Stefan Löfven är arg. I Sveriges Radios partiledarutfrågning fick han möjlighet att reagera på måndagskvällens bilbrandsaktioner och statsministern utbrast ”Vad fan håller ni på med?”
Tanken var nog att han skulle låta spontan, som vilken upprörd medborgare som helst. Att visa att även en statsminister kan svära. Men frågan kom likt en bumerang i retur, för Löfven verkade över huvud taget inte förstå hur någon kan komma på tanken att bränna en bil. Så vad fan håller regeringen på med?
Reaktionerna på bilbrandsaktionerna säger tyvärr en hel del om svenska politikers tafatthet och verklighetsresistens. Löfvens svordom åsido har det varit bedrövligt insinuanta utspel från både debattörer och riksdagsledamöter.
Att Aftonbladets Anders Lindberg och Vänsterpartiets Daniel Riazat skulle spekulera i om det är högerextrema som ligger bakom dåden var kanske mindre oväntat. Men att företrädare för Centerpartiet insinuerar att bilbränderna skulle vara något slags påverkansoperation för att hjälpa SD i valet är verkligen under all kritik och bortom all anständighet.
Har faktaresistensen gått så långt för somliga att verkligheten betraktas som något som vill jävlas med det egna partiet och den egna ideologiska linjen? Det är sannerligen absurda tider vi lever i.
DN oroar sig för hur bränderna kan användas i valrörelsen. Samma tidning har däremot inte haft några problem med att pusha klimatfrågan som en konsekvens av sommarens torka.
Att det brinner bilar är knappast något nytt, ej heller att det sker just i augusti inför skolstarten. Sveriges förorter har drabbats av bilbränder, stenkastning mot blåljuspersonal i många år nu. Aldrig har det fått sådan uppmärksamhet från rikspolitikerna som nu, och det beror förstås på att det är valrörelse.
Vänsterns och Centerns konspirationsteoretiker tror att det är ”extremhögern” som ligger bakom bilbränderna i Göteborgsområdet i syfte att styra valdebatten i önskad riktning. Att riksdagsledamöter på fullt allvar framför sådana idéer hedrar inte direkt den lagstiftande församlingen.
Normalbegåvade drar slutsatsen att det var lokala ligister, sannolikt kända av polisen, som i sina patenterade Adidasbrallor tände eld på bilarna. Inte som ett inspel i valrörelsen utan bara för att det aldrig fått några konsekvenser tidigare. Dessutom är det kul när det brinner.
Svaret på frågan vad fan ligisterna håller på med är egentligen ointressant. Det intressanta är vad politikerna gör förutom att ta avstånd och säga det självklara. Mer pengar till polisen hjälper föga om ligisterna släpps ut kort efter att de gripits.
Stefan Löfven inser att sådana här incidenter kan göra ett redan prekärt läge ännu värre för hans parti med blott några veckor kvar till valet. Det finns en gräns när folk tappar tålamodet med alla löften, all hård retorik och alla miljardsatsningar som inte ger resultat. Kanske är den gränsen nådd nu.
Dessutom tycker nog statsministern att det är surt när de ligister hans parti vill bygga fritidsgårdar åt och ge straffrabatt sabbar Socialdemokraternas valrörelse.
En alternativ valaffisch.
Angående den alternativa valaffischen, så hade FN i Frankrike en väldigt liknande för 5-10 års sen. Den sa ungefär:
”Upplopp i förorterna.
Le Pen varnade för detta för länge sen.”
Tyvärr kan jag inte hitta någon bild, men jag minns att jag tyckte att den var slagkraftig.
Frankrike är även den kanske mest direkta parallellen vad gäller bilbränder i ghetton. Fast där började det så klart mycket tidigare, eftersom de hade stor MENA immigration några årtionden innan oss. Att det skulle bli en liknande utveckling i Sverige när vi tog in ungefär samma människor var helt självklart. Det kunde man nästan säkert veta om man bara läste på lite om vad som hände i Frankrike redan för 10- 20 år sen. Men det ville ingen höra talas om innan vi hade pumpat in någon miljon menaiter……..
Som ett exempel kan man nämna de väldigt stora upploppen 2005, dvs. ett år innan svenskarna valde in Reinfeldt:
”The 2005 French riots was a three-week period of riots in the suburbs of Paris and other French cities,[4][5] in October and November 2005. These riots involved youth of African, Middle Eastern, and (to a lesser extent) French heritage in violent attacks, and the burning of cars and public buildings.
The unrest started on 27 October at Clichy-sous-Bois, where police were investigating a reported break-in at a building site, and a group of local youths scattered in order to avoid interrogation. Three of them hid in an electricity substation where two died from electrocution, resulting in a power blackout. (It was not established whether police had suspected these individuals or a different group, wanted on separate charges.) The incident ignited rising tensions about youth unemployment and police harassment in the poorer housing estates, and there followed three weeks of rioting throughout France. A state of emergency was declared on 8 November, later extended for three weeks.
The riots resulted in more than 8,000 vehicles being burned by the rioters and more than 2,760 individuals arrested.”
https://en.wikipedia.org/wiki/2005_French_riots
Varför, varför, VARFÖR kan inte svenskarna ta hänsyn till etablerad empiri? Alla dessa tragedier som nu utspelas hade mycket lätt kunnat undvikas om man bara hade gjort de mest basala undersökningar av utfallet av MENA immigration i andra västländer. Men icke…..
Nåväl, men nu är ju svenskar bäst i världen och integration handlar om att finna din inre sosse…
Jag hoppas att du lyssnar på aron flams Dekonstruktiv kritik. Jag uppskattade senaste inslaget väldigt mycket. Som den excentriker jag är.
@ Lotta,
”Jag hoppas att du lyssnar på aron flams Dekonstruktiv kritik. ”
Det har jag inte gjort, men jag ska kolla.
”Som den excentriker jag är.”
You and me both…..
Varför?
Ledande svenskar vill ha det så här. Följ pengarna och karriärerna. De har också stort stöd från den välbeställda delen av befolkningen som accepterar försämringar för andra och så länge dessa sker i utanförskapsområden.
@ Täbybo,
”Ledande svenskar vill ha det så här.”
Ja, kanske det. I några fall, som t.ex Reinfeldt, håller jag helt med. Men för de flesta tror jag mer att de har varit fokuserade på sin egen karriär och helt enkelt struntar i utfallet för landet.
Inte ens Reinfeldt tror jag medvetet ville se bilbränder i Sverige. Att han insåg att bränder och ökad brottslighet var en högst sannolik konsekvens råder det inte det minsta tvivel om.
Ytterligare bevis för medvetenhet inför ökad konfliktnivå är att politiker sen länge fått utökat personskydd, till skillnad mot neddragningar inom rättsväsendet avsett att skydda allmänheten
De vill ha det så här. De har systematiskt sett till att konsekvenserna inte drabbar dem. De har passivt stöd från en svans av välbeställda och många akademiker. De som idag stödjer invandringspolitiken kommer att byta inställning först när konsekvenserna drabbar dem personligen.
https://www.fokus.se/2018/08/last-night-in-sweden/
”Underförstått i budskap av det slaget, om de appliceras på bilbränder och organiserade trakasserier, är att vi kan lösa asocialt beteende på samma sätt som vi alltid gjort: genom social kontroll av normer som alla egentligen fått med sig från barnsben. Men det kan vi inte längre. Det var möjligt, på gott och ont, i ett land där befolkningen var nästan plågsamt enhetlig och normerna så självklara att de ibland var svåra att formulera för svenskarna själva.
Det Sverige vi har i dag är långt ifrån det gamla Sverige. Vi har inte längre en enhetlig befolkning. Vi har en betydande segregation. Det finns olika, levande normsystem i olika delar av Sverige. Det finns dessutom något som närmast är en statsideologi, som går ut på att normer är förtryckande och måste ifrågasättas.”
Hakelius har rätt: vi har med medveten politik velat – och genomfört – ett systemskifte som just har handlat om att avveckla det enhetliga – och så får vi då mångkultur och blir förvånade och förskräckta.
Här är även Aron Flams emininenta ”dekonstruktiv kritik” som pekar på det gamla Sveriges traditionella kollektivism och korporativism.
https://www.youtube.com/watch?v=RgOXAz9GZN8
Samtidigt i en kommun nära mig. De inflytelserika måste skyddas.
https://mitti.se/nyheter/beslut-djursholm-kameraovervakning/?omrade=danderyd
Stor komik med konspirationsteorierna först, men,oroande att sådana stollar sitter på så mkt makt över oss andra.
Det behövs verkligen en utrensning av tokgökarna. Vi lever i ett absurt och mkt sjukt land.
I och med polisens kommentarer och mannen som gripits i Turkiet så roterar allt ett varv till.Det verkar inte vara pojkstreck längre och inte verkar det vara barn det är fråga om heller.Militära operationer utförda av män i övre tonåren kunde kallas för terrorism och så hade skett överallt – utom i Sverige.Här är det ett fall för socialtjänsten.
Dessutom en terrorism stödd av delar av det politiska etablissemanget.Allt som oftast samma människor som varnar för Trump och #FakeNews.Samma människor som riskerar att bli arbetslösa om fel parti vinner valet.Samma människor som i åratal slagits för åsiktskorridoren och tolkningsföreträdet.
Samma människor som nu söker fortsatt förtroende…
Johan Hedin (vem nu det är…) verkar göra standardmisstaget att döma andra efter sig själv :
Hedin tycker säkert att det kommande valet är enormt viktigt, men jag betvivlar starkt att de gängkriminella bilbrännarna i Hjällbo bryr sig så särskilt mycket om att det är val om några veckor.
Nu har jag sett twitter från företrädare från centerpartiet, vänsterpartiet och socialdemokraterna som på fullt allvar hävdar att bilbränderna skulle vara ett verk av ”högerextremister” (Läs: SD …)
Dessa tre partier innehåller alltså politiker som presenterar foliehattsteorier som får chemtrails att verka hur normalt som helst.
Men vad värre är : Dessa tre partier innehåller uppenbarligen politiker som inte har någon som helst verklighetskontakt och anser att det är viktigare att försköna ”sverigebilden” än att ta ansvar för landet.
Det mest bisarra är att foliehattarnas ”bevis” på att det skulle vara ”högerextremister” som ligger bakom bilbränderna är att det verkar som om bränderna är koordinerade /organiserade.
I den ena sekunden så är nvandrarungdomarna i förorten så pass driftiga att dom vid 14 års ålder klarar av att utan en krona på fickan förflytta sig 900 mil och sedan starta några företag eftersom dom är så oerhört skickliga entreprenörer.
Och i nästa sekund klarar dom omöjligt av att skicka ett sms där dom bestämmer ett klockslag. ?
Latest :
https://www.gp.se/nyheter/misst%C3%A4nkt-f%C3%B6r-bilbr%C3%A4nderna-gripen-i-turkiet-1.7682344
Det som timat i Göteborg visar också hur oerhört lätt en islamistgrupp från ”utanförskapsområdena” skulle kunna ta över staden. Med verkligt koordinerade bilbränder runt om i Göteborg i kombination med en attack mot Rättscentrum skulle polisen snart vara utslagen.
@ Anders,
”Det som timat i Göteborg visar också hur oerhört lätt en islamistgrupp från ”utanförskapsområdena” skulle kunna ta över staden.”
Instämmer. Sannolikt skulle de även kunna ta hela landet, eller åtminstone den södra tredjedelen, med lite planering. Som jag har skrivit tidigare, indikerar kriget i Syrien att det krävs förbluffande få beväpnade muslimer för att ta och hålla områden.
Irak hade tiotusentals amerikanskt utbildade och utrustade soldater i tvåmiljonstaden Mosul. De var så fega när IS kom, att staden intogs på två veckor.
Jag tror att det räcker med två dagar fär Angereds-IS att inta Göteborg.
ganska låg kvalitet på dessa, usa utbildad betyder låg kvalitet, jmf gärna en amerikansk bil, bara billigt smäck. de hade inte en chans mot Saddams gamla veteraner som bildade isis.
usa utbildad? det är bara skrävel a la trump
Jeg har lest at det var kun 15.000 tyske soldater som besatte Norge i 1940.
”Jeg har lest at det var kun 15.000 tyske soldater som besatte Norge i 1940.”
Hela ISIS bestod av cirka 20-25 tusen väpnade män. De tog ganska stora områden och som Bo påpekar även väldigt stora städer.
Sverige lever farligt nu. Väldigt, väldigt farligt…..
Man kan också se det som en möjlighet vilket inger hopp
Hur VET man att det inte är Grön Ungdom som eldar?
MP har haft mycket kontakter med grå vargar i just Turkiet bevisligen
och uppeldade bilar gör det enklare för Sverige att klara Parisavtalet
som just det partiets Romson förhandlade fram.Dessutom terrorfärgen
framför andra är ju just grön..
Kanske tyckte jag först ditt påstående var långsökt men efter att ha läst ledarsidorna är jag inte så säker längre.
https://ledarsidorna.se/2018/08/iogt-nto-nu-i-ibn-rushd-intressesfar/
Mycket bra skrivet, @HLI. Jag blev också slagen av statsministerns ord ”Vad fan håller ni på med”. Jag har bara läst orden, inte hört hur de yttrades, men jag uppfattar dem som spontana och de avslöjar just en verklighetsfrånvaro. Det är lätt att höra bisatser i sitt huvud ”…, jag är ju på er sida!”, ”…, jag som har gjort allt detta för er skull!”, ”..,, förstör inte det här nu!”.
Statsministerns ord avslöjar en förvåning, en verklig genuin tro på att hans projekt, den mångkulturella välfärdsstaten, är det kanoniska goda. Får statsministern bara driva sitt projekt lite lite längre så kommer alla att inse hur bra det är. Börja inte bråka. Inte NU. Han är som en magister i klassrummet som helt tappat sin kontakt med den stökiga klassen. Som en utbuad Ceaucescu på sin balkong. Jag tror också att detta kan vara en hint om att Löfven verkligen vill regera vidare. För något år sedan kanske han var en trött och stukad gammal politiker som gärna hade pensionerats eller fått vila ut som landshövding om han fått en bra öppning. Men insatserna har höjts och Löfven har stått i frontlinjen och han har inte kunnat backa. Kriget, det kulturella och mediala, som pågår, har eskalerat och påverkar alla inblandade. Verkligheten i frontlinjen och det dagliga umgänget med hans ondskefulla generaler, som Morgan, detta har sakta men säkert stöpt om statsministerns person till en fullfjädrad världsfrånvänd despot.
”…verkligheten betraktas som något som vill jävlas med det egna partiet ” Just det! Detta är en nyckelformulering i förståelsen för vilket tillstånd PK-etablissemanget nu evolverat till. Verkligheten, sanningen har blivit en besvärande omständighet, en klåda som irriterar och stör. Det känns som ett allt mer farligt tillstånd.
Håller med. Något som dyker upp är Mark Twain (tror jag) :
`Det är enklare att lura folk, än att få folk att inse att de har blivit lurade`
Man kan onekligen undra över hur mycket PK-etablissemanget har indoktrinerat sig själva internt, som någon typ av sekt. Det är något sjukt religiöst över det hela.
Ett krig pågår om herraväldet i vissa områden. De kriminella mot det svenska samhället. Vem har starkast muskler och störst uthållighet? De kriminella eller de rättsvårdande myndigheterna?
Varför är det aldrig mer bråk tidigare på sommaren? Har de kriminella semester i sin ursprungsländer? En av de misstänkta skall nu återbördas från Turkiet.
Det påminner mig om resor från Istanbul till Göteborg 2015 och 2016. Halva planet besatt med s k ensamkommande och vi slussades in i en särskild passkontroll. De blev tyvärr inte avvisade.
Som polisens talesman Tomas Fuxborg uttryckte sig vid invällningen 2015: ”Man kan inte stirra sig blind på en lag”. Han har fortfarande denna tjänst. Hans kollega Ulla Brehm uttalar sig om bilbränderna: ”Vi har redan på morgonen börjat föra orossamtal med föräldrarna till de ungdomar som var på plats. Vi valde att inte gripa några utan har identifierat dem och pratat med dem.” Hon uppmanar dessutom vuxna att gå ut på stan för att på så sätt hindra de kriminella… Löfven gjorde det redan igår i Tynnered. Utan livvakter?
Dan Eliasson anda med korvgrillning sitter djupt väggarna hos många i polisen. Områdeschefen i Göteborg syd David Windt har dock hedersamt en annan uppfattning: ”Vi ska jaga dem”.
Rättelse: Den hedervärde polisen heter Dan Windt.
Hej Bo
”Ett krig pågår om herraväldet i vissa områden. De kriminella mot det svenska samhället.”
Det är just nu frågan om ”vissa områden” så som du påpekar. Men frågan är om det inte kan bli ett krig mot hela samhället så som du själv konstaterar i nästa sats?
Hej Bo
”Ett krig pågår om herraväldet i vissa områden. De kriminella mot det svenska samhället.”
Just nu så pågår ett ”krig” i vissa områden om herraväldet som du påpekar.
Och du träffar spiken på huvudet att det inte längre är vissa områden utan hela svenska samhället som träffas av detta.
I går så tog gerillakriget sitt intåg i Sverige på allvar!
Sverige har blivit islams största brohuvudet i Nordeuropa.
Den som inte förstår detta borde åtminstone lära sig att spela schack!
Jag tycker synd om polisen. Det kan inte vara lätt att driva en förutsättningslös undersökning när opinionsbildare och politiker angivit i vilken riktning resultatet ska peka.
Svaret på Löfvens fråga finns i klipp och intervjuer av ögonvittnen:
En person slog sönder fönster, en annan hällde in bensin och en tredje slängde in en smällare så att bensinen tände och bilarna började brinna.
Jag vet inte vad Löfven drar för slutsatser av det och undrar varför han inte istället är intresserad av motiven.
Hej.
För att sufflera svaret:
”Va ska henda svenne? Va ska do göra?!”
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Hej
Nu har jag tagit del av en mängd olika informationer, åsikter (och stolligheter).
Det som satt sig fast hos mig är att: det verkar utan tvivel planerat och samordnad.
Detta var ett terrordåd…det finns ingen annan benämning.
Detta var det första samordnade dådet av sitt slag i Sverige från islamistiskt håll (det står väl nu utan tvivel att det kommer därifrån med tanke på den senaste uppgiften om en häktning i Turkiet bl.a.).
Fler kan vi vänta oss.
Detta är inte ”Röda Arme Fraktion” (när det begav sig) utan nu talar även SÄPO om ”tusentals” möjliga terrorister/jihadister i landet.
Det vi kan bevittna nu är hur ”cellen” har börjat organisera sig på riktigt…än i sin linda…men säkert stärkt av sin ”framgång”.
Att kalla det för ”busstreck” från ”pojkar” innan skolan börjar är otroligt naivt.
Brandfacklan har, i ordets rätta bemärkelse, kastats…och fler kommer att kastas.
Jag är inte ens säker på om hårdhandskar räcker för att stävja det som har fått fäste i Sverige.
Lyckas man inte med det så innebär förlängningen av ”företeelsen” rätt och slätt: inbördeskrig.
Manfred
PS Än kan man åtminstone köpa pil och båge i sportaffärer. DS
Jag skulle vilja att kostnaden för brotten en minderårig begår hamnar på dennes föräldrar. Gissar att uppfostran blir mer samhällsvänlig redan efter första räkningen. Dessutom skulle fler i gängen avslöjas. Inte skulle tre ligister låta sina föräldrar gå i konkurs om de var 30 st som brände bilar.
Silvana Imam hakar på dom som vet att det var högerextremister bakom.
Nu kan vi lugnt invänta Alexandra Pascan Pascalidou och Henrik regeringens expert Arnstad också.
Henrik netflix Schyffert kan nog beräknas anlända vilken minut som helst.
Precis som Sohran och Özz och Virtanen.Nej, fan jag glömde ju.
Morgan Johansson och Anders Ygeman då?
Johanna Jönsson?
Malena Ernman?
Alice Bah?
Maria Ferm?
Det råder ingen brist på tungviktare som vet som vanligt.Det måste helt enkelt vara högerextremister bakom för SVERIGEBILDENS skull!!!!
Jag säger din kärlek är lagbrott
Kom kyss mitt jävla hakkors
Jag säger din kaosblatte lagför
Kom sug mitt fucking järnrör
(fritt tolkat efter förlaga av Silvana Imam)
”Jag säger din kärlek är lagbrott
Kom kyss mitt jävla hakkors
Jag säger din kaosblatte lagför
Kom sug mitt fucking järnrör”
Jösses! Uttrycker sig folk verkligen sådär nu för tiden?
Högerns extremister 15/8 19.26 och -”Nu kan vi lungt invänta —” , sant emellertid och som sedvanligt, illa tyvärr, väntan på ett första pennviftande av vårt allas, SVT och SR.
”Socialdemokraterna erbjuder unga och inflytelserika människor på sociala medier tusentals kronor för att föra ut partiets politik.
Aftonbladets medarbetare skulle få 4 000 kronor för att lägga ut en bild på Instagram.
Efter att Aftonbladet ställt frågor om samarbetena, backar S i Stockholm:
”Då vi upplever att det finns risk för otydlighet i vem som är avsändare, så väljer vi att inte gå vidare”,
skriver presschef Kalle Hindrikes i ett mejl.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/ngjP6n/s-erbjuder-unga-4-000-kr-for-inlagg-pa-instagram
Det verkar inte finnas plats för några tveksamheter längre.
Det är ortens egna så kallade kaosblattar som ligger bakom.
Alltså kan vi sätta oss och vänta på offentliga ursäkter från alla namnen ovanför.
Annars är det fejkade nyheter och lögnaktig propaganda.
Så illa kan det väl inte vara?
”Alltså kan vi sätta oss och vänta på offentliga ursäkter från alla namnen ovanför.”
Håll inte andan när du väntar……
@Alexander
”ortens egna kaosblattar” betyder det socioekonomiska faktorer som ska korrigeras av socialtjänsten på ren svenska?
@ Täbybo,
”Inte ens Reinfeldt tror jag medvetet ville se bilbränder i Sverige. Att han insåg att bränder och ökad brottslighet var en högst sannolik konsekvens råder det inte det minsta tvivel om.”
Vi har ältat Reinfeldt en hel del här. Min uppfattning är att han var mycket medveten om vad han gjorde. Målet var troligen att eliminera de etniska svenskarna som folk och han uppfattade sig sannolikt ha goda skäl för detta, givet hans familjehistoria.
Här är en utmärkt liten film som jag tror fångar hans tankeprocess:
https://www.youtube.com/watch?v=mzNdMr1Rm9Q
Ser att socialdemokraternas samarbete Henrik Malmrot(UV) tänker störa SD:s möten.Skulle inte det räcka får man förstöra SD:s möten med bomber tänker han.
Vad socialdemokraterna tänker om det säger man inte.
Man bör, när man lägger sig röst, noga begrunda de ledande politikernas bakgrund och familjesituation. Det är nog ingen slump att t.ex. Löfvén, Kristersson och Björklund är barnlösa/inte har biologiska barn. Man har därför heller inte ”the skin in the game” och det påverkar helt säkert vilka politiska beslut man tar. Och vad gäller landsförrädaren konstaterade han ju själv helt öppet att hans familj inte hade någon förankring i Sverige.
Helt övertygad om stt du har rätt. De har ju ingen egen avkomma så att säga och det spelsr nog mentalt in. Detsamma gäller Merkel, Juncker, May, Macron mfl
Till allmänhetens kännedom:
Varför har vi dessa bilbränder, som i huvudsak utförs av element som bekänner sig till islam?
Jo, bränderna är ett verk av sju extremistpartier som har tillskansat sig makten i Riksdagen. Där har de bemästrande drivit sina högprofilfrågor – disintegrerande Multikulti och gullandet med den växande, Occidenten- och kristendomshatande, muslimska minoriteten samt den destruktiva massinvandringspolitiken. Inget annat politiskt etablissemang i hela Europa, förutom det svenska, tycker att Multikulti och destruktiv massinvandring är bra.
Samtidigt som Tyskland, UK och Frankrike dödförklarade Multikulti/mångkulturella samhället, så upphöjde de svenska extremistpartierna Multikulti till grundlag (RF kap 1 § 2) genom 2010 års grundlagsändring. Då de sju extremistpartierna var vid makten, exempelvis år 2013, så gav Sverige flest positiva beslut på asylansökningar i hela EU med 26395 av totalt 135725 (enligt Eurostat), vilket motsvarar 10 gånger mer per capita än EU-genomsnittet. Sverige är här också extrem genom att av dessa 26395 positiva beslut, så var en relativt hög andel permanenta uppehållstillstånd jämfört med tillfälliga. Enligt PEW kommer Sverige år 2050 ha högst andel muslimer av sin befolkning (30,6 %) i Europa, med ett höginvandringsscenario, att jämföras med Frankrikes 18,0 % och Tysklands 19,7 %.
Däremot har Riksdagens åttonde icke-extremistiska parti en invandringspolitik som mer liknar EU-genomsnittet. Men detta parti är helt borta från makten i de svenska extremistpartiernas profilfrågor.
Bilbränderna är en naturlig följd av att den växande muslimska minoriteten över generationsgränserna på svensk botten tillåts, inom ramen för extremistpartiernas grundlagsskyddade Multikulti, odla sitt hat och missnöje mot det ”västerländskt dekadenta”, kristendomsbottnande, ”otrogna” majoritetssamhället. Det ligger i tangentens riktning. Att den stora muslimska minoriteten ska göra avkall på sin muslimska särart, som tillika är skadlig för Sverige, kan man glömma! Islam är en missionerande religion!
@gruelse,
”Bilbränderna är en naturlig följd av att den växande muslimska minoriteten över generationsgränserna på svensk botten tillåts”
Ja, helt klart.
Men det är också ett faktum att utfallet nästan säkert hade varit ännu värre om vi istället för muslimer hade haft samma antal svarta afrikaner, även om dessa var 100% kulturellt assimilerade.
Om man ska syssla med storskalig immigration är det bara en sak som är viktig, nämligen selektion. Om man utför denna rimligt objektivt och grundat på empiriskt belagda utfall för olika grupper, kommer allting annat att funka av sig själv. Invandring kan då ganska lätt bli en ekonomisk lönsam.
Men utan selektion är det i princip meningslöst att hälla pengar på olika former av ”åtgärder” för migranterna efter ankomst. Det kommer inte att fungera.
Det som är viktigt är vilka människor man tar in, INTE vilket system man sen har för att ta emot eller ”integrera” dem. Men den förhärskande religionen i Sverige påbjuder att motsatsen gäller. Denna dogmatiska fantasi håller på att utrota oss…….
Volymen är A och O. Om volymen är för stor bildar invandrarna en egen diaspora och behöver inte och kommer aldrig att anpassa sig till majoritetssamhället.
Det gäller såväl turkar i Tyskland som MENA-folk i Sverige och svenska, engelska och tyska turister på Mallorca.
@ Bo Adolfsson
Nej. Fomeln är Volym * antal från en bestämd folkgrupp = utfall. Icke enbart Volym = utfall. 100 000 koreaner, irakier eller somalier, är en stor skillnad. Gissa vilken folkgrupp man helst inkluderar i det svenska samhället? Svaret är koreaner, men även det är inte något jag vill. Men det skulle faktiskt inte åsamka ghettoisering utan en koreansk diaspora och till viss del integrering/assimilering. Föreställ dig Chinatown i San Francisco.
Jag håller med Magne.
Sossarna börjar få slut på utspel nu.Snart återstår inte så mycket annat än att som Ung Vänster bröla i vuvezelor och gapa ramsor.Verkligheten är orättvis vilket visar sig i siffrorna från både Norrland och Göteborg.Orättvis!!
Sverige är ett rikt land som har råd och går bra.Då är det orättvist att det går som det går med siffrorna.Lite som med högerextremisterna som eldade bilar i Göteborg och Trollhättan så här inför valet.Det borde ha varit högerextremisterna.Inte s.k lokala förmågor som sossarna öst miljarder på i åratal.Det var så borde att man inte ens tog till de vanliga förklaringarna om den svenska rasismen och diskrimineringen.Orättvist nog visar det sig att ingenting stämde.Det var lokala förmågor trots allt.Klimatförändringarna gick över och det blev höst som vanligt.Folk hade tröttnat på pampväldet i Göteborg.Löfven klarar att köpa en varm korv men klantar till det i debatterna.Invandringen är ingen samhällsvinst utan kostar.Skjutningarna och våldtäkterna tar inte slut.
Men för djävla orättvist är det.Orättvist.
Sossarna börjar inse att de är körda.Fast det är orättvist.
SVT lovar att aldrig mer kalla Anders Lindberg för vida avskydd godhetsapostel efter att både DN och Helle Klein som är präst i svenska (S)tatskyrkan kritiserat tilltaget.
Dessutom, ingen kan vara säker på att inte högerextremisterna köpt tjänsten
av de lokala förmågorna tills det hela är utrett.Så tills vidare säger vi alltså så.
Hej
”Sverige är ett rikt land som har råd och går bra.”
Visst kan det tyckas att det verkar vara så om man ser på ”standarden”.
Flotta bilar, stora villor, pool i trädgården…för lånade pengar.
I verkligheten är Sverige ett brist-samhälle.
Brist på polis, lärare, skjukskjösteskare, läkare, 1bristande underhåll på väg- och järnvägsnätet, militär och snart även el.
Listan är större än så…betydligt större än så.
Nej, Sverige är inte ett överflödssamhälle…Sverige är ett bristsamhälle.
Med andra ord: Sverige brister…eller skall jag, för tydlighetensskull, använda ordet ”rämnar?
helt klart Karin Svensson Smith mp som ligger bakom bilbränderna som har en märklig tajming med hennes kampanj för Christiania-cyklar.
Själv tar jag min el-drivna bidragsbetalade Christiania-cykel de Luxe till Ikea och storhandlar.
Ned med konsumtionssamhället!
Så Nancy Ajram behövde inte inte vifta med regnbågsflaggan och svara på fåniga frågor.
Somliga grisar är mer jämlika än andra på Pridefestivaler!
Frågan är väl om jag som bög får gå på Nancy Ajrams Pridekoncert?
Varför skulle du få det?
Nancy Ajram poppar i länder där 99% är homofober sägs det.
Vid vilken % blir det tvunget att vifta med Prideflagga då?
Ja då de faktaresistenta är just faktaresistenta, så avfärdar de Sentio’s dagsfärska valbarometer.
SD ökar och ligger på säkerställt all-time-high 27,5%.
Givetvis inga rapporter i MSM om detta?
Vet inte egentligen huruvida de också är faktaresistenta, men besvärande är det, det här med verkligheten.
Bättre då att inte rapportera något alls.
Det är bra om tittar på rätt år ?
@ Boris
Det är den siffran som presenterades idag, eller har du tiigång till annan info?
Totalt off topic men åsiktspolisen #jagärhär som uppbär statligt stöd ger sig nu på SDs facebook-sida