Jag skriver aldrig om min kommun, mitt hem eller mitt närområde här på bloggen. Efter gårdagens händelser känns det ändå relevant att säga några ord om vad som försiggår i helt vanliga, lugna medelklasskvarter i Sverige 2019. Ty i går natt brann det bilar bara ett stenkast från mitt sovrum.
Jag gick och lade mig lite senare än vanligt efter en trevlig kväll i gott sällskap och en och annan alkoholhaltig dryck. Klockan hade passerat midnatt och jag hade just hunnit somna när jag hörde billarm från den närliggande parkeringen. Det är inte jätteovanligt. Jag låg och hoppades att de snart skulle tystna, vilket de gjorde.
Morgonen efter när jag korsade parkeringen på väg till jobbet såg jag den troliga orsaken till larmen och varför de upphörde så snabbt: fyra förstörda respektive skadade bilar. Lukten var frän och stickande. Det var lukten av vanligt folks egendom som brunnit. Av de familjebilar som transporterat barn till skolan och föräldrar till arbetet återstod nu bara utbrända och askgrå vrak.
Brinnande bilar i Sverige är som bekant inget nytt. Vanligtvis brukar det dock drabba boende i så kallade utsatta områden, vilket ger begränsad uppmärksamhet eftersom den politiska, mediala och kulturella värderingseliten inte bor där. Nu kommer eländet närmare medelklassen. Så sent som i natt brann det i både Malmö och Lund.
Detta är inte första gången det brinner bilar i mitt område. I februari sattes ett större antal bilar på en annan parkering i närheten i brand. Polisen lade snabbt ned förundersökningen den gången. Nu var det alltså dags igen, och resultatet lär bli detsamma denna gång. Noteras kan att jag inte bor i ett utsatt område utan ett tämligen välmående medelklasskvarter där äldre och barnfamiljer bor om vartannat. Här finns bostadsrätter och några hyresrätter men huvudsakligen består området av radhus.
För första gången känner jag viss oro för att få min bil uppeldad. Det är en märklig känsla. Jag flyttade från Stockholms stad för att få större boende, lugn och barnvänliga ytor i en naturnära och välskött kranskommun. Inte för att behöva vara orolig för att få min egendom eldhärjad av ligister och glin som över huvud taget inte borde vara ute efter midnatt.
Incidenten i mitt närområde kommer sannolikt inte bli mer än i bästa fall en notis i mainstreammedierna. Livet går vidare. För de drabbade väntar nu kontakt med försäkringsbolag, lånebil och kostnader som de aldrig bett om. För oss övriga som inte drabbades denna gång en oro för att vi står näst på tur. För eliten med de rätta värderingarna, däremot, rullar politiken vidare i tangentens riktning som om inget hänt.
Läs även:
Den trygghet vi tog för given
Det var tråkigt att höra!
Jag har själv fått min bil vandaliserad en gång. Det var när jag bodde i London och inträffade på en väl inhägnad, privat P-plats. Mycket otrevligt! Mitt starkaste minne av saken är att försäkringen betalade skadorna, men sen dubblade de avgiften! Det hade varit mycket billigare att betala själv.
Vad gäller bilbränder förefaller utvecklingen i Sverige vara väldigt lik den i Frankrike, fast med en fördröjning som motsvarar skillnaden i när man importerade stora grupper från MENA. Det verkar vara klart att bränderna i Frankrike började i slutet av 80-talet i de lokala ghettona utanför Strasbourg. Sen har de gradvis spridit sig och nu är i princip alla tätbefolkade orter mer eller mindre drabbade. Det brinner väldigt många bilar varje år, men nyhetsvärdet har gått ner och det skrivs inte så mycket om saken längre.
2010 brann det 50 tusen bilar i Frankrike:
http://plus.lefigaro.fr/note/crime-costs-france-eu115bn-each-year-20100505-194317
I Sverige låg vi kring 1500 -1600 bilbränder 2016-17
https://www.friatider.se/antalet-bilbr-nder-har-kat-med-300-procent
Eftersom Sverige på senare år har kommit i fatt Frankrike vad gäller andelen MENA folk, förefaller det rimligt att gissa att detsamma kommer att ske vad gäller bilbränder. Befolkningen i Frankrike är 67 miljoner, dvs. cirka 7 gånger så stor som den i Sverige. Vi bör då vänta oss cirka 50.000 / 7 = cirka 7 tusen bilbränder om året.
Så räkna kallt med att det kommer att bli värre. Mycket värre……
Kanske många som får sig ett alldeles eget Jimmie-moment de närmsta åren då! 😉
Vi måste gå vidare med våra liv, annars har terroristerna segrat som vi brukar säga i såna här sammanhang eftersom vi just inte mäktar med att göra något annat åt eländet.
Förutom att höja skatten då så att vi kan trösta dom socioekonomiska faktorerna med något skrivbordsprojekt av något slag.
Jag läste den länkade artikeln. Skribenten verkar utgå från att det kommer att bli en amerikansk utveckling i Sverige:
”Det innebär att Sverige sannolikt kommer att närma sig det som är normaltillståndet i många andra länder: förslummade stadskärnor för de dåligt bemedlade och den välmående, bilburna medelklassen allt längre ut, där avstånd, stängsel och vakter sörjer om deras säkerhet.”
Min gissning är att han inte har en aning om vad han pratar om. Troligen har han inte läst en rad om saken utan bara gissar rakt ut i luften. Varför är det ständigt accepterat att bara fritt fantisera om dessa frågor? Varför finns det inga som helst krav att folk läser på innan de blir publicerade? Jag blir så irriterad……
Den enda seriösa debattören på det här området är Malcom Kyeyune.
Ja, Kyeyune har skrivit rätt övertygande om varför vi inte kommer få grindsamhällen i Sverige (förutom som ett undantagsfenomen). Det handlar delvis om hur svenska samhällen är uppbyggda. Det går ofta inte att avskärma sig, helt enkelt. Däremot kommer den som har medel till det att söka skydda sig och sin egendom på alla sätt som går.
Nån som vet hur det går för Sanandaji med hans crowdfundade rapport om utflyttning från Sverige?
”Risken för talangutvandring & företagarflykt från Sverige”
https://www.kickstarter.com/projects/2079803541/risken-for-talangutvandring-and-foretagarflykt-fra
”Insamlingen” gick i mål December 2018. Gissar att han skriver för fullt.
”Ja, Kyeyune har skrivit rätt övertygande om varför vi inte kommer få grindsamhällen i Sverige (förutom som ett undantagsfenomen). ”
Instämmer!
I förra tråden tog jag upp kommunernas rätt att köpa och hyra ut fastigheter. Enbart detta fenomen gör det väldigt osannolikt att vi ska få en utveckling mot grindsamhällen. Men det finns även många fler anledningar, t.ex:
Infrastrukturen i Sverige lämpar sig ofta väldigt illa för fungerande segregering. Det skulle behövas mycket mer vägar och mycket mindre kollektivtrafik.
Polisen är statlig och fungerar dåligt. Detta utgör en stor skillnad mot USA, där man har lokala polisstyrkor.
Plan- och byggreglerna är inte anpassade för inhägnade bostadsområden.
osv, osv.
Det finns mycket att säga om detta, men min slutsats är att den enda realistiska metoden att skapa fungerande grindsamhällen i Sverige är separatism.
@Utlandssvensk 10:21
Mycket påpassligt undviker det journalistiska och det politiska etablissemanget att nämna eller erkänna att det är genom den destruktiva massinvandringspolitiken som Sverige har importerat en månghövdad och förökande skara av socioekonomiska faktorer, som förstör Sverige och som mycket sannolikt ligger bakom majoriteten av bilbränderna.
Det finns emellertid ett grindsamhälle, närmast kliniskt ren från socioekonomiska faktorer, där det dessutom inte kan inträffa några bilbränder – Storholmen, en bilfri ö norr om Lidingö.
Det är ett ödets nyck att den destruktiva massinvandringsvurmaren, den falske landsfadern Fredrik Reinfeldt har flyttat dit.
Man kan tycka att Fredrik Reinfeldt och hens massinvandringshona och deras massinvandringsavkomma borde leva som hen lär och bosätta sig i ett område som kryllar av socioekonomiska faktorer. Där man vaknar upp på morgonen med den stickande lukten av bränt gummi, och vid åsynen av halalslaktade bilvrak och sönderkrossade rutor. Hen tyckte ju nämligen i hens Almedalstal 2014 att svenska folket skulle öppna upp sina hjärtan inför anstormningen av de socioekonomiska faktorerna.
@gruelse. Vet ej om man kan kalla Storholmen ett grindsamhälle, men visst lyste de socioekonomiska faktorerna med sin frånvaro på Sjökrogen. Det är något speciellt med stämningen på skärgårdsrestauranger där det bjuds på underhållning av trubadur en sommarvarm kväll i juli. Klassisk mat och dryck i glada vänners lag. Solen som sakta försvinner ner över horisonten. Vågorna som sakta lägger sig i farleden. En ensam motorbåt ute på Stora Värtan. Det känns som Sverige .
I ärlighetens namn är det ännu ganska enkelt att undgå migrationens negativa konsekvenser.
”..lätt undgå migrationens… konsekvenser”
Funderat på den hållningen. Fungerar den verkligen när man märker att ens värld blir mindre och mindre och kostar mer och mer att upprätthålla?
När ens son rör sig utanför Täby och blir rånad eller när ens dotter blir tillsagd att kliva av bussen i Malmö då hon är för lättklädd eller nåt mycket värre.
Som jag läste nånstans, de pessimistiska judarna hamnade i USA, de optimistiska i Auschwitz.
@Riga. Min kommentar kommer ur det faktum att så få bekanta förefaller intresserade av den utveckling som debatteras om här på Fristad.
En förklaring är att mångkulturen fortfarande kan undvikas i vardagen för ganska många grupper. De ur arbetarklassen man möter har ibland inte svenska namn, men många talar fullt begriplig svenska för att hantera den transaktion de har betalt för att utföra. Kanske ett noteringsmoment om förändring i vardagen, men inget känslomässigt Jimmie moment som driver på beslut vid valurnan. Hittills har inte heller Täbys ungdomar likt akademikerbarnen i Lund börjat bränna bilar. Handlar man på ICA stop så känns det som att man förflyttas 20 år tillbaka i tiden om man jämför de typiska kunderna och personalen med situationen på Lidl. Även för ungdomar finns ännu möjligheten att välja bort stora delar av mångkulturen med genomtänkta val av fritidsintressen och vänner. Åker man bil till jobbet så slipper man ifrån många irritationsmoment.
Givetvis minskar de fredade områdena kontinuerligt, men jag ser ännu inga signifikanta tecken på någon vändning bland den vuxna befolkningen. Fler talar öppet om utvecklingen, men de utgör fortfarande en klar minoritet. Med nuvarande takt är det ingen tvekan om att Sverige kommer att omvandlas till ett helt annat land innan majoriteten av medelklassen vänder från en svagt positiv attityd till stöd för åtgärder som skulle kunna förändra samhällsutvecklingen och förhindra en fullständig omvandling av Sverige.
Hoppet är det sista som överger människan, men jag ser faktiskt inte att svenskarna vill bevara Sverige. Vill man inte så ligger förändringen långt i framtiden.
Rikard har rätt. Det är bara att vänja sig.
”Det skulle behövas mycket mer vägar och mycket mindre kollektivtrafik.”
Just det skulle kunna hända när folk tröttnar på att betala för andra. (Se ”BETALNINGSFÖRMÅGA” av Antonssson, på iotakt.)
Allteftersom tiden lider kommer antingen
a) kollektivtrafiken att bli helt skattefinansierad
eller
b) kommer man att få ha en vakt på varje buss.
Frågan är om det räcker med en vakt ?
Jag tror kollektivtrafiken blir helt skattefinansierad på sikt.
@ gruelse,
Vi har haft flera längre debatter om Reinfeldt här för några år sen. Min uppfattning är att han intensivt hatar etniska svenskar (han ser sig inte som en del av den gruppen) och avsiktligen har strävat efter att skada oss. Han förefaller också mycket nöjd med den utveckling vi ser nu.
@ Kristian,
Jo, man kan tänka sig att det blir mindre kollektivtrafik och/eller fler vakter. Men stora delar av strukturen på en stad som Stockholm är en total katastrof om man vill ha fungerande segregering. Förorter med lokala centrum som är byggda kring T-bana eller pendeltåg är i princip motsatsen till vad som fungerar.
Men det spelar väl ingen roll om kommunerna fritt köper upp bostäder i alla områden. Segregering blir då helt omöjlig, oavsett hur infrastrukturen ser ut.
Hej.
Johan Karlsson, kommentar? Eller skall du fråga Annie om varför bilar brinner som aldrig förr?
@Hans: tyvärr kan jag inget annat säga än ”Vänj dig”. Vad man måste göra för att åtgärda skall jag inte skriva ut, det vet både du och jag ändå. Vi kan kalla det ”Den enda väggens politik”.
Månntro det är dags att investera i försäkringsbolag och privata bevakade parkeringsplatser? Sannolikheten att en sådan som jag, som kan lösa dessa problem, ges förtroende att göra så och blir åtlydd är ungefär densamma som för att Annie Sabuni och Nyamko Lööf skall göra avbön frivlligt.
(Nej, käre svenske svensk som kanske reagerar på att undertecknad påstår sig kunna lösa problemen, det är inte jag som är knäpp utan du som har Jantereflexen kvar – ett barn på fem år kan lösa problemen; en efterbliven kan lösa problemen; en dement lösningsmedelsskadad gammal målare kan lösa problemen – det skall till en expert för att inte kunna det.)
Lösningen kan förkortas förenklat till det ljudhärmande UMP-SÅS.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Här hemma i min hemkommun brinner det bilar nästan jämt.Men det gör inte så mycket tycker vi och grillar korv tillsammans och sjunger.
Allt blir lönsammare sen, lite längre fram när integrationen slagit igenom säger vår store ledare nästan jämt.Tills dess äter vi en grillad och tycker synd om alla som inte har det lika medans vi väntar.
”Månntro det är dags att investera i försäkringsbolag och privata bevakade parkeringsplatser?”
Westerholm berättade om ”enkla jobb” i Marocco. (Inlägg ”1910? 1920? 1930?”)
Övervakad parkering för några kronor om dagen. ” en kultur där du försörjer dig själv till de löner som folk är beredda att betala.”
Här är det lugnt. En och annan skrothandlare som far kring.Men det blir liv på FB direkt så dem har vi koll på. Som, tror jag, det har varit under hela mitt liv, kommer det någon våg då och då med inbrott. Så görs ett tillslag och det kan vara lugn ett halvår, ett år eller mer. Landet är stort och förhållandena varierar. Vi har haft områden också i Tingsryds kommun där det funnits oro av och till. Men enligt polisens statistik är det här en lugn del av landet. Också i Växjö, Araby, har det ibland varit stökigt. Men det verkar vara lugnare sedan en tid tillbaka. Störst problem har vi med barkborreangrepp i våra granskogar, men det antar jag att ni inte har intresse av.
Funderar du någonsin på alla de människor som inte har det lugnt? Har du några som helst sympatier för dem? Har du några sympatier för gruppvåldtagna flickor och misshandlade och rånade pojkar?
Har du barn?
Funderar du någonsin på ditt partis skuld?
Hej.
Varför skulle man bekämpa granbarkborren? Du kan ju inte mena att en art som skadar livsutrymmet för andra, orsakar ekonomiska förluster, förökar sig okontrollerat och inte låter sig anpassas, integreras eller domesticeras skall bekämpas? Det låter väldigt mycket trettiotal tycker jag.
Det finns faktiskt väldigt många arter av granbarkborre, hela nittio stycken, och de flesta skadar inte träden alls, så det så. Du kan ju inte låta några rötägg representera en hel ras eller art! Det är ju ren rasism! Hur uttrycker du dig egentligen?
Och varför inte plantera in nya spännande trädslag och djurarter som kan berika den gamla trista floran och faunan? Det är ju naturligt med mångfald och gränser är ju faktiskt ett mänskligt påhitt!
—
Tingsryd ja, där 10% av invånarna jobbar åt kommunen? Alltså inte 10% av de vuxna, utan av totala mängden invånare (12 000 avrundat). 267:e plats i företagsklimat (av 290). 20 000:- i statsbidrag till kommunen per invånare. Är det C, m och S som styr eftersom SD blev lika stora som S?
Den som vill läsa om Tingsryd i detalj kan göra så här:
[https://tingsryd.se/wp-content/blogs.dir/1/files_mf/1459772272TingsrydFakta2015.pdf]
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ser man till inrikes/utrikes födda ligger Tingsryd en bit efter region ”riket” enligt SCB.
1)
* U1 räknas som summan av grupperna ”Utrikes födda”, ”Inrikes födda med två utrikes födda föräldrar”, ”Inrikes födda med en inrikes och en utrikes född förälder”.
* I1 räknas som gruppen ”Inrikes födda med två inrikes födda föräldrar”
Mellan 2002 och 2018 har kvoten U1/samtliga:
I ”Riket” gått från 0,21 till 0,32
I Tingsryd gått från 0,12 till 0,23
2)
Ser man i stället strikt på ”utrikes födda” relativt de andra tre grupperna får vi mellan 2002 och 2018 kvoten:
I ”Riket” från 0,15 till 0,28
I Tingsryd från 0,07 till 0,21
3)
Den goda nyheten är att man nog snart kommer ikapp. Gruppen ”Inrikes födda med två inrikes födda föräldrar” har förändrats ordentligt
Riket: 7028802 till 6918873, altså ned till 0,98
Tingsryd: 11650 till 9548, altså ned till 0,82
Ganska stor utflyttning av inrikes födda från Tingsryd.
—
Socialbidrag
Ungefär på plats 80 av 290 i andel som får socialbidrag.
Socialstyrelsens mått ”Biståndsmottagare 18 år och äldre i % av befolkningen” är intressant.
Mellan 1990 och 2001 ligger Tingsryd bättre till än ”Riket”. 2001 är bästa året med 2,1% mot 4,0%.
Mellan 2002 och 2014 närmar man sig. Sedan 2015 ligger man högre än ”Riket”.
Det ska bli intressant att se hur den svenska medelklassen (en grupp som jag för övrigt hyser djupt förakt för) kommer att reagerar nu när den också berikas av mångkulturen. Kommer detta att leda till krav på asylstopp och repatrieringar, och ”hårda tag”, eller kommer man helt enkelt att resignerat acceptera situationen, och kanske investera i lite bättre lås, och väktarservice? De resursstarka, som har kompetens som är gångbar i utlandet, kommer nog att ökande utsträckning lämna Sverige, men för det stora flertalet finns knappast den möjligheten. Vad har en svensk byråkrat, eller för den delen en jurist, för möjligheter att hitta en hyfsad anställning utomlands? Man kan ju förstås också försöka flytta inom landet, men det finns inga platser längre där man kan undgå mångkulturen. Om inte annat så kommer den att slå till med full kraft i skolan, vart man än flyttar. Det ser, som man säger, mörkt ut på Senegals avbytarbänk.
@ Anders,
”Det ska bli intressant att se hur den svenska medelklassen (en grupp som jag för övrigt hyser djupt förakt för) kommer att reagerar nu när den också berikas av mångkulturen.”
Såvitt jag kan se, reagerar den vita medelklassen i alla västländer på samma sätt när de blir berikade: De flyttar. Det som är intressant med fallet Sverige är att vi verkar bli det första landet där det inte längre är möjligt att fly inrikes. Precis som du skriver, förefaller det då rimligt att tro att de som kan kommer att lämna landet.
Vad händer med resten av svenskarna? Tja, troligen samma sak som drabbar alla andra som fastnar i fattiga, förslummade och våldsamma länder. Det blir ett liv i misär utan hopp. På lite sikt blir landet troligen muslimskt och de etniska svenskar som finns kvar kommer att få uppleva ett äkta helvete.
Det hopp som finns är att en tillräckligt stor grupp kan bryta sig ut och bilda en egen etnostat. Det förfaller väl inte så troligt nu, men det kan kanske ändras när tumskruvarna börjar dras åt på allvar. Vaknar Svenne till liv om det utropas ett kalifat i Malmö? Kommer det att bildas vita miliser som försöker trygga sina egna områden? Den som lever får se….
@Utlandssvensk
”Vad händer med resten av svenskarna?”
Förut har jag trott att de kommer sluta sig samman och försöka lösa problemen men jag börjar tveka.
Undrar om inte framförallt den medelklass vi inte har så höga tankar om helt enkelt konverterar hellre än att erkänna att de tänkt och handlat fel. Precis som stora delar av samma medelklass efter andra världskriget; – jag, nazisympatisör, vet hut.
Tror Houellebecqa beskriver det i sin bok underkastelse, hur en person lätt övertalas att konvertera då det gynnar han karriär och han dessutom kan ta sig en yngre fru.
En yngre fru? Fyra får man väl ha? Ett par 15-åriga nymfetter skulle inte sitta helt fel. Och inga problem av det slag som nu drabbat den koreansk-svenske skådisen i USA.
@ Riga,
”Undrar om inte framförallt den medelklass vi inte har så höga tankar om helt enkelt konverterar hellre än att erkänna att de tänkt och handlat fel. ”
Ja, det verkar helt möjligt. Svenskar är också extrema flockdjur, så det kan gå fort. Kan man tro på Greta, kan man kanske lika gärna tro på Muhammed. Hipsterna på Söder har väl redan helskägg….
Hej.
Vad var det jag sade, säger jag.
Raljerade och försökte förklara att detta var det mest sannolika för flera år sedan, både på Hans gamla blogg (eller var det på HAX innan han kissade ner sig och inte tillät debatt längre?) och på andra.
Feminister och deras vidhängande gående dildo-pojkar kommer att konvertera för att solidarisera sig med den förtryckta muslimska minoriteten (2 000 000 000 och mer globalt, med flera helt muslimska närmast etniskt rensade stater): inget visar att du gör ett fritt val så mycket som när du fritt väljer slaveri.
Precis som du säger: efter -45 var alla svenskar motståndare till Tyskland. Efter -89/91 var alla motståndare till Sovjetimperiet.
Så blir det: konverteringar en masse. Vilken kändis blir först? Gardell? Lööf? Sk*t-Schyffeln? Greta? Virtanen?
Ernst? ”Välkomna till Somar Al-Nahertorpet med Ernst! Idag skall vi visa hur du enkelt gör om din gamla lada till en madrasa med vidhängande bönehall och hemsnickrad minaret. Efter bönepausen dyker vår överraskningsgäst upp med svensk husmanskost: klimatsmarta kikärtsköttfriabullar med couscous och norrländsk haloumidolmades! Häng med!”
Facken och tillhörande organisationer kommer rappt att premiera svenskar som konverterat och ge dessa lukrativa offentligt exponerade tjänster.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@Riga. Ja, det kan tyckas bizarrt med konvertering bland Svenskar i stor skala men jag tror också på det. Det kommer förmodligen smygande, börjar med att svenska kvinnor och unga tjejer tar på sig huvudduk. Till en början utan att kalla sig muslimer. Har redan sett något sånt fall i den perifera bekantskapskretsen. Och därifrån sen är steget inte så långt till verklig konvertering.
Om man följer debatten på de större ”red pill” sajterna, dvs. där de resonerar kring effekterna av ”jämställdhet” och upplösta könsroller, så är det många som argumenterar för att den naturliga slutpunkten av det vi håller på med är frivillig islamisering av den vita befolkningen.
Tyvärr är detta nog det bästa som kan hända, förortshändelserna tränger in bland alla dem som röstat för den Humanitära Stormakten.
Tänk när det börjar brinna på Södermalm!
Försäkringsbedrägeri eller en liten maktdemostration i all sin enkelhet.
Moderaten Tomas Tobé vill nu kalla in EU för att bekämpa brottsligheten.
Tack för att ni valde Sverige, vi kan kalla in NATO också när det behövs.
EU och NATO är väl bara särintressen?
@En moderats korttidsminne 14:12
Att kalla in EU för att bekämpa brottsligheten är som att be räven vakta hönshuset.
Alltså, det är på grund av EU-medlemskapet vi har så hög grov brottslighet. EU förbjuder oss att ha kontroll på vår nationsgräns. Därför är det ett i det närmaste fritt flöde av illegala vapen, narkotika, stöldgods, brottslingar, socioekonomiska faktorer och zi… f’låt ”transsylvanska tiggarmunkar över nationsgränsen. EU vill göra den forna stolta nationalstaten Sverige till en underdånig viljelös vasallstat, en energiexportör, till den kontinentaleuropeiska centralmakten.
Nej, det är en Swexit Sverige behöver, om vi ska kunna överleva som nation och få bukt med brottsligheten. Utan EU kan vi återigen ha kontroll vid nationsgränsen och hindra skiten att komma in i landet och hindra att stöldgods lämnar landet.
Ett svenskt Nato-medlemskap är heller ingen garanti för låg brottslighet. Efter murens fall är Nato ingen försvarsorganisation, om nu någon tror det, utan en anfallsorganisation. Nato är således en globalt verkande poliskår ”Globocop”, som kontrolleras av några globala energi- och finansaktörer, vars måls oftast sammanfaller med USA:s intressen. Natos mål är mer att gå in i de områden och utöva påtryckningar för att kontrollera jordens fossila energitillgångar och försvara petrodollarn (=att all handel med olja görs i US dollar).
Sverige borde istället ha så litet med Nato att göra som möjligt. Vårt samröre med Nato murens efter fall (i Libyen Afghanistan etc.) har bara resulterat i dåliga saker, såsom stora, brottslighetsbejakande flyktingströmmar till Sverige.
Det folkrättsvidriga Kosovokriget 1998-99 startades av Nato utan FN-mandat. Detta krig skapade också ett prejudikat för Rysslands Krimannektering.
gruelse –
https://resett.no/2019/07/25/ocean-viking-det-nye-redningsskipet-til-leger-uten-grenser/
Fy f.. Dette ville ikke være mulig om regjeringen, EU eller andre globalister var imot det. Høyre-regjeringen v/statsminister Solberg har tidligere hatt skipet Siem Pilot innsatt i redningstjeneste (menneskesmuglingstjeneste -stryk det som ikke passer), altså betalt av den norske stat/oss.
Noen i kommentarfeltet undrer om Soros er med og subsidierer det nye skipet. Marrakeshavtalen som hjemmel?? Sensuren har også blitt mer påtagelig etter at avtalen ble underskrevet.
@ Anne-Hedvig,
Tack för den länken! Mycket läsvärd artikel och många kommentarer.
Mer om Ocean Viking-saken nå:
http://www.document.no/2019/07/26/kommer-leger-uten-grenser-til-a-skvise-frp-ut-av-regjering/
@Anne-Hedvig 01:45
Sverige har sedan länge hjälpt EU (Frontex), globalisterna och människosmugglarna att frakta över så kallade flyktingar från Asien och Nordafrika över Medelhavet till Europa. Sverige, under ledning av vårt fosterlandshatande etablissemang, anser att människosmugglingen över Medelhavet är så pass viktig att man avdelar fartyg från den svenska kustbevakningen från de svenska vattnen till smugglingsverksamheten på Medelhavet. Att bevaka den svenska kusten och den svenska nationsgränsen till sjöss bedöms inte vara så viktigt. När allt kommer omkring vill vi ju ha ett fritt flöde av människor, illegala vapen, kapital, stöldgods, narkotika et cetera över den svenska nationsgränsen inom ramen för EU:s inre fria marknad.
Nedanstående länk skrevs 20 februari 2017:
”– Att skicka ett stort fartyg som KBV 001 kommer påverka verksamheten här hemma, men vi bedömer att konsekvenserna är hanterbara och står i proportion till den nytta vi kan bidra med på plats, säger Anders Kjaersgaard.
– Vårt kommande uppdrag blir en utmaning för Kustbevakningen som myndighet, men framför allt för de i besättningarna som kommer att göra sitt yttersta för att rädda liv, med alla de fysiska och psykiska ansträngningar det innebär. Sedan sommaren 2015 har svenska kustbevakare räddat över 10 000 människor i Medelhavet.”
https://www.kustbevakningen.se/frontex/operation-triton3/nyheter-operation-triton/kustbevakningen-forstarker-sin-narvaro-i-medelhavet/
Bare galskap ?
En mental ’pest’, like ødeleggende for *vårt* Europa som Svartedauen (Digerdöden).
Det är sittande statsministers, eller åtminstone någon av hans regeringskollegors förbannade plikt att för klimatets skull gå in och stifta en lag som tvingar klimatförnekande fackföreningar att strejka med Greta.I facken infiltrerande SD:are eller omsorg om den egna strejkkassan kan inte tillåtas stå i vägen för vår tids stora fråga.Det är inte bara några bilar som brinner här och där,samt en och annan gran, utan det brinner framförallt i knutarna.I varje fall om vi ska nå klimatmålet.
Vad var det?
Åå det vara bara en liten sparv med hybris som smackade rakt in i sosse-muren.
Hen har gjort sitt nu som sommar-distraktion och dom vuxna vill inte leka mer.
Den där lilla Greta kommer snart att upptäcka att hon sitter i frysboxen.
Inte minst nu när hon fick den briljanta ideen att dra på sig en AFA-tröja på bild.
Det lär inte uppskattas av vare sig LO eller VU.Faktum är väl att tom DN får nåt stirrigt i blicken när AFA kommer på tal.
Så var det med det!
Greta o hennes entourage har nu raderat tröj-bilden.
Greta är dock fortsatt emot fascism sägs det.
Jag tror vi förstår.Det finns mer pengar att göra på
lilla Greta utan tröja än med.
Säger som jag brukar: hur många bilar tror du hade brunnit där du bor om ni bara byggt tillräckligt många fritidsgårdar?
Orsaken till de ständigt återkommande barbequepartyna runt om i Sverige är Volvo.
Volvo återkallar 10000-tals 4 cylindriga dieslar tillverkade from 2014 pga att de kan fatta eld.
Eftersom det bevisligen är omöjligt enligt de Goda Människorna ™ att några gullegryn skulle med flit elda upp folks bilar måste det ha stått en diesel-Volvo som antänt sig sjäv på varje ställe bilar börjay brinna ….
Bra,bra – nu vet också amerikanerna att i Sverige är afghaner fridlysta!
Over n*/afroamerikanere i identitetshierarkiet!
Afghanerne er altså ’mer undertrykte’, enda de ikke har vært slaver (så vidt jeg vet?)
En fulländad orgasm för det svenska etablissemanget.
Trump noterar att Sverige ö.h.t finns och media får något konkret att uppröras över.Experter tillkallas, det svenska rättssystemet försvaras , Calle Bildt voffar och journalisterna vet inte till sig.Fattas bara att SVT gör
nåt humoristiskt om var amerikaner får/inte får bajsa också.Vi får trycka ner kronan femtio procent till så kan det nog löna sig att ligga i framkant på osams-fronten med allt och alla.Afghanerna tycker ju i varje fall om att komma
hit och rädda oss…
Grindsamhälle nja, inhägnad tomt är nog möjligt. En hög palissad med spetsiga ändar uppåt som ett präriefort och skyttetorn i hörnen. Kan man köpa en betongmur som Israel har ställt upp?
Tenker på ’romantiske’ borger nedover i Europa, med vollgraver og krenelleringer – med muligheter for å helle bek i hodet på invasive fiender. Tidene da var nok ikke så romantiske da som turistene tror.. Byene hadde bymurer, der porten(e) ble stengt for natten. All ferdsel var nøye overvåket, med toll og avgifter. Dette ikke i EU:s ’fri flyt’-interesse, så folk utenfor murene må nok leve i fare nu som da. Litt av et samfunn som skapes! Og tilbake til overtro + føleri.
PS. ”My home is my castle” (med mer bokstavelig betydning) i ’Det nye Sverige’ – inkl. vollgrav og hengebro som kan heises opp, for dem som har råd?! Nygammel arkitektur… Synes jeg ser det.
Litt OT på siden fra den norske komedieforfatteren Ludvig Holberg (1684-1754) i hans Epistola CDLII: ”Om at flyve udi Luften”.
Han skriver om menneskers drøm om å fly – med kunstige vinger – men mener dette har lite for seg. Selvsagt pga våre anatomiske begrensninger, men også – og ikke minst – på grunn av samfunnsutviklingen det ville føre til:
”Den hele jord ville få en annen skikkelse.
Menneskene maatte forlade Stæder og Landsbyer og efter Rov-Fugles Excempler grave sig ned udi Huler, saasom Muure og Volde ikke kunde beskytte et Menneske imod det andets Vold. Kort at sige: Regieringer, Sosieteter, Forbund vilde reent ophøre, saasom de ikke kunde være til nogen Nytte; og man vilde see Mennesker enten udi Huler eller på Spidse av Bierge, og derfra at nedflyve, for at plyndre, og med Rovet at give sig tilbage igien.”
Holberg avslutter med at dette ville føre til fordervelse. -Kanskje kommer folk etterhvert om noen år til å lage seg hulesamfunn i fjellene som mulighet for segregering (med beskyttere). Har også sett reportasjer – danske, tror jeg – der husene er delvis gravd ned i jorden og nesten usynlige for utenforstående. Ser ut som en hvilken som helst anonym jordhaug.
Fremtiden vil vise hva kreative svensker kommer frem til for å beskytte seg selv og sitt hjem.
PS. Sånn kunne folk bo..- dette på Sørvestlandet. Legger ut linken pga fotografiet, men for dem som er interessert, er det også interessant krigshistorie hva angår Jøssingfjorden.
http://knutjohansen.blogspot.com/2017/11/jssingfjord-norway.html?m=1
SVT intervjuade SVT:s USA-reporter MSM-journalisten Carina Bergfeldt inför hennes Sommarprat 9 juli 2019. Carina förfasade sig i intervjun över att mannen på gatan i USA ofta förknippade Sverige med bilbränder och terroristattentat, som hon tyckte inte stämde. Men så har de flesta MSM-journalister i likhet med självaste ”The very talented Prime Minister of Sweden” (som Donald Trump icke utan ironi beskrev honom) en grovt retuscherad Sverigebild, som de vill upprätthålla.
Alltså, till och med de allmänt erkänt inskränkta amerikanarna har en mer nykter uppfattning om det svenska samhället och en mer verklighetsförankrad Sverigebild än vårt etablissemang. Därmed är det snart bara det svenska politiska och journalistiska etablissemanget i hela världen, som inte har fattat att Sverige håller på att gå åt helvete på grund av importen av de socioekonomiska faktorerna. Inte ens den dåliga kronkursen kan etablissemanget koppla till de långsiktigt svårt negativa effekterna av den förda massinvandringspolitiken.
Kronkursen märker vi ju bara av om vi ska ut och flyga i världen och det ska vi ju inte eftersom vi har flygskam.Bilbränderna är väl inte så vackra direkt men det drabbar ju bara gamla härken ute i orten.När flyktingarna fått boende i attefalls-eller-bolundshuset i medelklassens trädgård ligger mysfaktorn på topp och Trump får äta upp sina elaka ord om Sverige.
Allt faller på plats bara man inte är en dysterkvist!
Kvällsposten skriver om bilbränderna i Skåne:
”Sedan slutet på juni har det nästan inte gått en dag utan att bilar brunnit på en eller flera platser i Malmö kommun och Lund kommun.
Speciellt i Lund har läget eskalerat, där brann det varje natt en vecka i rad i månadsskiftet mellan juni och juli. ”
Nils Norling, presstalesperson för polisen i Malmö, har följande att säga om saken:
”Det är tydligt att det ofta handlar om unga män som bränner bilar, enligt Nils Norling.
– I tidigare toppar vid haft kan man säga att det ofta var ungdomar som kom från en bakgrund med föräldrar som inte var socialt och ekonomiskt starka.”
”Det kan också handla om att man vill markera mot polisen eller någon del av samhället, säger Nils Norling.
– Men det är även ungdomar som vill testa hur det är att bränna en bil, det går inte att underskatta den faktorn, säger Nils Norling.”
Sen har man självklart även frågat en ”kriminolog”, som säger ungefär samma sak som polisen:
”Camila Salazar Atías, kriminolog, gängexpert och kunskapsområdeschef för Fryshuset i Stockholm, håller med om polisens bild av att det handlar om pengar eller uttråkade unga.
– Oftast är det unga män och ibland män som är inblandade i annan typ av kriminalitet och allmänt är på glid. Det kan handla om småkriminalitet och sysslolöshet. Det finns i sin tur de som bränner för skojs skull, säger Camila Salazar.”
https://www.expressen.se/kvallsposten/kriminologen-om-brinnande-bilarna-katt-och-ratta-lek/
Om bilden på de brända bilarna är från där bloggaren bor, är det inte allför svårt att räkna ut var det är någonstans. Om det nu är meningen att var bloggaren bor skall vara anonymt.
Det räcker att googla mig för att ta reda på var jag bor.
På vilket sätt är Tingsryd mer representativt för Sverige än Finspång?
Enligt Hanif Bali är flyktingen Mustafa Jafari dvs ASAP Rockys ”offer” på semester i hemlandet Iran och kan alltså inte medverka under rättegången.Hur Jafari finansierat sin miljövänliga semester och varför han är kvar i Sverige efter den hög domar han har på sig sen tidigare förtäljer inte historien.
Vilken tur att anmälan mot ”offret” las ned då.Annars hade man ju kunnat misstänka att det förelåg flyktrisk.Nu semestrar ju flyktingen bara i sitt gamla hemland Iran eftersom han är afghan och ensamkommande flyktingbarn.Tydligen är det just mamsen och pappsen i Iran som ska besökas under semestern.
Det är inte så konstigt att Stefan och Margot hemligstämplat samtalet med Trump när Stefan föklarade sammanhanget.Det blir nog inte mindre konstigt på engelska.
Den socioekonomiska faktorn, Mustafa Jafari, har varit osedvanligt aktiv och gjort följande avtryck i brottsstatistiken:
https://www.reddit.com/r/flacko/comments/ci3qw1/the_truth_about_aap_rockys_victim_mustafa_jafari/
Efter ”semesterresan” till Iran, som lägligt infaller under rättegångsdagarna, kan Sverige dessutom bli begåvade med föräldrarna + anhöriga till sagda socioekonomiska faktor.
Sverige kan då, till alla batikhäxors och deras eventuella PK-certifierade hanrejers oförställda glädje, förvänta sig ett centralasiatiskt inkompetensregn i höst av sällan skådat slag.
när Trump får veta att flyktingbarnet är hemma på semester medans ASAP sitter inlåst….
Fansen propagerar för att bojkotta allt svenskt eftersom svenskarna är rasister.
https://twitter.com/hashtag/boycottSweden
Apropå bilar :
https://web.archive.org/web/20190721133331/https://www.gp.se/nyheter/sverige/trafikskolor-konkurreras-ut-av-svart-marknad-1.16461197
Det brändes en bil utanför mitt kontor i veckan, bara ett stenkast från Södermalm. Det bidrar inte till trygghet.
Malcom Kyeyune misstar sig. Allt som behövs är taggtråd. Anledningen till att det inte blir av är att politikerna och journalisterna skulle stoppa det. De är inte på vår sida.
Upprepning är inlärningens moder.
Om man vräker in individer från lågt utvecklade huvudsakligen muslimska länder får man precis samma utveckling som dessa länder genomgått och hamnat i ett katastrofläge. Den som inte vill säga detta rakt ut är antingen fullkomligt dum i huvudet eller en ryggradslös skitstövel.
Fast som sagt 99,7% av historiens mest mentalt handikappade folk vill ju ha det så här…….
Låt oss hoppas på delfinerna för dessa däggdjur skall ju ha en förmåga till sammanhängande tankar och kommer troligen göra det mycket bättre än åtminstone de stubbdumma Svenskarna.
Heja Delfi och c/o
Varför sjunger Ulf i Ica-reklamen ”jårdgubbar och glass”?
Heter det inte jordgubbar längre?
Något politiskt felaktigt med jord på något vis?
Värdegrunden?
EU som kört över riksdagen igen?
Synd om alla dom som ingen jord har?
Det heter jårdgubbar för att passa alla svarta män med tillhörande vita kvinnor i reklamsnuttarna vars hemspråk inte är svenska.
Börjar den gröna Afa-aktivisten Greta säga jården är klockan slagen för jorden.Men då vet du i varje fall varför..
Hej.
Ni som tror och hoppas på en reaktion eller förändring när det börjas med car-b-que på Söder missar ett par saker:
Pro primo: på Söder bor journalister, politiker och kulturnasare i betydligt större andel än på andra ställen. Oddsen är goda att en sådan drabbas. Branden kommer då att tas till intäkt för brott mot demokratin och för ett råare samhällsklimat och [valfri Jerzyism] – lösningen är mer av samma (plus bevakade garage som faller inom RUT/ROT-bidragen).
Pro Secundo: för att åtgärda ett problem måste det identifieras; när det gäller mellanmänskliga eller värderingsbaserade problem och målkonflikter kräver det vilja till omprövning, om så bara hypotetisk och abstrakt, av de egna principerna, värderingarna och ur dessa springande slutsatser. Man måste alltså kunna upptäcka och erkänna att man haft fel och gjort fel Låter det sannolikt?
Pro tertio: man kommer framgångsrikt att kräva att polis m fl satsar mer resurser i området (Söder). Dessa måste tas någon stans, med känd följd.
Och slutligen den viktigaste poängen: den klass av människor som bebor Söder vet inte vad solidaritet, empati och offervilja betyder annat än som emblem för godhet. De är därmed inte villiga att bära kostnaden för vare sig vad de medverkat till att orsaka eller till att reda upp det. De kommer antingen, likt Schyffert och Nujjen att stå vid sidlinjen och peka finger eller helt sonika flytta. Till och med en flytt till Rumänien eller Polen kan lätt rationaliseras som något annat än vad det är: ”Ja, det är ju ett gammalt kulturland och jag känner att jag kan hjälpa dem att komma ihåg hur det var när de själva var förtryckta så att de kan utvecklas i mer solidarisk och modern riktning och blah blah blah”.
Nä, dags att jaga blôtgobbar.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hur ska journalister, ”kulturarbetare” och annat slödder kunna försörja sig i Polen eller Rumänien (eller något annat europeisk kulturland)? Någon rättvisa finns det nog ändå här i världen.
Hej.
Även där behöver man gatsopare, tuggummiskrapare och dylikt.
Som alla skrån håller journalister och kulturnasare varandra om ryggen. Glamoröst blir det inte men där finns även i dessa länder motsvarigheter till våra vandrande pesthärdar till medial elit.
Dessutom kan de tjäna en hacka på dramatiseringar om sin flykt undan de mörka krafterna, alternativ vända på kappan och skriva drapor till dolkstötslegender om hur de – ack dessa tappra journalister! – försökte varna folket och politikerna för vad som höll på att hända, men tog man varning?! Nej, tusenfalt nej! Istället drev man bort de få som såg vad som komma skulle! (Fyll på med referenser till lokala ämnen som flydde för nazister/sovjeter.)
Du tror väl inte sådant skrap som Schyffert eller Filip & Fredrik har heder och samvete?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Malena Ernman, Gretas mamma, tar på sig skulden.
AFA-tröjan var hennes skriver hon på Twitter.
Mammas tröja, som Greta råkat sätta på sig.
Allt för att rädda kronor och ören.
Vem vet, kanske lånar Greta andras tal när hon håller tal också?
Och får man kritisera barns mammor för deras tröjval?
Expressen har investerat stor i klimatreportage över sommaren.Något ska ju vikarierande journalist-wannabees ha att göra.I dag kan du till exempel läsa om att Grönland smälter bort under rubriken ”Klimat: Världens största ö är på väg att försvinna”.Men visst Grönland är en ö, så långt kan det ju stämma.Själva ö-smältandet överlåter jag till läsaren.
Det visar väl ungefär klassen på sommarvikarierna.Att Mattsson fick sparken hjälper liksom inte en tidning av den sorten.Därför kommer du inte att få läsa en rad om vare sig Gretas eller hennes mammas västerextremism i en Bonnierblaska.Det har inget nyhetsvärde så länge det går hand i hand med sommarens nyhetsagenda.
Har modern och dottern samma tröjstorlek?
Det rimliga är väl att de har varsin tröja och medlemsskap i Afa?
http://www.nrk.no/troms/forskningsskipet-_kronprins-haakon_-skadet-etter-mote-med-is-1.14636312
Naaa.. Norges nye, italienskbygde polarforskningsskip har fått et hardt møte med ugjennomtrengelig is på sitt forskningstokt mot Nordpolen. De kom ikke lenger nord enn Fridtjof Nansen gjorde i sin spesialbygde Colin Archer-skøyte i 1896, og har måttet snu med skader på båten.
Kan godt hende isen har gått tilbake på områder på Grønland, men den ligger i hvert fall tjukk på vei mot Nordpolen!
Det byr meg imot å skremme/hisse opp folk, og spre angst og mistro på usikkert grunnlag (de tar ut én bit av noe, og gearer den så opp maksimalt, uten bilde for helheten).
Det ville være godt om man var mindre fiksert på CO2, og i stedet satset på å få vekk forurensninger og minske nedbyggingen av matjord. Klassisk naturvern altså! Det splitter ikke på samme måte som dette CO2-hysteriet (vet ikke hva jeg skal tro…). Men jobber man jordnært, planmessig og seriøst med å minske forurensninger + aktivt ta vare på den naturen vi har, kan det hende at en del CO2-utslipp også ville minske som ren bieffekt?
@ Anne-Hedvig
”Det ville være godt om man var mindre fiksert på CO2, og i stedet satset på å få vekk forurensninger og minske nedbyggingen av matjord. Klassisk naturvern altså!”
Helt enig!
Det finns otaliga rapporter från hela världen som beskriver hur resurserna tas slut av människan, varpå man finner nya platser att tömma på resurser.
Fisket tar slut i traditionella regioner
Skog huggs ner varpå eko-systemen slås ut även långt bort.
Förgiftningen förstör dricksvatten varpå vi tömmer allt mer avlägsna källor.
Etc…