Det var bara en tidsfråga innan massmordet på Risbergska i Örebro skulle bli politik. Kropparna efter offren hade knappt hunnit kallna innan Aftonbladet, ETC och en rad andra medier och samhällsdebattörer hade hela bilden klar för sig. Det var ett rasistiskt dåd, och som sådant en manifestation av den strukturella rasismen i Sverige.

Detta narrativ drivs nu med emfas på ledarsidor och i krönikor. Anders Lindberg upprörs över att polisen inte vill sprida bilden av att dådet skulle ha haft ideologiska motiv. Ett sådant konstaterande talar nämligen emot den bild som Lindberg och hans meningsfränder vill måla av gärningsmannen som en logisk konsekvens av vårt rasistiska samhälle, underförstått någon som tagit den sverigedemokratiska hatretoriken bokstavligt och velat mörda invandrare.

Kommentarerna och analyserna är många. ”Det finns ett öppet hat nu, Sverige är sig inte likt”, säger en sekreterare i bosniska islamiska församlingen, och fortsätter: ”[Integration] är ett diffust begrepp. Var den här killen som gjorde detta integrerad?” Aftonbladet konstaterar att Sadia kommer från ett krigsland, men ”har aldrig varit så rädd som nu.”

Allt detta är stickspår, medvetna sidosteg från det som är relevant och inte minst försök att blåsa händelsen ur proportion. Ja, dådet är officiellt det värsta massmordet i modern svensk historia (även om de så kallade Hurvamorden 1952 kommer nära med 9+1 dödade). Men personen var ingen ideologisk krigare som Breivik. Han var en enstöring som levde utanför samhället. Och Örebro är faktiskt inte Mogadishu. Vänstern brukar predika att vi inte ska överdriva våldsutvecklingen i samhället, nu gör den själv just detta. Det passar nämligen deras syften här och nu.

Det är intressant att notera hur våldsamma händelser hanteras olika av olika medier. När den asylsökande eritreanen Abraham Ukbagabir begick dubbelmordet på Ikea för snart tio år sedan var Aftonbladet noga med att konstatera att morden inte var terrorism och inte var politiska. Detta trots att gärningsmannen letade efter personer som ”såg svenska ut” för att hämnas för Migrationsverkets avslag på hans asylansökan. Vad skiljer hans agerande från Rickard Anderssons förutom antalet offer?

Som vanligt läggs stor tonvikt vid hur vi pratar om olika saker. Såväl Magdalena Andersson som allsköns debattör har ånyo lyft frågan om hur vi pratar om invandrare, att denna synnerligen heterogena grupp ständigt utmålas som ett problem i samhället. Denna endimensionella bild av verkligheten är lika tröttsam som den är förrädisk.

Ingen, inte ens SD, pratar bara negativt om invandrare som grupp. Det vi kommit att prata alltmer om, och som i växande grad har styrt den politiska inriktningen i landet, är alla de problem som direkt eller indirekt härrör från den migrations- och integrationspolitik som förts under sisådär tre decennier. Boendesegregation, socialt och kulturellt utanförskap, hedersvåld, bortgifta barn, hela framväxten av gängkriminalitet i nätverk. Inget av detta har uppstått i ett vakuum och kan ej heller förklaras enbart med ”växande klyftor”.

Dådet i Örebro var av allt att döma ett vansinnesdåd. Att somliga nu vill göra politik av det är lika väntat som det är bedrövligt. Bilden av Sverige som ett genomrasistiskt samhälle är tokig. Ett rasistiskt samhälle erbjuder inte invandrare språkundervisning och kostnadsfria yrkesutbildningar. Denna bild måste bekämpas, ty den är inte sann. Vare sig före eller efter den 4 februari 2025.