Den händelse som har dominerat alla nyhetssändningar den senaste tiden är förstås bränderna i framför allt Gävleborg, Jämtland och Dalarna. Bränder som kommer rasa länge än, om vi får tro de experter som just nu arbetar häcken av sig för att få dem under kontroll.
Två reflektioner har drabbat mig under dessa varma veckor; dels att Sveriges krisberedskap ånyo brister när det verkligen gäller, dels den förbryllande tystnaden om vilka det faktiskt är som släcker bränderna.
I denna identitetspolitikens tidevarv när härkomst, hudfärg och ”representation” betyder allt, är det anmärkningsvärt att så lite energi läggs på att analysera etniska minoriteters närvaro vid brandsläckningsarbetet.
Det är ju så de arbetar, de identitetspolitiskt marinerade i politiken, medierna och kultursfären. Senast i dag beskrev Sveriges Radios kulturnyheter hur en brittisk forskningsstudie kartlagt den etniska representationen i barnböcker.
Det visar sig att endast 1 procent tillhör en etnisk minoritet, vilket naturligtvis inte alls matchar representationen i befolkningen som helhet. ”Problematiken” känns igen även i Sverige, berättar SR (infoga upprört vrål här).
Hittills har ingen kartläggning av hudfärg i barnböcker gjorts i Sverige, så förlaget Bonnier Carlsen, som är störst på barnböcker, har startat ett inkluderingsråd som ska komma tillrätta med detta avgrundsdjupa samhällsproblem. Varför ingen har startat ett inkluderingsråd runt de stora skogsbränderna är något att grunna på.
MSB har visserligen arbetat med genusfrågor länge, vilket ger åtminstone några pluspoäng. För tre år sedan kunde man på myndighetens hemsida få mycket intressant information om hur de arbetar med ”genusmedvetenhet i MSB:s insatsverksamhet”. Men än har jag inte sett dem räkna hur många svarta respektive vita huvuden som arbetar i verksamheten, ej heller vilken etnisk bakgrund alla brandmän som nu plockas in har. Det är naturligtvis djupt problematiskt.
Nu när Sverige dessutom tagit emot hjälp från Danmark och Polen, länder som närmast klassats som fascistiska av det progressiva och intersektionellt analyserande landet i norr, borde det vara särskilt viktigt att få ordning på pigmentstudierna.
Låt mig göra en vågad gissning: den som studerar vilka det är som sliter och riskerar liv och lem för att släcka svenska skogsbränder just nu, kommer finna att det främst rör sig om vita män. Frivilliga av båda könen finns på plats för att bistå på andra sätt, men själva släckningsarbetet bedrivs främst av vita män. I värsta fall är många av dem dessutom medelålders, saknar genusmedvetenhet och har aldrig besökt en hbtq-certifierad lokal i sina liv. Det är så fel det kan bli.
Mångkulturellt centrum låg för några månader sedan bakom en utställning med namnet ”Bland våra hjältar finns inga vita män”. Definitionen av ”hjältar” varierar uppenbarligen – vissa kallar alla som släcker bränder för just hjältar – men frågan som den samlade rasvänstern måste ställa sig denna heta sommar är tämligen enkel: vad skulle ni göra utan dessa vita män just nu?
Kan det rent av vara så att det människor faktiskt bryr sig om när det kniper är att institutioner fungerar, att myndigheter levererar och att det som måste utföras också blir utfört?
Bränderna kanske har fört något gott om sig, trots all materiell skada. I bästa fall har de, åtminstone kortsiktigt, fått folk att inse vad som egentligen betyder någonting. Vad som är viktigt.
Att kartlägga representationen av svarta och vita skallar är något som bortskämda människor utan verklighetsförankring kan ägna sig åt på sin kammare. I mörkret. Och helst utan något som helst stöd från samhället.
Om Sverige ska få ett eget brandförsvar nu när vi lagt pengarna på annat så måste skatterna höjas ordentligt så att vi har råd.Sverige är ett rikt land SÅ vi har råd! Sverige behöver en samarbetsregering.
Det fantastiska med EU är att Sverige kan få solidarisk hjälp i denna stund av nöd.
Sverige behöver då inget eget brandförsvar utan kan lägga pengarna på annat.Brinner gör det ju inte så ofta så eget brandförsvar är väldigt dyrt och då är ett solidariskt EU en bättre lösning.Notan för de utländska insatserna tar sedan Sverige med en axelrycking.Sverige behöver en samarbetsregering.
Fantastiska insatser görs av frivilliga invandrare i kampen mot elden överallt i vårt avlånga land.Något Sverige är beroende av nu när vi lagt pengarna på annat.Otaliga är exemplen på de uppoffringar dessa frivilliga gör för sitt nya hemland.Sverige behöver en samarbetsregering.
Bakom varje mot elden kämpande brandman står mängder med frivilliga, främst kvinnor, som osjälviskt sköter logistiken så att de kämpande brandmännen kan få sola sig i uppmärksamheten där framme i frontlinjen.Sverige behöver en samarbetsregering.
Bränderna kan enbart stoppas igenom att vi tar kampen emot klimatförändringarna som sprider sig som en löpeld världen över.Gula gräsmattor och skogsbränder botas med elcyklar och miljözoner.Sverige behöver en samarbetsregering.
”Att kartlägga representationen av svarta och vita skallar är något som bortskämda människor utan verklighetsförankring kan ägna sig åt på sin kammare. I mörkret. Och helst utan något som helst stöd från samhället.”
Det kan man ju önska sig! Men samtidigt måste den objektiva observatören erkänna att risken är påtagligt att utvecklingen kommer att fortsätta åt motsatt håll, dvs. kartläggningen av andelen svarta respektive vita skallar kommer att bli mer omfattande och dessutom lär betydelsen av denna aktivitet bara öka. För sanningen är den att vi på detta område ligger LÅNGT efter USA men samtidigt ganska uppenbart trampar troget i deras fotspår.
Om 7K behåller makten efter valet, bör man förvänta sig rena raskvoter på många områden i samhället under kommande år. Skolor, universitet och offentliga arbetsplatser lär komma först. Räkna med att få uppge din etniska bakgrund när du ansöker om jobb eller studieplats. Till viss del sker det redan, t.ex vissa myndigheter som prioriterar rasifierade kandidater till en del tjänster. Men det lär bli betydligt mer utbrett.
Stopp och belägg, kanske någon säger. Hur kan den gamle rasisten uttala sig om framtiden på detta sätt? Sverige är inte USA och inget tvingar väl oss att följa i deras fotspår. Men då blir mitt svar att vi visst är tvingade av exakt samma dynamik som drev amerikanerna in i en nästan manisk kartläggning av ras i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Det som skapar detta tvång är anti-rasimen. Om man tar ställning för denna, vilket både USA och Sverige gör, samtidigt som man har en etniskt och/eller kulturellt blandad befolkning måste man färdas denna väg. Låt mig försöka att förklara med ett exempel:
Vi har två grupper, blå och gröna. De blå har IQ 70 och de gröna IQ 100. I ett utbildningssystem som inte tar hänsyn till färgen på studenterna, kommer de gröna att helt dominera på de attraktiva utbildningarna samt sen även vara dramatiskt överrepresenterade i gruppen höginkomsttagare.
Men om vi anammar en statsreligion som hävdar att det inte finns några skillnader mellan de blå och gröna grupperna, då kan man inte acceptera detta utfall. Det bara går inte. För om de blå och gröna har samma förutsättningar men dramatiskt olika utfall, då måste man ju vidta åtgärder. Första steget blir givetvis att ständigt kartlägga andelen blå respektive gröna skallar. Vad är andelen på läkarutbildningen? Vad är andelen på polishögskolan? Vad är andelen bland socialbidragstagare? Osv, osv in i evigheten.
Alla kartläggningar kommer sen att visa att det går dåligt för de blå men bra för de gröna. Tusentals akademiker kommer ha ha betalda heltidjobb som bara går ut på att älta detta faktum. Men politikerna måste ju göra något! Lösningen är uppenbar och given: De blå ska kvoteras in. Om man grubblar lite på saken, inser man snart att det i praktiken inte finns något annat val för makthavarna om de inte är villiga att överge den gällande statsreligionen.
Så har det blivit i USA och så lär det bli i Sverige. Tills hela det ruttna bygget faller samman…………..
PS.
Man får i princip samma dynamik om man istället säger att de blå och gröna båda har IQ 100, men att de istället har olika kulturer som innebär stora skillnader i strävsamhet, arbetsmoral, etc.
DS.
Helt korrekt. Så har vi det redan när det gäller könen. På universiteten kvoteras kvinnor in, och detsamma gäller för tilldelningen av forskningsanslag från det statliga Vetenskapsrådet. Där är det t o m inskrivet i myndighetsinstruktionen att det ska vara lika utfall, dvs andelen kvinnor resp män som tilldelas anslag ska motsvara andelen kvinnor och män bland de sökande. Detta anses så viktigt så att det är det första som redovisas när besluten om utdelade anslag offentliggörs. http://Www.vr.se
Anders,
Här är en läsvärd artikel om saken från USA:
”I have personally observed this escalating pressure to diversify college faculty, pressure that even liberal faculty find objectionable. During the 1970s the emphasis was on relatively painless voluntary measures: recruitment committees would append “applicants from previously under-represented groups are encouraged to apply” on job postings, tweaking teaching responsibilities to attract minority candidates, or Deans providing extra funds for the job slot if a black or Hispanic could be hired.
Gradually, however, as these benign tactics failed to make the numbers, the apparatchiki tightened the screws”
”At the University of California–Riverside, for example, all candidates for faculty jobs (including the sciences) must submit a statement describing how they’ve worked to promote diversity, equity and inclusion in previous positions as graduate students or professors and how they planned to continue to do so once on campus. And guess what? Those who give superior answers to these questions surprisingly turn out to be from historically under-represented groups!”
Länk nedan.
https://www.unz.com/article/explaining-the-spread-of-white-anger/
Tack! Argumenten för ”diversity” är ju precis desamma som för att ”det är viktigt med flera kvinnor inom forskningen”. Och effekten densamma: Sämre fungerande verksamhet och frustrerade kompetenta män. Och kineserna kan ta över lite snabbare än de eljest skulle göra.
@ Anders
”Så har vi det redan när det gäller könen.”
Nja, det gäller som vanligt bara när det är politiskt korrekt.
Av någon outgrundlig anledning så gäller inte könskvotering när det gäller soptämning, slamtömning, betongarbetare…etc.
Men jag förstod vad du ville komma till 🙂
@Hans Li Engnell ”Och helst utan något som helst stöd från samhället.” Detta är en av de viktigaste punkterna. Inga skattemedel till identitets- och vänsterprojekt. Slakta kon.
Alltså inte bara jag som saknat våra nysvenskar i rapporteringen av släckningsarbetet, de brukar ju dyka upp överallt annars!
Det finns mängder med intresseanmälningar enligt media.Mängder som sagt.
Men MSB och kommunerna måste avstå från den hjälpen eftersom de inte är svenska meborgare och därför inte kan få någon försäkring.Eller om det möjligen beror på att de saknar identitet?
Det har nu iofs inte påverkat antalet intresseanmälningar i någon större grad.Märkligt nog.
Kanske är kvinnorna också offer för denna försäkringsdiskriminering?
Antalet minoriteter som deltar i släckningsarbetet är troligen på noll eller nära noll.
Intressant är att där det brinner är kommunerna sossestyrda sedan rösträtten infördes. Dessa kommuner har betydande mängder ”pensionsräddare”,i sina fastighetsbestånd.
Anmält intresse har de åtminstone gjort:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ett-50-tal-ensamkommande-vill-hjalpa-till-med-skogsbranderna
Det är de som varit här så kort tid att de inte fattat att det inte är meningen att de skall arbeta, statsmakterna gör ju precis vad som helst för att motverka hederligt arbete bland invandrare.
De som har välavlönade jobb utvisas efter att man lagt enorma resurser på att hitta någon mindre teknikalitet som inte följt regelverket, gör inget om det var flera år sedan och ingen skada skett, ut skall de ändå!
Man kan väl som kulturskribenten som såg Ed Sheerans(någon sorts världsberömd artist) utseende som en ”symbol för patriarkatet” också se brandmännen som symboler för samma patriarkat?
Listig som man är väntar man dock med det tills elden är släckt….
Enligt vanligen väl underrättade källor på rikslikaren DN skiter man fortsättningsvis i bränderna och oroar sig istället för Kent Ekeroths möte med Steve Bannon.
EU fixar bränderna men vem, förutom DN, ska fixa Ekeroth och Bannon?
obs EU – inte Polen, inte Litauen…
Enligt MSM mördades bortåt 200 miljöaktivister i världen förra året.
Det var väl trevligt att vi kan fastslå att det är ganska ofarligt att vara miljöaktivist?
Världen över mördades det ju betydligt fler vanliga människor än så.
Många i Malmö dessutom..
En sak att reflektera över är att nu brinner det trots allt bara i skogen. Nästa gång kan det vara en eller flera städer. Vi har redan haft mindre ”race riots” i Sverige, t.ex Husby kravallerna för några år sen. I det fallet var det ganska många anlagda bilbränder men som jag förstår saken brann inga byggnader.
Men i de stora amerikanska upploppen har det varit MYCKET mer omfattande bränder. T.ex Detroit 1967:
”The 1967 Detroit riot, also known as the 12th Street riot was the bloodiest race riot in the ”Long, hot summer of 1967″.[2] Composed mainly of confrontations between black people and police, it began in the early morning hours of Sunday July 23, 1967 in Detroit, Michigan.”
” The result was 43 dead, 1,189 injured, over 7,200 arrests, and more than 2,000 buildings destroyed.”
”2,509 stores were looted or burned, 388 families rendered homeless or displaced and 412 buildings burned or damaged enough to be demolished.”
Eller LA 1992:
”A total of 63 people died during the riots, including nine who were killed by law enforcement personnel and 1 who was killed by Guardsmen.[33] As many as 2,383 people were reported injured.[34] Estimates of the material losses vary between about $800 million and $1 billion.[35] Approximately 3,600 fires were set, destroying 1,100 buildings, with fire calls coming once every minute at some points. Widespread looting also occurred. Rioters targeted stores owned by Koreans and other ethnic Asians, reflecting tensions between them and the African-American communities. ”
Just upploppen i LA är väl ganska kända, men det har varit många liknande i andra städer i USA. Vi har även börjat att se ungefär samma sak i Europa, t.ex i UK och Frankrike, på senare år.
Vad gäller Sverige, bör man absolut förvänta sig samma utveckling. I samband med detta kan man då även reflektera över hur vi skulle klara av att hantera hundratals bränder samtidigt inne i en stad som t.ex Malmö. Jag kan inte se att det är möjligt, utan byggnaderna lär bara få brinna ner. Kanske kan man hindra spridning till viss del, men även detta är tveksamt om det pågår verkliga upplopp. Vem ska skydda brandmännen? I USA hade man MASSIVA insatser av militär som gjorde det jobbet. Vad har vi? Dialogpoliser……………..
https://en.wikipedia.org/wiki/1967_Detroit_riot
https://en.wikipedia.org/wiki/1992_Los_Angeles_riots
Det är bara att luta sig tillbaka och vänta på ytterligare inga åtgärder från myndigheterna pga bristande intresse från medelklassen.
I de flesta svenska kretsar med akademisk utbildning hade kommentaren definitivt klassats som kommande från en ”alltgåråthelvetestolle”
Så länge kommande upplopp kan begränsas till utanförskapsområden så lär i alla fall stödet för hårda tag utebli.
@ Täbybo,
”I de flesta svenska kretsar med akademisk utbildning hade kommentaren definitivt klassats som kommande från en ”alltgåråthelvetestolle””
Visst, så är det! Jag är själv kraftigt överutbildad och känner mycket väl till hur tugget går hos den utbildade medelklassen.
Men vad det i grunden är fråga om är att jag hävdar att om man i Sverige skapar samma förutsättningar som i andra västländer har skapat problem, så kommer vi självklart att få samma problem här. De som avfärdar detta ängnar sig åt renodlat magiskt tänkande, dvs. de tror att Sverige är ett stycke magisk jord där de emipiska samband som man kan se överallt annars helt enkelt inte gäller.
”Så länge kommande upplopp kan begränsas till utanförskapsområden så lär i alla fall stödet för hårda tag utebli.”
Jag stöder inte hårda tag men tycker mig se en klar tendens till att fler svenskar och partier gör det. Min uppfattning är att de flesta av dessa helt enkelt inte har tänkt igenom saken.
@utlandssvensk (24 juli 18:54),
Jag har en aning om att du kanske har en pragmatisk (d v s ej hårdför) lösning på det beskrivna problemet? I så fall, i vilka partier kan det finnas politiker som skulle kunna genomföra en sådan lösning?
När det gäller det nämnda tugget hos de utbildade förefaller det uppenbart att dessa inte har lyckats tillgodogöra sig nödvändig (ut)bildning.
@ Gunnar Karlén,
Lösningen enligt mig är repatriering via främst mutor. AfS verkar också gilla den tanken. Även SD har pratat om saken, men inte lika klart som AfS.
Hårda tag har vi debatterat mycket och länge här. Min uppfattning är att det vare sig är möjligt eller önskvärt att försöka lösa de migrationsrelaterade problemen problemen med t.ex fler och längre fängelsestraff.
@Utlandssvensk,
Hur mutorna skall arrangeras kanske kan genomgås vid annat tillfälle, såvida du inte redan har gjort det. Något jag mycket väl kan ha missat. Jag tror du har rätt när det gäller sådant som fängelsestraff i sammanhanget.
@ Utlandssvensk
Jag tar fram popcornen och en öl.
Tror det på något sätt är passande…?
Eller för att uttrycka det så här: vad var det jag sa?
@ Magnus,
”Jag tar fram popcornen och en öl.”
Själv kör jag utan kolhydrater, dvs single malt och en stadig cigarr! 🙂
Funkar fint det med!
Fst kolhydraterna finns i Single Malten med… 😉
Synd bara att utvecklingen tillåtits gå så långt att vi lakoniskt skojar om det.
Medelålders vita män gör det de alltid gjort, löser problemen. Färgade män gör det de alltid har gjort, skapar problemen. Det krävs färre som skapar problem än som löser dem, så bara några få färgade kan sabba ett helt land. Hur ska vi lösa detta? Skicka hem de färgade till sina hemländer. Se dock till att varje plan eller fartyg inte innehåller nån aktivist.
Nu brinner det i Grekland också.Vem får solidariskt vänta på sin tur?
”Regeringen vill komplettera Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar med de krokar som beehövs för att de ska kunna användas i släckning av skogsbränder.
Det skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett mejl till Ekot. Vi är beredda att pröva alla vägar för att förstärka räddningskapaciteten, skriver Eneroth, och regeringen arbetar nu med att utforma ett förslag till hur detta ska genomföras.”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7004700
Nej, och vi skall ju inte käbbla om allt som kunde varit eller ej…
”Vi är beredda att pröva alla vägar för att förstärka räddningskapaciteten”
betyder alltså att man kan tänka sig ett regeringsbeslut på att köpa krokar så att helikoptrarna kan användas till att släcka bränder med.Och det utan en föregående utredning.Det måste betyda att krokarna verkligen behövs enligt regeringens bedömning.Då är regeringen beredd att pröva alla vägar dvs köpa krokarna.
Är det Tomas Eneroth själv som kilar ner till helikopteraffären och den vägen prövar vägen till ett krokinköp så får man hoppas han har hjälp av någon kunnig att montera krokarna på rätt helikopter efter inköpet.Annars är ju risken överhängande att det hela stannar vid en vilja att köpa krokarna och kanske en tillhörande utredning ändå som beräknas vara klar 2020…
Asch! Det är inget att hänga upp sig på!
Det är ju fruktansvärt att vi inte har några somaliska barnboksförfattare! Det är diskriminering! Det är förtryck. NÅGON… patriarkatet/sverigedemokraterna/Dan Park förtrycker alla potentiella somaliska barnboksförfattare därute. Men inte Bonniers! Absolut inte Bonniers. I egenskap av semitisk (nåja) minoritet kan de inte förtrycka någon, inte ens eventuella palestinska barnboksförfattare. Det är förmodligen NMR som ligger bakom, efter deras totala ödeläggande av Almedalen anno domini 2018 precis som romarna gjorde med Karthago.
Efter branden i Västmanland gjordes en utredning om vilka åtgärder som skulle vidtas för att stärka brandförsvaret. Vare sig myndigheter eller politiker har gjort någonting. I stället föreslår nu Kristersson och Löfven (trumvirvel!) att en ny utredning skall göras. Det är helt sanslöst. Varför göra en ny utredning när den inte kommer att leda till några som heslt åtgärder?
Nu skall vi ju inte käbbla om det som ledaren säger…
Nej helt rätt, inget kommer att hända.
Man har ju inte brytt sig om de väl genomarbetade rapporter som skrivits under de senaste 10 åren.
Faktiskt så vägrade man sätta in resurser de 3 första dagarna, avseende arbetsfordon som kunde röja brandgator för att hindra elden att sprida sig.
Hör och häpna, man vägrade alltså ge tillstånd att bekämpa bränderna!
Jag undrar jag, även om ny utredning görs, och politikerna faktiskt läser den, om de bara struntar i det…eller om de till och med är så klenbegåvade att de inte ens begriper konsekvenserna?
Jag börjar luta åt det senare.
Magnus Sjöström,
inte så att jag misstror dig men har du källa på att man vägrade sätta in resurser från början? Kan vara bra att ha vid en diskussion om brandbekämoningen.
Dagens ledarskap har ingen aning om vad som händer eller hur de skall styra. De lever i en helt egen fantasivärld långt ifrån människors vardagliga bekymmer. Malcom Kyeyune skriver om detta och att makthavare kan missköta sig hur mycket som helst men ändå få nya befattningar
https://www.dagenssamhalle.se/kronika/elcyklar-slacker-inga-skogsbrander-23195
@ Fd Moderat
Det var en artikel i antingen SVT eller NyheterIdag, inkl. En videointervju.
Tolkningen om ”vägrade” kan debatteras, men de fick tydligen inget svar förrän tre dagar senare.
hej FDM det låter nog som att vi behöver en befattningsdomstol här .och en befattningsmyndighet oberoende helt klart
Jag såg också att Annie Lööf valde att åka ut till bränderna. Anledningen var att hon själv skulle synas. Sedan verkar hon sin vana trogen ägnat sig åt att mästra reäddningspersonalen.
Paula Bieler har däremot valt att själv delta i arbetet som hemvärnssoldat. Frågan är vem som är populist.
”Låt mig göra en vågad gissning: den som studerar vilka det är som sliter och riskerar liv och lem för att släcka svenska skogsbränder just nu, kommer finna att det främst rör sig om vita män”
Ja, de flesta gör just den gissningen, men sedan finns det sådana som Jens Liljestrand på Expressen som tvärtom gissar att det är vita män som bär skulden för skogsbränderna…
https://www.expressen.se/kronikorer/jens-liljestrand/det-brinner-i-hela-landet-och-jag-vet-vems-fel-det-ar/
Skogsbränderna hade inte behövt utvecklas om de ansvariga politikerna åtminstone hade gjort sitt grundläggande jobb, vilket man är tillsatta att sköta med bevisligen på tok för höga löner.
Men det måste som vanligt till `crash and burn`innan man vaknar ordentligt och gnuggar sig sömndrucket i ögonen.
https://anthropocene.live/2018/07/22/miljopartipolitiken-leder-till-skenande-utslapp-av-vaxthusgaser/
https://uvell.se/2018/07/20/elcyklar-till-ostermalmsbor-istallet-for-brandplan/
@ Gunnar Karlén,
”Hur mutorna skall arrangeras kanske kan genomgås vid annat tillfälle, såvida du inte redan har gjort det.”
Jag kommer inte ihåg om vi har varit inne på detaljerna kring hur mutorna skulle utformas. I huvudsak har vi pratat om återvändarbidrag och att dessa självklart förutsätter hårt stängda gränser så att det inte blir nytt inflöde.
”Jag tror du har rätt när det gäller sådant som fängelsestraff i sammanhanget.”
Det var kul att höra! Jag har skrivit ganska mycket om saken och anser mig ha en väl genomarbetad ståndpunkt med stadigt empiriskt stöd. Men många tycker annorlunda, så det brukar kunna bli friska debatter!
För att inte hamna för mycket off topic sätter jag punkt här. Men du kan absolut räkna med att dessa ämnen återkommer!
Du skriver på slutet: ”Bränderna kanske har fört något gott om sig, trots all materiell skada. I bästa fall har de, åtminstone kortsiktigt, fått folk att inse vad som egentligen betyder någonting. Vad som är viktigt.”.
Det är just nu en tid där Sverige utsätts för en ”reality check”. Under åren som gått så har svenskarna trott att inget kan hota dem. Allt har bara blivit bättre och bättre. Men någon gång ska räkningarna betalas. Det gäller såväl jordbruket som landets beredskap mot olika katastrofer.
Jag tror att läget vi har nu var oundvikligt i så motto att vi gått och invaggat oss i någon slags falsk trygghet. Låt detta vara ett skrämskott som väcker svenskarna och få dem tillbaka till verkligheten. Ja, det här kommer kosta pengar, men låt dem bli väl satsade i form av ökad medvetenhet om omvärlden.
Nu när vi är inne på släckning av bränder: jag tycker det luktar lite här. Det är illa nog att Sverige måste be om hjälp utomlands och att vi inte ens klarar av att släcka våra egna bränder när andra länder klara att släcka sina bränder utan att be om hjälp, då är det svagt. Och sedan så är det onaturligt att det brinner så mycket som det har gjort i Sverige dom här sista åren. Bränderna är anlagda, inget att diskutera. Det tar inte fyr eller brinner hur som helst eller självantänder, möjligen om det kan röra sig om en glasbit eller en flaska som fungerar som brännglas. Detta vill jag bortse ifrån och vill på peka att nästan alla bränder är anlagda.