Oroade. Bekymrade. Till och med lite chockade. Så kan man beskriva de styrande politikernas reaktion på det eskalerande gängvåldet i svenska förorter.
Det landets politiska elit nu ägnar sig åt är ett slags tävlan i att anslå mest resurser till polisen och skärpa straffen. I intervju efter intervju, debatt efter debatt, skryter regeringen om hur stora satsningar den gör på polisen och hur många nya straffskärpningar den har lagt fram på riksdagens bord. Den borgerliga oppositionen å sin sida, som när den styrde landet i åtta år lät kriminalpolitiken rattas av en lätt debil människa, hävdar att det är för lite.
Aftonbladet, som vid sidan av sin indolenta ledarsida faktiskt presterar bra journalistik emellanåt, har sammanställt siffror för de senaste sju åren och funnit 131 döda och över 520 skottskadade i nästan 1 500 skjutningar. Detta bara i landets tre största städer (vilket alltså exkluderar platser som Södertälje).
Utslaget på en sjuårsperiod kanske antalet döda inte verkar så anmärkningsvärt, men då ska noteras att bara under 2017 dödades över 40 personer i gängrelaterade skjutningar över hela landet, så tendensen är definitivt att våldet eskalerar och blir alltmer hänsynslöst. Vid sidan om dessa skjutningar har vi handgranatsattacker som riktas mot rättsstaten och drabbar helt oskyldiga civila. Däribland små barn.
Att berätta vad man vill göra åt problemet är rimligt. Men lika intressant vore faktiskt att få höra vad politikerna som är ansvariga för utvecklingen tror ligger bakom denna anmärkningsvärda brottsutveckling, som även inkluderar en kraftig ökning av sexualbrott. Väldigt sällan ställs frågan hur det har kunnat gå så här långt.
Det pratas om segregation och socioekonomiska faktorer samt att ebo-lagstiftningen skapat trångboddhet och en koncentration av grupper i särskilda områden. Men trångboddhet gör väl ingen till våldtäktsman? Att ha en svag hushållsekonomi med föräldrar som lever på bidrag eller arbetar i låglöneyrken skapar väl inga mördare?
Klassanalysen, som Morgan Johansson i sann socialdemokratisk anda förfäktade i Kvartals Fredagsintervju, är otillräcklig. Jag vill peka på en problematik som jag tror är en delförklaring inte bara till den allt grövre kriminaliteten bland allt yngre förövare utan även stök och våld i skolan, mot blåljuspersonal, på sjukhus och så vidare: en tilltagande normlöshet.
När ungdomar får härja fritt utan att vuxna sätter gränser, när toppolitiker på fullt allvar säger sig vilja bekämpa ”tystnadsnormen” på svenska bibliotek, när vuxenvärlden av rädsla för att stöta sig med företrädarna för samhällets kanske mest rubbade idéer och ideal backar undan, får vi ett samhälle där nödvändiga normer om respekt för lagar, regler och inte minst för andra människor eroderas. Dessa ersätts av ett stadium av normlöshet där allt är acceptabelt (även om det är på modet att hävda motsatsen).
Att något inte är tillåtet spelar ingen roll om den som struntar i detta inte ser några konsekvenser av sitt agerande. Livsstilskriminella är inte dumma. De läser av samhällets reaktion och agerar därefter. Om det gav tio års fängelse att kasta sten eller på andra sätt förhindra blåljuspersonalens arbete, skulle detta otyg minska. Om 13-15-åringar kunde straffas med annat än ett samtal hos socialtjänsten, skulle de inte bli lika populära att använda som vuxna kriminellas springpojkar.
Justitieministern skryter gärna om hur regeringen skärper straffen. Men dess verkan är marginell när domstolarna inte bara kryper i straffskalans källare utan även dömer under minimistraffet i alltför många fall. Som en polis uppmärksammade i en debattartikel får rätten, som framgår i Brb 20 kap 3§, ”om det är påkallat med hänsyn till brottets straffvärde” utdöma ett lindrigare straff ”än vad som är föreskrivet för brottet.”
Om nu regeringen menar allvar med att bekämpa brottsligheten med annat än ord, är detta en lucka den måste täppa till omedelbart. Om detta har inte sagts ett ord, vilket gör det lätt att föreställa sig hur den som döms för det nya föreslagna brottet ”blåljussabotage” kommer komma väldigt lindrigt undan.
Normlösheten sprids inte bara i samhället i stort utan tycks även ha tagits plats i landets domstolar. Där finner vi en problematik det talas alldeles för lite om just nu.
Jag skickade ett mail till Miljöpartiet om skjutningarna i Sverige. Det svar jag fick bestod av en massa snömos.
Visst är de ökade skjutningarna något som vi tar på största allvar, men det är också viktigt att veta att de flesta skjutningar sker i samband med gänguppgörelser och att det i de allra flesta fall inte är utomstående människor som drabbas. Att människor känner sig otrygga är ett stort problem, men det är viktigt att veta vad det är som vi måste arbeta med för att komma åt det problemet – gängkriminaliteten.
Vi tror att kriminalitet frodas när människor hamnar i utanförskap och inte får möjlighet att vara en del av samhället. Grogrunden för kriminalitet ligger i samhällsproblem som fattigdom, missbruk, arbetslöshet och växande ekonomiska klyftor. Möter vi de samhällsproblemen, ökar också tryggheten och framtidstron. När människor är utsatta är de mer sårbara och risken att hamna snett eller rekryteras till kriminella gäng ökar.
Så har det alltid varit – Kriminalitet har alltid gått hand i hand med relativ (eller absolut) fattigdom. Områden som präglas av hög arbetslöshet, låga inkomster, avbruten skolgång och lågt deltagande i samhällslivet är oftare utsatta. Människor som saknar alternativ tenderar att i större utsträckning registreras för brott. Detta är sedan länge känt inom kriminologin. Således behöver politiken förändras, det vill säga rikta in sig på att bryta utsattheten i dessa områden, så att destruktiva mönster och strukturer bryts. En annan bidragande orsak till situationen som är värd att nämna, är att dessa områden ofta utgör övergångszoner, där många människor kommer och går, men områdenas utsatthet består. Det vill säga att de som på grund av bättre ekonomi eller annat har möjligheten att flytta ofta gör det medan de som saknar den möjligheten bor kvar. Det är därför viktigt att också skapa incitament för människor som till exempel utbildat sig och fått högre lön att bo kvar.
Vägen framåt är en effektiv och genomtänkt segregations- och etableringspolitik. Du kan läsa om Miljöpartiets konkreta förslag på detta område här:
https://www.mp.se/just-nu/50-forslag-battre-etablering ’
Förebyggande åtgärder är de främsta för att lyfta områdena:
– Aktiva åtgärder mot diskriminering och rasism
– Tidiga insatser, ex. BVC/förskola/föräldraroll
– Riktade insatser, ex. Sociala insatsgrupper
– Stora satsningar på en jämlik skola
– Fritids- och idrottsmöjligheter genom satsningar på idrottsföreningar och civilsamhället.
– Satsningar på lokalt företagande
– Upprustning av bostäder och en större blandning av upplåtelseformer vid nyproduktion.
– Utlokalisering av myndigheter och kommunala verksamheter.
– Men även rättspolitiska reformer behövs (sådant som gör skillnad ”här och nu”):
– Aktiva åtgärder för att komma tillrätta med tillgången på vapen
– Åtgärder som kan öka allmänhetens förtroende för polisen till exempel ökad uppklaringsprocent
– Fler närvarandesynliga och förtroendeingivande poliser
– Aktiva åtgärder för att hålla kriminaliteten borta från skolan
– Proaktiv bekämpning av handeln med narkotika
– Större möjligheter att omhänderta unga enligt LVU och
– Bättre SIS-vård
– Stödja kriminella att ta sig ur kriminaliteten
I höstbudgeten för 2018 satsade regeringen 22 miljarder för de kommande tio åren på områden med särskilt stora problem.
Hoppas detta gav svar på dina funderingar!
@ Fd moderat,
Tack för den titten in i en av de 7 avdelningarna i dårhuset på Helgeandsholmen.
Jag skrev lite mer om MP mer har nu idkat självcensur. Bäst så, tror jag….
”det i de allra flesta fall inte är utomstående människor som drabbas.” Jaha – och där rök den heliga värdegrunden om allas lika värde ut genom fönstret… Vad är det för skillnad mellan det svaret och ”niggers just die”? (= finkulturell referens till Tobacco Road.) Men det bekräftar mitt intryck att dessa människor FAKTISKT gör skillnad på folk och folk. (Kan ju också vara en förklaring till att de måste tjata om ”värdegrundsarbete” i tid och otid. Pss som att det är slemproppar inom kulturvänstern som har åkt tid för sexuella trakasserier – medan det (mig veterligt) inte finns ett enda metoo-upprop från dem som hänger med grobianerna på Norra Stå – som onekligen verkar vara en säkrare plats för kvinnor än litterära salonger.)
Själv tycker jag faktiskt att det är extremt tragiskt – TROTS att de är kriminella – att så många blir ihjälskjutna. Dessutom skapar det en extremt otrygg stämning i hela samhället.
Min lösning? NY-modellen fungerar. Igår dömde Solna tingsrätt huvudmannen för morden i Hallonbergen till livstid. Om han (o 2 av de mördade!) hade suttit inne för den toarulle-långa lista på hans tidigare brott hade de 3 människorna fortfarande varit i livet.
PS: Mp’s politik skulle faktiskt fungera – om 30-50 år. Hur högt måste liken staplas tills dess?
””niggers just die”? (= finkulturell referens till Tobacco Road.)”
Efter omfattande litteraturstudier befinner jag mig i en position där jag skulle kunna ge ett flertal något mindre finkulturella referenser till det uttalandet. Men jag är så fin i kanten att jag avstår 🙂
Ingen vändning kommer innan liken kan staplas upp som skyttevärn. (Finland 1940)
Nä. Det är vad jag fruktar. :-@
Åtgärder på BVC??
De menar alltså att vi ska vänta typ 18 år innan vi kan se resultat?
Fråga vilka mål de har med sin politik, hur många döda och skadade är ok för dem innnan deras BVC-åtgärder ger resultat?
bara nu inte någon säger att de onämnbara haft rätt hela tiden.
Det gäller att se ut som man NU har förstått och gör något åt det.Fast man naturligtvis inte vet vad eftersom man då måste stå för att man haft fel hela tiden.
Westerholms rubrik kommer sammanfattar en liknande slutsats: ”Alla partier är överens. Men ingen vill lösa problemen”
https://ledarsidorna.se/notis/rattspolitik-alla-partier-ar-overens-men-ingen-vill-losa-problemen/
”Inget parti tar upp det som polisen och stora delar av rättsväsendet önskar själva. En amerikansk rättstillämpning där straffvärdet ackumuleras istället för som idag, rabatteras.”
”En amerikansk rättstillämpning där straffvärdet ackumuleras istället för som idag, rabatteras.””
Ja, där kan man bli dömd till t.ex 150 år eller 2 livstider. Eller betydligt mer….
Den längsta fängelsedomen hittills i USA utdömdes 1995 till Terry Nichols i Oklahoma. Han fick ”162 life sentences plus 93 years without parole”.
Där kan man prata om ”hårda tag”…….
Det är bara att börja döma alla småskurkar till 10, 30 eller 100 år på kåken! De som fortfarande befinner sig utanför murarna kommer att vara helt upptagna med att bygga nya fängelser. Det blir en fantastisk BNP ökning!
Trött, trött, trött blir jag……
Ja, och om sedan fängelserna privatiseras blir det ännu ett bra sätt att sko sig på skattebetalarnas bekostnad. Kanske något för S och M att samarbeta om.
”Ja, och om sedan fängelserna privatiseras blir det ännu ett bra sätt att sko sig på skattebetalarnas bekostnad. ”
Exakt så! Fler ”välfärdsföretag”…..
Kan vi outsourca Transportstyrelsen till Ungern kan vi väl outsourca fängelserna till Ukraina?
”Det landets politiska elit nu ägnar sig åt är ett slags tävlan i att anslå mest resurser till polisen och skärpa straffen.”
Ja, det stämmer. Det var kanske uppenbart att vi förr eller senare skulle hamna där och det är ju åtminstone ett avbrott från de eviga kraven på fler fritidsgårdar som har präglat debatten i 30 år.
Men det är så barnsligt och frikopplat från verkligheten att jag bara blir trött. Till och börja med, går det inte att få ordning i ghettona med fler poliser och hårdare straff. Det är bevisat bortom allt tvivel av den tillgängliga empirin.
Däremot går det att kraftigt sänka brottsligheten utanför ghettona med dessa metoder. Det visar erfarenheten från USA tydligt. Men ingen är i närheten av att ens börja fundera på vad detta innebär. Vi har cirka 5 tusen fängelseplatser i landet och de kostar 2 miljoner per plats och år. Det finns inte på kartan att vi får några meningsfulla effekter om inte antalet platser minst 10 dubblas. Risken är ganska stor att detta inte räcker, utan att det krävs 20 gånger så många platser, dvs. ungefär samma nivå som dagens USA per capita.
Detta gäller med dagens andel MENA i befolkningen. Om den dubblas på 10 år, vilket är helt möjligt, så krävs det då även en dubbling av antalet fängelseplatser. Ska vi då bygga 200 tusen fängelseplatser på 10 år?
Kan vi inte bara sluta med dessa fantasier? Det är praktiskt omöjligt att genomföra detta. Vidare har jag nu bara kort pratat om fängelseplatser, men självklart krävs det också mycket annat (som kostar) om vi ska få de effekter man lyckades uppnå i USA. Bland annat måste landet i princip byggas om rent fysiskt så att man kan uppnå meningsfull segregering.
I grunden förs debatten som om det är Kalle och Pelle från Arboga som helt plötsligt har blivit våldsamma och att vi nu måste fixa detta. Jag inser att detta är en nästan nödvändig effekt av att det är tabu att verkligen erkänna att det finns fundamentala olikheter mellan olika grupper. Men verkligheten kommer inte att samarbeta med dessa fantasier.
Segregering via fängelser är den absolut dyraste och minst humana metoden som finns för att uppnå segregering, men samtidigt den enda metod som inte anses ”ond” och rasistisk. Det är så sjukt, sjukt, SJUKT!
Nåja, det är som det är. Rent praktiskt kan man bara utgå från att det inte kommer att bli några som helst meningsfulla effekter. Jag håller tummarna för att SD vinner en stor seger i år och att de verkligen gör något vettigt, som storskalig repatriering. Men om det inte blir så, vilket tyvärr är väldigt trolig, har sista tåget gått för Sverige som västland. Om man då vill skapa trygghet för sig och sin familj, måste man komma bort från allt som har att göra med den svenska staten. I grunden finns då två alternativ, nämligen att flytta utomlands eller att försöka att skapa självständiga enklaver.
”Segregering via fängelser är den absolut dyraste”. Taggtråd är inte dyrt.
@ Lotta,
”Taggtråd är inte dyrt.”
Visst, det stämmer! Du pratade ovan om att New York modellen fungerar, vilket också stämmer.
Om det finns något parti som på allvar föreslår att man ska använda riktig billiga läger med taggtråd för att förvara MENA brottslingarna, så går jag med på att detta går att göra till rimlig kostnad. Nu skulle jag fortfarande inte gilla det av andra skäl, men det skulle vara praktiskt genomförbart och en stor förbättring jämfört med dagens sits, åtminstone på kort sikt.
Det finns dock även här meningsfull empiri. Man skapade just läger för MENA folk i Irak efter invasionen. Dessa var sannolikt de mest effektiva terroristfabrikerna någonsin och uppkomsten av ISIS kan direkt kopplas till dem. Så om vi ska börja ha den typen av läger, kommer vi aldrig att kunna släppa ut de som vi sätter in där.
Vore det inte lättare att bara muta dem att åka hem…..
Jag tror att den typen av läger kommer. Jean claude juncker har pratat om det.
Den typen av läger kommer att vara nödvändiga för att få folk att åka hem.
Det som är problemet för juncker et al är rent lingvistiskt: HUR ska man säga ”läger” utan att låta som en nazist?
Så ska det bli ordning i leden på Aftonbladet igen så att den goda kampen för socialdemokratin, alla människors lika värde och intäkterna tryggas som just ingenting har hänt.
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/01/24/sa-gar-aftonbladet-vidare-efter-metoo-krisen-pa-redaktionen/
”Om 13-15-åringar kunde straffas med annat än ett samtal hos socialtjänsten, skulle de inte bli lika populära att använda som vuxna kriminellas springpojkar.”
Där finns det bra siffror från USA.
Totalt är det cirka en halv miljon ungdomar under 18 år som varje år hamnar på ungdomsfängelser i det landet. Om Sverige skulle ha samma per capita andel, pratar vi då om cirka 15 tusen om året.
I USA finns också möjligheten att i vissa fall döma folk under 18 på samma sätt som vuxna. Det är ett helt regelsystem runt detta, men det praktiska utfallet är att cirka 13 tusen ungdomar döms varje år utifrån samma regler som vuxna. En 16 åring kan lätt få livstid utan möjlighet till frigivning.
Återigen, det här fungerar för att hålla nere brottsligheten i de vita områdena. Men är det verkligen något som anständiga människor vill hålla på med? Kanske är det så, för tydligen är man inte anständig om man vill undvika det…..
De goda anti-rasiterna har också de facto återinfört slaveriet i USA. Man har nu ”prison farms” som fungerar precis som gamla tiders plantage. Framsteg? Eller något helt annat?
(alla siffror är från wikipedia)
I rättsväsendet kommer bara andelen kvinnor öka framöver. Redan nu är kvinnor överrepresenterade som åklagare. Det behöver inte vara ett problem i sig om men de flesta brottslingar är män så är det nog fördelaktigt om man vet hur män tänker och fungerar när påföljd ska dömmas.
Marianne Ny?
@ Hans
”[N]är toppolitiker på fullt allvar säger sig vilja bekämpa ’tystnadsnormen’ på svenska bibliotek.”
Wow. Har du suttit på Stockholms universitet eller Södertörns bibliotek? Stockholms universitet har i stort sett en god studiemiljö förutom när babbarna går amok och gör läten inspirerade från Djungelboken. Svårt att faktiskt inte påtala etnicitet, härkomst och kultur när det kommer till denna fråga. Berikarna verkar ha ett helt annat uttal, jargong och ljudnivå i sina konversationer. SU är överlag bra studiemiljö, bara några babbar ibland skriker.
Sen har vi Södertörns högskola. Jag förstår uppriktigt sagt inte att man kan tillåta ett bibliotek att ljudmässigt likna en köpmarknad på Hötorget eller Beirut. Enda skäl jag ser är att personal inte vill stöta sig med berikarna och låter dessa härja fritt. Okvädningsorden är ”åsna, kuuukssssugare, mammmmaknulllllare, abooooooo, du knulla dej nu, på Guuuuuuud, Svär broooooor på din mammas död!” Notera att de konverserar så här med varandra, och försöker inte håna, smäda eller baktala varandra, utan har denna jargong mellan sig.
Det har så vitt jag har kännedom om varit så här länge (10-15, uppskattningsvis) på Södertörns högskola. Sen har vi svenskarna och faktiskt en del med utländsk härkomst som får försöka finna studiero på platser där berikarna inte befinner sig för tillfället.
Det är nog mer än enbart bibliotek som är utsatta för denna ljudnivå och jargong. Hit bör vissa grundskolor och gymnasier i ”orten” också inräknas, utöver högskolor. Allt med politikernas och högskole-, grundskole-, biblioteks- och gymnasiepersonals medgivande. Vissa från personalen vill naturligtvis få till en ändring, men de flesta har nog vant sig vid jargongen och ljudnivån.
Södertörns högskola har väl inte heller varit omtalat för sin höga ljudnivå och jargong? Neuding eller någon annan ”cuckservative” (inget emot Neuding, men svårt att placera henne rent ideologiskt) har väl inte berört Södertörns högskolas ljudnivå och jargong? Stockholms universitet börjar man se symtomen på att det går mot Södertörns högskola, när berikarna tar sig rätten att skrika ut sina skymfer (på skämt, verkar det som) mot varandra och allmänt gutturala och högljudda tal.
”Okvädningsorden är ”åsna, kuuukssssugare, mammmmaknulllllare, abooooooo, du knulla dej nu, på Guuuuuuud, Svär broooooor på din mammas död!” Notera att de konverserar så här med varandra”
Det är exakt samma fenomen i ghettona i USA. Jag har läst en del skildringar och alla offentliga miljöer blir outhärdliga. Språket är helt otroligt grovt och ibland faktiskt även riktigt svårt att förstå. Filmer från USA har skådespelare som pratar riktig engelska, även när de låtsas prata ghettoslag. Men om man tittar på filmer från verkligheten i ghettona där, är det något helt annat.
Tittade du någonsin på serien ”The Wire”? Jag tror att du skulle gilla den och det finns enormt mycket att debattera och fundera på där. Det är kanske den bästa dramatiserade beskrivningen som finns av hur ”thirdworldization” verkligen går till. Den är även stadigt rankad som en av de 10 bästa TV serierna någonsin. Jag såg den själv för flera år sen, pga. att den ständigt återkom i alla debatter i USA. Även Julia C skrev en del om den i Sverige.
”Det är kanske den bästa dramatiserade beskrivningen som finns av hur ’thirdworldization’ verkligen går till.”
Jag bor i en förort till Stockholm. Tror inte du att jag lever i ”thirdworldization”?
Har sett The Wire. Bra serie.
@ Magne,
OK.
Men det finns väl ännu en bit kvar från även den värsta förorten i Stockholm till läget i Baltimore? En av de mest intressanta aspekterna av serien tyckte jag var framställningen av skolorna. Jag har även läst en del om saken och det är bara så uppenbart och totalt hopplös, givet dagens tänkesätt. Man kan hälla hur mycket pengar som helst på dem, det leder inte till någonting.
Sen är det också värt att tänka på att fängelse inte har mycket till preventiv effekt. Det är bara en naturlig del av livet för svarta män. Att man får ner brottsligheten verkar vara nästan helt kopplat till att man fysiskt låser in en stor andel, inte att man får lägre brottslighet via avskräckning.
Hur som helst, mycket finns det att grubbla på från den serien….
@ US
Om jag säger så här: I USA går en hög andel (80 % i vissa skolor i USA, eller vilken siffra du tidigare angivit när du förklarat här på Fristad) direkt från High School till anstalt. I Sverige går en hög andel i vissa skolor (kanske 40 %) direkt från gymnasiet till Södertörns högskola.
Södertörns högskola kan därmed liknas vid en svensk anstalt.
Det är därmed mycket svårt att se skillnad på en fängelseintern och en student på Södertörns högskola.
Attributen är desamma: tatuering på hals, syntax består av olika läten, ordförrådet begränsar sig till ett antal djur och könsord — bland annat åsna, hund, kuk — de vanliga okvädningsorden jag nyss nämnde och de tror att pengar tjänar man genom att spela slottar och få fem fiskar och spader på ett klick (ungefär sånt här spel: https://www.leovegas.com/sv/game/golden-fish-tank/) eller satsa pengarna på fotbollsmatcher och vinna laxar (en lax = 1 000 kronor), typ 7 000 laxar kan bli 84 000 laxar, brukar de resonera sinsemellan (så de konverserar sinsemellan).
Stockholms universitet kan snart liknas vid Södertörns högskola. Det har blivit allt mer stökigare och högljuddare. Berikare står med tändare i biblioteket och ska sälja haschish till studenter och araber med gutturalt uttal har tydligen bosatt sig i matsalen och är gapiga.
Problemet med högljuddhet, okvädningsord och allmänt störande ordning finns i högskole- och universitetsvärlden, och begränsar sig knappast till ett antal bibliotek i ghettot. Kanske ganska bra att eleverna på universitet får lite berikning, kan jag tycka. Samtidigt stör det min arbetsro när jag behöver komma ifrån mitt hem och arbeta.
Sen vet jag inte exakt hur det ser ut med The Wire och jämförelsen med svenska ghetton. Polisen i Sverige undviker väl att ingripa, så det blir väl inte så mycket The Wire av det hela.
@ Magne,
Strålande parallell!
I USA har man ”school-prison pipeline” och i Sverige har fängelset bara ersatts av Södertörns Högskola!
”Sen vet jag inte exakt hur det ser ut med The Wire och jämförelsen med svenska ghetton. Polisen i Sverige undviker väl att ingripa, ”
Jo, men det finns i dagsläget inga alternativ till detta i Sverige. Om polisen agerade som i Baltimore, skulle man (som sagt) behöva ställa om hela ekonomin till att bygga fängelser.
Sen är allt där inriktat på knark. Som jag har förklarat tidigare, anser jag att detta i princip bara är en ursäkt för att få en anledning att låsa in många svarta, även om detta självklart inte sägs öppet.
Det som är det relevanta här är att man kan se hur välmående förorter med fina hus kan existera i lugn och ro någon mil bort från ghetton som är helt extremt farliga. Många i Sverige verkar tro att detta bara magiskt fungerar. Så är det, enligt mig, verkligen inte. Kaoz och våld kommer att läcka ut ur ghettona om man inte vidtar ett flertal åtgärder.
Slutligen kan man också notera att trots att Baltimore i princip är som en stad under belägring av polisen, är våldsnivån inne i ghettona nästan overkligt hög. Vi pratar cirka 300 mord om året i en stad av ungefär samma storlek som Göteborg.
City of Baltimore har cirka 600 tusen innevånare och 3 tusen poliser. Så i Sverige skulle detta motsvara 50 tusen poliser. Men likväl är, som sagt, ghettona där (som är cirka halva staden) fullständigt, totalt hopplösa.
Men de vita förorterna är helt OK!
Läste på lite om Baltimore, angående ”anmälningsbenägenhet” och statistik:
”Overall reported crime has dropped by 60% from the mid 1990s to the mid 2010s, but homicide rates remain high and exceed the national average.”
Anmälda brott, var det ja …
”Baltimore had a homicide rate 14 times higher than New York City’s. Of Baltimore’s 344 homicides in 2015, 321 (93.3%) of the victims were African-American”
Kartan över var vilka raser bor känns bekant.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Baltimore
Den är faktiskt än mer extrem än den för Detroit som nämndes här för ett tag sedan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit#Race_and_ethnicity
Det är väldigt svårt för mig som svensk att förstå hur (vad jag gissar är) välmående lyxområden vid vattnet kan ligga några gator ifrån (vad jag gissar är) slummen.
Rasdiskussioner känns inte så fräscht. Tona gärna ned det lite.
Hela Södertörns högskola är väl en ersättare för de numera nedlagda statliga mentalsjukhusen, helt enkelt ett ställe där man sätter personer med konstig verklighetsuppfattning.
Som en händelse ligger numera polishögskolan där.
Nu var du elak, Hans!
När studenterna på Södertörns högskola examinerats har de nära till sin bal — Södertörns tingsrätt — och får fira med familj, vänner och kamphundar. Nästa anhalt blir till ”fritidsgården”, fängelset Hall eller handläggare på migrationsverket. En och annan hamnar väl hos socialen och några blir tjackare.
Du skriver att det är tilltagande normlöshet. Inte alls, vill jag påstå. De beteenden du påtalar är helt normala i MENA-länderna. Tar man hit en ansenlig mängd människor från MENA får man som det är i MENA. Konstigare än så är det inte.
@ Anders,
Instämmer!
Sen kan man tillägga att det i MENA länder även finns framgångsrika metoder för att hantera detta. Men de finns inte på kartan här…..
Det jag blir trött på i dessa sammanhang är när de sju partier som har ställt till den här röran anklagar SD för att inte ha några lösningar. SD har åtminstone velat stoppa tillflödet så att problemen inte förvärras. De andra partierna saknar också lösningar men vill inte stoppa tillflödet.
Japp, lösningen är att inte ha några lösningar.
Det är bara populister som har enkla lösningar på komplicerade problem nämligen.Kanske inte så konstigt iofs om man själv komplicerat tillvaron föstås.Kan dock bli en utmaning att stå upp för den logiken i längden bara.Även om just logik inte är sjuklöverns starkaste gren om man säger så.
Domstolarna kryper i straffskalans källare på uppmaning, eller order från lille Morgan. Det är angeläget att ha omsorg för presumtiva invandrade väljare. Att lova mer pengar är typiskt för den late överbetalde politikern. De har alla del i besluten om nedskärningar. Vi får alltid höra att riksdagen har enhälligt beslutat. Mer pengar har aldrig löst allvarliga problem. Utan analyser och diskussion samt inkommande med förslag till konstruktiva åtgärder, blir pengaösandet bekvämt och föga ansträngande för det minimala intellektet. Budgivningen kan jämföras med en auktion. Det parti som lovat mest pengar åtnjuter positiva siffror i väljarundersökningarna. Folk går på precis allting.
@Utlandssvensk :
”Vore det inte lättare att bara muta dem att åka hem”
Jo, det vore det absolut enklaste och bästa.
Själv skulle jag vilja se ett ”repatrieringsbidrag” på ca 1 miljon SEK – och detta per individ, inte per familj.
Självklart skulle inte några väletablerade / välintegrerade invandrare tacka Ja till erbjudandet och lika självklart skulle inte några riktiga flyktingar heller göra det.
Däremot skulle alla låtsasflyktingar och ekonomiska migranter nappa direkt eftersom 1 miljon SEK är värt det fem eller tiodubbla i deras hemländer.
Förslaget om repatrieringsbidrag är dock värdelöst och meningslöst om inte Sverige samtidigt tar bort sitt namn från konventionerna om asylrätten och endast förbinder sig att ta emot ett visst antal kvotflyktingar – lämpligtvis i nivån 2-3000 per år.
Nu kan säkert någon ha några invändningar emot den relativt höga summan 1 miljon SEK, men i längden är det oerhört lönsamt att betala 1 miljard för att tusen personer som är omöjliga att vare sig integrera eller anställa ska lämna landet- detta då i jämförelse med att år efter år betala 1 miljard för att tusen personer som är omöjliga att integrera och anställa ska komma till landet – vilket är precis vad ”vi” ägnar oss åt idag.
Tyvärr är detta förslag det enda förslaget som skulle kunna lösa sveriges problem – och ännu mer tyvärr kommer förslaget aldrig att bli verklighet eftersom det anses vara ”fascistiskt” , ”rasistiskt” och säkerligen även ”nazistiskt” att erbjuda folk 1 miljon kronor.
Så…den enda lösningen för mig är att bli som dig – en utlandssvensk.
@ weasel,
Frågan om repatrieringsbidrag har vi verkligen stött och blött här. Jag är i princip på din sida, fast har kommit fram till att cirka en halv miljon per person borde funka. Men vi har verkligen debatterat alla aspekter av detta.
”Tyvärr är detta förslag det enda förslaget som skulle kunna lösa sveriges problem ”
Jag delar den uppfattningen men inser också att det är låg sannolikhet att det blir något. Men SD har faktiskt pratat en del om saken, så ett litet hopp finns.
Varför betala 1 miljon till de som åker ”hem”? Bättre är att ge 1 miljon till varje svensk som ser till att 1 person på något sätt lämnar Sverige och aldrig mer syns till. Vi måste förstås först se till att personen verkligen befinner sig här, annars kommer många utnyttja även detta för fusk. Samma för övrigt om du vill betala för att någon åker ”hem”. Vet vi vilka som är här? De som har multipla identiteter kan ju se till att några åker ”hem”.
@Utlandssvensk :
Tja, om det räcker med en halv miljon så är det bara bra, men även en hel miljon är lönsamt eftersom det rör sig om en engångskostnad.
SD har pratat en del om det, men så länge som dom inte har 50,1 % är det tyvärr helt ogenomförbart.
Så jag är mycket, mycket , mycket uppgiven.
@Arne Nilsson ;
”Varför betala 1 miljon till de som åker ”hem”?”
För att vi betalar det tiodubbla till den som inte åker hem och för att det är mycket mer realistiskt än att betala 1 miljon till en svensk som ser till att personen åker hem.
Hur nu det skulle gå till ?
Sedan finns det en hel del som har flera identiteter, så förslaget/lösningen är långt ifrån felfri. Men den är ändå den bästa möjliga som finns- och i jämförelse med dagens ”lösning” (där vi betalar flera miljoner för att en människa ska komma hit ) är den närmast gudomlig.
Beträffande repatrieringsbidraget. Det skulle förstås behöva implementeras på ett sätt så att de repatrierade registreras biometriskt, kanske rent av att deras DNA databasförs. Sedan, för att undvika att någon tar bidraget och sedan återkommer, så måste ju biometriska kontroller göras på de som reser in i landet. Och då skulle det ju inte räcka med att kolla ’nyanlända’ som kommer utan ID-handlingar (denna kategori måste vi för övrigt ha lyckats avskaffa helt innan förslaget kan införas) utan man måste göra rätt omfattande kontroller på folk som reser in i Sverige även med Svenska pass.
De som tagit bidraget är portade på livstid, det måste därför till synnerligen kännbar och effektiv verkställande av påföljd och utvisning för repatrierade personer som åter påträffas i landet som alltså trots de mycket effektiva gränskontroller som införts lyckats ta sig hit och vistas här illegalt.
Jag tror att det är mycket praktiskt omkring införandet av ett repatrieringbidrag som är så fundamentalt ’osvenskt’ att dessa faktorer gör mig lika pessimistisk som den politiska opinionsfrågan, vad beträffar ett införande. Integritetskränkande. Tänk bara den myndighet som skall börja föra databas över biometrisk infomation, tänk alla utredningar som skulle behöva föregå något sådant. Att sätta upp en en hel sådan apparat som påverkar flera olika myndigheter och att sedan agera konsekvent, resolut och effektivt och utan möjlighet till överklagan i det oändliga… Förutom att vi skulle behövt läma Shengen, kanske rent av EU innan det kan införas. Hmm…osvenskt, kort sagt.
Jag tror på ditt förslag om en miljon kronor. Summan låter också lockande. En miljon! Yyaaaaallah! Det här kan bli verklighet snabbare än vad vi tror. Politikerna ser det pisssamhälle de skapat el.tvingas erkänna det. Våldet ökar o ekonomin dyker samt att svenskar kommer hata politiker som är destruktiva drömmare. För en del utlänningar kanske man kan erbjuda någon slags enklare utbildning också innan avflytt. Det kan betyda ett slags status, något att lyfta fram för släktingar el myndigheter i ursprungsområdet. Jag vet inte vad men låg usk-utbildning, enkel datahantering, grunderna i eget företagande..äh, jag vet inte men nåt som ger ”respekt” o de har nytta av..rentav. Tror betalning mot avflytt/avsägande av medborgarskap kan bli ett riktigt alternativ till nuvarande låsta situation. Enklast är att erkänna att ingen, vare sig ”de” eller ”vi” kommer leva i samförstånd (generaliserat..ja visst..men i stort så är det redan så). Stryp bidragen i landet – erbjud miljon-exodus. Det kan ge något gott för många. Särskilt oss svenskar då vilket är viktigast men det behövde jag väl inte skriva..
”– Undersökningar behöver inte vara felaktiga, men slutsatserna kan vara det. Studier av det här slaget kan användas för att tjäna som ammunition när man vill driva egna agendor. Därför är det viktigt att vi etablerade forskare vågar debattera, säger Bi Puranen.”
https://www.expressen.se/nyheter/omstridd-studie-kan-bli-30-procent-muslimer-i-sverige/
På objektiva SVT kan man tydligen få sparken om man runkar på gym eller blir metoo-anmäld och frikänd.
Det känns tryggt att lämna ansvaret för granskningen av #FakeNews, Alt Facts och mörkningar till SVT.
Och DN, sanningens högborg. Som inte drar sig för att utan minsta bevis dreva mot talmannen.
Men för all del, låt dem granska de hemska sociala medierna.
Bi Puranen? Var det inte hon som förskansade sig 100 miljoner kronor på att föreläsa om gender på Försvarsmakten för några år sedan?
”Malmöpolisen rasar mot brittiska och kanadensiska resevarningar”
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-25/malmopolisen-rasar-mot-brittiska-och-kanadensiska-resevarningar
@ Kristian,
”Det är väldigt svårt för mig som svensk att förstå hur (vad jag gissar är) välmående lyxområden vid vattnet kan ligga några gator ifrån (vad jag gissar är) slummen.”
Du gissar rätt. Hur det fungerar tror jag mig nu ha förstått, men jag var lika förbryllad som dig när jag först började gräva i saken. Men det finns en MASSIV och helt fri debatt om detta i USA och som säkert framgår här anser jag att det finns väldigt mycket att lära från denna.
@ Hans,
”Rasdiskussioner känns inte så fräscht. Tona gärna ned det lite.”
Det är din blogg och dina regler.
Men det är lite lustigt att jag just gav upp på DGS för att många av mina inlägg klipps bort och att jag då hänvisade folk som ville debattera vidare till denna blogg! Så kan det gå, när locket inte är på!
Hur som helst, jag har 100% respekt för att du bestämmer helt på din blogg. Alla frågor som berör ras är extremt känsliga och även på gränsen till olagliga att debattera i Sverige. Så om du inte vill ha inlägg om detta här, förstår jag det.
Jag har ju redan skrivit ganska mycket här och har väl förmedlat det mesta jag tror mig ha att tillföra. Nu ger jag mig! Stort tack till alla som har stått ut med mina inlägg och ett extra stort tack till Hans!
Jag är allergisk mot rasbegreppet som sådant. En diskussion kring etnicitet, javisst. Men att det skulle finnas mänskliga raser vänder jag mig emot. För övrigt var det ju inte dig jag vände mig till i detta fall utan Kristian. 🙂 Du får gärna fortsätta kommentera, dina inlägg är matiga och uppskattade.
Truth seeker 🙂
Jag vet inte om det här är alldeles korrekt, men jag tolkar engelskans race som svenskans ’etnisk grupp’ och/eller ’etnicitet’. Jag har åtminstone inte kunnat se skillnad på just den engelska översättningen av ras och svenskans etnicitet eller kanske mer korrekt etnisk grupp, när etnisk svensk eller etnisk arab betecknar personer med fenotyper och haplogrupper från de regioner de formats ur.
Sen har ju etnicitet på senare tid kommit att innebära en person som uppbär en kultur, identitet, religion och tradition, t.ex. svensk, arabisk, kinesisk — oavsett haplogrupper och fenotyper. Men etniska svenskar eller etniska araber betecknar i svensk debatt ras, är för mig tvivelsutan riktigt. Medan enbart etnicitet kan beteckna en person vars kultur, identitet, tradition överensstämmer med svensk eller arabisk, oavsett fenotyper och haplogrupper. Alltså kan en svart afrikan eller gul kines ha en svensk etnicitet, men inte beteckna sig som etnisk svensk, och vice versa.
Invändningar och/eller gillanden?
Ja, ”race” används mer okontroversiellt i engelskan och översätts ibland med ”etnicitet” (även om jag ofta sett det översättas rakt av med ”ras” också). Jag anser som redan påpekat att rasbegreppet är förlegat och problematiskt samt att människan inte kan delas in i raser utifrån olika egenskaper, likt hundar. Etnicitet beskriver uppenbara fysiska skillnader människor emellan, som såklart finns mellan olika folkgrupper och som det inte behöver läggas någon värdering i. Att hävda att vissa ”raser” av människor har sämre egenskaper som människor för att de tillhör just den ”rasen” är däremot ett uttryck för ett rasistiskt tänkande.
Har aldrig hävdat att egenskaper är baserade på ras – du kan läsa bättre än så!
I USA har svarta har det svårare än vita, sett som grupp. Det finns olika orsaker, men det beror inte på att någon förtjänar något på grund av hudfärg.
Dög det?
Jag har många gånger sörjt över en avsvenskning av svenska språket eller ska jag skriva en fördummning av vårt språk. Engelska ord, exempelvis, erätter redan funktionsdugliga svenska ord (märk jag har inget emot engelskan i sig). På så vis hämmas nya ord bildade ur (grund)svenskan. Folkgrupp, folkslag, folktyp m fl ord borde gå lika bra som etnicitet (ras?). Den svenska folkgruppen, svensk härkomst, infödd svensk, nordisk svensk/skandinavisk svensk, helsvensk, den svenska gruppen, svenska svenskar, ursprungssvenskar, ljushyade svenakar. När började ”vi” använda ordet ras förresten? Det känns f ö som man från maktens håll är för känslig för att verkligheten beskrivs med tydliga ord. Linda in ”det” i något så det låter ”intellektuellt” eller så att det dimmar in ett ämne som helst bör döljas. Inger nytt under solen här men är det något bl a politiker gjort är det är kränga nya meningslösa ord. HBTQ? Vem fan vill vara en förkortning. Homosexuella..bögar försvann. Intersektionell..skrev jag rätt ens? Subsidaritetsprincipen : *..puh. Gender. Ett klart tydligt språkbruk (och språkvård)..ger en demokratisk fördel (även om jag t o m börjar ifrågasätta delar av det vi kallar demokrati). Alltså att många kan förstå vad som egentligen menas och på så vis enklare lösa svårigheter. F ö tröttnade Utlandssvensk tror jag. Hmm..Utlandssvensk kan ha anledning komma tillbaks för utvecklingen kan gå i turbofart framöver vad gäller de saker vi diskuterar här. Alltså nya detaljer kommer nog garanterat behöva brytas mot varandra. Du kan ju vila lite bara. F ö vill jag tacka Utlandssvensk för bra förslag och tips. Du får en medalj av mig för öppenhet, pålästhet och konstruktiva förslag.
Åh! Jag skriver på en pekskärm o det blir hela tiden stavfel (inget rättstavningsprogram har jag heller). Ber om ursäkt men den som kan läsa o tänka kan ju förstå sammanhanget ändå.
Anledningen till att akademiker började använda ord som etnicitet/etnisk är att om du har tänkt skriva något som kommer att vara tillgängligt i många år, t ex en tryckt bok, så är det troligt att inhemska ord kommer att omdefinieras av etablissemanget under den tiden, vilket kan få din skrift att framstå som om den säger något du inte har tänkt dig att säga, vilket kan vara totalt förödande.
Ordet kommer av grekiska εθνος, och betydelsen definieras av ordets användning i grekisk literatur från 800-talet före vår tideräkning till 1000-talet i kristi era. Därför skulle det vara svårt för riksdagspartierna att omdefiniera det ordet, medan de kan spela pingis hur de vill med ordet ”folk”.
Fast när det gäller hundar och katter så finns det ju olika raser. Ser olika ut, olika temperament samt olika egenskaper. Men de kan para sig med varandra och får då blandraser. Så rasbegreppet används inom djurvärlden, det är till och med helt legitimt där. Bland människor av rasen Homo Sapiens så kan vi ju alla blanda oss med varandra men olika människor har utvecklat olika egenskaper på olika platser på jorden. Vi svenskar, och nordbor i allmänhet, är bleka och tål inte sol lika bra som de betydligt mer mörkhyade som bor i mellersta Afrika. Att vi har olika temperament samt tålighet mot det ena eller det andra är också klart. Sen kan man diskutera om den ena människotypen är mer lämpad än den andra för vissa uppdrag. För min del skulle jag gärna vilja ha hjälp av sherpas om jag skulle ge mig på att bestiga Mount Everest.
Och jag menar att det finns en skillnad mellan djur och människor.
Absolut. Tråkigt att som Magne skriver, engelska race blivit ras på svenska. Etnicitet passar ju betydligt bättre. För min del känner jag att vi som vill värna Sverige och svenskar skälls för rasister för att vänstern och godhetsmaffian helt enkelt vill svartmåla (eller brunsmeta) oss. I min värld är alla OK så länge de sköter sig och uppför sig som folk. Och då menar jag med folk det som vi i min ålder +70 menar. Några har ju beskrivit både det ena och det andra bedrövliga beteendet i tråden. Visserligen utfört av folk men inte accepterat av mig.
Jo, men människor lyder ändå under samma biologiska lagar som andra djur. Det innebär bl.a. att geografiskt separerade grupper utvecklats olika därför att olika miljöer selekterar fram olika egenskaper. Att det finns olika människoraser behöver man ju bara ett par ögon för att förstå. Men däremot är det nog så att rasindelningen är alltför grov och i vissa fall rent felaktig. Det gäller framför allt afrikanerna som ju i den traditionella rasindelningen ses som en enhetlig grupp. Men ingenstans på jorden är artrikedomen så stor som i Afrika, och detta gäller också människorna där. Olika delar av kontinenten har väldigt olika miljö och det har också gjort att människorna där utvecklats på olika sätt. För att ta ett kanske inte så kontroversiellt exempel är det stora skillnader i muskelfibersammansättningen mellan väst- och östafrikaner. Västafrikanerna (och deras amerikanska ättlingar) har muskelfibrer som lämpar sig för explosiva sporter, som t.ex. kortdistanslöpning och längdhopp, medan östafrikanerna är oslagbara när det gäller uthållighetsgrenar, som långdistanslöpning. Sedan finner jag det synnerligen obegåvat att tro att skillnader i miljö bara skulle påverka evolutionen av fysiska egenskaper, och inte de kognitiva. Men, som Utlandssvensk påpekar, sådant kan man inte tala om i Sverige.
OT men på tal om DGS så är det många där som klagat på ’censur’. Är det säkert att det inte bara är deras CMS som krånglar? Jag har ofta haft problem med att inlägg inte går in i deras system då de postas. Mitt recept, då det hänt, har varit att spara texten och ändra en bokstav eller ett mellanslag så att jag kan posta om det en gång till eller två gånger om det behövs, tills jag själv ser mitt inlägg med texten ’ditt inlägg inväntar gransking’, då vet jag att det ’fastnat’. Tråkigt att folk blir paranoida och tror sig vara cencurerade pga ett ’skitsystem’. För övrigt verkar de ha patchat för det var länge sedan jag upplevde problemet.
@utlandssvensk, häng i kompis! Fortsätt dela med dig av dina tänkvärda inlägg, de är världsklass!
Att stöta bort #utlandssvensk# från Fristad gör denna blogg avsevärt mindre intressant. Hans erfarenheter överensstämmer oftast med mina egna, utflyttad 1973. Inte bra Hans.
Jag instämmer i det. Men är det inte märkligt hur jag kan upplevas stöta bort någon när min uppmaning om att tona ned rassnacket inte ens riktades mot Utlandssvensk?
Instämmer, och det var lite olikt Utlandssvensk att missa en sådan sakdetalj då gan brukar vara omsorgsfull med fakta.
Han hittar förhoppningsvis tillbaka igen.
Kanske inte så, men mannen tog det åt sig. Att ange fel e-mail address har nog sina skäl, som inte bör klandras. Du kunde ha varnat #utlandssvensk# på bloggen om för många tecken, även om det är mot dina regler. Det är du som avgör om ett sådant avsteg är motiverat. #XY_UTLANDSSVENSK# är den skarpaste kommentatorn här, så ett undantag är befogat.
I övrigt ingen kritik av dig. Jag följer Fristad dagligen, och tidigare Motpol, men detta är första gången jag skickar en kommentar.
Jag vet inte om det uppstått ett missförstånd här. Jag har väl aldrig klagat över för många tecken eller att någon angett fel e-postadress? Jag tillåter ju anonyma kommentarer så e-postadressen är det minsta jag bryr mig om.
Jag ber om ursäkt för att ha blandat ihop med ”Det Goda Samhället” om textens längd och adress. Mea culpa! I övrigt vidhåller jag min mening.
Ingen fara.
Så här ser jag det: Jag har väldigt liberala kommentarsregler på min blogg och vill att det så ska förbli. Under senare tid har jag markerat två gånger – en när en diskussion om etnisk rensning kom upp och nu senast när det diskuterades mänskliga raser. Vid inget av dessa tillfällen riktade jag mig till Utlandssvensk utan till två andra flitiga kommentatorer.
Alla är välkomna att läsa och kommentera – om någon känner att dessa regler är alldeles för begränsande för dem beklagar jag det.
Jag vill inte bara höra vilka åtgärder som politikerna föreslår, jag vill höra vilka mål de har. T.ex. max 10 skjutningar per år inom tre år. Nås inte målen skall ansvar utkrävas och nya effektivare åtgärder införas.
Word!
Oj, jag behöver visst förtydliga!
1. Jag anser inte att blogginnehavaren har försökt att stöta bort mig eller någon annan.
2. Hans Li Engnell förefaller ha en ideologisk ryggrad av härdat kruppstål. Det finns väldigt många påstådda libertarianer som proklamerar att de vill ha ”fri debatt” men nästan inga som verkligen kan leva upp till detta när deras egna grundantaganden blir ifrågasatta. Hans är ett tydligt undantag och det förtjänar endast applåder.
3. Frågan om ras är så inflammerad att även metadebatten och tom. frågan om terminologin kring saken också blir extremt jobbiga. Jag är självklart medveten om detta. Fast det hindrar inte att jag ibland kan känna nästan hopplöshet eftersom jag, rätt eller fel, anser att den har väldigt stor relevans. Jag har också problem med att åsikten i denna fråga kopplas till någon form av allmän ”god eller ond” retorik. Som jag ser det, är rasism antingen rätt eller fel och om det är rätt blir det helt fruktansvärda effekter av att utgå från att det är fel. Men jag accepterar att frågan delvis är olaglig att debattera i Sverige.
4. Min uppfattning är att jag, både allmänt och i denna tråd, uttrycker mig mer rasistiskt än Kristian. Men visst, man kan debattera även detta!
För att göra en lång historia kort, kan man bara säga att luften gick ur mig igår och jag tappade lusten att debattera mer. Det har hänt även vid andra tillfällen men jag är nog i ärlighetens namn nästan debattberoende, så risken är hög att jag återkommer. Men nu måste jag ha en paus!
Ta din välförtjänta paus och välkommen åter!
Tja, benämningen ”ras” i allmänna debatter förefaller överdrivas, och att bara refereras som hatisk.
Vi borde egentligen skippa den termen helt och endast låta rasister använda den.
Etnicitet är mer relevant då det handlar om hur människor har anpassat sig geografiskt i olika delar av världen.
Precis som religion påverkar människor under många generationer.
Av dessa två skapas ”kultur”.
Eller vad säger ni?
@ US
Hört att Janne Josefsson entledigar sig från Uppdrag Granskning? Vem är mer lämpad än Utlandssvensk för den tjänsten? Ansökningar går direkt till Hanna Stjärne som gladeligen ser dig, Utlandssvensk, som ny programledare. Ras, etnicitet, ursprung, kulturskillnader, religion och ghettonas utbredning i Sverige ska stå i fokus. Belinda Olsson ska väl också vara aktuell för tjänsten, så du kan få en formidabel feminizt vid din sida, som skrivit så förträffliga och kloka böcker så som Fittstim. Du har till och med den 4 februari på dig att söka tjänsten.
Ann Heberleins nya bok om våldtäkterna stoppas efter politiskt korrekta påtryckningar.Vem vet om inte Hanna Stjärnes statsmedia har ett finger med i spelet på ett eller annat sätt?
Som jag ser det är rasism fel av flera olika anledningar:
1) hur kan melaninproduktion kopplas med intelligens eller karaktärsegenskaper? (Mind, jag har inte fördjupat mig inom rasistisk teori, men det jag har sett har inte övertygat mig.)
2) även om det finns statistiskt säkerställda skillnader, exvis intelligens, mellan svarta och vita (o gula o blå etc) så kan man givetvis aldrig utifrån aggregerade gruppdata bedöma en enskild individ. Det är ett sorts inverterat micro-makro-problem: normalt brukar man kunna förstå mikronivån, men sedan får man problem att koppla denna med makronivån. Här kan vi snarare se ”strukturer” på makronivån: rasifierade begår brott i betydligt högre utsträckning än svenskar.
Nåväl, hela rasdiskussionen påminner om förvirrade postkoloniala, intersektionella debatter om patriarkala strukturer där det aldrig framläggs konkreta bevis för hur dessa strukturer eg påverkar någon. (Mind: NATURLIGTVIS finns – och fanns – det både sexistiska o rasistiska strukturer. Jag ser det dock främst som en lagfråga: det är lagen som ÄR strukturerna. Om din granne däremot är sur på dig för att du har en viss hudfärg – tja, han hade säkert varit sur på dig om du hade oranga strumpor. Man KAN helt inte haka opp sig på vad en massa surpuppor går omkring o gnölar om.)
Därned står det individer fritt att göra sina egna val och bryta sig ur kulturer.
Hej.
En eloge till samtliga i debatten ovan om vem som sade vad och vad som avsågs; om våra folkvalda politiker och våra självutnämnda journalister kunde bete sig så hade Sverige sett mycket annorlunda ut. Hr Engnell har mer än en gång haft anledning att redigera inlägg från mig eller på annat sätt använda herdestaven då jag halar fram min käppahäst i tid och otid – och inte tar jag illa upp för det; tvärtom, faktiskt.
Ang. själva frågan om ras; där finns en människoras, inom vilken flera etniciteter ryms, vilka definieras utifrån utseende och beteende, samt den historiska process som var grupp själv använder som samlande och skapande berättelse om sig själv. Ett re-genererande system, vilket ibland kallas kultur för att betona att det är av människan skapat, låt vara över lång tid och utan någon enskild persons tanke. Man måste vara mycket tydlig med om man avser biologi, sociologi eller psykologi, då ras eller etnicitet eller kultur påverkar vad man kan se utifrån valt ingångsbegrepp.
Huruvida mångkultur är något gott anser jag frågan avgjord – det är det inte. En etnisk homogen kultur omfattande värderingar som fokuserar på den enskildes agerande snarare än medfödda faktorer skulle kunnat assimilera vilken person som helst om denna tvingats exponera sig för just den homogena majoritetskulturen. Då ghettofiering inte bara tillåtits utan uppmuntrats uteblir all assimileringseffekt då de invandrade individerna kan skapa enklaver där deras egen kulturella identitet är normgivande och dominant. Att det har skett från MENA till Sverige påverkar inte detta.
Tänk om det varit tvärtom: att det från Norden utvandrat tiotals miljoner människor till Egypten över de senaste fyra decennierna. Tänk om dessa agerat på samma sätt som arabiska muslimer gör i Norden. Tänk om den Egyptiska staten omfattat moderna mångkulturella relativistiska värderingar.
Då hade media i MENA grälat om hur man skulle hantera den situationen – eftersom de nordiska migranterna tagit seden dit de kom.
Om brott & straff: påföljden skall förhindra nya brott, samt omöjliggöra för brottslingen att på något sätt ha förtjänat på brottet.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hur hänger detta ihop? Om det inte finns några raser finns det väl ingen rasism heller, va!
Nu börjar det bli PK Syntax Error … 🙂
” ’PK Syntax Error’ är en skämtsam beteckning på en intellektuell härdsmälta eller inbyggd konflikt i ett politiskt korrekt resonemang. Inte sällan uppstår dessa intellektuella paradoxer i samband med invandring, islam, feminism, bistånd, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna.”
http://www.morpheusblogg.se/2015/10/10/pk-syntax-error/
Så gymonanisten är homosexuell och gillar sex.
Hade han varit hetero och vit så hade han nog
varit gymrunkare och potentiell våldtäktare förstås.
Då hade han garanterat saknat korrekt stöd för en
fortsatt anställning och pressetiskt hängts ut med namn
och nummer.
Lite som att den enda konstaterade svenska trollfabriken ligger på Sveavägen och befolkas av numera omplacerade sossar eftersom sossarna vill ha ett val som är fair som man säger.Innebärande att det inte
påverkas av Putin, Trump eller de onämnbara.Förstås.
Det ligger något i det…
Rasistisk är folk egentligen om de vid nedvärderande epitet endast avser utseende, i ursprunglig bemärkelse.
Man vill då troligen avse att utseendet är samma som olika ”ras”.
Nu har ju pk-trollen våldfört sig på begreppet rasist till att även omfatta religion och kulturell bakgrund.
Därmed har de lyckats skapa denna hysteriska debatt om rasism själva!
Helt kontraproduktivt som man säger.
Förklaringen ligger dock i att detta används som smutsigt vapen mot politiska motståndare.
Vapnet blir naturligt svagare och svagare efterhand som man vattnar ur begreppet rasism.
Om diskussionen får vara mer vuxen så borde det handla om kulturer och deras olika sociala värderingar, vilket gör att man generellt fungerar lite olika på olika håll i världen.
Egentligen precis samma typ av debatt som används lokalt mellan olika falanger politiskt etc.
Man har olika sätt och värderingar.
Man kan göra ett tankeexperiment mellan olika partiers väljare:
V:s förespråkare (Jonas Sjöstedt t.ex.) anser att det är rimligt att ta till våld för att vinna över sina meningsmotståndare (i direktsändning 1-2 veckor innan senaste valet).
Då kan man resonera att det är en våldskultur bland denna grupp människor.
Precis som vi gör med islamister.
Svenskarnas parti backar inte heller för våld om det hettar till.
– Vadbrukar man säga…när intellektet tar slut tar nävarna över?
Mp och S verkar göra allt för att stoppa seriösa debatter, vad säger det om dem?
Antidemokratiska?
Moderaterna…
Eller för all del, stadsbor vs glesbyggd/Norrland?
Ja man kan fortsätta så här och resonera i stort och smått.
Skillnader finns mellan människors sätt att fungera.
Men det har inget med ras att göra, däremot etnicitet och kultur.
Sedan finns det ju en gråskala med där människor fungerar på alla sätt mellan himmel och jord i olika grupper.
Vilket gör att vi kan uppskatta enskilda individer över ”gränserna”, en trevlig och vettig muslim t.ex., eller akademisk ”neger” (bara för att förtydliga poängen Hans!).
Och rimligtvis i andra riktningen med.
Värderingarna är vad som borde diskuteras!
Men Godhetsapostlarna vill inte detta, utan vill medvetet ha denna konflikt, för att kunna utmåla andra som ”onda”, och därmed sig själva som ”goda”.
Tack och lov för denna blogg där det får lov att diskuteras öppet!
Så länge man håller en god ton.
Tack Hans!
Robotar eller ”borg drones” tycks ha tagit över i Sverige hos vissa myndigheter.
Eller ser vi forskning inom ett nytt område? Artificiell ointelligent. …
Inte konstigt att det blir otryggt med sån ointelligent applikation av lagar
http://www.gp.se/ledare/sonesson-orimligt-att-hot-och-st%C3%B6lder-%C3%A4r-handelns-st%C3%B6rsta-problem-1.5087007
Syntax error har inget samband med mänskliga egenskaper, lika lite som stack overflow och kompilering av källkod till maskinkod, ettor och nollor. När det gäller orden ras och raser är uttrycket ”etniska folkslag” ett bra uttryck som rimligen inte bör förarga någon. Men, ordet rasism ligger bättre i munnen än etnisk diskriminering eller främlingshat och alla förstår betydelsen. Att ordet rasism missbrukas och kletas på allt och alla som inte hörsammat husses order är vi alla medvetna om. Först blir vi kopplade, sedan blir det munkorg.
@ Mjölner
Jag vet inte om det här beror på en skillnad mellan generationer. Den äldre generationen tycks konstant ha svårt att förstå ironin i begrepp som PK Syntax Error och blir gravallvarliga och nästan förargade. Nu vet jag inte exakt din ålder, men milleniegenerationen brukar ganska omgående greppa ironin.
@Magne, jag förstår ironin mycket väl. Ironi är ett bra verbalt vapen i kampen mot diktaturstaten. Jag skyller på att ha fått en yrkesskada i mitt arbete i databranschen. Inte illa menat. Brukar kasta ut ett agn ibland för att se om någon nappar. Vi som kommenterar och de som äger blogg-siterna kommer snart att stå under konstant övervakning av storebror. Vi kommer förmodligen bli avstängda utan förvarning om vi bryter mot mediakonsortiets regler och dolda agenda. Demokraturen närmar sig diktatur. Det finns skäl att vara försiktig med ordvalet vid diskussioner om invandring, etnicitet eller kritik av politikerna. Aftonlögnen, Expressen, DN, SvD, SVT, och SR har alltså att bestämma vilka nyheter som kan betraktas som ofarliga för det Svenska folket att ta del av.
anser AB:s Lena Mellin att det är att samtliga partier inte är eniga med regeringen om att förbjuda rökning på uteserveringar.
Det är bara röstfiske.Och jättelöjligt.För att inte säga bara löjligt.
Förslaget är jätte-jättebra och det är regeringens förslag.Som jättelöjliga partier inte håller med om och därför fiskar röster.
Det inte helt jättelöjliga är att det säger mycket om AB:s värdegrundade demokratisyn i stort som smått.
Att inte hålla med regeringens förslag är jättelöjligt och röstfiske.
Som väl borde förbjudas?
I varje fall på uteserveringar?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Kvpo65/ett-pinsamt-rostfiske-for-en-dalig-sak
ja detta miljöparti var inte så mycket att hörra för oj sicka reformer det finns bara ett alternativ det stavas utvisning utan flyttbidrag och permanent stängda gränser det betalar jag gärna skatt för även så klart ska även fi och alla kvinnorättsorganisationer bort ocså även ska feminism totalförbjudas inom regering riksdag och staten även inom rättsväsenden
jag förstår inte varför man ska förbjuda allt här i sverige i huvudtaget det är ju presis lika mycket röstfiske att vilja förbjuda rökning på uteserveringar patetiskt dom som röker känner ju sig kränkta och alla förbud som finns förövrigt kallas för odemokratiskt för att inte säga diktatur så ni som gillar diktatur gå inte ut på uteserveringen då håll er då inne på puben eller resturangen där det är rökförbud och låt alla andra sitta och röka det luktar minst lika illa om er som dricker alkohol för andra som inte dricker ska vi förbjuda alkoholen då ocså tänk efter innan ni yttrar er ska vi slå vakt om demokratin eller inte ska vi det då ska vi inte hålla på att utlysa flera förbud och kränkande lagar regler aldrig hört något så obotligt dumt som detta vad har frihet med förbuds lagar att göra..glöm inte att alkohol är skadligt precis som rökning är tänk på det
Kommentar flyttad (”Vart tog sverige vägen”):
Jag har många gånger tänkt varför regeringen plockade bort den här motboken för rusdrycker som fanns en gång i tiden, den som begränsade alkoholinköpen. Den hade behövts idag eftersom många inte kan kontrollera sitt alkoholintag. Alkohol bidrar mycket till våldet och att folk blir misshandlade av berusade personer, och det blir man inte av vanlig tobaksrökning. Nu är rökarna redan kraftigt begränsade vad dom får stå och röka. Nu är det dags att se över alkoholdrickandet och begränsa det man ser ju inget annat folk som dricker överallt det ska vara lika överlag tänk på levern och andra reningsorgan i kroppen som tar stryk av all rusintag.