Det nya året har börjat som det gamla slutade: i eld och damm. Först en explosion på Östermalm i Stockholm. Sedan två separata explosioner vid fastigheter i Järvaområdet. Därefter omfattande bilbränder i Gävle och en explosion i ett bostadshus i Norrköping. Och januari är inte slut än.
Regeringens återkommande avståndstaganden från den utveckling den själv eldat på börjar bli till en enda stor förolämpning. Vilka tar den oss för?
För den sittande regimen är värnandet av Sverigebilden överordnad allt annat. Ministrarna är så desperata i sin jakt efter tecken på att utvecklingen vänder, att de inte drar sig för att ljuga. Som Morgan Johansson som på Twitter påstår att farhågorna om att de mer generösa reglerna för anhöriginvandring skulle öka inflödet visat sig komma på skam.
Som grund för denna slutsats hade ministern antalet anhöriginvandrare under andra halvåret 2019, trots att lagstiftningen trädde i kraft den 1 juli och väntetiden i dylika ärenden enligt Migrationsverket är 12 månader. Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser av lagen än, något även Kvartal konstaterat, men det bekymrar inte Morgan Johansson.
Johansson är inte ensam i sin iver att lägga verkligheten tillrätta. Jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) skriver i en debattartikel i vänstertidskriften ETC att så kallade Sverigevänner egentligen är Sverigehatare:
[De] kallar sig för Sverigevänner men ägnar sin tid och kraft åt att smutskasta Sverige. De sprider bilden av att Sverige står på randen till sönderfall. De verkar för splittring och skapar oro, rädsla och misstänksamhet. De river ner den vackra mellanmänskliga tilliten som finns i vårt land och som är bland de högsta i världen. Nu gör de vad de kan för att trasa sönder den. Jag skulle vilja kalla dem Sverigehatare.
Om det ändå vore så att Sveriges problem var begränsade till att en liten grupp människor smutskastade och spred illvilliga rykten om landet i sociala medier. Då skulle ändå våra bekymmer vara rätt små. Så är dock inte fallet.
Det är inte inlägg på Facebook som skapar splittring, oro och misstänksamhet. Det är faktumet att regering och riksdag tappat kontrollen över samhällsutvecklingen. Det är dagliga explosioner och skjutningar som skapar oro. Det är en 31-procentig ökning av ungdomsrånen, som drabbar barn så unga som åtta år, som skapar rädsla.
Det Lindhagen och hennes kollegor i regeringen gör, är att släta över och likställa människors oro och ilska med ryktesspridning och fake news. Precis så här agerar den politiska ledningen i länder som Kina och Ryssland på kritik. I Kina är begreppet ”ryktesspridning” signifikativt då det ofta är en omskrivning av kritik mot regimen.
Regeringen är synbart stressad. Den ser hur samhällsutvecklingen rullar på och börjar begripa att den tappat kontrollen samtidigt som alltfler väljare också når den insikten. För en regering vars viktigaste uppgift är att klänga sig kvar vid makten, inte att lösa samhällsproblem, blir reaktionen den förväntade: desperata åtgärder och utfall i affekt mot alla som ser och påpekar hur verkligheten faktiskt ser ut.
Politiker som Åsa Lindhagen ser nämligen inte problem. De ser ”utmaningar”. Men definitionsmässigt är sprängda fasader och avrättningar på öppen gata inte en utmaning utan faktiskt ett allvarligt problem. Regeringens nyspråk räddar inte morgondagens barn från att bli rånade, förnedrade och kanske mördade.
Det är talande för den sittande regeringens moraliska bankrutt att inrikesminister Mikael Damberg på en direkt uppmaning i Aktuellt att vara självkritisk omedelbart gick till motangrepp och berättade hur oerhört mycket han och regeringen gör. Att kunna vara kritisk även mot vissa sina egna beslut, eller frånvaron av dem, finns helt enkelt inte på kartan för en socialdemokratisk minister. Misstag kan alltid härledas till någon annan.
Denna djupt osympatiska frånvaro av ödmjukhet lär inte gå hem hos alla som i TV-soffan redan känner frustration och ilska över samhällsutvecklingen.
När bilden av verkligheten, den så kallade Sverigebilden, blir överordnad den faktiska realitet som landets invånare lever under, har vi nått ett slags slutstadium av postmodernismen. Resultatet blir meningslösa metadebatter i stället för sakpolitisk verkstad.
För den sittande regeringen och dess stödtrupper är det Sverigebildsutmaningar vi läser om i medierna varje dag. Inte samhällsproblem och politiska misslyckanden.
Hej.
”Denna djupt osympatiska frånvaro av ödmjukhet lär inte gå hem hos alla som i TV-soffan redan känner frustration och ilska över samhällsutvecklingen.”
Mycket sant.
Men de tre viktigaste grupperna för S tittar inte på statsmedia (ointresse och kan inte svenska en till sådan grad att de kan ta del av sändningarna), får sina nyheter via NYT, WP, BZ, och kvartalsrapporter om fonder och investeringar, samt är LO:s ledning. Vill man kan man lägga till anställda i stat & kommun, särskilt då div. tjänstemän, som en fjärde grupp.
Här på landet röstar folk som ser sig som goda på S och C. Det sammanfaller till 100% med var de får nyheter ifrån: SVT, SR, och lokalpressen (Mittmedias publikationer, i regel lika PK som Aftonbladet). Yngre som har andra mediakanaler, och äldre som slutat titta på statsmedia röstar SD. Koalitioner syftande till att bevara makten hos S är legio.
Du får ta vilken häst du vill, bara du tar den närmast dörren: du får rösta på vad du vill, bara det är S som styr. Liknelsen med Kina och DDR kan inte göras tydligare.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Det är svenskens tro på fair play och gemensamma regler som är räddningen.Vi tror på demokratin precis som vi blivit itutade sen barnsben.
En man, en röst och allt det där.Medborgarna som tågar under plakat och fanor för att sedan sätta sig ner runt lägerelden och tillsammans kompromissa fram något alla kan leva med.
Det vi ser nu är ett system som inte levererar.Inte på någon punkt.
Men den härskande klass av välbetalda politiker med tillhörande svans som sitter på sin plats vill naturligtvis inte lämna.De har kanske varit lite naiva i sin godhet, men något fel har de inte gjort.Såklart.
Således måste vi hålla oss till reglerna.Således måste bilden hållas ren.
Svensken måste låta sig köras över.Igen och igen.Det säger reglerna.Det säger konventionerna.Som de Folkvalda skrivit under.Åt oss…
Det är nog bara de allra dummaste i politikerleden som inbillar sig att det här kommer sluta bra.De andra vet att de har det ganska så bra där dom är.Man ska inte ändra ett vinnande koncept.
Något som inte kommenteras tillräckligt ofta är att rånen mot barn har ett rasistiskt förtecken
Det är en grupp som i nio fall av tio rånar en annan grupp. De är också onödigt råa i sina rasistiska övergrepp.
Samma tecken kan man se vid överfallsvåldtäkter.
Men detta är inte något man talar högt om, för då är man ”rasist”.
@ J.G,
”Men detta är inte något man talar högt om, för då är man ”rasist”.”
Jag är rasist, så jag har inga problem att prata om saken. Petra Åkesson skrev 2005 en uppsats som heter ” Vi krigar mot svenskarna : unga rånare om hur och varför de begår brott”. Den finns som pdf här:
https://portal.research.lu.se/ws/files/4628325/2339649.pdf
Där kan man då t.ex läsa från sidan 24 om man vill veta varför migrantungdomar rånar och förnedrar just svenskar. DN skrev en artikel om detta, men den är nu bakom betalvägg:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/
Det enda ”positiva” nu ur en göteborgares perspektiv, är att epicentrum flyttat sig närmare Stockholm. När rödvinsglasen där skallrar av explosionerna där så finns det kanske hopp om att något ska hända. För det är ju så, att det är ju först när problemen hamnar på ens egen tröskel som det blir ett verkligt personligt problem och motivationen att lösa det ökar kraftigt. Morgan Johansson och anhang är inte tillräckligt motiverade ännu, skyddade av SÄPO som de är.
Hasse U,
”När rödvinsglasen där skallrar av explosionerna där så finns det kanske hopp om att något ska hända.”
Tja, man ska nog inte räkna med det. I USA föll huvudstaden ner i något som var långt värre än det värsta utanförskapsområde i Sverige. Som på många andra ställen inleddes förfallet där med avsegregeringen och det blev riktigt, riktigt illa. Washington D.C kallades länge för ” the murder capital” och det var helt korrekt. Processen pågick under mycket lång tid, ungefär från sent 1950-tal och framåt. 1991 hade man 80 mord per 100 tusen innevånare. För Stor-Stockholm skulle detta då ungefär motsvara 2 tusen mord om året.
Det var helt uppenbart vad som orsakade problemen i Washington men detta innebar absolut inte att politikerna i den staden blev villiga att erkänna detta. De gjorde istället samma som vita överallt annars, dvs. de segregerade sig bäst de kunde. Precis som i t.ex Detroit eller Baltimore, lämnade de staden och flyttade till förorter. Vita huset och övriga regeringsbyggnader blev i princip hårdbevakade små öar i ett hav av mycket grov våldsbrottslighet.
Det här känns som ett klassiskt filosofiproblem: det är inte lönsamt för individer att göra det svåra arbetet med att bekämpa problemen, men för samhället är det katastrofalt att ingen gör det.
Finns det något exempel där någon medvetet valt det besvärliga alternativet? Kan bara komma på New York City.
I Väst, vill säga. I Kina och Ryssland är det självklart.
Kristian
påminner om fångarnas dilemma.
Hej.
Petighet: snarare non-competitive game theory. Inte för att du har fel, utan för att det finns andra delar av spelteori som stämmer bättre.
I fångarnas dilemma-scenarier förutsätts en auktoritet med maktmedel över deltagarna, något som i högsta grad påverkar vad som är rationellt, pareto-effektivt och optimalt.
Engelska Wikipedia har en mycket bra sammanfattning, som tydligt visar varför hr Petig (jag) tycker den passar bättre:
”The key distinguishing feature is the absence of external authority to establish rules enforcing cooperative behavior. In the absence of external authority (such as contract law), players cannot group into coalitions and must compete independently.”
Finns en hel del anarko-liberaler, libertarianer, och liknande som borde studera spelteori i kombination med beteendepsykologi och antropologi/kulturhistoria. (Inte du, utan mer badkarsliberaler som Norberg eller von Mises-dyrkare.)
Se gärna war of attrition (inom spelteori) och Bishop-Cannings teorem om evolutionarily stable strategy:
”ESS is a strategy which, if adopted by a population in a given environment, is impenetrable, meaning that it cannot be invaded by any alternative strategy that are initially rare.”
Låter väl som Sverige fram till ca 1990 ungefär? Men:
”The theory is not intended to deal with the possibility of gross external changes to the environment that bring new selective forces to bear.”
Om vi ser svensk allmän värdegrund, den som 99 av 100 var överens om just för att alla var svenskar, som ett exempel på ESS blir det lätt att förstå varför ingen kan agera på något sätt: dagsläget är sådant att vi som kultur inte utvecklat förmågan.
Ett gammalt typiskt domedagsaktigt och surmmagat inlägg jag gjorde när Hans förnämliga blogg hette Motpol kallade svenskar för dronter. Jag tycker det passar bättre och bättre.
Ursäkta, det var en gång det var meningen att man skulle kunna det här, så när något kliar den nerven får man svårt att lägga i bromsen.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Kristian,
Enligt mig var (och är) ”det besvärliga alternativet” att erkänna att avsegregeringen inte fungerade. Men visst, NYC var framgångsrika med sina hårda tag.
Om man letar efter fler lyckade exempel i Väst, är väl Israel ett uppenbart alternativ. Jag skulle också kunna tänka mig att kalla LA för en framgång, även om metoderna var lite annorlunda där jämfört med NYC.
Okej. Ser inte Israel som väst – de har överlevt i en miljö där västliga strategier skulle malas ned i sanden.
Håller delvis med, men eftersom jag inte (längre) tror att påtvingad integration/avsegregering kan fungera, så glömde jag det alternativet. De flesta svenskar är nog kvar på den hållplatsen och undrar vart tåget tog vägen.
Tänkte mig snarare nästa steg: att återställa ordningen men bibehålla någon sorts rättssäkerhet. Men det är möjligt att ”överlevnad” kommer att kräva att allt vad ”rättssäkerhet” heter. Allt går, om viljan finns …
Det brukar sägas att inom politiken kan man inte nå högre än sin tolerans för nödvändig grymhet. Jag har en bit kvar till toppen ännu, internationellt och historiskt sett.
@ Kristian,
Man kan definitivt ha olika uppfattning om huruvida Israel tillhör Väst. Jag har ingen stark åsikt i den frågan, men anser att det finns mycket att lära av det landet. Samtidigt inser jag självklart att merparten av det som jag ser som relevanta lärdomar vill Svenne Banan inte ens höra talas om.
”att återställa ordningen men bibehålla någon sorts rättssäkerhet.”
Om du ser det så, anser jag att du kan räkna bort dagens USA. Enligt mig, bygger deras system på att man i praktiken tar bort rättssäkerheten för att enkelt kunna låsa in många ur problemgrupperna.
Det man också kan se, är att det börjar finnas en tendens att använda undantagstillstånd eller liknande. T.ex hade Frankrike nyligen detta från 2015 till 2017. Den nu aktuella debatten om ”gråzonsläge” i Sverige tolkar jag som att det är ganska troligt att liknande kommer i Sverige.
@Utlandssvensk
”… anser att det finns mycket att lära av [Israel].”
Absolut! Israel finns fortfarande, det borde vara tillräckligt! Att man sedan är det enda högteknologiska (med inhemsk arbetskraft, inte inhyrda expats) och moderna landet i regionen är närmast ett underverk.
Att Israel inte är ”väst” menar jag snarare som beröm, man har ännu inte helt insjuknat i progressivism.
”… att man i praktiken tar bort rättssäkerheten för att enkelt kunna låsa in många ur problemgrupperna. ”
Ja, har man inte uppnått nivå 2, ”Säkerhet”, för landet, så är ju rättssäkerhet irrelevant.
@Hasse U: Ja, låt mig i all ödmjukhet lämna mitt ”bidrag” till de bombdåd, som inträffat under januari från min närmiljö: Helsingborg och Landskrona. Men det finns säkert ytterligare, dock kan det faktum att bombdåd nu verkar ha nått huvudstaden kanske få t.o.m. statsmedia att ställa något mer sonderande frågor till Morgan och Mikael m.fl.
Jämförelsen med åsiktsförtrycket i diktaturer är helt adekvat. Jag befarar att vi har att se fram mot kraftigt ökad repression av ”oliktänkande”. Skriften står på väggen som Helena Edlund förtjänstfullt påtalat: http://helenaedlund.se/typfall-5-ett-grazonslage-tiden/. Man kan också misstänka att strävan efter att öka andelen icke-svenskar inom poliskåren inte bara handlar om att få ”ökad kulturell kompetens” (https://nyheteridag.se/polisen-vill-rekrytera-fler-med-utlandsk-bakgrund-kulturkompetens/) utan kommer förstås också att göra det betydligt enklare att ingripa mot svenskar med ”misshagliga” åsikter. (Och är inte detta, att till ordningsmakten rekrytera personer från ockupanternas skara, landsförräderi om något?). Vem tror att ett gäng MENA-poliser skulle skydda t.ex. AfS:s företrädarna om de blev angripna vid ett torgmöte?
Jag har länge förvånats över att SD erbjuder så mjäkig opposition mot den förda politiken, men på sistone kommit att undra över om det kan bero på att man fruktar att man, om man skulle bjuda tydligare motstånd och mobilisera svenska folket mot invandringen, skulle riskera att förbjudas. Stämplingen av SD som ett ”fascistiskt parti” tyder ju på att något sådant övervägs, t.ex. om man utlyser ett ”gråzonsläge”. Och den andra stora frågan är väl om det blir något val 2022. Och skulle vi trots allt få gå att rösta är det väl tveksamt om valresultatet skulle accepteras.
@ Anders,
Instämmer i stort. Jag tror att SD ganska länge har upplevt att det finns en verklig risk för att bli förbjudna eller något liknande (t.ex att man börjar låsa in ledande företrädare eller drar in partistödet) och vidare tror jag att det finns mycket goda skäl för dem att frukta detta.
Jag argumenterade här för att det inte skulle bli något ”free and fair” val 2018, men fick troligen fel. Jag säger ”troligen” för jag är fortfarande inte övertygad om att det inte förkom massivt valfusk. Kommer sossarna och övriga 7K acceptera att SD blir största parti 2022? Det känns lite tidigt att gissa om detta nu och jag kan se starka argument åt båda hållen. T.ex börjar nog många 7K politiker bli ganska pigga på att göra exit och de kanske skulle tycka att det var skönt med en storseger för SD så att de kan åka och bo i något helvitt grindsamhälle i något varmare land.
”De] kallar sig för Sverigevänner men ägnar sin tid och kraft åt att smutskasta Sverige. De sprider bilden av att Sverige står på randen till sönderfall.”
Åsa Lindhagen (MP)
”Sverige håller på att gå sönder”
Stefan Löfven 1 sept 2014
Kom inte med fakta nu, det stör.
Förlåt , det var dumt av mig.
Sverige är fantastiskt !
MP 2022 !
(Jag sparar dock Lindhagens uttalande om att alla som kritiserar något eller någon utveckling i Sverige är ”sverigehatare” – och återanvänder det nästa gång som någon klagar på utsläppen , bilismen eller rasismen i Sverige. Även de som klagar på att det är för få kvinnor i de svenska bolagsstyrelserna är från och med nu ”sverigehatare” )
”Därför är SD-tillväxten en gåta för liberaler”
https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/darfor-ar-sds-tillvaxt-en-gata-for-liberaler/
”[…] det enda egentliga problemet med Sverigedemokraterna är just Sverigedemokraterna. Försvann partiet vore allt bra igen. Det är inte så att Sverige dras med spänningar, problem och klyftor som givit upphov till Sverigedemokraternas framgångar. Det är Sverigedemokraterna som, genom sina framgångar, skapar spänningar, problem och klyftor som ”sliter sönder Sverige”.
[…]
Sverigedemokraterna växer därför att folk är lurade. Folk tror att det har hänt något, trots att det inte har hänt något. Sverigedemokraternas tillväxt görs till ett slags synvilla. Något som bygger på hallucinationer.
Det värsta är att jag tror att liberaler är alldeles uppriktiga. De tänker verkligen på det här sättet. De kan helt enkelt inte förstå vad som sker. De kan inte bemöta missnöjet, för de begriper det inte. De kan bara slå fast att missnöjet inte borde finnas.”
@ Kristian
”Det värsta är att jag tror att liberaler är alldeles uppriktiga. De tänker verkligen på det här sättet. De kan helt enkelt inte förstå vad som sker. De kan inte bemöta missnöjet, för de begriper det inte. De kan bara slå fast att missnöjet inte borde finnas.””
Ja så är det nog, väl formulerat!
Jo, och det är skrämmande. Moldbug har skrivit om hur det för de värst drabbade är omöjligt att tänka sig en ”fiende”, dvs någon som vill dem illa (särskilt fysiskt).
Bortförklaringsmetoderna är två:
1) ”Det är nog ett missförstånd.” (Följt av inbjudan till samtal, och diverse mutor och eftergifter.)
2) ”Det är mitt eget fel. Personen är arg av legitima skäl och försvarar sig säkert mot våld jag redan har utövat.” (Därefter följer nyspråksdefinitioner av ”våld”.)
Att denna självmordskult har fått så stor spridning bland ledarskapet i Väst är häpnadsväckande. Vore det inte så farligt skulle det vara alla tiders bästa surrealistiska fars!
Under tiden i Mellerud:
snart har man häktat ungefär samtliga i kategorin unga vuxna för MORDET.
Nu blir det allt bra tomt i kön framför korv-mojjen.De vanliga kunderna i epa-traktorer och Volvo Amazon skakar galler.Något inte minst klimatet tjänar på i dessa tider.
Som vanligt har det alltid varit så.Inte minst i Mellerud.
Mycket mellanöl och snus kommer att bli över!
Tror annars det kan röra sig om ungdomar från Bengtsfors någon timme norrut. Där brann fritidsgården strax före jul.
Jag ser att Badkarsliberalen är dagens Pangloss. Vi lever i den bästa världar. Allt är så mycket bättre än det var för 25 år sedan. De som tycker annorlunda kan inget om fakta. Dessutom är antalet mord färre än på 80-talet.
Det han missar är att mord på den tiden inte var någon sköt ihjäl en mamma i de bästa kvarteren i Malmö eller att någon sprängde på Östermalm.
Dessutom missar han fullständigt att antalet mord har minskat i hela västvärlden men att minskningen är klart minst i Sverige.
Men när nyliberaler blir gamla kramar de Sverige-bilden.
https://www.fplus.se/darfor-ar-bilden-av-en-forlorad-guldalder-fria-fantasier/a/50lL1O
@ Fd moderat 10:39! Enligt mig har till synes tvenne nationalstatstorpederande ideologier – kulturmarxism och nyliberalism, men som har den destruktiva massinvandringspolitiken gemensam – lett till dagens ”Sverigeutmaningar”. N.b. feminism inryms i kulturmarxism.
Den som gräver en grop åt andra faller Centern ofta själv däri..
Ja men MP gör sitt bästa för att hoppa efter i alla fall!
Men med namn som Lövin, Bolund, Ling och Tovatt är det nog tvunget.
Med bara lite djävla bonntur så försvinner åtminstonde två av tre av dem allra värsta tokdjävlarna.Gott så!
@ Hans
”När bilden av verkligheten, den så kallade Sverigebilden, blir överordnad den faktiska realitet som landets invånare lever under, har vi nått ett slags slutstadium av postmodernismen. Resultatet blir meningslösa metadebatter i stället för sakpolitisk verkstad.”
Så här vill jag nog med emfas påstå att det varit i många år nu.
Det är förvisso ett politiskt särdrag, men började på allvar praktiseras mer och mer vartefter SD växt sig större.
Som konsekvens så ökar behovet av meningslösa debatter, just för att man praktiserat meningslösa debatter…
Begripligt?
Jag syftar på att med meningslösa debatter och verklighetsflykt så ökar problemen i verkligheten (eftersom man inte gör något sakligt åt problemen).
Och då problemen ökar, just för att man inte gör något sakligt åt dem (utan bara håller meningslösa debatter)…så ökar behovet av just meningslösa debatter för att släta över den obehagliga verkligheten.
😉
”För den sittande regeringen och dess stödtrupper är det Sverigebildsutmaningar vi läser om i medierna varje dag. Inte samhällsproblem och politiska misslyckanden.”
För sittande (S) regering med stödpartier så verkar SD fortfarande vara det största samhällsproblemet.
Utan SD så hade allt verkat så mycket bättre.
”Verkat”, dock inte varit!
@ Magnus S,
”Jag syftar på att med meningslösa debatter och verklighetsflykt så ökar problemen i verkligheten (eftersom man inte gör något sakligt åt problemen).
Och då problemen ökar, just för att man inte gör något sakligt åt dem (utan bara håller meningslösa debatter)…så ökar behovet av just meningslösa debatter för att släta över den obehagliga verkligheten.”
Ja, så är det. Man kan lägga till att de meningslösa debatterna alltid handlar om ungefär samma sak. Detta förbannade ältande om ”jobb” är ett bra exempel.
@ Utlandssvensk
Precis!
”Om vi bara kan få migranterna i arbete så löser sig allt.”
Och om nu migranterna inte kommer i arbete så är den rådande 7-klöver förklaringen att det är de rasistiska svenskarnas fel att man inte anställer migranterna.
Och SD är onda för att de misskrediterar migranterna så pass att det gör det ännu svårare för denna grupp att få arbete…
Tröttsamt självspelande piano som spelar svanesången om och om igen.
Att det sedan i grund och botten är migranters eget ansvar att göra sig attraktiva för arbetsmarknaden, precis som infödda befolkningen, verkar inte existera på 7-klöverns förklaringsmodell.
När så migranterna (i huvudsak från MENA) inte verkar vilja bli del av svensk kultur eller samhälle, utan i stället förgyller samhället med mångkulturella bombningar, ja då är det fortfarande rasistiska svenskars fel som tycker dessa nya seder är av negativ art.
”Om vi bara kan få migranterna i arbete så löser sig allt.”
Jag förstår faktiskt inte problemet här ?
Enligt säkra källor har sverige en enorm arbetskraftsbrist , och enligt samma källor består migranterna av läkare , ekonomer och ingenjörer.
Och bara här om dagen läste jag en artikel där lika säkra källor skrev att Sverige behöver 700.000 människor som kan jobba i vården.
Vad är då problemet ?
Är flyktingarna för fina feller för lata för att ta ett vårdjobb?
Tja, jag har kanske varit naiv…
Duger det som ursäkt?
🙂
”Jag såg det inte komma” är bättre , men ”Jag har varit naiv” duger bra ?
@Weasel
Jo du fick bekänna mångkulturens välsignelse igår när jag stampade in på husläkarcentrum där jag bor för att få en bedömning efter ett rånöverfall i Buenos Aries. En MENA ”läkare” satt på andra sidan och kunde knappt ett ord Svenska, slutade med att jag med bestämd ton fick be honom konsultera en Svensk läkare vilket innebar att jag fick en röntgentid omgående var på denna sk ”läkare” började lyssna på hjärta och lungor för att på något sätt göra någonting fast jag har bett om att kolla mitt knä som skadats….
Detta är alltså det man får för att betala i praktiken 80% i skatt, fyyyy faaaan jag mår så jävla illa. Jag har nu förklarat alla som stödjer juntan dvs röstar eller på minsta sätt försvarar socialistregimen dvs 7 klövern som mina svurna fiender och kommer behandla dem som sådana. Jag hoppas fler börjar göra slag i saken och skapa motståndsgrupper, trots att jag vet att ”dront” svensken är så jävla stubbdum att ”hen” gärna betalar för sin egen undergång…..
@ brukspatronen :
Jag instämmer och förstår till fullo hur du känner det.
Dessa ”läkare” har varit ytterst nära att ta livet av både mig , min mor och min bäste vän med sina ”behandlingar” , ”undersökningar” och ”diagnoser” .
Och endast gud vet hur många som dom faktiskt inte bara nästan har tagit livet av.
Om det inte vore så satans tragiskt skulle det vara roligt : Min bästa vän fick diagnosen ”vax i öronen”. Sedan gick han till en riktig läkare som konstaterade att det visst rörde sig om hjärtsvikt och inte vax i öronen. ?
Sedan undrar 7k hur det kan komma sig att folk hatar dom….
”Verkat” – så sant!
Visst vore det bra om de styrande var tvungna att förhålla sig till verkligheten? Till exempel genom att de inte automatiskt fick behålla jobbet? Tänk, ändå, om någon som var lite närmre ”verkstadsgolvet” fick säga sin mening, kanske vart fjärde år?
Man kan ju alltid drömma om det.
Ett ack så litet men värdefullt steg (innan man ens gått in på debatten om migranters roll i landet) vore om man återinförde ”tjänstemannaansvaret”!
Mycket trams bland beslut hade försvunnit.
Absolut. ”Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket” sade enligt historien Gustav Möller. Det var en annan tid och ett annat slags socialdemokrater.
(I Engelska wikin står att ”Möller considered the welfare state a temporary stopgap rather than a goal in itself.”)
I En Annorlunda Historia skrivs följande sorgliga ord om hans sista dagar i den förstatligade, köberikade sjukvården: ”… vari ironiskt nog bland andra ’den svenska välfärdens fader’ Gustav Möller en dag 1970 skulle dö, ensam och oigenkänd av personalen”.
Känns som en runa över hela SAP, eller varför inte Folkhemmet.
”Nya uppgifter finns nu om den man som gripits i Barcelona, misstänkt för tre grova mord.
Den svenska medborgaren har inget utbrett brottsregister och har tidigare bara gripits med en liten mängd cannabis, skriver Expressen.”
Eftersom hen inte hade något register sedan tidigare och vi talar om grova mord så finns det ett och annat som talar för att hen faktiskt ÄR svensk.Tänka sig!
För egen del skulle jag gärna vilja veta vad Aftonbladet menar med ogrova mord, ibland kallade lätta mord eller tunna mord? Är det för mycket att tex säga snälla mord? Eller goda mord?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3nmLa/nya-uppgifter-om-svensken-i-barcelona
Spansk media berättar sanningen
”John Musetescu W. nació en Uppsala, al norte de Estocolmo, la capital de Suecia, aunque en 1986 sus padres habían llegado al país desde Romanía.”.
Alltså född i Uppsala av rumänska föräldrar
Jo, utmaning va’?
En ofta icke uppmärksammad (undangömd)utmaning om sverigebilden är den svenska kronan.
Den internationella valutamarknaden är klar med vart Sverige är på väg. Det är därför vi har ett ras gentemot euro, us dollar, och ingen förstärkning i sikte.
Det finns ju dom som påstår att JÖKen kom till för att Björklund tröttnat och ville bli ambassadör och för att Annie ville ha lugn och ro under sin mammaledighet igenom att hennes adjutanter de väldigt vita medelålders cis-männen Bill och Bull fick styra skutan enligt de 73 punkterna.Nu säger Annie, och för den delen Annika, att det är för att V vill normalisera SD och dansa efter deras pipa. Egentligen är alla som inte är som Annie och Annika rasistiska SDare som vill tillbaks till trettiotalet genom att dansa efter den pipan.Appropå trettiotalet så är sjuttiotrepunkternas statsminister på plats i Israel och hycklar fram ett utrikesfeministiskt intresse för judarna.Det bli mer Hedi Fried än Malmö i tjåbblandet om man säger så.Mer kallt logiskt kan man nog med fog säga att Sverige raskt närmar sig gråzonen med en politikerkår som går i top spin.Här gäller bananer – bananas – och självaste polischefen tror att det inte är färdigskjutet än.Det gör fanimig inte jag heller.
Så till lite party så här mitt i veckan, Party in my pussy med, Veronica Palm, Maria Sveland och Guldfittorna.
https://www.youtube.com/watch?v=_5ndy1MGYPY
Ett sånt där inslag som visar vad kultur-kvinnan står för.
Har spridigt den sanna bilden i Sydamerika om den failed state Sverige redan är och hur enormt korrupt socialistjuntan är vilket så klart inkluderar hela 7-klövern och inte minst MSM och myndighets Sverigestan. Många hade hört väldigt lite om de enorma problem vi har och står inför. När jag förklarade muslimernas invällande och islamiseringen förstod dock de flesta direkt, muslimer går inte att samexistera med i ett västerländskt kontext.
Detta enkla faktum fattar dock inte huvuddelen av Sveriges milt uttryckt det korkade befolkning.
Är jag nu en dissident ?
Hej.
Om jag vore vänster… (till tonerna av ”Om jag hade pengar…”)
Skulle jag sno ihop en GBA om dig, dina påstådda åsikter, Südamerika, pojkar från Brasilien och hur många tyskättlingar det bor där.
Och så nåt om Kameradenwerk (ODESSA), katolska kyrkan och påven och ”ratlines” och Perón och kuppen i Chile och KD:s kopplingar till frikyrkorna och hur de judiska bankirerna på Wall Street med hjälp av nazister i Südamerika låg bakom 9/11 för att få USA att krossa Israels fiender och…
Vem behöver Hoffmans upptäckt? Det är bara att metaforiskt ta dän säkringarna ur hjärnan och ersätta med fyrtumsspik.
Och ja, du är definitivt dissident. kanske rentav påverkansagent utsänd av det hemliga nätverket Svärjevännerna. 🙂
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Brukspatronen
”Detta enkla faktum fattar dock inte huvuddelen av Sveriges milt uttryckt det korkade befolkning.”
Kan bara helhjärtat instämma i detta och jag är definitivt en stolt dissident.
Lindhagen MP, bloggen Cornucopia? et consortes som kallar mig Sverigehatare, kan inte ha alla sina asylanter i HVB-hemmet. Jag kritiserar deras vision av Sverige 2.0 – en steril internationell flygplats, med etniska svenskar som servar planetens resursslukande flygpassagerare. Sagda individer enligt ovan, har uppenbarligen grumliga begrepp om det verkliga, traditionella fosterlandet. Mot bakgrund av deras taffliga samtidsanalys i ljuset av den sedan 2010 grundlagsskyddade Multikultin (RF kap. 1 paragraf 2 stycke 6), gillar de kulturmarxismen med universitetens genusindoktrinering, de muslimska judepogromerna i Sveriges 3:e stad och invandringsrelaterad kriminalitet.
Just Lindhagen slår väl alla rekord hitintills?
Om nu inte Bah Kunke är snäppet värre ändå?
Både C och S får tugga skit just nu.
Underhållande!!
Godhetsapostlarna Lindhagen, Bah Kunhke et consortes tror nog fortfarande att de innehar det svenska problemformuleringsprivilegiet. Fel! Det ligger bl.a. hos Donald Trump, som med synskhet och med stor genomslagskraft kungjorde terroristattacken i Sthlm 7/4-2017 ca 6 veckor innan den timade. Donalds uttalande tog hus i helsicke i den svenska ekokammaren, ty den officiella Sverigebilden besudlades
Ok, om man bortser från att moderaterna obstruerar så att regeringen Löfven inte kan genomföra liberala reformer så är allt perfekt i Sverige om man inte räknar med de hemska MC-gängen som helt saknar värdegrund
och ändå snart kommer att knäckas?
Skulle man inte kunna ta motorcyklarna av dem och ersätta det med armbandet ”sluta tafsa”? Det kunde visa motorcyklisterna den rätta vägen.
Är man idag i 20-årsåldern har man inget minne av ett fredligt, tryggt och prydligt samhälle där man inte låser porten och bombdåd presslades under Utrikes.
De kan inte föreställa sig vad de blivit bestulna på och kan lätt luras att: såhär har det alltid varit.
Nu kommer uzbekerna!
”Sverige har blivit asyluzbekernas favoritdestination – inte bara i Europa, utan i hela världen om man ska tro UNHCRs statistik för 2018.”
”Under de första veckorna av 2020 har Uzbekistan gått om Syrien och blivit det vanligaste ursprungslandet bland asylsökande i Sverige”
https://samnytt.se/ny-statistik-sverige-tar-emot-flest-asyluzbeker-fler-an-resten-av-eu-tillsammans/
Jag har ju skrivit lite här om min konspirationsteori som går ut på att MB vill få in jihadisterna från TIP och kanske kan detta tolkas som att det ligger något i den.
@ Utlandssvensk 15:45! Uzbeken tillika den Allahu akbarskanderande terroristen Rachmat Akilov har ju visat hur man med ”street smartness” kan dra in 85000 kronor svart (genom dagsverken hos en kurdisk flyktingadvokat) plus asylpenning. Dessutom kan man laga garnityret mot en kostnad av 50:-, vilket Rachmat gjorde. Mot bakgrund av MSM:s mer frekventa snyftreportage kommer muslimska uigurer och rohingier i stort antal komma till Sverige efter uiguranstormningen. Sveriges styrande, fosterlandshatande etablissemang med storvulna humanistiska stormaktsvisioner vill ju att Moder Svea islamiseras!
Man förbereder ett maktövertagande. Det räcker nog med 10 000 vapentränade och hänsynslösa fanatiker för att hålla Sverige.
@ gruelse 22.26,
”kommer muslimska uigurer och rohingier i stort antal komma till Sverige”
Ja, jag tror också att det snart kommer uigurer. Tydligen kallades de på svenska tidigare ”östturkar”, men varför behålla en term som går att uttala?
@ Anders,
”Man förbereder ett maktövertagande. Det räcker nog med 10 000 vapentränade och hänsynslösa fanatiker för att hålla Sverige.”
Ja, det känns så. ”Man” = MB
”C vill ha in M och KD i samtal om budgeten”
”den vikarierande C-partiledaren Anders W Jonsson vädjar till de forna Alliansvännernas borgerliga DNA.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/c-vill-ha-in-m-och-kd-i-samtal-om-budgeten
Vikarierande C-partiledaren Anders W Jonsson får ta sig ett snack med mammalediga C-partiledaren som bittert twittrar om KD och moderater
som tillsammans med V samtalar med SD.
Kan C verkligen samtala med några som samtalat med SD?
Jag har läst din blogg från 2013 Hans och följt din utveckling som tänkare och skribent. Du har läsarna i perspektiv och samhällets förändringar i fokus.
Jag snubblade över den här personen: Luke Ford,
https://www.flashback.se/intervjuer/3/luke-ford
Finns mer att hitta av honom på Youtube och andra siter.
Han skriver om porrbranschen och har gjort så i flera år. Han diskuterar flitigt västerländsk civilisation och är en predikant för vit civilisation. Jag uppfattar honom inom samma kategori som Steve Sailer och Peter Brimelow.
Jag nämner denna person då du också brukade skriva om porrindustrin, sex och samlevnad här på din blogg. Jag tror i min enfald att detta är intressant för dig att läsa.
Ni andra som läser här på bloggen kan också ta en titt. Det breddar perspektivet på tillvaron och att skribenter och tänkare, kan ha en blandad kompott om det de skriver om. Allt från migrationspolitik, lag & ordning, vit civilisation och porrindustrin.
Tack för tipset!
När det gäller sex, samlevnad och porrindustrin är jag fortfarande intresserad av dessa frågor ur ett frihetsperspektiv. Dessvärre finns det nästan inget intresse bland mina nuvarande läsare och följare, vilket gör att dessa frågor hamnat i skymundan på bloggen. Jag försöker återkomma till dem, och lär så göra, men det blir tyvärr mer sällan än förr på gamla bloggen.
@ Ruben & Hans,
Jag känner inte till Luke Ford, men de andra två som nämns (Steve Sailer och Peter Brimelow) är stora och kända namn i amerikansk debatt. Jag skulle kalla dem för öppet rasistisk alt right.
Det är ganska märkbart att bland de som läser dessa skribenter finns det många före detta libertarianer. Många av dem är nog fortfarande i princip intresserade av t.ex knark- och porrfrågor, men samtidigt ser de numera detta som väldigt små frågor i relation till det pågående befolkningsutbytet i Väst. Troligen är det liknande för en del av läsarna på denna blogg.
Jo, och den förskjutningen i tyngdpunkt finns ju även hos mig. Det var inte avsikten att ”skylla” på mina läsare i den bemärkelsen. Däremot har mina åsikter i sakfrågorna gällande sexköpslag, sexarbete och den skada som det feministiska giftet orsakat i dessa frågor inte ändrats.
@ Hans,
”den skada som det feministiska giftet orsakat ”
Du tog i en tidigare post upp paradoxen att unga kvinnor i hög grad röstar på just det som förefaller skada dem. Jag argumenterade då för att man inte kan förstå detta mönster om man inte letar utanför de konventionella förklaringarna och försökte presentera ett alternativt angreppssätt. Om jag skulle tillämpa detta vad gäller porr- och sexindustrin, skulle jag säga ungefär följande:
1. Det finns ingen begriplig ”röd tråd” i feministernas krav. Ibland argumenterar de för kvinnornas rätt att göra egna val (sälja sex, producera porr), ibland argumenterar de för att kvinnorna är skyddsobjekt som måste hindras från att delta i dessa aktiviteter. Ibland anser de att det är väldigt viktigt att bränna bh:n och sola toppless, ibland anser de att burka är en symbol för kvinnlig frigörelse. Osv. Enligt mig, är den mest begripliga förklaringen till detta agerande att det i grunden inte alls handlar om vad dessa kvinnor ”vill” utan att man bör se det som kollektiva shittest.
2. Den demokratiska processen i dessa frågor blir väldigt effektivt helt kortsluten av kvinnornas offerkort. Ingen vågar komma med rationella motargument när kvinnorna framställer sig som lidande. Detta innebär också att samma kvinnor över tiden kan inta helt motsatta positioner utan att någonsin få publikt mothugg. Männen agerar genomgående som kuvade vita knektar (white knights) och mjäkar bara med, oavsett hur absurt de tycker att det är.
Utlandssvensk & Hans
Ni kanske känner igen mig vid pseudonymen, Magne. Jag har skrivit här på bloggen frekvent, men de senaste åren har jag vänt mig mot andra saker än invandring & mångkultur.
Invandringskritiker har jag varit sedan tonåren, och erotikfrågor är sådant jag själv läser och tänker på, eftersom det är något som ”vi” (många i samhället) konsumerar.
Det hela började egentligen med invandringspolitiken och inte med pornografi. Invandringspolitiken & mångkulturen är prioriterad (ni vet förmodligen vad jag anser i dessa frågor från tidigare inlägg och diskussioner) och erotik är egentligen ett ämne som mer är ett sätt att reflektera över hur man ska förhålla sig till det, hur branschen ser ut och hur mycket eller lite man ska konsumera, om man nu vill konsumera pornografi.
Erotikfrågor uppkom senare och jag undrade hur jag ska förhålla mig till pornografi, och om jag ska konsumera det och i vilken mängd. Som jag ser det är det inte en last så länge man inte blir beroende och att man behöver ha det ”för mycket”, säg att ”för mycket” är fler än fyra gånger per vecka. Att inte konsumera pornografi ”för mycket”, kan även vara att hålla sig till att varannan vecka konsumera pornografi. Att inte se pornografi under en viss period (säg en månad) och se efter tycker jag är bra. Det viktiga är att det inte blir en last för en.
Jag läste tidigare inlägg på en annan bloggpost Hans skrev, om någon som talade om att den i porrfilmer/-tidningar, ser stora bröst och fick i tillmäle att han minsann konsumerar porr eftersom han vet om detta fenomen. Och skulle det vara något förvånande att personen i fråga konsumerar pornografi? Och skulle det vara skändligt? Det är inte precis ovanligt att se på pornografi, detta gäller både kvinnor och män.
Den frågan har blivit helt utflippad i Sverige, kvasivetenskapligheter och rena lögner sprids och kvinnoförbunden skriver idiotiska debattartiklar med jämna mellanrum för att försöka flytta debatten ännu längre ut mot ytterkanten. Bland vanlig folk är det nämligen inget konstigt att konsumera porr, även om det kan skilja från generation till generation. Jag skrev på en lång bloggpost om svenskars porrkonsumtion enligt Pornhubs mätningar men publicerade den aldrig.
Ja, du Hans. Det finns mycket att analysera och studera från siffrorna från Porn Hub.
Så här ser det ut för kvinnorna i Sverige:
”30% of visitors from Sweden are female, which is higher than the worldwide average of 26%. The largest age group of visitors are 25-34 making up 32%, while those over the age of 45 only account for 29%.”
Sverige har bland de mer rabiata feministerna man kan hitta, samtidigt som kvinnor konsumerar hela ((30/26) – 1) 15,4 % mer pornografi än genomsnittet för kvinnor i övriga länder i världen.
Tittar man på danskarna så är det inte lika många kvinnor som tittar på pornografi som andel av befolkningen mellan män och kvinnor. Här är 29 procent av besökarna kvinnor mot i Sverige 30 procent. Det är väldigt nära, så man kan säga att lika andel kvinnor i Sverige och Danmark ser på pornografi i förhållande män/kvinnor. Det är ändå lite chockerande, inte sant? Borde inte 10 procent av besökarna från Sverige på Pornhub vara kvinnor med tanke på feminismens intåg och rabiata hållning till pornografi? I alla fall påtalar feminister, att det är främst något som drabbar män och deras syn på kvinnan.
I Norge ser siffrorna ut som följande för kvinnor:
”28% of Norwegian visitors are women.”
Det finns mycket att luska i denna statistik i feminismens hyckleri.
I Tyskland är det ”only 17% of Pornhub’s visitors are women.” Alltså markant lägre än i Sverige. Den rabiata feminismen i Tyskland också. Men varför så stor andel av kvinnor som besöker porrsidor i Sverige? Det är faktiskt häpnadsväckande, men ändå inte. Kvinnor i Sverige (en andel av dem, då det är många som ser på pornografi) ser män som sexobjekt och som knullmaskiner. De upplever män lite smått knäppa om inte männen ger dem uppmärksamhet och trånar efter att få tömma sin säd i eller på dem. Och om inte kvinnorna får sin vilja igenom blir de vresiga och tycker mannen inte visar dem den uppmärksamhet och intresse de tycker de borde få.
Men kvinnorna markerar ändå att de är feminister och sedan går de och konsumerar porr och nästa dag så ska de rena sitt samvete och påtala porrens skadliga effekter för män och att de får en skev kvinnosyn… hyckleriet i sin rätta form.
Det här gillar kvinnorna i Tyskland att söka på mest:
”Gangbang” is more popular with women than men, along with “rough” sex and “bdsm”.”
(Jag skriver inte detta mot kvinnor här på bloggen. Om det nu inte är kvinnor som är uttalade feminister och sysslar med att belysa att männen får en skev kvinnosyn och inte alls att kvinnorna får en skev manssyn. Fattar inte heller hur pornografin överlag ger en skev kvinnosyn eller skev manssyn. Man fattar att pornografi är en scen som utspelar sig och inte ett kärlekspar som har sex. Såklart vissa drabbas av skev mans- och kvinnosyn som allt annat här i livet drabbar somliga. Men att det är en stor andel som får det får jag inte ihop, då det inte är svårt att jämföra hur sex och samlevnad är i livet mot hur det ser ut i pornografins värld.)
https://www.pornhub.com/insights/germany-review
https://www.pornhub.com/insights/pornhub-denmark
https://www.pornhub.com/insights/sweden-insights
https://www.pornhub.com/insights/norway-insights
Den här statistiken är mycket relevant när det kommer till att män påstods få skev kvinnosyn:
Gangbang, hardcore och Double Penetration är bland kvinnor 140 %, 139 % respektive 134 % vanligare att de ser på än män. Kvinnor på Porn Hub ser alltså i genomsnitt mer än dubbelt så mycket på kategorier som har med hård porr än män gör.
Över most viewed listan bland män och kvinnor finns gangbang först på c:a 20:e plats, så den är överlag inte heller allt för prevalent bland män.
Jag börjar ana att feministerna har något slags vämjelse för att de ser på hård porr som inte männen gör i lika utsträckning och vill få det hela till att det är männen som drabbas av skev kvinnosyn. Det är väl ett sorts shit test av mannen det med… se hur mycket de kan vända information som främst har med kvinnor att göra, detta med hårdporr, och vända det till att männen sysslar med det främst och sen se hur långt de kan dra ut på det hela. Faktiskt imponerande hur feministerna lyckas, Lena Claesson kom inte mycket längre. Men vissa andra feminister kommer undan med detta. Detta gäller inte enbart feminister utan man ser i tv-program på TV4 om att männen ska drabbas särskilt av detta fenomen.
https://www.pornhub.com/insights/scandinavian-women
https://www.pornhub.com/insights/sweden-insights
Kvinnor på Porn Hub ser alltså i genomsnitt mer än dubbelt så mycket på kategorier som har med hård porr än män gör.
Jag minns att jag reagerade för detta. Samt att svenskar främst ville se svensk porr (ack, nationalismen!). Den bild som finns av porren i mainstreammedierna är i hög grad falsk. Det är som om det enda som finns där ute är hård mainstreamporr, men ju alltmer (det är i alla fall mitt intryck) handlar om amatörporr. Inte så konstigt givet dagens teknik med webbkameror och billiga HD- och 4K-kameror i var mans och kvinnas ficka.
Ja, att trafiken från Pornhub visar att svenskar söker på ”swedish” etc, är kanske lite att höja på ögonbrynen åt, men ändå inte. Mönstret är likadant i andra länder, Danmark, Norge, Irland. I Irland söker de på ”british”.
Men det här är väl inte heller förvånande, när nu demografin ser ut som den gör. 20 % mer av visningarna än andra skandinaviska länder är ”Arab”. Det här är troligtvis kvinnliga araber som ser pornografi med manliga/kvinnliga araber (beroende på sexuell läggning hos den som tittar).
Trafiken som sticker ut i Sverige är att den är fixerad vid analt sex. 55 % mer ser svenskar på analt sex mot övriga världen.
https://www.pornhub.com/insights/scandinavian-women
Jo, vi kan ju ibland vara rätt anala av oss.
”Borde inte 10 procent av besökarna från Sverige på Pornhub vara kvinnor med tanke på feminismens intåg och rabiata hållning till pornografi? ”
Njaa, Magne…jag är inte så säker på att det är konstigt att 30 % av de svenska pornhubbesökarna är kvinnor ?
Om Fi hade fått 70 % och V hade fått 30 % i det senaste valet så skulle pornhubstatistiken kanske kunnat framstå som aningen märklig.
Men faktum är att Fi fick 30.000 röster , och gissningsvis var väl typ 29.000 av dessa kvinnor. Och då finns det ju några miljoner kvinnor i landet som INTE röstar på Fi…
Sen kan man ju argumentera för att jag inte bara ska titta på Fi / V – väljare , och att de porrtittande kvinnorna är märkligt eftersom feminism är statsreligion i sverige. Men den statsreligionen är skapad och drivs av diverse debila ”artister” och ”opinionsbildare” och saknar i stort sett stöd hos folket. Även hos det kvinnliga folket.
Om jag tittar på alla kvinnor som jag har stött på i mitt liv så är 0 % av dessa radikalfeminister.
Bortsett då från ett antal som jag kom i kontakt med för något år sedan , men det kanske inte var så konstigt eftersom jag kom i kontakt med dom när jag studerade (i dubbel bemärkelse…) genusvetenskap ?
Peter Wolodarski, DN:s allsmäktige chefsideolog, har gått på pumpen.
Alltså, när Wolodarski pekar med hela handen är han van att bli åtlydd.
Så när det pekades med hela armen och han den lille i skägg och kortbyxor skulle ställas utan jobb var allt klappat och klart.Det var bara det att så inte skedde.Ok för att Sydsvenskan lydde order men totalt sett indikeras det myteri.Oerhört!
Wolodarski har ännu inte hämtat sig från chocken.
Det hela påminner inte så lite om den centerpartistiske topp-politiker som tidigare utmanats här på bloggen.Hade hen bara läst och förstått hade hen kunnat larma partiledningen för flera veckor sedan.Det var bara det att så inte skedde.Istället gick man på en sån stjärnsmäll att topp-politikern i nuet undviker alla utmaningar och partiledar-ersättningen vädjar till borgerligt DNA.Oerhört!
Centerpartiet har ännu inte hämtat sig från chocken.
Icarus hade inte kunnat göra det bättre.
Wolodarski och hans uppdragsgivare (bonniers) har fått ett ”lån” på en miljard i ”lån” från eu, om dessa maktens hantlangare (bonniers) skulle betala tillbaka en enda miljon så lovar jag att ja ska sätta mig i samma frysbox som Wolodarski satte journalister i som inte vartroende.
Det är väl inte så konstigt att Wolodarski vill ersätta Bard i Talang-juryn med korrekta lilla Greta?
Nu har hon just ingen talang men standardsvaret att fråga forskarna
skulle duga för Wolodarski och hans kompisar här också.
Talang är ändå bara sådan där folklig skit som DN-eliten är för fin för att titta på.
@ Rysstrollet! Sankta Greta kunde konsultera professor Micky Mouse vid Micky Mouse Institute for the Blind, Namibia – en av 11000 undertecknade forskare november 2019.
Sverige är ett sjukt land, kriminellas känslorn och deras väl och ve går före pensionärer, pensionärers matlådor kostar under 30kr per dygn, kriminellas matlådor och deras dygnsavgift får kosta tusentals kronor om Dagen, vi har en galen regim i Sverige som älskar samhällsrivare mer än dom som är samhällsbyggare,vi har en galen statsminister (steffe) som besöker Israel och tjuter av ilska över antisemitism, samtidigt odlar denna byfåne och hans parti antisemitism i malmö och skyller de på sd,alla som röstar och stödjer sjuk klövern är lika skyldiga.
@Peter
Absolut ”…alla som röstar och stödjer sjuk klövern är lika skyldiga.” Det är många som kommer hamna framför skranket när skiten träffar fläkten. Domen kommer ej vara nådig…..
Det kommer överalltifrån.Nu från Chris Forsne på ledarsidorna.Den mästrande medelklassen, klart läsvärd.Den som inte är trött på förnumstiga medelklass-kärringar som ska fostra – räck upp en hand!!!!
Hej.
@Magne & Ruben (var är Hilda? 🙂 )
Det finns en enklare förklaring:
De lever ut sexuella fantasier med hjälp av pornografiskt material, fantasier de i verkligheten inte vill och/eller vågar eller kan leva ut.
Sedan kan man definitivt psykologisera det, men då skulle vi egentligen behöva en studie som specifikt undersöker hur kvinnor med stark feministisk självidentifiering resonerar kring egen konsumtion av pornografi. (Det hade verkligen varit ett intressant projekt, men dels hade det varit svårt att hitta tillräckligt många representativa objekt, dels hade objekten själva troligen larmat inom den feministiska gemenskapen och påverkat svaren.)
Det behöver dock inte vara värre än att det ser ut så här bakom pannbenet:
”Porr är dåligt för att det ger unga män en skev bild av kvinnans sexualitet. Men jag är kvinna, och medveten, så jag blir inte påverkad.”
”Genom att titta på sådan pornografi upptäcker jag på vilket sätt patriarkatet format min sexualitet och kan på så vis ta kontrollen över den.”
”Jag tittar bara på pornografi som är gjord av/med/för kvinnor [annan grupp med rätt id-profil], för att stödja dem i kampen mot den vita heterosexismen.”
Du kan jämföra den psykologiska rationaliseringen med katoliker och andra kristna, muslimer överhuvudtaget, Reinfeldtmoderater och allmän vänster. Det ’r samma mönster av rationalisering för att slippa erkänna att man gör något man säger sig anse fel. Det är enklare, och vår hjärna fungerar dessutom så, än att ändra åsikt (att ändra åsikt är att ändra hur man resonerar om hur världen fungerar, även avs. mindre saker, och hur vi ser på världen är detsamma som vem vi är, så rationaliseringsprocessen är ett slags självförsvar för personligheten).
Skylla på den moderne vite patriarken håller inte, som vi vet:
[https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_erotic_depictions]
[https://en.wikipedia.org/wiki/Turin_Erotic_Papyrus]
Den senare är hårdporr från ca 115o f.Kr. Enligt beskrivningen ser männen ut som Ron Jeremy medan kvinnorna är synnerligen bildsköna, enligt både dåtid och nutid.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hej.
Hans, ser att jag råkat sätta en e-postadress där pseudonymen, öhm, jag menar, namnet, skall stå.
Rent hypotetiskt förresten, hur är lagen om sådant? Måste det vara en korrekt och fungerande e-postadress eller är det som med fraktsedlar att bara där finns en kråka, vilken som helst, så duger det?
I alla fall får du gärna ta bort e-postadressen i inlägget ovan, när du har tid.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Fixat! Jag kan upplysa om att inte alla som skriver här har fungerande epostadresser. 🙂
Hej.
Tack! Du är om inte en officer (?) så definitivt en gentleman!
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Magne/Ruben, Hans, Weasel,
Om ni inte har läst dem, rekommenderar jag en titt på:
https://incels.wiki/w/Scientific_Blackpill
https://incels.wiki/w/Scientific_Blackpill_(Supplemental)
I avdelning 1 tas kvinnors benägenhet att titta på grov/våldsam porr upp samt ytterligare aspekter som kan sägas vara relaterat till detta. T.ex är det en förbluffande hög andel kvinnor som har våldtäktsfantasier:
”A team of researchers from the University of North Texas and University of Notre Dame played 355 young women a rape fantasy over headphones to investigate how aroused they became”
”In questioning following this, researchers found that overall, 62% of participants reported having a rape fantasy of some type.
Of the women who reported having the most common rape fantasy (”being overpowered or forced by a man to surrender sexually against my will”), 40% had it at least once a month and 20% had it at least once a week.
Women reported that 45% of their rape fantasies were completely erotic and 46% both erotic and aversive. Only 9% of the fantasies are completely aversive.
Interestingly, even women espousing feminist values have the same inclination toward rape fantasies as other women (if not slightly more).”
Där finns också studier där som indikerar att många kvinnor dras till våldsamma män och brottslingar samt att de INTE är attraherade av ”trevliga” killar.
Som jag ser det, hade vi tidigare ett samhälle och en kultur med fungerande spärrar mot de destruktiva kvinnliga tendenserna, precis som vi hade spärrar mot typiskt destruktivt manligt beteende.
En civilisation är inget naturtillstånd, utan kräver stora modifieringar i naturligt beteende hos både män och kvinnor. Grundbulten i den västerländska civilisationen var monogami och äktenskap. Detta hade stora fördelar på gruppnivå men innebar att alla fick lägga band på sina naturliga drifter. Men nu har vi under en längre tid ägnat oss åt att avlägsna alla spärrarna mot naturligt kvinnligt beteende. Detta är dock akut skadligt på gruppnivå, vilket nu börjar bli tydligt.
Återigen, de som är intresserade av dessa frågor bör ta några timmar och läsa igenom Scientific Blackpill
@ Utlandssvensk 12:29, fan intressant! Jag och min kompis kom i slang med en mycket snygg och smart, svensk kvinna i krogen Wasahof, Sthlm, kring 1990. Hon sa just det, att hemmafruar i Texas hade sexfantasier om hur de blev ”gangbangade” av afroamerikaner, som gjorde hemfridsbrott. ”Wasahovkvinnan” tillbringade en stor del av sin tid i USA.
@ gruelse,
”fan intressant!”
Jo, visst är det! Men samtidigt kan det vara ganska omskakande att inse hur verkligheten ser ut på det här området. Hela jämställdhetstänkandet utgår från totalt felaktiga grundantaganden och detta håller snabbt på att utplåna oss.
#Gruelse 26.01.2020, 16:09#
Fenomenet är nog universellt. Jag kopierar min egen kommentar den 29.12.2019.
”Jag har en bekant i Normandie som tillverkar vendingmaskiner. I slutet av 90-talet ville han att jag skulle marknadsföra hans hyrvideokassett distributörer i Sverige. Jag tillbringade en dag på en av hans kunders kontor för att lära fakta. Maskinen fungerade ungefär som en bankomat. I stället för pengar kom det ut en videokassett. I kontoret kunde vi på datorn i realtid se vem som hyrde vad. En nordafrikansk kvinna, som vi dessutom kunde se genom fönstret, hyrde en våldspornografisk film, vilket gav anledning till att granska statistiken på detta tema. Vid uthyrning över disk valde 2 % av kvinnorna en pornografisk video. I vendingmaskinen steg den andelen till 46%. Dessutom var över hälften därav grovt våldspornografiska. Denna tendens är nu allmänt känd, men inte då. För att maximera vinsten, var uthyraren tvungen till att radikalt ändra utbudet av kassetter i vendingmaskinen jämfört med över disk uthyrningen. Maskinen kunde bara erbjuda ett par hundra titlar.
Notera förhållandet orsak och verkan till förekomsten av våldspornografi!”
”**Tack vare högkvalitativa svenska** registerdata från 1990-talet och fram till i dag i kombination med en kvasiexperimentell teknik lyckas dock forskarna isolera effekten av just fängelsedomen.”
skriver en av DN:s korrekta.Samma teknik räcker alltså inte för att kolla etnicitet.Märkligt, mycket märkligt.
https://www.dn.se/ledare/martin-liby-troein-barnen-straffas-ocksa-nar-foraldern-satts-i-fangelse/
Men med ett – ”Men rapporten från IFAU understryker att kriminalpolitiken inte är så fri från målkonflikter som det just nu görs sken av.” – klarnar det.DN vill i framtiden undanta kriminella med barn från annat än böter.Det borde få fart på den tidiga nativiteten i unga familjer och garanterat förbättra integrationen.Som det fungerar nu är det rena trettiotalet.
Den som fortfarande tror på The Greta Story bör ta sig en titt på
https://samnytt.se/greta-thunbergs-egna-vakter-knuffade-ivag-journalist-du-ar-farlig-for-oss/
där hennes ganska så aggressiva security uppvaktar en kanadensisk journalist.5-6 bodyguards för en liten tjej som inte drar in pengar på något sätt?
MammaåPappa betalar liksom?
Visst är samnytt kopplad till SD och inte har jag en blekaste om journalistens bakgrund men bilderna ljuger INTE.
Lilla Greta känner faktiskt igen journalisten från Edmonton och orkar knappt
neka till bilderna från Teslan som såg ut som en soptunna med plast inuti.
– ja, det är många som använder den bilen,avfärdar Greta lite slött.Hon är ju kändis nu, kan göra som hon vill, t.o.m bryta sina egna regler.
Varför skulle hon bry sig?
Det borde gå att få fram identiteten på säkerhetsvakterna.Någon måste känna igen någon av dom? Är det antifa? Securitas? Eller t.o.m SÄPO?
Om det finns någon människa som tror att en 16-åring kan få åka jorden runt och träffa alla från påven till Schwarzeneger och hålla tal i FN och EU-parlamentet utan att ha en gigantisk lobbyismorganisation och miljontals dollar i ryggen, så borde den människan söka vård.
Gretas body guards körde förvisso bensindrivna bilar , men dom kan väl i alla fall få ett erkännande för att dom bar klimatsmarta fjällrävenjackor ? ?