-talets envälde vore bättre inspirationskälla för frihetstankar (vadå jag partisk?). Titta i landskapslagarna.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS App-ropå värderingar och islam. Denna är visserligen för araber, men 200 000 000 arabiska ungdomars åsikter kommer att påverka oss rätt mycket. [http://arabyouthsurvey.com/en/] Å ena sidan är islam den viktigaste värderingen/identitetsmakrören, å andra sidan är trenden vikande – i MENA-kontext. DS
”är en av de saker som gör henne oläsbar i mina ögon.”
Oläsbar? Jag finner henne lättläst, men precis som du har hon svårt att vara kortfattad 🙂
Hej.
Oläsbar som i ingen vidare karaktärisering – platta och ytliga karaktärer som inte går att hålla isär just för att de är så tomma och slätstrukna. Plus bristande intern logik.
Lättläst spelar ingen roll – få böcker är mer lättlästa än Jan Guillous, inte blir de bättre för det. Man sitter och tänker: ”Varför läser jag inte Fleming, McBain eller Greene istället?”.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
”Egalt för arbetaren”, jaha, jo om det funnits ett enda företag styrde allt som vid grinden kunde kräva arbetaren godtyckligt mycket, som kunde döma till fängelse, som kunde kontrollera media, sjukvård och övervakning, som
indoktrinerade hans barn, som kunde ta arbetarens pengar och importera folk så att hans dotter riskerar våldtäkt, eller ta arbetarens land in i militärallianser, eller inte, baserat på sina nycker, och sedan tvinga arbetaren att kriga, eller hans barn, eller inte, osv
Det är ett rätt allvarligt tankefel det där. Nu kan du komma dragande med CocaCola, Disney eller Amazon, det blir inte mer sant ändå hur många gånger du upprepar det.
Hej.
Arne, välkommen att själv läsa på om barnarbete, bolagsstäder och så vidare under artonhundratalet.
Och lär dig skillnaden på etikett och innehåll.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Aha vi var på 1800-talet. Du brukar göra gällande att ”höger” eller vänster kvittar, men det gör ju inte det, och så kommer tidsmaskinen fram. Sossarna räddade folk från misären är den falska historieskrivningen, när i själva verket det var den tekniska utvecklingen, de enda länder som INTE UTVECKLADES var de som var mest vänster. Fast nu är det idag, inte år 1800, och det är vänstern via staten som står för nästan all ondska idag, det är staten som förstör folk och förstör vårt land. Sen att vi inte har något konservativt parti är en annan sak så att alla är vänster är en annan sak.
Allt jag skrev stämmer.
”Den största invändningen (jag har) mot libertarianism”
Min invändning är ”jag är inte fjorton år gammal!”
Vill man vara mindre otrevlig kan man – som du gör – säga att libertarianismen inte har några verktyg som fungerar utanför en väldigt väldefinierad tankesfär: ett stabilt, homogent land med utvecklad infrastruktur och marknad, fungerande rättsstat och gränsskydd, och så vidare. Då går det hur bra som helst!
Som svensk demokrati, ungefär …
@ Kristian & Rikard,
Jag var med i flera år på Mises se och försökte debattera främst immigration. Det gick väl ok, men jag har inte riktigt energi att börja älta saken igen.
Kortfattat tilltalas jag av vissa element inom libertarianismen men samtidigt håller jag helt med om Kristians sammanfattning ovan.
Visst, Rands libertarianism är på riktigt. Den svenska nyliberalismen är ett slags parasitär överbyggnad på välfärdsstaten. Den går på bidrag.
Åberg är exakt lika Ayn Rand-influerad som ”konservativa” som Reinfeldt och Merkel är Roger Scruton-influerade.
”Ingen har mig veterligen gjort en undersökning riktad till alla Sveriges muslimer ”
Få verkar känna till den, men det finns faktiskt en mycket omfattande och seriös undersökning från 2014. Den handlar om immigranter från Turkiet till sex länder i Västeuropa, inklusive Sverige. Här är lite godbitar:
”Figure 1 shows that religious fundamentalism is not a marginal phenomenon among WesternEuropean Muslims. Taking together the foreign-born and native-born immigrant generations,almost 60 per cent agree that Muslims should return to the roots of Islam, 75 per cent thinkthere is only one interpretation of the Quran possible, which is binding for every Muslim, and 65 per cent say that religious rules are more important to them than the laws of the country in
which they live.” (sidan 11)
” Muslims of Turkish and Moroccan origin show much higher
levels of out-group hostility: 57 percent reject homosexual friends, 45 percent do not trust Jews, and 54 percent see the West as an enemy out to destroy Islam”
(sidan 16)
https://bibliothek.wzb.eu/pdf/2014/vi14-101.pdf
(Denna studie är för övrigt ett bra exempel på hur nästan allt ”kontroversiellt” material har blivit väldigt svårt att hitta. Under många år kom den upp direkt om man sökte på ”university berlin muslims sweden”. Nu får man dock gå igenom flera sidor med sökresultat innan man hittar den. För de som är intresserade, rekommenderar jag att man sparar den. Mycket liknande material är bara borta…)
”Jag får lite skamset erkänna att jag resonerade ungefär som Ådahl för 15 år sedan.”
Det finns ingen skam i att erkänna att man har haft fel. Det var inte helt lätt att bilda sig en objektiv uppfattning om dessa frågor för 15-20 år sen och de som försökte driva upplysningsverksamhet råkade ofta illa ut. Ett bra exempel på detta är norrmannen Peder Jensen, som tidigt (från 2006) och i många år var den som skrev mest och bäst om muslimer i Skandinavien. Jag läste mycket av det han skrev. Lönen för hans möda blev dock total utfrysning och landsflykt, något som dessvärre har varit ganska vanligt för dissidenter i dessa sammanhang. Här är en sammanställning av hans skrifter:
http://chromatism.net/fjordman/fjordmanfiles.htm
Men figurer som Ådahl lever gott på att bara fortsätta att ljuga, helt utan skam.
”De är som vi”
Usch då. Det låter ju hemskt om invandrarna/muslimerna skulle vara som oss.
Jag menar, om de nu är som vi så får vi väl aldrig något mångkulturellt samhälle? 🙄
För övrigt fattar jag inte varför det alltid i SVTs ”debattprogram” om segregation/gängkriminalitet ska finnas en eller ett par ”debattörer” som inte ens begriper vilket ämne som devatten handlar om.
Det slår aldrig fel.
Om ämnet är ”arbetslösheten är hög i invandrartäta områden” står det ALLTID någon ådahlare där och säger ”Det finns jättemånga invandrare som åker buss till jobbet”.
Jaha ? Fine, men nu var det ju liksom inte dom som det handlade om.
Om ämnet är ”skjutningar i Biskopsgården” ?
Ja, då kan man lita på att det står några ådahlare i studion och säger ”titta, vad fint, det finns ungdomar som spelar fotboll i Biskopsgården” .
Jag väntar på att det ska komma ett debattprogram om NMR så att jag kan få komma till studion och lägga fram mina sakliga och ytterst relevanta argument : majoriteten av svenskarna är inte med i NMR och dessutom finns det ju faktiskt svenskar som har AIK-flaggor istället för NMR-flaggor.
Ådahl är ju precis som Annie Lööf en hopplös nyliberal. Det går inte att påverka honom. Det enda som skiljer C, och halva L, från M och KD är att de senare nyktrat till i invandringsfrågan. Annars är det nyliberalism för hela slanten.
Jag har lite dålig koll på det, Jan, men är det inte så att alla på den här bloggen har röstat på Ådahl… ? 🤪
Knappast, men ni har röstat på hans ideologi. Sak samma partibeteckning.
Hej.
Vilket riksdagsparti har inte/följer inte i nuläget Ådahls ideologi?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Har du fått besked om vad du ska tycka i NATO-frågan än? DS
Jan, det är passé att rösta, utvecklingen är ostoppbar, de två största totalitära grupperingarna i Sverige är på kollisionskurs, sossar och muslimer och det är verkligen underhållande när vissa muslimer anser att vissa andra muslimer är terrorister och stöds av svenska staten. Att ge pengar till Hamas raketer eller stödja andra terrorister utomlands med skattepengar är en sak, att ha terrorister i riksdagen en annan, eller som ministrar. Vem tror att muslimministrarna bara bidar sin tid?
Popcornen kommer att ta slut nu när vänsterns vurm för att vara en fristad för terrorister inte går hem hos alla muslimer. Likaså möts staten och muslimerna Spy vs Spy i behandlingen av barn, jag följde det inte så noga med ”familjen på gården” måste ändå sägas vara ett konststycke i desinformation, för familjen var inga hillbillys, utan vanliga muslimer. Så nu har vi muslim mot muslim Kakabaveh mot Erdogan, och sosse mot sosse, Kakan mot Åkesson, och muslimer mot sossar, Nyans mot socialen.
Fram med popcornen!
🍿🍿🍿
Vi är i alla fall i gott sällskap för du har ju oxå röstat på hans ideologi, Jan.
Till skillnad från Jan så har vi andra här på bloggen vid en eller annan tidpunkt fått upp ögonen för sjuklöverns, och framför allt Sossarna med C och MP, destruktiva strävan av nationen Sverige.
Jan vidhåller fortfarande sjuklövern trots alla fakta diskussioner som påvisar hur destruktiv kursen är.
Vi har röstat på hans ideologi….du påstår så mycket du Jan.
Men VI VET vilken ideologi du har röstat på.
Märkligt att du har så svårt att stå för det.
@ Jan 14:10: Samtliga regeringar i Sverige, inklusive de socialdemokratiska, har sedan Bildtregimen 1991-94 varit nyliberala. Utlandsägda, vinstdrivande välfärdsprofitoerer lever fortfarande på svenska skattebetalares pengar. EU, där Sverige vill vara ”bäst i klassen, förordar ju nyliberalism som ekonomisk ideologi, i syfte att förstöra nationella strukturer och på det viset framtvinga en EU-samhörighetskänsla. Den andra förhärskande ideologin i Sverige är kulturmarxismen. Gemensamt för nyliberalismen och kulturmarxismen är den destruktiva massinvandringspolitiken. Deras gemensamma ”fiende” är nationalismen.
Är det inte så att vi sedan 1991 när Bildt fick fatt i taktpinnen varit USAs lydrike?
Efter 94 och EU har det blivit ännu tydligare.
Och nu Nato.
Vad finns kvar?
Linden,
”Vad finns kvar?”
Valutan? Kronan ersätts nog med Euro vid nästa ”kris”.
Martin Ådahl är precis som Jan. Samma andas barn.
I Aftonbladet kan man läsa om allt hat och hot som riktas mot Annie Lööf.
Hela tiden och överallt. Jämt, jämt, jämt. Det går inte så bra för C betyder det.
Det finns dom som inte håller med C betyder det.
Annie Lööf påstår så mycket. Precis som Martin Ådahl, precis som Jan.
I deras ögon är det det som är politik. Att en värdelös regering måste sitta kvar.
Oavsett vad det kostar.
Det är ju så jävla enkelt att en bakfull amöba hade kunnat räkna ut vad som är de enda alternativen vi har.
Musselmanpacket från Mellanöstern och Afrika kommer aldrig att ASSIMILERAS den som tror det är dum i huvudet helt enkelt.
Vi har tre alternativ i Sverigestan,
Alternativ 1:
Massiv repatriering där 99,9% av avskummet som kommit hit deporteras till de länder i Afrika och Mellanöstern de kommer ifrån. Sannolikhet NOLL i ett självmordsbenäget Sverigestan. Detta är det självklart bästa alternativet om vi nu önskar få tillbaka något som var.
Alternativ 2:
Fullständig segregation precis som den kloke Utlandssvensken skriver vilket sker överallt. Jag har varit runt i USA och inte minst Sydamerika och Sydafrika där är det PRECIS så som sker och när negrer och övriga får härja fritt blir det katastrof. Troligen det mest sannolika alternativet. Viktigt är att vi tvingar in alla PK idioter utanför den inhägnande områdena så de får bli ”knullade” av den mångkultur de så hjärtligt förespråkat och bidragit till. Mao de skall dö utanför stängslen.
Alternativ 3:
Vi fortsätter på den inslagna vägen, Sverige går under och det blir precis som i Libanon eller andra sönderfallande nationer (Venezuela, Afghanistan, Sydafrika etc.)
Tyvärr förefaller detta sista alternativ som det mest troliga men knappast förvånande när huvuddelen av befolkningen uppenbart har ett IQ i paritet med temperaturen i dojan på kung vinter…
@ Brukspatronen,
”Fullständig segregation”
Jo, det var det vi och de flesta västländer hade förut. Hela Sverige var då ett helvitt grindsamhälle och att folk kunde röra sig fritt från andra helvita grindsamhällen (den nordiska passunionen) funkade finfint. Precis som att Australien och Kanada länge hade ”white only” immigration.
Om vi ska överleva, tror jag att det mest realistiska är att försöka att dra sig tillbaka till mindre områden där man återupprättar homogena samhällen. Det kan vara länder som står emot mångkulturen (t.ex Ungern) eller delar av de länder som håller på att förstöra sig själva.
De vita sydafrikanernas stora misstag var, enligt mig, att de var för giriga. Om de hade dragit sig tillbaka till en mindre del av det landet (t.ex Kapprovinsen) och där accepterat att de själva fick göra även alla skitjobb, hade det varit väldigt realistiskt att skapa ett verkligt paradis där.
Hittills ser jag dock inte mycket till hopp om fungerande vit separatism i Väst, men har vi tur kan det ändras snabbt. Den som lever får se….
”Hittills ser jag dock inte mycket till hopp om fungerande vit separatism i Väst, men har vi tur kan det ändras snabbt.”
Utom för eliten.
Yarvin fick för ett tag sedan några ”lyssnarfrågor” i något han medverkade i, bland annat ”var skall man bosätta sig för att överleva systemkollapsen?”
Yarvin sade ”Där de rika bor, sådana områden brukar klara sig. Det fungerar till och med i Mexico och Brasilien.”
@Utlandssvensk
Som sagt jag tror vi som vanligt är på speaking terms här.
Jag kan bara förmedla då jag sist var i Sydafrika, vilket är ett tag sen. Då landade vi faktiskt i Johannesburg samma eftermiddag när Nelson procession gick av stapeln.
Sydafrika stod still förutom oss. Han skottades senare ner i Qunu där vi passerade på väg mot Port Elisabet från Lesotho och Drakens bergen. Tror du vi var välkomna att bara hedra hans grav, GLÖM det, fick på vägen ner när vi passerade Mthatha fick man veta man var ”personal NON grata”…….KLANEN skulle bestämma – Nya Sverige….say no More vi lämnade detta för hundratals år sedan…
Vid tillfället var jag orolig för okontrollerade våldsutbrott då jag med familjen planerade resa runt med bil i hela landet med instick i Lesotho och Swaziland, dock gick det över förväntat helt beroende av de VITA på plats.
Många drabbades dock på vägen framförallt den VITA delen av befolkningen av SVART. Det gällde även Svenskar. Vi träffade under resan en ”svart” familj från Zimbabwe som vi umgicks med och de skämdes utan tvekan för hur södra Afrika utvecklats och framförallt hur den hudfärg de själva stod för sabbade allt. Vi kunde ha en väldigt intelligent diskussion till skillnad från den sk västvärlden i det ämnet (vita, röda, negrer, araber, zigenare, Kineser osv) Faktum är ju ändå att Svensken har NOLL koll på Afrika till 99,99% utan man lutar sig utan tvekan till regimaporna på SR/SVT då de inte förmår att ta till sig information från dessa toalettkanaler.
Kopplingen mot landsförrädare som Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt, Ylva Johanson, Marita Ulvskog, Fridolin, (ondskan no 1 Mollgan Johansson), Lille fjantige Uffe, Red Neck Annie mfl var ju väldigt tydlig och var dessa bör hamna lämnar vi utanför då detta alltid TYVÄRR censureras precis som det som ligger i DDR tiden. Dessa kräk skall till Åmål mark my Word det finnes precis som i historien ALDRIG någon genväg varesig för de som skyddar dem eller dem själva…F
Man skall även lägga till minnes att alär faktiskt AFRIKA VITA MÄNNISKORS plats trots att de flesta lågt begåvade och korkade sk journalister aldrig förmedlar detta i västmedia. Detta oavsett de är propagandachimpanser de är bara v
@ Brukspatron,
Ja, svensken har genomgående noll koll på Afrika men samtidigt tror många att de är moraliskt högstående varelser som räddar planeten.
På sätt och vis finns det väl någon form av kosmisk rättvisa i att vi nu förstör vårt eget land, efter all förödelse som vi har orsakat i andra länder. Sydafrika har jag haft mycket att göra med och det är verkligen en tragedi hur detta enorma land bara långsamt faller ner i samma misär som alla andra länder i den regionen.
Vi svenskar har ett stort och direkt ansvar för detta, men det verkar finns noll komma noll skam. Det enda som har hänt är att man i stort har slutat att prata om saken.
”var dessa bör hamna lämnar vi utanför då detta alltid TYVÄRR censureras precis som det som ligger i DDR tiden. ”
Hans Li Engnell är, enligt mig, en väldigt modig och rakryggad person som tillåter verkligt kritiska resonemang. Det är idag förenat med högst påtagliga risker att i Sverige driva en blogg som denna och mitt intryck är att han gör det främst av principskäl, dvs. att han vill stå upp för en fri debatt, även om han inte håller med om mycket som skrivs i kommentarerna.
Jag tror att den typ av debatt vi har här redan lever på övertid och att det ganska snart kommer åtgärder som stänger ner det som finns kvar av fritt åsiktsutbyte i Väst.
Så i mitt fall är jag tacksam för varje dag som Hans fortsätter att hålla denna blogg öppen.
”att det ganska snart kommer åtgärder som stänger ner det som finns kvar av fritt åsiktsutbyte i Väst.”
Tror du allt krypterat (tor, freenet etc) kommer att blockeras? Bara banker kvar som inte måste sända i ”klartext”? Dags att lära sig av kineserna (folket, inte de styrande) hur man refererar till diverse djur som låter som saker man inte får säga?
Dags att damma av kortvågsradion? Eller spritkopiatorn?
Senast jag såg det var på lågstadiet då en vikarie hade med sig någon fylleriövning – sällan det passar så bra! – som var en orgie i blått.
@ Kristian,
Exakt hur man kommer att göra för att döda debatten är svårt att säga. Mest troligt verkar vara en kombination av många olika åtgärder. Hårdare och bredare HMF-lagar, tryck på sociala medier att censurera, tryck på de som tillhandahåller infrastruktur att stänga av vissa bloggar, osv, osv. Dvs. bara en fortsättning och intensifiering av det vi redan ser.
En del stora amerikanska bloggar verkar t.ex pressas från många håll. De stängs av från Pay pal och andra tjänsteleverantörer, de som skriver anonymt blir uthängda, osv. Resultatet har redan blivit olika former av självcensur på vissa ställen, t.ex Amren.
Bankerna verkar också vara väldigt villiga att hjälpa till och risken för att få problem med konton och bolån är påtaglig på många håll, om man publikt rör sig utanför åsiktskorridoren.
Det som sker i Sydafrika är precis i enlighet med det som kommunisterna gjorde i Sovjetunionen samt PRECIS det som sker i Sverige idag.
Man flyttar enorma mängder människor för att genom ett sk demokratiskt ’röstsystem’ få de antal röster man behöver för att kunna fortsätta sitt regimstyre. I Sydafrika vilket jag bevittnat själv och även med local White’s fått beskrivet är Khayelitsha ett klockrent exempel vilken kåkstad jag själv besökt. Det flyttar alltså 1,5 miljoner in i Cape Provinsen för att kunna ta den sista delstaten i besittning. ANC är precis som alla jävla muppkommunister bara sista sången innan kollapsen och det efterföljande inbördeskriget ☠️
Vi har väl snart c:a 296 kommuner som är precis så förberedda genom den sinnessjuka massinvandringen.
Undergången kommer GARANTERAT att ske samtidigt som dumsvensken suger på tummen och ser på Mello 🤮🤮🤮🤮
@ Brukspatronen,
Jo, jag har varit i Khayelitsha. Där är det f-n farligt på riktigt!! Få i Sverige verkar inse att de problemområden som nu finns i landet bara är en mild försmak på vad som komma skall.
Sen är även utfallet av kommunism högst beroende av vilka människor man har. Jag var en vecka i DDR innan muren föll och det var absolut inte som Khayelitsha eller Detroit. Halvfattigt och tråkigt, men inte någon livsfarligt slum.
Du har helt rätt i det du skriver, otydligt av mig i den beskrivningen. Om jag skall vara lite grov är Afrika, Sydamerika (har själv blivit brutalt överfallen i Buenos Aries), samt stora delar av USA de områden man fått varit noggrann i sin planering av vilka områden man besöker.
Nu har den psykotiskt postmarxistiska liberalmaffian kört i stort sett hela världen ner i helvetets tratt. Vi har några få undantag kvar som Ungern och jag är övertygad denna typ av länder kommer blomstra inom en 10-15 års tid.
Notera de PK muppar vi är VÄL medvetna om vilka de ÄR aldrig kommer komma undan utan där väntar i så fall massage alá Tysktös ☠️
Att sossarna skulle tvinga Nooshi att skicka sin dotter till Turkiet för att mörda kurder
såg i varje fall jag aldrig komma. Men att sossarna är beredda att göra vad som helst för att behålla makten är väl känt och alltså inget att förvånas över. Om Annies dotter också tvingas åka är det inte omöjligt att Martin Ådahl får rycka in i kampen om den multikulturella retoriken.
Den nya tidens nyliberala sossar känner ingen skam eller ånger ens för grova brott mot andras mänskliga rättigheter oavsett vad ens mamma heter. Ska vi ha det så här?
Nooshi är inte tvingad att skicka sin dotter utan hon känner sig bara tvungnen.
Det är det som är det fiffiga med den liberala demokratin får Nooshi förstå.
Riktigt hur det står till med Annie är svårt att veta men är inte hennes dotter en aning för ung? Sedan kompliceras saken av att kurder är muslimer som går till jobbet varje dag i Sverige förstås. För den som verkligen vill veta hur C ställer
sig till saken rekommenderas C:s hemsida varmt.
Det där handlar ju bara om vänsterns vanliga enorma överdrifter och inte om någon verklighet. Desinformation och propaganda som alltid. Myndigheterna har ett digert arbete framför sig för att komma till rätta med detta.
Jag måste säga att jag finner uppgiften 15år häpnadsväckande. Måste man verkligen arbeta med muslimer eller Afrikaner för att förstå att deras länder är som de är pga invånarna? Eller att våld uppstår i kulturkrocken? Eller det ytterligare negativa urvalet? För 35år sedan såg jag i Malmö ett invandrargäng sparka en avsvimmad svensk i huvudet, som en fotboll. Sen skrattade de och sprang, detta var långt långt innan folk började komma i mängd, hur man lyckats missa denna verklighet är för mig häpnadsväckande och föranleder frågan varför Hans Li idag tror att han han förstått något?
Jag måste säga att jag finner uppgiften 15år häpnadsväckande. Måste man verkligen arbeta med muslimer eller Afrikaner för att förstå att deras länder är som de är pga invånarna?
Det är en sak att se ett invandrargäng göra något vid ett enskilt tillfälle och sedan dra slutsatser av detta, något helt annat att arbeta med dessa människor på daglig basis. Det ger en annan inblick än att betrakta saker på avstånd, vilket många här verkar göra, och sedan dra sina inte sällan förhastade slutsatser.
Ta gruppen ensamkommande, exempelvis. 90 procent av dem jag träffat, och det har varit ett större antal genom åren, har varit artiga, flitiga och skötsamma. Precis som i alla grupper finns det förstås undantag, och det är inte ovanligt med personer som har drag av PTSD. Kan jag generalisera om gruppen som helhet utifrån mina erfarenheter? Inte rakt av, men det påverkar förstås mitt intryck av denna grupp. Däremot betyder det inte att jag för den sakens skull stöder den horribla gymnasielagen, så här gäller det också att skilja på sa och person.
Min anekdot var av slaget att det var ett våld som var så rått att det var väsensskilt från det svenska, det generella kan ses i det partikulära, självklart såg jag mycket annat, och ALLA i min ålder visste detta, jag var en nörd, så där i 18-20års ålder uppstod kognitiv dissonans för mig, för det man såg talade ingen om (utom möjligen ”nynazister”).
Sedan att jobba med invandrare, ja jag tror säkert att han som saftade en spark (ljudet när foten träffade huvudet var kväljande) hade lärare och andra som ”jobbade” med lille vad han nu hette och tyckte att var så snäll så snäll. Skall vi prata om något så basalt som att folk inte gör dåliga saker hela tiden, och att de döljer sina dåliga sidor? Jag är häpen.
Vad gäller ensamkommande gissar jag att 90% begår allvarliga brott, de jag förr såg på gymmet uppförde sig vidrigt där, råglodde på tjejer och knuffades, och tala inte om badhuset, man slutade att gå dit, i synnerhet med barnen. Vid ett tillfälle vad de höll de kvinnliga ”skötarna” på med dessa uppenbarligen vuxna som om de var barn, och de uppskattade att få tafsa, det var vidrigt att se. Sen gick alla afghanerna och satte sig i bubbelpoolen. Samma sak när man möter gäng på stan, de är uppenbarligen hatiska.
Sen gymnasiet, jag tycker det skulle vara belagt med fängelse eller värre att blanda vuxna män man inte vet vem det är med barn, i synnerhet en grupp inom vilken sexuellt våld är massivt, jag sa just detta till rektorn: ni är ansvariga om något händer, personligen. Inga kom, om det var det samtalet vet jag inte.
Då vet jag var vi står iallafall. Med vilken rätt förstör du folks liv och sen får godhetspoäng av staten? Att förfäkta detta idag, häpnadsväckande.
Min anekdot var av slaget att det var ett våld som var så rått att det var väsensskilt från det svenska
Jag köper inte riktigt den här premissen, att man utifrån en enskild händelse kan konstatera att detta inte är svenskt. Vi har förstås gott om exempel på pursvenskar som begår fruktansvärda våldsdåd, slår ihjäl sina flickvänner osv. Om man adderar många års erfarenheter av liknande händelser, uppstår ett mönster utifrån vilket man kan börja dra slutsatser (lika mycket om det omgivande samhällets flathet och konflikträdsla som av gärningspersonernas bakgrund).
Sådant här händer sannolikt rätt ofta: https://twitter.com/PlainviewLegacy/status/1528248351740809216?
Sen gymnasiet, jag tycker det skulle vara belagt med fängelse eller värre att blanda vuxna män man inte vet vem det är med barn, i synnerhet en grupp inom vilken sexuellt våld är massivt, jag sa just detta till rektorn: ni är ansvariga om något händer, personligen. Inga kom, om det var det samtalet vet jag inte.
Här är vi helt ense. Och som du säkert känner till inträffade ”incidenter” på boenden där vuxna män blandades med barn, bland annat våldtäkter på pojkar.
Ja visst men vanan att slå ner och våldta osv i grupp uppstår ju bara om det är ett accepterat beteende, dylikt inträffade möjligen före invandringen men vad som är så ovanligt så det kan ignoreras i den svenska gruppen är norm i den andra. Idag har ju förortskulturen spridit sig till visst svenskt slödder också.
Det är ju också försåtligt att tala om statistik och generaliseringar då ett helt etablissemang har incitament att ljuga, ekonomiska, karriärmässiga, sociala, politiska och det värsta, den egna godhetskänslan sommed kristendomens försvinnande uppenbarligen tagit sig uttryck i olika ”omsorger” styrda av staten och betalade med skattemedel, från migranter till klimatet. Det är verkligen ett helt etablissemang så att avkräva mig bevis är direkt ohederligt, då statens system är allomfattande, från din yrkeskategori, till jurister, poliser, journalister, politiker och inte minst, de ”forskare” som just skall ta fram statistik, hela kedjan är i statens sold och har incitament att dölja, förvrida och ljuga.
Det verkar dessutom att frågan ”med vilken rätt” detta gjorts är omöjlig att förstå för en svensk, vadå med vilken rätt? Staten har ju rätt, konsensus! SD lider ju av samma problem. Det finns inte ett parti i riksdagen som inte i grunden är totalitärt.
Kommer att tänka på denna sång:
https://m.youtube.com/watch?v=fZokPAuhD6k
Genial och träffande text.
Problemet är epistemologiskt. Sparken mot huvudet är en falsifiering av alla snälla premisser för massimporten av utlänningar. Varje exempel på godhet är däremot bara ett sampel i en induktiv process som aldrig kan leda till visshet.
Antalet svenskar som under någon som helt omständighet sparkar en liggande i huvudet (utan att vara inspirerade av utlänningsgäng) är precis lika med noll under tvåtusen år av observationer.
Men om man inte tror på en absolut transcendent Sanning, utan gissar att ”allting är relativt”, så tror man inte bara att män kan vara gravida, utan man ser inte heller någon skillnad på falsifikation och indikation.
Utlänningarnas beteende i Sverige är inget mysterium, behöver inget studium och inga Pew-undersökningar. Det räcker att läsa den mänskliga historien om hur ockupanter och erövrare alltid beter sig mot de besegrade och underkuvade.
”Utlänningarnas beteende i Sverige är inget mysterium, behöver inget studium och inga Pew-undersökningar. Det räcker att läsa den mänskliga historien om hur ockupanter och erövrare alltid beter sig mot de besegrade och underkuvade.”
Kan inte beskrivas bättre!
@ Östman & qas,
Instämmer med qas att det var en träffande beskrivning. Det man kan lägga till, är att det verkar klart att kvinnor som grupp vill ha detta. Desto mesigare och mer ”jämställda” de inhemska männen är, desto mer attraktivt förefaller det vara med spännande erövrare.
Det man kan lägga till, är att det verkar klart att kvinnor som grupp vill ha detta. Desto mesigare och mer ”jämställda” de inhemska männen är, desto mer attraktivt förefaller det vara med spännande erövrare.
Det där är faktiskt väldigt intressant. Mesiga hen-män, som stora delar av den manliga befolkningen (åtminstone i storstäderna) reducerats till, är det sannolikt väldigt få som attraheras av, annat än på ett rent teoretiskt plan.
@ Hans,
”Det där är faktiskt väldigt intressant. ”
Du verkar förvånad 🙂
”Mesiga hen-män, som stora delar av den manliga befolkningen (åtminstone i storstäderna) reducerats till, är det sannolikt väldigt få som attraheras av, annat än på ett rent teoretiskt plan.”
Jo, så är det.
Det verkar finnas en tydlig mekanik i det här. Kvinnor som får beslutande politiskt inflytande, sätter direkt igång och feminiserar de inhemska männen. Men när de sen lyckas med detta, vill de absolut inte ha produkten av sina ansträngningar.
Processen verkar ta 4-6 generationer.
Nej, inte ett dugg förvånad, detta har varit känt länge och vissa feminister medger det till och med själva.
The Onion, för tjugo år sedan ungefär:
”Girlfriend Changes Man Into Someone She’s Not Interested In”
två principer :
induktion från det enskilda till det allmänna
deduktion . fr det allmänna till det enskilda
en enstaka iaktagelse s k anekdot. säkert sann, men hur vanlig och ”typisk” ?
om jag har förutfattad mening (deduktion) att tex alla ”Arnar” gärna försöker kränka sina motdebattörer, då intresserar mig vanligheten av beteendet. Tex % av alla inlägg.
Är du kränkt? Citatens mästare borde kunna producera ett exempel. Själv tycker jag mig minnas många nedsättande epitet i min riktning men kränkt, icke.
Mer intressant är den alltid närvarande moraliska relativismen, jag talar om vidriga brott – försvararna om sin kränkthet i ett kommentarsfält. Ingen är ansvarig! Det bara blev då här! Ingen kunde förutse att massimport av folk från våldsamma och sexuellt repressiva kulturer skulle leda till detta, ingen hade varit i Marseilles, eller Kairo för den delen. Vi har gått från att vara ett av de tryggaste länderna i världen till det kanske otryggaste i västvärlden och mer än det: kvinnor är nu villebråd. Jag rekommenderar Ayan Hirsi Alis bok ”Prey”:
https://m.youtube.com/watch?v=JWo4znXeeco
Eller varför inte Roger Scrutons fiktion med verklighetsbakgrund ”The disappeared” om de många tiotusentals utsatta flickorna i England systematiskt våldtagna av muslimska gäng. Tommy Robinson är en av vår tids riktiga hjältar som pekar på detta och blir kastad i fängelse och torterad av engelska staten. Men här är man kränkt.
deduktionsprincipen innebär att de flesta inom en grupp, inte nödvändigtvis allla . beter sig på ett visst vis. T ex sysslar med att kränka andra. Specas lite till. Behöver inte vara framgångsrikt. En del av oss saknar behövlig känslighet. Som att spotta på en gammal sur trasa.
Arne himself har diagnosticerat mig bärare av ”mindervärdeskomplex”
Det är alltså ingen kränkning ? Bara så jag vet.
PS Hur går det med studiet av korstågen utifrån 70-åriga gamla data ?
Stackare, en kränkt en Begreppen urvattnas, själv har jag intrycket att en stor del av dina inlägg är, ibland fyndiga, attacker på personen, inte argumenten, ofta utifrån dina enorma upplysta insikter. Så du ger nog mer än du får, du jagar ju mina inlägg och person så nog får du väl förvänta lite mothugg.
Jag hoppar över dina löjliga utläggningar om logik, som ju bara är ett uttryck för ditt mindervärdeskomplex. Vi går inte i gymnasiet.
70år gammal data, jag som trodde det var 1000år gammal data, där ser man? 3e bandet nu, det var lite kul med Rikard Lejonhjärta, han kränkte nog en och annan. Nu avhandlas det stora fiaskot då kristna bekrigade kristna i Konstantinopel. Tackar som frågar!
på sätt och mkt rätt !
Den bok du läser skrevs för 70 år sedan baserat på då kända, publicerade data. Dåvarande (1954)
kunskapsläge ! Missar alltså ny observationer (av fakta) och nya tolkningar.
Japp, man missar genusperspektivet, kritisk rasteori och inte minst korstågens effekter på klimatet. Marxismen kunde klämts in men finner den inte.
Missa inte nya popcornen, smakrikare och mera poppiga
NATO-pop-pop-pop!
🍿🍿🍿
Eller varför inte vår nya:
Turkisk Kakakebab!
Vågar man hoppas på en ny turk-meme innan detta är slut, efter aggroturken, frisbeeturken och min favorit, sopturken, kanske feministturken?
Li Engnell skriver…
”Det finns emellertid globala undersökningar om MUSLIMERS SYN på exempelvis sharia. I 17 av 23 undersökta länder ansåg en bred majoritet av muslimer att sharia är Guds ord och att det bara kan finnas en tolkning”
Denna ”syn” — dvs. värderingar/sociala normer, ståndpunkter gällande individen och dennes plats i det demokratiska samhället — består
(naturligtvis blir det så, så länge den svenska omgivningen inte ställer krav på anpassning, vilket inte har varit möjligt eftersom svenskar är rädda för att bli betraktade/kallade ”rasister” [3,4])
när den icke västerländska muslimen (i synsättet) invandrar till västvärlden, vilket Li Engnell upptäckte.
Jag upprepar här nedan delar ur en tidigare kommentar (”Public desinformation” 7/5) angående opinionsundersökningar från England och Frankrike som visar denna till västvärlden invandrade islamistiska [*] syn på individen och samhället.
Rimligen är andelen islamister [*] av muslimer i Sverige densamma då ursprunget är i huvudsak Mellanöstern [2].
Dessa islamister (se definition nedan [*]) utgör den sociala miljön som tillåter extrema/våldsverkande islamister att existera/verka. De delar helt eller delvis våldsverkarnas synsätt/ståndpunkter, varför de förblir socialt accepterade istället för fördömda.
Det är inte troligt att islamister kommer självmant att ändra synsätt varför krav — till och med tvång, t.ex. återkallande av bidrag och medborgarskap eller utvisning — är nödvändigt. Inte bara från politiker…
Jörgen Huitfeldt, Kvartal.se 24/4, ”Hur gränser flyttas”):
– ”… vill se dem alla – från Dadgostar till Åkesson – ställa upp sig på rad, målmedvetna och sammanbitna, på ett stort podium där de presenterar en långsiktig, drastisk och trovärdig plan mot segregation och parallellsamhällen.”
… men även, förmodligen framför allt, vanligt folk (invandrare såväl som svenskar): Att säga Nej och säga ifrån när en islamist — eller någon som försvarar denne, t.ex. med hänsynstaganden likt Centerpartiets Annie Lööf angående koranbränningar — uttrycker åsikter… i det privata umgänget, i bostadsområdet, på arbetsplatsen, i kön till statliga och privata inrättningar.
De svenskar (här: folkslaget) som inte VÅGAR [3] säga Nej/ifrån har mina sympatier: Det är helt nödvändigt för den egna trivseln — för att inte nämna risken att bli misshandlad — att vara socialt accepterad.
*
Orter med en islamistisk närvaro [2] (se Expressen 22/5, ”Kartan över utsatta områden är rena rysaren”) utgör ett hot mot tryggheten och yttrandefriheten, för invandrare men framför allt svenskar, t.ex. trakasserier och förnedringsrån.
2016-04-11 Channel 4
”C4 survey and documentary reveals What British Muslims Really Think”
* ICM Unlimited interviewed a random sample of 1,081 adults aged 18+ who self-identified themselves as belonging to the Muslim faith.
* ICM also used a ”control sample” to compare what British Muslims thought with the rest of the British population.
* Channel 4 invited writer and former Chair of the Equality and Human Rights Commission Trevor Phillips to analyse and interpret the survey for the documentary.
* ”The integration of Britain’s Muslims will probably be the hardest task we’ve ever faced.”
4% sympathise with people who take part in suicide bombings.
4% sympathise with people who commit terrorist actions as a form of political protest.
23% support the introduction of Sharia Law.
31% think it’s acceptable for a man to have more than one wife.
32% refuse to condemn those who take part in violence against those who mock the Prophet.
39% agree that wives should always obey their husbands.
47% do not believe that it is acceptable for a school teacher to be homosexual.
52% do not believe that homosexuality should be legal in Britain.
66% completely condemn [34% gör det inte!] those people who take part in stoning those who commit adultery.
2020-11-08 Ledarsidorna.se
”Unga franska muslimer radikaliseras snabbare än tidigare känt”
* En studie som publicerades under torsdagen av French Institute of Public Opinion (IFOP) kom att belysa den ökande klyftan mellan den franska majoritetsbefolkningen och muslimer som bor i Frankrike.
* Studiens mest häpnadsväckande upptäckt är att majoriteten av muslimer under 25 år (57 procent) anser att islamisk lag, sharia, är viktigare än fransk lag i Frankrike – en ökning med 10 procent sedan 2016.
* Totalt sett delade cirka 38 procent av de franska muslimerna denna uppfattning.
* […] de entydiga analysresultaten som visar att muslimer är överväldigande för (81 procent) separata badtider för kvinnor och män i kommunala simbassänger samt undervisning i arabiska i offentliga skolor.
* Den franska populationen som helhet har generellt sett varit starkt emot båda uppfattningarna.
[*]
Jag skiljer på ”muslim” och ”islamist” på så sätt att en muslim boende i västvärlden har ett västerländsk synsätt, i syfte att ordet/personen ”muslim” ska förbli neutralt.
Tidigare använde jag benämningen ”vissa muslimer”, till dess jag läste att SR-Radio Swedens anställda inte förstod skillnaden mellan ”muslimer” och ”islamister” i översättningen till arabiska, kurdiska och somaliska.
— En islamist är en för svenska förhållanden djupt troende muslim som vill bl.a. införa hädelselag, anser att ”min tro som säger att det finns [en] gud som är större än Skurups kommun och det här beslutet” [1], markerar sin tro i offentligheten och kräver att Sverige ska anpassa sig.
[1]
2020-02-29 Sveriges Television
”Läraren Naouel Aissaoui möter Loubna Stensåker Göransson (M): Slöjförbudet handlar om rasism”
– ”… MIN TRO som säger att det finns [en] gud som är större än Skurups kommun och det här beslutet.”
[2]
Wikipedia, ”Islam i Sverige”:
– ”2016: >1.000.000 antal med kulturell muslimsk bakgrund”
– ”Den främsta drivkraften av islams tillväxt i Sverige är invandring”
[3]
2016-01-27 Expressen Debatt
Forskare vid Göteborgs universitet:
”Hade kvinnorna VÅGAT åsiktsrösta i lika hög grad som männen, utan att ta hänsyn till vad andra tycker, hade SD enligt gängse väljarmodeller med råge varit Sverige största parti.”
[Detta är den med råge mest sensationella nyhet sedan Palme-mordet och kärnkraftsolyckan i Tjernobyl: Sverige har en odemokratiskt vald regering på grund av åsiktsförtryck… och ingen journalist reagerar! Ingen debatt?
— I detta sammanhang ska nämnas Socialdemokraternas syn på demokratin och Sverigedemokrater:
* 2021-03-30 Dagens Nyheter, Expressen, SVT
fd. statsminister Löfven:
– ”Stöd ska inte utgå från hur många procent man har utan från vad man står för. SD är ett rasistiskt parti som kommer ur nazismen.”
– ”De har en rasistisk politik och det beror på de rötter som man har.”]
[4]
2021-02-19 justitieminister Johansson (S) Twitter:
– ”Jimmie Åkesson (SD) kallar invandrare för ’kulturell belastning’. Ränderna går aldrig ur. SD är och förblir ett tvättäkta rasistiskt parti.”
”Svensken är redan duktigt skeptisk, men en ny kampanj ska påminna om vikten av att tänka efter före – inför valet.
– Vi såg inte särskilt mycket påverkan i valet 2018. Men eftersom det har använts i andra val så håller vi en hög uppmärksamhet på det, säger Mikael Östlund, kommunikationschef på Myndigheten för psykologiskt försvar.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G7gx1/ny-kampanj-ska-hjalpa-skydda-svenska-valet
Det enda nya är att förfasa sig över att den senaste skjutningen skedde i närheten av en skola som vanligt.
” År 2100 beräknas Sveriges befolkning uppgå till närmare 13,7 miljoner invånare. Invandring är samtidigt avgörande för att hålla uppe befolkningsantalen i EU, enligt beräkningarna.
Det är EU:s statistikbyrå Eurostat som gjort beräkningar för hur medlemsländernas befolkning kan förändras fram till 2100. Projektionerna görs utifrån ett antal antaganden om fertilitet, dödlighet, förväntad livslängd och in- och utvandring i länderna.”
https://www.europaportalen.se/2022/05/sverige-beraknas-fa-storsta-befolkningsokningen-i-eu
Annars hävdade kvällstidningarna bara här om dagen att folkutbytet bara var en farlig myt som fått fotfäste i USA. Man hade väl bara missat att läsa informationen från Eurostat….
”Jag får lite skamset erkänna att jag resonerade ungefär som Ådahl för 15 år sedan.
[…]
Sedan började jag arbeta inom socialtjänsten”
En aforism säger att alla är konservativa inom det de har personlig erfarenhet av.
Som en tangent till detta finns det någon psykologisk mekanism – minns för närvarande inte vad den kallas – som handlar om hur man hanterar information och nyheter. Man läser något man vet något om – ekonomi, sport – och blir förvånad över hur dåligt det stämmer med verkligheten. Man litar inte alls på tidningen.
Sedan vänder man bland och läser om något man inte är expert på. Och litar på allt som skrivs. I samma tidning.
När fack folk från olika branscher får frågan; ¨Hur tycker du att reportage om olika branscher, deras problem, utsläpp, buller drar mkt energi eller vad…Hur skriver dom då ?
– Jo det är väl rätt just – som det är ungefär,,,
– Och om din egen bransch?
– Alltid bara skit och missförstånd
Det där är ju bara en variant på egna barn och andras ungar.Ingenting nytt med det.
Det tar sig med SD
https://www.friatider.se/sds-kampanj-atervandring-vacker-ramaskri
Aktuellt under ovanstående då trams-ordet ”integration” nämns i artikeln, men också att som vanligt så styr sossarna. När sossarna vill att folk skall återvandra, för att de inte garanterat röstar S (hellre IS-mördare än Ukrainsk flykting för Magdalena Andersson) så gör de det bara, ingen debatt, PLÖTSLIGT GÅR DET! Utan problem, statens maskineri går igång, så alla ni som med bestämdhet hävdar att återvandring är omöjlig, ni går sossarnas ärenden. Nej! till NATO, ja! till NATO! Sossarna bestämmer och genomför. Jag tycker det är intressant hur ”Jans” främsta fokus är att ge sken av att sossarna inte bestämmer och att vi inte lever i ett kvasisosseslavsamhälle, men allt, som vi ser, som betyder något är vad sossarna vill, då går det.
Så SD hade ju kunnat köra denna kampanjen tidigare, men inte förrän sossarna visar att man kan tvinga specifika folk att återvandra, så törs SD säga samma sak.
Martin Ådahl verkar inte kunna rädda Annie Lööf, eller sig själv för den delen, om man får tro de senaste opinionsundersökningarna. Trots allt hat mot Ebba Busch, inte minst här på bloggen, verkar väljarna tycka om henne. Den här sortens ryska påverkansoperationer behöver myndigheterna ta tag i om inte regeringen ska förlora makten. Det innebär, som alla vet, Putin och trettiotalet. Kanske någon kan utnämna Martin Ådahl till profet? Kan det vara lösningen?
”De är som vi”
Klart de inte är som oss, klart de är så. Det är just detta som regeringspartierna har framhållit ska var så berikande och spännande. De är alltid vi som ska anpassa oss, de är alltid vi som ska rätta oss efter dom de har aldrig några skyldigheter de har bara rättigheter, det är alltid vår kultur, våra normer och värderingar som ska stå tillbaks och är fel, det är alltid vi som goda svenska medborgare som ska anpassa oss till dom, det är detta som kallas för integration. Men vem vill ha ett system som mer liknar apartheid än ett svenskt modern samhälle, i en snar framtid har vi inte mycket mer att välja på.
@ Gringo,
”Men vem vill ha ett system som mer liknar apartheid än ett svenskt modern samhälle”
Ett modernt svenskt samhälle förutsätter något liknande apartheid. Tidigare var hela landet i princip ett vitt grindsamhälle och om någon vettig civilisation ska kunna finnas kvar på den landmassa som fortfarande kallas Sverige, så är fungerande segregering en absolut nödvändighet. Det kan uppnås på olika sätt, men ett öppet och lagligt system funkar bäst.
Som initierad DN-läsare är jag ändå mest engagerad mot Högsta domstolen i USA som vill upphäva domen Roe mot Wade och för Amber Heard i matchen mot Johnny Depp. Detta är sådant jag brinner för. Världen får inte tappa fokus i den feministiska kampen.
Så Korankravallerna, Påskupproret, Paludanupploppen var ett allvarligt hot mot den liberala demokratin.
Så sa man upprört.
Nu har första domen fallit. 6 månaders fängelse för att ha kastat stora stenbumlingar på poliser i avsikt att döda.
Med 2/3-delsrabatt och utan påföljande utvisning. Ja, det är allvarliga grejjer det här. Poliserna som står vid fronten, till den liberala demokratins försvar, utan understöd från sin ledning, riskerar att dödas. Då måste man verkligen markera och det hårt. Så hårt den svenska staten någonsin förmår.
Martin Ådahl (CP) vill att Sverige ska gå med i Nato. Ergo: Hen har inte alla sina hästar i stallet.
Det vill ju 6 av 10 svenskar.
Jaså har man ställt frågan till hela befolkningen eller är det måhända ett begränsat urval? Mig har i alla fall ingen frågat.
Du vet hur opinionsundersökningar fungerar, va?
Mmm precis och dessa opinionsundersökningar kan man ju inte lita på eftersom urvalet i de flesta fall är alldeles för lågt.
Ett visst bortfall förekommer visst…
Vattenfall 1959 vs 2017, 60 år mellan bilderna.
https://twitter.com/PlainviewLegacy/status/1529791382386356224
Alla inom tech har upplevt detta på nära håll. Från kompakt administration där utveckling- lönsamhet- strategi- och konsekvenstänk är i fokus.
Till lager på lager av svällande administration där utveckling- lönsamhet sätts på undantag. Istället premieras inkludering, representation och personalfrågor samtidigt som utvecklingsarbetet förlamas och bedrivs som skolgrupparbete i redovisningsform (där hälften knappt ens förstår produkten)
Kort sagt, arbetsplatsen blir kvinnornas nya avlönade oavlönade hemarbete.
@ Konsul,
Ja, feminiseringen förstör allt. Jag har skrivit en del om hur jag tycker att detta blir extra tydligt om man jämför Sverige och Schweiz, där kvinnor fick rösträtt 50 år senare.
Precis ALLT i Schweiz genomgår nu en svenskifiering, efter att tidigare ha varit genomkonservativt och mycket välfungerande. Polisen, skolorna, sjukvården, domstolarna, osv. Allt blir gradvis feminiserat och effekterna är nästan exakt samma som vi redan har sett i Sverige.
Om vi ska överleva måste vi tillbaka till traditionella könsroller. Men det vill vi uppenbarligen inte, så då blir vi istället ersatta av andra grupper. Och snabbt går det….
Sen vill jag så klart skriva att Hans-Li gör en fantastisk insats med sin blogg som jag stödjer till 100%. Vi har så klart helt olika åsikter i diverse frågor men det måste man så klart få ha.
På vilket sätt man ändå uttrycker sig så säkerställer denna blogg fatt det släpps fram åsikter/tankar/idéer som till 99,999999% är helt sunda. Dock ses dessa i regimmedia som 100% revolutionära. Dessa regimkanaler är SVT/SR/TV4 osv. Är det någon som undrar varför de tvingade skatteslavarna att betala för propagandan via skattesedeln så har man nog svårt att förstå varför man stiger ur sängen varje dag…..
Sen vill jag så klart skriva att Hans-Li gör en fantastisk insats med sin blogg som jag stödjer till 100%. Vi har så klart helt olika åsikter i diverse frågor men det måste man så klart få ha.
Tack! Och tack för att du kommer tillbaka och kommenterar.
Vilka strategier kan anses vara de bästa när det gäller att kunna erövra en s.k. fiendenation, eller flera s.k. fiendenationer?
Det måste anses kunna finnas ett flertal olika strategier och inte enbart en direkt sönderbombning och total förödelse, utan anses behövas långsiktiga strategier för att därmed kunna ses som kunna vara helgjutna segrar med genomgripande kontrollförmågor, styrförmågor som därmed kan åstadkomma total lydnad, underordning och följsamhet, som då motstår att en motståndsgruppering kan uppstå?
T ex behövs då kanske:
…1. Att kunna intala en besegrad befolkning att den är ”fri” när den i själva verket är under kontroll och ofri?
…2. Att kunna övertala en besegrad befolkning att den är ”upplyst” när den i själva verket är totalt s.k. lurad, bedragen och bestulen?
…3. Att kunna åstadkomma inbördes ingrupps-konflikter som inte riktar sig alls mot den segrande grupperingen eller maktinnehav-grupperingen, utan istället riktas mot alla mot alla som inte har någon egentlig makt eller inflytande?
…4. Att kunna förgifta eller droga en besegrad befolkning? Både med droger men även med en mental förgiftning som syftar till att förvrida och vända ut och in på dess livsvilja till att istället vilja fokusera på död och dödsviljor? Detta med hjälp av degraderande, förolämpande, hånfull, bespottande och degenererande propaganda?
…..4. Att kunna intala befolkningen att förspråka sexuell otrohet och pornografi såsom en föreställd frihet och att otrohet och svek är att praktisera en frihet. I en praktik riskerar då familjer att upplösas och barn överges, kanske även dödas, och då för någonting som vill kallas för frihet?
….5. Att kunna förklara död för att vara liv och liv för att vara död?
….6. Att kunna skuldsätta och allmänt skyldigförklara en besegrad befolkning och göra allmänna och generella anklagelser mot den med stämplingar och identifieringar av den som är nedsättande och som förklarar en besegrad befolkning för att vara potentiella samhällsterrorister om den uppvisar några motsatta åsikter mot de dikterade diktaten?
…7. Att kunna betvinga en besegrad nation genom att förklara den för att vara orättfärdig och därmed inte inneha någon rätt att inneha några rättigheter? Detta samtidigt som en besegrad nation nödvändigt måste intalas att vara i besittning av rättigheter?
@ Hans 20:21 : Att Martin Ådahl vill utsorka (outsourca) konungariket Sveriges säkerhetspolitik till främmande makt, ligger i hens globalistiska, fosterlandsförrådande natur. Men vad får dig att tro att 6 av 10 svenskar vill samma sak? I den mån du härvidlag refererar till ngt resultat från en opinionsundersökning så har du hoppat i galen tunna. Svenska opinionsundersökningar är inte tillförlitliga av flera skäl: 1. Den betalande kunden (uppdragsgivaren) vill oftast ha ett önskat resultat från opinionsinstitutet, varför man ställer ledande frågor i opinionsundersökningen; 2. Allt fler människor vägrar, vilket är en allmän trend, att svara på opinionsundersökningar; 3. Allt större grupper i Sveriges nås inte av opinionsundersökningar.
2 och 3 ger att det representativa urvalet blir sämre, och därmed erhålls sämre resultat. Jag förespråkar i stället en folkomröstning om Natomedlemskapet, föregånget av en saklig, allsidig debatt. Först då kan man med hedern i behåll tala om att x av y svenskar vill gå med i Nato.
Opinionsmätningar har alltid en viss osäkerhetsfaktor. Ibland har de rent ut sagt fel. Men jämför vi opinionsmätningar med svenska valresultat är de oftast ganska tillförlitliga. 2018 var de ganska rättvisade.
Jag förespråkar i stället en folkomröstning om Natomedlemskapet, föregånget av en saklig, allsidig debatt.
Absolut, det hade varit det allra bästa. Och helst då inte under ett brinnande krig eller i ett annat upphetsat läge. Någon saklig debatt blir det emellertid sällan ändå. Minns du EMU-omröstningen?
@ Hans 13:45: Jag minns den, och frågan gällde om euro skulle införas eller ej. Omröstningen föregicks i mitt tycke av en saklig, allsidig, engagerande debatt i MSM, trots att JA-sidan hade mycket större budget än NEJ-sidan. Och rätt sida vann. Det bekräftades vid finanskrisen (Leeman Brothers). Men Sverige har inget bindande avtal att behålla en egen valuta. Sverige kunde ha fått samma juridiska undantag från euron vid Lissabon-fördragets undertecknande, som DK och UK hade, men det ville inte statsminister Reinfeldt göra. Hen ville väl inte sätta kaeppar i det globalistiska hjulet!? Hen har ju oxå sin karriär utanför svenska ankdammen att tänka på!?
”Saklig”, nåja. Vi EMU-motståndare liknades vid allt från DDR-vänner till annat oknytt.