Håller Sverige sakta men säkert på att vakna? Den känslan infinner sig ibland. Som när Sveriges Radio sände ett reportage i två delar om de ensamkommande vuxna som medgav att de ljög om sin ålder för att få stanna i Sverige. En mycket obekväm sanning för etablissemanget. Eller när Janne Josefsson klädde av en av de förment godaste organisationerna i landet, Rädda Barnen, gällande den så kallade barnfattigdomen.
Känslan återkommer nu när Uppdrag Granskning sänder ett reportage om flyktingpolitikens konsekvenser för en liten kommun som Filipstad. Reportaget skildrar inte bara i rena siffror vilken effekt som galenskapen får på en enskild glesbygdskommun och, såklart, på dess skattebetalande befolkning. Tidsresan från det akuta asylmottagandet 2015 till vardagslunken fyra år senare är mycket illustrativ för vilken utveckling som pågår i hela landet för närvarande. Stadsbilden har förändrats när den inhemska befolkningen börjat flytta ut medan migranter fått bostad och flyttat in. Ofta utan att komma i arbete.
Denna utveckling ger sällan de stora rubriker som det stora asylmottagandet under 2014-15 gjorde, då en kvarts miljon sökte asyl i Sverige och människor under hösten 2015 sov i Migrationsverkets reception. Bilderna då var betydligt mer dramatiska. Men dagens situation märks i små men bestämda steg när den inhemska befolkningen flyttar, gatubilden förändras, kommunens kostnader stiger och hoppet förtvinar.
En sådan förändring märks mycket tydligare och snabbare i en liten kommun. I en storstad som Stockholm tar det längre tid. Resurserna är ojämförligt större, problem kan isoleras till enskilda förorter och staden köpa boendelösningar en masse för att lösa ett problem åtminstone på några års sikt. En liten glesbygdskommun har inte den möjligheten, vilket gör att såväl den ekonomiska som den sociala påverkan på hela kommunen blir mer omedelbar.
Det som pågår nu i landets kommuner är en tyst kris.
Vissa, men allt färre, hävdar envist att invandringen ska rädda landsbygden från avfolkning. Men det är inte mycket till framtidstro som skildras i dagens Filipstad. Avfolkningen är nu snarare etniskt betingad. Svenskar lämnar fortfarande kommunen, enda skälet till befolkningsökningen är anvisningslagen som tvingar kommuner att ta emot en kvot av nyanlända varje år. Därtill kommer de anhöriga, som nu dessutom lär bli fler.
Alla som arbetat med integration på något sätt under de senaste tio åren har vetat ungefär hur förutsättningarna ser ut, de har sett utbildningsnivån på de invandrade, de har sett hur stor andel utrikesfödda som lever på försörjningsstöd i år efter år och hur många som inte klarar att lära sig svenska och därför fastnar i bidragsberoende. Detta har inte varit någon hemlighet, men det har inte talats öppet om det.
I många år har politiker, journalister och även kommunanställda på olika positioner lekt en lek som gått ut på att inte nämna ett väldigt uppenbart faktum, nämligen att en stor del av alla som asylinvandrat aldrig kommer bli självförsörjande. Att påstå något sådant har setts som defaitistiskt, som om man redan gett upp. I stället har kommunerna skapat nya fantasifulla titlar i integrationsindustrin, som samhällsvägledare, integrationssamordnare och språkkoordinator. Som för att visa att de satsar.
Filipstad har ungefär 10 000 invånare och gör ett minusresultat på 30 miljoner.
Filipstads kommunchef konstaterar nu faktum. Kommunen sitter med ett stort antal personer som saknar realistiska möjligheter att bli självförsörjande och därför kommer belasta den kommunala ekonomin resten av livet. Detta, befarar han, kan i förlängningen leda till konflikter med den övriga befolkningen som ser hur kommunen sparar in på välfärden för att ha råd med bland annat försörjningsstöd. Kommunen räknar med att få betala ut över 30 miljoner kronor i försörjningsstöd under 2019.
Filipstad är ett exempel som lyfts fram ett flertal gånger förr. Men kommunen är naturligtvis inte den enda som tagit emot många migranter och nu lider ekonomiskt av det. 110 kommuner gjorde minusresultat under 2018 och en gemensam nämnare är att etableringsersättningen från staten upphört. Migranterna blir då kommunens ansvar.
Det går onekligen att hävda att kommunpolitiker borde ha begripit att det inte går att expandera en verksamhet permanent när ersättningen som verksamheten finansieras av upphör efter två år. Ändå sitter många kommuner nu med överdimensionerade verksamheter de inte kan finansiera utan statens hjälp. Det var, kort sagt, roligt så länge det varade. Nu väntar bistrare tider.
Denna siffra är inte hela sanningen. För den utomeuropeiska gruppen
är arbetslösheten 80 procent i Filipstad.
Hur har vi hamnat i ett läge där kommun efter kommun befinner sig i en ekonomisk situation som om de vore företag hade resulterat i konkurs? Det finns en rad samverkande faktorer. Vi kan ta tre av dem:
Tabut kring hela migrationsfrågan har varit skadlig då den fått såväl politiker som journalister att filtrera sina tankar och resonemang. Vissa saker, som att flertalet utomeuropeiska invandrare inte har en framtid på den högkvalificerade svenska arbetsmarknaden, har endast kunnat yttras med hot om sociala och verbala sanktioner. Rädslan för att negativa nyheter ska gynna ”mörka krafter” har förlamat både debatten och politiken. Allt förvärrades betänkligt när Sverigedemokraterna kom in i riksdagen.
En annan aspekt är faktiskt ren okunskap. Riksrevisionen har kritiserat regeringen för att den, precis som tidigare regeringar, inte gjort nödvändiga konsekvensanalyser av sina migrationspolitiska propositioner. Landets ledning har helt enkelt stiftat lagar den inte kunnat förutse effekterna av, vilket får sägas vara anmärkningsvärt i ett land med ett så gediget utredningsförfarande i alla andra politiska förslag.
Slutligen har det handlar om ideologi. I synnerhet från liberalt håll har det funnits en övertygelse om att detta är den rätta politiken, både ideologiskt och moraliskt. Idén om öppna gränser, om Sverige som ett slags 1800-talets Amerika där nybyggare kan slå ned sina pålar och att vi ska vara stolta över att människor vill söka sig hit har förblindat många.
Kombinera blind ideologi, okunskap om politikens verkliga effekter (hur många liberaler har själva ens besökt en socialtjänst och sett hur klientgrupperna ser ut?) och en munkavle på alla oliktänkande och vi får ett numera känt resultat.
Så åter till den inledande frågan. Håller Sverige på att vakna?
Begriper människor i gemen nu att vi inte kan fortsätta så här? Tyvärr tror jag inte det, ty precis som vi kan inbilla oss det efter att även kvinnor börjat bli offer för vapenvåldet, kommer det en morgondag när allt är glömt. I vår samtid är nästa avsnitt av Paradise Hotel och Allsång på Skansen aldrig mer än några dagar bort. Floskler och klämkäcka Wir schaffen das-utspel är nästan lika effektiva i dag som för fyra, fem år sedan.
”Sverige har inga problem som vi inte kan lösa om vi hjälps åt”, låter civilminister Ardalan Shekarabi hälsa efter UG:s reportage och föreslår att kommunen ordnar praktikplatser åt fler. Det var alltså vad ansvarig minister hade att komma med.
Där någonstans tror jag att vi rullar ned ridån för denna gång.
Som man röstar får man pröjsa.
Vad som saknas är lite ideologisk enögdhet och frikyrklig barnatro.
Med den mixen kan vi upprätthålla våra politikers höga löner och
samtidigt se framtiden an med tillförsikt.Vilken tur att vi har vår
samlingsregering som i alla delar uppfyller det kriteriet.
De enda molnen på vår klarblå himmel är L:s usla siffror
och diverse vildar i riksdagen som kan rubba den bräckliga balansen.
Samlingsregeringen får dra ut på en riksomfattande turné när den
hämtat sig från skjutningarna och fått luft i lungorna igen.Eller
bara göra som Håkan Hellström och fylla Globen med skönsång.
Eller så gör man Peter Wolodarski och sätter sig på ett tåg till Italien fyllt med wokes och glömmer allt elände som finns i Sverige.
Vilket sanslöst uttalande!
”Sverige har inga problem som vi inte kan lösa om vi hjälps åt”
Det gäller väl för praktiskt taget allting. Sheikarabis ”hjälpas åt” betyder naturligtvis höjda skatter och omfördelning från de som jobbar eller jobbat hela sitt liv till de som inte jobbar och aldrig kommer att jobba i hela sitt liv. Socialdemokraternas standardlösning i repris.
Ja som om vi inte redan hjälps åt. Med världens högsta skattetryck. Redan så försörjer varje arbetande person i Sverige 0,7 andra. Och detta är lågt räknat enligt Tino Sanandaji, eftersom även folk i sysselsättning räknas med som arbetande.
Ja, vilka är ”vi”?
Återkommer ständigt till Ganman och Panshiris fråga: ”vad gör vi med de som inte vill integreras?”
Betalar. Fortsätter att betala. Tills det inte finns något att betala med. Och vi är ju en mångkulturell stat, det motsäger integration (assimilering).
Det er vel grensesetting som mangler – husker med gru en amerikansk pop-selvhjelpsbok som het ”The sky is the limit”. Sans for bakkekontakt og struktur (inkl. begrensninger der det trengs) burde løftes frem og vektlegges i mye høyere grad.
Kommer på et svensk dikt av Werner Aspenström, ”IKAROS OCH GOSSEN GRÅSTEN”:
”Efter att ha läst 73 (förträffliga) dikter om Ikaros/ önskar jag lägga ett ord för hans lantlige kusin,/ gossen Gråsten, kvarlämnad på ängen./
Jag talar också på en grästuvas vägnar/ som åtnjuter skugga och vindskydd.
Efter att ha läst 73 dikter om flykt och om vingar/ önskar jag frambära min hyllning till fotsulan,/ den nedåtvända själen, konsten att stanna/ och att äga tyngd – såsom gossen Gråsten/ eller hans syster, hemmadottern fröken Granbuske,/ som glanslöst men evig grönskar.”
(Fra diktsamlingen ”Dikter under träden”, 1956).
Tar meg i også å tenke på ’somewheres’ og ’anywheres’ – men diktet har flere bunner, og kan glede mange.
En fjärde del, avgörande för val av mottagarland, är pengar.
Några damer i UG:s reportage sa det politikerna aldrig kommer att förstå; man valde Sverige för här får man ”betalt”. En del i kursen som damerna höll, var att försöka övertyga männen att man inte får betalt hur länge som helst, men det är ju fel. Här får man betalt hur länge som helst, oavsett hur många som kommer. Således en helt skattefinansierad ”kurs” som lär ut felaktigheter!
Andra grupper, främst de äldre, får i stället kännas vid omfördelningen till gruppen ”tack för att ni valde Sverige”
Och detta i en högkonjunktur.
För övrigt finns det mängder med Filipstad. Många förorter i storstäderna har fler invånare och ännu högre andel invandrare. Det hela handlar om hur man sätter gränserna. Filipstad är en kommun men det kunde lika gärna Hisings Backa vara.
Problemen har bara börjat. Tänk när medelsvensson börjar fatta att skattepengarna går ned i ett svart hål, migrationen, och börjar fuska med skatten. När allt fler börjar fråga ”Vad fan får jag för pengarna?”.
Sedan har vi ju den tickande bomben med mansöverskott. Där överskottet inte har jobb, inte kan språket mm. Vad ska alla dessa män syssla med under sitt liv?
@ Hasse U,
”Vad ska alla dessa män syssla med under sitt liv?”
Jihad!
Det räcker med några tusen MENA figurer för att ta över valfri stad i Sverige. Sen är det bara att ta för sig bland de lokala kvinnorna…..
”Det räcker med några tusen MENA figurer för att ta över valfri stad i Sverige. Sen är det bara att ta för sig bland de lokala kvinnorna…..”
Långt innan islam var på tapeten i Sverige, brukade en farbror – som var sjökapten – säga: ”EN arab på en båt är helt okey och fungerar bra. Två och man har problem.”
Så ”några tusen mena-figurer” är nog en kraftig överdrift. Det räcker med en handfull. I alla fall om man skall tro en som hade praktiska erfarenheter (utan politiskt färgade fördomar).
@ Kennet,
”Så ”några tusen mena-figurer” är nog en kraftig överdrift.”
Kanske det! Jag utgår från erfarenheterna i Irak och Syrien och hur många jihadister som där har varit erforderliga för att ta och hålla städer och landområden. Men visst, det kanske krävs ännu färre i Sverige.
@Kennet.
Lustigt, liknande erfarenhet. Jobbade för 35 år med gamla sjömän. De pratade uppskattande om negrer, kineser, japaner, sydamerikaner, jänkare m.m. men alla var ense om att araber bara betydde problem.
Jeg husker et ukebladintervju med krigshelt og storsabotør Max Manus – intervjuet omhandlet selvsagt krigen og kampen da. Max M. var litt av en daredevil.
”Gi meg seks mann, og jeg skal kunne terrorisere hele Oslo!”, sa han.
Militärstrateger räknar med att en occupationsstyrka bör vara i storleksordningen 20-25 per 1000 invånare för att hålla en genomsnittlig befolkning i schack. I Tjetjenien behövde ryssarna dock150 soldater per 1000 imvånare, medan det för occupationen av Tyskland efter andra världskriget räckte med 2 per 1000. Vi lär väl inte göra mera motstånd än de besegrade tyskarna, så ett par tusen jihadister håller lätt vilken svensk stad som helst, inklusive Stockholm.
Den största staden som ISIS tog och höll en längre tid var Mosul, som nog ligger mellan Stockholm och Göteborg i storlek. Antalet jihadister som deltog verkar ha varit cirka tusen till 1500.
Om man sen någonsin vill ta tillbaka dessa städer, verkar enda sättet vara att helt bomba sönder dem. Mosul, Raqqa, Aleppo…….
@Utlandssvensk: Jag tror detta tyvärr är ett inte allt för osannolikt scenario. Frågan är snarare vilken stad som kommer att tas först. Göteborg, Örebro?
@ Anders,
Instämmer att det är helt möjligt.
Min gissning är att det i så fall börjar med att jihadisterna först skaffar tyngre vapen, vilket troligen sker genom att ta kontroll över ett av de fyra mekaniserade regementen som finns kvar. Om man tittar på var dessa ligger, förefaller den klart mest bästa kandidaten vara Södra skånska regementet (P 7) i Revinge. Därifrån är det bara 3 mil till Malmö, där det finns ett nästan obegränsat underlag av rekryter. Sen kan de (lätt) ta hela Skåne.
Nästa kandidat är väl P4 i Skövde, men då har de 13 mil till Göteborg. Annars är det Gotland eller Norrbotten, men dessa verkar väldigt osannolika.
@anders
om de tar Göteborg kan de kontrollera Sveriges största hamn. Men det är ingen risk att de skulle göra det för Löfven tycker nog att det skulle vara oacceptabelt.
Sverige har en stående styrka på knappt 15 tusen (hur många av de är skrivbordsbefäl) och 30 tusen i reserv.
Om 1500 jihadister väljer att ta Göteborg skulle de kunna hålla den väldigt länge skulle jag tro. De skulle vara avsevärt mer motiverade än de svenska soldaterna.
Likväl tror jag att de som förespråkar stor invandring förneka att det beror på invandring
Hur svårt skulle det vara för 1500 islamister att överta Söder i Stockholm? Den stadsdelen vore väl ganska enkel att hålla.
Då skulle jag vara emot att man befriade stadsdelen för det är på tiden att de som bor där får ta del av berikningen.
@ Utlandssvensk. Undrar om det behövs så mycket tunga vapen. Raketgevär har man redan och för övrigt räcker det med att använda kvinnor och barn som sköldar, som man gör i Gaza, för att neutralisera ev försök från polis och militär att slå ned upproret. Men som lever får se.
Ang. Anders kommentar om mänskliga sköldar; just det är anledningen till att vi bör anamma ”shoot the hostage” (som det sägs i en film vars titel jag inte kommer på i detta nu). Varför ska västvärlden låta sig bli utpressade av barbarer som lik förbannat avrättar barnsoldaterna / gisslan så fort de anses värdelösa ? Man förhandlar inte med terrorister – man oskadliggör dem.
Det räcker med att stänga av strömmen i Stockholm en vecka i februari, sedan ger Sverige upp. Ingen värme, inget ljus, inget kodlås, inga hissar, ingen varm mat, inget kylskåp, ingen frys, inget vatten, ingen toa, ingen TV, inget Internet, ingen mobil, inget bränsle, inga kommunikationer.
Det behövs bara fem personer som vet vad de gör. Dessa finns troligen redan på svensk mark och är förberedda vid ordergivning.
Bombplan, stridsvagnar, robotförsvar med mera var förlegad krigskonst redan för fyrtio år sedan.
Rebecca Weidmo Uvell går igenom en hop ”Sandviken”-vinnare i dagsläget vad det gäller ekonomi och kriminalitet.Förtjänstfullt som alltid.MEN var fanns Rebecca på Reinfeldts tid? Då hade utvecklingen kunnat stoppats.
Oaktat det, en morgontrött sen syndare är bättre än ingen alls.Också Rebeccas partister säger sig ju ha vaknat numera.I varje fall tills Alliansen kommer på tal.
Men i dagsläget är det S som matar center-åsnorna
med morötterna medan lågkonjunkturen smyger sig på.
Både Rebecca Weidmo Uvell, Fredrik Reinfeldt och det moderata partiet ser än så länge ut att ha landat på bägge fötterna.Någorlunda i varje fall.Så kan det gå.
https://uvell.se/2019/08/31/vald-och-invandring/
@K Retin
Appropå Uvells slutkläm har jag upprepade gånger sedan över 10 år sagt det att de problem vi ser idag grundlades för 30 år sedan, de problem vi får av de senaste årens medvetna befolkningsutbyte kommer GARANTERAT leda till en total samhällskollaps och inbördeskrig. Det verkar dock precis som med allt som inte sker framför ögonen på folket helt omöjligt att ta in de mest fundamentala och enkla sambanden.
Sverige är befolkad av en extremt lågintelligent befolkning som betalar för sin egen undergång…..
Det har kommit till min kännedom att Uppdrag Granskning är en del i en rysk påverkansoperation. Även denna blogg verkar vara del i en rysk påverkansoperation.
Som alla känner till tjänar Sandvikens kommun en halv miljard på invandringen. Det innebär att Filipstad tjänar ungefär en kvarts miljard eftersom Sandviken är en dubbelt så stor kommun.
Jag har bett Patrik Oksanen att genast gå igenom detta och lägga fram alla bevis på borden precis som han lyckades med att visa att Nyheter Idag hade utnyttjat rysk underrättelsetjänst för att avlyssna UD. Eller kanske inte…
Intresset för att ”hjälpas åt” är kanske inte så stort bland dem som insåg vart det var på väg, men inte kunde göra så mycket åt saken. En enkel konsekvensanalys var ju inte så svår att göra.
Det var alltså inte okunskap det handlade om. Att inte vilja skaffa sig kunskaper, att inte vilja göra en konsekvensanalys av en förd politik är istället oprofessionellt i så pass hög grad att det bör diskvalificera för fortsatta politiska poster. Ändå är det dessa människor vi nu förväntas ha fortsatt förtroende för. Hur ska de som blint orsakat de problem, vi har, ha några intellektuella förutsättningar att lösa dem? Det är klart de inte har. De väljer t.o.m. att förvärra trots, rimligen, en insikt om situationen (se på det senaste beslutet om anhöriginvandring). Man försöker alltså inte ens utan istället är det more of the same.
Det är visserligen karma för dem som röstat på dessa nötter, men vi drabbas alla.
Helt rätt. Jag har faktiskt inte lust att hjälpa dem ett skit.
”Vi drabbas alla”..
Nå har den norske statsministeren Erna Solberg (Høyre/Mod.) bestemt seg for å studere svensk aldersomsorg/-vård. Det lover ikke godt ?. Hun selger oss ut; gull, glitter, og mer enn 30 sølvpenger venter fra dem utenfor Norge som har ’kjøpt’ henne. Halve landet er i opprør – og det omhandler mange saker nå.
Men tenk å ta dagens politiske Sverige som forbilde – hva skal man si til sånt?! (foreslå mentalanalyse?, evt Robert Hares psykopat-test).
Igår tog varken Rapport eller Aktuellt upp gårdagens Uppdrag granskning. Idag finns inget på Svt nyheter eller Svt texttv.
DN, SvD, AB, Expressen, Sydsvenskan och GP har inget om detta idag på nätet. Däremot Greta och klimatet överallt.
Likriktningen är total.
Tyst som i graven….
Som vanligt är det en fröjd att läsa dina välskrivna texter och analyser.
/Tack
Jag tror inte på något uppvaknande, iaf de senaste tio åren har det någon gång per år sipprat ut något icke-PK även i MSM (som du själv exemplifierar med) men det har aldrig haft minsta påverkan på (under-)utvecklingen. Senast häromdagen läste jag en rubrik i Dagens Samhälle som löd ”SKL: nyanlända ska rädda äldreomsorgen”. Artikeln var bakom betalvägg så den har jag inte läst men det räcker så bra med titeln och därefter RIDÅ.
Nästan 58% i väljarstöd för nuvarande regim. Drygt 50% med s.v.mp. Filipstadsborna kommer vakna? Hehehe, skulle inte tro det.
De som var klarsynta har ju redan flyttat därifrån. Så kan det gå gökungen äter värdfamiljen ur boet.
S o M i Stockholm gör gemensam sak och vill inte betala statsministerns RobinHood-skatt.Man tycker landsbygden fått kompetensregnet och vill ha pengarna till egna problem som elcyklar och infrastruktur.
Om nu bara Corbyn får stopp på Brexit, Trump inte blir återvald och EU kommer överens om hur svenskt vi ska behandla flyktingarna som flyr för sina liv så blir allting bra.Eller bättre.
Magdalena Andersson säger att Sverige är väl rustat för lågkonjunktur, kronfall och välfärdskrasch.Sheikarabi säger att vi ska hjälpas åt.Visst, den s.k samlingsregeringen hjälps åt.All hands on deck, det finns fortfarande delar av Sverige kvar att förstöra!
Det finns ett oerhört stort kapital i pensionsfonderna att konfiskera, inte bara i Sverige utan i hela västvärlden.
Detta är förmodligen nästa stora omfördelning av resurser efter fastighetsvärde och sparpengar kanaliserats bort från menigheten.
Loppet mot den stora samhälleliga resetknappen går allt fortare.
Som vanligt är krig lösningen på alla kultur och samhällsproblem, en osviklig resetknapp.
Det konfiskeras redan nu. Du får behålla 5% av din vinst i PPM-systemet, staten tar 95%. Läste att Filipstads KSO har sagt upp sig för nån månad sedan och slutar till årsskiftet. Vad det gäller valresultatet är S högst i tätorterna där ”framtiden” bor och mindre utanför där ingen av dem finns.
Det som händer i Filipstad kommer inte som någon överraskning för någon som har levt i verkligheten och har en rudimentär insikt hur de länder ser ut från vilket en majoritet av flyktingarna kommer. Det är nu hög tid med en ursäkt från alla som idiotförklarade och brunsmetade de som på ett tidigt stadium påpekade risken för att det skulle hända som vi nu ser i exempelvis Filipstad. Men den lär inte komma eftersom man då indirekt idiotförklarar sig själva.
Möjligen innehåller grafen över arbetslösheten för de inrikesfödda även en ledtråd till svenskarnas passivitet. Det är en väldigt dramatiskt förbättring sen 2014, ungefär en halvering från 10 till 5 procent arbetslöshet. Således har arbetsmarknaden för denna grupp blivit MYCKET bättre under de senaste 5 åren.
Anledningen till detta är helt uppenbar, nämligen att det extrema mottagande och den lika extrema benägenheten att spendera resurser på de nyanlända har skapat väldigt många jobb för svenskarna. Jag har tidigare skrivit några längre inlägg där jag jämför med turistsektorn och visade hur det är troligt att hela förbättringen i sysselsättning för gruppen svenskar är hänförlig till att de har anställts som servicepersonal åt nykomlingarna. Kortfattat kan man säga att Sverige har byggt ut och bemannat en jättelik hotellsektor där MENA folket bor ”all-inclusive”. Att arbetslösheten för gruppen utrikesfödda dramatiskt vänder ner från 2017 beror nästan säkert på att hotellsektorn då även började suga upp nyanlända som arbetskraft, samt självklart att det skapade MÅNGA rena hittepåjobb.
Vidare har svenskens enda tillgång, dvs. hans bostad, i stor utsträckning gått upp i värde pga. den extrema befolkningsökningen. Så, fler jobb och ökad förmögenhet har blivit resultatet för gruppen svenskar. Det låter ju fantastiskt! Inte konstigt att de fortsätter att rösta på 7 K!
Dessvärre förefaller få av de röstberättigade inse att denna process nästan exakt motsvaras av ett annat välkänt fenomen, nämligen krig. Att ta in och ge skattefinansierade bostäder åt stora grupper som saknar alla förutsättningar att bli produktiva, är ekonomiskt samma sak som att bomba sönder byggnaderna samtidigt som staten (skattebetalarna) ger ersättning till ägarna. Man krymper helt enkelt det befintliga beståndet.
Detta ger självklart jobb, eftersom man måste bygga nya hus. Givet att immigranterna inte bidrar i denna process, blir det lägre arbetslöshet hos de infödda.
Vidare gäller att krig skapar stor sysselsättning även utanför byggsektorn. Industrin ska upp i högvarv för att producera vapen och ammunition och frontlinjerna ska bemannas. Detta motsvaras här av den explosiva utbyggnaden av en servicesektor för migranterna. Först ska många anställas för själva mottagandet, sen krävs det enormt många lärare, socialsekreterare, poliser, väktare, etc, etc för att bemanna hotellsektorn.
Självklart faller då arbetslösheten mot noll, precis som att det knappast fanns några arbetslösa i England eller Tyskland 1942. Kriget sög upp all arbetskraft.
Precis som britterna gjorde under WW2, drivs vårt krig till stor del på kredit. Den statliga skuldsättningen har (hittills) inte ökat dramatiskt men motsatsen gäller för den privata skuldsättningen. Svenskarna har belånat sina fastigheter i takt med prisuppgången och detta ger i princip samma macroeffekter som om staten opererar med underskott finansierade med upplåning.
Effekterna av krig är ganska välkända och de flesta fungerande stater brukar agera på ungefär samma sätt för att hantera dem. T.ex är det helt normalt att det blir brist på bostäder, antingen pga. direkta bombangrepp eller pga. brist på byggmaterial. Den normala reaktionen på detta är någon form av ransonering. När London blev utsatt för blitzen hade självklart en ren marknadsekonomi snabbt drivit upp värdet och hyrorna på övriga fastigheter. Men detta tillåts normalt inte, utan istället brukar man förbjuda hyresökningar.
I Sverige har vi gått åt andra hållet. Under vårt krigsliknande tillstånd har vi samtidigt liberaliserat fastighetsmarknaden. Detta har gjort många rika men samtidig också prisat ut stora grupper från marknaden. Den hårdast drabbade gruppen är unga svenskar. Att dessa inte har råd med boende leder i sin tur till att de inte bildar familjer, vilket drar ner nativiteten ytterligare för den gruppen. Motsatsen gäller för de nyanlända, där staten gör allt för att de ska få bostäder. Befolkningutbyte med turbo….
Sammanfattningsvis driver vi ett krig mot oss själva som finansieras genom ökad privat skuldsättning och beskattning. Precis som alla andra krig, skapar detta hög sysselsättning och brist på bostäder. Men till skillnad från alla andra krig, tror en majoritet av befolkningen att detta är något positivt……
”Kortfattat kan man säga att Sverige har byggt ut och bemannat en jättelik hotellsektor där MENA folket bor ”all-inclusive”. ”
En omfördelning från skattebetalare till de som äger den sektorn.
Jämförelsen med en krigsekonomi är utmärkt. Just i sådana sammanhang accepteras centralstyrning, motbok, ransonering …
@ Kristian,
”Jämförelsen med en krigsekonomi är utmärkt. Just i sådana sammanhang accepteras centralstyrning, motbok, ransonering …”
Ytterligare en likhet är att det blir tabu att ifrågasätta kostnader som är direkt relaterade till krigföringen. Det finns inga budgetar utan det bara kostar vad det kostar.
All-inclusive. Ja, det kan kanske förklara varför (som det framgick av UG-programmet) det inte gick att förmå dessa människor att transportera sig 20 minuter från Åstorp till Helsingborg för att pendla till ett arbete. Obekvämt och strängt taget onödigt verkar de tycka.
@Palle
Självklart inte, jobbet är att på ren svenska knulla och skaffa fler barn då det är ett bevis på välstånd i Muslimskt dominerande länder, nu är det dock någon annan som betalar så jag tänkte pröva varianten på helikopterkrav, Ferrarikrav samt ett privatjet alá Challenger 300 för att jämna ut oddsen. Ser dock att mina möjligheter som arg, bitter och farlig medelålders VIT man har mycket höga odds för att få tillgång till det jag hoppas på….jag är bättre som betalboskap…….
Brukspatronen – ’flere barn’ –
”Bli fruktbare og oppfyll jorden”… (GT).
(Problemer nå i Assam, India. Muslimer øker mer i antall enn andre, pga høyere fødselsrate. Frykt der for at de kan få overtaket).
Det siste kloden trenger nå.
Tack Utlandssvensk för den bästa beskrivningen av Sverige av idag jag någonsin läst ! Denna kommentar borde in i varenda MSM-alster och det dagligen (drömma går ju). Vad jag förstår har det i princip inte tillkommit några fler jobb i den helt privata sektorn på decennier medan den skattefinansierade diton däremot var växt varje år och det är ju helt självklart ohållbart. Särskilt de senaste c:a tjugo åren har den ofantliga sektorn ökat exponentiellt med alla nya fantasifulla titlar såsom ”integrationsstrateg” (är den förresten högre i rang än dito ”samordnare” eller tvärtom ?), ”mångfaldschef”, ”boendestödjare” etc i outsinlig mängd ovanpå all ytterligare personal inom mer klassiska områden som skola, vård, rättsväsende etc. Krigsekonomi är vad det är men, som det verkar, utan chans till en framtida fred. Frågan är om det håller lika länge som ”hundraårskriget” mellan Frankrike & Storbritannien, vilket jag betvivlar.
PS Jag tog mig friheten att rekommendera Utlandssvensk:s kommentar om krigsekonomi (och denna blogg) till skribenter & kommentatorer på sajten DGS (detgodasamhället.se) under titeln ”Det är svårt att inte vara pessimist”, hoppas att vare sig Hans Li el. Utlandssvensk misstycker. DS
@ Ofrivillig svenska,
Du är alldeles för vänlig, men stort tack ändå!
”Vad jag förstår har det i princip inte tillkommit några fler jobb i den helt privata sektorn på decennier medan den skattefinansierade diton däremot var växt varje år och det är ju helt självklart ohållbart.”
Man kan också bara titta på den totala sysselsättningen. Den ser ut så här:
1990: 4.5 miljoner
1995 4.0 miljoner
2000 4.2
2005 4.3
2010 4.4
2015 4.6
2018 4.9
Så antalet sysselsatta var ungefär samma 2015 som 1990 och som bekant skedde det under dessa år en betydlig befolkningsökning pga. immigration. Sen ökade sysselsättningen kraftigt de senaste åren, troligen enbart som en effekt av utbyggnaden av hotellsektorn.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/sysselsattning/sysselsattning-per-manad/
”Frågan är om det håller lika länge som ”hundraårskriget” mellan Frankrike & Storbritannien, vilket jag betvivlar.”
Vi var inte med i 100 års kriget, men däremot en av huvudaktörerna i 30 åriga kriget (1618-1648). Om man räknar 1991 som starten på den riktigt vanvettiga massinvandringen så har det gått 30 år 2021. Tills dess kan det nog hålla ihop…..
Utlandssvensk, jag tänkte faktiskt först skriva just trettioåriga kriget ?, men valde det hundraåriga av pessimism, som du skriver har det ju snart resp. redan gått 30 år, beroende på exakt när man förlägger startpunkten (-91 är väl i stort sett när det verkligen satte fart volymmässigt) Läste nyss att M vill ha ett volymmål om c:a 8000 asylanter per år (anhöriginv. nämns inte) så iaf politikerna satsar visst på 100-årsvarianten, särskilt som ration asylant-anhöriga mkt lågt räknat förr låg på 1:3, numera är det nog snarare 1:10…PS Sajten DGS avslutas .com, inte se som jag skrev. DS
Man minns fortfarande arbetslösa kringdragande svenskar soldater i tyska språket: Schwedentrunk.
Kanske finns det idag bättre sätt att både försörja sig och betala.
”integrationsstrateg”, ”mångfaldschef”, ”boendestödjare”
Glöm inte ”tvättstugevärd”.
Svenskarna är de nya slavarna. Slavar åt …?
Under tredveårskrigen skremte tyske mødre sine barn med at hvis de ikke var lydige, kom svenskene og tok dem!
Noe har skjedd. Samme gener nå som da (antar jeg), men helt annerledes mentalt inni hodet…
”Under tredveårskrigen skremte tyske mødre sine barn med at hvis de ikke var lydige, kom svenskene og tok dem!”
I några länder var det så i flera hundra år. En tysk kompis till mig berättade att hans farmor sa att svensken skulle komma om han inte var snäll. Jag har även hört liknande från folk från Tjeckien.
Innan nazisterna och kommunisterna var vi ”the bad guys”…..
Och egentligen var det inte svenskarna som härjade utan Gustav II Adolfs finska stormtrupper, hakkapeliterna …
Mycket träffande beskrivning Utlandssvensk! Stort tack!
Jag skulle vilja tillägga att krigsekonomin är mer omfattande än de ansträngningar som skett sedan 2014. I realiteten är hotellverksamheten med kringtjänster en av Sveriges största satsningar i modern tid som utöver sin påverkan på arbetslösheten gjort många företagare i servicebranscher rika på skattemedel.
Om kriget skulle stanna av och freden inträda, så är det också betydligt fler svenskar som skulle friställas än de som påbörjat sina anställningar i hotellsektorn från 2014. Ex.byggverksamheten skulle sjunka ner i källaren under många år. Olikt ett riktigt krig så är inte bostäderna permanent förstörda utan bara ockuperade. Om de återigen friställs för svenskar tack vare repatriering så skulle bostadsbristen vara lika bortblåst som de artificiella övervärdena på privatbostäderna. Bostadspriserna skulle krascha, men de höga lånen bestå.
Ett smolk i bägaren är att en övergång från den beskrivna krigsekonomin till tidigare fredsekonomi innan massinvandringen startade, med största sannolikhet inte kommer att ske utan ett riktigt krigsliknande tillstånd i Sverige.
@Täbybo.
Intressant tanke. Den önskan om omfattande repatriering som verkar börja gro hos svenskarna kanske bromsas av en medelklass som inte vill se sina fastigheter sjunka i värde på grund av friställda lägenheter.
Ytterligare ett skäl till att jag inte tror repatriering kommer påbörjas även om det troligen är enda lösningen.
@ Täbybo,
Tack själv!
Jag instämmer i dina observationer kring byggsektorn och skulle vilja lägga till:
1. Den huvudsakliga effekten av stigande fastighetspriser är en omfördelning av köpkraft och resurser mellan generationerna. Äldre personer som äger sina bostäder blir rika utan ansträngning och yngre tvingas skuldsätta sig för livet för att kunna bo.
2. Repatriering av MENA folket skulle reversera denna process, eftersom fastighetspriserna skulle kollapsa. Detta skulle troligen ha VÄLDIGT positiva långsiktiga effekter, eftersom det återigen skulle göra det ekonomiskt möjligt för yngre svenskar att bilda familjer med många barn. Men på kort sikt skulle effekterna nog bli negativa även för den gruppen, eftersom alla som redan har köpt bostad skulle vara fast med stora lån. Självklart skulle detta bli en svår fråga att lösa, men likväl är det inte mycket till problem jämfört med vad vi har nu.
3. Som du påpekar, har många blivit rika som ett direkt resultat av invandringen. Även detta är ett känt fenomen från ekonomier i krig. På engelska kallas sådana figurer för ”war profiteer” och jag tror att den accepterade svenska termen är gulaschbaron. Dessa brukar ofta drabbas av olika konsekvenser när kriget är över…..
Tenk også på all annen infrastruktur som må bygges ut etterhvert – VVS (vann og kloakk), elektrisitet. helsevesen/vård, veier – you name it – når innbyggertallet stadig øker. Og hvor skal pengene komme fra når de ’skötsamma’ svenskene endelig er helt flådd? Jeg frykter IMF og andre globalister lurer i kulissene. Når lånene med tiden ikke kan innfris av en gammel og fattig ’skötsam’ svensk befolkning, kan det være greske tilstander som venter. Betaling kreves i naturressurser og i landenes andre verdier som er bygd opp gjennom tidene. Privatisering og overføring til globalistene og storkonsernene deres, mens nasjonene tyner hen og løses opp. Akkurat slik deres djevelske planer er lagt opp! Fy f.
Anne-Hedvig, ang. ”globalisterna” m.fl. är jag tveksam till huruvida de verkligen skulle tjäna mer på att hela världen blir U-landsområde. Trots allt måste det vara både enklare och billigare att göra affärer i / med välskötta nationalstater med välutbildad & civiliserad befolkning jmf med ex.vis ett land som Kongo där t.ex gruvföretagen måste spendera stora summor på säkerhetsfolk och mutor i lager på lager-effekt t. olika krigsherrar, konkurrerande folkslag m.fl. utöver alla lager av olika officiella tjänstemän. Det är inte heller billigare att transportera saker som trä och metaller där inget fungerande vägnät / järnväg finns. Ovanstående m.fl. fördyrande och försvårande omständigheter måste väl rimligtvis äta upp och/eller gå utöver vad man tjänar in på ”slavlöner” till obildade, ociviliserade och ineffektiva arbetare. Däremot tror jag politiker i olika länder (ffa Sverige) bara bryr sig om att helst knipa åt sig ”jobb” inom EU och ännu hellre FN och därför satsar allt på att glänsa inför dem (FN kunde ju byta namn till Asylförbundet).
Ofrivillig svenska –
Normale mennesker tenker jo som du, men vi lever ikke i normale tider, kuppet som vi er av globalister og tokvänstern.
Hvorfor ødelegge land som fungerte greit, med MENA-innvandring? Kan noen planlegge sånt (’de vill ha det så här’), så kan de planlegge hva som helst. Velfungerende land og nasjoner for oss vil de ikke ha, det er dessverre tydelig!
Det är rimligt i detta läge, om det skulle inträda, att spränga allmännyttans hus. Vilket åter bevisar Utlandssvensks tes att vi för närvarande bedriver ett krig mot oss själva.
@ Fredrik Ö,
”Det är rimligt i detta läge, om det skulle inträda, att spränga allmännyttans hus.”
Ja, det låter vettigt! Bort med Rinkeby, Tensta, Rosengård osv. I ett friskt land hade de områdena aldrig blivit byggda.
Håller helt med Östman ang. att spränga ghettona. Jag har alltid trott att det faktum att det i början av nittiotalet fanns hur mkt obebodda sk allmännytta-områden som helst är en av orsakerna bakom massinvandringen. Nästan alla kommuner hade lekt fastighetsmoguler och ägde sina egna bolag och när sedan många av dem stod tomma ville de flesta kommuner inte riva (undantag fanns) utan de såg istället till att påverka rikspolitiken för att fylla upp lägenhetsbestånden. Efterhand regementena lades ned verkade det som om många regementsstäder såg massinvällning som ett substitut för att hålla liv i stan när soldaterna var borta (vilket även det passar in i krigsekonomin). Vi hade kanske aldrig hamnat i nuvarande situation om miljonprogrammet aldrig funnits ?
Analysen bör kompletteras med kommunernas upplåning som till stor del sker genom Kommuninvest. Namnet och hemsidan anger att det handlar om investeringar, men jag misstänker att lånade pengar också används för att täcka underskott i driftsbudgetar. Och verksamheten växer.
Riksgälden ser på möjligheten att ta lån med 100 års löptid. Kanske ett steg i förberedelserna för sämre tider.
Sveriges tonåringar har mer än klimatet att oroa sig för när de tar över ansvaret.
Länkar:
https://kommuninvest.se/2019/08/delarsrapport-2019-kommunernas-investeringar-okar-efterfragan-pa-krediter/
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/riksgalden-vill-lana-pa-100-ar
Det kanske mest flagranta med den minskade arbetslösheten tack vare dessa hittepå-jobb är att de är skattefinansierade, dvs hela verksamheten är tärande på statsfinanserna.
Det går jättebra ända tills man fått slut på andras pengar, sedan är man bankrutt.
-Precis som alla stater som provat detta plötsligt blir i slutänden.
@Utlandssvensk
Lysande inlägg.
Denna säger allt om vart vi är på väg med fakta och logik. Borde sändas i alla MSM kanaler så kanske en och annan hjärntvättad svensk vaknar ?
https://youtu.be/GZGDWgsaDlE
Justitieminister Morgan Johansson får i Aftonblaskan försvara sig med att han inte spelar teater.Dom gamla vanliga tyckarna har tyckt till men det är inte det som gör Justitieministern sömnlös direkt.Han, precis som övriga i sosse-toppen, vet att man har problem med trovärdigheten.Folket, väljarna, arbetarna tror helt enkelt inte på sina sossar som förr.Trixsen i sossarnas verktygslåda börjar faktiskt ta slut.Därför få Johansson stå där och förklara sitt ärliga uppsåt.Inte skulle väl han spela teater, nej nej nej, det är bara ärlighet bakom.Ni kan lita på mig, ja ja ja, ni kan lita på mig.Sossarna tvingas sakta, men säkert, in i rollen som Hederlige Harry som säljer sina bättre begagnade bilar.Och Sverige är ju ganska fullt av gamla bilvrak vid det här laget.Runt om Sverige ligger sossar sömnlösa och oroar sig för sin senaste regering.
Vi får nog kalla det läget splittans nytt.
Sossar som oroar sig för att Sverige håller på att vakna.
Moderaterna tackar inte längre för valet av Sverige.F.d fru Reinfeldt är numera den enda som tycker f.d maken är ett missförstått geni.Nu ska asylinvandringen/anhöriginvandringen ner med 70%.Kanske tio år minst för sent och alldeles för generöst fortfarande men ändå.Har syndaren vaknat eller granen brunnit?
För självklart kan anti-Balisterna i partiledningen lägga det förslaget NU.Man vet ju att utan de där samtalen med Jimmie så blir det inget av med det och Jimmie ska man inte tala med.Eller om ens.
Helt obegripligt.
Varför vill dom minska den lönsamma invandringen som räddar välfärden och pensionerna med 70 % ?
Och framför allt…;
Hur ska det då gå för människorna som flyr för sina liv ? Tänker Ulf Kristersson skicka tillbaka dom till krig och tortyr ?
🙁
Sitat Marcus Tullius Cicero (106-43 f.Kr.) :
”Vi pleier ikke å tro på en løgnhals, ikke engang når han snakker sant.”
(Mendaci homini, ne verum quidem dicenti credere solemus).
Er det noen grunn til å stole på Morgan Johansson?
Hej
I Tyskland fick A. Hitler på frågan:”Wollt ihr den totalen Krieg?” ett rungande ”Ja” från majoriteten. I Sverige kommer ett liknande svar på den (oställda) frågen:” Vill ni ha den totala invandring?”
För mig är båda svaren helt obegripliga… Om man inte VILL ha krig!
@ Kap Horn,
”För mig är båda svaren helt obegripliga… ”
Jag tycker att svaret var klart mindre tokigt i det tyska fallet.
Nu känner vi alla till hemskheterna under WW2, men faktum är att det historiskt är helt normalt att en grupp försöker fördriva eller utrota andra grupper för att själv få mer resurser. Men det är INTE normalt att en grupp helt fanatiskt strävar efter att utrota sig själva…..
Hej.
Den som vill ha krig, förbereder sig för fred.
Och för den som säger att krig inte löser något: Karthago esse delendam.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hei, Rikard, tilgi meg, men du som er/var lærer (og en glimrende sådan, det kommer frem av det du skriver på bloggen her og annetsteds) –
Du kan ikke si ’Karthago esse delendam’! Subjekt (her navnet K., som er hunkjønn i nominativ) og verbaladjektivet (delenda) må stemme overens. Enten må du si ’Karthago est delenda (begge i nominativ), eller som Cato d.e.: ”Praeterea censeo Carthaginem esse delendam”, en konstruksjon som kalles akkusativ med infinitiv (her styrt av verbet censeo = [for øvrig] mener jeg at..).
Du tåler dette, du som er så årvåken og glup, ellers ville jeg aldri skrevet det 🙂
Latinen er verd å holdes i hevd, derfor – jeg pleier ikke å rette på andre.
Stor respekt for deg på alle måter! Leser alltid dine innlegg med interesse.
Hej.
Sen på det: jag är inte latinare, eller latinlärare, så om jag inte slår upp citat eller hur meningar konstrueras så blir det vad som ibland kallas ”Canis Latinicus” en smula skämtsamt.
Det är givetvis Cato D.ä. fras jag haft i minnet, men inte kommit ihåg korrekt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Liten rättelse: det var Goebbels som ropade ut den frågan, inte Hitler. Same crooks, though.
Hej.
Kan vi få en kommentar från ”Johan Karlson”, Centerpartiet, om hur och varför detta är en mycket positiv utveckling vi åser, särskilt i skenet från den uppemot halva miljon icke arbetsföra ej integrationsmöjliga/-villiga personer ”Johan Karlson” och hans parti röstat för skall tillåtas fortsätta koloniseringen?
Annars är det lugnt, det är nämligen för sent att åtgärda annat än med rent serbiska metoder, och det kommer inte att ske, så investera i knäskydd och bekväm bönematta, alla ni under trettio, för ni kommer att leva som slavfolk i ett huvudsakligen arabiskt land.
Ni kommer att göra det även om all invandring från stoppas i morgon dag, därför att ni skaffar barn när ni är mellan 30 och 45, och då skaffar ni mellan ett och tre barn; araber skaffar mellan fyra och sex barn mellan 20 och 35. Det är bara att räkna, kära millenialister – det skall ni klara med grundskolans matematik för ni har ju gått i världens bästa skola, eller hur?
Om inte drygt 1 500 000 människor (familjer, gamla, sjuka, svaga, barn, folk som kallar sig flyktingar, och så vidare) med våld om så krävs drivs ut ur landet är det kört oavsett om det så skulle regna bitcoin i dagarna tre, och vilda Teslor springa fram ur markerna.
Men det är ju sån där ond rasism, tänker millenialisterna – usch & fypåse. Tja, vi kör ett värdegrundstest: du kan ge en äldre svensk pensionär sjukvård, bra boende, rätt mat och omsorg eller så kan du ge samma pengar till en utlänning som påstår sig vara minderårig flykting.
Välj vem du anser är mer värd än den andre.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
PS Hans, jag tror inte att det vänder eller har vänt. Tvärtom tror jag vansinnet kommer att öka. Man tror på sina egna lögner helt och hållet – se på hur Lööfven, eller ”Johan Karlson” uttrycker sig. Allt har gått på tok, med visionerna, så tron är det enda man har kvar att hålla fast vid. Som en viss korpral i en viss bunker. DS
”Välj vem du anser är mer värd än den andre.”
– Man kan inte ställa grupp …
– Jo, det kan man. Välj.
– Skatterna …
– Är redan så höga att vi kommit förbi Lafferkurvans topp. Folk jobbar mindre.
– De rika …
– Har företag och skatteplanerar eller har flyttat utomlands. Du kommer inte åt de pengarna.
– Om man är solidarisk …
– Det ordet förutsätter ömsesidighet. Den existerar inte. Många anser sig inte bo i Sverige och vill inte ha med svenskar att göra.
– Men … Rasist!
– Som du vill. Men du har fortfarande inte svarat på frågan.
(Tystnad. Ljuset släcks långsamt. Ridå.)
@ Kristian,
”– Men … Rasist!
– Som du vill.”
Det är rätt svar!!!
Jag brukar lägga till att jag även är gravitationist, dvs. att jag även tror på gravitation. Båda fenomenen är ungefär lika uppenbara.
@utlandssvensk ;
Min bekant hamnade i ett sånt där nu för tiden ganska så vanligt förekommande mångkulturellt tvättstugebråk ;
– Do är rasist !
– Med smicker kommer du ingenstans.
DET är rätt svar. 🙂
För 7 år sedan skrev nån ekonom att kommunalskatten skulle behöva höjas till 60% för att finansiera allt. Tror inte det har blivit billigare sen dess.
SCB har gjort ett försök till prognos i rapporten ”Sveriges framtida befolkning”. Där anges bl.a fertilitetstalen för svenska kvinnor till ca. 1,7 och för kvinnor från länder med ”Human development index 3”, som ex. Somalia, Afghanistan till ca. 3,15. Fast de varierar betydligt över tid. (Fekunditeten is da shit!).
Ingen kan säga annat än att vi har tappat greppet om gängkriminaliteten och dess skjutningar. Så är det. Och det kommer krävas stora insatser över lång tid att hantera. Här behöver alla partier hjälpa till. Kriminalpolitiken kommer sannolikt förändras en hel del.
MEN.
Den som tror att detta kommer vända migrationspolitiken i grunden, tror fel. Det är fortfarande två olika saker. Mycket kommer hända för att skärpa drivkrafterna att sätta nyanlända i arbete, men migrationspolitiken i sig tror jag kommer förändras mer försiktigt.
Jajjemän – i varje fall i Tingsryd.
MEN.
Vi får väl se hur migrationspolitiken står sig när analfabeterna äter kommunerna ur huset.
Hej.
”Vi”?
I helvete din knast! Det är inga ”vi” som tappat greppet! Det är ni som aldrig ens fattat något grepp annat än om andras pengar och liv! Men det skulle en grön kommunist som du inte begripa så länge partiledningen inte sade det till dig.
Du är politiker. Du och ditt skrå – ditt frälse! – anser sig ha rätt och plikt att diktera svenskarnas och Sveriges öde, och är bevisligen fullt beredda att kasta oss i en öppen grav kallad invandring och demografi. Det är ert fel och bara ert fel; den som tar sig rätten bär också skulden.
Så kom inte här med något ”vi” eller några dj*vla lögner om integration – flytta till ghettot, gå några holmgångar med föräldrar som könsstympar sina barn ,eller skickar dem på koranskola, eller mordhotar dig och din chef när betygen blir som de bör för folk som gift sig med kusiner sedan Harald Blåtands dagar. Gör det i tjugo år innan du öppnar truten.
”Sätta nyanlända i arbete” – på kolchoser då eller? Eller skall ni stjäla ännu fler platser från Samhall och OSA och SIUS och ge till utlänningar istället för svenskar som behöver arbetsträna eller har funktionshinder? Och vad gör du när utlänningen vägrar, eller missköter jobbet grovt? Blir han utan bidrag och kommunalt betald bostad och gratis tolk och gratis tandvård, busskort och så vidare?
Två frågor:
1) Stödjer du CUF:s beslut om att arbeta för legalisering av pedofili? Ja eller nej.
2) Om du måste välja mellan att hjälpa en svensk eller en utlänning och bara kan hjälpa den ene, vem väljer du?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Det är inte alls två olika saker eftersom migrationspolitiken i grunden har möjliggjort framväxten av s.k. utanförskapsområden där denna kriminalitet har uppstått. Däremot har du sannolikt rätt i att migrationspolitiken inte kommer förändras särskilt mycket.
@Johan Karlsson 21:02
Vad som kännetecknar gängkriminaliteten i dagens Sverige är att den har sin grogrund och starkaste förankring i de invandrartäta storstadsförorterna, enligt polisen.
De kriminella gängen knyts ofta samman via etniska/religiösa gränsdragningar. T.ex. kosovoalbaner bildar ett eget kriminellt gäng. De kriminella gängen betraktar ett visst antal kvarter som sitt revir. Ett vi-och-dom-tänkande är central i deras skruvade ideologi, där ”dom” syftar på, dels majoritetssamhället (fosterlandet Sverige), dels andra konkurrerande gäng.
Illegala (insmugglade) vapen som medel för maktutövning, och narkotikahandel för finansieringen av verksamheten, är viktiga ingredienser i den mer praktiskt dagliga verksamheten. (Här är Centerns käpphästar – det svenska EU-medlemskapet och Schengensamarbetet – instrumentella.)
Nedanstående brottstyper är därför huvudsakligen kännetecknande för gängkriminaliteten. Enligt brottsstatistik uppdelad på härkomst och med bäring på gängkriminalitet, så har utrikesfödda, jämfört med inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar (här = ”etniska svenskar”), följande överrisker för följande polisanmälda brott, enligt BRÅ 2005:17:
* 4,2 (Dödligt våld och försök till mord och dråp)
* 3,0 (Misshandel, grov misshandel)
* 3,8 (Olaga hot)
* 2,9 (Brott mot allmän verksamhet)
* 4,1 (Rån)
* 2,0 (Brott mot narkotikalagstiftningen)
* 2,1 (Brott mot vapenlagen).
Förhållandet mellan utrikesfödda och ”etniska svenskar” är i invandrartäta storstadsförorter relativt stort. Av detta följer, med hänsyn taget till brottsstatistiken ovan, att kriminaliteten blir relativt hög i dessa invandrartäta storstadsförorter. Att förhållandet har blivit som det har blivit beror huvudsakligen på ett stort inflöde av utrikesfödda, och delvis av den vite mannens flykt (= ”white flight”).
Inflödet av utrikesfödda till Sverige, och i synnerhet till svenska storstadsförortsområden, möjliggörs av den förda migrationspolitiken.
Ergo: Det finns ett starkt samband mellan gängkriminaliteten och migrationspolitiken!
Hur kan du Johan Carlson säga något annat?
Det vore således kontraproduktivt att förneka sambandet, som du gör, och i denna förnekelsefas öka på invandringen till Sverige. Detta medför ju med stor sannolikhet att kriminaliteten och gängkriminaliteten i de invandrartäta storstadsförorterna ökar.
är naturligtvis inte på riktigt.
Noterar att vi inte fått något besök av denne hedersman.Tingsryd, den ende Gudens himmelrike på jorden, har annars inte de problem som Filipstad har.I Tingsryd är ju alla goda centerpartister.
Det är skillnad det!
Den oförtröttlige Jensevik har i videon ”Kommunerna anställer folk i massor” visat statistik på hur många ”överanställningar” gentemot befolkning som finns runtom i landet. Här döljs ytterligare arbetslösa.
*https://www.youtube.com/watch?v=7x0cqerM6DI*
”110 kommuner gjorde minusresultat under 2018…”
Ett mycket viktigt påpekande måste göras till detta konstaterande:
– INNAN kommunerna tvingats redovisa minusresultat så har man naturligtvis gjort allt för att hålla ner kostnaderna!
Det innebär således att man:
1) Sparat in på allt möjligt kortsiktigt underhåll av anläggningar.
2) Dragit in alla offentliga tjänster som kan undvaras.
3) Dragit in på barnomsorg, äldreomsorg, och skola.
4) Dragit in på personliga assistenter etc.
5) Väntat med nödvändiga investeringar i nya anläggningar och verksamheter.
6) Kort och gott dragit in på övrig välfärd (för gamla befintliga medborgare alltså)
7) Lånat mer pengar till driften.
8) I vissa fall sålt av tillgångar.
…osv.
Det innebär att med nödvändig bibehållen välfärd och underhåll/nyinvestering av anläggningar så skulle minusresultatet redovisats för flera år sedan!
Notera att kommunerna dessutom lånat upp mer pengar till driften, vilket i sin tur skulle tidigarelagt minusresultaten något år ytterligare!
Utöver detta så har man i vissa kommuner underlåtit att ta upp pensionavsättningar som framtida skulder i redovisningen, bara för att frisera årsredovisningarna.
****************
Så i realiteten så har kommunernas minusresultat fördröjts med konstgjord andning, medelst kortsiktigt knaprande på välfärd- och underhållsbudgetar.
Intressant är att detta gäller i princip alla kommuner (och Landsting/Regioner), så siffran 110 kommuner borde t.ex. kanske vara 150 kommuner i stället?
När välfärd/underhåll/nyinvesteringar måste ta igen förlorad mark någon vacker dag, vad händer då?
Ladorna är ju redan tomma sedan länge.
Man har redan vänt på alla stenar så att säga.
– Vad händer då med Robin Hood skatten, när dessa över hälften av kommuner behöver ekonomisk hjälp av en minoritet av kommuner?
Denna minoritet kommer i sin tur inte att ha mycket extra att dela med sig av…
Den sedan tidigare förutspådda anarkin börjar ungefär här göra sitt intåg officiellt.
Kriminalitet blir det nya dominerande hantverket, vilket iofs (S) kan räkna in i statistiken som ”arbetsföra” människor…
Vi skall inte heller glömma att 2018 var ett valår.
Då gällde det verkligen att visa Potemkinkulissen!
@ Magnus,
”INNAN kommunerna tvingats redovisa minusresultat så har man naturligtvis gjort allt för att hålla ner kostnaderna!”
Ja, det är ett viktigt påpekande. Även här kan man säga att det är liknande läget i krig, dvs. man sparar självklart in på allt som inte är helt nödvändigt för just krigsaktiviteterna.
”När välfärd/underhåll/nyinvesteringar måste ta igen förlorad mark någon vacker dag, vad händer då?”
Det händer väl samma sak som i övriga MENA länder, dvs. allt bara förfaller tills hela landet är en fattig sophög. Men å andra sidan kommer vi då att ha förverkligat den nyliberal drömmen om full sysselsättning med enkla jobb…..
Nu pratar vi om något annat. Nu har i stort sätt samma politiska krafter och kändisar ivrigt understödda av massmedia hittat ett nytt område att satsa på. Nu satsar vi istället på att bli en klimatstormakt vars högstående moraliska exempel hela världen kommer att följa och det kommer också att bli så otroligt lönsamt för detta land.
Hej.
Tror du är nåt på spåren här, faktiskt.
Vilka nedskärningar kan man inte motivera med klimatet! Dessutom slipper man rasism-stämpeln.
Äkta socialmoderat politik blir det: man sänker offentlig service till sådan grad av ineffektivitet och usel kvalitét i klimatets namn (skatten höjs), samtidigt medger man avdrag (det vill säga bidrag med annat namn) på skatten (på de skatter som drabbar bättre bemedlade vill säga) för den som tecknar privata försäkringar (med avdragsgill klimatkompensationsavgift förstås), och på sikt gör det att kostsamma svenskar (de med handikapp, arbetsskador, olönsamma sjukdomar [vilket precis som i USA diskvalificerar dig från försäkring] eller som helt enkelt är för gamla och fattiga) försvinner. Kostsamma invandrare också, för den delen.
Ser man det utan politiska floskelfilter, skulle man kalla det folkmordspolitik i klimatets namn. De rika blir nöjda, och rikare. Den politiska adeln blir nöjd, för besvärliga kravmaskiner och särintressen förintas. Den kultur/journalistiska brahminkasten blir nöjd, för de får fortsätta agera domptör och prästerskap.
Usch.
Varför valde jag idéhistoria? Jag kunde blivit centerpartist och tjänat storkovan på att vara en duktig och nyttig ja-sägare istället…
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hur många ggr har jag inte önskat jag återfötts som ko i stället för tänkande människa.
Jag har arbetat inom industrin och sett enorma värden förstöras för egen privat vinnings och prestiges skull, oftast mer prestige än vinning, öppen naken girighet är ett nytt fenomen, tidigare bortmotad av kristna värderingar.
Samhällets fundament, ömsesidig tillit, angrips nu också av de goda.
Varför bli ingenjör i ett industriellt döende land, dumhet och enfald.
Så bra att Alex Schulman är nöjd och glad över att hans morfars hus har blivit en moské.
Att Alex är nöjd och glad och framför allt PK är säkert till mycket stor nytta för kommunpolitikerna i Filipstad när dom ska försöka få ihop budgeten.
Hej
Schul-mann har inga rötter i den svenska myllan…eller på sin höjd ytliga.
Jag har genom köpet av ett torp, dess förvaltning och dess historia rotat mig i mitt nya hemland på ett sätt som han aldrig har fått ta del av tydligen.
Och en sådan planta med så ytliga rötter kan lätt dras upp utan problem.
Han vill inte landet väl…Han är rätt och slätt ogräs…och ska avlägsnas.
Jag kan inte låta bli att undra om Schulman skulle vara lika lyrisk när det gäller förändringar och utveckling om det vore så att stockholmsmoskén förvandlades till min morfars bibliotek.
Något säger mig att han då skulle vilja bevara det gamla…
Folket såg, förstod och varnade redan 2014. Svaret från en samlad maktklick begränsade sig till pejorativ och hot.
Det där med grundläggande matematik och riskanalys är de ansvariga politikernas absolut sämsta ämnesområden :
https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/bedrovligt-lag-utbildning-bland-lofvens-ministrar/
https://detgodasamhallet.com/2019/08/29/gastskribent-hans-jensevik-kan-kommuninvest-fallera/
Hej
Har dammen brustit?
Förstå verkliga rännil tyckte jag var att Hans-Li’s debattartikel kom på pränt i AB av alla tidningar?
…och så en artikel i EXP som jag läste just nu.
Har äntligen självbevarlsedriften fått ett första fotfäste?
Jag vill så gärna hoppas på det…men jag är skeptisk.
Kan bara hålla med.Något litet ljus flämtar i tunneln i varje fall.
Men först ska det nog bli ännu värre.
Förfäras ej du lilla Filipstadshop!
När ni trots dignande pålagor, drabbas av bortspolad välfärd i strömmen från det allt intensivare inkompetensregnet från Mena, ehuru så ytterst viktigt för den värmländska draksådden med socioekonomiska faktorer samt för folkutbytet till gagn för muselmanernas lebensraum, kan följande högtstående moraliska förmaning från en svartråtta med en på humanism högt utvecklad myntslagningsförmåga vara ett stöd:
”Jag kan regera över att politiker, och det tror jag är från alla partier faktiskt, säger att vi måste värna vår välfärd och det är klart att vi måste göra. och jag inser också att alla dom gamla människor som har jobbat hårt ett helt liv nu ska ställas emot alla dom flyktingar som kommer och som då också tar i anspråk sjukvård och skolor och allt möjligt. Men det är nog på det viset att humanismen kräver faktiskt att man får göra avkall på sin välfärd då.”
Citatet ligger ca 40 minuter in i P1 Söndagsintervjun med Anne Ramberg 18 sep 2016. Som ordförande i Advokatsamfundet företräder hon många flyktingadvokater, som inkomstbringande klafsar runt i inkompetensregnet från MENA.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/792635?programid=4772
(Ordmassan ovan kan innehålla spår av ironi.)
Jag ser den ene efter den andre som vill ha en ursäkt för brunsmetandet eftersom man haft rätt hela tiden.Om jag får citera vår statsminister: NI har varit naiva.
Trodde ni att det handlade om en sportslig tävling i goda vänners lag där man håller sig till reglerna och korar en vinnare under glada applåder?
I så fall är det dags att vakna!
I takt med att multikultin och integrationen misslyckas kommer klimatet att hårdna ännu mycket mer.Det vänsterliberala etablissemanget KAN BARA INTE HA FEL nämligen.Sverige KAN INTE sätta hela det internationella asylsystemet på spel.Sverigebilden måste alltså försvaras.En Johan Karlsson kan framstå som en harmlös tomte från vischan MEN vem trodde att en närsynt hönsfarmare som Himmler skulle göra sig en karriär?
Sverigebilden och värdegrunden kommer att kräva hårda tag för att överleva.
Rättrogna svenskar står beredda att föra kampen vidare tills muslimerna blivit så många att de kan ta över helt.En rask konvertering in under någon IS-SS-flagga är allt som krävs.Någon ursäkt är m.a.o inte att vänta..
Socialdemokratin kommer att få sälja ut allt vad socialdemokrati heter för att inte utlösa ett nyval.Rätt vad det är inser de det själva.Då blir allt kinkigare.
Partivänstern måste övertalas att inte gå bananas och skapa dålig stämning.Det blir inte lätt.För samtidigt får man ju ta ansvar för sina små stödhjul i form av knaspartierna.Man kan väl kalla det knas-smetnig…
I opinionsundersökningarna har SD passerat M och knappar in på S krympande försprång.Pluttisarna L o MP ligger där dom ligger.Hit eller dit ligger inom felmarginalen.Så små är dom.
Det blir efter nästa val en gigantisk DÖ inkluderande alla partier utom SD, även 1 eller 2 nya muslimska partier vilka går från ingenting till platser i regeringen.
Allt för att fortsätta rusningen nerför stupet och förhindra folkviljans inflytande.
Det är partyknarkarna i Djursholms fel att det mördas – han är bara för skitkul den där STATSMINISTERN!
Äntligen har den välfärdshotande skulden lyfts från oss pensionärer! Eller delar vi den med partyknarkarna?
Rimligen kommer en del av de nyanlända – som har förutsättningar – att flytta från kriskommunerna så snart dom kan.
Att integrationen fungerar dåligt i Sverige är en av de största villfarelserna i debatten. Den fungerar alldeles utmärkt. För dom som har kapacitet att integreras.
@Folke. Exakt! Och vems ansvar är det att en invandrare integreras? Invandraren själv naturligtvis och ingen annans.
USD nu uppe i 9,83 Sek, i början av året ca 9 Sek. Nästa platå sannolikt 10 Sek.
Internationella marknaden tappar allt mer förtroende, pga politiken.
”Håller Sverige sakta men säkert på att vakna?”
Nja! I den mån Sverige vaknar upp, av sprängningarna, skottlossningarna eller av kommunernas dåliga ekonomi, ur den intellektuella dvala som det förment positiva mångfaldsnarrativet har invaggat Sverige i, så kommer den intellektuellt sövande klimatalarmismen och demoniseringen av den för fotosyntesen så viktiga koldioxidmolekylen i dess ställe.
Något allmänt intellektuellt uppvaknande är nog tyvärr inte i sikte ännu. Än har inte det mediala och politiska etablissemanget, styrt av destruktivt globalistiska krafter, gett upp sitt sövande problemformulerings- och narrativskrivarprivilegium.
Men vi kan ju alltid hoppas i det eventuella narrativskiftet, som markering, att det allsmäktiga barnets – den sextonåriga Gretas – utpekande leder till omfattande batikhäxprocesser och att ett antal batikhäxor bränns på bål, även om bålbränningen leder till ökat ”carbon footprint”.
Med ett utbildningssystem som i första hand förvarar barnen under föräldrarnas arbetstid och då uppfostrar dem till goda vänstersympatisörer och feminister samt först i andra hand bibringar dem grundläggande färdigheter i något talat och ibland skrivet språk samt matematik och bidragsrättigheter.
Om det finns tid och intresse för ytterligare studier lär sig barnen dessutom lite ytligt om världen, samhället, FNs barnkonvention och möjligen lite historia om det ämnet inte är alltför kontroversiellt.
I sista hand, och endast om läraren vågar gå emot givna instruktioner, lärs de kunskapsinhämtning på vetenskapliga grunder med krav på verifierbara fakta utan PK-färgning, men med konsekvensförståelse och ansvar, men till denna nivå når endast ett fåtal.
Att förvänta sig att Sverige skall vakna med detta i bagaget är nog optimistiskt i överkant.
@Pilay 03:19
Kan bara instämma!
Den svenska undervisningen och utbildningen ska ju vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men det gör den ju inte, när PK-ismen och klimatalarmismen bereds så stor plats.
PISA-undersökningarna från 2000 och framåt visar tydligt hur kunskapsnivån, särskilt inom matematik, i den PK-infekterade grundskolan har sjunkit som en sten till u-landsnivåer. Svenska elever är därmed särskilt mottagliga för översättningsgrodan ”alla människors lika värde” och den ovetenskapliga klimatalarmismen”.
Särskilt intellektuellt repressiv blir undervisningen på de humanistiska fakulteterna inom högskolevärlden. Där måste man nämligen anlägga det intellektuellt förlamande genus- och mångfaldsperspektivet.
Det styrande dokumentet för att blattefiera universitetsvärlden, med allt vad det innebär, är ”Mångfald i högskolan”, SOU 2000:47, där inledningsmeningen i sammanfattningen säger:
”Sverige genomgår sedan lång tid en omvandling från ett i kulturellt avseende mer homogent samhälle till ett samhälle med mångfald, vilket givit vårt land en rikedom, som vi inte tidigare haft.”
Jag tror inte den svenske skattebetalaren i det numera blattefierade Filipstad håller med om ovanstående mening. Sedan ska man betänka att när Sverige var ”ett i kulturellt avseende mer homogent samhälle” gick från att vara ett av världens fattigaste länder till att bli ett av världens rikaste länder mellan 1870 och 1970. Denna välståndsutveckling stämmer inte in i mångfaldsnarrativet! Hur ska man förklara den?
Texten ovan innehåller faktafel. Socialistjuntan har grundlagsvidrigt under många år åsidosatt vad som stipuleras i Svea Rikes Grundlag kring beredningsunderlag kring migrationsutredningar då man helt utelämnat den ekonomiska konsekvensanalysen som enligt vår grundlag skall vara en del av utredningen. Dessutom har de två senaste politiska kupperna med DÖ och JÖ även stridit mot Svea Rikes Grundlag. Mao Sverige styrs idag i praktiken av en socialistjunta och nationens folk innehar väl ett snitt IQ som är i paritet med kylig höstdag med detta sagt.
Alla de skyldiga dvs våra politiker (röstboskapen skall aldrig glömmas), sk Journalister dvs MSM, stora delar av juntans avdelningar på diverse myndigheter som Eliasson, vår ÖB samt många andra som kan räknas i 10 000 tals eller nästan hundra tusen tals är idag livrädda då de inser vart allt barkar. De vet precis vad som väntar dem (se vad som hände exempelvis överlöparna som stödde Nazisterna dvs socialisterna under andra världskriget efter att allt föll) dvs en galge i Finspång typ, de kommer med alla till buds stående medel skydda sig bakom våldsmonopolet, propagandaapparaten och inte minst säkert via hjälp utifrån dvs från USA och NATO som säkert kommer backa upp om det blir ett inbördeskrig. Mao galenskapen vi sett så här långt kommer bara accelerera alá Bagdad Bob 4.0.
Tyvärr är Svensken en ryggradslös skit idag som lika väl kan få det (huvuddelen av befolkningen dvs 99,7%) som dessa hens förtjänar. Om man ser på vad som hände i Vietnam så inser man att man kan segra trots militärt underläge om motivationen finnes. USA som var och är världens största krigsmakt släppte mer bomber än under andra världskriget totalt och hade en vida överlägsen krigsmakt men fick tokpisk i kriget till trots. Det finns vilket jag själv vet många som skulle kunna strida på motsvarande sätt men vi är för få då större delen av de svenska kräken är rädda för att till och med gå på muggen själva.
Mao är det nog tyvärr helt jävla kört men vi som kan skapa en egen enklav kommer garanterat lyckas och där kommer inte någon socialist eller vänsterperson någonsin får sätta sin fot.
Hans Jenseviks reportage som jag delat ett antal gånger är sevärda på SwebbTV och Det Goda Samhället, Sveriges 290 kommuner går mot kalifatets Malmös öde och när PK nästet Stockholm klappar ihop (vilket jag njuter av då de vidrigaste PK interna gömmer sig där) är Sverige ett komplett laglöst och förlorat land där inbördeskriget bara kan ge svaret på vad som blir nästa steg…..
Bye bye Sverigestan
Det är ju just det jag skriver, och det var det som Riksrevisionen kritiserade. Märkligt nog inte i några andra frågor.
För att lägga lök på laxen:
Låt oss inte glömma de fasor vi har att vänta efter det muslimska övertagandet av landet, i form av interna motsättningar. Shia mot sunni, kurder mot turkar, somalier mot afghaner och f-n och hans moster. Härliga tider, strålande tider!
Bayreuth – ”laglöst land” –
Allerede nå: skremmende tall fra BRÅ:s siste rapport. Se Patrik Engellaus artikkel på http://www.detgodasamhallet.com idag, 1.9
Den svenska fredsrörelsens väpnade gren miljöpartiet
är alltså på och lyfter det svenska försvaret till
nästan NATO-höjder.Är det dags att stänga Arlanda
och Bromma nu då? Eller räcker det med att förbjuda
sugrör?
Det blir i varje fall inte bara väldigt kända klimatsmarta
Schyffert som får flyga JAS i himlen framöver.Men vi
andra stackars klimatblåsta satar får stå här
med flygskammen på marken.
Peace på er allihop!
Det är en intressant iakttagelse.JÖK:en, samlingsregeringen, tvingar fram ett politiskt hyckleri av sällan skådat slag.Det är också en självklarhet att det är de minsta partierna som får betala mest.Läs MP och L förstås.Trots att sossarnas makt hänger på mandat-tråden är det ingenting media tar upp.Och som sagt de minsta betalar mest.Det är en självklarhet förstås, men den ene experten efter den andre framhåller de smås stora vinster och framgångar.Det är nämligen en bild som måste befästs.Emellanåt grubblas det lite över var Sabuni står men i själva verket avslöjar det mest att man ser MP som totalt överkörda, men är för väluppfostrade för att säga det.
Vilken idiot som helst inser att JÖK:en tvingar alla inblandade att i olika grad svika allt vad vallöften och ståndpunkter heter.Med en besviken och frustrerad väljarbas som följd.Det enda som gäller är att, utan vind, försöka segla sig fram mellan grynnor och skär tills kollisionen är oundviklig.Under tiden håller man tummarna för att det ska bli något relativt litet man kolliderar med.Det är ju bara det att i dagens Sverige är de flesta problem rätt stora.