Staffanstorps kommun har länge retat gallfeber på vänstern och vänsterliberalerna. Det är en kommun som tillhör landets mest välmående, dessutom är den borgerligt styrd och kommunstyrelsens moderate ordförande Christian Sonesson har ingen beröringsskräck med Sverigedemokraterna. Nu har kommunen släppt en reklamfilm som fått dess ideologiska motståndare att slå bakut.
Filmen skildrar en välfungerande kommun där människor tar ansvar för varandra. Inget kontroversiellt, kan tyckas. Så brukar kommuner vilja beskriva sig själva för potentiella nya invånare. Men det håller förstås inte DN eller avgrundsvänstern med om. De upprörs nämligen över hudfärgen på de inblandade i filmen.
Allt handlar som bekant om hudfärg numera. Den vänstervulgäre Per Svensson (som myntat begreppet ”fiskmåshöger” om dem han inte gillar) kallar filmen för ett tecken på ”klassisk Heimatkunst” och tycker att det hela är ren ”skräckfilm”.
Nyligen berättade en kvinna i mainstreammedia att hon planerar att lämna Malmö för just Staffanstorp. Att hon var så öppen med att hon lämnar socialdemokratins skyltfönster för ett moderat dito svider förstås. Malmö är ju den mångkulturella smältdegel som borde fungera som inspiration för resten av landet – om politiken hade fungerat.
Vänsterliberalen Moa Berglöf kallar reklamfilmen för ”det vidrigaste jag sett på länge”. Hon syftar på att filmen släpps nära inpå den senaste tidens skjutningar i Malmö. För vanligt folk handlar det onekligen om trygghet, något det vänsterliberala styret inte klarar av att skapa.
Är det detta som skrämmer så? Är det alltfler svenskars jakt efter trygghet som får DN och allsköns folk till vänster att skrika ”rasism”? Att många söker sig bort från de multikulturella experimentzonerna till tryggare platser där de både känner sig trygga och hemma är en helt logisk utveckling givet hur Sverige har förändrats de senaste decennierna. Detta kommer´vi se betydligt mer av framöver, och då är det knappast bara Staffanstorp som blir vinnare utan många små och jämförelsevis trygga kommuner.
”Vi registrerar inte etnicitet, vi tänker inte på vilken hudfärg människor ska ha när vi gör annonser” förklarar Christian Sonesson bristen på hudfärgsmångfald i reklamfilmen. Tydligen har en kioskägare med invandrarbakgrund bytts ut mot en svensk med vit hudfärg. Förklaringarna kan vara flera, bland annat att kioskägaren kanske inte ville vara med i filmen eller att alla medverkande var skådespelare, vilket förstås underlättar i en dylik produktion.
Lite kan man fundera över hur den numera vänsterreaktionära DN reagerade på Socialdemokraternas reklamfilm inför riksdagsvalet, som bland annat visar en skola som i verkligheten är dominerad av barn till invandrade föräldrar men där balansen i filmen är den rakt motsatta. Ingen reaktion alls, såvitt jag minns. Inget om Heimatkunst eller Blut und Boden den gången. Det passade inte in i den identitetspolitiska förförståelsen av att rasismen endast finns inom högern och att ”bristande mångfald” är rasism, men bara från höger.
Så länge svenska politiker har ett brandsläckarperspektiv och är totalt oförmögna att göra konsekvensanalyser av sin egen politik, än mindre acceptera sitt eget ansvar för samhällsutvecklingen, kommer många svenskar att söka efter tryggare kommuner att bo i. En oas.
När Moa ”öppna era hjärtan” Berglöf anklagar Sonesson för att ha tajmat filmsläppet med den senaste skjutningen i Malmö uppstår ren och skär magi.Sonesson svarar sanningsenligt att i Malmö skjuts eller sprängs det hela tiden så ”tajming” går helt enkelt inte att undvika.Magiskt.
Berglöfs totalt oförstående min säger allt.Från hennes perspektiv, från hennes innanförskapsområde i något medelklassparadis är det inte orimligt att andra öppnar sina hjärtan och anpassar sig bland skjutningar och sprängningar.Det är både oförskämt och ett brott emot vett och etikett att vara av en annan åsikt.
Hej!
Själv fann jag inget rasistiskt i filmen, men den bilden man målar upp retar väl vänstern för bilden av lyckliga familjer, nöjda pensionärer, en trevlig grannsamverkan, ett tryggt samhälle där människor trivs är det sista en vänstermedborgare vill ha, vi har ju facit av idag vad vänstern vill ha och vänsterns bild av vårt samhälle vill jag inte ha.
Socialdemokraterna har skapat dagens samhället tillsammans med Moderaterna och deras landsfader Reinfeldt, där kaos, rån, misär, fattigdom, bomber, våldtäckter, sprängningar och skjutningar råder, denna värld älskar vänstern. De har skapat den, så de borde vara nöjda.
När någon visar bilden av hur de var i det gamla, trevliga, säkra Sverige, då inser socialdemokraterna att de aldrig kan/vill leva upp till det samhället svenskarna vill ha och deras enda vapen de har i sin vapenlåda är att sätta in är sina propagandakanaler, så svenskarna blir mer matade med vänstern förljugna bild av Sverige.
Hälsningar
Gringo
@ Gringo,
”Själv fann jag inget rasistiskt i filmen”
Enligt mig har filmen ett väldigt uppenbart rasistiskt budskap. Man säger ungefär: ”här i Staffanstorp bor det bara vita svenskar och pga. detta är det en trygg, rik och trevlig ort”.
Vidare anser jag att ALLA vet att det är sant. Men så länge en stor majoritet vägrar att öppet erkänna detta, kan PK-folket fortsätta sin gärning.
Utlandssvensk: Jag förstår vad du menar men krävs det inte någon form av nedvärderande för att uppfylla den klassiska definitionen av begreppet rasism/rasistisk ? Enkom att konstatera att blå har lågt genomsnittligt IQ, svag impulskontroll och lätt att ta till våld innebär inte någon värdering av detta. PK-folket verkar ju anse att ovanstående tre karakteristika är oerhört eftertraktansvärt och mer högstående än dess motsatser ? !
Hej!
@Utlandssvensk
”Enligt mig har filmen ett väldigt uppenbart rasistiskt budskap”
Väljer man att dra rasistkortet på allt så vet man inte vad ordet rasist står för. Istället handlar det om etniska grupper, som ett kollektiv och som har samma värderingar, där grupper väljer att leva tillsammans med människor som delar liknande värderingar och har snarlikt sätt att se på problem. Människor har sen stenåldern bott tillsammans
med andra som man känner delar deras sociala sfär.
Hälsningar
Gringo
@ Gringo & Ofrivillig svenska,
Sättet som PK folket använder ordet ”rasist” utgör en enkel men effektiv retorisk fälla. De säger att:
1. rasism = erkännande att raser existerar + vilja att skada
Men de säger också att:
2. rasism = erkännande att raser existerar
Med denna terminologi, går det då inte att erkänna en uppenbar sanning (2) utan att man samtidigt automatiskt blir en ond människa via (1).
Om man accepterar detta helt uppenbara sätt att använda språket som politiskt vapen, går det inte att vinna. Pga. detta vägrar jag att spela med och hoppas att fler kommer göra samma sak.
Men kan vi inte använda något annat ord för (2) istället, eftersom som det är så hemskt otrevligt att kalla sig ”rasist” och PK figurerna redan har vunnit det retoriska slaget?
Enligt min uppfattning är detta helt meningslöst. Man kan försöka att kalla (2) för vad som helst, det enda som kommer att hända är att PK folket då säger att man är rasist och sen är man tillbaka i samma fälla. Enda vägen att vinna är att vägra att spela.
Våga vara rasist!
Det här är ett utmärkt exempel på vad vi var inne lite på i förra tråden, dvs. att det finns en inre logik i systemet men den baseras på helt tokiga premisser.
Moa Berglöf, Per Svensson och andra regimtrogna funktionärer måste påstå att det som händer i Staffanstorp är orsaken till utvecklingen i Malmö, stället för att erkänna det alla (inklusive de) vet, nämligen att kausaliteten är den omvända.
PK perspektivet är följande:
Trots att grön = blå, så är det så att de gröna pga av olika anledningar (kolonialism, slumpen, ”magic dirt”, osv) just nu har alla resurser och all makt. För att det ska bli möjligt för de blå att uppnå samma goda resultat måste de få samma förutsättningar och möjligheter som de gröna redan har. Detta kräver att de gröna beter sig som anständiga människor och fullt ut inkluderar de blå.
PK folket jobbar hårt och osjälviskt för att lyfta den gröna allmogen ur deras fördomar. Att de hittills inte riktigt har lyckats i t.ex Malmö innebär bara att mer ansträngningar krävs. Det behövs fler direkt och indirekt skattefinansierade PK-figurer som kan skapa fler program för att stödja de blå och uppfostra de gröna.
Det är förvisso ingen dum affärsidé, det här! Desto mer man följer PK receptet, desto mer behövs deras tjänster!
Hur som helst, de goda PK-isterna jobbar och sliter oavbrutet men ser målet närma sig vid horisonten. Snart kommer det inte att finnas en enda kvadratmeter där Svenne Grön kan befinna sig utan att Mustafa Blå står direkt bredvid. Då kommer äntligen PK-skörden när folk av alla färger och trosinriktningar omfamnar varandra och underdånigt erkänner att DN och 7K och alla de andra goda hade rätt hela tiden och tack vare dem förstår nu Svenne och Mustafa att de är bröder utan konflikter eller olikheter.
Men precis innan Moa Berglöf och Per Svensson kan kvittera ut detta ringa erkännande för sitt livs gärning, då kommer ett gäng lågpannade lantisar ut med en film där de aktivt försöker att återigen suga ner de lättlurade gröningarna i samma gamla rasistiska fördomar! Sabotage!!! Hur kan detta vara lagligt!!! Fungerar HMF lagen alls!!!!
———Slut på PK-perspektiv——–
Som vanligt kan jag lägga till att det är samma tragiska elände som i andra berikade länder. Den här typen av reklamfilmer har redan producerats och debatterats på exakt det här sättet i 30-40 år i USA. Man har där också infört förbud för fastighetsmäklare att ens nämna etniska andelar i olika områden. Det är således olagligt att säga t.ex ”det här området är 85% vitt” till en potentiell husköpare.
Hur som helst, de goda PK-isterna jobbar och sliter oavbrutet men ser målet närma sig vid horisonten.
”Nästa år i Jerusalmö…”
PK-profetene sørger stort sett selv for å bosette seg i mest mulig hvite områder! Ikke særlig ’mangfold’ der nei, som de ellers propaganderer så ivrig for. Mønsteret er jo helt tydelig.
Jeg bor selv i et borettslag (hageby) i Oslo som har utviklet seg i slik retning de siste 20 årene (da jeg flyttet inn i 1985, var det nesten bare gamle damer/enker her, mange med botid fra 1917). Etterhvert fikk mediafolk og kulturnisser øye på stedet.. Her er det totalhvitt -100 prosent! Kan ikke huske at jeg har sett en mørkhudet beboer her. Det måtte i så fall være en kjendis fra NRK..
Noen PK-folk har ut fra en slags ’solidaritet’ (?)/idealisme bosatt seg i østre drabantbyer, men de møter virkeligheten når barna deres skal begynne på skole med overvekt av MENA-barn. En del er ærlige og beklager ’frafallet’, men sier at de kan ikke ofre barnas fremtid. White flight, altså, akkurat som PK-gjengen anklager for det samme.
Lommene her i Oslo med svært lite eller omtrent null innvandrere (og hovedsakelig etniske nordmenn) er da ikke noe særlig annet enn sånn svensker har ordnet seg i Staffanstorp!
Hagebyen her jeg bor, ga ut jubileumsbok i anledning 100-års jubileet for et par år siden, og de intervjuede PK-kjendisene var SÅ begeistret for det tette miljøet av likesinnede! Hykleriet er åpenbart for oss som ikke er PK’ere.
Tilsvarende mønstre – at PK-erne rotter seg sammen med likesinnede i mest mulig hvite ’enklaver’ (selv om de fleste av dem neppe vil innrømme det), er jo påfallende likt i land etter land.
@ Anne- Hedvig,
”Tilsvarende mønstre – at PK-erne rotter seg sammen med likesinnede i mest mulig hvite ’enklaver’ ”
Alla vita gör allt de kan för att undvika mångkulturen, dvs. de försöker att bosätta sig i enklaver. Enligt mig finns det i detta sammanhang två huvudsakliga grupper:
1. Öppna rasister
De vill bo i vita enklaver, men anser även att alla andra vita ska ha samma rätt.
2. Dolda rasister
De vill också bo i vita enklaver, men anser att alla andra vita ska tvingas att bo blandat.
Om man av någon udda anledning råkar få några minuter när man känner lite optimism, så kan utvecklingen i Staffanstorp tolkas som tidiga steg i riktning mot separatism. Vi var inne på det här för något år sen och nu har vi en kommun där flera av de förutsättningar vi tog upp börjar finnas på plats.
SD och M samarbetar öppet. Man visar tidiga men tydliga tecken på att öppet erkänna värdet av en homogen befolkning. Man markerar ganska starkt mot centralmakten. Osv.
Dessvärre saknas också viktiga bitar. T.ex saknar kommunen kust och flygplats. Kan man tänka sig ett samarbete med Burlöv och/eller Lomma? De har kust, men finns det eller kan man bygga en fungerande hamn? Ligger man inte lite väl nära Malmö?
Jag känner inte till den regionen riktigt, men om någon med insyn har lust vore det intressant att få veta mer. Så är Staffanstorp, med eller utan några grannkommuner, en kandidat för en självständig, svensk etnostat?
Det man dock kan vara säker på är att om kommunen inte går i den riktningen, så är det bara en tidsfråga innan staten kommer att ta i med hårdhandskarna för att tvångsberika den. Rejält….
@ Utlandssvensk
De stora städerna i regionen är fyllda med för många blå för att segregera dessa tillsammans med Staffanstorp.
Men ett bälte av kommuner och orter utanför kan liera sig:
Staffanstorp, Vellinge, Svedala (Sturup flygplats), Veberöd, Skurup, Tomelilla…ja ett bälte från väst till öst i södra Skåne bör fungera, och då inkluderar detta både flygplats och hav (ingen större hamn dock).
Hej.
Lyckas du bända loss Ystad och Simrishamn med småkommunerna runtikring där, så problemet med hamn löst direkt. I området finns också fyndigheter av uranhaltig skiffer och brunkol, men Ståkkålmarna med sommarstuga på mäklar-Österlen är liksom inte så intresserade av gruvbrytning inpå knuten, dårå.
Sånt ska ju va i uuu-land, ju, så man kan köpa rettvisemerkt varenueheter.
Fördomsfullheter mot den stad jag lämnade före EG-medlemskapet åsido så skulle ett Skåne utan Malmö, Trelleborg, Landskrona och Helsingborg klara sig väldigt väl. Vi talar om i princip världens bästa jordbruksmark – två skördar om året är inte ovanligt, tillgången på gris (vildsvin) är så god att jakten kunde varit fri, och så vidare.
Det är städerna som är Skånes största problem, så skall man fantisera skulle man kunna tömma Trelleborg, Helsingborg, och Landskrona på icke skidåkande personer, vänsterpartister, centerdito och miljöfascister (och i synnerhet badkarsliberaler) och ge dem Malmö, med en mur runt.
Titta på en karta och tänk dig en mur som löper kloss mot inre ringvägen (E20 från brofästet) på insidan, till trafikplats Kronetorp. Dör kan muren dras rakt mot havet.
Sen drar man in det kommunala utjämningsstödet, och skickar räkningen till EU/FN. Det funkar ju för UNRWA och Palestina, så varför inte för Al-Malmö?
Resten av Sverige kan då helt enkelt dumpa invandrade/utländska brottslingar i Al-Malmö – de får inte vistas i Sverige, men eftersom de inte kan utvisas får de uppehålla sig fritt i enklaven. På så vis slipper vi dem utan tjafset med utvisningar och medborgarskap.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Det är intressant att se hur så många inom framför allt vänstern, men även ”moderna” liberaler (svårt att skilja dem åt numera annat än genom ekonomisk politik) värjer sig mot allt som skulle kunna antyda att floskeln alla människors lika värde inte är allmängiltig. Att skillnader inom kultur, religion och etnicitet skulle kunna innebära att man skapar samhällen med olika dynamik och framgång (mätt med välstånd och fri- och rättigheter) är anatema, trots att en ögonblicksbild av världen omedelbart ger vid handen att så är fallet.
Att det förekommer biologiska skillnader som har med etnicitet (eller ras om du så vill, men jag gillar inte det begreppet rent generellt) att göra är ovedersägligt: varför är svarta annars generellt bättre än vita i löpning, vita generellt bättre än svarta på simning, varför får asiater generellt bättre IQ-resultat än svarta och vita etc. Att man inom etniciteter i MENA i årtusenden har praktiserat kusingiften lär ju likaledes påverka det genetiska arvet på en generell nivå i jämförelse mot etniciteter där detta inte har förekommit. Självfallet påverkar dessa skillnader också de samhällen där respektive etnicitet är i majoritet. Samhällen av homogen etnisk karaktär uppvisar också ett betydligt lägre konfliktindex än samhällen av multietnisk karaktär.
På samma sätt påverkar de kulturella och religiösa förutsättningarna vilken typ av samhälle som utvecklas. Klankultur motverkar framväxten av en stat med stabila institutioner, i samhällen med religiösa motsättningar saknas möjligheterna att etablera ett gemensamt normsystem som ett sammanhållande kitt, samhällen med en religion som gör anspråk på den värdsliga makten tenderar att stagnera. Listan kan göras lång.
Det är ingen tillfällighet att de senaste århundradenas tekniska, vetenskapliga, ekonomiska och medicinska landvinningar har sitt upphov i västvärlden. Endast här har förutsättningarna funnits för detta och man måste inse att det är ett historiskt unikum, ett extraordinärt sammanträffande där vissa specifika kriterier har skapats som har möjliggjort det. Att tro att detta är allmängiltigt för alla samhällen är ren och skär idioti, då hade dessa framsteg uppstått för längesedan. Trots att detta är uppenbart, föredrar väldigt många att tro att det är möjligt för alla kulturer och samhällen att upprepa samma framgångsrecept. Nej, säger jag, det är inte möjligt. Inte med mindre än att alla samhällen satsar på att skapa de förutsättningar som fanns i västvärlden. Så länge man inte gör det kommer denna utveckling inte att ske. Att andra samhällen sen kan dra fördel av de landvinningar som gjorts av västvärlden, och kanske till och med förbättra en del, utan att för den skulle anamma värderingarna som gjort dessa möjliga är en helt annan femma.
Tjatet om alla människors lika värde, som någon amorf och odefinierad storhet som existerar utanför reella faktorer, blir med ovanstående i åtanke närmast löjligt. Värde är något som skapas i en kontext, beroende på kontexten kan samma egenskap och kunskap generera olika värde. Jag personligen är en fullkomligt värdelös getherde eller boskapsskötare, vilket gör att jag skulle ha ett väldigt lågt värde i en nomadisk kultur där boskapsskötsel är grunden för status och välstånd. På samma sätt genererar min universitetsexamen ett högre värde i en kultur som bygger sitt välstånd på utbildning och förmågan att applicera teoretiska kunskaper än vad en boskapsskötare tillmäts. Det handlar återigen om självklarheter. Mitt eget resonemang kring människors lika värde, om man bortser från det underkännande hela diskursens ursprung i en felöversättning egentligen innebär, är att vi alla föds med samma grundläggande värde som människa, men att vi genom våra val och erfarenheter kan öka eller minska detta värde.
Jag värdesätter en person som gör rätt för sig, som väljer att utbilda sig och förkovra sig, att arbeta och genom sina gärningar bidra till en ökad allmän nytta. Jag tillskriver denna person ett mycket högre värde än en person som väljer att inte göra något meningsfullt med sitt liv, att inte utbilda sig eller skaffa sig några vidare färdigheter, som således ofta väljer att låta sig försörjas av andra eller till och med leva på att utsätta andra för brott. Den enklaste jämförelsen blir en läkare kontra en inbrottstjuv. Sen kan man förvisso resonera om huruvida det finns olika förutsättningar för dessa personer som påverkar vad de kan välja, men i grunden handlar det alltid om ett aktivt val. Och valet utmynnar i en värdeminskning eller värdeökning.
Man bör dock komma ihåg att den synen som jag företräder är baserad på den svenska och västerländska kulturen. I andra kulturer, särskilt klankulturer, ses ett beteende som bygger på att lura den andra, leva på den andre och att förse sig och de sina med ägodelar och status på den andres bekostnad som värdeökande. Det tror jag inte att de som pratar om människors lika värde egentligen har fattat. Än.
@ MJM 15:40
Mycket bra skrivet!
Två reflektioner:
I portalparagrafen i Förenta Nationernas deklaration om de mänskliga rättigheterna från 10 december 1948 sägs det att:
”All human beings are born free and equal in dignity and rights.”
I Sverige med sin unikt svenska översättning blir det:
”Alla människors lika värde”.
Således en veritabel översättningsgroda som inte minst flyktinggeschäftet har slagit mynt av på svensk botten. Helt plötsligt ska alla människor som befinner sig i Sverige ha lika värde. Därigenom, enligt någon skruvad och prestigebunden godhetslogik, har etniska svenskar, asylanter och illegala invandrare också rätt till samma generösa välfärd.
Det är i praktiken inte riktigt sant.
Asylanter och illegala invandrare som befinner sig i Sverige har det snäppet bättre. De kan åtnjuta förstklassig sjuk- och akut tandvård till det facila priset av 50 kronor. Detta ska sättas i relation till att en etnisk svensk fattigpensionär måste lägga ut 1000-tals kronor ur egen ficka för samma tandvård, som asylanten och den illegale invandraren bara behöver betala 50 kronor för. Men inte blir asylanterna bättre samhällsmedborgare för att de får skattesubventionerad tandvård till det facila priset av 50 kronor.
Tvärtom de blir omättliga kravmaskiner. Se bara på den muslimske uzbeken Rachmat Akilov som endast betalade 50 kronor till Folktandvården i Sundbyberg 2015. Dessutom kunde Rachmat Akilov 2015, med Anne Rambergs och Advokatsamfundets goda minne, dryga ut hushållskassan med ca 85000 kronor genom att jobba svart åt Debbie Nujen et consortes på Gotland. Debbie Nujen (syster till den halvtaskige kurdnarren Özz Nûjen) är advokat, närmare bestämt flyktingadvokat. Rachmat Akilov körde sedermera ihjäl fem personer utan ånger på Drottninggatan 7 april 2017.
Du skriver att:
” Samhällen av homogen etnisk karaktär uppvisar också ett betydligt lägre konfliktindex än samhällen av multietnisk karaktär. ”
Då kanske man ska förorda kusingiftermål? Kusingiftermål borgar ju för homogena samhällen. Eller var ska man dra gränsen för att samhällena inte ska vara behäftade med alltför mycket destruktiv inavelsproblematik?
@ MJM,
Jag håller med gruelse, dvs: Mycket bra skrivet!
Moa Berglöf borde fundera på om hon inte skulle kunna byta hudfärg till en hon tycker bättre om, till exempel mörkt kaffefärgad, eller om hon inte vill ta steget fullt ut kaffe latte. Säkert kan vetenskapen bistå henne med kunskap om hur man gör. I så fall skulle det ju sett mycket bättre ut i nyhetsstudion där jag räknade till två vita kvinnor och ingen färgad. Problemet var ju tydligen också att inte ens filminslaget från Malmö var i färg utan i svartvitt. Inga detaljer är för futtiga att anmärka på.
För övrigt var det riktigt roligt när Sissela Kyle presenterade prisutdelaren Kodjo Akolor på Guldbaggegalan med orden:
”Nu blir det färgfilm”. Med åsyftan på färgfilmen Kodak color. Många gick naturligtvis i taket.
OFT
Jaha då vet vi! Sex stycken Glock 17 och 300 patroner ska skydda vår demokrati. Insta leverans till Malmö eller? Faller demokraturen nu?
Håkan: den ”incidenten” verkar rejält skum! Vore intressant att få veta mer om det men det kan vi nog se oss i stjärnorna efter (som vanligt alltså, jag menar när har det någonsin rapporterats mer utförligt senare om något som t.o.m. MSM haft en notis om ?).
”den ”incidenten” verkar rejält skum! Vore intressant att få veta mer om det men det kan vi nog se oss i stjärnorna efter ”
Ja, ungefär som livvakten som mystiskt dog hemma hos Reinfeldt……………
O.T. Du verden, dette var på tide! Nyhet på Document.no i dag – her har det skjedd noe i noen kulisser…
https://www.document.no/2019/11/14/ja-vi-elsker-blir-omsider-norges-nasjonalsang/?cn/reloaded=1
Håper Staffanstorp får opp flaggfrekvensen, og ellers holder svensk kultur, levende 🙂 Det fremmer samhold og trivsel hos folk som er glad i sitt land ??
@ Anne-Hedvig 17:42
Åfan! Så ni har bara haft Fedrelandssang och inte någon nationalsång. Det var nytt för mig!
Om vi är inne på nationalsånger, så finns det endast en nationalsång som nämner Sverige vid namn – den polska nationalsången.
Gruelse –
Helt nytt for meg også! Norge hadde en slags halvoffisiell nasjonalsang fra 1820 av: ”Sønner av Norge”. Not my cup of tea, men Utenlandssvensk hadde nok vært begeistret – en tekst blottet for kvinner og kvinnelig fjas, mye om strid, og melodien i marsjtakt (ert, ert
😉
Jeg lurer litt på hva som har utvirket dette gledelige blaff av nasjonal bevissthet. Noen feminister klager nå over linjen ’kvinnene har grett’ (grått), men det gir vi blaffen i…
Bjørnson oppfordrer til fred og samstemmighet blant de nordiske land i teksten – skandinavismen var aktiv rundt midten av 1800-tallet, og brødreskap i vid forstand fremheves.
Jeg er fornøyd over at ’Ja, vi elsker’ er løftet frem nettopp i disse tider 🙂
Sørgelig at Sveriges navn ikke er nevnt i deres nasjonalsang ’Du gamla, du fria’. Indirekte er Sverige mye med i ’Ja, vi elsker’ – på godt og på vondt i det historiske sveipet. Kongene skulle jo på liv og død ’kappe land’ hele tiden, og vanlige folk på begge sider fikk lide for det.
@ Anne-Hedvig 23:23
Personligen tycker jag att det inte gör något att Sverige inte nämns med namn i Richard Dybecks ”Du gamla, du fria”. Sverige är för mig underförstått och självklart. Men den betonar också det nordiska, vilket också för mig är ett fint begrepp. Både Richard Dybeck och Björnstjerne Björnson var ju samma andas barn.
När jag nu kollade på Wikipedia så saknar också Sverige en officiell nationalsång, precis som i Norge.
C och L har cementerat fast sig vid regeringen genom att inte ta avstånd från Morgan.Skickligt! Oerhört skickligt! För att inte tala om hur liberalt det känns.
Utan att sitta i regeringen, vilket man ju gör en stor sak av, är man alltså medskyldig till samma regerings totala brist på handlingskraft framöver.
Lööf går ju snart på mammaledighet och lämnar över till någon.Sabuni har inte ens blivit någon och nu sitter man alltså fast-cementerad hos pappa Stefan.
Vad som än sägs så kommer nästa Malmö-drama ganska omgående.
Oppositionsspelet med misstroendeförklaringen, dvs den mediala vinklingen, får det ännu svårare att flyga.Därav alla hysteriska utspel från mångfaldens professionella gråterskor.Det är nämligen alla vänsterliberala Moa Berglöfskor som styr den goda sidans beslutsfattare.Att man inte lärde sig vart det hela landar av Reinfeldt visar hur otroligt odugliga de är.
Vänsterns (varför skilja på vänstern i allmänhet och vänsterliberala – skillnaden är väl inte stor nog för att motivera detta) proportionslösa raseri hänger väl ihop med att Staffanstorp visar på en alternativ samhällslösning, som inte vänstern erbjuder och som kan få folk att inse att det finns en realistisk väg bort från vad vänsterdominansen inom media, kultur, delar av den offentliga sektorn och, hittills, politiken förespråkar om vilket samhälle vi ska ha. Det handlar om revirhävdande från vänsterns sida och var väl egentligen en rätt väntad reaktion? I vanlig vänsterordning ytterst selektiv dessutom sett till de obetydliga reaktionerna på Ss valfilm.
Fick intrycket att det var samma slags glättade reklamfilm, som kommuner brukar producera, dvs någon slags sörgårdsidyll, som alla vet inte existerar. Hade denna film gjorts på 60-talet, hade alla personer varit helvita, inkl buset. Och tittar man noga i filmen, så är faktiskt busarna vita även här. I den meningen kan man ju säga att filmen visar en förljugen verklighet, ett uttryck för en önskan tillbaka till ett Sverige, som inte längre existerar. Hade man visat verkligheten som den är, dvs busarna hade varit av utländsk härkomst, hade man ju kunnat kalla den rasistisk (vilket ju innebär att det är rasistiskt att beskriva verkligheten). Men som det är nu – glättig, ja, men rasistisk, nej!
Såg i en notis att Tiffany Persson (dvs Anders Jansson i Hipp-Hipp) vill flytta från Staffanstorp. Kanske Malmö är ett bra alternativ?
Apropå södra Sverige och Malmö vs Staffanstorp läste jga idag på en blogg som heter blåljus (någon facklig blogg för poliser) om en insatspolis som jobbat i helgen i Malmö, han (insatspolisen), inte bloggaren själv, skriver att de gripit gärningsmannen som slog den numera hjärndöda 25 åriga kvinnan, att gärningsmannen ” Trots vetskapen om att han precis förstört en oskyldig människas liv lades detta åt sidan och han hanterades med respekt.” Han hanterades med respekt?! Vad fan är det här? Hur i h-e tänker Malmöpoliserna? Den här nyckelmeningen säger allt om polisen i Malmö, vid sidan av pizzaätande med kriminella. en sådan polisstyrka med denna infallsvinkel på förövare resp. offer säger allt. att de inte skäms! offret är väl en svenska som inte har någon klan bakom sig vilket däremot gärningsmannen har. Med en sådan polis behöver ingen gängkriminell känna oro. polisen klagar på resurser, det är nog inte resurser när allt kommer omkring, det är bristen på att förstå sitt uppdrag som är grunden. Polisen har resurser men bara stake att jaga svenska pensionärer och s k kritiker som är ofarliga. Nu blev jag förbannad på riktigt!
Jag kommer att tänka på hur Coloradopolisen hanterade familjemördaren Chris Watts, som jag nämnt på denna blogg för länge sedan. Han mördade sin gravida fru och två små döttrar, grävde ned frun och dumpade döttrarna i två cisterner med råolja. Väldigt mycket av polisens agerande finns filmat med kroppskameror, och de behandlade honom väldigt… ska man säga ”schysst”? Hela tiden. Trots hans brott, å andra sidan gjorde han aldrig något motstånd när han väl gripits. Så det är nog inte bara svensk polis.
@qas
Sverigestan har nått ett tillstånd där i praktiken det råder ett lågintensivt inbördeskrig arrat och styrt av en historiskt grym och psykotisk vänstermaffia. Den som vill skipa rättvisa har i praktiken bara alternativet skjut, gräv och tig.
Denna rekommenderar jag varm och sprid gärna i upplysningssyfte då fler måste börja fatta och totalt kvaddat Sverigestan idag är och vilken diktatur som nu är ursprungsfolkets fiende no.1
Glömde ?
https://podcasts.apple.com/se/podcast/radio-mises/id744938926?i=1000454904439
SCB har nu räknat om arbetslöshetssiffrorna så att de passar sossarna bättre.
Men ingen förstaplats i sikte oavsett.Låt dom räkna om tills det blir rätt!
Per Svensson skriver:
””Staffanstorp, så som resten av Sverige också borde vara”, är budskapet i den nya ”informationsfilm” kommunen tagit fram. Det är, det korta formatet till trots, ett fint exempel på att också en moderatstyrd småhuskommun kan inspirera till klassisk Heimatkunst. Rut und Boden, skulle man kunna säga.”
DN-skribenten Per Svensson visar än en gång att hen är en PK-certifierad floskelstyrd idiot. Hen tror nämligen bara om man kan flika in några tyska förment nazianstrukna uttryck, som hen uppenbarligen har slagit upp i någon kulturmarxistisk handbok, så kan man vinna lättförtjänta godhetspoäng i åsiktskorridoren.
Per Svensson skriver vidare:
”Här är det ursvensk feelgood för hela slanten.”
Här är det meningen att man ska känna vidriga vibbar från den falske landsfaderns, Fredrik Reinfeldt, tal i Ronna, Södertälje, inför så kallade nysvenskar 2006:
”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån.”
https://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-det-ursvenska-ar-blott-barbari/
I boken Guerilla, som jag kort recenserade i Hans förra inlägg, fanns också etniskt franska enklaver, vilka av egen kraft klarade sig undan kaoset. I slutet gick det riktigt illa för dem, men inte alls av de skäl man skulle kunna tro.
En centralmakt med fullt våldsmonopol kommer aldrig att acceptera sådana. Troligtvis kan de endast existera så länge som ingen gruppering är i full kontroll av nationen.
Jag förstår faktiskt inte problemet ?
Per Svensson och Moa Berglöf får mer än gärna bo i sitt älskade Rosengård. Det är väl ingen som har några invändningar emot det`?
Så då kan väl Per och Moa låta folk som vill bo i Staffanstorp bo i Staffanstorp?
’Leben und leben lassen’. Sånt er for vanskelig for mange på venstresida. (Eks.: Bystyret i Oslo har nå bestemt at julebordet for de ansatte i kommunen skal være hel-vegetarisk – ingen ribbe eller julepølser! Nøttepudding med brun saus er vel en god erstatning?!
Selv har jeg intet imot vegetar, var veggis i flere år, men det er noe totalitært over opplegget. Kloden overopphetes ikke om noen ansatte i Oslo kommune spiser kjøtt én kveld i året på kommunens julebord).
Leste denne på Document.no i dag – skribent/tegner trekker en forbindelse til Savonarolas dyds-og fordømmelsesregime med apokalyptiske overtoner i Firenze på enden av 1400-tallet. Til slutt fikk florentinerne nok, og Savonarola ble brent på torget.
Tegningen forestiller Marie Lan Berg (vietnamesisk avstamning/påbrå), en fanatisk MDG’er (rødgrønn miljøpartist). Hennes enormt brede glis gir inntrykk av at hun nyter sin makt, og gjør hva hun kan for å herse med folk. Hun er da aktiv bak vegetarianerjulebordet, men også mye annet som trykkes ned over folk. Selv jeg reagerer over henne, enda jeg er sterkt opptatt av natur. Det er ”måten” og fanatismen som gjør folk så förbannad.
(Odd Børresen var en populær norsk visesanger som ikke likte måker).
Interessant og skremmende forbindelseslinjer – hvor ender vi hvis opplysningstidens idealer byttes ut med hysteri og totalitære religionssubstitutter?
https://www.document.no/2019/11/18/savonarola-om-moralens-maker-i-julebordenes-tid/
Och så går Reinfeldt bananas.Skogstokig helt enkelt.Snubben som fakturerar tusentals kronor för att vara Reinfeldt, f.d landsfader och förnuftets röst, hotar mer eller mindre Danmark med krig.Att danskarna inte uppskattar svensk kriminalitet på export ger förnuftets röst ett psyk-bryt och man ska vara väldigt glad över att han ingenting har att säga till om längre.
@Pågatåg
Tycker att det bästa lackmuspappret på tillståndet i Sverigestan är just att en niding av rang och landsförrädare de lux alá Fredrik ”Skallepär” Reinfeldt kan andas och bo i Sverige efter sina grova brott mot ursprungsbefolkningen.
6 Glockar saknas i Regeringskansliet.
Regeringen har släppt 6 imamer fria.
Men nä, det måste väl ändå bara vara ett sammanträffande?
Eller?
”Gated” kommuner, om uttrycket tillåts, är en vacker tanke, men en dröm. Inte ens om landsfader Stefan bytte fot och började bygga murar, kan dessa hålla borta dem som vädrar byte. I realiteten är all svensk infrastruktur baserad på öppenhet, dvs skötsamma medborgare. Alla hoppfulla inflyttade svenskar till trots, får även Staffanstorp sin dos av mångkulturell påhälsning inom en inte alltför avlägsen framtid. Det går fort nu i det alltmer sluttande planet.
@ Dacke,
””Gated” kommuner, om uttrycket tillåts, är en vacker tanke, men en dröm.”
Ja, av många skäl tror jag inte att det är möjligt att uppnå fungerande grindsamhällen i Sverige, vare sig för hela kommuner eller mindre områden. Det går helt enkelt inte så länge man är underställd den svenska staten. Den lösning som finns är därför att bryta sig loss, dvs. utropa självständighet.
Filmen om Staffanstorp har bevisligen inte fått något ekonomiskt stöd från Svenska Filminstitutet, ty:
”I enlighet med regeringens mål för den nationella filmpolitiken ska filmområdet präglas av jämställdhet och mångfald. Med mångfald menas att summan av alla stöd ska gå till berättelser med olika perspektiv och uttryck samt en mångfald av röster, både framför och bakom kameran. Stöden ska fördelas 50/50 mellan könen över tid. De stödmottagande som inte identifierar sig som ett kön ska inte ingå i det beräkningsunderlaget.”
https://www.filminstitutet.se/sv/sok-stod/filminstitutets-stod/produktionsstod/produktionsstod32/
Hej.
Jaha, så efter sju sorger och elva bedrövelser så kommer man fram till Vietnam, jag menar Staffanstorp (få se om nån känner igen referensen – småaktig före-kaffet-humor, måhända).
Så har vi då oasen Staffanstorp, som egentligen inte genomfört några stora dramatiska reformer alls. Man har bara sagt att ”asylsökande”, (som per definition egentligen är på tillfälligt besök och skall resa hem så fort de kan) inte får gratis boende och uppehälle annat än i för just ”asylsökande” särskilt format, man hissar inte en viss flagga, och man gör reklam för sig där man framhåller sina fördelar.
Vilket enligt nästan hela riksdagen, Twitter, FB, och vad det verkar svenska folket samt de flesta utlänningar är rasism. Så långt allt normalt på stormavdelningen, kan man säga.
Men om vi nu knådar Hans metaforiska oas en smula i det tanke- & idémässiga ökentöcken som utgör svenskhet och svenskars tänkande? Vad kan vi se? Jo, att rasisterna och de andra rasisterna (för med dagens vulgärdefinition är allt och alla alltid rasister – skiljelinjen och kampen står om vilken grupp som är den man skall, kan, får, bör hata och driva bort) är överens om en sak:
Den som är fel, skall väck. Vem ska bort, som man sade i et barnprogram. I Staffanstorp är det utlänningar av arabisk, zigensk, och negroid typ som skall bort baserat på hur dessa typiskt beter sig. De förorenar helt enkelt oasen, och förstör den. I angränsande Malmö anser man hellre att svenska svenskar skall bort, då dessa bara är ett hinder, till besvär och ändå bara skall backa och hålla klaffen eftersom de envisas med att vilja bestämma hur oasen Al-Malmö skall hanteras.
Avslutande svammel: jag tror parabeln om allmänningens tragedi (kalla det oasens olycka), för den är i högsta grad tillämpbar på Sverige som helhet de senaste femtio åren, är för intellektuellt utmanande och svår för de flesta svenskar, särskilt de med akademisk bakgrund.
Men Al-Malmö och resten av landet kan räddas. Tyvärr krävs det nu en hel del brutalt våld och många egentligen oskyldiga kommer att åka med på köpet. När huset brinner kan du inte stå och sortera vad du tar med dig; elden väntar inte. Det är bara att vräka på och acceptera eld- och vattenskador på möblemang och bohag. Alternativet är inget hus alls.
Eller ingen oas alls, i det här fallet.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
”Men Al-Malmö och resten av landet kan räddas.”
Tja, det går att rädda Rhodesia, Detroit, Kairo, Lagos, Kabul och varje annat sh–hole på denna planet. Byt bara ut befolkningen, så är de räddade. Somalia kan lätt bli nästa Schweiz, det är bara att flytta ut somalierna och flytta in schweizarna.
Min uppfattning är att det är fel fokus att försöka rädda Malmö eller Rinkeby eller Burkina Faso. De vi bör försöka rädda är svenskarna. Om detta ska vara möjligt, är rimligen första steget att den lilla minoritet av oss som verkligen vill överleva separerar oss från majoriteten.
Får jag vara med fast jag är tysk?
Efter 35 år i landet så slår mitt hjärta för Sverige…och jag är flyförnannat hur man kör mitt nya hemland i botten!
@ Kap Horn,
”Får jag vara med fast jag är tysk?”
Det är ont om fördelar med koloniseringen-massinvandringen, men det finns minst en. För tack vare närvaron av massor av verkligen främmande folk, börjar vi inse hur otroligt små skillnaderna är mellan oss. Tyskar, engelsmän, holländare, fransmän, svenskar, osv. sitter alla i ungefär samma båt.
Ett bra exempel är relationen engelsmän-tyskar. Jag bodde flera år i UK på 90 talet och jag är där ganska ofta. Det är väldigt påtagligt hur attityden till tyskar har ändrats dramatiskt. För 30 år sen var det som att WWII precis hade slutat och det var genomgående en väldigt negativ inställning till tyskar. Den är nästan helt borta!
Det är bara att gå in på valfri artikel i engelsk press om något otrevligt som har hänt i Tyskland och läsa kommentarerna. Samma verkar gälla åt andra hållet, dvs. tyskarna har inte längre några problem med britterna. Tommy Robinson hälsades som en hjälte på de stora Pegida manifestationerna i Tyskland.
Vi får väl se vad som händer, men min gissning är att den här utvecklingen bara fortsätter. Islam har en väldigt stark förmåga att tvinga alla att ta ställning……
Så om du är tysk eller svensk och om jag är svensk eller schweizare tror jag inte spelar någon större roll längre. Alla kommer snart att tvingas att definiera sig i relation till Islam. Om det uppstår mindre etnostater i Västeuropa, kommer dessa sannolikt att vara främst två saker, nämligen vita och icke-muslimska. Om dessa stater sen råkar hamna i norra Frankrike eller södra Sverige eller östra Tyskland tror jag inte kommer ha så stor betydelse.
Vi ser väl redan ungefär detta i Visegrad länderna. De har inga problem alls med vit immigration och många tyskar har redan flyttat till Ungern. Polen har tagit emot miljoner från Ukraina. Orban verkar väldigt klart se sig som främst vit och kristen.
Uranskiffret verkar vara i små kvantiteter och ej lönsamt att utvinna.och varför ska det utvinnas? vi har snart ingen kärnkraft kvar i o m att (mp) har makten i praktiken medan Stefan den dumme sitter i Rosenbad och yrar som de mindre vetande gör.
östra Skåne är mkt bättre som jordbruksområde än som gruvområde, som det sistnämnda finns bara mkt begränsade möjligheter och ingen lönsamhet.
@ Magnus S & Rikard,
Tack för feedback angående Skåne! Extra tack för Rikards korta men helt fantastiska porträtt av oss dryga stockholmare! Jag är en sådan och kan bara ge fulla poäng för beskrivningen.
Separatism i Skåne verkar vara det hopp som finns. Vi ska väl erkänna på en gång att det inte är sannolikt, men det känns faktiskt helt möjligt. Det finns gott om andra platser med bättre, eller likvärdiga, geografiska förutsättningar. T.ex är det svårt att tänka sig en bättre kandidat än Gotland om man bara tittar på kartan och Öland är väl nästan lika bra.
Men i Skåne börjar vi nu se en antydan till att den viktigaste ingrediensen, nämligen vilja, kanske börjar finnas tillgänglig. Troligen finns det ännu inte tillräckligt, men om konfrontationen mellan kommuner som Staffanstorp och centralmakten trappas upp kan vi snabbt nå en punkt där en majoritet av innevånarna inser att det ligger i deras starka intresse att inte längre vara en del av Sverige.
Några mil öster om Staffanstorp ligger den kommun som jag tydligast förknippar med motstånd, nämligen Sjöbo. Till den kommunen har vi haft vit flykt i årtionden och den vore, på många sätt, den naturliga kärnan i en ny ministat.
Sjöbo + Ystad tror jag kanske skulle kunna räcka, men ett geografiskt mycket starkare alternativ skulle vara det Rikard är inne på, dvs att inkludera Tomelilla och Simrishamn. Det området, dvs, det sydöstra hörnet, borde vara nästan perfekt.
Även Magnus alternativ med många fler kommuner borde vara möjlig, men då blir det snabbt mer komplext. Staffanstorp och Sjöbo ligger nog på samma våglängd, men mellan dem finns Lund. Där har vi väl fullt med förvuxna gretor som tillber Wolodarski? Fast kanske kan man ansluta via Skurup och Svedala istället. Magnus ”bälte” från öst till väst i Södra Skåne känns som något man kunde ha som ett mål på medellång sikt, om någon kommun vågar börja.
Sven-Olle Olsson är en av få verkliga svenska hjältar i modern tid och en ministat som inkluderar Sjöbo borde erkänna detta tydligt. Många länder är uppkallade efter personer, t.ex Rhodesia och Bolivia. Så vad kan vi kalla det nya landet i södra Skåne?
Olssonia?
Med lite god (eller kanske ond?) vilja kan man se en koppling mellan detta inlägg om Staffanstorp, den därpå följande debatten om separatism och de mer utsvävande funderingarna om varför det har blivit som det nu är.
Det i särklass mest troliga utfallet är att hela Sverige går samma väg som alla andra länder där vita har blivit i minoritet, dvs. vi kommer att bli fördrivna eller utrotade. Har vi tur, kanske vi tillåts att existera som en bespottad underklass i några generationer.
Men OM vi kan skapa en eller flera nya stater där vita svenskar är i ohotad majoritet, så är väl rimligen den absolut viktigaste frågan hur man kan säkerställa att dessa nya länder inte drabbas av samma öde. Då blir det helt plötsligt brännande relevant att försöka att svara på frågan om varför Sverige och många andra västländer har de starka självmordstendenser vi idag kan observera.
Är det demokratin som system? Är det bristande utbildning/information? Är det manipulativa aktivister? Är det kvinnlig rösträtt? Är det ateismen?
Den nyskapade republiken Sydskåne kommer tvingas att reflektera över detta, hur otrevligt det än är. Eller också kommer man nästan säkert att bara hamna i samma sits som dagens Sverige någon eller några generationer senare.
Utlandssvensk: Du beskriver mkt träffande pudelns kärna; hur undvika att i en förhoppningsvis bättre framtid åter hamna i dagens situation ? Jag tror att allt du nämner spelar in och dessutom samverkar med varandra på olika sätt samt att det säkerligen finns ytterligare andra faktorer som också påverkar. Tyvärr verkar många även på dissidentsidan köra med motsvarigheten till ”one size fits all”; vare sig det uttrycker sig som att det är ”sossarnas fel” (vilket förvisso är sant), ”avkristnandet”, ”globalismen” eller något annat. Själv tror jag att just svenskarnas förkärlek för dylika ensidiga resonemang är en av orsakerna till att Sverige är som det är, i detta nu liksom förr. Det ser mörkt ut när även många dissidenter följer mallen”alla ska med” = en enda förklaring passar alla och leder till den enda lösningen (är det den svenska modellen ?).
@ Ofrivillig svenska,
Jo, du har helt rätt.
Vi svenskar är som uniformerade lämlar som fanatiskt marscherar åt samma håll. Vad vi än tar oss för, så gör vi det helt utan sans och måtta. Om vi ska bli jämställda, så ska vi bli TOTALT jämställda. Om vi ska sluta med barnaga, så ska vi rent fanatiskt och till 100% kriminalisera minsta örfil. Om vi ska ha immigration, så ska vi ha MAXIMAL immigration. Osv, osv.
Just barnaga, som du tog upp i en tidigare tråd, är ett av de bästa exemplen. Jag kommer ihåg en debatt på SVT för några år sen. Bakgrunden var att en pappa från Italien hade gett sin unge en örfil när de var på besök i Sverige. Det var som att bevittna någon form av religiös extas att se den debatten. Alla bara tävlade i att ta avstånd från denna fruktansvärda handling.
Det finns inget utrymme för att ifrågasätta och tonläget är rent hysteriskt. Samtidigt är det ett faktum att örfilar fortfarande är en helt normal företeelse i många länder i Europa, inklusive Schweiz. Det är också ett faktum att svenska barn genomgående uppför sig extremt illa. Det här med små barn som bara skriker rätt ut i affärer, på bussar och tåg, osv. är inte en del av en absolut naturlig ordning. Det förekom inte alls i Schweiz när jag flyttade hit och det var rent fantastiskt. Men nu kommer det här också….
Borde man inte åtminstone kunna resonera kring om det kanske finns en koppling? Men icke sa Nicke! Det går verkligen inte! De som slår sina barn är som Hitler!!! Så det så!!!
Under väldigt lång tid var det precis samma fenomen i invandringsdebatten. ALLA måste få komma och om du har en avvikande åsikt, då är du som Hitler. Slut.
Givet denna bakgrund, är självklart risken överhängande att vi hamnar i någon ny ”one size fits all” om eller när vi försöker oss på att hitta en förklaring till varför vi beslöt oss för att försöka att begå nationellt självmord. Som du korrekt påpekar, finns det redan en stark tendens bland dissidenter att frenetiskt hålla fast vid sin valda käpphäst, om det nu är sosseri eller globalism eller något annat.
Det är fullt möjligt att jag är lika fanatisk och fokuserad på mina käpphästar som alla andra. Vidare är det fullt möjligt att jag har helt eller delvis fel. Kanske är mina funderingar kring kvinnlig rösträtt bara trams.
Det jag tror är viktigt för oss som folk är att börja med att erkänna att vi har haft helt fel om det mesta under en lång tid. Summan av alla våra fanatiska och fanatiska satsningar är ett katastrofalt misslyckande. Om vi kan erkänna detta, kan vi sen kanske ödmjukt bara kopiera något annat system som bevisligen fungerade bra och var stabilt under lång tid. Schweiz innan 1970 är då, enligt mig, ingen dum kandidat. Men jag är öppen för andra alternativ….
@ Utlandssvensk 12:24
Att västländerna i allmänhet och konungariket Sverige i synnerhet har ”starka självmordstendenser” måste man, enligt mitt förmenande, också se mot bakgrund av:
1:o. Det rådande ekonomiska tillväxtparadigmet i Västvärlden manifesterat i BNP, som definieras som summan av värdet på de offentliga investeringarna + handelsnettot + värdet av varu- och tjänstekonsumtionen.
Tillväxtens mål har mellan tummen och pekfingret satts till 2 % per år, vilket förmodligen också avspeglas i Riksbankens inflationsmål.
Att öka befolkningen i ett land är oftast ett enkelt sätt att öka BNP:n, eftersom varu- och tjänstekonsumtionen ökar normalt sett med ökad befolkning. Numera har det tidigare exportberoende Sverige ett negativt handelsnetto, varför det blir så mycket viktigare att öka de andra två termerna i BNP:n. Således bör vi se varför den destruktiva massinvandringen har vitsordats av det svenska kanske inte fullt så analytiskt begåvade ekonomer (=nyliberaler).
Men att öka tillväxten med 2 % varje år är ett pyramidspel, och ohållbart i längden, ty våra naturresurser är ändliga och livsrummet begränsat. På kort sikt, en eller två mandatperioder, kan man förstås hålla på!
2:o. Oljeberoendet och resultatet av petrodollarn. Oljan (+ gas) är i särklass den viktigaste globala handelsvaran och som handlas i dollar. Nåde det land som använder annan valuta! I stort sett har oljan utvunnits på mark som befolkas i relativt hög grad av muslimska barnrika, lågutbildade klankulturer. Oljan har till stor del konsumerats i Västvärlden.
I petrodollaravtalet ingår att USA sörjer för Saudiarabiens säkerhetspolitik. I gengäld lovar Saudiarabien att oljan från OPEC, dvs. främst från andra muslimska oljeexporterande stater, handlas i dollar, vilket gör att dollarn de facto blir världens reservvaluta. Endast USA kan trycka dollar, varför USA ständigt kan ha stora negativa handelsnetton, utan att för den skull bli fattigt. Genom att den globala tillväxten ligger på 2 procent finns det alltså utrymme för att trycka upp nya dollarsedlar.
Uppenbarligen ingår det också i petrodollarn att västvärlden blir avstjälpningsplats för MENA-områdets befolkningsöverskott, vilket tjänar de Islamtroende strategerna ett gott syfte, ty Islam är en missionerande religion. Och här vill Västvärldens humanitära stormakt (Sverige 2.0) vara bäst i klassen, genom att med falskskrikande altruism skryta med den ”största deponeringsanläggningen”.
Amanda Lind trotsar Kina.
Nyamko Sabuni trotsar Ryssland.
Svenska fyraprocentspartier sätter sig på ”världskartan”.
Den humanitära stormakten lever.
Hej.
Undrar varför kinas ambassadör inte säger två ord: ”Dan Park”.
Ridå, tablå, berså, och hej då.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Nu har jag sett inslaget på SVT med Berglöf och Sonesson. För mig är det helt uppenbart att de båda ljuger, frågan är om det är för sig själv och/eller andra.
Berglöf tycker att det är elakt att svartmåla Malmö, trots att hon helt uppenbart vet att filmen är väldigt, väldigt snäll mot den staden. De ligister som visas är inte i närheten av lika hotfulla och farliga som deras verkliga motsvarigheter.
Sonesson verkar påstå att det hela inte har med invandring, religion eller etnicitet att göra. Staffanstorp är bättre än Malmö för här tar man hand om varandra, ungefär.
I princip så säger BÅDA att det inte spelar någon roll om man blå eller gröna människor. Berglöf är arg för hon anser att filmen antyder att Malmö är dåligt pga. många blå. Hon hävdar att andelen blå inte spelar någon roll och det är elakt att påstå motsatsen. Sonesson hävdar att det antyder inte filmen alls. Dels nämner man inte Malmö, dels har man blå även i Staffanstorp. Sonesson håller med om att andelen blå inte spelar någon roll.
Samtidigt vet alla, inklusive Sonesson och Berglöf, att det enda som spelar någon roll är andelen blå. Det är en helt absurd teater.