Gängvåldet tar inte semester. Det har blivit uppenbart för regeringen hittills i sommar. Under en tvåveckorsperiod sköts sju personer ihjäl. Det fick Stefan Löfven att mitt under Almedalsveckan be justitieministern att kalla till sig polisledningen.
Sedan dess har det fortsatt att skjutas, senast i ”en av våra fina stadsdelar” Rinkeby (för att tala med Karin Wanngård).
Häromdagen presenterade Morgan Johansson flera förslag för att bekämpa kriminaliteten. Ett av dem var så kallad hemarrest, en fotboja för unga på glid på kvällstid och helger.
Moderaternas Tomas Tobé dömde ut förslaget som otillräckligt, och det är inte svårt att hålla med honom. Tror justitieministern på allvar att den som säljer droger endast gör det på kvällar och helger och sköter skolan resten av tiden?
Socialdemokraterna kastar likt en trimmad tombola ur sig förslag efter förslag för att bekämpa den växande grova brottsligheten. Trovärdigheten i kriminalpolitiken brister emellertid av samma skäl som partiets migrationspolitik.
Dessa trovärdighetsproblem spänner över såväl den lokala som den nationella nivån för Socialdemokraterna. Ena dagen ondgör sig kommunstyrelsens ordförande Karin Wanngård över ”svartmålningen” av de fina förorterna. Nästa dag är hon mycket oroad över utvecklingen och kallar den akut.
Ena dagen anklagar Morgan Johansson Sverigedemokraterna för att ”skada Sverige” med sin verklighetsbeskrivning av kriminaliteten, nästa kräver hans chef ”riktigt, riktigt hårda tag” och ber sin justitieminister att akut kalla till möte med polisen.
Detta hattande mellan önskebild och verklighetsbild sänker trovärdigheten för Socialdemokraterna som parti. Gapet mellan retorik och politik är nu så avgrundsdjupt att vi inte kan annat än hånskratta åt varje nytt utspel från maktpartiet. Ja, vad ska vi annars göra?
Den socialdemokratiska skamlösheten vet sällan några gränser. Mest framträdande är Morgan Johansson. Han är sin ringa storlek till trots regeringens mest arrogante minister, ständigt redo att ge politiska motståndare tjuvnyp och fula tillmälen (som när han bemötte SD:s förslag om att förbjuda NMR med att SD nog ”vill bli av med en konkurrent”. Nu tycker S händelsevis samma sak som SD.)
I Morgan Johanssons senaste debattalster fortsätter denna fula visa. Där anklagas M och SD för att föda gängkriminaliteten med skattesänkningar och förändringar i arbetsrätten. Dessutom får vi veta att S minsann har en målsättning:
Därför har vi socialdemokrater satt upp ett mål om att inga områden i Sverige ska vara särskilt utsatta. […] Socialdemokraterna kommer aldrig att acceptera att otryggheten breder ut sig eller att människor upplever att rättsstaten inte längre är närvarande.
Personligen tror jag att svenska folket högaktningsfullt struntar i vilka mål som den socialdemokratiska partiledningen satt upp. Folk bryr sig om vilka resultat som uppnåtts, och här är facit föga smickrande.
Under mestadels socialdemokratiskt maktinnehav har antalet så kallade utanförskapsområden vuxit. Hedersvåld har förnekats eller relativiserats. Parallella samhällsstrukturer har tillåtits växa. Trångboddheten har ökat. Islamister har matats med statliga bidrag och religiösa friskolor som särbehandlar pojkar och flickor har fått fritt spelrum. Skolresultaten har rasat så pass mycket att nästan 7 av 10 går ut nian utan gymnasiebehörighet i dessa områden.
Ansvaret för denna samhällsutveckling delar Socialdemokraterna med de fyra borgerliga partierna, som varit precis lika naiva och verklighetsfrånvända som någonsin S. Faktum är att mycket av den kritik som S riktar mot Reinfeldts icke-hantering av såväl gängkriminalitet som jihadism och hedersvåld är korrekt.
Däremot blir det uppenbart att Socialdemokraterna lider av obotlig skatte-tourettes. Vilka frågor som än diskuteras bottnar sossarnas argumentation i skattepolitiken. Som om det var jobbskatteavdragen efter 2006 som skapade gängkriminalitet, fallande skolresultat och framryckande islamism.
Som jag tidigare konstaterat är grundpremissen att skattesänkningarna 2006-2014 gröpte ur välfärden objektivt inkorrekt, och att sänkt skatt på arbete skulle vara orsaken till att det skjuts i landets invandrartäta förorter är förstås humbug.
Det var inte många veckor sedan Morgan Johansson med sitt sedvanliga hånleende, apropå gängkriminaliteten, konstaterade att ”vi kan se hur skjutningarna i våra tre större städer minskar”. Nu ökar de igen, och den där utlovade vändningen uteblev. Samtidigt fortsätter polisen att vara oerhört ansträngd och de så kallade mängdbrotten att läggas på hög.
Att beskriva varje positiv förändring, hur tillfällig den än är, som ett trendbrott och en vändning visar på uppenbar desperation från regeringens sida. Den suger i sig minsta lilla positiv nyhet som en svamp. Folket ser däremot igenom detta.
Att statsministern och justitieministern påstår att regeringen står för ”hårda tag” och är ”kompromisslös” mot brottsligheten blir parodiskt när var och en kan läsa om aktuella rättsfall där våldtäktsmän kan gå kvar på samma skola som offret, unga brottslingar kan begå brott efter brott eftersom de aldrig drabbas av några konsekvenser och när mördare släpps ut i det fria igen.
Den socialdemokratiska kompromisslösheten är de facto full av kompromisser. Och de hårda tagen påminner starkt om skumgummi.
Tidigare bloggat:
Skjuta, sköt, skjutit
De skamlösa
En bekant yttrade för många år sedan att ett samhälle borde ha råd med åtminstone en polis på tvåtusen invånare.
Om varje polis kostar 1 MSEK skulle varje medborgare få betala 500 kr/år för att ha lokalpolis närvarande.
I det samhälle jag bor i borde det i så fall finnas 7-8 poliser. Det finns ingen.
Det intressanta är väl att regeringen med Morgan ska lägga ett förslag om att förbjuda ”nazistiska och rasistiska organisationer ”.
Det behövs ingen nobelpristagare att räkna ut vilket parti som åsyftas egentligen. Det här är intressant, de kommer satsa allt på att behålla makten för att under kommande mandatperiod få igenom detta, och,vips,2022 så är den besvärligaste konkurrenten inkapaciterad till verksamhet. Hur vanliga medborgare störs av kriminella och organiserad brottslighet skiter ju sossarna i.det har de ju gjort i 70 år hittills.
Och en intressant sak är vilka incidenter som initierade detta nya förslag.
Som jag läst så anklagas NMR för att dels ha vandaliserat ett ”konstverk” i Visby, och dels för att ha varit ”aggressiva” och attackerat människor.
Men om man tittar på de detaljer som finns så är det ärligt talat svårt att finna någon substans i dessa anklagelser mot NMR.
Missförstå mig inte, jag avskyr de nazistiska åsikterna de står för, men det betyder inte att de begår brott per automatik.
Vad gäller vandalismen av ”konstverket” så var det väl mest en fråga om att någon vält ner några skor i detta ”konstverk” samt skadat en skylt?
Ett problem jag ser med detta är att ingen egentligen tagit någon på bar gärning med att utföra vandalismen?
Det är mer ”guilt by association” med andra ord.
Och visst, det KAN vara NMR medlemmar, men likväl vara någon annan.
Och det behöver inte ens politiskt skäl till vandalismen.
Det finns t.o.m. en möjlighet att det är ”false flag”, dvs antingen konstnären som gör det för att skapa uppmärksamhet, och dels att det är vänsterrörelser som vill skapa polarisering.
Vad gäller misshandel och aggressivt beteende så är det jag läst om även det väldigt värt att ifrågasättas.
När det gäller aggressivt beteende så vet vi ju att det räcker att NMR (eller kanske mer korrekt Sverigepartiet?) är representerade så anser ju vissa att detta räcker för att klassas som ”aggressivt”.
En misshandel består av att en ung dam blivit knuffad(!).
Bara knuffad, inte blivit skadad eller trillat omkull alltså.
Är det verkligen misshandel?
Händelsen börjar tydligen med att någon vänsteruppskattad grupp håller ett torgmöte eller liknande.
Några från NMR (eller Sverigepartiet) ställer sig en bit bort och börjar veckla ut en banderoll.
Detta ogillas av de som håller torgmötet, vilka då går bort till NMR och försöker slita ner banderollen.
Då försöker NMR givetvis hålla emot.
Då börjar det bli en utökad ”kamp” om att slita ner banderollen, varpå det naturligtvis blir lite kroppskontakt medelst lätta knuffar och så (ni förstår scenariot?).
Den här unga damen blir då tillknuffad medan hon håller ett grepp om banderollen.
– Vilket hon polisanmäler(!).
Märk väl, tydligen har ingen polisanmält texten och budskapet på banderollen.
Uppenbarligen en oförarglig text sett ur en juridisk synvinkel.
I min värld är detta som inträffat inte NMR’s fel om de nu hade rätt att veckla ut en banderoll med dylik text.
Det är snarare så att bara själva deras närvaro ogillas, och att det snarare är de som attackeras av vänsteraktivister, och att de då självklart försöker försvara sig och sin bandroll.
– Om man nu ser på detta lite objektivt alltså.
Ärligt talat, hur många gånger har vi inte fått rapporter om att högerextremister anklagas, eller att Sverigepartiet enklas för oro och våld vid lagligt hållna demonstrationståg?
Där det först heter att det var NMR som ”attackerat människor på gatan”, men det vid närmare granskning visar sig att det är motdemonstranterna som blockerat vägen etc?
Eller att vänsteraktivister tutat respektive bankat på tunnor etc för att förstöra torgmöten för SD?
Ur en demokratisk synvinkel har NMR (Sverigepartiet) full rätt att försöka nå ut med ett politiskt budskap, så länge budskapet de framför inte är olagligt.
Vad som däremot inte är lagligt är vänsteraktivisternas fysiska aktiviteter att stoppa Sverigepartiets lagliga manifestationer.
Gilla MR/Sverigepartiet eller inte, det är irrelevant, det är lagar och demokratiska rättigheter man skall förhålla sig till.
Samma gäller för alla partier och grupper (Vänsterpartiet, Fi, Mp…etc) i vårt på pappret demokratiska land.
Så skall det vara om man är demokratisk.
Det är till och med beskrivet i stadgar från FN!
Men vänstern (och kanske stora delar av 7-klövern?) lever inte upp till demokratiska förhållningsregler om ni frågar mig.
”Jag kan avsky vad min granne säger, men jag är beredd att offra mitt liv för att han skall få lov att säga det”.
– Den absolut mest demokratiska formuleringen någon framfört, någonsin!
Vi sossar har tagit fram flera intressanta förslag på hur vi ska möta våra utmaningar.Gängmedlemmar ska bära fotbojor och få utegångsförbud på helgerna så att de inte är ute och ställer till bus.
”Tillsammans mot hot och våld” ska det stå på en pin, alltså ett märke att bära på kläderna, som visar att man inte vill bli hotad eller slagen med Dan Eliassons framgångsrika tafsa-inte-armband som inspiration.
Sedan har Morgan Johansson faktiskt hittat en möjlighet att förbjuda rasister i lagen.Så nu ska rasister förbjudas.
Vi har nyligen visat att vi är fullständigt kompetenta att driva igenom lagar som inte riktigt alla tror på.Efter Almedalen och allt förstår alla att demokratin kräver ett förbud mot rasistiska organisationer.Vem som är rasist och vad som är rasistiska organisationer får definieras inkluderande utifrån de allra svagastes och utsattas perspektiv.Gustav Fridolin är i varje fall på.Det här ska nog gå bra ska ni se.Vad kan gå fel egentligen?
@Aftonbladssossen
Det allra värsta är väl att det inte riktigt går att avgöra om det är ironi eller inte.”Vem som är rasist och vad som är rasistiska organisationer får definieras inkluderande utifrån de allra svagastes och utsattas perspektiv”
låter inte särskilt långsökt i dessa tider.Jag kan lugnt tänka mig att Pride får rasist-klassa MED utifrån brister i värdegrunden till exempel.När lagstödet(!!) återfinns hos just Aftonbladet och Fridolinen är det dags att fundera länge och hårt.Något vi naturligtvis inte kan förvänta oss av C och övriga borgerligheten.
Målet är väl att alla områden skall vara lika utsatta, socialister är ju bra på att fördela fattigdom, nu har turen kommit till att fördela otrygghet också!
”Personligen tror jag att svenska folket högaktningsfullt struntar i vilka mål som den socialdemokratiska partiledningen satt upp. Folk bryr sig om vilka resultat som uppnåtts, och här är facit föga smickrande.”
Exakt så!
Att missbruka retoriken medelst hänvisa till målen, som om de vore synonymt med att man gör något konkret, är oförskämt mot väljarna.
Snarare munväder, ordbajseri, humbug, floskler…etc.
Sossarna glömmer av någon anledning alltid att ge konkreta exempel på HUR de skall komma tillrätta med problem.
Oh, förlåt! Jag glömde visst att de hänvisar till att skattehöjning råder bot på allt.
😉
”Under en tvåveckorsperiod sköts sju personer ihjäl”
Vi närmar oss nivåerna i amerikanska ghetto-städer! Fast det finns fortfarande en bra bit kvar! För 2017 var den stad som hade högst mordfrekvens St Louis, med 65 mord per 100.000 innevånare. Sen ser listan ut så här:
2. Baltimore 55
3. New Orleans 40
4. Detroit 39
5. Cleveland 33
6. Kansas City 32
7. Memphis 27
8. Newark 26
9. Chicago 24
10. Cincinnati 24
Så 24 mord per 100 tusen innevånare krävs för att komma in på topp 10. Vår starkaste kandidat torde vara Malmö. Eftersom den staden har cirka 300 tusen innevånare, behöver den då cirka 75 mord om året. Det verkar väl inte omöjligt, på lite sikt! För att nå hela vägen upp till St Louis krävs det dock kring 200 mord om året. Det låter ju väldigt avlägset, men ge det 10-20 år så ska ni se….
Om vi istället ska titta i Europa, skulle jag rekommendera ett nerslag något väster om den franska Rivieran, nämligen i Marseilles. Där har vi en stad som i princip redan har genomgått mycket av den utveckling som fortfarande pågår i de svenska städerna. Det finns massor att läsa om saken.
Immigrationen av muslimer till Marseilles ägde rum främst på 70-talet och idag är andelen kring 30-40%. Precis som i Sverige finns det inga officiella siffror så det är samma gissningslek. Men utan tvekan genomgår staden islamisering och processen har pågått 20-30 år längre än i dess närmaste svenska motsvarighet, Malmö. Å andra sidan har takten i inflödet varit extremt hög i Sverige sen Fredrik Förrädaren tog makten och Malmö är nu sannolikt förbi Marseille vad gäller andelen muslimer.
Det finns även i övrigt starka paralleller mellan Malmö och Marseille. Båda städerna skiljer sig från andra stora städer i sina respektive länder genom att ghettona ligger inom stadsgränserna. I Paris och Stockholm gäller att de centrala delarna är rika och vita, med ghetton några mil ut.
Zlatan kom från Malmö och ansågs länge symbolisera den påstått stora fördelen med mångkultur. Motsvarigheten i Marseille heter Zinedine Zidane, en något större stjärna än Zlatan.
Så hur ser det då ut med mord i Marseille? Tja, 2012 begicks en tredjedel av alla mord i Frankrike i den staden. Från BBC:
”According to police figures, a third of all the murders in France in 2012 took place in the Marseille region.”
” Victims are usually in their late teens and twenties. Many of them are thought to have been caught up in organised crime.
Ms Seddik believes her son was innocent. But in a cafe in one of the estates, where a group of men are watching the boxing on TV, one young unemployed man takes a different view.
”When a guy dies it is not for nothing,” he says. ”Maybe he’s the snitch.”
The man is a self-confessed drug dealer who claims to know at least 10 people who have been killed.
”It’s not the bad guys who are the drug dealers,” he says. ”We joke with the cops. We sell drugs. We make money. We don’t have problems with the neighbours. Everything, it’s good.”
(länk i separat post)
Det är för övrigt samma eviga prat där om att de som dödar eller blir dödade är ”kända av polisen” samt att mördandet är ”gängrelaterat”. Nu är det ingen tvekan om att detta stämmer, men det man missar är att det inte spelar någon som helst roll. Det är främst olika gäng som mördar varandra i Baltimore och Detroit också, men detta betyder INTE att ”vanligt folk” kan känna sig säkra. Tvärtom är det helt garanterat att när gängvåldet når en viss nivå, så kommer ”vanligt folk” att göra allt de kan för att lämna området.
Slutligen är det, som vanligt, så att precis alla ”lösningar” som nu debatteras i Sverige redan har prövats och misslyckats för länge sen i Marseille och de havererade amerikanska städerna. Massor av hårda och militariserade poliser. Floder av pengar till skolor och alla möjliga ”integrationsprojekt”.
Men vi har väl i modern tid inte låtit oss hindras av empiri från andra länder? Nej, nej, nej!!! Vi svenskar är annorlunda och BÄTTRE än andra människor, så allt det som har misslyckats i andra länder kommer att fungera här!!!!
Lycka till………………………
Intressant statistik, tack!
’Det är främst olika gäng som mördar varandra i Baltimore och Detroit också, men detta betyder INTE att ”vanligt folk” kan känna sig säkra. ’
Nej, precis. Det är ett vanligt fel tror jag att man pratar om mordfrekvensen som ett problem i sig. Om man nu jämför med drunkningar i badkar eller tröstar dig med att det är liten risk för icke kriminella att drabbas. Visst är den ett problem, men den är knappast det stora problemet. Inte för ’vanligt folk’. Mordfrekvensen skall nog istället ses som en indikator. Den korrellerar starkt med hög brottslighet av annat slag och det är denna andra brottslighet som drabbar vanligt folk. Den korrellerar med att polismakten dragit sig tillbaka. Med att skolorna är dåliga. Med öppen narkotikaförsäljning. Med bristande samhörighet med majoritetssamhället och med, kort sagt, mångkultur.
@ Lev,
”Mordfrekvensen skall nog istället ses som en indikator.”
Jo, jag håller med om ditt resonemang här. Ett annat sätt att se saken är att med en hög mordfrekvens och vanligt förekommande väpnade konflikter mellan olika gäng, så blir ett område lite som en krigszon. Även om parterna i ett krig strävar efter att endast döda sina direkta motståndare, innebär inte detta att det direkt är en trygg tillvaro för civilbefolkningen.
Det är också normalt så att man som obeväpnad icke- gängmedlem i ett ghetto i princip blir helt rättslös. Gängen bestämmer vad som är rätt eller fel och även om liv och död.
Ett intressant fenomen som förkommer en del i Sydafrika är gäng som tar över hyresfastigheter. De informerar helt enkelt hyresgästerna att dessa nu ska betala gänget varje månad, istället för ägaren:
”Taken over buildings are a common feature in downtown Johannesburg.
Gangs take over buildings, chasing security out and putting themselves in charge, claiming rent.
Living conditions deteriorate quickly and often become hotspots for drugs and prostitution.”
(länk i separat post)
Hur långt är det kvar till något liknande i Sverige? När måste man börja betala ”beskydd” för att inte villan ska bli förstörd eller ungarna misshandlade? Om det inte redan förekommer, misstänker jag att det kommer på bred front ganska snart.
länk om Sydafrika:
https://www.news24.com/Multimedia/South-Africa/pics-take-a-look-inside-the-gang-owned-buildings-of-hillbrow-20151210
Många bilder! Ta en titt på framtiden!
Hur intressant är det inte det du skriver. Läser ” Fredrik förrädaren” och tänker på ”The American sniper”. Långbössa, 2 km avstånd, en röd prick i pannan och bakhuvudet bortblåst. Den dagen kommer, önskar att jag fortfarande lever då.
@ Mikael Kval,
”Hur intressant är det inte det du skriver.”
Tack!
Angående vår vän Fredrik får vi väl se vad som händer, men jag gissar att du får rätt.
Håller med. Manualen finns i Lee Childs ”Personal”.
Länk från BBC
https://www.bbc.com/news/world-europe-24380941
För den som vill läsa mer, finns det en ganska färsk artikel från den förvisso vänstervridna men likväl alltid välskrivna The Guardian:
”Corrupt, dangerous and brutal to its poor – but is Marseille the future of France?”
https://www.theguardian.com/cities/2017/jun/08/corrupt-dangerous-brutal-poor-marseille-future-france
För den som vill spara lite tid, kan jag sammanfatta: Läget i Marseille är fullständigt bedrövligt, våldsamt och fattigt. Inga ”åtgärder” fungerar och det blir bara värre. Precis som i Malmö, med andra ord.
Filmen French Connection utspelas till stor del i Marseille och den är ungefär 50 år gammal. Man kan väl säga att den visar förspelet till dagens situation.
Just det, del 2. Ettan är i New york.
Fortfarande rätt bra filmer.
Någon sett filmen Le Haine?
Jag undrar verkligen vad för åtgärder som är effektiva och som ger resultat för säg Malmö punkt för punkt? (eller eg nu många områden i våra olika städer) om vi nu verkligen vill få till en förändring på sikt… Massor med nya poliser och specialpoliser/militär? Massutvisningar av våldtäktsmän, kriminella överlag? Utvisning av hela familjer, klaner? Riktigt långa straff i nyuppförda anpassade fängelse utan ’lyx’ av något slag?
Massavflytt med avsägande av medborgarskapet genom erbjudande av en stor klumpsumma? har diskuterats här men då behövs gränserna totalkollas så inte dessa inte återvänder och där är vi inte på ett tag. Jag menar att vi behöver betala en hel del för att återställa lag och ordning. Som det är nu ökar allt dåligt i Sverige Morgan. Jag var nyss i Marseille och det finns en känsla av ett europeiskt Calcutta när man åker med bil igenom huvudlederna i staden. Vad i helvete ska ni göra på riktigt Morgan eftersom det är S som till stora delar orsakat utvecklingen?
@ Lars*,
”Jag undrar verkligen vad för åtgärder som är effektiva och som ger resultat för säg Malmö punkt för punkt?”
Om man med ”åtgärder som är effektiva och som ger resultat” menar att Malmö ska fungera som en rik och fredlig västerländsk stad med samma demografi som nu, så är svaret lätt: Det finns inga sådana åtgärder. Det går inte.
Antingen får man se till att MENA folket lämnar och då kan man ha en fungerande västerländsk stad, eller så kommer staden gradvis att bli ett MENA område.
Är det det vi anar kan bli politiskt möjligt med ett slags exodus, återflytt tillbaka igen (inte alla men där procenten är betydande). När vi nu ser SD som tagit sig fram till kanske största parti (snacka om panik i S). AfS framväxt som blåslampa på SD. Kurz, Italienska vindar, Brexit, Orban osv osv. Att det vänder med riktiga åtgärder även här? Många säger det är för sent men vi är många som verkligen vill en positiv utveckling trots allt. Det finns absolut ingen återväxt i den politik som förs nu. Jag själv är delvis pessimist just nu men Trump kanske menade att Europa kan vända utvecklingen. Styra ifrån det multikulturella. 1 över midnatt eller 1 minut före midnatt?
Så nu har vår handlingskraftiga regering bestämt sig för ”riktigt, riktigt hårda tag”, hjälper inte det så kommer de att dra in bullarna till kaffet för de busiga pojkarna.
Ja dask på rumpan räknas ju numera som misshandel så någon riktig uppfostring lär det inte bli. Väldigt märkligt att vi hamnat dör vi är? Alla har ju bara gjort snälla saker!
”Därför har vi socialdemokrater satt upp ett mål om att inga områden i Sverige ska vara särskilt utsatta”
Det var ju väldigt synd att sossarna väntade så länge med att sätta upp det målet. Hade dom satt upp målet för 4 år sedan hade ju tusentals människor sluppit allt lidande, och ännu bättre hade det varit om dom satt upp målet för 30 år sedan för då fanns det ju inga särskilt utsatta områden i Sverige.
Men, som sagt, även om det skedde lite sent så var det ju i alla fall bra att dom satte upp målet.
Hoppas nu att dom även visar handlingskraft och sätter upp ett mål om att det aldrig ska regna på midsommarafton. 🙁
Beträffande Sossarnas förslag om att förbjuda rasistiska organisationer så undrar jag hur det ska gå för SSU som nyligen anordnade ett seminarium där personer med en viss hudfärg inte var välkomna..?
Enligt den sammanställning Mauricio Rojas gjorde inför valet 2006 fanns det i Sverige 1991 tre utsatta områden varav Rinkeby var ett. Jag minns
inte vilka de två andra var.
@ Fd moderat,
Jag tror att den första Fp rapporten om utanförskapsområden kom 2004. Här är länken:
http://www.temaasyl.se/Documents/Partipolitiskt/Utanf%C3%B6rskapets%20Karta.pdf
På sid 29 kan man se de 3 områdena som var i utanförskap 1990. Rinkeby verkar inte vara med.
Fp fortsatte sen några år med sina rapporter. Den sista kom 2008.
Men 2014 kom det en uppföljning, med förord av Rojas:
http://www.dnv.se/wp-content/uploads/2014/05/Utanf%C3%B6rskapets-karta-en-uppf%C3%B6ljning-.pdf
utlandssvensk,
tack!
Erik xxUllenhag kom med en rapport där han hävdade att områdena minskade. Tino Sanandaji kollade igenom den. Då visar det sig att xxUllenhag hade ändrat i definitionerna så det var en ruffel och båg-rapport.
I stället hade områdena blivit fler.
@ Qas, Magnus S, Aftonbladssossen,
Det verkar väldigt troligt att det kommer både hårdare lagstiftning och mer aggressiv tillämpning av befintliga lagar för att sätta dit ”rasister” och andra misshagliga. Som jag ser saken, har det redan tydligt börjat med den våg av anmälningar, polisförhör och fällande domar mot folk som skriver ganska harmlösa kommentarer.
Men förutom den uppenbara maktpolitiska aspekten, dvs. att det ligger i 7Ks intresse att kriminalisera sina meningsmotståndare, så illustrerar även denna dynamik något av själva grundbulten i det feltänk som har lett oss dit vi nu står.
Upp till cirka 1950-60 så var det uppenbart och i stort okontroversiellt att olika grupper betedde sig just olika under samma yttre förutsättningar. Alla visste att om det flyttade in 10 tusen zigenare, så skulle dessa agera på ett sätt som dramatiskt avvek från hur 10 tusen smålänningar uppförde sig. Om man tillät svarta att röra sig fritt i vita områden, skulle man garanterat få påtaglig förändring av antalet våldsbrott. Om man importerade muslimer från MENA, skulle man givetvis få folk som agerade på ett helt annat sätt än västerlänningar. Etc, etc.
Men sen beslöt vi oss för att det var ren och skär ondska att erkänna denna tidigare uppenbara verklighet. Det bara fick inte vara på sättet! Alla grupper av människor är lika och agerar exakt på samma sätt om de befinner sig i samma system. Så det så!!!
Så om man då likväl får ett utfall som ständigt och överallt bekräftar de gamla ”fördomarna”, då ska man vidta ”åtgärder”. Om grupp X systematiskt misslyckas i skolan, inte får jobb samt är extremt överrepresenterad vad gäller våldsbrott så indikerar detta absolut ingenting om grupp X, utan bara något om samhället i övrigt. Så man får då sätta in olika insatser. Mer pengar till skolorna där barnen från grupp X går, mer pengar till att bygga finare bostäder åt grupp X, osv, osv.
Om det fortfarande inte fungerar, då får man börja flytta runt grupp X. Om det går dåligt för den där de bor nu, då är lösningen att flytta den till ett annat område där det går bättre. Om folk är fattiga och eländiga i Rinkeby men rika och välmående i Täby, ja då är det bara att flytta de som bor i Rinkeby till Täby, alternativt börja bygga om Rinkeby så att det ser ut som Täby.
I USA kallas denna teori ”magic dirt and tragic dirt”. Den går helt enkelt ut på att vissa platser är förbannade och andra är magiska. Somalia är förbannat och alla där lever i elände. Men om man flyttar människorna till Sverige, då kommer somalierna magiskt att bli välfungerande och rika. Men till allas stora förvåning uppstår det istället ”tragic dirt” i det tidigare magiska området. Rinkeby och Rosengård är nu förbannad mark! Lösning är uppenbar: Flytta de stackars drabbade vidare till den magiska mark som finns kvar, som Täby eller Lidingö. Denna gång kommer det att fungera!!!
Men när misslyckandet bara blir större och större, samt dyrare och dyrare, så börjar efter ett tag grundpremisserna att ifrågasättas. Stämmer det verkligen att folk från Kongo eller Afghanistan fungerar precis som svenskar? Kan det inte vara så att de är fundamentalt annorlunda?
Men när detta tänkande börjar att spridas så får de troende, något paradoxalt, nytt vatten på sin kvarn. Från deras perspektiv uppstår nämligen då en förklaring till varför inga av deras ”åtgärder” eller folkomflyttningar fungerar. Det är för att ursprungsbefolkningen saboterar! De är RASISTER och förhindrar aktivt de nyanlända från att åtnjuta de fördelar som den magiska jorden annars hade resulterat i. Så lösningen är uppenbar: Förbjud rasisterna! Förbjud folk från att ens prata om vad rasisterna tycker. Förbjud ALLT som ifrågasätter den mångkulturella fräsningen som väntar runt hörnet……………… Kättarna ska BRINNA….
@ US
Mycket läsvärt och tack för ditt engagemang. Dina skrivelser är mycket sakliga, genuina och tragikomiska. Man skrattar med gråten i halsen.
@ Magne,
Det var väldigt snällt sagt! Stort tack!
Jämför gärna med hur begreppet ’ekonomiskt sabotage’ i Artikel 58 i Sovjetunionens lagstiftning användes för att fängsla många som på något vis ifrågasatte kommunisternas ekonomiska politik. Solzhenitsyn har skrivit fantastiskt bra om detta i Gulagarkipelagen.
Det hela är genomruttet, med S i spetsen.
@ Utlandssvensk
”Men sen beslöt vi oss för att det var ren och skär ondska att erkänna denna tidigare uppenbara verklighet.”
– Vi?
🙂
”Från deras perspektiv uppstår nämligen då en förklaring till varför inga av deras ”åtgärder” eller folkomflyttningar fungerar. Det är för att ursprungsbefolkningen saboterar! De är RASISTER och förhindrar aktivt de nyanlända från att åtnjuta de fördelar som den magiska jorden annars hade resulterat i.”
– Exakt, alltid är det någon annans fel!
Ett alltjämt närvarande tänk hos vänster, det är aldrig individens fel.
Bortsett från politiska meningsmotståndare då, där är aldrig förklaringen att det saknas fritidsgårdar eller är socionomiska faktorer…
Tyvärr har du rätt i att, precis som många har varnat för länge, regimen försöker med alla smutsiga knep att förbjuda meningsmotståndare.
Lagligt genom förbud (dock orimligt juridiskt understödda).
Acceptans av vänsteraktivisters olagliga förföljelse, genom hacking/olagliga register, våld, hindrande av demokratisk lagliga manifestationer, politiska besök på skolor etc, diskriminering på arbetsplatser, okynnesanmälningar om HMS etc.
Utfrysning/misskreditering/vinkling från offentlig Radio/TV.
– Det kommer att bli värre och värre.
Se bara nu på Morgan Johanssons senaste uttalande där han igår återigen nazist-kopplar SD å det grövsta.
Och ingen i MSM protesterar.
Ärligt talat, är det någon mer än jag som kan dra paralleller till Turkiet?
”Ärligt talat, är det någon mer än jag som kan dra paralleller till Turkiet?”
Jag är inte säker på hur du menar, men som jag ser saken är Turkiet ett muslimskt land som med rent extrema metoder under lång tid försökte att av-islamisera sig. Detta förefaller nu ha misslyckats och de traditionella muslimerna, som Erdogan representerar, har makten och de krafter som tidigare har verkat sekulariserade, som militären, har förlorat.
Landet är nu på väg mot att åter-islamiseras och dessutom finns det tydliga neo-ottomanska strömningar, dvs. ambitioner att återupprätta det forna jätteimperiet. Retoriken är minst sagt uppskruvad och Erdogan pratar om att ge andra länder ”an ottoman slap”. Men det är inte bara prat. Man har faktiskt börjat att återta en del gammal ottomansk mark och har militär både i Syrien och Irak.
Att man även håller på att avveckla demokratin, yttrandefriheten och rättsstaten är bara normalt och förväntat i detta läge. Erdogan har själv sagt att demokrati är som en buss. Man stiger på för att komma dit man ska, sen går man av….
Sverige är också på väg mot att bli ett MENA land, så en liknande utveckling bör förväntas här också. Vilket väl också är vad vi ser, även om vi ligger lite efter Turkiet……….
@ Utlandssvensk
Ja ungefär så var innebörden i min kommentar.
Kortfattat syftade jag på att demokratin håller på att upplösas i rask takt i Turkiet!
Och då ser jag paralleller i Sverige, om än i ett tidigare stadie, samt det i Sverige handlar om en styrande elit, inte enskild person (som Turkiets president utvecklar det till).
@ Magnus S,
””Men sen beslöt vi oss för att det var ren och skär ondska att erkänna denna tidigare uppenbara verklighet.”
– Vi?”
Här tycker jag absolut att det finns fog för att skriva ”vi”, definitivt i bemärkelsen ”vi svenskar” och i stor utsträckning även ”vi västerlänningar”.
Att hitta en öppen rasist i Sverige under cirka 1975-2014 var ungefär lika lätt som att hitta en öppen katolik under 1600-talet. I det senare fallet rådde äkta dödsstraff, i det förra en social motsvarighet. Resultatet var i princip detsamma, dvs. kättarna försvann. Som jag ser det, var även drivkrafterna bakom snarlika. Det var i högsta grad fråga om religiösa processer i båda fallen.
Anti-rasism och fungerande mångkultur är någon man tror på i samma bemärkelse som man tror på gud eller småfolk i skogen. Det är nämligen helt omöjligt att via ett rationellt och evidensbaserad resonemang komma fram till att dessa fenomen har någon koppling till verkligheten. De bygger på tro. Men just därför bör man också förvänta sig allt hårdare och mer drakoniska åtgärder från prästerskapet när flocken inte längre andäktigt lyssnar på predikningarna och duktigt svarar rätt i husförhören.
Jo, så klart!
Men det är inte alla som varit naiva, även om kollektivet samlat har visat denna acceptans.
Men jag tror du förstod min ironi?
😉
”Men det är inte alla som varit naiva, även om kollektivet samlat har visat denna acceptans.
Men jag tror du förstod min ironi?”
Jo, visst! Jag ville bara utveckla lite…..
Har ju för mig att självaste statsministern med lite hjälp av experten herr Arnstad kallat SD för rasister? SD är garanterat ett parti och en organisation.Så…
Kan bara Morgan få igenom lagen i det rödaste av rapp så kan vi ställa in valet praktiskt nog.Sverige måste ju regeras och bara sossarna klarar det.En fiffig lösning av en rejäl utmaning från partiets VU nu när ljuset gått upp.Den borgerliga oppositionen lär inte invända något så länge pengarna sitter på kontot den 25:e?
Någon tog upp sossarnas lagstiftningsteknik i förra bloggningen.
I dag säger Sthlm:s migrationsdomstol nej till afghan-amnesti-lagen också.Tydligen föll den redan på första meningen.Måste vara ett rekord bara det? Personbästa i varje fall?
Skit samma säger migrationsverket och kör så det ryker ändå.
Morgans ny-påhittade lagutrymme löper nog samma risk.
Skit samma säger Stasi då och pumpar rasisterna vidare in i gulag.
Rasister röstar ju inte S!
Att släppa ut Morgan på nya lagstiftningsäventyr är som att sätta räven att vakta hönsgården. Alla vet hur det kommer att sluta. Särskilt som det nu handlar om grundlag som Morgan, i sin outgrundliga vishet, anser sig ha tolkningsföreträde till.
Men jag är inte förvånad. Frågan om förbud för partier, som på ett eller annat sätt är misshagliga för sossar, miljöpartister eller andra vänstersopor, var på inget sätt oväntad för mig. Jag har länge gått och funderat på när ett sådant förslag skulle komma, inte om. Självklart är nu den rätta tiden för antidemokrater likt Morgan, som ser sitt eget parti förtvina i opinionsundersökningarna, blödandes väljare till SD.
Ingen ska inbilla mig att ett förslag som i allmänna ordalag anger ”rasistiska eller nazistiska organisationer” siktar in sig på NMR som huvudmål. NMR består av en liten spillra på ett hundratals ännu ej uppvuxna och förvirrade personer. Dessa utgör inget som helst hot mot den socialdemokratiska hegemonin. Det är SD man vill åt. Det är SD som är det stora hotet mot sossarna och som är huvudmålet i Morgans diktatoriska tankevärld.
Manegen är redan krattad. Med slogans som ”allas lika värde” och ”den gemensamma värdegrunden” har vänstern lagt den plattform som all deras politiska strategi numera utgår från. Begreppen har kunnat upptas av en större, och icke socialistisk krets, eftersom de till förstone låter bra och ger bra godhetsassociationer. Men om man skärskådar dem lite närmare förstår man snart att det handlar om ren och skär socialism/kommunism, fast i ny tappning.
”Allas lika värde” är ekvivalent med ”allt åt alla”.
”Den gemensamma värdegrunden” är ekvivalent med ”diktaturens proletariat”.
Same shit, new names.
Det konstiga är att många borgerliga politiker har gått på bluffen. Men å andra sidan, när man lyssnar på Annie Lööf och hennes intellektuella förmågor och slutsatser, är det kanske inte så konstigt ändå.
Hur som helst.
Se Morgans förslag som ett embryo, en testballong, för vad som komma ska om sossarna får fortsatt förtroende vid makten. Stefan Löfven har åtskilliga gånger kallat SD för ett rasistiskt och t.o.m. nazistiskt parti, ivrigt påhejad av MSM. Med den lagstiftning som Morgan föreslår, och med fortsatt hjärntvätt från svensk riksmedia om att SD är en rasistisk och nazistisk organisation är steget inte långt till ett totalförbud.
Därmed inträder Sverige i en veritabel sjuklöverdiktatur, från att som idag än så länge vara ”endast” demokratur.
MickeP
Åklagare i Malmö
Hej MickeP
Tack för din klara tankebana…
Jag tvivlar på att 7klövern kommer få stöd av befolkningen för mer (s)tyrning hitan eller ditan. Jag upplever S och medlöpare som desperata. Det kommer obstrueras en hel del framöver när SD och liknande partier nu växer så det knakar men jag anar det röda är rejält på dekis. Att de raglar och har interna stridigheter. Den stora undran blir vad vi gör med alla problem som typ Malmö där du verkar? Puh. ”Om Sverige i morgon Morgan blir som Malmö – vad blir då Sverige?” Han är rentav äcklig i sin nitiskhet för den röda religionen den där (Bagdad-)Morgan.
Sorry, vände på begreppet.
”proletariatets diktatur” ska det vara.
MickeP
Hanna Lidström
@hannalidstrom
Följ Följ @hannalidstrom
Mer
Obs skulle bli SÅ glad om det kom fram att Mehmet Kaplan var min biologiska pappa. Sveriges varmaste politiker.
Men är inte Mehmet Kaplan far till alla de gröna barnen?
Är en viss sorts frön som dras till MP och om den här Hanna Lidström grön ungdom fick lika mycket uppmärksamhet som Anders Lindberg skulle partiet ramla ur direkt.Kaplan som pappa och skyller sitt semesterflygande på patriarkatet.Nu är MP ett väldigt litet parti och den gröna ungdomen ännu färre så urvalet är inte det bästa men ändå.Har man valt den största idioten till ordförande eller har de största idioterna valt idioten?
Det är sånt som kommer rynka forskarnas pannor när man ska grotta ner sig i MP:s uppgång och fall om något år.Ett som är säkert är att Hanna Lidströms namn kommer att nämnas bland de andra.
Om NMR kommer på att de egentligen är en religion som behöver en kyrka samt högtalare och kyrkklockor att ringa i?
Om NMR då vill ha bidrag från mufc, ekumeniska möten med biskop Antje, gå med i Pride-tåg, ha möten med miljöpartister, ha en egen dag i Almedalen och prata med Belinda i opinion live?
Går det för sig?
Vi har väl i alla fall religionsfrihet i det här landet även om vi inte har åsiktsfrihet?
Så vem är det som ska avgöra huruvida en organisation är rasistisk eller inte ?
”Muslimer är duktiga på att föda barn och utnyttja vårt system” .
En företrädare för den rasistiska (?) organisationen Moderaterna.
”Nyanlända bör få lägre ingångslöner än svenskar”
Partiledaren för den rasistiska (?) organisationen Centerpartiet.
Utmärkta Rebecca Weidmo Uvell:s inlägg om SSU som portar vita från sammankomster på sosseriets högkvarter Sveavägen 68.
I mina öron låter det som rena apartheiden faktiskt.Apartheid kan väl inte vara tillåtet i Sverige 2018? Apartheid måste faktiskt vara rasism också i Sverige väl? SAP är väl dessutom moderorganisation eller bedöms SSU som fristående när de förbjuds?
https://www.svt.se/opinion/rebecca-weidmo-uvell-om-ssu
Hej.
Sverige bör ta lärdom av hur Rom löste problemet Karthago.
Sverige bör ta lärdom av hur Alexander etablerade fred.
Sverige bör ta lärdom av hur Gustav II Adolf agerade.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
“I en debattartikel i Expressen den 12 juli lägger försvarsminister Peter Hultqvist samt justitieminister Morgan Johansson skulden på Sverigedemokraterna för den ökande gängkriminaliteten i Sverige. Skälet för detta anser ministrarna vara ”högerpolitik” som skapar otrygghet. Enligt Hultqvist och Johansson ska allt lösa sig bara fler unga får ett första jobb och bostad“
Hir många gånger kan man få lov att skita i det blå skåpet och komma undan med det?
Nä nu har de lyckats överträffa sig själva!
Hur sjutton kan man få stå och påstå något så barockt som detta?
Att skylla på SD och deras politik…trots att SD konstant frysist ut och INTE har fått lov att delta i de politiska besluten.
Klassiskt sosseri.
Man vet att den egna skaran inte är särskilt insatt så man blåser på.
Det är dom andras fel.
Vi ska inte skilja på vi och dom.
Allt åt alla.
Svenskar är rasister.
Det går bra för Sverige nu.
Sverige är rikt.
Sverige har råd.
Rätt många köper den berättelsen fortfarande faktiskt.
En fundering, hur stor är risken för att vi kommer att börja se etniska rensningar i Väst-Europa inom 10 år? Om islamister vill bli kvitt kristna och andra otrogna där de bor kommer dessa i värsta fall bli avrättade, i bästa fall lyckas fly.
Kommer det land som drabbas av detta klara av att återta kontrollen av de områdena?
Det finns flera områden runt om i Europa där statsmakten inte har våldsmonopol. Hur stort kan ett sådant område bli innan staten måste gå in med extremt hårda metoder för att återta kontrollen?
Det finns dock en sak som talar emot min fundering. Dessa områden är beronde av skattemedel. Om de gör utrensningar kommer med all sannolikhet övriga medborgare att vara helt emot att skicka några pengar till de områdena.
@ Fd moderat,
Muslimerna kan väl göra som de har gjort i Syrien, Irak och på andra ställen de senaste åren, dvs. utropa kalifat. Så länge bidragen flödar är väl risken för detta mindre, men om de upphör kan jag inte se vad som skulle hejda en sådan utveckling.
En stor del av attraktionen för de tusentals unga män som har anslutit sig till ISIS är kvinnliga slavar. Ja, det låter hemskt, men så ser verkligheten ut. Krigarna får sexslavar och man öppnar även slavmarknader. Sverige kan nog ur detta perspektiv bli ett väldigt populärt resmål för jihadister…..
Att ta tillbaka sådana områden är INTE lätt. En vanlig metod är t.ex att muslimerna sätter civilbefolkning i burar som de placerar direkt bredvid sina ställningar. Även extrem grymhet, t.ex att bränna fångar levande, är vanligt. Kan vi hantera detta? Vi får väl se, men helt klart kommer vi att behöva avciviliseras en hel del om vi ska kunna vinna……
Detta har liberaler och röda partier skapat. Här ser vi också framtiden för bland annat Sverige, Storbritannien, Tyskland m fl västländer.. Mega-upplopp o paralellsamhällen. Om vi inte gör något i år, vänder skutan är det för sent. https://voiceofeurope.com/2018/07/anarchy-all-over-france-riots-and-looting-in-several-cities-after-world-cup-win/