Det finns ett slags syndrom som drabbar oss människor när vi uppnått för stora framgångar. Vi blir kaxiga, börjar betrakta oss som oövervinnerliga och gör därmed felbedömningar som i slutändan kan kosta oss den där framgången vi uppnått.
Syndromet drabbar såväl företag som framgångsrika individer inom idrott eller annan verksamhet. Men det omfattar även regeringar, statsförvaltningar och hela nationer.
Sverige har under efterkrigstiden varit ett av Europas, ja världens, mest framgångsrika länder. Skonat från världshistoriens värsta krig hade Sverige ett försprång gentemot de nationer som slagits sönder – såväl själsligt och ekonomiskt som rent fysiskt.
Mycket av landets potential har hållits tillbaka av socialistiska irrfärder, och exempel på sådana kvarlevor är allt från bostadsmarknaden till arbetsmarknaden. Samtidigt har internationellt sett vågade liberaliseringar genomförts i bland annat skolan och vården, månne som ett slags motreaktion mot den socialistiska välfärdsstrukturen och inte alltid med de bästa av konsekvensanalyser.
Under lång tid har Sverige varit ett öppet land. Öppet för innovationer och nya idéer och uttryck, men också öppet för den som velat invandra och få ett bättre liv. När asylinvandringen tog fart för några decennier sedan mötte det tidigt farhågor och höjda varningsfinger kring riskerna med att skapa områden som nästan enbart bebos av personer med utländsk bakgrund. Det så kallade utanförskapet började byggas.
Redan på 80-talet varnades för ekonomiska följder när många människor inte kommer in på arbetsmarknaden och görs beroende av olika offentliga ersättningar. Kritiken ignorerades. Sverige är ett rikt land, vi har råd att hjälpa människor, hette det.
Spola fram till i dag. Landets två största partier hävdar, om än med andra ord, att Sveriges integrationspotential är nådd. Vi klarar inte av att ta emot och integrera fler människor från tredje världen, hävdar såväl den socialdemokratiska finansministern som den moderate partiledaren.
Men ändå rullar det på som vanligt. Under 2018 väntas en fortsatt stor anhöriginvandring till Sverige. I november var mer än tredje beviljat uppehållstillstånd ett så kallat anknytningsärende (se cirkeldiagram nedan).
Det är som om landets politiska och mediala elit med vett och vilja vill kasta bort alla landvinningar som uppnåtts. Kaxiga och oövervinnerliga vill de kasta sig utför stupet. För det, säger de, har vi råd med.
I stället för att värna den stabilitet som Sverige genom ansträngningar har uppnått, vill eliterna slå sönder och riva ned. För det, tycker de, har vi råd med.
I stället för att bygga vidare på det som gjort Sverige till en innovativ kunskapsnation vill regeringen fortsätta urholka kunskapskraven i den svenska skolan. För det, anser de, har vi råd med.
I stället för att lägga all kraft på att söka assimilera dem som redan kommit till Sverige vill regering och riksdag att Sverige även fortsättningsvis ska vara en av toppspelarna i asylmottagning i EU. För det, låter de meddela, har vi råd med.
Det är svårt att förstå hur de tänker. Det är omöjligt att begripa varför det anses rimligt att lägga lika mycket pengar på ensamkommande män och pojkar från Afghanistan som på hela det svenska rättsväsendet.
Det kommer en dag när vi inte har råd längre. Faktum är att den dagen redan har kommit. Undanträngningseffekterna av migrations- och integrationspolitiken har varit synliga länge, och jag har skrivit om dem tidigare. Vi ser dem på bostadsmarknaden, där köande trängs undan. Vi ser det i primär- och akutsjukvården, vi ser det i skolan och vi ser det inom barn- och ungdomspsykiatrin.
Alla system påverkas när hundratusentals människor invandrar till en generell välfärdsstat som inte kräver några motprestationer. Som en extra krydda utvisar vi självförsörjande utländska medborgare men låter personer som aldrig arbetat en dag få permanent uppehållstillstånd och livslång bidragsförsörjning.
”Jag hade tur som föddes i Sverige”, brukar vissa ibland hävda när de argumenterar för varför alla som vill måste få komma hit. Som om landets framgångar hade med ett tursamt tärningskast att göra. Landets politiska ledning borde stanna upp och fundera ett slag över varför Sverige har blivit rikt och framgångsrikt, vilka ingredienser som har möjliggjort detta. Då skulle de förhoppningsvis inse att det inte har med tur utan med ansträngning och rätt vägval att göra. Vägval som regering och riksdag nu håller på att backa från i rasande takt.
Högmod går före fall brukar det heta. Jag vet inte om det är högmod eller bara ren och skär dumhet i detta fall. Uppenbarligen är i alla fall landets politiska och mediala elit helt inne på att kasta sig ut för en klippa och hoppas att det räcker att flaxa med armarna för att flyga. ”Samhällsbygge” kallar statsministern det. Det liknar snarare ett rivningsprojekt.
Källa: Migrationsverket i november 2017.
Strålande, Hans!
Angående cirkeldiagrammet kan man tillägga att de tre stora kategorierna, dvs. asyl, anknytning och arbetsmarknad, alla domineras av folk från 3je världen.
EES är västerlänningar och den gruppen har i princip kollapsat i storlek de senaste åren. Netto sker det sannolikt nu en utflyttning.
När det gäller EU-medborgare tog man 2014-05-01 bort kravet att söka uppehållsrätt efter tre månader.
https://www.kommers.se/nyheter/Forcerade-nyheter/Krav-pa-registrering-for-EU-medborgare-tas-bort/
Som jag förstår det är EU-medborgare en delmängd av EES.
Som jag förstår det tog man 2014-05-01 bort kravet att EU-medborgare skulle
söka uppehållsrätt efter 3 månader.
https://www.kommers.se/nyheter/Forcerade-nyheter/Krav-pa-registrering-for-EU-medborgare-tas-bort/
EU-medborgare är väl en delmängd av EES och därför finns de väl i princip inte i statistiken längre
@ Tanten_2,
Tack för det! Det kände jag inte till.
Det finns ett parti som sagt saningen hela tiden och fortsätter, trots allt, att göra det.
Att tillräckligt med medborgare röstar på det partiet är det enda hopp som återstår.
@ Anonym,
Visst röstar jag SD, men jag tror faktiskt inte att de är det enda hoppet. Vi har haft några debatter här om separatism och det är faktiskt helt möjligt att det kan bli läge för det efter valet nästa år.
Hopp för någon sorts demokrati..
Vi får ha det så här så länge migrationsverket och nuvarande politikergarnityr får hållas. Migverket tycks ha ett alldeles eget styre oberoende av regeringen och får alltid de pengar som begärs. Skräddarsydda regler efter inkommande klientel och brott mot de flesta lagar och avtal gällande asyl. Man slösar inte pengar på någon jurist i onödan. Förmenta reklamkampanjer i Europa och MENA-länderna sponsrade av Soros och EU. De landsförgörare som låter detta ske kommer inte att följa folket ned i stupet. De kommer att i god tid göra som den förre statsministern ta en flygtur till sina väl förberedda reträttplatser. Folket sover vidare och köper sitt Aftonblad.
@ Mjölner,
”De landsförgörare som låter detta ske kommer inte att följa folket ned i stupet. De kommer att i god tid göra som den förre statsministern ta en flygtur till sina väl förberedda reträttplatser. ”
Ja, det låter troligt.
Min misstanke är att många i 7K redan har tappat tron på sitt fantastiska mångkulturbygge och att det enda som motiverar dem nu är att hänga kvar vid köttgrytorna länge nog för att få råd med ett ståndsmässigt boende i något välsegregerat område utomlands.
@utlandssvensk Det är förmodligen så det kommer att gå till. Bakom all retorik, förljugenhet och hyckleri inom ”alliansen”, anas onekligen en högst levande DÖ som kommer att plockas fram efter valet ifall SD blir största parti. I övrigt omöjligt att gissa vad som väntar, utom den stora kollapsen förstås.
just det @utlandssvensk, helt säkert! Och räkna med, de kommer alla att skylla på ’det otäcka klimatet i Sverige med ökande hot från högerextremister’ när de blir uppsökta i Portugal av någon medborgarjournalist som ber dem förklara sig.
Korrektiion: ’just det @Mjölner och @utlandssvensk’, skulle jag sagt för att rätt skall vara rätt.
Korrektion: ’just det @Mjöljer och @utlandssvensk’ skulle jag sagt för att rätt skall vara rätt, ska credda den som tog upp tråden.
Kasta sig utför en klippa, det gör vissa när de använder LSD. Kan det vara så att många svenskar får i sig lysergsyradietylamid redan i fosterstadiet?
Jag anser att man får anpassa skatten efter betalningsförmågan. I alla samhällen och i alla tider finns det människor som lever bra liv – med bra och utvecklande jobb, utbildning, lugnt, skönt och stimulerande fritid, bra sjukvård etc – även om andra i närheten har det betydligt sämre. Jag skulle gissa att man kan tänka sig att lägga ca 2-10% av total bruttoinkomst på allmosor. (Givetvis finns det många som betalar betydligt mer än så i allmosor. Jag känner vissa individer som troligtvis betalar mer än 75% i allmosor. Leif Östling ligger väl på minst 90% i allmosor. Över livscykeln. Men dessa är ändå ett fåtal individer som betalar så mycket i allmosor.) Är skatten högre än så, måste den gå tillbaka till skattebetalarna på något sätt. Exvis: det är ok att betala hög skatt till skolan om skolan är så bra att den motsvarar vad genomsnittet faktiskt betalar i skatt för den. Svensk skola kostar ca 100,000/år. (Lundsberg kostar ca 250,000, men man kan nog dra av 75,000 för internatet, så Lb är knappt dubbelt så dyr som vanlig skola – och ca 130,000 billigare än Eton (som ju oxå inkluderar internat.)
Jag tror därför att man måste anpassa skattesystemet efter befolkningen. Det innebär att den undre delen av befolkningen sätter gränsen för hur hög skattekvoten kan vara. Om en stor andel av befolkningen är lågproduktiva – och därmed endast tjänar lite kan de också endast efterfråga billiga tjänster som de själva kan betala – med tilläggen av allmosorna.
Det som jag beskriver här är alltså ett stenhårt klassamhälle, där det kommer att vara svårt för fattiga att ta sig ur. På samma sätt som det var svårt att ta sig ur fattigdomen på 30-60-talen. Alternativet är nämligen att ALLA går under.
Problemet är att de som idag betalar 100-500,000 till svensk skola, endast får en skola som är värd 50,000. Men Sverige som land behöver faktiskt individer som har gått i en skola som levererar utbildning i 150,000 kronors klassen (och fler än den handfull som har gått Lundsberg – som jag tror fortfarande upprätthåller viss akademisk standard, TROTS skolverket: https://www.youtube.com/watch?v=55JG90Cq0hU. TRIGGER WARNING! Ha betablockerarna nära till hands!)
1. Lundsberg är bara skräp. Ungarna som kommer ut därifrån är lika odugliga som de som har gått på ”vanliga” svenska skolor.
2. Men det låter ju billigt! I Schweiz kostar en internatskola kring 700 tusen SEK om året. Och då vet alla att de vanliga, kantonala skolorna är bättre. Privatskolorna är för de som inte har betyg att komma in på de vanliga samt för rika utlänningar som vill dumpa ungarna i Schweiz.
Sen förstår jag inte riktigt ditt resonemang om att ”anpassa skattesystemet efter befolkningen”. Det som sker nu är att Sverige utvecklas till ett MENA land och allt som vi vet om skattesystem i västländer blir då gradvis meningslöst. Vad spelar det för roll om momsen är 5 eller 10 eller 50% i Somalia eller Afghanistan? Ingen alls.
Ursäkta, jag ska försöka vara tydligare.
Alla människor behöver en massa saker, inkl välfärdstjänster. Men behov är ju inte samma sak som efterfrågan. Och visst, ett tag kan man lura systemen, men på lite sikt måste man alltid rätta mun efter matsäcken.
Jag håller inte med om (standard) beskrivningen att Sverige har varit ett välfärdssamhälle som har omfördelat stora resurser från fattiga till rika. Det är sossepropaganda (och högerpropaganda). Jag anser att det är mer korrekt att Sveriges välfärd till största delen har bestått i att man omfördelar resurser från familjens olika faser i livet till dem själva. 80% av alla familjer får (nästan) EXAKT lika mycket välfärd (skolor, pensioner, sjukvård, föräldrapenning) som de defacto betalar för under sin livstid. 10% är nettobidragstagare och kostar mer än vad de bidrar med (I dessa 10% ingår alltså inte de flesta pensionärer). Och 10% är nettobidragsgivare över livet.
Jag menar även att Sverige HADE små inkomstskillnader – inte främst pga omfördelning av pengar – utan för att produktiviteten mellan hög- och ”låg”-utbildad arbetskraft var väldigt låg – och motiverade därmed små löneskillnader.
Nu har vi på några få år ökat andelen extremt lågutbildade till kanske 5% av arbetskraften. Då är det 15% av befolkningen som är nettobidragstagare över livet – med nuvarande standard. Det betyder ju att 15% måste bli nettobidragsgivare. ELLER så sänker vi standarden på välfärden. Och det gör man ju. Pensionsåldern ska höjas. Föräldraförsäkringen kommer att minska – där försöker man ju smyga in en ren diskriminering genom att villkora ff så att andelen utomeuro invandrare ”får” (=kommer att ta) ut mindre av den. Kvoterad FF är ren apartheid, men snyggt genomförd genom att man säger att det är för jämställdhet. Själv tror jag även att universiteten inom 10 år kommer att införa terminsavgifter – och varför inte? Och så kommer man så småningom, troligtvis när bostadsmarknaden börjar krascha och räntorna sticker iväg, att ta bort ränteavdragen (=maximal dålig tajmning, but that’s politiker for you).
Och ja, du har rätt att Sverige utvecklas mot ett 3:e världen land. MEN, och det här är inget litet men, FÖRHOPPNINGSVIS kommer våra gamla institutioner – främst privat äganderätt – att bestå. Det är ändå avsaknaden av denna som är 3:e världens främsta problem. (I kombination med ett uselt lantmäteri.)
Vad skolan beträffar, inom familjekretsen finns en spoling som nyligen fick en rejäl chock i sin nya skola. För första gången i livet har han ”drabbats” av en lärare som ställer krav på resultat i skolarbetet. Nämnas bör att denne lärare är utbildad till lärare i Finland och har undervisat i skolan i Finland. Grabben förundras över skillnaden på lektionerna. Lugn, ordning och diciplin på denne lärares lektioner, cirkus på de övriga lärarnas lektioner …. Tala om kulturchock.
Hej.
Eller som jag har sagt både här och annorstädes: nu får vi gå om nittonhundratalet, ty historien är en sträng magister som inte låter någon gå fram som inte klarat kursen.
Eftersom vi uteblev från delkurserna 1:a världskriget, 2:a världskriget samt borgarkrig så ingår även dessa i komprimerad form.
På tal om vad Hans skriver om; det här klippet visar hur man bemötte högst relevanta farhågor om invandring för över tjugo år sedan:
[https://www.youtube.com/watch?v=Dw8w7LmXszE]
Klippets rubrik: ”Invandrardebatt 1994 – Hur lät debatten för 20 år sedan?” utifall att länken inte fungerar.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
@ Rikard,
”det här klippet visar hur man bemötte högst relevanta farhågor om invandring för över tjugo år sedan”
Jodå, jag röstade på Vivianne Franzén 1994!
Sen ska man väl notera att även om tugget från 7K då lät ungefär likadant som det gjorde fram till 2015, så var repressionen i samhället väldigt mild jämfört med vad som komma skulle. Förvisso råkade Vivianne lite illa ut, men på den tiden kunde man faktiskt vara öppen högerextremist och likväl fungera i samhället, med ett vettigt jobb och ungar på dagis. Det blev sen i princip omöjligt från cirka 2002. 2006 till 2010 var nog den värsta tiden för de dissidenter som stannade i Sverige.
Kanske. Jag tror inte på linjär utveckling.
Däremot håller jag med om att svenska folkets urusla kunskaper i historia är ett problem. Och nog faktiskt kan leda fram till Rivers of blood.
Varför tveka mellan högmod och dumhet som förklaring när meningslös illvilja passar de skyldigas personligheter, skriverier och uttalanden så mycket bättre?
I Norge har man planerna klara för hur armén skall stänga gränsen mot Sverige ifall Sverige rämnar i sömmarna. Detta har regeringen i Oslo meddelat offentligt.
I Finland viskas det i ansvariga kretsar om att Sverige är ett större säkerhetshot än Putins Ryssland, medan man i Danmark talar man öppet om samma sak.
Och i Sverige … ?
Lite OT men vill kommentera uttrycket ”Jag hade tur som föddes i Sverige”.
Nä, det är inte tur eller någon slumpgenerator som gör att vi föds på en specifik plats eller av någon slumpvis kvinna och man varsomhelst på jorden.
Vi är en produkt av våra specifika föräldrar med ett eget DNA som inte kunde skapats någon annanstans av någon annan. T ex ärver en pojke sin fars DNA rakt av som sedan kombineras med moderns. Vice versa om det är en dotter.
Det innebär att våra gener fortplantas i våra barn med våra bra och dåliga egenskaper. Gener står för större delen av utformningen av våra barns egenskaper. T ex sociala faktorer, egen karaktär o uppfostran betyder mindre (alltså mindre än hälften). Detta gäller inte alltid specifikt när man tittar på individ utan på grupp.
Det är i grunden Darwins evolutionsteori som gäller i stort. Vi liksom alla andra varelser utvecklas utifrån vår miljö och överlevnadsmöjligheter.
T ex är orsaken till den ljusa hudfärgen en livsbetingad funktion om du lever i norra hemisfären. Kan du inte ta upp D-vitamin så ökar risken för bl a benskörhet t ex. Som kvinna som ska föda och har skör benstomme ökar risken för missfall/överlevnad. Därför under 1000-tals år så faller de bort som bl a inte tar upp D-vitamin optimalt. Samma gäller för män naturligtvis; benbrott mm.
Jo så att ”Jag hade tur som föddes i Sverige” kan man säga om man är vit, bränner sig i solen mm. Att bli ”vit” tar annars kanske ca 20000-30000 år.
@Holtzkampf, Jag har också i allmänhet svårt för att känna sympati för folk som tar upp den där frågeställningen. Ju mer jag tittar på andra folk, som i vissa ganska sunt kulturchauvinistiska miljöer där jag brukar befinna mig, långt från Sverige, desto mer sjukt, självspäkande och livsfientligt tycker jag det där resonemanget är. Men, den som har som heltidssysselsättning att grotta ned sig i moralfilosofi kanske känner sig nödgad att tackla den. Sam Harris är förvisso en både intelligent och vettig person och han anser att frågan är icketrivial. För den som är intresserad gör han ett försök att ta upp detta i sitt samtal med Douglas Murray, 31 minuter in
https://www.youtube.com/watch?v=HSWqwZXth0I
de kommer inte så långt i diskussionen men jag tycker Murray gör en ganska bra poäng då han i princip för upp diskussionen på en större kontext, till en större selektionsenhet om man så vill: vårt samhälle. I stället för att ha det inskränkta individperspektivet. Civilisationer, Folk, generationer. Det behöver inte vara mig själv jag försvarar, det är den civilisation jag känner affinitet med. Det handlar om ifall vi inser att vi fått vara del av något som är värt att förvalta och vårda, så frågan är skall vi göra det eller inte? Det borde vara en no brainer. Men det är det ju inte för alla. Man kan som plan B ganska enkelt använda ett resonemang med nyttomaximering eftersom välfärd inte är ett nollsummespel, som i Murrays analogi med ett Europa som självt är en båt vilken inte kan ta ombord hur många som helst utan att själv sjunka. Ifall man nu stöter på någon tomte som absolut vill stöta och blöta den här frågan.
Man kan tillägga att förutom ljus hy, har skandinaver även utvecklat förmågan att kunna dricka mjölk som vuxna. Detta är en viktig källa till D vitamin men ”normala” människor förlorar förmågan att smälta mjölksocker i unga år, men inte vi!
Och med tanke på det, det är ju egentligen ganska naturligt då vi bor så långt norrut.
För det som skiljer oss från t.ex. Brasilien är att vi har bara haft sommarhalvåret på oss att förbereda mat och husrum under de kalla vintermånaderna då inget växer.
I den utvecklingen så är ju tamboskapen ett ”modernt” tillägg, från när vi endast var jägare och samlare, och hade börjat odla.
Mjölken blev helt enkelt en ny resurs att utnyttja.
Samma sak avseende köttkonsumtionen!
I länder som Brasilien så växer det frukt året runt, så normalt behöver inte ens fattiga dö av svält.
Den här skillnaden har också tvingat befolkningarna i nordliga (kalla) länder att strukturera sig på ett annat sätt, planera mer.
Det där med att mänskligheten utvecklats under olika betingelser på jorden misstänker jag är en kommande biologisk bomb mitt i migrations-multikulti-vurmen. Om forskningen fortsätter visa på svåra d-vitaminbrister för mörkhyade på nordliga breddgrader som Sverige med adhd o utvecklimgsstörningar bl a..då måste vi omvärdera åtminstone viss migration. Sedan massinformera och erbjuda flytt söderut, tillbaka. Efter att ha läst att t o m utvecklingen av ljus ögonfärg kan vara en klimatanpassning blir saken än större vad gäller olika etniska gruppers hälsa och nutida snabb migration. Nu ”rasistiskt” – imorgon för de som aldrig ville lyssna..en chockupptäckt.
”Om forskningen fortsätter visa på svåra d-vitaminbrister för mörkhyade på nordliga breddgrader”
Det behövs ingen forskning! Vi har redan en helt explosiv ökning av D-vitamin som skrivs ut av läkare till migranter.
Den uppmärksamme högerextremisten har kunnat notera en mängd artiklar om detta de senaste åren. Här är en:
”Nio av tio gravida somaliska kvinnor i Sverige har svår D-vitaminbrist. Men få känner till att det misstänks vara en riskfaktor för att det blivande barnet utvecklar autism. Diagnosen är tre till fyra gånger vanligare bland barn med somalisk bakgrund än bland andra.”
https://www.svd.se/d-vitaminbrist-vanligt-hos-somalier
Det finns fler grupper än somalier o rent krasst vet inte gemne man om det här särskilt mycket. Sedan om d-vitamin skrivs ut för enskilda som hörsammar hälsoråd så är det ju ett längre tidsförlopp som behöver belysas vad gäller d-vitaminbrist. Som när det sker kriser inom ett land som krig el ekonomisk nedång o inga piller finns att tillgå. Då är vissa grupper el ättlingar t mörkhyade sårbara som du nämnde, bl a foster påvekas som i sin tur.. osv osv. Standardiserade doser är kanske inte alltid bra för hälsan heller..bättre då med mer naturlig vitaminkälla. Alltså solen.
Jag håller verkligen med om att vi har råd med att ta emot invandrare. Antar att jag har diametralt motsatta åsikter i förhållande till dig.
Vilka är det som har råd? Vilka är ”vi”?
Cold as charity… Hur tror du att folk som blir utsatta för välgörenhet reagerar? Med tacksamhet? Knappast. (Se Fittja för svar.)
”Vad våldtäkten utgör är en sorts brutalitet som män främst ägnar sig åt i krig, eller mitt under pågående etniska rensningar. Det är en scen som skulle kunna utspelats i Burma eller Jugoslavien, av den enkla anledningen att det krävs en otrolig långt gången dehumanisering av den andre för att den här sortens beteende ens ska finnas på kartan. /-/ Att vissa svenskar kan hata invandrare eller flyktingar eller gatubarn, det är ju självklart. /-/ Men kan invandrare eller flyktingar eller gatubarn också avsky, verkligen aktivt hata svenskar, av helt egen mänsklig fri vilja?” http://www.gp.se/ledare/offer-och-dilemman-1.4946106
Integration betyder att att bli en del av gemenskapen. Hur ska de det, när de inte behövs? När det enda de kan få av det svenska samhället är allmosor.
så länge nånannan betalar och det INTE är min dotter (syster,fru,sambo) som blir grupp-metoo:ad.Då har vi absolut råd…
Jag utgår ifrån att du har några utomeuropéer boende hos dig. På din egen bekostnad förstås. För min egen del har jag inte råd att hysa någon hemma utöver mig själv och hustrun.
Hej.
Min frus gudmor har efter att ha varit yrkesaktiv i Sverige, USA och Storbritannien en pension om (avrundat) 11 000:- SEK per månad.
På vilket sätt har hon råd med invandring?
Har du överhuvudtaget någon ryggrad så svarar du hur hon, och vi andra, har råd med invandring.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Kändisarna har tröttnat på Metoo nu så det är dött och begravet.
Nu tar gruppvåldtäkter och dom svenska terrorturisterna över.
I varje fall i verkligheten.
Intressant att anhöriginvandringen nu börjar uppmärksammas.
Redan 2015 var den ju ett faktum, men de flesta verkar vilja glömma bort dess existens. Idag är antalet folkbokförda muslimer 10 procent. 2020/21 talar vi om en väsentligt högre siffra, kanske uppemot 15 procent. Det är säkerligen den utmaningen som den innebär som bekymrar Andersson.
En relevant fråga är varför vi överhuvudtaget har anhöriginvandring för de vars anhöriga fått flyktingstatus. Varför ska samhället bekosta deras uppehälle och sociala förmåner? Vad är det som gör att man anser att man inte behöver vara självförsörjande?
@ Lotta,
”Ursäkta, jag ska försöka vara tydligare.”
Det är sannolikt bara jag som är trögfattad, men nu begrep jag vad du menar.
”Det betyder ju att 15% måste bli nettobidragsgivare. ELLER så sänker vi standarden på välfärden. ”
Visst och om man har stabil demografi kan man göra en engångsomställning som sen kan hålla. De facto är det vad som har skett med de svarta i USA, dvs samhället har permanent anpassats till att den gruppen är en (stor) belastning.
Rent teoretiskt kan man även debattera hur en sådan omställning ska gå till fördelningspolitiskt, men det är nog helt omöjligt i dagens västvärld. Ingen kommer att vara villig att a priori erkänna att vissa grupper kommer att bli permanenta belastningar. Istället får det bli som det blir, med en blandning av ökade skatter och sämre service för ursprungsbefolkningen och att man delvis ger upp på ghettona, dvs. accepterar förslumning.
Men det gäller vid en stabil demografi. Om man istället har explosiv tillväxt i de tärande grupperna, vilket Sverige definitivt har, är det osannolikt att det går att få till ordnade lösningar annat än på ganska kort sikt.
Jag är tveksam till att landet kan fortsätta att fungera som ett västland med 20% muslimer och ganska övertygad om att det inte går med 30%.
Ett tillägg:
Min uppfattning är att Sverige redan nu liknar en krigsekonomi, där hela samhället är orienterat mot att fördela resurser från svenskar till migranter.
Om allt bara ska tuffa på ungefär som nu samtidigt som tillväxten i migrantgrupperna fortsätter, kommer vi ganska snart att förvandlas till en lägerekonomi, där svenskarna allt mer liknar slavar.
Hur länge den resan kan pågå innan något dramatiskt händer är svårt att gissa. Det är också helt möjligt att det bara fortsätter och att svenskarna på sikt blir en bespottad och utnyttjad minoritet, ungefär som kopterna.
”Min uppfattning är att Sverige redan nu liknar en krigsekonomi, där hela samhället är orienterat mot att fördela resurser från svenskar till migranter.”
Pudelns kärna. Sverige är ockuperat och svenskarna är satta att finansiera och exekvera sitt eget folkmord.
Man kommer inte undan frågeställningen vad alla smartaste bästa tjejgängen anser om situationen som Hans beskriver. Jag ser anekdotiskt begränsad probleminsikt bland kvinnor och ytterst få av sveriges välutbildade kvinnliga akademiker skulle hålla med om problemformuleringar som att hoppa från klippor och Sverige som ett pågående rivningsprojekt. Det kommer att krävas oerhörda försämringar från dagens läge innan en majoritet av kvinnorna vill se en förändring av fördelningspolitiken och en minskad invandring.
Det paradoxala och tragiska är att kvinnor som grupp är en av de stora förlorarna på dagens politik genom ökad otrygghet och försämrad välfärd.
”hela samhället är orienterat mot att fördela resurser från svenskar till migranter.” Som sagt, nu höjer de pensionsåldern. Föräldraförsäkringen kommer att minska – och dessutom apartheidiseras så att immigranter får mindre.
Du underskattar Löfvens sega motstånd. Det KOMMER att bli mindre välfärd/omfördelning. Det är naturligtvis extremt trist för alla de som inte har familj. Typ ensamstående mammor. Men de får ju bara låta bli att skilja sig. Som Hans påpekar: det är främst kvinnor som kommer att drabbas. Nach jedem des seines som man säger.
Cheer up! Som Adam Smith sa: ”There is a great deal of ruin in a nation”. Du som är gammal finansman borde väl veta att utveckling ALDRIG är linjär. Förr eller senare kommer en sättning. (Eller en uppgång.)
Det är ju inte så att folk flyr från Bagdad och Afrika för att de bor i lerhyddor (som lustigt nog många på vänsterkanten verkar tro att världen ser ut). Egypten är väl t.ex. ung som Sverige var på 60-70-talen? När Sverige är på den nivån kommer ingen att migrera hit. (Och liksom inte alla rika/medelklass egyptier flyr Egypten kommer inte heller alla svenskar att fly Sverige.)
Själv tror jag att det är rimligt att klyftorna kan bli såsom i Israel eller Sydafrika – stabila länder, åtminstone Israel.
Att vara ett västland ÄR privat äganderätt. Och individens självständighet före klanen. Det senare tror jag tyvärr kommer att naggas i kanten, främst pga rättsväsendes oförmåga att skydda medborgarna. Men det är en jävla skillnad om någon ockuperar din mark – jämfört med att komma med lagfart där din egendom inte längre är din (=3:e världen). Privat äganderätt kan inte upphävas annat än vid fullskalig revolution – och dit är det väldigt långt. Inte ens vänstern tror eg på det.
Noterar att när C rasar är det inte statistiskt säkerställt.Noterar också att C:s partisekreterare hävdar att det är bra för Alliansen med ett starkt M
som tar väljare från C.Däremot är det inte lika bra för Alliansen (och C) att de rödgröna sammanlagt är större än just Alliansen men att det är statistiskt säkerställt
förutsatt att MP håller ihop och klarar spärren vilket inte är statistiskt säkerställt att de gör.
Jag har länge tyckt mig se ett egendomligt drag i Sverige, benägenheten att ansluta sig till en Stor och Ädel Tanke och driva denna tanke in absurdum, ända in i kaklet, tills det som för Karl XII slutar med en kula i nacken Fredrikshald. Det finns en storsvenskhet, en chauvinism, som anser att Sverige har en mission i världen, exempelvis att värna Luthers lära (Gustav II Adolf), rädda ridderligheten och storsintheten (Karl XII), eller som nu att driva tanken om alla människors lika värde dithän att vi ser som vårt ansvar att om så erfordras försörja varenda kotte på hela planeten, bara de kan ta sig till Sverige.
Varför inte det vardagliga och lilla livet prioriteras högre i Sverige kan man undra. Uppenbarligen är folk i allmänhet med på de storsvenska tankarna, i annat fall skulle varken storhetstidens kungar eller dagens politiker kommit så långt som de gjort.
Hej.
Samtidigt skyggar svensken från att rösta eller agera i enlighet med sådana tankar om de är värdegrundsmässigt fel.
De stor-svenska tankarna kommer inte från folket till härskaren, eller ens ur folkdjupets själv; de tillskrivs folket av härskaren, och den som inte omfattar denna lära är icke svensk.
Den logiska slutpunkten för den processen är nu nära: att vara svensk är att älska att lyda (s)taten.
Vi får se om landets nya befolkning låter sig dresseras på samma sätt.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Bara som en anektdot beträffande storsvensk chauvinism.
För (allt för) många år sedan deltog jag i en samnordisk tillställning och gjorde en viss upptäckt där, dvs norrmän, danskar, islänningar samt finnar har en sak gemensamt. Denna gemansamma nämnare är att de avskyr svenskarnas självgodhet och besserwisser manér ….
Svenskspråkiga finländare har dessutom ett särskillt ord för att understryka att de sannerligen inte kommer från Sverige, de använder ordet ’rikssvensk’ för att beskriva folk från västra sidan av viken …
L.Å, Jag tror det är precis tvärt om. Det är eliternas projekt och folket är helt underordnat. De har den åsikt eliten vill att de ska ha. Folket är ett redskap helt i händerna på makten. Det är inte förrän jag börjat betrakta världen på detta sätt som saker börjar falla på plats. De kan stärka eller försvaga sitt folk allt efter som det behövs i relation till andra eliter. Det är det allt handlar om. Olika eliter och spelet mellan dem. Detta grenar ut sig i allt, och förklarar varför ”bra” är helt underordnat tillsynes irrationella åtgärder som vi har svårt att förstå.
Mvh A
Ensamkommande flyktingbarn som polisanmäls efter att ha fuskat med sin ålder och alltså inte är barn och alltså brutit mot bidragsbrottslagen
är att fiska i grumliga vatten och synnerligen osmakligt säger representanter för de partier i Mariestad som inte står bakom anmälan och alltså
anser att lagen är till för att brytas i aktivistisk anda.
Står kommunalpolitikerna bakom mitt grumliga beslut att fuska lite med kommunalskatten också?
Det blev ju en väldigt bra tråd med många utmärkta kommentarer. Tack till alla!
Jag är frestad att skriva ett flertal svar men inser att det i samtliga fall bara kommer att leda kraftigt OT, så jag säkrar tangentbordet just nu.
Men är det OT?..saker hänger ju ihop ganska väl här. Du kan väl skriva en utvald av de du håller i ditt sinn!
@ Lars,
Det är alltid kul när någon gillar vad jag skriver och ännu roligare när de vill att jag ska skriva mer!
Men det här är en väldigt bra blogg och jag försöker, efter förmåga, att respektera innehavarens önskemål om att inte gå för mycket OT. Sen får väl alla ha sin egen uppfattning om vad som är OT, jag kan bara utgå från min egen.
@ Hans,
Om jag minns rätt skrev du lite förra året om den nya, spännande sedvänjan att skjuta raketer på folk. Det förefaller som att det blir betydligt värre i år:
http://www.friatider.se/ungdomsg-ng-skjuter-raketer-mot-m-nniskor-de-kallade-mig-hora
Inget åtal för kaoset då, alltå. Men i år ska polisen sätta upp kameror så nu löser sig allt!
Problemet är att de bara sätter kameror utomhus. Vi vet alla att själva roten till problemen är de vita, medelålders männen som sitter hemma vid tangentborden och hatar. Kamerorna måste in i deras unkna källare!
Så är det givetvis. Här kanske Fi har någon lösning till hands?
@ Hans,
”Så är det givetvis. Här kanske Fi har någon lösning till hands?”
Det får bli bodycam på alla vita män! Sen blir det husförhör en gång i månaden, när den vita mannen får inställa sig på det lokala F! kontoret där man bryter plomberingen på filmen och går igenom allt som har hänt. Sen bestäms straffet, för självklart är alla skyldiga.
MENA männen kan dock lämnas i fred. De kommer omedelbart att återgå till sitt naturtillstånd som gentlemän i plommonstop när de inte längre känner sig hatade och hotade.
(ursäkta om jag flippar ur lite, men ibland behövs det)
De här kan ju vara någonting väsentligt om det hela. Observera att i protestmötet i Spånga så ville man inte ha dit några politiker, vilket naturligtvis säger det mesta:
https://mitti.se/nyheter/butiker-centrum-stangdes/?omrade=vasterort
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ar-bromma-pa-vag-mot-grindsamhallen/repqlk!UYVA4FzSsHClViJzbhLXkg/
Nej nu, herr utlandssvensk nu var det OT : ) Nu får du delge något, du tillbaka i tråden var fresatde skriva som svar till några kommentarer men som du ansåg OT. Skämt åsido men jag tycker artiklarna här är så intressanta med tillhörande kommentarer. Ett tidsdokument. Och jag tror även beslutsfattare kikar här. Så kommentarerna är viktiga. Här är som en riktig debatt ska vara, fri. Eller varför inte som den borde vara i riksdagen. Mer ”riksdag” här än i själva granitpalatset.
”Men ändå rullar det på som vanligt. Under 2018 väntas en fortsatt stor anhöriginvandring till Sverige. I november var mer än tredje beviljat uppehållstillstånd ett så kallat anknytningsärende (se cirkeldiagram nedan).
Det är som om landets politiska och mediala elit med vett och vilja vill kasta bort alla landvinningar som uppnåtts. Kaxiga och oövervinnerliga vill de kasta sig utför stupet. För det, säger de, har vi råd med.”
Dom väntar väl in valintresset från massorna , då den stora triangulerings överenskommelsen mellan s och m ska genomföras ”Vi tar ansvar, efter år av våra svek och sabotage”.
Det viktiga för politikerna är att etablissemanget får sitta kvar.
eftersom jag är en etnisk svensk så satsar jag hellre på nationalstaten sverige och helt på den svenska kulturen och våran neutralitet den går före allt annat dom som vill ha mångkultur får väl flytta till andra länder då och leva med dom där men inte här i sverige icke sa nicke här detta land ska hållas etniskt svenskt . visserligen ska vi hjälpa dom som behöver hjälp skälvklart men det måste finnas gränser och motta på det.vi är inte hela värdens socialförsäkringskassa är det inte dags nu att se till att vi svenskar får bra ersättningar nu och att ni lägger pengarna på svenskar istället för att ge alla invandrarna pengar som svenska folket ska ha förtur att få inte invandrarna medans ni plågar alla svenskar i arbetsolitiskaprogram som ni hittar på som blir sjuka eller blir skadade resten avsina liv som behöver ekonomiskt stöd dom svenskar som har det blir fattig jorda långt under fattigdom så välger ni att ge fult friska och arbetsförda människor från andra länder höga ersättningar och snålar in och drar in från dom etnisk svenska folket som behöver en bra ersättning för att kunna leva och ha det bra.är detta rätt bara frågar kasta ut alla som går på alla våra ersättningar så har vi råd med våra pensioner socialbidrag och sjukersättningar och sjukpenningar så slipper ni jaga alla svenskar som går någon form av ersättning så kan etniska svenska pensionärer ha rätt att gå i pension vid 65 års ålder och så slipper ni även klaga på att det är för dyrt och att sjukskrivningarna kostar för mycket . men era jävla svin ni kommer att få ångra detta när folket tar över lagen