Livet går med intervaller in i nya faser. Nyligen var det dags för inskolning. Sonen skulle socialiseras in i förskolans värld. Det betyder nya barn och en ny miljö att lära känna för honom, men framför allt innebär det en tillitsprövning för föräldern. Att helt enkelt lita på att pedagogerna behandlar honom bra och ser till att han är trygg, mätt och nöjd. Allt det där som en förälder försöker åstadkomma varje dag.
Att få barn betyder inte bara en kullkastning av mycket som tagits för givet i den egna vardagen, det innebär också en insikt om barns villkor och ultimata utsatthet för vuxenvärldens beslut och prioriteringar. Mot denna bakgrund är det särskilt provocerande att se hur företrädare för sittande regering och dess stödpartier agerar och pratar.
Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll, som jublade när Sverige medelst hög invandring passerat tio miljoner invånare (eftersom detta enligt Strandhälls logik innebär bättre välfärd och pensioner), har med tiden blivit regeringens egen propagandaminister på Twitter. Det är närmast fascinerande att betrakta hur hon plockar russinen ur den mögliga kakan och skriker ”jättegott!”.
Samtidigt går det inte att enbart skratta bort ministerns beteende, ty det säger något om hur samvetslösa och maktgalna många toppolitiker är. Inte bryr sig Strandhäll, eller för den delen någon av hennes smilfinkar till ministerkollegor, om nyanser och andra perspektiv än det som gagnar den heliga saken (maktinnehavet). Inte bryr hon sig om riktiga människors verklighet. Egentligen. Om gruppvåldtagna kvinnor, om bortgifta flickor, om skjutningar utanför förskolor. Inget av detta är av någon relevans.
Nej, hon snyggtolkar en rapport från The Freedom House och påstår att Sverige har en ”delad förstaplats” som världens friaste land. Ja, tillsammans med USA, Kanada, Brasilien, Argentina, Namibia, Australien, Mongoliet, större delen av EU och många fler. Strandhäll ljuger inte direkt, men det är onekligen osmakligt att skriva en dylik tweet i ett läge när vi samtidigt nyss slagit svenskt rekord i gängskjutningar, upplever vidriga gruppvåldtäkter och när barn i mellanstadieåldern rånas på öppen gata.
Kvinnan som inte ville visa giltigt färdbevis i tunnelbanan blev grundligt uppmärksammad i mainstreammedierna medan många brottsoffer knappt föräras en notis längre. Vårt land är fullt av riktiga offer, inte minst barn och unga som får betala dyrt för samhällsutvecklingen. Det är pojkar som knappt ens nått tonåren innan de rånas på kläder och mobiltelefon. Det är flickor som sextrakasseras eller våldtas i den miljö de borde kunna känna sig säkra i – skolan. En miljö de dessutom måste återvända till fem dagar i veckan.
Dessa är de tysta offren. Som inte strejkar utan går till skolan och härdar ut. Föser bort den där tafsande handen för femtionde gången. Håller ihop benen så att ingen ska komma åt. Skäms att berätta för mamma och pappa att jackan blivit stulen ännu en gång och i stället säger att den glömdes kvar på gympan. Blir kallad ”jävla jude” varje vecka, men står ut.
Var är de vuxnas engagemang för dessa barn och unga? Var är demonstrationerna för de verkligt utsatta?
Sanningen är att samhället är fullt av tysta offer i alla åldrar. De våldtagna, rånade och misshandlade står inte alltid upp och berättar vad de drabbats av då det är för jobbigt. För skamligt. För pinsamt. Barnen som tvingas gömma sig för att det pågår skottlossning utanför förskolan hörs knappast i debatten om Sverigebilden. Ej heller det barn som iklädd vintrig overall bevittnar när blåljuspersonal städar upp mordplatsen.
Sveriges tysta offer. De som inte syns och hörs i media. Dessa behöver en politisk röst. Nästa gång kan det vara ditt barn som blir en av dem.
Propagandaministern.
Annika Strandhäll är en riktig äkta sosse!
Precis som Annie Lööf, Jan Björklund och Isabella Lövin.
Makten framför allt!
Eftersom man egentligen inte vet vad man ska göra med den.
Våta fingret i luften; en sociala medier-expert som uttolkar 140 tecken och förvandlar dom till regeringspolitik.En kommunikationsstrateg som läser av journalisternas preferenser och förvandlar dom till regeringspolitik.
Sätter man sedan den egna lönen så är en riktig äkta sosse resultatet.
Hur kunde någon tro annat?
Thoralf Alfsson skriver idag i Nya Tider om riksdagens ledamöter som har beslutat om generösa bidrag till sig själva även när de slutat som folkvalda. Och det handlar alltså inte om deras väl tilltagna pensioner.
”Luta er mot fakta” skriver Strandhäll.
– Patetiskt!
Regeringen och dess medlöpare gör normalt tvärtom, baserar allt på känslor.
De mörkar statistik och rapporter för att det skall se så bra ut som möjligt.
De ignorerar forskning som talar emot deras agenda, hur mycket empiriskt stöd där än finns som stödjer den forskningen.
De fångar upp tonåringen Greta’s personliga uppfattningar som fakta och presenterar det så.
De struntar i att planera för befolkningsökning mht fler migranter in i landet i sin budget (för då skulle inte budgeten hålla, och kommunerna skulle sätta tvärstopp).
Och så vidare…
All empiri visar att regeringen och dess medlöpares åsikter skiljer sig mer och mer från verkligheten.
Köpkraften minskar för den vanliga befolkningen som helhet, det är bara nya lån inom det offentliga och privata som delvis håller uppe konsumtionen i landet.
Trots det minskar BNP per capita (samt lånegraden ökar på skulderna).
För att inte tala om handelsobalansen som ökar något enormt för landet, framför allt i handel gentemot EU.
Sverige går med stor förlust årligen.
”Luta er mot fakta” Strandhäll?
Verkligen?
Har ni fortfarande mage att ljuga befolkningen rakt i ansiktet?
Då kommer jag med en fråga:
– Vågar ni vara kvar i landet när lågkonjunkturen kommer och folket vill börja ställa någon till svars?
Jag noterar att man snart inte längre får röka på uteserveringar i världens friaste land…
De har frihetliga pseudoargument för det också.
Man får väl vara tacksam så länge man får snusa inomhus 🙂
Det är frihet för andra än den rökande att slippa tobaksröken, precis som det är frihet för ateister och agnostiker att slippa religiös förkunnelse(läs böneutrop) på allmän plats. Skillnaden är att det är bara den ena friheten som skulle kunna bli aktuell i Sverige.
Många politiker verkar vara genuint osympatiska människor, men det som gör mig riktigt deprimerad är hur ointresserad, åtminstone den medelklass jag umgås med, är av vad som sker. Försöker man lyfta nåt skit som hänt här i Stockholm eller Uppsala är folk helt ointresserade av att diskutera eller ger en till och ned blickar typ – tyst din olyckskorp.
@Riga
Det är min erfarenhet också. Tittar man på gruppen kvinnor som berörs fysiskt av gruppvåldtäkter så är ointresset än mer kompakt för att diskutera samband mellan invandrade män och sexuellt våld. Även om opinionen skulle börja svänga bland kvinnor så är det helt osannolikt att de skulle vilja vidta verkningsfulla åtgärder. All svensk erfarenhet talar för att kvinnor som grupp accepterar omfattande och grovt sexuellt våld från utländska män. De kanske inte vill ha det så här, men de accepterar definitivt att ha det så här och de vill inte se några förändringar. Undantag finns givetvis, men de få kvinnliga debattörer som driver frågan möter obetydligt intresse från vanliga medelklasskvinnor.
@riga
Jag tror att det tyvärr är så att majoriteten av svenskarna inte märker att huset brinner förrän det har brunnit ner till grunden.
Och om det brinner hos grannen märker dom det definitivt inte.
När det gäller stockholms medelklass är det tveksamt om ens en lågkonjunktur och fallande bostadspriser kan väcka dom ur värdegrundssömnen. ?
Det är smärtsamt att vakna. Fruktansvärt smärtsamt. Du måste bygga om din verklighetskarta, kasta gamla kända sanningar överbord, acceptera att du levt i en lögn och att du blivit grundlurad. Efter det finns ingen sinnesfrid länge, ingen fullödig livsglädje, ingen stolthet, ingen framtidstro. Bara vrede. Jag förstår att folk försöker sova så länge som möjligt. Vem vill vakna till en mardröm? Särskilt om man själv bär en del av ansvaret för att den tagit form?
Många av dessa är helt genommarinerade i propagandan att sd är nazister, rasister,etc.
Flera ser problemen, de gör kopplingen mellan massinvandringen, social oro,brott,etc. Men,sd kan ha rätt ,men,de är nazister,tvivelaktig bakgrund,etc, poletten trillar inte ner hela vägen.
Att brunsmeta sd har varit extremt framgångsrikt,propaganda fungerar.
Utan denna hade jimpa& co varit ca 30%.
Det är även så att enormt många 7k-väljare som jag pratat med inte förstår att invandringen är ett resultat av deras röstande.
Dom är negativt inställda till invandringen , men förstår helt enkelt inte att invandringen styrs av sveriges politiker.
Detta eftersom dom på fullt allvar tror att invandringen och nivån på invandringen beror på ”krig” och ”internationella konventioner”.
Förnekelsen mina vänner.Förnekelsen så länge det går…
Den attityden är tyvärr väldigt genomgående i min krets med och tror i den stora allmänheten med! Och det genomsyras av kampanjen ”det går bra för Sverige” från media med, gemene man tror det går bra för Sverige.
En majoritet av svenskarna sitter fast i en kult som hellre offrar sina egna barn än ifrågasätter sina religiösa dogmer.
Det bara fortsätter. År efter år…….
@ Utlandssvensk
Väl formulerat!
@ Riga
Ja på ett eller annat sätt så möts man av ointresse, eller att folk blir besvärade av att tala om sådant.
Gäller inte alla dock, men alldeles för många…
Visserligen verkar fler och fler öppna ögonen, men det tar för lång tid tyvärr.
@ Magnus Sjöström, Riga, Täbybo,
Det ointresse ni beskriver från den vanliga medelklassen innebär rimligen att det bara är att glömma alla förhoppningar om någon form av vändning. Skutan seglar vidare mot isberget och rodret är surrat! Svårt att se att det finns mycket till alternativ för de som har vaknat. Endast flykt återstår. Vissa kanske kan isolera sig i den svenska obygden men för de flesta är det nog bara utlandsflytt som fungerar.
”All svensk erfarenhet talar för att kvinnor som grupp accepterar omfattande och grovt sexuellt våld från utländska män.”
Jag instämmer! I andra sammanhang har jag gått in lite mer på djupet i den frågan, men det blir OT här.
@ Utlandssvensk
Hur stor andel av befolkningen, och hur snabbt förändringen går är knepig att komma fram till.
Förmodligen kan man sammanfatta det till att alla som röstat på SD, AfS, eller MED kan summeras till de som är villiga att diskutera.
Plus alla som tassar runt i tysthet men fortfarande lagt sin röst på andra partier i blek förhoppning.
Vi vet ju att inom framför allt M och KD så finns där andelar som tycker att vi skall minska invandringen och som ser detta ämne som ett väldigt viktigt ämne att diskutera.
Dock tror dessa tydligen fortfarande inte att det är DEN viktigaste frågan för landet.
Men åter till hur många som är intresserade av att diskutera migrationen som ett övergripande problem för landet:
SD, AfS, MED har kanske sympatier idag för runt 25%(?)
Med de som har andra partitillhörigheter men ser bekymret och är beredda att diskutera det…tja, kanske 10-20% (15%) av alla dessa?
Totalt inom alla övriga partier alltså?
Det ger 25+15=40% som är villiga att diskutera det på ett moget sätt.
Med andra ord så håller ca 60% emot, ovilliga till att ens diskutera migrationen.
Som jag ser det måste detta förhållande vändas innan en mogen debatt och förändring kan ske.
Vi kommer dit, men tyvärr smärtsamt för sent.
Befolkningen uppvisar samma beteende som en alkoholist.
Innan självinsikten om problemet kan accepteras så skall man förstöra för sig själv på många fronter!
Vägen tillbaka är lång…
Och som vanligt nämnt här på bloggen många gånger, en stor ekonomisk kris skulle skynda på att sätta stopp för migrationen tills vidare.
@ Magnus,
”Det ger 25+15=40% som är villiga att diskutera det på ett moget sätt.
Med andra ord så håller ca 60% emot, ovilliga till att ens diskutera migrationen.”
Det låter som en rimlig gissning. Det ser väldigt mörkt ut, det här……
@ Utlandssvensk
Om man extrapolerar lite grand så kan man resonera att 25% av innvånarna är migranter själva, eller barn till dessa.
Denna grupp är givetvis part i målet och få av dessa vill därmed varken begränsa eller ens diskutera migrationen.
Och dessa 25% återfinns bland de 60% som inte vill föra en mogen diskution.
Kvar blir då 35% av ursprungsbefolkningen som inte vill föra en mogen diskution.
Och 35% är färre än de 40% som faktiskt vill föra en mogen diskussion…
Således kan man resonera att en majoritet av ursprungsbefolkningen faktiskt vill diskutera migrationens påverkan på landet.
Men ju mer röstboskap, desto mindra mogna diskussioner…
@ Magnus S,
Du för ett vettigt resonemang här och troligen ligger du nära sanningen. I princip kan man säga att det är en tävling mellan hur snabbt pursvenskarna ”vaknar upp” och hur snabbt de krymper som etnisk grupp.
Som det är nu är det svårt att se annat än att migranternas tillväxt kommer att vara permanent högre än den för gruppen vakna svenskar och att vi oundvikligen går mot att svenskarna blir en minoritet. Vad som händer sen, vet vi redan. Det är bara att titta hur det har gått för kristna minoriteter i MENA länder….
@ Utlandssvensk
“I princip kan man säga att det är en tävling mellan hur snabbt pursvenskarna ”vaknar upp” och hur snabbt de krymper som etnisk grupp.”
I ett nötskal så!
Väl formulerat.
Utlandssvensk,
man måste långt ut i den svenska obygden för att slippa berikningen. En jag känner som bor i Småland har haft ett antal besök från personer som vill stjäla saker från hans gård. Han har lyckats skrämma bort dem för han är väldigt stor och stark.
Frågan är när någon skjuter ihjäl några av dessa för att sedan gräva ned dem och inte säga något till myndigheterna. Eller det har kanske redan hänt.
@ Fd moderat,
Jo, troligen förekommer det redan en del SGT, dvs. ”skjut, gräv, tig”.
Under lång tid har det varit så att i princip alla brottskategorier har visat på en helt explosiv ökning. Det enda undantaget har varit mord och föga förvånande har då svenska politiker lyft fram denna kategori som den enda relevanta. Det finns mycket att säga om detta, men en aspekt som nästan aldrig kommer upp är att antalet försvunna personer har ökat mycket kraftigt. Rimligen är det så att en del av dessa är mördade. Några pga. SGT på landsbygden men säkert många fler som ett resultat av olika konflikter mellan berikare.
Utlandssvensk,
en artikel från 2016 bekräftar det du skriver. 2015 försvann 7 000 personer varav 1 500 barn i Sverige. I södra Sverige var det över 5 000. Man kan ställa sig frågan om hur många av dessa som är mördade men där vi aldrig kommer att få veta att det skett ett mord. Det skulle också vara intressant att veta hur många av de försvunna som är nysvenskar.
När ett svenskt barn försvann förr blev det rubriker i tidningarna och kunde bli en nyhet i radio eller i TV. Om ett barn med invandrarbakgrund försvinner är det inte ens en notis om det.
http://www.inblick.se/nyheter/2016/07/07/antalet-forsvunna-personer-okar-kraftigt
@ Fd moderat,
Jag är ganska övertygad om att polisen gör absolut ingenting i de flesta fall av försvunna personer. De vill verkligen inte hitta fler mord….
Vidare misstänker jag att de i många fall är väldigt ovilliga att starta förundersökning även när de hittar döda kroppar. Om det finns någon som helst möjlighet att avskriva ärendet lär de ta den.
Undantaget är självklart om det finns någon form av misstanke att det är en svensk som har mördat en migrant. Då lär det bli fullt pådrag….
Offren får fortsätta att vara tysta.”Mångfalden” ”hotas” i medierna.Bonniers handlar ännu fler tidningar.Alla vet vad en Bonniers-nyhet är!
Varför importeras bidragsberoende analfabeter?
För att de garanterat röstar på Sossarna.
Ingen bidragsberoende röstar väl på moderaterna?
Med 128000 nya/år kan Stefan sitta säkert.
I Rosengård röstade 70% på Sossarna.
Stefan grät en skvätt av tacksamhet………..
@Egon 19:16
Det ligger mycket i det du säger. Det finns en dominerande och tongivande falang inom S, bl.a. företrädd av Ulf Bjereld, som de facto är välvilligt inställd till muslimsk massinvandring och till det muslimska brödraskapet.
Resultat:
Muslimerna flyttar hela tiden fram sin positioner och ökar sin befolkningsandel på svensk botten med hjälp av födelsetalsvapnet. Konungariket Sverige har sannolikt passerat det stadium, där demokratin inte längre är något positivt, utan ett hot mot det svenska folket med sin historia, sina traditioner och sina värderingar. Demokratin kommer hädanefter blattefiera svensk kultur och demografi.
Ett mycket bra inlägg och tyvärr så sant.
Jag kan lämna lite korta ögonblick från min verklighet och jag kan lova dig Hans jag är ytterst tacksam att mina barn snart helt lämnat skolan, sonen har bara ett år kvar på gymnasiet. Jag har varit väldigt engagerad i mina barns skolgång vilket krävts och på slutet i min grundskola konstaterade jag förfärat på de öppna skoldagarna (helger) jag deltog på att 90% i hans klass var av utländsk härkomst och ”rinkebysvenskan” klingade falskt i lokalen. Detta är från en mindre stad i närheten av Stockholm. Han hade dock tur med att klientelet i hans klass inte tillhörde någon gangsterfalang men när man vistades i de offentliga rummen i skolan hörde man mycket ”hora”, ”svennefitta” etc. och jag trodde mig befinna mig mitt i Mellanöstern. Så mycket hucklen att man blev beklämd dvs barn som påtvingats sinnessjuka islamistiska symbolplagg. Att mina barn haft läshuvud får jag även tillägna en stor del av turen.
Påtalade detta ovan beskrivna för lärarna men föga förvånade rodnad de ryggradslösa krakarna och kom med undflyende kommentarer. De är många övre medelålders kvinnor som helt enkelt inte har ett enda verktyg att hantera situationen när dessa aggressiva unga MENA barn tar över skolan. Det är inte Pelle och Kalle som kastar snus i taket detta är så ”fucking far beyond” för vad vår skola och dess personal är rustad för.
När jag skulle köpa jacka till sonen ville han först ha en finare modell men ångrade sig snabbt då den med stor sannolikhet skulle bli stulen då man trots lås på skåpen bröt upp dessa. Jag blev vansinnig och skrev till rektorn som på ett bra sätt bemötte mina krav på att ta till det som krävdes för att få ett slut denna sinnessjuka situation i en miljö som var ämnad för skolning förkovring. De hade blivit nekade att sätta upp kameror så det är så klart vår socialistregim som obemärkt vallat för att detta skall få bli ett faktum. I övrigt har skolan inga egentliga verktyg för att hantera denna typ av situation.
När jag kom hem sista dagen från den öppna skolan i min sons 9:e klass konstaterade jag att detta kommer gå så jävla käpp rätt åt helvete och att det värsta är ju att det inte står på löpet eller rapporteras i varenda nyhetskanal. Jag förstår så klart att dessa vidriga landsförrädare till sk journalister bara är en del i den samhällsomstörtning som pågår med full kraft i det kollapsande Sverige.
Väl på gymnasiet fick jag nys av lärarna att det nu pågår öppen försäljning av narkotika på skolan och ingen gör något. Ingen vuxen svensk lärare törs ingripa mot knarklangarna som är av MENA härkomst. Jag stalpar ner till polisen och får faktiskt ett 40 minuters samtal och är fly förbannad och fråga bla varför i helvete inte polisen gör något. Sammanfattningsvis kan man skriva att polisen uppenbart inte kan inte göra något i praktiken pga underbemanning och idiotisk lagstiftning.
Precis som många skriver ovan är det tyvärr bara att konstatera att Svensken är ett vidrigt litet skyggt kräk som bara ser till sig själv och aldrig törs ta strid för något överhuvudtaget. Har nog själv tappat kontakten med 50% av de jag tidigare haft kontakt med då man säkert ser mig som en mycket märklig person med extrema åsikter. Många av de äldre jag lyfter detta med håller helt och hållet med men ”orkar” inte göra något så om vi inte lyckas skapa en sammanhållande kraft inom de närmaste 2 åren är det garanterat helt kört.
Det går inte att möta en invasion från världens mest underutvecklade länder där klanksamhället är det sammanhållande med en attityd av ”sköt dig själv och skit i andra” när vi dessutom har en anarkodiktatur som skyddar förövarna och straffar de oskyldiga.
Som jag upprepade gånger försökt uttrycka önskar jag mig grundligt livet ur alla våra politiker som ligger bakom detta och inte minst hela den sk journalistkåren som har en mycket stor skuld i kollapsen som närmar sig med stormsteg. En folktribunal al’a Finspång vore drömmen.
Det som är så jävla äckligt är just de ryggradslösa kräken som bor i städer som Stockholm som helt förnekar detta och utan eftertanke skjutsar sina ungar flera timmar per dag till etniskt homogena skolor men sedan lägger sin röst på landförrädare som MP, S, L eller C och Annie Lööf. Den enda trösten är att detta kommer träffa dem med full kraft väldigt snart och INGEN av dessa kommer få ett uns stöd från min sida.
Som sagt jag är åtminstone glad för nu då mina barn än så länge verkat undkomma det värsta och själva kan välja att lämna landet för att sätta bo, stackar ni satar som står inför 12-13 års skolgång för era avkommor, ni kommer knappast ta er igenom detta helskinnade.
Godnatt Sverige
@ Brukspatronen
Amen!
@ Brukspatronen,
Min gissning är att den existerande möjligheten till segregering via friskolor är något av en grundbult i dagens Sverige. Om man tar bort denna, t.ex genom tvingande kvoter, lär vi snabbt få omfattande vit flykt ut ur landet av den övre medelklassen. Då är det slut på allvar.
Blir det massflykt ur landet, brain drain, kommer man att bygga en mur, inte för att hålla människor ute, men för att hålla människor inne!
Kan absolut inte känna igen något av din berättelse från mina barns skolgång i Täby.
Om det är någon tröst så har vi i allla fall betalat för att ni skulle ta emot och försöka integrera den nya befolkningen.
@ Täbybo,
”Om det är någon tröst så har vi i allla fall betalat för att ni skulle ta emot och försöka integrera den nya befolkningen.”
Om man ser alla boende i Täby som en grupp, har de knappast netto betalat någonting. Tvärtom har de tjänat stort på berikningen i övriga landet.
Ekvationen var ganska klar under reinfeldtåren; Renodlade M kommuner tog emot nästan inga berikare samtidigt som M på riksnivå fyllde hela övriga landet. Det är sant att innevånarna i M kommunerna betalade en del av skatten för att försörja migranterna men detta var småsmulor i relation till vad de tjänade på prisuppgången på sina fastigheter.
I princip var detta exakt samma sak som om M på riksnivå hade beslutat att sprida ut giftigt avfall i stora delar av landet, men inte i M kommunerna. Den relativa attraktiviteten av fastigheter påverkas då uppenbarligen kraftigt. Att M väljarna är med och betala för kostnaden att sprida giftet är ekonomiskt närmast oväsentligt jämfört med vad de tjänar på ökade fastighetspriser.
Men med sossarnas tvångslagar är det snart slut på denna den mest omoraliska och genomruttna festen i världshistorien.
Slutligen inser jag att det i dessa kommuner finns en del SD väljare som bara är glada över att de slapp berikning och som absolut inte ville förstöra övriga landet för att bli rika på sina fastigheter. Dessa bär, enligt mig, ingen moralisk skuld. Men de är få i relation till M väljarna på de orterna. Och den senare gruppen tar helt klart priset som de absolut mest genomruttna figurer som någonsin har vandrat på denna jord.
@Täbybo
Du tillhör (kan så klart inte påstå att du sällar dig till den vidrigaste av skarorna) då den PK elit som gömmer sig i sina etniskt homogena områden och säger att ”Trump är dum och Reinfeldt var väl bra…..”. Har själv en vän som bor i Nacka och dagligen är illamående av det hyckleri som ligger som en våt filt över området. Man skjutsar sina barn till höger och vänster för att undvika allt vad som stavas MENA folk medan man sedan utan eftertanke pratar väl om socialistdiktaturen och lägger sin röst på landsförrädare som Annie Lööf eller Björklund.
Det bästa nu när vi har fått en förlängning av socialistregimen är att de menar allvar med utsmetningen och kommer tvinga in MENA gangsters i de vitas ryggradslösa kräkens skolor, det får mig att få gåshud av lycka. Nu kommer skiten bita dessa PK freaks rejält i röven och då får vi se vilket ljud som kommer ur PK kvarnen…..
@ Brukspatronen,
Jag kan inte se att det finns några skäl att alls inkludera Täbybo i någon PK grupp. Han råkar bo i Täby men detta innebär inte att han kan hållas ansvarig för hur majoriteten i den orten har agerat. Det är, enligt mig, ungefär som att man inte kan hålla de få svenskar som är kvar i ghettona ansvariga för hur majoritetsbefolkningen där beter sig.
Men jag håller med dig om att de flesta i Täby och övriga M kommuner nu får vad de förtjänar när de blir tvångsberikade.
@Utlandssvensk
Om du läser inledningen av mitt inlägg reserverar jag mig just mot att inkludera Täbybo i den vidriga skaran PK svin jag syftar till då jag inte vet var han själv står i frågan.
Dock finner jag hans inlägg ’Om det är någon tröst så har vi i allla fall betalat för att ni skulle ta emot och försöka integrera den nya befolkningen’ synnerligen korkat då han tycks helt ovetande vad jag och min fru tvingas att betala in i skatt varje månad, troligen mer än 99% av dem som bor i Täby.
@Brukspatronen
Jag förstår att du är upprörd. Flyttade själv till Täby för väldigt länge sedan från en berikad förort. Det var inte obehagligt i förorten då, men insåg att framtiden fanns där de flesta grannarna pratade svenska.
Har också för länge sedan insett att det enda sättet att lägga om migrationspolitiken är att välbärgade kommuner berikas. Så länge landsortskommuner drabbas så kommer den genomsnittliga urbana medelklassväljaren inte att lyfta ett finger för att förhindra berikning i övriga landet. Man kan spekulera om orsakerna, men det tjänar ingenting till. Det enda sättet att bota Godhetssyndromet bland majoriteten välbärgade i städerna är berikning av egen familj eller av nära bekanta. Vi kommer dit förr eller senare, men det går sakta. Trots alla våldsnyheter går det ännu att leva segregerat i Täby.
Jag känner väl igen retoriken om Trump och övrigt trams, men lyckligtvis så nämns inte längre den Fd store ledaren från Täby så ofta i positiva ordalag .
@ Täbybo
Jag har läst dina inlägg här de senaste månaderna. Har inte fattat din roll bland dina bekanta och umgänge. Håller du alltid tyst när bekanta talar illa om Trump och predikar globalism och förfärar sig över SD? Eller går du i svaromål eller åtminstone bara håller tyst och visar att du inte samtycker till det de säger?
Jag är uppriktigt nyfiken.
Jag hade själv inte orkat med det sällskap du beskriver. Har du funderat på att byta umgänge? Finns faktiskt de som du kan prata med och få ett visst meningsutbyte. Eller dricker du dig redlös i smyg så du slipper höra vad din umgängeskrets pratar om?
På kontor jag varit på brukar den sedvanliga tonen vara: ”HEEEEJ, jag är PK-it, och jag ogillar så mycket Truuuuump. Guuuud han är sååååå oförskämd! Och vill ju inte ha såååå mycket bra mexare.” Jag kan inget annat än tycka de är sorgliga och får sköta sitt. Jag behöver dock inte stå och hålla med eller ens ge dem minsta bekräftelse på att de ska få beröm för sitt godhetsvansinne.
Med vänliga hälsningar,
Svante
@Svante
Jag har privat umgänge där alla frågor kan lyftas.
På Fristad försöker jag bidra med de erfarenheter jag har som komplement till Hans inlägg. Ämnet här är som oftast invandring då det nu påverkar stora delar av samhället, men livet i övrigt består av så mycket mer.
Jag orkar med olika sällskap då jag är intresserad av varför de tycker som de tycker och förstå vad som skulle få majoriteten att ändra inställning. Samhällsfrågor är komplexa och jag förstår givetvis att mina anekdotiska erfarenheter inte alltid stämmer med allas erfarenheter.
@ Täbybo
Jo, men jag fick uppfattningen att du mest satt och höll med dina vänner när de raljerade över hur Sverige svartmålas, skjutningar, våldtäkter etc. inte är på grund av invandringen utan ”socioekonomiska faktorer”.
Men nu förstår jag att du faktiskt går i svaromål och ger din mening när dina vänner säger sin mening.
”Samhällsfrågor är komplexa och jag förstår givetvis att mina anekdotiska erfarenheter inte alltid stämmer med allas erfarenheter.”
Jag tycker verkligen inte att det här är ett argument utan snarare en ursäkt för att inte vilja fördjupa sig och uttrycka hur illa det är ställt.
Allting i LIVET är komplext om man vill! Det är komplext att gå upp för en trappa om man går sidledes, bakåt, famåt och sedan tar tre steg åt sidan. I stället för att bara gå upp för trappan och sedan åka hem.
Det är komplext att bre en smörgås om du t.ex. brer din smörgås med hela smörpaketet och det inte räcker för du måste åka till Hemköp för att du behöver tre smörpaket till för att bre på din smörgås. Då blir det komplext att bre en smörgås. När man helt enkelt kunde ta en klick smör och bara bre på smörgåsen och därefter äta den.
Men det är inte komplext att se på SVT att hela skolor är fulla av MENA-figurer och att det är män som jagar oskyldiga mitt på ljusa dagen på allmänna platser för att hugga dem med kniv. Vad beror det på? Är det komplext? Kanske för en som inte fattar att gå upp för en trappa eller att bre en smörgås, är det komplext, men för en normalt fungerande individ som lever i detta samhälle är det inte komplext.
@Svante
Hur jag agerar privat och med andra personer är inte intressant för denna blogg och det har heller aldrig varit min mening med att kommentera på Fristad. Det som spelar roll är åt vilket håll massan rör sig och varför. Jag har insikt i några miljöer men min bild är inte en sanning i hela Sverige eller ens i Stockholm. Därför är det värdefullt att få ta del av inläggen från Hans och alla kommentarerna.
Professionellt så undviker jag att prata politik och känsliga ämnen, vilket också är den absolut vanligaste attityden bland de jag möter.
@Svante
Du har helt rätt i dina metaforer. Komplex är en undanflykt för något som är så förbannat enkelt men tabu att säga.
Ett samhälle består av människor som i största allmänhet kan samexistera pga av en gemensam kultur och gemensamma lagar och regler man sluter upp kring. Tillför man ett nation 30-40% fler människor inom loppet av några årtionden med en ”medeltida” kultur och en diametralt annan syn på vilka regler och lagar som bör gälla går det så klart åt helvete vilket är precis det som nu sker i Sverige as we speak.
Låt oss säga att man sitter i en båt som tar 10 personer där alla har en uppgift som får båten att stäva på rätt kurs och undvika dåligt väder. Kaptenen får en åra i huvudet och blir galen och börjar ta ombord en massa personer som vill kasta övriga personer över bord samt så borrar de hål i båten titt som tätt. När han har tagit ombord 10 främmande personer sjunker båten och ingen annan kan nu räddas utan alla drunknar så även kaptenen. Detta illustrerar väl vart det barkar i Sverige.
Jag ser framför mig att vi kommer få en svensk diaspora i en nära framtid där resterande delar av nationer blir något som liknar centralorten i Detroit.
Precis som efter andra världskriget kommer politikerkåren tvingas fly landet tillsammans med MSM folket om det inte vill bli lynchade. De lär jagas precis som Nazisterna lång tid efter andra världskriget.
Övriga överlöpare som är en ganska stor skara kommer hamna i ett mycket svårt läge dvs generaldirektörer som Eliasson mfl, diverse sk artister, ÖB och andra PK-ister som agerat språkrör åt regimen då jag har svårt att se att de kommer tas mot av något land i väst (de flesta länder går ju samma öde till mötes) så deras stulna skattepengar kan möjligen tilltala någon MENA diktatur där de kan få en fristad men hos den Svenska diasporan kommer de aldrig få komma till om de inte vill bli tagna av daga. Då återstår möjligen att de får vara kvar bland sina telningar av det som återstår av Sverige och den tillvaron vore väl det bästa för dessa svin att få sluta sina dagar för de lär inte hamna högt upp i näringskedjan där.
Vi har själva lyckats undvika detta genom att våra barn gått i skolor med 99% svenska barn. Dock är det bara ren tur, inget vi valt. Omöjligt att veta 1990 när vi flyttade till Ingarö i Värmdö kommun hur illa det skulle bli i Sverige. Vissa områden(läs nästan helt avsaknad av lägenhetsboende) kan MENA-människor inte bo i. Än. Så grundskolan på ön är än så länge nästan helt förskonad. Gymnasiet var och är Östra Real på Östermalm, där man än så länge verkar kunnat hålla hyfsat rent. 2 år till så är vi klara med det också. En dotter nu på college i USA, 3dje året, jag rekommenderar henne INTE att flytta tillbaks till Sverige efter examen(kan man anhöriginvandra dit?. Vi hoppas). För övrigt tror jag hennes val kommer bli väldigt lätt när vi är framme vid 2020.
Puuh!
Inget att tillägga
Lite perspektiv till påståendet att ”sverige är bäst.”
Har precis varit hos tandläkaren här borta i uk, första gången som jag har lyckats
hitta en NHS tandläkare som tog emot ny patienter(har inte letat så där jätte mycket…). Men nu inskriven. undersökning, 2 röntgenplåtar samt bortagande av tandsten. 230kr.
fick gå till en privat klinik förra året, kostade runt 2000 för undersökning,röntgen samt borttagande av tand.
Som vit, höginkomstagare som betalar mycket i skatt så känns det trevligt att inte
behöva betala igen…som i sverige.
vad fan får jag, behöver man inte utropa.
@ Dan,
I CH är det ett helprivat system för tandvård. Att laga ett litet hål kostar cirka tusen SEK och ett stort ligger på 2-3 tusen. Ett plus är att det finns många svenska tandläkare här! Ganska skönt att kunna prata på sitt modersmål just i det läget!
Några väntetider existerar inte. Det är bara att ringa och boka, man får tid direkt.
Har du någon tandläkaradress i Genèvetrakten eller nära Basel att rekommendera? Fransk, tysk eller svenskspråkig har ingen betydelse. Franska tandläkare är under all kritik, hygienen inkluderad. Titta på hur fransmännens Gebiß ser ut, för att inte tala om deras andedräkt! Du hittar min e-mailadress om du klickar på mitt namn eller söker på franska Google.
@ Lars,
Jag bor närmare Zurich. Där finns:
https://www.zahncity.ch/en/
Det stället kan jag absolut rekommendera. Jag vet flera som går dit. Nytt, fint, svenskspråkigt och dessutom rimliga priser.
Det är bara en timme med bil eller tåg från Basel till ZH, så det kanske kan funka?
Tack!
Man kan undra vad hoppetossan säger om den här rankingen :
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp?title=2018-mid®ion=150
Som vi tidigare konstaterat här, makthavarna struntar fullkomligt i detta. Så länge de får sitta vid köttgrytorna kan världen runt omkring dem förfalla lika mycket som Berlin gjorde i april 1945.
De drar sig heller inte för att ljuga om läget så som Ola Spännar gör om Nordmaling. Han påstår att samtliga flyktingar som har kommit dit är självförsörjande. När någon kontrollerar påståendet visar det sig att en stor majoritet av dem är försörjda med bidragsjobb. Spännar blir förbannad n är någon påpekar sanningen för honom.
Faktum är att de som röstar på C måste vara idioter.
@Fd Moderat
Du missar att den lokala ekonomin gynnas av bidragsjobb. Kortsiktigt så gynnas både kommunala och privata budgetar av bidragsjobben. Ur glesbygdsperspektiv så kan det vara rationellt att rösta på C då det ger jobb åt dig personligen och ökad omsättning bland lokala företagare. Men systemet förutsätter givetvis att staten och andra kommuner är villiga att finansiera insatserna. Symbiosen är att allt som är en statlig utgiftspost är en intäktspost i andra kommuners eller företags böcker.
De som är idioter är väl högavlönade i främst storstäder som röstar på M utan att förstå vart deras skatter tar vägen?
Annika Strandhäll skriver:
”Luta er mot fakta.”
Men Freedom house-resultatet handlar om subjektiva bedömningar av observatörer av hur ”frihetslagar” och dylikt tillämpas ute på fältet och hos gemene man.
” The final scores represent the consensus of the analysts, advisers, and staff. Although an element of subjectivity is unavoidable in such an enterprise, the ratings process emphasizes methodological consistency, intellectual rigor, and balanced and unbiased judgments.”
https://freedomhouse.org/report/methodology-freedom-world-2019
https://youtu.be/YT3pcOeCQBA
Märkligt detta att SDs företrädare vanligtvis plattar till sina motdebattörer så de inte är vatten värda.
Beror det på att de är smartare eller är det helt enkelt så att de har rätt och därmed är halva segern i hamn.
Det är idiotiskt att jubla över att Sveriges befolkning har passerat 10 miljoner, eftersom den kraftiga befolkningsökningen på senare tid huvudsakligen består av invandring från kulturer som ligger långt från det västerländska bildningsidealet och från den svenska kulturen. Varje sunt tänkande människa förstår ju att denna typ av invandring och populationsökning leder till social oro och försämrat välstånd. Generellt sett har dessa invandrare låga kvalifikationer på den svenska arbetsmarknaden, varför de, tvärtemot vad den politiska retoriken hävdar, tär på statskassan.
Dessutom, Miljöpartiet, som sedan 2014 ingår i regimen, är en av de argaste förespråkarna för destruktiv massinvandring samtidigt som de har högtflygande utsläppsmål för växthusgaser inom ramen för ”klimathysterin”. Detta är motstridiga ståndpunkter, ty varje ny invandrare är behäftat med ett ”carbon footprint” som adderar till den totala emissionen av växthusgaser. Mellan 2014 och 2018 har också utsläppen ökat, vilket är självklart då populationen har ökat relativt kraftigt under denna period. Detta är ett talande exempel, som blir allt vanligare inom det politiska etablissemanget, på hur vänster och höger hjärnhalva i homo politicus inte kommunicerar med varandra.
Och vad händer om det plötsligt blir stopp i livsmedelsimporten? Sverige, med sin kraftigt ökande befolkning, har ju minskat den inhemska jordbruksproduktionen så till den milda grad att Sverige numera har en av EU:s lägsta självförsörjningsgrader på livsmedel?
Svar, förmodligen kravaller! Svensk krisberedskap och det politiska ledarskapet i den humanitära stormakten när det verkligen gäller, är ju dokumenterat urusel, vilket inte minst bränderna 2014 och 2018 har visat. Nästan alla slantar på senare tid har ju gått till det humanitära stormaktsbygget och medieträning för politikerna.
@ gruelse,
”Och vad händer om det plötsligt blir stopp i livsmedelsimporten?”
De som kan kommer att lämna landet. Men det kommer i detta scenario att vara ganska få. Om det inte finns mat i landet, lär det inte gå att sälja fastigheter och i så fall är det ytterst få svenskar som har någon förmögenhet. Men vissa grupper, som t.ex läkare och ingenjörer, kan lätt få högbetalda jobb i andra länder.
Så några drar, kanske 100-200 tusen. De som är kvar kommer alla att vara mer eller mindre desperata. MENA migranterna kommer att gå bärsärkagång och politikernas första instinkt kommer vara att prioritera den gruppen. Men om det är brist på mat, innebär detta att det då blir direkt svält för en del pursvenskar. Kommer detta att accepteras utan våldsamma motreaktioner? Man kan ju hoppas att svaret är nej, men f-n vet. Svensken verkar ju kunna tolerera nästan vad som helst…..
I bästa Bonnierssoffan sitter allas vår Annie Lööf med darrande läpp och berättar om hatet och hoten emot henne personligen.Eller nja, det gäller ju Annie så 4:ans ”journalist” gör ett hemma-hos hos Annie som slipper lyfta på röven.Annie radar upp exemplen och förfasar sig över att det är helt vanliga människor/svenskar som hatar och hotar henne.Annie tog ju fighten och vill bara framåt tillsammans med sina ALLIANS-vänner säger hon.4:ans grävande journalist/programledare nickar igenkännande.Vanliga människor/svenskar varken nickar eller känner igen visar det sig i gjorda opinionsundersökningar berättar berättelsen.Löfvens stödpartier tappar som det heter.Och Annie känner sig hotad och hatad och efterlyser en vuxen ton.Det vore nog för mycket att begära att Annie skulle förstå
att för vanliga människor/svenskar börjar det bli på allvar.Vanliga människor/
svenskars verklighet är verklighet för just vanliga människor/svenskar.Sånt har straffat sig förr, namn som Ceaușescu, Khadaffi och Mussolini poppar upp i skallen.
De kan kompletteras med både Macron och Lööf om oviljan att förstå fortsätter.
Var det Sveriges mesigaste journalist Jesper Börjesson?
Jag brukar framhålla att Reinfeldt liknar Mussolini. Lööf kanske kan spela Clara Petaccis roll.
Hej.
Hur många kvinnor lever på flykt, med eller utan skyddad identitet, i fruktan för män som om och om igen misshandlat dem?
Antar att sådant är omodernt att göra reportage om.
Dessutom kan det bli jobbigt för journalistens värdegrund om man skall gå på djupet bortom strukturerna, och ta upp kulturkonflikter, otillräckligt skydd, rättsosäkerheten både för kvinnor på flykt och oskyldigt anklagade män, ROKS-aktivister i tjänstemannaposition, klaner som straffar avvikare, med mera.
Inte ens rejäla kännbara påföljder ids man numera kräva, om förövaren är felkodad rent värdegrundsstrukturmässigt. Kanske ett tarvligt e-brev till Annie Bilderberg Lööf är värt tio våldtagna kvinnor i medial uppmärksamhet?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
Det är inte handlingarna i sig som är intressanta, utan VEM det är som begår dem.
Att tusentals kvinnor blir våldtagna på riktigt, dvs. insläpande bakom en buske av en främmande man, är helt ointressant pga. att i princip 100% av gärningsmännen är berikare.
Att vita män tar sig friheten att stöta på sina kollegor på firmafesten eller bara säga något i stil med ”Godmorgon, du ser snygg ut i dag” är däremot ett helt enormt intressant problem som medierna måste ge obegränsad täckning åt.
Enligt min uppfattning, är detta en helt normal del av feminiseringen av landet. Som andra beskriver ovan, struntar de vita medelklasskvinnorna nästan helt i de verkliga våldtäkterna men de är extremt engagerade i # me too och liknande fenomen. Det finns även väldigt rimliga förklaringar till detta beteende, om man vågar utgå från den kvinnliga biologin.
Hej.
Förvisso: jag vet att du vet att jag vet vad vi talar om. Däremot är det en bra fråga att ställa i alla sammanhang där feminism, övergrepp och dylikt debatteras eller nämns.
Varför detta mediala fokus på ’Klådan’ i Akademien och inte på tusentals vanliga offer? Och så vidare.
Det blir, för de Goda Värdegrundstroende rasisterna i sällskapet, svårt att upprätthålla både den interna och den offentliga narrativa strukturen om frågan ställs – helst på ett oskyldigt och lite naivt sätt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Jag såg också den där intervjun där Annie fick sitta och framlägga sitt försvarstal för vad hon hade gjort helt oemotsagt av denna skjutjärnsjournalist som brukar kallas för den hjärtlösa på TV4 som inte vill att män skall ha någonstans att göra av sin sexualitet. Men det är en annan femma. Jag tog ansvar för Sverige säger Annie, för vad frågar man sig? Kanske för att släppa fram en statsminister som inte lyfter ett finger för att stoppa invandring av sådana som begår hedersmord på sina egna kvinnor! Eller sådana som på öppen gata dödar människor med skjutvapen osv..osv. Eller som tömmer vår välfärdskassa med bidrag som skattebetalande svenskar bara kan drömma om. Hon är en delorsak till den enorma polarisering som nu finns! Skall hon snacka om hat som så har hatat och förtalat 1 miljon 200000 tusen människor som har en annan åsikt än vad hon har. Hon ställer i praktiken inte upp på alla människors lika värde (bara om man tycker som hon). Detta gör att hon inte är en demokrat! Kvinnor får inte för Annie bestämma över sina egna kroppar när det gäller sexet osv. Kärnkraften! Miljötoket! SEDAN SKALL HON ALDRIG ALDRIG FÖRLÅTAS FÖR ATT HON SABBADE DETTA YPPERLIGA TILLFÄLLE ATT BLI FRI DENNA ORDBAJSANDE LÖFVEN. DETSAMMA GÄLLER DEN OLIBERALA LIBERALA LEDAREN. Annie tvingar återstoden av alliansen att samarbeta med SD om de skall nå sina mål. Där vill jag att Sonesson blir statsminister så att det blir verkstad och inte bara snack. Han är tuffare än tuffa Uffe. Ebba är en tillgång.
Ensvensktalande man har knivhuggit tre personer i centrala Oslo.
För den som orkar läsa kvällstidningarnas hela text visar det sig mot slutet att mannen är 160 cm lång och besitter ett nordafrikanskt utseende.
Såpass.Hmm,hmm, jag tror jag förstår.
Det verkar som om pappersdelen släppt på värdegrunden och försöker ta tillbaks delar av det tappade förtroendet till skillnad från Bonniers-tv.Värdegrunden kolliderar med kronor och ören kan man tänka.Bonniers tänker sig ju att spendera en del såna den närmaste tiden och verkligheten trycker väl på.
Man får inte glömma att Sverige är ett litet exportberoende land.Svensktalande
160-centimeters svenskar med nordafrikanskt utseende är kanske inte vad Norge suktar efter.Detta enkla faktum skulle kunna innebära stora utmaningar för både Bonnies och Schibsted.Eller om det är fortsatta utmaningar…
@De norska offren
Jag hoppas offren med stöd av Norska staten stämmer våra politiker för terrorbrott då Sverige idag skall ses som ett mycket stort hot mot våra skandinaviska grannländer som Finland, Danmark och Norge. Sverige bör ses som en plantskola och ett safe heaven för terrorister och folkmördare som utan pardon kan slå till i vår geografiska närhet mot den vita och västerländska ursprungsbefolkningen som de hatar så innerligt och vill se utrotad.
Svensk man jagas efter knivdåd i Oslo slår Expressen fast.
Expressen ägs av vilka sa du nu igen?
Den förste svensken har nu fått sällskap av en annan svensk som är lite längre än den förste men allt annat lika…..
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/svensktalande-man-jagas-av-polis-efter-knivdad-i-oslo/
OT
På flera håll pratar man nu om ett inlägg från Katerina Janoch om hur och varför unga kvinnor röstar. Hon visar att bland kvinnor i gruppen 18-29 är C största parti med 18.3% och V näst störst med 17.8%. Hon kopplar sen framgångarna för C med att de har stöd av unga, trendiga mode- och sminkbloggerskor.
Kanske dags att fundera över det här med kvinnlig rösträtt? Eller är det möjligen enklare att bara dö ut i tysthet?
Bland de yngre männen är SD överlägset störst, med 24.2%.
http://katerinamagasin.se/unga-tjejers-politiska-forvirring-influencerstyrd-vurm-for-annie-loof-ger-uselt-land-for-kvinnor/
Insta-kontot aningslösa influencers visar på dubbelmoralen.Det är andra som inte ska flyga, själv är en ju en samhällsviktig influencer liksom…
Det visar sig att nåt modeföretag lassat in 200 influencers i ett plan för en mutresa till rivieran.Undrar vems produktplacerade produkter som ska influera influencerna att influera sina följare i fortsättningen…
Lilla Greta,hen får sälja PR-byråns prospekt och dra in miljonerna.De alltid lika ovetande föräldrarna är som vanligt……lika…..ovetande……som alltid.
Asperger, klimatet, skolstrejk, opera, miljoner och en PR-byrå = mongolian hotpot.Ja djävlar i min låda!
Här är förmodligen styrdokumentet till det svenska folkutbytesprogrammet som Fredrik Reinfeldt, Annika Strandhäll, Annie Lööf, och den svans av fosterlandsförrädare som har infekterat statsapparaten, följer. I ”Replacement Migration to Sweden” skriver Institutet för tillväxtpolitiska studier (ITPS), 2004 uttryckligen att vi måste ha invandring från MENA för att rädda välfärden, ty MENA har befolkningsöverskott. Trots att dokumentet är skriven av en svensk myndighet, är den förrädiskt skriven på skolengelska. Regeringen beslöt 2010-12-02 att lägga ned ITPS.
” Finally and most important, there are established migration flows between several countries in Western Asia and Sweden. If Sweden wants to import labour, these migration flows will be valuable.”
…
”In the main, people from North Africa are Arabs and Muslims. This means that they have a lot in common with the people from the Middle East (i.e. Western Asia). As there are established migration flows from countries in the Middle-East such as Iraq, Syria and, to some extent Lebanon, it ought to be possible for North Africans to take part in and become part of the established migration flows from Islamic and Arab countries to Sweden.”
Det kan då vara av intresse att jämföra hur arbetsmarknaden såg ut 2005 och 2018, uppdelat på inrikesfödda och utrikesfödda, enligt SCB. Bland de inrikesfödda finns även sådana som har två utrikesfödda föräldrar, alltså andra generationens invandrare.
2005 fanns det i ålderskategorin 15 – 74 år totalt 6663000 personer, varav 5692900 inrikesfödda och 970100 utrikesfödda, vilket andelsmässigt motsvarar 85 % respektive 15 %. För inrikesfödda var arbetslösheten 6,8 % och sysselsättningsgraden 66,8 %. För utrikesfödda var arbetslösheten 14,1 % och sysselsättningsgraden 55,9 %.
2018 fanns det i ålderskategorin 15 – 74 år totalt 7460800 personer, varav 5824900 inrikesfödda och 1635900 utrikesfödda, vilket andelsmässigt motsvarar 78 % respektive 22 %. För inrikesfödda var arbetslösheten 3,8 % och sysselsättningsgraden 70,4 %. För utrikesfödda var arbetslösheten 15,4 % och sysselsättningsgraden 61,8 %.
För att räknas sysselsatt måste man ha arbetet minst en timme i veckan. Så är definitionen.
Man ser ju implicit att det är den svenska delen av befolkningen, inte utrikesfödda, som betalar godhetsknarkarnas humanitära stormaktsdrömmar och folkutbytesprogrammets försvarare! Men hur länge till?
Talet om att omfattande ”arbetskrafts”-invandring från MENA skulle rädda välfärden och våra pensioner är ju bara nys. Fredrik Reinfeldt, Annika Strandhäll, Annie Lööf, LÄGG NER!
Länkar till min kommentar 14:43:
http://www.tillvaxtanalys.se/download/18.6a3ab2f1525cf0f4f95eb8c/1453901727025/Replacement+Migration+to+Sweden-04.pdf
http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__AM0401__AM0401R/NAKUBefInrUtrJmfAr/table/tableViewLayout1/?rxid=7c81746d-e8ef-409f-afd5-145fe7d99721