Vi måste prata om Centerpartiet. Jag beklagar, men vi måste.
Annie Lööfs parti kan bli landets fjärde största efter höstens val och mycket väl ingå i ett regeringsunderlag oavsett om statsministern heter Stefan Löfven eller Ulf Kristersson. Och partiet är fullkomligt galet.
När jag växte upp i de jämtländska skogarna var Centerpartiet och Socialdemokraterna länets två stora maktpartier. De styrde tillsammans. Som MUF:are var C en lika tydlig fiende som S. De var ett grönt, moralistiskt sosseparti, helt enkelt. Tråkigt men aldrig vansinnigt. Under Olof Johanssons ledning inskränkte sig detta omdöme knappast enbart till det lokala planet.
Sedan dess har det hänt en hel del. Centerpartiet har blivit tydligare liberalt på en rad områden (eller ska vi säga ansvarslöst?), och särskilt märkbart är det i migrationspolitiken.
För ett antal år sedan föreslog Centerpartiet i Stockholm att staden skulle införa TÖG (tak över huvud-garanti) för alla, även utländska tiggare. Stina Bengtsson (C) menade då att man inte kan avhysa människor från läger utan att ge dem ett alternativ. På frågan varifrån pengarna för detta skulle tas svarade Bengtsson på klassiskt miljöpartistiskt manér: ”Vad är ett liv värt?” Någonstans i bakhuvudet hörde jag Gudrun Schymans röst eka: ”Det spelar väl ingen roll vad det kostar!”
Bengtssons utspel var ingen olycka i arbetet. I Centerpartiets förslag till budget för Stockholms stad fyra år senare finns det gott om rena tossigheter som borde få borgerliga väljare att reagera, oavsett om de tänkt rösta grönt eller planerat att stödja något av de andra tre allianspartier som säger sig vilja styra ihop med C.
Några utdrag:
- Stockholms stad ska ta mot flera migranter: ”Centerpartiet vill se blocköverskridande samtal om hur staden kan ta emot fler flyktingar och öka antalet asylboenden och boenden för nyanlända runt om i staden. Tjänstemännen får i uppdrag att skyndsamt återkomma med konkreta förslag på var tillfälliga bostäder snabbt kan sättas upp.”
- Nyanlända ska kvoteras ut i alla skolor: ”Alla nyanlända barn ska så snabbt som möjligt få en plats i skolan, detta oavsett besked om asyl eller inte. Staden ska återkomma med ett förslag på kvotsystem för fördelning av nyanlända elever i samtliga skolor i staden. Extra medel som fördelas till nyanlända elever ska följa med eleven till respektive skola.”
- Förskolorna som integrationsåtgärd: ”Staden ska i samarbete med Arbetsförmedlingen, upprätta ett snabbspår för att fler snabbt ska börja arbeta inom förskolan.”
- Kommunen tar frivilligt på sig ansvaret för ensamkommande: ”När ensamkommande fyller 18 år så övergår ansvaret från kommunen till Migrationsverket. Det finner vänstermajoriteten är fel och har därför givit stadsmissionen 10,1 miljoner för att ordna boende i Stockholm till denna grupp. Detta belopp vill Centerpartiet öka och avsätter därför ytterligare medel för detta i denna budget.”
- Kommunala campingplatser för tiggare: ”Alternativa boendeplatser med sanitära lösningar ska upprättas samtidigt som stödet till härbärgen för tiggare på vintern upprätthålls.”
- Jobb för tiggare: ”Titta på Mariefredsmodellen för hjälp till EU-medborgare till arbete i Stockholm.”
- Stöd till de som hjälper illegala migranter: ”Stadsdelsnämnderna ska säkerställa att de frivilligorganisationer som arbetar med barn till papperslösa såsom Stockholms stadsmission har det ekonomiska stöd dessa verksamheter behöver.”
- Stockholms allmännyttiga bostadsbolag ska ge förtur till jobb till de boende i förorten: ”Samtidigt som vi renoverar och utvecklar miljonprogramsområden kan vi ge jobbmöjligheter till människorna som lever där.”
- Förtur till arbeten i staden för nyanlända: ”Kommunala snabbspår ska underlätta för nyanlända att etablera sig på arbetsmarknaden genom möjligheten att jobba inom stadens verksamheter.”
- Färre parkeringsplatser: ”Förtur till byggherrar som slopar bilparkeringar och bygger cykelgarage istället.”
- Byt namn på Trafikkontoret till Framkomlighetskontoret.
- Bromma flygplats ska läggas ner. ”Ett villkor för att bygga ut Arlanda med en ny landningsbana är att Bromma flygplats sedan läggs ner.”
- Dyrare uppvärmning: ”Fortums kolkraftverk ska avvecklas snabbare än planerat. Arbetet med att avveckla bolagets kolpanna KVV6 ska vara genomfört senast 2022.”
- Högre lokala avgifter på användandet av dubbdäck: Staden bör få rätten att införa dubbdäcksavgifter.
- Stockholmarnas bilanvändande ska avvänjas: ”Bostäder ska främst byggas i lägen dit vi kan gå, cykla eller färdas kollektivt, samt byggas högt och tätt där existerande infrastruktur kan utnyttjas. Stockholms stads ska fokusera mindre på bilägande hos stadens invånare.”
Ovanstående är bara ett utdrag, stort blandat med smått. Centerpartiet har som synes en hel del förslag för att permanenta tiggeriet på svenska gator, underlätta för illegala migranter att stanna i landet och staden, motverka bilism och positivt särbehandla nyanlända på en rad sätt. Därtill står C för en en del rena stolligheter som att byta namn på Trafikkontoret.
Utöver detta har Centerpartiet på riksplanet fortsatt att gå sin egen väg i migrationspolitiken. Partiet vill inte bara underlätta anhöriginvandring utan även vidga betydelsen av ”anhörig” till att omfatta fler än den närmsta familjen. På Twitter skriver partiet att den närmsta familjen är ”de som bott i samma hushåll tidigare”. Den som känner till familjestrukturen i de länder från vilka många asylsökande kommer lär höja på ett och annat ögonbryn över aningslösheten.
Konsekvenserna av detta skulle bli att de 55 000 anknytningsärenden som Migrationsverket prognostiserar för 2019 sannolikt skulle öka markant.
I många av punkterna ovan går Centerpartiet på kollisionskurs med sina allianskollegor. Hur har de tänkt sig styra Stockholm ihop? Varför tar inte partiet steget ut och lierar sig med Socialdemokraterna och Miljöpartiet?
Centern liknar nämligen Miljöpartiet i flera avseenden. Partiet hatar bilar, har en enhörningsbild av världen där prioriteringar aldrig behöver göras och målkonflikter inte existerar. De skulle trivas förträffligt ihop, även om de råkar konkurrera om samma väljare.
Om Centerpartiet fick styra skulle Stockholms problem cementeras. Bevare Sverige och Stockholm från centerliberalismen.
Läs även:
Carolin Dahlman
Ja, jösses…..
De är skogstokiga, men så har det varit i 15-20 år. Men vad gäller C verkar detta nu åtminstone vara någorlunda känt. Det tog ett tag, men nu är det väl ingen som inte är övertygad migrationsextremist som röstar C?
Sen betvivlar jag att L är bättre. De har inte varit så framträdande i debatten senaste tiden men det finns nog goda möjligheter för C att få stöd av L för flera sina förslag på migrationsområdet. Om man tittar på hemsidan säger L:
” Asylrätten ska värnas. Alla har rätt att söka asyl men det betyder inte att alla får asyl. Det är varje människas skyddsskäl som avgör om man får stanna eller inte. Samtidigt måste det finnas ventiler i lagstiftningen som gör att vissa personer utan asylskäl ändå får stanna på grund av ömmande omständigheter. Vi är kritiska till att regeringen försämrat dessa möjligheter.”
”Människor som flyr riskerar sina liv på Medelhavet efter att ha betalat dyra pengar till smugglare. Det behövs istället fler lagliga vägar till Europa. Fler kvotflyktingar måste få skydd i Sverige och EU. Det skulle ge inte minst kvinnor och barn ett liv i frihet. Vi anser att den mamma eller pappa som flytt krigets Syrien ska kunna återförenas med sina barn. Vi är kritiska till att regeringen försvårat för familjer att återförenas.”
”Svenskundervisning och obligatorisk samhällsinformation om vad som gäller i vårt land ska ges under asyltiden. Det måste bli enklare att praktisera eller jobba. ”
Så, vad säger panelen? Kan C och L samarbeta kring asyl- och migrationsfrågor? Jag ser det som väldigt troligt att de kan komma överens!
”Ventiler” behövs i asyllagstiftningen, säger L! Det måste bli lättare att ”återförenas”! Den sittande regeringen är stygg! L är KRITISKA till alla elaka skärpningar!
Jag får nästan nypa mig själv när jag läser detta. L låter faktiskt nästan exakt som de lät 1990…… Westerberg går igen!
Om L sitter kvar, kan jag inte se annat än att de med glädje kommer att arbeta med C för att öppna alla portar på vid gavel. Vidare är det en hög sannolikhet att de i högstämt moraliserande tonläge kommer att KRÄVA en slappare asylpolitik för att ge sitt stöd till S och/eller M. Historien indikerar att de större partierna villigt kommer att vika sig……………..
”Vi anser att den mamma eller pappa som flytt krigets Syrien ska kunna återförenas med sina barn.”
Hur är man funtad om man flyr utan sina barn?
Tanken är väl att mannen ska göra den farliga resan ensam och sedan få en flygresa för sin familj betald av mottagarlandet efteråt. Så sker ju i många fall när ankarbarnen får hit sina familjer i efterhand.
”Tanken är väl att mannen ska göra den farliga resan ensam och sedan få en flygresa för sin familj betald av mottagarlandet efteråt.”
Ja.
Även svenska Röda Korset har länge aktivt bidragit till detta genom att finansiera flygresor för ”anhöriga”.
Länk till L:
https://www.liberalerna.se/politik/flyktingar/
Så som jag ser det är det dött lopp mellan C och MP beträffande galenskap. Om man vill hitta något tokigare parti är man tvungen att gå till Fi.
Och naturligtvis har Kristersson och de nynya Moderaterna exakt n o l l trovärdighet gällande hans så kallade ”ansvarsfulla migrationspolitik” så länge som han ens funderar på att bilda en regering tillsammans med Annie och hennes parti.
Alltså MP har ju minst halverat sig sedan sin storhetstid.Någonstans måste ju dessa väljare ha tagit vägen.Summan är konstant, det är bara det tillfälliga tillhållet som förändrats.Dessa väljarskaror väljer naturligtvis inte större partier som SD, M eller S.Nej ett lagomt litet parti ska det vara så att man får genomslag.Tids nog lämnar man också ett kvaddat C bakom sig och knallar vidare till FI, möjligen V.Kvar sitter bönderna och undrar vad Annie gjort med deras parti precis som moderaterna efter Reinfeldt.
Ja, det finns ca 5% pissliberala och fiiina medgångsväljare som likt en fårskock vandrar runt mellan de partier som genom sin ”godhet” är medias favoritgullegrisar.
Det konstigaste är att centern inte får några frågor i MSM om sitt program. Inga frågor om problem och målkonflikter.
Det enda jag saknade i centerprogrammet var ett förslahg om sänkning av rösträttsåldern till tio år. hela Sverige har blivit helt infantilt!
Tyvärr kommer nästa statsminister troligen heta Annie Lööf.
Varför det? Enkelt, Marcus Wallenberg tog henne med till Bilderbergmötet året innan ett väl. Varje gång det hänt är den personen nästa statsminister.
Göran Persson,Reinfeldt 2ggr,löfven.
Notera gärna att Mona Sahlin inte var med 2009 innan valet.
Kristersson har inte varit medbjuden ,han är redan ute ur leken,trots god ton och ”vuxna samtal”,God ton,hehehe,vilken sopa.
@ Qas,
”Tyvärr kommer nästa statsminister troligen heta Annie Lööf.”
Jag har gissat på att Löfven sitter kvar och att Annie blir migrationsminister. Men visst, hon kan väl lika gärna bli statsminister. Löfven verkar ju ganska trött men Annie är full av energi! Ett nyliberalt drömrike med miljoner glada migranter i plåtskjul som villigt går till sina enkla jobb är inom räckhåll! Bara en liten ansträngning för att slutligen få tyst på alla negativa rasister krävs! Det kan nog Annie fixa!
För den delen av 7K med ett IQ som möjliggör att de knyter skorna själva kan Annie framstå som en nästan perfekt ”fall guy”. Låt henne ta över och bli extremt hatad, samtidigt som alla moderater och sossar i lugn och ro kan mjölka det sista ur ett döende Sverige innan de drar till någon helvit enklav med behagligt klimat…………………..
Man får inte glömma att det finns en stor majoritet bland befolkningen som avser att acceptera fortsatt hög invandring efter valet 2018. Även om Afs skulle lyckas ta sig in, så kommer 7K att ha stöd från 7 väljare av 10. Alla är givetvis inte fanatiker som köper Annies världsbild, men det är naivt att tro på ett scenario där Sverige under ordnade former lägger om migrationspolitiken och undviker mer omfattande samhällsförändringar.
Separatism är en tilltalande lösning med tanke på alternativen, men det innebär också höga kostnader på alla sätt att bo i närheten av betydligt fattigare grannar.
” men det är naivt att tro på ett scenario där Sverige under ordnade former lägger om migrationspolitiken och undviker mer omfattande samhällsförändringar.”
Instämmer.
”men det innebär också höga kostnader på alla sätt att bo i närheten av betydligt fattigare grannar.”
Det är MYCKET bättre att vara granne med 3je världen än att vara en del av den……
Om en kommun bryter sig ut ur Sverige och eliminerar mångkulturen inom sitt område, blir den förmodligen väldigt rik väldigt snabbt. Det är helt realistiskt att tänka sig mycket lägre skatter kombinerat med mycket bättre offentlig service. Dvs. som i CH eller Liechtenstein….
”Den ljusa stenen” är ett trevligt litet land. Mest känt för sina duktiga skidåkare och elverktygsföretaget Hilti.
Förutom L, borde C även kunna få stöd av KD i en del migrationsfrågor. Nu är det väl ingen som tror att KD kommer att vara kvar i riksdagen, men om någon är intresserad så skrev Ebba Busch Thor i juni 2017 ett ganska informativt inlägg:
”Ebba Busch Thor och Emma Henriksson: Låt fler unga afghaner stanna!”
”Regeringen måste snabbt återgå till lagstiftningen om synnerligen och särskilt ömmande omständigheter, skriver Ebba Busch Thor och Emma Henriksson.”
”I oktober 2015 slöt därför sex av riksdagens partier – däribland Kristdemokraterna – en överenskommelse om 21 insatser med anledning av flyktingkrisen. Syftet var att skapa ordning och reda i mottagandet, få till en bättre etablering och dämpa kostnadsökningarna. Men regeringen valde kort därefter att bryta överenskommelsen när den införde den tillfälliga lagen. Med den kom ett antal beslut som vi kristdemokrater motsatte oss och som vi nu ser effekterna av. Rätten till familjeåterförening begränsades, något vi röstade emot.”
”De pojkar och unga män som i dag riskerar utvisning till Afghanistan lever många gånger inte upp till de högt ställda kriterier som gäller för asyl. Samtidigt råder det knappast någon tvekan varken om att Afghanistan är en mycket farlig plats och att förutsättningarna för ett väl fungerande liv där är väldigt begränsade. Inte nog med detta. Många av de som kom hit för nästan två år sedan är särskilt utsatta. Många har vuxit upp som flyktingar i Pakistan och har kanske inte ens några egna minnen från det land som de riskerar att utvisas till. De har tappat kontakten med sina anhöriga, om de alls finns i livet. Flera tillhör utsatta minoriteter. De saknar kontakter i landet och möjligheterna att försörja sig själva är extremt begränsade. Oavsett om de fortfarande är barn i lagens mening eller hunnit bli myndiga är de oerhört utsatta.
Det är vår bedömning att betydligt fler av dessa skulle ha kunnat beviljas uppehållstillstånd om regeringen inte med den tillfälliga lagen tagit bort möjligheten att göra en bedömning utifrån synnerligen och särskilt ömmande omständigheter.”
https://kristdemokraterna.se/ebba-busch-thor-och-emma-henriksson-lat-fler-unga-afghaner-stanna/
”har kanske inte ens några egna minnen från det land som de riskerar att utvisas till”
Detta argument upphör aldrig att förvåna mig. Tjatet om att hazarerna inte bott aller aldrig varit i Afghanistan. Och det kommer från folk som anser att Sverige är det bästa landet för dessa främmande män att bosätta sig i.
@Utlandssvensk,
Jag lade också märke till detta tokiga inlägg från KD, men jag drar en helt annan slutsats, och tror att Ebba Busch Thor i praktiken var tvungen att skriva under detta, samt att ibland även göra en del andra tokigheter. Vad jag kan förstå hör Henriksson till de politiker Ebba gärna har velat bli av med. Det är den invandringsliberala delen av KD som riskerar att dra partiet ur riksdagen.
Om Ebba Busch Thor fick mer fria händer föreställer jag mig att KD skulle framstå som ett tydligt högerparti med en mer verklighetsanpassad migrationspolitik. Väl understött av ungdomsförbundet, KDU. Det är nog ingen tillfällighet att detta är landets näst största politiska ungdomsförbund, och det trots att partiet är så litet. Jag tror inte heller att det är någon tillfällighet att Ebba verkar gå bra ihop med Bert Karlsson, trots att de kan förefalla aningen omaka.
Kan sedan Hanif Bali ersätta Kristersson som ny M-ledare kanske det inte är så avlägset med en regering M + KD + SD + MED. Där Medborgerlig Samling (MED) mycket väl kan tänkas vara den förståndiga samarbetsingenjören. (En del tänker säkert på Afs här, men jag tror inte alls att det partiet passar in i sammanhanget).
Hej.
Stockholm är inte en stad man reser till, utan förbi, om man absolut inte måste dit.
(Turister kan väl för all del ha viss behållning av staden, men som fd. deltids-Stockholmare i exil sedan EG-omröstningen är ovanstående mening min hjärtligt kända sanning vid varje påtvingat besök och passage av ’Eken’.
Nog bör vi kunna få till en ’Förbifart Stockholm’ både för tåg och biltrafik?
Hursa?
Miljöfascister och Centerfetischister motarbetar snabb och miljövänlig passage förbi eller genom staden? Jaha, ja – och avgift för dubbdäck? Tack, då skriver jag bilen på Slatko i Split.
Ta in varenda en som påstår sig ha bott i samma hushåll? Jomenvisst sörru, tjomme! Ussare tjö, en annan har ju bott i BZ-hus en gång i tiden – hur många dussin av de pajsarna kan få barre i Hufvudstaden via mig i så fall? Visst vill väl Stureplans centerbroilers vara mitten på ett spett mellan fulltatuerade ROC:s och Mujahedin-veteraner? (Mujahedin har inget med Sven Hedin att göra.)
Lite granna Betnér-humor blir det att tycka om Centerpartiet – man blir trött i benet av att sparka in en dörröppning…
För att citera salig Gösta Ekman: ”Allvarligt talat, hur gör man?” (även om han pratade om samvetsöm konsumtion). Nå, ett är säkert: den som röstar på Mp eller C förtjänar allt vad de drabbas av.
(Kanske det finns någon ö vi kan ge alla Centerpartister och Miljöpartister, så att de kan bygga sitt lyckorike där?)
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
Nu har du nått Kafkastadiet! Allt framstår som totalt absurt och det enda man kan göra är att skratta åt eländet. Been there, done that!
Men du får verkligen till det ibland! ”Mujahedin har inget med Sven Hedin att göra”! Hysteriskt roligt! Varför det är så kul vet jag inte riktigt, men jag kan nästan inte sluta att skratta. Kanske har jag blivit som Kalle Anka i den klassiska kortfilmen på julafton? Efter att ha kämpat mot den vanvettiga hackspetten ger han till slut upp och blir själv tokig………….
De kan väl få Gotska Sandön. Eller om de behöver lite mera plats kanske vi kan hyra Novaja Zemlja av ryssarna. Där är det svalt och skönt så de behöver i alla fall för egen del inte oroa sig så mycket för den ”globala uppvärmningen”. Och kanske skulle den kvarvarande (?) strålningen göra dem gott?
”Stockholm är inte en stad man reser till, utan förbi, om man absolut inte måste dit”
Vi vet att du längtar tillbaka hit 🙂
Jag kan bjuda på en ekologisk veteöl på Nytorget nästa gång du kommer.
Glöm inte att besöka den ekologiska frisören nära Mariatorget efteråt.
Hej.
En platta mellisar på Plattan, eller fickljummen Brännvin Special och Marinella vid Djurgårdsbrunnskanalen, eller varför inte Kalle Vit och jazztobak i Rålis eller rentutav ett par Aurora, en grillad kyckling och nakenbad vid Stadshuset?
Om jag skall vara nostalgisk, då, asså.
Hälsningar från HellyHansen-land;
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
”En platta mellisar på Plattan, eller fickljummen Brännvin Special och Marinella vid Djurgårdsbrunnskanalen”
Nu fick du mig att tänka på ”De kallar oss mods”….
Hej.
Hehe, tänk mer nitar & läder & frisyrer vanliga på höns av hankön – och pråmar till kängor så kommer du sanningen nära 🙂 .
För ordningen vill jag påpeka att vitsen om mujahedin och Sven Hedin är stulen – troligen från radioprogrammet ’Plattityder’.
Är det månne något med C och Mp som gör att en annan inte vill hålla sig till ämnet? Jag menar, Hans ställer trots allt allvarligt menade frågor och partierna riskerar få än större möjlighet till åverkan efter valet – och vi (dvs jag, men delat ansvar är ingens ansvar…) spexar och har oss.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Om du med ”Plattan” menar Helikopterplattan så är jag på.
Förbifart Sthlm blir ganska säkert avgiftsbelagd.
Samma journalister som i många år opartiskt behandlade mp med silkesvantar behandlar i dag c likadant.Liberalt kallas det visst.
till SSU:s vallåt 2018 ”Sverige behöver en socialdemokratisk regering igen”.
Det här är nog ingen hit som Aftonbladets politiska pop-expert Bianca Ingrosso skulle ha sagt.
För egen del kissar jag på mig.
https://videos.files.wordpress.com/rVIqqSp7/ssu-vallc3a5t-2018_dvd.mp4
LövenJugend dansar i fultakt…
Vi har ett par 10-tal procent av väljarkåren som saknar verklighetskontakt vilka lockas av naiva idealistpartier. Efter MPs haveri har de nu blivit ett eftertraktat byte för C.
Då dessa partier hamnar i en vågmästarroll i stort sett oberoende vilken regeringsbildning vi får kan de utpressa regeringen att följa deras utopiska ideer i migrationsfrågan.
Naturligtvis ligger ett tungt ansvar på främst S och M som inte har satt ner foten ordentligt och tydligt markerat att de inte tillåter utpressning från verklighetsfrämmande idealistpartier i viktiga samhällsfrågor.
@ Eskil,
Som jag ser saken, är både S och M djupt splittrade i asyl- och migrationsfrågorna. Många inbitna migrationsextremister sitter sen länge på framträdande poster och även om de just nu är på defensiven krävs det sannolikt inte mycket för att de ska träda fram igen. Om C och/eller L ställer krav på en slappare migrationspolitik för att stödja en regering efter valet, kommer de direkt att finna starkt stöd inom S och/eller M.
Kristersson var lika mycket extremist som Annie under LÅNG tid. Vad krävs för att han ska återgå till detta? En ytterst blygsam doft av köttgryta räcker nog! Löfven ser jag bara som en ganska patetisk frontfigur men bakom kulisserna i S finns det sannolikt en hård kamp mellan realister och migrationsfanatiker. Men som vi alla vet, gäller makten framför allt för S. Om priset för denna är större inflöde av asylanter, tror jag att partiet är villigt att betala utan mycket till betänketid…
Vi får väl se, men troligen kommer inte S och M kunna bilda egen regering, utan även C och möjligen L kommer att krävas för majoritet. Svårt att se annat än att Annie och majoren då tillåts att diktera migrationspolitiken….
Det lilla hopp som finns är M+SD. Det är fullt möjligt att de två partierna kan få egen majoritet. Men Kristersson har ju stängt dörren hårt, så då krävs det nog en intern revolt inom M. Inte omöjligt, men heller inte troligt. För många gamla reinfeldtare…..
”Löfven ser jag bara som en ganska patetisk frontfigur men bakom kulisserna i S finns det sannolikt en hård kamp mellan realister och migrationsfanatiker.”
Ja, och Johan Westerholm på Ledarsidorna är ju exempel på en realist som nog får betecknas som dissident.
Mäkta impopulär inom etablissemanget, t.o.m utsatt för många antidemokratiska attacker, sin hemsida, personligen, samt medarbetare, och t.o.m. familj och släkt.
Jag tror dock att AfS kan komma över spärren.
Finns en liten chans att MED möjligen också kan komma över.
Samt att L riskerar komma under.
I så fall blir det ett riktigt dödläge där M måste bestämma sig för vilken väg de skall vandra.
@ Magnus,
”Jag tror dock att AfS kan komma över spärren.”
Ja, jag börjar också tro det! Fast jag trodde att SD kunde komma in 2002 och 2006! Så jag litar inte riktigt på mig själv. Men jag VILL rösta AfS….
MED tror jag inte får över en procent. Många duktiga individer som har gjort ett seriös arbete, men de verkar inte få fotfäste i debatten. Tanken var väl främst att ta missnöjda M väljare som inte var villiga att ta steget till SD. Det verkar inte funka, utan SD tar de rösterna.
AfS är ute efter de missnöjda SD väljarna och där kan de kanske hitta 4%! Men Jimmie är ganska vass nu, så det blir inte lätt.
Men spännande är det! Detta blir det helt i särklass mest dramatisk valet i modern tid. Det är verkligen öppet…
@ Utlandssvensk
Du har nog rätt om MED, de kommer inte över 4% spärren.
Men jag tror att de ligger på högre procent än 1…kanske 2-3?
Deras problem är att de inte tillåts komma ut i MSM och riksmegafonerna SVT/SR, mest bara Internet och torgmöten.
Så de syns helt enkelt inte ens för den stora massan.
Så är det iofs för AfS också, även om några incidenter (på gott och ont) har flaggats upp i större sammanhang.
Dock har de med sig alla avhoppare från SD, så de har nog en chans att bryta vallen.
Angående M’s eventuella vågbrytarroll så tror jag inte de kan regera med S.
Ponerar man att hälften Reinfeldtare vill S, och hälften vill SD så imploderar partiet, med ett akut omval av ledning och partiledare.
Det bör då skapa en dominoeffekt där regerande S+M konstellation löses upp (om ens hunnit bildas regering än).
Det är inte sannolikt att det redan hunnit bildas regering än, men då kan säkert tillräckligt många begära omval.
I det skedet står Reinfeldtare ensamma som parti, medan resten av gamla M antingen går mot SD, eller mot MED som då får sin stora boost med flera procent.
Då står vi inför ett omval där det på förhand bör gynna ”SD-blocket”.
Det M som vi känner idag kommer bara att vara halva sitt gamla jag.
Ett ytterligare nybildat ”M” alternativ ser jag inte som troligt ens inom en överskådlig framtid.
Dock tror jag att SD hellre behandlar dagens M snällt, för att kunna bilda regering med direkt i stället för en valpolitisk soppa, med oval etc.
Tyvärr så tror jag (som vi sagt många gånger i bloggen) att en regering av SD-blocket kommer att bekämpas hårt och in i det sista (för alltid?) av det marinerade S-etablissemanget.
Landet kommer att få betala ruskigt dyrt med ett politiskt lamslaget, och bakbundet styre.
Enda chansen kommer att vara att oblygt avsätta så många tjänstemän man kan, samt ändra lagar och direktiv så mycket som går, allt för att minska blockeringar och öka möjligheterna att kunna genomföra förändringar.
Om det skulle vara så att M kommer i en klar och renodlad vågmästarställning, hur tror ni här på bloggen att det partiet skulle agera?
Scenariot skulle vara t.ex att SD får 30%, M 16% och totalt 10% av rösterna går till partier som inte kommer in (t.ex MP, L och KD). Det blir då M som väljer regering. Antingen S plus delar av övriga gamla 7K eller SD.
Jag vet att detta inte är det mest troliga utfallet, men det verkar faktiskt helt möjligt. Kanske är det även därför JÅ drar sig för att gå hårt mot M och istället svingar mot S? Det verkar även klart att det finns en hel del M politiker, inte minst ute i kommunerna, som är öppna för att samarbeta med SD.
Kan det bli en revolt inom M mot Kristersson och det övriga gamla gardet? Eller skulle gräsrötterna acceptera ytterligare 4 år med öppet stöd till en S regering, eller något väldigt snarlikt?
Jag har faktiskt ingen aning, men det vore kul att höra om någon har en kvalificerad gissning.
Jag vet inte om den är kvalificerad, men min gissning är att M i det scenariot väljer att stöda S (inkl. C + L ) .
M kan ju fortfarande inte ta avstånd från Reinfeldt och hans vansinnespolitik och inte heller vågar Kristersson ”fiska i grumligt nazistvatten” och välja Åkesson framför Löfven.
Så vi får DÖ 2.0 – vilket resulterar i att Moderaterna totalhavererar både beträffande väljare och politiker.
Det är som sagt bara en gissning, men om jag vore tvungen att satsa pengar så är det alternativet som jag skulle välja.
Det skojiga i det hela är att M och S nästan helt på egen hand genom sin öppna-hjärtan-och-gränser-politik har skapat ett tredje + 20 % block i Sverige och därmed omöjliggjort sina egna chanser att kunna bilda majoritetsregeringar eller ens stabila minoritetsregeringar.
Visst, han den där Åkesson har ju då och då varit duktig, men han skulle aldrig ha nått ens 10 % utan den hjälpen som han fick – och fortfarande får – från M och S .
Ytterligare en fundering:
Kanske överskattar jag vilka möjligheter C och L har att påverka politiken efter valet. Man kan ju även tänka sig att S+M bara gör upp om någon halvhård migrationspolitik och sen får C och L välja om de stöder den eller SD. De tidigare mittenpartierna har då de facto hamnat i ungefär samma läge som V alltid har suttit i, dvs. de har inte mycket till val utan får stödja S+M även om de givetvis likväl kan gnälla oavbrutet.
Fast detta förutsätter ett ganska öppet samarbete mellan S och M, möjligen även att de bildar regering tillsammans. Men liknande har skett i flera länder i Europa, så varför inte? M lär väl bli förloraren på sikt, om demokratin finns kvar. Men Kristersson tar nog den risken om alternativet är att göra JÅ till statsminister….
Svensk riksdag efter valet lär bli som pytt i en panna.Det handlar bara om vad som blir minst pyttigt.Ingen lär i alla fall bli riktigt nöjd med smaken eftersom det handlar om rester.
Eller som Stig-Björn Ljunggren har uttryckt det: ”ett sprängt skithus”.
Blev C galet före eller efter Lööfs möte med Bilderbergarna?
” Stefan K,
C blev galna ungefär samtidigt som M, dvs. kring sekelskiftet. I båda fallen var det fråga om gradvis tilltagande migrationsextremism under cirka 2000-2003 och sen låg de konstant fram till 2015, när M hoppade av.
Ett exempel från C är Fredrik Federly (även känd som Ursula), som står väldigt nära Lööf. Han skrev 2002:
”Ett inlägg från Fredrick Federley, CUF
Det är hög tid att vi för den svenska solidariska politiken till ett nytt plan. Allt för länge har vi levt och isolerat oss från omvärlden. Med en sträng flykting- och invandringspolitik har vi skapat ett klimat som tillåter vardagsrasism och som ser invandrare och flyktingar som en belastning i stället för en resurs. Det är hög tid att vi går mot ett samhälle med öppna gränser och en fri invandring. ”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJjv8G/fram-for-oppna-granser-och-fri-invandring
FP (eller L) blev dock tokiga mycket tidigare. I deras fall slog vansinnet till redan i mitten av 80-talet.
@Stefan K :
C blev galet den 19 Mars 2001.
Som av en märklig slump skedde det samma dag som Maud Olofsson blev vald till partiledare…
Vi lär få se 7k:arnas politiker och mediamänniskor gå bananas imorgon.
Och i veckor framåt.
Först bränderna.
Sen S:s SS-historia.
Som experten Arnstad drar ut för att attackera (just han av alla experter).
Sen alla mördarna som rymmer och polisskjutningarna på det.
SSU:arnas Nordkorea-hit ”Gangnam Style” – årets mest näthotade virala regim-hit.
Afghan-amnestin som överklagas både till Migrationsöverdomstolen och Bryssel(vaffan händer om det blir olika besked?)
Vete ju fan om man inte ska köpa upp sig på en back bira eller två också?
Man blir alldeles mörkrädd av allt vänsterflum. Men man får ju anta att man är ute efter det här :
https://voiceofeurope.com/2018/08/expert-rarely-has-so-much-wealth-been-destroyed-in-peacetime-as-under-merkel/
Magnus skriver:
”Angående M’s eventuella vågbrytarroll så tror jag inte de kan regera med S.”
Weasel skriver:
”Jag vet inte om den är kvalificerad, men min gissning är att M i det scenariot väljer att stöda S (inkl. C + L ) .”
Jag tackar för svar! Visst är det en intressant fråga! Kanske den viktigast just nu för Sveriges (eventuella) framtid. Självklart kan vi bara spekulera, men det är verkligen ödets ironi att moders Sveas fortsatta överlevnad mycket väl kan komma att vila i händerna på hennes värsta plågoande någonsin.
Jag har, som sagt, ingen aning om vad M kommer att göra om de hamnar i den sits vi pratar om. Det känns väldigt öppet. Men man kan konstatera att sannolikheten för att de hamnar där faktiskt verkar hygglig hög. Sentios senaste ger SD 25,5 och M 19,1. De har L på 4,6 och MP och KD under spärren. Det ligger väldigt nära mitt scenario ovan! Ett litet, litet tapp för L räcker. Och det känns väl helt möjligt!
Utlandssvensk,
Jag har flyttat din kommentar till den nya bloggposten om ämnet i fråga.
Mvh,
Hans
@ Hans,
Tack!
En rosa flickboksdröm som illustrationen till inlägget passar bra. Det beskriver väl C med partiledaren Lööfs mognad och världsbild. Det är gulligt och lockar uppenbarligen en del väljare. Att låta politiker med den rosaskimrande synen på samhället och världen få makt över hur landet styrs är dock förödande för att inte säga direkt farligt. Sedan kan de ha hur fina akademiska examen som helst. Det hjälper inte.