Som många småbarnsföräldrar månadssparar vi åt våra barn. Detta för att ge dem en liten buffert när de blir myndiga, kanske till ett körkort, en kontantinsats eller en resa. Vi kan nämligen utgå från att bostadssituationen inte kommer vara särskilt mycket bättre då och körkortet knappast billigare än i dag.
Alla behöver dock inte bekymra sig om detta. I Oskarshamn erbjuds nyanlända kvinnor gratis kör- och teorilektioner på arabiska i ett projekt finansierat via ett bidrag på 378 000 kronor från Länsstyrelsen. Kommunens etableringsvägledare (ännu en hittepåtitel i integrationsindustrins spår) anser att det är extra angeläget att hjälpa just denna grupp.
Jag förstår tanken bakom beslutet, nämligen att öka chanserna för kvinnor som sannolikt står långt från arbetsmarknaden att ta steg närmare den. Däremot anser jag att kommunen, som vanligt, inte har ett helhetsperspektiv i sin integrationssträvan och ifrågasätter att enskilda grupper särbehandlas på detta sätt.
Integration är redan ett uttjatat begrepp, men givet hur situationen ser ut lär det bli 20-talets dominerande ord i politiken. Hela samhället riskerar att förvandlas till ett integrationsprojekt där allt går ut på att nyanlända med olika insatser ska ”integreras”.
Eftersom utrikes födda är överrepresenterade i allt från arbetslöshet till kriminalitet och låga skolresultat kommer de i fråga för alla möjliga insatser som sorters under integrationsparaplyet.
Nyanlända är en prioriterad grupp på många områden, inte minst när det gäller bostäder. Enligt statistik från Boverket gav 135 kommuner nyanlända förtur till bostäder under 2019, en 20-procentig ökning jämfört med året innan. Jag som arbetat med boendefrågor i olika kommuner i snart tio år har sett hur socialtjänsten redan innan bosättningslagen tvingats tillhandahålla andrahandsbostäder för nyanlända och invandrade familjer av kostnadsskäl.
Bosättningslagen har satt många kommuner under press, men etableringsansvaret har tolkats lite olika. På många håll har kommunerna valt att erbjuda lägenhet i två år, i andra fyra år (vilket är maxtiden som besittningsskyddet kan avstås enligt Hyresnämnden).
Från vänsterhåll har det argumenterats att det är bättre för integrationen om migranterna får förstahandskontrakt direkt. I andra vågskålen ligger förstås likabehandlingsprincipen i kommunallagen.
I en floskelfylld och brukligt intetsägande debattartikel signerad statsministern räknas ett antal huvudområden för Socialdemokraterna under det kommande decenniet upp. Där ingår, som väntat, ”snabbare integration”:
Vi ska ha en bättre integration som präglas av plikt och rätt. De som kommer till Sverige och får stanna har en plikt att lära sig svenska och göra sig anställningsbara. Men samhället ska vara starkt och erbjuda utbildning och möjligheter för alla att snabbt bli en del av den svenska samhällsgemenskapen.
Jag ser mest rätt och väldigt lite plikt i detta. Det påminner om regeringens förslag att ställa krav på den invandrare som uppbär försörjningsstöd att delta i svenskundervisning. Detta är primärt fråga om symbolpolitik. Socialtjänsten ställer nämligen redan i dag dylika krav i sin planering, så vilken blir skillnaden?
Regeringen avslöjar sig själv. Om invandringen under alla år varit en sådan välsignelse hade vi varken behövt etableringsvägledare ute i kommunerna eller promemorior om språkkrav för medborgarskap och deltagande i svenskundervisning för att få försörjningsstöd.
En floskel som regeringen och dess stödtrupper ständigt använder sig av när förmåner för nyanlända ifrågasätts är att vi inte ska ställa grupp mot grupp. Ändå är det just det regeringen gör, och det retar alltfler.
Under alltför lång tid har regeringar av olika kulörer fört en politik som gett särskilda förmåner till migranter. Genom höjningen av garantipensionen träffas denna grupp av ännu en generös reform som gör gapet försumbart mellan den som arbetat i låglöneyrken i hela livet och den som invandrat i vuxen ålder och inte arbetat en enda timme i Sverige.
Svenska folket är generöst, givmilt och har inget emot att hjälpa andra. Men det finns gränser för när folket har trampats på en gång för mycket. När personer som invandrar får rättigheter som den infödda befolkningen nekas eller aldrig ens kommer i åtanke för, är något fel.
Det får kallas integrationspolitik hur mycket det vill, till slut kommer svenska folket inte att bry sig om hur god intentionen är. Den som känner sig konstant bortprioriterad till förmån för människor som kommer hit från andra länder, den som bara förväntas betala kalaset, kommer förr eller senare få nog.
Det går långsamt i Sverige, men tryckkokaren kommer att explodera om politiken inte förändras.
”Det går långsamt i Sverige, men tryckkokaren kommer att explodera om politiken inte förändras.”
Låt oss hoppas på det!
Men det är svårt att hitta något som direkt tyder på att detta kommer att ske. Sättet som man prioriterar migranterna i Sverige är inte fundamentalt annorlunda jämfört med andra Västländer. Araber och afrikaner för förtur och bidrag i Belgien, Frankrike, UK osv också.
Det finns i praktiken inte så mycket till val. De har oftast stora familjer och får de inte bidrag och förtur, då sitter det MASSOR av barn på gatan. Inget västland accepterar detta.
Vidare finns överallt samma sjuka tanke om att det är önskvärt att ”bryta segregeringen”. Kom ihåg att det var så allt började, när amerikanerna gjorde just detta. De håller för övrigt fortfarande på och även där finns det fullt med bidrag och förtur till bostäder. Som jag har skrivit om flera gånger, har de ett system som kallas ”section 8”, som i princip går ut på att man just ger förtur till ”svaga” grupper till nyare bostäder, gärna i bättre områden. Målet är, som vanligt, integration och det här systemet framkallar absolut dödsångest hos de flesta vita medelklassamerikaner.
Att få section 8 bostäder i sitt område, innebär nästan säkert att en dödsspiral inleds för fastighetspriserna. Så enorma mängder tankemöda och energi går åt till att minimera denna risk. Filmen ”Spanish Lake” visar hur det går när man misslyckas. Samtidigt vill staten fortfarande inget annat än att ”blanda” olika grupper och de håller ständigt på och försöker hitta vägar att uppnå detta.
Hittills har den vita medelklassen i USA i huvudsak lyckats att vinna denna kamp, även om det ekonomiska priset har varit mycket högt. Man fick de facto bygga om hela landet. Men i Sverige kan jag inte se att detta är möjligt. Hur ska man förhindra att det kommer in MENA folk i Täby eller Vellinge? Kommunerna har alla rättigheter att köpa och hyra ut fastigheter och staten pressar hårt på att alla kommuner ska bli berikade. Utfallet sen sossarna tog över makten är också klart, inga kommuner kommer undan. Om detta förhållande består, är det klart mest sannolika att hela landet kommer att gå in i en dödsspiral.
Som jag ser det, finns det i praktiken inga alternativ till fortsatta bidrag och gratis bostäder, om MENA folket ska vara kvar i landet. Annars får man en kombination av extremt synlig fattigdom och betydligt värre brottslighet. Men det är möjligt att, åtminstone informellt, acceptera segregering. Dessvärre tyder inget på att detta kommer att ske.
Den uppenbara lösningen på hela soppan är förstås återvandring och hur mycket det skulle kosta spelar nästan ingen roll. Vilket pris som helst är värt att betala. Men troligen blir det inget av med detta och då ser jag knappast något annat än att dagens utveckling mot sönderfall kommer att fortsätta och troligen även accelerera, när den vita flykten ur landet tar fart på allvar. Vilket troligen redan är på G…..
Kanske finns det ett litet hopp om att kommuner som Staffanstorp slutligen kommer stå upp mot staten och kräva en rätt till bibehållen segregering. Som det ser ut nu, lär detta endast gå om de samtidigt bryter sig ut ur landet Sverige. Sannolikheten för detta är nog ganska låg, men samtidigt är det troligen helt möjligt att genomföra.
Vi får väl se hur det går, men alla vita svenskar bör nog se till att ha en exitplan, för det här kan helt plötsligt börja gå riktigt illa väldigt fort.
Sitter just nu och lyssnar på en inspelning med Jensevik – En krisplanering för Sverige som jag tycker bjuder på för mig delvis nya ingångar. Försök gärna att leta upp den. Farhågor kommer fram som jag också har grunnat på nämligen
att valet 2022 ställs in. mvh
Han är otroligt bra denne Jensevik!
Mvh A
Afrisatinvasiverna skola väck härifrån, bort från Sverige, bort från Europa, bort från Väst. Sedan skola de, som hafva importerat dem, ur egen ficka betala tillbaka alla hundratals miljarder, och, tills det hafver skett, få de sjelfva ur egen ficka bestrida invasivernas uppehälle. Och alla vete, att enhvar, som under 2010-talet hafver röstat å m, kd, fp, cp, s, mp, vpk och fi, är skyldig till detta ofattbara vanstyre och stödjer det. Ingen dylik skall beklaga sig det minsta.
Och, ja, trycket växer med hatet och vreden; explosionen kommer.
vänstern är ren ondska
Trappa stegvis ned bidragen till noll och erbjud en summa för återvandring så får ni en effektiv uppdelning i dem som kan och vill bli en del av det svenska samhället och blir av med dem som valt att parasitera.
@ Peter
Helt klart så!
I kombination med att man har satsat på omfattande polisiär som på allvar repatrierar de som inte äger rätt att vistas i landet så skyndar man på valet för de som erbjuds återvändarbidrag.
En utopisk ide som förutsätter en fundamental och total förändring av svensk politik.
Något som för närvarande inget riksdagsparti förespråkar eller ens törs andas om.
Tiden fram till en så stor och omfattande förändring av grundläggande värderingar inom socialpolitiken är betydligt längre än den tid det tar innan Sverige är ett helt igenom muslimskt land.
Hoppet står till inbördeskrig och folkfördrivning =(förbud mot islam), alla andra vägar är det för sent att ens hoppas skall kunna återge Sveriges infödda och assimilerade invånare makten i Sverige.
Men först och viktigast är att få bort fascisterna från makten, med dem stiftande lagar och utse ämbetsmän saknar demokrati mening och makt.
Det blir, vare sig vi vill det eller ej, inbördeskriget som sätter punkt för denna mardröm.
@Pllay
Amen, Islam är en cancer och skall behandlas som en sådan. Den som tror Islam med dess muslimer fungerar i ett västland är antingen hjärndöd, korrumperad eller muslim ?
Jag såg just en ganska ny dokumentär om Detroit:
https://www.imdb.com/title/tt5887566/
Den är klart sevärd! Så där blir det när alla vita lämnar. Förfallet är nästan ofattbart och skalan är helt enorm. Från 2 miljoner innevånare ner till 700 tusen.
Filmen hade ett ganska tydligt vänsterperspektiv och man kan lika gärna se den utan ljud, för det var bara samma meningslösa trams om alla fina, goda människor som jobbar så hårt för att bryta utvecklingen. Jag betvivlar inte att många av dem genuint jobbar hårt och osjälviskt, men det är helt uppenbart att de inte kan lösa någonting. Men att se hur staden ser ut kan kanske väcka en och annan som tror att integrering är vägen framåt.
Det som resulterade i att städer som Detroit blev tömda på vita, är i princip exakt samma process som nu pågår i hela Sverige. På senaste tiden har det t.ex pratats en hel del om ”dominansvåld”. Detta är ett mycket bekant fenomen från USA (även om man inte använder den termen) och uppkom i väldigt stor skala efter avsegregeringen.
Gå in och läs skildringar av hur det var i de skolor som blev tvångsintegrerade via busing. Dominansvåld är precis vad som uppstod. Läs om hur det blev i alla andra offentliga miljöer, som simhallar och bibliotek. Läs om hur alla vita i princip fick kringskära sina liv väldigt påtagligt så länge de bodde kvar i dessa städer, just för att undkomma dominansvåldet, våldtäkterna, rånen, förslumningen, etc.
Dessa vita kunde fly till nybyggda förorter och många, många miljoner gjorde precis detta. Men vart ska dagens svenskar fly? De har redan gjort allt de kan för att segregera sig inom landet och den processen har nu nått vägs ände. De helvita enklaverna berikas i snabb takt.
Flykt, kamp eller underkastelse är alternativen. Såvitt jag kan se, tyder allt på att dagens moderna västerlänningar är helt ointresserade av kamp. Alla är helt fokuserade på flykt och de som inte lyckas kommer troligen bara att underkasta sig i tystnad. Av de som flyr ur landet, kommer troligen en stor majoritet att fortsätta att rösta på olika ”liberala” och anti-rasistiska partier i sina nya hemländer, samtidigt som de bosätter sig i helvita enklaver. Många av dagens etablerade 7K politiker kommer att tillhöra denna grupp
Malmö är sossarnas svar på Detroit.
Detroit är sossarnas idealstad, t ex stefan får stånd när han tänker på att inom 10 år ser alla svenska städer ut som Malmö/Detroit.
Dokumentären handlar alltsa om ”community action” i Detroit. Jag kommer ihag fran Barack Obamas bok om sin far, vilken mer är en självbiografi, att Barack efter juridikstudierna pa Harvard ägnade ett eller ett par ar at att jobba bland svarta i Chicago som ett slags socialarbetare med en titel som översättaren hade stora svarigheter med. Det kan ha varit ”community worker” eller nagot liknande. Han var alltsa ingen myndighetsutövare utan var anställd genom nagon kyrka om jag inte minns fel. Aven om tiden där bjöd pa nagra ljuspunkter är det bestaende minnet att inget egentligen förändrades till det bättre och situationen är med all sannolikhet densamma än i dag.
@ Maria,
Obamas bok heter på engelska : ”Dreams from My Father: A Story of Race and Inheritance” och jag har läst den. Man kan väl kortfattat säga att han verkligen inte gillar vita…
Sen stämmer det att han var ”community organizer” i Chicago på 80-talet. Hur man ska översätta detta till svenska vet jag inte riktigt. Det har inte riktigt funnits någon direkt motsvarighet till detta i Sverige, men det kommer kanske. En som kom ganska nära var Fatemeh, hon som drev opinion för de ensamkommande afghanerna. Ungefär så jobbar ”community organizers” i USA också.
Slutligen, vad gäller Chicago har det verkligen inte blivit bättre i den staden sen Obama var aktiv där. Tvärtom är det en väldigt dramatiskt negativ utveckling, som påminner mycket om den som redan har ägt rum i Detroit. Staden har redan tappat cirka en miljon innevånare och våldet har absolut exploderat. Dödssiffrorna ser ut som att de är från en krigszon. Rahm Emanuel, som står väldigt nära Obama, var borgmästare från 2011-2019.
Hej.
”Community organizer” översätts nog bäst med uppviglare eller demagog om man vill ha en översättning som talar om vad personen i praktiken ägnar sig åt. Då avses demagog i ursprunglig betydelse; alltså en som uppviglar och organiserar en lokal mobb eller pöbel i ett distrikt, inte som idag då ordet mer förstås som folktalare med populistisk anstrykning. Det var ett starkt pejorativt uttryck ursprungligen (2000+ år sedan).
Samfällighetsorganisatör är annars härligt centerpartistiskt intetsägande, och kan som det vessle-ord det är låtsats ha med byalag att göra.
Talande är ju att en ”Community organizer” aldrig är vald av den ”Community” den ”organizes”, utan utser sig själv till det, något vi tydligt känner igen från svensk politisk historia. Försök driva förening utan att stat och kommun lägger sig i, så får du se. Jag minns hur man gick fram mot fria musikföreningar (Ultrahuset, Hunddagiset m fl) som inte vill ha med partiet, staten eller kommunen att göra (röd/svarta var de, men inte på statens vis). Strömavbrott, Soc & polisräder, brandinspektioner, avstängt vatten, med mera – tänk om den apparaten satts in mot exempelvis taxibolag, bilfirmorna på N:a Grängesbergsgatan i Malmö, eller alla dessa otaliga ”kulturföreningar”…
Medborgartalesperson, kanske? Kommunikationskommissarie? Byäldste? Klanfurste? Hedershärold? Språkrör är annars det jag skulle välja, med tillägget självutsett.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
”Då avses demagog i ursprunglig betydelse; alltså en som uppviglar och organiserar en lokal mobb eller pöbel i ett distrikt”
Ja, det där passar bra! Mycket uppvigling! Likväl är det en väldigt framgångsrik metod i USA. De lyckas pressa enorma mängder pengar och förmåner ut vitingarna varje år och det är väldig många svarta politiker som har inlett sin bana som ”community organizer”, kanske en majoritet av dem.
@ Maria,
Om du är intresserad av dessa frågor och samtidigt vill ha lite underhållning, kan jag varmt rekommendera serien ”The Wire”. Julia Caesar har skrivit om den några gånger och den en ger en utmärkt bild av hur thirdworldization ser ut i praktiken och har prisats för sin realism. I den finns det massor av ”community organizers”.
@ Utlandssvensk
”Dominansvåld är precis vad som uppstod.”
– Redan för 30 år sedan råkade jag personligen ut för stenkastning av MENA immigranter när jag på landsvägen cyklade hem från ett sommarjobb.
Jag blev inte träffad själv, men en termos i min ryggsäck fick en bula(!).
Jag hade inte varit i bråk med någon under mitt liv, och aldrig sett dessa människor tidigare, men blev helt oprovocerat utsatt för detta.
Bara för att det roade dem.
Jag tog under många år detta som att de var ett extremt undantag, om än uppfattningen var tydlig om att ”blattar” var erkända för att brösta sig och mucka med svenskar (redan då för 30 år sedan, innan Balkankriget).
Men det visar sig framför allt de senaste 5-10 åren att det inte var ett extremt undantag…
”Av de som flyr ur landet, kommer troligen en stor majoritet att fortsätta att rösta på olika ”liberala” och anti-rasistiska partier i sina nya hemländer, samtidigt som de bosätter sig i helvita enklaver.”
– En obegriplig (o)förmåga, men kanske inte oväntat?
Att det tar tid för verkligheten att sjunka in för vissa vet vi ju, men frågan är om den någonsin sjunker in för en del?
Det finns hyggliga människor från dessa regioner, som är så sekulära och hyggliga som man kan acceptera, och som anpassar sig till vårt samhälle.
Men hur sjutton skall man på förhand kunna finna ut vilka de är när de ansöker om uppehållstillstånd och medborgarskap?
@ Magnus,
”Att det tar tid för verkligheten att sjunka in för vissa vet vi ju, men frågan är om den någonsin sjunker in för en del?”
Det man kan observera, är att nästan alla låter sig påverkas påtaglig av verkligheten när det gäller hur de själv vill bo och leva sina liv. Men samtidigt är det en klar majoritet som fortsätter att rösta för en utveckling som på sikt kommer att göra det omöjligt för dem att upprätthålla denna livsstil. Inget tyder på att detta ändras för att folk flyttar.
”Det finns hyggliga människor från dessa regioner, som är så sekulära och hyggliga som man kan acceptera, och som anpassar sig till vårt samhälle.”
Visst, men återigen är det fråga om en gruppeffekt. Många svarta i USA är självklart också trevliga, utbildade osv. Men det förändrar inte det faktumet att om man kommer över en viss andel svarta i ett område, börjar de vita lämna. Sen inleds en process som slutar i våldsam slum.
Skulle man teoretisk kunna ändra detta? Kanske det, men det finns inga exempel på några åtgärder som verkligen har lyckats. Och visioner och utopier börjar vi väl få nog av? Eller?
@ Utlandssvensk
”Visst, men återigen är det fråga om en gruppeffekt.”
Givetvis, och som du säkert förstod så syftade jag på det med min avslutande mening, för underförstått kan vi inte selektera individer på förhand.
Så vi får göra det näst bästa, alltså tänka just gruppeffekter, och därifrån göra våra val.
Precis som i exemplet tidigare med familjen och de svarta fåren.
Ja det är nog allt fler som börjat tröttna på visioner och utopier…
Jag har i alla fall 😉
Hej! A-Kassan är nästa att plundra. Helt absurt… väldigt irriterande!
https://ledarsidorna.se/2020/01/regeringen-forbereder-brandksattning-av-a-kassorna/
@ Carl
Ja obegripligt, och saken är den att det inte handlar enbart om en tillfällig effekt som tar pengar från A-kassorna för att fånga upp invandrare som befinner sig i position på arbetsmarknaden just nu.
Detta kommer att dränera A-kassorna konstant.
Möjligen det tar stopp om A-kassorna vägrar ta emot nya medlemmar, för inte kan väl staten tvångsregistrera personer i privata A-kassor?
Det vore emot lagar som jag ser det, rena kapningen av privata verksamheter.
Men om inte A-kassorna kan konfiskeras så söker regeringen vidare efter andra kontroversiella alternativ…
Om vi tittar på var pengar finns i västvärlden så är pensionsfonderna nästa stora resurs som etablissemanget kommer justera, har gjorts tidigare utan allt för stora protester, musik för politiker, att kunna stjäla utan att offret gnyr!
Här finns många års försörjning av bidragssystemen i västvärlden, och inte drabbar det etablissemanget eller de rika, endast de fattiga satar som trott och litat på lag och myndighet.
Med bidragssystemen intakta kommer den våldsamma pöbeln fortsätta rösta vänster och chimären om demokrati klarar sig ytterligare några år.
Hur skall vi formulera en demokrati på sådant sätt att politiker förbjuds köpa röster med bidrag och särbehandling av väljargrupper?
Kan en sådan limiterad demokrati ens definieras utan en överordnad makt?
Inte ens USA med sin starka konstitution har lyckats hålla politikerna stången, där köps röster lika ohejdat och lagvidrigt som i Sverige.
Skall kanske kampen riktas mot att jaga ondskan i stället för att försöka främja ett gott samhälle? Både och ser vi ju misslyckats, ondskan vinner och blir klädd i det godas mask.
@ Pllay,
”så är pensionsfonderna nästa stora resurs som etablissemanget kommer justera,”
Det pågår redan i stor skala i hela Västvärlden med i grunden klassiska metoder. De flesta kanske känner till att alla centralbanker nu fritt trycker pengar och att dessa används för att finansiera budgetunderskott. Mekaniken är ganska enkel: Staten ger ut upp obligationer och centralbanken köper dessa med nytrycka pengar.
Det här har tagit fart sen krisen 07-08 och möter i princip inget motstånd alls. Men metoden har använts många, många gånger i historien och slutar alltid med att pengarna förlorar sitt värde genom inflation.
Vad har då detta att göra med pensioner? Det är inte heller så komplicerat. Staterna tvingar pensionsfonderna att köpa och hålla de obligationer som de håller på att urholka värdet ur.
Det som oftast händer i länder som blir fattiga men inte faller sönder, är att man på pappret behåller pensionsystemet men att värdet på de utbetalade pensionerna blir nästan noll. I modern tid har detta t.ex hänt i flera länder i Latinamerika och i de gamla Östländerna.
Förutom att skriva rasistiska och sexistiska kommentarer, spekulerar jag en hel del i värdepapper och gjorde även detta professionellt på stora banker ganska länge. Så jag följer den ekonomiska debatten och det är, enligt mig, helt uppenbart att pensionerna i västvälden genomgående kommer att inflateras bort.
Det börjar bli rätt många som bildar eget AB nu när minsta aktiekapital nu har sänkts till 25000 och istället fakturerar sin uppdragsgivare. Då kan man försörja sig på kapitalinkomst. Man får behålla mer ju mer man tjänar istället för inkomst av tjänst och brytpunkten är vid en mycket låg lönesumma. Man kan sköta sitt pensionssparande själv utan staten som mellanhand.
US,
har myndigheterna egentligen något alternativ till att inflatera bort pensionsskulden?
Skulden kan inte betalas med produktion utan att inkomstskatten höjs långt förbi Lafferkurvans topp, vilket ger samhällsoro, anarki och ekonomisk stagnation.
I valet mellan att stå fast vid löften om en dräglig ålderdom med trygghet i hälsovård och boende å ena sidan och gynnande av en yngre väljarkår med många val kvar i livet kommer valet självklart bli att glömma löften till dem som snart skall lämna jordelivet i alla fall.
Själva tekniken att tömma värdet av pensionen ser vi i hur den uppräknas mot den officiella inflationen, den verkliga, av oss alla upplevda, inflationen är betydligt högre än uppjusteringen av pensionen.
Så mycket tydligare blir det om man tittar på vad som ingår i varu och tjänstekorgen inflationen beräknas på och jämför med konsumtionsmönstret hos en vanlig fattigpensionär.
Hur långt går det att lura och muta väljare innan de genomskådar bedrägeriet?
Måste varje generation bränna sig på politikers lögner, är kunskap om makthavares psyke och moral inte överförbar mellan generationerna?
Är det nödvändigt att med jämna mellanrum göra sig av med (revolution, inbördeskrig) etablissemanget för att rensa luften och återstarta systemet?
Ligger korruption, lögner och stöld inbyggt i det demokratiska styrelseskicket?
@ pllay,
”har myndigheterna egentligen något alternativ till att inflatera bort pensionsskulden?”
Det finns väl teoretiska alternativ, men i praktiken skulle jag säga att svaret på din fråga är ett tydligt nej. De måste inflatera och de gör det redan.
@ Pllay,
”Ligger korruption, lögner och stöld inbyggt i det demokratiska styrelseskicket?”
Direktdemokrati verkar stävja många av de problemen, eftersom det systemet förhindrar (eller åtminstone försvårar) framväxten av en politisk klass.
Men som jag har varit inne på förr, verkar inte heller det schweiziska systemet kunna överleva kvinnligt inflytande och direktdemokratin här är redan på väg bort. Parlamentet och domstolarna struntar i de valresultat de inte gillar, trots att de på pappret är bindande. Det är liknade den utveckling bort från konstitutionen som vi har sett i USA i modern tid.
Grupp mot grupp är bara en sån sak som en sosse säger.
Utan att mena något särskilt med det.
Det låter bra menar man på Sveavägen.
Verkar jämlikt i väljaröron.
Men vad menas då med kvotering?
Eller integration?
Bara några exempel.
Sossarnas makt hänger på att dom sitter och ställer grupp mot grupp.
Utan att erkänna det.
Hej.
Eftersom jag är klimatsmart återanvänder jag en rättvisemärkt ekologiskt närproducerad text på bloggpostens tema:
Här ute i obygden går kommunens ekonomi så bra att många får matlådor från en lokal frikyrka. En del med bil hjälper till att köra ut det till gamla, sjuka och fattiga som är isolerade i byarna. De har ofta inte råd med månadskort till kollektivtrafiken, och bil är rena fantasin.
De som får hjälpen, har en sak gemensamt: de är uteslutande svenskar. De ges inga instegsjobb, riktade satsningar, rabatter, gratis tandvård, gratis bostad, gratis busskort, gratis fortbildning, och så vidare. Hur är man som politiker funtad när man skapar program som är spärrade för svenskar som behöver omskola sig för att kunna söka arbete? Om det skall vara lika, ej rasistiskt och behovsbaserat måste ju just behovet vara det som vägs in, inget annat.
(Men å andra sidan vet jag alltför väl att det ännu är legitimt och normalt bland svenskar att nedlåtande förakta handikappade, sjuka, och utvecklingsstörda (och gamla!), så länge de är vita.)
Men det är sådana som jag, som vill att det skall vara behovsbaserat som kallas rasist. Gissa hur invandrare som ges jobb på Samhall känner när de får veta att det i Sverige sätts likhetstecken mellan deras etnicitet och förståndshandikapp (Samhall prioriterar sedan länge invandrare före svenskar med funktionshinder. Bl a GS-facket* har skrivit mycket om detta sin medlemstidning, låt vara att kritiken är modererad av partilojaliteten).
Tillägg: det är detta alla politiker i C, L, S, MP, V, M, KD, är skyldiga till. Svenskar svälter och tvingas ta emot allmosor för att överleva i sitt eget land, medan politiker villigt försörjer illegala invandrare, pedofila våldtäktshen, och terrorister.
För det finns inget finare för en centerpartist, än att ta från de svenska och ge till de utländska.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS GS: grafiker och skog. DS
Tyvärr är det helt uppenbart så att den absoluta majoriteten av svenskarna är kommunister/socialister i själ & hjärta. Om det inte vore så hade det funnits högerpartier, om än i minoritet, vilket vi inte har och inte heller haft sedan decennier tillbaka. Detta faktum gör mig än mer pessimistisk och så fort jag kan kommer jag lämna denna DDR-nation, som jag alltid vantrivts i. Trots detta vill jag inte se Sverige och svenskarna kuvas under en stenålders-dogm så som nu sker med stormsteg.
Hej.
Jag skulle säga auktoritära/auktoritetstroende istället, som ett dominant kulturellt inslag – mer så jämfört med danskar och norrmän, men mindre än finnar, tyskar eller ryssar, och definitivt mycket mer än britter, amerikaner eller fransmän (jag försöker hålla mig inom de kultursfärer vi har haft mest inflytande på/utövats mest inflytande på av. [Holländare, flamländare, m fl får ursäkta att det inte nämns i listan, men just franskt och tyskt inflytande är de två stora, och de är bägge i grund och botten både auktoritära och feodala.]
Visst, det blir lite paaaprika/papp-ricka över det hela men det spelar roll.
Det är därför vi inte står emot islam, och dess folk: dessa är också auktoritära och auktoritetstroende. Mer än vi, men också mer öppet så. Vi tror oss ju vara individualister och frisinnade, men svenskens fria sinne är i form av en tjurskallig vägran att dämma i bäcken; istället står han antingen och slåss med vattnet, eller försöker dämma upp det, om jag nu lyckas få metaforen någorlunda vettig så här mitt i natten. En japan av idag hade istället styrt flödet, intet kämpat emot så som deras förfäder gjorde (man lär sig tydligen något av att vara nära att utrotas som kultur och folk).
Det är också detta auktoritära drag som gör att de ideologier du nämner fungerat väl här, bättre än någon annan stans. (En gammal konspirationsteori inom vänstern var att de röda partierna från Saltsjöbadsavtalet och framåt infiltrerades av borgerliga krafter i syfte att skapa ett korporativt styre där en förment arbetarstyrd stat egentligen är fabrik och marknad åt kapitalet – läs Wallenberg, Philipsson m fl. Teorin är baklängeskonstruerad under sextiotalet, för övrigt om någon är intresserad av doktrin-historik.)
Se på våra förfäder: man tyckte så illa om rudimentär demokrati och prototypisk klassisk liberalism att Gustav III:e kunde göra en för sin tid remarkabelt oblodig revolution. Noll döda. Du får leta länge innan du hittar revolutioner på sjuttonhundratalet med noll döda. Eller när man ville ha en regent godkänd av Napoleon, hellre än en inhemsk eller en ingift i det danska hovet, eller en ny Frihetstid. Näpp. Hellre någon en auktoritet (Napoleon) hade ett gott öga till.
Det är dessutom den värsta sortens auktoritetsdyrkande reflex: Trump är en auktoritet som säger ”Klara dig själv, mänska!” så han går bort; Putin är en auktoritet som säger ”Sicken tönt du är, kom an då om du vågar!” så han går bort; men Mutti Merkel kramas med hela famnen och säger ”Wir schaffen das! Jetzt sollst wir alle sehr geiles multi-kulti spas zusammen machen!”. Något haltande, men just den sortens auktoritet som kväver dig med kärlek, för din skull, för du vet inte bättre själv – den går hem i svenska hem.
Tyvärr.
Vi kommer inte att kuvas under islam. Vi kommer att välkomna den. Vi kommer alltid att ha haft som plan att bli konverterade. Vi är alltid varit i krig med Oceanien. Vi kommer att ha fått mer fred, frihet och lönsamhet med islam än som ett i tusen år tvångskristnat folk.
Det är ju så på vårt språk att ordet för påhittade berättelser och historia är ett och samma. Det är ingen slump, tror jag.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ja, att ställa grupp mot grupp är ju precis vad politik handlar om, att prioritera vad de begränsade medlen skall användas till för att maximera samhällsnyttan! Om medlen vore oändliga (som socialister tycks tro) hade vi inte behövt politiker, bara administörer som omsätter de oändliga medlen där de behövs!
Min våta återkommande dröm är att en gudomlig rättvisa ska låta alla godhjärtade välgörare få skörda vad de har sått. Att de innan de dör ska få konfronteras med sitt egna gigantiska hyckleri och lämna denna världen med samma ångest som de så länge har pådyvlat sin omvärld för att de skulle få mysa vidare i sina politiskt korrekta bubblor!
”Jag förstår tanken bakom beslutet, nämligen att öka chanserna för kvinnor som sannolikt står långt från arbetsmarknaden att ta steg närmare den. ”
Det är möjligt att det är tanken . Men tanken är i sådana fall inte ett dugg realistisk eftersom teoriutbildningen sker på arabiska.
Om dessa kvinnor först lärde sig svenska och sedan tog ett körkort skulle det ju åtminstone finnas en teoretisk chans att dom skulle ta ett steg närmare arbetsmarknaden.
Men nu ?
Nej.
Man behöver inte direkt vara en cynisk och misantropisk rasist för att se en viss motsägelse i en ”integrationsåtgård” på arabiska.
Jag funderade över samma sak, och hur kan man dels klara ett skriftligt SVENSKT teoriprov, och framför allt hur skall man kunna förstå textade skyltar i trafiken…?
Om man inte ens kan åtminstone en del svenska.
Jag förmodar att det hela går till som på mitt förrförra jobb :
Svenskarna (och förvisso även de invandrarna som behärskade svenska ) fick göra skriftliga prov på svenska , medan de invandrarna som inte kunde svenska fick göra muntliga prov på hemspråket.
Det här med att ha olika regler för olika etniciteter har väl någonting att göra med ”alla människors lika värde” , förmodar jag ?
Ja undrar om det finns gratis tolkar som medföljer bilen när dessa invandrarkvinnor sedan kör runt på svenska vägar…?
Någon som läser skyltar och säger högt på arabiska vad där står? ??
Oroa er inte. De kommer knappt att komma t i trafiken annat än i sina privata bilar.
Varför är jag misstänksam? Av ålder och vana kanske.
Oj , där har vi ju en ny lukrativ bransch :
Etableringsintegrationstrafiklotstolkar. ?
?
19 % av Sveriges befolkning aer utrikesfoedda. Det ger att problemen i Sverige ej kan beskrivas som integrationsproblem. Det stadiet aer passerat pga de etniska svenskarnas (majoritetsbefolkningens) relativt lilla befolkningsandel jmf med invandrarna. Hederlige vore att beskriva problemen som massinvandringsproblem. Det aer endast vid en liten invandring man kan tala om integrationsproblem.
ett litet lästips till allas våran Johan Karlsson (C)
som får i hemuppgift att skriftligen fundera över vilket resultatet kan bli…
https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/nu-kollapsar-valfarden-runtom-i-sverige/
Det är 20 år sedan vi hade en kostnadskris senast i den offentliga välfärden. Då var det en kris av enorma mått, när den offentliga sektorn svällt över sina breddar och dessutom anställt folk för att maskera arbetslöshet. Konkurrenskraften var låg och flera devalveringar hade urholkat landets förtroende i omvärlden. Hemma pratade vi mycket om det där genom åtminstone andra delen av åttiotalet. Det var inte svårt att se det komma.
20 år. Alltså det finns en kostnadskris igen på vissa håll. Men den offentliga belåningen är låg. Effektivitetsproblemen är inte alls lika stora som då – men de finns i den meningen att ny teknik finns tillgänglig som ytterligare kan och bör användas för att effektivisera i den offentliga sektorn. Sektorn har också vuxit över tid och det är läge att prioritera igen. Staten har mycket låg skuldsättning och kommunerna regleras genom lagstiftning som kom till på nittiotalet.
Kostnadsanpassningar gör förstås ont. Men inget samhälle kommer i från dem.
Är det helt säkert Johan att du inte upplever eller känner det som det minsta besvärande att Lotta på Expressen som vanligen inte räknas som högerextrem eller fascistisk direkt skriver så om dig o din regering?
https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/nu-kollapsar-valfarden-runtom-i-sverige/
Hej.
Vilken teknik? Vad heter maskinerna och teknikerna? Vem tillverkar dem? Vad kostar de i inköp? Om du vet att den finns, vet du rimligen namnet på en (1) maskin som möjliggör effektivisering. Är det maskinen som säger ”Ding!” du menar?
Med effektivisering menar du alltså noll uppsägningar antar jag, annars blir ju nettoeffekten att färre anställda uppnår samma resultat som idag, vilket inte blir billigare för de offentliga budgetarna totalt – en offentligt avlönad som arbetar på riktigt (inte Af:s och kommunernas pysselsättning för att dölja den skyhöga arbetslösheten bland utlänningar och handikappade/arbetsskadade) genererar mervärde som kan och skall omsättas av privat kapital för en total värde- och effektökning av den samlade ekonomin, både nationellt och lokalt.
(En parentes om ovan sagda är att det är billigare med försörjningsersättning på allmän basis än låtsatsjobb i offentlig regi/med skattesubvention. Särskilt de senare konkurrerar ut verkliga anställningar. De olika Potemkin-kulisserna till åtgärdsprogram kostar nämligen i administration, löner, lokaler med mera ovanpå själva kostnaden för de som är i projekten.)
Den största och mest besparande och effektiviserande reformen vore avskaffande av vård-, landstings- och sjukhuspolitiker, skolpolitiker, fritidsnämnder med mera. Det är min gissning att drygt 75% av lokalpolitiker och administration i varje given kommun kan rationaliseras bort. Ditt parti brukade vara för sådant, på Fälldins tid. Mindre politik och avskaffat politikerstyre. Idag är ni islamofila klimatkommunister.
För övrigt anser jag att alla politikers högsta samlade månadsersättning skall följa garantipensionen. För riksdagiset och ’reageringen’ blir det en avsevärd besparing.
Lästips, Johan, då du troligen är för ung för att ha tvingats läsa svenska klassiker i skolan: ”Röda Rummet”. Läs hur riksdagsdebatten och departementen beskrivs och fundera över varför beskrivningen fungerar till 100% idag.
Så kanske du börjar förstå varför politiker mest väcker löje, hån och förakt eller rentav äkta hat.
Du ska få ett annat förslag att driva i partiet, ett som skulle vara en engångskostnad för staten och ge omedelbar lönsamhet för samhällsekonomin: tabula rasa med alla studieskulder och studielån. Fundera på vad som händer med köpkraft och avbetalningsförmåga på huslån et cetera för de familjer som omfattas.
Jag tror Nuon kostade mer, gissningsvis.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ett exempel är nattkameror i hemtjänsten. Gamla och oroliga behöver ses till, men de fysiska besöken orsakar dels att de äldre inte vågar somna innan omsorgspersonalen har kommit, dels riskerar att falla eftersom de kan vara oroliga efteråt och vill gå upp. Nattkameran ger dels uppsikt, dels trygghet, men sparar åtskilliga mil i hemtjänsten. Ett annat exempel är medicinrobotar som har tagits emot väl där de har testats. Det ger livskvalitet men också besparingar. De ska sägas att ingen av de här teknikerna kan tryckas ut utan hänsyn – men många äldre kommer att föredra dem före att bli störd hemma i tid och otid. Vi har också AI-teknik som med tiden tar över administration. Hanteringen av ekonomiskt stöd kan hanteras av AI-teknik, nu handlar det om att få en lagstiftning som medger rationaliseringar. Det finns rimligen en rad offentliga uppgifter som med tiden kan effektiviseras med AI-teknik OSV.
Uppsägningar: Vi har pensionsavgångar och personalomsättning också, men visst, det kan kanske hända. Det var mycket sånt på nittiotalet, vilket var alldeles nödvändigt på den tiden. Det här är personal som har lätt att få nya jobb.
Jag har läst Röda Rummet, en fantastisk bok med ett fantastiskt språk. Inledningen är legendariskt lysande.
”Alltså det finns en kostnadskris igen på vissa håll. ”
Jodu, det kan man lugnt säga.
Men i vissa kommuner går i alla fall ekonomin lysande.
Jag såg att kostnaden för tolkar inom rättsväsendet i Växjö hade ökat med 3800 % under de senaste åren och inte ens under IT-rallyt såg man ju sådana fantastiska siffror.
Det känns bra att man får någonting för skattepengarna och att dom inte bara slösas bort på sjukvård och annat onödigt.
@ Johan Karlson 20:20. V.v. underbygg din kommentar med siffror annars blir den ett sinnessjukt, faktaresistent svammel. Konkurrenskraften!? Jaha! Sveriges varuhandelsnetto gentemot vaerlden var 2000 positivt, 2018 negativt, om jag inte minns fel.
Handelsbalansen var 2018 positiv med 118 500 miljoner kronor. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Handelsbalans-och-tjanstebalans/
Och motsvarande siffra 2000?
Johan Karlson, i din kommentar 20:20 uttrycks att konkurrenskraften var laegre 2000 jmf med nu. Du anmodas sedan att underbygga denna tendens, varvid du redovisar handelsbalansen 2018 , utan att redovisa dito foer aar 2000. Att underbygga en temporal tendens med endast en tidsangivelse aer kognitivt utmanande. Eller smyger insikten paa dig att du uttrycker tjurspillning?
Aha. Varuhandelsnetto är något annat än handelsbalans. Men för mig är begreppet delvis nytt och det finns exempelvis ingen begreppsförklaring på wikipedia. När jag googlar på det dyker årssammanfattningar från kommerskollegium upp. Men av dem kan det vara svårt att dra slutsatsen vad begreppet i sig skulle indikera. Ser man till ett företag som Ericsson, till exempel, är det till stor del idag ett tjänsteföretag. Därmed antar jag att dessa försäljningsvolymer inte räknas in i varuhandelsnettot. Om jag spekulerar lite vidare kanske det år så att köpen på Wish räknas in och blir en negativ post? Nu spekulerar jag.
Du har angett handelsbalans som ett maatt paa konkurrenskraft och insinuerat att konkurrenskraften/handelsbalansen var laegre 2000 jaemfoert med nu. Hur ser handelsbalansen ut aar 2000 enligt dig? Utifraan ditt svar kan du kanske sedan se huruvida konkurrenskraften har stigit eller sjunkit. F-n tro’t!
Enligt DI var handelsnettot -37,0 GSEK 2018.
Jag ser inte att jag har kommenterat handelsbalansen 2000 någonstans. Handelsbalansen var positiv både 2000 och 2018, men visst var den större 2000. Handelsbalansen har genomgående varit positiv sedan 1983. Tjänstebalansen var negativ 2014 men därefter varit positiv.
Ser man till den amerikanska handelsbalansen – har den varit negativ under många år. Donald Trump har satt en ära i att vända detta. Ekonomer menar att USA har utvecklat sitt välstånd på ett mycket bra sätt trots att handelsbalansen har varit negativ. Frågan är vad just handelsbalansen säger om en ekonomi debatteras alltså intensivt nu för tiden.
Är det helt säkert Johan att du inte upplever eller känner det som det minsta besvärande att Expressen som vanligen inte räknas som högerextrem eller fascistisk skriver så om dig o din regering?
Fröken, vad jag tycker eller inte tycker om en spalt i expressen kan rimligen inte spela någon roll. Men Lotta Gröning har haft den här ingången under lång tid. Det skulle förvåna mycket om hon hade någon annan åsikt utifrån vad hon tidigare skrivit.
@Johan Karlson
Fast vad just du känner, upplever eller tycker är ju just vad DU tycker är att ”debattera”.
Inte opinionsundersökningar, förtroendemätningar eller mätningar statsrådens popularitet.Inte heller offentlig statistik från olika svenska myndigheter.Inte debattartiklar, krönikor eller inlägg.
Jag kan förstå det.Man måste vara gravt naiv för att annars inte drabbas av svår huvudvärk.
Hej Johan
Stå på dig om du inte bara vill ha dina fiskar varma.
Här får du dem även väl genomstekta.
Men det faller dig antagligen inte i smaken…
Jodå, det är ju det som är roligt här, att få lite motstånd!
”Åtta av tio kommuner måste nu genomföra stora besparingar det närmaste året. ”
Du kanske inte ska betrakta det där som ”Lotta Grönings åsikt” , Johan Karlsson…?
Nationalekonomerna Assar Lindbeck och Mats Persson håller inte med Johan Karlsson på DN-debatt.Inte ens husorganet är längre fredad mark.
Fast de är ju bara nationalekonomer och inte lokalpolitiker i metropolen Tingsryd naturligtvis.
Wollan – handlade inte deras debattartikel om migrationen? Just nu diskuterade vi den offentliga sektorns behov av effektiviseringar.
Exakt, migrationens påverkan på den offentliga sektorn i form av det som brukar kallas välfärdssamhället.
Men du är ju som sagt lokalpolitiker i Tingsryd, inte nationalekonom så det helikopterperspektivet saknas väl.
Värre är det med läsfärdigheterna, sådana krävs vanligen även på lokalplanet.Åtminstone i andra partier…
Det de beskriver är väl framför allt att det kommit många under 2010-talet. Det ställer press på att samhället behöver förändras i snabb takt. Det är rimliga frågor de lyfter och det är viktigt att de diskuteras offentligt eftersom det kräver omfattande anpassningar i samhället. Men för mig är slutsatsen att det är förändringstakten i samhället som behöver hålla hög fart, snarare att migranter i sig är ett problem.
”Migranter i sig” är ju en väldigt bred grupp. Självfallet är det ett problem för ett högspecialiserat samhälle som det svenska att ta emot analfabeter utan någon som helst kompetens, särskilt i stort antal. Efterfrågan på dem är, som tidigare konstaterat, tämligen begränsad. Vad än Fredrik Segerfeldt fantiserar om.
SVT:s Erika Bjerström lämnar Twitter
efter att ha blivit sönderhatad av
Greta-följare och grön ungdom.
Najs, najs.Super-najs.
Revolutionen äter sina kärringar..
Johan Karlsson
Precis så där började nederlaget för Hitler när han också vägrade tro på generalernas rapporter.
Centerpartiet 2006-2019 :
”Vi behöver invandring för annars finns det inga som kan ta hand om våra äldre”
Centerpartiet 2020 :
”Vi måste effektivisera inom hemtjänsten så att medicinrobotar och nattkameror kan ersätta vårdpersonalen ”
Hur ca 8 % av folket kan rösta på det socialdemokratiska stödpartiet C är ta mig fan obegripligt ?
Hur mycket åtstramningar gjordes 2010 i Sverige när resten av Europa var inne i djup recession? Och på nationell nivå går ju ekonomin fortfarande mycket bra, vi har långt bättre marginaler än någonsin i mitt liv. Lokalt, skulle jag säga att den kommunala ekonomin har alla förutsättning har att gå bra om vi vänder på slantarna. Då tänker jag kanske framförallt på att vi tänker ett varv extra innan vi går in i en ishallssatsning om minst 300 miljoner kronor i en kommun om 12 000 innevånare.
Problemet är ju att folk inte lever på nationell nivå utan ute i kommunerna. För den som drabbas av neddragningar i skolan, vården och omsorgen är det rätt svårt att glädjas åt överskott i statsbudgeten.
Sen är ju frågan vad underskotten beror av. I vårt fall handlar det om högre löneökningar än i omvärlden och fler anställda så klart. Däremot har de ekonomiska bistånden just inte ökat de senaste fem åren. Vi har några åtaganden för ett par handikappade som blivit svenska medborgare senaste året – men det gör inte ett underskott om 20 miljoner. Vi har oordning i en del skolor. En jag tänker på har väldiga problem just nu, men inte en enda elev med utomeuropeisk härkomst.
I en liten kommun kan några få LVU-ärenden välta budgeten. Men generellt sett är det väl ingen hemlighet att migrationen satt stort tryck på kommuner att ordna boende och försörjning åt många människor. Detta kombinerat med ökade åtaganden som.ä riksdagen lagt på kommunerna har dränerat den kommunala ekonomin. Därtill finns förstås lokala variationer, vissa glesbygdskommuner sliter med utflyttning av människor och nedläggning av företag.
Hans, det håller jag med om. Den kommunala ekonomin behöver diskuteras på rätt detaljerad nivå. Visst finns stora problem i den kommunala sektorn, men det beror på flera faktorer och problemen växlar också över landet.
Jag vet inte om det är dig eller min mobil som det är fel på , Johan, men det ser ut som om ditt inlägg om ”europas recession” är postat som svar på mitt inlägg där jag konstaterar att det inte är så vidare normalt att först motivera massinvandringen med att det behövs folk i vården – för att sedan vilja ersätta vårdpersonalen med robotar.
Men det måste väl vara min mobil som det är fel på eftersom ”svaret” ju inte har någonting med mitt inlägg att göra….
En respit på max 1 år. Därefter får de om de trots det sen fortfarande kräver extrainsatta stödinsatser själva bekosta dessa : dvs hela hovet av tolkar, skriv- & läshjälp, assistenter och extralärare som idag blivit en okontrollerad och ständigt eskalerande penning-karusell.
F.ö. En bekant jobbar inom kommunen. Idel håresande ”grupp mot grupp”-historier, soc-handläggare som utan att blinka fyller i migranters/muslimers försörj.stödsblanketter samtidigt som svenska familjer ges avslag för minsta petitess, (detta verkar vara ett genomgående (påbjudet) tema för all stödtilldelning inkl förtur till jobb, sysselsättning, boende). Där den ena familjen får avslag för möbler får den andra familjen skjuts till IKEA… … och sen hjälp med monteringen.
Sanningen: Ingen annan grupp åtnjuter en sådan priviligerad särställning i samhället. Ingen annan grupp har så låga krav ställda på sig. Ingen annan grupp är samtidigt så resurskrävande.
Sent på bollen här, men jag tänker stjäla och utveckla den utmärkta tanken bakom ””Om invandringen under alla år varit en sådan välsignelse hade vi varken behövt …”
En skalpell som skär igenom decennier av snömos.
Vi svenskar ska ju alltid prioriteras bort som vanligt, vi har tydligen inget livsberättigande enligt våran regering. Sorgligt men sant. Vi får hoppas att AFS får så många mandat att dom kan ta regeringen i besittning 2022.