Den kancelleringskultur som drar som en farsot genom västvärlden, där moraliska felsteg bestraffas utan pardon, är problematisk av flera skäl. Dels är det en osund jakt på renhet där alla skavanker, alla felsteg, allt som visar på hur ofullständiga och felbara vi människor är, ska utplånas. Dels är det sociala och ekonomiska straffet sällan i paritet med ”brottet”. Metoo skördade mängder av offer, och vi vet inte ens om allt som påstods var sant. Sannolikt inte.
Senast i raden att drabbas är Hamid Zafar, känd som ”rektor Hamid”, utnämnd till Årets svensk, omtyckt debattör i skol- och integrationsfrågor och så pass folkkär att han fick delta i TV-programmet På spåret, en medverkan som nu klipps bort. Eller drabbas och drabbas… Det visar sig att han så sent som för fem år sedan anonymt skrev väldigt grova antisemitiska inlägg på olika nätforum samt i sociala medier.
Det handlar inte om ett försluppet ord, ett feltajmat skämt eller något skrivet på fyllan. Sådant kan dessvärre räcka i dag för att förtroendeposter och försörjning ska ryka all världens väg. Det Zafar har gjort är att upprepade gånger, säkert mer än som framkommit, skriva oerhört nedsättande och grova saker. Han har kallat folkgrupper för ”boskap”, relativiserat Förintelsen och författat uppenbart antisemitiska inlägg.
Vissa personer i hans vänskapskrets säger att de kände till detta och att hans värdegrundsresa sedan dess är genuin. Jag är inte rätt person att avgöra det. Men det hade stärkt hans trovärdighet med några hundra procent om han själv hade valt att vara öppen med vilka åsikter han faktiskt haft och att han tar avstånd från dem i dag. I stället grävdes detta fram bakvägen och publicerades i DN. Först då väljer Hamid Zafar att ta avstånd.
Det är inte särskilt svårt att förstå varför Zafar valde tystnad i stället för öppenhet. Han hoppades att det aldrig skulle komma fram och är naturligtvis medveten om hur det skulle tas emot. Zafar skulle aldrig ha blivit Årets svensk. Han skulle inte ha bjudits in till otalet debatter om skolan och integrationen. Han skulle aldrig ha fått ta plats i en arbetsgrupp i ett politiskt parti som Moderaterna.
Tillvaron är dynamisk och värderingar är inte statiska. Det kan inte uteslutas att Hamid Zafar talar sanning, att han inte alls står för de åsikter som han spred på nätet för bara några år sedan. Exakt vad som föranledde hans omvändelse framgår emellertid inte, och detta sänker trovärdigheten. Jag saknar en konkret förklaring. Vad hände från den stund då han kallade kroater för ”värre än boskap” och beklagade sig över att ”det finns så många judar” inom showbiz till i dag?
De flesta tycks besvikna och förbannade. Ett fåtal har uttryckt att Hamid Zafars resa från dessa åsikter till något helt annat snarare borde välkomnas. Jag har inget emot att förlåta människor. Inte en enda av oss är ofelbar, och det är fullt möjligt att byta åsikt och värderingar. De flesta av oss genomgår något slags resa under vårt vuxna liv.
Men de åsikter som Hamid Zafar gett uttryck för ligger i närtid och är så pass grova att så länge det inte finns en rimlig förklaring till att han plötsligt skulle ha övergett dem, har jag svårt att köpa hans omvändelse. Tyvärr.
Tidigare bloggat:
Bannlysningen
”Om vi nu låter bli att förfasas av innehållet i rektor Hamids antisemitiska aktiviteter på nätet en stund och frågar oss hur faen fick DN tag på de uppgifterna?
Biden-sanningarna ska komma från en kapad hårddisk hävdas det.
Nyheter som aktivt stoppas och motarbetas av Facebook och Twitter.
Rektor Hamid twittrade ”anonymt” och antisemitiskt åren 2011-2016 hävdas det.Hur faen vet DN det är då frågan?”
Förmodligen hittade DN denna länk https://www.last.fm/music/Rebel9/+wiki
DN bör väl ha köpt loss uppgifterna eller möjligen fått dem? Sannolikt har man inte resurserna själva för att lösa någons anonymitet på egen hand.Man kan iofs tänka sig en hjälpande hand från FRA eller någon jämför bar myndighet men tidningen är ju uttalat liberal så det är väl inte möjligt?
Däremot är det märkligt att konstatera att ingen överhuvudtaget ställer några frågor.Hamid Zafar är troligen bara ett bondeoffer i spelet om utökad övervakning.
Det är inte särskilt svårt att utläsa.Inom bara några dagar kommer det nya avslöjanden.Man kan gissa på någon pedofil eller dold högerextremist..
Det är inte första gången det grävs i Flashbacks hackade databas. 2014 samarbetade Expressen med vänsterextrema researchgruppen för att hacka och gräva fram skit på meningsmotståndare. Konstigt nog har de aldrig publicerat något kontroversiellt om uppsatta vänstermänniskor. Sveriges eget självutnämnda STASI sitter på en guldgruva som står dem fritt att använda för smutskastning och påtryckning. Det är ett stort problem och skandal som det inte talas om.
Inte utan att man undrar hur de kom över det s a s.
Eller om man så säger, borde inte ordningsmakten ha tagit hand om detta grova dataintrång?
Eller undersökt Researchgruppen för olagligheter så som olaga dataregister, häleri, eller medhjälp till brott?
Jag ser hur många likheter som helst med andra rättsfall där man jagat någon för en bråkdel av vad Researchgruppen är inblandad i.
Eller varför inte använda sig av fildelningslagen?
Att ordningsmakten vägrat ta tag i detta är en bekräftelse på den politiska korruptionen bland både polisen och domstolsväsendet.
Muslimer är avundsjuka på judarna för att judarna åstadkommer något och gör skillnad i världen. Men har man en tro som bygger på lösryckta, förvridna delar från judendom och kristendom kryddat med barbarism och rent tok så är det väl karma att inget vettigt någonsin kommer ut av det? Det man sår får man skörda och muslimer sår hat och oförsonlighet när de inte sitter på sitt arsle, fikar, röker, dricker energidryck eller glor i mobilen.
— eller strupekutter dyr uten bedøvelse 😡
EU er visstnok på gli til å tvinge ekte halaslakt på samtlige medlemsland. ”Religionsfriheten”…
Fy f*
Jag håller med.
Kanske är en del av upprördheten kopplad till det faktum att han inte uppfattas som vänster.
För där frodas rasism och antisemitism utan att samma människor som idag låtsas upprörda (t.ex. Snecker). Se på SSU I Malmö, se på hur Malmö utvecklats antisemitiskt utan särskilt kraftfulla insatser från de styrande (S). Vi har Osman som ges plattformar att sprida rasistiska budskap riktade mot vita samtidigt som hon kallar andra rassar.
Man kan notera att delar av Hamids antisemitism riktades emot SD:aren Ekeroth.HMF borde väl alltså vara tillämplig?
En muslimsk integrationsikon som döms för HMF emot en SD:are skulle sitta smutt.Vilken åklagare springer först på den bollen?Vilken liberal ledarredaktion?
Hej.
Minns inte om det var Lambertz eller van der Kwast men någon politruk i åklagares skepnad har för många år sedan slagit fast som praxis att svenskar inte kan utsättas för HMF av invandrare.
Tror det var i samma veva på nittiotalet när Södermalms-moskén anmäldes för att de sålde kassettband med olika judehatsramsor och liknande på. (På arabiska förstås, med relevanta koranverser citerade.)
Det var inte heller HMF; åklagaren släppte det hela som en varm sk*t med hänvisning till Israel/Palestina-frågan och att arabiskt/palestinskt agg mot judar måste ses i ljuset av en konflikten.
Du vet, kamrat: likhet inför lagen. Det som alla är så dj*vla förtjusta i tills de själva står framför lagen och inseratt i Sverige finns det bara ett brott: säga emot staten & kapitalet.
(Uj, där hoppade visst anarkist-reflexen in och skrev!)
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
”Minns inte om det var Lambertz eller van der Kwast men någon politruk i åklagares skepnad har för många år sedan slagit fast som praxis att svenskar inte kan utsättas för HMF av invandrare”
Det korta svaret är Lambertz. Han satt som JK 2001-2009 och var väldigt öppen och tydlig med hur han tolkade HMF reglerna. Men det var ungefär samma praxis både före och efter hans tid.
2003 uttalade han sig angående om svenskar kan vara ”offer” i HMF sammanhang:
”JK 3217-03-30
Innehållet i insändare har inte ansetts kunna utgöra hets mot folkgrupp i förhållande till svenskar”
”Syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet.”
https://lagen.nu/avg/jk/3217-03-30
” åklagaren släppte det hela som en varm sk*t med hänvisning till Israel/Palestina-frågan och att arabiskt/palestinskt agg mot judar måste ses i ljuset av en konflikten.”
Lambertz skrev en debattartikel om detta 2006, där han introducerar begreppet ”fältrop”. Såvitt jag förstår, var detta något som han bara hittade på, där och då.
”Jag åtalar inte fältrop
Justitiekanslern har fått hård kritik för att han inte vill väcka åtal mot antisemitiska uttalanden som görs med palestinakonflikten som bakgrund.
I dag svarar JK att han inte vill åtala smädelser och stridsrop som ingår som alldagliga inslag i konflikter i fjärran länder.”
https://www.expressen.se/debatt/jag-atalar-inte-faltrop/
Det var en ganska aktiv debatt om detta då och jag läste på om lagen och dess förarbeten. Det var tydligt att Lambertz tolkning var väldigt nyskapande, dvs. den saknade helt stöd i lagtext och förarbeten. Men likväl fick den självklart 100% genomslag. Lambertz blev sen även domare i HD.
Vi får väl se.
Judarna och Förintelsen is da shit hos liberalerna just nu.Kristallnatten och allt det där.Först kom dom för att hämta judarna etc etc.DN har köpt sig ett scoop av någon som kan bli jävligt jobbigt i slutändan är min analys.Hela medströmsmedia hänger på som vanligt men just den här pajasen var ju helgonförklarad och upphöjd redan.Som lök på laxen vill ju sossarna ha mer övervakning av alla ”kriminella”…
I slutändan kommer det att handla om att hålla tungan rätt i mun och minst ett vått finger i luften.Den rätta vägen innehåller många fallgropar nu för tiden och alla vet hur det går om man gräver en grop åt andra.Annika Strandhäll är mitt stalltips på först att åka ut.Hon är för blåst för att klara sig!
Rickard! Muslimerna är regimens gullgossar men här var övertrampet lite väl tydligt. Att Hamid försvinner ner i glömskan spelar liten roll för de rödgröna. Det finns så många andra, skit samma att de är lika antisemitiska. Huvudsaken är att de röstar rött. Därför passar det bra att de går på bidrag och är beroende av regimens välvilja. Starka och välintegrerade, islamkritiska invandrare gör sig icke besvär, de tenderar ju att rösta höger
Vi etniska svenskar som har byggt landet ska däremot bara hålla tyst och öppna plånboken.
Men vad ska de rödgröna hitta på när folkutbytet är fullbordat och Nordens Libanon sjunker ner till ett kallt, fattigt skitland i Europas utkant?
@Rikard skrev:
’.. emot staten & kapitalet.
(Uj, där hoppade visst anarkist-reflexen in och skrev!)’
ROFL !
Kanske har vi båda tagit mer mental skada, än vi inser, av att ha lyssnat alltför mycket på Ebba Grön i vår ungdom? 😉
/Utvandrad
F.d. svensk
Nu väntar jag bara på åtalet för hets mor folkgrupp!
Var är Du Näthatsgranskaren?
Men det kanske bara är förbehållet penionärer, som uttrycker sig klantigt?
De kan ju inte heller skylla på ungdomligt oförstånd!
Egentligen är detta för allvarligt att skämta om.
Jag ser dock fram emot rättegången där Näthatsgranskaren har stämt Joakoim Lmotte för förtal. Där kommer hela HMF-lagen att stå med byxorna nere!
Bo Adolfsson, Hjo
Moa Berglöf, alltid lika aktuell utmanare i kampen kring PK-tronen försöker rädda sig, sin arbetsgivare(Sydsvenskan), sin förre arbetsgivare(kamrat Reinfeldt) och landets godhetsapostlar igenom att – hör-och-häpna – dra SD-kortet.
Javisst, på något sätt har den förr så gode rektorns onda twittrande något med SD att göra.What-aboutism som på något sätt ska öppna våra hjärtan för både Moa, rektorn och ensamkommande afghaner enligt planen.Det ÄR SD:s fel.Så det så.
När du läser det här Moa, för det vet jag att du gör, sök hjälp snarast.
Du mår inte bra helt enkelt.
https://www.sydsvenskan.se/2020-10-15/vilka-fler-makthavare-doljer-sig-bakom-det-anonyma-hatet-och-vad-tjanar-de-pa-det
Men Frida boisen är en riktig vänstersopa. Hon som ”trolljägare” satt bredvid det största trollet utan att märka ett skit , hahaha!
Förresten, vem f-n är förvånad?
Hämtar du afghaner till Sverige, får du Afghanistan här, hämtar du syrier hit får du……., tc,tja, ni fattar vad jag menar.
Undrar vem han trampat på tårna egentligen och hur fick DN tag på dessa uppgifter? Expo/Säpo?
Hej.
Fyrtiofem års antirasism har gjort att rasfrågan är större idag än den någonsin varit i Sverige.
Grattis, Jacob Dahlin, Annica Hagström, Ingvar Carlsson, Bengt Westerberg, och många andra.
Ämnet?
Jaha, en arab (eller nåt) och muslim tycker om judar som sådana brukar tycka om judar. Vatten är vått. Regn faller nedåt utom i Skåne där det faller sidlänges. Getingar sticks. Svenskar är rädda och ängsliga när det visar sig att hela världen inte består av svenskar utan av andra folk som håller på sitt och de sina framför andra.
Gäsp.
Ingen, säger ingen, som umgås med araber eller andra muslimer kan undgå att märka vad de på ren instinkt anser om judar. Instinkt på samma sätt som vi svenskar har en instinkt för om, hur och när man tar sista kakan på fatet. Det är så naturligt att vi inte tänker på det, och så är det för muslimer och araber och andra MENA-folk. En ren reflex, helt normalt, det är helt enkelt så man är, och så flyttar man till ett land där det är jätte-jättefult och fy attan blä att vara sån.
Men varför är det fult, kanske en pensionsräddande raketkirurg från MENA frågar sig. Hitler, Förintelsen, och vessle-begreppet ”historiska orättvisor” (mhm-hm, och fattiga svenskar behandlades så mycket bättre av överheten under den tiden…).
Jamen, tänker och känner kanske araben (eller vad han nu är), det var ju för hur judarna är som tyskarna gjorde så?
Ser du (generiskt du) grundproblemet? Attityden och känslorna re: judar i MENA är på ontologisk, närmast naturlags-mässig nivå. Den judiska populationen i länderna där de alls finns är neråt 1% eller lägre – ändå består hatet från MENA-folken. Hela Främre Orienten kunde vara ’judenrein’ och hatet hade ändå bestått.
Den enda avighet jag stött på från svenskar har varit dels ett kom-ihåg ifall jag skulle slå mig på affärer: ”Judar håller ihop, tänk på det” – vet inte riktigt om det ska ses som hat direkt, mer som en poäng att för svenskar gäller avtal och kontrakt före annat, men alla är inte såna; dels det gamla vanliga tugget från R-are, VAM-bollar, och andra vänsterextremister inklusive VPK, SS Ungdom och SAP.
Logiken, utifrån kollegor i Malmö och elever därifrån, när det gäller känslor för judar kan sammanfattas på två sätt:
Om något bra händer, är det trots juden; om något dåligt händer är det judens fel.
samt
Jag: ”Varför ogillar du judar?”
Muslimsk elev/kollega/förälder: ”För att dom är judar!?”
Jag skriver inte detta för att vara elak eller fördomsfull mot araber och muslimer, jag har inga illusioner om dessa. Det finns en och annan enstaka, kanske så många som en på hundra, som avviker från detta, men på gruppnivå gäller gruppens strukturer och normer. Syftet är att bistå inte med förståelse men för att fler ska förstå vad det är för folk som nu koloniserar och erövrar vårt land.
Är du jude i Sverige bör du för din egen säkerhets skull flytta. När jag flyttade till Malmö för länge sedan bodde där över tusen judiska familjer i staden. Nu är det färre än 200 individer.
Usch, nu blev det jättelångt ändå.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
Tyskland var sin tids ”humanitära stormakt” vad gällde judar under tidigt 1900-tal. Det var stora pogromer i Östra Europa och Tyskland var favoritlandet för de judar som flydde. Landet ansågs allmänt som det i särklass mest toleranta.
Niall Ferguson argumenterar i boken ”War of the World” för att det var just den stora judiska invandringen under ganska kort tid som resulterade i att judehatet blossade upp i Tyskland. Han är ganska övertygande och jag rekommenderar boken, för de som har tid och lust. Det är en tegelsten..
Sen tycker jag att det i dessa sammanhang alltid är värt att påpeka att dagens judar i staten Israel genomgående är etnonationalister och att de är öppet rasistiska på ett sätt som inte alls förekommer i övriga Västländer.
Jag har, föga förvånande, inga problem med detta och anser att det finns mycket att lära av Israel för andra grupper som önskar överleva. Det jag däremot har problem med, är tendensen att framställa just judar som snövita offer. Det är helt enkelt inte sant. Flera av 1900-talets absolut värsta massmördare var judar. De var helt dominerande i den tidiga Sovjetiska terrorapparaten och utmärktes ofta av extrem sadism.
Hela tänkandet med att utse vissa grupper till ”offer” är något av en grundbult i det förfall vi nu bevittnar i Sverige och övriga Västländer. Men, som med mycket annat, verkar det helt utsiktslöst att göra något åt detta. Den härliga känslan av att uppfatta sig själv som god förefaller starkare än den mest grundläggande överlevnadsinstinkten.
Vi sitter i en självmordskult.
@Utlandssvensk
Jag håller med dig.
I USA är tongångarna t o m ”If you criticize Israeli policy, you will lose your federal funding”. ?
Ordet antisemitism används likt ordet rasist många gånger för att stoppa samtal. Precis som allas lika värde, vilket är så idiotiskt motto som det kan bli. En felöversättning får styra Sverige. Så sjukt är det.
Identitetspolitiken utnyttjas stenhårt. Utnyttjas av olika grupper däribland också olika judiska.
Det är tragiskt med hat mellan grupper, och det existerar ju, men tänk Malmö eller många andra städer, det är farligt vara svensk och särskilt kvinna idag också där. Du går inte ut helt enkelt vissa tider eller i vissa områden. När hörde vi ordet antisvecism (eller vad det kunde heta)?
Du nämnde historien, med ledande judar ex inom tidiga Sovjet som drev på massmord som är ett kapitel som det sällan skrivs om. Inom Israel har dock media (smått) beskrivit detta men det är som msm i Sverige f*n i mig omöjligt skriva om ”känsliga” ämnen.
Även genom Sverige, historiskt, eller genom röde Olof Aschberg och socialdemokraterna skedde inblandning genom tungt ekonomiskt stöd åt Bolshevikerna. Skulle Bolshevikerna kunnat göra det de gjorde utan denna ekonomiska hjälp?
Knappast något vi får läsa om i skolan vilket vi borde läsa mer om. Alltså olika politiska, etniska rörelser pre WWW2 för att förstå sammanhangen till nu. Vad är det som är så känsligt? De flesta folk har gjort fel men även bra saker. Svenskar eller kungamakten och krigen är ett exempel. För dj*vligt vid närmare utforskning.
Just särskiljandet med bl a ”hatlagar” som vi nu känner till leda, identitetspolitikens offergruppsutpekanden kommer slå tillbaka. Det är det som är det farliga i längden.
Just genom att favoriserar vissa och utelämnar vissa. Här, utelämna majoriteten. Jaga pensionärer för ”hat”..men lämna ”andra” vind för våg och upprepa brott på brott.
Kom ihåg att inom judiska gruppen (grupperna) finns de som kritiserar ex särlagar men som sällan kommer till tals (som i ex USA). Likt etniska svenskar här, som går emot den långt gångna identitetspolitiken och migrationspolitiken, för oss finns knappt offentlig talan numer.
Detta sker genom politiskt kontrollerad debatt, msm och sammanvävning politik o näringsliv. Ja, genom att neka fria debatter, åstadkomma offentliga skambelägganden och sedan pseudolagar som genomförs.
Är du jude är du bara på ett sätt, enbart. Är du svensk ska du vara på ett sätt enbart, värdegeundstvättad och pro massmigration. Men så är det ju inte i verkligheten.
Här, en judisk New York-kille som frågar Jordan Peterson om just Ryssland, judar och eventuell nutida upprepning av tragedier inklusive den judiska ”gruppen” som drivande delaktig.
https://m.youtube.com/watch?v=uwriQ4R1bZE
Det må vara farligt för judar i Malmö men det är det för etniska svenskar också.
En annan ”grupp” som ska särskiljsas är också kvinnor. Precis som om kvinnor ex inte utför övergrepp i relationer. Som Erin Pizzey konstaterade är övergrepp inom familjer ganska jämställt i procent mellan män o kvinnor (omkr 60/40). Kaka söker maka.
https://youtu.be/qAzQg3TtCYE
Tittar vi på samhället idag är män, eg pojkar undanskuffade problem. I Sverige är svenska pojkar också utsatta för politiskt förtryck medan invandrarpojkar utnyttjar politikerläget. En lag för dig, en lag för den andre. Ha ha.
Våldet, uppdelningen och därpå hatet som flödar. Läget är dessutom allvarligt genom idiotisk invandring där överskott på män i ung ålder i Sverige är.. minst sagt alarmerande.
Den röda identitetspolitiken har omfamnats av många i den judiska gruppen och generellt i väst. Tragiskt.
Sovjets slagord ”vi, de goda bygger landet och de onda ska bort”-mentaliteten skördar ännu offer.
När det gäller fiender behöver vi oftast inte söka dem utanför gruppen utan titta inåt. Det är ju den egna gruppen som anammar dåliga idéer och rörelser, oftast, utan tvång, som är problemet.
Något var och en kan tänka på. Också Hamid Zafar.
F ö är det så underhållande se alla dessa prisbelönta journalister, opinionsbildare m fl falla : ) Både de som kröner dem och de själva.
Det röda tänket är verkligen ett problem och problembarn anammar det lätt. Förr har vi lärt oss, alla är syndare, nu med den nya religionen, de vita Européer är syndarna. En del av mänskligheten.
Next in line, finally, free speach redefined on a global scale. Some are more equal than others..
It’s a trick you know.
Act like the Savior of the poor and vulnerable. Get the ”evil” ones.
@ Lars***,
”Identitetspolitiken utnyttjas stenhårt. Utnyttjas av olika grupper däribland också olika judiska.”
Judar och deras organisationer har varit VÄLDIGT drivande i nästan alla Västländer, vad gäller att skapa både mångkultur och identitetspolitik. I Sverige var det i början i princip en rent judisk kampanj, driven av David Schwarz och DN.
Samtidigt driver de helt motsatt politik i staten Israel. Det som Rikard skriver längre ner om Aron Flam, dvs. han vill ha mångkultur i Väst men inte i Israel, är väldigt vanligt bland judar i Väst.
Varför det är så här, debatteras friskt på alla stora dissidentsajter i USA. Det är ett lika stort ämne som Islam är på svenska bloggar.
”Som Erin Pizzey konstaterade”
Hennes livsgärning utgör ett av de bästa exemplen på hur identitetspolitiken fungerar i praktiken. Hon var pionjär på att sätta upp ”women’s shelters” och för detta blev hon hyllad. Men sen märkte hon att män är ungefär lika drabbade av våld i relationer och började följaktligen sätta upp ”men’s shelter’s”. Då blev reaktionen den motsatta och hon blev totalt brännmärkt.
Sen kan ju vän av ordning fråga sig om en rasist som jag ska kritisera identitetspolitik. I mitt huvud finns inte den motsättningen. Jag anser att det är 100% klart att det finns stora skillnader mellan olika grupper av människor. Det är bara objektiv sanning. Men jag anser också att det inte finns några renodlade offer eller förövare på gruppnivå. Alla grupper som har lyckats att överleva, har varit både och.
Många svarta var t.ex offer för slaveriet, men många var också slavhandlare. Många judar mördades av tyskar, men många ryssar blev också mördade av judar. Zigenare har varit diskriminerade och förföljda under lång tid men, som de flesta svenskar borde ha insett vid det här laget, skedde inte detta enbart för att den övriga befolkningen var elak och sadistisk.
Osv, osv.
Ja. En bredare debatt är önskvärt. Eller nödvändig. Akut skulle jag säga. För en god samhällsutveckling eller hyffsad iallafall.
Jag, som du, tror inte på offergrupper i stort. För mig finns alltid att alla människor är syndare mer eller mindre.
Detta är inte svårt. I vardagen dock j*vligt svårt att alla kort läggs på bordet. Flam eller Henrik Jönssonsom exempel..är ointressanta just för att de knyter ihop saker orealistiskt. T ex Flam som beskrivits, förespråkar mångkultur för Europeiska nationer men inte för Israel.
Mig retar det bara med allt sådant babbel, hur mycken annan kunskap som än kastas fram som delvis är relevant.
Jag är inte imponerad. Alls.
Det här med bara en sida av myntet visad kommer leda till upprepning av katastrofer. Nu på meganivå. Som man bäddar..
Det finns nu en ny röd religion som pekar ut s k vita män som syndare och som världens problem rent ut av. Jag tror det här kommer saluföras än mer.
Europeiskt dna ska bort helt enkelt, för en bättre värld. Ärligt tror jag den tesen kommer drivas hårt.
Européer, kristna värden och naturliga mänskliga företeelser ska anses likt pervetioner.
Som utvecklingen i Sverige ser ut nu, och inget tyder på att trenden vänder, kommer Sverige bli ett omöjligt land för judar och troligen även homosexuella. Des senare är dock förmodligen betydligt fler och finns även i sosseeliten så de kanske blir svårare för mussarna att jaga ut.
Demografin talar dock emot oss etniska svenskar, judar och välintegrerade, islamkritiska invandrare. Den stora frågan blir hur vi ska kunna hävda oss. Repatriering måste upp på dagordningen om vi ickemuslimer och de som lämnat dödssekten ska överleva på sikt med ett land och en livsstil som vi gillar.
@ Fredrik Dhejne,
”Som utvecklingen i Sverige ser ut nu, och inget tyder på att trenden vänder, kommer Sverige bli ett omöjligt land för judar och troligen även homosexuella.”
En av många paradoxer med massinvandringen, är att de grupper som mest uppenbart på sikt förlorar stort på islamisering också är de som mest tydligt har gett sitt stöd till den förda migrationspolitiken.
Judarnas organisationer i Sverige och övriga Väst, har hela vägen varit närmast militant pro mångkultur. Samma gäller för homosexuella och feminister.
”Repatriering måste upp på dagordningen om vi ickemuslimer och de som lämnat dödssekten ska överleva på sikt med ett land och en livsstil som vi gillar.”
Ja, helt klart. Men troligt verkar det inte vara…..
Det där med moral och hyckleri…
Svenska Kyrkans företrädare uppvisar allt annat än god sida och förnuftighet.
Senaste årens öppet islamismtiska kramande av Svenska Kyrkans starka företrädare (mot den svenska kristna befolkningen) har redan skrämt bort många medlemmar i Svenska Kyrkan.
Och nu agerar Svenska Kyrkan även som värsta nazisterna och vill radera bort Förintelsen av Judarna (med den kända Kristallnatten):
https://ledarsidorna.se/2020/10/sa-raderar-svenska-kyrkan-ut-minnet-av-kristallnatten/
Undrar om MSM kommer att beröra denna extrema skandal?
Eller om det blir lite officiella protester från judarna, varpå MSM bara hummar lite och låter saken vara?
Kommer vår ”statsledare” att uttala att detta är ”oacceptabelt”?
Jag har min bedömning klar av det hela, redan på förhand.
Ett Stalltips:
Aron Flam har materal nog att göra en uppföljande bok av sin svenska tiger…
Kolla på vilka starka företrädare som är i Svenska Kyrkan, dess styrelse, samt de organisationerna Kyrkans representanter medverkar i.
Något statsbärande regeringsparti i landet avslöjas än en gång med sina nazistiska åsikter.
Och det är INTE Sverigedemokraterna, som det statsbärande partiet med anhängare alltid vill skuldbelägga oavsett.
Hej.
Aron Flam är mycket.
En sak han är, är för massinvandring och mångkultur.
I Sverige.
Israel däremot anser han inte ska tillåta samma invandring av muslimer som Sverige.
Märkligt hur det kan vara.
Man bör hålla det i åtanke om Flam, att han likt Hanif Bali i grunden anser att öppna gränser är bra och att invandring från Afrika och MENA till Europa är av godo.
Man bör också minnas att Flam inte är mer sekulär eller liberal än att han anser att judendomens regler står över nationell lag. Fråga honom om könsstympning av pojkar.
Det säger åtminstone mig rätt mycket om på vilken sida skranket en person faller när ”chipsen är nere” som amerikanerna säger.
Inget av detta förtar hans övriga gärning, men man är ju summan av sina laster, inte bara valda dygder.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Han är ju muslim, så varför skulle någon vara förvånad?
Jag tvivlar på att DN eller någon annan skulle ha yppat det minsta ifall han inte hade den dåliga smaken att luta åt M istället för den goda sidan (S, V eller MP)
”Årets svensk” tycks vara en dödskyss. För de som minns, gick det illa också för Refaat el-Sayed (fast innan dess lyckades han ju lura PG Gyllenhammar (även om det kanske säger mer om den senare än om den förre)). Sen är ju såväl Zafar som El-Sayed lika mycket svenskar som jag är kongoles.
”Sen är ju såväl Zafar som El-Sayed lika mycket svenskar som jag är kongoles”
Har du inte åkt buss i Kinshasa?
Själv har jag åkt runt en del i Sydafrika och förmodar att jag därmed är afrikan.
Å andra sidan känner jag några vita sydafrikaner som har blivit medborgare i USA. De finner det lite udda att de likväl inte får kalla sig african americans. Vidare förstår de inte att de nu tydligen kommer från Kaukasus, trots att de aldrig har varit där.
Så det går nog inte riktigt att veta vad man är, i dessa tider.
”Har du inte åkt buss i Kinshasa?” Nej, jag har ingen dödslängtan. Vad gäller bussresor på den afrikanska kontinenten, fick jag mina behov mättade när jag i min ungdom åkte buss i Marocko. Det var, för att uttrycka det försiktigt, ”intressant”. Har även åkt buss i Turkiet. Även det var ”intressant”. Men blygsam som jag är gör jag inga anspråk på att få kalla mig vare sig turk eller marockan.
En – antisemitism – eller en – anti-judendom-ism – ?
Inför ökade risker för anklagelser (som finns nedtecknade i NT, om en judendoms ansvar för Jesus korsfästelse, samt anklagelser om att en judendom skulle vara – fientlig till hela mänskligheten – , samt också då menas ha – Satan till Fader – , osv., m.fl. fanatiska och maktdemonstrativa föraktfulla uttalanden i NT), som naturligtvis präglade en kristendoms och kristna anhängares alltmer föraktfulla förhållande till en judendom, så behövde judiska skriftlärde och rabbiner då försöka att mentalt och med skrifter och texter då försöka att motstå en kristendoms attacker och förmå samla sina egna anhängare till att fortsätta att vilja vara trogna till det – Gamla Förbundet – ?
Och därmed försöka förhindra att också de skulle vilja övergå till en kristendom?
Detta skedde bl a genom att i olika texter då utmåla en kristendom i sin tur som någonting avskyvärt och inte alls någon – Helig Lära – eller någonting – Heligt – alls i ett rent strategiskt psykologiskt självförsvar för sitt eget självbevarande?
T ex skrevs då i judiska – självförsvarstexter att: – Jesus drunknar i avträde och Maria var en hora som ingick äktenskap med en romersk soldat och var inte alls judinna, osv., et cetera, för att i sin tur då – smutskasta – en kristendom inför sina egna – trogna – anhängare till en judendom? En judendom ville förklaras vara just – Helig – och menas ha ingått just ett – Heligt Förbund – , med – Guden – , till skillnad då från en kristendom som då menades vara – Ett Oheligt Förbund – osv., et cetera.
Detta var naturligtvis mycket känsliga och mycket svårhanterliga saker för båda parter, som har kunnat skapa mycket lidande på flera olika och mycket destruktiva sätt.
Missförstånd och illviljor som kan framväxa genom just missförstånd, och även då maktstrider och s.k. strider om auktoritet, det är alltid obehagliga saker med ofta mycket negativa konsekvenser mellan människor, både i smått som i stort.
Dessutom kan man tänka sig att vartefter en kristendom blev alltmer mäktig inom Romarriket, och därmed alltmer maktfullkomlig, så eskalerade motsättningar och missförstånd?
Fram till 400-talet, samt ännu mer på 5oo och- 6oo-talet, så tror jag faktiskt att insiktsfulla rabbiner och skriftlärde såg det som mer eller mindre en nödvändighet att – hjälpa till – att framskapa en – Koran – för araber semitiska folkstammar, för att alltså en – Helig Koran – skulle kunna samla dem? Och att med hjälp av en karismatisk ledare och inspiratör, som – front – nämligen profeten Mohammed?
Då antogs att kanske att dessa semistiska – bröder – till en judendoms semitiska folk, då kunna hjälpa till att försvara en judendom mot en kristendoms förödande anklagelser?
I en – Helig Koran – (det är lustigt att endast en enda bokstav skiljer mellan ordet – Toran – och ordet – Koran – …), så förklaras då att – Jesus; – inte alls dog, samt att judar beskrivs som – Heliga Troende – , att alla människor från början egentligen är – muslimer – och att en judendom och troende judar också tror på EN Gud, (alltså på Allah), och inte på en – Treenig Gud- osv.
Dessutom finns det utsagor om att alla de gamla profeterna i GT, i princip också var muslimer, alltså – Gudstroende – och som också ansågs vara – Guds sändebud – och därmed beskyddade.
De anses beskyddade såsom just – Gudatillbedjare – och såsom – Gudatroende – liksom en Islam då också vill mena att; – Alla människor i en framtid kommer att bli just – Gudatroende – människor – osv.
Dessa och flera likheter finns då i en Koran, t ex där muslimer då inte, såsom liknande i en judendom, ska äta griskött, samt utföra omskärelse på små pojkbebisar, samt också se till en uppdelning mellan kvinnor och män osv.
Dessa förklaringar och utsagor som också finns inom en kristendom, som också menar att; – I framtiden skall alla människors hjärtan och medvetanden kunna komma att omfattas av – Guden – och utsagor om att – Guden – då, i en framtid, kommer att kunna verka och tala – direkt till alla människors hjärtan – , et cetera, eller något liknande och på ett ungefär.
Andra utsagor finns också (inom en kristendom) om att i en framtid så menas det att; – Alla människors knän kommer att vilja böja sig inför – Guden – och också då vilja böja sig inför – en Kristus – , att de alltså kommer att vilja böja sig inför en efterlängtad – Helig Messias – osv., et cetera.
Även en judendom väntar förstås också på en Messias.
Så där finns väldigt, väldigt många likheter och likartade tolkningar. beskrivningar, berättelser och förståelser av (den existentiella eller psykologiska och sociologiska) tillvaron, inom både en judendom, en kristendom och en islam.
”Botten som hade användarnamnet ”thegentlemetre” ska ha postat på frågeforum som Askreddit och Askscience om så skilda ämnen som uppfinningar, självmord, 2020, relationer och ”hot milfs”. Vissa av inläggen ska ha fått flera hundra uppåtröster av användare.
Reddit-användare började komma boten på spåren när de noterade att användarens inläggsvolym var ovanligt stor och att den nästan alltid postade väldigt långa inlägg.”
https://techworld.idg.se/2.2524/1.741195/ai-bot-lurade-reddit
Dessutom kunde också en slags – anti- judendomism – , utvecklas inom de kristnade kungarikena i Europa, tillsammans då med risk att kunna bli anklagad för att vara bärare av – potentiella Majestätsbrott – , genom att kultivera just en – annan lära – , än den vedertagna och officiellt kristna läran?
Att en judendom i sin tur kunde utveckla en – anti-kristendom-ism, det är ju helt logiskt och också förståeligt.
En s.k. kristendom som blev kallad för kristendom efter ledarens (Jesus) död, kallade anhängarna från början – Följare av Vägen – , och var i princip en konflikt som uppstod inom en judendom, och som då Jesus var ledare för.
När en kristendom alltmer började hävda sin egen särart i förhållande till en judendom i Romarriket, trots att det förekom förföljelser och anklagelser om kätteri från judendomens försvarare, samt även försök till mord av de kätterska avvikarna från en judenomen, så utvecklades förmodligen en allt större konflikt mellan en judendom och en kristendom , när en kristendom just upptogs som en politiskt korrekt lära i Rom?
När en kristendom blev alltmer upphöjd till korrekt statslära inom Romarriket, (efter det att Konstantin på 300-talet då hade yttrat: – I detta tecken (korsets tecken) skall segrar vinnas – , och därmed officiellt sanktionerat Den Kristna Läran i hela Romarriket), så utvecklades ett allt större avståndstagande, samt också då ett förnekande och även ett attackerande från en kristendom och från kristna, mot en judendom, den Judiska läran och mot representanter för läran.
Ett alltmer högstämt förnekande av en judendom tog då vid, en judendom som då inte längre skulle anses som en auktoritativ lära, och alltså alltmer ville menas ha ersatts av den Nya Läran, och det Nya Testamentet, och där det Nya Testamentet då ville ses såsom en korrekt och auktoritativ lära.
Att en judendoms försvarare, rabbiner och skriftlärda, då behövde kultivera både mentala, psykologiska och sociala motståndsstrategier, för sitt eget självförsvar och också för sin egen Läras försvar, alltså till judendomens försvar och möjligheter till fortsatta existens, samt auktoritet, är då mycket förståeligt.
Historien är alltid mycket intressant att försöka förstå, och särskilt då den religionshistoriska historien som kan ses som än mer intressant att försöka förstå sig något lite på.
Den har kunnat påverka så många människor i olika riktningar, tillsammans då med ofta förekommande vansinnigheter, extremer, fanatism och också inte sällan även galenskap och vanvett.
Människan är ju en mycket komplicerad varelse som nog behöver försöka vara extra varsam, extra noga och extra försiktig med sin mycket rika inbillningsförmåga och föreställningsförmåga, samt också då sin mycket övergripande och över allt och allting omfattande fantasiförmåga.
”Reddit-användare började komma boten på spåren när de noterade att användarens inläggsvolym var ovanligt stor och att den nästan alltid postade väldigt långa inlägg.”
Vad är detta för löjligt och barnsligt, samt tomt och innehållslöst – förföljande beteende – av I, Robot?
Vad vill försöka åstadkommas?
Misstro?
Men det är kommentatorn I, Robot själv som istället blir misstrodd genom sin självförnedrande och löjliga stil.
Tråkigt för signaturen I, Robot, eller hur?
Den ende som kan avgöra det är ju du educaremm!
Bäste Manuel, har jag inte redan förklarat, påtalat och redogjort för de förhållningsorder som gäller för just stackare som Manuel?
De förvirringens dimmor och förmörkade föreställningar samt maniska manier som huserar i Manuels huvud kan ingen råda bot på, inte ens Educaremm.
Tråkigt nog.
Mest för Manuel.
… Ska DU förklara för oss? Educa
Ja, det behövs verkligen att alla goda krafter anstränger sig såsom motvikter, särskilt till sådana hopplöst hopplösa fall som Manuel och även då A3.O, som väl högst troligen riskerar att bli stötta i deras egen självöverskattning, högmod och fåfänga?
Att någon över huvud taget påstår någonting sådant om de stöddiga, respektlösa och översittaraktiga?
Dessa tycker och tror sig själva om att befinna sig på toppen av en förståelsepyramid, vilket inte minst då märks tydliga tecken på i varje tilltal som formuleras gentemot alla andra kommentatorer, överallt.
Hopplösa och hjälplösa fall alltså, som man då ändå får förbarma sig över och försöka att korrigera, naturligtvis för deras eget bästa, och med förhoppningar om förbättringar på alla fronter i deras tillsnärjda, oklara och ondskefulla sinnen.
Även i deras förmörkade sinnen kan ljus så småningom kanske lyckas sippra in fastän de själva bjuder motstånd och vill bekämpa minsta ljusstråle, minsta goda tanke, mot alla överallt.
Tråkigt nog.
De kan anses vara smittade av mörkersyn som är någonting mycket smittsamt och som de då enträget vill försöka besmitta andra med i ren illvillighet därför att de då trivs med att vara onda.
Stackarna.
Ja vad ska en stackars bot säga då egentligen?
Mer än upprepade upprepningar i det oändliga och så några – och ? finns det ju inte att tillägga helt enkelt.
Det är löjligt,Det är bla bla bla bla bla BLA bla
Ytterligare en stackare?
Kvar på barnstadiets blabb – och – bla nivå?
Skriv några ord och meningar istället.
Det kan hjälpa.
Lycka till.
@edu: Vissa (exempelvis du) måste av rent tvång som det verkar, få ut sina dräpor överallt. Det vore helt okej om du kunde fatta dig kort och informativt men det är ju bara en massa ologiskt trams.
Jasså.
Det är inte jag som – ger mig på person – med några drapor.
Jag svarar endast andra kommentatorer och deras – med rent tvång – , tydligen, skrivna intetsägande negativitet och hånfulla kritik och fördömande utsagor.
Så till MM kan jag endast säga: – Jasså.
Skriv någonting intressant själv istället, eller försök att göra det.
Det är en mycket mer konstruktiv aktivitet att ägna sig åt.
”Skriv någonting intressant själv istället, eller försök att göra det.”
Det var ju just det allt handlar om.Dina försök att skriva något intressant alltså.Det är ju just det den ene efter den andre försöker hjälpa dig med och belönas för det med rent rabiata utbrott på några hundra ord i taget som ingen bryr sig om.
Vad är det du inte förstår?
Du är inte intressant men kanske kan vara det om du hittar någon sorts röd tråd eller logik i dina sjok av svammel istället!
Läs inte, eller läs, valet är helt och hållet fritt.
Begrip, eller begrip inte, valet är fritt.
Det är detta som ovanstående kommentator inte begriper?
Valet är fritt.
Det s.k. typiskt manliga, eller maskulina, i världen, och även inom en djurvärld, det är just att när och om någonting upplevs som störande genom att konkurrera om – utrymmet – , så måste det tillintetgöras, tas bort, fås att försvinna och med vilka metoder som helst, utan pardon.
Bort ska det.
Det är det som hela historien igenom upprepar sig? Både i smått som i stort.
Det är det manliga psykets behov av att – utplåna fiendepositioneringen – ? Detta för att då kunna kvartstå som – vinnaren – ? Ungefär såsom – tuppen på höstacken – , eller som en ensam segrare och ledare för – apflocken – eller såsom den främste hövdingen osv., et cetera.
Maskulinitetens psyke – tål inte konkurrenter om utrymmet – , utan måste tillintetgöra de och dem som – upptar plats – , genom att då försöka att förolämpa, håna, förlöjliga, kritisera och s.a.s. – lägga krokben för, knuffa omkull, slag under bältet, dribbla bort, luras, narras, föråda och mörda, och göra allting som menas – krävas – för att då kunna utplåna dem, eller de, som då upplevs vara konkurrenter om själva det fysiska utrymmet (i det digitala kommentarfälet.)
Det är denna tendens som – styr – det manliga psyket.
Ungefär som bisonoxhannar som i full fart rusar mot varandras huvuden. Den andre hannen ska – knockas ut – helt enkelt, därför att det är – Naturen Krav – , på de stackars – bisonoxhannarna – att tvingas att ofrånkomligen, driven av naturens egen kraft, att då stångas för sitt liv.
Så är det också med det manliga psykets obändiga vilja att till varje pris vilja segra och besegra motgångar, konkurrenter, fiender och de som – står i vägen – .
Den som då till överväldigande delar är styrd av vilja att framför att vinna genom att då kunna besegra, och att vinna genom att kunna – knocka ut – , den (eller de), som då – olovligen tar för stor plats – .
Men.
Att alltså – FRITT VÄLJA – , att INTE – ge sig på och försöka att knocka ut – (den som verkar konkurrera om utrymmet), det faller inte kommentatorn som vill kritisera och förolämpa, alternativt håna, bespotta, förlöjliga osv., in?
VÄLJ ATT INTE LÄSA kommentartext som inte intresserar.
Det är mitt råd.
Skriv också helst själv någonting intressant, någonting klokt, någonting dumt, någonting dåligt eller någonting bra, men skriv själv det som för just vederbörande kommentator är intressant, eller viktigt.
STRUNTA i att läsa de kommentarer som inte upplevs som intressanta att läsa.
Är det så svårt?
Försök.
Träna.
Öva.
Trägen vinner.
Lycka till!
Skriv inte, eller skriv, valet är helt och hållet fritt.
Men vill du bli läst ska du anpassa stilen.Vill du inte bli läst är det väl knappast självklart att skriva.
Lycka till.Det kan du behöva.
Göran sa:…”Men vill du bli läst ska du anpassa stilen.” Och sa också:”Vill du inte bli läst är det väl knappast självklart att skriva. Lycka till. Det kan du behöva.”
Jasså.
De som har någon intresse av att ta till sig det jag skriver gör det, andra kan då, i sitt eget ointresse av just mina kommentarer, bara helt enkelt strunta i att läsa dem.
Jag kan inte tvinga dem att läsa mina kommentarer utan måste acceptera deras val.
Jag varken vill att de människor som läser mina kommentarer ska känna sig tvingade till att läsa dem. Jag skriver det som är intressant i relation till t ex Hans Li- Engnells postning, och som ger mig de associationer som föranleder mig att skriva en kommentar.
Jag kan ju inte hela tiden fundera på:
-”Kommer detta att läsas av andra? Nu måste jag nog anpassa min text så att läsarna kan läsa den, så att de både ska både kunna och vilja läsa mina kommentarer.”
Detta går inte.
De som väljer att vilja läsa just mina kommentarer, väljer det, de som inte väljer att läsa, de väljer detta också helt fritt, helt enkelt.
Svårare än så är det inte.
Att då vilja – ge sig på person – , istället för ämnen och sakfrågor, det är alltså inte konstruktivt att göra i ett kommentarsfält.
När ska detta begripas, inses och fattas?
Bättre då att just alltså själv skriva sina egna kommentarer och fokusera på sakfrågorna, på ämnena och kommentera dessa. Kanske vilja motsätta sig teorier, eller analyser och då argumentera för eller emot dessa, med argument i just sakfrågan, osv., och inte fokusera på person.
Träning ger färdighet.
Till slut kommer fler kommentatorer att vilja sluta fokusera på person och istället fokusera på sak och ämne, samt på teorier och på analyser och då vilja formulera egna tankegångar, egna funderingar, åsikter, tyckande och tänkande, med korta eller långa, bra eller dåliga, intressanta eller ointressanta kommentarer, som då uppfattas olika för varje läsare, men då främst vara fokuserade kring just de ämnen som gäller och ingenting annat.
Personfokus i kommentarfält, med tillhörande förolämpningar, är helt enkelt inte några framkomliga och konstruktiva beteenden.
Bättre då att koncentrera sig på sina egna vinklingar, perspektiv, syn och förklaringar, av själva sakfrågorna och ämnena i sig, för allas och för hela kommentarfältets bästa.
Alla läsare har frihet att just inte läsa de kommentarer som inte är intressanta i just de egna ögonen, utan att behöva ge sig på person enbart för en egan vilja att inte läsa vederbörandes kommentar.
Hur enkelt som helst.
Om man bara övar sig lite.
Dig är det faktiskt synd om.
På riktigt!
HR sa:…”Dig är det faktiskt synd om. På riktigt.”
Detta är uppenbarligen och självklart en mycket okunnig och intetsägande kommentar, av en anonym kommentator som kanske då misstar sig och tror att dennes anonyma utsago innehar någon tyngd?
Som tror att dennes nedlåtande bedömning om just endast – person – , och om person som då är lika okänd eller ickeoffentliga person med signaturen Educaremm, då skulle ha någon som helst relevans, intresse eller värde för någon annan?
Eller kunna ha någon som helst trovärdighet?
Med andra ord, och med denne HR´s just mycket självavslöjande s.k. ointressanta och intetsägande och person-attackerande beteende och stil, så är det i en verklighet mycket troligt, att det i själva verket är HR själv, som det är synd om?
Och det verkligen då på riktigt?
Stackarn?
HR sa, 19 oktober 09:57:…”Dig är det faktiskt synd om. På riktigt.”
Detta är uppenbarligen och självklart en mycket okunnig och intetsägande kommentar, av en anonym kommentator som kanske då misstar sig och tror att dennes anonyma utsago innehar någon tyngd?
Som tror att dennes nedlåtande bedömning om just endast – person – , och om person som då är lika okänd eller ickeoffentlig person med signaturen Educaremm, då skulle ha någon som helst relevans, intresse eller värde för någon annan?
Eller kunna ha någon som helst trovärdighet?
Med andra ord, och med denne HR´s just mycket självavslöjande s.k. ointressanta och intetsägande och person-attackerande beteende och stil, så är det i en verklighet mycket troligt, att det i själva verket är HR själv, som det är synd om?
Och det verkligen då på riktigt?
Stackarn.
Ingen vett och etikett, ingen stil, inget förstånd.
En stackars stackare.
”Träning ger färdighet.”
”Om man bara övar sig lite.”
Ja, nog övar du och nog tränar du, men för vad om du inte vill bli läst?
Marathon?
på 19 oktober, 2020 på 15:34, sa:
”Ja, nog övar du och nog tränar du, men för vad om du inte vill bli läst?
Marathon?”
Det är inte jag som varken övar eller tränar. Jag uppmanar andra att göra detta, som då desperat onekligen verkligen verkar behöva det.
Om inte vederbörande kommentator har börjat ana, förstå, gissa sig till, kunna föreställa sig eller räkna ut, vid det här laget, så ger jag tre gissningar till.
Försök fundera grundligt, läs igenom mina kommentarer flera gånger med noggrann uppmärksamhet så kanske det klarnar.
Inte så svårt alls.
Minsta 7:E klassare borde då utan problem både förstå, inse, fatta och begripa, och även då gladeligen till slut kunna utbrista:
– AHA!
Lycka till!
Om du inte var så sorglig skulle du duga som parodi.
Det en del människor ibland gör när det gäller deras förmågor att kunna göra bedömningar och förståelser och begripbarheter vad gäller deras omdömen om andra människor, det är att de ”tror”, och alltså ”inbillar sig”, att när de ”har sett”, eller när de ”ser”, eller när de ”tror sig ha sett och därmed tror sig veta” , t ex 2+2 , så riskerar de att kunna göra helt fel uträkningar och bedömningar.
De kan då dra slutsatser som att 2+2 det ”måste betyda” , eller rent av i själva verket betyder, både 6, 7, 8, 9 eller 10…!
De riskerar då att kunna hamna i totalt helt felaktiga – slutsatser – om andra människor, slutsatser som alltså då inte alls stämmer överens med en verklig verklighet om dem.
Utifrån denna – overliga verklighetsuppfattning – , baserad på att man inte har kunnat göra korrekta – ”uträkningar” – , om andra människor, så förhåller man sig alltså inför dem i en ”tro på”, att de är några som de i själva verket inte alls är.
Det är dessa fenomen som ofta ligger bakom s.k. skvaller och s.k. rykten om andra människor, och som då mest beror på att människor inte alltid kan räkna rätt.
De ”uträknar” då istället helt fel och drar helt fel slutsatser av den information de har sig till livs.
Tråkigt nog.
Detta är samtidigt ett vanligt förekommande fenomen och ett naturligt socialt och psykologiskt program, hos människan.
Att leva i en s.k. ”villfarelsens värld”, vill nog ingen egentligen göra.
Ibland kan rykten vara goda, ibland kan de vara onda.
När det gäller onda rykten så kan dessa vara farliga för dem som då oriktigt och inkorrekt tilltros onda rykten.
S.k. onda rykten kan då ofta bero främst på en vanlig och i många befolkningar utbredd och djup oförmåga att kunna räkna rätt, och därmed också en utbredd oförmåga att kunna göra korrekta bedömningar om andra människor.
Många tror sig kunna räkna, men kan det inte i en verklighet.
Är du förvånad, Hans? Har du talat med araber om dessa saker? Kristna, judar och andra är inte högt värderade.
Ska jag dra ett genomsnitt tror jag 80 procent av muslimerna i Sverige tycker ungefär som Hamid och lika många av dem tycker så om svenskar.
Jag har själv erfarit detta, fått berättat och läst om från personer. Svensken är efterbliven, girig, ser sig själv som en överhet och diskrimenerar andra, invandrare är diskriminerade osv.
Och den här Frida Boisen. Hon hatar mest av alla! Hon hatar ju SDare och konservativa.
Ser ni, alla har ett hat eller tycker illa om folk och kulturer. Det finns ingen som har no hate or resentment.
Va ? En muslim som har en negativ syn på judar ? 😲
Ja, det kunde man ju aldrig föreställa sig.
Jag håller med de som säger att rektor Hamid bör få syndernas förlåtelse. Hamid har ju själv sagt att han skrev inläggen när han var ”ung och sökande”. Och vi har väl alla sökt efter en identitet och ideologi när vi var 33 år unga.
SD- kvinnan Catharina Strandqvist som fick sparken för att hon bar ett hakkors på en maskeradfest då hon var 17 år borde dock ha vetat bättre.
Konsekvent tänkande…
Om vi ska anse att varje person ska dömas efter sitt eget handlande, ska vi då anse att en hel folkgrupp ska kunna gömma sig bakom, och skaffa sig fördelar på grund av, en en oförrätt som inte har drabbat dem utan deras förfäder?
@ Jonas,
”Om vi ska anse att varje person ska dömas efter sitt eget handlande”
Det där är, enligt mig, en västerländsk rättsprincip som är helt omöjlig att upprätthålla i mångkulturella och/eller mångetiska samhällen.
De svarta hamnar i fängelse i MYCKET högre utsträckning, muslimerna skapar egna sharia domstolar, romerna gör som de alltid har gjort, etc.
Vårt rättssystem, precis som hela samhället i övrigt, är utformat och kalibrerat utifrån hur gruppen svenskar fungerar. Det är ett väldigt fundamentalt tankefel att tro att man kan använda detta för att hantera helt andra grupper.
Det jag skrev var riktat till Hans inlägg.
Det du skriver stämmer, och lite det jag skriver, om en grupp väljer att bilda en egen grupp med egna regler och stå utanför samhället så måste de acceptera att samhället kommer att behandla dem som något som inte är en del av samhället.
@ Jonas,
”Det jag skrev var riktat till Hans inlägg.”
Ok, jag har väl inte påstått något annat? Menar du att du bara vill ha svar av Hans? Om så är fallet, bör du skriva ut det.
Missförstå mig rätt nu 😉
Mitt post var ett försök till att ironiskt visa att det är svårt att vara konsekvent och att om man nu vill vara konsekvent så borde man inte acceptera arvsyndkortet från någon sida.
Du får gärna svara på mina inlägg.
Jag misslyckades i min kommunikation och drar mig nu tillbaka till min källare.
@ Jonas,
”Jag misslyckades i min kommunikation och drar mig nu tillbaka till min källare.”
Det behöver du inte göra. Missförstånd blir det hela tiden. No harm, no foul.
Ironi och humor är notoriskt svårt på nätet och jag har misslyckats många gånger. Vilket inte hindrar mig från att, då och då, försöka igen.
Fransk polis utmärker sig som vanligt och avrättar en påstådd kriminell på öppen gata.Man tar alltså självsvåldigt på sig rollen som både åklagare, domare och bödel.En artonåring förlorar livet helt i onödan och de vita männen inom poliskåren firar nya triumfer.
Så här kan det inte fortgå och jag och mitt parti på lokal nivå har kontaktat Fredrick Federley, vår representant i Bryssel, och framfört våra krav.
– Tills en opartisk undersökning initierats på Europanivå för att utreda vad som låg bakom bör alla bidrag som utgår till den franska republiken stoppas.
– Krav på att den franska polisen avväpnas så att samtliga fransmäns mänskliga rättigheter garanteras bör ställas innan Sverige deltar i några som helst förhandlingar om förestående Brexit.
– Stefan Löfven måste ta avstånd från det som skett om inte hans regeringsunderlag ska upphöra att existera.
@ Johan Karlzon
Du är inte rolig längre.
Vad är det här?
Är det ironi eller på riktigt?
Ungefär så. I det stora hela håller jag med dig Johan Karlzon.
Antingen så är det en illiberal som låtsas vara liberal, eller så är det en liberal som låtsas vara liberal för att vi ska tro att det är en illiberal som låtsas vara liberal.Om det nu inte är en av bloggens vanliga spammare eller någon fjunskäggig prankster förstås.
Det är svårt att veta i tider som dessa.
Jag nöjer mig med att konstatera att det finns svenskar som kämpar ihärdigt för att vi ska få hem IS-mördare på flykt och absolut ha samlag med lik så varför skulle det inte finnas de som vill kasta ut Frankrike ur EU också?
Det skulle väl kunna vara en intern-kritisk liberal också?
Då ska vi se då.Vem trodde inte att centerpartister ställer sig bakom goda halshuggningar?
Vem trodde det var ett skämt?
https://www.facebook.com/photo?fbid=10158763405956552&set=pcb.10158763406066552
https://projektsanning.com/2020/10/18/asa-tallroth-med-centerpartistisk-lokalpolitiker-forsvarar-halshuggningen-i-paris/
https://projektsanning.com/2020/10/18/yavar-zand-de-hanar-och-visar-fingret-till-sapo-och-nar-tiden-ar-inne-kommer-dessa-tickande-bomber-att-halshugga-oss-svenskar/
@ Ensamkommande flyktingbarn skriver på nätet.
”De hånar och visar fingret till Säpo, och när tiden är inne kommer dessa tickande bomber att halshugga oss, svenskar!”
Ja, så är det.
De vita fransmännen i Algeriet formulerade det som att deras val var ”svärdet eller resväskan”. Det var en otroligt blodig och effektiv kampanj som drev ut dem. Tro inte annat än att de lärda muslimerna i Sverige och övriga Europa känner till denna.
U-svensk –
Algerie, ja.. Les i Wikipedia (gjerne norsk utgave – du vil forstå hvorfor!) om barbareskstatene. De drev piratvirksomhet med hvit slavehandel på Middelhavet i mange hundre år – Frankrike gikk så til krig mot Algerie i 1830, en krig de vant.
Dermed ble det endelig slutt på b-statenes langvarige pirat- og slaverivirksomhet i området.
Norske skip kunne heretter seile fritt sør for Kapp Finisterre uten spesialflagg (som signaliserte betalt tributt), og Sverige behøvde ikke lenger betale løsepenger (’slippe å bli røvet’) for det fattige unionsmedlemmet Norge!
Dette er kunnskap som ethvert skolebarn i Norge hadde før i tiden, fra norgeshistorien (flagget, og om sjøfarten), og visste dermed godt at muslimske land i Nordafrika drev hvit slavehandel med kristne.
I Oslo (Christiania den gang) hadde vi til og med et slumstrøk som ble kalt ’Røverstatene’, med gatestumpene Algerie, Tunis og Tripoli.
Kong Karl XIV Johan, som bygde sitt slott på høyden ’Bellevue’ tvers over veien for ’Røverstatene’, var lite begeistret over naboskapet! Nå døde han før Slottet var ferdigbygd og måtte bo i Paléet til Bernt Anker når han besøkte Christiania, så Oscar I med familie var den første til å flytte inn på Bellevue – fin utsikt både mot sjøen i sør og mot den nyanlagte Karl Johans gate.
Røverstatene ble sanert først på 1880-tallet, om jeg ikke husker feil. Der troner nå Victoria terrasse – bolig for bl.a. Ibsen i noen år, før han flyttet til Arbiens gate.
(OT: kommer du til Oslo noen gang, besøk da gjerne Ibsenmuseet i hans gamle leilighet. Der finner du et praktfullt maleri av August Strindberg, malt av Christian Krogh i Inferno-tiden. Et bilde med trøkk! Ibsen hadde bildet på veggen i sitt arbeidsværelse som en dikterisk ’utmaning’ 🙂
OT slutt).
U-svensk – PS.
En link til ’Røverstatene’:
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Røverstatene
Fotografen har da Drammensveien og Slottet rett bak ryggen
Centerpartist i Krokom, eller i Tingsryd, är nog skit samma i stora drag.
”Centerpartiet uppger att man nu haft ”ett allvarligt samtal” med Addas.”
”Inför valet 2018 valde Centerpartiet att använda Addas i kampanjer och profilerade honom som syrisk invandrare och ”nysvensk”.”
https://nyheteridag.se/efter-halshuggningen-i-frankrike-syriske-centerpartisten-vill-forbjuda-islamkritik-fortjanar-bestraffning/
Fortsättning följer.
Fast Johan Karlzon och Johan Karlsson och Yohan Karlzon är väl inte mindre troll för det?
Det är möjligt.Men samtidigt visar det ju i så fall att troll kan ha rätt…
SVT:s opartiske journalist Christian Catomeris, han som lämnade Agenda för valet av namnet Hassan när Hasse hade räckt, kommer ut ur garderoben som både centerpartist och islamist.Den franske läraren provocerade på egen hand fram sin egen halshuggning.Enligt SVT:s opartiske journalist Christian Catomeris.
Skrev jag att han jobbar på SVT och är opartisk?
Det hette visst framåt har jag för mig när C oförblommerat stal Macrons slogan.
”Gerald Darmanin berättade också att att åttiotal polisutredningar gällande hat på socialamedier har inletts. Utredningarna riktar sig mot personer som på olika plattformar visat sitt stöd för fredagens terroristattentat.”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7577886
Det visar sig att fransmännen inte är bundna av samma konventioner som svenskarna och alltså raskt kan utvisa islamister.Det händer att man undrar om svenskarna klarade att läsa texten INNAN man skrev på eller om man bara blev så glada över att ha fått en alldeles egen penna att kratta ner en kråka med.
Jag är säker på att polisen tar de uppgifterna på stort allvar och ser till att göra klart att i Sverige gäller svensk lag och den gäller lika för alla säger Mikael Damberg och tvingas importera poliser från Norge.
Jo, jo, det går bra nu förstår vi.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pALjoj/kriminella-utfardade-utegangsforbud-i-tensta
Ja, utegångsförbud verkar vara den nya svenska modellen!😁
Aftonbladet gör hederssosse av Anna Starbrink.Så klart.
Hon har ändå rätt Värdegrund och låter Löfven sitta kvar.
Lite som när Gina Dirawi klarar sig från samma kritik som drevades mot rektor Hamid.
Eller när den gode rektorn ändå ska förlåtas tskf Paolo Roberto eller Martin Timell.
Det funkade ju nästan med Mona Sahlin och Åsa Linderborg.
Trots allt.
En juristprofessor med luggen uppåt tror inte ens rektorns skrivningar är olagliga.
Rektorn är ju inte någon pensionär på Facebook.
Som inte förstått att Närhatsgranskaren har till uppgift att sätta åt dem.
Antisemitism är väl inte så farligt om man är från MENA menar man.
Det är vem du känner eller vem du är släkt med som spelar roll i Sverige.
Det är VÄRDEGRUNDEN som avgör.
Tre syrier som överföll två bögar i Gbg klarar sig alltså lindrigt.
En antisemitisk rektor, eller programledare, blir förlåten.
Vi kan kalla det likhet inför lagen.
Om vi vill.
Tegnell tycker inte flyktingkrisen 2015 var någon riktig kris och då kan man ju förstå att han ser 6000 döda gamlingar som en synnerligen lyckad framgång.
@ hehe! Att svenska äldreboenden och hemsjukvården, i coronans spår, har förvandlats till dödsfabriker för våra gamla (snyft), beror på, enl. mig, på massinvandringen. Jan-juni 2020 inkom 18134 familjeanknytningsansökningar. 15307 beviljades, främst från coronasmittade MENA. Dessa ev. smittade invandrare bor sedan trångt hos släktingar, som i en del fall jobbar på vinstmaximerande äldreboenden och i hemsjukvården och för eventuellt smittan vidare till våra äldre, som dör. MENA-invandrare har generellt sett också dålig hygien och låg tilltro myndighetspåbud på svenska, vilket bidrar starkt till de höga dödstalen i Sverige. (Under 1:a halvåret beviljades totalt 44597 uppehållstillstånd.)
Då sydaraberna, liksom bl.a. ackaderna, arameerna, judarna, alla tillhör semiterna på språkliga och religiösa grunder, är det fel/slarvigt att benämna judehat såsom antisemitism. Detta blir oftast så djävla fel om det är MENA-figurer som kommunicerar judehat. Bättre vore benämningen ”antijudaism”, förslagsvis.
Hej.
@Utlandssvensk:
Ebbe Grön var väl ändå myspojkar i jämförelse med en hel del annat ur den lådan?
Anti-Cimex/Anti-Bofors med Victims of a bombraid.
Moderat Likvidation med Enola Gay/Dödens skugga, eller Ge mig gas ge mig lim.
Asta Kask (snacka om ingen humor – blev pissesura för att publiken skanderade ’snaska Task’, bandets öknam)
Incest Brothers – bara namnet!
Kolla in den här sidan – det mesta är väl vänster eller så, men för sin tid så det är mer frihet från stat och kapital än dagens hyllning av korporativism och grön (i dubbel bemärkelse) fascism som är fokus för banden.
[https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Svenska_punkband]
Personligen föredrog och föredrar jag band och låtar med utan annan agenda än ”ge F*n i mig annars dj*vlar!” – som engelska 4Skins, Peter and the test-tube babies, Cockney Rejects. The Templars (amerikanska skinheads, spelat sen -91 eller så), The P.I.N.s (Los Angeles) och så vidare i den stilen.
Inte höger, inte vänster, inte didaktiskt, inte humorbefriat förnumstigt utan levande, fritt och utan stödhjul, cykelhjälm, dubbla fallskärmar och så vidare om du förstår hur jag menar.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare