Diskussionerna om hur Sverige ska komma tillrätta med den allt grövre och mer hänsynslösa gängkriminaliteten fortsätter. Längre straff, säger vissa. Helst inga straff alls, säger vänstern. Debatten blir ofta hypotetisk när det egentligen skulle räcka att vi tittar på vad som fungerar i andra länder. Danmark, till exempel.
Rättegången mot personer som åtalats för ett dubbelmord på en konkurrerande gänggruppering i Danmark förra sommaren är en utmärkt illustration av vad som är fel i Sverige. Danmark har betydligt tuffare lagstiftning mot gängkriminalitet. De har inga straffrabatter för unga, vilket betyder att en 18-åring kan dömas till livstids fängelse. Dessutom ger gängkopplingar en chans för det danska rättsväsendet att slå till med storsläggan och fördubbla straffet.
I Sverige används unga personer i kriminalitet eftersom de kriminella är väl medvetna om det svenska rabattsystemet. Att vara 17 år innebär att du i värsta fall döms till ungdomsvård (som du sedan kan rymma från). I den danska gängrättegången riskerar två åtalade som var 17 när morden begicks 20 års fängelse.
Detta har naturligtvis betydelse. Några få års ungdomsvård eller två decennier bakom galler spelar roll, vad Vänsterpartiets Linda Snecker än säger. Statliga institutionsstyrelsen, SiS, tar emot alltfler ungdomar som varit inblandade i gängkriminalitet. De säger sig inte veta vad ökningen beror på, men prognosen för att de intagna när de släpps ska vara goda och laglydiga medborgare är inte särskilt god.
Ändå är det så oerhört svårt för Sverige att lära av Danmark. Den gängrelaterade kriminaliteten fortsätter att skörda offer, även helt oskyldiga, men debatten pågår fortfarande. Daltandet fortgår.
En annan sak som Sverige tyvärr måste se över är beviskraven. Jag är helt för att det ska vara höga beviskrav för att fälla någon för mord. Men det får inte bli in absurdum. I dag kan mördare ibland skylla på både låtsaskompisar och ufon och ändå komma undan eftersom rätten finner att ”det inte kan uteslutas att…”.
När det kommer till gängkriminalitet finns det all anledning att, som i Danmark, gå extra hårt fram från rättsväsendets sida. Vi kan dock även lära av andra länder. Det kan ibland vara svårt att utreda vem som gjort exakt vad vid en gärning. Det innebär i Sverige att du endera kan frikännas helt eftersom det inte kan bevisas vem som höll i pistolen eller band offret, exempelvis, eller få ett mildare straff.
I vissa amerikanska delstater går det inte att komma undan genom att skylla andra som närvarade vid ett mord. Alla döms. Straffen kan variera beroende på inblandning, men poängen är att din närvaro vid gärningen räcker för att du ska anses medskyldig. Jag tror att vi behöver gå i den riktningen, inte minst för att klämma åt alla de brott som begås i grupp och där de misstänkta lärt sig att alltid skylla på någon annan.
Medan rättegången pågår i Danmark fortsätter de gängkriminellas liv som vanligt i Sverige. De begår brott, de grips, de släpps i väntan på rättegång, de döms till ungdomsvård eller kortare fängelsestraff och kommer ut igen. Sedan börjar allt om från början igen.
Respektabla politiker som brydde sig ett dugg om denna utveckling skulle agerat mot denna utveckling för länge sedan. Moderaterna hade justitieministerposten i åtta år och gjorde knappt någonting alls. Nu sitter i opposition och anklagar regeringen för detsamma. Att M har omprövat sin politik är bra. Men just nu styrs Sverige av ett gäng som över huvud taget inte förstår vare sig incitament eller vad ett anständigt rättssamhälle faktiskt är.
Resultatet skrivs i blod på våra gator och med hånskratt från våra SiS-hem.
Jag tror tyvärr inte alls att svenska staten kommer åtgärda ”skylla-på-varandra-och-frias-kortet” och det pga att just detta har ältats åtminstone sedan ”Lindome-mordet” utan att någon förändring kommit till stånd.
Mig veterligen är Sverige ensamt i världen om att inte ha lagar som täcker in grupp-brott, så det vore mkt enkelt att åtgärda men…”de vill ha det så här” som en annan kommentator så träffande brukar skriva.
Vi måste inse att Sverige INTE är en rättsstat, bl.a. mycket annat beroende på att det är praxis som gäller och inte lagtexten.
Nej, jag är inte heller särskilt optimistisk. Det krävs förmodligen en M-KD-regering med stöd av SD i egen majoritet för att det ens ska vara realistiskt.
@ Ofrivillig svenska & Hans,
De befintliga fängelserna är överfulla. Även väldigt marginella skärpningar i lagstiftning eller praxis kan ganska direkt skapa ett behov av flera gånger dagens kapacitet. Hur många nya platser skulle krävas om vi började döma hela grupper, som i USA? Det är ganska vanligt att grupper på 5-10 berikare rånar, våldtar, misshandlar, osv.
Hur har det gått med de nya, hårda lagarna mot de som kastar sten på blåljuspersonal? Tillämpas de? Om man ska döma grupper i det sammanhanget, blir det väl lätt 50-100 åt gången.
Jag tror att det kommer någon form av försök att låsa in fler. Kanske ökar man antalet platser med 100-200% på 3-5 års sikt. Troligen kommer detta att skapa några nya förmögenheter för snabbfotade välfärdsföretag, men inget alls tyder på att det skulle ge några meningsfulla effekter på den totala brottsligheten. Däremot kan det snabba upp radikaliseringen av de unga muslimer som blir inlåsta.
Men fängelser skapar arbetstillfällen!
Läs Morgan Johanssons tweet:
https://twitter.com/johanssonmorgan/status/1272862695163904001?lang=en
@ Gunnar S,
Kriminalvården har över 12 000 anställda och under 2020 är budgeten 9,7 miljarder kronor. Detta ger totalt cirka 5 tusen fängelseplatser, samt häkten och frivård.
Om vi skulle upp på amerikansk nivå vad gäller fängelsepopulation, krävs det cirka 70 tusen platser. Detta är cirka 14 gånger dagens antal och man kan då ganska lätt tänka sig att antalet anställda inom kriminalvården skulle hamna på 100-150 tusen.
Vi skulle då sannolikt också behöva cirka tre gånger så många poliser som idag, kraftigt utbyggda domstolar, osv.
Sarnecki och andra kriminologitroll har mycket på sitt samvete då de i alla år har hävdat att hårda(re) straff inte gör brottslingar mindre benägna att begå nya brott. Detta har politikerna svalt med hull och hår och istället trott att det då måste ha effekt att göra precis tvärt om: lågaffektivt bemötande, saft och bulle och löjligt låga straff för allvarliga brott. Men det man inte tar i beaktande är att en brottsling har betydligt svårare att begå nya brott om han/hon sitter fängelse. Men den aspekten är inte populär då den går emot förklaringsmodellen att socioekonomiska faktorer betyder allt och att brottslingen själv inte har något ansvar för det elände denne ställer till. Detta synsätt är mycket likt hur man tänker inom islam: gud styr allt i minsta detalj och vill han att du mördar så mördar du och kan inte göra något annat. Behändigt, eller hur 🙂
Tveksam gällande moderaterna.
Nuvarande ledning består nästan uteslutande av samma personer som glitterögda satt på första parkett och jublade när Reinfeldt (jag höll på att skriva fanskapet men eftersom jag är så artig och belevad så avstår jag så här inom parentes) tackade folk för att de valde Sverige och dessutom bad folk att öppna sina hjärtan.
Dessa människor har nu vänt på klacken och plötsligt insett vad konsekvensanalys innebär?
Tillsammans med alla de andra seriösa, anständiga och demokratiska partierna har moderaterna i decennier agerat i direkt motsats till svenska folkets önskemål som de redovisats i SOM-undersökningarna sedan 1990.
Svenska folket har i undersökningen alltid velat se MINDRE av invandring. Alltid.
Och riksdagen ångar med full kraft i motsatt riktning.
Vad är tanken? Skall vi uppfostras? Lära oss att veta hut?
Litar inte på moderaterna. Inte alls.
Vad händer när det kommer en Stark Ledare igen?
Du har naturligtvis rätt gällande M. Men lite så fungerar det i alla partier, människor slutar tänka när de blir partister och förvandlas till lallande får som följer partilinjen och letar argument för den oavsett hur absurda de är. Att M har omprövat sin politik betyder naturligtvis inte att de kan ompröva den (åt andra hållet) senare. Men i nuläget finns det inte så mycket annat att hoppas på i riksdagen än en M-KD-regering med stöd av SD. Förhoppningsvis kan SD, som har kriminalpolitiken som en av sina profilfrågor, driva på i rätt riktning.
Löfven styrs av Värdegrund deluxe. Damberg är skolad antirasist, feminist och fanbärare av den humanitära Stormakten. Margot Wallström har ständigt gjort utfall mot andra länder och ryter ifrån så fort hon får chansen mot länder där moralen inte är tillräckligt hög, det vill säga i 90 % av fallen. Gammalt arv från Palmetiden och Dag Hammarskjöld.
Från 2006-2014 leddes Sverige av en statsminister som är psykopat och en finansminister med narcissistisk personlighetsstörning. Reinfeildt uttalade 2008 i Ronna: ”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.”
Finansminister Anders Borg:
”Mot slutet av sitt anförande kom Borg in på den borgerliga regeringens invandringspolitik. Han berättade att Sverige – i absoluta tal – tar emot fler invandrare än något annat land i Europa. Finansministern sade att USA startar krig, medan Sverige tar emot flyktingströmmarna från krigen – något han menade var positivt för det svenska samhället.
– Sverige är nu i absoluta tal det land som har flest invandrare i Europa. Vi tar, i absoluta tal, emot lika många människor som Frankrike, England och Tyskland. Sveriges befolkning är ungefär tio miljoner, medan Frankrike, Storbritannien och de andra är omkring 50, 60, 70 miljoner. USA förser oss med de här inflödena. Ni krigar och vi får flyktingarna, sade Borg.”
Sen har vi det här med Anders Borgs Black-out:
”Enligt flera källor till Aftonbladet har ex-ministern tagit andra män i skrevet, velat jämföra penisstorlekar och kallat kvinnor för ”hora” och ”slampa”. Han ska även ha blivit upprörd över sovplatsen han tilldelats.”
Jag anser att man under fester och i andra sociala sammanhang kan få ”förvirrade ögonblick”, ”rus” och annat. Men att som Anders Borg gå ut som en Mr Perfect och påpeka det ena och det andra. Ta in stora mängder ekonomiska migranter och sedan göra sig till en topp-VD, utan bekymmer och vara en lakej till globalismen. Han är inte särskilt problematiserande och verkar mest skitnödig. Jag anser han är narcissist.
Det är farligt att sådana personer styrt Sverige. Reinfelt & Borg var skickliga manipulatörer och sabotörer. De profiterade ekonomiskt och byggde upp sitt globala nätverk på Sveriges bekostnad.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pqy4G/anders-borg-skandalen-detta-har-hant
https://www.vlt.se/artikel/ursvenskt-ar-bara-barbariet
https://www.friatider.se/anders-borg-vi-har-oppnat-granserna-usa-krigar-och-vi-far-flyktingarna
OT
”… och kallat kvinnor för ”hora” och ”slampa”.”
Och sedan gifte han sig med …. 😉
Det behöver påpekas att en s.k. Västvärlds stora fokus på allt som rör sex och sexualitet, i sig nog har varit medel och verktyg för att kunna s.a.s. leda bort en historiskt normal manlighets stora fokus på krig. Alltså som ett slags motmedel mot krigartendenser, mördar och dödarviljor, samt också då storskaliga krigarviljor som försigick under 1900-talets första hälft.
En viktig faktor men bortsorterad faktor, eller bortraderat kapitel i denna stora massrörelse kring sex, som då efter kriget framfördes på breda samhällsfronter, kanske framför allt genom pop-rock-musik, genom filmer, teater, mode, kosmetik och alla s.k. sexualupplysningsinstitut osv., det är att kvinnor i allmänhet och generellt sett absolut inte alls är lika intresserade av sex, lika fokuserade på sex, eller inte alls lika lättdistraherade av sex och heller inte lika påverkade av sex, som då generellt män lockas och pockas och förledas till att kunna vara.
Mäns stora historiska fokus på krig, på konkurrens, på tävlingar, på mord och på massdödande, det har en västvärld försökt s.k. råda bot på genom en fokus på pornografi och på sexindustri i alla former, som då främst har riktats i de flesta s.k. sexualupplysta och s.k. sexualfrigjorda Västs alla länder, inte minst Tyskland och Norden.
Men, men, de stora baksidorna av all denna sexualfokus är att många västerländska kvinnor då alla kan riskera att dras över en och samma kam?
Och särskilt då svenska, eller nordiska, eller tyska kvinnor, och över huvud taget alla s.k. vita och blonda kvinnor? Vilka då alla genom sin blotta blondhet, eller vithet, inte sällan då genom en vulgär modestil och genom en dum och ful uppenbarelse i inte minst filmer, samt med simpla stiluttryck vad gäller språk och uppförande, de alla blir portreterade som och ser ut som, och då i filmen eller teatern, då tilltros vara horor.
Att som västerländsk, och svensk, eller som s.k. vit kvinna, då tilltros att vara hora, men inte vara hora, eller inte vara någon försäljare av sex, det kan då i vissa fall vara ett problem för europeiska blonda kvinnor, och för svenska kvinnor.
Svenska kvinnor tilltros globalt, just genom all sexualpropaganda kring blondiner på film, och över huvud taget genom all sexualfokus att de alla kan antas vara oerhört intresserade av sex.
OM de inte är det, så tilltros de då vara antingen moralkärringar, eller lesbiska feminister, eller rabiata och manshatande feminister över huvud taget, samt fula, dumma, sjuka, korkade och allt annat som kan tillskrivas kvinnor som då inte är fokuserade på, eller intresserade av, sex som det största, det viktigaste och det mest fundamentala i deras liv.
Att kanske alla svenska kvinnor, och kanske även av deras egen släkt, alltså tilltros att vara syndiga, eller anatas vara horaktiga eller rent av antas verkligen vara horor, men inte vara det, samt aldrig ha varit det, detta kan då ställa till kommunikationsprobelm.
Människor tror att någon är någon som den alltså inte alls är.
Det kan skapa missförstånd och missbedömningar, det kan skapa falska antaganden om svenska flickor, det kan skapa förväntningar som inte finns, det kan skapa inbillningar som inte är i överensstämmelser med en verklighet.
Den stora fokus kring sex som bedrivs i samhällets alla rum, och även då skolrum och klassrum, alltså där sex blir presenterat som egentligen några former av tidsfördriv, eller som några former av underhållningskultur, det är en felaktig propaganda.
Sex vill beskrivas som just en retningskultur som skall fungera som en avledningskultur och för att då förhindra mäns fokus på krig och krigande?
Det är dock en bedräglighetskultur, som absolut inte har tar hänsyn till kvinnors fundamentalt annorlunda och olika intresse, och lilla fokus på och intresse av sex, i jämförelse då med med pojkars och mäns generellt sett mycket större intresse och fokus på just sex.
Det är delvis i samband med denna samhälleliga sexualfokus-strategi för att kunna kontrollera en manlig del av samhällen i en västvärld, (till att sluta fokusera på krig), som då även en s.k. feministisk ideologi behövde framodlas?
En feministisk ideologi sågs som nödvändig att promota, där då kvinnor menades behöva läras att bli (lika) fokuserade på sex, och läras att vilja härma män och bli lika intresserade av sex som dem? Alltsammans skulle då kallas för frihet.
Därmed skulle alltså unga kvinnor läras att svika sin egen generella olikhet vad gäller sexuellt intresse och fokus, i jämförelse med män.
De skulle läras att förneka sin kvinnlighet och istället vilja bli mer som män.
De skulle läras framför allt att inte vara fokuserade på att vilja bli mödrar.
Därför kan man alltså säga att på det stora hela så är en västerländsk sexualfokuserad feminism i princip och i en realitet egentligen en form av en s.k. anti-kvinno-ism.
Framför allt är den en slags anti-moder -ism där kvinnor helst inte skall vara fokuserade på att vilja ingå äktenskap, bilda familj och bli mödrar.
En feminism ville då främst lära kvinnor att fokusera på utbildning, karriär, lönearbete och s.k. självständighet genom egenförsörjning genom eget arbete, som staten kunde beskatta, och som därmed menades ge kvinnor ett oberoende. En garant för att inte behöva vara beroende av någon annan för sitt eget liv och uppehälle.
På det stora hela så kan den västerländska samhälleliga sexualfokus-rörelsen ses ha kunnat bidra till både familjeupplösningar på breda fronter i samhället, samt att barnafödandet har gått ned stort.
Dessutom och därtill så har då en s.k. sexualupplysningpropaganda och en sexualfokuserad feminism, då bidragit till att det har spridits s.k. dåliga rykten om och kring just både västerländska, och även då svenska kvinnor?
Detta vilket alltså förmodligen har kunnat bidra starkt till en s.k. våldtäktsepidemi som drabbat just västerländska kvinnor, och även då svenska kvinnor.
Själv är jag inte någon sexualförsäljare, eller ens intresserad av eller fokuserad på sex, men har självklart haft sexuell erfarenhet. Men ses har inte i mina ögon ens varit särskilt intressant eller särskilt inspirerande, och heller inte särskilt viktigt eller särskilt upplyftande.
Ett märkligt fenomen är att t ex östeuropeiska män, från t ex forna Jugoslavien, eller även då t ex män från Mellanöstern eller kanske även Afrika, mycket lätt kan inbilla sig själva, samt ha väldigt lätt för att tro och föreställa sig själva, att just svenska kvinnor är otroligt mycket intresserade av sex, samt fokuserade på sex.
Detta fenomen beror då förmodligen på att just en västvärlds globaliserade sexualpropaganda har spridits om och kring blonda kvinnor. Samt kanske också all stillöshet vad gäller mode som många svenska, och blonda, unga kvinnor idag uppvisar offentligt. Alltsammans framställs genom film, t ex Bergman, samt genom pop-rock-musik, som då har nått ut till en global publik.
En del unga kvinnor ser onekligen ut som s.k. horor, eller som verkliga sexförsäljare, i sin avsaknad av stil och beteende.
De verkar vilja klä sig själva alltmer avklätt och sexuellt utmanande. De kan då alltså s.k. se ut som horor när de kläder sig själva på ett utmanande sätt, och därmed just kunna skapa större risk för att helt enkelt tolkas för att vara horor, när då unga kvinnor anammar t ex olika pop-ikoners sexuellt utmanande klädstilar.
Så, alla våldtäkter som skett och sker i t ex Sverige måste man nog delvis kunna se har flera fatala påverkansfaktorer.
Det är en enveten samhällelig sexualpropaganda som då har lyckats förleda en hel nation med sin sexualfokus, och lyckats föra och förföra många unga människor att ta på sig en sexuellt utmanande stil och tro sig därmed demonstrera en s.k. frihet.
Men konsekvenser är att en nations egen överlevnad i en förlängning blir destruktiv och nedåtgående.
En sådan negång som då är orsakad främst av både en feminismpropaganda, dvs., en anti-kvinno-propaganda, samt även då av en sexualfokuserad propaganda vilken då riskerar att bryta ned människors naturliga och normala fokus på familjebildning och på ömsesidigt respektfulla relationer och istället skapa mest förvirring, söndring och sönderfall av både individer, familjer och samhällsförsvar som helhet.
Korr:
..”portreterade”…., heter det naturligtvis inte alls! (Var fick jag det ifrån?)
Utan det heter förstås porträtterade.
Komplettering:
”Alltsammans skulle då kallas för – frihet – ”….och också då naturligtvis det mer eller mindre heliga begreppet – jämlikhet – .
Denna s.k. jämlikhetsdyrkan är mycket missbrukad av många, både män och kvinnor, även barn och gamla, ja, av många olika kategorier av människor.
Den föder mest avund, misstro och även förakt, den föder missundsamhet och hat, samt ett ständigt odlande av anklagelser mot – de andra – som då menas vara – de skyldiga – till en egen påstådd, eller upplevd, s.k. ojämlikhet.
Det är därför själva begreppet jämlikhet är en förödande föreställning och är ett misstolkat, samt ofta missbrukat begrepp.
Det begreppet, alltså jämlikhet, kan anses vara ett människo-ovänligt begrepp. Detta därför att absolut inga människor, någonstans och på något vis, kan anses vara, förväntas vara, eller kunna vara, s.k. – jämlika – , eftersom absolut alla människor är unika individer.
Alla människor är ju på ett självklart vis, särskilt då vad gäller de generella olikheter som existerar mellan just kvinnor och män som då helt vill försöka förnekas i en tilltrodd s.k. god och eftersträvansvärd jämlikhets namn, men är istället inte alls egentligen är någon – godhet – .
Jämlikhet kan istället beskrivas som en slags elakhet, mot människor. Det är en ideologisk ism, som då i en verklighet går på tvärs mot både mäns och kvinnors fundamentala realiteter och generella olikheter och intressen, samt generellt olika fokus på vad som egentligen är värdefullt, meningsfullt, intressant och inspirerande i deras liv.
Män och kvinnor är fundamentalt olika och att anta att kvinnor skulle bli jämlika till män, om och när de lärs att tillägna sig just mäns intressefokus, meningsfokus, inspirationsfokus, som t ex idrott, tävlingar, arbete och karriär, krig, sex och politik, det som för män då ofta är starka och meningsskapande intresseområden, och där kvinnor då skulle genom att – härma – de avskyvärda, de onda, de destruktiva, de besvärliga och de farliga männen, enligt en – feministisk ideologi (?), och därmed då anses kunna uppnå en s.k. jämlikhet, eller ett s.k. – likavärde – , det är egentligen i en praktik både en ovänlig och också en absurd ism och ideologi.
Män kan helt enkelt inte föda barn, och kan då inte anses, i en s.k. – helig jämlikhets namn – vara inriktade på att själva eftersträva alla s.k. kvinnliga intressesfärer, som för många kvinnor då ger meningsfullhet, inspiration, livsglädje och därmed värde för sin egen trivsel, som just kvinnor.
Män som uppmanas att eftersträva – jämlikhet med kvinnor – , (och s.k. offra allt det som ger värde, trivsel och meningsfullhet för dem själva, som män), de medför inte varken gladare samhällen, eller gladare och mer harmoniska män, och inte heller kvinnor.
Dessutom riskeras hela samhällens självbevarande och självförsvarsförmågor att kunna tillintetgöras i en förlängning.
Det är väl där vi kanske befinner oss idag. Alltså i en västvärlds självförsvarlöshet, både vad gäller brottslighet och fortplantningsförmågor?
Alltså kan begreppen frihet och jämlikhet därför verkligen anses vara mycket bedrägliga begrepp?
Om de inte också kan anses som både människo-ovänliga, samt även då samhälls-ovänliga, begrepp.
Men, kanske är dåa alltså begreppen just hyllade som just s.k. Politiskt Korrekta samhällsideal, just med målet att de i sig kan förmå nedbryta både familjer, individer och också då hela samhällen, i en förlängning?
Kanske.
Jag nämnde Bergman, som en stark s.k. internationell image-skapare, av Sverige och svenskar, både män och kvinnor.
I sammanhanget ska man nog då inte förglömma Vilgot Sjöman som starkt s.k. bidragande till en falsk image-bild av Sverige och svenska människor, med sina s.k. Nyfiken-filmer.
Dessutom fanns ju, utöver ABBA, en internationell stark påverkansgrupp, med också en vulgär, simpel,, för att inte säga grotesk, image-bild av s.k. svenska människor, som då kallade sig- Army of Lovers – , som då verkligen var både förvriden och promotande en image om s.k. – fri sex – . Eller kankse skulle man kalla det hela för – ofrihetspromotion – , (s.k. bondage och sadomasocistiska anspelningar?), samt även då därmed egentligen kanske ett förespråkande av – hat – , så gruppen borde kanske istället ha hetat – Army of Haters – ?
Men gruppen fick internationell uppmärksamhet, så även den kunde då s.k. – bidra – till en s.k. – negativ image – , kring just Sverige och svenskar? Där en internationell publik då kunde få sig till livs mycket förvridna föreställningar om svenskar? Dvs., såsom mycket omoraliska, trolösa och perversa människor, kring just sexuella aspekter av livet.
Tror även att artisten, föredragshållaren och aktivisten Alexander Bard, någonstans har uttryckt (ungefär), att – Det är viktigt att lära sig hata (!), (och menat med det kanske ungefär, att: – Kan man inte hata så kan man heller inte älska.)
Men, men, det svenska – ryktet – , kring just hur – svenskar – , tilltros vara, som då verkligen oftast inte alls stämmer överens med hur just – majoriteter av alldeles vanliga, trogna, sunda, sansade och balanserade svenskar oftast är – , det har kunnat skapa mycket förvridna föreställningar, förvanskade förväntningar och fantasifulla och osanna inbillningar hos många människor, om just – svenskar – , ( särskilt då blonda människor i allmänhet, och blonda kvinnor i synnerhet.)
Alltså, mycket av en s.k. progressiv, eller s.k. modern, dvs., all förvriden och perverterad ideologi-propaganda som har kunnat förmedlats genom en underhållningsindustri, behöver man ta med i förståelsen av olika kriminella skeenden (och kanske särskilt då våldsbrott som våldtäkter osv.,), när man iakttar och konstaterar många brott mot just – blonda människor – , mot både svenska pojkar och svenska flickor.
Felaktig propaganda kan skapa förödande och mycket felaktiga föreställningar om människor, och även då mycket felaktiga föreställningar om hela kulturer, om hela nationer och om hela folk.
Men, en s.k. felaktig propaganda, genom en underhållningsindustri vill mycket sällan varken begränsas eller kritiseras. Den kan istället då – utan censur – tillåtas att propagera sina budskap utan några former av ifrågasättanden eller reflexioner på deras egentliga innehåll, (vad gäller deras ofta mycket nedbrytande förmågor vad alltså gäller en s.k. svensk image, eller en s.k. – Sverigebild – ).
Det är märkligt.
Hur ser resultaten ut för Danmark? Kan man promenera tryggt på kvällarna i Nørrebro? Faller antalet våldsbrott?
Jag försökte att leta lite, men hittade inte så mycket info. Vad gäller våldsbrottslighet lyckades jag få fram en dataserie från 2007 till 2020. Antalet verkar ha legat ganska stabilt på cirka 15-20 tusen om året från 2007 till 2016. Sen såg man en ganska dramatisk ökning på cirka 50% som verkar ha blivit permanent och man ligger nu på 25-30 tusen om året.
Tabellen kan ni hitta om ni går hit:
https://www.statbank.dk/statbank5a/selectvarval/define.asp?PLanguage=1&subword=tabsel&MainTable=STRAF11&PXSId=146191&tablestyle=&ST=SD&buttons=0
Sen väljer ni ”Crimes of violence” och alla tidsperioder. Ni får då en tabell och om ni sen går upp till ”Graphics”, kan ni välja olika typer av diagram.
Någon annan som har mer eller bättre data?
Jag inser självklart att Danmark är mycket tryggare och mer välfungerande än Sverige. Men jag tror inte att det har något att göra med hur hårda straff man har, utan att det beror på att man har haft betydligt mindre immigration av folk från välkända problemgrupper.
Schweiz har också hårdare straff och mycket mindre brottslighet, jämfört med Sverige. Men man kan likväl tydligt se att vissa grupper märker ut sig. T.ex har Schweiz världens största exilbefolkning från Eritrea. Detta beror på att domstolarna periodvis har gett personer från det landet automatisk rätt till asyl.
Jag hittar inga siffror på vilken andel av den gruppen som begår brott, men det är knappast någon tvekan om att de är ungefär som övriga grupper från Afrikas horn. T.ex begicks det uppmärksammade mordet på en 8-årig pojke i Tyskland förra året av en eritrean från Schweiz:
https://www.swissinfo.ch/eng/station-death_suspected-frankfurt-attacker-was-wanted-by-swiss-police/45130520
Rent allmänt är det MYCKET svårare att hitta relevant info i Europa, jämfört med USA. Men jag ser inget som tyder på att utfallet är meningsfullt annorlunda här. Vissa grupper är helt enkelt mycket, mycket mer benägna att begå våldsbrott än andra och hur hårda straff man har verkar inte meningsfullt påverka detta.
T.ex har många svenska dissidenter under lång tid hållit upp Finland som ett föredöme. Där hade man minsann riktiga poliser och rejäla straff. Men vad spelade det för roll? När de fick meningsfullt inflöde från MENA fick de direkt samma effekter som i alla andra länder.
Japan har både höga straff och låg brottslighet. Tror någon på fullt allvar att detta skulle spela någon som helst roll om de tog in några miljoner afrikaner eller araber?
Viss effekt torde väl långa fängelsestraff ha. Man kan väl anta att benägenhet att begå våldsbrott är nornalfördelad också inom invandrargrupperna och kapar man i den mest brottsbenägna änden borde man få lägre total brottslighet. Men i övrigt håller jag helt med dig i ditt resonemang. Det är invandringens storlek och invandrarnas etnicitet som är den avgörande faktorn.
@ Anders,
”Viss effekt torde väl långa fängelsestraff ha. ”
Så vitt jag kan bedöma, verkar detta vara 100% beroende på vilken grupp vi pratar om.
Om man höjer straffet för rattfylla till 10 års fängelse i t.ex Danmark eller Schweiz, skulle detta nästan säkert resultera i en kraftig minskning av antalet som kör rattfulla.
Men om man höjer straffet för väpnat rån från 5 år till 10 eller 50 år verkar inte ha någon som helst effekt på t.ex de svarta i USA.
Det är verkligen inte så att man inte har försökt! Det är genomgående helt drakoniska fängelsestraff i USA, men inte har detta påverkat läget det minsta i Detroit eller Baltimore. Det som finns är en ren segregeringseffekt, men inget alls tyder på att det finns en avskräckningseffekt. Jag kan inte se att det är annorlunda för t.ex araber eller hazarer i Sverige.
@Utlandssvensk. Jag tror du missförstår mig. Jag hävdar inte att stränga straff har någon avskräckande effekt på de grupper vi talar om. De har nog alldeles för låg impulskontroll för att det skulle fungera. Det jag menar är att om vi inkapaciterar dem som begår grova våldsbrott i 20 år, så kommer den befintliga gruppens förmåga att begå brott att totalt sätt minska under denna tid. Vi kan också anta att de som vi inkapaciterar är de i den aktuella gruppen som är mest benägna att begå brott, och att inkapacitering av X % av gruppen ifråga leder till en minskning av brottsligheten i denna grupp under tiden de är inkapaciterade om >X %. Det ideala skulle förstås vara att inkapacitera alla, vilket enklast ordnas genom massiv repatriering.
Uppgiften avseende somalierna i Danmark förvånar inte. Skulle tro att vi har samma situation i Sverige.
@ Anders,
Ok, allt grönt.
Fast jag är osäker på hur mycket ”svanseffekt” det finns. För en del grupper, tror jag inte att det spelar någon större roll hur man selekterar de som blir inlåsta.
@ Anders,
Vad säger du om detta:
”Ny statistik från Danmark: 62 % av unga somalier är dömda för brott
https://samnytt.se/ny-statistik-fran-danmark-62-av-unga-somalier-ar-domda-for-brott/
En framgång för de hårdare tagen i Danmark?
@Utlandssvensk,
först en fråga, i vilka åldrar räknas en person som ung?
Intressant är att 62% är dömda för brott. Det torde innebära att brottsligheten i gruppen i stort sett är 100%.
@ Fd moderat,
”i vilka åldrar räknas en person som ung?”
15-30 år, i detta fall.
”Det torde innebära att brottsligheten i gruppen i stort sett är 100%.”
Kanske inte 100%, men rimligen 80-90%. Flera andra grupper är liknande. Från den länkade artikeln:
”222 av de 357 män med ursprung i Somalia från årskullarna hade fått en dom. Det motsvarar 62 procent. För Libanon var det 322 utav 535, alltså 60 procent. För Marocko var det 54 procent medan Irak, Iran och Jugoslavien låg på över 40 procent.”
Jag skulle säga att det är liknande siffror för svarta män i USA. 1 av 3 hamnar någon gång i fängelse, så andelen som begår brott ligger nästan säkert över 50%.
Det borde, enligt mig, vara uppenbart att detta inte kan hanteras med västerländska metoder (poliser, fängelser, etc). Det är ungefär som att vilja laga en stridsvagn med en cykelpump. Verktyget har ingen meningsfull relation till uppgiften.
Men tydligen är så inte fallet, eftersom nästan alla, inklusive dissidenterna, verkar vilja göra just detta. Jag har väldigt svårt att begripa denna inställning, men å andra sidan är det mycket jag inte förstår.
@ Fd moderat,
Här är en ganska bra tabell från USA:
https://ucr.fbi.gov/crime-in-the-u.s/2016/crime-in-the-u.s.-2016/topic-pages/tables/table-21
Där ser man att cirka 10% av den svarta befolkningen blev arresterade under ett år (2016).
I flera kategorier av grova brott, begår de svarta fler brott än de vita i absoluta tal. T.ex gäller detta för mord och rån. Om man går ner och tittar på siffrorna för de under 18 år, är dessa ännu mer dramatiska. I den gruppen begår de svarta ungdomarna dubbelt så många mord och rån, jämfört med den vita gruppen.
Så per capita har vi uppenbarligen helt hysteriska skillnader, där de svarta ligger upp mot tusen procents överrepresentation i flera kategorier.
Jag har min teori om att svenskar och migranterna ej vill leva tillsammans. Varken MENA eller svenskar vill leva med varandra. Vad ska man bli i Sverige liksom? En snickare, ingenjör? Dra ihop 25-35k i månaden och leva i en kreoliserad tillvaro med andra? Det är dömt att misslyckas. Tittar man sig omkring i förorterna till Stockholm och Södertälje har en drastisk förändring skett senaste 10 åren. Det är mest MENA ute på torg & gator. De vill ingå i en invandrarkultur, köra snabbt, bränna pengar, dra linor kokain, åka till hemlandet. De vill inte leva med svenskar. Ska de då vilja plugga några år för att ta ett arbete som statistiker eller lärare? Vad är poängen? De vill inte bygga upp detta land, de vill inte ens vara en svensk, lika lite som en svensk vill vara en eritrean, turk eller somalie.
Lever man i en invandrarförort så fattar man detta. Om man lämnar sitt elfenbenstorn.
Visst, hårdare straff. Men Sverige har verkligen nått en kritisk nivå på invandringen där en arabiserad, kreoliserad, ghettoifierad amerikansk kriminalitet är cementerad. Point of no return, harmageddon, utrotning, förödelse.
Svenskarna matas med en krönika från någon PK-floskelätande journalist på Expressen. Varför inte ta fram Anna Dahlberg, hon är lite våghalsig, trots allt 2012 gick ut och ville minska invandringen. Varför inte Ivar Arpi, han är ju trots allt en av de som i MSM lägger ut en text om det alla VET: Att demografin förändrar Sverige och att varken svenskar eller migranterna umgås eller vill ha någon särskild kontakt med varandra.
Har ni tänkt på varför det är svenskarna som ska vara undergivna invandrarna? Det är för att de minst lika mycket som svenskar anser att det är en väsentlig skillnad på oss. Och de har vant sig vid att svensken är den som är den undergivna parten. De har lärt sig att maktbalansen är på deras sida. De kan med sin aggression visa oss mesiga svenskar att de har makten i samhället. De har insett att det inte längre är någon kamp. Svensken har givit upp för att se på Idol och frossa i hamburgare från McDonald’s.
Det är så, vi förenas inte alls i grunden och volymerna är för stora, genomförd av politikerna. Nu senast den feministiska regeringen. Förut Reinfeldt. De bär ansvar för våldsutvecklingen i landet. Vi hade inte haft den utan dem!
Utvecklingen blir naturligtvis bara värre med den påfyllnad som sker.
Vad blir detta på 15 års sikt? När (skatte)pengar inte räcker pynta ut bidrag.. kommer EU eller någon rik privatperson skjuta till miljarder som ändå bara kan lappa och laga?
Ett märkbart välfärdsfall vid ekonomisk svångrem kommer bli fallet och hur reagerar då ex ”Södertälje” ? Eller ursprungsbefolkningen, särskilt de unga som är lurade i vänsterns postmarxism?
För det skulle bli ett förhållandevis välfärdsfall från hög höjd. Alltså ännu återställs vandaliserade skolor, utbrunna bilar fraktas bort, akuten tar emot d-vitaminbrist-patienter under Coronapandemin, pengar betalas ut i hundramiljonersklassen osv. Men vid en ekonomisk kris?
Allt rör också inte pengar som du beskrivit det har med fungerande tänk, respekt och någon typ av enhet bygga samhällen på som saknas mellan grupper nu. Grupper, ””mångkultur”, olika folkslag och kulturer. Olika.
Helt omöjligt i praktiken sammanhålla ens med S ”allas lika” önsketänkande.
Något händer just nu. När (s)taten inte klarar sin egen politik märker medborgare att de får klara sig mer själva. Ex mot våld. Sunt förnuft finns eg nu hos våra grannländer som dock också har problem men inte lika stora. I allafall vad gäller kriminaliteten, debattklimat, staten/medborgarnas förtroende.. så är detta mer hanterbart hos grannarna.
För svenska politiker är, eller kommer grannländerna som kan peka med hela handen mot oss och vi kan se jämföra med dem, vara ett ”problem”. Här hemma är ju media biased så in i h*elvete och en spade är något annat. Statens tv är propaganda blandat med underhållning och sport.
Volymerna är för stora hantera nu. Lägg ännu mer ekonomisk kris genom en 2021-pandemi på det. Ska fler politiker ta semester eller tjänster i Vietnam då : ) Jag hoppas det.
Troligtvis kommer AfS och andra partier växa sig starkare. Personligen tror jag återvandring genom pull faktorer är det enda som kan rädda landet hyffsat.
Jag har skrivit tidigare att många invandrare förutom att de inte har skäl invandra (men senaste regeringar satsat på detta koncept?) så finns en etnisk aspekt. Invandring av mörkhyade till Sverige ger d-vitaminbrister ger hälso-och kognitiva problem i generationer. En förlust för mottagarland som för många invandrargrupper. Detta är en del av segregationsproblemet i USA bl a inom den svarta samhällsgruppen. Nu problem även här i ”utsatta områden” nära dig.
Det finns fler andra komponenter i den misslyckade migrationspolitiken naturligtvis men hälsodelen är större än vad anges (migration kopplat till kroniska sjukdomar). Detta går inte skatta bort. År efter år ösa pengar in i fruktlösa projekt. År efter år att barn föds med brister och en skör hälsoframtid och skolgång. Sedan uppmanas barn t o m bära slöja. En ”rättighet” när det är en dumhet i ett klimat som vårat.
Upplys om dessa saker i framtida återflyttningsprogram. Ge kunskap och betala bidrag genom smarta återvandringsprogram. Alla blir gladare.
”Troligtvis kommer AfS och andra partier växa sig starkare.”
AFS har rena idioter i sina partier som de framför som talare. För att nämna några så är Hahne rena pappskallen. Hahne fick först kicken från SD och sen från AFS. Snälla! Han är så dumdryg. Och han var vice partiledare. Sen har vi den här Jeff Ahl, ännu en pundare som man ska ta fram. Varför inte ställa ut en somalie i burka som börjar skrika om islams erövrande av Västvärlden. Det finns så många dårar i den här rörelsen som går och kallar sig olika saker, att jag orkar inte gå in på alla. Brukar försöka sålla agnarna från vetet.
AFS har en del bra ledare, någon läkare vid namn Anders och Mattikainen är skicklig retoriker & analytiker. Gustaf Kasselstrand är HELT OK, men Gustaf vill vara ”bundis” med alla sina pundarpolare, och då går det som det går rent politiskt. Tror till och med inte ens att Mattikainen och Anders ens är med i partiet längre.
Jag tycker man ska satsa på Sverigedemokraterna. De har bra företrädare och kan det politiska. Kanske det kommer ett annat parti framöver. Men Snälla, låt oss lämna de här AFS-dårarna, snälla. Man behöver göra en politisk analys och kan då inte skicka ut en drös nyutbildade högskolestudenter föra att driva valkampanj som ska in i riksdagen med en ”socialamediestrategi”.
SD har gjort en resa och hade de här sakerna för sig typ 1992 med Anders Klarström. De hade ganska fina marscher och Anders talade starkt i motvind. Det var andra tider. SD fick under denna tid inte ens boka partilokaler eller anordna möten offentligt. (något i den stilen). De gick då marscher, Engelbrektsmarschen bland annat.
Man behöver mer stabilitet. Ska den politiska vägen gå någorlunda så är det SD som kan göra något. Om inte svenskarna radikaliseras fort på typ två år mellan 2028-2030 och röstar fram ett repatrieringsparti.
Se på typ Nye Borgerlige i Danmark. Jag vet inte allt för mycket om dem. Men de verkar mer och mer ta över Dansk Folkepartis roll. Kanske kan åstadkomma lite repatrieringar med tiden. Har ett seriöst ledarskap.
Hej Framtidsanalysen.
Ja då finns det hopp.
Om vi jämför AfS o andra nya partier med S, V m fl som har destruktiva marinerade politiker från start så kan AfS såväl som liknade partier göra något nyttigt i en akut sjuk samhällskropp. Trots barnsjukdomar.
Naturligtvis är det som du skriver ang uppbyggnad av nya partier men där finns bärande element jämfört med de flesta andra partier som bara missbrukar våra medel, lever i ismer som nu fört oss hit.
Håller med om AfS men måste nog säga att AfS redsn nu satt fart på återvandrings-, medborgarskaps- och brottsbekämpningsfrågor.
Men Sverige kan också bli Balkanlikt. Det är det ju redan bitvis. Lång tid och stanna som ett andra-klass-land lång tid.
Handhjärtan o tal på Medborgarplatsen hjälper inte nu. Inte heller feministisk dans mot våldtäkter, om vi ändå ska dra in lite tokerier från ett grannland : )
som ändock har betydligt bättre utgångslägen ska sägas.
”Men Snälla, låt oss lämna de här AFS-dårarna, snälla.”
Först får vi väl se vilka partier som är tillåtna 2022.
För mig var det väldigt svårt 2018 och jag gick fram och tillbaka mellan SD och AfS flera gånger. Till slut blev det AfS efter att ha röstat SD sen 2002. Men jag tar verkligen inte lätt på 4% spärren. Jag hade inbillat mig att AfS hade en sportslig chans, vilket var helt fel.
Kanske är det nobelt och principfast att alltid rösta på det parti som verkligen ligger närmast den egna övertygelsen, men jag är grundligt trött på att rösta på partier som inte kommer in. Jag har gjort det i 5 val nu (1994-2006 och 2018) och tror inte att jag orkar med det en gång till.
Visst känns det meningslöst att rösta på partier som inte kommer in. Tyvärr börjar jag att tycka att SD börjar bli för mjuka och att en del av deras ledamöter är rätt nöjda med att sitta i riksdagen för att lyfta sin lön.
Samtidigt ska man veta att SD inte kommit in alls om ingen röstat på dem 2002 och 2006.
@Vartborduanalysen
Du menar då att 8 klövern med SD som slagpåse har bättre folk, lite exempel på tidigare och nuvarande uppställning, Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt, Stefan Löfven, Margot Wallström, Gustaf Fridolin, Annie Lööf, Ylva Johansson….listan kan göras i det närmaste väldigt LÅÅÅÅNG, my god vilket universum bor du i. Detta gäng platsa ju knapp på kyrkogården nergrävda 180cm under jord (de borde dock ligga där)……..AFS är ju det enda parti som åtminstone har en realistisk och fungerande plan och politik dvs skicka hem alla MENA för det är ju som jag kan läsa från flera (vilket jag vet själv är enda lösningen) det enda som kommer kunna rädda en total kollaps och inbördeskrig.
GLÖM alla idéer om integration och assimilation. Har rest en del i Afrika, ta en tur dit och fundera hur deras resa hit skulle få dem att vilja bli Svenskar helt plötsligt. Det är så jävla dumt att det inte går att beskriva dessa individer kommer ALDRIG bli Svenskar eller för den delen VILJA bli det hur mycket Värdegrundsreligionen och dess dogmer än hoppas på det……
@ Brukspatronen
Jag har aldrig nämnt de gamla partiernas företrädare. Men de här AFS har ingen direkt uppbygt organisation. De har inte en förklaring hur repatrieringarna ska gå till. De har inte särskilt bra företrädare. Jag anser att flera av dem inte är tillräckligt analytiska att förstå att svenskarna (dvs. massan) i bred mening inte tänker som jag eller du (att repatrieringar krävs). Det krävs till att börja med att man stänger gränsen för migranterna. Det är prio ETT för närvarande. Sen kan man börja tala om repatrieringarna i högre utsträckning. Det svenska samhället är knappast där ännu.
@ Lars***,
”Invandring av mörkhyade till Sverige ger d-vitaminbrister ger hälso-och kognitiva problem i generationer.”
Jo, det är uppenbart men en av många saker som ingen vill prata om.
”Detta är en del av segregationsproblemet i USA bl a inom den svarta samhällsgruppen.”
Jag tror inte att problemet är alls lika påtagligt i USA. New York ligger på samma breddgrad som Madrid. Det enda område som, i detta sammanhang, är jämförbart med Sverige är Alaska.
Jo, det är påtagligt hos den svarta befolkningen i USA med D-vitaminbrister.
Anledningarna är flera men en huvudorsak är den svagare vintersolen, molnigheten, kylan (kroppen täcks av kläder), färre soltimmar.
Att NY ligger på samma breddgrad som Athen hjälper inte, dessutom är klimaten olika. NY är kallare.
Från 37e breddgraden finns möjligheter till D-vit.tillverkning. Men därifrån (och nedåt) beror det också på hur molnigt vädret är, hur mörk huden är bl a.
Coronapandemin har öppnat för frågor kring etnicitet och migration till klimat som kan ge försämrad hälsa även till kommamde generationer (det här är inte är något egentligen vad gäller forskning).
Kumskapen krockar dock med den politiska sfären angående multikultur och arbetskraftsmigration.
Sämre hälsa, kriminalitet, negativa skolresultat och sämre framtida jobbmöjligheter kommer i ett annat ljus om det medicinska tas med kring etnicitet och migration.
Som du antyder väcks tanken kring hur är då det generella hälsoläget i norra Europa bland ex somalier eller andra liknande migrantgrupper?
Studier pekar på allvarliga hälsoproblem.
Nåt att bita i för framtiden.
Utlandssvensk, jag hittade en video med Dr. John Campbell som tar upp vitamin-D-brister och samband Covid -19.
Videon är förhållandevis lätt ta till sig även för den som inte är intresserad i stort av medicin (tror jag).
Vid omkr 18:40 in i videon tar han upp bristerna i Spanien, Italien (Grekland).
Nu rör videon pandemin en del men som jag redan påpekat så påverkar vitamin-D-brister en hel del annat inom särskilt migrant-befolkningsgrupper (ex i Sverige). Kroniska sjukdomar, kognitiva störningar, depressioner, cancer, fosterskador o s v med negativa sociala följder. Mörkhyade somalier har lyfts som ett exempel på migrantgrupper.
Detta är minst lika viktigt ur ett längre samhällsperspektiv generellt ang bristerna än ”bara” högre mortalitet nu under pandemin.
Visst går det på konstgjord väg medicinera hela livet (kan finnas komplikationer dock ..kanske inte alltid så säkert/enkelt?)
men många skulle aldrig bry sig om ta tillskott ändå.
Och vad händer under längre kristider när inte tillskotten, sjukvård finns? Eller för den delen att kunskapen falnar. Jo, då fortgår det kroniska i generationer, med följder som ovan.
länk
https://m.youtube.com/watch?v=_fIMkigtnk4
@ Lars***
”Trots barnsjukdomar.”
De skickliga och analytiska ledarna har lämnat AFS. Mattikainen & den här läkaren Anders.
”Håller med om AfS men måste nog säga att AfS redsn nu satt fart på återvandrings-, medborgarskaps- och brottsbekämpningsfrågor.”
Att AFS har bidragit till att lyfta frågorna om återvandring, medborgarskap- och brottsutveckling, är ren bullshit. De har stått på en scen och slängt upp dårar (Jeff Ahl, William Hahne m.fl.), som utan konsekvenstänk har fört fram sina tonårsdrömmar. Som sagt, lika bra att slänga fram en somalie i burqa som ropar om ett kalifat i Sverige. Varför inte Abdirizak Waberi?
Frågorna har lyfts av: MSM, Alternativ-media och SD. Framför allt ändras folks uppfattning i och med brottsvåg & invandringspolitik. Vilket har lyft återvandrings-, medborgarskaps- och brottsbekämpningsfrågor.
Vi som skriver här på bloggen är samhällsintresserade. Inte är det vi som gör någon speciell skillnad förutom att analysera och tänka kring situationen. Vi kan som högst påverka de som läser här på bloggen som i sin tur kan föra budskapet vidare. Några tidningsskribenter tittar in här då och då och läser bloggposter och kommentarer.
@Utlandssvensk.
Appropå val och att ens valda parti ej kommer inDvs ej klarar 4% spärren;
Förstår att det kan kännas jobbigt, kanske kan resonemanfet/tanken att det i princip aldrig lär hända att ett parti går från okänd till över 4%. Dvs det behövs och är viktigt med alla dessa 0-4% rösterna. Hur skall annars de kanske mindre insatta/engagerade/vågade röstberättigade personerna fås till att lägga sin röst på ett litet nyuppstartat parti? Du ochandra har gått,i brächen och banat väg för framtiden.
Vad du skall rösta framöver kan jag såklart inte bestämma över, men jag hoppas att du och så få andra som möjligt väljer nått av sjuklövern.
Tillomed en blankröst är värdefull, speciellt om det annars skulle blivit en sjuklöver.
Mvh PP.
@ Fredrik,
”men jag hoppas att du och så få andra som möjligt väljer nått av sjuklövern.”
Det är ungefär lika sannolikt att jag kommer att rösta på 7K som att Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven båda öppet blir medlemmar i KKK.
Ok Framtidsanalysen. Mig har AfS påverkat. Antagligen SD med. Tänker på återvandring vilket är helt rätt fokus.
Vi får se framöver vilka som mer kommer driva återvandring. Enligt mig prio ett.
För mig finns de värsta dårarna i de gamla partierna.
Lars***
Återvandring/repatriering är på inget sätt ett nytt fenomen för invandringskritiker. Den tanken har funnits där i flera årtionden. Sverigedemokraterna har hela tiden haft återvandring på sitt partiprogram.
https://sd.se/vad-vi-vill/migrationspolitik/
”Bidra till återvandring genom ett tydligt uppdrag till Migrationsverket om att prioritera frågan samt satsningar på såväl ekonomiskt stöd som till exempel anpassade utbildningar och kontaktförmedling för den enskilde.”
Ja. Det är uppenbart. Men jag pratar om det som förs fram. Prio. Fokus. Elden.
Jag är övertygad om att AfS påverkst SD.
Kasselstrand är en viktig person idag.
Även MED. T o m nya vänsterblivna partier om de värnar nationens överlevnad. Överhuvudtaget sådana partier som samverkar alt pressar SD.
Jag röstade SD senast. Utlandssvensk, om jag förstått rätt o flera andra, på AfS. Jag avstod AfS för att jag ville SD skulle få % och det känns fortfarande rätt. Men, nästa val får vi se vad..
Jag blaimar ingen för hur de röstar f ö bara det sker i någon slags värnande för Sverige. Oss.
Mer tror jag inte jag har om detta nu.
Fortfarande framstår de gamla partierna som idiotpartier jämfört med AfS/Kasselstrand.
@ Lars***
”Fortfarande framstår de gamla partierna som idiotpartier jämfört med AfS/Kasselstrand.”
Hur svårt är det att inte framstå som en jubelidiot jämfört med de gamla partierna? inte särskilt svårt. Så det säger inte mycket om Afs/Kasselstrand.
MED är en variant för de som är lite för fina för att rösta SD. De som tycker att man inte ska bli ”nazze”, för det kan man ju bli om man röstar på SD. Jag förstår att man vill driva ett parti på egen hand. Bygga upp en politisk kraft. Men jag menar att MED inte kommer vara med i politiken mycket länge till. Och om de är med i politiken kommer de få knappt några promille i kommande val och därefter antingen drivas vidare på halvfart eller avvecklas.
MED:s medlemmar kan lika gärna uppgå i Moderaterna eller Sverigedemokraterna. Moderaterna har ändrat profil sen MED:s grundande medan Sverigedemkoraterna har blivit normaliserade, det vill säga avnazzefierade.
@Utlandssvensk,
just gruppen eritreaner är avvikande i Sverige så till vida att det är en hyggligt fungerande grupp i det svenska samhället. Dock tror jag att vi i Sverige har haft tur just med dem för det verkar finnas rätt mycket skit i den gruppen.
Ungefär som när jag träffade en somaliska i Spanien som talade perfekt spanska (och engelska). De finns men är få.
Vad gäller Japan finns därutöver barnuppfostran, att man skall respektera äldre, som en del i varför Japan har låg brottslighet.
@ Fd moderat,
”just gruppen eritreaner är avvikande i Sverige så till vida att det är en hyggligt fungerande grupp i det svenska samhället. ”
Har du några siffror?
@Utlandsvensk,
jag skall försöka hitta. Har för mig att Tino S har skrivit om det.
@Utlandssvensk,
jag har sökt lite men inte hittat något. Det jag tror fanns i mitt minne är eritreaner som fanns först i Sverige när gruppen var väldigt liten och mest bestod av kristna.
Abraham Ukbagabir, han den där illegale invandraren som medelst köttkniv dubbelmördade 55-åriga Carola Herlin och hennes son 28-åriga Emil Herlin på IKEA i Västerås för nästan på dagen fem år sedan (den 10 augusti 2015), är eritrean.
Hans, kanske läge för ett blogginlägg om till minne av Carola och Emil och vad som (inte) hänt de senaste fem åren?
Jag har bloggat om fallet förut. Svårt att hitta inlägget nu, dock, eftersom jag inte minns vilken rubrik jag satte.
@ Hans,
http://motpol.blogspot.com/2015/08/mord-i-den-svenska-idyllen.html
Du är fantastisk. 🙂
@Bokhyllan Billy,
notera att han redan hade fått uppehållstillstånd i Italien men han ville bo i Sverige eftersom han kunde få livstids försörjning i Sverige.
I Sverige har vi faktiskt ingen gängkriminalitet.
Det är en missuppfattning.
Vi har socioekonomiska faktorer.
Som botas med högre skatter.
Och projekt.
Och om vi har kriminalitet
så har vi den i Danderyd
och kanske i Täby.
En röst på Stefan Löfven
är en röst mot en gängkriminalitet
som inte finns.
Så barnsligt enkel logik
att också ett svenskt barn
kan förstå den.
Länge leve VÄRDEGRUNDEN!
Terrorister kan också förlora sitt danska medborgarskap (om de har dubbelt dito).
Vilket vore ett flagrant brott mot Värdegrunden i Sverige.
Det verkar som om man kört slut på ordet samordnare och växlar över till delegationer istället.
Hej.
Som sagt, vi gör det vi vill ska fungera. Vi gör inte det som bevisligen faktiskt fungerar.
Ledtråd om vad det är – svensk historia fram till mitten på artonhundratalet.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Jag har en och annan bekant som har ett kriminellt förflutet. De är betydligt mer hårdföra och skoningslösa i sina åsikter om vilka metoder polis och rättsväsende ska ha använda än vad jag är. Erfarenheten vet; tron tror. DS
@ Rikard,
”Som sagt, vi gör det vi vill ska fungera. Vi gör inte det som bevisligen faktiskt fungerar.”
Exakt så!!!
Jag tycker mig ha sett att inte ens Sarnecki längre tror på fritidsgårdarnas helande verkan flimra förbi någonstans.Som så mycket annat är det ett hemsnickrat sosse-påfund som kanske lät och kändes bra på 70-talet.Enligt Sarnecki (forskare) är fritidsgårdarna snarare kontraproduktiva, precis som fängelserna, eftersom det där knyts kontakter och knep lärs ut.
Man bör alltså avstå från att bygga fritidsgårdar och att bestraffa med fängelse.
Vilket ju är precis vad regering, domstolar och polis faktiskt gör.Slutsatsen är att gängkriminalitet aldrig bekämpats så framgångsrikt som just nu.Åtminstone inte under en Alliansregering.
Så har SD äntligen lagt ett eget förslag till svensk migrationspolitik.Nu vet alla vad de har att förhålla sig till.Riktmärket är så att säga satt.Även den minsta lilla minimala justering av SD-förslaget kan alltså kallas vänster och tillåta partier som S, M, KD och L att påstå sig vara liberala när de påtar ihop ett eget.I varje fall i den jämförelsen.Tyvärr för partier som Mp och C bådar det inte gott inför framtiden.Nu är det väl inte särskilt mycket som bådar gott inför framtiden för något av dessa partier egentligen men ändå.Det kan bara inte vara roligt att tvingas se hur alla andra lämnar för SD:s trumpetstötar.
Man kan tillägga att Sabunis liberaler inte går att lita på.För att överleva är de garanterat beredda att sälja sin själ.Också till Åkesson.
De vänsterliberala fritänkarna på Sydsvenskan sätter latten i halsen när S och M inte är överens om att utesluta populistiska utspel i valrörelsen.Man kan t.o.m tänka sig att offra MP för den goda sakens skull.Det står en fritt att välja om man vill tänka på klimatet numera på Sydsvenskan sägs det.
https://www.sydsvenskan.se/2020-08-13/eniga-pa-18-av-23-punkter-om-migrationen-kom-nu-overens-s-och-m
Det skulle ju vara slut på personliga påhopp???
Jag hittade en rapport om brottsligheten i Danmark:
https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=29445&sid=indv2018
Den som orkar kan grotta…. På sidan 106 ser man hur många som är dömda, uppdelat på ursprungsland.
Sidan 99-100 är också värd att ta en titt på. Där ser man andelen som är försörjda av staten, uppdelat på ursprungsland.
Jag har bara tittat kort på dokumentet, men från mitt perspektiv ser det ut som överallt annars i Väst, dvs vissa grupper går på bidrag och begår brott i väldigt hög utsträckning. Min gissning är att det inte finns någon meningsfull skillnad alls i utfallet för t.ex somalier i Danmark eller Sverige, men eftersom det finns många fler i Sverige så blir effekterna mer märkbara här.
Man kan också fråga sig om Sverige fortfarande ska anses skyddsvärt. Vi har nått en punkt där det är högst tvivelaktigt att en reducering av invandrarelaterade samhällsproblem kommer att kunna lösas utan en väldigt auktoritär regim, vilket knappast är troligt innan svensk ekonomi har fullständigt raserats.
Men innan dess kommer sannolikt stora delar av den produktiva befolkningen ha flytt landet, i den mån de har kompetenser som är efterfrågade i andra mera, för befolkningen, ansvarstagande länder.
I det fallet är nog t.o.m. den notoriska orruptionen som smörjer systemen i andra länder ett mindre problem än den våldsproblematik massinvanringen till Sverige medför.
”den notoriska orruptionen som smörjer systemen” , du har helt fel , det är samma korruptionsnivå här i Sverige som det är i s k ”bananrepubliker”.
Tror du att du kan exploatera en halvtaskig f d industritomt till ett lönsamt bostadsbygge/fastighetsutveckling utan att ha stora plånboken med dig till höga vederbörande(tjänstemän/politiker) i myndigheterna?
Även i Sverige kan man och skall man dömma alla gärningsmännen för ett gemensamt brott. Problemet är att vi har domstolar som ersatt lagen med ett kulturradikalt tyckande.
Vad säger herr Tegnell?
Rent statistiskt så ökar väl chansen för en bättre integration i takt med skjutningarna på Järvafälten?
Flockimmunitet?
Flockimmunitet?
Är inte det när MENA invandrarna slipper åtal i diverse brottsmål?
När förundersökningarna läggs ner i ”brist på bevis” (läs: man inte vill/kan jaga vittnen etc i förorter och ”socialt utsatta” områden, eller det är mot Värdegrunden eller gynnar det onämnbara politiska partiet)…
Lite utanför ämnet för bloggposten men jag kan inte låta bli att skriva nedanstående.
Personligen anser jag att det vore illa även om det vore två-tre miljoner japaner (ex.vis) som flödade in i landet; visst begår de sällan brott och kommer från en högstående civilisation MEN ville jag leva i Japan skulle jag söka mig dit, huvudsaken är att vi västerlänningar som vill leva i våra respektive länder har all rätt att göra det utan att invaderas av främmande folk oaktat brottsaktivitet.
Att vi nu invaderas av ociviliserade vildar gör bara det hela än värre men huvudsaken är att vi inte skall invaderas alls, helt oaktat civilisationsnivån på invasionen.
Vi måste sluta fastna i ”detaljer” och i stället hävda vår rätt till vårt land och vår civilisation (om än Sverige under min livstid aldrig varit ett västland och ännu efter murens fall inte är det, men det är en annan fråga).
@Ofrivillig svenska
det är en sak som inte går att diskutera öppet. Jag har pratat med folk i Spanien angående detta. De hade suttit på ett kafé i Malmö och räknat folk. De noterade att max 20% var svenskar. Resten var av annat ursprung.
Jag minns när jag var i Stockholm en gång och gick förbi en McDonalds. Då kom ett pojklag i fotboll. Det var bara svarta pojkar. Då kände jag att jag inte längre var i Sverige. Eller för den delen när man någon gång åker den blå linjen vilket inte hände allt för ofta. På perrongen vid centralen kände jag mig som om jag var i Bagdad. Så vill inte jag ha det.
@ Ofrivillig svenska,
”Vi måste sluta fastna i ”detaljer” och i stället hävda vår rätt till vårt land och vår civilisation ”
Jo, det vore väldigt önskvärt.
Sen är det min uppfattning att precis som det finns grupper där man nästan inte kan ta emot någon utan skadliga effekter, så finns det andra grupper där det nästan inte spelar någon roll hur många man tar emot.
T.ex skulle jag säga att invandring av vita danskar eller norrmän i princip är samma sak som att svenskar flyttar inom landet. Om det kommer 50 tusen norrmän till Stockholm är ungefär samma sak som om det flyttar 50 tusen svenskar från Jönköping till Stockholm.
Tyskar, britter och holländare är nästan samma sak som norrmän, i detta sammanhang.
För sydostasiater, verkar allt indikera att de är ganska lätta att assimilera i Västländer samt att de genomgående är ekonomiskt framgångsrika och inte sysslar med våldsbrott. T.ex finns det mycket data från gruppen japaner i USA. Som jag ser det, innebär detta att låga till medelstora volymer av folk från den gruppen troligen fungerar bra.
T.ex tror jag att 3-5 tusen japaner om året till Sverige skulle funka helt utan problem. Men 100 tusen om året skulle troligen ge andra effekter än 100 tusen norrmän eller danskar. Över en viss nivå, blir det något som liknar kolonisering. Städer som Sydney och Vancouver är exempel på detta.
Det finns kanske även grupper från MENA som går att hantera, om volymerna är måttliga. Iranier verkar t.ex vara en ganska framgångsrik grupp. Men man bör nog likväl vara försiktig. Jag skulle säga att det bästa är att låta bli helt, men att man ändå kunde ha en rimlig debatt om den gruppen.
Slutligen finns det uppenbarligen flera grupper där det enda rimliga är att permanent ha noll immigration.
Generellt verkar östasiater avsevärt bättre än MENA på alla punkter. Särskilt gäller detta kvinnor från de länderna. Jag har träffat en del från Kina, Thailand och Filippinerna där de undrar vad vi håller på med i Sverige som tar in så många muslimer.
Många är de framför allt kvinnor från dessa länder som anser att vi måste renovera Sverige från grunden.
Vad gäller Iran finns en enkel tumregel. De som gillar shahen är bra. De som inte gillar shahen är dåliga.
Sedan finns det en film på youtube från Stockholm 1955. Allt var inte frid och fröjd då men så som Tage Erlander uttryckte det när han jämförde med USA var att vi i Sverige skulle vara tacksamma att vi inte var etniskt splittrade.
När jag ser den filmen blir jag både ledsen och förbannad på hur vi har förstört vårt land med både vett och vilje.
https://www.youtube.com/watch?v=0OpQYVPWBjA
”Stockholm 1955”
Paradise lost…….
Det var en väldigt fin film som väckte en del minnen hos mig. När jag var liten bodde vi i innerstan och filmen visade några platser som såg väldigt bekanta ut. Jag tror att Tessinparken på Gärdet var med och där var jag ofta som barn. Stämningen i filmen var på något sätt ”rätt”, dvs. det kändes som när jag var liten, även om detta var ett tag efter 1955.
@Utlandssvensk
jag är inte uppvuxen i Stockholm men var en del där eftersom vår familj hade släkt där. Men jag minns från där jag växte upp att det var rätt liknande från där jag växte upp.
Det fanns en anledning till Sveriges goda rykte i världen.
Som sagt, Paradise Lost.
Det var ett tag sedan jag tittade på den filmen men gjorde det nu igen. Jag blir gråtfärdig när jag ser den för jag inser vad våra politiker har slarvat bort.
@ Fd moderat,
Jo, det är fruktansvärt tragiskt. Men det var inte bara politikerna. De flesta svenskar nästan spottade på de som arbetade för att bevara Sverige svenskt. Det var verkligen tufft, otacksamt och hopplöst.
De som aktivt arbetade på att landet skulle förvandlas till ett sh-t hole i 3je värden levde dock allmänt väldigt gott.
@ Utlandssvensk
”Jo, det är fruktansvärt tragiskt. Men det var inte bara politikerna. De flesta svenskar nästan spottade på de som arbetade för att bevara Sverige svenskt. Det var verkligen tufft, otacksamt och hopplöst.
De som aktivt arbetade på att landet skulle förvandlas till ett sh-t hole i 3je värden levde dock allmänt väldigt gott.”
Jag har en teori om att svenskarna omedvetet eller medvetet plundrade landets tillgångar medan man kunde. Man visste omedvetet eller medvetet att landet snart skulle förvandlas till ett shit hole country. Bara att roffa åt sig så mycket det gick. Göra så bostaden ökade så mycket som möjligt i värde, godhetssignalera för att sätta fjutt på karriären, få en godhetsmani utöver det sunda vilket gjorde svenskarna alldeles lyriska inombords när de fick ta hand om (med skattemedel) migranterna (ungefär som man skänker pengar till en utsatt i något land i 3dje-världen, t.ex. blir fadder).
Bert Karlsson fattade detta. Han visste att det var nu eller aldrig att plundra Sverige på tillgångarna. Han var hela tiden emot invandringen. Bara att bygga flyktingförläggningar och tjäna storkosan några år.
Notera att Danmark förra året hade nettoUTvandring av MENA-folk. Det var förvisso bara 700 pers men likväl går det åt rätt håll där.
@ Fd moderat,
”Notera att Danmark förra året hade nettoUTvandring av MENA-folk.”
Väldigt intressant och hoppfullt!
Om MENA befolkningen i Danmark verkligen börjar krympa och detta är stabilt över några år, tyder detta på att hela min teori om effekterna av kvinnlig rösträtt måste omprövas. Jag skulle bli väldigt, väldigt glad om så blev fallet.
Jmf med DK har SE i brottshänseende ett uttalat gärningsmannafokus på brottsoffrets bekostnad, ty vänstern har styrt svensk kriminalpolitik. Detta tillsammans med massinvandringen har lett till den relativt kraftiga ökningen av grov kriminalitet i SE. UNODC redovisar länders brottsstatistik, där SE sticker ut.
Det har smugit sig in de som saknar respekt för människoliv bland kulturberikarna och i kompetensregnet.Det var väl dumt.
Borde inte någon haft koll på det? Så många myndigheter som vi har tänker jag.Nu blir det ju en utmaning för politikerna.
https://www.expressen.se/nyheter/folkets-harda-dom-mot-politikerna-om-gangvaldet/
Aftonbladets Oisin är trumpen, sur och tvär.
Jimmie Å ler nämligen och är glad.
Invandringen är tillbaka på tapeten.
Man måste nog vara en expert i Oisins klass
för att för ett ögonblick tro och hoppas
att COVID-19 skulle rädda sossarna i den frågan.
Det var garanterat inte sista gången Oisin tvingas
se en glad och munter Jimmie Å.
Och helt ärligt, så beror det mer
på experter i Oisins klass
än vad det beror på Jimmie Å.
Inte bara Oisin utan också DN och snart någon smart sosse som Strandhäll eller Palm.Håll grytan kokande liksom och ”all hands on deck”.Han har det så lätt Jimmie Å och behöver knappt anstränga sig.Nu väntar han lugnt tills efter helgen och sedan kommer det ett ilsket utspel från mp och ett annat från sossarna.Katten på råttan och råttan på repet.Mp på S och sossarna på moderaterna.Under tiden svänger opinionen allt tydligare i Jimmies favör och han bara ler.Och ler.
Precis som jag misstänkt skrivs det mer och mer på bloggen när hemestern tar slut.Det kan bara betyda att det skrivs på arbetstid.
I en tid när Sverige står inför stora utmaningar sitter alltså folk och skriver extremistiskt på arbetstid.Man tar inte sitt ansvar och är produktiva när Sverige har en hel värld att försörja.Den Gnosjö-anda man hoppats på i den här svåra tiden lyser helt med sin frånvaro.Blir det ingen bättring så kan både jag och mitt parti stolt meddela att vi är beredda på att gå lagstiftningsvägen!
Du låter som Anders Borg som sa att svenskarna skulle supa mindre och jobba mer och sen söp till och förlorade jobben..
I slutändan kommer det nog att krävas privata fängelser, och betydligt hårdare lagstiftning(för att inte tala om domar!).
Mycket läsvärt inlägg om demografin i Norden kom just upp:
https://morklaggning.wordpress.com/2020/08/13/nordens-demografi-projiceringar-for-aren-2021-2100/
Att det ser värst ut i Sverige är ingen överraskning, men även Norge ångar på i bra takt och Finland verkar göra allt för att komma ifatt, även om de ligger en bra bit efter.
@Utlandssvensk,
i den länk du delade finns ett citat om Danmark och återvandring:
”År 2019 var de flyktingar som lämnade Danmark 730 fler än de som beviljades asyl. Det beror på att den danska regeringen uppmuntrat återinvandring och gett generösa bidrag till dem som återvänder till sina hemländer.”
Förvisso endast 730 men det är åt rätt håll. Man kan säga att den borgerliga sidan vann kulturkriget i Danmark. Visst är skatterna högre än i Sverige men det går alltid att ändra. Demografin är för evigt.
säger att det blir sämre innan det blir bättre.
Och då blir det i bästa fall nästan lika bra som nu?
@ utlandssvensk, en bok med viss relevans i sammanhanget är ”The son also rises” av Gregory Clark, som handlar om social rörlighet. Här är väl det mest relevanta hur olika immigrantgrupper fungerar i USA och Kanada, mätt som representation i ”elitgrupper” (läkare per tusen invånare, medelinkomst mm.), han och forskare inriktade på social rörlighet har däremot sällan undersökt sådant som kriminalitet.
En slutsats tycks vara att de som fungerar väl i sina hemländer fungerar väl eller mycket väl i USA och Europa, men också dessvärre det omvända. Dvs invandringens effekter beror nästan helt på vilka som invandrar.
@ kcl,
Den boken känner jag inte till, men om slutsatsen är att ”invandringens effekter beror nästan helt på vilka som invandrar” så kan jag bara instämma.
När jag tittar på sammanfattningen på Amazon, så verkar det vara ett angreppssätt som jag inte annars har sett i migrationsdebatten. Intressant.
Effekterna av invandring var iofs min slutsats av att sambandet mellan socialt utfall för en grupp är så stabilt över tid oavsett migration. Nordamerikansk litteratur om social rörlighet är intressant i det avseendet eftersom man har en lång historia av migration av relativt distinkta etniska grupper, där utfallen i stort sett alltid tycks vara desamma i USA som i hemlandet.
Det gäller f.ö. även européer, Clark tar upp franska quebecois som generellt hörde till de fattigaste grupper i Frankrike, och som fortfarande har väsentligt sämre sociala utfall än engelskspråkiga kanadensare. En annan författare, Charles Tilly (f.ö. marxist), beskrev i Enduring inequality, hur italienska invandrares plats i USA efter en generation närmast perfekt reflekterade social status i Italien.
En annan aspekt är att de flesta ledande företrädare för non-Caucasians i USA är barn eller barnbarn till medlemmar i lokala eliter i tredje världen som kommit till USA för att studera. Senaste exemplet är Kamala Harris, barn till en jamaicansk professor i ekonomi på Stanford och en indisk cancerforskare, som båda kom till USA som doktorander.
Ironiskt nog tycks den politiska slutsatsen av detta alltid vara mer social ingenjörskonst baserad på premissen att människor är blanka papper.
@kcl
Då vet vi Sveriges framtid och behöver göra något för att vända utvecklingen. Akut läge kan man säga.
Går patienten rädda?
Vilket år kan det då bli när det inte är idé engagera sig i de viktiga frågor som behandlas på bloggen? 2025, 2030?
Det visar sig att utlandsfödda är enormt överrepresenterade bland sexköpare.
Problemet är att de är män säger Jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP).
Det är män som köper sex.
Man måste alltså tänka att sexköpen visar på en lyckad integration
eftersom utlandsfödda till stor del är män.Inte nog med det, vi
prioriterar utlandsfödda män framför utlandsfödda resten.
Som alltså gör som svenska män dvs köper sex så att de blir överrepresenterade..
Rent polisiärt är det naturligtvis också en framgång.
Polisindivider skulle bli enormt uttråkade och frustrerade av att enbart
jobba med gängkriminalitetsutmaningen.
Stina Holmberg på Brottsförebyggande rådet lägger dock lite smolk
i Lindhagens glada bägare då hon säger att man faktiskt inte vet om de här
siffrorna återspeglar verkligheten.Aldrig får man vara riktigt glad.Just dom här siffrorna speglar kanske inte representativiteten.Det skulle kunna betyda att kvinnor som köper sex smyger under radarn och då återspeglas inte verkligheten.
Sedan får man väl hoppas att antalet sexsäljande svenska kvinnor återspeglar majoritetsbefolkningens storlek.Allt annat vore totalt katastrofalt.
Men med nyligen föreslagna straffskärpningar som innebär fängelse för sexköp så riskerar man att ytterligare snedvrida utlandsföddas andel i grövre brott.Det vore inte så bra.Det finns de som gynnas av sådant.
Som det nu är kan bara MP:s hållning, och däremed regeringens, vara att som Greta Thunberg brukar säga:
LYSSNA PÅ VETENSKAPEN!!
@Galaxer i mina braxer
Va?
Jag trodde Greta Thunberg var vetenskapen?
Hej.
OT, typ liksom men ändå inte kanske?
Pratade med en nära bekant från det akademiska hållet, som upptäckt ett litet kryphål i diverse diskurser och debatter avseende ras, kön, etnicitet och hela den där fascistoida soppan.
Bekantingen har slutat kalla sig ”svensk/swedish” på nätet. Istället används termen (särskilt när det är amerikaner inblandade) ”native scandinavian”.
All kritik tystnar tydligen i ett försiktigt mumlande. Komplett med svar modell ”Oh, I thought you’re white. But of course you as a member of the indigenous population must be allowed to protect your heritage and language and such!” (Nu parafraserade jag utifrån beskrivningen jag fick, men enligt bekantingen vet yngre och batikkärringar samt andra aktivistholkar inte hur de skall bemöta krav/påståenden om allt möjligt om personen tillhör ursprungsbefolkningen.)
Testa det gärna själva – vad säger Tingsryds stolthet? Är folkgruppen svenskar Sveriges ursprungsbefolkning? Eller är han månne upptagen med att utreda det fräcka tilltaget från motionärer att anlägga en egen terrängcyklingsbana i Hångers (Ljungby)?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
En stor skillnad mellan SE och DK sedan 1991, och som förklarar respektive lands tillstånd och sociala orosutveckling, går att finna i de politiska etablissemangen. Det danska präglas av bildningsideal och fosterlandskärlek; det svenska av analytisk oförmåga, EU-vurm, godhetssignalering och humanistiskt storhetsvansinne samt de facto fosterlandshat. Lägg därtill att det svenska pol. etablissemanget är i händerna på s.k. experter, såsom Henrik Arnstad och Warszawapaktens hämnd – Jerzy Sarnecki.
@ gruelse,
”Warszawapaktens hämnd – Jerzy Sarnecki.”
Han var en av cirka 3 tusen judar som ”flydde” från Polen till Sverige i slutet av 60-talet. Familjen Wolodarski var också del av den gruppen.
Den som vågar kan försöka att sätta sig in i varför dessa figurer lämnade Polen. Det verkar finnas väldigt olika uppfattningar om detta. Den vanliga framställningen i Sverige är att regimen i Polen helt plötsligt bara blev hatisk mot judar.
Men det förefaller samtidigt vara klart att judarna i Polen länge hade en väldigt stark ställning inom kommunistpartiet. I en svensk artikel om saken skriver man:
”Hatkampanjen mot landets judar inleds efter en lång ideologisk partistrid inom det regerande kommunistiska PZPR. I partiet finns under 50-talet två falanger: en liberal (med flera judiska representanter) och en mer dogmatisk, stalinistisk grupp. I slutet av 60-talet tar den stalinistiska falangen överhand. Antipatin mot de liberala, judiska partirepresentanterna i samband med det ”förlorade” sexdagarskriget exploderar i en antisionistisk hatkampanj.”
https://judiskkronika.se/1968-fran-polen-pa-enkelbiljett/
Så de kommunistiska judarna var goda liberaler (redan då!) men de drevs ut av elaka stalinister.
Men om man ser på figurer som Wolodarski och Sarnecki, så kan man ju tänka sig att det fanns en och annan polack som ansåg sig ha ganska goda skäl att kasta ut dem. Jag har läst en del kommentarer i amerikanska debatter som hävdar ungefär detta. Men ämnet är hyperkänsligt och det är inte direkt lätt att hitta artiklar om saken.
I USA är det många som hävdar att gruppen judar har spelat en avgörande roll i att driva fram mångkultur i Västvärlden. I detta sammanhang lyfter de ständigt fram en video med en judinna bosatt i Sverige, Barbara Lerner Spectre. Lyssna på vad hon har att säga:
https://www.youtube.com/watch?v=G45WthPTo24&list=PLIy0SzzU7YtEXu89iInM3GC_t0YFgSi0d&index=33
Utlandssvensk: Ang. att driva på för mångkultur i väst läste jag tidigare i år (tror det var på Causeur eller Valeurs Actuelles) en artikel där en judisk filosof (minns tyvärr inte namnet och är inte helt hundra på titeln filosof heller) beskrev att när man skapade Israel var det uttalade syftet dubbelt; nämligen att judarna skulle slippa förföljelse genom att ha sin egen nationalstat OCH att Européerna skulle förvägras detsamma just för att vi ansågs starta förföljelser inom våra nationer.
En tanke/teori som stödjer ovanstående är att – enligt Gilles-William Goldnadel som skrivit en hel del om massinvandring etc. – judar förr inte ansågs som vita utan som metisser (är det ett riktigt ord på svenska ?). Enligt Goldnadel har detta synsätt vänts till sin motsats, dvs att judar numera ses som vita vilket i de senaste decenniernas diskurs är lika med onda.
För egen del har jag svårt att se att någon alls i västvärlden oavsett härkomst skulle ha att vinna på mångkultur här, desto tydligare framstår fördelarna ex.vis Kina kan dra på Västs försvagning/undergång.
@ Ofrivillig svenska,
Kul att se flera nya författare nämnas här i tråden! Gilles-William Goldnadel känner jag heller inte till, men när jag googlade såg jag att han bland annat hade försvarat Oriana Fallaci.
Det är, som jag ser det, svårt att förneka att det finns ett systematiskt bubbelspel från många judar. Staten Israel tillämpar formell segregering och gör ALLT för att minimera mångfalden i landet, men samtidigt verkar många judar i andra länder för att dessa ska bli maximalt mångkulturella.
Men man kan väl säga samma sak om muslimer. Genomgående vill de absolut inte ha någon mångfald i sina egna länder, men samtidigt finns det massor av muslimer i Väst som verkar för det här.
Eller varför inte de svarta? Afrikanska länder tenderar att vara måttligt intresserade av mångfald och är ofta ganska pigga på öppen diskriminering, men som bekant är många svarta i Väst väldigt intresserade av mer mångfald här.
Som jag ser det, är det oss det är fel på. Övriga grupper förefaller oblygt verka i sitt egenintresse, men vi har förlorat den förmågan.
Utlandssvensk: Jag instämmer till fullo att ”det är oss det är fel på”, alla andra hävdar sin särart, eller enklare uttryckt skiljer på ”vi och dem”. Enbart västerlänningar har i enorm skala slutat att göra någon som helst distinktion mellan ingruppen och alla andra.
Hittar vi svaret/svaren på hur det har skett kan vi förhoppningsvis både rätta till detta samt tillse att det inte återuppstår.
Dessvärre är det ett mysterium för mig hur och varför vi hamnat i detta oikofobiska tillstånd, även om jag utan svårighet kan se flera olika samverkande faktorer. Kanske är det en tankevurpa att försöka hitta en eller flera orsaker till Västs självhat, likt jakten på den heliga Graalen…
@ Ofrivillig svenska,
”Kanske är det en tankevurpa att försöka hitta en eller flera orsaker till Västs självhat, likt jakten på den heliga Graalen…”
Jo, kanske det. Men vad ska man göra? Stänga av hjärnan och titta på idol?
Jag brukar jämföra med romarrikets fall och som bekant finns det fortfarande en livlig debatt kring orsakerna i det fallet och något konsensus lär man knappast uppnå.
I mitt fall indikerar empirin starkt att jag helt enkelt inte kan sluta grubbla på vad som nu händer i Väst och jag uppskattar verkligen att det finns andra att prata och resonera med.
Världskommunismen är en global rörelse, vilken har fallit judarna genom åren väl i smaken, då de har saknat en egen stat. Men världskommunismen (och delvis också judarna) under 1900-talets Europa, har gått bet på nationalstaternas inneboende styrka. Vis av denna erfarenhet har taktiken ändrats till angripa de nationella strukturerna inifrån under kulturmarxismen fana och mha. EU:s juridiska tvångströja. Sarnecki är här en komfortabel, strategiskt placerad, kulturmarxist som bidrar till social oro i det svenska samhället med hens snack om, som det heter, ”socioekonomiska faktorer”.
I Danmark vann de borgerliga kulturkriget mycket tack vare Danske Folkparti skulle jag säga. Lars Anders Johansson har skrivit om kulturkriget i Kompass Magasin som jag hittade av en slump.
https://kompassmagasin.se/det-langa-kulturkriget/
Det roliga var att ”Inte rasist men…” först delade med glädje att DF gått tillbaka i senaste danska valet och att S gått framåt tills de insåg att sossarna i Danmark är avsevärt mer strikta vad gäller invandring än vad SD är. DÅ tog de snabbt ned artikeln om att DF hade backat.
Svenska sossar vill inte kampanja med danska sossar längre av den anledningen.
Man kan konstatera att Danmark åtminstone inte ännu vill begå självmord genom jihad.
@ Fd moderat,
”Man kan konstatera att Danmark åtminstone inte ännu vill begå självmord genom jihad.”
Ja, det ser relativt bra ut i Danmark just nu. Men jag har blivit så besviken så många gånger, att jag inte riktigt vågar tro på att något Västland verkligen kan vända trenden.
Italien har t.ex sett väldigt bra ut under flera perioder. Berlusconi var VÄLDIGT framgångsrik med att hejda inflöde från MENA och han uppnådde saker som vi här bara drömmer om, t.ex välfungerande repatrieringsavtal i stor skala. Salvini framstod också som en verkligt kraftfull person.
Men Berlusconi är long gone och nu ska Salvini ställas inför rätta för att han stoppade ett av alla dessa skepp lastade med berikare:
https://www.bbc.com/news/world-europe-53592852
I Österrike såg det också riktigt lovande ut för inte så länge sen, men sen blev det en tummetott. Britterna röstade för Brexit och Boris. Men vad händer där nu? Massivt inflöde av MENA figurer som får bo på statligt finansierade hotell.
Poängen är att det ofta har sett hoppfullt ut i enstaka länder, men samma skit verkar alltid komma tillbaka. Kan Danmark bli det första landet som bryter denna trend? Jag hoppas innerligt att så blir fallet, men objektivt framstår förefaller det osannolikt.