Den svenskaste av våra högtider är över. Midsommaren verkar ha varit lugn i år. Men alla är inte nöjda. Posören Alexandra Pascalidou, som aldrig försitter ett tillfälle att angripa det svenska majoritetssamhället, har på behörigt avstånd i den grekiska huvudstaden presterat en ny text av denna sort.
Denna gång beklagar sig Pascalidou (obs ej via Unvisit) över att svenska folket inte ”bjuder in” invandrare till svenska traditioner, i detta fall midsommar: ”Flera jag talar med berättar att de aldrig bjudits in att fira den högaktade högtiden.”
Vad ska en sådan inbjudan bestå i? Hur ska den gå till? Förväntas svenskar bjuda in främmande människor bara för att dessa kommer från ett annat land? Så fungerar inte det sociala livet vid högtider i Sverige, eller i särskilt många andra länder heller.
På midsommar åkte jag runt för att lära känna mitt nya närområde. Bilköerna ut till en plats där det traditionsenligt firas midsommar varje år tilltog. Det framgick inte hur många av de köande firarna som mottagit en formell inbjudan, och jag hade inte mage att stanna dem för att fråga.
Saken är att integration inte kräver en inbjudan. Den som vill integreras och förstå ett samhälle har ett ansvar att själv vara öppen för sitt nya hemland. Att lära sig språket, testa maten, förstå seder och traditioner. Det duger inte att sitta i sin lägenhet och känna sig oinbjuden och exkluderad. Allra minst i dag när all information finns några knapptryck bort är det en ursäkt att inte ha blivit inbjuden.
Detta betyder inte att majoritetssamhället är utan ansvar. Sverige har varit på tok för intresserat av integrationsprojekt och att stärka de nyanländas hemkultur samtidigt som det svenska samhället utmålats som rasistiskt och utan egen kultur. (Talande nog i kappvändandets tidevarv är att det nya ledordet för såväl regering som delar av oppositionen är ”svenska värderingar”.)
Grundpremissen måste vara att den som flyttat till ett land bär det största ansvaret för att bli en del av detta land. Socialt, kulturellt och ekonomiskt.
Noteras bör att detta inte förutsätter att den enskilde glömmer sin hemkultur – det är fullt möjligt att fira ramadan eller det kinesiska nyåret och samtidigt vara fullt assimilerad i det svenska samhället.
Den som sitter och väntar på en inbjudan har däremot missförstått vad integration är.
Helt rätt Hans!
”Grundpremissen måste vara att den som flyttat till ett land bär det största ansvaret för att bli en del av detta land. Socialt, kulturellt och ekonomiskt.”
Och detta står faktiskt inskrivet i FN’s stadgar för flyktingars eget ansvar.
Assimilering alltså, inte integrering!
Stadgar som de invandringstokiga konstant glömmer bort…
Ironiskt nog då SD lyfter fram dessa krav på invandrare, så kallas de rasister, trots att det beskrivs likadant hos FN…
Vindarna har dock börjat vända i vissa fall då problemen eskalerat till utan kontroll på sina håll i landet.
Jag skulle personligen inte bjuda in Alexandra Pascalidou till någonting.
Jag uppskattar nämligen inte att kallas rasist vad jag än gör.
Men sen är jag ju inte en godhjärtad journalist från Stockholms innerstad heller.
Personligen klarar jag mig alltså helt utan Alexandra Pascalidou.
Men, som sagt, jag är ju ingen kulturpersonlighet.
För mig är det helt obegripligt att hon har en plattform alls. Sedan kan man undra varför hon bor kvar i Sverige när hon drivs av ett passionerat hat mot allt det svenska.
Pascalidou är inget att fästa någon uppmärksamhet på, hon och hennes åsikter är oviktiga, liksom hennes person.
Hon borde dock göra något åt sin dåliga och grovporiga ansiktshy, det räcker inte längre med smink på kortare avstånd än 2 meter.
Har inte hört andra EU-migranter än Pascalidou beklaga sig över bristande inbjudningar. EU-migranter bjuder vanligtvis utan prut och helt ogenerat in sig själva.
Ett behov av en särskild integrationspolitik är det yttersta beviset för att invandringen är/har varit för omfattande avseende någon särskild grupp. Vem har hört talas om problematiken gällande hur vi skall kunna integrera kineser, thailändare eller judar i Sverige?
Att skriva in mångkultur i grundlagen var att be om problem då mångkultur inte är ett smörgåsbord. Det är en Full Monty, tugga och svälj.
”Inbjudan”?
Det känns som om Pascalidou och andra ser sambandsförhållandet från fel vinkel, dvs baklänges.
Jämförelse: giftermål i USA för 50 år sedan och i dag. (Det finns säkert klassaspekter jag glömt.)
En gång kunde man räkna med att gifta sig omkring 25 års ålder, efter universitet eller efter ett par år i sitt yrke. Det var början av ett nytt avsnitt i livet.
Idag skaffar man barn, hus, karriär, och kvinnan i förhållandet säger att ”nu är det dags att vi gifter oss.
Äktenskapet är inte ett nödvändigt steg för att gå vidare, utan ett bevis på att man ”lyckats.”
Man börjar inte med doktorshatt eller svart bälte. Man börja med att läsa och träna. Mycket.
Jag skulle vilja säga att en inbjudan är beviset på att man blivit assimilerad eller integrerad. Ett ännu bättre bevis är (som du redan har sagt) att man insett att svenskar inte bjuder in de de inte känner.
Hej.
”Släpp sargen och kom in matchen” således.
Sedan tycker jag att det är osmakligt att Pascalidou, som enligt sig själv är grek, anser sig ha rätt att tala om för svenskar hur de skall leva, fira och vilka de skall umgås med.
Det är väl hennes kulturhistoriska arv som får henne att anse sig som förmer och med rätt och plikt att uppfostra barbarerna.
”Den vita kulturskribentens börda”?
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hon gör allt för att ingen ska komma ihåg att hon är född i Rumänien men det är ju inte lika fint för fröken Kalkerpapper. En falskare hycklerska får man leta bra länge efter. Helt sanslöst att man vill publicera henne fortfarande efter alla klavertramp.
”Grundpremissen måste vara att den som flyttat till ett land bär det största ansvaret för att bli en del av detta land. Socialt, kulturellt och ekonomiskt.”
Så har det definitivt INTE varit i Sverige i modern tid. Men om vi ska göra ett tankeexperiment och anta att vi nu skulle uppställa sådana krav, så vore detta långt ifrån enkelt.
Flera kulturer kännetecknas just av sin förmåga att motstå fundamentala förändringar, nästan oavsett vilket yttre tryck som medlemmarna utsätts för.
Hur ska man t.ex ”integrera” romer? I Europa har man gjort ett stort antal försök under mycket lång tid, men framgångarna har uteblivit. I en del länder med stor andel romer, har man på senare år börjat bygga fysiska murar:
”A Roma wall or Gypsy wall is a wall built by local authorities in the Czech Republic, Romania and Slovakia to segregate the Roma minority from the rest of the population.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Roma_wall
”In Slovakia, an increasing numbers of cities and communities are walling off members of the Roma minority making it even clearer how little they want to have to do with them.
Some 14 walls segregating predominantly Roma neighbourhoods have popped up across the country since 2008, the latest erected in the country’s second largest city earlier this month. The walls differ in size and scope, but all are designed to segregate the poorer Roma communities from their neighbours. While such walls exist elsewhere in Europe the Slovak trend is exponentially stronger than anything underway elsewhere”
http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2013/07/slovaks-and-roma
Varför kan vi inte bara erkänna det alla redan vet, dvs. att det är helt omöjligt att ”integrera” romer? Åtminstone med några metoder som kan komma ifråga i västvärlden.
Om man accepterar detta, följer omedelbart den slutsats som från början borde ha varit uppenbar, nämligen att om man vill ha integration, måste man tillämpa selektion. Om romer är omöjliga att integrera, så då behöver man ett migrationssystem som säkerställer att dessa inte tillåts att invandra. Sen är det bara att tillämpa denna princip på all immigration.
För Sveriges del, gäller att en stor del av de som har immigrerat via asylsystemet tillhör grupper som i praktiken är omöjliga att integrera. I princip har detta varit avsiktligt, dvs. vi har jobbat hårt på att få in de mest hopplösa figurerna som finns.
Att nu ställa sig upp och proklamera att alla dessa människor har någon form av plikt att integreras in i det svenska samhället är enbart ett uttryck för meningslösa fantasier.
Rätt fokus, enligt mig, vore istället att prata om vad som krävs för att förhindra att svenskarna tvingas att integreras in i en MENA kultur. För till skillnad från dagens västländer, finns det i muslimska samhällen synnerligen effektiva system för att framtvinga ”integration”……………….
Sverige har satsat stora pengar på att integrera/assimilera romer utan någon som helst framgång. De vill leva som de alltid har gjort. Nu har romer inte utgjort något större problem i Sverige fram tills nu i stort sett.
F ö gjorde Jan Guillou ett program om detta 1986. För det blev han fälld.
https://sjunne.com/2016/01/21/30-ars-morklaggning/
Så MP-S-styrda Malmö fortsätter ge pengar till papperslösa och Malmömoderaterna protesterar.I Stockholm vill Pascalidous åsiktskompis Kahim Ahmed, en lokal moderat,förbjuda SD och Åkesson i förorterna.SD:s partisekreterare Jomshof svarar med att den lokale moderaten och hans åsikter inte hör hemma i Sverige.Och Stockholmsmoderaterna protesterar.
Det här är det hemskaste de har hört alla dagar i veckan.
Tydligen har de inte hört vad den lokale moderaten, Pascalidous åsiktskompis, har att säga om moderate riksdagsmannen Hanif Bali.Inte än i varje fall.Men det kommer.Var så säker, det kommer.
Det också.
Jag, däremot, är inte längre så säker på att moderaternas usla opinionssiffror har något med AKB:s SD-utspel att göra.Kanske är de bara ett utslag av att allt färre välkomnar moderaterna till riksdagen?
Eller, ännu värre, inte tycker att moderaterna hör hemma i Sverige?
Sammanfattningsvis vill alltså moderaterna förbjuda MP-S-pengar till papperslösa i Malmö, SD från att komma till förorten, Jomshof från att säga vad och vilka som hör hemma i Sverige, och Hanif Bali, moderat riksdagsman, från att vara taskig i tonen emot profeten.
Kahin Ahmed är en framstående moderat som debatterar.
https://nyheter24.se/debatt/887698-du-ar-inte-valkommen-i-fororterna-jimmie-akesson
Kahin Ahmed är en moderat som radikaliserats.Det är inte helt ovanligt nu för tiden.Fort kan det gå också.Fråga bara AKB om hon hinner med om ni inte tror mig.
”Eller, ännu värre, inte tycker att moderaterna hör hemma i Sverige?”
Jag tycker att de hör hemma i Sverige!
Först i en svensk domstol och sen i ett svensk fängelse. Livet ut för alla som satt i riksdagen eller partiledningen under Reinfeldt.
@utlandssvensk
Nu låter du lite som Ygeman när han propsar på att få överbefolka svenska fängelser med hemvändande IS-krigare!
Tycker inte man ska bry sig så mycket om den här donnan Pascalidou.Rätt var det är visar det sig att hon plagierat den här artikeln också.Sen är det dags för rinnande tårar och putande underläpp igen tills kollegorna förlåter och fixar fram ett programledarjobb på SVT så att Alexandra blir glad igen.
””Du är inte välkommen i Sverige”, skrev partisekreterare SD:s Richard Jomshof till kommunpolitikern Kahin Ahmed (M). Oansvarigt enligt statsvetaren Niklas Bolin.– Som partisekreterare i ett riksdagsparti måste man naturligtvis vara mer eftertänksam, säger han.”
blir till:
”Uttalandet har kritiserats under helgen och nu besvarar Jomshof kritiken i Svenska Dagbladet.
– Som partisekreterare i ett riksdagsparti måste man naturligtvis vara mer eftertänksam, säger han till tidningen.”
”Kahin Ahmed säger att han fått många hatiska kommentarer på sociala medier. Har du nått ansvar för det?
– Inget alls, jag har ju framfört min uppfattning och sen att det finns folk som tyvärr inte kan ha en saklig debattnivå, det är bara att beklaga. Den sortens människor finns ju tyvärr.
Är din kommentar att Kahin Ahmed inte är välkommen i Sverige ett sätt att hålla en saklig debattnivå?
– Eftersom jag medvetet la mig på samma nivå som honom själv så är den någonstans inte jättesaklig. Jag försökte bara någonstans visa honom hur fel det är genom att använda samma sätt att uttrycka mig, säger Richard Jomshof.”
blir till:
”Partisekreteraren, som i går skrev på Facebook att han står för sitt uttalande, förklarar kommentaren med att det var ett försök att använda sig av samma retorik som Kahin Ahmed.
– Eftersom jag medvetet la mig på samma nivå som honom själv så är den någonstans inte jättesaklig. Jag försökte bara någonstans visa honom hur fel det är genom att använda samma sätt att uttrycka mig, säger Richard Jomshof.
Aftonbladet har sökt Richard Jomshof för en kommentar.”
https://www.svd.se/jomshof-mojligt-att-jag-uttryckte-mig-i-affekt/om/sverige
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wq3pA/richard-jomshof-sd-la-mig-pa-samma-niva-som-honom
Det där är inte #FakeNews!
Det där är agendajournalistik!
Blir Kahin Ahmed moderaternas och Allianskollegornas nödvändiga ursäkt till att låta Löfven fortsätta regera?
Snyggt infiltrerat är det i alla fall.
Allians och allians förresten…är det inte dags att kalla dem fläskkvartetten?
Så många löften, så mycket fläsk och inte ett skit gjort?
Hej Hans
Integration behöver inget inbjudningskort skriver du.
Stämmer det verkligen?
Det har skickats mig veterligen ”inbjudningskort” en masse till ”Mena” till allt och alla som har en brevlåda…och så kommer man till festen, äter och dricker gott på värdens bekostnad.
Sedan tackar man inte ens utan kastar sten på honom i stället.
Jag hörde Pascalidou live i radio och det kändes som ett slag i ansiktet, ett ansikte som enligt gängse politisk språkbruk tillhör en ny-, eller efter mera än trettio år i landet, rättare en gammalsvensk.
Skitsnack, (förlåt min franska), jag är född och uppvuxen i (det då fria) Tyskland och även efter mera än halva livet i Sverige, så är och kommer jag alltid att vara en ”Tyskjävul”.
Svensk pass eller inte spelar ingen roll (jag har mitt tyska kvar).
Och fan tar den som vill göra mig till en ny- eller gammalsvensk.
Jag är assimilerat, har en svensk fru, helt accepterat i hennes familj, är ordförande i en svensk förening.
Jag bryr mig betydligt mera om Sveriges framtid än den tyska. Tveklöst!
Men en helyllesvensk är jag inte, kan jag aldrig bli…och vill jag inte heller.
En gång tysk (sätt gärna in valfritt land) alltid…
Detta är invandrarens lott…
Men det som händer i ”mitt” Sverige gör mig ond i själen!
Tack för en mycket bra bild över hur problematiken som invandrad ter sig!
Egentligen bara fullt logisk och förväntad, men ändå trevligt att läsa.
Å andra sidan…
Bjuden till fest där det tackar fler än väntad och jag får till svar på min fråga om jag kan hjälpa till: ”Nej tack, det fixar vi. Sätt dig ner ät, drick och bara vänta tills dansen börjar…”
Hur delaktig känner jag mig då?
Ja juste…då är jag fortfarande bara gäst!
Pascalidous lilla upprördhet dog bort ganska snabbt.Egentligen vet ju alla vad hon går för numera och bara pliktskyldigast försöker någon kulturprofil hålla ångan uppe.Pascalidou är förbrukad och hennes varumärke dött.
Med moderaten Kahin Ahmed förhåller det sig annorlunda.Han har en roll att spela, en uppgift att fylla enligt narrativet och får sina sekunder i rampljuset.Framförallt gänget kring Aftonbladet ser en chans.De aningen klokare än så är bara pliktskyldigt upprörda för stunden.Kahin Ahmed har alltför mycket gemensamt med Kaplan, Khan och Hersi för att på riktigt kunna entusiasmera.Däri ligger den stora skillnaden, Aftonbladet har ju just ingenting att förlora.Men en god föraning om vad som komma skall, alltså hur valrörelsen 2018 kommer att se ut, kan den politiskt intreserade i alla fall få.Det är allför många som har investerat allt för mycket för att dramat inte skulle fortsätta på den inslagna vägen.
”Noteras bör att detta inte förutsätter att den enskilde glömmer sin hemkultur – det är fullt möjligt att fira ramadan eller det kinesiska nyåret och samtidigt vara fullt assimilerad i det svenska samhället.”
Nej.
Lika lite som du kan bli kines, Hans, kan en muslim bli svensk. Och det säger jag inte för att vara elak. Det, så att säga, ”bara är så”.
Om så alla somalier i Sverige helt plötsligt bemästrar alla midsommardanser fläckfritt så förblir de somalier, likadant med alla andra ”nysvenska” grupper.
Tillochmed kineserna och thailändarna. Man är vad man är.
Kines är en etnicitet. Den går inte att förändra. Muslim är en trosinriktning. Även svenskar kan bli muslimer.
Att ta just midsommarfirande som ett slagträ är ju lite extra insiktslöst eftersom det finns mängder av offentligt arrangerade midsommarfirande runt om i landet. Varenda kommun skulle jag vilja påstå har fler en ett dessutom. Dit var och en kan komma och gå som hen behagar. Till privata midsommarfiranden är det ju däremot, som du säger, andra mer allmänt sociala regler som gäller. Inget konstigt i det.
Undertecknad försökte dock göra detta en gång. Det blev bara den gången. På den lokala bussen kom jag samspråk med en man som sade sig vara från Iran. Det blev snart tydligt att han var socialt svulten i sitt nya hemland. Eftersom jag bodde på samma gård med en svensk familj som hade ett adoptivbarn från just Iran, och vi skulle ha gårdsfest, så bjöd jag in den iranske mannen. Tänkte att det fanns en ”social brygga” att bygga på åt båda hållen, samt ok, göra en social insats. Han kom, satte sig ned i hammocken och tillbringade den tidiga kvällen med att dels upprepade gånger förneka flickans ursprung, dels vara en sur och olidligt tråkig gäst. Han gick tidigt och jag fick generad förklara för de andra gästerna varför i hela friden jag bjudit in honom…
Anna
Problemet är att vårt alltför omhändertagande välfärdssamhälle skapar en grogrund för en sådan negativ inställning, eftersom immigranten därmed gör det moraliskt legitimt att rida på medborgarnas ryggar. ”Dom är ju rasister, så dom förtjänar att bli utnyttjade.”
Jag menar alltså att samhällets välvilja göder förakt och ren rasism gentemot majoritetsbefolkningen. Man motiverar sin vägran att assimileras, för sig själv och för andra, genom att ansluta sig till identitetspolitikens idéer, som går ut på att majoritetsbefolkningen är förtryckare, per definition, och därmed föraktliga. /Makarius
Integration är en naiv trosformel, ännu ett av dessa halmstrån som intellektuella håller fast vid. Enligt en doktorsavhandling på Linnéuniversitetet så börjar etniska svenskar flytta ut när utomeuropeiska invånare når 4% (Neuman, 2015). Det är tydligt att integration går fullständigt på tvärs med den mänskliga naturen.
Å andra sida, problemet med libertarianismen, som ägaren till bloggen förespråkar, är att de olika etniska grupperna med tiden stratifieras ekonomiskt, pga. olika intellektuella förutsättningar. Afrikaner och araber kan inte generellt konkurrera med vita européer på de villkor som gäller i det västerländska samhället.
Segregering, eller ’kulturell separatism’, har länge förespråkats av många tänkare inom området rasrelationer, även av vissa svarta intellektuella, såsom Marcus Garvey (1887-1940) och W.E.B. Du Bois (1868-1963). Shannon Sullivan (”Revealing whiteness”, 2006) förespråkar en ’transaktionell separatism’, som innebär att kulturellt separata grupper bibehåller goda relationer. På det här sättet tillåts olika etniska grupper bygga samhälle och skola enligt deras egen natur, istället för att tvingas slå knut på sig själva för att passa in i ett samhälle de inte är konstruerade för.
Vi tycks ta för givet att separation mellan grupper leder till konflikt, medan integration alltid leder till harmoni. Men olika grupper torde kunna bibehålla goda relationer. I längden innebär det en uppdelning av Sverige i separata enklaver, som är delvis självbestämmande. Annars är det bara en tidsfråga innan hela Sverige tas över av en islamisk eller fascistisk regim, med etnisk rensning som följd.
Om kulturell separatism är omöjligt att förverkliga så finns det helt enkelt ingen lösning på eländet, eftersom integration har visat sig omöjligt. Integrationsförespråkare brukar peka på USA, trots att det är ett synnerligen segregerat samhälle. I stora delar av USA existerar knappt några svarta invånare. En tredjedel av den svarta manliga befolkningen hamnar enligt statistiken i fängelse (Huffington Post, 2013). Förespråkar man ”rasrenhet” så är USA ett lämpligt land att flytta till. Det ser helt enkelt inte ut som i Hollywoodfilmerna, där svarta personer finns med överallt, på alla positioner i samhället. /Makarius